Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.039.242 views

Verwijderd

Wij hebben vandaag officieel getekend! 😊 Nu gaat een periode van maximaal 9 maanden in. 70% moet verkocht worden, bouwvergunning moet voltooid zijn, woningborg certificaat en de grond moet bouwrijp gemaakt worden. Op z'n vroegst gaan ze in december en uiterlijk 1 maart bouwen. Spanneeend!!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 16:25
@YinYang
Een badkamer van 2020mm kan je precies met 2 tegels van 1000x300 plakken, dan steken de tegels op de lange wanden hier achter.

Waarom de wand van de douchehoek niet in hele tegels? Nu heb je een lelijk smal randje van 20cm (?) tegen de wand met nis aan.

Wat is verdiept onder afschot zonder verdieping? 8)7

850mm is érg aan de krappe kant als diepte voor je douche, dan sta je met je neus/buik/borsten/zwengel tegen die héél erg dikke tussenwand van 300mm aan. Waarom daar geen L-wandje van maken zodat je douche 1050x1150 meet zonder in de indeling te hoeven schuiven? Die nis gaat nooit heel erg mooi worden met twee strookjes van 50mm waar ook nog twee maal een tegelprofiel bijkomt. (bij kwartronde profielen komt hier slechts 30mm tegel tussen bv).

Waarom neem je geen groter bad zodat je geen plateaus hoeft te maken? Daarnaast staat er plateau gelijk met bad, gelijk waarmee van het bad?

Waarom hang je designradiator niet boven je bad als je deze maat bad wil houden en schuif je het bad niet naar één zijde? Die plateaus zijn niet heel erg fraai over het algemeen...

Waar gaat de ruimte van de voorzetwanden ivm de inbouwkranen vanaf? De badkamer of de omliggende ruimtes?

Waarom zit het MV-punt boven het bad en niet waar deze effectief benodigd is namelijk tpv de douchehoek?

Waarom zit het plafondlichtpunt niet in één lijn met het wandlichtpunt (welke overigens niet op het aanzicht staat verwerkt)?

Hang je erg aan de maatvoering controleer dan goed de tekeningen en houdt rekening met de tegeldikte waardoor je ca 10mm +/- moet rekenen door tegeldiktes.

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
De Rikster schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:47:
@YinYang
Een badkamer van 2020mm kan je precies met 2 tegels van 1000x300 plakken, dan steken de tegels op de lange wanden hier achter.

Waarom de wand van de douchehoek niet in hele tegels? Nu heb je een lelijk smal randje van 20cm (?) tegen de wand met nis aan.

Wat is verdiept onder afschot zonder verdieping? 8)7

850mm is érg aan de krappe kant als diepte voor je douche, dan sta je met je neus/buik/borsten/zwengel tegen die héél erg dikke tussenwand van 300mm aan. Waarom daar geen L-wandje van maken zodat je douche 1050x1150 meet zonder in de indeling te hoeven schuiven? Die nis gaat nooit heel erg mooi worden met twee strookjes van 50mm waar ook nog twee maal een tegelprofiel bijkomt. (bij kwartronde profielen komt hier slechts 30mm tegel tussen bv).

Waarom neem je geen groter bad zodat je geen plateaus hoeft te maken? Daarnaast staat er plateau gelijk met bad, gelijk waarmee van het bad?

Waarom hang je designradiator niet boven je bad als je deze maat bad wil houden en schuif je het bad niet naar één zijde? Die plateaus zijn niet heel erg fraai over het algemeen...

Waar gaat de ruimte van de voorzetwanden ivm de inbouwkranen vanaf? De badkamer of de omliggende ruimtes?

Waarom zit het MV-punt boven het bad en niet waar deze effectief benodigd is namelijk tpv de douchehoek?

Waarom zit het plafondlichtpunt niet in één lijn met het wandlichtpunt (welke overigens niet op het aanzicht staat verwerkt)?

Hang je erg aan de maatvoering controleer dan goed de tekeningen en houdt rekening met de tegeldikte waardoor je ca 10mm +/- moet rekenen door tegeldiktes.
Dank voor je zeer uitgebreide reactie @De Rikster ! :D

- 2 tegels van 1000mm moet m.i. ook idd passen, waardoor de douche in het midden uitkomt.

- is 1 meter voor het wandje niet wat te kort? Je hebt gelijk over die 20cm, maar als ze dat aan de kant van de muur doen, is het volgens mij niet heel erg storend lijkt me? Als je 1 meter muurtje doet, dan wordt het denk ik ook niet mooi met het afschot? Zal overigens even navragen wat ze met die tekst bedoelen haha

- Huidige douche is 90cm en we vinden dat eigenlijk voldoende ruimte. We hebben zo'n dik muurtje gekozen, omdat we in de kopse kant de handdoeken willen doen en tegenover de douche komt ook een nis voor de shampoo flessen etc. die 50mm strookjes worden ook echt 50mm, omdat wij het zonder profielen laten doen. Die vinden we zelf namelijk erg lelijk

- Die plateaus komen gelijk met het bovenste deel van het bad. Vinden we handig om eventueel nog dingen op te zetten. Vandaar geen groter bad.

- Designradiator boven het bad is inderdaad ook nog een optie. Goed punt om nog even over na te denken! :)

- Ruimte voorzetwanden weet ik niet. Goed punt wat ik even na ga vragen!

- Over het MV-punt hadden wij ook al gevraagd. Mogen we niet verplaatsen van van Wanrooij. Leek ons namelijk ook logischer bij de douche, maar zij gaven aan dat het allemaal al goed berekend is etc etc (in onze ogen onzin redenen om het niet te verplaatsen). We gaan nog een verlaagd plafond maken, dus lossen het dan wel op.

- Wandlichtpunt wordt alleen een aansluiting tbv een spiergelkast. Gaan we niet bij van Wanrooij doen, maar doen we na oplevering zelf. Komt dus een grote spiegelkast voor te hangen, waardoor het wandlichtpunt wegvalt

Bedankt voor je kritische blik! Ik kijk weer uit naar je reactie! :D

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 08:25
Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:32:
Wij hebben vandaag officieel getekend! 😊 Nu gaat een periode van maximaal 9 maanden in. 70% moet verkocht worden, bouwvergunning moet voltooid zijn, woningborg certificaat en de grond moet bouwrijp gemaakt worden. Op z'n vroegst gaan ze in december en uiterlijk 1 maart bouwen. Spanneeend!!
Gefeliciteerd! Dat is nog even lang wachten!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Verwijderd schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:32:
Gefeliciteerd! Ik las dat je zo'n beetje in onze regio actief bent (Breda - Roosendaal).

Wij hopen binnenkort ook uitgeloot te worden voor een nieuwbouwproject en gaan dan veel aan dit topic hebben. Daarmee ook gelijk een mooie verkapte TVP dus :z

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21
RomeoJ schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Gefeliciteerd! Ik las dat je zo'n beetje in onze regio actief bent (Breda - Roosendaal).

Wij hopen binnenkort ook uitgeloot te worden voor een nieuwbouwproject en gaan dan veel aan dit topic hebben. Daarmee ook gelijk een mooie verkapte TVP dus :z
Ingeloot hoop ik voor je ;)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28

vooghel

Cunning linguist

Zo, de ruwbouwopties zijn doorgegeven aan de projectontwikkelaar en aannemer, totaal ruim €10.000. Vooral de aparte wc naast de badkamer is een dure grap, net als het customizen van de 'squares' in de voorgevel. Geen uitbouw; ons huis is groot zat, en de tuin is niet zo groot.
Ook weten we nu de tijdlijn voor de volgende stappen. Het project gaat in drie blokken, ons huis zit in het laatste blok. Hierdoor hoeven we wel ook pas later de meerwerkopties voor afbouw aan te leveren.

Bekendmaken wel of geen uitbouw : Week 19 done
Kiezen ruwbouwopties: Week 21 done
Kiezen leidingposities keukens Week 21 done
Kiezen kozijnopties voorgevel Week 21 done
Tekenen koop- en aanneemovereenkomst: Week 21

Aannemer werkt de gekozen opties uit
Opties worden getoetst aan het bouwbesluit en de EPC

Persoonlijk portaal gereed Week 29
Persoonlijk portaal gesloten Week 37

Aannemer verwerkt de opties uit het portaal

En dan kan de bouw beginnen... Als de omgevingsvergunning rond is en ter inzage heeft gelegen.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12 11:05
vooghel schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:44:
Zo, de ruwbouwopties zijn doorgegeven aan de projectontwikkelaar en aannemer, totaal ruim €10.000. Vooral de aparte wc naast de badkamer is een dure grap, net als het customizen van de 'squares' in de voorgevel. Geen uitbouw; ons huis is groot zat, en de tuin is niet zo groot.
Ook weten we nu de tijdlijn voor de volgende stappen. Het project gaat in drie blokken, ons huis zit in het laatste blok. Hierdoor hoeven we wel ook pas later de meerwerkopties voor afbouw aan te leveren.

Bekendmaken wel of geen uitbouw : Week 19 done
Kiezen ruwbouwopties: Week 21 done
Kiezen leidingposities keukens Week 21 done
Kiezen kozijnopties voorgevel Week 21 done
Tekenen koop- en aanneemovereenkomst: Week 21

Aannemer werkt de gekozen opties uit
Opties worden getoetst aan het bouwbesluit en de EPC

Persoonlijk portaal gereed Week 29
Persoonlijk portaal gesloten Week 37

Aannemer verwerkt de opties uit het portaal

En dan kan de bouw beginnen... Als de omgevingsvergunning rond is en ter inzage heeft gelegen.
Dit hoor ik vaker. Ook bij verschillende buren. Als ik het even vertaal naar onze woning. De woning is ruim 180m2, dat is natuurlijk heel groot maar 120m2 is boven. Als je dan naar de woonkamer kijkt, die is zonder uitbouw 4x5.7m, niet heel groot toch. Met uitbouw is het 6.4x5.7. Je zit toch het meeste in de woonkamer, daarom zou ik altijd een uitbouw kiezen ipv een kleinere tuin. Het moet financieel natuurlijk wel kunnen.

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-12 13:11
YinYang schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:18:
[...]

Dank voor je zeer uitgebreide reactie @De Rikster ! :D

- 2 tegels van 1000mm moet m.i. ook idd passen, waardoor de douche in het midden uitkomt.

- is 1 meter voor het wandje niet wat te kort? Je hebt gelijk over die 20cm, maar als ze dat aan de kant van de muur doen, is het volgens mij niet heel erg storend lijkt me? Als je 1 meter muurtje doet, dan wordt het denk ik ook niet mooi met het afschot? Zal overigens even navragen wat ze met die tekst bedoelen haha

- Huidige douche is 90cm en we vinden dat eigenlijk voldoende ruimte. We hebben zo'n dik muurtje gekozen, omdat we in de kopse kant de handdoeken willen doen en tegenover de douche komt ook een nis voor de shampoo flessen etc. die 50mm strookjes worden ook echt 50mm, omdat wij het zonder profielen laten doen. Die vinden we zelf namelijk erg lelijk

- Die plateaus komen gelijk met het bovenste deel van het bad. Vinden we handig om eventueel nog dingen op te zetten. Vandaar geen groter bad.

- Designradiator boven het bad is inderdaad ook nog een optie. Goed punt om nog even over na te denken! :)

- Ruimte voorzetwanden weet ik niet. Goed punt wat ik even na ga vragen!

- Over het MV-punt hadden wij ook al gevraagd. Mogen we niet verplaatsen van van Wanrooij. Leek ons namelijk ook logischer bij de douche, maar zij gaven aan dat het allemaal al goed berekend is etc etc (in onze ogen onzin redenen om het niet te verplaatsen). We gaan nog een verlaagd plafond maken, dus lossen het dan wel op.

- Wandlichtpunt wordt alleen een aansluiting tbv een spiergelkast. Gaan we niet bij van Wanrooij doen, maar doen we na oplevering zelf. Komt dus een grote spiegelkast voor te hangen, waardoor het wandlichtpunt wegvalt

Bedankt voor je kritische blik! Ik kijk weer uit naar je reactie! :D
Hoi @YinYang en @De Rikster , misschien voor jullie ook interessant om dit topic te bekijken dat specifiek over badkamers gaat: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1. :)

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Onze nieuwbouwwoning word rond begin juli opgeleverd.

Nu zagen we afgelopen vrijdag het volgende...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/yhkv0j6ew5bj0.jpg

Het dak van de bestaande woning waar onze garage tegenaan wordt gebouw komt in het dak van de garage!

De aannemer zegt met een oplossing te komen.

Iemand een idee hoe ze dit gaan oplossen en mochten we het er niet mee eens zijn dan verder te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door roy77 op 08-05-2017 11:12 ]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-12 16:28
roy77 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:08:
Onze nieuwbouwwoning word rond begin juli opgeleverd.

Nu zagen we afgelopen vrijdag het volgende...

[afbeelding]

Het dak van de bestaande woning waar onze garage tegenaan wordt gebouw komt in het dak van de garage!

De aannemer zegt met een oplossing te komen.

Iemand een idee hoe ze dit gaan oplossen en mochten we het er niet mee eens zijn dan verder te doen?
Lijkt me gevalletje dat één van de twee over de erfgrens is gegaan... Of jullie bouwen te ver op het randje, of de buren hebben niet goed opgelet met hun dak... Maar dit had de aannemer moeten zien voordat ze het muurtje gingen neerzetten lijkt mij!

Life is what happens while you're busy making other plans

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Het huis van de buren is bestaande bouw, het dak gaat wel over de erfgrens, dus op onze grond.
De bestaande bouw is overigens een huurwoning.
De aannemer wist ervan zegt hij, wij waren alleen niet op de hoogte. Ik kan ook niet bedenken hoe ze dit gaan oplossen.

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Wackmack schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:10:
[...]

Dit hoor ik vaker. Ook bij verschillende buren. Als ik het even vertaal naar onze woning. De woning is ruim 180m2, dat is natuurlijk heel groot maar 120m2 is boven. Als je dan naar de woonkamer kijkt, die is zonder uitbouw 4x5.7m, niet heel groot toch. Met uitbouw is het 6.4x5.7. Je zit toch het meeste in de woonkamer, daarom zou ik altijd een uitbouw kiezen ipv een kleinere tuin. Het moet financieel natuurlijk wel kunnen.
Maar hoe groot is jullie tuin? DIe van ons wordt 45m2, en daarin komt dan ook nog een schuurtje. Als we een uitbouw nemen gaat er 6 of 12 m2 af, dat is best een hap.

• Wackmack
vooghel schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:57:
[...]

Maar hoe groot is jullie tuin? DIe van ons wordt 45m2, en daarin komt dan ook nog een schuurtje. Als we een uitbouw nemen gaat er 6 of 12 m2 af, dat is best een hap.
400m2.... Maar met 45m2 is het idd goed te begrijpen. Krijg net fotos door gestuurd dat het metselen is begonnen. Deze week alle buren ontmoeten bij een bijeenkomst.

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:20
Zo tijd voor een kleine update. Nadat in december de fundering gestort is, is het relatief vlot gegaan tot op heden. Enige wat minder vlot gaat is het metselwerk. Er blijkt een tekort aan metselaars te zijn, waardoor ze wat minder vlot gaan. Geluk is wel dat het dak er al snel op zat en de woning waterdicht is gemaakt. Op deze manier wordt binnen wel heel snel gewerkt. Dekvloer, vloerverwarming, binnenmuren, elektra etc. is allemaal al bijna gereed. Planning die door de aannemer is afgegeven gaat uit van september, ik hoop zelf nog steeds voor de bouwvak O-)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/j5xb8k.jpg
De achterkant van het project

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2v3gg7a.jpg
De voorkant

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/mtr148.jpg
Detail metselwerk

Verwijderd

RomeoJ schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:50:
[...]

Bedankt!

Klopt, wij gaan in Rijsbergen wonen en wonen momenteel in Breda. Met welk project zijn jullie bezig?

• Wackmack
hutch schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:50:
Zo tijd voor een kleine update. Nadat in december de fundering gestort is, is het relatief vlot gegaan tot op heden. Enige wat minder vlot gaat is het metselwerk. Er blijkt een tekort aan metselaars te zijn, waardoor ze wat minder vlot gaan. Geluk is wel dat het dak er al snel op zat en de woning waterdicht is gemaakt. Op deze manier wordt binnen wel heel snel gewerkt. Dekvloer, vloerverwarming, binnenmuren, elektra etc. is allemaal al bijna gereed. Planning die door de aannemer is afgegeven gaat uit van september, ik hoop zelf nog steeds voor de bouwvak O-)

[afbeelding]
De achterkant van het project

[afbeelding]
De voorkant

[afbeelding]
Detail metselwerk
Netjes! Hoe groot is dit project?

Ons project is ook begonnen in december. Eerste woningen worden juli opgeleverd. Onze woning zou september zijn. Metselen zijn ze vandaag mee begonnen dus loopt toch een stuk achter op jou. Ach ja, we gaan het zien.

• hutch
  • Laatst online: 23:20
Wackmack schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:00:
[...]

Netjes! Hoe groot is dit project?

Ons project is ook begonnen in december. Eerste woningen worden juli opgeleverd. Onze woning zou september zijn. Metselen zijn ze vandaag mee begonnen dus loopt toch een stuk achter op jou. Ach ja, we gaan het zien.
Ze zijn bij ons in november begonnen met bouwplaats gereed maken en uitgraven. Project geeft verschillende fases met per fase ongeveer 5-10 huizen. Onze fase wordt in 2 delen opgeleverd. Bij dar andere deel staan enkel de buitenmuren nog. De uitvoerder hoopt dat onze woningen eind juni uit de steigers zijn. Heb geen idee wat er dan nog allemaal nodig is om tot oplevering over te kunnen gaan naast het aansluiten van de nuts.

Qua metselen heb ik begrepen dat de vuistregel voor een vrijstaande woning tussen de twee en drie weken is.

[ Voor 6% gewijzigd door hutch op 08-05-2017 20:20 ]

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:01
Het begint voor ons nu ook echt, tijd voor foto's en antwoorden op de Topicstarter:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zepm8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35c4pax.jpg

Het wordt een huis met 4 bouwlagen, plat dak, circa 200m2 vloeroppervlakte en een kleine stadstuin van circa 6x10 meter. Begane grond wordt woonkeuken met kookeiland en vide, eerste etage wordt lounge/ tv loft, tweede en derde de 5 slaapkamers en eerst 1 badkamer.
Begane grond is 3.25 meter hoog, en door de vide krijgen we aan de voorzijde een raam van circa 2 meter breed en 5 meter hoog met dus uitzicht op een parkje. Daarnaast parkeerplaats in de naastgelegen parkeerkelder.

We hebben er zin in, hopelijk gaat de bouw voorspoedig!
Waarom de keuze nieuwbouw?
We waren niet enkel op zoek naar nieuwbouw, wel naar een goed afgewerkte woning. Bestaande woningen die aan onze wensen voldeden bleken telkens te snel verkocht. Toen deed zich de kans voor om met voorrang mee te mogen loten voor dit nieuwbouwproject doordat ik mee had gedaan met een bouwenquete. Gezien de ligging (pal aan het centrum, naast de basisschool van onze kinderen, met vrij uitzicht over een parkje) en de redelijke prijs was dit een snelle beslissing.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: nog weinig helaas.
Onderschat:
- tijdsduur tussen tekenen aanneemovereenkomst en afgifte vergunning was door de makelaar veel te rooskleurig voorgesteld. Dit duurde uiteindelijk meer dan 6 maanden.
- hypotheekverstrekkers kunnen ook fouten maken
- notarissen kunnen ook fouten maken
Bij zowel hypotheek als notaris moest ik er scherp op zitten om zaken tijdig correct te krijgen, had daar niet op gerekend.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Inclusief extra verdieping en woonkeuken met vide circa 85000, waarvan circa 40k voor 'de rest'.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Nog onbekend, begroot circa 10k, maar mag meer worden voor nieuwe meubels Ed.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We zijn nog in onderhandeling, maar kans is het grootste dat we renovaties doen, zonder motief.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Als het goed is mogen we eind van het jaar er in. Volgend voorjaar doen we dan de tuin.

[ Voor 101% gewijzigd door jurjen_g op 08-05-2017 20:58 . Reden: Antwoord in progress ]

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

[afbeelding]
Detail metselwerk
wij zijn bezig naar stenen te zoeken voor ons huis (is nog enkel een tekening); maar deze stenen lijken goed te passen. Weet jij zo welke stenen het zijn (merk)? En waar zouden we evt kunnen kijken in het echt? :-)

Verwijderd

Ik heb als meerwerk 1 radiator a 525 euro op mijn zolder laten offereren. Nu belde de aannemer dat hij overleg met de installateur heeft gehad waarmee ze aangeven dat de zolder nooit 20 graden kan worden met 1 radiator. Ze adviseren dus 2 radiatoren. Dit wordt dus 2x 525 euro.

Ik twijfel nu of ik überhaupt een radiator nodig heb. De zolder wordt een kantoortje waar af en toe gewerkt wordt. Ik heb op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming. Ik denk dat een elektrische verwarming goedkoper en makkelijker is.

Zijn er meer die een radiator op zolder hebben laten plaatsen als meerwerk? En wat is hier je gedachte achter?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 11:07 ]

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:03:
Ik heb als meerwerk 1 radiator a 525 euro op mijn zolder laten offereren. Nu belde de aannemer dat hij overleg met de installateur heeft gehad waarmee ze aangeven dat de zolder nooit 20 graden kan worden met 1 radiator. Ze adviseren dus 2 radiatoren. Dit wordt dus 2x 525 euro.

Ik twijfel nu of ik überhaupt een radiator nodig heb. De zolder wordt een kantoortje waar af en toe gewerkt wordt. Ik heb op de begane grond en 1e verdieping vloerverwarming. Ik denk dat een elektrische verwarming goedkoper en makkelijker is.

Zijn er meer die een radiator op zolder hebben laten plaatsen als meerwerk? En wat is hier je gedachte achter?
Bij ons was dit in ons nieuwbouw project eerder ook een optie maar deze is komen te vervallen en standaard geworden aangezien ze anders niet aan het bouwbesluit zouden voldoen dus misschien iets om te checken met je aannemer.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12 16:10

De eis is binnen een uur de 20 graden halen met -10 buiten. Dat lukt niet met één kachel. Ik zou het lekker bij één houden. Het is meer voor een beetje comfort op de werkkamer. Er komt genoeg hitte van onderaf bij een nieuwbouwwoning.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YinYang

Wij laten toevallig in onze nieuwbouwwoning (welke nog gebouwd moet worden) een extra radiator plaatsen op de zolder. Wij doen in het begin nog niets met de zolder, maar doen het alvast voor het geval we er 2 slaapkamers gaan maken in de toekomst. Of dat ooit gaat gebeuren weten we nog niet, maar achteraf leidingen leggen etc kost meer tijd en geld.

Wat je misschien ook kunt doen is wat afgedopte leidingen laten installeren op de plek waar je eventueel ooit een extra radiator wil?

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:29:
[...]

De eis is binnen een uur de 20 graden halen met -10 buiten. Dat lukt niet met één kachel. Ik zou het lekker bij één houden. Het is meer voor een beetje comfort op de werkkamer. Er komt genoeg hitte van onderaf bij een nieuwbouwwoning.
Ik denk dat ik dit laat doen inderdaad. Het hoeft allemaal niet zo heel warm en al helemaal niet binnen 1 uur. Thanks

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12 16:10
YinYang schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Wij laten toevallig in onze nieuwbouwwoning (welke nog gebouwd moet worden) een extra radiator plaatsen op de zolder. Wij doen in het begin nog niets met de zolder, maar doen het alvast voor het geval we er 2 slaapkamers gaan maken in de toekomst. Of dat ooit gaat gebeuren weten we nog niet, maar achteraf leidingen leggen etc kost meer tijd en geld.

Wat je misschien ook kunt doen is wat afgedopte leidingen laten installeren op de plek waar je eventueel ooit een extra radiator wil?
De radiator zelf is de laatste stap, die 100 euro t.o.v. de rest zou ik lekker gelijk doen. Probeer over 10 jaar nog maar eens exact dezelfde radiator te vinden als de rest van de woning...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kodess
[...]

Ik heb op zolder ook een afgedopte leiding aangevraagd. Was E 150,-
Bij oplevering zat er een radiator op....
Ik heb er niks over gezegd :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• YinYang
Señor Sjon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:27:
[...]

De radiator zelf is de laatste stap, die 100 euro t.o.v. de rest zou ik lekker gelijk doen. Probeer over 10 jaar nog maar eens exact dezelfde radiator te vinden als de rest van de woning...
Ja dat was bij ons dus ook zo. Afgedopte leiding kosten niet veel minder dan inclusief verwarming, dus wij laten ook het maar meteen volledig inclusief verwarming doen.

Maar alle opties zijn te overwegen natuurlijk.. :)

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
[...]

Bij ons mocht een afgedopte leiding niet ivm stadsverwarming. Beetje onduidelijk waarom precies, maar het was niet heel duur... Nu dus om dezelfde reden een extra radiator laten plaatsen (260 euro)

Hoe is je zolder benoemd? Is het een slaapkamer, of een onbenoemde ruimte?
Dit maakt nogal uit qua eisen die gesteld worden aan de ruimte. Hoe goed de isolatie is namelijk en hoe goed die comfortabel warm kan worden gehouden.

Als er nu geen radiator in zit gok ik op onbenoemde ruimte.

Ik weet niet precies wat goedkoper is. Maar een straalkacheltje maakt het wel erg snel warm als je er zit. En anders gewoon een dikke trui aantrekken

Verwijderd

als die onbenoemde ruimte binnen de epc schil zit dan is hij hetzelfde niveau geïsoleerd als de rest van het huis. Tenzij ze hem als overige gebuiksfunctie hebben aangeduid buiten de epc schil maar dan zal de vloer onder de zolder geïsoleerd moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2017 13:00 ]

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 22:42
Komende maand gaan ze starten met de bouw van onze woning en de verwachting is dat de huizen maart/april 2018 klaar zijn, toch? @smartie89 ;). Op dit moment hebben we onze huidige woning nog niet te koop staan. Wat zou een goed moment zijn om dit te doen denken jullie? Zelf zitten we te denken aan eind augustus. Hoe veel tijd is aanvaardbaar voor wat betreft de overdracht? We willen namelijk niet 2x verhuizen.

Zero.

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Pelox schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:55:
Komende maand gaan ze starten met de bouw van onze woning en de verwachting is dat de huizen maart/april 2018 klaar zijn. Op dit moment hebben we onze huidige woning nog niet te koop staan. Wat zou een goed moment zijn om dit te doen denken jullie? Zelf zitten we te denken aan eind augustus. Hoe veel tijd is aanvaardbaar voor wat betreft de overdracht? We willen namelijk niet 2x verhuizen.
Zo'n 4-6 maanden tot overdracht is gebruikelijk, al is dat ook iets dat onderdeel kan zijn van de onderhandelingen. Hoe lang verwacht je dat je huis te koop staat?

[ Voor 3% gewijzigd door vooghel op 09-05-2017 13:30 ]

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58
Komende maand gaan ze starten met de bouw van onze woning en de verwachting is dat de huizen maart/april 2018 klaar zijn. Op dit moment hebben we onze huidige woning nog niet te koop staan. Wat zou een goed moment zijn om dit te doen denken jullie? Zelf zitten we te denken aan eind augustus. Hoe veel tijd is aanvaardbaar voor wat betreft de overdracht? We willen namelijk niet 2x verhuizen.
Hangt van je regio af....
In Amsterdam kan het snel, elders wat langer. De bank zal ook wat tijd nodig hebben, dus ga zeker uit van 4 weken. Wij hebben 1 februari het huis te koop gezet en 18 maart was de financiering bij de koper rond. Wel onder voorbehoud dat we pas 1 juni eruit willen.

• YinYang
Wij zitten in dezelfde situatie. We horen deze week van de hypotheekadviseur of het nodig is om de huidige woning al te koop te zetten, want dat moet blijkbaar misschien nu al ivm de nieuwe hypotheek.

Makelaar hebben we al laten komen en zetten de woning dan eerst in de stille verkoop (tegen mindere kosten). Later (bijv. half jaar voor oplevering nieuwe woning) kunnen we dan eventueel de woning ook op social media/funda etc. laten zetten.

• bvbal79
YinYang schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:34:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie. We horen deze week van de hypotheekadviseur of het nodig is om de huidige woning al te koop te zetten, want dat moet blijkbaar misschien nu al ivm de nieuwe hypotheek.

Makelaar hebben we al laten komen en zetten de woning dan eerst in de stille verkoop (tegen mindere kosten). Later (bijv. half jaar voor oplevering nieuwe woning) kunnen we dan eventueel de woning ook op social media/funda etc. laten zetten.
Ja je hebt wel voor de bank een papiertje nodig van de makelaar met de te verwachtte verkoopprijs nodig.

• Pelox
vooghel schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:30:
[...]

Zo'n 4-6 maanden tot overdracht is gebruikelijk, al is dat ook iets dat onderdeel kan zijn van de onderhandelingen. Hoe lang verwacht je dat je huis te koop staat?
Ik verwacht dat het huis snel verkocht zal zijn. We hebben al 3 geïnteresseerden zonder dat het huis te koop staat.

Zero.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33

Wij hebben een dwars wand laten plaatsen op de zolder en in één van de kamers een radiator laten plaatsen, die kamer wordt 4,6 x 4,4 meter. Daar is met de radiator rekening mee gehouden, kosten voor radiator 300 ex btw.

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-11 15:27
bacardicoconut schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:28:
[...]

Wij hebben een dwars wand laten plaatsen op de zolder en in één van de kamers een radiator laten plaatsen, die kamer wordt 4,6 x 4,4 meter. Daar is met de radiator rekening mee houden, kosten 300 ex btw.
Even nieuwsgierig hoor... maar je bedoelt dat je dit vanuit de bouw hebt laten doen? Dwarswand, radiator, maar bijv. ook deur(en) en kozijn(en)? En dat voor 300 ex btw? 8)7

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:33
Bakkenist schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 14:31:
[...]

Even nieuwsgierig hoor... maar je bedoelt dat je dit vanuit de bouw hebt laten doen? Dwarswand, radiator, maar bijv. ook deur(en) en kozijn(en)? En dat voor 300 ex btw? 8)7
Nee, alleen de radiator. Text is aangepast. Dwars wand incl. deur, kozijn, wcd's en lichtaansluiting was 900 ex btw.

[ Voor 9% gewijzigd door iRobert op 09-05-2017 14:36 ]

• Pelox

Wij hebben in onze huidige woning 1 kleine radiator op zolder. Deze zolder bestaat uit 2 kamers. Bij ons is het juist haast onmogelijk de temperatuur onder de 20 graden te krijgen ;) Het is altijd warm op zolder door de vaste trap waardoor de warmte altijd naar deze verdieping stijgt.

Zero.

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 19:16
Komende maand gaan ze starten met de bouw van onze woning en de verwachting is dat de huizen maart/april 2018 klaar zijn, toch? @smartie89 ;). Op dit moment hebben we onze huidige woning nog niet te koop staan. Wat zou een goed moment zijn om dit te doen denken jullie? Zelf zitten we te denken aan eind augustus. Hoe veel tijd is aanvaardbaar voor wat betreft de overdracht? We willen namelijk niet 2x verhuizen.
Leuk een medebewoner! Welk bouwnummer hebben jullie? Wij 23.
Nou laten we het hopen dat het maart/april is, wij rekenen eerder op begin mei ;-)

Gelukkig zitten wij in een huurwoning en kunnen we weg wanneer we willen. Ik zou in september je woning te koop zetten, als iedereen weer terug is van vakantie en bij ons ook een duidelijkere planning is.
De werkbare dagen gaan namelijk pas lopen na storten van bgg vloer en ik gok dat ze dat pas na de bouwvak gaan doen.
Verder met je kopers duidelijk overleggen dat oplevering in Q2 2018 is, dan zit je lekker ruim.

• Pelox
smartie89 schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Leuk een medebewoner! Welk bouwnummer hebben jullie? Wij 23.
Nou laten we het hopen dat het maart/april is, wij rekenen eerder op begin mei ;-)

Gelukkig zitten wij in een huurwoning en kunnen we weg wanneer we willen. Ik zou in september je woning te koop zetten, als iedereen weer terug is van vakantie en bij ons ook een duidelijkere planning is.
De werkbare dagen gaan namelijk pas lopen na storten van bgg vloer en ik gok dat ze dat pas na de bouwvak gaan doen.
Verder met je kopers duidelijk overleggen dat oplevering in Q2 2018 is, dan zit je lekker ruim.
Pff mei.. Ik hoop het niet. Wij hebben kavel 7. Eind augustus begin september de verkoop inderdaad. Alleen hebben wij dan ook onze vakantie op de planning staan.. maar dat zien we dan wel weer.

Zero.

• ThinkP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-11 17:29
Beste Medetweakers,

Het is even geleden dat ik hier gepost heb, maar inmiddels zijn we wat verder. We hebben getekend voor een rijwoning in Den Haag, 3 lagen met zadeldak, uitbouw, voor- en achtertuin. Als alles goed blijft gaan wordt er eind deze maand een begin gemaakt met de fundering, oplevering staat gepland voor 2018 Q1.

De keuken is besteld bij een bij het project betrokken Voortman winkel, met stelpost en wat extra korting eraf zijn we tevreden. Nu kregen we al een mail met de vraag wanneer we de keuken gemonteerd willen hebben, met de opties:

- Direct na oplevering;
- 1, 2, 3, 4 weken na oplevering;
- Later nog.

Nu denk ik, mede door dit topic, de volgende volgorde aan te houden qua werk na oplevering:

1. Verven in huis;
2. Muren (nog niet besloten, stuc of renovlies);
3. Vloeren (Keramische tegels beneden, Marmoleum boven);
4. Keuken.

Hoeveel tijd raden jullie aan om tussen deze onderdelen te laten, ivm drogen/ uitharden etc? En zit ik met deze volgorde inderdaad goed?

Zelf rekenend op basis van eerdere posts denk ik dat de keuken zo'n 3 weken na oplevering kan komen: een weekje voor het verven, een weekje voor het stuken en een week voor de tegelzetter. Zit ik hiermee ongeveer goed of zie ik iets over het hoofd?

Dank!

• Pelox
ThinkP schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:21:
Beste Medetweakers,

Het is even geleden dat ik hier gepost heb, maar inmiddels zijn we wat verder. We hebben getekend voor een rijwoning in Den Haag, 3 lagen met zadeldak, uitbouw, voor- en achtertuin. Als alles goed blijft gaan wordt er eind deze maand een begin gemaakt met de fundering, oplevering staat gepland voor 2018 Q1.

De keuken is besteld bij een bij het project betrokken Voortman winkel, met stelpost en wat extra korting eraf zijn we tevreden. Nu kregen we al een mail met de vraag wanneer we de keuken gemonteerd willen hebben, met de opties:

- Direct na oplevering;
- Later nog.

Nu denk ik, mede door dit topic, de volgende volgorde aan te houden qua werk na oplevering:

1. Verven in huis;
4. Keuken.

Hoeveel tijd raden jullie aan om tussen deze onderdelen te laten, ivm drogen/ uitharden etc? En zit ik met deze volgorde inderdaad goed?

Zelf rekenend op basis van eerdere posts denk ik dat de keuken zo'n 3 weken na oplevering kan komen: een weekje voor het verven, een weekje voor het stuken en een week voor de tegelzetter. Zit ik hiermee ongeveer goed of zie ik iets over het hoofd?

Dank!
Een beetje afhankelijk van het aantal meters maar voor de tegelzetter (mijn vader is tegelzetter vandaar) is een week best veel. Een keuken kan in principe op 3 dagen (dag 1 tegelen, dag 2 voegen, dag 3 uitharden). Je zou dus in 1 week zowel de vloer als keuken kunnen plannen.

Eerst de keuken of eerst de vloer maakt niet zoveel uit in principe.

Zero.

• ThinkP
Pelox schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:45:
[...]

Een beetje afhankelijk van het aantal meters maar voor de tegelzetter (mijn vader is tegelzetter vandaar) is een week best veel. Een keuken kan in principe op 3 dagen (dag 1 tegelen, dag 2 voegen, dag 3 uitharden). Je zou dus in 1 week zowel de vloer als keuken kunnen plannen.

Eerst de keuken of eerst de vloer maakt niet zoveel uit in principe.
Dank je Pelox2002. De totale (te betegelen) oppervlakte beneden is zo'n 50 m2.

Wat betreft de volgorde: Het enige voordeel dat ik zie bij keuken eerst is dat je een aantal tegels kunt besparen (we hebben ons oog laten vallen op Mosa tegels, dus dat scheelt wel wat). Nadeel is dat je keuken later moeilijker te wijzigen is qua indeling en in geval van lekkage er een plas achter kan ontstaan. Zie ik daar nog iets over het hoofd? En wat zou jij, als zoon van een tegelzetter, in dit geval doen?

• Pelox
Je kan misschien een aantal m2 besparen maar dat zijn de kosten ook niet en je moet het toch ruim pakken ivm eventuele tegels die breken bij het verwerken etc. Keukenopstelling wijzigen is inderdaad een ding wanneer je niet de volledige vloer laat betegelen maar ja wanneer je een compleet andere keuken (opstelling) laat zetten over 10/15 jaar zal je tegen die tijd ook een andere vloer willen dus ik zou daar persoonlijk nu geen rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door Pelox op 10-05-2017 11:38 ]

Zero.

• Sarrr
Jeetje, lekkere goedkope radiatoren hebben jullie. :P Wij hebben twee radiatoren laten plaatsen op zolder, welke 700,- per stuk kosten. Deze hebben een eigen thermostaat.

Na de opmerking over de vaste trap begin ik nu ook opeens te denken: shit, stoken we niet ineffectief met de vloerverwarming van de eerste verdieping als we een open trap hebben? (Dat hebben wij dus.) Heb helemaal niet overwogen dat een dichte trap misschien beter de warmte op de verdiepingen bewaart.

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Radiatoren? Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming :P

Ons werd door de keukenboer (I-kook) die aan het project verbonden is gezegd dat zij pas ná de vloerlegger de keuken plaatsen. Doorgaans doe je langer met een vloer dan met een keuken, en zeker op keramisch parket staat de keuken prima.

• Sarrr
vooghel schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:49:
Radiatoren? Wij hebben op alle verdiepingen vloerverwarming :P
Wij alleen op de begane grond en eerste verdieping. Het kon ook wel op zolder, maar dan zou deze op dezelfde thermostaat komen als de eerste verdieping en kon deze niet afzonderlijk aan- en uitgezet worden. Vandaar dan maar de keuze voor losse radiatoren op zolder aangezien we die de eerste tijd waarschijnlijk nooit aan hebben.

• Pelox
Sarrr schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:43:
Na de opmerking over de vaste trap begin ik nu ook opeens te denken: shit, stoken we niet ineffectief met de vloerverwarming van de eerste verdieping als we een open trap hebben? (Dat hebben wij dus.) Heb helemaal niet overwogen dat een dichte trap misschien beter de warmte op de verdiepingen bewaart.
Ja het is inefficiënt maar overal dichte trappen is ook niet wenselijk natuurlijk :) de deuren dichthouden scheelt al een hoop!

Zero.

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Sarrr schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 12:30:
[...]

Wij alleen op de begane grond en eerste verdieping. Het kon ook wel op zolder, maar dan zou deze op dezelfde thermostaat komen als de eerste verdieping en kon deze niet afzonderlijk aan- en uitgezet worden. Vandaar dan maar de keuze voor losse radiatoren op zolder aangezien we die de eerste tijd waarschijnlijk nooit aan hebben.
Het scheelt denk ik dat wij geen zolder krijgen, maar een volledige tweede woonlaag (plat dak) met volwaardige kamers en dak.

Verwijderd

Weet iemand hoe het zit met het bepalen van de erfgrens na oplevering van je woning. Je krijgt een huis, met daarom een stuk grond zonder afzettingen of wat dan ook. Mijn woning grenst bijv. aan een kant gemeentegrond en aan de andere kant de tuin van de buren. Hoe weet ik straks waar ik precies mijn schutting mag plaatsen e.d.? Moet ik dit a.d.h.v. bestektekeningen zelf uitmeten?

Ik weet dat ik het kadaster kan inhuren om de erfgrens precies te bepalen en te laten uitstippelen, maar dat is nog best prijzig.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 11:15
Bij ons staat in de technische omschrijving dat er piketpalen op de hoekpunten geplaatst worden. In combinatie met schuren en door bouwer geplaatste hederahekwerken moet e.e.a. wel duidelijk zijn.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Verwijderd

vandermark schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 15:55:
Bij ons staat in de technische omschrijving dat er piketpalen op de hoekpunten geplaatst worden.
Dat is gebruikelijk.... vaak al geplaatst bij levering van de grond.

Als er enige twijfel is kan je toch beter het kadaster verzoeken voor een meting. Beginnen met het opvragen van de grenzen natuurlijk.... maar soms lopen ze hopeloos achter wanneer een kavel gesplitst is om de grenzen te bepalen.

Bij mij duurde het 2 jaar (!) voordat een kavel dat uit een groter geheel kwam exact was ingemeten....ging vooral om de grens met gemeentegrond en ik had niet direct haast, dus heb zelf niet betaald.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2017 16:06 ]

• vincent44
  • Laatst online: 13-11 14:09
ThinkP schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:21:
Beste Medetweakers,

- Direct na oplevering;
- Later nog.

1. Verven in huis;
4. Keuken.

Dank!
Ik snap je volgorde niet. Wat ga je verven als je muren nog niet zijn gedaan?

Wij hebben deze volgorde overigens gebruikt:
1 Kabels vrezen in muur tbv TV woonkamer
2 Renovlies + sauzen van de muren
3 Vloer
4 Keuken

Enige puntje is dat wij PVC in visgraat hebben laten leggen. En aan de zijkant een bies/rand hebben laten leggen. Allleen wisten we toen niet precies hoe de keuken zou komen. Dus loopt die bies niet mooi door in de keuken.

Verder aanhouden van een week per stap hebben wij ook gedaan. Zolang alle aannemers zich dan aan de afspraken houden gaat het goed.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:30
vincent44 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:25:
[...]
Je bent bang voor kabels in de muur? :9

Maar dat lijkt mij ook de meest logische volgorde, en zal ook degene zijn die wij aanhouden als ons appartement wordt opgeleverd. Muren, vloeren, keuken, verhuizen..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• ThinkP
vincent44 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:25:
[...]

Ik snap je volgorde niet. Wat ga je verven als je muren nog niet zijn gedaan?

Wij hebben deze volgorde overigens gebruikt:
2 Renovlies + sauzen van de muren
3 Vloer
4 Keuken

Enige puntje is dat wij PVC in visgraat hebben laten leggen. En aan de zijkant een bies/rand hebben laten leggen. Allleen wisten we toen niet precies hoe de keuken zou komen. Dus loopt die bies niet mooi door in de keuken.

Verder aanhouden van een week per stap hebben wij ook gedaan. Zolang alle aannemers zich dan aan de afspraken houden gaat het goed.
Dank je Vincent. Met verven bedoel ik trap, eventueel kozijnen etc. Dus alles met 'echte verf', niet de muren.

Ok, dus een week per stap is een veilige tijdslijn. Inderdaad goede afspraken maken. Hoelang tevoren hebben jullie de aannemers (zetters, leggers, behangers etc) vastgelegd?

En heb(ben) je/ jullie ervaringen met werkspot?

• vincent44
ThinkP schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:32:
[...]
Hoelang tevoren hebben jullie de aannemers (zetters, leggers, behangers etc) vastgelegd?

Je kan ze niet vroeg genoeg benaderen lijkt me. Iedergeval voor het grote werk zoals badkamer.

Maar de vloerenboer en de renovliesmannen hebben wij ong 2 maanden van te voren "geboekt"

De Trappen hebben wij laten doen toen wij er al woonden. Dat was binnen 1 dag gebeurd. 0900 uur begonnen ze. en 1600 uur klaar. 90 minuten drogen. En we konden er weer op lopen.

• EJPostema
ThinkP schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:32:
[...]

Dank je Vincent. Met verven bedoel ik trap, eventueel kozijnen etc. Dus alles met 'echte verf', niet de muren.

Ok, dus een week per stap is een veilige tijdslijn. Inderdaad goede afspraken maken. Hoelang tevoren hebben jullie de aannemers (zetters, leggers, behangers etc) vastgelegd?

wij hebben nu de keuken al besteld (niet via het project) en ook een offerte liggen en getekend voor de muren en vloer. Dit hadden we zo ongeveer na het tekenen van het koopcontract gedaan. De keuken moest, ivm de leidingen. Vloer/muur natuurlijk niet nodig, maar ze hadden korting op renovlies.

Wij laten de muren + vloer + plinten doen bij 1 bedrijf. Gaat om PVC en renovlies (incl sauzen). We leggen de vloer en plint alleen op de begane grond. Ze verwachten hier 2 weken mee bezig te zijn. Gaat best vlot dus.

Keuken wordt in 1 dag geinstalleerd

@vincent44 ik wil ook een goot in de muur vrezen om de TV op te hangen. Ga je dit zelf doen?
Diamantzaag regelen en een gleufje maken lijkt me niet zoveel werk en relatief makkelijk. Alles netjes afwerken is misschien wat lastiger. Of maakt dat niet veel uit als er daarna toch nog gaan behangen?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-12 11:15
EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:54:
[...]

Wij laten de muren + vloer + plinten doen bij 1 bedrijf. Gaat om PVC en renovlies (incl sauzen). We leggen de vloer en plint alleen op de begane grond. Ze verwachten hier 2 weken mee bezig te zijn. Gaat best vlot dus.
Welk bedrijf heb je hiervoor ingeschakeld? Handig als dat bij één partij ligt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• EJPostema
vandermark schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:41:
[...]

Welk bedrijf heb je hiervoor ingeschakeld? Handig als dat bij één partij ligt.
JPG inrichters. Maar er zijn talloze bedrijven die je woning woon klaar willen maken. Bij een woonboulevard zitten er vaak wel een aantal die alles kunnen doen. Dus vloer, muur, verlichting, raambekleding, inbouwkast, stijladvies voor meubels/kleuren etc. etc.

Beetje het verhaal wat je vaak op tv ziet (RTL heeft zo'n programma met VTwonen ofzoiets. Ik weet niet hoe het heet)

Sommige bedrijven doen maar een deel van bovenstaande, zo doet JPG alleen vloeren (PVC en laminaat), raambekleding en renovlies. Ze willen wel meedenken voor een kleur op de muur ofzo

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

vincent44 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:10:
[...]

Je kan ze niet vroeg genoeg benaderen lijkt me. Iedergeval voor het grote werk zoals badkamer.

Maar de vloerenboer en de renovliesmannen hebben wij ong 2 maanden van te voren "geboekt"

De Trappen hebben wij laten doen toen wij er al woonden. Dat was binnen 1 dag gebeurd. 0900 uur begonnen ze. en 1600 uur klaar. 90 minuten drogen. En we konden er weer op lopen.
Wat heb je gebruikt voor op de trappen? Wij krijgen ze gegrondverfd opgeleverd, en moeten nog bedenken wat we er daarna mee doen.
Mijn vriendin wil halvemaantjes of antislipstrips, maar die vind ik lelijk. Ik wil de tap liever laten schilderen en met antisliplak afwerken. Iemand daar ervaring mee?

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:48:
[...]

JPG inrichters. Maar er zijn talloze bedrijven die je woning woon klaar willen maken. Bij een woonboulevard zitten er vaak wel een aantal die alles kunnen doen. Dus vloer, muur, verlichting, raambekleding, inbouwkast, stijladvies voor meubels/kleuren etc. etc.

Beetje het verhaal wat je vaak op tv ziet (RTL heeft zo'n programma met VTwonen ofzoiets. Ik weet niet hoe het heet)

Sommige bedrijven doen maar een deel van bovenstaande, zo doet JPG alleen vloeren (PVC en laminaat), raambekleding en renovlies. Ze willen wel meedenken voor een kleur op de muur ofzo
Bij ons in de buurt heb je https://www.woninginrichting-aanhuis.nl/, die doen net zoiets. Vloer, muur, kasten, raamdecoratie, zonwering, etc.

• EJPostema
vooghel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Bij ons in de buurt heb je https://www.woninginrichting-aanhuis.nl/, die doen net zoiets. Vloer, muur, kasten, raamdecoratie, zonwering, etc.
klopt, hebben wij ook een offerte aangevraagd. Niet mee in zee gegaan uiteindelijk.

Volgens mij zitten zij door het hele land

• vincent44
EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:54:
[...]
@vincent44 ik wil ook een goot in de muur vrezen om de TV op te hangen. Ga je dit zelf doen?
Diamantzaag regelen en een gleufje maken lijkt me niet zoveel werk en relatief makkelijk. Alles netjes afwerken is misschien wat lastiger. Of maakt dat niet veel uit als er daarna toch nog gaan behangen?
Ik heb dit samen met vrienden gedaan. Maar omdat mijn muren van kalkzandsteen zijn was dit best snel gedaan. Netjes afwerken is nog het lastigste. Want als je de gefreesde goten weer hebt dicht gesmeerd moet je het wel glad krijgen. Dat betekent schuren...

• vincent44
vooghel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Wat heb je gebruikt voor op de trappen? Wij krijgen ze gegrondverfd opgeleverd, en moeten nog bedenken wat we er daarna mee doen.
Mijn vriendin wil halvemaantjes of antislipstrips, maar die vind ik lelijk. Ik wil de tap liever laten schilderen en met antisliplak afwerken. Iemand daar ervaring mee?
Wij hebben ze wit laten verven. Uiteindelijk 500 betaald voor 2 trappen. Verder geen strips of wat dan ook. Helemaal niet nodig ook. En we zijn erg blij met het resultaat.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
Zat zelf te denken aan overzettreden. Maar daar ga ik wel eens mee prutsen als alles klaar is.

• bvbal79
EJPostema schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:48:
[...]

JPG doet renovlies met schilderen en willen best extra sausen voor je waar nodig.

Ik heb ze net 2 weken geleden in huis gehad! Uitstekend resultaat. Alle muren met renovlies en afgesausd in de kleur die we gekozen hadden voor elke ruimte. Op de 1ste verdieping hebben ze PVC strak gelegd binnen een halve dag. Alleen de trap moet nog gedaan worden met PVC en daar komen ze voor na de verhuizing voor terug. Maar de onderzijde van de trappen hebben ze al geverfd in de kleur passend bij de PVC.

Binnen iets meer dan 1 week al deze werkzaamheden gedaan.

• ThinkP
Dank jullie wel allemaal!

Badkamer wordt bij ons door de projectboer gedaan (Raab K.), incl. tegels. De komende weken ga ik met de missus langs tegelboeren, marmoleum boeren etc. en dan zsm maar boeken. Nu gisteren iemand weer zei dat het allemaal wel meevalt met die scheuren (en het makkelijk te herstellen is, nadat het meeste 'werken' van het huis achter de rug is), neig ik weer naar stuc. Twijfels twijfels.

Zoals ik het van een aantal van jullie begrijp kunnen de trappen dus prima achteraf. Dat is geruststellend. Volgens mij hebben we verder niet zoveel te verver, aangezien raamkozijnen kunststof zijn en deurposten metaal (keen keld meer voor hout:().

Ik heb de keukenboer geboekt voor 3 weken na oplevering, dan iig geen stress :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
Trap ben ik benieuwd hoe die er aan toe is. Hij is afgedekt, maar zag al wat van die platen los liggen. Met al die cement, zand en alles zal het er vast niet best uit zien :/

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 21:13
vooghel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:54:
[...]

Wij gaan door hun onze muren (renovlies), zonwering en vloer boven (tapijt) laten doen. Vloer beneden (steen) leverde ze niet. Wij zijn in de Villa ArenA geweest bij Robert. Prima zaak!

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• El_Fregadero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
vooghel schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Wij hebben de trappen ook in grondverf opgeleverd gekregen. Wij hebben besloten deze zelf aan te pakken op de volgende manier:
  1. Trappen geschuurd
  2. Trappen opnieuw in de grondverf gezet
  3. Grondverf gecontroleerd (bij ons was de dekking in 1x goed, maar het kan voorkomen dat de trap nog een 2e laag grondverf nodig heeft)
  4. Trappen in de lak gezet
  5. Lak gecontroleerd en slechte punten bijgewerkt (indien nodig helemaal van een 2e laag voorzien)
  6. Sleuven gefreesd voor de antistrip strips
  7. Anti slipstrips in de sleuven geplaatst (doormiddel van de rubber strip op maat te knippen)
  8. Trap waar nodig nog bijgepunt en antislip strips afgerond geknipt (waar nodig)
Voor de grondverf Sigma s2u Primer gebruikt en voor de lak hebben we Sigma s2u Nova gebruikt. Het is een behoorlijk prijzige verf, maar verft echt super en geeft echt een top resultaat.

Gek genoeg zijn infrees antislip strips niet te koop bij de bouwmarkt, dus hebben we deze online besteld bij https://www.rubbermagazijn.nl, dat was prima. Het frezen van de sleuven heeft een vriend van ons gedaan, dat is het enige wat we niet zelf konden doen. Als je geen ervaring hebt met frezen en je wil geen freesmachine huren zal je hiervoor een klusjesman / timmerman moeten inhuren.

De trappen hebben we tree om tree geverfd, zodat we er nog wel overheen konden blijven lopen.

Al met al een mooi resultaat gekregen, voor een bescheiden prijs (ik denk €300 - €350 totale kosten). De tijdsinvestering is echter wel behoorlijk, maar we hadden toch vrij genomen om te klussen dus dat was voor ons geen probleem...

Succes met je trappen!

• Wackmack
Gisteren een bijeenkomst bij de woning voor de eerste steen. Niks bijzonders zou je denken tot dat onverwachts mijn ouders kwamen met mijn zoontje van 1.5 jaar

Mijn moeder had als verrassing geregeld met de aannemer dat de eerste steen door mijn zoontje zou worden gelegd. De aannemer had een hele mooie steen gemaakt die naast de voordeur in de muur is gezet. Hele bijzondere blijvende herinnering :)

Als jullie het willen zien, kan k de foto's uploaden, misschien leuk ter inspiratie.

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 09:59
Wackmack schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:43:
Mijn moeder had als verrassing geregeld met de aannemer dat de eerste steen door mijn zoontje zou worden gelegd. De aannemer had een hele mooie steen gemaakt die naast de voordeur in de muur is gezet. Hele bijzondere blijvende herinnering :)
Mooi! Kun je je al voorstellen hoe dat manneke over 10 of 15 jaar nog steeds dagelijks langs diezelfde steen loopt? Blijft toch bijzonder om een huis te laten bouwen. Daar zouden we in de hectiek van het vele keuzes maken wat vaker stil bij mogen staan. Soms hebben we dus een moeder nodig die daar dan de aandacht op vestigt. Heb je haar al een dikke knuffel gegeven :(:)

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 17:50
El_Fregadero schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:10:
[...]

Wij hebben de trappen ook in grondverf opgeleverd gekregen. Wij hebben besloten deze zelf aan te pakken op de volgende manier:
  1. Trappen geschuurd
  2. Trappen opnieuw in de grondverf gezet
  3. Grondverf gecontroleerd (bij ons was de dekking in 1x goed, maar het kan voorkomen dat de trap nog een 2e laag grondverf nodig heeft)
  4. Trappen in de lak gezet
  5. Lak gecontroleerd en slechte punten bijgewerkt (indien nodig helemaal van een 2e laag voorzien)
  6. Sleuven gefreesd voor de antistrip strips
  7. Anti slipstrips in de sleuven geplaatst (doormiddel van de rubber strip op maat te knippen)
  8. Trap waar nodig nog bijgepunt en antislip strips afgerond geknipt (waar nodig)
Voor de grondverf Sigma s2u Primer gebruikt en voor de lak hebben we Sigma s2u Nova gebruikt. Het is een behoorlijk prijzige verf, maar verft echt super en geeft echt een top resultaat.

Gek genoeg zijn infrees antislip strips niet te koop bij de bouwmarkt, dus hebben we deze online besteld bij https://www.rubbermagazijn.nl, dat was prima. Het frezen van de sleuven heeft een vriend van ons gedaan, dat is het enige wat we niet zelf konden doen. Als je geen ervaring hebt met frezen en je wil geen freesmachine huren zal je hiervoor een klusjesman / timmerman moeten inhuren.

De trappen hebben we tree om tree geverfd, zodat we er nog wel overheen konden blijven lopen.

Al met al een mooi resultaat gekregen, voor een bescheiden prijs (ik denk €300 - €350 totale kosten). De tijdsinvestering is echter wel behoorlijk, maar we hadden toch vrij genomen om te klussen dus dat was voor ons geen probleem...

Succes met je trappen!
Goed hoor! Nog een hele operatie, ben eigenlijk wel enorm benieuwd naar het resultaat! Ik had zelf een goede 1000 - 1500 euro begroot, maar vind dat eigenlijk vrij veel om een trap een beetje netjes te maken. Heb je foto's toevallig en wil je deze delen >:) ?

• Wackmack
De Uitsmijter schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 21:42:
[...]

Mooi! Kun je je al voorstellen hoe dat manneke over 10 of 15 jaar nog steeds dagelijks langs diezelfde steen loopt? Blijft toch bijzonder om een huis te laten bouwen. Daar zouden we in de hectiek van het vele keuzes maken wat vaker stil bij mogen staan. Soms hebben we dus een moeder nodig die daar dan de aandacht op vestigt. Heb je haar al een dikke knuffel gegeven :(:)
Mooi verwoord! Ja zeker, we zijn eeuwig dankbaar 😀

Zei al op de bouw dat je een nieuwbouw twee keer moet kopen. Genoeg keuzes die ik achteraf anders zou doen. Oplevering waarschijnlijk oktober dus dan kan de tuin mooi in het voorjaar worden gedaan.

• Ghotirey
  • Laatst online: 27-08-2024
Hey allemaal,

Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht, hierbij de antwoorden op de vragen:

Waarom de keuze nieuwbouw?

Dit is eigenlijk in onze schoot gevallen. We waren aan het oriënteren om begin 2017 ons wederom te gaan begeven op de woningmarkt voor een groter huis (inmiddels 3 kinderen), dat was in de zomervakantie en toevallig kregen we een tip van iemand over het nieuwbouw project Vroondaal in Den Haag. Dus wij kijken maar alles was al verloot maar voor de zekerheid ingeschreven, misschien ook voor de latere fases van het project maar we kregen eigenlijk heel snel bericht dat we een huis hadden. Maar dat was dus eigenlijk net iets te voreg want financieel zou het begin 2017 beter uitkomen ;-)

Wat hebben jullie overschat en onderschat?

Overschat, eigenlijk de tijd dat het allemaal kost van inschrijven tot daadwerkelijk passeren. Wij dachten dat het veel sneller zou gaan dus qua financiering dachten we het wat lastiger te krijgen maar dat bleek dus niet het geval uiteindelijk :-)

Overschat, verkrijgen financiering, ging uiteindelijk heel snel, volledige traject 2 weken (ben ZZPer)

Overschat, prijs van uitbouw, die is bij ons 22K voor 2.4x6 en als ik hele thread zo lees is dat best aan de prijzige kant. Misschien had ik daar bij de bouwer nog wat moeten proberen qua kosten (kosten leek niet heel veel onderhandel ruimte in)

Onderschat, de tijd die het kost om deze thread te lezen :-D maar ik heb alle berichten gelezen, bedankt voor alle tips en info!

Onderschat, de prijzen van de keuken en sanitair, het is niet gratis en van sommige dingen vraag ik me echt af waarom het zo duur moet zijn.

Onderschat, de tuin qua kosten.

Onderschat en overschat, de ruimtes van de kamers en het huis. We vinden het ontzettend moeilijk om een beeld te krijgen bij hoe groot of juist hoe klein kamers nu precies zijn.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?

Uiteindelijk toch rond de 60K, dat zijn dan opties, veranderingen aan woning, keuken en sanitair.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?

Nog onduidelijk, heb huis + meerwerk kunnen financieren. Meubels, tuin, vloeren en muren moeten nog gedaan worden. Ik gok zo dat ik daarmee nog zo een 30-40k kwijt ben.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?

Dat is nog een openstaande discussie, we willen geen behang en stuc lijkt ons gezien de info ook niet beste keuze. Wij neigen naar Renovlies.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?

Nog niet, ook nog geen idee wat en hoe, ligt een beetje aan de geldstromen. Staat iig op laagste pitje, schuttingen waarschijnlijk met buren en als het moet over de tuin wat gras neerleggen voor the time being.

En dan nog wat vragen van mijzelf aan jullie:

1.) Ik lees in deze thread toch wel vaak dat vloer voor de keuken moet gedaan worden maar wij krijgen de keuken bij oplevering (via project) en daarna moeten wij nog de vloer er in leggen.

2.) Voor de vloeren kijken we nu naar steentapijt, ik kan eigenlijk te weinig informatie vinden over langdurig gebruik, iemand ervaringen over kwaliteit, kleur en of het een goede keuze is?

3.) Ik had meer domotica verwacht hier maar ik gok zo dat daar een andere thread voor is, iemand toevallig een link voor me?

4.) Renovlies, ik hoor veel slechte verhalen over verwijderbaarheid maar gedurende dit topic wordt ook 1 keer gemeld dat het tegenwoordig toch makkelijker weg te halen is, iemand hier meer info over?

5.) Tijdens bouw betaal je zowel rente als dat je het opbouwt. Maar het betalen gebeurd van mijn rekening en opbouwen in het depot. Dat gaat er voor zorgen dat ik uiteindelijk geld over houd in het bouw depot. Hoe vrij besteedbaar is dit? Of wordt dit voor aflossen gebruikt? Ik had het bedrag wat je kwijt zou zijn plus en min de rente op mijn rekening apart gezet om te gebruken, maar dat gaat dus niet lukken.

6.) Ik heb een heel plan met domotica, heb al een Google Home die ik test met Philips Hue en wat andere dingen maar ik mis nog wat tips voor bepaalde dingen:
a) Ik wil graag gordijnen die gekoppeld aan Google Home open en dicht kunnen, heeft iemand tips?

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 02-12 11:25
Ghotirey schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:10:
5.) Tijdens bouw betaal je zowel rente als dat je het opbouwt. Maar het betalen gebeurd van mijn rekening en opbouwen in het depot. Dat gaat er voor zorgen dat ik uiteindelijk geld over houd in het bouw depot. Hoe vrij besteedbaar is dit? Of wordt dit voor aflossen gebruikt? Ik had het bedrag wat je kwijt zou zijn plus en min de rente op mijn rekening apart gezet om te gebruken, maar dat gaat dus niet lukken.
Ik weet niet of je toevallig bij Obvion zit, maar wij zitten in dezelfde situatie waarbij de rente van het bouwdepot maandelijks in het bouwdepot wordt gestort en de hypotheek zelf van onze rekening wordt afgeschreven. Ik heb hierover gebeld naar Obvion en kreeg het volgende antwoord:

De rente die gestort is kun je laten storten op je bankrekening. Dit kan echter alleen als de opgebouwde rente meer dan € 1000 is. Je kunt dit natuurlijk ook in 1x laten uitbetalen als het huis klaar is.

Hou je dan nog geld over in je bouwdepot dan wordt dat geld gebruikt om een deel van je hypotheek af te lossen. Ook de rente die gestort is kan daarvoor gebruikt worden als je dat wil.

Verwijderd

hmmmmm, goed te weten!! Je zit al snel aan die 1000,- Althans, als je eerste de grond betaald en de 1e termijn.....

• DeOS
  • Laatst online: 21:59
Ik laat het gewoon maandelijks verrekenen met de te betalen rente en aflossing. Ook obvion trouwens.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Verwijderd

Mogelijk dwalen we nu af, maar is aflossen middels dat overgehouden bedrag niet handiger? Althans bij Obvion. Dan kun je uiteindelijk onder de 90% hypotheek vd marktwaarde uitkomen waardoor je rentepercentage weer daalt (dat redt je niet alleen met dit bedrag), maar mss wel goed over na te denken.

Ik denk daar zo aan, aangezien ik iemand anders erover hoorde die ze het meerwerk mee hebben gefinancierd. Dat wat over is/niet gebruikt kan worden (ivm beun oid) zal in mindering gebracht worden op de hypotheekschuld tbv rentedaling ivm lagere hypotheekschuld

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2017 00:14 ]

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:41
1.) Ik lees in deze thread toch wel vaak dat vloer voor de keuken moet gedaan worden maar wij krijgen de keuken bij oplevering (via project) en daarna moeten wij nog de vloer er in leggen.
Bij ons zit de keuken ook in het project maar was het toch mogelijk om deze na oplevering te laten plaatsen. Daarnaast gaf de aannemer aan dit zelf als voorkeur te zien omdat anders tijdens de bouw iemand per ongeluk gereedschap erop laat liggen en wie heeft dan de beschadiging veroorzaakt aan je keuken. Ik zou gewoon eens een balletje opgooien bij de aannemer.
3.) Ik had meer domotica verwacht hier maar ik gok zo dat daar een andere thread voor is, iemand toevallig een link voor me?
Homewizard, domatica middels je smartphone deel 2
Domotica ervaringen en discussie
Homey
6.) Ik heb een heel plan met domotica, heb al een Google Home die ik test met Philips Hue en wat andere dingen maar ik mis nog wat tips voor bepaalde dingen:
a) Ik wil graag gordijnen die gekoppeld aan Google Home open en dicht kunnen, heeft iemand tips?
Ik weet niet of Google Home het meest geschikt hiervoor is. De reden dat ik dit vind is omdat Google Home alleen kan aansturen als het verbonden is met het internet, geen z-wave/433 (klik aan klik uit) of andere protocollen. Ik weet niet of je helemaal gebonden bent aan Google Home anders kun je ook eens kijken naar Homewizard, Kaku (box) of bijvoorbeeld Homey (heb ik zelf thuis staan). Athom heeft ook een ambassadeurs programma waarbij je bij mensen thuis kunt kijken hoe ze domotica geregeld hebben met Homey, zie hier voor meer informatie. Voor alle is wat te zeggen met voors- en tegens maar denk niet dat dat hier het geschikte topic voor is. (Apparaten hebben dedicated topic :))

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 14-05-2017 00:21 ]

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 17:50
Hoe zit het nu precies met bouwvocht..?

Dit duurt toch 1 a 2 jaar volgens diverse bronnen op internet.
Hoe zit het met het leggen van een houten vloer bijvoorbeeld zijn daar standaard richtlijnen voor wanneer deze gelegd kan worden zonder het risico van krom trekken te krijgen?
Ik zag dat er bijvoorbeeld ook bouwdrogers te huur zijn heeft iemand daar ervaringen mee?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11 16:28
lubbertkramer schreef op zondag 14 mei 2017 @ 00:20:

[...]

Ik weet niet of Google Home het meest geschikt hiervoor is. De reden dat ik dit vind is omdat Google Home alleen kan aansturen als het verbonden is met het internet, geen z-wave/433 (klik aan klik uit) of andere protocollen. Ik weet niet of je helemaal gebonden bent aan Google Home anders kun je ook eens kijken naar Homewizard, Kaku (box) of bijvoorbeeld Homey (heb ik zelf thuis staan). Athom heeft ook een ambassadeurs programma waarbij je bij mensen thuis kunt kijken hoe ze domotica geregeld hebben met Homey, zie hier voor meer informatie. Voor alle is wat te zeggen met voors- en tegens maar denk niet dat dat hier het geschikte topic voor is. (Apparaten hebben dedicated topic :))
Wij laten vanwege NOM ook domotica meenemen in het project. Heb al aardig wat getest met Homey en deze gaat waarschijnlijk meeverhuizen. Inbouw van switches, dimmers en sensors word binnen het project gedaan.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Ghotirey
  • Laatst online: 27-08-2024
EdwinB schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 22:42:

Ik weet niet of je toevallig bij Obvion zit, maar wij zitten in dezelfde situatie waarbij de rente van het bouwdepot maandelijks in het bouwdepot wordt gestort en de hypotheek zelf van onze rekening wordt afgeschreven. Ik heb hierover gebeld naar Obvion en kreeg het volgende antwoord:
Nee ik zit bij ABN maar waarschijnlijk zelfde verhaal, zou ik even moeten uitzoeken. Dat meer dan 1000 vind ik een beetje een slap verhaal van de bank dan, maar goed ik wacht wel tot het einde. Dan kan ik daarna bepalen wat ik met het geld doe. Dan moet ik alleen
DeOS schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:15:
Ik laat het gewoon maandelijks verrekenen met de te betalen rente en aflossing. Ook obvion trouwens.
ja dat moet ik dus nog even uitzoeken of dat kan, was waar ik op had gerekend iig.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 23:39:
Mogelijk dwalen we nu af, maar is aflossen middels dat overgehouden bedrag niet handiger? Althans bij Obvion. Dan kun je uiteindelijk onder de 90% hypotheek vd marktwaarde uitkomen waardoor je rentepercentage weer daalt (dat redt je niet alleen met dit bedrag), maar mss wel goed over na te denken.
Ja dat sowieso maar in mijn geval is dat 85% en even snel gerekend zou dat een aflossing van 60K betekenen dus dit is dan een beetje een druppel op een hete plaat. Maar goed die eerste 60K aflossen is wel iets wat ik op korte termijn van plan ben (verkoop huidige huis, initiele inleg en rente en dan komen we een eind.) Gelukkig zijn de prijzen weer aan het stijgen dus over 2 jaar zal het nieuwe huis ook al meer waard zijn waardoor de 85% ook weer dichterbij is.
Bij ons zit de keuken ook in het project maar was het toch mogelijk om deze na oplevering te laten plaatsen. Daarnaast gaf de aannemer aan dit zelf als voorkeur te zien omdat anders tijdens de bouw iemand per ongeluk gereedschap erop laat liggen en wie heeft dan de beschadiging veroorzaakt aan je keuken.
1 van de redenen waarom we hebben gekozen om met project in zee te gaan ook wat betreft de keuken is dat als het huis opgeleverd wordt dat dan alles er in zit, dat we niet nog langer hoeven te wachten. Maar begrijp ik nu dan dat dat een slecht plan was? en als dat zo is, waarom regelen ze dat dan niet beter vanuit de bouwer?

Trouwens, als zij wat slopen is het verder mijn probleem niet, als het bij oplevering niet goed is dan moeten ze het fixen.
Dit is interessante info, ik ben niet helemaal gebonden aan Google Home, ik vind het vooral een fantastisch gaaf apparaat en het werkt zo bizar goed. En het is ook een beetje een jongensdroom om mijn huis met mijn stem te kunnen besturen. Maar ik ga wel even aan de slag met deze info om te kijken wat en hoe, ik was namelijk onder de indruk dat Homey nogal buggy was.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:41
Ghotirey schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:43:
1 van de redenen waarom we hebben gekozen om met project in zee te gaan ook wat betreft de keuken is dat als het huis opgeleverd wordt dat dan alles er in zit, dat we niet nog langer hoeven te wachten. Maar begrijp ik nu dan dat dat een slecht plan was? en als dat zo is, waarom regelen ze dat dan niet beter vanuit de bouwer?

Trouwens, als zij wat slopen is het verder mijn probleem niet, als het bij oplevering niet goed is dan moeten ze het fixen.
Uiteindelijk is geen keuze fout als je het goed kunt onderbouwen. De vraag is of je de keuken in of op de vloer wilt plaatsen. Bij ons zat ook alles in het project, uiteraard nog aanpassen naar eigen smaak maar de keukenleverancier heeft nu met de aannemer het zo in gepland dat de keuken precies 4 weken na oplevering geplaatst gaat worden. Dit geeft ons net de ruimte om de muren/plafonds/vloeren te doen waarna de keuken direct geplaatst kan worden.
Ghotirey schreef op zondag 14 mei 2017 @ 16:43:
Dit is interessante info, ik ben niet helemaal gebonden aan Google Home, ik vind het vooral een fantastisch gaaf apparaat en het werkt zo bizar goed. En het is ook een beetje een jongensdroom om mijn huis met mijn stem te kunnen besturen. Maar ik ga wel even aan de slag met deze info om te kijken wat en hoe, ik was namelijk onder de indruk dat Homey nogal buggy was.
Voor spraak is Google Home/Dot (Alexa) zeker de grote winnaar ten aanzien van Homey maar verder is die het stadium buggy wel voorbij en is het retail verkoop (plus internationale lancering paar weken terug waaronder UK, Zweden, Finland etc, Duitsland/Frankrijk volgen snel als de taal voor dat land af is) maar voor meer informatie zou ik het Homey topic even doornemen, forum/Slack van Athom of ga eens langs bij een ambassadeur om het zelf te zien :)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kubusje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:57:
[...]

Post is inmiddels wat ouder maar ik heb dezelfde aannemer dus vandaar. Hoe breed is je uitbouw?

Heb vandaag ook meer- en minderwerk prijzen gekregen, nogal van geschrokken(met name uitbouw).

Betreft een eengezinswoning 5,1 m breed, standaard 9,15 m diep met daarachter nog een bijkeuken van 1,8 x 2,1 m. De uitbouw komt dan naast de bijkeuken, om deze gelijk te trekken, gaat dus effectief om een uitbouw van 3,3 x 2,1 m diep.

Hier vragen zij €16.500,- voor. Vind dit echt een absurd bedrag. Vooral omdat in fase 1(dit is fase 4) de uitbouw €10.000 kostte 7(8)7 (andere aannemer toen).

Iemand nog ervaringen/tips om hier eventueel wat af te praten? Zou bijna uit principe het niet doen maar daar heb je vooral jezelf mee.
Begin februari hebben we met alle kopers van het project de aannemer gevraagd of de prijs voor vloerverwarming omlaag kon. We hebben vorige week van de aannemer Aan de Stegge eindelijk een bericht ontvangen over de bouw en prijs voor vloerverwarming (Vloerverwarming als hoofdverwarming was eerst 4800 euro.) Dit scheelt ons 2000 euro...
Voorts hebben wij in de onderhandeling mee kunnen nemen dat indien u voor vloerverwarming kiest, dat standaard door onze installateur thermostaatknoppen, een bypass en afsluitbare onder-blokken op de radiatoren (slaapkamers) worden toegepast. U behoeft daar dus geen meerprijs meer voor te betalen. Ik verwijs u verder nog naar het bijgevoegd document “Vloerverwarming als hoofdverwarming” van onze installateur.
- De prijs voor vloerverwarming als hoofdverwarming voor de tweekappers en vrijstaande
woningen met uitbouw wordt nu € 3.500,00 incl. BTW.
- De prijs voor vloerverwarming als hoofdverwarming voor de rijwoningen met uitbouw
wordt nu € 2.800,00 incl. BTW.
- De prijs voor vloerverwarming als hoofdverwarming voor de rijwoningen zonder uitbouw
wordt nu € 2.400,00 incl. BTW.
- De prijs voor vloerverwarming in de badkamer wordt nu € 850,00 incl. BTW.
Vloerverwarming als hoofdverwarming:
Vloerverwarming zoals deze is aangebracht berust op het volgende principe:
Het verwarmen van de vloer d.m.v. warmwaterleidingen, waardoor de koude van de vloer
wordt weggenomen en een aangenaam stralingsvloeroppervlak ontstaat.
De begane grond wordt uitgevoerd met een vloerverwarming systeem (LT
45°/35°C) op een verdeler zonder pomp.
De vloer, als relatief groot oppervlak krijgt een temperatuur van maximaal 29°C en
verwarmd mede de begane grond.
De verdiepingen / slaapkamers wordt op het hoge temperatuur systeem (HT 80°/60°C)
uitgevoerd met radiatoren/convectoren.
Zowel de LT zone als de HT zone, wordt met een eigen kamerthermostaat geregeld.
De installatie bevat navolgende onderdelen:
- Intergas 2-wegklep en aanlegsensor nabij de vloerverwarming verdeler;
- Pomploze vloerverwarming verdeler, benodigde groepen met afsluiters;
- Drukverschilregelaar, die zo gepositioneerd is dat deze nooit afgesloten kan worden en
toch ruim voldoende van de cv-ketel af zit om een goede werking te waarborgen;
- CV voeding leiding vanaf CV-ketel naar verdieping / begane grond;
- Vloerleidingen met toebehoren;
- Radiatoren uitvoeren met thermostaat kranen;
- Woonkamer thermostaat = aan/uit thermostaat bedraad;
- Verdieping leveren wij een radiografische thermostaat (LOS LEVEREN) die op de cv-ketel
wordt aangemeld;
Wat vinden jullie van de installatie? Ik dacht dat vloerverwarming altijd een pomp nodig heeft bij de verdeler maar deze installatie heeft dat dus niet.

• EJPostema
willy1986 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:54:
[...]

Begin februari hebben we met alle kopers van het project de aannemer gevraagd of de prijs voor vloerverwarming omlaag kon. We hebben vorige week van de aannemer Aan de Stegge eindelijk een bericht ontvangen over de bouw en prijs voor vloerverwarming (Vloerverwarming als hoofdverwarming was eerst 4800 euro.) Dit scheelt ons 2000 euro...

[...]

[...]

Wat vinden jullie van de installatie? Ik dacht dat vloerverwarming altijd een pomp nodig heeft bij de verdeler maar deze installatie heeft dat dus niet.
Voerverwarming zonder pomp moet kunnen: https://www.vloerenverwar...erverwarming-zonder-pomp/

Is alleen maar beter denk ik, als het goed is gelegd.

Heb niet heel veel verstand van de installatie. Maar een temperatuur van 29 graden lijkt me aan de lage kant. Of is het echt de temperatuur van de vloer en niet van het water dat de vloer in gaat?
Dan is 29 graden prima (let er wel even op dat je vloer dit kan hebben, als je bijv een houten vloer neemt)

Prijzen zijn ook netjes IMHO

• ronaldo vivaldi
  • Registratie: December 2002
We gaan een nieuwbouw woning kopen. Hier zit standaard vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping. Op de zolder is er geen verwarming.

Nou ben ik eigenlijk niet bekend met vloerverwarming. Nu staat er in de meerwerklijst een optie voor zoneregeling voor een bedrag van maar liefst 1500 euro. Er komt dan in elke ruimte een aparte thermostaat om de vloerverwarming per kamer te regelen.

Is dit aan te raden? Geen idee wat te doen eigenlijk.

Ook wil ik graag een aparte radiator op zolder laten plaatsen zodat ik daar later een kamer van kan maken. Die bieden ze aan voor 750 euro. Zou dat werken in combinatie met vloerverwarming beneden? De hybride lucht waterpomp en cv zitten ook op zolder.

• BertP
  • Laatst online: 20:05
Al een tijdje aan het meekijken hier, erg fijn om zoveel informatie te kunnen lezen. Er komt toch een hoop op je af bij de bouw van zo'n huis en vind het leuk om te zien wat voor keuzes er door de mede-tweakers worden gemaakt. Wij hebben net het grootste deel van de documenten ondertekend en de verwachte oplevering is rond de bouwvak van 2018. Het project is Uphill in Utrecht (Hoge weide), we hebben een volledige NOM woning die inclusief uitbouw ongeveer 138m2 is.

Van het weekend de eerste schetsen voor onze nieuwe keuken gezien :) Heb nog geen idee voor welke apparatuur we uiteindelijk gaan kiezen maar met deze schetsen kwam het totaal op ongeveer 11k. Hij gaf aan dat hier dan wel een granieten blad bij zou zitten. Overigens hebben wij nog niet echt keuzes gemaakt voor materiaal etc. etc. Verwacht dat dat allemaal nog gaat komen.

Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden :) Tips of meningen zijn van harte welkom!

Hier links is een soort van 2e voordeur, aan de rechterkant zit de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/yieoe3dcd/Schermafbeelding_2017-05-15_om_20.58.10.png

Hier rechts de 2e voordeur:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/x4n1ise31/Schermafbeelding_2017-05-15_om_20.58.18.png

Het witte gedeelte is het zicht richting de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/wt5l60xn1/Schermafbeelding_2017-05-15_om_20.58.25.png

[ Voor 6% gewijzigd door BertP op 15-05-2017 21:20 ]

• bvbal79
ronaldo vivaldi schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:43:
We gaan een nieuwbouw woning kopen. Hier zit standaard vloerverwarming op de begane grond en de 1e verdieping. Op de zolder is er geen verwarming.

Nou ben ik eigenlijk niet bekend met vloerverwarming. Nu staat er in de meerwerklijst een optie voor zoneregeling voor een bedrag van maar liefst 1500 euro. Er komt dan in elke ruimte een aparte thermostaat om de vloerverwarming per kamer te regelen.

Ook wil ik graag een aparte radiator op zolder laten plaatsen zodat ik daar later een kamer van kan maken. Die bieden ze aan voor 750 euro. Zou dat werken in combinatie met vloerverwarming beneden? De hybride lucht waterpomp en cv zitten ook op zolder.
Hier maar 395 euro betaald voor de zone regeling (master/master situatie)

Verwijderd

BertP schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:18:
Al een tijdje aan het meekijken hier, erg fijn om zoveel informatie te kunnen lezen. Er komt toch een hoop op je af bij de bouw van zo'n huis en vind het leuk om te zien wat voor keuzes er door de mede-tweakers worden gemaakt. Wij hebben net het grootste deel van de documenten ondertekend en de verwachte oplevering is rond de bouwvak van 2018. Het project is Uphill in Utrecht (Hoge weide), we hebben een volledige NOM woning die inclusief uitbouw ongeveer 138m2 is.

Van het weekend de eerste schetsen voor onze nieuwe keuken gezien :) Heb nog geen idee voor welke apparatuur we uiteindelijk gaan kiezen maar met deze schetsen kwam het totaal op ongeveer 11k. Hij gaf aan dat hier dan wel een granieten blad bij zou zitten. Overigens hebben wij nog niet echt keuzes gemaakt voor materiaal etc. etc. Verwacht dat dat allemaal nog gaat komen.

Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden :) Tips of meningen zijn van harte welkom!

Hier links is een soort van 2e voordeur, aan de rechterkant zit de woonkamer:
[afbeelding]

Hier rechts de 2e voordeur:
[afbeelding]

Het witte gedeelte is het zicht richting de woonkamer:
[afbeelding]
Strakke keuken, mooi !!
Als er nog ruimte is, zou ik er nog een kast in plaatsen in je kastenwand. Links ervan bijvoorbeeld, ideaal om daar je koelkast in te zetten of gewoon als opbergkast.
En...ik zou de gootsteen tussen je uiterst rechtse kastje plaatsen en de een na laatste. Waarom? Omdat je dan van die 2 rechtse kastjes een lade kan maken, waar bovenin je sifon komt. Staat net wat strakker uiteindelijk. En, je hebt dan meer werkruimte !
Gedeelte rechts vd kraan gebruik je voor een koffieapparaat of klein spul, meer vaak niet. Links heb je dan net wat meer ruimte om rotzooi te maken ;-)
Keuzes keuzes keuzes

Waar deze schets laten maken?

Verwijderd

Wij financieren het renteverlies tijdens de bouw mee. Zijn er nog meer die dat doen? Wij hebben gekozen om het geld te sparen voor wat eventuele inrichting wat niet uit het bouwdepot gefinancierd kan worden i.p.v. de dubbele lasten te betalen.

Fiscaal is het helaas niet echt aantrekkelijk aangezien het niet aftrekbaar is. Maar het is maar 6k met een rente van 2.7%

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2017 08:13 ]

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:13
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:10:
Wij financieren het renteverlies tijdens de bouw mee. Zijn er nog meer die dat doen? Wij hebben gekozen om het geld te sparen voor wat eventuele inrichting wat niet uit het bouwdepot gefinancierd kan worden i.p.v. de dubbele lasten te betalen.

Fiscaal is het helaas niet echt aantrekkelijk aangezien het niet aftrekbaar is.
Er zijn volgens mij hypotheekverstrekers waarbij je het potje, mits je het niet gebruikt, kan terug storten (direct aflossen). Uiteindelijk is het zelf financieren van je renteverlies altijd het goedkoopst. Echter kan ik me voorstellen dat je in bepaalde gevallen toch wel blij bent met zo'n potje voor renteverlies.

• BertP
  • Laatst online: 20:05
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 00:35:
[...]

Strakke keuken, mooi !!
Als er nog ruimte is, zou ik er nog een kast in plaatsen in je kastenwand. Links ervan bijvoorbeeld, ideaal om daar je koelkast in te zetten of gewoon als opbergkast.
En...ik zou de gootsteen tussen je uiterst rechtse kastje plaatsen en de een na laatste. Waarom? Omdat je dan van die 2 rechtse kastjes een lade kan maken, waar bovenin je sifon komt. Staat net wat strakker uiteindelijk. En, je hebt dan meer werkruimte !
Gedeelte rechts vd kraan gebruik je voor een koffieapparaat of klein spul, meer vaak niet. Links heb je dan net wat meer ruimte om rotzooi te maken ;-)
Keuzes keuzes keuzes

Waar deze schets laten maken?
Dank :) De ruimte aan de kastenwand kant is helaas vrij beperkt door de meterkast die een deel de keuken inkomt. Voorkeur gaat zeker uit naar extra kastruimte dus we gaan dat samen met de aannemer en de keukenbouwer (AV Keukens te Putten) bespreken. Situatieschets met de meterkast in een technische tekening.

Voor wat betreft de gootsteen, dat is een goeie tip! We vinden lades sowieso mooier dan kastjes en inderdaad de ruimte aan de rechterkant van de kraan zal je minder snel gebruiken als werkplek. Als we dan in het laatste kastje aan de rechterkant de vaatwasser plaatsen hebben we plek voor meer lades :)

Excuus voor het onhandige formaat afbeelding :X
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XdZEaaG.png

• Kodess

Fiscaal is het helaas niet echt aantrekkelijk aangezien het niet aftrekbaar is. Maar het is maar 6k met een rente van 2.7%
Renteverlies? Wij kregen evenveel rente over het geld in het bouwdepot als de rente over de hypotheek was.
We hebben dus alleen hoeven betalen over het geld wat al uit het bouwdepot was. Dus hoe dichter bij de opleverdatum, hoe meer % van de hypotheek we moesten betalen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Verwijderd

Kodess schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:04:
[...]

Renteverlies? Wij kregen evenveel rente over het geld in het bouwdepot als de rente over de hypotheek was.
We hebben dus alleen hoeven betalen over het geld wat al uit het bouwdepot was. Dus hoe dichter bij de opleverdatum, hoe meer % van de hypotheek we moesten betalen.
Ja en dat wat ik moet betalen financier ik mee zodat ik het niet direct hoef te betalen ;) Dus geen dubbele lasten tijdens de bouw

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:13
Kodess schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:04:
[...]

Dat klopt en dat heet renteverlies tijdens de bouw. En dat betaal je naast je andere vaste lasten (mits je die hebt natuurlijk), voor sommige mensen een strop, en dat wil de vraagsteller (eventueel) meefinancieren.
Afhankelijk van hoelang de bouw duurt, kan dit best in de papieren lopen.

• EJPostema

Wij hebben dat in eerste instantie ook gedaan, aangezien de dubbele lasten dragen wat veel werd.
Mijn vriendin heeft ondertussen een andere baan en meer salaris dus we dragen de lasten nu zelf. Zetten het geld nu in voor de tuin en nog wat andere zaken.

Zolang je spaart voor nieuwe meubels snap ik dat je dit doet. Spaar je voor zaken die je mee kan financieren in je hypotheek is het niet zo verstandig
ronaldo vivaldi schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:43:

Ik heb zone regeling in mijn appartement, zou echt niet zonder kunnen. Je slaapkamer wil je niet verwarmen tenslotte. Bedenk wel even of het echt noodzakelijk is. Verwacht je veel boven op je kamer te zijn. is er bijvoorbeeld een kantoor ofzoiets? Vaak staat de verwarming op de 1e verdieping bijna nooit aan, omdat er bijna niet geleefd wordt. Als dit ook het geval is is het zonde van je geld en kan je beter die paar dagen per jaar een warme trui aantrekken.

Wij hebben ook om dezelfde reden een extra radiator laten plaatsen. Is geen probleem, kan prima.

Moet wel zeggen dat de prijzen best hoog zijn. Onze extra radiator was 260 euro, zone regeling 750 volgens mij

Verwijderd

BertP schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:46:
[...]

Dank :) De ruimte aan de kastenwand kant is helaas vrij beperkt door de meterkast die een deel de keuken inkomt. Voorkeur gaat zeker uit naar extra kastruimte dus we gaan dat samen met de aannemer en de keukenbouwer (AV Keukens te Putten) bespreken. Situatieschets met de meterkast in een technische tekening.

Voor wat betreft de gootsteen, dat is een goeie tip! We vinden lades sowieso mooier dan kastjes en inderdaad de ruimte aan de rechterkant van de kraan zal je minder snel gebruiken als werkplek. Als we dan in het laatste kastje aan de rechterkant de vaatwasser plaatsen hebben we plek voor meer lades :)

Excuus voor het onhandige formaat afbeelding :X
[afbeelding]
Dat is idd ook een optie de vaatwasser kan in het laatste kastje. Je kunt ook kiezen voor brede lade, vaatwasser, brede lade. Handig tussen kookdeel en gootsteen in.

Hey en je eiland bijvoorbeeld 93-97 diep maken? Dan heb je aan je kookgedeelte werkruimte en lades/kasten. EN je kunt aan de andere kant v je eiland kastdeurtjes plaatsen om nog wat kleine spullen in op te kunnnen bergen. Die kant is dan wel minder diep, daarom zou ik daar niet voor lades kiezen, omdat ze dan nog minder diep worden

Succes met de keuze
Pagina: 1 ... 22 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2