Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste
Acties:

• maomanna
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 25-02 15:50
fabstar81 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:52:
@tsjoender thanks! Ga ik gebruik van maken.

@Zwave modules....Let bij de Qubino module erop dat je een schakelaar koopt die ermee overweg kan. Heb een draai schakelaar geprobeerd, een pulse, gewone flipschakelaar, maar geen van al werkt met de Qubino en Domoticz. Geen idee wat ik nog kan doen...
mmm geen last van.

ik heb op mijn qubino dimmer een Jung pulsdrukker en werkt goed.
Alleen de S/I2 doet wat moeilijk

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 26-02 17:27
@maomanna, hoe heb je hem ingesteld dan in Domoticz

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• maomanna
dat die gepaired is met een een andere node.
Als ik de knop ingedrukt houdt, dan gaat ie aan, los is uit.
Alle instellingen al bekeken.

Nu kan ik het even niet nakijken, omdat mn server down is en ik een nieuwe omgeving op aan het zetten ben :(

• degroot
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik heb een Duo Dimmer met draaiknoppen waar ik de lampen mee kan aan/uitzetten.
Nu ben ik opzoek naar een zwave module ( fibaro?) die ze kan bedienen. Ik zie wel dat Fibaro de Dual Switch heeft die dat kan , maar dat is geen dimmer toch? Welke fibaro moet ik hiervoor hebben?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maomanna
dat gaat helaas niet wat jij wilt.
Je zal dan per dimknop een dimmodule moeten hebben.
De dimmer heeft namelijk maar 1 uitgang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:04
degroot schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:17:
Ik heb een Duo Dimmer met draaiknoppen waar ik de lampen mee kan aan/uitzetten.
Nu ben ik opzoek naar een zwave module ( fibaro?) die ze kan bedienen. Ik zie wel dat Fibaro de Dual Switch heeft die dat kan , maar dat is geen dimmer toch? Welke fibaro moet ik hiervoor hebben?
Ik had destijds hetzelfde uitgangspunt. De oplossing hier bij ons is twee keer een Fibaro Dimmer 2. Eentje zit achter een dubbele pulsdrukker (op de plaats waar destijds de dubbele dimmer zat) en de tweede zit bij een van de gedimde lampen. Op de Dimmer 2 module kun je twee schakelaars aansluiten en een lamp (of meerdere parallel geschakelde lampen). In de configuratie kun je een association maken waarbij de knopacties van de tweede knop doorgegeven worden aan de tweede Dimmer 2 module.

Met Qubino dimmers zal zoiets vast ook wel werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Voordeel voor mij was dat de Dimmer 2 ook zonder nuldraad aangesloten kan worden, dat maakte de installatie iets makkelijker bij ons.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pickle__Rick
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11:06
Ik zit met een kleine uitdaging die ik getackeld dacht te hebben.

In de badkamer heb ik 2 lichtpunten; 1 in het plafond en 1 boven de spiegel. Nu is het idee om de lamp(en) in het plafond dimbaar te maken m.b.v. een Fibaro Dimmer 2. Deze wil ik schakelen met 1 dubbele schakelaar. Hiervoor heb ik reeds een dubbele pulsdrukker in huis gehaald en het veertje van de rechter schakelaar verwijdert zodat dit weer een standaard wipschakelaar is.

Ik kwam er echter gisteravond pas achter dat ik maar 1 L heb die de schakelaar in gaat die ook voor de standaard non-dimmable lamp gebruikt moet worden. Even opgezocht: en volgens het interwebz zou er op de S1 gewoon permanent 230V moeten staan. Maar nu lijkt de rechter schakelaar ook vrolijk mee te doen in het schakelen van de dimmable lamp en om het nog gekker te maken kan ik met schakelaar 1 de non-dimmable lamp aan zetten wanneer ik deze indruk (pulsdrukker) 8)7

Huidige aansluitschema:
https://photos.app.goo.gl/GQKaayXR5zQoJJ5SA

Onderstaand schema's had ik gevonden en verwijzen naar dit topic, maar ik kan niet vinden waar precies. Zoek functie bracht helaas ook geen resultaten
https://photos.app.goo.gl/YQgig7NsNmHfQe5g9

[Voor 11% gewijzigd door Pickle__Rick op 04-06-2019 12:12]

• maomanna
Pickle__Rick schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:11:
Ik zit met een kleine uitdaging die ik getackeld dacht te hebben.

In de badkamer heb ik 2 lichtpunten; 1 in het plafond en 1 boven de spiegel. Nu is het idee om de lamp(en) in het plafond dimbaar te maken m.b.v. een Fibaro Dimmer 2. Deze wil ik schakelen met 1 dubbele schakelaar. Hiervoor heb ik reeds een dubbele pulsdrukker in huis gehaald en het veertje van de rechter schakelaar verwijdert zodat dit weer een standaard wipschakelaar is.

Ik kwam er echter gisteravond pas achter dat ik maar 1 L heb die de schakelaar in gaat die ook voor de standaard non-dimmable lamp gebruikt moet worden. Even opgezocht: en volgens het interwebz zou er op de S1 gewoon permanent 230V moeten staan. Maar nu lijkt de rechter schakelaar ook vrolijk mee te doen in het schakelen van de dimmable lamp en om het nog gekker te maken kan ik met schakelaar 1 de non-dimmable lamp aan zetten wanneer ik deze indruk (pulsdrukker) 8)7

Huidige aansluitschema:
[Afbeelding]

Onderstaand schema's had ik gevonden en verwijzen naar dit topic, maar ik kan niet vinden waar precies. Zoek functie bracht helaas ook geen resultaten
[Afbeelding]
wel vreemd. maar moet je niet een dubbele kruisschakelaar hebben, met elk zijn eigen live?
Nu komt de spanning van de module af, terwijl de ene lamp wel via module en de andere als reguliere lamp geschakeld moet worden.

• MP_Z4
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-02 12:17
vraag voor de experts onder jullie, ik heb een huis gekocht waar door de vorige eigenaar naar iedere kamer, naar bijna iedere wanddoos een UTP-kabel is gelegd. iedere kamer krijgt dimbare leds en een dimbare ledstrip en een lichtpunt. is het mogelijk om die UTP-kabel te gebruiken voor het op afstand besturen van het zaakje? wat heb ik ervoor nodig?
bvd, M.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 23-02 16:57
MP_Z4 schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:39:
wat heb ik ervoor nodig?
bvd, M.
Google :+

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05-02 23:38
vraag voor de experts onder jullie, ik heb een huis gekocht waar door de vorige eigenaar naar iedere kamer, naar bijna iedere wanddoos een UTP-kabel is gelegd. iedere kamer krijgt dimbare leds en een dimbare ledstrip en een lichtpunt. is het mogelijk om die UTP-kabel te gebruiken voor het op afstand besturen van het zaakje? wat heb ik ervoor nodig?
bvd, M.
Je zou eventueel voor DMX kunnen kiezen, ik gebruik DMX drivers voor alle verlichting, en de sturing ervan gaat over gewone UTP kabel naar de modules, ik heb geen decentrale oplossing zoals jij beschrijft, alle lichtpunten zijn laagspanning en lopen via dedicated 16mm buis naar twee stuurkasten in de beide delen van het huis. De onderlinge verbinding van de DMX drivers gaat dus over UTP kabel. De DMX master zit in de stuurkast van het voorhuis, DMX kan gewoon doorgelust worden.

Maar als ik naar jou situatie kijk is het wel lastig, de UTP kabel zit wel in elke ruimte, maar daar ben je er nog niet mee. Die buis loopt namelijk in een keer door naar waarschijnlijk de meterkast, alle moderere woningen hebben dat, een loze buis vanuit elke ruimte naar de meterkast.

Mocht je vragen hebben kan ik het een en ander wel toelichten natuurlijk, maar het zal hoe dan ook hak en breekwerk worden als je niet voor draadloos wil gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MP_Z4
arjan_1980 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 07:58:
[...]

Je zou eventueel voor DMX kunnen kiezen, ik gebruik DMX drivers voor alle verlichting, en de sturing ervan gaat over gewone UTP kabel naar de modules, ik heb geen decentrale oplossing zoals jij beschrijft, alle lichtpunten zijn laagspanning en lopen via dedicated 16mm buis naar twee stuurkasten in de beide delen van het huis. De onderlinge verbinding van de DMX drivers gaat dus over UTP kabel. De DMX master zit in de stuurkast van het voorhuis, DMX kan gewoon doorgelust worden.

Maar als ik naar jou situatie kijk is het wel lastig, de UTP kabel zit wel in elke ruimte, maar daar ben je er nog niet mee. Die buis loopt namelijk in een keer door naar waarschijnlijk de meterkast, alle moderere woningen hebben dat, een loze buis vanuit elke ruimte naar de meterkast.

Mocht je vragen hebben kan ik het een en ander wel toelichten natuurlijk, maar het zal hoe dan ook hak en breekwerk worden als je niet voor draadloos wil gaan.
dankje deze informatie is precies wat ik nodig heb. ik heb al zelf zitten googelen maar er is teveel (slechte en verwarrende) informatie, vandaar mijn post hier. Ik sta nu op het punt het schakelmateriaal te kopen.
nu komen in het huis alle UTP kabels bij elkaar in 1 slaapkamer boven (daar steken meer dan 20 UTP kabels uit de muur).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-02 19:17
bvd, M.
Waarom kijk je niet naar het zigbee protocol? Een stuk flexibeler lijkt me. Want je gaat nogal wat werk op je schouders halen om UTP allemaal door te trekken naar de schakelpunten vd lichten.

[Voor 55% gewijzigd door Kaspers op 24-06-2019 10:37]

• RonJ
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 27-02 15:11
peter13579 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:13:
Hoi allemaal, een vraagje voor advies: bij mij wordt nu een uitbouw gebouwd met mooie brede schuifpui. Hiervoor wil ik doe electrische rolgordijnen monteren. Wordt nu gebouwd dus nu kan ik nog zorgen dat er 230v uit het plafond komt. Is dat nodig, of moet ik ergens in het plafond een 12v trafo leggen, of gewoon batterijen?
Ik zie op internet veel soorten plisse of rolgordijnen, maar niet wat voor power er nodig is. (Stekker met adaptor in een 230 stopcontact zou ik jammer vinden want dan moet ik een stopcontact op het plafond maken of een draad over mijn muur accepteren).
Iemand ervaring of ideeën?
Rol- en vouwgordijnen zullen vrijwel altijd op DC-laagspanning werken (gordijnen met rails zijn wel weer 230V AC), de meeste (somfy, ikea, rohrmotor24.de etc) zijn 12-24V compatible. Het mooiste en wellicht ook het goedkoopste is dus een loze leiding laten leggen naar elk rolgordijn, dan kan je centraal één dikke DC-voeding gebruiken om de motoren te voeden. Op batterijen werkt echter ook prima, ik heb zelf de Somfy gordijnsturing (voor vouwgordijnen) op Ni-Cd batterijen, dat werkt perfect en hoeft maar ongeveer 1x per jaar opgeladen te worden (+/- 500x open en dicht per lading) als je niet 10x per dag je gordijnen gaat verstellen. Let wel dat de versie met batterijen een paar cm hoger profiel heeft, omdat de batterijen daarin moeten passen. Meerprijs van een batterijpack was ongeveer 180 per gordijn, misschien wel net zoveel als een loze leiding, maar die hoef je weer niet te vervangen na een jaar of 10!

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MP_Z4
Kaspers schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Waarom kijk je niet naar het zigbee protocol? Een stuk flexibeler lijkt me. Want je gaat nogal wat werk op je schouders halen om UTP allemaal door te trekken naar de schakelpunten vd lichten.
dankje voor je reactie, het punt is dat het er al allemaal ligt, naar ieder punt ligt al een UTP kabel
ik zoek nu uit of ik het kan inzetten voor een fatsoenlijk systeem of dat ik toch voor iets anders kies

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 27-02 09:19
MP_Z4 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:38:
[...]

dankje voor je reactie, het punt is dat het er al allemaal ligt, naar ieder punt ligt al een UTP kabel
ik zoek nu uit of ik het kan inzetten voor een fatsoenlijk systeem of dat ik toch voor iets anders kies
Ik zou die UTP gewoon laten zitten en gebruiken voor je netwerk, en de leds met een draadloos systeem aansturen zoals al eerder genoemd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 05-02 23:38
Het is wel zo wat meer mensen zeggen, het is een pokke eind met werk, want stel je gaat DMX gebruiken, waar ga je de led drivers plaatsen, hoe krijg je een verbinding van je schakelaars naar je netwerk kabels.

Ik heb in mijn huis gewoon een KNX netwerk liggen, dat kan alleen met KNX kabel, mijn LED spots zijn verbonden aan de DMX drivers met twee aderige laagspannings kabel, de DMX drivers worden aangestuurd door een KNX DMX master, de led drivers zijn allemaal slave.

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat het stukken goedkoper is dan 230v led spots te gaan gebruiken en deze te gaan dimmen, ik heb nu gewoon normale led spots en de driver weggelaten, de driver levert normaal continue stroom van 330mA, de DMX driver kan geprogrameerd worden op deze waarde, het voordeel is dat dus alle punten dimbaar zijn en de dimcurve bij aanzetten is erg mooi en vloeiend.

BIj mij was het een volledige renovatie, zefls de vloeren zijn er uitgehaald, dus kon ideaal extra buizen leggen voor dit doeleinde. Alles is dus meegenomen, verwarming, temperatuur sensoren, multi room audio system bedienbaar van de KNX schakelaars.

Wago PLC met KNX koppeling voor het aansturen van de gehele verwarmings installatie, warmtepomp, warmtepompboiler, pelletketel en WTW ventilatie unit, buffervaten, circulatie pompen.
MP_Z4 schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:09:
[...]

dankje deze informatie is precies wat ik nodig heb. ik heb al zelf zitten googelen maar er is teveel (slechte en verwarrende) informatie, vandaar mijn post hier. Ik sta nu op het punt het schakelmateriaal te kopen.
nu komen in het huis alle UTP kabels bij elkaar in 1 slaapkamer boven (daar steken meer dan 20 UTP kabels uit de muur).

• MaceNL
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-02 19:56
Een familie lid heeft een Control4 EA-5 die wat problemen heeft, ik vermoed met het te warm worden, weten jullie of er dingen uit te lezen zijn zoals logs? Ik kan online niet zoveel erover vinden namelijk meer informatie over wat de software allemaal kan maar daar heb ik niet zoveel aan.

• Loekie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:06
Control4 is managed spul toch? Daar heb je installateur voor?
Compleet geen ervaring met het spul, maar volgens mij heb je bij een dergelijk product ook een support-contract. Wist niet dat ze in Europa ook in de markt aanwezig waren.

specs

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 27-02 21:41
Passen jullie je switches ook buiten toe? Reden waarom ik het vraag: ik heb de deur van ons tuinhuis voorzien van een sensor (z-wave). Werkt, maar echt maar net (qua bereik). Nu heb ik ook nog een buitenlamp hangen die ik schakel met een normale schakelaar. Als ik daar nu een actieve dimmer / schakelaar achter hang, dan zou die mooi de afstand kunnen overbruggen tussen binnen en buiten en daarmee het bereik in de tuin wat beter maken. Ik vroeg me alleen af of je die switches zomaar buiten kunt toepassen ivm vocht / weersomstandigheden. Hij zit wel achter de lamp in een doos natuurlijk, maar toch. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een Z-wave schakelaar in onze schuur zitten - werkt prima. Is ondergebracht in zo'n doosje:

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• jsiegmund
Check, dat gebruik ik ook voor andere elektronica inderdaad. Alleen gaat het in dit geval om een bestaande buitenlamp tegen de gevel, dus de enige plaats waar ik de schakelaar kan laten is in het doosje achter de lamp. Althans, ik was niet van plan om er zo'n dingetje naast te hangen want dat vind ik dan weer wat lelijk. Maar ik zou dus verwachten dat wanneer het in zo'n doosje werkt (wat weliswaar "waterdicht" is, maar er zit natuurlijk gewoon vocht in vanuit de lucht) dat een inbouwdoos ook moet werken?

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:02
jsiegmund schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:37:
Check, dat gebruik ik ook voor andere elektronica inderdaad. Alleen gaat het in dit geval om een bestaande buitenlamp tegen de gevel, dus de enige plaats waar ik de schakelaar kan laten is in het doosje achter de lamp. Althans, ik was niet van plan om er zo'n dingetje naast te hangen want dat vind ik dan weer wat lelijk. Maar ik zou dus verwachten dat wanneer het in zo'n doosje werkt (wat weliswaar "waterdicht" is, maar er zit natuurlijk gewoon vocht in vanuit de lucht) dat een inbouwdoos ook moet werken?
Als er geen water in kan komen, wat waarschijnlijk is want je lamp werkt nu ook op 230v, dan doe je er toch wat van die zakjes met silicone balletjes bij. Dan blijft het ook nog een beetje droog.

Ik heb zelf rond de lamp wat silicone kit gedaan. (kruipen er ook geen beestje in)

[Voor 4% gewijzigd door Goof2000 op 20-07-2019 15:04. Reden: Eigen oplossing toegevoegd]

• Loekie
Vergeet niet dat de module by default ook nog wat stroomverbruik heeft en daardoor een beetje warmte uitstoot, dat zorgt er vanzelf voor de de RH wat daalt. Spatwaterdicht zal het boxje sowieso zijn, dus ik zou niet te veel problemen verwachten.

*edit*: Staat er wel continu spanning op trouwens? Bij mij thuis is dat nl niet het geval bij de buitenlampen, ik heb de modules dan ook binnen aangesloten zitten achter de schakelaar.

[Voor 27% gewijzigd door Loekie op 20-07-2019 15:07]

specs

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:47
De bedrading van die lamp komt toch érgens bij een lasdoos of schakelaar uit? Daar kan je dan je module kwijt...

[Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 20-07-2019 22:44]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jsiegmund
Loekie schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:05:
Vergeet niet dat de module by default ook nog wat stroomverbruik heeft en daardoor een beetje warmte uitstoot, dat zorgt er vanzelf voor de de RH wat daalt. Spatwaterdicht zal het boxje sowieso zijn, dus ik zou niet te veel problemen verwachten.

*edit*: Staat er wel continu spanning op trouwens? Bij mij thuis is dat nl niet het geval bij de buitenlampen, ik heb de modules dan ook binnen aangesloten zitten achter de schakelaar.
Nu loopt er een schakeldraad naartoe, dus nee. Maar daar kan ik natuurlijk een fase draad van maken. Rede waarom ik de module niet achter de schakelaar inbouw: het is een dubbele schakelaar waar al een module achter zit voor de andere lamp. En dat ik op deze manier het bereik buiten meteen vergroot is mooi meegenomen.

Ik ga het maar gewoon proberen denk ik. Als het problemen oplevert merken we dat snel genoeg.

• sjnelle
  • Laatst online: 04-02 17:35
even een vraag ik heb een qubino Flush 2 Relays
Nu wil ik q1 en q2 tegelijkertijd schakelen als schakelaar 1 aangaat.
Kan ik dit met instellingen aanpassen of een associatie?

De load zit op q1 en q2 ivm het vermogen.

Ik kan natuurlijk logica in home assistant maken maar wil hiervoor liever een rechtstreekse koppeling

• red-devil84
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 27-02 19:13
Hallo

Ik heb een powermax pro

Nu heb ik deze afgemeld van de meldkamer
Alleen nu staat er communicatie fout
Hoe kan ik deze melding eruit krijg
Kan het in de handleiding zo niet vinden

• wouter011
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 10:23
Is er iemand die de 'hobby api' van Niko Home Control al werkende heeft gekregen? Ik probeer deze te activeren via https://mynikohomecontrol.niko.eu maar vind daar geen optie ter activatie.

• xburchartz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 24-02 17:01
Ik weet niet of dit het beste topic is voor mijn vraag. Ik geloof niet dat er al een topic is voor slimme deursloten, waar deze vraag over gaat.

Ik zou een Nuki opener willen aanschaffen om samen met een Golmar Platea te gebruiken. Nu staat de Platea niet in de lijst met compatible appararen, maar er staan wel heel veel Golmar types tussen die wel compatible zijn. Enig idee wat het verschil is, en zou het kunnen zijn dat hij er niet tussen staat omdat het gewoon nog niet is getest, of is het echt een andere technologie?

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:08
Ik weet niet hoeveel mensen hier HomeSeer gebruiken maar er is nu tijdelijk 50% korting op de upgrade prijs van HS3 naar HS4 (pre-order)
Voor HS3Pro naar HS4Pro kan je deze Link gebruiken
Alle overige upgrade opties via deze link

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• The-Source
red-devil84 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:02:
Hallo

Ik heb een powermax pro

Nu heb ik deze afgemeld van de meldkamer
Alleen nu staat er communicatie fout
Hoe kan ik deze melding eruit krijg
Kan het in de handleiding zo niet vinden
De powermax pro ken ik niet en de oude powermax is echt een tijd geleden dat ik die in mijn handen heb gehad (meer dan 7 jaar...) maar je zal in het communicatie / kiezer menu je meldcode en telefoonnummers van de meldkamer weg moeten halen.
Nu belt deze namelijk gewoon nog en de meldkamer geeft bericht van niet geaccepteerd retour ;)

edit:
Handleiding: https://www.gebruikershan...ing-620573.html?page=0008 (rechts bovenin op download klikken)
Handleiding pagina 19 even doornemen.

[Voor 13% gewijzigd door The-Source op 19-10-2019 15:49]

Mijn V&A adv.

• Rouwette
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 26-02 22:51
Ik heb recent een Pi 3b+ met Domoticz draaien, werkt prima, voor het beperkt het gebruikt wordt nog ;)

De vorige bewoner van ons huis is zo aardig geweest om een aantal MCT-302 deur sensors en bewegings-melders van Visonic te laten hangen.
Het originele alarm met GSM module krijg ik niet aan de gang. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat deze melders op 868 Mhz werken.
Is er een goede how to voor op de Pi? Heb vanalles over LoRa bordjes en hats gelezen maar ben ik dan meteen de 40 pinnen kwijt? Of is het verstandiger om de LoRa op een Arduino te zetten?

Pi: https://nl.aliexpress.com...t.0.0.163c3c00pyJi5S&mp=1
Arduino hat: https://www.antratek.nl/dragino-lora-shield-868mhz

www.rouwette.com

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Ik denk dat dit een rflink wel eens zou kunnen werken ik zie in ieder geval bij de firmware site onder supported device staan
Door/Window sensors: (Receive Only)
....
Visonic 868mhz sensors
Rf link

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
wouter011 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:11:
Is er iemand die de 'hobby api' van Niko Home Control al werkende heeft gekregen? Ik probeer deze te activeren via https://mynikohomecontrol.niko.eu maar vind daar geen optie ter activatie.
nope maar ik volg wel even!

• wouter011
  • Laatst online: 10:23
Repi3 schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:43:
[...]

nope maar ik volg wel even!
De Niko Hobby API staat pas open sinds 29 oktober, ik heb deze ondertussen werkend gekregen en er een basic (enkel lichten en dimmers) library voor ontwikkeld. Een plugin voor homebridge is ook beschikbaar. Mocht jij deze willen testen mag je altijd wat feedback achterlaten.

[Voor 5% gewijzigd door wouter011 op 17-11-2019 22:26]

• Rouwette
solomo schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:39:
Ik denk dat dit een rflink wel eens zou kunnen werken ik zie in ieder geval bij de firmware site onder supported device staan

[...]

Rf link
Het is wel prijziger dan
https://www.antratek.nl/dragino-lora-shield-868mhz
https://www.kiwi-electronics.nl/ss-114990615

Wat is het verschil?

[Voor 5% gewijzigd door Rouwette op 19-11-2019 10:29]

www.rouwette.com

• solomo
  • Niet online

solomo

.....huh?

Om eerlijk te zijn ben ik niet helemaal thuis in de hele technieken ivm Lora maar ik kan me voorstellen dat die net iets anders werken, ik denk dan bevoordeeld aan een ander protocol op de zelfde frequentie.

Misschien dat iemand die hier meer van weet kan vertellen of de Lora shields ook zouden kunnen werken.

• Rouwette
solomo schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:25:
Om eerlijk te zijn ben ik niet helemaal thuis in de hele technieken ivm Lora maar ik kan me voorstellen dat die net iets anders werken, ik denk dan bevoordeeld aan een ander protocol op de zelfde frequentie.

Misschien dat iemand die hier meer van weet kan vertellen of de Lora shields ook zouden kunnen werken.
Wat ik nu zelf lees is de LoRa er vooral op de lange afstand, bijvoorbeeld een sensor in een gemeente prullenbak om een melding te geven als hij bijna vol is en dergelijke.
YouTube: #169 LoRa one-to-one Connection for a Mailbox Notifier with an Ardui...

Een ander 868 netwerk dus :(

[Voor 16% gewijzigd door Rouwette op 19-11-2019 12:38]

www.rouwette.com

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
wouter011 schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:15:
[...]

De Niko Hobby API staat pas open sinds 29 oktober, ik heb deze ondertussen werkend gekregen en er een basic (enkel lichten en dimmers) library voor ontwikkeld. Een plugin voor homebridge is ook beschikbaar. Mocht jij deze willen testen mag je altijd wat feedback achterlaten.
Ik heb het doorgegeven aan mijn collega, we hebben vorige jaar zijn huis verbouwd en NHC 2 gestoken.
Aangezien we al wat HA toestanden gebruikten is dit wel super handig!

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:23
Rouwette schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:16:
[...]

Wat ik nu zelf lees is de LoRa er vooral op de lange afstand, bijvoorbeeld een sensor in een gemeente prullenbak om een melding te geven als hij bijna vol is en dergelijke.
YouTube: #169 LoRa one-to-one Connection for a Mailbox Notifier with an Ardui...

Een ander 868 netwerk dus :(
Er is best wel veel dat op 868Mhz werkt. LoRa is iets relatief nieuws en wordt inderdaad voor lange afstanden gebruikt.
Welk merk is het alarmsysteem?

• Rouwette
teaser schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:03:
[...]

Er is best wel veel dat op 868Mhz werkt. LoRa is iets relatief nieuws en wordt inderdaad voor lange afstanden gebruikt.
Welk merk is het alarmsysteem?
Visonic (deur sensor MCT-302, en bewegingsmelder, weet de productcode er nog niet van.)

[Voor 10% gewijzigd door Rouwette op 21-11-2019 09:48]

www.rouwette.com

• teaser
@Rouwette ik zou het toch eens met RFLink proberen. Let op: dit is _firmware_, geen hardware. Je kan zo'n pakketje kopen zoals hierboven gelinkt, maar als je zelf een Arduino Mega (of iets compatibel) hebt liggen moet je gewoon nog een transceiver of aparte sender/receiver modules op de kop tikken en eraan hangen. Zie de RFLink FAQ.

PCB, antenne zijn leuke extraatjes maar niet essentieel, zeker niet om te testen.

[Voor 12% gewijzigd door teaser op 21-11-2019 14:53]

• Rouwette
teaser schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:50:
@Rouwette ik zou het toch eens met RFLink proberen. Let op: dit is _firmware_, geen hardware. Je kan zo'n pakketje kopen zoals hierboven gelinkt, maar als je zelf een Arduino Mega (of iets compatibel) hebt liggen moet je gewoon nog een transceiver of aparte sender/receiver modules op de kop tikken en eraan hangen. Zie de RFLink FAQ.

PCB, antenne zijn leuke extraatjes maar niet essentieel, zeker niet om te testen.
Ik heb hem besteld, de arduino laat ik uit China over vliegen :)
De antenne kan ik van het originele alarm af halen :)

Originele alarm:
http://imgshare.io/images...299-B8F3-71BA701BB000.jpg
http://imgshare.io/images...E4A-8C92-56B827A01287.jpg
http://imgshare.io/images...141-BC85-14CF97F2B042.jpg
Kan ik hier iets mee denken jullie? :)

Installatiehandleiding gevonden
https://www.avdsecurity.nl/File/153
Alleen geen mannier voor een harde reset

[Voor 25% gewijzigd door Rouwette op 23-11-2019 11:03]

www.rouwette.com

• Belsj
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 04-10-2020
Enkele weken geleden ben ik begonnen met het aanpakken van de laatste niet-z-wave schakelaars in huis. Tot nu toe heb ik gewerkt met de Merten-connect serie, maar ik wil nu voor nieuwe uitbreidingen gaan overschakelen naar Fibaro.

Voor de keuken hebben wij nu nog halogeenspotjes en deze wil ik meteen gaan vervangen door LED. Ik had hier MR16 lampen en heb hier inmiddels LED-varianten (5W) in gezet, alles achter de Self Electronics SLT60-12VLG-E LED-driver.

V.w.b. de schakelaar wil ik een normale Merten pulsdrukker combineren met een Fibaro Dimmer 2 module. Volgens mij heb ik alles juist aangesloten, maar na het drukken op de pulsdrukker gaan de lampen alleen iedere seconde kort aan en daarna weer uit. Qua aansluiting heb ik gebruik gemaakt van de twee draads aansluiting (omdat er alleen een bruine en zwarte draad binnenkomen):
- Bruine draad (L) op L van Fibaro
- S1 Fibaro naar pulsdrukker Merten (L)
- van Merten pulsdrukker (1) naar Sx en brug naar N op Fibaro
- van Fibaro laatste opening naar zwarte draad (schakeldraad lamp)

Doe ik hier wat fout?

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:06
Belsj schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:26:
Enkele weken geleden ben ik begonnen met het aanpakken van de laatste niet-z-wave schakelaars in huis. Tot nu toe heb ik gewerkt met de Merten-connect serie, maar ik wil nu voor nieuwe uitbreidingen gaan overschakelen naar Fibaro.

Voor de keuken hebben wij nu nog halogeenspotjes en deze wil ik meteen gaan vervangen door LED. Ik had hier MR16 lampen en heb hier inmiddels LED-varianten (5W) in gezet, alles achter de Self Electronics SLT60-12VLG-E LED-driver.

V.w.b. de schakelaar wil ik een normale Merten pulsdrukker combineren met een Fibaro Dimmer 2 module. Volgens mij heb ik alles juist aangesloten, maar na het drukken op de pulsdrukker gaan de lampen alleen iedere seconde kort aan en daarna weer uit. Qua aansluiting heb ik gebruik gemaakt van de twee draads aansluiting (omdat er alleen een bruine en zwarte draad binnenkomen):
- Bruine draad (L) op L van Fibaro
- S1 Fibaro naar pulsdrukker Merten (L)
- van Merten pulsdrukker (1) naar Sx en brug naar N op Fibaro
- van Fibaro laatste opening naar zwarte draad (schakeldraad lamp)

Doe ik hier wat fout?
Heb je wel een puls schakelaar gebruikt?
Anders in de module de juiste type schakelaar selecteren.

• Belsj
Heb de 'Schneider Merten MTN3150-0000' aangesloten (is volgens mij een pulsschakelaar). Dit zou toch standaard moeten werken met de default instelling op Fibaro. Of zou ik deze dan toch eerst moeten includen in Homeseer en dan een andere type schakelaar installeren?

Alvast even geprobeerd te includen en in mijn Homeseer-log zie ik het volgende:

Node 39 Supports 3 Notification Types: Heat Power_Management System
Heat Supports Events: Overheat Detected Unknown Location(2)
Power_Management Supports Events: Surge Detected(4), Voltage Drop Drift(5), Over Current Detected(6), Over Load Detected(8), Load Error(9)
System Supports Events: System Hardware Failure(1)

Heb hierna via parameters force calibration without bypass (parameter 13 - 1) en een restart gedaan na power surge (parameter 37 - 1) en nu werkt het allemaal...

[Voor 53% gewijzigd door Belsj op 23-11-2019 14:29]

• Fire69
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:00
Belsj schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:26:

[...]

Doe ik hier wat fout?
Check even of parameter 20 op 0 staat (Momentary swtich)

• Belsj
Ja, die stond helemaal goed (is ook de default setting). De verlichting werkt, maar moet toch wat ledjes gaan kopen met minder watt... keuken lijkt wel een landingsbaan :-)

• KappuhH
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Iemand ervaring met deze MCO Home Z-wave dimmer? https://nl.aliexpress.com/item/32951152712.html

Op black friday voor 33 euro en met wat cashback voor goed 30 euro te krijgen. Zeker als je er meer nodig hebt misschien een goedkoop alternatief voor de Fibaro Dimmer 2?

YEAH for it!

• multipasser
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 25-02 08:41

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Er zijn blijkbaar beelden en informatie uit over de nieuwe miniserver van Loxone. Deze komt uit zonder KNX en wordt een aparte module van 600euro, en ook analoge outputs flikkeren ze eruit. Het krijgt wel HTTPS, mocht je dat belangrijk vinden.

AO kost 280euro, KNX 600euro. Dus eigenlijk is de miniserver 880euro duurder geworden :(

https://www.loxforum.com/...SCPCCqxcS11-c9LBTCupLNiUI

https://www.loxone.com/dede/miniserver-generation-2/

[Voor 14% gewijzigd door multipasser op 28-11-2019 01:57]

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• govie
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik weet niet in welk topic ik het anders moet vragen, maar ik zoek een binnenhuiscamera om eventuele inbraak op te nemen. Als het ooit een buurtbewoner zou zijn, dan staat zijn kop op de camera voor de politie. Ik zoek iets die automatisch wat hij opneemt ergens in de cloud opslaat ofzo via mijn wifi. Zodat ik in een later stadium eea kan overhandigen aan de politie voor oppakken en buurtbewoners ter preventie. Maar omdat ik er geen zak vanaf weet zoek ik dus een plug&play apparaat sort of....

Vraagjes:
  1. Nou heb ik de Wyze Pan Cam gezien voor 35 euro, voldoet deze volledig in mijn behoefte? (pcmag review)
  2. Hebben jullie betere budgetvriendelijke opties in gedachte die jullie kunnen adviseren?
p.s. als mijn post hier niet thuis hoort, prima maar dan hoor ik graag een topic waar ik het wel in mag copypasten.

• teaser
multipasser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 01:52:
Er zijn blijkbaar beelden en informatie uit over de nieuwe miniserver van Loxone. Deze komt uit zonder KNX en wordt een aparte module van 600euro, en ook analoge outputs flikkeren ze eruit. Het krijgt wel HTTPS, mocht je dat belangrijk vinden.

AO kost 280euro, KNX 600euro. Dus eigenlijk is de miniserver 880euro duurder geworden :(

Ik zou gokken dat Loxone eindelijk officieel KNX fabrikant is geworden. Dat verklaart de prijsverhoging (certificatie is prijzig) en de aparte KNX module (licentiekost per apparaat, niet iedereen gebruikt KNX dus standaard op de miniserver is geld weggooien).
Maar ik vind Loxone niet terug in de lijst met fabrikanten op de KNX website. En nog steeds geen officieel KNX logo te bespeuren.

• Hyloba
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08-02 17:00
Momenteel heb ik twee Nest Protect rookmelders in huis maar wil deze graag vervangen door melders die wel met homekit werken en niet verplichten een google account te gebruiken. Ik heb weet van de Netatmo rookmelder, maar deze heeft geen CO detector. Zijn er andere slimme melders die beiden hebben en werken met homekit en ook deftig zijn? Of andere tips?

• The-Source
Ik weet hier hoeveel mensen hier HomeSeer gebruiken en daarnaast ook nog een Dreamscreen HD hebben. (aftermarket ambilight)
Ik ben weer even aan de knutsel gegaan om deze in Homeseer te intergreren. Aangezien de bestaande code alleen voor android (java) en IOS gericht was moest er nog wel een vertaling plaats vinden om deze werkend te krijgen.
Het is nog steeds een WIP maar basis functions werken wel.
Voor meer detail info en script zie HomeSeer Topic

Mijn V&A adv.

• wmn79
  • Laatst online: 26-02 16:46
The-Source schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:38:
Ik weet hier hoeveel mensen hier HomeSeer gebruiken en daarnaast ook nog een Dreamscreen HD hebben. (aftermarket ambilight)
Ik ben weer even aan de knutsel gegaan om deze in Homeseer te intergreren. Aangezien de bestaande code alleen voor android (java) en IOS gericht was moest er nog wel een vertaling plaats vinden om deze werkend te krijgen.
Het is nog steeds een WIP maar basis functions werken wel.
Voor meer detail info en script zie HomeSeer Topic
Leuk, gebruik zelf dit voor mijn dreamscreen HD i.c.m. Home Assistant.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 08:36
multipasser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 01:52:

Enige lichtpunt is dat er standaard tree op zit. Dit was eerder ook een losse module.

• klaasopurk
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 25-02 08:01
Ik zoek al een tijdje naar een reedcontact die ik in het kozijn boven de deur kan inboren. Vervolgens verzink je het magneetje in de deur. Op deze manier is een reedcontact mooi weggewerkt. In het kozijn zag je alleen een RVS of aluminium rond schijfje.

Dit type reedcontact heb ik ooit een gezien in het topic, maar ik kan het nergens meer vinden. Ook google helpt mij niet.

Heeft iemand nog de link naar een dergelijk reed contact? Heel veel dank.

Klaas

• b_weijenberg
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:16
klaasopurk schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:01:
Ik zoek al een tijdje naar een reedcontact die ik in het kozijn boven de deur kan inboren. Vervolgens verzink je het magneetje in de deur. Op deze manier is een reedcontact mooi weggewerkt. In het kozijn zag je alleen een RVS of aluminium rond schijfje.

Dit type reedcontact heb ik ooit een gezien in het topic, maar ik kan het nergens meer vinden. Ook google helpt mij niet.

https://www.conrad.nl/p/p...-130-vac-07-a-10-w-503548

met https://www.conrad.nl/p/t...peratuur-max-80-c-1565125
of https://www.conrad.nl/p/n...mperatuur-max-80-c-503685

[Voor 13% gewijzigd door b_weijenberg op 29-03-2020 10:02]

• The-Source
klaasopurk schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:01:

Heb zo geen linkjes voor je maar een standaard alarm 8mm contact (zonder ingebouwde weerstand) is wat je zoekt. Is je kozijn van een metaal dan zou ik een uitvul ring adviseren waarbij de inbouw grootte ongeveer 20mm wordt, dit voorkomt magnetisme van je kozijn.

Mijn V&A adv.

• klaasopurk
  • Laatst online: 25-02 08:01
Bedankt voor jullie linkjes @The-Source en @b_weijenberg . Ik zoek zoiets

https://www.onlinebeveili...S10-met-aansluitschroeven

Maar dan is het uiteinde uit het kozijn van metaal. en verbruikt geen stroom en zonder weerstand.

Wel bedankt voor tip om te kijken bij alarmbedrijven voor een contact.

Klaas

• Goof2000
  • Laatst online: 14:02
Had je niet misschien deze gezien: Aeotec Inbouw Deur-sensor (z-wave) - https://aeotec.com/hidden-z-wave-door-sensor/

• The-Source
Goof2000 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:46:
Had je niet misschien deze gezien: Aeotec Inbouw Deur-sensor (z-wave) - https://aeotec.com/hidden-z-wave-door-sensor/
Ik ben bekend met die contacten met de inbouw contacten welke ik aanhaal zijn universeel welke op elke willekeurige input module aangesloten kan worden.
Zoals deze: https://www.onlinebeveili...act-4m-300-met-flens.html

De ruime flens van deze: https://www.onlinebeveili...-voor-metalen-deuren.html

Is ook los te bestellen alleen niet bij deze webshop

Mijn V&A adv.

• Mark-V
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 28-01 06:37
Goedenavond,

Er is vrij weinig te vinden op internet over buismotoren. Telkens kom je terug op o.a. somfy.

Wie heeft goede vergelijkingen? Ervaringen? Informatie.
Hoe verhouden de aliexpress motoren zich?
Wat is de aliexpres variant van de somfy?
Waar staan de echte specs?
Hoe is de geluidsproductie?
Merken als Dooya, Zemismart, Yidi, Casaya, etc.?

Een goede gedetailleerde vergelijking op alles, aansluitmogelijkheden, snelheid, geluid, protocol, etc?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / tips etc.

Mvg,

Mark

• Fraggar
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Mark-V schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 18:36:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / tips etc.
Ik heb positieve ervaringen met een z-wave gordijnrails van Forest. Volgens mij hebben ze ook een buismotor. Misschien is die de moeite waard om mee te nemen in je vergelijking.

• Mark-V
Fraggar schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Ik heb positieve ervaringen met een z-wave gordijnrails van Forest. Volgens mij hebben ze ook een buismotor. Misschien is die de moeite waard om mee te nemen in je vergelijking.
Goedemorgen,

Hartstikke bedankt voor de reactie en de suggestie :)
Ik heb even snel gekeken op de site van Forest Motors https://www.forestgroup.com/ en mooie producten. Helaas hebben ze er geen voor rolgordijnen.
Echter een hele goeie optie, als er genoeg ervaringen zijn kunnen we dit in een totaaloverzicht uitwerken (y) (y) .

• Mark-V
Klopt de BCS had ik ook al gezien, echter is deze gemaakt voor vouwgordijnen en niet voor rolgordijnen.Deze rolt het gordijn van onderaf op, in plaats van het rolgordijn rond de buis op te rollen.
Mogelijk die atlantis inderdaad wel, even nader bekijken.

Dit is iets waar ik bij het zoeken op internet ook al tegenaan liep je komt heel snel uit bij motoren voor rolluiken en buitenscreens. Maar motoren specifiek voor (duo)rolgordijnen zijn lastig te onderscheiden, nog niet te spreken over de protocol mogelijkheden, geluidsproductie en werkelijke praktische voorbeelden. x Newton of een gewicht geeft niets weer van een praktische toepassing.

[Voor 3% gewijzigd door Mark-V op 18-06-2020 09:56]

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 27-02 22:18

allure

Titaan fase 2/3

Ik ben aan het kijken om het huis te voorzien met digitalstrom domotica, ik vraag me alleen even af hoe ik hotelschakelingen ombouw naar “wipschakelaars”.

Heeft iemand hier ervaring in?

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 27-02 23:55
allure schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:25:
Ik ben aan het kijken om het huis te voorzien met digitalstrom domotica, ik vraag me alleen even af hoe ik hotelschakelingen ombouw naar “wipschakelaars”.

Werken wipschakelaar niet net als trekkoord schakelaars, waarbij de output wisselt door drukken? Zolang je dan twee outputs houdt, kun je ze ook in hotelschakeling plaatsen.

• Mark-V
allure schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:25:

Ik heb eerder ook gekeken naar digistrom, maar het uiteindelijk i.v.m. de dure aanschaf kosten, de gevoeligheid van communicatie over het net (ook in relatie tot de zonnepanelen installatie, die hier signalen over stuurt) en ben uiteindelijk voor de Shelly's gegaan.

Voor digistrom zou ik bij de lamp, waar je schakeldraad uitkomt een schakelblokje hangen en een blokje bij de lampen die je wil schakelen. Uiteindelijk moet je zorgen dat je de overige draden die je nodig hebt daar ook hebt..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11:52
Je moet geen wipschakelaars hebben maar puls drukkers, aansluiten is identiek als wippen alleen de draad die naar de 2e schakelaar gaat moet continue fase hebben om ook een puls af te kunnen geven, wanneer je de dS actor dan plaatst bij de lamp dan kan je de inkomende puls van de schakeldraad gebruiken op de puls ingang van de actor. Je moet dan nog wel zorgen dat je een permanente fasedraad op de actor hebt zitten.

• Arunia
  • Laatst online: 13:20
Vandaag de bestelde fibaro wall plug oid aangesloten. Kom ik er achter dat het de Apple homekit variant is. Zucht. Kan die weer terug en kan ik even 2x zoveel neerleggen. In principe moet het gewoon via zwave bestuurd kunnen worden met openhab. Zag wel nog wat andere plugs voorbij ken, maar even onderzoeken of het wat is.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Fire69
Arunia schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:14:
Vandaag de bestelde fibaro wall plug oid aangesloten. Kom ik er achter dat het de Apple homekit variant is. Zucht. Kan die weer terug en kan ik even 2x zoveel neerleggen. In principe moet het gewoon via zwave bestuurd kunnen worden met openhab. Zag wel nog wat andere plugs voorbij ken, maar even onderzoeken of het wat is.
Ik kan je anders wel de Neo Coolcams aanraden. Doen het heel goed en kosten maar de helft van Fibaro :)

• Arunia
@Fire69 ziet er uit als iets typisch Chinees als ik zo zoek?
Kom ook Shelly tegen. Die is ook niet duur.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
The 10 Reasons I Ripped Out a £6k Lighting System

Dit was even een feest van herkenning zeg :D , wat een ellende eigenlijk dat Z-Wave als ik er op terug kijk nu een aantal jaren later :+

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• elsinga
  • Laatst online: 10:51
Ik herken een aantal redenen waarom ik nu mijn Vera/Fibaro/Nod-on setup vervang door Hue. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, AC2E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Arunia
Ik vind met Hue de besturing vervelend. Ofwel, je kunt geen normale schakelaars of puls-drukkers gebruiken. Tuurlijk is dat iets van vorige eeuw, maar voorlopig vind ik het wel prettig.
Enige wat ik wel goed vind zijn de RGB led-strips. Dat is met zwave een beetje aanklooien en qua besturing niet heel handig. In ieder geval wat ik toen kon vinden.

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:26
Arunia schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:58:
Ik vind met Hue de besturing vervelend. Ofwel, je kunt geen normale schakelaars of puls-drukkers gebruiken. Tuurlijk is dat iets van vorige eeuw, maar voorlopig vind ik het wel prettig.
Enige wat ik wel goed vind zijn de RGB led-strips. Dat is met zwave een beetje aanklooien en qua besturing niet heel handig. In ieder geval wat ik toen kon vinden.
Kan wel maar niet met native-Hue producten. Ik heb inmiddels diverse traditionele schakelaars aan m'n Hue gekoppeld middels een module. Deze maar ook de FoH schakelaars bevallen erg goed (en ik hoef niet uit te leggen hoe de verlichting werkt).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:49
Ik vind juist de combi van ZWave/Zigbee met Hue wel fijn, met OpenHAB (of welk systeem dan ook) kun je dan fysieke schakelaars koppelen. Heb in de woonkamer een dubbele wip met pulsdrukker. Hier kan ik allerlei acties mee doen, met enkel, dubbel of trippelklik. Echt ideaal. Eigenlijk alleen om de automatische verlichting (bij thuis, aan rond zonsondergang) te kunnen overrulen. En bij naar bed gaan 1 druk op de knop alles uit.
Maar als het allemaal Hue zou zijn was het mooier omdat het dan een stabiel systeem vormt zonder afhankelijkheden van een ander systeem die ook moet blijven draaien.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:21
Hier nog steeds happy met een BeNext z-wave systeem. Ondanks een aantal kinderziektes, die uiteindelijke toe te schreven waren aan een probleem met de gateway. Twee weken terug is de gateway vervangen (was 10 minuten werk, inclusief terugzetten van de configuratie). Nu zijn de vertragingen, die we ervaarden, nagenoeg verdwenen.

• Fire69
Arunia schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:28:
@Fire69 ziet er uit als iets typisch Chinees als ik zo zoek?
Kom ook Shelly tegen. Die is ook niet duur.
Chinees inderdaad, maar heeft wel een goeie reputatie en wordt goed ondersteund.
Ik heb meerdere plugs en sensors, ze doen het allemaal gewoon goed.

• Loekie
Zowel bij zwager als broertje komen die plugs (Coolcam) er niet meer in, beide een burned out plug gehad. Via NL webwinkel besteld, maar je gaat niet lekker van huis met zulke plugs in het contact.

specs

• Gonadan
  • Laatst online: 16:34

Gonadan

Admin Foto & Video
ThinkPad schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:49:

Dit was even een feest van herkenning zeg :D , wat een ellende eigenlijk dat Z-Wave als ik er op terug kijk nu een aantal jaren later :+
Ik herken gelukkig (:+) niet alle punten maar ben inderdaad ook bezig om een groot deel van m'n zwave nodes te vervangen door andere dingen, meestal Hue. Waarschijnlijk houd ik uiteindelijk alleen een multisensor en enkele tussenstekkers voor het stroom meten over.

Heb een tijdje terug al besloten dat ik een nieuwe strategie wilde qua domotica. Niet meer alles aan elkaar fietsen in één tool zoals Domoticz of HA welke op hun eigen manier beiden zowel fantastisch als compleet ruk zijn.
Heb nu voor alles een systeem wat daarvoor gebouw is en autonoom kan werken; verlichting met Hue, media met Harmony, verwarming met Honeywell, meten met DSMR-reader, etc.
HomeAssistant is dan een leuk extra laagje wat meer inzicht kan bieden of aanvullende automatisering kan doen. Dat is echter een aanvulling op een basis die gewoon altijd werkt ongeacht wat.
Dat werkt echt zoveel relaxter. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16:21
Scheiden van systemen kan ik ook alleen maar aanraden. Ik zou sowieso de regeling van de verwarming gescheiden houden. Niet in de laatste plaats om geen gevingerwijs te krijgen tussen de verwarmingsinstallateur en de leverancier van de domotica.

Wij kunnen nu bij storing de installateur opbellen en zeggen: los het maar op. Hij heeft de warmtepomp, het vloerverwarmingssysteem en de naregeling geleverd en geïnstalleerd. Nog een derde partij voor de regeling ertussen maakt het onnodig complex.

• Gonadan
  • Laatst online: 16:34

Gonadan

Admin Foto & Video
Joris748 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:23:
Scheiden van systemen kan ik ook alleen maar aanraden. Ik zou sowieso de regeling van de verwarming gescheiden houden. Niet in de laatste plaats om geen gevingerwijs te krijgen tussen de verwarmingsinstallateur en de leverancier van de domotica.

Wij kunnen nu bij storing de installateur opbellen en zeggen: los het maar op. Hij heeft de warmtepomp, het vloerverwarmingssysteem en de naregeling geleverd en geïnstalleerd. Nog een derde partij voor de regeling ertussen maakt het onnodig complex.
Installateur? Ik heb enkele weken geleden juist zelf m'n halve installatie zitten ombouwen. :+

Maar voordeel is wel dat ik nu slimme thermostaatkranen heb en dat het altijd werkt, ook al fikt m'n domoticasoftware af.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Fire69
ThinkPad schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:49:

Ik ben het hier eigenlijk grotendeels niet mee eens, behalve punt 9 & 10.
Het komt allemaal zwaar overdreven over, of het zijn gewoon dingen die niks met z-wave te maken hebben.

150 modules waarbij er minstens eentje per maand sneuvelt? 1. Heeft niks met z-wave te maken. 2. Je hebt een probleem met je electriciteit.

Zijn oplossing is trouwens ook niet echt iets wat je zomaar doet als je zelf moet beginnen circuits maken en coden?
En ik vraag me af waar hij die Shelly's dan plaatst als hij eerst spreekt over wobbelige ladders om z-wave modules te vervangen?

• The-Source
Gonadan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:09:
[...]

Installateur? Ik heb enkele weken geleden juist zelf m'n halve installatie zitten ombouwen. :+

Maar voordeel is wel dat ik nu slimme thermostaatkranen heb en dat het altijd werkt, ook al fikt m'n domoticasoftware af.
Gescheiden houden met lokale bediening bij uitval van controller zijn voor mij altijd een minimum voorwaarde.
Thermostaat had ik via z-wave maar door directe associatie was de controller niet nodig om te werken, ik kreeg juist op de ontvanger van de thermostaat en melding wanneer de thermostaat lege batterijen had.
Maar ook gewoon overal puls schakelaars zodat de lampen ook normaal bediend kunnen worden. Dat is vaak bij die wifi module nog maar de vraag of die erbij zitten.
Via domotica mijn AV bedienen gaat prima maar eigenlijk stuurt de domotica mijn Logitech Harmony aan een deze weer mijn AV ( hier voor gekozen om alles in sync te houden)
Maar ja voorlopig staat alles op een erg laag pitje omdat ik al een half jaar aan het verbouwen ben ( en ja er komt straks ook weer overal domotica oplossingen :) )

Mijn V&A adv.

• Raling
  • Laatst online: 26-02 16:48
Ik heb hier een bestaande Niko Home Control I installatie, geprogrammeerd door de installateur jaren geleden. Nu wil ik een aantal wijzigingen doorvoeren. Dus ik heb de software geïnstalleerd, de installatie naar de pc gedownload en kan nu wijzigingen doen.

Volgens de handleiding moet ik eerst de componenten upgraden, met het knopje in de software en kan ik het vervolgens uploaden naar de Home Control.

Maar ik ben er toch een beetje huiverig om het zelf te doen zo rond de kerstdagen. Ik houd uiteraard een backup van de bestaande config achter de hand. Hoe groot is de kans dat ik de complete configuratie vern**k? Gaat er weleens iets fout met het uploaden?

Opzich zijn de componenten duur genoeg om te kunnen vertrouwen dat het goed gaat. Maar als het mis gaat zitten we in het donker...

• The-Source
Ik ken het als hardware/software niet maar mocht het programma en optie bieden om meerdere componenten in 1 keer te upgraden doe dat niet. Begin gewoon met 1 en als je echt veel hebt een meerdere tegelijk willen gaan doen doe het dan per apparaat type, bv meerdere dimmers tegelijk.

Mijn V&A adv.

• Raling
  • Laatst online: 26-02 16:48
Dat is inderdaad een goede tip! Ik weet ook nog niet zeker of de software het kan, durf er nog niet helemaal op te klikken.

Ach, misschien ben ik wel te bang (famous last words...)

• De-Hamster
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08-02 15:01
http://www.hamulight.com/media/catalog/product/cache/7/image/1000x1000/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/r/t/rts-ab.jpg

Wij hebben beneden drie rolluiken van Somfy door de vorige bewoners geïnstalleerd. Keukenraam, woonkamer voren en achter. Prima dat het electrisch werkt allemaal, maar het liefst zou ik het slim maken. Gemakkelijk zou het zijn als ik met de telefoon ze zou kunnen bedienen. Ik heb gelezen dat deze niet op het 433 Mhz kanaal zit.

Dus de combinatie met een Broadlink zou niet kunnen. Is er verder een andere mogelijkheid, of moet ik daar echt de rolluiken voor vervangen door een nieuwer model.

• ruudvx
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14:19
Raling schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:13:
Dat is inderdaad een goede tip! Ik weet ook nog niet zeker of de software het kan, durf er nog niet helemaal op te klikken.

Ach, misschien ben ik wel te bang (famous last words...)
Kan het systeem niet. Upgraden is alles in 1 keer, maar wel na elkaar, als je mij verstaat. Daar heb ik nog geen problemen mee ondervonden. :)

Je dient eerst een upgrade van je componenten te doen (ip-interface, videobel en dergelijke), waarna je uw gewijzigde programmatie kunt uploaden.

Als je enkel functies veranderd hebt en geen knoppen, sensoren toegevoegd hebt, kan je weinig mis doen. Als je bv een buitenbewegingsmelder wilt toevoegen moet je deze dus een adres geven tijdens de programmatie. Dat is soms even moeilijker en vraagt al eens een paar keer proberen voor je goed doorhebt hoe het juist moet, maar uiteindelijk komt dat ook wel goed. :)

Best wel tijdens de dag doen want tijdens het uploaden gaan alle lichten even uit.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@De-Hamster Somfy RTS is met een RFlink of Rxfcom (transceiver) aan te sturen via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistance (software). De afstandsbediening die je laat zien is RTS en dus wel gewoon 433Mhz.

Wil je een kant-en-klare oplossing, dan heeft Somfy daar zelf een kastje en bijhorende app voor. Maar dat had je vast al gevonden.

[Voor 11% gewijzigd door Gizz op 26-12-2020 22:41]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Gizz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:40:
@De-Hamster Somfy RTS is met een RFlink of Rxfcom (transceiver) aan te sturen via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistance (software). De afstandsbediening die je laat zien is RTS en dus wel gewoon 433Mhz.

Wil je een kant-en-klare oplossing, dan heeft Somfy daar zelf een kastje en bijhorende app voor. Maar dat had je vast al gevonden.
Daar zit nog wel een verschil in.
Somfy is 433,42 en normale rf is 433,92.

who put a "stop payment" on my reality check

• De-Hamster
Gizz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:40:

De kant-en-klare optie heb ik inderdaad bekeken, maar vind ik vrij prijzig. Via RTS of RF zou ik het ook moeten kunnen aansturen met een Broadlink RF4 Pro.

Maar ik heb dus gelezen dat die Somfy werkt met een wisselende frequentie of iets dergelijks. Zoals hieronder:
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:55:
[...]

Daar zit nog wel een verschil in.
Somfy is 433,42 en normale rf is 433,92.
Dit heb ik dus ergens eerder gelezen, daarom vroeg ik me af, of zoiets niet op een andere manier alsnog zou kunnen?

• DaRk PoIsOn
De-Hamster schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:11:
[...]

De kant-en-klare optie heb ik inderdaad bekeken, maar vind ik vrij prijzig. Via RTS of RF zou ik het ook moeten kunnen aansturen met een Broadlink RF4 Pro.

[Afbeelding]

Maar ik heb dus gelezen dat die Somfy werkt met een wisselende frequentie of iets dergelijks. Zoals hieronder:

[...]

Dit heb ik dus ergens eerder gelezen, daarom vroeg ik me af, of zoiets niet op een andere manier alsnog zou kunnen?
Ik kon niet achterhalen uit je berichten of je nog iets als domoticz of HA gebruikt, maar er staat een homewizard voor 20 euro in de v&a!
Die kan met beide frequenties omgaan
V&A aangeboden: HomeWizard

[Voor 4% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 27-12-2020 03:12]

• De-Hamster
DaRk PoIsOn schreef op zondag 27 december 2020 @ 03:11:
[...]

Ik kon niet achterhalen uit je berichten of je nog iets als domoticz of HA gebruikt, maar er staat een homewizard voor 20 euro in de v&a!
Die kan met beide frequenties omgaan
V&A aangeboden: HomeWizard
Beide nog niet. Ik lees wel dat deze HomeWizard nergens meer ondersteund wordt. Werkt dit dan nog wel voor Somfy? Domoticz moet ik mezelf in verdiepen, maar lijkt mij dat dit wel iets meer technische programmeer kennis vereist.

• DaRk PoIsOn
De-Hamster schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:49:
[...]

Beide nog niet. Ik lees wel dat deze HomeWizard nergens meer ondersteund wordt. Werkt dit dan nog wel voor Somfy? Domoticz moet ik mezelf in verdiepen, maar lijkt mij dat dit wel iets meer technische programmeer kennis vereist.
Qua ondersteuning zou je dat het beste even in het homewizard topic hier kunnen vragen.
In de v&a hebben ook weken lang 2x rfx433E en een XL gestaan voor rond de € 70. Heb je nu niets aan, maar misschien komt er binnenkort weer één.

Wat betreft Domoticz, als beginner in HA software kan ik je dat aanraden . HA is prachtige software en er kan ook steeds meer vanuit de UI. Qua ondersteuning van hardware en software is HA de weg om te gaan.

Maar, je bent op dit moment alleen bezig met de wering?

• ddddennis
  • Registratie: oktober 2020
  • Laatst online: 09-02 12:52
Dag allen, een vraag: ik bedien al mijn apparaten geweldig met Google Home via stem, de app en bijbehorende shortcuts en routines. Tot ik vd week een Xgimi H2 projector kocht zodat de kids hier redelijk plug en play op kunnen kijken. Ik wil de projector aan en uit kunnen zetten via mijn Android-telefoon, maar de Bluetooth afstandsbediening maakt dat (volgens mij) niet mogelijk. Ik stuur de Blurayspeler aan via de Hombli IR blaster + app. Maar die werkt niet op apparaten die werken met een Bluetooth afstandsbediening. En de Google TV die aan de Xgimi hangt, stuur ik aan via een Android TV app. Wie kan mij vertellen of en hoe ik de projector aan/uit kan zetten via mijn Android-telefoon. Veel dank!
Pagina: 1 ... 74 75 76 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True