Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Als je een gasketel hebt, dan weet ik het niet. Weersafhankelijk met een vlakke stooklijn, en dan regelmatig handmatig aanpassen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dacht latex, ivm nette afwerking en dan muurverf? Dat is het? Wil een berekening maken als ik weet wat ik nodig heb.
Gewoon schuren, schuren en schuren totdat het glad genoeg is voor muurverf
[ Voor 70% gewijzigd door JaMaaT op 10-06-2017 13:56 ]
Het is een gas ketelProton_ schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:09:
De meeste warmtepompen hebben daar gewoon een instelling voor. Dan regelt hij twee weken lang het opbouwen en afbouwen.
Als je een gasketel hebt, dan weet ik het niet. Weersafhankelijk met een vlakke stooklijn, en dan regelmatig handmatig aanpassen?
Scherp! Las dat Sikkens er goede verf is. Even gekeken naar de muurverf. Ze hebben meer dan 10 keuzes. Iemand een goed tip welke lijn ik het beste kan kopen?JaMaaT schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:55:
Latex = muurverf
Gewoon schuren, schuren en schuren totdat het glad genoeg is voor muurverf
https://radar.avrotros.nl...r-definitie-de-slechtste/
Waarom niet renovlies ook boven? Als ik zie hoe de rest van je woning eruit ziet, zou ik daar juist ook wat budget voor vrij maken.Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:41:
Vraagje over de muren. Beneden laten we renovlies aanbrengen. De muren worden aardig netjes opgeleverd. Boven en op zolder wil ik zelf doen. Wat heb ik precies nodig?
Dacht latex, ivm nette afwerking en dan muurverf? Dat is het? Wil een berekening maken als ik weet wat ik nodig heb.
Ik ging er eigenlijk van uit dat wanneer ze mij een opleverdatum geven dat ik daar dan soort van er uit van kan gaan, hoe regel je dat anders met de vloerleggers, de murenmensen en de plafondstuccers? Ik begrijp dat de wachttijden soms maanden kunnen zijn dus dat je daar vroeg mee moet beginnen. Hoe doet iedereen dat? gewoon inplannen en hopen op het beste?Bastien schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:09:
[...]
Zolang ze binnen het aantal werkbare dagen blijven heb je volgens mij over de oplevering en eventueel uitstellen n.a.v. de vooroplevering niet veel in de melk te brokkelen. Maar ik weet niet of als het eenmaal gepland is, ze er nog makkelijk onderuit komen. En mochten ze over het max. aantal werkbare dagen heen gaan, dan staat daar als het goed is e.e.a. in je KAO.
[...]
Ik laat de groeven dicht maken. Altijd kans op scheuren, net als in de muren. Dat is een risico wat ik neem en mogelijk moeten er over een paar jaar wat zaken gerepareerd worden. Dat doe ik liever dan dan alles pas helemaal laten stucen (het blijft toch wel werken, zelfs nu in mijn 60+ jaar oude appartement). Wel is het zo dat het niet simpel dicht smeren van de groeven is als je het goed wil laten doen, de verschillende offertes die ik hiervoor heb gekregen spreken elkaar daarover niet echt tegen (qua kosten). Standaard zouden de plafonds bij mij worden afgewerkt met (i.m.o. foeilelijk) spac spuitwerk, dat heb ik als minderwerk weggelaten.
Je kunt natuurlijk een ander plafond onder de platen maken. Systeemplafond () maar ik heb ook wel eens een spanplafond van PVC gezien bij iemand(uit mijn bookmarks: http://nl.barrisol.com/producten-wat-is.htm) maar absoluut geen idee meer wat daar de kosten van zijn.
Had zelf de keuken en badkamer casco op laten leveren en dus dan moet je ongeveer de opleverdatum gokken als je zelf gaat bestellen. Zelfde zal dus ook gelden voor stukadoor enz.
Had er hier redelijk geluk mee gehad want had het ongeveer 1,5 week na oplevering geleverd gekregen, maar kan je dus ook de mist mee in gaan. Installatiebedrijf van mijn badkamerboer zit bijv dit jaar al vol. Dan kun je beter maar goed zitten
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
De muren van de aannemer worden heel strak opgeleverd. Boven gaat het om kinderkamer dus wat minder belangrijk. De hele woning renovlies is 400x15 ex BTW wat dus nog aardig oploopt. Deze week komt de schilder langs om alles te bespreken en te onderhandelen.bvbal79 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:10:
[...]
Waarom niet renovlies ook boven? Als ik zie hoe de rest van je woning eruit ziet, zou ik daar juist ook wat budget voor vrij maken.
Verwijderd
We hebben wat punten die we aangepast/veranderd willen hebben. Maar beter om alles in 1x aan te laten passen ipv meerdere keren er op terug te moeten komen.
Er zijn in de tekening simpelweg wat schakelaars vergeten die toch echt wel handig zijn (vooral in de hal en een punt in de keuken).
Maar het kan ook goed zijn dat we simpele zaken gewoon even niet meer zien.
Vandaar dat ik opensta voor andermans feedback

Feedback wordt zeer gewaardeerd
Je betaald nu al ruim een half jaar hypotheek. Maken dan die 2 weken nog uit?
Als je je werkende mensen te vriend wil houden hebben ze denk ik meer aan een wat ruimere planning dan koffie.
Als ik je planning zo lees heb je er wel over nagedacht. Dat is uiteraard altijd goed. Alleen volgens mij mag er niets tegen zitten want dan loopt je planning in de soep.
En waarom direct beginnen met de achtertuin? Mij lijkt kunnen wonen en keuken etc een grotere prio.
Dingen als meterkast uitbreiden zal ik nooit door een beun of zelf doen. Tenzij je electro monteur bent, dat soort dingen wil je goed hebben.
Dingen als plinten direct doen spreek uit ervaring dat het anders blijft liggen. Of laat de hele vloer leggen zeker met PVC is een gladde vloer erg belangrijk. Doen ze direct de plinten mee
Wanneer ga je dingen doen als lampen ophangen, afzuiging buis in de keuken wegwerken etc. De meeste keukenleveranciers hangen een stuk flexbuis op en that's it.
Vergis je niet in de hoeveelheid werk wat dat stiekem toch is.
Wij zijn nu nog aan het wachten met enkele lampen omdat we de tafel nog veranderen en deze goed willen hebben hangen direct de eerste keer. Tuin is leefbaar genoeg en hoeft imho niet in 1 keer helemaal perfect af. Maar dat is persoonlijk.
Trap schilderen gaat van de week gebeuren.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ligt eraan wat voor beun uiteraard. Wij laten al het loodgieter werk ook door een beun doen. Die is overdag gewoon loodgieter.Rubman schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:37:
Dingen als meterkast uitbreiden zal ik nooit door een beun of zelf doen. Tenzij je electro monteur bent, dat soort dingen wil je goed hebben.
Mijn ervaring is juist dan een beun in "zijn" tijd nog nauwkeuriger is dan in de baas zijn tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door JaMaaT op 12-06-2017 08:38 ]
Ja oké, maar dat zie ik persoonlijk niet als beun.JaMaaT schreef op maandag 12 juni 2017 @ 08:37:
[...]
Ligt eraan wat voor beun uiteraard. Wij laten al het loodgieter werk ook door een beun doen. Die is overdag gewoon loodgieter.
Mijn ervaring is juist dan een beun in "zijn" tijd nog nauwkeuriger is dan in de baas zijn tijd.
Bij beun denk ik aan het toevallig een beetje handige broertje van de neef van een kennis o.i.d.
Dat beetje handig houdt dan vaak op bij "righty tighty, lefty loosey" kennen.
Als het idd een vrije tijd mannetje is dan heb ik niks daarover gezegd
Wij hebben 2 weken geleden ook getekend voor een nieuwbouwwoning (2 onder 1 kap) in Nijmegen. Was al een tijd aan het meelezen, dus maar even een account aangemaakt.Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:58:
Mensen die bekend zijn met elektratekeningen?
We hebben wat punten die we aangepast/veranderd willen hebben. Maar beter om alles in 1x aan te laten passen ipv meerdere keren er op terug te moeten komen.
Er zijn in de tekening simpelweg wat schakelaars vergeten die toch echt wel handig zijn (vooral in de hal en een punt in de keuken).
Maar het kan ook goed zijn dat we simpele zaken gewoon even niet meer zien.
Vandaar dat ik opensta voor andermans feedback
Feedback wordt zeer gewaardeerd
@Verwijderd De tekeningen zijn slecht leesbaar (lo-res) en ik ben ook benieuwd naar je onderbouwing, lijken mij veel electra aanpassingen.
Super interresant om jullie bevindingen en gedachten te lezen, hoop dat ik hier aan kan bijdragen.
Verwijderd
Gefeliciteerd!! Spannende periodeAncent schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:00:
[...]
Wij hebben 2 weken geleden ook getekend voor een nieuwbouwwoning (2 onder 1 kap) in Nijmegen. Was al een tijd aan het meelezen, dus maar even een account aangemaakt.
@Verwijderd De tekeningen zijn slecht leesbaar (lo-res) en ik ben ook benieuwd naar je onderbouwing, lijken mij veel electra aanpassingen.
Super interresant om jullie bevindingen en gedachten te lezen, hoop dat ik hier aan kan bijdragen.
Ik zie dat als ik mijn tekening inzoom, dat het beeld idd wazig wordt. Jammer. Beter krijg ik ze niet online geplaatst....
Alle rosé/rode plekken zijn de wandcontactdozen, wisselschakelaars, lichtpunten etc. Geen aanpassingen. We zijn even een beetje zoekende wat evt nog handig is juist wel een extra Wcd te plaatsen of waar juist niet.
Zojuist al de mail opgesteld ivm wat aanpassingen,maar mochten er nog mensen zijn met een elektraplan....ik ben onwijs nieuwsgierig!!! In dit stadium kun je nog van alles toevoegen/verwijderen. Straks staat het huis er
Nee die twee weken maken niet heel veel uit, maar het zou lekker zijn als ik ze uit kan sparen.JaMaaT schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:19:
Je wilt niet in boeten op kwaliteit maar het moet wel met 2 weken klaar.
Je betaald nu al ruim een half jaar hypotheek. Maken dan die 2 weken nog uit?
Als je je werkende mensen te vriend wil houden hebben ze denk ik meer aan een wat ruimere planning dan koffie.
Als ik je planning zo lees heb je er wel over nagedacht. Dat is uiteraard altijd goed. Alleen volgens mij mag er niets tegen zitten want dan loopt je planning in de soep.
De werkende mensen zijn uiteraard op de hoogte van de planning, de enige twee bedrijven(keuken en wandafwerking) die niet bekenden van ons zijn werken ruim een halve week langs elkaar heen, dus daar verwacht ik geen problemen.
Niets is onmogelijk, sommige zaken zijn wel een flinke opgaveRubman schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:37:
Pfoe dat is wel een onmogelijk strakke planning.
En waarom direct beginnen met de achtertuin? Mij lijkt kunnen wonen en keuken etc een grotere prio.
Dingen als plinten direct doen spreek uit ervaring dat het anders blijft liggen. Of laat de hele vloer leggen zeker met PVC is een gladde vloer erg belangrijk. Doen ze direct de plinten mee.
Wanneer ga je dingen doen als lampen ophangen, afzuiging buis in de keuken wegwerken etc. De meeste keukenleveranciers hangen een stuk flexbuis op en that's it.
Vergis je niet in de hoeveelheid werk wat dat stiekem toch is.
Wij zijn nu nog aan het wachten met enkele lampen omdat we de tafel nog veranderen en deze goed willen hebben hangen direct de eerste keer. Tuin is leefbaar genoeg en hoeft imho niet in 1 keer helemaal perfect af. Maar dat is persoonlijk.
Trap schilderen gaat van de week gebeuren.
De tuin beginnen we direct mee om meerdere redenen, onder andere heb ik geen zin in om nog weken lang zand naar binnen te lopen, ook al leg je pallets neer, er zal altijd zooi meekomen.
Ten tweede omdat de bevriende hovenier nu de tijd heeft en andere werkzaamheden niet in de weg loopt, dus waarom niet meteen?
De meterkast wordt gedaan door een vriend, hij is overdag gewoon elektromonteur en helpt vrienden wanneer hij dit kan, dit zal dus volledig volgens de regeltjes gedaan worden en mooi worden af/weg -gewerkt.
De plinten zullen gewoon gedaan worden nadat de vloer erin ligt, deze leggen we zoals gezegd samen met mijn ouders, in hun woning hebben we dit ook gedaan en na vijf jaar bevalt dit nog steeds prima.
Er is voor een goedkopere oplossing voor de vloer gekozen omdat we misschien binnen enkele jaren nog wel uit willen bouwen en dan niet moeilijk willen doen over een nieuwe vloer. Het zou zonde zijn om een hele dure vloer straks weer volledig te moeten vervangen omdat net die vloer niet meer te krijgen is.
De keuken heb je inderdaad een punt, maar ook over de koof is al nagedacht, deze is gewoon keurig door de keukenboer aangebracht. Hij gaat door het wandafwerkingsbedrijf gesaust worden in dezelfde kleur als de wandafwerking.
Lampen pakken we op zodra de meubels er staan, alle meubels zijn nieuw dus we willen eerst goed kijken wat waar goed zal staan. Ook deze moeten dus nog aangeschaft worden.
Dit doen we dus inderdaad net als jullie, eerst kijken hoe alles staat en dan pas kopen.
De trap kan ik gewoon een keer in de middag oppakken denk ik.
Overigens scheelt het dat ik in ploegen werk en heb geregeld dat ik de komende weken alleen maar vroege dienst heb, dit houdt in dat ik 's middags om 14.05 bij de woning ben en zo nog veel tijd heb om zaken op te pakken.
De planning zit overigens in mijn hoofd en staat niet echt op papier, er is dus nog wel eea in te schuiven, vooral daar waar vrienden/familie nodig zijn.
Ja hij is strak maar ik hoop dat het allemaal lukt.
Gefeliciteerd! Waar in Nijmegen? Wij hebben zelf ook een huis in Nijmegen (Oosterhout, Grote Boek) gekocht. Deze wordt Q4 opgeleverd.Ancent schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:00:
[...]
Wij hebben 2 weken geleden ook getekend voor een nieuwbouwwoning (2 onder 1 kap) in Nijmegen. Was al een tijd aan het meelezen, dus maar even een account aangemaakt.
Heb je een linkje van je project?
Spannend, Q4 duurt zolang niet meer.ollie_1982 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:23:
[...]
Gefeliciteerd! Waar in Nijmegen? Wij hebben zelf ook een huis in Nijmegen (Oosterhout, Grote Boek) gekocht. Deze wordt Q4 opgeleverd.
Heb je een linkje van je project?
Dan worden we bijna buren. Wij hebben ook in de Grote Boel gekocht, project Oosterhoutse Plas. http://jansenbouwontwikke...jmegen-oosterhoutse-plas/
We hebben een tweekapper gekocht. Start bouw wss medio november 2017, bouwtijd 10-12 mnd.
Ik zie dat je/jullie ook een doorgang naar de garage/berging hebben gemaakt. Wij willen de garage opslitsen in een berging en speelkamer met doorgang naar de kamer. Alle meerprijzen zijn nog niet bekend, maar de makelaar gaf aan circa € 15k. Ik vind dat nogal stevig, mag ik vragen wat jij hiervoor kwijt was?
[ Voor 20% gewijzigd door Ancent op 13-06-2017 00:00 ]
Mooi project! Welk bouwnummer is het?Ancent schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:54:
[...]
Spannend, Q4 duurt zolang niet meer.
Dan worden we bijna buren. Wij hebben ook in de Grote Boel gekocht, project Oosterhoutse Plas. http://jansenbouwontwikke...jmegen-oosterhoutse-plas/
We hebben een tweekapper gekocht. Start bouw wss medio november 2017, bouwtijd 10-12 mnd.
Ik zie dat je/jullie ook een doorgang naar de garage/berging hebben gemaakt. Wij willen de garage opslitsen in een berging en speelkamer met doorgang naar de kamer. Alle meerprijzen zijn nog niet bekend, maar de makelaar gaf aan circa € 15k. Ik vind dat nogal stevig, mag ik vragen wat jij hiervoor kwijt was?
Ja dan worden we inderdaad bijna buren. Is bij ons de straat uit lopen.
Die optie kost bij ons net geen €8000,- en kan alleen maar icm met een minimale uitbouw van 1200mm van €10.000,-.
Dus dan is €15.000,- niet zo heel duur.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Thnx. Type J, bouwnummer 7.ollie_1982 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:11:
[...]
Mooi project! Welk bouwnummer is het?
Die optie kost bij ons net geen €8000,- en kan alleen maar icm met een minimale uitbouw van 1200mm van €10.000,-.
Dus dan is €15.000,- niet zo heel duur.![]()
Nee helaas pindakaas, prijs is zonder uitbouw (2,4m €15k). Totaal 30k is wel een flinke hap uit het meerwerk budget. De meerwerk prijzen die wel al bekend zijn vond ik relatief gezien meevallen, behalve dit
Lekkere diepe tuin! Kijk je vanuit de slaapkamer straks uit op de Oosterhoutse PlasAncent schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:23:
[...]
Thnx. Type J, bouwnummer 7.
Nee helaas pindakaas, prijs is zonder uitbouw (2,4m €15k). Totaal 30k is wel een flinke hap uit het meerwerk budget. De meerwerk prijzen die wel al bekend zijn vond ik relatief gezien meevallen, behalve dit
Uitbouw 2.4m is €15.000 bij ons. Die speelkamer/berging is dan 2x zo duur bij jullie project.
Vind ik ook een groot verschil hoor.
Succes met de voorbereidingen! En als er vragen zijn roept u maar
Hier een van de buren in het blok die langzaam alle tuinen afgaat. Die van ons willen we volgend jaar goed doen, nu even stukje terras en pas om zand te ontwijken en te kunnen zitten. Volgend jaar Vlonder en mooi uitgedachte tuin, eerst weer sparen na toch veel uitgaven ook al zijn we goed binnen budget gebleven.
Daardoor wel andere dingen direct gekocht zoals een mooie nieuwe tafel op maat enzo.
Hier kan helaas ook niet alles in een keer, in de tuin zouden we graag nog een tuinhuis met overkapping hebben, maar dat is voor ons momenteel ook nog even teveel. Wel worden de betonpoeren vast geplaatst zodat we hem er volgend voorjaar zo op kunnen zetten.
Gelukkig heb ik de begroting iets ruimer gepakt dan de planning, hier zijn we keurig binnen gebleven(tot nu toe)
Edit; te snel gelezen.
[ Voor 21% gewijzigd door tomolino op 13-06-2017 06:29 ]
Ik zou even een goede primer halen. Ik heb in mijn nieuwbouw appartement ook geen renovlies aangebracht. Voor de tussenmuren (van gips) kan je prima eroverheen sauzen, al is renovlies wel aan te raden. Heb hier en daar wel scheuren.Wackmack schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:41:
Vraagje over de muren. Beneden laten we renovlies aanbrengen. De muren worden aardig netjes opgeleverd. Boven en op zolder wil ik zelf doen. Wat heb ik precies nodig?
Het beton zelf schilderen is echt een drama. Heb het overigens niet geschuurd (is een huurwoning waar ik de eerste bewoner van ben, dus had ik geen zin in
Verwijderd
8000 voor de doorgang? Wat een verschillen. Voor de standaard optie "doorgang naar de geïsoleerde garage" moest ik 800 aftikken.ollie_1982 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 00:11:
[...]
Mooi project! Welk bouwnummer is het?
Dus dan is €15.000,- niet zo heel duur.![]()
------
Is het trouwens gebruikelijk dat je als koper de planning van de aannemer mag opvragen? Ik ben wel benieuwd wanneer ze wat gaan doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2017 09:43 ]
Ik heb begrepen dat het ongebruikelijk is, bij de vorige nieuwbouwwoning die wij kochten kregen we deze ook niet.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:32:
Is het trouwens gebruikelijk dat je als koper de planning van de aannemer mag opvragen? Ik ben wel benieuwd wanneer ze wat gaan doen.
Deze keer heb ik met de aannemer afgesproken dat we die wel krijgen, het gaat nu alleen om een heel klein project (4 woningen) en de vorige keer om een appartementencomplex.
Wat ik me nog afvraag is dat bij onze woning alle kozijnen in de grondverf (binnen en buiten) worden opgeleverd. Dat schijnt gebruikelijk te zijn. Hoe is dat bij jullie?
[ Voor 13% gewijzigd door NLS_ op 13-06-2017 10:36 ]
Nee niet alleen doorgang maar incl speelkamer realiseren. De doorgang was bij ons €1995,-Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:32:
[...]
8000 voor de doorgang? Wat een verschillen. Voor de standaard optie "doorgang naar de geïsoleerde garage" moest ik 800 aftikken.
------
Binnen is in sommige gevallen redelijk standaard, gebeurt vaak om kosten te drukken en de woning in een andere prijscategorie te krijgen.NLS_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:20:
Wat ik me nog afvraag is dat bij onze woning alle kozijnen in de grondverf (binnen en buiten) worden opgeleverd. Dat schijnt gebruikelijk te zijn. Hoe is dat bij jullie?
Zeg even grof gezegd de woning is 180.000 en door de kozijnen binnen enkel in de grondverf te laten scheelt dat aan materiaal, manuren etc een ~5000 wordt de woning een stuk interessanter en mensen zullen hem er niet om laten schieten.
Buiten vind ik wel bijzonder omdat je daar toch met weersomstandigheden zit en je dat eigenlijk direct goed wilt hebben. waar je binnen een stuk makkelijker zelf kan doen met de juiste verf imho.
Bij ons was het buiten afgeschilderd en binnen in de grondverf.
Bij ons project staat dit beschreven in de Technische Omschrijving omtrent de kozijnen en schilderwerk:NLS_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:20:
[...]
Buitenkozijnen:
De buitenkozijnen worden vervaardigd van hardhout en worden, daar waar aangegeven op de verkooptekening, voorzien van draaiende delen. Alle draaiende delen zijn voorzien van tochtweringsprofielen. De voordeur wordt uitgevoerd als een geïsoleerde deur met brievensleuf, model deur zoals aangegeven op de verkooptekening.
De houten buitenkozijnen en buitendeuren worden fabrieksmatig behandeld en in het werk dekkend geschilderd conform de kleur- en materiaalschema.
Binnenkozijnen:
De binnen kozijnen worden uitgevoerd als fabrieksmatig gemoffelde plaatstalen montagekozijnen, kleur wit. De kozijnen worden uitgevoerd met een bovenlicht met afgeslankte bovendorpel en voorzien van enkel floatglas (doorzichtig).
De meterkast krijgt een afgelakt dicht paneel in het bovenlicht.
Binnenschilderwerk:
Behoudens de binnenzijde van de buitenkozijnen en binnenzijde van de buitendeuren/ ramen en aftimmerlatten van de buitenkozijnen wordt er geen binnenschilderwerk toegepast. De binnenzijde van buitenkozijnen, -ramen, -deuren wordt in dezelfde kleur als de buitenzijde geschilderd.
De trappen, -hekken, -boom en -spil en trapgatbetimmeringen worden fabrieksmatig gegrond. De bovenzijde van de traptreden en eventuele stootborden worden eveneens alleen fabrieksmatig gegrond en niet nader afgelakt. De houten trapleuning wordt fabrieksmatig transparant gelakt. De radiatoren zijn fabrieksmatig afgelakt, kleur wit.
Alle overige in de woning aanwezige betimmeringen worden fabrieksmatig gegrond.
Dat is natuurlijk leuk vergelijken, maar wellicht dat bij die 8000 euro inzit dat er een vrij-dragende vloer meegeleverd gaat worden. Iets wat bij jou wellicht al in de prijs zat. Lastig vergelijken zo, is mijn "bescheiden" mening.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:32:
[...]
8000 voor de doorgang? Wat een verschillen. Voor de standaard optie "doorgang naar de geïsoleerde garage" moest ik 800 aftikken.
Verwijderd
Nogmaals geprobeerd, krijg de tekeningen niet scherper helaas. Had er een screenshot van gemaakt en dan geüpload via mupload.nlAncent schreef op maandag 12 juni 2017 @ 19:00:
[...]
Ben daar echt een leek in, dus als iemand een beter advies heeft...
@Ancent: 15k voor een doorgang vind ik persoonlijk fors. De makelaar kan het leuk roepen, ik gok dat meer mensen die willen dan wel bij de eerder opgeleverde woningen daar hebben gedaan. Even afwachten of ze dit concreet kunnen maken
Vooralsnog hebben we wat extra wandcontactdozen aangegeven, dimmers voor de spots, spots in de carport laten verwerken (bewegingsmelder erop, doen we achteraf zelf), utp&cai-loos op slaapkamer 2 (slaapkamer 1 incl cai+utp).
Tot slot de vraag gesteld wat het meest praktisch is voor als we straks de tuin gaan aanleggen en we willen elektra in de tuin, of achter bij een zitje, wat handig is: nu loze leiding in de berging, of elektrapunt achtergevel plaatsen, zeg het maar
Fluisterd een collega me net in de oren dat het ook gaaf is je sonos boxen op te hangen. Hmmmmm, ene kant wel, aan de andere kant, mwao
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2017 14:06 ]
30 KOZIJNEN, RAMEN EN DEUREN
BUITENKOZIJNEN
Buitenkozijnen uitgevoerd in meranti 67x114 profilering conform KVT 97’.
Alle onderdelen van de buitenkozijnen voorzien van een grondverflaag met een dikte van minimaal 80MU
46 SCHILDERWERK
Alle geleverde kozijnen worden fabrieksmatig gegrond geleverd. Verder schilderwerk wordt uitgevoerd door derden.
Ik heb aan gegeven dat ik het opmerkelijk vond dat de kozijnen aan de buitenkant alleen gegrond opgeleverd werden om 2 redenen.
1. De architect die het getekend heeft zal toch ook beschreven hebben in welke kleur de kozijnen geschilderd moeten worden. We wonen straks ine en rijtje van 4 dezelfde woningen.
2. Het lijkt mij dat het voor het hout niet goed is om alleen met grondverf aan het weer blootgesteld te worden.
Op argument 1 had de bouwer geen antwoord. Op argument 2 werd gesteld dat het altijd zo ging en dat als je de kozijnen binnen een jaar aflakt dat geen probleem zal geven. Blijf het een vreemde situatie vinden.
maar goed, morgen de eerste paal! Hoera. Na bijna 10 maanden wachten en een ingebrekestelling voor de aannemer ben ik daar wel aan toe.
Ik heb ooit bij een nieuwbouwwoning gewoon afgelakte houten kozijnen gekregen hoor. Of het dan ook netjes en goed afgelakt is...dat is een andere discussie.NLS_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:39:
Op argument 2 werd gesteld dat het altijd zo ging en dat als je de kozijnen binnen een jaar aflakt dat geen probleem zal geven. Blijf het een vreemde situatie vinden.
Beetje vreemd dat de bouwer zegt dat het "altijd zo gaat"
Weet je zeker dat jullie elkaar goed begrijpen? Ik zie uit te voeren door derden, niet expliciet door opdrachtgever.NLS_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:39:
Dank voor jullie antwoorden. Onderstaande staat in ons bestek.
30 KOZIJNEN, RAMEN EN DEUREN
BUITENKOZIJNEN
Buitenkozijnen uitgevoerd in meranti 67x114 profilering conform KVT 97’.
Alle onderdelen van de buitenkozijnen voorzien van een grondverflaag met een dikte van minimaal 80MU
46 SCHILDERWERK
Alle geleverde kozijnen worden fabrieksmatig gegrond geleverd. Verder schilderwerk wordt uitgevoerd door derden.
Ik heb aan gegeven dat ik het opmerkelijk vond dat de kozijnen aan de buitenkant alleen gegrond opgeleverd werden om 2 redenen.
1. De architect die het getekend heeft zal toch ook beschreven hebben in welke kleur de kozijnen geschilderd moeten worden. We wonen straks ine en rijtje van 4 dezelfde woningen.
2. Het lijkt mij dat het voor het hout niet goed is om alleen met grondverf aan het weer blootgesteld te worden.
Op argument 1 had de bouwer geen antwoord. Op argument 2 werd gesteld dat het altijd zo ging en dat als je de kozijnen binnen een jaar aflakt dat geen probleem zal geven. Blijf het een vreemde situatie vinden.
maar goed, morgen de eerste paal! Hoera. Na bijna 10 maanden wachten en een ingebrekestelling voor de aannemer ben ik daar wel aan toe.
Kan dus maar zo zijn dat ze eerst gegrond geplaatst worden en bij wijze van spreken 2 weken voor oplevering alsnog afgelakt worden door derden aka schilder.
Het kan inderdaad geen kwaad als ze even in de grondverf blootgesteld worden aan moeder natuur.
Wellicht hebben jullie elkaar verkeerd begrepen?
Probeer het eens via http://imgur.com/. Via deze site heb ik de afbeeldingen gedeeld.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:00:
[...]
Nogmaals geprobeerd, krijg de tekeningen niet scherper helaas. Had er een screenshot van gemaakt en dan geüpload via mupload.nl
Ben daar echt een leek in, dus als iemand een beter advies heeft...
@Ancent: 15k voor een doorgang vind ik persoonlijk fors. De makelaar kan het leuk roepen, ik gok dat meer mensen die willen dan wel bij de eerder opgeleverde woningen daar hebben gedaan. Even afwachten of ze dit concreet kunnen maken
Vooralsnog hebben we wat extra wandcontactdozen aangegeven, dimmers voor de spots, spots in de carport laten verwerken (bewegingsmelder erop, doen we achteraf zelf), utp&cai-loos op slaapkamer 2 (slaapkamer 1 incl cai+utp).
Tot slot de vraag gesteld wat het meest praktisch is voor als we straks de tuin gaan aanleggen en we willen elektra in de tuin, of achter bij een zitje, wat handig is: nu loze leiding in de berging, of elektrapunt achtergevel plaatsen, zeg het maar
Fluisterd een collega me net in de oren dat het ook gaaf is je sonos boxen op te hangen. Hmmmmm, ene kant wel, aan de andere kant, mwao
15k is niet alleen de doorgang. Dat is voor:
"De garage opsplitsen in een berging en speelkamer met doorgang naar de kamer".
Als die 15k alleen voor een doorgang zou zijn dan moet er wel een goud randje aan zitten
Wij hebben een elektrapunt laten aanleggen aan de achterkant van de garage om straks de tuin te kunnen voorzien van elektra.
Zo lees ik het ook... anders hadden ze wel aangegeven dat het niet er bij zit lijkt mij...JaMaaT schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:05:
[...]
Weet je zeker dat jullie elkaar goed begrijpen? Ik zie uit te voeren door derden, niet expliciet door opdrachtgever.
Kan dus maar zo zijn dat ze eerst gegrond geplaatst worden en bij wijze van spreken 2 weken voor oplevering alsnog afgelakt worden door derden aka schilder.
Het kan inderdaad geen kwaad als ze even in de grondverf blootgesteld worden aan moeder natuur.
Wellicht hebben jullie elkaar verkeerd begrepen?
@NLS_ Heb je geen lijst met hoe de oplevering is van o.a. de kozijnen etc, welke kleur? Dat staat er bij ons wel bij vermeld in een overzicht in de Technische Omschrijving.
Ik weet zeker dat we elkaar goed hebben begrepen. In een gesprek met de aannemer heb ik gevraagd wie er met die derden bedoeld wordt en wie verantwoordelijk is voor de werkzaamheden waar uitgevoerd door derden staat. (is op verschillende plekken)JaMaaT schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:05:
[...]
Weet je zeker dat jullie elkaar goed begrijpen? Ik zie uit te voeren door derden, niet expliciet door opdrachtgever.
De aannemer vertelde mij in dat gesprek dat ze hiermee bedoelde dat zij er niet voor verantwoordelijk waren.
Persoonlijk vind ik het nog al verwarrend dat er over derden gesproken wordt. Schrijf gewoon op wiens verantwoordelijkheid het is.Uiteindelijk komt het er op neer dat we een schilder moeten huren. Wel onhandig, eerst het huis in de steigers en kozijnen plaatsen. Dan steigers weg, huis opleveren, en hup steigers er weer om en schilderen.
@ollie_1982 Nee heb geen lijst met kleuren, voor de bakstenen en de dakpannen is het wel vastgelegd verder niet. Heb het ook door de projectontwikkelaar uit laten zoeken, die had ook geen goed antwoord. Het bestek is niet zo goed uitgewerkt.
15k is, opsplitsen garage naar speelkamer en berging, isoleren speelkamer, dekvloer met vloerverwarming, doorgang naar de kamer met deur. Het rare is dat ik voor deze optie prijzen tegenkom vanaf 5k tot 15k, een dikke duim waaraan gezogen wordt.ollie_1982 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:49:
[...]
Probeer het eens via http://imgur.com/. Via deze site heb ik de afbeeldingen gedeeld.
15k is niet alleen de doorgang. Dat is voor:
"De garage opsplitsen in een berging en speelkamer met doorgang naar de kamer".
Als die 15k alleen voor een doorgang zou zijn dan moet er wel een goud randje aan zitten![]()
Wij hebben een elektrapunt laten aanleggen aan de achterkant van de garage om straks de tuin te kunnen voorzien van elektra.
Elektra buiten an de garage is een goede tip! Kan je vanuit daar makkelijk doorleggen naar de achterkant van de tuin? Voor een schuur met veranda.
Ja 15k is voor de optie alleen dan best prijzig. Zoals ik zei was het bij ons alleen mogelijk om een speelkamer te realiseren met een verplichte uitbouw van 1.2meter. Is dat bij jullie niet het geval? Waar komt dan die deur? Dan lijkt mij (als de keuken aan de tuinkant zit) dat de keuken dan heel klein/beperkt wordt qua opstelling en ruimte.Ancent schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:38:
[...]
15k is, opsplitsen garage naar speelkamer en berging, isoleren speelkamer, dekvloer met vloerverwarming, doorgang naar de kamer met deur. Het rare is dat ik voor deze optie prijzen tegenkom vanaf 5k tot 15k, een dikke duim waaraan gezogen wordt.
Elektra buiten an de garage is een goede tip! Kan je vanuit daar makkelijk doorleggen naar de achterkant van de tuin? Voor een schuur met veranda.
Enig idee wanneer je de optielijst krijgt? Hopelijk wordt het dan allemaal duidelijk en weet je waar je aan toe bent, nu is het alleen nog maar gissen...
Ik heb het nog niet uitgezocht maar het lijkt mij een mooi punt om de elektra van af te tappen voor een toekomstige veranda o.i.d. Dat zijn wij t.z.t. ook van plan.
[ Voor 7% gewijzigd door ollie_1982 op 13-06-2017 21:56 ]
Ben je wel verplicht om een bepaalde kleur aan te houden? Hebben jullie hier rekening mee gehouden in het budget? Hopelijk kan je met de andere kopers een goede deal sluiten om de kosten laag te houden om alles te laten schilderen.NLS_ schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:17:
[...]
Ik weet zeker dat we elkaar goed hebben begrepen. In een gesprek met de aannemer heb ik gevraagd wie er met die derden bedoeld wordt en wie verantwoordelijk is voor de werkzaamheden waar uitgevoerd door derden staat. (is op verschillende plekken)
De aannemer vertelde mij in dat gesprek dat ze hiermee bedoelde dat zij er niet voor verantwoordelijk waren.
Persoonlijk vind ik het nog al verwarrend dat er over derden gesproken wordt. Schrijf gewoon op wiens verantwoordelijkheid het is.Uiteindelijk komt het er op neer dat we een schilder moeten huren. Wel onhandig, eerst het huis in de steigers en kozijnen plaatsen. Dan steigers weg, huis opleveren, en hup steigers er weer om en schilderen.
@ollie_1982 Nee heb geen lijst met kleuren, voor de bakstenen en de dakpannen is het wel vastgelegd verder niet. Heb het ook door de projectontwikkelaar uit laten zoeken, die had ook geen goed antwoord. Het bestek is niet zo goed uitgewerkt.
Dit weekend gaan we bovenstaande showroom bekijken. Niemand tips/ ervaringen met andere (goede) tegelzaken?ThinkP schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:26:
Goedemorgen allen!
We zijn nu in de fase terecht gekomen dat we stappen moeten gaan zetten mbt muren en vloeren. De fundering wordt momenteel gestort, door ons zijn de keuken en badkamer inmiddels besteld. We hebben min of meer beslissingen genomen mbt muren en vloeren: muren laten stucen en sauzen, vloer beneden tegels, vloeren boven (1e en 2e verdieping) Marmoleum. Beweegredenen: ons huis heeft overal vloerverwarming, dus de bedekking moet daar goed geschikt voor zijn, en we willen zo min mogelijk synthetische materialen (geen PCV dus). Tegels en Marmoleum hebben uitstekende waarden qua warmtedoorgifte, zijn duurzaam (wel wat duurder ook) en we vinden het mooi
Ik heb in het bovenliggende topic-overzicht al even gekeken, maar niet gevonden: heeft iemand goede/ slechte ervaringen met tegel-zaken? Alle tips zijn welkom, ook voor het Marmoleum.
Mijn ideeën mbt de tegels zover zijn: tegelzetter via werkspot vinden (aantal offertes aanvragen), grofweg een periode afspreken en die fine-tunen naarmate de opleverdatum dichterbij komt en exacter wordt. Heeft iemand ervaring met een tegelzetter via werkspot?
Ik ben een nitwit op het gebied van tegels; is er voor rond de € 30-35/ m2 een fatsoenlijke kwaliteit tegel te koop, bij 60*60cm? Deze bijvoorbeeld:
https://www.tegelking.nl/...ia-boston-gris-60x60.html
Hoe zit het met de 'hardheid' van tegels; bij bovenstaande link zie ik daar bijvoorbeeld niets over staan. Loopt dat erg uiteen, en hoe wordt de hardheid aangegeven/ uitgedrukt?
Alle hulp is van harte gewaardeerd!
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Voor elektra in de tuin biedt onze aannemer de optie om een grondkabel te monteren vanuit de meterkast, op een eigen groep, en het andere end van deze kabel als rol van 10 meter tegen de achtergevel te zetten. Kosten dezens: 255 ekkies. Heeft jullie meerwerklijst niet ergens zoiets?
Welke render plugin gebruik je? Er staan er heel veel in de sketchup extension warehouse, waarvan de meeste alleen gratis tijdens een korte trial period..vandermark schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:04:
sketchup, je kan eenvoudig eigen textures/kleuren toevoegen. En met externe render plugin kun je mooie afbeeldingen maken. Ik vind het echt een briljant programma voor de leek
http://www.kerkythea.net/cms/joost_e schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:11:
[...]
Welke render plugin gebruik je? Er staan er heel veel in de sketchup extension warehouse, waarvan de meeste alleen gratis tijdens een korte trial period..
Bedankt! Maar snel eens mee gaan spelen
Twilight render V2 gebruik ik trouwens meestal de laatste tijd. Werkt net wat prettiger.
Verwijderd
Zo, dat is een bedrag vergeleken met die van ons: 250,- voor 25 meter rol (en wij vonden dit al fors)Haribo112 schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:51:
@Ancent
Voor elektra in de tuin biedt onze aannemer de optie om een grondkabel te monteren vanuit de meterkast, op een eigen groep, en het andere end van deze kabel als rol van 10 meter tegen de achtergevel te zetten. Kosten dezens: 255 ekkies. Heeft jullie meerwerklijst niet ergens zoiets?
Dat is inclusief een eigen groep in de meterkast (en dat wil je voor in de tuin, zeker met tuinhuisje, verlichting et cetera), aansluiten op die aparte groep en 25 meter grondkabel op rol. Volgens mij is dat vergeleken met andere meerwerkopties een prima prijs.Verwijderd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 01:17:
[...]
Zo, dat is een bedrag vergeleken met die van ons: 250,- voor 25 meter rol (en wij vonden dit al fors)
Even voorstellen, ik lees al enige tijd mee op het forum en het leek me leuk ook wat ervaringen te kunnen delen.
Ik heb van jullie verhalen al veel opgestoken en wellicht heeft iemand ook iets aan onze ervaring.
wij hebben afgelopen december ons huis(rijwoning regio Eindhoven) te koop gezet en binnen 3 wkn verkocht.
Via van Wanrooij hebben we een 2kapper gekocht welke op dit moment gebouwd wordt in een dorp in de omgeving Eindhoven.
Onze ervaringen met van Wanrooij zijn tot op heden zeer positief (hoop dat dat zo blijft als het huis klaar is)
vanaf het contact met de makelaar welke vanaf het begin een zeer complete verkoopmap kon aanleveren incl. alle meerwerkprijzen.
tot aan de gesprekken met de Bouwbegeleider in Waardenburg welke bijna alles uit onze woning al kon laten zien. er is daar een souterain welke als voorbeeldshowroom voor de nieuwbouw is ingericht.
De badkamer en Keuken hebben we beide bij van Wanrooij in Waardenburg aangeschaft, in onze ogen werden de basismaterialen keurig verrekend met de nieuw uitgezochte spullen waardoor we op een voor ons acceptabel bedrag uitkwamen. bij de keuken hadden we een te verrekenen bedrag van 2500 in ons contract staan welke ook netjes van de netto prijs is afgehaald.
tot nu toe tevreden over deze keuzes en de hulp/service ter plaatse, nu afwachten of het er ook in komt zoals bedoeld.
Op dit moment is onze fundering met het leidingwerk klaar, iemand een inschatting hoeveel maanden het nog zou kunnen duren, dit is nog niet besproken, de 1e bijeenkomst met de nieuwe buren is ook nog niet geweest.
Ik ben zelf werkzaam als Projectleider bij 1 van de grotere vloerenbedrijven in Nederland, mocht er iemand vragen hebben m.b.t. hun vloerafwerking lees en beantwoord ik dit graag.
voor nu even genoeg, anders wordt het zo'n lange post.
Groeten, Alf99
NB ZO 12xRec Twinpeak 365
Fijn om te horen dat het traject goed verloopt.
Zelf ook met Van Wanrooij bezig en toevallig onlangs een 1e afspraak voor sanitair gehad. Jij vindt het verrekenen keurig ja? Dat zal best, maar dat compenseren ze ruimschoots met de exorbitant hoge montage-meerwerkkosten. Hoe kan zo'n zaak het verantwoorden dat er 3500,- aan montagekosten bijkomen t.o.v. de standaardbadkamer, terwijl het enige verschil is dat er andere tegels en ander sanitair geplaatst wordt? Een toiletpot plaatsen blijft een toiletpot plaatsen, kraan monteren blijft kraan monteren, enfin... je snapt 'm.
En ook de prijzen van artikelen als bad, kranen, badmeubel etc. gaan in sommige gevallen 2x over de kop als je vergelijkt met wat het bijv. kost bij BadkamerXXL of een andere onlineshop.
Ik ga dit zeker nog eens aansnijden in een 2e afspraak. Vindt het prima om wat meer te betalen, mits dat ook te verantwoorden is en dat is het m.i. niet echt.
Zal er uiteindelijk wel op neer gaan komen dat we de basis laten plaatsen naar onze voorkeuren (dus bijv. tegels en bad) en de rest "standaard" laten. Dan gaat op dag 1 na oplevering de standaardmeuk eruit (closetpotten, kranen, wastafel) en vervangen we dat door zelf - tegen redelijke prijzen - ingekochte items.
Jammere is dat die aanpak niet echt lekker gaat met bijv. inbouwkranen, nog effe over nadenken...
Los van badkamergebeuren: ook best tevreden met Van Wanrooij tot nu toe! Goed gesprek met kopersbegeleider, snelle reacties op "maatwerkvragen", enzovoorts. Dus niet enkel klachten vanuit deze kant.
Er zijn tal van bouwbedrijven welke toch echt hogere prijzen durven te vragen dan hetgeen ik tot nu toe bij Van Wanrooij ben tegengekomen, in dat opzicht komen ze bij mij toch over als een net bedrijf. (voorbeeld uitbouw 1,2 mtr 8.000,- en 2,4 mtr 12.000 met vloerverw.)
Afhankelijk van wat je er uiteindelijk van wil gaan maken ben ik toch bang dat je met de basis opleveren en daarna slopen en weer opbouwen (veel)duurder gaat uitkomen.
Of je moet enkel de standaard badkamer wat oppimpen door middel van een mooi meubel o.i.d. dan zul je inderdaad goedkoper uit zijn dan dit bij de bouwer te bestellen.
Fijn te horen dat je overige ervaringen ook goed zijn.
Bouwt van Wanrooij bij jullie zelf of een onderaannemer, en hoe ver staat het er bij?
Ik weiger echter 2000,- euro neer te leggen voor een V&B bad, terwijl dit online te krijgen is voor 900,- euro. Zelfde verhaal met badmeubel. En zo nog wat items...
Wordt gebouwd door onderaannemer. Het is nog niet zo ver hoor, binnen enkele weken zal de omgevingsvergunning onherroepelijk zijn en men verwacht in oktober te starten met de bouw.
het lijkt me dan ook dat je met materiaal van Baderie huismerk op een normale prijs uitkomt en bij merkmaterialen nagenoeg de boekjesprijzen worden gehanteerd als ik deze 2 ervaringen naast elkaar leg.
wellicht iets om mee te nemen in de overweging, of is er al een vast type bad en meubilair gekozen door jullie?
Ik ben van plan om in onze 2 onder 1 kap woning 1 loze leiding uit het plafond te laten komen op de overloop op de 1e verdieping. Wil daar dan deze AP neer gaan hangen: Ubiquiti Unifi AP AC. Op de gehele 1e verdieping zal het WiFi bereik daardoor goed zijn, maar is dit ook genoeg voor zolder denken jullie?
In de tuin hebben we in onze huidige woning ook altijd slecht WiFi bereik. Is het voldoende om zon zelfde AP aan het plafond te hangen vlakbij de achterkant vd woning op de begane grond of kan ik beter een loze leiding uit de buitenkant vd muur laten komen, zodat ik uiteindelijk zon AP onder de overkapping kan hangen? Het 2e zal natuurlijk het beste zijn, maar is het 1e ook al voldoende denken jullie? De tuin is 12 meter diep.
Andere optie is om het AP ooit in de schuur te plaatsen. Mantelpijp en de stroom etc van meterkast naar tuin ga ik toch zelf doen na oplevering.
En een hele andere vraag: nemen jullie ook een wcd aan de buitenkant vd muur in voor of achtertuin? Kan mee even niet voorstellen waar ik die voor nodig sou moeten hebben? De stroom naar achtertuin laat ik namelijk van meterkast naar tuin lopen via een grondkabel en naar voortuin leg ik misschien nog een kabel voor eventueel een oplaadpunt voor de elektrische auto in de toekomst. Dus waarvoor zou ik nog een wcd aan de muren moeten hebben? Ben benieuwd wie van jullie dat heeft en of je dat dan veel gebruikt
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Verwijderd
You're totally right: had de extra aparte groep er even niet bij bedachtBiLLie- schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 05:37:
[...]
Dat is inclusief een eigen groep in de meterkast (en dat wil je voor in de tuin, zeker met tuinhuisje, verlichting et cetera), aansluiten op die aparte groep en 25 meter grondkabel op rol. Volgens mij is dat vergeleken met andere meerwerkopties een prima prijs.
@YinYang: wij hebben gekozen voor een Wcd aan de voor&achtergevel. Puur gemak. Aan de achtergevel hebben we deze in het verleden veel gebruikt voor bijv de heater, opladen telefoon zomerdag, heggenschaar zodat de deuren dicht konden blijven ivm warmte / droge opstuivende zand.
Aan de voorgevel nu eveneens, puur voor tuinwerkzaamheden en evt kerstverlichting ofzo ;-)
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2017 23:25 ]
Floorplanner, stuk makkelijker vind ik.Sarrr schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:48:
Ik wil ons huis een beetje gaan designen in een programma, voornamelijk om beeld te krijgen bij bepaalde kleurkeuzes op de muren wat betreft schilderen en tegels. Wie heeft er een tip voor een makkelijk ontwerpprogramma waarin best veel kleurmogelijkheden zijn?
Grappig, ik zat aan het zelfde te denken. Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?YinYang schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:58:
Ik ben van plan om in onze 2 onder 1 kap woning 1 loze leiding uit het plafond te laten komen op de overloop op de 1e verdieping. Wil daar dan deze AP neer gaan hangen: Ubiquiti Unifi AP AC. Op de gehele 1e verdieping zal het WiFi bereik daardoor goed zijn, maar is dit ook genoeg voor zolder denken jullie?
WIFI in de tuin ben ik ook nog niet uit. Misschien een idee om de grondkabel in een PVC leiding te leggen en hier een extra netwerk kabel mee doorheen te trekken richting het tuinhuis.
In onze zeer beperkte meerwerk lijst staat wel al een optie voor het leggen van een grondkabel. 15mtr voor 490 en ik lees nergens iets van een aparte groep. Op zich wel fijn als de grondkabel in de tuin op een aparte groep zit. Als je aardlek eruit ploft is het vaak door de tuinverlichting. In dat geval kan je de groep uitzetten en heb je niet de helft van je huis zonder stroom.
Gedaan op de 1e etage op de overloop. En nog een extra loze leiding naar de zolder voor utp, mocht er daar 1 nodig zijn, dan kan dat altijd nog.Ancent schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:11:
[...]
Grappig, ik zat aan het zelfde te denken. Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan?
WIFI in de tuin ben ik ook nog niet uit. Misschien een idee om de grondkabel in een PVC leiding te leggen en hier een extra netwerk kabel mee doorheen te trekken richting het tuinhuis.
In onze zeer beperkte meerwerk lijst staat wel al een optie voor het leggen van een grondkabel. 15mtr voor 490 en ik lees nergens iets van een aparte groep. Op zich wel fijn als de grondkabel in de tuin op een aparte groep zit. Als je aardlek eruit ploft is het vaak door de tuinverlichting. In dat geval kan je de groep uitzetten en heb je niet de helft van je huis zonder stroom.
BGG mocht niet van de vrouw, maar die ga ik in de trapkast hangen. Vanuit de meterkast kan ik daar (verwacht ik) makkelijk komen.
Naar de tuin krijgen we een mantelbuis vanuit de meterkast, hier komt in de toekomst ook een netwerkkabel doorheen t.b.v. een AP.
Verwijderd
We gaan nu een rol van een aantal meters laten klaar leggen. Netwerkkabel naar achteren vinden we voor nu onnodig.
Met mantelbuis bedoel je daar een loze leiding mee? En waar laat je die buis uitkomen?smartie89 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 15:54:
[...]
Naar de tuin krijgen we een mantelbuis vanuit de meterkast, hier komt in de toekomst ook een netwerkkabel doorheen t.b.v. een AP.
Deze komt volgens de omschrijving bij de achterpui op maaiveld afgedopt uit de grond.Ancent schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:02:
Met mantelbuis bedoel je daar een loze leiding mee? En waar laat je die buis uitkomen?
Het is een buis van 50mm.
deze wordt daar meestal voor gebruikt.
Ik twijfel nog of ik vanuit dat punt er ook nog 1 naar de schuur leg. Dat is wel makkelijk als ik daar ooit een groepje of iets van een schakeling bij wil maken.
Ik heb gekozen voor een mantelbuis ipv direct kabel op rol met een aparte groep, omdat ik elektrisch onderlegd ben dus dit zelf kan maken.
Voldoet utp voor tv ook niet?Ancent schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 22:02:
Inderdaad, altijd handig om op de kamers een loze leiding te hebben. Geloof dat met een beetje geprop je daar best utp+coax doorheen
Veel flexibeler dan coax...
Daar heb je een punt. Onze nieuwe woning krijgt een glasvezel aansluiting, even wennen. Ik ben nog van de coax generatiemiles schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:16:
[...]
Voldoet utp voor tv ook niet?
Veel flexibeler dan coax...
Heeft het dan nog zin om er twee UTP kabels doorheen te jassen? Twee vaste IP-adressen per kamer. Of regelen jullie dit met een switch?
Ik ga voor minimaal twee per leiding. Geen flex buis en doorsnede van ik meen 19 mm.Ancent schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:37:
[...]
Heeft het dan nog zin om er twee UTP kabels doorheen te jassen? Twee vaste IP-adressen per kamer. Of regelen jullie dit met een switch?
Je weet nooit wat de toekomst brengt en switches hebben weer stroom nodig, kost me weer een stopcontact + extra kabeltjes die je weer weg moet werken/kwijt moet.
Dat probeer ik te vermijden, de toekomst zal uitwijzen hoe dit uitpakt....
Je moet dus achterhalen wat het afgegeven adviespeil is geweest en welk peil de aannemer heeft aangehouden.
[ Voor 17% gewijzigd door The Legend op 19-06-2017 19:06 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
60 cm verschil? Tenzij de ene rij op een helling/heuvel is gebouwd lijkt het me dat er ergens door iemand een foutje is gemaakt.BeZaX schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:57:
Iemand verstand van maaiveld, bouwpeil en kavel-hoogte regelgeving? Mijn situatie:
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Jep! Tussen beide wegen (parallel aan elkaar) zit dit hoogteverschil. Nu alle kavels uitgelijnd zijn op de weg, ontstaat er dit verschil in het midden.Malfunctions schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:44:
[...]
60 cm verschil? Tenzij de ene rij op een helling/heuvel is gebouwd lijkt het me dat er ergens door iemand een foutje is gemaakt.
ALF99 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:15:
De badkamer en Keuken hebben we beide bij van Wanrooij in Waardenburg aangeschaft, in onze ogen werden de basismaterialen keurig verrekend met de nieuw uitgezochte spullen waardoor we op een voor ons acceptabel bedrag uitkwamen. bij de keuken hadden we een te verrekenen bedrag van 2500 in ons contract staan welke ook netjes van de netto prijs is afgehaald.
Ik quote jullie beiden maar even, misschien hebben jullie er iets aan. Ik heb voor mijn nieuwbouwhuis ook mijn keuken en badkamer bij van Wanrooij gekocht. Ervaringen vooraf waren prima en alhoewel sommige zaken idd erg aan de prijs kunnen zijn kwam er uiteindelijk best een nette prijs voor alles uit.Bakkenist schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:30:
[...]
Los van badkamergebeuren: ook best tevreden met Van Wanrooij tot nu toe! Goed gesprek met kopersbegeleider, snelle reacties op "maatwerkvragen", enzovoorts. Dus niet enkel klachten vanuit deze kant.
Na het plaatsen van de handtekening werd de service helaas wel wat minder. Zo zou onze keuken gereed zijn bij oplevering van de woning maar was dit uiteindelijk niet het geval bij ons en andere woningen (is meerdere malen expliciet gebruikt als verkoopargument.). Bij veel badkamers en ook die van mij gingen er wat zaken mis. Op zich geen probleem maar het geheel oplossen was niet bepaald een actie die uitgevoerd werd. Na zeer veel telefoontje naar de projectontwikkelaar en Van Wanrooij zelf werd het uiteindelijk opgelost. Het was allemaal niet echt moeilijk maar er gebeurde simpelweg niks. Zelf het blokkeren van de garantiebetaling was geen trigger. Vooral aan het laatste heb ik mij geergerd dus wanneer je hier gevoelig voor bent is het misschien handig wat verder te kijken
Zoals met alle vakwerk zullen we afhankelijk zijn van de tegelzetter, keukenplaatser etc. welke door de betreffende bedrijven worden ingeschakeld, hier heb je inderdaad zelf geen inspraak in.
Echter zul je bij nagenoeg alle bedrijven moeten afwachten wie de monteur van de dag welke op jou klus gepland staat ,en wat zijn vorm van de dag is..
We hopen dan ook maar op een goede monteur en een strenge ,secure uitvoerder op de bouwplaats ;-)
Het ding is, ik moet binnenkort e.e.a. aan meerwerk doorgeven en we zijn o.a. voornemens om een kookeiland te gaan plaatsen. Positie is ook ongeveer wel bepaald, maar de opbouw, exacte afmetingen etc. daar hebben we nog effe tijd voor nodig.
Wat dus wel vaststaat is dat "ergens" de aansluitingen uit de vloer omhoog moeten komen. Als dit grofweg in het midden van het eiland zal vallen, is dat OK qua montage van de keuken later?
En eigenlijk dezelfde vraag voor een kastenwand... Ik neem aan dat er ruimte achter danwel onder die kasten zit, zodat het niet uitmaakt of je nu 3 stroompunten voor apparaten naast elkaar laat zetten op een wand, of dat ze gespreid zitten (bijv. steeds 60 cm er tussen).
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Op een moment ben je zelfs blij met net gestort beton...
Succes met de keuze' s voor het meerwerk!
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Voordat ik hiermee begin eerst even het volgende:
[rapper modus] Shout out aan @De Rikster & @Señor Sjon voor het belangeloos adviseren vanuit een professioneel perspectief! [/rapper modus]
Waarom de keuze nieuwbouw?
Om deze vraag te beantwoorden zal ik je eerst wat achtergrond informatie moeten geven...
In september vorig jaar woonde mijn vriendin en ik in het huis van schoonmoeders. We hebben toen meerdere keren aangegeven dit huis graag te willen overnemen omdat het een zeer oud huis was en qua locatie voldoet het aan al onze wensen. Het station was namelijk op 5 minuten lopen, voldoende parkeergelegenheid voor de deur en de tuin grensde aan open vaarwater. Helaas is gebleken dat we niet uit een overdracht zijn gekomen waardoor we ons zijn gaan oriënteren op een andere woning.
In de eerste instantie zijn we gaan kijken naar 'lief' ogende woningen. Dat wil zeggen bestaande bouw van begin deze eeuw. Nadat we een stuk of 5 bezichtigingen hebben gehad hebben we besloten om een bod uit te brengen op een vrijstaande woning met een redelijke tuin. Nadat de geldigheid van ons bod verstreek zijn we verder gaan kijken.
Op een zaterdagavond in september is mijn aandacht gevallen op een nieuwbouwproject. Terwijl ik de tekeningen aan het bekijken was en stiekem al de meerwerk opties aan het uitvogelen was ontvang ik een bericht van de makelaar. Deze gaf aan dat de verkopende partij toch wilde ingaan op ons bod. Toen heb ik aangegeven dat de geldigheid van ons bod al was verstreken en ik, letterlijk, op dit moment bezig ben met een ander huis. Desondanks zal ik gaan beoordelen of wij alsnog in willen gaan op ons oorspronkelijke bod.
Mijn vriendin en ik hebben toen een lijst opgesteld met plus- en minpunten voor het bestaande huis en het nieuwbouwhuis.
Zoals in bovenstaande lijst is af te lezen heeft een nieuwbouwwoning voor ons toch meer plus- en minder minpunten dan bestaande bouw. Hierdoor heb ik de makelaar dan ook opgebeld en verteld dat wij niet in willen gaan op het aanbod om de bestaande woning alsnog te kopen. Daarnaast heb ik ons ingeschreven voor het nieuwbouw project.Bestaande bouw
+ Vrijstaand
+ Werk vriendin op 5 minuten lopen (1 auto kan dus weg)
+ Mooie grote tuin
- 'Garage' is te klein voor een auto
- Keuken op een verschrikkelijk positie
- Eerste verdieping moet volledig gerenoveerd worden (+/- 30.000)
- Boven is toch wel erg klein, 2 slaapkamer max
- Extra slaapkamer op de begane grond
Nieuwbouw
+ locatie (in een dorp exact tussen de plaatsen waar ons werk is gevestigd)
+ Duurzaam, dus lage stookkosten ivm isolatie
+ Eerstvolgende 15 jaar geen onderhoud
+ Mijn ouders wonen in hetzelfde plan, ivm kinderwens erg praktisch
+ Garage (mijn motor moet ik ergens kwijt + klusplek)
+ Naar eigen wens in te richten (loze leidingen ftw!)
- Ontbreken sfeer want nieuwbouw
- Mijn ouders wonen in hetzelfde plan
- Hoekhuis/Rijtjeshuis
Let op: plus- en minpunten zijn persoonlijk en deels gemaakt op gevoel.
Een kleine twee weken later kreeg ik een e-mail met daarin het nieuws dat wij zijn ingeloot voor onze tweede keuze, een rijtjeshuis. Achteraf ben ik erg blij dat we niet zijn ingeloot voor onze eerste keuze, de hoekwoning. Deze hoekwoning heeft een schuin dak op de zolder waardoor de zolder een stuk kleiner is en het perceel is niet veel groter dan een rijtjeshuis waardoor je er qua tuin niet veel mee opschiet.
Ergens eind september een voorlopig koopcontract getekend waarna er in mei is begonnen met de eerste werkzaamheden. Vooralsnog loopt de bouw al twee weken voor op schema!
Het gaat om tweede huis van rechts, de donkere:
Huidige situatie
Inmiddels is de koop definitief en is de bouw al gestart. Omdat de eerste fase sneller is afgerond dan verwacht is de bouw zelfs twee weken eerder gestart!
Momenteel wonen we in een huurwoning van 30 m2 en is mijn vriendin (gepland) zwanger. Wij hadden alleen niet verwacht dat het zo snel 'raak' zou zijn waardoor ons kind eind september wordt verwacht terwijl de oplevering van het nieuwe huis, vermoedelijk, begin december is. Tijd-technisch had dit natuurlijk wat beter gekund.
Wie is jullie aannemer?
Onze aannemer is bouwbedrijf Lont.
Lont maakt voor het meerwerk-proces gebruik van volgjewoning.nl. Deze website werkt erg fijn en is overzichtelijk. Ook is er een app te vinden inclusief push notificaties.
Heeft de aannemer afspraken met leveranciers?
Sanitair
Onze aannemer heeft afspraken gemaakt met GevierDales.
Standaard wordt de toilet ruimte en badkamer met het volgende sanitair geleverd.
Keuken
De aannemer heeft aangeven dat als je een keuken wilt hebben voor de oplevering dat dit alleen mogelijk is in combinatie met hun verkooppartner Primo.
Wij hebben echter niet gekozen voor Primo ondanks dat ze niet duur zijn. Het 'gevoel' dat wij bij deze partij kregen vonden wij niet goed.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Qua onderschatting is het eerste dat mij te binnenschiet het 'extra' meerwerk naast de gekozen opties. Denk hierbij aan leidingwerk keuken, hier heb ik namelijk geen rekening mee gehouden met het budget van de keuken. Daarnaast lopen de kosten van het meerwerk wel heel snel op als je alle kleine beetjes optelt.
Het toeval wil dat wij voordat we de woning in ons vizier kregen al hebben gekeken binnen hetzelfde type woning. Een vriend van mijn oom heeft namelijk dezelfde woning gekocht maar dan op een andere locatie en woont hier inmiddels al ruim een jaar in. Tijdens ons oriëntatie-proces hebben we binnen gekeken zodat we een beeld krijgen bij een nieuwbouwwoning. Hierdoor hebben we, qua afmetingen, geen onderschatting gehad.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij zijn ongeveer € 30.000 kwijt aan meerwerk. Het meerwerk bestaat uit de volgende opties en is inclusief de badkamer maar exclusief de keuken.
De keuken hebben wij elders laten intekenen en hier zijn we ongeveer 10.000 voor betaald.Ruwbouwopties
Optie 3A, verlenging woning 1,20 m
Optie 5A, dubbele tuindeuren met loopdeur
Geveldoorvoer t.b.v. afzuigkap
Dakraam verplaatsen
Afbouwopties
Alternatieve uitvoering binnendeuren bnr 11
Opties tegelwerk en sanitair
Alternatief tegelwerk
Alternatief sanitair ML 11
Opties elektra-installaties
Extra loze leiding
Extra groep + wandcontactdoos
Extra dubbele wandcontactdoos in de woning
Extra plafondlichtpunt
Dubbele wandcontactdoos in de badkamer
Loze leiding in prefab garage
Opties overige installaties
Vloerverwarming basis woning
Vloerverwarming verlenging 1, 20m
Buitenkraan
Extra afvoer bij wasautomaat
Aanpassen installatiewerk keuken
Optie garage
Garage afmeting 3x6
Loopdeur + kozijn tussen garage en tuin
Retourbedrag garage
Zijn er plattegronden/tekeningen aanwezig?
Jazeker, om een beeld te krijgen bij het huis heb ik een plattegrond ingevoegd inclusief het aangegeven meerwerk. Ook kun je hier een afbeelding van de keuken en de badkamer bekijken.
Hoe doen jullie dat met de dubbele lasten?Begane grond
Eerste verdieping
Zolder
Garage
Keuken
Badkamer
Wij hebben besloten om per 1 januari 2017 al te verhuizen naar een goedkopere woning. Ik heb mij ooit tig jaar geleden ingeschreven voor een sociale huurwoning met in het achterhoofd dat het wel eens handig kan uitkomen. Na het aanbod te hebben beken kwam ik uit op een gerenoveerd appartement op de begane grond voor € 280,- per maand. Hierdoor konden we zo'n 6 maanden flink sparen voor het nieuwe huis.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Dat is nog niet bekend. We wilden de keuken voor 50% zelf betalen, dat komt neer op € 5.000. Overige zaken zoals inboedel en tuinaanleg moeten we nog gaan bekijken.
Hoe gaan jullie de muren aanpakken, stucwerk of toch behangen?
Zijn we nog niet helemaal over uit. We zitten nu te denken aan een combinatie van behang (renovlies) en dan overschilderen.
Wanneer gaan jullie beginnen met de tuin?
Het huis wordt waarschijnlijk in december opgeleverd. Het daaropvolgend voorjaar willen wij beginnen met het aanleggen van de tuin. Misschien dat we wel eerder (collectief) een schutting willen plaatsen.
Welke opties heb je achteraf anders gewild?
Ik begon mij toch weer af te vragen of ik geen dingen ben vergeten. Ondertussen heb ik alweer een vraag uitstaan bij de verkoopbegeleider over het centreren van een stopcontact (en cai/ptt/loze leiding) op de muur van de tv. Dit in verband met een zwevend meubel dat we willen aanschaffen.
Ook wil ik graag een extra loze leiding in de keuken geplaatst hebben zodat er ook een speaker aangesloten kan worden in de keuken.
Heb je bijzonderheden meegemaakt?
Bij de eerste bijeenkomst kreeg ik de mededeling dat mijn garage morgen al wordt geplaatst en er werd gewezen naar een bestaande garage uit de eerste fase. "Deze wordt verplaatst want die mensen kunnen hem niet gebruiken". Tijdens de eerste fase bleken er verkeerde afmetingen in de brochure te staan waardoor de camper er niet in past.
Hierop heb ik het volgende berichten gestuurd:
De volgende dag ontving ik via de telefoon een reactive van de verkoopbegeleider. Deze heeft ons een compensatie van 2500 aangeboden waarop wij een akkoord hebben gegeven.Beste XXXXXXX,
Naar aanleiding van ons gesprek van vanmiddag stuur ik je dit bericht.
Je hebt aangegeven dat de garage die momenteel bij de buren staat wordt verplaats naar ons perceel. In onze koopovereenkomst zijn we overeengekomen dat er een nieuwe garage wordt gebouwd bij onze woning. Feitelijk gezien is een 'verplaatsing' van een reeds bestaande garage geen nieuwe garage. Dit betekent dan ook dat onze overeenkomst niet wordt nagestreefd en een geldige reden is om de koop ongedaan te maken.
Om zowel jullie als ons tegemoet te komen wil ik, voordat de garage überhaupt wordt 'verplaatst', eerst overeenstemming hebben over de prijs van deze garage. Jullie besparen o.a. op grondstoffen, productie en transportkosten. Wat voor kostenreductie kun je ons aanbieden? Op basis van je aanbod zullen wij een overweging gaan maken of wij de verplaatsing van de reeds bestaande garage zullen goedkeuren of, zoals is overeengekomen, een nieuwe garage willen.
In afwachting van je reactie.
Met vriendelijke groet,
Sjaak de Beer
Heb je nog tips?
- Neem ik gedachten dat dit je eerste woning is en dat je over 10 jaar wel weer verder gaat kijken. Dit geeft mij behoorlijk wat rust. 'Vergeten' zaken zoals inbouwspotjes komen in het volgende huis wel weer.
- Maak de afweging om meerwerk bij de bouwer uit te voeren. Zaken zoals sanitair is vaak duurder maar de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen. Denk hierbij aan af bij oplevering en de garantie.
Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?
Ik herinner me van Señor Sjon dat dat volgens Bouwbesluit 2015 niet meer mag. Een linkje.SjaakDeBeer schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:24:
Geveldoorvoer t.b.v. afzuigkap
@ RemcoDelft, Ik interpreteer deze tekst als over het opnemen van de afzuigkap in het mechanische ventilatiesysteem.
De meeste mensen zullen toch na het koken de afzuiging uitzetten en het mechanische systeem zn werk weer laten doen? Dan is er toch sprake van twee systemen.
[ Voor 63% gewijzigd door miles op 25-06-2017 07:44 ]
Eind vorig jaar is ons rijtje opgeleverd met geveldoorvoeren.RemcoDelft schreef op zondag 25 juni 2017 @ 07:29:
[...]
Ik herinner me van Señor Sjon dat dat volgens Bouwbesluit 2015 niet meer mag. Een linkje.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik lees juist dat de afzuigkap niet mag aangesloten worden op het MV systeem.RemcoDelft schreef op zondag 25 juni 2017 @ 07:29:
[...]
Ik herinner me van Señor Sjon dat dat volgens Bouwbesluit 2015 niet meer mag. Een linkje.
Ik heb mij niet verdiept in wet- en regelgeving. De optie 'geveldoorvoer t.b.v. afzuigkap' is door de verkoopbegeleider voorgedragen. Ga er dan ook van uit dat deze op de hoogte is van alle wet- en regelgevingen.RemcoDelft schreef op zondag 25 juni 2017 @ 07:29:
[...]
De garage staat op de achterkant van het perceel. Aan de achterkant komt een doodlopende weg waar ik voor 1/16 eigenaar van wordt. Gaat om een prefab garage.miles schreef op zondag 25 juni 2017 @ 07:32:
@ SjaakdeBeer waar staat je garage dan, als deze zo makkelijk te verplaatsen is?
Ter verduidelijking:
Onderstaande afbeelding komt qua verhoudingen overeen met de werkelijkheid.
Wat is je bron? Als dit zo is, dan heb ik mogelijk een probleem...JaMaaT schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:37:
[...]
Ik lees juist dat de afzuigkap niet mag aangesloten worden op het MV systeem.
Is er trouwens een soort expand functie zodat je een gedeelte van een afbeelding in de post ziet?
[ Voor 3% gewijzigd door SjaakDeBeer op 25-06-2017 10:44 ]
Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?
Verwijderd
- Het stellen van de binnenwanden op de begane grond: 13 t/m 17 juli a.s.
- Het metselen van begane grond: 18 t/m 19 juli a.s.
- Bouwvakantie voor onze ploegen: week 30 t/m 33
- Het stellen van de binnenwanden op de verdieping: 21 t/m 22 augustus a.s.
- Metselen verdieping: 23 t/m 24 augustus a.s.
- Kap van de woning: 29 aug t/m 04 september a.s.
- Voegwerk: 05 aug t/m 08 aug a.s.
Dat gaat echt heel snel zo'n prefab huis
Laatste termijnen? Laatste termijn gaat dit altijd over, je hebt de keuze om 5% van de aanneemsom (helft van de laatste factuur) in mindering te brengen en bij de notaris te plaatsen, dit moet wel gedaan en bevestigd zijn door de notaris anders voldoe je niet aan je betalingsplicht. Je kan ook gewoon alles betalen want het bij de notaris wegzetten is niet verplicht, maar eenmaal betaald heb je weinig drukmiddel om de aannemer aan te sporen de laatste opleverpunten te laten doen.leecher schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:34:
Hoe zit het met het betalen van de laatste termijnen? Wij hebben de laatste facturen inmiddels binnen met verzoek dit binnen 14 dagen over te maken. Is het gangbaar 5 procent bij de notaris achter te houden ivm eventuele gebreken?
Ik zou dit ook even met hun bespreken. Zonder overleg zomaar 5% achterhouden worden ze niet heel blij van. Bovendien kunnen ze ook een bankgarantie regeling hebben bij een notaris en op die manier voldoen aan het 5% opschortingsrecht.leecher schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:34:
Hoe zit het met het betalen van de laatste termijnen? Wij hebben de laatste facturen inmiddels binnen met verzoek dit binnen 14 dagen over te maken. Is het gangbaar 5 procent bij de notaris achter te houden ivm eventuele gebreken?
Zie ook http://www.woningborggroe.../het-5-opschortingsrecht/ .
Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Op de plek van de cirkel verwacht ik dat er een toilet komt.
Zijn ze nou een afvoer vergeten of is het normaal dat ze die er later nog bij knutselen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2