Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Momenteel wordt domotica steeds vaker toegepast, met 1 druk op de knop meerder taken uitvoeren, een stukje energiebeheer en de juiste verlichting op het juiste moment.
Maar er zijn talloze systemen, talloze functies, en nog meer verschillende wensen.

Daarom ben ik benieuwd wat er zoal bij tweakers thuis aan domotica aanwezig is. Zodoende is er wellicht een beter beeld te verkrijgen van wat er zoal mee mogelijk is, wat het kost en waar de knelpunten zitten.

Zelf heb ik op mijn slaapkamer een setup die bestaat uit een 5tal Klik Aan Klik Uit ontvangers. Die stuur ik aan met een Harmony One die zijn signaal van IR omzet in RF via een marmitek ontvangertje.
Daarnaast heb ik diverse RGB lampen welke gestuurd worden door Chromoflex controllers, 5 in totaal. Daarvoor heb ik via de PC wat leuke presets gemaakt, en erin geschoten.

Al met al werkt het goed, maar het is af en toe behelpen. Zo zijn de Chromoflex controllers gebaseerd op een universeel IR signaal. Op zich geen probleem, totdat je het volume harder zet en de Chromoflex module van functie wisselt ;) Daarom heb ik zijn ontvanger wat weggestopt zodat ie minder gevoellig is.

Maar nu de toekomst: Ik hoef dan niet zonodig heel mijn huis te voorzien van domotica, hoef niet mijn voordeur te openen met een afstandsbediening etc. Maar verlichting+audio+video in de woonkamer vind ik wel heel belangrijk. Hoe ik dat wil realiseren denk ik nu al over na.
De lampen zullen waarschijnlijk allemaal op 12volt gaan werken, tenslotte allemaal LED verlichting. Dus het mooiste is dan 1 krachtige 12volt voeding met daarachter schakelbare modules per lamp. EVT ook nog dimbaar.
Andere optie zijn losse voedingen, die elk bijvoorbeeld op een KaKu module zitten. Daarnaast is er ook de optie voor DMX, maar hoe zorg je voor een goede communicatie tussen bijvoorbeeld de harmony one en je verlichting? Waarschijnlijk een PC met lightjockey+IR ontvanger+sneltoetsen. Wat dan misschien weer overdreven is, tenzij je de PC toch al aan hebt staan als HTPC/server etc.

Al met al, talloze merken, manieren om te sturen, en meningen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nu echt gebruikt wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:02

mux

99% efficient!

ÜberWicked schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:36:
Momenteel ben ik bezig met een electriciteitsplan voor in ons nieuwe huis, en zit hierbij ook te kijken naar enige vorm van domotica.
Als eerst alleen voor de verlichting, maar misschien later ook voor de deuren, ramen en jaloeziën.

Het beste lijkt mij momenteel het z-wave protocol. De tegenhanger zigbee lijkt bij iets te hobbyistisch.
Alleen de verkrijgbaarheid is nog een probleem. Kan maar enkele webshops vinden tot nu toe.
(http://www.ezhome.nl/)

Ik bookmark dit topic zeker, ben benieuwd of meerdere tweakers nette oplossingen gebruiken.
Genoeg mensen (zoals ik) die bezig zijn met ontwikkeling van eigen domotica maar je zit altijd vast aan het schema van een ander. Ik ben nu aan het afstuderen dus heb bijzonder weinig tijd, andere mensen die ik ken moeten het ook in hun vrije tijd proppen. Daardoor ontstijgt het ook zelden het 'thuis wil ik het wel proberen, maar ik durf het niet opensource te gooien'-niveau.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:22

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Voor de mensen die vrij betaalbaar (45 euro) een wallplug willen die via WiFi te besturen is + verbruik (volt/amps/watt) kan meten dan is de Ubiquiti mPower een leuke.

Heb de één-poorts variant gekocht. Er is ook een variant met 3-stopcontacten of zelfs 6-stopcontacten.

Ik heb nu een tweetal Z-Wave plugs + een Aeon stick, maar ik krijg het gewoon niet langer dan een paar dagen stabiel werkend op m'n Synology, komt door de (in mijn ogen) crappy 'Openzwave' library die Domoticz gebruikt. IP is dan een stuk beter denk ik. Met SSH kun je zo alle data eruit trekken: https://blog.linitx.com/ubiquiti-mfi-mpower/
Bash scriptje die de data uitleest en in virtuele sensoren in Domoticz (in mijn geval) stopt en klaar!

Een teardown van de 6-poorts versie hier: http://hilo90mhz.com/ubiquiti-mfi-mpower-pro-teardown/

[Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 10:21]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:00
Neem dan deze: http://www.dx.com/p/wall-...white-296675#.VdDvIPOPMn8
Die heb ik ook in een wcd verstopt, lijkt me iets veiliger allemaal :)

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 08:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verstekbakker schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:19:
Ze hebben mij naar hier gestuurd, dus we proberen het hier nog een keer.

Ik ben bezig met het maken van een werkplaats en kan dus van de grond af de stroom gaan aanleggen. Het dak zit er komend weekend waarschijnlijk wel op, dus dan kan ik beginnen met het aanleggen van de stroom. Nou wil ik er ook een beetje een proeftuin van maken voor domotica. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Mijn eigen idee was eigenlijk om op een centrale plaats alle schakeldraden bij elkaar te laten komen en dan met verschillende relais en een RaspberryPi de boel te gaan organiseren.

Is dat verstandig? Ik heb ook wat op Google gezeten, maar vind het moeilijk om iets te vinden dat mijn vraag beantwoord. Hoe doen ze dat bij nieuwbouw? Hoe zouden jullie dat doen?
Maak een centrale regelkast waar je de leidingen laat samenkomen en waar je genoeg ruimte hebt om componenten zoals relais te monteren op din-rails. Zorg ook voor een mooie routing van je kabels door middel van kabelgoten. Als je zowel werkt met 230VAC netspanning als zwakstroom voor bijvoorbeeld het aansturen van relais hou je die gescheiden in verschillende kabelgoten, bijvoorbeeld de goot links en boven een rail is 230VAC en de goot rechts en onder de rails is zwakstroom of signaalkabel.

In professionele installaties worden inkomende kabels vaak op een soort patchpanel (om in netwerktermen te spreken) aangesloten en worden er van daaruit aders gelegd naar bijvoorbeeld relais of ingangen van een plc. Hiervoor zijn allerlei handige klemmen verkrijgbaar voor op din-rails (sommige met meerdere etages zodat je meeraderige kabels makkelijk kunt doorlussen). Het maakt een mooier georganiseerde layout mogelijk. Met zo'n tussenliggend patchpaneel is het ook makkelijk om de nuldraad van een verbruiker op klemmen aan te sluiten die gebrugd zijn en de fase per stuk door te verbinden naar een relais.

De regelkast kan een inbouwkast zijn met bijvoorbeeld underlayment platen als wandbedekking waarop je de rails en kabelgoten schroeft of je haalt van Marktplaats een gebruikte metalen kast waar je je onderdelen in stopt.

Dit idee:

Afhankelijk van je installatie kan het heel klein zijn (een enkele rail met daaromheen kabelgoten) of groot worden met meerdere rails onder elkaar.

Als je niet te veel spul wil gaan schakelen is een Raspberry Pi met een uitbreidingsbordje of een relaisbordje met 5V relais een leuke oplossing. Wil je wat meer dan biedt een plc meer mogelijkheden.

• platenspeler
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 24-07-2020
Verstekbakker schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:19:
Ze hebben mij naar hier gestuurd, dus we proberen het hier nog een keer.

Ik ben bezig met het maken van een werkplaats en kan dus van de grond af de stroom gaan aanleggen. Het dak zit er komend weekend waarschijnlijk wel op, dus dan kan ik beginnen met het aanleggen van de stroom. Nou wil ik er ook een beetje een proeftuin van maken voor domotica. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Mijn eigen idee was eigenlijk om op een centrale plaats alle schakeldraden bij elkaar te laten komen en dan met verschillende relais en een RaspberryPi de boel te gaan organiseren.

Is dat verstandig? Ik heb ook wat op Google gezeten, maar vind het moeilijk om iets te vinden dat mijn vraag beantwoord. Hoe doen ze dat bij nieuwbouw? Hoe zouden jullie dat doen?
Hoi,

Ik denk dat je iets meer info kan geven zodat je een gericht antwoord krijgt. Een proeftuin is leuk, maar ik neem aan dat je een doel hebt. Waar ga je werkplaats voor gebruiken? Welke en hoeveel apparaten wil je gaan sturen? Wil je ook gaan meten (stroom verbruik of andere sensoren). Wat is je budget. Wil je bedraad schakelen of draadloos? Etc.

Als ik mijn huis (op)nieuw zou laten bedraden dan zou ik bijv. liever niet alleen die centraaldozen hebben maar een aparte aansluiting naar een groepenkast kast en zou daar met DIN rail modules aan de gang willen. Meten van stroomverbruik en schakelen gaat dan bijv. met ZWave prima. Als je van plan bent om grote industriele apparaten te schakelen in je werkplaats zou ik zeker daar naar kijken.

Maar veel domotica installaties in bestaande en nieuwbouw worden sturen een traditionele installatie, en dan vaak draadloos. Die Raspberry stuurt bij mij bijv. geen relais aan maar stuurt via Zwave (868) en 433mhz zenders commando's naar ontvangers bij of in de apparaten. In de contactdozen zitten dan opbouw schakelaars en dimmers die die signalen opvangen OF er zijn schakelaars ingebouwd achter de bestaande schakelaars zodat je de apparaten zowel met de schakelaar of op afstand kan bedienen. Voor huis gebruik werkt dit ok en er zijn modules waar je ook 16A mee kan schakelen.

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
tcviper schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:29:
[...]

Blijf voorlopig wel bij Toon :) Ding werkt prima en de API is open gemaakt dus.
Ik heb OTGW icm een ATAG thermostaat en Domoticz. In principe regelt Domoticz alles, incl detectie van aanwezigen en dus bijstellen van de gewenste temperatuur, etc

De ATAG thermostaat hangt alleen als interface om de standaard settings te ' overrulen'. Werkt prima en kan ik je aanraden!

iRacing Profiel

• HeroS
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 26-02 08:20

HeroS

Domotica Nerd

Mochten jullie nog een slimme deurbel zoeken.Heb een review gemaakt van de Ring. Zeer mooi ding!

http://www.domotica-blog.nl/post/review-ring-video-doorbell

+
Reactie tijd
Beeldkwaliteit
Geluidskwaliteit
Uitleg en montage zeer goed uitgelegd
Aansluitbaar op bestaande bel/gong

-
Geen API/koppeling met domotica systeem aanwezig (behalve met WINK)

Heb ook een vergelijking met de Skybell v2 gemaakt (zelfde artikel).

Blog over domotica: http://www.domotica-blog.nl

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 25-02 15:50
who schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:15:
Deze week de eerste wankele stapjes gezet op het gebied van domitica.

Vera Edge controller
5x Fibaro tussenstekker
Fibaro bewegingssensor
Slimme meter kabel
2x Qubino enkele inbouwschakelaar
3x Qubino dubbele inbouwschakelaar

Het is de bedoeling dat ik eerst de beneden verdieping ga automatiseren.

Eerste conclusie: De tussenstekkers kan ik mee omgaan en die werken. Maar wat is dat LUUP/LUA een drama zeg.

Weet iemand hier een stap voor stap tutorial over? Op het forum van micasaverde staat wel een en ander, maar die gaan direct het diepe zwembad in zegmaar.
HeroS schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:24:
[...]

Dat vind ik ook een nadeel aan de Vera omdat de andere manier van regels maken weer te simpel is. Maar goed dat is niet wat je wilde horen :)

Ik ken deze:
http://lua-users.org/wiki/TutorialDirectory
Zojuist een eenvoudigere gevonden!

http://blockly-lua.appspot.com/static/apps/code/index.html
Je moet wel de variabelen aanpassen naar de namen voor je domoticasysteem.

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:08
Handig daar je eerst iets besteld en daarna pas gaat uitzoeken :p
De afstandsbedieningen die Logitech donderdag heeft aangekondigd, werken onder meer samen met LIFX, Insteon, QIVICON, August, de Nest Learning Thermostat, Philips Hue en SONOS. Volgens de fabrikant komen de apparaten ergens deze maand beschikbaar.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Elekit
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-02 11:50
De enkele (H550) heeft 1 maak contact, de dubbele (H619-t) is een dubbele wissel drukker.

Bij de laatste zal het naar ik vermoed zo zijn dat er 1 contact altijd gemaakt is in rust en bij indrukken het andere contact word gemaakt. Deze voldoet het meest naar wat jij beschrijft. Een pulsdrukker veert altijd terug na loslaten.

[edit]

http://www.peha.de/cms/fr...32&catID=116&prodID=14077

[Voor 14% gewijzigd door Elekit op 29-12-2015 13:12]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:30:
Ik ben een beetje aan het experimenteren met de loxone config software, maar neem aan dat met lang indrukken etc moet kunnen.

Als ik het goed begrijp is het slimmer om een DMX module te kopen+Chinese dmx-dimmers dit gaat bij meerdere te dimmen groepen goedkoper uitpakken. Zie alleen wel dat ze niet CE gekeurd zijn.. :(
Op deze exact dezelfde dimmer zit wel een sticker met een CE-logo:
http://www.ebay.de/itm/3-...59bc81:g:p9gAAOSwUdlWcf0S

De prijzen van dimmers lopen nogal uiteen. Persoonlijk vind ik 450 euro voor een viervoudige dimmer nogal gekkigheid. De bovenstaande dimmer werkt prima bij mij en is zo goedkoop dat je een reserve-exemplaar kunt aanhouden. Vervangen kost tien minuten.

Ik weet niet of je led-verlichting wil gebruiken. Ik zou er in het geval van led voor kiezen om de drivers gescheiden van de leds te houden, dus geen led-lampen gebruiken die op 230V werken en een ingebouwde driver hebben. Powerleds worden meestal aangestuurd op een constante stroomsterkte van 350mA of 700mA bij een variabele spanning. Met een geschikte dmx-gestuurd led-driver kun je zo'n powerled mooi dimmen zonder flikkering. De betrouwbaarheid is ook beter. Als er iets stuk gaat aan een led-lamp is het vaak de driver. Losse drivers zijn vaak betrouwbaarder en kunnen hun warmte makkelijk kwijt. Ook kun je ze eenvoudig vervangen als je ze goed bereikbaar gemonteerd hebt in je technische ruimte.

Loxone heeft zelf een driver voor 24VDC rgbw-led-strips: http://shop.loxone.com/enen/rgbw-24v-dimmer-dmx.html

Voor constant current powerleds kun je o.a. de EldoLed PowerDrive DC serie gebruiken.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb afgelopen weekend ook weer goede vooruitgang gemaakt aan mijn systeem. De lang gekoesterde wens om de bediening van mijn home cinema systeem te automatiseren is gerealiseerd.

Ik heb de apparatuur zoals av-receiver e.d. in de kelder staan. De kelder bevindt zich onder de lounge waar we film kijken. Dat ziet er zo uit:

Van daaruit via infrarood dingen bedienen kan niet wegens het ontbreken van een zichtlijn. Om het volume te wijzigen moest ik opstaan, de kelder in lopen, aan een knop draaien en hopen dat dit het gewenste effect had. Dat is natuurlijk knudde. Veel mooier is het bedienen van de apparatuur via je de app van je domoticaserver (IP-Symcon in mijn geval).

Ik heb destijds (4 - 5 jaar geleden bij de renovatie van mijn huis) onvoldoende aandacht besteed aan het ontwerp van de elektrische installatie waardoor de installateur maar gewoon wat is gaan doen ipv dat alles in stervorm is aangelegd. Gelukkig heb ik wel een dikke pvc-buizen van de meterkast naar de kelder en de technische ruimte en van de kelder naar de schakelruimte (een ruimte van zo'n 1,20m hoog boven de bedsteden in mijn boerderij waar alle centrale componenten van mijn domoticasysteem zijn gemonteerd). Dit in combinatie met een overdaad een buizen voor verlichting en bewegingsmelders zorgt ervoor dat ik toch bijna overal bedraad kan komen.

Om de apparatuur te kunnen schakelen gebruik ik op verschillende plaatsen in huis handige Fibox wandbehuizingen met een formaat van 240 x 191 x 107 mm waar een 20cm lange din-rail in kan. Qua formaat zijn ze ideaal voor het monteren van relais en het doorverbinden van kabels op rijgklemmen en met een prijs van € 16,50 zijn ze ook niet erg duur (somehow worden dit soort kastjes snel erg duur naarmate ze groter worden). Ik gebruik ze onder andere naast de vloerverwarmingsverdelers voor het schakelen van de vloerverwarmingsventielen en om de buitenverlichting te schakelen en pir-sensoren door te verbinden.

In dit geval heb ik er een 10A current transformer met 4-20mA output, drie relais, 12VDC stroomverdeling en een rijgklem om de output van een radarsensor op door te verbinden. De voeding komt van mijn centrale 12VDC power supply en is nodig om de current transformer, radarsensor en de infrarood interface van stroom te voorzien. De relais worden bekrachtigd door de 24V outputs van de digitale outputmodules van mijn plc. Hier zitten ook een aantal inputmodules voor 4-20mA op waar de current transformer op is aangesloten. De radarsensor wil ik later inbouwen in de centerspeaker. Het mooie van radar is dat je ze goed onzichtbaar kunt wegwerken (geluid kan immers bepaalde materialen prima doordringen) en een zeer hoge gevoeligheid heeft, wat ideaal is om aanwezigheid te detecteren als er film wordt gekeken en er dus bijna geen beweging is.

Voor het bedienen van de apparatuur gebruik ik een infrarood ethernet interface van IR Trans. De interfaces van IR Trans worden standaard ondersteund door IP-Symcon. Harman Kardon zat helaas niet in de infrarooddatabase op het ding maar inleren is simpel en kan via de webinterface van het apparaat, zodat je geen software hoeft te installeren. Koppelen aan IP-Symcon is een kwestie van het ip-adres en de poort van het apparaat opgeven. Daarna worden de ingeleerde afstandsbedieningen en commando's opgehaald en kun je deze aansturen vanuit je scripts. Met een simpel scriptje schakel ik nu het benodigde relais waarna de av-receiver op standby gaat. Een seconde later stuur ik een power on via infrarood en stel ik de gewenste input in. Volume instellen gaat via de app.

Ik had de besturing ook kunnen oplossen via de com-poort van de av-receiver (of ethernet bij nieuwere av-receivers) maar dit werkt prima en ik kan er ook meteen andere apparaten mee bedienen.

De current transformer heb ik voor 25 euro van Ali Express gehaald. Ze reageren direct (in tegenstelling tot stroommeting via z-wave) en hebben in combinatie met de gekozen inputmodule een 12-bits resolutie op een bereik van 10A (20A en hoger is ook mogelijk). Ik lees de waarde elke vijf seconde op de plc uit via modbus en vertaal ze via een scriptje naar vermogen.

Analoge inputmodules voor Wago zijn nieuw erg prijzig (de 750-466 die ik gebruik kost 250 en heeft maar twee inputs). Op eBay kun je soms aantrekkelijke aanbiedingen vinden. Zo haalde ik vier stuks voor 60 euro in een veiling waar niemand anders op bood.

• Kraz
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:48

Kraz

What does this button do?

compjoep schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:33:
Ben sinds kort aan de slag met een Fibaro Home centre lite en een aantal sensors van Fibaro. Nu heb ik 1 wall plug, die ik op vaste tijden wil schakelen, echter die simpele actie wil niet lukken.
Kan wel dingen schakelen als een andere sensor iets ziet (b.v. beweging) maar dat wil ik niet voor deze toepassing. Wie helpt me op weg. Ik heb al diverse scene gemaakt en gekoppeld aan deze wall plug, echter zonder resultaat. Handmatig schakelen via de web interface werkt wel.
Gr, Hans
Ik heb geen ervaring met Home Center Lite van Fibaro, maar volgens mij ben je op zoek naar een Timer -functie?

Eerste google resultaat leverde dit op;
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-62

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 26-02 08:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Femme schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:00:
[...]
Voor het bedienen van de apparatuur gebruik ik een infrarood ethernet interface van IR Trans. De interfaces van IR Trans worden standaard ondersteund door IP-Symcon. Harman Kardon zat helaas niet in de infrarooddatabase op het ding maar inleren is simpel en kan via de webinterface van het apparaat, zodat je geen software hoeft te installeren. Koppelen aan IP-Symcon is een kwestie van het ip-adres en de poort van het apparaat opgeven. Daarna worden de ingeleerde afstandsbedieningen en commando's opgehaald en kun je deze aansturen vanuit je scripts. Met een simpel scriptje schakel ik nu het benodigde relais waarna de av-receiver op standby gaat. Een seconde later stuur ik een power on via infrarood en stel ik de gewenste input in. Volume instellen gaat via de app.

[afbeelding]

Ik had de besturing ook kunnen oplossen via de com-poort van de av-receiver (of ethernet bij nieuwere av-receivers) maar dit werkt prima en ik kan er ook meteen andere apparaten mee bedienen.

[...]
Voor het aansturen van je apparatuur had je ook (gewoon) een Harmony Hub kunnen halen. Deze is ook heel goed te koppelen aan domotica systemen, heeft apps voor ios en android, maar ook gewoon een ouderwetse afstandsbediening die via RF werkt. Ook kun je sowieso 2 ir blasters aansluiten op de hub voor de gevallen dat je apparatuur moet bedienen die geen zichtlijn heeft tot de hub.

[Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2016 09:55. Reden: Quote ingekort, doe eens selectief quoten :D]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• ThinkPad

ThinkPad

http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=50&t=10978
Grappig idee (printplaatje uit een pricewatch: e-Domotica Lamphouder voor E27 fitting gebruiken in een buitenlamp-armatuur).

Printje ziet er vrij compact uit, wellicht zou je het ook in een stekkerdoosje kunnen bouwen, Z-Wave plug for cheap :D

[Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2016 11:24]

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 26-02 17:22
ThinkPad schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:15:
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=50&t=10978
Grappig idee (printplaatje uit een pricewatch: e-Domotica Lamphouder voor E27 fitting gebruiken in een buitenlamp-armatuur).

Printje ziet er vrij compact uit, wellicht zou je het ook in een stekkerdoosje kunnen bouwen, Z-Wave plug for cheap :D
Robbshop verkoopt ze niet meer vanwege onbetrouwbaarheid. Ik heb er ook slechte ervaringen mee. Verliezen vaak signaal en koppelen daarna niet meer automatisch.

• GENETX
  • Laatst online: 15:04
Tsja, ook hier: Pak eens een opensource pakket dat gratis is. Want zover is niet iedereen enthousiast over alle dure kant-en-klaar controllers, terwijl er honderden tweakers genieten van OpenHAB, Domoticz en Pimatic.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
De vraag is hoeveel je zelf wilt prutsen en wat je belangrijker vindt.

Een kant en klare controller is duur, maar ontzorgt je wel meer dan de doehetzelfoplossingen. Het kan je echter ook beperken omdat sommige dingen gewoon niet kunnen of sommige modules niet samen willen werken.

Daar tegenover staat dat een opensource of knutselcontroller een stuk goedkoper is en over het algemeen onbeperkte mogelijkheden biedt. Echter moet je dan wel veel meer proberen en prutsen om alles te krijgen zoals je wilt. Meer mogelijkheden kost dan ook gewoon meer tijd.

Persoonlijk vond ik onbegrensde mogelijkheden belangrijker dan gemak, want ook logica bedenken kost tijd en als je het niet te gek maakt zijn oplossingen als Domoticz ook redelijk gebruiksvriendelijk.

Als laatste verschil, techneuten gaan dit altijd tegenspreken maar het is wel een feit:
Pakketten als Domoticz zijn gemaakt door techneuten, het ziet er dus relatief gezien niet uit en werkt absoluut niet inuïtief. Daarin zijn commerciële controllers vaak beter. Nerds kunnen gewoon geen GUI bouwen. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:58
Leuke discussie :)
Flexibiliteit ja, maar zeker ook complexiteit.
Stel, je zou verhuizen, zou je het systeem dan met gerust hart kunnen laten zitten voor de volgende bewoner?
Met een Vera zou dat evt nog kunnen met een goede uitleg. Met die zelfbouw/knutsel dingen (waar ik zelf ook fan van ben!) is dat niet te doen, tenzij de volgende bewoner toevallig ook een diehard tweaker met basic Linux en programmeer skills is.
Als je ZWave only bezig bent (aangevuld met andere apparaten met een HTTP API, zoals bijv. Hue) dan is zo'n kant en klare oplossing zo gek nog niet, en het punt van Fabstar is: het is ook nog niet eens zoveel duurder.
@DRuw, een domotica server combineren met andere taken vind ik zelf geen goed idee wanneer het iets serieuzer wordt.
Wil je je mediaspeler updaten, is je huis onbestuurbaar, ben je een grote file aan het uitpakken, reageren de lampen heel traag, etc.

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

Dieter schreef op zondag 28 februari 2016 @ 19:20:

- Ik vermoed dat de bedrading van potje naar potje doorloopt en niet telkens naar de kast loopt
Dat lijkt me wel.
- Ik twijfel tussen Fibaro en Smartthings eens het beschikbaar is in Nederland/Belgie
Ik lees niet zo hele goeie dingen over Smartthings hoor. Dus zou nog even wachten tot die echt beschikbaar is en dan eens wat reviews bekijken lijkt me wel handig.
Voornamelijk het bedradingsvraagstuk zit me dwars. Gaat het nu wel of niet lukken om deze schakelaars te sturen en is het nodig dat er bedrading van elk punt terug vertrekt naar de kast ? Ik zie namelijk niet helemaal in hoe dat gaat werken.
Niet vervelend bedoelt maar als je je dit afvraagt kun je misschien beter dit aan een vakman overlaten.

Lees eens:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

[Voor 11% gewijzigd door HeroS op 28-02-2016 19:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De afgelopen vier dagen ben ik druk beziggeweest met een projectje om mijn Wago-plc en I/O-modules te verplaatsen om meer ruimte te creëeren voor het aansluiten van sensoren en kabels netter te kunnen aansluiten. Vorig jaar zag dat er zo uit:

De schakelplank was zo uitgemeten dat het in de hoogte net kon passen in de ruimte die ik beschikbaar had op de plaat die al aan de muur was bevestig. De plc zat hier op de onderste rail in het midden en de kabels naar onder andere pulsdrukkers en relais waren direct op de ingangen en uitgangen van de I/O-modules aangesloten. De ruimte tussen de kabelgoten was ook nogal beperkt. Op de onderste rail had ik maar 11cm inbouwhoogte waar 14cm eigenlijk wel het minimum is om lekker mee te werken.

Na een ruim een jaar verder is de omvang van het systeem nogal toegenomen en wil ik meer sensoren aansluiten dan eerder voorzien. Daar was geen ruimte voor. Ook was ik niet tevreden met het aansluiten van kabels direct op de ingangen en uitgangen van de plc in plaats van via rijgklemmen.

Vorige maand heb ik er al een extra schakelplank van 100x75cm bij gebouwd waar de 230VAC-verdeling op is aangebracht en de 5/12/24VDC-voedingen, solid state relais voor de verlichting, 230V dmx-dimmers, dmx-splitter en rijgklemmen voor pir-sensoren, radarsensoren en current transformers zijn gemonteerd. Dat gaf meer ruimte op de eerste schakelplank die je hierboven ziet. De gelijkstroomvoorziening is nu ook redundant uitgevoerd en voorzien van zekeringen. Als de voedingsaders naar een sensor kortsluiting maken klapt de zekering van de sensor supply eruit en blijft de rest doordraaien.

Het direct aansluiten van kabels op de inputs en outputs van de plc is niet echt handig. Wago adviseert ook om dat niet te doen en alles op rijgklemmen aan te sluiten. Die zijn handiger voor onder andere potentiaalverdeling. De krappe ruimte tussen de kabelgoten gaf me ook te weinig ruimte om vier-etageklemmen voor 4-20mA current transformers met 24V voeding aan te sluiten en om de afscherming van bepaalde kabels via klemmen op een busbar met de aarde te kunnen verbinden. Dit wilde ik gaan aanpassen door de plc en de I/O-modules een verdieping hoger te zetten om op de onderste rail ruimte te maken voor de rijgklemmen waarop de binnenkomende kabels aangesloten worden. Hierbij heb ik ook meteen de kabelgoten breder gemaakt en verder uit elkaar gezet (15cm was het maximaal haalbare). Het aantal I/O-module heb ik meteen uitgebreid zodat ik er ruim voldoende heb. In totaal nu 72 digital inputs (24V), 12 digitale inputs (5V), 64 digitale outputs (24V) en 22 analoge ingangen (4-20mA).

Het is nogal een klus omdat ik al zo'n vijftig relais en nog eens vijftig inputs had aangesloten en dus ook een kabelgoot waar zo'n 40 kabels in lagen terwijl ik die kabelgoot wilde vervangen. Na vier dagen klussen heb ik de belangrijkste relais weer aangesloten zodat ik in ieder geval de verlichting, verwarming en ventilatie weer bestuurbaar heb :) .

BillsGate schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:01:
Ja inderdaad :X :F
Ik zag hem gisteren pas op tv.

Het viel me op dat die man voor een slordige 40.000,- aan domotica in zijn huis gefriemeld had en dat hij zei dat alle draadloze alternatieven alleen op batterijen werken.
Als je je volledige huis automatiseert met een bedraad systeem en dat moet laten aanleggen (wat die Jan Kars ongetwijfeld gedaan heeft anders was hij in z'n eentje een half jaar elk weekend van de straat geweest om de installatie te doen) dan ga je snel naar een kostenplaatje van tienduizenden euro's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GENETX
Zouden GU10 mi-light spotjes plus een Wifi-controller een optie zijn? Lekker goedkoop vanuit china te halen en de meeste domoticasystemen kunnen er mee overweg.

• maomanna
als ik de fibaro dimmer 2 en de Qubino dimmer, dan zouden ze beide laagspanning (12 en 24v) kunnen dimmen (BRON)

Dan zou ik hem kunnen plaatsen op de plek van de dimmer in dit voorbeeld:

Alleen de qubino moet met een 3 draads, waarmee de fibaro een betere optie is.

Een Zwave afstandsbediening erbij en klaar is mao?

[Voor 8% gewijzigd door maomanna op 30-03-2016 17:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:26
Ik weet niet precies waar je naar op zoek bent, maar je kan ook een relais bij je (bestaande) bel aansluiten.

Ik heb zelf een 8 VAC bel trafo en heb hier parallel een 8 VAC NO relais bij aangesloten.
Wanneer er nu iemand op de bel drukt trekt het relais aan.
Hierdoor krijg je een spanningsloze verbinding, waarop je bijvoorbeeld een Fibaro Binary Sensor kan aansluiten.

Ik krijg nu iedere keer als de bel gaat een melding op m'n telefoon.

Enige nadeel in mijn setup, wanneer iemand heel kort aanbelt, trekt of het relais niet helemaal dicht, of de binary sensor pikt het niet op en dan mis ik dus de melding.
Voor mij geen ramp, maar wellicht iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 27-02 23:13

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:26
arjanw848 schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:28:
[...]

Welk relais is dat en waar kan ik deze kopen ?
FINDER RELAIS 1M 20A 8VAC
Fabrikantnummer: 22.21.8.008.4000
EAN: 8012823121543

20A is uiteraard veel te zwaar, maar dit het was enige relais wat ik toentertijd kon vinden wat 8VAC was en monteerbaar in de groepenkast (DIN rails).

Er zijn trouwens meerdere mogelijkheden om dit probleem op te lossen, zoals bijvoorbeeld een bruggelijkrichter of diodes om van AC naar DC te gaan en dan een DC relais te gebruiken.
Een zoekopdracht naar "relais beltrafo" levert aardig wat informatie op.

• The-Source
Ik weet dat ik al als laatste heb gereageerd maar deze post heeft daar niets mee te maken ;)
Vanmiddag nog even een klein beetje tijd gemaakt om mijn tablet automatisch aan en uit te laten gaan bij beweging.
Nou is het meer dat er iets voor de front camera langs komt maar globaal is het hetzelfde :P
Even een klein filmpje ervan gemaakt:

Nu ik eindelijk de settings een beetje goed heb kan ik het ook bij andere tablets gaan toepassen :)

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Ik kwam gister op een aardige blog over autmatische gordijnen op basis van Z-Wave die ook nog redelijk betaaldbaar zijn.

Ik vind het wel gaaf om in huis te hebben, maar het moet ook nog enigszins praktisch nut hebben. Daarom twee vragen:

- Iemand ervaring met deze oplossing?
- Iemand ervaring met het maken van scene's waarin de gordijnen acteren? Voor de huiskamer kan het redelijk eenvoudig zijn. Bijvoorbeeld een half uur na zonsondergang gaan ze dicht. En 's ochtends gaan ze om een bepaalde tijd weer open. Maar ik wil ze ook op slaapkamers gebruiken, waarbij een link met de (onregelmatige) naar-bed-ga-tijden meespelen. Dat lijkt wat lastiger...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

technoaddict schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:54:
Hallo allemaal,
komende week zullen wij met de aannemer ons nieuwbouwhuis doornemen. Alle extra's en opties worden dan doorgenomen, en uiteindelijk moet de aannemer beginnen met bouwen :) Nu besef ik me opeens dat ik misschien te laat ben met mezelf inlezen in de mogelijkheden, en belangrijker nog, hoe je je huis het beste kan voorbereiden op Domotica. Ik sta echt nog bij de start op dit gebied, terwijl ik niet zoveel tijd meer heb om opties te bedenken in de woning. Kan iemand uit ervaring zeggen wat ik zou moeten toepassen in het huis om Domotica makkelijker toe te kunnen passen? Uiteraard ga ik snel aan de slag om zelf wijzer te worden, maar misschien heeft iemand goeie tips waar ik na zelf studie niet op zou komen, en het makkelijker was geweest om dat nu te weten ipv tijdens de bouw (te laat dus).. Alvast dank.
Om flexibel te zijn in de toekomst is het belangrijk dat de leidingen naar de dropknoppen aan de muur, sensoren, verlichting, zonwering en andere actoren in een stervorm naar één of meerdere centrale verdeelkasten worden aangelegd. De verdeelkast moet voldoende ruimte hebben. Een standaard meterkast is te krap om naast de standaard meters ook nog een bedraad domoticasysteem te huisvesten.

Hoeveel ruimte je nodig hebt hangt af van de omvang en aard van de installatie. Bij bussystemen zoals KNX en Loxone Tree heb je minder ruimte nodig in de verdeelkast en ben je in de regel minder tijd kwijt aan de installatie. De kosten van de hardware zijn vaak wel hoger. Je kunt ook kosten besparen door de busleiding in een lijnvorm aan te leggen van de ene naar de andere busdeelnemer (bijv. drukknoppen of aanwezigheidssensoren). Je hebt dan minder buis nodig maar je beperkt jezelf wel in de keuze van de systemen die je kunt gebruiken en de mogelijkheden om later functies toe te voegen. Stervorm biedt de meeste vrijheid.
Greenie schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:19:
Wat voor kabel en indeling voorzie je zoal het best als je een nieuwbouw wilt voorbereiden op domotica?
Svv, bus, utp,...?
En dit in ster of lus?

Ik ga binnekort de elektriciteit laten leggen in een nieuwbouw appartement maar zal nog niet direct aan domotica toekomen wegens budget. Ik wil echter wel kunnen tweaken of een jaartje :)
Zie antwoord van hierboven. Ik zou geen kabel trekken als je nog niet weet welk systeem je gaat aanleggen.

Een systeem met centrale I/O en centrale intelligentie biedt mijn inziens meer mogelijkheden voor de tweaker om kosten te besparen en te zelfbouwen dan een autonoom en decentraal bussysteem. Ik gebruik in mijn huis veel halffabrikaten zoals kale temperatuur- en pir-sensoren, rgb-ledchips die ik verwerkt heb tot lampen. Je bent minder kwijt aan hardware en kunt vaak compacter inbouwen maar er gaat wel veel meer tijd in de installatie zitten.

[Voor 20% gewijzigd door Femme op 19-05-2016 13:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
Dick99999 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 10:46:
Ik heb nu een aantal Domotica freebees geïnstalleerd op mijn Pi 1: Home Assistent, PiLight, PiMatic (mislukte installatie). Wat mij opvalt is dat ze allen een GUI zouden hebben. Wat ik zie is een syntax aware editor voor de datastructuur die je gewoon in text moet intikken.
Bestaan er ook freebees die een echte GUI hebben, al dan niet via een App of web pagina, zoals bijvoorbeeld CoCo, HomeEasy (beide te beperkt in mogelijkheden), IFTTT of Wink?
Hoe bedoel je? Om regels op te stellen die het systeem moet uitvoeren?

Domoticz heeft, naast text, ook Blocky ondersteuning (zoek maar eens op google naar "blocky code"). Domoticz heeft ook (deels) een GUI om items toe te voegen, al gaat ook veel via losse scripts zie ik.

Ook geldt voor OpenHAB, mits je HABMin installeert, dat je Blocky kan gebruiken voor regels. OpenHAB 2 stelt je in staat om ook apparaten via de GUI toe te voegen. Maar complete integratie is er nog niet (OpenHAB 2 is nog in beta, maar wel stabiel genoeg voor dagelijks gberuik) waardoor je ook daar soms nog zaken via tekstbestanden moet regelen.

Wat dat betreft is domotica nog wel echt een ding voor hobbyisten als je het goedkoop wil aanpakken. Daar hoort dus bij dat jij je iets moet verdiepen om dingen aan de praat te krijgen. Een investering van tijd dus (in plaats van geld om het door professionals te laten doen). Ontkomen aan wat code/config bestanden in kladblok doe je er op dit moment niet aan vrees ik. Maar gezien de activiteit in zowel het OpenHAB als Domoticz topic zijn er genoeg tweakers die je wel willen assisteren!

Oh en noem het geen "freebees". Het zijn, zeker OpenHAB, gewoon professionele pakketten die opensource en gratis zijn, maar zich prima kunnen meten met commerciële producten.

[Voor 21% gewijzigd door GENETX op 17-06-2016 12:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Even een blogpost geschreven hoe je de RFXCOM kunt uitlezen met RFXCMD (Python-script) i.p.v. gelijk een full blown domoticapakket zoals Domoticz te moeten gebruiken:
ThinkPad's Tweakblog: RFXCOM uitlezen met RFXcmd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

The-Source schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:57:
[...]
Dit gaat natuurlijk een offtopic discussie worden.
[...]
Laten we er daarom nu ook maar mee stoppen. Verhalen over domotica wil ik hier lezen, niet geneuzel over Apple gebruikers :Y)

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

Voor de gene die nog een slim slot zoeken. Ik heb een review gemaakt van de Danalock v2.

http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2016/Danalock/hd-danalock.jpg

Conclusie:
Je ziet duidelijk duidelijk dat Danalock veel ervaring heeft met slimme deursloten. Dit product zit goed in elkaar en er is goed nagedacht over de functionaliteiten. Zo kun je slim de snelheid en kracht instellen waarmee het slot open gaat. Handig als je hang- en sluitwerk een beetje klemt. Andere handige feature is het automatisch sluiten van de deur. Zo vergeet je nooit je deur op slot te doen.

Het installeren van dit slot is gemakkelijk en moet voor iedereen te doen zijn. Het mooie is dat je het bestaande hang- en sluitwerk kunt gebruiken. Het enige wat je verliest zijn je bestaande sleutels.

De APP zit goed in elkaar. Het openen van de deur gaat via een dubbele beveiligde Bluetooth verbinding. BT heeft een beperkt bereik waardoor je altijd bij de deur in de buurt moet zijn om hem te openen. Wel zo'n veilig gevoel.

Door de ingebouwde Z-wave chip is het slot te koppelen met een domotica systeem zoals de systemen van: Zipato, Fibaro en Vera. Hierbij moet worden opgemerkt dat dit het systeem natuurlijk wel minder veilig maakt. Je kunt dan immers de deur via het internet openen.

+
Bestaande hang- en sluitwerk hoeft niet vervangen te worden
Goed instelbaar
Werkt op een 3 puntaansluiting
Z-Wave/koppeling andere systemen

-
Formaat (hij is niet heel compact)
Geen mogelijkheid om bestaande cilinder/sleutels te gebruiken

Het hele verhaal:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-danalock-v2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 21:19:
Cool!
Vragen die in me op komen:
Kun je sleutels bijbestellen?
Vast wel want het is gewoon een standaard slot welke iets is aangepast.

Hoe kun je de deur aan de binnenkant openen? Lijkt erop dat je de module kunt draaien?
Op het knopje drukken of hem draaien. Er zit ook een stand op die je helpt, je hoeft dan alleen een kleine draai te geven.

Kun je de module op offline zetten? Bijv als je op vakantie gaat en zeker wilt zijn dat er niemand op afstand gaat klooien..
Ja, de batterij eruit halen

Gaat een evt klink niet in de weg zitten met zo'n opzetmodule?
Die kans lijkt me vrij klein.

Wat voor batterijen gaan er in en hoelang zouden die mee moeten gaan?
Dezelfde als welke in de fibaro smoke detector zitten. Geen idee hoelang ze mee gaan.

Kan ie de deur ook helemaal openen? Dus ook de actie van de klink?
Ja

Dat kan zoveel voor- als nadeel zijn, want doe je hem per ongeluk van het slot dan waait je deur open..
Tja, uuh. Hem niet per ongeluk open doen.

Maar vanaf buiten heb je ee niks aan (in mijn geval) als je niet ook de 'klink' pal (weet de naam niet..) opent.
Hij opent ook het dagslot.

Wat een vreselijke spooky achtergrondmuziek heb je achter je filmpje trouwens :X
Thanks >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22-08-2019
RoTeK70 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 17:24:
[...]

Kan dit dan? Met een gewone USB-HUB? :)
Yep werkt prima., ik heb een memorystick en de usb slimmemeterkabel via een hubje aangesloten op de Veraplus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The-Source
Waarom geen gebruik maken van wet kopen op afstand? Dan kun je gewoon binnen 14dagen terug sturen en uitpakken zou wel moeten mogen met het geen schade aan de verpakking brengt.

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Ik log al een tijdje allerlei gegevens naar InfluxDB en trek er dan grafiekjes uit met Grafana.
Een voorbeeld wat je er mee kunt doen (en ik ook doe) is het uitlezen van de OTGW: Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway

Ik lees m'n RFXCOM ook uit naar InfluxDB, voor twee Cresta TX320 sensoren: pricewatch: Cresta Thermo-hygro sensor

Het leek mij wel leuk om de kamertemperatuur gemeten door de thermostaat eens te vergelijken met de kamertemperatuur gemeten door de Cresta TX320 die 30cm boven de thermostaat bovenop een kast ligt:

https://tweakers.net/ext/f/NxdPJKg4SV3BzZ3ZXjVShgYd/full.png
(Klik voor groot)

Temperatuur wijkt maar 0,2 - 0,3 graden af. Erg netjes als je bedenkt dat die Cresta's maar 15 euro kosten.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2016 20:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Kan allebei.

Als je je eigen LED-lampen ofzo wil gebruiken dan zul je een schakelmodule (actor) moeten hebben. Maar je kunt ook besluiten om er een Philips Hue lamp ofzo in te draaien, die ontvangt dan via de bridge die erbij komt een signaaltje dat hij aan moet op helderheid X en kleur Y. De bridge krijgt z'n signaal van jouw domoticapakket.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sjorsjes
  • Laatst online: 27-02 18:13
Als het goed is zijn deze 2 onderweg naar mij:

- http://www.aliexpress.com...ml?orderId=77053137869114
- http://www.aliexpress.com...ml?orderId=77053137879114

Zodra ze binnen zijn dan laat ik wel even weten of ze werken :)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• ThinkPad

ThinkPad

Ik had het ook op Reddit gepost en daar meld iemand dat de bewegingssensor prima werkt met z'n Fibaro HC2: https://www.reddit.com/r/...zwave_train_cheap/d5qzal8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:22
Dat is exact het probleem welke (bijna) elke gebruiker heeft met de fibaro dimmers met 2 of meer pulsdrukkers. Forum en bugzilla van Fibaro staat er vol mee. De oude versie van de dimmer heeft dit probleem niet. Je zal zien als je een paar keer achter elkaar aan en uitschakelt via de app hij op den duur wel aan gaat ;-)

Qubino zou dit probleem niet hebben. Inmiddels heb ik ze zojuist binnen gehad. van het weekend ga ik er mee aan de slag. Benieuwd of het probleem hiermee inderdaad verholpen is. Zojuist kreeg ik antwoord van de leverancier m.b.t. het 200 of 140w verhaal:
Yes 140W is specified because of EMC standard requirements ... but it easily works with 200W too.
Blijkbaar regeltjes, afijn, het zou dus geen probleem moeten zijn tot 200watt. _/-\o_
Fire69 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 10:52:
[...]

Kan je even het probleem schetsen wat je met de Fibaro hebt?
Ik heb ook een Fibaro die heel moeilijk doet om aan te zetten en er hangen ook 2 drukkers (in parrallel) aan.
Als ik met een app (getest op 2 verschillende controllers) het licht aanzet flitst het een fractie van een seconde aan en gaat terug uit.

[Voor 4% gewijzigd door basjuhh op 29-07-2016 10:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The-Source
Ik zou als ik jouw was ook eens verdiepen in het standby verbruik van die usb wcd's en daarnaast hoeveel ampere deze leveren. Als deze bijvoorbeeld maar 1A zijn dan zijn er een hoop apparaten die dan 'langzaam' opladen. Ik zou er persoonlijk nooit voor kiezen omdat ze continu stroomverbruiken (omvormer gedeelte)

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maomanna
sjorsjes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:18:

Volgens hem werken ze. http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=8

• ThinkPad

ThinkPad

prein2 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:37:
@Thinkpad, ik zie dat je je Zipabox weer wegdoet. Waar stap je naar over?
Ik ben overgestapt naar Home Assistant - Open source Python3 home automation *O*
Werkt leuk. Was wel even weer een werkje om alle Z-Wave devices te excluden van de Zipabox en te includen op de pricewatch: Aeon Labs Aeotec Gen 5 Z-Wave USB Interface maar het werkt allemaal weer.

Heb m'n config ook net vanochtend online gegooid, voor de geïnteresseerden: https://bitbucket.org/frankiepankie/home-assistant/src

[Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2016 16:43]

• ThinkPad

ThinkPad

Arunia schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:36:
[...]

Wat gebruikte je hiervoor? Ik twijfel namelijk heel erg tussen die en Domoticz.
Zie het net in het andere topic staan. Ik ga me hier ook wel in verdiepen. Eerst maar eens wat ophangen om er wat mee te doen.
Mijn domotica carrière:
Domoticz --> Zipato Zipabox --> Home Assistant

Ik zie Home Assistant als het volwassen broertje van Domoticz, het zit allemaal net wat beter in elkaar naar mijn idee. Je moet wel enigzins verstand hebben van programmeren. Niet omdat je echt moet programmeren, maar om de logica van bepaalde dingen te snappen.

Vandaar dat ik mijn config ook deel, zodat anderen het als opstapje kunnen gebruiken.

• ThinkPad

ThinkPad

prein2 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:22:
[...]
- toch een thuisserver (maar dan wel een die een minimaal stroomverbruik heeft) (intel NUC?)
[...]
Mijn NUC (een al wat oudere i3) gebruikt 15-18W als hij weinig wordt belast. Dat is dus net zoveel als 3 RPi's, die trekken ongeveer 4-5W per stuk meen ik. Ik heb er ESXi 6 op draaien en heb daarin meerdere virtuele machines. Eentje voor Home Assistant, een andere voor InfluxDB & Grafana, eentje voor VPN etc. Mooi gescheiden op die manier.
Bevalt mij uitermate goed. Elke avond maak ik met ghettoVCB backups van de virtuele machines naar m'n NAS. Ik wil niet meer terug naar die onzekerheid die een SD-kaart heeft met het oog op corruptie. Ook het voordeel van even snel een VM aan kunnen maken om wat te klooien, of om een snapshot van een bestaande VM te kunnen maken is erg handig. Met dat laatste kan ik klooien wat ik wil en met een paar klikken weer terug naar de status van de VM zoals hij was op het moment van maken van snapshot.

Ik heb m'n slimme meter er via een USB-Serial aan hangen, maar m'n OTGW hangt er via het bedrade netwerk in. Heb in de OTGW een USR-TCP232 (Serial to Ethernet) module gebouwd. Daarmee kan ik hem gewoon over het netwerk ontvangen, IP-adres en poortnummer in otmonitor invullen is genoeg. Mocht je liever met Wifi willen werken dan zou je een ESP8266 (Wemos D1 Mini bijv.) kunnen pakken en daar ESPEasy of esp-link op kunnen flashen. Op die manier zou je bijv. de CO2-sensor draadloos kunnen ontvangen. Aan de ontvangende kant zou je het dan weer om kunnen zetten in een virtuele seriele poort met iets als ser2net dacht ik.

Welke CO2-sensor gebruik je trouwens?

Het spul op een NAS draaien zou ik niet doen, vaak mis je dan toch bepaalde libraries en het is allemaal net wat anders dan een veelvoorkomende Linux omgeving. Een Synology kun je wel 'bootstrappen' (soort jailbreaken/rooten), maar dan zit je met updates van het NAS besturingssysteem weer te klooien. Ik gebruik m'n NAS puur voor opslag en meer niet.

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2016 10:00]

• sjorsjes
  • Laatst online: 27-02 18:13
sjorsjes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:18:

Ik heb ze gister binnen gekregen en vandaag even aan een korte test onderworpen.
Mijn setup is een raspberry pi 1 met een AEON z-wave+ usb stick en domoticz v3.4834.

Verpakking
Niet super luxe, maar prima verpakt. Ze voelen kwalitatief aan, de motion sensor is een stuk kleiner dan ik in mijn gedachten had, erg mooi!

Toevoegen
Toevoegen van de plug en de sensor ging in een keer goed. Bij mijn sensor zat helaas geen boekje inbegrepen, maar 3 keer op het knopje drukken en dan gaat'ie in pair modus (net als de plug).

Zoals in de afbeelding te zien is worden er aardig wat devices toegevoegd. De bovenste 5 zijn van de motion sensor en de onderste (8!) van de plug.

In gebruik
Ik heb ze zonder problemen kunnen toevoegen aan diverse events. De motion sensor reageert snel en accuraat. Het enige wat ik nog moet uitzoeken is dat de plug bijvoorbeeld maar eens per 5minuten het verbruik logt.

Conclusie
Wat mij betreft de 2 a 3 weken wachten tot ze geleverd worden zeker waard! Zeker als je bedenkt dat ze de helft van de fibaro spullen kosten.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• ET19611
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 05-07-2020
nostradamus99 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:30:
[...]

/noob mode on :P

Met "Achter de standaard schakelaar" bedoel je de contact doos waar de schakelaar de stroom vandaan trekt of echt de in de behuizing van de schakelaar zelf?

/noob mode off
In de behuizing van de opbouwschakelaar past de Fibaro micro module niet, daar is te weinig ruimte voor.

• roys
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-01-2018
sjorsjes schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 06:56:
[...]

Ja vlak nadat ik de mijne gekocht had waren de linkjes niet meer beschikbaar en inmiddels zie ik heel veel verschillende aliexpress linkjes voorbij komen in diverse forums. En zelfs hier een paar berichten geleden.
Ik heb direct contact gelegd met Neo en heb een offerte ontvangen voor ca. 25 USD / 22 EUR per device. Bij grotere bestelling daalt dit verder.

Ik ben van plan om begin volgende week mijn bestelling te plaatsen.

Iemand interesse om mee te doen --> graag een DM.

• martijn k.
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:16
fabstar81 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:59:
[...]

ik heb de ACM-3500-3 gekocht samen met de AWMT-230. nu nog kijken hoe ik die in godsnaam ga toevoegen aan de vera lite.

nog nooit een KAKU apparaat toegevoegd aan mijn vera...

iemand op voorhand nog tips? dan kan ik morgen direct beginnen met aansluiten...
Daar kan ik je niet mee helpen, ik draai zelf domoticz...

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:16
Het is me niet helemaal duidelijk wat je gedaan hebt. Beschik je over een KAKU remote?

De KAKU ontvangers zoals de ACM3500-3 versturen geen signaal. Voor deze unit moet je voor elke uitgang van de ACM3500 een AC module aanmaken in de VERA met elk een eigen en ID en unit code.
Bv ID 19018564 unit code 1, ID 19018564 unit code 2 en ID 19018564 unit code 3.
Zet uitgang 1 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 1.
Zet uitgang 2 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 2.
Zet uitgang 3 op inleren en verstuur vanuit de VERA een ON command met device unit code 3.
Zie ook de gebruiksaanwijzing van de ACM3500:
http://www.klikaanklikuit...oad%2FFile-1412757145.pdf

De AWMT-230 is ook een ontvanger en verstuurt geen code. Aanmelden in de VERA doe je op dezelfde wijze als met de ACM-3500-3.

Voor het inleren van een KAKU zender met automatische code zet je het AC protocol aan in de RFXtrx433E. Je verstuurt dan een commande met de KAKU zender en die zal dan ergens in de VERA zichtbaar worden of kan je dan toevoegen.

Je kunt de RFXtrx433E ook even aan een Windows systeem hangen en dan eenvoudig testen met het RFXmngr programma of je de module kunt inleren en dan aansturen. Als je een module met RFXmngr ingeleerd hebt kan je in de VERA een AC module aanmaken met dezelfde ID en unit code.
De ID voer je hexadecimaal in RFXmngr, bv een ID 1 22 33 44 is decimaal 19018564. RFXmngr geeft de decimale waarde weer als je een commando verstuurt:
================================================
Packettype = Lighting2
subtype = AC
Sequence nbr = 3
ID = 1223344 decimal:19018564
Unit = 1
Command = Off
Signal level = 0 -120dBm
------------------------------------------------

Mocht je nog vragen hebben contact me dan even via email.

[Voor 14% gewijzigd door b_weijenberg op 01-09-2016 11:13]

• Jeetwee
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-01 21:14
nostradamus99 schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 16:25:
Tweaker Broeders,

Bij de "betere" merken screens gebruiken de leveranciers veelal Somfy motors.
Wil nog even wachten met instappen in de domotica wereld omdat het speelveld nog te groot is (imho) en ik zie het niet zitten om gevangen te worden in het Somfy IO gedoe

Welk van deze bedienings mogelijkheden kan ik beste gebruiken zonder dat ik mezelf klem zet?
http://www.zonenscherm.nl...ing-elektrische-besturing
Als ik kies voor de "standaard schakelaar" dan vermoed ik dat er daarna niet veel meer valt te "domotificeren"
Ik heb kortgeleden de standaard wandschakelaar vervangen door een draadloze ontvanger voor het bedienen van de screen i.c.m. een draadloze wandschakelaar. Een RTS zender en ontvanger van Somfy, omdat ik de Tahoma box gebruik. In principe kan je de wandschakelaar door alle soorten draadloze (screen/rolluik) ontvangers vervangen. Volgens mij is de wandschakelaar daarom juist de meest flexibele keuze als je niet gelijk een draadloze bediening van Somfy op je nieuwe luiken wilt.

Overigens ervaar ik het gesloten systeem van de Tahoma box niet als vervelend, aangezien je met een Z-wave usb module de box kunt uitbreiden voor het gebruik van Z-wave schakelaars. Dat werkt best netjes heb ik gemerkt.Ik heb nu op alle zonweringen een Somfy Smoove RTS muurzender zitten. Die werken perfect en zijn mooi dun.
Off topic: Het gebruik van de zonnesensor en de Tahoma box voor de zonwering is echt leuk speelgoed *O* Even instellen bij welke lux-waarden ze binnen een bepaalde tijdsinterval moeten sluiten en openen; en hup daar gaan ze automatisch :z .

Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:20

Spore Doorbell. De drukker en de bel zelf (lijkt op zo'n amerikaanse schoolbel en ja, ze hebben hem ook in het rood.) Heb ze besteld bij een winkel in Engeland, maar de prijs totaal komt uit op 200 euro.

Overigens, is het gewoon een standaard deurbel. Domotica moet je er zelf tussen fröbelen. Dus een Fibaro binaire module wat weerstanden etc en dan kun je verbinding maken middels Z-wave. Enzovoorts enzovoorts. Volgens mij staat dit op de site van ROBshop. Dit is iig waar ik het vandaan had. Zij gebruiken daar goedkopere onderdelen uiteraard, maar het oog wil ook wat.

De deurbel zelf zitten twee slagstokjes in waarbij er eentje is die harder geluid maakt. De bel zelf resoneert lekker lang door op een laag niveau. Dus DINGggggggggggggggggggg. Dat laatste is wel mooi en niet vervelend (vind ik zelf).

[Voor 4% gewijzigd door Arunia op 02-09-2016 11:38]

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Jeetwee
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-01 21:14
Wauw, hier hou ik wel van! Mooie styling zeg, die mogen zeker gezien worden.
Als je trouwens had gezegd dat de drukker de bel zelf was, had ik je ook geloofd :P .

Zit met een schuin oog naar de TANE 2 Deurbel Zwave te kijken. Lijkt me een makkelijke installatie.

(http://www.hashop.nl/habel2)

[Voor 3% gewijzigd door Jeetwee op 02-09-2016 11:53]

• ThinkPad

ThinkPad

Jeetwee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:51:
Wauw, hier hou ik wel van! Mooie styling zeg, die mogen zeker gezien worden.
Als je trouwens had gezegd dat de drukker de bel zelf was, had ik je ook geloofd :P .

Zit met een schuin oog naar de TANE 2 Deurbel Zwave te kijken. Lijkt me een makkelijke installatie.

[afbeelding]

[afbeelding]
(http://www.hashop.nl/habel2)
Volgens mij zit daar gewoon een Fibaro / Qubino module in. Kun je makkelijk zelf bouwen als je handig bent.
Ik gebruik een Fibaro binary sensor om m'n deurbel af te tappen, schema staat hier wel ongeveer: ThinkPad's Tweakblog: Deurbel ombouw naar 433Mhz (voorheen gebruikte ik een goedkope 433Mhz remote, nu dus een Fibaro binary sensor). Werkt prima.

Die Fibaro binary sensor heeft 12V voeding nodig, ik heb een Y-snoertje gemaakt om die 12V van de voeding van m'n router te stelen :p

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2016 11:58]

• CyBeRSPiN
Gonadan schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:22:
Dat is dan een slechte implementatie, dat ligt niet aan het principe. Als je aanwezigheid puur baseert op je geofence dan werkt het inderdaad niet betrouwbaar. Als hij niet weet dat je op vakantie bent dan wordt het systeem te dom gehouden. Het kan niet slimmer zijn dan de combinatie van algoritmes en informatie die je er zelf in stopt. Maar als je er genoeg in stopt is heel veel van het genoemde feilloos mogelijk. :)
Ja snap ik, maar mijn stelling is dat het supersimpel moet zijn om dat systeem te gebruiken. Het ergens moeten aanpassen/invoeren van je aanwezigheid om te zorgen dat je lampen in huis 'automatisch' aan gaan vind ik dat niet.
En een complex systeem (met heel veel input, algoritmes, etc) kan m.i. nooit 'simpel' bediend worden en gaat mega irriteren als het systeem mis zit, met name bij huisgenoten die niet zo IT-minded zijn.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Foto & Video
Ik ben het helemaal eens dat het voor de gebruiker supersimpel moet zijn. Sterker nog, ik ben van mening dat je er helemaal niets aan moet doen. Zodat ook andere, zich er niets eens van bewuste, gebruikers het zonder problemen kunnen gebruiken. Pas dan zit je op het niveau van echte domotica.

Dat hoeven helemaal geen ingewikkelde zaken te zijn, het kan iets simpels zijn als het verhogen van de lichtintensiteit in de keuken als je daar bezig bent. Het moet vanzelf gaan, dat is de definitie van automatisering. Als jij zelf nog dingen moet invoeren of je rooster moet aanpassen dan heb je het nog niet volledig geautomatiseerd.

Een complex systeem is uitermate goed simpel te bedienen, het vergt alleen wel meer investering om te configureren en foutloos te laten werken voor alle gebruikers. Dat is inderdaad uitdagend, maar echt niet onmogelijk. Als het systeem vaak mis zit, tot irritatie aan toe, dan heb je het gewoon echt zelf slecht gebouwd.

Het is mijn doel om thuis alles dusdanig te automatiseren dat mijn vriendin en eventuele gasten er zelf niets voor hoeven doen. Zodra ik moet gaan uitleggen hoe ze welke knop moeten indrukken dan is het geen domotica meer, dan is het gewoon apparaten met een afstandsbediening.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• ET19611
realstiner schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:03:
@bartvb: artikel had ik al eens gelezen, maar ik was totaal niet meer mee door de verschillende informatie. Dus, als ik mijn schakelaars op z-wave wil hebben moet ik zo'n Aeon labs micro schakelaar achter de schakelaar plaatsen? En alle bekabeling naar de meterkast laten lopen, hoe sluit ik die aan, of ik bedoel op wat? Welke bekabeling heb je daarvoor nodig? UTP/SVV?
Je kunt een z-wave micro module (schakelaar of dimmer) achter de bestaande schakelaar plaatsen. Op deze manier kun je het licht punt wat aangesloten is op deze schakelaar/micro module met de bestaande schakelaar bedienen, maar ook met een z-wave controller. Via scenes of gewoon remote met bv. smartphone.

Je hoeft dan NIET alle bekabeling naar de meterkast te laten lopen! Of je kiest voor draadloos z-wave, zoals hierboven beschreven of je bedraad al je lichtpunten, schakelaars en evt wcd's via zwarte schakeldraden (gewoon installatiedraad 1,5 mm2) centraal naar je meterkast. (de nul en fase bedrading kan gewoon blijven zitten als je een bestaande installatie hebt)
In de meterkast komen dan de actuators/dimmers en de controller die de boel aansturen. Het is natuurlijk ook mogelijk om een mix van bovenstaande te maken.

• breinonline
  • Laatst online: 15:10

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb een tijd terug in dit topic gevraagd om een domoticaoplossing voor een plissegordijn. Daar kwam een goede tip uit voor een kickstarter/indiegogo project. Ik heb gebackt en naar nu blijkt gaan ze ook een z-wave versie ontwikkelen. Dat is nog fijner voor mijn systeem dus ik heb geüpgraded. Ik noem het hier even omdat het voor anderen ook interessant zou kunnen zijn om bestaande plisse/rol/jaloezie-gordijnen te kunnen automatiseren.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
fabstar81 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:20:
het hoeft natuurlijk niet de move te zijn. ze wilt een totaal nieuw rolgordijn, dus ik houd alle opties open. maar volgens mij is er niet zoiets wat zowel handmatig als automatisch kan.

uiteraard kan je als iets werkt op Zwave of RFXcomE wel weer een schakelaar toevoegen bij de deur waardoor je nooit meer aan een touwtje hoeft te trekken, maar goed...kost natuurlijk ook weer 45 euro. 8)7

kosten electrisch rolgordijn inclusief zo een Somfy schakelaar (afstandsbedieningen heb ik ook nog genoeg), een ruwe 300 euro.

pfieuw... 8)7
Ik heb rolgordijnen die ik via m'n domotica met RFXcom en handmatig met de bijgeleverde remote kan aansturen. Gaat prima.

• CyBeRSPiN
fabstar81 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:04:
[...]

"handmatig" via de afstandsbediening :) dat bedoelde ik dus niet. ging mij meer om met het touwte nog te doen. maar dat is denk ik niet mogelijk.
Heb navraag gedaan bij de leverancier:
You will NOT be able to operate the cords manually once you have installed the motor to the cord, cord loop or beadchain. But using the buttons should be easier then pulling the cord, you just push the button once and then it will run to your calibrated end position ( up, down, left, right). If you want it to stop before the end position you push the stop button in the middle.
Waarschijnlijk omdat de motor geen vrijloop heeft, zal wel een tandwielkast aan zitten, waardoor je de touwtjes niet meer zelf kunt bewegen.

[Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2016 09:31]

• HeroS

HeroS

Domotica Nerd

patrickvanvalen schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:33:
Theoretisch is dat dan interessanter, maar is alles dan wel een beetje aan de praat te krijgen?
Ik ben niet echt een programmeer wonder. En als het dan bij iedere uitbreiding weer enkele avonden studie moet gaan kosten, vind ik het niet echt aan mij besteed.
Ik ben er zeker voor om een zo universeel mogelijk systeem te installeren, maar het moet wel werkbaar zijn, ik wil er niet te veel een doorlopend hobby project van te maken. Dat soort projecten heb ik eigenlijk al te veel in en rond huis.
Maar het lijkt er wel op dat er nog steeds niet echt een compleet werkbaar betrouwbaar systeem op de markt is met veel mogelijkheden.
Dan zou ik er niet aan beginnen. Domotica is nog niet plug and play, zeker niet als je zo'n beetje je hele huis wilt gaan aansturen.

• GENETX
Ik heb nog geen PIR, maar als ik er één had voor beveiliging dan zou ik inbrekers helemaal gek maken door mijn lampen in een disco-mode te zetten en een slechte scene uit Police Academy af te spelen via de versterker :+

[Voor 13% gewijzigd door GENETX op 29-09-2016 11:28]

• maomanna
een milight of lifx lamp? Philips Hue?
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:12:
[...]
En nog mooier als je eerst o zo sceptische vrouw gaat toegeven dat het toch wel erg handig is... :)
ZEER herkenbaar 8)7 :)

[Voor 77% gewijzigd door maomanna op 04-10-2016 10:09]

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad

ThinkPad

The-Source schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:20:
[...]
Maar wellicht heeft iemand dus een ander/ beter idee?
Met een OTGW je ketel uitlezen en dan kijken of hij tapwater aan het produceren is. Als dat minstens twee minuten zo is (om te voorkomen dat hij triggert op een emmertje water vullen) dan fan aan zolang er water wordt getapt en daarna nog een halfuur nadraaien ofzo?

Kan ook lowtech door een temperatuursensor (DS18B20 ?) op de warmwaterleiding naar de badkamer te plaatsen.

Als het je tenminste te doen is om vocht af te zuigen wat bij douchen/badderen vrijkomt?

[Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2016 14:22]

• Fire69
Die houdertjes zijn het probleem niet. Hoe krijg je op een nette manier stroom naar je tablet zonder dat je een kabel ziet hangen...
Ook ooit een tablet gekocht, maar om deze reden nooit gebruikt hiervoor :/

• The-Source
Eerder van de week een idee gekregen om wanneer ik 's morgens door de woonkamer loop een weerbericht voorgelezen te krijgen. (los van het bericht wat ik bij de wekker krijg welke dag voorspelling is)
Ik liep toen tegen het probleem aan dat HomeSeer de geinstalleerde NL taal van mijn server niet goed oppakte. Dit kon ik nog redelijk makkelijk tackelen omdat ook tasker ter beschikking had met NL stem.

Toen liep ik tegen het probleem aan van het triggeren van tasker vanuit homeseer. Dit was een vereiste voormij omdat dit makkelijker te beheren is dan lokale instellingen in een tablet. En voor toekomst ook makkelijker uit te breiden naar overige punten. Tasker even triggeren via http request blijkt toch niet zo makkelijk te zijn. Ook met PAW server kwam ik niet verder. Deze is alleen aan/uit te zetten via tasker.
Toen toch maar AutoRemoteLite gepakt. En deze icm Eventghost+autoremoteplugin op server bied wel perspectief.
Ik gebruik volgende script om html pagina te vullen;
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Imports System.IO
Imports System.Text
Imports System.Net

sub Main(parm as object)
DIM BuitenTemp AS String = hs.DeviceValue(27) 
DIM BuienradarVerwachting = hs.PluginFunction("Buienradar", "", "GetValue", New Object(){1, "Precipitation"}) 
Dim FILE_NAME As String = "C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\html\weerbericht.html"
Dim Weerbericht As String = "Weerbericht: huidige buitentemperatuur is: "

If System.IO.File.Exists(FILE_NAME) = True Then

Dim objWriter As New System.IO.StreamWriter( FILE_NAME )
  Weerbericht = Weerbericht & BuitenTemp & "graden en er wordt binnen nu en 15 minuten " & BuienradarVerwachting 
  objWriter.Write( Weerbericht )
  objWriter.Close()

hs.WriteLog("Weer naar HTML","Succesvol: " & Weerbericht)
Else
  hs.WriteLog("Weer naar HTML", "Schrijf error")
End If

End Sub

Dit script word alleen aangeroepen wanneer de alarm pir in de woonkamer geactiveerd wordt. Overige voorwaarde staan ook in screenshot vermeld.

Nu alleen nog een mooi script maken voor actieve ventilatie (zit namelijk nog te denken om van die axa raamuitzetters aan te schaffen...)

Mijn V&A adv.

• nickyb2
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 26-02 11:11
buutske schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:32:
Ik ben van plan middels een RPi2(met Domoticz)/ USB stick met Z-wave plus van Aeon een aantal dimmers aan te sturen. Mijn vraag is welk merk te nemen van de dimmers? Aeon / Fibaro / Qubino
Heeft iemand ervaring met 1 van deze dimmers?
Ik heb alleen ervaring met Qubino Flush Dimmers en die werken bij mij goed. Ik heb alleen begrepen dat ik een ouder model heb en dat de nieuwen minder goed werken. @ThinkPad weet daar mee van :D.

Mijn AdvertentiesTweakBlog

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22-02 16:02

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

Webgnome schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:00:
Ik weet niet zeker of dit helemaal onder domotica valt. Maar heeft er iemand misschien ervaring met het automatiseren van bewatering van planten binnenshuis?
Eat your heart out:
http://www.instructables.com/howto/plant+watering/

• GENETX
Ik ben niet helemaal bekend in de markt qua schakelaars. Maar dat ding wat je zelf aangeeft zal wel werken voor de situatie die jij schetst! Eigenlijk is het een alles-in-één oplossing die vergelijkbaar is de tweede methode die ik aangaf.

Let wel op dat dit soort zaken dan wellicht weer niet goed werken in combinatie met bijvoorbeeld een Philips Hue. Het is in die zin wel goed om uit te zoeken wat je allemaal wil en of het samen gaat. De schakelaar die jij noemt is voor "old-school" lampen. Een Philips Hue (of een Mi-Light) hebben zelf een controller in het peertjezelf zitten en hebben altijd spanning nodig. In zo'n geval zou je wel een pure digitale schakelaar moeten hebben welke het domoticasysteem kan oppikken.

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13:46
Als ik de twee specificaties lees van beide genoemde Qubino producten dan heet de ZMNHND1 toch echt een spannings vrij contact. Dat wil zeggen dat je er een ander circuit mee kunt aansturen.
Terwijl de andere alles aan elkaar gelinkt is. Dus niet spannings vrij kunt schakelen.

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:19

Exigence

dnkroz

Voor de liefhebbers van Fibaro: Karwei heeft de slimme stekker in haar winkels liggen met 20% korting :) Doe er je voordeel mee.

https://www.karwei.nl/ass...stekker-1-stuks/p/B541075

• The-Source
fabstar81 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:47:
ik heb een Somfy LW25-B44 middenmotor op de kop getikt, maar vraag me nu serieus af wat ik er mee moet doen om hem werkend te krijgen op een rolgordijn wat ik al heb. wat is er nog nodig om hem te isntalleren? er hangen 2 draadjes uit die ik met een controleerbaar relais of een schakelmodule kan aansturen waarschijnlijk, maar hoe gaat de installatie uberhaupt in een rolgordijn?
Dus je koop iets zonder uit te zoeken hoe je het gaat gebruiken? En dan verwacht je dat wij dat voor jouw gaan uitkauwen :?
Zou zeggen ga naar Google klik op afbeeldingen en vul daar het type somfy in een bestudeerd die plaatjes eens.

edit: (geen zin in dubbelpost)
Zojuist weer achter een HomeSeer functie gekomen die het leven weer een stuk makkelijker maakt :D
Had wat lampen vervangen voor dimbare led. Nu is het zo dat als ik de dimmer op 60% deed aansturen de lamp eigenlijk al op 100% leek te branden.
Nou kun je de dimmer via parameters helemaal aanpassen dat het bereik ipv 0-100 maximaal 0 -60% is maar als je dan weer lampen vervangt heb je weer een uitdaging ;)
Nu heb ik gewoon slider maximum binnen homeseer aangepast en commando on is nu standaard 60%. De lokale knop bediening gaat nog steeds van 0-100% dan maar die gebruik ik niet zoveel.
Nog een bijkomend voordeel is dat alle sliders op mijn tablets deze setting automatisch overnemen _/-\o_
kwam tot ontdekking van deze functie eigenlijk toen ik juist een tablet slider wou beperken :+

[Voor 36% gewijzigd door The-Source op 05-11-2016 14:38. Reden: geen zin in dubbelpost]

Mijn V&A adv.

• ET19611
Arunia schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:26:
[...]

Kom dan dus uit op 2 keer fibaro dimmers om de centrale lamp te besturen. Of zou ik af kunnen met 1 fibaro achter de plafondlamp?
Wellicht dus per lamp een module? Dit zou mijn voorkeur hebben tegenover 1 per wipper. Mede ook omdat die modules niet heel goedkoop zijn. Maar kan me voorstellen dat het gewoon per schakelaar gaat. Of zelfs per schakelaar en lamp.

Als ik het me goed herinner uit dit topic zou het zo zijn dat bijvoorbeeld de schakelaar bij de deur een dimmer krijgt en dan de andere schakelaar bij het bed een dimmer welke dan de dimmer bij de deur bestuurd.
Per lichtpunt heb je 1 dimmer nodig. Als je dit lichtpunt op meerdere plaatsten wil kunnen bedienen, dan zet je de schakelaars/pulsdrukkers gewoon parallel en sluit je die (beide) aan op de dimmer.

Je hoeft ook geen wisselschakeling/hotelschakeling te gebruiken, gewoon van beide schakelaars/pulsdrukkers de schakeldraden met elkaar verbinden. Aangezien de schakeldraden naar de centraaldoos lopen is dit een eenvoudig klusje.

• ET19611
Is geen probleem voor de Fibaro dimmer, mocht je de beide pulsdrukkers tegelijk in drukken. Is al een hele toer om dat uberhaupt voor elkaar te krijgen... Als er een klein tijdsverschil tussen zit, dan veranderd de status gewoon 2 keer. Dus als je het licht aanzet, en iemand anders drukt kort na jou op de andere drukker, dan gaat het licht weer uit ;)

Hotelschakeling kan je op deze manier ook heel eenvoudig maken, gewoon 2 of meer pulsdrukkers parallel aansluiten op de dimmermodule.

Als je zolder op dezelfde groep zit als de beneden verdieping dan kan je waarschijnlijk je de schakeldraden wel via het bestaande installatiewerk (van centraaldoos naar centraaldoos) aan elkaar krijgen.
Mocht dat niet lukken, of verschillende groepen zijn, dan zal je een extra actuator (dimmer/relaismodule) nodig hebben die je dan kan associëren met de module (actuator) waar de verlichting op aangesloten zit.

• wmn79
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 26-02 16:46
Was hier volgens mij al voorbij gekomen maar vandaag zijn bij deze shop op Aliexpress de Neo Coolcam Z-Wave producten allemaal weer rond de 22 euro per stuk. Ze blijken goed te werken met Open-ZWave en worden ook verkocht door Robbshop. Doe er je voordeel mee!

• arnoud_h
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23-02 09:15
rinkel schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:19:
[...]

Heb je de smartthings hub?
zo ja, heb je al compatible apparaten gevonden die hier werken?
Ja, ik heb dik een jaar geleden toen ik op vakantie was in Engeland bij de lokale Curry's een starter set gekocht.

Ik gebruik vooral enkele SmartThings sensors (beweging, presence en deurcontacten) om mij Hue collectie te automatiseren. Daarnaast bedien ik mijn Honeywell thermostaat er mee, en (met een RPi in de meterkast met Domoticz als brug naar een RFXcom E) mijn Somfy motoren in mijn rolluiken en zonneluifel. Ik heb er een Samsung camera aan hangen, maar daar doe ik niet zo heel veel mee eigenlijk.

• Fire69
wmn79 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 23:22:

[...]

Kwam deze laatst tegen, die heeft ook humidity dus kan ook handig in de badkamer voor de ventilatie maar heb die in NL nog nergens gezien. Is volgens mij een gerebrande versie van deze Vision sensor.

Iemand nog suggesties voor betaalbare z-wave temperatuur meters?
Tja, dan kan je beter die van Aeon Labs nemen vind ik...
Zelfde prijs, heel gekend dus betere compatibiliteit en 6-in-1 ipv 4-in-1 :)

[Voor 5% gewijzigd door Fire69 op 01-12-2016 09:09]

• CodeIT
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 26-02 21:08

CodeIT

Code IT

Fire69 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:09:
[...]

Tja, dan kan je beter die van Aeon Labs nemen vind ik...
Zelfde prijs, heel gekend dus betere compatibiliteit en 6-in-1 ipv 4-in-1 :)
En nu extra goedkoop bij Amazon met de kortingscode "WELKOM" (geeft 10 euro korting).

• The-Source
Met rfxcom kun je tijdens inleer periode ook makkelijk nieuwe code in je ontvanger schieten. Alleen nadeel is dat bestaande afstandbediening een vaste code heeft zover mij bekend. Heb zelf net een setje van 3 stuks aangeschaft omdat er geen goedkoper alternatief was.

En ook omdat de greenwave powernode 6 niet meer leverbaar is :(

Edit: het loont trouwens ook zeker de moeite om eens in de zoveel tijd eens je rfxcom van nieuwe firmware te voorzien. Mijn firmware was al weer 1.5 jaar oud en er is een hoop support voor nieuw spul bij gekomen. Changelog zit in download file meegeleverd.
http://www.rfxcom.com/epa...5469/Categories/Downloads
Let wel op dat je de Trx versie download en niet de Rec versie wat de laatste verwerkt alleen binnenkomende signalen en stuurt zelf niets uit.

[Voor 42% gewijzigd door The-Source op 17-12-2016 16:08]

Mijn V&A adv.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-02 19:04
RHE123 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 15:15:
[...]

Niet overal verkrijgbaar maar er zijn een aantal heavy duty modellen beschikbaar, bijvoorbeeld voor gebruik met een wasmachine. Bv: http://www.domotica-shop....-switch-gen5-p-16717.html gaat tot 40A. Wel een stuk duurder dan een tussenstekker...
Ik heb inmiddels een 2e hands op de kop kunnen tikken! dank je voor de tip :-)

nu op zoek naar de rest van m'n systeem, ik ga denk ik voor een USB stick in een NUC, ESX erop, paar VM's en dan met Domoticz aan de slag

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• The-Source
freakstar schreef op maandag 26 december 2016 @ 18:14:
Wat ingewikkeld :P

Bij mij: als relhum > 70 dan ventilator aan. Ander event doet ventilator uit als die langer dan half uur draait. Zo trek ik het droog tot 60% ongeveer en dat vind ik prima.
Misschien even interessant om te weten

RV is temperatuur afhankelijk (dat wist je waarschijnlijk al) maar wat behaaglijk word beschouwd is daar ook van afhankelijk

Mijn V&A adv.

• Hokkie
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:25

Hokkie

Hello

Janar schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:37:
[...]
Hue en Siri werken erg goed samen. Dus nu eventueel kijken of andere delen ook met Siri kunnen gaan werken.
Dan moet je even naar dit: https://github.com/nfarina/homebridge project kijken.

 MacBook Pro 2017 15inch TouchBar  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone Xs || Denon X3600h + mono || Dynaudio Evoke || REL T/9i || Omega Seamaster || Philips HUE || Synology DS716+

• The-Source
Had nog mooier geweest als deze iets in de geest van "accessing previous search results:..." en dan de tekst van het filmpje :D

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:13
musicfreak schreef op zondag 8 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Je bedoeld: zoek een andere oplossing dan een Wifi plug, bijvoorbeeld Z-Wave?
In dit geval zeker.
Sowieso ben ik geen fan van het keihard uitzetten van apparaten.

• ThinkPad

ThinkPad

ET19611 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:15:
Ik weet niet wat jij voor 1 kWh moet betalen, maar jezelf "rijkrekenen" kan je wel....
Moest de deur uit naar werk, dus kon hier niet meer op reageren vanochtend.

M'n eerste berekening was nogal optimistisch omdat ik per abuis met 24h rekende ipv alleen de tijd dat het spul uit staat. Maar zoals gezegd staat het spul op een doordeweekse dag makkelijk 16u uit.

16h * 0,007 kW = 0,112 kWh per dag. Stel dat we dat x365 doen, dan kom ik op 40,88 kWh per jaar aan besparing. Ik betaal nu zo'n €0,20/kWh meen ik, dan is de besparing dus €8,18. Terugverdientijd bij een Z-Wave plug van €35 is dan zo'n 4,28 jaar. Ongunstiger dan ik eerst schetste, maar nog steeds niet slecht. Hij zit er al bijna 3,5 jaar tussen, dus als we straks gaan verhuizen komt hij er gewoon weer tussen.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2017 10:53]

• The-Source
Binnen de alarm wereld zijn er genoeg. Maar die zijn wel bekabeld. Maar je zou een fgbs kunnen gebruiken om 2 sensoren te monitoren.
Maar let op tegen katten is bijna geen goede pir te vinden, reden is dat ze overal op kunnen klimmen.

Mijn V&A adv.

• CyBeRSPiN
painy schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 00:05:
Heeft iemand een suggestie voor beveiliging als je huisdieren hebt? Bewegingssensoren lijken me ideaal voor ongewenst bezoek op te sporen of de lampen uit te schakelen als er al lang geen beweging meer is. Zijn er modellen waar je de gevoeligheid zo kan aanpassen dat een huisdier niets triggert maar een mens wel?
Heb 3 katten en heb een Fibaro motion sensor. Heb deze zo gericht dat ie de onderste meter niet in het zicht staat (staat op een kast). Gaat bijna altijd goed, maar soms triggert ie wel.
Gevoeligheid van die sensor is aan te passen, maar heb daar zelf nog niet mee gespeeld.

• ET19611
Heeft iemand een suggestie voor beveiliging als je huisdieren hebt? Bewegingssensoren lijken me ideaal voor ongewenst bezoek op te sporen of de lampen uit te schakelen als er al lang geen beweging meer is. Zijn er modellen waar je de gevoeligheid zo kan aanpassen dat een huisdier niets triggert maar een mens wel?
Voor beveiliging zou ik met huisdieren in huis geen gebruik maken van bewegingssensoren. Gewoon op ramen en deuren contacten zetten is een veel betere keus om een betrouwbaar alarmsysteem te maken.

Voor het automatiseren (schakelen van verlichting) kan je natuurlijk gewoon bewegingssensoren gebruiken. De gevoeligheid van de Fibaro motion sensor kan je instellen, misschien dat je daarmee de detectie veroorzaakt door de beweging van kleine huisdieren kunt voorkomen....

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
Magneetcontacten all the way voor alarmering. Uitermate betrouwbaar. PIR is dan nergens meer voor nodig imho. Die gebruik ik hier alleen voor presence detection.

• klaasopurk
  • Laatst online: 25-02 08:01
keverjeroen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:01:
Nu Homey erg stabiel is en er ondertussen het een en ander aan hardware aan hangt (kaku, fibaro, hue, sonos, sony, etc), wil ik een schakelaar gaan voorzien van een Fibaro-inbouwmodule. Ik begin op een simpele plek (enkele schakelaar, zonder hotelschakeling).

Maar nu kom ik er niet echt achter wat nou de juiste modules zijn.. Ik wil sowieso Zwave plus, maar ik zie enkele en dubbele 'relays', en enkele en dubbele 'switches'. Op de fibaro website kan ik geen productpagina vinden van de inbouwmodules en in de pricewatch hierboven staan ze niet allemaal. Wat me wel op valt is dat de prijs van alle modules vrijwel gelijk is.

Heeft iemand een linkje waar ik een overzicht kan vinden van de fibaromodules, en vooral de verschillen? En als de prijzen gelijk zijn, waarom dan een enkele switch kopen ipv een dubbele?

Edit, volgens deze PDF hebben ze de 'switch' modules niet meer, alleen de 'relay', 'dimmer' en 'rgb': http://materialy.fibaro.c...oduktow/ProductsCards.pdf
Een overzicht heb ik 1 2 3 niet kunnen vinden. Maar het verschil tussen de 1 of 2 relays is simpel. een enkele kan meer wattage aan dan een dubbel op 1 poort. Dus wil de wasmachine schakelen dan heb je een enkele nodig. Als je 2 lampen onafhankelijk van elkaar wilt schakelen dan heb je de dubbele nodig.
Verder heb je nog met of zonder dimfunctie. Bij Robbshop kun je het wel redelijk vinden.
Hier staat idg een zoekpagina: https://www.robbshop.nl/#sqr:(q[fibaro],f15874[Fibaro],f133423[Z-wave-Plus])
wel nog even de keuze voor toepassing maken :9

[Voor 5% gewijzigd door klaasopurk op 13-01-2017 16:15]

Klaas

• SiErRa
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Let wel op dat je een blauwe draad achter de schakelaar nodig hebt. Die zit er normaal gesproken niet, en moet je dan vanaf de centraaldoos (in het plafond) trekken. En een bijkomende reden om een dubbele relay (een relay / relais is de switch) te nemen, is dat je dan van een enkele schakelaar een dubbele kan maken, en de 2de knop voor iets anders kan gebruiken, zoals in 1x alles aan en uit ofzo.

Sierra Level 85 Hunter @ Executus EU

• Fire69
keverjeroen schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:01:
[...]
Maar nu kom ik er niet echt achter wat nou de juiste modules zijn.. Ik wil sowieso Zwave plus, maar ik zie enkele en dubbele 'relays', en enkele en dubbele 'switches'. Op de fibaro website kan ik geen productpagina vinden van de inbouwmodules en in de pricewatch hierboven staan ze niet allemaal. Wat me wel op valt is dat de prijs van alle modules vrijwel gelijk is.
[...]
De switches zijn de opvolgers van de relays :)
Relays zijn FGS-xx2, Switches zijn FGS-xx3.
De switches zijn Zwave Plus, de relays niet, dus je weet al welke je moet nemen :)

De switches doen ook power metering, wat altijd leuk is.
Als ik het me goed herinner gebruiken de switches hierdoor ook een nieuwer type relay.

Als je van plan zou zijn om enkelvoudige switches te nemen, zou je ook gewoon de Dimmer2 kunnen nemen.
Alle voordelen van de Switches, en je kan er ook mee dimmen. :)

• The-Source
Maar is het niet zo dat je bij de relais en echt relais hebt waarbij je een eigen input kan kiezen ( dat is dus niet perce 230v) en bij de nieuwe switches dat niet het geval is. Als je 230 wilt schakelen dan is een switch model natuurlijk geen probleem ;)

[Voor 18% gewijzigd door The-Source op 14-01-2017 09:54]

Mijn V&A adv.

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 00:23:
[...]
Als je van plan zou zijn om enkelvoudige switches te nemen, zou je ook gewoon de Dimmer2 kunnen nemen.
Alle voordelen van de Switches, en je kan er ook mee dimmen. :)
Met als extra voordeel dat de Dimmer ook in een 2-draads situatie gebruikt kan worden.
Voor die situaties is het m.i. het enige inbouw Z-wave product om mee te schakelen.

• Fire69
keverjeroen schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:03:
Bedankt voor de tips en info. Van de blauw draad wist ik inderdaad. Wil ook eerst eens wat schakelaars van de muur halen om te kijken hoeveel ruimte er is en welke draden er zitten.

Het idee om een dimmer te gebruiken voor een enkele schakelaar is inderdaad ook niet gek. Die is ongeveer net zo duur.
De Dimmer2 (FGD-212) is bij Amazon 1€ goedkoper dan de Single Switch2 (FGS-213) ;)

• elsinga
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 10:51
Nee, bij Android is het zo dat je apps koopt en dat ze dan gekoppeld worden aan je Google account waarme je dat doet. En dan mag je ze op al je devices installeren.

Ik draai zonder meerkosten de app op mijn telefoon en 2 tablets (waarvan 1 oudje die ik dedicated daarvoor in gebruik heb genomen).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, AC2E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Pagina: 1 2 3

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True