Ik en mijn vriendin hebben ons eind september 2016 ingeschreven voor project Deltakwartier in Arnhem.
Na een loting hebben wij hierin ook een woning toegewezen gekregen
Niet onze eerste keuze, niet de tweede en ook niet de derde, maar in principe waren we met elke woning in het blok zeer tevreden
Volgens de makelaar waren voor de 15 woningen van ons blok zo'n kleine 70 inschrijvingen gekomen!
Ik ben geboren en getogen in Arnhem en woonde met m'n vriendin al 9 jaar samen in een appartement.
Qua locatie zaten we daar ideaal, 10 minuutjes fietsen tot het centrum en met de auto toch lekker vlot de stad uit. (In wil nog wel eens een probleem zijn..)
Dit project ligt 700m verderop, dus de keuze was snel gemaakt!
Waarom de keuze nieuwbouw?
In eerste instantie was de zoektocht naar een woning nieuwbouw of bestaande bouw niet eens echt aan de orde. M'n vriendin was pas in mei 2016 afgestudeerd, in juni zijn we de hele maand weg geweest naar Amerika en in augustus was ze begonnen bij haar nieuwe werkgever in functie waarvoor ze gestudeerd had
We waren nog niet erg serieus met betrekking tot het kopen van een huis, maar toen dit project de verkoop in ging was het qua ligging, ruimte, soort woning, financiering en het feit dat alles nieuw is wel een reden om ons in te scrhijven.
Woning is 134m2 aan oppervlak, tuin (5m breed, diepte is +/- 10m a 12m (nog niet helemaal concreet geloof ik)) ligt op t noorden, maar ook een heerlijk dakterras richting het zuiden.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Het enige dat we echt onderschat hadden was de tijd..
Eind september ging het in de verkoop, in november ben ik zelf van functie veranderd bij m'n werkgever waardoor ik nogal anders in mijn werktijden kwam te zitten en eind december moesten alle keuzes mbt. toilet/badkamer/meerwerk duidelijk zijn.
Kosten voor de badkamer vielen ons wel tegen, simpelweg de radiator door een design radiator vervangen en verplaatsen in de ruimte kwam op een kleine €1200,-
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Veel meerwerk hebben we niet laten doen. De uitbouw vonden we te kostbaar (€12.500,- voor 1,5m x 5,1m). Verder paar kleine dingetjes zoals verplaatsen wcd, ringleiding woonkamer, stopcontact buiten achter en een vorstvrije gevelkraan met schrobput achter.
De woning zit vrij royaal in z'n stopcontacten en loze leidingen en leek ons meer dan prima.
In totaal een kleine €3000,-
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
+/- €10.000,-
+/- €15.000,- als je de dubbele lasten meerekent.
Omdat m'n vriendin pas werkt en een tijdelijk contract heeft werd haar inkomen voor 75% meegenomen in de hypotheek. Dit was genoeg voor de woning + wat kleine aanpassingen, maar omdat we toch zelf een luxere keuken uitzochten en wat aanpassingen deden in de badkamer moet de spaarpot maar omgedraaid worden.
Keuken neemt grootste deel voor z'n rekening €6000,- (€9500,- waar de stelpost van €3500,- vanaf gaat) en badkamer €3500,- (€6000,- min stelpost €2500,-)
Omdat we al eerder de afspraak hadden gemaakt dit jaar te trouwen (en daar ook al ver in de voorbereidingen zitten) blijft het een beetje schuiven met geld. Helaas kosten beide verschrikkelijk veel!
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Hier zijn we nog niet over uit. Ze bouwen met KZS waardoor het risico op scheuren wat meer is, daarom via via eens een offerte opgevraagd voor renovlies, of anders gewoon zelf een likje verf
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Zomer 2018

geld is op
Op het moment ligt het er zo bij:
En voor de woonkamer een beetje lopen spelen met sketchup:
Nog niet over uit hoe we de vloer gaan doen oid, maar gewoon een beetje voor het idee
[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]