Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Momenteel wordt domotica steeds vaker toegepast, met 1 druk op de knop meerder taken uitvoeren, een stukje energiebeheer en de juiste verlichting op het juiste moment.
Maar er zijn talloze systemen, talloze functies, en nog meer verschillende wensen.

Daarom ben ik benieuwd wat er zoal bij tweakers thuis aan domotica aanwezig is. Zodoende is er wellicht een beter beeld te verkrijgen van wat er zoal mee mogelijk is, wat het kost en waar de knelpunten zitten.

Zelf heb ik op mijn slaapkamer een setup die bestaat uit een 5tal Klik Aan Klik Uit ontvangers. Die stuur ik aan met een Harmony One die zijn signaal van IR omzet in RF via een marmitek ontvangertje.
Daarnaast heb ik diverse RGB lampen welke gestuurd worden door Chromoflex controllers, 5 in totaal. Daarvoor heb ik via de PC wat leuke presets gemaakt, en erin geschoten.

Al met al werkt het goed, maar het is af en toe behelpen. Zo zijn de Chromoflex controllers gebaseerd op een universeel IR signaal. Op zich geen probleem, totdat je het volume harder zet en de Chromoflex module van functie wisselt ;) Daarom heb ik zijn ontvanger wat weggestopt zodat ie minder gevoellig is.

Maar nu de toekomst: Ik hoef dan niet zonodig heel mijn huis te voorzien van domotica, hoef niet mijn voordeur te openen met een afstandsbediening etc. Maar verlichting+audio+video in de woonkamer vind ik wel heel belangrijk. Hoe ik dat wil realiseren denk ik nu al over na.
De lampen zullen waarschijnlijk allemaal op 12volt gaan werken, tenslotte allemaal LED verlichting. Dus het mooiste is dan 1 krachtige 12volt voeding met daarachter schakelbare modules per lamp. EVT ook nog dimbaar.
Andere optie zijn losse voedingen, die elk bijvoorbeeld op een KaKu module zitten. Daarnaast is er ook de optie voor DMX, maar hoe zorg je voor een goede communicatie tussen bijvoorbeeld de harmony one en je verlichting? Waarschijnlijk een PC met lightjockey+IR ontvanger+sneltoetsen. Wat dan misschien weer overdreven is, tenzij je de PC toch al aan hebt staan als HTPC/server etc.

Al met al, talloze merken, manieren om te sturen, en meningen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nu echt gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Voor jouw toepassing is DMX nog niet eens zo heel gekke optie, tot 512 dimbare lampen, of tot ±160 full RGB lampen.
DMX is extreem simpel in aansturing, evenals RC-5 (niet te verwarren met RC5) dat voor IR afstandbedieningen gebruikt wordt. Een microcontrollertje met twee UARTs is dus al genoeg als controle eenheid tussen je DMX en je lampen.

Ik ben met aan aantal mensen bezig met een domotica systeem, we willen het geheel decentraal maken en protocol onafhankelijk (dus zowel IR, RF als via diverse bedraadde systemen). Het is voor jouw toepassing ver over the top, maar wel interessant.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 15:32

R15

Ik ben bezig met het project "klik aan klik uit computer". Een website wil echter niet lukken. Verder werkt alles wel, via het programma WinLirc. Dat is eigenlijk het enige wat ik heb aan domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 13:33

vandeGerrit

Well, this can't be right

RoadRunner84 schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:00:
Voor jouw toepassing is DMX nog niet eens zo heel gekke optie, tot 512 dimbare lampen, of tot ±160 full RGB lampen.
DMX is extreem simpel in aansturing, evenals RC-5 (niet te verwarren met RC5) dat voor IR afstandbedieningen gebruikt wordt. Een microcontrollertje met twee UARTs is dus al genoeg als controle eenheid tussen je DMX en je lampen.
Voor zover ik inmiddels ben tegen gekomen is het nadeel van DMX (en ook X10), dat het een dom protocol is. Het verstuurd gegevens, en zal nooit controleren of het is aangekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

ÜberWicked schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:36:
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.
Genoeg mensen (zoals ik) die bezig zijn met ontwikkeling van eigen domotica maar je zit altijd vast aan het schema van een ander. Ik ben nu aan het afstuderen dus heb bijzonder weinig tijd, andere mensen die ik ken moeten het ook in hun vrije tijd proppen. Daardoor ontstijgt het ook zelden het 'thuis wil ik het wel proberen, maar ik durf het niet opensource te gooien'-niveau.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:52

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

MIjn ouders hebben vorig jaar een huis gekocht waar een domotica systeem van Xanura in zit. Een aantal lampen (gang, keuken, overloop, woonkamer, etc), de gordijnen en het rolluik werden aangestuurd dmv een stand alone computer interface die 's avonds alles dicht deed wat dicht kon en een paar lamepn aanzette. Ook werden er scenario's aangeroepen door het alarm systeem waardoor de verlichting ook weer uit ging als je op vakantie bent en de gordijnen dan ook weer open 's morgens.

Helaas was de computer interface uitgerust met een seriele port, "heel erg" verouderde software (win 98) en ook nog stuque (of stuk gemaakt door mij :P geen idee). Bijkomend nadeel is dat Xanura niet meer bestaat, maar gelukkig kun je met Marmitek apparatuur ook Xanura spul aansturen, zij het met wat gepiel. Er hangt nu dus een marmitek cm15. Ik heb niet het idee dat mijn pa nog meer wil laten automatiseren, vooral ook omdat de interfaces van marmitek vrij prijzig zijn. (ze beginnen rond de 60 eur. en dat is voor 1 lamp of stopcontact).

Leuk speulgoed is ook de Homebox Control Box. Maar ook deze is vrij prijzig.

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 23-07-2010 13:44 . Reden: een andere link, is duidelijker ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

vandeGerrit schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 11:52:
[...]

Voor zover ik inmiddels ben tegen gekomen is het nadeel van DMX (en ook X10), dat het een dom protocol is. Het verstuurd gegevens, en zal nooit controleren of het is aangekomen.
let op dat dmx een continu protocol is. als je een kanaal op waarde 150 zet, dan blijft deze constant op 150 'sturen'.
waarom zou je controle op ontvangst willen hebben? het enige waarvoor ik terugkoppeling nuttig zou vinden, zijn voor bepaalde sensors (hoever is de luifel uitgerdraaid etc), maar dat gaat misschien al te ver.

Ben zelf nog niet helemaal thuis in domotica, wil het waarschijnlijk wel in mijn nieuwe huis, maar er nog niet over uit welk systeem ik wil gaan gebruiken. Wel heb ik behoorlijk wat ervaring met dmx, omdat ik zelf een drive-in show heb met een hoop dmx apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit

vandeGerrit

RonnieB82 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:52:
[...]

waarom zou je controle op ontvangst willen hebben? het enige waarvoor ik terugkoppeling nuttig zou vinden, zijn voor bepaalde sensors (hoever is de luifel uitgerdraaid etc), maar dat gaat misschien al te ver.
Deze is wel erg interessant om te weten. Het gaat hard waaien, je sensor merkt het op, en vervolgens moet de luifel dicht. Computer stuurt wat, en het signaal komt niet aan. Luifel kapot? Of een alarm / sms van je systeem: "Luifel moet dicht maar ik kan het niet. Help!"

Ben zelf ook wat aan het rondneuze, maar ben er wel op uitgekomen dat je toch wel 2 weg communicatie wil. Je wilt een bevestiging dat het lukt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:42
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_powerline_bus is een opvolger van X10, met 2weg ondersteuning, ik meen overigens ook eea in de elektor gezien te hebben afgelopen jaar, ik zal dat vanavond eens opzoeken aangezien ik net een RGB strip aangesloten heb en nog een comm. bus zoek ;)

edit: een nog nieuwere standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/KNX_(standard)

[ Voor 13% gewijzigd door base_ op 23-07-2010 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

vandeGerrit schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 14:58:
[...]

Deze is wel erg interessant om te weten. Het gaat hard waaien, je sensor merkt het op, en vervolgens moet de luifel dicht. Computer stuurt wat, en het signaal komt niet aan. Luifel kapot? Of een alarm / sms van je systeem: "Luifel moet dicht maar ik kan het niet. Help!"

Ben zelf ook wat aan het rondneuze, maar ben er wel op uitgekomen dat je toch wel 2 weg communicatie wil. Je wilt een bevestiging dat het lukt of niet.
Zoals DMX opgezet is is het onmogelijk dat "iets niet aankomt", als het niet aankomt, dan komt het enkele milliseconden daarna wel aan, het blijft namelijk gewoon herhalen.
Zaken als feedback zijn met DMX niet zo makkelijk, er zijn wel extensies op DMX die feedback mogelijk maken, maar dat maakt je controller ineens een heel stuk complexer.
X10 is in zichzelf super beperkt: tot 16 "aqpparaten" per "huis", maximaal 16 "huizen".

Voor TS: als je geen critische processen hebt (zoals zonneluifels die gejammed kunnen raken) is DMX goed te doen, het is een dom protocol, maar door zijn lange geschiedenis toch super robuust, zeker voor licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Ikzelf heb het X10 protocol, enorm goedkoop en gestandaardiseerd en INSTEON (een 2-wegs opvolger van X10) is hiermee compatible.

Klik-aan-klik-uit is zo'n lomp proprietary geval dus vooral niet investeren want binnen enkele jaren gaan ze uit de markt en dan zit je met een hoop systemen die niet compatible zijn. UPB vind ik enorm duur momenteel alsook Zigbee en andere 'wireless' gevallen (~$60-100 voor een gemiddeld module of schakelaar) maar als je geld hebt dan zou ik daarin investeren.

Als je zelf een systeem wilt maken - overal CAT5,6,7 (8-16 draadjes) langs leggen en dan kun je doen wat je wilt. Half-duplex ethernet is dan mogelijk met 4 draadjes en dan de overige draadjes om stroom te geven (3V, 5V, 12V of investeren in PoE), I2C is mogelijk, seriele communicatie. Er zijn al kleine PIC bordjes te koop voor $40 en als je ze in quantiteit koopt waarschijnlijk goedkoper of als je ze zelf in elkaar zet kun je ze maken hoe je wilt. Een enkel PIC bordje kan zowel als schakelaar als relais gebruikt worden en dan enkele knopjes of een touch screen erbij zetten, relais zijn goedkoop, solid state niet zo goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 25-07-2010 04:32 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:40
Ik heb twee links voor je met een uitgewerkt domotica systeem, het zou me niet verbazen als je deze al tegengekomen was. Maar het kan dan maar voor andere nuttig zijn.

- op schematheek
- op Picbasic

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

RoadRunner84 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:56:
[...]

Zoals DMX opgezet is is het onmogelijk dat "iets niet aankomt", als het niet aankomt, dan komt het enkele milliseconden daarna wel aan, het blijft namelijk gewoon herhalen.
Zaken als feedback zijn met DMX niet zo makkelijk, er zijn wel extensies op DMX die feedback mogelijk maken, maar dat maakt je controller ineens een heel stuk complexer.
X10 is in zichzelf super beperkt: tot 16 "aqpparaten" per "huis", maximaal 16 "huizen".

Voor TS: als je geen critische processen hebt (zoals zonneluifels die gejammed kunnen raken) is DMX goed te doen, het is een dom protocol, maar door zijn lange geschiedenis toch super robuust, zeker voor licht.
DMX is inderdaad erg robuust, er moet echt iets stuk zijn als er een signaal 'niet aankomt'.

Het enige nadeel aan dmx is dat je een extra signaal kabel moet gaan trekken.
Er zijn een aantal protocollen die over het electriciteitsnet communiceren, wat dus inhoud dat je alleen de schakelaars e.d. hoeft te vervangen, er hoeven geen kabels getrokken te worden. (als je het officieel wilt doen, moet je voor dmx zelfs een aparte leiding gaan leggen, je mag volgens de NEN1010 geen signaal kabels bij je stroomkabels in een leiding leggen)

Helaas zijn de protocollen die over het electriciteitsnet praten nog niet echt stabiel voor zover ik weet, dus dat maakt de keuze weer moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Guru Evi schreef op zondag 25 juli 2010 @ 04:29:
[...]
Als je zelf een systeem wilt maken - overal CAT5,6,7 (8-16 draadjes) langs leggen en dan kun je doen wat je wilt. Half-duplex ethernet is dan mogelijk met 4 draadjes en dan de overige draadjes om stroom te geven (3V, 5V, 12V of investeren in PoE), I2C is mogelijk, seriele communicatie. Er zijn al kleine PIC bordjes te koop voor $40 en als je ze in quantiteit koopt waarschijnlijk goedkoper of als je ze zelf in elkaar zet kun je ze maken hoe je wilt. Een enkel PIC bordje kan zowel als schakelaar als relais gebruikt worden en dan enkele knopjes of een touch screen erbij zetten, relais zijn goedkoop, solid state niet zo goedkoop.
[zeurmode]
4 aders/2 paren UTP is full-duplex 100Mbit: 1 paar upload, 1 paar download.
[/zeurmode]
Als je met een bedraad echo communicatie iets wilt werken, zou ik gaan voor ofwel RS-485, ofwel Ethernet. RS-485 lijkt erg veel op het standaard serieel dat we kennen, maar in plaats van 0 en 5 (TTL/UART) of ±12 (RS-232) werkt het met ±5 gebalanceerd. Daardoor heb je geen 12v booster ofzo nodig, geen extra grote caps, en kan je grotere afstanden betrouwbaar overbruggen. Enig nadeel is dat je i.p.v. de draden Rx, Tx en Gnd Rx+, Rx-, Tx+, Tx-, Gnd nodig hebt.
I2C is ook niet bruikbaar voor astanden groter dan een meter, evenals SPI of USB

Atmel heeft een "extensie" op UART (dus ook bruikbaar over RS-485) gemaakt waarbij een datawoord 9 i.p.v. 8 bits is, waarbij de 9e bit aangeeft of het een addressering of een databyte betreft. Een beetje a la I2C, maar dan over UART. ohja, DMX gebruikt ook RS-485 als physiek protocol

@hierboven: zelf ben ik altijd huiverig voor powernet protocollen, zeker omdat apparaten kunnen storen op je signaal of je signaal kan storen op apparaten. Dan kies ik liever voor 433MHz radio, voor een paar euro klaar, en vooral voor ontvangst heel compact (transistorbehuizing om de ontvanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 21:56
Gebruik zelf het x10 protocol, niet het modernste maar zeker te gebruik en enorm veel voor te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit

vandeGerrit

pazzje schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:47:
Gebruik zelf het x10 protocol, niet het modernste maar zeker te gebruik en enorm veel voor te krijgen
Ja, daarover vroeg ik mij nog af wat de snelheid is waarmee het schakelt. Is het zo dat als je een knop indrukt de lamp direct aanvliegt, of zit hier enige vertraging in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
vandeGerrit schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 10:13:
[...]

Ja, daarover vroeg ik mij nog af wat de snelheid is waarmee het schakelt. Is het zo dat als je een knop indrukt de lamp direct aanvliegt, of zit hier enige vertraging in?
Er zit enige vertraging in, ongeveer 0.3-0.5 seconde. Ik ervaar dit absoluut niet als storend. Dit komt omdat x10 communiceert met 20bit/sec en alleen tijdens de nuldoorgang van het lichtnet data kan versturen.

[ Voor 19% gewijzigd door pazzje op 31-07-2010 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 10:00

Pogostokje

* twiet *

Een jaar terug ging ik verhuizen. Nieuwbouw. Qua domotica wilde ik de vrijheid van lichtschakelaars en dergelijke hebben, om lampen op meer plekken te kunnen schakelen etc. Ik heb uiteindelijk voor z-wave gekozen, meer specifiek van het merk Merten. Z-wave is een open standaard, Merten is een van de volgers van die standaard maar levert ook kwaliteit. Je merkt het aan de afwerking en, helaas, ook wel wat aan de prijs.

Nu een jaar later woon ik inderdaad daar en heb ik veel, maar niet alle, lampen via z-wave geschakeld. Nog geen seconde spijt van gehad.

Z-wave is iets ingewikkelder dan bijvoorbeeld X10, maar als je het concept eenmaal begrijpt en niet helemaal een leek bent op het gebied van elektro moet het lukken.

Een van de redenen voor mij om voor z-wave te kiezen is dat het draadloos werkt, dus geen gedoe met ontstoringsfilters in de meterkast, fase problemen of apparatuur op het net dat communicatie onmogelijk maakt. Ook hoef je geen draden te trekken, een schakelaar met een batterijtje kan je letterlijk overal plaatsen waar je wilt. Daarnaast is het een protocol, er is 2-weg verkeer. Dus een lamp die niet reageert wordt opgemerkt door het netwerk. En dat is meteen het 3e voordeel, het is een mesh-netwerk. De componenten kletsen met elkaar en zoeken de ideale wegen om een signaal over te brengen. Zender/schakelaar en ontvanger/lamp kunnen dus rustig buiten elkaars zenderbereik zitten, als er andere componenten tussen zitten zullen deze als doorgeefluik gaan fungeren. Zelflerend dus.

Maar nogmaals, het is duurder dan X10 en klik aan/uit valt een beetje in de categorie speelgoed in vergelijking met dit. Maar goed, het moet gewoon altijd werken want de vrouw des huizes wil dat het licht aangaat als er op een knop gedrukt wordt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Pogostokje op 31-07-2010 00:51 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
[b][message=34440931,noline]Z-wave is een open standaard, Merten is een van de volgers van die standaard maar levert ook kwaliteit. Je merkt het aan de afwerking en, helaas, ook wel wat aan de prijs.

Nu een jaar later woon ik inderdaad daar en heb ik veel, maar niet alle, lampen via z-wave geschakeld. Nog geen seconde spijt van gehad.

Z-wave is iets ingewikkelder dan bijvoorbeeld X10, maar als je het concept eenmaal begrijpt en niet helemaal een leek bent op het gebied van elektro moet het lukken.
Heb me eens effe verdiep in dat Z-wave, en ik moet zeggen ziet er goed uit, werk ook met een 800Mhz band wat volgens mij toch een groot voordeel is, daar het erg druk wordt op de 433Mhz. Alleen zoals je zelf al aangaf sommige onderdelen zijn aan de prijs, 80 euro voor een schakelaar is niet niks. Een zender voor op de pc kost daarintegen weer weinig(49 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
RonnieB82 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:05:
[...]

DMX is inderdaad erg robuust, er moet echt iets stuk zijn als er een signaal 'niet aankomt'.

Het enige nadeel aan dmx is dat je een extra signaal kabel moet gaan trekken.
Op zich is dat niet echt een probleem als ik bijv. alleen mijn woonkamer van lichtsturing wil voorzien en alles per lamp/wcd naar de meterkast gaat. Dan is daar 230v/12v op te splitsen en te schakelen.
Pogostokje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:45:
Een jaar terug ging ik verhuizen. Nieuwbouw. Qua domotica wilde ik de vrijheid van lichtschakelaars en dergelijke hebben, om lampen op meer plekken te kunnen schakelen etc. Ik heb uiteindelijk voor z-wave gekozen, meer specifiek van het merk Merten. Z-wave is een open standaard, Merten is een van de volgers van die standaard maar levert ook kwaliteit. Je merkt het aan de afwerking en, helaas, ook wel wat aan de prijs.

Een van de redenen voor mij om voor z-wave te kiezen is dat het draadloos werkt, dus geen gedoe met ontstoringsfilters in de meterkast, fase problemen of apparatuur op het net dat communicatie onmogelijk maakt. Ook hoef je geen draden te trekken, een schakelaar met een batterijtje kan je letterlijk overal plaatsen waar je wilt. Daarnaast is het een protocol, er is 2-weg verkeer. Dus een lamp die niet reageert wordt opgemerkt door het netwerk. En dat is meteen het 3e voordeel, het is een mesh-netwerk. De componenten kletsen met elkaar en zoeken de ideale wegen om een signaal over te brengen. Zender/schakelaar en ontvanger/lamp kunnen dus rustig buiten elkaars zenderbereik zitten, als er andere componenten tussen zitten zullen deze als doorgeefluik gaan fungeren. Zelflerend dus.

Maar nogmaals, het is duurder dan X10 en klik aan/uit valt een beetje in de categorie speelgoed in vergelijking met dit. Maar goed, het moet gewoon altijd werken want de vrouw des huizes wil dat het licht aangaat als er op een knop gedrukt wordt. :)
z-wave is inderdaad best compleet en luxe, ook direct aan te sturen met de rf-compatible remotes van logitech als ik het goed lees. En PC besturing. Alleen de RGB verlichting aansturen valt er dan nog even buiten. Maargoed, dat is dan op te vangen met een losse RGBcontroller voor de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb m'n domotica-idee ook maar weer eens opgepakt. Een half jaar geleden ben ik er ook al mee bezig geweest en ik heb toen al een Delphi-applicatie geschreven met een simpele scripting engine en http-server erachter. Op een gegeven moment kon ik dan bijvoorbeeld via m'n telefoon (dus via de webinterface) een LED aan of uit zetten die verbonden was met een PIC die weer via RS232 met de PC verbonden was. :P

Ik was toen ook al wat aan het kijken naar communicatie met andere apparaten en ik was er zeker van dat het draadloos zou worden. Ik had een paar rfm12-units besteld bij Ideetron maar communicatie daarmee was niet echt simpel (hoewel het met wat meer moeite best zou kunnen werken). Heb toen besloten om Zigbee te gebruiken in de vorm van XBee-modules. Die hebben alle intelligentie al ingebouwd en zorgen zelf ook voor foutdetectie etc.... lekker makkelijk. Je kan zo'n module direct aan je pc hangen (althans, via een MAX232 of een FTDI-chip) of aan de UART van een microcontroller. Op m'n opleiding heb ik ook al een keer met die XBee-modules gewerkt dus ik heb er al enige ervaring mee. Ze zijn alleen wel vrij prijzig, de goedkoopste heb ik tot nu toe gevonden bij Sparkfun voor zo'n 17 euro per stuk.

De zelfgebouwde scripting engine en webserver wil ik vervangen door PHP+Apache, dat is toch wat flexibeler dan mijn zelfgeprutste interpreter :P Bovendien kan er dan ook makkelijk een MySQL-database aangeknoopt worden om bijvoorbeeld data te loggen of instellingen in te bewaren.

Naast PHP/Apache draait er nog een gewoon Delphi-programma wat voornamelijk bedoeld is om de COM-poort te verbinden met PHP. Dat Delphi-programma kan dan bijvoorbeeld de COM-poort monitoren en als er dan bijv. een commando binnenkomt (bijv. omdat er iemand op de bel drukt) kan het programma vervolgens een PHP-script uitvoeren die een bepaalde actie uitvoert. Andersom kan ook, als ik bijvoorbeeld in de webinterface op 'licht uit' klik wordt er via een lokale tcp-socket een commando naar de applicatie gestuurd, die op zijn beurt weer een commando verstuurt naar een XBee-module over de COM-poort.

Er is alleen nog wel wat werk aan de winkel, de XBee-modules heb ik nog niet eens :+ Ben sinds gister bezig met Apache en PHP. De tcp-verbinding tussen PHP en de Delphi-app werkt inmiddels en ik kan vanuit de webinterface nu ook programma's starten of via de commandline besturen (foobar kan ik al op pauze zetten bijvoorbeeld).

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

He, er gebeurd iets... na anderhalve maand radiostilte ;)

Ik ben met een aantal mensen ook bezig met domotica, maar we hebben juist als uitgangspunt dat het decentraal moet zijn. Een PC hoeft dus nooit een deel uit te maken van het netwerk (behalve voor configgen ofzo).

Daarnaast hebben we het onorthodoxe idee opgevat om niet commandogestuurd te werken: intelligentie zit in de ontvanger, niet in de zender. Een zender geeft eenvoudigweg aan het netwerk de melding dat er iets veranderd is (bijv. een schakelaar "ik ben ingedrukt"), een ontvangende (of beter gezegd: een luisterende) module kan hier een beslissing aan koppelen (bijv. een lamp "als schakelaar A ingedrukt wordt zet ik mijn lamp aan").

Het hele idee is behoorlijk experimenteel en begeeft zich ook op verschillende gebieden op onbekend terrein. Door het eventgestuurde idee kan niet meer over een server-client model gesproken worden, maar eerder een producer-consumer model. Daaraan gekoppeld is er sprake van een volledig multicast gebaseerd netwerk (da's dus een gevolg he), en er zijn geen fatsoenlijke systemen voor reliable multicast (a la TCP) of controle structuren om multicast in dergelijke mate te ballanceren.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Ik zou toch als ik jou was het geheel over TCP oid laten lopen, dat scheelt het verzinnen van een robuust multicastsysteem. En drivers voor elke denkbare microcontroller bestaan er al voor.

Verder klinkt het wel goed :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
ik denk dat in dit topic de volgende link zeker niet mag ontbreken: http://www.bwired.nl

Ook is een http://www.hekkers.net/domotica/ een goede, op zijn blog worden ook veel dingen uitgelegd!

Zelf ben ik nu aan het experimenteren met verschillende onderdelen. Zo heb ik al wat arduino's liggen die verschillende zaken doen zoals ledstrip besturing, informatie verzamelen over de woonkamer(temp en licht) en over lange afstand communiceren via ethernet.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:50
Welke systemen gebruik je hier voor roadRunner?
Is dit een LowCost oplossing of zijn jullie erg professioneel bezig? welke hardware gebruik je (Kant en klaar of vooral zelf maken?)
Je idee wekt wel mijn intresse :) Succes!

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• wartos
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 18:12
Het project waar roadrunner het over heeft vind je hier. Helaas is het de laatste tijd een beetje stil rond die groep...

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

soepah schreef op woensdag 15 september 2010 @ 09:15:
Welke systemen gebruik je hier voor roadRunner?
Is dit een LowCost oplossing of zijn jullie erg professioneel bezig? welke hardware gebruik je (Kant en klaar of vooral zelf maken?)
Je idee wekt wel mijn intresse :) Succes!
zie ook watros' opmerking ;)

Het moet relatief low-cost worden en bovendien opensource.

Het protocol is expliciet niet gebonden aan een medium of processor familie, dat betekend in de praktijd dat zowel atmel (avr) als microchip (pic) controllers gebruikt kunnen worden, en dat ook voor beide families firmwares gemaakt gaan worden. Het moet een combinatie van bedraad en draadloos kunnen zijn, zowel zigbee, can (serieel) als ethernet, maar eventueel ook andere media.

• ziporah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-05 07:18
Ik woon nu reeds enkele maanden in mijn nieuwe huis, ook uitgerust met domotica.
Ik heb knx/eib hoe je het wil noemen gebruikt en heb nog geen moment spijt van die keuze.
alle lichtpunten worden naar de kast gebracht en zijn daar schakelbaar/dimbaar afhankelijk van in welke schakelblok ze zitten. Verder is de bus verbonden met een logo (plc) om tijdsgebaseerde beslissingen te nemen. In de toekomst, zal het eib netwerk ook aan m'n homeserver gekoppeld worden, die dan als controle kan dienen voor alle schakelpunten.
Merk op dat ik naast eib ook dmx voorzien heb voor de 'moodlight' ruimtes. Dit stuur ik over cat5 vanuit de centrale server naar de living en bureau, waar ik gewoon dmx controlled appliances kan aansluiten. Deze kunnen dan via mediacenter/remote in moodlightmode of andere functie gezet worden.
Ik zou je enkel als tip willen geven dat je standaarden moet gebruiken, die al lang genoeg bestaan (zoals knx, eib, nikobus, ...). In het begin is het allemaal leuk om dingen zelf te knutselen, maar eenmaal je woont en gebruikt, wil je niet gaan knutselen aan een knop, omdat er wat meer/minder functionaliteit nodig is. Daarenboven wil je dat alles CE gekeurd is (of andere keuring bij jullie in nederland) en je geen donder krijgt van het net als je toch wat moet aanpassen.
Verder, breng zoveel mogelijk naar je elektriciteitskast. Elke ruimte komt bij mij aan in de centrale kast, elke stopcontact kring rechtstreeks naar de kast per ruimte (soms zelfs 2 per ruimte) en alles afwerken op klemmen, niet rechtstreeks naar de zekeringen. Dan heb je alle vrijheid om aanpassingen te doen.
Laatst heb ik nog de stopcontacten van het terras schakelbaar gemaakt, zodat de zwembadpomp af/aan gezet kon worden door een druk op de knop.

Ziporah

• JER00N
  • Niet online
Zojuist twee Xbee 2.5-modules besteld (bij Sparkfun) plus wat ander spul (USB bordje om een Xbee-module op PC aan te sluiten, wat PIC's enzo). Ben benieuwd!

Ben ook nog bezig geweest met de rest van m'n domotica-systeempje. Ik kan nu 'events' ontvangen en verwerken. Ik heb nu bijvoorbeeld ingesteld dat als ik het commando 50 binnenkrijg ('infrarood-commando ontvangen') en de tweede parameter is 116 (de pauze-knop op de afstandsbediening), dan wordt Foobar2000 op pauze gezet.

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/domoweb.jpg

Verder kan ik ook alarmen instellen zodat ik bijv. op een bepaald tijdstip, of elke dag om 12 uur, of elke maandag etc. een bepaalde actie kan laten uitvoeren.

• JER00N
  • Niet online
Update: inmiddels heb ik de xbee-modules binnen. Het was nog een heel gedoe om de goeie firmware er in te zetten (er zijn tig verschillende soorten firmware en kennelijk werken ze niet allemaal even goed met mijn 'series 2' modules). Ik heb nu in ieder geval een coordinator en een router/end device ingesteld en heb het voor elkaar gekregen om ze met elkaar te laten communiceren. De RS232-verbinding met m'n pc heb ik nu vervangen door een xbee-module op een USB-bordje, en een xbee-module aan de microcontroller. DIN/DOUT aan de TX/RX van de PIC en het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik wil mijn eerste stappen zetten om een Z-Wave systeem op te zetten.
Doel is om te beginnen veel lampen te kunnen dimmen en alles via android te bedienen.
In een later stadium komt daar de bediening van verwarming bij maar aangezien mijn budget het niet toelaat alles in een keer aan te leggen ga ik aan de gang met 50% van de verlichting, de rest komt later wel.

Ik heb Mertens uitgekozen voor het electrische gedeelte, is niet goedkoop maar wel mooi en goed wat ik eerder heb gelezen.

Om te beginnen wil ik een starterssetje kopen met daarin een Mertens RF USB Interface CONNECT, incl. configuratiesoftware.
Nu vraag ik mij af of deze software/usb stick later ook met Z-Wave hardware van andere fabriekanten om kan gaan, dat zou wel moeten kunnen lijkt mij gezien de Z-Wave standaard maar voorhetzelfde geld zit er toch nog een andertje onder het gras.

Verder zou ik willen weten of deze usb stick van Mertens ook samenwerkt met software van derden zoals HomeSeer, uiteindelijk zal ik namelijk via android willen gaan werken en een android applicatie voor bijv. HomeSeer moeten gebruiken.

Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:06

Stoney3K

Flatsehats!

RoadRunner84 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:55:
[...]

zie ook watros' opmerking ;)

Het moet relatief low-cost worden en bovendien opensource.

Het protocol is expliciet niet gebonden aan een medium of processor familie, dat betekend in de praktijd dat zowel atmel (avr) als microchip (pic) controllers gebruikt kunnen worden, en dat ook voor beide families firmwares gemaakt gaan worden. Het moet een combinatie van bedraad en draadloos kunnen zijn, zowel zigbee, can (serieel) als ethernet, maar eventueel ook andere media.
Kun je op zo'n situatie geen simplified OSI model toepassen?

Een full-blown OSI opstelling met 6 of 7 lagen is misschien een beetje overkill, maar als je een drie- of viertal lagen implementeert die onafhankelijk van elkaar kunnen werken, dan kun je zonder weinig problemen redelijk high-level applicaties eraan knopen zonder dat het ten koste van de schaalbaarheid gaat.

Layer 1 (Physical) kan dan draaien op RS485, CAN, X-10, KaKu of één of ander ander bestaand protocol, dat dan weer per groep devices aan een eigen controller hangt.

Layer 2 (Data Link) specificeert dan een protocol + addressering wat onafhankelijk is van alle Layer 1 protocollen en waar je een aantal standaard berichten kan neerzetten die een bepaald gedrag voorstellen. Dus of je nu een rolluik op CAN of op X10 hebt, die krijgen allebei over de tweede laag hetzelfde bericht 'rolluik moet naar positie X' zodat de controllers erboven daar niet meer over hoeven na te denken.

Layer 3 (Network) zou je dan kunnen gebruiken voor routering tussen alle L2 devices. Stel dat je per kamer een L2 device hebt hangen waar je een lichtknopje, lampen, speakers en airconditioning aan hebt zitten, dan kun je in een L3 controller bepalen wat er tussen de ruimtes moet worden uitgewisseld. Dus als je in je woonkamer de radio aanzet, dat de speakers in de slaapkamer worden ingeschakeld als je daar bent.

De bovenliggende lagen zou je dan kunnen gebruiken voor communicatie naar buiten, dus een statusinterface op een webpagina of ophalen van weerinformatie om scenario's op te kunnen triggeren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Stoney3K schreef op maandag 27 december 2010 @ 17:08:
[...]

Kun je op zo'n situatie geen simplified OSI model toepassen?

Een full-blown OSI opstelling met 6 of 7 lagen is misschien een beetje overkill, maar als je een drie- of viertal lagen implementeert die onafhankelijk van elkaar kunnen werken, dan kun je zonder weinig problemen redelijk high-level applicaties eraan knopen zonder dat het ten koste van de schaalbaarheid gaat.

Layer 1 (Physical) kan dan draaien op RS485, CAN, X-10, KaKu of één of ander ander bestaand protocol, dat dan weer per groep devices aan een eigen controller hangt.

Layer 2 (Data Link) specificeert dan een protocol + addressering wat onafhankelijk is van alle Layer 1 protocollen en waar je een aantal standaard berichten kan neerzetten die een bepaald gedrag voorstellen. Dus of je nu een rolluik op CAN of op X10 hebt, die krijgen allebei over de tweede laag hetzelfde bericht 'rolluik moet naar positie X' zodat de controllers erboven daar niet meer over hoeven na te denken.

Layer 3 (Network) zou je dan kunnen gebruiken voor routering tussen alle L2 devices. Stel dat je per kamer een L2 device hebt hangen waar je een lichtknopje, lampen, speakers en airconditioning aan hebt zitten, dan kun je in een L3 controller bepalen wat er tussen de ruimtes moet worden uitgewisseld. Dus als je in je woonkamer de radio aanzet, dat de speakers in de slaapkamer worden ingeschakeld als je daar bent.

De bovenliggende lagen zou je dan kunnen gebruiken voor communicatie naar buiten, dus een statusinterface op een webpagina of ophalen van weerinformatie om scenario's op te kunnen triggeren.
Het is allemaal een kwestie van modulariteit: minder OSI(achtige) lagen betekent meer achtzaamheid waar APIs nodig zijn en een grotere verleiding om dingen samen te voegen. Vooral dit samenvoegen is dodelijk voor de flexibiliteit.

Soms wordt wel gezegd dat TCP/IP maar vier lagen gebruikt, tegenover de 7 lagen van OSI, maar hier moet je beseffen dat TCP/IP niet minder abstractie gebruikt, maar een onvolledige implementatie is: onder de IP laag zitten immers alle lagen m.b.t. het netwerk (Ethernet/10BASE/UTP) en boven de TCP laag zitten de presentatie en applicatie lagen nog.

Door te kiezen voorde door jou genoemde lagen (PHY/DL/Net) is er een implementatie van het netwerk met fysieke addressering (lees: MAC adres). Door te kiezen daarboven geen lagen meer te beschrijven ontnemen we onszelf onder andere mogelijkheden tot tunnelen en multicasten. Dergelijke zaken zitten dan in een enkele laag.

In plaats van minder lagen = minder complexiteit is juist het omgekeerde het gevolg: minder lagen = dezelfde complexiteit over minder lagen verdeeld = meer complexiteit per laag.

In feite zou je juist willen dat er bovenop de netwerklaag hele dunne laagjes liggen die kleine taakjes afhandelen. Je kunt kiezen om dit allemaal in één "laag" te stoppen, maar dan dwing je jezelf om vervolgens die laag super modulair op te gaan bouwen om te voorkomen dat er een log, ondoorzichtig en bugvol systeem ontstaat.

OSI noemt naast de PHY/DL/Net lagen ook nog transport, sessie, presentatie en applicatie. Deze hebben allemaal een hele heldere indeling in een domotica systeem:
- de transport laag is verantwoordelijk voor het transparant omzetten van pakketten op het ene netwerk (CAN) naar pakketten op het andere netwerk (ZigBee), het eenduidig opsplitsen en herenigen van data voor dat medium, etc.
- de sessie laag beschrijft als het ware een eenduidige vertaling van StartEvent() en StopEvent() naar het componeren van pakketten over het medium.
- De presentatielaag beschrijft de structs of objecten die over het netwerk heen-en-weer geslingerd worden.
- De applicatielaag vertaalt een gebeurtenis in een object of een object in een actie, bijvoordeeld het feitelijk aanzetten van een lamp.

Deze lagen kan je best samennemen, maar dan zal de complexiteit in deze nieuwe laag veel groter zijn, en daarmee de testbaarheid (en dus bugvrijheid) lager, bovendien zal een aanpassing of uitbreiding in een later stadium eerder tot problemen leiden of het ontstaan van nieuwe bugs.

NB: leuk dat er na 3 maanden weer wat in dit topic gebeurd. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Kan ik het ook wel mee eens zijn, maar ik ben bang dat je dan wel misschien met een redelijk kanon op een mug gaat lopen schieten. Want je zal in een domotica-systeem (ook omwille van performance en fysieke haalbaarheid) wel ergens een paar concessies willen doen, multicasting en tunneling heb je bijvoorbeeld in de meeste gangbare situaties redelijk weinig aan.

Hoe zou jij het complete OSI-model dan toepassen in relatie tot een typische domotica-setup, waar alle events op een centrale server worden afgehandeld en ik een aantal ruimtes heb waar een lamp op KaKu hangt, een rijtje aan rolluiken op ZigBee, een temperatuursensor op CAN, en nog wat andere fysieke bussen? Ik wil (als consument, en installateur) niet één grote bus door mijn hele huis hoeven trekken, maar bij voorkeur gewoon een kamer 'bij kunnen prikken' wanneer dat nodig is.

Vergeet ook niet dat het niet allemaal een implementatie is in software. Als je één machine hebt waar werkelijk alles aan hangt kun je je prachtig aan het model houden, maar als je een aantal taken wil uitbesteden aan andere controllers (in elke kamer een AVR die weer via een centrale bus met de server of elkaar kletsen), dan loop je al tolk te spelen tussen protocol A en protocol B.

Wat je in ieder geval wil hebben is het vast leggen van duidelijke en voor iedereen bekende API's en communicatieprotocollen, hoe je die dan implementeert is een tweede zorg. Dat vastleggen is een kwestie van afspraken met elkaar maken, zodat die ZigBee controller geen moeite heeft om met één of andere proprietary controller aan de andere kant van de lijn te praten als je de thermostaat bij wil stellen.

• JER00N
  • Niet online
Na een paar maanden heb ik m'n domoticaproject met Xbee ook weer eens opgepakt.

Eerst communiceerden de Xbee-modules met elkaar in AT-mode (ook wel transparent mode genoemd), hierbij stuurt een module simpelweg de data uit die jij op de UART aanbiedt. Al vrij snel was ik erachter dat dit niet echt geweldig werkte en ben ik overgegaan op API-mode, wat met packets werkt. Kost wel een hoop tijd om het uit te zoeken en te implementeren in software (Delphi en PHP) maar als het eenmaal werkt, werkt het ook goed.

Ik kan nu bijv. vanuit PHP een Node Discovery-commando sturen, waarbij de Xbee-coordinator alle modules in z'n netwerk opvraagt. De modules worden vervolgens in een SQL-database gezet (of geüpdatet) en zo kan ik bijv. de adressen en status uitlezen.

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/domonodes.png

Binnenkort maar eens beginnen met het implementeren van de API in een PIC. En daarna een IR-receiver en klik-aan-klik-uit setje eraan knopen :)

[ Voor 19% gewijzigd door JER00N op 30-12-2010 02:49 ]

Anoniem: 98590

offtopic:
Lekker fris :+

• steffex
ik zit te twijfelen of ik een Arduino aan mijn CV ketel ga hangen dat gebruikt maakt van een open protocol (temperatuur uitlezen, temperatuur instellen, etc).

De twijfel zit hem vooral in het feit dat het een huurhuis is en ik bang ben dat ik de CV ketel mol :P
iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

@steffex: je CV ketel is normaliter aan een termostaat gekoppeld, die zal de betreffende twee draden kortsluiten of open laten afhankelijk van het al dan niet boven de terget temperatuur zijn. Als je er zeker van wilt zijn dat je alles mooi gescheiden houdt, dan kan je het beste een relais gebruiken. De schakelaar daarvan kan je dan als drop-in van je termostaat gebruiken, de elektromagneet als actuator aan je arduino. Zo ben je er van gegarandeerd dat je geen problemen krijgt met spanningen, overbelastingen of zelfs kortsluitingen met het lichtnet.

@Stoney3K: jouw domotica systeem heeft een heel andere opzet dan ik heb.
Ten eerste: ik gebruik een decentraal systeem.
Ten tweede: wat is het verschil tussen een systeem in firmware en een systeem in software (systeem in hardware kan niet: dan gebruik je specifiek voor dit doel ontworpen hardware, dusse... liever niet, alleen DigitalSTROM doet dat)
Ten derde: het is niet met een kanon op een mug, maar een systematische versus een hobby aanpak. Mijn doel is om een universeel, uitbreidbaar en modulair systeem te maken. De aanpak beginnende vanuit één hoofdcentrale of de vraag "welke dingen heb ik in huis die ge-automatiseerd meten worden" zorgt onherroepelijk voor een (in mijn zin) te monolitisch systeem.

Juist in een systeem dan gedistribueerd en embedded is is een systeem perfect te implementeren, in een "volledig software" systeem vallen al die lagen en abstracties weg omdat je high-level taal die zaken zelf wel oplost.

Als je zit te tolken tussen protocol A en B dan heb je dus te weinig lagen in je systeem :) Immers ben je dan in de praktijk bezig met alles te vertalen naar software (alles in OSI laag 7 stoppen), terwijl het heel goed mogelijk is om dergelijke zaken op te splitsen in meerdere sub-problemen die in overeenkomstige lagen afgehandeld worden.

Ik wil juist één groot systeem door mijn hele huis trekken, mocht ik dan een "kamer erbij willen prikken" dan heb ik twee keuzen:
1) Ik maak een vertaal module tussen het in die kamer gebruikte systeem (bijv. KiKa, X10 of EIB) en mijn eigen domotica[u]protocol[u/].
2) Ik zet iedere node in die kamer om naar mijn eigen domoticaprotocol.

Het voordeel van de daarmee afgedwongen eis dat het vertaald moet worden op protocol niveau is dat ik niet in de verleiding kom om alles via een omweg naar een centraal punt te leiden dat afhankelijk van de berichten op een ander systeem een ander bericht uitzendt. Let wel de vertaalslag wordt sowieso gemaakt, maar maak ik deze zo duicht mogelijk tegen het legacy systeem, of maak ik deze helemaal aan het einde met als gevolg een groot, log, monolitisch, high-end software systeem te maken, waardoor mijn hele systeem afhankelijk is van een PC met een stuk software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 15:38
Omdat de meeste domotica topics hier eigenlijk niet echt lopen (wat ik best vreemd vind ;) ) doe ik me vraag maar in dit topic.
Zelf ben ik aan het kijken naar een woning welke volledig opgeknapt moet worden en deze wil ik dus ook met een domotica gedachten weer gaan inrichten. Waarom gedachte, nou ik denk dat het geld er straks heel hard eruit gaat en ik dus nu meer de juiste voorbereidingen wil nemen zodat later de implementatie makkelijk kan verlopen.
Nu heb je grofweg gezegd 3 soorten domotica waarvan er eigenlijk maar 2 interessant vind.
1: stroomnet x10
2: bekabeld KNX
3: Draadloos z-wave of nieuwere zigbee

Omdat x10 zo verouderd is ga ik hier dus niet voor :P
Blijven optie 2 en 3 nog open.
optie 2: KNX heeft meerdere fabrikanten welke apparatuur maken welke waarbij de componenten centraal gevoed worden. En moet zeggen dat je een aardige meterkast vol krijgt als je het goed aanpakt.
Optie 3: Zou ik zelf toch snel voor zigbee gaan kiezen omdat deze zover ik het goed gelezen heb ook overweg kan met z-wave. En ik heb ook even bij adhoco gekeken maar het schakelmateriaal daarvan vind ik nou niet echt mooi ogen. Maar in het echt heb ik hiervan dus niet iets gezien.
Daarnaast werken de inbouw units ook standalone wanneer je bijvoorbeeld nog geen dure centrale unit hebt aangeschaft. Nadeel is natuurlijk eens in de zoveel tijd een batterij vervangen.

Maar de nu vraag :P
Zijn er nog specifieke nadelen aan een draadloos systeem of zijn er nog specifiek grotere voordelen aan bijvoorbeeld KNX (los van batterijen)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RoadRunner84 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 21:15:Het voordeel van de daarmee afgedwongen eis dat het vertaald moet worden op protocol niveau is dat ik niet in de verleiding kom om alles via een omweg naar een centraal punt te leiden dat afhankelijk van de berichten op een ander systeem een ander bericht uitzendt. Let wel de vertaalslag wordt sowieso gemaakt, maar maak ik deze zo duicht mogelijk tegen het legacy systeem, of maak ik deze helemaal aan het einde met als gevolg een groot, log, monolitisch, high-end software systeem te maken, waardoor mijn hele systeem afhankelijk is van een PC met een stuk software?
Ik wil er zelf juist niet aan beginnen om het hele systeem aan een PC te knopen met een berg interfaces die KaKu, X10, ZigBee, DigitalSTROM en andere proprietary zut af gaat handelen. Dan wordt het inderdaad log en monolithisch.

Als je het OSI-model hanteert kom je alleen in de knoop. Op welke laag ga je die proprietary protocols dan plaatsen? Of laten we die compleet buiten beschouwing en pas je het OSI-model alleen toe op je 'eigen' domotica-protocol?

Als ik zelf een eisenpakket samen zou stellen om een domotica-systeem in elkaar te schroeven, dan zou het uit het volgende bestaan:

* Niet afhankelijk van proprietary protocollen, zodat derde partijen makkelijk op het systeem kunnen uitbreiden.
* Volledig fail-safe, dus als alle 'slimme' apparatuur uitvalt zal er altijd een gedrag zijn dat handmatig overneemt of de boel afschakelt.
* Zo universeel mogelijk, dus de mogelijkheid om licht, elektrische apparaten, multimedia, telecom, HVAC aan te sturen.
* Forward compatible, dus een nieuw apparaat aansluiten op een ouder netwerk zal geen functies verstoren.
* Onafhankelijk van een fysiek medium, maar bij voorkeur wel eigen dedicated bedrading omwille van de betrouwbaarheid.
* Ondersteuning van zowel automatisering ín een enkele controller, als decentrale automatisering, als automatisering via een centraal punt voor het inschakelen van regelscenario's.

Waar je misschien even fout gedacht hebt is dat ik met 'één grote bus' niet bedoel dat er een _eigen_ bus gemaakt wordt die later uit te breiden is, maar dat ik niet door het hele huis én een ZigBee-netwerk, én een CAN-bus, én een X-10 aansluiting wil fabrieken omdat het dan organisatorisch gewoon een chaos wordt.

IMO wil je juist op protocol-niveau kunnen bepalen welke soorten gedrag je voor elkaar wil krijgen (niet: welke berichten van een ander protocol je wil inkapselen) en welke gedragingen je daar dan van andere controllers weer van terug gaat krijgen. Als een temperatuur-sensor bijvoorbeeldt meldt dat de temperatuur in de woonkamer 1 graad gestegen is, dan kan de thermostaat-controller zelf bepalen wat ie daarmee gaat doen, óf de server gaat erop ingrijpen als die aanwezig is.

Het aansturen van een CV-ketel is trouwens nog een geval apart, dat is niet altijd een kwestie van 'een paar draadjes kortsluiten' en de brander gaat aan. Ik heb in mijn eigen (huur)woning een Nefit Moduline thermostaat hangen, die doet wel meer dan 2 draadjes kortsluiten en daar kun je dus ook niet zomaar met een relaisje op inbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
Interessant topic, ben zelf ook op zoek naar een systeem waarmee ik lampen binnen een tijdsbestek aan/uit laat gaan, rolluiken op of neer enzo, om zo de indruk te wekken dat 'we thuis zijn'.

Verder daarop voortboordurend met zon/regen sensoren de rolluiken etc aansturen.

* ChaserBoZ_ bookmarkt dit topic :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Stoney3K schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 23:21:
[...]
Ik wil er zelf juist niet aan beginnen om het hele systeem aan een PC te knopen met een berg interfaces die KaKu, X10, ZigBee, DigitalSTROM en andere proprietary zut af gaat handelen. Dan wordt het inderdaad log en monolithisch.
[...]
* Niet afhankelijk van proprietary protocollen, zodat derde partijen makkelijk op het systeem kunnen uitbreiden.
* Volledig fail-safe, dus als alle 'slimme' apparatuur uitvalt zal er altijd een gedrag zijn dat handmatig overneemt of de boel afschakelt.
* Zo universeel mogelijk, dus de mogelijkheid om licht, elektrische apparaten, multimedia, telecom, HVAC aan te sturen.
* Forward compatible, dus een nieuw apparaat aansluiten op een ouder netwerk zal geen functies verstoren.
* Onafhankelijk van een fysiek medium, maar bij voorkeur wel eigen dedicated bedrading omwille van de betrouwbaarheid.
* Ondersteuning van zowel automatisering ín een enkele controller, als decentrale automatisering, als automatisering via een centraal punt voor het inschakelen van regelscenario's.
[...]
Ah, dan heb ik je idd. niet helemaal goed begrepen. Als ik meerdere prop. systemen aan elkaar wil koppelen via een PC dan zou ik het hele OSI model niet eens bekijken: Er zijn verschillende interfaces die in feite verschillende features voor verschillende apparaten aanbieden.
Door een eenduidige API te maken is het een eitje om een controle programma te maken dat drivers aanstuurt voor die verschillende interfaces.

Je wensenpakket voor een eigen systeem komt behoorlijk overeen met het systeem dat ik voor ogen heb.
Als je zegt dat je volgende wilt:
1) automatisering van elke controller
2) decentrale automatisering
3) centrale automatisering
Wat bedoel je dan met automatisering in elke controller? Centrale automatisering is namelijk een vanzelfsprekendheid als er de mogelijkheid is voor decentrale automatisering (immers verbiedt een decentraal systeem je niet om ook centraal te regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RoadRunner84 schreef op maandag 03 januari 2011 @ 11:48:
[...]

Je wensenpakket voor een eigen systeem komt behoorlijk overeen met het systeem dat ik voor ogen heb.
Als je zegt dat je volgende wilt:
1) automatisering van elke controller
2) decentrale automatisering
3) centrale automatisering
Wat bedoel je dan met automatisering in elke controller? Centrale automatisering is namelijk een vanzelfsprekendheid als er de mogelijkheid is voor decentrale automatisering (immers verbiedt een decentraal systeem je niet om ook centraal te regelen).
Het is in principe een fallback naar boven toe. Als communicatie van de centrale node naar de rest van het netwerk uitvalt, dan moeten de andere nodes overgaan op een scenario waar ze onderling gaan regelen.

Als het hele netwerk tussen de nodes uitvalt, dan moet er binnen die node nog wel controle mogelijk zijn, zodat ik bijvoorbeeld wel het licht in mijn slaapkamer nog met het lichtknopje kan bedienen, maar alleen niet vanuit de huiskamer ;)

Ik ben nog altijd een beetje kwijt hoe je dat OSI-model precies in deze context ziet. Op je eigen-gebakken protocol kun je dat natuurlijk prima toepassen, maar zoals ik al zei, dan stop je er misschien te veel dingen in die niet nodig zijn. Je gaat geen domotica-informatie (rechtstreeks) het internet op sturen, dus je kan er vanuit gaan dat je één segment van een netwerk hebt wat fysiek aan elkaar zit. Om dan informatie aan alle pakketten toe te voegen die zaken als routing, sessie-beheer en communicatie tussen applicaties bijhoudt is misschien toch een beetje overkill, als je alleen maar over een bus wil zeggen 'Lampje 2 in de woonkamer moet nu naar 50%.'

Je zal inderdaad wel iets aan decompositie toe willen passen, maar iets in 7 plakjes snijden waar je er maar een viertal nodig hebt is misschien niet handig.

Wat ik me wel afvraag is hoe je dan die vertaal-units naar andere protocollen in het model wil zetten, of hou je die buiten beschouwing en zie je ze net zogoed als 'source' en 'sink' van domotica-berichten als een werkelijke schakelaar of lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Stoney3K schreef op maandag 03 januari 2011 @ 13:06:
[...]
Het is in principe een fallback naar boven toe. Als communicatie van de centrale node naar de rest van het netwerk uitvalt, dan moeten de andere nodes overgaan op een scenario waar ze onderling gaan regelen.

Als het hele netwerk tussen de nodes uitvalt, dan moet er binnen die node nog wel controle mogelijk zijn, zodat ik bijvoorbeeld wel het licht in mijn slaapkamer nog met het lichtknopje kan bedienen, maar alleen niet vanuit de huiskamer ;)
Uhm... zoals ik het systeem zie (tenzij je idd meerdere systemen via een PC aan elkaar knoopt) is er geen verschil tussen de lichtschakelaar in de huiskamer of de slaapkamer, of een iPhone met slider...
De enige wijze om hier onderscheid in te maken is door de schakelaar in de slaapkamer fysiek te maken (lees: geen onderdeel van het domotica systeem), en in hotel te zetten met je domotica controller.
Ik ben nog altijd een beetje kwijt hoe je dat OSI-model precies in deze context ziet. Op je eigen-gebakken protocol kun je dat natuurlijk prima toepassen, maar zoals ik al zei, dan stop je er misschien te veel dingen in die niet nodig zijn. Je gaat geen domotica-informatie (rechtstreeks) het internet op sturen, dus je kan er vanuit gaan dat je één segment van een netwerk hebt wat fysiek aan elkaar zit. Om dan informatie aan alle pakketten toe te voegen die zaken als routing, sessie-beheer en communicatie tussen applicaties bijhoudt is misschien toch een beetje overkill, als je alleen maar over een bus wil zeggen 'Lampje 2 in de woonkamer moet nu naar 50%.'

Je zal inderdaad wel iets aan decompositie toe willen passen, maar iets in 7 plakjes snijden waar je er maar een viertal nodig hebt is misschien niet handig.
Even de 'domme meneer' strategie: ik heb geen idee hoeveel lagen ik precies nodig heb, maar ik wil voorkomen dat er in de toekomst lagen bij gehacked moeten worden. De jongen bij OSI zullen wel goed nagedacht hebben over het model, en het heeft zich keer op keer bewezen in o.a. internet en ADSL netwerken.
Daarnaast: dat er 7 'lagen' zijn, betekent net perse dat er ook 7 stukken software zijn. Laag 6 bijvoorbeeld (presentatie) kan heel eenvoudig geimplementeerd worden als een struct, een JSON/XML structuur of zelfs al door te zeggen dat strings in ASCII formaat zijn.
Door het aantal lagen te verminderen kan je wellicht wat complexiteit weglaten, maar dan zou je zomaar een "snelle weg" kunnen nemen waar je bij een latere uitbreiding de prijs voor betaalt (in de vorm van veel recoden of een incompatible systeem).
Wat ik me wel afvraag is hoe je dan die vertaal-units naar andere protocollen in het model wil zetten, of hou je die buiten beschouwing en zie je ze net zogoed als 'source' en 'sink' van domotica-berichten als een werkelijke schakelaar of lamp?
Ja, goed gezien. Als ik een X10 sub-systeem heb dan kan ik dat simpelweg beschouwen als 16 lampen. De "vertaal" module zal zich dan bekend maken op het netwerk als een X10-gateway en als 16 lampen. (mocht er nou iets anders dan een lamp op zitten, dan is dat dus via de X10-gateway node in te stellen, terwijl het aansturen van die lamp via één van de 16 lamp nodes gaat).

Edit: even je profiel bekeken, hoi Robin :w, doe de stackers de groeten van me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
JER00N schreef op woensdag 29 september 2010 @ 20:35:
Update: inmiddels heb ik de xbee-modules binnen. Het was nog een heel gedoe om de goeie firmware er in te zetten (er zijn tig verschillende soorten firmware en kennelijk werken ze niet allemaal even goed met mijn 'series 2' modules). Ik heb nu in ieder geval een coordinator en een router/end device ingesteld en heb het voor elkaar gekregen om ze met elkaar te laten communiceren. De RS232-verbinding met m'n pc heb ik nu vervangen door een xbee-module op een USB-bordje, en een xbee-module aan de microcontroller. DIN/DOUT aan de TX/RX van de PIC en het werkt :)
kun je misschien vertellen welke firmware je uiteindelijk gebruikt hebt? Ik zit zelf in de aanschaffase voor wat van deze modules. Gebruik je encryption?

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
DeoDupke schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 20:13:
[...]

kun je misschien vertellen welke firmware je uiteindelijk gebruikt hebt? Ik zit zelf in de aanschaffase voor wat van deze modules. Gebruik je encryption?
Ik gebruik versie 2x70 (2170 voor de coordinator en 2970 voor de end devices), dat is de Zigbee API firmware. Ik heb trouwens de 'series 2'-modules.

Encryptie gebruik ik (nog) niet, lijkt me op dit moment nog niet echt nodig. Ik heb een jaar of twee geleden op m'n opleiding ook al met Xbee-modules gewerkt en toen heb ik encryptie wel uitgeprobeerd, volgens mij is het niet meer dan encryptie aanzetten en een key instellen, de encryptie- en decryptie wordt door de modules zelf gedaan geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René van Gaalen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik heb de knoop doorgehakt en heb voor Z-Wave gekozen.
Heb de MIOS Gateway VERA 2 gekocht en diverse schakelaars/dimmers/sensors van diverse fabrikanten aangesloten en ik ben eigenlijk verbaasd hoe verassend goed het allemaal werkt.(had nogal wat reviews gelezen die negatief waren over de Mios Vera, dit had vaak te maken met de voorganger, de Mios Vera 1)

Alle Z-Wave hardware word direct door de MIOS Gateway VERA 2 herkend en gepaird.
Voordeel van de VERA 2 is dat er geen PC aan hoeft te staan om de boel draaiend te houden.
De mogelijkheden om scenes, timers, ruimtes in te stellen zijn enorm groot, de lijst met ondersteunde hardware is ook behoorlijk uitgebreid.

Het is even puzzelen om de Mios Vera te begrijpen, eenmaal begrepen hoe het een en ander moet worden ingesteld is het een fluitje van een cent om alles naar je hand te zetten.

Heb Home Buddy op mijn Motorola Milestone (android) gezet en kan nu al mijn lampen enzo bedienen met mijn mobiel, helemaal geweldig.

Ik heb overigens ook nog een paar dagen met HomeSheer software zitten spelen voordat ik de Vera 2 kocht.
Dit werkte op zich ook goed, probleem is echter dat de PC altijd aan moet staan om als server te dienen en bovendien is het erg duur, zeker de Pro versie is niet te betalen en ook de meeste plugins zijn flink aan de prijs.
Voor de MIOS Gateway VERA 2 betaalde ik € 179, voor dit bedrag kan ik alles schakelen wat ik maar wenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djteddy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

djteddy

We're going streaking!

Leuk topic dit, sluit een beetje aan waar ik het afgelopen jaar aan gewerkt heb. Wij (twee super gedreven hobbyisten) zijn al een tijdje bezig met een kleuren ledlamp die wij via het internet draadloos kunnen schakelen.
Wij zijn een jaar geleden hieraan begonnen om dat wij zelf op zoek waren naar een lamp die wij simpel elke kleur konden maken die wij wilde. Na enkele bestaande producten bekeken te hebben, zijn we zelf maar iets gaan bouwen.
Wij hebben nu een usb-stick gecombineerd met een hoog vermogen led lamp en wij zitten erover te denken om deze ook voor andere mensen beschikbaar te maken.

Zijn er mensen geinteresseerd in zo'n soort lamp? Wil je net zoals wij kunnen sturen via een webpagina of moet er een afstandsbediening bij? Zoals het er nu uitziet kost de lamp ongeveer 25 euro en de usb stick ook. Een starters-setje zou je dus voor 50 euro kunnen aanschaffen. Hierna kun je het aantal lampen nog uitbreiden en deze afzonderlijk of tegelijk sturen.

We zijn ook vooruit aan het kijken naar het sturen van thermostaten, stopcontacten en tv/radio. Is hier ook interesse in?

Voor de tweakertjes: we maken gebruik van een draadloos 2.4 gig platform, met een custom meshing stack. We hebben een 9watt RGB led en voor sturing gebruiken we een USB stick (serieel over usb). Het protocol om de lamp te sturen word open source. Ook interfacing met bestaande pakketten zou dus zelf makkelijk gebouwd kunnen worden.

"Honey, you think KFC is still open?" - Frank the tank / old school the movie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
djteddy schreef op maandag 17 januari 2011 @ 02:01:
Leuk topic dit, sluit een beetje aan waar ik het afgelopen jaar aan gewerkt heb. Wij (twee super gedreven hobbyisten) zijn al een tijdje bezig met een kleuren ledlamp die wij via het internet draadloos kunnen schakelen.
Wij zijn een jaar geleden hieraan begonnen om dat wij zelf op zoek waren naar een lamp die wij simpel elke kleur konden maken die wij wilde. Na enkele bestaande producten bekeken te hebben, zijn we zelf maar iets gaan bouwen.
Wij hebben nu een usb-stick gecombineerd met een hoog vermogen led lamp en wij zitten erover te denken om deze ook voor andere mensen beschikbaar te maken.

Zijn er mensen geinteresseerd in zo'n soort lamp? Wil je net zoals wij kunnen sturen via een webpagina of moet er een afstandsbediening bij? Zoals het er nu uitziet kost de lamp ongeveer 25 euro en de usb stick ook. Een starters-setje zou je dus voor 50 euro kunnen aanschaffen. Hierna kun je het aantal lampen nog uitbreiden en deze afzonderlijk of tegelijk sturen.

We zijn ook vooruit aan het kijken naar het sturen van thermostaten, stopcontacten en tv/radio. Is hier ook interesse in?

Voor de tweakertjes: we maken gebruik van een draadloos 2.4 gig platform, met een custom meshing stack. We hebben een 9watt RGB led en voor sturing gebruiken we een USB stick (serieel over usb). Het protocol om de lamp te sturen word open source. Ook interfacing met bestaande pakketten zou dus zelf makkelijk gebouwd kunnen worden.
Er zullen vast hobby bobs geinteresseerd zijn, maar denk dat je daarvoor wel op het verkeerde forum zit. En als je kijkt naar het topic Het RGB (mood)light topic - deel 2 zul je zien dat een hoop mensen al heel wat info hebben gegeven om daar wat mee te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djteddy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-10-2024

djteddy

We're going streaking!

De rede waarom ik het in dit topic zet is dat we aan het kijken zijn naar ondersteuning voor stopcontacten / thermostaten / etc. Hierdoor komt het meer in de buurt van domotica dan puur alleen een rgb moodlamp.

"Honey, you think KFC is still open?" - Frank the tank / old school the movie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Maar dit gaat over vragen / ervaringen mbt domotica en niet over het zelf ontwikkelen van schakel apparatuur. Ik zie het dus meer als vervuiling van dit topic dan dat het nuttig is.

Maar zijn er hier nog mensen die z-wave gebruiken icm een logitech harmony?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etimm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:53
Ik heb zelf sinds kort de Logitech Harmony 900. Deze wordt met een RF ontvanger geleverd.
Aanvankelijk dacht ik ook mijn 433Mhz Elro schakelkastjes te kunnen bedienen.
Helaas bleek achteraf dat de afstandsbediening alleen RF signalen naar de ontvanger verstuurd en dus niet naar andere RF apparaten.
Hiervoor heb ik de JBMedia Light Manager Mini aangeschaft. Deze zou officieel alleen met KlikAan KlikUit ontvangers werken, maar ik kan inmiddels mijn kastjes bedienen met de Logitech Harmony 900.

Wat betreft het aansturen van de lampen/stekkerdozen ben ik erg tevreden. Ik loop zelf nu wel tegen de beperkingen van de Logitech software aan:

De software bied geen mogelijkheid om bij "voorkeurs" activiteiten acties weg te laten.

Als je bij het aanmaken van een activiteit kiest voor "Televisie kijken" (o.i.d.) dan zal hij deze altijd "aan" zetten.
Zo is het "aan" commando voor de JBMedia Light Manager Mini overbodig.
Nu staan er 5 commando's in de lijst welke eerst komen en dan ook nog eens overbodig zijn. Verder is het een ideaal apparaat.
Ik heb geen idee of en hoe je Z-Wave zou kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-05 17:26
Mijn setup ziet er ongeveer als volgt uit:

Software: Homeseer
Hardware: RFXCOM
Hardware: Klik-aan-klik-uit, X10, Z-Wave, Oregon (temperature), Visonic (security), Plugwise

Wat kan ik er mee?
- Stroom verbruik meten van gehele uit + alle individuele componenten
- Bediening van lampen
- Monitoring van beweging en deuren/ramen in het hele huis
- Monitoring van regen, temperatuur
- Monotoring van Gas, Water en electra verbruik (totaal)
- Monitoring van douche-water verbruik
- Presence (personen: Bluetooth, autos: sensoren)
- Integratie met Infrarood (alles in de buurt van de TV)

Bedienen via
- iPhone/iPad
- Windows-based touch-pads
- Android touch-pad
- Web-browser
- Afstandbediening: X10, KAKU, IR
- IVR (voice response)

En nog veel meer. Het is een leuke, verslavende hobby.

De meeste projecten probeer ik te documenteren. Meer informatie: http://www.domoticaworld.com

Groeten
DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:04
DJF3 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:42:

Hardware: Klik-aan-klik-uit, X10, Z-Wave, Oregon (temperature), Visonic (security), Plugwise

Wat kan ik er mee?
- Bediening van lampen

Bedienen via
- iPhone/iPad
- Windows-based touch-pads
- Android touch-pad
- Web-browser
- Afstandbediening: X10, KAKU, IR
- IVR (voice response)

De meeste projecten probeer ik te documenteren. Meer informatie: http://www.domoticaworld.com

Groeten
DJ
klinkt goed en precies wat ik ook graag zou willen in een volgend huis tot ik waarschijnlijk de prijs hoor:)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

DJF3 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 09:42:

Wat kan ik er mee?
- Bediening van lampen
Ik ben erg geinteresseerd in het monitoren van gas/water/elektra. Alleen zit bij mij de watermetern in een put onder de deurmat, zonder elektra aansluiting of andere stroom/netwerk/telefoon aansluitingen en redelijk vochtig... Kan ik dat dan ook meten?
Inderdaad, ben net begonnen met het KlikAanKlikUit gebeuren en dat zet je steeds verder aan het denken hoe je het beter/makkelijker kan maken. Leuk!
Ik heb daar even gekeken, maar begrijp niet helemaal hoe dat nou werkt die meteropnemers. Reageren die op een elektrisch signaal of zo? Kan dat bij alle meters?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 14:22

morphje

let's all love lain

(jarig!)
c70070540 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:21:
[...]

Ik ben erg geinteresseerd in het monitoren van gas/water/elektra. Alleen zit bij mij de watermetern in een put onder de deurmat, zonder elektra aansluiting of andere stroom/netwerk/telefoon aansluitingen en redelijk vochtig... Kan ik dat dan ook meten?

.... maar begrijp niet helemaal hoe dat nou werkt die meteropnemers. Reageren die op een elektrisch signaal of zo? Kan dat bij alle meters?
De meest toegepaste methode bij watermeters is een halleffect sensor. De meeste watermeters zijn opgebouwd met een magneet op hun rotor. Ergo, tel je de magneetpulsen, dan tel je de x hoeveelheid liters. Neem een counter circuit en uitlezen maar.

Gasmeter in NL kan je meten (de meeste) met behulp van de reflectie van het laatste cijfer van de meter.

Elektra meter zijn wat meer methoden voor, de meest praktische zijn: je leest het knipperende ledje van een digitale meter uit (das gemakkelijk) of je gaat meten met een stroomtransformator op je hoofdlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik heb me keuze gemaakt om te gaan werken via Z-Wave. Dit omdat het gewoon het makkelijkst is op toekomst basis en het stukken goedkoper is dan EIB/KNX.
Heb zojuist de MIOS Vera 2 besteld met een Merten 507900 dimmer (heeft externe bekabelde ingang)
Tevens ook gelijk een nieuwe thermostaat besteld. (ook z-wave) maar deze heb ik in de UK besteld omdat het inclusief verzending 30 euro goedkoper is. De Vera2 is om wat voor reden dan ook gewoon goedkoop in Nederland als je het vergelijkt met de rest van Europa :)

Dit alles ga ik afronden met Jung SL500 :9~ schakelmateriaal (wit met transparant)

In de toekomst ga is via een USB -> RS485 controler kijken of ik me alarm systeem kan koppelen en anders los ik dat wel op via relais contacten op het alarm paneel zelf. Maar de bus uitlezen is natuurlijk een mooiere oplossing :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit

vandeGerrit

klaasbram schreef op zondag 22 mei 2011 @ 20:07:
Nou ik heb me keuze gemaakt om te gaan werken via Z-Wave. Dit omdat het gewoon het makkelijkst is op toekomst basis en het stukken goedkoper is dan EIB/KNX.
Wat ik mij nog afvroeg over draadlos, (aangezien de muren open breken voor kabels geen optie is). Is het beveiligt, dus dat niet de buren jou lampen aan en uit kunnen zetten? Staan de zender ook continue te zenden, of alleen wanneer het nodig is, en er een pakketje verstuurd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 20:27

casemodder

--->

Mijn domotica huis en plannen.

Sinds kort in de ban van android :+

Heb hier een sever pc staan die verantwoordelijk is voor.

-File sharing
-Nieuwsgroeppen
-Printerdeling
-Muziek waarbij hij gekoppeld is aan mijn onkyo reciever

Nu bedien ik dus al de muziek via VNC vieuwer op mijn android tab op de server die het op zijn beurt doorgeeft aan de onkyo.

Binnenkort wil ik de klik aan klik uit TPC 300 aanschaffen om ook zo via de server het toch al redelijk uitgebreide klik aan klik uit ontvanger assortiment hier in huis te bedienen.

Nu ben ik echter nog op zoek naar iets om via de android tab of via de server mijn audio/video apparatuur te bediennen. IR dus.

Het is mogelijk om bij mijn audio/video afdeling in de woonkamer :+ een usb aansluiting te maken voor bijv. een usb ir zender OID die aan mijn server gekoppeld is.

Iemand een tip om mij in de goedde richting te sturen?

Bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door casemodder op 26-05-2011 23:01 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
vandeGerrit schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:15:
[...]

Wat ik mij nog afvroeg over draadloos, (aangezien de muren open breken voor kabels geen optie is). Is het beveiligt, dus dat niet de buren jou lampen aan en uit kunnen zetten? Staan de zender ook continue te zenden, of alleen wanneer het nodig is, en er een pakketje verstuurd wordt?
De huidige generatie z-wave (gen3 of zoiets) is de transmissie op zichzelf niet encrypted en vanaf versie 4 is dat wel mogelijk. Je doet een actor (schakelaar/ dimmer etc) koppelen aan een gateway zoals bv de Vera. Als je inbouw dozen diep genoeg zitten dan is het zelfs mogelijk om achter je schakelaar een module te plaatsen (dit ga ik zelf ook doen ;) )
En zender zoals een lichtschakelaar zend zelf alleen wanneer deze geactiveerd word. Door een gateway of schakelaar ingang (puls). Een thermostaat zou afhankelijk van de instellingen automatisch om de 15 zijn status kunnen door sturen. Ik zou als ik jouw was eens ga inlezen over z-wave of de opvolgers zigbee (alleen nog bijna niets van te koop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FluoDude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01-2023
Bij de renovatie van ons huis enkele jaren terug heb ik alle schakelaars ondergebacht in de garage , deze worden nu bedient via 24V pulse schakelaars over telefoon draad. Ik ben nu aan het uitkijken naar een manier om deze via domotica te bedienen (homseer op de WHS waarschijnlijk). Z-wave en X-10 lijkenme niet geschikt ik vroeg me af wat ik nodig heb om de PC interface te maken enezijds met de 24V druktoetsen en anderzijds met de Schakelaars. Ik veronderstel dat de DIN RAIL schakelaars vervangen dienen te worden aangezien het moeilijk is deze uit te lezen.
Ik vroeg me af of er geen DIN RAIN module bestaat met bijvoorbeeld 20 schakelaars/dimmers en een TCIP verbinding voor I/O van het netwerk zoadat je deze via homeseer en dergelijke kan aansturen.
Ook voor de druktoeten vraag ik me af of zulk een device bestaat. Dit lijken me redelijk simpele I/O task dus dat moet toch bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Hager heeft domovea, die moet dat kunnen.

Een gemiddelde KNX installatie ook wel, met de juiste Input modules. Wel veel DIN rail ruimte nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 13:14
Jaloers op de setup en zeer geinteresseerd in de website! ga zo door!

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Op dit moment heb ik voor mijzelf 2 opties om mijn huis van domotica apparatuur te voorzien.

Optie 1: Alleen apparatuur geschikt voor Zwave
Optie 2: Alleen apparatuur geschikt voor Zwave EN X10

Welke optie heeft jullie voorkeur?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

@kirzzziz: X10 vind ik (persoonlijk) bagger, het is vrij letterlijk een afstandbediening; als je niet goed mikt (ie: er is ruis) komt je knopje niet aan, daarnaast heeft de powerline versie van X10 nadelige gevolgen voor o.a. je hifi set. Het enige voordeel (imo) van X10 is dat het goedkoop is. Als je budget hebt voor z-wave zou ik die optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag gelukkig nog op tijd er achter gekomen dat er 1 inbouwdoos nog niet diep genoeg was voor pulsschakelaar met dimmer er achter. Dus heb ik maar even een 4aderig kabeltje naar me meterkast gelegd (de centraaldoos van de schakelaar was de eerste vanaf de groepenkast ;) )

Maar het heeft pas zin om foto's te laten zien wanneer de stucadoor is geweest maar dat gaat nog minstens 2 weken duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
remcoXP schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 18:57:
[...]

klinkt goed en precies wat ik ook graag zou willen in een volgend huis tot ik waarschijnlijk de prijs hoor:)
Ik heb een 2-tal overzichten geplaatst met de kosten van een setup.
http://www.domoticaworld....-news/how-to-start-cheap/
http://www.domoticaworld.com/domotica1/ordering-pricing/

Het mooie van zo'n oplossing is dat je relatief klein kan beginnen.
Cheapest start: € 229 (Software en Control hardware)
Goede start: € 360 (Software en Control hardware)

Cheers
DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
c70070540 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 20:21:
Ik heb daar even gekeken, maar begrijp niet helemaal hoe dat nou werkt die meteropnemers. Reageren die op een elektrisch signaal of zo? Kan dat bij alle meters?
Water meter: pulse telling dmv een reed-relais die een magneetje 'ziet' dat iedere 0.5 Liter voorbij komt
Gas meter: optical: detecteer het gaatje in een van de cijfers van het telraam in de gasmeter. (hier zit een reflecterend vlakje achter)
Electriciteit: dmv een 'klem' om de hoofd-ader van de binnenkomende electra.

DJ
http://www.domoticaworld.com

[ Voor 38% gewijzigd door DJF3 op 26-06-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DJF3 schreef op zondag 26 juni 2011 @ 20:44:
[...]Electriciteit: dmv een 'klem' om de hoofd-ader van de binnenkomende electra.
Die is dus in Nederlandse meterkasten verzegeld en mag je gewoon NIET aan knoeien.

Per afgezekerde groep een oppikspoeltje (stroomtang) erop zetten zodat je het verbruik per groep kan bepalen en hieruit je totale verbruik is trouwens wel een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Stoney3K schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:19:
[...]

Die is dus in Nederlandse meterkasten verzegeld en mag je gewoon NIET aan knoeien.

Per afgezekerde groep een oppikspoeltje (stroomtang) erop zetten zodat je het verbruik per groep kan bepalen en hieruit je totale verbruik is trouwens wel een mogelijkheid.
na je KW-meter gaan er max 3 fasen naar je meterkast, hier kun je dus makkelijk een klem opklemmen voor de stroom te meten.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sandertje03 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:24:
[...]

na je KW-meter gaan er max 3 fasen naar je meterkast, hier kun je dus makkelijk een klem opklemmen voor de stroom te meten.
Daar moet je dus wel de leiding voor open maken (die fasen lopen niet gescheiden naar de kast toe, iig bij mij niet).

Als je een klem op een leiding zet waar fase EN nul in zit zul je gewoon geen stroom meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Je kan die stroom gewoon meten in de stoppenkast, na de hoofdzekering en hoofdschakelaar op iedere hoofdfasedraad net voordat deze over de groepen verdeeld wordt een stroomtrafo/tang plaatsen. Iedere groep apart is dus niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Danfoss thermostaat systeem? Ik zag dat de software gratis was en de kranen zien er ook wel mooi uit, ben beniewd alleen hoe lang dit mee kan gaan. Verder kan ik weinig vinden over hoe de CV word aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
DRaakje schreef op maandag 27 juni 2011 @ 22:12:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Danfoss thermostaat systeem? Ik zag dat de software gratis was en de kranen zien er ook wel mooi uit, ben beniewd alleen hoe lang dit mee kan gaan. Verder kan ik weinig vinden over hoe de CV word aangestuurd.
Misschien heb je er wat aan, maar heb wel een blog gevonden die zich bezig heeft gehouden met de danfoss kranen...http://blog.tane.nl/?p=7

De oude kranen dus en niet op een Zwave thermostaat aangesloten...mja zoals ik al zei. Misschien heb je er wat aan...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Laatst online: 16:05
Als je stroomverbruik wilt meten en je meterkast is uitgerust met een meter met een led dat knippert bij verbruik dan kun je dat prima meten. In ieder geval loopt je gemeten verbruik dan gelijk met het verbuik volgens de teller (http://www.bwired.nl/How_rfxcom.asp).

[ Voor 9% gewijzigd door mgizmo op 27-06-2011 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Stoney3K schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:30:
[...]

Daar moet je dus wel de leiding voor open maken (die fasen lopen niet gescheiden naar de kast toe, iig bij mij niet).

Als je een klem op een leiding zet waar fase EN nul in zit zul je gewoon geen stroom meten.
in de meterkast zijn de fase gescheiden van de nul, en kun je zonder problemen meten, zit als het goed is ook geen zegel op. (zo wel, doorknippen)
zoals hieronder beschreven
base_ schreef op maandag 27 juni 2011 @ 19:15:
Je kan die stroom gewoon meten in de stoppenkast, na de hoofdzekering en hoofdschakelaar op iedere hoofdfasedraad net voordat deze over de groepen verdeeld wordt een stroomtrafo/tang plaatsen. Iedere groep apart is dus niet noodzakelijk.
mgizmo schreef op maandag 27 juni 2011 @ 22:56:
Als je stroomverbruik wilt meten en je meterkast is uitgerust met een meter met een led dat knippert bij verbruik dan kun je dat prima meten. In ieder geval loopt je gemeten verbruik dan gelijk met het verbuik volgens de teller (http://www.bwired.nl/How_rfxcom.asp).
Hoe wil jij de LED meten? daarmee vraag ik hoe je iets monteert op je meter om het uit te lezen?

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372687

Een phototransistor die je met een stukje dubbelzijdige tape op de behuizing plakt?

En een zegel doorknippen? Het lijkt me dat die er niet voor niets op zit?

Ik heb hier eerder eens op het forum gelezen (volgens mij in het duurzame energie topic) dat iemand een schakeling heeft gemaakt met een LED en phototransistor die telt hoe vaak het streepje op de draaischijf voorbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Een led en phototransistor voor een draaischijf kan ook prima werken zolang je evt strooilicht genoeg afschermt, verder worden normaliter alleen de hoofdzekeringen en hoofdschakelaar verzegeld, de zekeringkast waar e.e.a. vedeeld wordt is dus meestal niet verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372687

Ik meende dat strooilicht niet zo'n probleem was, met IR ook niet zo snel last van denk ik?

Edit: heb de post kunnen vinden, stond toch niet in het Duurzame energie topic en het is ook geen IR.

harold65 in "[Discussie] Arduino-topic"

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 372687 op 28-06-2011 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-06 01:33
Hier wat meer info over het uitlezen van een "slimme" meter, mocht je geen draaischijfmeter hebben.

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=16&t=6104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:46
RoadRunner84 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:56:
[...]

16 * 16 per huis!!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Waarom denk je dat ik huis tussen quotes zette? A t/m P zijn huiscodes en 0 t/m 15 (of 1 t/m 16) zijn apparaatcodes. Per (X10)huis zijn er dus 16 apparaten. In principe staat niets je in de weg om binnen één fysiek huis meerder X10 huiscodes te gebruiken mits je buren niet ook X10 hebben, het electricitetisnet houdt namelijk niet magischerwijs op bij jouw meterkast. Dan is er nog wel de mogelijkheid om filters te gebruiken zodat X10 je huis niet uit (of in) komt, maar daar ben je dus een te beperkt systeem aan het hacken om er meer mogelijkheden uit te persen. Nadeel is dat deze filters dan weer behoorlijk aan de prijs zijn en niet over groepen heen kunnen springen, dus dan moet je weer inter-groep en zelfs inter-fase koppelingen gebruiken om dit op te lossen... zie je waar ik heen ga?
X10 is 16 apparaten in een huis, en gaat moeilijk van de ene naar de andere fase. DMX kent dit probleem niet, Z-wave ook niet, KNX (ping ping $$$) alleen in de PLC versie, niet in de TP1 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-05 23:31
Hallo, even een vraagje beetje aan het inlezen over z-wave, ziet er allemaal goed uit maar nu zag ik deze controller.

Maar deze moet je dus normaal aansluiten op je modem.

Aangezien er nu aan mijn modem al een router hangt zal deze dus aan de router moetten, in principe geen probleem maar het adres van de controller is 192.168.1.1, dat is hetzelfde als van mijn router.

Gaat dat problemen opleveren of kan ik hem een ander ip adres toewijzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

het lijkt erop dat de mios vera een router is met aangepaste firmware. Je kan deze evt. ook gebruiken in plaats van je huidige router. Als je perse je huidige router wilt behouden dan moet je je router of deze gateway een ander IP geven lijkt me. Houdt er dan wel rekeneing mee dat je op je router port forwards moet instellen om je domotica vanaf buiten te kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Hmm, daar zit ook nou ook weer niet op te wachten..

Kan iemand mij een mooie controller aanbevelen die ook rechtstreeks op de router aan te sluiten is ..

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil een z-wave netwerkje wat simpel begint ( alleen lampen schakelen en dimmen ) en evt later uitbreiden naar zonwering bedienen en evt alarm functies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Tis niet erg druk hier he ...

Ben er denk ik uit...

Of ik ga gewoon homeseer draaien of toch maar die vera ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
MaChOmIdGeT schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:15:
Tis niet erg druk hier he ...

Ben er denk ik uit...

Of ik ga gewoon homeseer draaien of toch maar die vera ..
Vind homeseer echt veel te duur en veel te omslachtig.

Kun je geen zuinige server laten draaien met een USB Z-wave stick?

http://www.ezhome.nl/z-wave-me-z-wave-usb-stick.html

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 16:40

nephilimcrt

Mad Scientist

Ik gebruik het zelf niet, maar misschien is dit iets?

http://www.houseagent.nl/forum/

en

http://www.maartendamen.com/category/houseagent/

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Heb homeseer al draaien .. Usenet Ftw!

Maarre idd omslachtig maja instellen vindt ik niet zo erg.
Het voordel is wel dat je wat meer ingewikkelde scene's kan instellen ook op tijd enzo
Maarja kan idd ff zon stick kopen kost niet zoveel dus kan het altijd proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
Mischien kijk ik er over heen maar waar kan ik dat houseagent downloaden ? En iemand een alternatief voor homeseer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik ga straks gewoon een Vera draaien omdat een pc aan laten staan voor domotica het doel van stroom besparing voorbij gaat. (andere doelen zoals gebruiksvriendelijkheid en gemak blijven hetzelfde) Want een pc die maar 6w doet terwijl deze actief is zie ik niet snel verschijnen.
Daarnaast kun je de vera gewoon van ip adres wijzigen. En als fabrikant moet je gewon een keuze maken waar je hem default op zet.

offtopic:
Zo kom ik ook geregeld in aanraking met systemen die standaard op 192.0.0.60 staan. Officieel dus geen private range! maar hier is voor gekozen om zo bij het inprikken in het bestaand netwerk juist geen problemen te krijgen. Via beheer tool kun je hem gewoon in het nummer opzoeken mits het netwerk multicast ondersteund. (lees niet blokkeert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Hmm, nu ik bezig ben met het kopen van een huisje speelt ook de aansturing van het licht weer op :P

Ik hoef niet mijn stroomverbruik te meten, rolluiken aan te sturen, voordeur te openen etc.
Maar wel wil ik op de slaapkamer verlichting schakelen vanaf de muur, en bij het bed, en tevens kunnen dimmen. Nog geen echte domotica misschien, maar een hotelschakeling gaat IIG niet voldoen.

Het is uitsluitend LED verlichting daar. Ik denk dat ik een microcontorollertje zou moeten maken die ongeveer hetzelfde werkt als de KaKu sets: aan+uit knop, en met nog een keer aan indrukken gaat hij de PWM doorlopen tot je weer op aan drukt. En dan 2 sets van zulke knopjes er aan, bij de deur en het bed.

Hoe zit het trouwens installatietechnisch, met laagspanning en 230v~. Zijn er mensen die beide aanleggen in de installatie? Ik weet dat het niet samen in 1 lasdoos mag, dus wellicht is het het beste om bijv. een lasdoos te hebben in het plafond met 220, vanaf daar naar een WCD met de 12volt voeding met de controller. En de schakelaars en lampen met leidingen naar de controller te halen, met een x-aderige wandkabel erdoor voor de 12volt en sturingen.
Ook dan nog lege leidingen naar de schakelaars en lampen waarin evt gewoon installatiedraad getrokken kan worden mocht er ooit weer gewone verlichting in moeten.

In de woonkamer blijf ik denk bij het systeem wat ik nu gebruik: Logitech harmony + marmitek ontvanger + KaKu, en Chromoflex controllers voor de RGB LED verlichting. Kan ik alles met 1 afstandsbediening regelen. Al zit ik daar ook wel met 12 volt verlichting, maar die geef ik elk zijn eigen voeding zodat ik geen gescheiden 12v en 230v hoef te trekken. Puntje is dan nog wel dat de RGB modules een rs232 signaal hebben waarmee ze communiceren, die zou ik dan nog wel naar de juiste plaatsen moeten halen. Is te doen, net als speaker, netwerk en tv kabels.

edit: Want voor zover ik heb kunnen vinden is er nog niet echt iets wat makkelijk met RGB verlichting om kan gaan, en handig verlichting schakelt. Behalve DMX dan, maar dat is weer niet zo makkelijk te bedienen met bijv. een harmony one. Behalve dan met de tussenkomst van een PC met IR ontvanger en het maken van keyboard shortcuts etc. Maar ik wil geen PC laten draaien voor het sturen van verlichting.
Zou top zijn als er iets is waarbij je gewoon via het stroomnet of evt een losse schakeldraad als dat toegestaan is de boel kan sturen. Anders zou het ook via RF kunnen. Maar qua RGB dimmers is er IIG niet veel te koop :/

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 10-07-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadRunner84

RoadRunner84

Meep meep

Je gebruikt nu een Harmony i.c.m. een Marmitek receiver? Dan moet je de uitgangen van die receiver toch ook kunnen gebruiken om met een eenvoudige microcontroller DMX te maken? Ik ben zelf wel gecharmeerd van DMX omdat het zo stierlijk eenvoudig EN robuust is. Enige nadeel ervan is dat je maar 1 controller kunt hebben in je DMX chain, mocht je dus een tweede controller willen dan moet die tegen de DMX controller praten.
12V of andere lage spanningen mogen samen met datalijnen door 1 buis, maar niet met 220V samen. Nou.. dat is niet helemaal waar, je mag je 12V wel bij 220V trekken, maar dan moet alle apparatuur op die 12V voldoen aan de veiligheideisen voor 220V... Wat je vaak niet wilt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je dozen. Enige uitzondering op de regel is (eigenlijk wel logisch) optische datadrageers; een TOSlink mag bij je 220V getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

MaChOmIdGeT schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 20:30:
Mischien kijk ik er over heen maar waar kan ik dat houseagent downloaden ? En iemand een alternatief voor homeseer ?
Ik kan inderdaad ook geen downloadlink vinden. De gast die het gemaakt heeft zit hier op GoT onder de nick 'Deamz0r'. Misschien kun je hem eens lastigvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
nephilimcrt schreef op maandag 11 juli 2011 @ 11:41:
[...]

Ik kan inderdaad ook geen downloadlink vinden. De gast die het gemaakt heeft zit hier op GoT onder de nick 'Deamz0r'. Misschien kun je hem eens lastigvallen...
https://github.com/maartendamen/HouseAgent
daar kun je de laatste source vandaan halen. Het is nog wel beta en ik weet dat er aan installers gewerkt wordt.

Install notes vind je hier: http://www.houseagent.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=16

[ Voor 8% gewijzigd door steffex op 11-07-2011 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
RoadRunner84 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:35:
Je gebruikt nu een Harmony i.c.m. een Marmitek receiver? Dan moet je de uitgangen van die receiver toch ook kunnen gebruiken om met een eenvoudige microcontroller DMX te maken? Ik ben zelf wel gecharmeerd van DMX omdat het zo stierlijk eenvoudig EN robuust is. Enige nadeel ervan is dat je maar 1 controller kunt hebben in je DMX chain, mocht je dus een tweede controller willen dan moet die tegen de DMX controller praten.
12V of andere lage spanningen mogen samen met datalijnen door 1 buis, maar niet met 220V samen. Nou.. dat is niet helemaal waar, je mag je 12V wel bij 220V trekken, maar dan moet alle apparatuur op die 12V voldoen aan de veiligheideisen voor 220V... Wat je vaak niet wilt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je dozen. Enige uitzondering op de regel is (eigenlijk wel logisch) optische datadrageers; een TOSlink mag bij je 220V getrokken worden.
De marmitek receiver is zo'n klein dingetje, die IR signalen domweg via RF verzend naar de ontvanger (die ik niet gebruik) om apparatuur in een andere kamer te bedienen. Die werkt op dezelfde freq. als de KaKu modules.
Inderdaad, DMX is mooi. Heb er vaker mee gewerkt in mijn drive-in-show tijdperk. Maar ik mis nog een beetje de link tussen DMX controller en bedienen vanaf meerdere plekken of met afstandsbediening. Dimmers, RGB, en schakelmodules zijn volop te krijgen. Maar ik ben bang dat voor een eenvoudige link tussen IR en DMX ik zelf iets moet gaan ontwerpen. waarbij ik bijv. apparaten kan aan/uit zetten, en bepaalde scenes kan oproepen.

Wat ik wel ben tegengekomen:
http://www.velbus.eu/

Die hebben 4x0-10v dimmers, met omzetters van 0-10v naar PWM, tevens 8 voudige drukknop bediening die je bijv. bij de deur kunt plaatsen, en LCD controllers die je ook kunt bedienen met de Harmony. Klinkt goed in de oren.
Modules kun je centraal plaatsen, of op de plek van gebruik en de interface kabel daar naartoe halen.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 11-07-2011 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ben aan het uitkijken naar een dimmer voor een zwave netwerk. Nu ben ik nog geen enkele dimmer tegengekomen met een draaiknop, maar alleen met een drukknop. Kan dit? Ben namelijk voor conventionele dimmers er nog geen 1 tegengekomen met alleen een drukknop mogelijkheid.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Thanks. Ik zal 'm zelf ook eens downloaden, om wat inspiratie op te doen voor m'n eigen projectje.

Het valt me op dat wanneer er over 'domotica' gesproken wordt, iedereen het vooral heeft over het bedienen van je hele huis met één afstandsbediening of dingen op gezette tijden laten gebeuren.
Toegegeven, dat is al een hele verbetering ten opzicht van ouderwets alles zelf doen, maar ik vind het zo jammer dat de lat niet hoger gelegd wordt.

Ik probeer met mijn projectje (en proberen moet hier dubbel onderstreept worden) om een 'intelligent' systeem te maken dat weet waar ik ben en een inschatting probeert te maken (op basis van mijn acties in het verleden) wat ik wil. Is het een doordeweekse avond en ben ik thuis en is het half 9 's avonds...dan is de kans groot dat ik een kopje koffie wil en gaat het systeem vast de Senseo opwarmen, bijvoorbeeld.

...Je moet de lat een beetje hoog leggen voor jezelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
domotica is een breed begrip, hoe je het toepast in je eigen huis en daarbuiten, is natuurlijk geheel aan jezelf!
Pagina: 1 2 ... 76 Laatste