Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:48
ik heb nu al het een en ander aangesloten via de FS-20 van conrad
maar zou het nog leuk vinden als ik via de pc een mooi plattergondje kreeg, met daarop alle lampen
en vanaf dat platergondje ook de verlichting kan bedienen

weet iemand mischien een leuk, en makelijk programma?

ik heb
FS-20 dimmers
FS-20 muur schakelaars
FS-20 afstand bedieningen
FS-20 pc ontvanger (hiermee kan de pc luisteren)
FS-20 pc zender (hiermee kan de pc opdrachten verzenden)

pc zender en ontvanger gebruik ik nu ook voor macro's (alle verlichting uit, enz) en werkt via eventghost

je zou met eventghost ook een webserver kunnen maken, maar ik kom er niet uit, en dan helemaal niet als ik ook nog een plategrond moet gaan tekenen

dus iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeGerrit
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-07 12:18

vandeGerrit

Well, this can't be right

Kijk anders ook is naar http://www.loxone.com/Pag...ns/products-overview.aspx

Dit product werkt op basis van een miniserver, en hierop kunnen verdere extensties worden gezet, zoals DMX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:19
Anoniem: 47102 schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:01:
[...]

Waarom denk je dat ik huis tussen quotes zette? A t/m P zijn huiscodes en 0 t/m 15 (of 1 t/m 16) zijn apparaatcodes. Per (X10)huis zijn er dus 16 apparaten. In principe staat niets je in de weg om binnen één fysiek huis meerder X10 huiscodes te gebruiken mits je buren niet ook X10 hebben, het electricitetisnet houdt namelijk niet magischerwijs op bij jouw meterkast. Dan is er nog wel de mogelijkheid om filters te gebruiken zodat X10 je huis niet uit (of in) komt, maar daar ben je dus een te beperkt systeem aan het hacken om er meer mogelijkheden uit te persen. Nadeel is dat deze filters dan weer behoorlijk aan de prijs zijn en niet over groepen heen kunnen springen, dus dan moet je weer inter-groep en zelfs inter-fase koppelingen gebruiken om dit op te lossen... zie je waar ik heen ga?
Een filter moet je hoe dan ook plaatsen. Niet zo netjes om het elektriciteitsnet te vervuilen met je X10. Je moet ook niet willen dat ze 2 huizen verderop (bij 1 fase aansluitingen) je X10 codes ontvangen ook al is het een andere huiscode.

Niet staat je dan meer in de weg om echt 16x16 apparaten te gebruiken.

Wil je zoveel gaan bedienen dan vallen de kosten van een fase koppelaar ook niet meer op.
base_ schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 15:04:
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_powerline_bus is een opvolger van X10, met 2weg ondersteuning, ik meen overigens ook eea in de elektor gezien te hebben afgelopen jaar, ik zal dat vanavond eens opzoeken aangezien ik net een RGB strip aangesloten heb en nog een comm. bus zoek ;)

edit: een nog nieuwere standaard: http://en.wikipedia.org/wiki/KNX_(standard)
Heb je al meer gevonden over UPB ?

Als ik de wiki bekijk valt een 60hz uitleg op. Kan ook geen actoren of interfaces vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:58
nephilimcrt schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:21:
[...]

Thanks. Ik zal 'm zelf ook eens downloaden, om wat inspiratie op te doen voor m'n eigen projectje.

Het valt me op dat wanneer er over 'domotica' gesproken wordt, iedereen het vooral heeft over het bedienen van je hele huis met één afstandsbediening of dingen op gezette tijden laten gebeuren.
Toegegeven, dat is al een hele verbetering ten opzicht van ouderwets alles zelf doen, maar ik vind het zo jammer dat de lat niet hoger gelegd wordt.

Ik probeer met mijn projectje (en proberen moet hier dubbel onderstreept worden) om een 'intelligent' systeem te maken dat weet waar ik ben en een inschatting probeert te maken (op basis van mijn acties in het verleden) wat ik wil. Is het een doordeweekse avond en ben ik thuis en is het half 9 's avonds...dan is de kans groot dat ik een kopje koffie wil en gaat het systeem vast de Senseo opwarmen, bijvoorbeeld.

...Je moet de lat een beetje hoog leggen voor jezelf ;)
Dat zou in principe met een buiten sensor voor vochtgehalte en zonlicht sterkte een heleboel geregeld kunnen worden. In de vorm van zomer en je wilt max 21c in huis -> zonwering naar beneden -> regen of hoge kans op -> zonwering omhoog etc. Met meer sensoren kun je dus ook beter dingen regelen.
Intelligente thermostaat kranen op de radiotoren om zo alleen de plaatsen te verwarmen die je wilt verwarmen. Met voldoende budget kun je het heel gek maken :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Leuk wat mensen allemaal doen met X10 en andere huisautomatisering gevallen.

Ik zelf heb eigen alle lampen, gordijnen en stopcontacten geschakeld met X10.

Hiervoor gebruik ik S10 en X10 van marmitek.

Om het aan te sturen gebruik ik een linux server met "heyu" en als webinterface domus.link (allemaal opensource).

Ik maak ook gebruik door heel het huis van logitech squeezebox voor audio met de squeezebos server.

Hiernaast heb ik een eigen api gebouwd met Zend Framework welke zowel mijn squeezebox server als mijn x10 volledig kan bedienen.

Hiervoor heb ik een mobile webinterface gebouwd met jquery mobile. Daarnaast heb ik nog een volledig touchscreen interface in EXTJS4 gebouwd voor mijn touchscreen welke bij de ingang van mijn huis hangt.

Ben nu met een eigen time en action systeem bezig voor mijn api, zodat ik met mijn frontend echt hele specifieke acties kan gaan aanmaken, zodat ik wat meer vrijheid krijg in de aansturing van mijn huis.

Wat ik nog wil is de thermostaat en ir signalen kunnen versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
nephilimcrt schreef op maandag 11 juli 2011 @ 12:21:
[...]

Thanks. Ik zal 'm zelf ook eens downloaden, om wat inspiratie op te doen voor m'n eigen projectje.

Het valt me op dat wanneer er over 'domotica' gesproken wordt, iedereen het vooral heeft over het bedienen van je hele huis met één afstandsbediening of dingen op gezette tijden laten gebeuren.
Toegegeven, dat is al een hele verbetering ten opzicht van ouderwets alles zelf doen, maar ik vind het zo jammer dat de lat niet hoger gelegd wordt.

Ik probeer met mijn projectje (en proberen moet hier dubbel onderstreept worden) om een 'intelligent' systeem te maken dat weet waar ik ben en een inschatting probeert te maken (op basis van mijn acties in het verleden) wat ik wil. Is het een doordeweekse avond en ben ik thuis en is het half 9 's avonds...dan is de kans groot dat ik een kopje koffie wil en gaat het systeem vast de Senseo opwarmen, bijvoorbeeld.

...Je moet de lat een beetje hoog leggen voor jezelf ;)
Dit ben ik met je eens, maar hier loop ik tegen wat problemen aan waar ik mezelf niet echt raadt mee weet. X10 inbouwen op normale lampen en stopcontacten is geen probleem. Mijn sterke kant ligt in het aansturen van X10 en uitgebreide wrappers om het beheer heen te bouwen.

Echter wil ik bijvoorbeeld ook koffie kunnen zetten. Alleen bijna alle apparaten van tegenwoordig heb je zo'n single button. Dus als je de stroom eraf haalt en hem er weer op zet gaat deze niet aan. En dus meot je hem eerst weer aanklikken.

Jij enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Dus dat mijn x10 hem ook daadwerkelijk inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:
[...]
Jij enig idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Dus dat mijn x10 hem ook daadwerkelijk inschakelt?
Ik vrees dat je een relais moet inbouwen of anders een mechanische oplossing daarvoor moet maken.
Kan je eens een screenshot laten zien van jouw interface, ben wel benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
Prima,

Dit zal ik vanavond even voor je doen. Ik ben iig van plan om mijn api en interface binnen korte termijn gratis aan te bieden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-06 21:01

nephilimcrt

Mad Scientist

bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:56:
[...]

Echter wil ik bijvoorbeeld ook koffie kunnen zetten. Alleen bijna alle apparaten van tegenwoordig heb je zo'n single button. Dus als je de stroom eraf haalt en hem er weer op zet gaat deze niet aan. En dus meot je hem eerst weer aanklikken.

Als deel van mijn project ga ik ook proberen om m'n Senseo draadloos aan te sturen. M'n computer vraagt dan bijvoorbeeld of ik zin heb in een kopje koffie (zo rond half 9 's avonds bijvoorbeeld). Als ik 'Ja' zeg, warmt ie de Senseo op en zegt het wanneer ie klaar is. Als ik dan zo slim ben geweest om er alvast een kopje onder te zetten, kan ik roepen 'Ok, schenk maar in' en dan doet ie dat ook.

Ik ben toevallig de laatste dagen een beetje bezig met de technische kant hiervan. Ik ben van plan om een Arduino met 433MHz ontvanger de signalen van m'n PC te laten opvangen (die verstuurd worden door een andere Arduino met 433MHz zender).
Het drukknop gedeelte wil ik proberen op te lossen door een fototransistor 'op' de knoppen te prutsen, met op de Arduino een ledje waarmee de fototransistor wordt geschakeld. Een optocoupler, dus. Op deze manier hoop ik met zo min mogelijk gepruts, geprogrammeer en gesoldeer de boel werkend te krijgen.

De key is dus om de knoppen zelf te vervangen door iets wat jij kunt aansturen. Er is ook een houtje-touwtje oplossing: De opwarmknop van de Senseo vasttapen en het apparaat aansluiten op een KaKu schakelaar. Als de schakelaar wordt omgezet, warmt de Senseo op. Maar dat vind ik persoonlijk geen acceptabele oplossing.

Mocht je trouwens willen weten hoe een Senseo er van binnen uitziet, dan moet je hier eens kijken:

http://www.onderdelensenseo.nl/?page=Gebruiksaanwijzingen

Vooral de instructie voor het vervangen van de printplaat is handig.

[ Voor 6% gewijzigd door nephilimcrt op 13-07-2011 14:20 . Reden: toevoeging ]

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:18:
[...]

Als deel van mijn project ga ik ook proberen om m'n Senseo draadloos aan te sturen. M'n computer vraagt dan bijvoorbeeld of ik zin heb in een kopje koffie (zo rond half 9 's avonds bijvoorbeeld). Als ik 'Ja' zeg, warmt ie de Senseo op en zegt het wanneer ie klaar is. Als ik dan zo slim ben geweest om er alvast een kopje onder te zetten, kan ik roepen 'Ok, schenk maar in' en dan doet ie dat ook.

Ik ben toevallig de laatste dagen een beetje bezig met de technische kant hiervan. Ik ben van plan om een Arduino met 433MHz ontvanger de signalen van m'n PC te laten opvangen (die verstuurd worden door een andere Arduino met 433MHz zender).
Het drukknop gedeelte wil ik proberen op te lossen door een fototransistor 'op' de knoppen te prutsen, met op de Arduino een ledje waarmee de fototransistor wordt geschakeld. Een optocoupler, dus. Op deze manier hoop ik met zo min mogelijk gepruts, geprogrammeer en gesoldeer de boel werkend te krijgen.

De key is dus om de knoppen zelf te vervangen door iets wat jij kunt aansturen. Er is ook een houtje-touwtje oplossing: De opwarmknop van de Senseo vasttapen en het apparaat aansluiten op een KaKu schakelaar. Als de schakelaar wordt omgezet, warmt de Senseo op. Maar dat vind ik persoonlijk geen acceptabele oplossing.

Mocht je trouwens willen weten hoe een Senseo er van binnen uitziet, dan moet je hier eens kijken:

http://www.onderdelensenseo.nl/?page=Gebruiksaanwijzingen

Vooral de instructie voor het vervangen van de printplaat is handig.
Leuk ga ik eens bekijken. Maar ik moet eerlijk toegeven dat alles wat jij beschrijft "optocoupler", "fototransistor" echt allemaal mij onbekend in de oren klinkt.

Is er niet een leuk topic om dingen uit te besteden aan elkaar qua domotica. Want ieder heeft zijn sterke kanten in de automatisering. Zo kan je dingen voor elkaar maken.

[ Voor 3% gewijzigd door bassiej19 op 13-07-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 14:51:
[...]

Leuk ga ik eens bekijken. Maar ik moet eerlijk toegeven dat alles wat jij beschrijft "optocoupler", "fototransistor" echt allemaal mij onbekend in de oren klinkt.

Is er niet een leuk topic om dingen uit te besteden aan elkaar qua domotica. Want ieder heeft zijn sterke kanten in de automatisering. Zo kan je dingen voor elkaar maken.
Het is niet zo moeilijk. Een fototransistor is 'uit' als ie geen licht ziet en 'aan' als ie licht ziet. Je kunt dit dus gebruiken in plaats van een knop. Als je met een Arduino (of op welke manier dan ook) een ledje aan laat gaan dat tegenover de fototransistor zit (ziet er ook uit als een ledje), gaat de schakeling 'aan' en denkt (hopelijk) de Senseo dat er een knop ingedrukt is.

Het schakelen van een fototransistor met een ledje heet een optocoupler. Simpel.

Wat betreft het samenwerken; Ik sta daar wel open voor. Ik heb ook maar beperkte kennis en als ik hier een beetje rondlees, is hier genoeg kennis aanwezig om het coolste domotica systeem ooit in elkaar zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door nephilimcrt op 13-07-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Een simpel relais parallel aan de schakelaar is meestal veel eenvoudiger, bij een optocoupler moet je rekening houden met de polariteit en grootte van de stroom en spanning door de schakelaar, een relais is ook galvanisch gescheiden (veilig dus) en doet aan de schakeluitgang wel exact hetzelfde als een schakelaar in tegenstelling tot een optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

base_ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:28:
[...]

Een simpel relais parallel aan de schakelaar is meestal veel eenvoudiger, bij een optocoupler moet je rekening houden met de polariteit en grootte van de stroom en spanning door de schakelaar, een relais is ook galvanisch gescheiden (veilig dus) en doet aan de schakeluitgang wel exact hetzelfde als een schakelaar in tegenstelling tot een optocoupler.
Ik ben eigenlijk een complete electronibeet, dus ik was al lang blij mijn oplossing bedacht te hebben. Zo'n relais is leuk, maar dan moet iemand me stapje voor stapje uitleggen wat ik moet doen en met welke onderdelen. Voel je je geroepen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47102

base_ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:28:
[...]

Nadeel is wel dat een relais meestal vele malen groter is en veel meer stroom nodig heeft (van bijv. je arduino) dan een optocoupler. De stromen die je optocoupler moet aankunnen zullen echt geen probleem zijn als je bedenk wat voor kleine rottoetsjes er eigenlijk op de senseo zitten, de polariteit kan ook maar op twee manieren, dus moet ook niet zo'n ramp zijn om uit te vogelen.

Nadeel van een geautomatiseerde senseo is dat je detectie voor een "schone" pad en een kopje moet toevoegen om het geheel werkend te kunnen krijgen. Nou moet een kopje nog wel lukken, maar 1 en 2 kopjes onderscheiden is nagenoeg onmogelijk (zonder het gewicht of breedte van 1 kopje te weten). De pad is ook nogal tricky, want je zult moeten bijhouden of de klep open of dicht is en dan aannemen dat als de klep dicht gaat er ook daadwerkelijk een pad in zit (of 2, bij een dubbele houder, da's niet zo'n punt, die kan je van een herkenningspunt voorzien om ze te onderscheiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:33:
[...]

Ik ben eigenlijk een complete electronibeet, dus ik was al lang blij mijn oplossing bedacht te hebben. Zo'n relais is leuk, maar dan moet iemand me stapje voor stapje uitleggen wat ik moet doen en met welke onderdelen. Voel je je geroepen? :D
Ik zou zo'n uitleg ook wel waarderen om eerlijk te zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Ik gaf dat van die optocoupler al aan omdat je dus even met een multimeter in stroomstand de stroom en stroomrichting moet meten en de spanning als de schakelaar open is (als je me die even meld dan kan ik even kijken welke optocouplers er geschikt zijn). Verder hoeft het relais maar heel even aan, je hoeft de schakelaar maar kort in te drukken immers. Relais voor kleine stromen/vermopgens zijn 2x zo groot als een optocoupler en verbruiken ongeveer net zo veel stroom (5V/500Ohm = 10mA), zie bv http://shop.conrad.nl/com...nisch/relais/reed-relais/, relais voor grote vermogens is inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
en stap voor stap:
zie bijvoorvbeeld datasheet voor pinout: http://www.produktinfo.co...en-Sil_Reed_Relais_5V.pdf

- sluit pin 3 en 5 aan op de arduino / stuuruitgang
- sluit pin 1 en 7 aan op de schakelaar contacten
plaats een ontstoordiode in sperrichting over pin 3 en 5 (aangezien die in dit voorbeeldrelais niet ingebouwd is) anders zal de spoel bij uitschaken de stuuruitgang kunnen beschadigen, zie:http://www.opencircuits.c...#Relay_with_Diode_Snubber
een 1n4148 of 1n4001-1n4007 kun je hiervoor gebruiken

voorbeeld is een relais met een spoel voor 5V van 500Ohm, dit betekent dat deze 5/500A = 10mA verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
base_ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:01:
en stap voor stap:
zie bijvoorvbeeld datasheet voor pinout: http://www.produktinfo.co...en-Sil_Reed_Relais_5V.pdf

- sluit pin 3 en 5 aan op de arduino / stuuruitgang
- sluit pin 1 en 7 aan op de schakelaar contacten
plaats een ontstoordiode in sperrichting over pin 3 en 5 (aangezien die in dit voorbeeldrelais niet ingebouwd is) anders zal de spoel bij uitschaken de stuuruitgang kunnen beschadigen, zie:http://www.opencircuits.c...#Relay_with_Diode_Snubber
een 1n4148 of 1n4001-1n4007 kun je hiervoor gebruiken

voorbeeld is een relais met een spoel voor 5V van 500Ohm, dit betekent dat deze 5/500A = 10mA verbruikt
hartstikke bedankt! Even kijken of ik wat hiermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Anoniem: 47102 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:40:
[...]

Nadeel van een geautomatiseerde senseo is dat je detectie voor een "schone" pad en een kopje moet toevoegen om het geheel werkend te kunnen krijgen. Nou moet een kopje nog wel lukken, maar 1 en 2 kopjes onderscheiden is nagenoeg onmogelijk (zonder het gewicht of breedte van 1 kopje te weten). De pad is ook nogal tricky, want je zult moeten bijhouden of de klep open of dicht is en dan aannemen dat als de klep dicht gaat er ook daadwerkelijk een pad in zit (of 2, bij een dubbele houder, da's niet zo'n punt, die kan je van een herkenningspunt voorzien om ze te onderscheiden).
Zo ver wou ik dan weer net niet gaan. Je zult zelf moeten zorgen dat er een schone pad in zit en dat er een kopje onder staat. Je kunt dan zelf aangeven of je één of twee kopjes wilt. Gewoon via spraak; "Doe mij 2 kopjes koffie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:06:
[...]

Zo ver wou ik dan weer net niet gaan. Je zult zelf moeten zorgen dat er een schone pad in zit en dat er een kopje onder staat. Je kunt dan zelf aangeven of je één of twee kopjes wilt. Gewoon via spraak; "Doe mij 2 kopjes koffie."
Ik denk dat de bedoeling van het aanzetten ook niet echt het zetten van de koffie is, maar enkel het opwarmen van senseo. Want koffie zelf is zo gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:08:
[...]

Ik denk dat de bedoeling van het aanzetten ook niet echt het zetten van de koffie is, maar enkel het opwarmen van senseo. Want koffie zelf is zo gezet.
True, maar het gaat mij ook om een stukje coolheid. Bovendien, als ik de opwarmknop kan bedienen, kan ik de inschenkknop ook bedienen. Kleine moeite, groot plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:09:
[...]

True, maar het gaat mij ook om een stukje coolheid. Bovendien, als ik de opwarmknop kan bedienen, kan ik de inschenkknop ook bedienen. Kleine moeite, groot plezier.
Dit is correct. Echter Kan stroom direct wanneer de stroom op het apparaat gaat, en zal de andere moeten wachten tot hij opgewarmd is. Hoe wil je dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:11:
[...]

Dit is correct. Echter Kan stroom direct wanneer de stroom op het apparaat gaat, en zal de andere moeten wachten tot hij opgewarmd is. Hoe wil je dit oplossen?
Simpel. De maximale tijd vaststellen dat de Senseo erover doet om het water op te warmen. Laten we zeggen 90 seconden. De computer wacht dan gewoon 90 seconden en dan -moet- het water wel warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Illusion

(the art of)

-Als- er tenminste voldoende water in zit :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Je kunt extravagant worden en een water level sensor in het reservoir knutselen en op de Arduino aansluiten. Dit zou ik in principe later altijd nog kunnen doen. Maar in principe zul je gewoon ook af en toe je hoofd moeten gebruiken.
Ik kan ook een robotarm bouwen om een kopje uit m'n kast te halen en onder de Senseo te zetten, maar je moet ergens een grens trekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bassiej19 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:11:
[...]

De opwarmtijd van een senseo scheelt erg veel van apparaat tot apparaat (en hoe goed deze kalkvrij gehouden wordt). Je kunt een fototransistor of LDR voor het LEDje van de senseo zetten en wachten tot deze bijv. 2 seconde lang onafgebroken brandt, en dan op het zet-knopje drukken.

@nephilipm: de senseo heeft al zo'n watersensor ingebouwd... je kan dus gewoon aan de LED van de senseo zien of er genoeg water in zit. Je kan altijd nog overwegen de senseo direct op je waterleding te koppelen....

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 47102 op 13-07-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Anoniem: 47102 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:18:
[...]
De opwarmtijd van een senseo scheelt erg veel van apparaat tot apparaat
Maar who cares? Dan zet je een timer van 5 minuten, desnoods. Zoveel haast heb ik meestal niet om een bakkie te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:21:
[...]

Maar who cares? Dan zet je een timer van 5 minuten, desnoods. Zoveel haast heb ik meestal niet om een bakkie te krijgen...
Na 5 minuten is het water in de boiler weer afgekoeld... dan zou de senseo zomaar kunnen gaan bijverwarmen, werkt het knopje alsnog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Als verwoed Senseo gebruiker weet ik uit ervaring dat het water erg lang warm blijft. Sterker nog, hoe langer je wacht, hoe warmer het water.

Edit: Hoewel ik me wel kan herinneren dat eerdere modellen weleens gingen bijverwarmen, inderdaad. Maar volgens mij heb ik dat bij het latere type nog niet eerder meegemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door nephilimcrt op 13-07-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nephilimcrt schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:26:
...Hoewel ik me wel kan herinneren dat eerdere modellen weleens gingen bijverwarmen, inderdaad. Maar volgens mij heb ik dat bij het latere type nog niet eerder meegemaakt.
Ah, dus ik kom alleen aftanse oude modellen tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Illusion

(the art of)

Als je die senseo toch opeschroeft is het toch een kleine moeite om de statusled ook aan je arduino te hangen? Dan weet je of ie:
A- aanstaat
B- water heeft
C- warm is

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Kan al dat gelul over die senseo niet in een apart topic want dit gaat over domotica systemen en dit lijkt mij enigzins offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mee eens als er nog meer vragen/meningen over zijn, dan kunnen we de boel afsplitsen.

Om nog even hierop in te haken:
vandeGerrit schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:34:
[...]

Kijk anders ook is naar http://www.loxone.com/Pag...ns/products-overview.aspx

Dit product werkt op basis van een miniserver, en hierop kunnen verdere extensties worden gezet, zoals DMX.
Iemand ermee bekend? Of met een ander systeem zoals Velbus van velleman?

Op zich zie ik het wel als bruikbaar voor mijn ideeen. Met name Velbus vanwege het gemak wat je hebt MBT het monteren van paneeltjes met meerdere schakelaars en de variteit in modules. Alleen is er bij nader inzien mogelijk 1 probleem, en dat is het opnieuw aanleggen van bekabeling. Daarvoor moet je dan weer muren en plafonds openbreken. En juist in de woonkamer zijn die nog prima in het huisje wat ik op het oog heb :P Nouja, dat zie ik dan wel als dat plan doorgang vind.

[ Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 17-07-2011 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361523

@ _ferry_

Heb zelf in mijn huidig appartement alles met Velbus gedaan en moet zeggen dat het een heel leuk systeem is maar met zijn beperkingen.
Ik gebruik zelf een touchscreen PC tegen een muur in de woonkamer met zelfgeschreven software voor de centrale bediening.

Als je vragen hebt laat je het maar weten.

Heb trouwens een huis gekocht en begin binnenkort met de verbouwingen en moet dus weer van nul beginnen qua domotica en begin nu toch te twijfelen of ik wel terug Velbus ga gebruiken, mijn eerste prijsberekening kwam nogal hoog uit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:45
Cantryn: Zwave geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361523

Aangezien ik de volledige elektrische installatie ga vernieuwen is kabels trekken geen probleem, dus draadloos is niet nodig. Zoek iets dat niet te duur uitvalt door proprietary onderdelen, vooral voor schakelaars en temperatuur sensors (deze maken Velbus redelijk duur als je er veel van nodig hebt).

Even een andere vraag, iemand hier een idee of er betaalbare badvulsystemen zijn die extern zijn aan te sturen? Viera heeft wel zoiets maar kan er nergens technische info over vinden en vrees dat de prijs niet haalbaar gaat zijn...
Dacht het zelf te ontwerpen maar dan heb ik traploos regelbare kleppen nodig die een beetje snel openen om de temperatuur te kunnen regelen, 0-10v zonekleppen gaan te traag zijn hiervoor vrees ik en industrieële kleppen gaan snel rond de 500eur per klep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Iets met een relais sturing en een watersensor lijkt mij de oplossing als kant en klaar niet bestaat. Eventueel een danfoss radiator kraan op je aanvoerleiding om zo je kraan te openen / sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Ik ben opzoek naar een soort template om mijn FS20 thuis aan te sturen
aangezien ik niet zo heel erg handig ben in het maken van websites (en dat volgens mij de makelijkste manier is)

even uitleggen

ik heb thuis vanalles aangesloten met FS20 van conrad +- 20 lampen
daarbij heb ik een ontavnger en zender van FS20 gekocht die ik aangesloten heb op mijn PC
doormiddel van eventghost kan ik mijn lampen dus aan en uit doen (ook kan ik macro's maken zodat alle verlichting uit gaat)

bij dat eventghost zit een webserver (zodat je opdrachten vanaf een website uit kan laten voeren)

dat is natuurlijk erg leuk, maar ik wil het ook erg mooi hebben
liefst zou ik een panorama foto maken van de ruimte waarna ik op een lamp kan klikken en zodoende die lamp aan of uit kan doen
maar hoe ik dat op een website krijg is mij een compleet raadsel

weet iemand mischien wara ik een voorbeeld kan vinden, wat ik dan weer aan zou kunnen passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
creon schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:15:
Ik ben opzoek naar een soort template om mijn FS20 thuis aan te sturen
aangezien ik niet zo heel erg handig ben in het maken van websites (en dat volgens mij de makelijkste manier is)
..
bij dat eventghost zit een webserver (zodat je opdrachten vanaf een website uit kan laten voeren)
..
liefst zou ik een panorama foto maken van de ruimte waarna ik op een lamp kan klikken en zodoende die lamp aan of uit kan doen
maar hoe ik dat op een website krijg is mij een compleet raadsel

weet iemand mischien wara ik een voorbeeld kan vinden, wat ik dan weer aan zou kunnen passen?
ben er niet zo in thuis maar houtje touwtje is een imagemap met url=/doiets.cgi?actie=x links erin. Kan elk web author programma wel aanmaken. Je kan misschien op simpel webdesign zoeken ipv domotica.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:16
Iemand hier ervaringen met een Mios Vera V2?

ehhhh..HOI

• The-Source
Gaat niet lang duren voordat ik hem echt ga gebruiken +/- 1.5 week verwacht ik want dan ga ik over naar me nieuwe huisje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
klaasbram schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:10:
Gaat niet lang duren voordat ik hem echt ga gebruiken +/- 1.5 week verwacht ik want dan ga ik over naar me nieuwe huisje ;)
Wat heb je verder aan z-wave? Alle schakelaars in je huis?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou van het weekend start ik een samenkopen actie op voor schakelaars en nog wat meer spullen.
Maar ATM heb ik 1x dimmer en 1x thermostaat op basis van z-wave alleen moet er nog 3x inbouw schakelaar/ dimmer komen. Nog een 4 kanaals sensor om me alarm te koppelen aan het systeem (ingeschakeld, brand, inbraak) (bij inbraak gewoon geen mogelijkheid om verlichting aan te doen :P en bij brand alle lampen juist aan)
Alleen het configureren moet ik nu nog gaan doen omdat me internet nu pas sinds vanavond het doet dus me Vera wou ik eerst updaten voordat ik alles ga toevoegen aan het netwerk.

owja in de toekomst wil ik nog wel een 2e temperatuur sensor (master bedroom :P ) en regelbare radiator knoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 12-08-2011 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Anoniem: 47102 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 16:18:
[...]

De opwarmtijd van een senseo scheelt erg veel van apparaat tot apparaat (en hoe goed deze kalkvrij gehouden wordt). Je kunt een fototransistor of LDR voor het LEDje van de senseo zetten en wachten tot deze bijv. 2 seconde lang onafgebroken brandt, en dan op het zet-knopje drukken.

@nephilipm: de senseo heeft al zo'n watersensor ingebouwd... je kan dus gewoon aan de LED van de senseo zien of er genoeg water in zit. Je kan altijd nog overwegen de senseo direct op je waterleding te koppelen....
Om heel even terug te komen op de senseo, uit mijn ervaring kun je nadat de senseo aan is gezet al gelijk het knopje ingedrukt houden totdat hij warm genoeg is. Als de knop dan nog steeds ingedrukt is gaat hij vanzelf een kopje koffie eruit drukken. Dus je kunt op t=0s een contactje geven dat de senseo aan gaat (verwarmen), en bijvoorbeeld op t=5s een contactje alvast het knopje voor koffiezetten op laten komen totdat je kopje klaar is, dan heb je een wat groter tijdsblok om storingen te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421600

hallo

ik krijg over een maand mijn nieuwbouw woning en wil graag domotica of een soortgelijke systeem.

ik wil graag beginnen met een soort van basis en later uitbreiden.

wensen woonkamer:
lichten, spotje, rgb kunnen dimmen met smartphone(ipad/iphone)
audi/video/mediaplayer/nas oplossing met systeem kunnen bedienen.

temperatuur/termostaat en beveiligings camera kan in een latere staduim.

welke systeem kan ik hiervoor het beste gebuiken en moet ik rekening houden met draden trekken alvorens ik mijn muren ga stucken en beschilderen?
wat is het kostenplaatje?

en zijn er mensen hier op de forum die tegen een vergoeding dit voor mij kan installeren?

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 22:57

RMX

Richt je eens op Z-Wave met een Vera 2 box. Op ezhome.nl heb je een goede kostenindicatie.
Met de Vera kun je handig scenes maken, en met LUA geadvanceerde scenes programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en aan welke kosten plaatje moet ik ongveer denken.
voor :
dimmende verlichting woonkamer
aan en uit , hal en keuken.
bedienen audio video

is het systeem bedraad of draadloos?

thanks voor je reactie
RMX schreef op maandag 05 september 2011 @ 12:13:
Richt je eens op Z-Wave met een Vera 2 box. Op ezhome.nl heb je een goede kostenindicatie.
Met de Vera kun je handig scenes maken, en met LUA geadvanceerde scenes programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zit zelf momenteel redelijk blanko in het domotica-geheel, en ik heb een vraag (ik hoop niet te simpel):

Ik wil een aantal lampen dimmen/schakelen, en jalouzieen via afstandbediening op/neer laten gaan. redelijk simpel, maar ik denk dat ik in een later stadium hier wel meer wil doen, bijvoorbeeld jalouzieen automatisch bij veel zonlicht neer laten gaan, en lampen (mits er mensen aanwezig zijn) bij weinig licht in laten schakelen.

Nu zit ik te kijken naar een klik aan klik uit systeem. enerzijds door de prijs die ik best gunstig vind, en anderzijds door de continuiteit van het product. Volgens mij wordt dit nog behoorlijk doorontwikkeld, en als ik over 5 jaar iets wil, dan hoef ik niet een heel nieuw systeem te kopen.

Nu is mijn vraag, klopt mijn gevoel dat ik hier een behoorlijke basis mee kan maken, en/of kan het goedkoper/efficienter.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

@Magic en @therealmaster:

Lees je even in, in Z-wave. DIt is een draadloze techniek, en buiten KlikAan/KlikUit om, de goedkoopste. (Ok, je hebt X10 nog, maar die raad ik af) Daarboven zit een bus techniek zoals KNX, wat stabieler blijkt te zijn, maar ook een aantal maal duurder.

Z-Wave heeft gewoon inbouwmodules voor een lampenschakelaar.
Via de Vera 2, zou je bijv. scenes kunnen maken, waarbij je ingeeft dat de lamp aan moet gaan vanaf 7 uur 's ochtends. Je kunt dit ook weer met een webservice koppelen, zodat je bij Google opvraagt wanneer de zon opkomt is laat zeggen Amsterdam, en aan de hand daarvan een actie uitvoerd. Dit zijn natuurlijk geadvanceerdere technieken, maar het is mogelijk met een Vera 2.

Maar toch wil ik jullie aanraden om dit topic door te lezen, en zelf op onderzoek uitgaan. Naar mijn zoektocht heb ik ook veel gegoogled. Pak even ezhome.nl, die heeft zowat alle artikellen op de site staan. Er staan prijzen bij, en volgens mij hebben ze zelfs een showroom, in Maastricht ergens. Lees je eerst in, neem daar een kijkje, en besluit of je het wilt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt ook een bussysteem aanleggen. Als je modules maar een EIB/KNX symbool hebben, wordt het ondersteund. Alle merken en soorten met dat symbool werken met elkaar.
Dit systeem kun je uitbreiden met afstandsbedieningen, web-interface, telefoonkiezer/ontvanger, en nog veel en veel en veel meer... Het is misschien iets prijziger, maar het is zo ongelooflijk flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Zwave ziet er wel erg interesant uit, maar is toch al bijna 2x zo duur als vergelijkbare klik aan klik uit componenten. Bijvoorbeeld een simpele schakelaar 20 vs 35 euro, om maar niet over dimmers te spreken. Waar zit dan voor mijn (vrij simpele) situatie de meerwaarde?

Ik snap best dat je voor de flexibiliteit voor zwave moet kiezen, maar voor mij zie ik zo snel de meerwaarde niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat ik me even zal verdiepen in Z wave en inderdaad even de showroom zal bezoeken , zo heb ik een beter beeld bij.

kan je met z wave ook een audio Receiver bedienen trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Magic schreef op maandag 05 september 2011 @ 20:11:
Ik snap best dat je voor de flexibiliteit voor zwave moet kiezen, maar voor mij zie ik zo snel de meerwaarde niet in.
De grote meerwaarde voor mij zit bij Z-Wave in de communicatie tussen de onderdelen en het uit kunnen lezen van de huidige status van bijvoorbeeld een lamp.

Met KlikAan/KlikUit moet je vaak maar "hopen" dat het signaal over komt aan de andere kant, je hebt niet altijd zekerheid. Met Z-Wave wel, daarnaast is door het "netwerk" van Z-Wave ook mogelijk om grotere afstanden te behalen omdat de meeste componenten het signaal kunnen doorsturen.

Overigens heb ik slechte ervaringen met ezHome. Ze geven niet duidelijk de voorraad aan (dat gaven ze ook toe), en na het bestellen en betalen hoor je niks meer, je moet een paar weken later er zelf achteraan bellen en mailen en hopen dat ze je mail niet verwijderen. Uiteindelijk na een paar maanden mijn geld terug gehad toen ik contact had gezocht met hun moederorganisatie want zelf reageren ze niet meer.

Wel goede ervaringen heb ik met HA Shop / TANE. Geeft netjes advies en houdt zich aan zijn afspraken, ook terugsturen is geen probleem en geld heb ik snel terug gehad.

Zelf moet ik mijn domotica systeem nog afmaken, ik heb nu alleen nog een paar losse schakelaars/dimmers/energiemeters, en ik moet de rest nog doen. (software probeer ik zelf te maken via openzwave) Alleen helaas zijn er geen duo-inbouwschakelaars, dus daar moet ik nog wat op verzinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Nu ik me wat verder inlees zie ik inderdaad wel voordeel voor het z-wave systeem. enige wat me tegenhoud is de prijs.

bij K.A.K.U. ben ik voor +-90 euro klaar voor een simpele remote, 3 dimmers en 1 schakelaar (waar ik op dit moment even de meeste nood mee heb). Voor dat geld heb ik bij z-wave net 1 remote. Prijstechnisch komt dit dus niet eens in de buurt.

Aan de andere kant zijn bij z-wave wel veel meer mogelijkheden, (vooral de thermostaatkranen voor de CV ben ik wel van gecharmeerd).

Nog maar eens even verder over inlezen. De investering is natuurlijk wel over meerdere jaren uit te smeren, waar ik wel het gevoel heb dat dat bij z-wave langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Wat denken jullie van FS-20 van oa conrad?
enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat je geen antwoord krijgt (je moet er op vertrouwen dat het signaal aankomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Magic schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 08:41:
Nu ik me wat verder inlees zie ik inderdaad wel voordeel voor het z-wave systeem. enige wat me tegenhoud is de prijs.

bij K.A.K.U. ben ik voor +-90 euro klaar voor een simpele remote, 3 dimmers en 1 schakelaar (waar ik op dit moment even de meeste nood mee heb). Voor dat geld heb ik bij z-wave net 1 remote. Prijstechnisch komt dit dus niet eens in de buurt.

Aan de andere kant zijn bij z-wave wel veel meer mogelijkheden, (vooral de thermostaatkranen voor de CV ben ik wel van gecharmeerd).

Nog maar eens even verder over inlezen. De investering is natuurlijk wel over meerdere jaren uit te smeren, waar ik wel het gevoel heb dat dat bij z-wave langer is.
Gebruiksvriendelijkheid bij Z--wave is niet te vergeijken met KaKu. Dit is dus ook terug te vinden in de prijs. Probeer jij KakU maar eens GOED aan te sturen met een domotica programma zoals HomeSeer....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Dat snap ik inderdaad. Ik snap best dat zonder terugkoppeling het voor kan komen dat bijvoorbeeld lampen net verkeerd schakelen als ze een schakelmoment missen.

Ik moet alleen voor mezelf bedenken of ik er op dit moment zoveel geld aan uit wil geven. Mijn originele budget was namelijk bedacht op KAKU prijzen. :)

ook de stelling van RMX:
RMX schreef op maandag 05 september 2011 @ 16:44:
Lees je even in, in Z-wave. DIt is een draadloze techniek, en buiten KlikAan/KlikUit om, de goedkoopste.
Vond ik niet helemaal kloppen, de prijzen liggen namelijk niet eens dicht bij elkaar. (okee, dat stelt hij ook niet, maar zo vatte ik het wel op). Dat het duurder is omdat er in elke ontvanger ook meteen een zender ingebouwd zit (en de techniek betaald moet worden) snap ik nu ook :)

Mijn originele idee was om met een kleine investering te beginnen, en dan later stukje voor stukje de boel uit te breiden. Dit kan uiteraard met z-wave nog steeds, maar de eerste investering is wat groter dat ik voorzien heb :)

[ Voor 66% gewijzigd door Magic op 06-09-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Magic schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:50:
Dat snap ik inderdaad. Ik snap best dat zonder terugkoppeling het voor kan komen dat bijvoorbeeld lampen net verkeerd schakelen als ze een schakelmoment missen.

Ik moet alleen voor mezelf bedenken of ik er op dit moment zoveel geld aan uit wil geven. Mijn originele budget was namelijk bedacht op KAKU prijzen. :)

ook de stelling van RMX:

[...]

Vond ik niet helemaal kloppen, de prijzen liggen namelijk niet eens dicht bij elkaar. (okee, dat stelt hij ook niet, maar zo vatte ik het wel op). Dat het duurder is omdat er in elke ontvanger ook meteen een zender ingebouwd zit (en de techniek betaald moet worden) snap ik nu ook :)

Mijn originele idee was om met een kleine investering te beginnen, en dan later stukje voor stukje de boel uit te breiden. Dit kan uiteraard met z-wave nog steeds, maar de eerste investering is wat groter dat ik voorzien heb :)
Ik snap je punt, de prijzen liggen redelijk uit elkaar. Maar dat is de prijs die je dus betaald voor gebruksvriendelijkheid, gemak en kwaliteit. Ik heb vroeger ook gebruik gemaakt van een KaKu circuit in mijn slaapkamer. NIks mis mee, maar toen ik het op iets grotere schaal ging gebruiken en heel veel signalen die ik met mijn KaKu remote verstuurde gewoon niet aankwamen werd ik redelijk geïrriteerd hierdoor. Heb het hierdoor gewoon weggedaan en ben overgestapt op de manuele bediening.

Z-wave heb ik nu meerdere malen in de praktijk meegemaakt en iedere keer vind ik het jammer dat ik dat product niet eerder had gevonden. Ik had dus eerst Kaku elementen gekocht en nu Z-wave. Uiteindelijk ben ik dus duurder uit dan dat ik meteen Z-wave elementen gekocht zou hebben?

Met domotica blijkt achteraf steeds weer, goedkoop = duurkoop.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
krizzziz schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 10:27:
[...]
Met domotica blijkt achteraf steeds weer, goedkoop = duurkoop.
Om hier op terug te komen :)

Bij z-wave heb je ook onderling nogal prijsverschil. bijvoorbeeld:
- Everspring Z-Wave Tussenstekker Schakelaar - 34,95 euro
- Duwi Z-Wave Schakelaar Tussenstekker - 44,95 euro
- Merten 508519 Z-Wave Schakelaar - 79,95 euro

Wat uiterlijk betreft lijkt duurder = beter te zijn, maar aangezien het toch achter/in een kastje verdwijnt maakt dat me niet uit. zit er ook nog kwalitatief verschil in? Mechanisch zal het niet zo'n probleem zijn, het is niet zo dat ik vaak een stekker in/uitplug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Erkens schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 00:10:
Zelf moet ik mijn domotica systeem nog afmaken, ik heb nu alleen nog een paar losse schakelaars/dimmers/energiemeters, en ik moet de rest nog doen. (software probeer ik zelf te maken via openzwave) Alleen helaas zijn er geen duo-inbouwschakelaars, dus daar moet ik nog wat op verzinnen...
Meteen maar een paar schakelaar erbij besteld. Ook meteen gevraagd of er voor "mijn probleem" een oplossing was, vrijwel direct een reactie gehad van de webshop dat ik zo'n inbouwmodule in de lasdoos kan doen en een losse wandzender naast de normale schakelaar kan plaatsen, is best een handige oplossing. Alleen even kijken of dat bij mij gaat passen in de lasdoos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421836

krizzziz schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 09:46:
[...]

Gebruiksvriendelijkheid bij Z--wave is niet te vergeijken met KaKu. Dit is dus ook terug te vinden in de prijs. Probeer jij KakU maar eens GOED aan te sturen met een domotica programma zoals HomeSeer....
KaKu is juist heel eenvoudig en betrouwbaar aan te sturen met b.v. Homeseer als je maar de juiste spullen gebruikt. Kijk maar eens op "rfxcom dot com" of naar gebruikerservaringen in de rfxcom sectie van "domoticaforum dot eu". De anti RF collision techniek die ze gebruiken maakt het betrouwbaar gebruik van veel goedkope sensors juist mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 421836 schreef op dinsdag 06 september 2011 @ 16:55:
[...]

KaKu is juist heel eenvoudig en betrouwbaar aan te sturen met b.v. Homeseer als je maar de juiste spullen gebruikt. Kijk maar eens op "rfxcom dot com" of naar gebruikerservaringen in de rfxcom sectie van "domoticaforum dot eu". De anti RF collision techniek die ze gebruiken maakt het betrouwbaar gebruik van veel goedkope sensors juist mogelijk.
Met rfxcom is het prijsverschil ook zo goed als verdwenen ;)
verder kan je ook normale linkjes plaatsen, dat is iets handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421836

let wel dat je met RFXCOM niet alleen KAKU kunt ontvangen en aansturen maar een volledige huisautomatisering kunt realiseren met onder andere:
aansturen van: KAKU, ELRO, X10, Harrison elektrische gordijnen
ontvangst van: X10 en Visonic beveiliging, oregon temperatuur/vochtigheid/wind/regen sensors, OWL kWh meters en meer.

zie: http://www.hashop.nl/a-19074311/rfxcom/rfxcom-v3
En RFXCOM werkt met diverse software pakketten zie http://www.rfxcom.com/supported_sw.htm
De RFXLAN kan zelfs met xPL firmware geladen worden en zelfstandig in een xPL netwerk functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vraagje: in hoeverre verschilt http://www.nikohomecontrol.nl van zwave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-07 13:58
Moeilijk te zeggen, niko kan wel gebruik maken van zwave (Zwave is een protocol, geen product!)
nadeel lijkt mij dat het pakketten zijn (Je koopt voor een huis, en bent direct 6.931,20 euro (exclusief btw, bekabeling, elektrische kast en werkuren).kwijt.
terwijl je zelf met producten kopen (zwave of iets anders) dit kunt opbouwen en niet ineens zoveel geld kwijt bent.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

ok duidelijk.

nog een vraagje:
ik heb besloten zwave te gaan gebruiken.

ik wil mijn homecinema/mediaplayer/nas/tv
ook via zwave te laten besturen met b.v. mn ipad.

dit zou kunnen en waar moet ik aan denken qua componenten aanschaffen.

mn receiver zal ongeveer zoiets zijn:
http://nl.yamaha.com/nl/p...s/rx-v2067__g/?mode=model
met netwerk functie
soepah schreef op woensdag 07 september 2011 @ 14:45:
Moeilijk te zeggen, niko kan wel gebruik maken van zwave (Zwave is een protocol, geen product!)
nadeel lijkt mij dat het pakketten zijn (Je koopt voor een huis, en bent direct 6.931,20 euro (exclusief btw, bekabeling, elektrische kast en werkuren).kwijt.
terwijl je zelf met producten kopen (zwave of iets anders) dit kunt opbouwen en niet ineens zoveel geld kwijt bent.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 421600 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:36:
ik wil mijn homecinema/mediaplayer/nas/tv
ook via zwave te laten besturen met b.v. mn ipad.
Ik denk dat het lastig is om een component voor zwave te vinden die je homecinema kan bedienen (anders dan in/uit schakelen). Indien je apparatuur extra mogelijkheden heeft voor het bedienen dat je dit kan combineren.
Je hoeft namelijk niet alles via 1 bepaalde techniek te doen, je kan ook combineren. Mits de gebruikte software dat kan.

ok

welke techniek zou ik dan naast zwave kunnen gebruiken
om mijn audio/video/mediaplayer/nas/tv te kunnen bedienen met mijn ipad.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Anoniem: 421600 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:36:
ok

welke techniek zou ik dan naast zwave kunnen gebruiken
om mijn audio/video/mediaplayer/nas/tv te kunnen bedienen met mijn ipad.
Dat ligt er maar aan hoe je dat kan aansturen natuurlijk, welke mogelijkheden zijn er?

• RMX

RMX

SquareConnect zal een goede oplossing zijn gok ik.
Helaas nog geen Android client, volledig iOS nu.
Zie dit voorbeeld:

En SquareConnect werkt weer samen met Z-Wave, terwijl de communicatie SquareConnect met media apparatuur weer loopt via RF.
Dit is de beste oplossing lijtk me!

[ Voor 54% gewijzigd door RMX op 08-09-2011 12:50 ]

dat ziet er inderdaad gaaf uit en helemaal de oplossing wat ik zou willen.\

ik zie op de ezshop de Qees smartgate staan wat binnenkort beschikbaar komt
: http://www.ezhome.nl/nieu...ec7317e624a46cd8e37a87e70

is dit vergelijken met de Vera2 , qua mogelijkheden , gebruiksgemak, installatie , indien zo zou ik het niet erg vinden deze aan te schaffen
RMX schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:49:
SquareConnect zal een goede oplossing zijn gok ik.
Helaas nog geen Android client, volledig iOS nu.
Zie dit voorbeeld:
[video]
En SquareConnect werkt weer samen met Z-Wave, terwijl de communicatie SquareConnect met media apparatuur weer loopt via RF.
Dit is de beste oplossing lijtk me!

• RMX

RMX

Anoniem: 421600 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:21:

is dit vergelijken met de Vera2 , qua mogelijkheden , gebruiksgemak, installatie , indien zo zou ik het niet erg vinden deze aan te schaffen

[...]
Ik heb geen ervaring ermee, maar Qees is al diverse malen uitgesteld.
Ik zou dan voor de Vera2 gaan omdat die al wat langer op de markt is.

ok duidelijk.

ik heb zelf een beetje verstand van computers en een installatie van een router kan ik ook wel.
is voor zwave en vera2 pakket bepaalde kennis vereist voor de installatie...bv. door een electricien?
of wordt er een duidelijk installatie handleiding bijgeleverd
RMX schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:27:
[...]

Ik heb geen ervaring ermee, maar Qees is al diverse malen uitgesteld.
Ik zou dan voor de Vera2 gaan omdat die al wat langer op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je gebruik gaat maken van tussen stekker dan is geen speciale kennis vereist.
Ga je bijvoorbeeld werken met inbouw schakelaars dan moet je rekening houden met 2 dingen.
Basis electra kennis (fase, null, aarde, en hoe die aangegeven zijn op een aansluitschema) en je inbouw dozen moet diep genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 11:55
Ik kan redelijk goedkoop aan een stel elro AB440 schakelaars komen. Als ik deze via een webinterface wil kunnen schakelen/programmeren, wat is dan de goedkoopste oplossing? die rfxcom vind ik behoorlijk prijzig, zijn er goedkopere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344357

Als je alleen ELRO, KlikAanKlikUit, HomeEasy EU wilt aansturen en geen behoefte hebt aan het ontvangen van afstandsbedieningen en sensors dan kan je de RFXmitter gebruiken.
http://www.rfxcom.com/transmitters.htm#10104

Deze zender werkt met de gratis software: http://www.eventghost.org/ onder Windows of met http://www.domotiga.nl/ onder Linux.
Of met Homeseer, maar dat is een beetje veel als je alleen ELRO wilt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
welke systemen werken er naast Z-wave nog meer met terug koppeling dat het signaal aangekomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

creon schreef op maandag 12 september 2011 @ 11:02:
welke systemen werken er naast Z-wave nog meer met terug koppeling dat het signaal aangekomen is
draadloos of bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
draadloos

ik heb nu FS-20
maar is toch wel jammer als de er maar vanuit moet gaan dat alles aankomt
heb al best wel wat geinstaleerd, maar voor verdere uitbreiding wil ik toch kijken of er geen betere keus is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren voor een eigen systeem. Mij lijkt het handig om een PC als centrale te gebruiken. De software kan ik zelf maken/lenen/vinden. Alle bedieningsmiddelen, zoals afstandbediening, iPad en wandschakelaars komen binnen op de computer. De software bepaald vervolgens welke lichten aan of uit moeten en verstuurd de signalen. Hierdoor weet de software ten alle tijden de staat van een schakeling.
Door het gebruik van wandschakelaars lijkt het voor de leek (girlfriend proof) dat de verlichting alsnog handmatig kan worden geschakeld.
Voor het schakelen tussen de computer en de verlichting denk ik KlikAan KlikUit(KAKU) te gaan gebruiken.
Voor de communicatie tussen de wandschakelaars en de computer weet ik nog niet de meest geschikte techniek. Kan dit ook met KAKU? Dus een wandschakelaar die switched, wat de computer kan oppikken (en niet de lichtschakelaars). Mijn voorkeur gaat uit naar draadloze systemen die in een bestaande wandschakelaar kunnen worden ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
ik heb fs 20 van oa conrad
en heb de boel ook een poosje via die manier laten werken
totdat de pc om een of andere rede uit moest en ik dus de verlichting niet meer kon bedienen
(pc was afgesloten volgens mij voor een update, en toen we s'avonds thuis kwamen is het wel fijn als je een lichtje aan kan doen)

nu ontvangt mijn pc wel alle signalen die verstuurd worden, maar doet daar niets mee (zou eventueel iets grafisch op de pc kunnen maken zodat je kan zien wat er aan en uit is)
wel kan ik nog steeds met de pc alles bedienen en tijdschakelingen en macro's uitvoeren

mijn tip is dus om niet alles via de pc te laten lopen, omdat dat een extra schakel is (hoe meer schakels, hoe meer kans op falen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KAKU heeft een inbouw zendermodule die je achter een normale schakelaar kunt inbouwen http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=100
Of een draadloze wandschakelaar http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=43

Hiermee kan je de KAKU ontvangermodules schakelen en tevens kan dit signaal door je programma opgepakt worden.

Tip: je kunt in de nieuwe KAKU ontvangermodules tot 6 afstandbedieningscodes programmeren. In elke module programmeer je een unieke code die je in je programma gebruikt om de module te schakalen. En je zet er de code van de wandschakelaar in zodat je de module daar ook mee kunt schakelen en je zet in meerder modules een identieke code zodat je die groep vanuit je programma met 1 commando aan/uit kunt schakelen en kunt dimmen.
Desnoods zet je in alle modules er nog een code bij van een kleine afbstandbediening zodat je in noodgevallen daar alles mee aan/uit kunt schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Niet online
Dank voor jullie reacties.
Als ik voor KAKU kies, lijkt mij de TPC-300 de beste interface met de pc. Ik zie dat er hier op GoT ook flink aan geklust is om een API beschikbaar te maken in dit topic: Klik aan Klik uit TPC-200
Lijkt me een mooie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft de TPC-300 ook ontvangstmogelijkheid voor de inbouw zendermodule, de wandschakelaars en afstandbedieningen zodat je die signalen in je programma beschikbaar krijgt?

• Danot
  • Niet online
Dat betwijfel ik. Ik vermoed dat die module alleen als zender fungeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:42

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Even een reactie op een paar posts terug, de Vera2 gaat een opvolger krijgen in 2 vormen.
een "lite" versie zonder wifi (omdat iedereen toch al een router had) en die is dus goedkoper en een uitgebreide versie.
Beide met UI5 (besturingssysteem)
Verwacht dat november/december beide op de markt komen.

Ook vwb de overige appratuur van Qees ben ik aan het mailen met de Marketing director van Qees (omdat ik van EZHome en Coertronics geen reactie kreeg:
We are getting close for the first products, though, which comprise QEES RetrofitSeries, except from the Power Strips, and QEES MyKey. The other products will follow relatively quickly after this Launch Wave 1, as the scalability of the product range is optimized (but has cost the above delays in the platform design).
We expect to have them in our webshops late October/beginning of November.

Ik heb de wedervraag gesteld wanneer de Wave serie geïntroduceerd wordt.....
Grtn!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Staar je niet dood op Qees want die producten laten echt heel erg lang op zich wachten nu.
Kijk anders ook eens hier. Ook een nieuwe speler maar die bied wel direct een volledig product gamma.
Each Fibaro System module is only 42.5 mm long, 37.0 mm wide and 15.9 mm high, which makes them the world's smallest devices of this type.
Dat is ideaal als je ze moet inbouwen want die modules van merten zijn 28 mm diep en daardoor passen ze niet in de standaard md4050 inbouwdoos van HAF als je deze ook direct combineert met een schakelaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Nee dat was ik al achter, alleen die schakelaars met PIR lijken me ideaal;)
Qua design gaat duwi het best bij mijn huis passen met als aansturing een Vera denk ik maargoed, ik ben me aan het orienteren...(ik vind de schakelaars wel hip, zeker die met extra sensoren ingebouwd)
Fibaro ziet er goed uit (al zie ik daar nergens de producten zelf behalve het inbouwkastje...?)
Enig idee wanneer dat op de markt komt?
Wellicht een beetje topic vervuiling maar heb je nog meer van die handige linkjes?
Ik ben overtuigt van Zwave maar het is nog wel in de kinderschoentjes:(

EDIT: ik zie net dat bij EZHome de fibaro dingetjes op voorraad zijn:) nog meer voorkennis? (en weet je toevallig ook de komende lottouitslag? _/-\o_ )

[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 25-09-2011 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zover ik weet kun je die fibaro unit gebruiken icm met eigen schakelmateriaal, net zoals sommige van Merten.
Ik heb zelf SL500 van jung als schakelmateriaal en dat vind ik persoonlijk een stuk mooier dan het standaard systeem 55 van Gira of de AS500 van Jung, Bush&Jager, PeHa etc vind ik allemaal niet zo mooi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

klaasbram schreef op zondag 25 september 2011 @ 20:40:
Zover ik weet kun je die fibaro unit gebruiken icm met eigen schakelmateriaal, net zoals sommige van Merten.
Ik heb zelf SL500 van jung als schakelmateriaal en dat vind ik persoonlijk een stuk mooier dan het standaard systeem 55 van Gira of de AS500 van Jung, Bush&Jager, PeHa etc vind ik allemaal niet zo mooi :P
Ik heb inderdaad even de manual zitten bekijken maar je kunt je normale gamma wipjes gebruiken schijnt het:)
het is dan natuurlijk ook mogelijk in een schakeldoos een pir in te bouwen met daarachter een fibaro en je hebt hetzelfde idee;)
Als het goed is werkt het met de Vera zo te lezen, ook wel erg handig (hoef je niet bij 1 merk te blijven gelukkig!)
Wel geinig gedaan, gewoon de originele schakelaar als "relaisactivator" gebruiken 8)
Ik snap alleen niet of ik een hotelschakeling kan creëren met de dimmer... enig idee?
Is er trouwens een soort zwave-startpagina? ik zoek mijn info her en der op inet maar het is vaak verouderd of zeer incompleet... vaak kom ik op domoticaforum of de webshops uit maar er moet toch meer zijn?
ps: mooi spul die sl500 serie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb ook besloten voor o.a. Z-Wave te gaan, lijkt mij een fantastisch systeem met eindeloze mogelijkheden. Heb om te beginnen een AEON USB Stick, een tussenstekker, een inbouwdimmer en een sensor (EZ-Motion) besteld en heb een proefopstelling gebouwd i.c.m. Homeseer.

Dat Homeseer is een hele studie op zich, je moet goed bedenken wat je wilt en hóe je dit gaat realiseren. Ik vind dat ze qua indeling redelijk de plank misslaan voor een pakket van bijna 500 (!!!) euro. Helaas heb ik ook niet niet echt een geschikt alternatief gevonden en zelf programmeren kom ik niet verder dan een beetje PHP.

Waar ik de eerste fout heb gemaakt is te denken dat ik alles wel vanuit Homeseer / PC kan bedienen, ik mis nu al (met maar 1 lampje :P) een fysieke afstandsbediening (ik gebruikte zo'n simpel kaku setje van de Action).

Ik heb wel een hoop wilde plannen, denk dat ik mij de komende jaren wel kan vermaken daarmee. Wat mij vooral gaaf lijkt is zelf dingen bedenken en maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Maarre vanwaar dan de keuze voor homeseer?
ik snap best dat je er uiteindelijk meer mee kan maar om te beginnen kun je ook met vera aan de gang en die is 180 euro (en zonder dat je er nog een pc bij moet kopen...).
Volgens mij is op dit moment alles te realiseren en vanwat ik van UI5 gezien heb wordt het alleen maar makkelijker (en die schijn je ook op een huidige vera2 te kunnen zetten straks, ze brengen het als softwareupdate uit).

Ik ga ook zwave gebruiken en vanaf schakelaars de boel uitbreiden met bewegingsmelders en lichtopnemers enz enz maar volgens mij kan dat allemaal prima met vera (en dan inloggen vanaf het werk om de verwarming vast aan te zetten _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

DRuw schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:56:
Maarre vanwaar dan de keuze voor homeseer?
ik snap best dat je er uiteindelijk meer mee kan maar om te beginnen kun je ook met vera aan de gang en die is 180 euro (en zonder dat je er nog een pc bij moet kopen...).
Volgens mij is op dit moment alles te realiseren en vanwat ik van UI5 gezien heb wordt het alleen maar makkelijker (en die schijn je ook op een huidige vera2 te kunnen zetten straks, ze brengen het als softwareupdate uit).

Ik ga ook zwave gebruiken en vanaf schakelaars de boel uitbreiden met bewegingsmelders en lichtopnemers enz enz maar volgens mij kan dat allemaal prima met vera (en dan inloggen vanaf het werk om de verwarming vast aan te zetten _/-\o_ )
Homeseer is een 30 dagen trial, PC had ik nog staan (tja, tweaker hè). Ik zie met een PC sowieso meer mogelijkheden, ik wil ook m'n energieverbruik gaan bijhouden m.b.v. RFXCom oid.

Oh, en inloggen vanaf werk om de verwarming aan te zetten? Ik wil dat Tasker op het juiste moment via een webservice de verwarming aanzet afhankelijk van binnen- en buitentemperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 25-09-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

ik ga vera eerst proberen en een keer homeseer erbij testen maar ik denk dat ik voorlopig aan vera voldoende heb (iig is de 500 eurie voorlopig niet gerechtvaardigd bij de vrouw;))
kan iemand mij vertellen wat er zo speciaal aan de .me versie van duwi is?
volgens mij kun je er hetzelfde mee als die fibaro spulletjes (live statuschange melding enz.) alleen de bediening van de knoppen onafhankelijk van de draden waarop hij is aangesloten niet maar ik zie daar het nut niet van (je kunt met de knoppen andere componenten aansturen zonder dat de lamp waar je bij staat aangaat om een of andere reden....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-07 00:16
De .me varianten geven de status door automatisch .. Dus als je een event baseert op de status van een schakelaar of lamp hoef je niet eerst te pollen.

Heb ook een vera v2. Werkt goed.. Mooie iphone interface ook.

Alleen wat moeilijker om geavanceerde events te maken maar voor de gemiddelde user een perfect product.

Oja tip : koop geen homepro producten.. Wat een troep is dat.. Alleen maar problemen ermee gehad.

Duwi is top spul.

Als je nog vragen hebt.. Hit me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hallo,

ik wil deze koofverlichting aanschaffen:

http://www.verlichtingkop...f0bd7fd449c9ad3c96c3b750b

kan ik deze ook icm met zwave /vera2 bedienen via mijn ipad/iphone?
moet ik hiervoor nog speciale componenten aanschaffen?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MaChOmIdGeT schreef op maandag 26 september 2011 @ 00:20:
De .me varianten geven de status door automatisch .. Dus als je een event baseert op de status van een schakelaar of lamp hoef je niet eerst te pollen.
Stel je dat pollen in per sensor of is dat een algehele refreshrateinstelling?
uiteraard wil ik scenes instellen met een beweginssensor of een lichtmeter maar zeker het bewegingsding moet je wel redelijk accuraat zijn.

Wordt het dan niet gezien als een "status change" (die ik dus ook zie bij die fibaro dingen) of is dat .Me spul het enige product dat dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Anoniem: 421600 schreef op maandag 26 september 2011 @ 10:21:
kan ik deze ook icm met zwave /vera2 bedienen via mijn ipad/iphone?
moet ik hiervoor nog speciale componenten aanschaffen?
Heb hier laatst ook over gezocht, maar daar is nog geen component van.
Je zult nog zelf via de COM port op de Vera de kleur uit moeten sturen.
Hier heb ik geen verstand van, al las ik wel dat er een bedrijf was, wat bezig is met een module, waarmee je met een colorpicker de kleur kunt kiezen. Laatste bericht daarvan is van 2010, dus denk dat er niet hard aan gewerkt wordt. Jammer.

[edit] Zover ik zie is veel van dat spul ook op Dealextreme te bestellen. Althans daar lijkt de afstandbediending op

[ Voor 8% gewijzigd door RMX op 26-09-2011 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat is mij in het algemeen opgevallen omtrent domotica, de laatste paar jaar is het er heel erg stil rondom. Zou dit door onze mooie crisis komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Beekforel schreef op maandag 26 september 2011 @ 11:07:
Dat is mij in het algemeen opgevallen omtrent domotica, de laatste paar jaar is het er heel erg stil rondom. Zou dit door onze mooie crisis komen?
het is wel een luxe (althans zo word er tegenaan gekeken) dus dat zit er dik in.... ook startende bedrijven in een markt die in ontwikkeling is zullen weinig bij een bank kunnen regelen...en daarbij zullen bestaande bedrijven niet te popelen staan om te investeren in ontwikkeling....
Het zijn mijn eigen ideeen hoor maar ook ik kom iedere keer op bedrijven waarbij het laatste nieuwsitem in 2010 was:(
Jammer, het heeft echt potentie mijns inziens!

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste