Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.035.151 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

frumper schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 17:13:
[...]

Dat hangt af van het oppervlak werd ons medegedeeld.

***members only***
Bij ons ook dergelijke prijzen vanaf..

Iemand een idee of het achteraf mogelijk is?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:40
Onze gedachte was dat achteraf doen best een klus is. En radiatoren verwijderen en verwarmingsbuizen etc... laat m.i. altijd wat achter (gaten in muur/plafond) en zal ook niet 123 gedaan zijn. En we dachten als we het nu niet doen doen we het nooit ;) en op het totaalplaatje is het ook maar zo’n 1,5% (je moet het toch goedpraten voor jezelf :+ )

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

frumper schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:28:
Onze gedachte was dat achteraf doen best een klus is. En radiatoren verwijderen en verwarmingsbuizen etc... laat m.i. altijd wat achter (gaten in muur/plafond) en zal ook niet 123 gedaan zijn. En we dachten als we het nu niet doen doen we het nooit ;) en op het totaalplaatje is het ook maar zo’n 1,5% (je moet het toch goedpraten voor jezelf :+ )
ja maar wij zitten aardig aan ons budget met een uitbouw en open haard :P. Eerlijk gezegd ook geen tijd gehad om ons erin te verdiepen, beslissingen moesten zo snel genomen worden.. We hebben wel overal vloerverwarming, dus hoeven alleen maar pijpje door te knippen en schakelaar te plaatsen :?.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2017 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 12:50
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:13:
[...]

Bij ons ook dergelijke prijzen vanaf..

Iemand een idee of het achteraf mogelijk is?
Maar dat zijn dan kosten inclusief aanleggen van vloerverwarming? Bij ons zat er standaard vloerverwarming in boven, maar dus master-slave. Kosten waren 500 euro om naar master-master te zetten. Er komt gewoon een extra unit tussen die de koppelingen apart reguleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 22:36

d0s

sssst

ollie_1982 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Inmiddels zijn we heel wat maanden verder sinds de vorige update. Hierbij even een update vanaf de vorige foto tot 11-10-2017.

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

De begange grond van binnen. Inmiddels is de vloer gestort, nog geen nieuwe foto's gemaakt.

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

De eerste huizen van ons blok zijn uit de steigers.

[afbeelding]

De prognose staat nu voor week 48 t/m 50. Wij zitten in het laatste deel dus ik ga uit van week 50.
Erg mooi! :)

Wij hadden nog de keuze voor de grote Boel in Nijmegen maar uiteindelijk toch voor een project in Arnhem gegaan. Arnhem is toch een stuk goedkoper dan Nijmegen en de woningen waren standaard enorm compleet. Kanttekening is het is prefab bouwconcept waar werkelijk 0,0 aanpassing mogelijk is. Zelfs lichtpunten zijn niet te verplaatsen. Belachelijk, voor een woning in deze prijsklasse.

Leuk om je foto's zo te zien, huizen zijn erg vergelijkbaar met als uitzondering dat bij ons de trap in de woonkamer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Maar dat zijn dan kosten inclusief aanleggen van vloerverwarming? Bij ons zat er standaard vloerverwarming in boven, maar dus master-slave. Kosten waren 500 euro om naar master-master te zetten. Er komt gewoon een extra unit tussen die de koppelingen apart reguleert.
Vloerverwarming ligt al overal. Ik heb het nog even nagezocht; kosten voor thermostaat in alle ruimtes is 1680-2330 (afhankelijk van aantal ruimtes). Geen idee of dat echt nodig is. Volgens mij zetten we de verwarming altijd op 20 graden, zodat het altijd overal behaaglijk blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:58:
[...]

Vloerverwarming ligt al overal. Ik heb het nog even nagezocht; kosten voor thermostaat in alle ruimtes is 1680-2330 (afhankelijk van aantal ruimtes). Geen idee of dat echt nodig is. Volgens mij zetten we de verwarming altijd op 20 graden, zodat het altijd overal behaaglijk blijft.
Nog steeds dus het 3 dubbele van wat ik dus kwijt was begin dit jaar. Ik heb daarvoor 4 ruimtes met van die draadloze minithermostaten en de unit bij de verdeler boven. Alhoewel bij ons de discussie was dat de aannemer deze optie nooit had aangeboden in het begin en achteraf we de keuze nog moesten maken op korte termijn.

Ik check nu even en we waren dus maar 395 euro kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 12-10-2017 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:03:
[...]

Nog steeds dus het 3 dubbele van wat ik dus kwijt was begin dit jaar. Ik heb daarvoor 4 ruimtes met van die draadloze minithermostaten en de unit bij de verdeler boven. Alhoewel bij ons de discussie was dat de aannemer deze optie nooit had aangeboden in het begin en achteraf we de keuze nog moesten maken op korte termijn.
Ja wrijf het er ff in ;). Aannemer verdient er idd erg goed aan bij ons :P. Heb nog wel gevraagd om "een mooi prijsje" van al het meerwerk, maar kreeg als antwoord dat dat de werkelijke kosten zijn voor de aannemer en dat ze er niets aan verdienen. Ik heb maar niet gereageerd :X. Wel jammer, had een symbolische korting van 1.000 euro ofzo wel fijn gevonden.

Wat de pijn een beetje verzacht is de waarde van ons appartement die hard stijgt. Als dat ff doorzet hebben we al het meerwerk weer terug verdient.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Sport_Life schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:06:
[...]

Ja wrijf het er ff in ;). Aannemer verdient er idd erg goed aan bij ons :P. Heb nog wel gevraagd om "een mooi prijsje" van al het meerwerk, maar kreeg als antwoord dat dat de werkelijke kosten zijn voor de aannemer en dat ze er niets aan verdienen. Ik heb maar niet gereageerd :X.
Maar nog maals vraag het je af of je het nodig hebt. Hoe wordt je huis verwarmd? bij ons met warmtepomp heeft het wat mij betreft absoluut geen zin achteraf gezien (en dan valt dus die 395,- gelukkig mee).want je kunt niet even de ruimtes bij verwarmen, duurt te lang. Daarom hebben we nu alles op dezelfde temp en duren zoveel mogelijk open. Met de huidige isolatie verlies je niks m.i. Hier gaat de warmtepomp alleen aan van 5 tot 7h om de woning wat bij te verwarmen en dan blijft het de hele dag prima op temp.Schijnt het zonnetje de hele dag dan gaat hij niet eens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 21:10:
[...]

Maar nog maals vraag het je af of je het nodig hebt. Hoe wordt je huis verwarmd? bij ons met warmtepomp heeft het wat mij betreft absoluut geen zin.want je kunt niet even de ruimtes bij verwarmen, duurt te lang. Daarom hebben we nu alles op dezelfde temp en duren zoveel mogelijk open. Met de huidige isolatie verlies je niks m.i. Hier gaat de warmtepomp alleen aan van 5 tot 7h om de woning wat bij te verwarmen en dan blijft het de hele dag prima op temp.Schijnt het zonnetje de hele dag dan gaat hij niet eens aan.
Het zou in de winter fijn zijn om slaapkamers niet of nauwelijks te verwarmen, iig lagere temperatuur dan in de woonkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-10-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:27

vooghel

Cunning linguist

Wij hebben vloerverwarming op alle etages, en hebben een aparte regelunit in de 3 slaapkamers (de studeerkamer en wat de opbergkamer gaat worden dus niet). Hier waren we in totaal €1185 voor kwijt.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08
Onze bouwer heeft onze keukentekening (via projectleverancier) dus weet precies waar de kasten komen. Nu gaat hij ondanks mijn verzoek ook de vloerverwarming onder de keukenkasten leggen, dit is toch raar? Ik begrijp hier niets van... Het verwarmen van de kasten (en inhoud) is toch zinloos? Waarom zou je daar toch voor kiezen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:20
d0s schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:49:
[...]

Erg mooi! :)

Wij hadden nog de keuze voor de grote Boel in Nijmegen maar uiteindelijk toch voor een project in Arnhem gegaan. Arnhem is toch een stuk goedkoper dan Nijmegen en de woningen waren standaard enorm compleet. Kanttekening is het is prefab bouwconcept waar werkelijk 0,0 aanpassing mogelijk is. Zelfs lichtpunten zijn niet te verplaatsen. Belachelijk, voor een woning in deze prijsklasse.

Leuk om je foto's zo te zien, huizen zijn erg vergelijkbaar met als uitzondering dat bij ons de trap in de woonkamer zit.
Thanks!

Waar heb je in Arnhem gekocht? Heb je een project site? Of plattegronden etc die je hier wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-06 23:37
Gebeurt het bij meer projectbouw dat de binnenmuren van gipsblokken gezien worden als behangklaar? Ik had stiekem de hoop dat ze alles zouden stucen maar ze vertellen dat de blokken (na een beetje oppoetsen) ook gezien worden als behangklaar... De rest is zo mooi gestuct en nu dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1leVBI5tLBH6Ia1nFv15FBeJ/thumb.jpg

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

vandermark schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:48:
Onze bouwer heeft onze keukentekening (via projectleverancier) dus weet precies waar de kasten komen. Nu gaat hij ondanks mijn verzoek ook de vloerverwarming onder de keukenkasten leggen, dit is toch raar? Ik begrijp hier niets van... Het verwarmen van de kasten (en inhoud) is toch zinloos? Waarom zou je daar toch voor kiezen?
Het legt makkelijker in het standaard slakkenhuispatroon dan als je om keukenbokken en kookeilanden heen moet. Dat zal de reden wel zijn. Daarbij is het veel duurder om zo'n buizenlegger per woning te moeten instruereren waar de buisjes wel of niet moeten komen. In serie alle woningen op de bgg voorzien van vloerverwarmingen is eenvoudiger.
pvanmegen schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
Gebeurt het bij meer projectbouw dat de binnenmuren van gipsblokken gezien worden als behangklaar? Ik had stiekem de hoop dat ze alles zouden stucen maar ze vertellen dat de blokken (na een beetje oppoetsen) ook gezien worden als behangklaar... De rest is zo mooi gestuct en nu dit...

[afbeelding]
Er is een verschil tussen behangklaar stucwerk en sausklaar stucwerk, maar in beide gevallen is er wel sprake van stucwerk. Dit zijn gewoon gestapelde gipsblokken. Ik zou daar niet zomaar mee akkoord gaan, maar e.e.a. is wel afhankelijk van wat er in je bestek en je afgesproken staat van afwerking is opgenomen.

[ Voor 47% gewijzigd door The Legend op 13-10-2017 13:55 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:39

[afbeelding]
jup en oplettertje: als je denkt dat je die naden niet ziet door wit behang heen....vergeet het maar.
The Legend schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:47:
[...]

Het legt makkelijker in het standaard slakkenhuispatroon dan als je om keukenbokken en kookeilanden heen moet. Dat zal de reden wel zijn. Daarbij is het veel duurder om zo'n buizenlegger per woning te moeten instruereren waar de buisjes wel of niet moeten komen. In serie alle woningen op de bgg voorzien van vloerverwarmingen is eenvoudiger.
Ik neem toch aan dat als hij meerwerk rekent voor het verleggen van de vloerverwarming dat ze dan ook gewoon anders gelegd gaan worden?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 19:52

[afbeelding]
Is hier ook zo. Ik heb daar wat emmers Fill&Finish (dus niet Fix&Finish) tegenaan gegooid, daar kan je het perfect glad mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
leecher schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:54:
[...]

Is hier ook zo. Ik heb daar wat emmers Fill&Finish (dus niet Fix&Finish) tegenaan gegooid, daar kan je het perfect glad mee krijgen.
maar dan is het toch niet behangklaar of ben ik gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Snowhite0901 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:52:

[...]

Ik neem toch aan dat als hij meerwerk rekent voor het verleggen van de vloerverwarming dat ze dan ook gewoon anders gelegd gaan worden?
Uit het bericht van Vandermark leide ik niet af dat er sprake is van afgesproken meerwerk. Het lijkt me duidelijk dat als je betaald voor het op een specifieke manier leggen van de vloerverwarming, je dat ook mag verwachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
pvanmegen schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:55:
[...]

maar dan is het toch niet behangklaar of ben ik gek?
Het behang zal prima blijven plakken. Er staat niet in je KOA dat het mooi moet zijn he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
leecher schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

Het behang zal prima blijven plakken. Er staat niet in je KOA dat het mooi moet zijn he :+
Eens, maar als je de foto bij mijn post ziet is het verschil met de achterste wand enorm groot, terwijl het allebei dezelfde 'eisen' heeft in de overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Laat ze dan maar uitleggen wat het verschil is tussen die wandjes? Ik vind het een raar verhaal. Zoek ondertussen uit wat er is opgenomen in je overeenkomst/bestek/staat van afwerking over het begrip 'behangklaar'. Als er niks is afgesproken lijkt mij een redelijke uitleg van het begrip 'behangklaar' een muur die klaar is om te behangen. Op basis van deze foto lijkt mij daar evident geen sprake van. Als ik jou was zou ik een opleverkeuring laten doen, want als ze dit soort grappen uithalen zal het wel niet het enige punt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
pvanmegen schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Eens, maar als je de foto bij mijn post ziet is het verschil met de achterste wand enorm groot, terwijl het allebei dezelfde 'eisen' heeft in de overeenkomst.
Ja, raar verhaal, hier was het ook niet echt netjes afgewerkt de gipsbetonnen, maar de naden waren wel weggewerkt!

Die hele muur is trouwens afgeraffeld, dat ze niet waterpas of loodrecht staan ok, maar bij jou ga je gewoon per blok zien dat hij een paar cm uitsteekt en dan weer niet.

[ Voor 18% gewijzigd door bvbal79 op 13-10-2017 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
leecher schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:58:
[...]

mooi....heb je de afwerking van de zijkant gezien (geen afwerking dus :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Ben ook wel benieuwd hoe ze die rechtse rand gaan afwerken. We hebben het muurtje door laten trekken om daar de TV op te hangen en een walk-in kast te creëren. Aan de linkse kant komt er nog een deurkozijn in natuurlijk. Ik hou jullie op de hoogte. Die opleverkeuring komt er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-06 23:02

TommyGun

Stik er maar in!

U-profiel? Maar inderdaad, ben ik ook wel benieuwd naar

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Doorgaans met stucprofielen en stucwerk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
:P
The Legend schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:23:
Doorgaans met stucprofielen en stucwerk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyo90
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2021

[afbeelding]
Naar mijn idee is dit niet behangklaar, de lijm van de blokken is uitgesmeerd en de leidingsleuf is gevuld meer niet. Daarnaast klopt het dat de gipsblokken opzich behangklaar worden gezien, alleen moeten alle naden wel nagetrokken worden. Daar zijn ook weer eisen aan verbonden, zie TBA richtlijnem(ff googlen + behangklaar).

Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat de wand op de achtergrond volledig wit is overgetrokken... Het onderzoeken waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 19-06 22:11

RUFFNECK

Poentje

Dannyo90 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:30:
[...]

Daarnaast vind ik het wel bijzonder dat de wand op de achtergrond volledig wit is overgetrokken... Het onderzoeken waard!
Waarom is dat bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Waarschijnlijk willen veel Tweakers hier een zwevende TV. Ik natuurlijk ook :)

Nu was het idee om een sleuf te frezen echter is dit niet zonder risico. Nu zag ik dit bij een buurman

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d1lojytssobsw.png

De gaten komen uit in de garage. Wat vinden jullie van dit idee? Je boort twee gaten en bent klaar. Verder kan je altijd nog een kabel verwisselen. Nadeel is de lengte van dit idee, het gat is al 40cm. Je hebt een (erg) lange stroomkabel nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 13-10-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik snap het niet helemaal. 2 gaten die in de garage uitkomen en dan? De kabels zijn dus zichtbaar in de garage tegen de muur aan?
Als de muur dik genoeg is zou ik het altijd gewoon frezen, heb ik bij mij ook laten doen, mantelbuis erin en klaar. Het is dan wel in de 'buitengevelmuur' om het ff zo te zeggen, dus niet in een binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
RUFFNECK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:47:
Ik snap het niet helemaal. 2 gaten die in de garage uitkomen en dan? De kabels zijn dus zichtbaar in de garage tegen de muur aan?
Als de muur dik genoeg is zou ik het altijd gewoon frezen, heb ik bij mij ook laten doen, mantelbuis erin en klaar. Het is dan wel in de 'buitengevelmuur' om het ff zo te zeggen, dus niet in een binnenmuur.
Je hebt het goed beschreven, in het onderste gat komt de tv kast, bovenste gat de tv zelf. De kabel zijn alleen zichtbaar in de garage, dat is natuurlijk ook niet ideaal en je zit met vocht. Denk toch ook maar even frezen, gelukkig komt toch de stucadoor langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wackmack schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:00:
[...]

Je hebt het goed beschreven, in het onderste gat komt de tv kast, bovenste gat de tv zelf. De kabel zijn alleen zichtbaar in de garage, dat is natuurlijk ook niet ideaal en je zit met vocht. Denk toch ook maar even frezen, gelukkig komt toch de stucadoor langs.
Hoe dan ook, ik had de stopcontacten idd wat dichterbij het onderste gat geplaatst (heb ik nu ook voor gezorgd) of minimaal 2 op de hoogte van het bovenste gat (wilde ik niet, mocht ik ook de tv daar weg willen halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
RUFFNECK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:07:
[...]

Hoe dan ook, ik had de stopcontacten idd wat dichterbij het onderste gat geplaatst (heb ik nu ook voor gezorgd) of minimaal 2 op de hoogte van het bovenste gat (wilde ik niet, mocht ik ook de tv daar weg willen halen).
Dit is niet mijn woonkamer he :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Haha ja dat wist ik wel (buurman), maar ik zeg/schrijf het meer als 'advies', omdat je ook zwevend wilde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:35:
Waarschijnlijk willen veel Tweakers hier een zwevende TV. Ik natuurlijk ook :)

Nu was het idee om een sleuf te frezen echter is dit niet zonder risico. Nu zag ik dit bij een buurman

[afbeelding]

De gaten komen uit in de garage. Wat vinden jullie van dit idee? Je boort twee gaten en bent klaar. Verder kan je altijd nog een kabel verwisselen. Nadeel is de lengte van dit idee, het gat is al 40cm. Je hebt een (erg) lange stroomkabel nodig.
Voorzetwandje lijkt mij persoonlijk handiger, kun je ook van alles achter stoppen. In de slaapkamer hebben we de WCD + UTP leiding op 1.80m geplaatst, zodat de tv daar kan worden opgehangen.

Vind overigens leuk om die haard-in-aanbouw te zien :). Wij gaan morgen op pad om ideeen op te doen voor de haard.

Tevens contact gehad met onze badkamer leverancier (via project) en we kunnen binnenkort een sample vloertegel ophalen! We hadden dit gevraagd omdat we de tegel mogelijk ook willen gebruiken in keuken en gang. Gezien de ruime marge ook wel het minste wat er kon :+ maar toch erg netjes van ze :).
* Sport_Life is van plan als eerste klant een positieve review te schrijven..

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
RUFFNECK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:18:
Haha ja dat wist ik wel (buurman), maar ik zeg/schrijf het meer als 'advies', omdat je ook zwevend wilde ;)
hehehe, goeie tips, over twee weekjes kan ik gaan frezen :9
De echte haard, gashaad is geen haard :+ komt 1 nov, kan niet wachten.
Eind november moet die branden.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wkjwv29dksbtl.png

Dit is het hek, check het paaltje. Drie weken geleden zou er al een hek met hedera worden geplaatst. De aannemer was vergeten om de kavel uit te meten. Zou dit gele paaltje einde van de kavel zijn, dat zou namelijk wel super vet zijn _/-\o_ Had de kavel kleiner verwacht. De vorige paaltjes waren allemaal groen qua kleur, daarom twijfel ik een beetje.

Dit is de kavel tekening, zo hebben jullie een idee.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zcfuaqutu4mcr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik dacht dat wij een grote kavel hadden (voor 12m breed, achter 7m breed, 25m diep), maar dit is pas echt groot :). Heb je de tuin ergens laten ontwerpen? Of is dat een voorbeeld? :D

Wel goed te zien dat er tegenwoordig nog (open) harden worden geplaatst, dacht dat we een van de weinige zouden zijn

[ Voor 56% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

ollie_1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:26:
[...]

Thanks!

Waar heb je in Arnhem gekocht? Heb je een project site? Of plattegronden etc die je hier wil delen?
Wij hebben gekocht in de Schuygraaf (Noord). Project Via Nova. En dan de langskap met zijentree.

http://vianovawonen.nl/c-twee-kap-beukmaat-6m/

Het zijn EPC 0,4 woningen die vrij compleet zijn: zonnepanelen, overal vloerverwarming met zoneregeling. Wat dan wel weer bijzonder is is dat er een houten (weliswaar goed geïsoleerde) garage tegenaan zit en niet van steen. En daar dan wel weer een luxe sectionaaldeur in. 8)7

Gekozen voor:

- Uitbouw 1,2 meter
- Vergrote badkamer
- Frans Balkon aan de voorzijde
- Schufpui ipv openslaande deuren (ook voor de extra lichtinval, buren hebben 2,4 uitgebouwd)
- Vloerverwarming op zolder

Daarnaast nog gekozen voor luxere deuren zonder bovenlicht.

Na de bouw moeten we de volgende grote zaken doen:

- Freeswerk t.b.v. extra stopcontacten en elektra (de voorgedefinieerde plaatsen zij onlogisch)
- Verlaagd plafond t.b.v. afzuigkap, verlichting en geen zichtbare v-naden (lichtpunten kunnen vanuit de bouw niet worden verplaatst)
- Doorgang maken tussen woonkamer en garage (doen ze niet vanuit de bouw)
- Badkamer laten we volledig casco opleveren, omdat het leidingwerk niet verplaatst kan worden. Dat wordt dus na oplevering breken en hakken om alles op de juiste plek te krijgen.

Eigenlijk schandalig dat er zo weinig meerwerk mogelijk is. Zelfs loze leidingen zijn geen optie: alleen op voorgedefinieerde plaatsen een UTP of CAI. Eigenlijk stond dit alles tegen onze principes maar we waren al snel verliefd op de locatie en stijl van het huis dat we voor lief hebben genomen dat we veel zelf moeten doen.

Vandaag de brief gekregen dat ze half november starten met de bouw. :)

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 13-10-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
d0s schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

Wij hebben gekocht in de Schuygraaf (Noord). Project Via Nova. En dan de langskap met zijentree.

http://vianovawonen.nl/c-twee-kap-beukmaat-6m/

Het zijn EPC 0,4 woningen die vrij compleet zijn: zonnepanelen, overal vloerverwarming met zoneregeling. Wat dan wel weer bijzonder is is dat er een houten (weliswaar goed geïsoleerde) garage tegenaan zit en niet van steen. En daar dan wel weer een luxe sectionaaldeur in. 8)7

Gekozen voor:

- Uitbouw 1,2 meter
- Vergrote badkamer
- Frans Balkon aan de voorzijde
- Schufpui ipv openslaande deuren (ook voor de extra lichtinval, buren hebben 2,4 uitgebouwd)
- Vloerverwarming op zolder

Daarnaast nog gekozen voor luxere deuren zonder bovenlicht.

Na de bouw moeten we de volgende grote zaken doen:

- Freeswerk t.b.v. extra stopcontacten en elektra (de voorgedefinieerde plaatsen zij onlogisch)
- Verlaagd plafond t.b.v. afzuigkap, verlichting en geen zichtbare v-naden (lichtpunten kunnen vanuit de bouw niet worden verplaatst)
- Doorgang maken tussen woonkamer en garage (doen ze niet vanuit de bouw)
- Badkamer laten we volledig casco opleveren, omdat het leidingwerk niet verplaatst kan worden. Dat wordt dus na oplevering breken en hakken om alles op de juiste plek te krijgen.

Eigenlijk schandalig dat er zo weinig meerwerk mogelijk is. Zelfs loze leidingen zijn geen optie: alleen op voorgedefinieerde plaatsen een UTP of CAI. Eigenlijk stond dit alles tegen onze principes maar we waren al snel verliefd op de locatie en stijl van het huis dat we voor lief hebben genomen dat we veel zelf moeten doen.

Vandaag de brief gekregen dat ze half november starten met de bouw. :)
Erg mooie stijl! Lijkt erg op onze woning. Welk project hebben jullie in Nijmegen bekeken? Want qua prijs scheelt dat niet veel.

Heel vreemd dat jullie weinig opties hebben, een doorgang naar de garage is toch niet heel bijzonder lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:33:
Ik dacht dat wij een grote kavel hadden (voor 12m breed, achter 7m breed, 25m diep), maar dit is pas echt groot :). Heb je de tuin ergens laten ontwerpen? Of is dat een voorbeeld? :D

Wel goed te zien dat er tegenwoordig nog (open) harden worden geplaatst, dacht dat we een van de weinige zouden zijn
Thnx! Ja, met de kavel zijn we heel heel blij, echt bijzonder bij nieuw. Het bruine gedeelte wordt ooit een dikke buitenkeuken, ben een echte BBQ liefhebber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:03:
[...]

Thnx! Ja, met de kavel zijn we heel heel blij, echt bijzonder bij nieuw. Het bruine gedeelte wordt ooit een dikke buitenkeuken, ben een echte BBQ liefhebber.
Buiten de randstad gok ik? Wel jammer dat de grondprijs zo enorm duur is idd. Als ik het zo een beetje in dit topic volg dan zijn de meeste woningen gebaseerd op hetzelfde casco prefab frame. Toch zijn de prijzen bij ons 2x zo hoog als een soortgelijke woning in Limburg. Dus dat verschil zit hem voornamelijk in de grond.
Zit dan wel (dicht) tegen de zee , dat weer wel :9

Over die BBQ, Green egg? :).

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2017 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:15:
[...]

Buiten de randstad gok ik? Wel jammer dat de grondprijs zo enorm duur is idd. Als ik het zo een beetje in dit topic volg dan zijn de meeste woningen gebaseerd op hetzelfde casco prefab frame. Toch zijn de prijzen bij ons 2x zo hoog als een soortgelijke woning in Limburg. Dus dat verschil zit hem voornamelijk in de grond.
Zit dan wel (dicht) tegen de zee , dat weer wel :9

Over die BBQ, Green egg? :).
Gelderland, kavel is 630m2, huis 200m2, vorig jaar gekocht voor 350K. Heb een zwart egg, en ga straks voor een witte en een pizza over, ooit. Eerst maar eens klussen en verhuizen. Maar als jij dat gele paatje ziet, komt het hek tot daar? Lijkt er toch wel op?

[ Voor 3% gewijzigd door Wackmack op 13-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:23:
[...]

Gelderland, kavel is 630m2, huis 200m2, vorig jaar gekocht voor 350K. Heb een zwart egg, en ga straks voor een witte en een pizza over, ooit. Eerst maar eens klussen en verhuizen. Maar als jij dat gele paatje ziet, komt het hek tot daar? Lijkt er toch wel op?
Ik zou zeggen van wel.. zeker gezien de kavelgrootte. Zit het paaltje stevig in de grond? ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2017 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
Sport_Life schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:27:
[...]

Ik zou zeggen van wel.. Zit het paaltje stevig in de grond? ;).
Hehehe, al over nagedacht, ff paar meter verplaatsen. Gaat alleen niet werken gezien de pilaar aan het begin van de foto, vanaf daar trekken ze een lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyo90
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2021
Omdat de ene wand volledig wordt overgetrokken terwijl de gipsblokken wand niet om naar huis te schrijven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Dannyo90 schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:35:
[...]

Omdat de ene wand volledig wordt overgetrokken terwijl de gipsblokken wand niet om naar huis te schrijven is.
Ok, snap ik, maar volgens mij is dat vrij normaal. Volgens mij is het eerder hier ook genoemd, maar behangklaar op de blokken kan prima zo, mits de boel uiteraard goed recht opgebouwd is en de naden mooi vlak zijn gevuld/uitgesmeerd. De wand achter is wellicht gemetselde betonblokken, dus logisch dat die helemaal behangklaar gestuct worden.

Bij mij is het precies zo, alle 'buitenmuren' en binnenmuren van betonblokken helemaal overgetrokken met behangklaar stucwerk en de gibowanden helemaal vlak afgesmeerd bij de naden. Ik geef toe dat het op bovenstaande foto niet echt netjes en vlak uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
RUFFNECK schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 09:59:
[...]
Bij mij is het precies zo, alle 'buitenmuren' en binnenmuren van betonblokken helemaal overgetrokken met behangklaar stucwerk en de gibowanden helemaal vlak afgesmeerd bij de naden. Ik geef toe dat het op bovenstaande foto niet echt netjes en vlak uitziet.
Wat zijn 'betonblokken'? Wij hebben prefab beton wanden maar die hebben geen naden en zijn spiegelglad. Bedoel je kalkzandsteen blokken?

[ Voor 25% gewijzigd door vandermark op 14-10-2017 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

vandermark schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:10:
[...]

Wat zijn 'betonblokken'? Wij hebben prefab beton wanden maar die hebben geen naden en zijn spiegelglad. Bedoel je kalkzandsteen blokken?
Ja dat bedoel ik, was ff de naam kwijt :) En ja prefab is idd anders, maar van bovenstaande foto weet ik niet wat die zijn. Ik heb traditionele bouw, dus das weer anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

ollie_1982 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

Erg mooie stijl! Lijkt erg op onze woning. Welk project hebben jullie in Nijmegen bekeken? Want qua prijs scheelt dat niet veel.

Heel vreemd dat jullie weinig opties hebben, een doorgang naar de garage is toch niet heel bijzonder lijkt mij.
Klopt, daarom vond ik jullie woning ook erg mooi om te zien :)

We waren ingeloot voor Nieuw-Noord

https://www.nieuwnoordnij...weekapper-delftse-school/

Deze huizen waren standaard €15.000 duurder, minder oppervlak (160 tov 155) minder tuin (290 tov 240), geen vloerverwarming boven. Maar het belangrijkste vonden we uiteindelijk dat we de ingelote woning niet zo mooi vonden qua stijl. Deze had dan wel weer een stenen (maar ongeisoleerde) garage.

De weinige opties komt door het prefab bouwconcept. Voordeel is dat ze verwachten in 6 maanden klaar te zijn met de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 914855

Hallo allemaal,

Wij zijn momenteel aan het wachten op het passeren van de grond. Ze zijn nog steeds bezig met de grond bouwrijp maken.

Vorig weekend hebben we al een keuken gekocht. Half november moeten we al een keukentekening aanleveren. Het wordt een keuken met meer dan 3 m aanrecht aan de muur en daar tegenover in het midden een watereiland van 1,80 bij 1,20. Wit, matte keuken, met brede stalen industriële grepen en een 6 cm donker grijs composiet blad. Hierna zullen we naar de vloer gaan kijken. Dat zijn toch wel twee van de belangrijkste dingen.

Gelukkig heeft de aannemen gekozen voor vrij luxe standaarden. Betalen we ook voor, maar goed. De garage wordt geïsoleerd. Voor ons een groot voordeel omdat we een deur naar de garage willen vanuit de keuken. We willen de kattenbak in de garage zetten dus een kattenluik is nodig. Nu weten we zeker dat we geen problemen gaan hebben met een deur die krom trekt.
We krijgen standaard houten kozijnen, stompe deuren en geen bovenlichten. Ook wordt er standaard naar iedere slaapkamer een loze leiding gelegd.
Wat ons wel tegen viel is dat ze €510,- vragen voor muurdoorvoer van afzuigkap. Daar kunnen ze lekker op cashen.. iedereen heeft toch een afzuigkap nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Anoniem: 914855 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:24:

Vorig weekend hebben we al een keuken gekocht. Half november moeten we al een keukentekening a
Wat ons wel tegen viel is dat ze €510,- vragen voor muurdoorvoer van afzuigkap. Daar kunnen ze lekker op cashen.. iedereen heeft toch een afzuigkap nodig?
Een circulatiekap met een plasmafilter is niet veel duurder. Zuig je ook geen 700+ m3 warme lucht uit je huis als hij werkt,

Ik had ook wilde plannen met een kap met losse motor die dan in de garage zou kunnen hangen.
Daar kwam een muurdoorvoer en een dakdoorvoer dan bij. Dus de plasmafilter was goedkoper en met een gebalanceerd lucht systeem werkt dat ook stukken beter..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Een circulatiekap met een plasmafilter is niet veel duurder. Zuig je ook geen 700+ m3 warme lucht uit je huis als hij werkt,

Ik had ook wilde plannen met een kap met losse motor die dan in de garage zou kunnen hangen.
Daar kwam een muurdoorvoer en een dakdoorvoer dan bij. Dus de plasmafilter was goedkoper en met een gebalanceerd lucht systeem werkt dat ook stukken beter..
Volgens deze folder scheelt het maar 150kwh aan warmte per jaar bij een NOM woning. Dus bij een woning met minder isolatie zal het verschil nog kleiner zijn. Je verliest bij recirculatie ruwweg 50% van de afzuigcapaciteit van de motor. Ik heb zelf geen ervaring met plasma recirculatie en kan er ook maar weinig ervaringen over vinden.
http://www.nieuwbouw-roma...871/faq-klimaatgarant.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog iets om over na te denken dus..
Wij hebben geen NOM woning. De begane grond heeft vloerverwarming. De eerste verdieping heeft radiatoren. Op de zolder hebben we geen radiator maar kan mijn vriend wel zelf regelen.
Een ander ding waar we nog over twijfelen is vloerverwarming in de badkamer. Daar wordt €640,- voor gevraagd. Ander bijkomend voordeel is dat je met vloerverwarming kan kiezen voor een mooiere, subtielere radiator in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Z___Z schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Volgens deze folder scheelt het maar 150kwh aan warmte per jaar bij een NOM woning. Dus bij een woning met minder isolatie zal het verschil nog kleiner zijn. Je verliest bij recirculatie ruwweg 50% van de afzuigcapaciteit van de motor. Ik heb zelf geen ervaring met plasma recirculatie en kan er ook maar weinig ervaringen over vinden.
http://www.nieuwbouw-roma...871/faq-klimaatgarant.pdf
Ja en volgens die folder heb je ook aan een 150 liter boiler genoeg met een bad waar 180 liter water in gaat voor een woning met 3 slaapkamers (4 personen dan denk ik)

Beetje wishfull thinking wellicht ?

Verder schrijven ze op de website:
Het Quality Flow ventilatiesysteem wordt tijdens de bouw ingeregeld en hoeft vervolgens niet verder ingesteld te worden.
Als je een afzuigkap van 700 m3 uur aanzet op een qualitflow die max 350 m3 per uur kan doen weet ik niet wat er met je regeling in je huis gebeurd.

Maar ze zullen het wel weten daar :)

Alhoewel ze de installatie aan je verhuren lijkt het.
Je mag op elk moment besluiten om te kopen. De afschrijving per jaar is 5% van de aanvangswaarde en we schrijven af naar EUR 2.500. Met andere woorden, als je na 4 jaar + 1 dag koopt, betaal je 80% van de koopsom.
Dus installatie gaat 20 jaar mee blijkbaar (althans economisch bij dit bedrijf)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 15-10-2017 13:28 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
jacovn schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Ja en volgens die folder heb je ook aan een 150 liter boiler genoeg met een bad waar 180 liter water in gaat voor een woning met 3 slaapkamers (4 personen dan denk ik)

Beetje wishfull thinking wellicht ?

Verder schrijven ze op de website:

[...]

Als je een afzuigkap van 700 m3 uur aanzet op een qualitflow die max 350 m3 per uur kan doen weet ik niet wat er met je regeling in je huis gebeurd.

Maar ze zullen het wel weten daar :)

Alhoewel ze de installatie aan je verhuren lijkt het.

[...]

Dus installatie gaat 20 jaar mee blijkbaar (althans economisch bij dit bedrijf)
150 liter op 60 graden moet toch genoeg zijn om een bad van 180 liter te vullen op 40 graden?
Ze garanderen NOM, dus ik denk eerder dat die 150 kWh pessimistisch is dan optimistisch. Het is dus 150 kWh wat ze minder garanderen als je Afzuiging naar buiten gaat. Vraag me inderdaad ook af hoe de balansventilatie omgaat met de extra Afzuiging.
De economische afschrijving is 20 jaar. Dat zegt niks over de technische levensduur. Ik neem aan dat dit langer is dan 20 jaar, want anders wordt het heel duur voor dit bedrijf as ze na 15 jaar bijvoorbeeld alles moeten vervangen omdat het kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
Anoniem: 914855 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 13:08:
Nog iets om over na te denken dus..
Wij hebben geen NOM woning. De begane grond heeft vloerverwarming. De eerste verdieping heeft radiatoren. Op de zolder hebben we geen radiator maar kan mijn vriend wel zelf regelen.
Een ander ding waar we nog over twijfelen is vloerverwarming in de badkamer. Daar wordt €640,- voor gevraagd. Ander bijkomend voordeel is dat je met vloerverwarming kan kiezen voor een mooiere, subtielere radiator in de badkamer.
Vloerverwarming op de badkamer doen! Goedkoper als bij ons, kost ons €695,-. Ik vind het eigenlijk niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-12-2023
ollie_1982 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:00:
[...]

Vloerverwarming op de badkamer doen! Goedkoper als bij ons, kost ons €695,-. Ik vind het eigenlijk niet heel duur.
En als je kan kiezen tussen elektrische vv op de badkamer en conventioneel? Hierbij wordt de retourleiding vd radiator gelust in de badkamervloer. Optie twee lijkt mij op de lage duur voordeliger, ik weet alleen nog niet wat de installatiekosten zijn. Elektrisch kost bij ons € 850.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij konden geen vloerverwarming in de badkamer, ondanks dat het hele huis er standaard mee is uitgerust. Wel hebben we een comfort lus genomen, kostte maar 170 euro. Nog minder dan een wcd. :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de badkamer vloerverwarming die ons wordt aangeboden draait mee op hetzelfde circuit als de vloerverwarming op de begane grond. De begane grond heeft standaard vloerverwarming en dus geen radiatoren. Is dat dan conventioneel of elektrisch? 😶 ik ben duidelijk geen echte tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:56
jacovn schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 12:39:
[...]

Ik zou altijd afzuiging naar buiten nemen. Ben je er tenminste zeker van dat de kookgeurtjes niet stiekem ergens anders in je huis opduiken. En de filters die bij een recirculatiekap zo nu en dan vervangen moeten worden kosten ook niet niets.
Bij ons wil de aannemer dat trouwens nieteens doen, ivm EPC waarde. Wij hebben iemand anders gevraagd dit te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door miles op 15-10-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
miles schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:47:
[...]

Ik zou altijd afzuiging naar buiten nemen. Ben je er tenminste zeker van dat de kookgeurtjes niet stiekem ergens anders in je huis opduiken. En de filters die bij een recirculatiekap zo nu en dan vervangen moeten worden kosten ook niet niets.
Bij ons wil de aannemer dat trouwens nieteens doen, ivm EPC waarde. Wij hebben iemand anders gevraagd dit te doen.
Hier zelfde. Wij van plan om na oplevering idd gewoon gat te laten boren. In principe niet de bedoeling volgens mij ivm epc. Hoe zit dit dan prcies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
Sport_Life schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:52:
Wij konden geen vloerverwarming in de badkamer, ondanks dat het hele huis er standaard mee is uitgerust. Wel hebben we een comfort lus genomen, kostte maar 170 euro. Nog minder dan een wcd. :P.
Hoe bevalt zo’n lus? Geeft dat voldoende warmte af?

@Anoniem: 914855 Waarschijnlijk ligt er in de woonkamer geen elektrische vv. Buizen met warm water is conventioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
SmileAlot schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Hier zelfde. Wij van plan om na oplevering idd gewoon gat te laten boren. In principe niet de bedoeling volgens mij ivm epc. Hoe zit dit dan prcies?
Hier kon het niet omdat de afvoer dan te dicht bij de buren kwam. Ik was dus genoodzaakt naar het dak toe te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:36

Osxy

Holy crap on a cracker

SmileAlot schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Kan bij ons ook niet wegens gebruik van Clickbricks in voorgevel.

Wij gaan dus de optie van 1300 euro nemen om afvoer naar zolder te laten lopen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

Een plasma filter claimed dat ze bijna 100% geur en vet wegwerken.

En uitleg: https://www.plasmamade.com/wp-content/dl/Uitleg_v2-NL.pdf

Als er nog geurtjes/vet de qualityflow in gaan zullen wellicht filters vaker vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
Osxy schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

Bij mij was het 1265 inc afwerken met gipsplaten en stucen op de 1e verdieping, ik heb een lage vliering dus deel op zolder onafgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
[...]
FF opgezocht, bij ons was sprake van recirculatie met koolstoffilters. Dit zagen wij niet zitten, vandaar voor doorvoor naar buiten gekozen.
Van plasmafilter was bij ons geen sprake, misschien werkt dat wel anders dan koolstoffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

miles schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:47:
[...]

FF opgezocht, bij ons was sprake van recirculatie met koolstoffilters. Dit zagen wij niet zitten, vandaar voor doorvoor naar buiten gekozen.
Van plasmafilter was bij ons geen sprake, misschien werkt dat wel anders dan koolstoffilters.
[...]

Dat is bij ons hetzelfde. Naja ze gaan van koolstoffilter uit. Maar dat betekent niet dat je niet voor een plasmafilter kan kiezen. Dat is gewoon een alternatief. Die filter kan je volgens mij plaatsen in een afzuigkap. Heb me vanmiddag even verdiept. Maar qua kosten is bij ons de muurdoorvoer toch nog voordeliger. En ik zie wisselende reviews of het nu beter werkt dan een afzuiging die naar buiten gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
miles schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:47:
[...]

plasmafilter breek dingen af naar H2O, O2 en CO2
Koolstof filter slaat stoffen op en verzadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nav bovenstaande discussie ben ik eens gaan kijken hoe dat bij ons zit, ik ging uit van afvoer naar buiten, maar dat lijkt niet zo te zijn?
De afvoer van de ventilatielucht geschiedt middels zogenaamde plafond- en/of wandventielen, welke zijn aangebracht in de navolgende ruimten: de keuken, het toilet, de badkamer en ter plaatse van opstelplaats wasmachine.
[..]
Om het ventilatiesysteem goed te laten functioneren mag hier geen afzuigkap op worden aangesloten. U dient een recirculatie afzuigkap te plaatsen.
Er komt een afvoer in de keuken, maar toch dient er een recirculatie afzuigkap te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Sport_Life schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:19:
Nav bovenstaande discussie ben ik eens gaan kijken hoe dat bij ons zit, ik ging uit van afvoer naar buiten, maar dat lijkt niet zo te zijn?

[...]

Er komt een afvoer in de keuken, maar toch dient er een recirculatie afzuigkap te komen?
Die afvoer is van je mechanische ventilatie: Op zolder komt een afzuigbox met ontrekkingspunten in de genoemde ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

vandermark schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 22:21:
[...]

Die afvoer is van je mechanische ventilatie: Op zolder komt een afzuigbox met ontrekkingspunten in de genoemde ruimten.
Daar had ik niet op gerekend. De afzuigkap staat zo'n 3,5 m van de buitenmuur af (hoekwoning), zou dit dmv verlaagd plafond te overbruggen zijn? Zo'n circulatie systeem lijkt mij niets. Alternatief is de voorkant van het huis, maar dat wordt naast / boven de voordeur.
Jammer dat de aannemer hier blijkbaar op bespaard.
Ancent schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 20:02:
[...]

Hoe bevalt zo’n lus? Geeft dat voldoende warmte af?
huis moet nog gebouwd worden ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 15-10-2017 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Sport_Life schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:02:
[...]

Daar had ik niet op gerekend. De afzuigkap staat zo'n 3,5 m van de buitenmuur af (hoekwoning), zou dit dmv verlaagd plafond te overbruggen zijn? Zo'n circulatie systeem lijkt mij niets. Alternatief is de voorkant van het huis, maar dat wordt naast / boven de voordeur.
Waar bespaard hij dan precies op volgens jou? Je kunt niet zomaar je afzuigkap op een mechanisch ventilatie zetten. Daar is hij niet voor bedoeld.
Hierboven worden goede alternatieven gezegd met afvoer naar zolder.

[ Voor 5% gewijzigd door bvbal79 op 15-10-2017 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:57
Aan de andere kant, 1300 voor een afvoer naar zolder kan je wel heel wat jaartjes koolstoffilters gebruiken hè ;)

[ Voor 9% gewijzigd door jip_86 op 15-10-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bvbal79 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:21:
[...]

Waar bespaard hij dan precies op volgens jou? Je kunt niet zomaar je afzuigkap op een mechanisch ventilatie zetten. Daar is hij niet voor bedoeld.
Hierboven worden goede alternatieven gezegd met afvoer naar zolder.
(extra) afvoer naar boven lijkt mij vanuit de casco bouw een relatief eenvoudige toevoeging, als dat voor iedere woning wordt gedaan. Volgens mij heeft iedereen een afzuigkap, op een enkele na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Sport_Life schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:33:
[...]
(extra) afvoer naar boven lijkt mij vanuit de casco bouw een relatief eenvoudige toevoeging, als dat voor iedere woning wordt gedaan. Volgens mij heeft iedereen een afzuigkap, op een enkele na.
En groot gedeelte van al die mensen met een afzuigkap heeft uiteindelijk een filter erin. Ik weet ook niet precies wat verder de reden is. Maar geen enkele aannemer bouwt denk ik standaard met een extra afvoer naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:36

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]
Er word simpelweg geen rekening meer mee gehouden wegens recirculatiekappen, ik vervloek ze omdat ze in mijn ervaring nooit afdoende functioneren.
Voor ons houd dit in een extra meerwerk item en een koofje.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Sport_Life schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:02:
[...]

[...]
huis moet nog gebouwd worden ;)
Ik heb nu ook mechanische ventilatie (met warmte terug win installatie) en moet zeggen dat dit prima werkt hoor. Als je de filters netjes schoon houdt blijft die goed afzuigen. Ik heb ook geen luchtjes in de slaapkamer ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:40
vandermark schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:48:
Lekker onder de kasten laten leggen. Maakt voor de inhoud van kast geen bal uit en op je energie rekening merk je het ook niet.
De kasten zullen op die locatie de afgifte van warmte toch belemmeren.
Echter als het niet onder kasten ligt en je veranderd je keuken na tien jaar dan heb je spijt als je dan plekken hebt waar loopt en dan geen verwarming zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:40
Wji gaan uiteindelijk ook voor de recirculatie met koolstoffilters. Een buis naar buiten/boven vind ik zelf niet mooi. Leidingen omleggen zodat we aan de buitenmuur konden koken (en dus meteen gat naar buiten) zou ons inclusief gat zo'n 2500 kosten. Dan maar met koolstoffilters. Uitgaande van 50€ per jaar kan ik er 50 jaar mee doen. Tegen die tijd zien we dan wel weer ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:38
frumper schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:26:
Wji gaan uiteindelijk ook voor de recirculatie met koolstoffilters. Een buis naar buiten/boven vind ik zelf niet mooi. Leidingen omleggen zodat we aan de buitenmuur konden koken (en dus meteen gat naar buiten) zou ons inclusief gat zo'n 2500 kosten. Dan maar met koolstoffilters. Uitgaande van 50€ per jaar kan ik er 50 jaar mee doen. Tegen die tijd zien we dan wel weer ;)
Heb zelf uiteindelijk ook gekozen voor recirculatie. Wij hebben gekozen voor een Bora op het kookeiland en de luchtafvoerleidingen hiervoor bracht teveel kosten met zich mee dat het mij niet waard was. Tevens bracht dit ook een condensatie risico in de muur met zich mee als de aannemer die pijpen niet met beter materiaal doet isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik ken een aantal mensen die ook zo dachten, en uiteindelijk toch een gat in de muur hebben geboord en via een koof de afzuiging naar buiten hebben laten leiden. Omdat de stank gewoon niet prettig was. Het hele huis meurde naar eten bij een beetje fanatiek koken.

Recirculatie werkt gewoon vele malen minder met het zuiveren van geurtjes bij het keuken, hoe duur je afzuigkap ook is. Ik merk het nu ook in mijn appartement.

Ik ben blij dat ik nu de afzuiging naar buiten kan leiden via een kanaalplaat. Het enige wat ik hoef te betalen is een roostertje aan de buitenmuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]
Gat in de muur tijdens de bouw gaat ten koste van de EPC, waardoor het bijna nooit meer tijdens de bouw wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fazer013
  • Laatst online: 03-06 09:02
Bij ons staat staat in de documentatie onder het kopje ventilatie:
bij alle woningen wordt de afzuigkap van de keuken aangesloten op een apart kanaal. Uitblazen van verontreinigde lucht vindt plaats via een rooster in de gevel.

Dus onze woning lijkt standaard al voorzien te worden van een afvoerkanaal, vind het vreemd dat niet alle woningen dit standaard hebben aangezien iedereen een keuken en afzuigkap wil. Recirculatie (koolstof filter) heb ik geen goede ervaringen mee in mijn vorige appartement, moest altijd een raampje openzetten voor de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
Ancent schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 17:46:
[...]

En als je kan kiezen tussen elektrische vv op de badkamer en conventioneel? Hierbij wordt de retourleiding vd radiator gelust in de badkamervloer. Optie twee lijkt mij op de lage duur voordeliger, ik weet alleen nog niet wat de installatiekosten zijn. Elektrisch kost bij ons € 850.
Wij hebben stadsverwarming en zal het dus elektrisch zijn. Ook hier is de vloerverwarming van de badkamer aangesloten op de vloerverwarming van beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:40
Waarom met stadsverwarming kan je toch ook water-vloerverwarming toepassen.
Is economisch een stuk voordeliger, je zal wel een unit met pomp moeten toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
leonbong schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:25:
Waarom met stadsverwarming kan je toch ook water-vloerverwarming toepassen.
Is economisch een stuk voordeliger, je zal wel een unit met pomp moeten toepassen.
Ja dat is waar ook... 8)7

Ik kan alleen nergens terug vinden wat wij nu hebben. Er staan niks in de technische omschrijving daarover. Ik lees wel dat er een verdeelunit is, dus dan valt elektrisch af volgens mij?

[ Voor 23% gewijzigd door ollie_1982 op 16-10-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik vind het altijd wel grappig om de recirculatie posts te lezen. Schone lucht in huis heeft voor ons veruit prioriteit over wat energiebesparing. Wij hebben dan ook gekozen voor lompe afzuigkap die zonder gezeur 600 kuub per uur naar buiten gooit. Daarbij in het achterhoofd houdend dat het een kap is zonder intensief stand en die 600 dus 'normaal' is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Anoniem: 36835 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 09:58:
Ik ken een aantal mensen die ook zo dachten, en uiteindelijk toch een gat in de muur hebben geboord en via een koof de afzuiging naar buiten hebben laten leiden. Omdat de stank gewoon niet prettig was. Het hele huis meurde naar eten bij een beetje fanatiek koken.

Recirculatie werkt gewoon vele malen minder met het zuiveren van geurtjes bij het keuken, hoe duur je afzuigkap ook is. Ik merk het nu ook in mijn appartement.

Ik ben blij dat ik nu de afzuiging naar buiten kan leiden via een kanaalplaat. Het enige wat ik hoef te betalen is een roostertje aan de buitenmuur.
Tja,

Dat hangt dus van je eisen inderdaad af, hoe vaak kookt iemand nu fanatiek. We zijn nu tien jaar al aan de rec-circulatie, voldoet prima, en koken we een keer met kerrie, dan gaat het raampje in de keuken open en de mechanische ventilatie even op de hoogste stand.
leecher schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:43:
Ik vind het altijd wel grappig om de recirculatie posts te lezen. Schone lucht in huis heeft voor ons veruit prioriteit over wat energiebesparing. Wij hebben dan ook gekozen voor lompe afzuigkap die zonder gezeur 600 kuub per uur naar buiten gooit. Daarbij in het achterhoofd houdend dat het een kap is zonder intensief stand en die 600 dus 'normaal' is :+
want de lucht dat van het eten af komt is niet schoon? Het maakt inbreuk op je gezondheid? Er zijn toch wel verschillende definities van schoon die men hier aanhoud. Nogmaals ieder zijn eigen mening, en toepassing, maar laat dat dan ook zo zijn, en hoeft er in the end eigenlijk geen discussie wel of niet te zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door bvbal79 op 16-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:52
Ik krijg net de vraag van de elektricien wat de maatvoering van de mantelbuis moet worden voor de tv. Hier heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.

Ik lees hier dat jullie stroom en cai/utp op 30cm laten uitkomen. Op welke hoogte komt bij jullie de mantelbuis uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

nielsn schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:12:
Ik krijg net de vraag van de elektricien wat de maatvoering van de mantelbuis moet worden voor de tv. Hier heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht.

Ik lees hier dat jullie stroom en cai/utp op 30cm laten uitkomen. Op welke hoogte komt bij jullie de mantelbuis uit?
Ik laat hem uitkomen op dezelfde hoogte als de stopcontacten. (200+ mm), hij begint bovenaan bij 1100+mm

Dit staat iig gespecificeerd:
1 stuks extra mantelbuis inbouw in de wand(inwendig 47mm rond
uitwendig 63mm rond)voor bekabeling van TV (H:1.10m – 0,20m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
nielsn schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 14:12:

En ik ben wel benieuwd welke doorsnede zo'n pijpje krijgt, 50 mm? 30 mm?
Van tv naar beneden moet er (bij ons iig) voeding, netwerk en 1x hdmi doorheen.
De stekker van de voeding is dan waarschijnlijk maatgevend. Of die moet ik eraf knippen en later weer aanknutselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-06 19:38
ik laat een dubbele wcd op 1,30 uitkomen zodat stroom niet door de buis hoeft. Tevens een buis naar 1,3 (vanaf 30) voor HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
miles schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:15:
[...]

En ik ben wel benieuwd welke doorsnede zo'n pijpje krijgt, 50 mm? 30 mm?
Van tv naar beneden moet er (bij ons iig) voeding, netwerk en 1x hdmi doorheen.
De stekker van de voeding is dan waarschijnlijk maatgevend. Of die moet ik eraf knippen en later weer aanknutselen...
Dat ligt er aan, bij onze TV kan de stroomkabel er gewoon uit. Ik heb zo'n snoer.

https://www.allekabels.nl...012/apparaatsnoer-c7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
bvbal79 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:25:
[...]

Tja,

Dat hangt dus van je eisen inderdaad af, hoe vaak kookt iemand nu fanatiek. We zijn nu tien jaar al aan de rec-circulatie, voldoet prima, en koken we een keer met kerrie, dan gaat het raampje in de keuken open en de mechanische ventilatie even op de hoogste stand.

[...]

want de lucht dat van het eten af komt is niet schoon? Het maakt inbreuk op je gezondheid? Er zijn toch wel verschillende definities van schoon die men hier aanhoud. Nogmaals ieder zijn eigen mening, en toepassing, maar laat dat dan ook zo zijn, en hoeft er in the end eigenlijk geen discussie wel of niet te zijn.
Misschien past deze discussie beter in het keuken topic?
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Als je op gas kookt, levert je kookplaat ook de nodige CO2, wat je ook graag snel afvoert. Daarnaast wil je vochtige lucht ook snel afvoeren. Voor deze twee "problemen" helpt recirculatie niet. Recirculatie helpt vooral bij het grootste probleem van koken veroorzaakt en dat is vet dampen. Voor alle andere resten uit kooklucht heb je afvoer naar buiten nodig. Dit gebeurt met je afzuigkap wat sneller dan met je mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancent
ollie_1982 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 12:36:
[...]

Ja dat is waar ook... 8)7

Ik kan alleen nergens terug vinden wat wij nu hebben. Er staan niks in de technische omschrijving daarover. Ik lees wel dat er een verdeelunit is, dus dan valt elektrisch af volgens mij?
Inderdaad, er liggen gewoon waterleidingen in je vloer waar de stadsverwarming doorheen stroomt. Dit heeft ook mijn voorkeur voor de badkamer.

Wie heeft er ervaring met (de elektra kosten van) elektrische vv? Laat je dat systeem altijd aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:39
Wij gaan een ir paneel plaatsen. Voelt direct warm en je bent toch niet heel lang op de badkamer dus dan hoef je niet de badkamer altijd op temperatuur te houden.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Osxy schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

wat is dat clickbricks?
hier staat: de woningen worden voorzien van een gebalanceerd venitaliesysteem met warmteterugwinning en mechaniesche afvoer- en toevoerventilatie. De WtW unit is opgesteld in de technische ruimte. Kunstof ventielen.

In ieder geval een afzuigkap inclusief recirculatiemogelijkheid (dan maar half jaarlijks filtertje vervangen als gat niet mogelijk zou zijn )
Pagina: 1 ... 37 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2