Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
Gizz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:40:
@De-Hamster Somfy RTS is met een RFlink of Rxfcom (transceiver) aan te sturen via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistance (software). De afstandsbediening die je laat zien is RTS en dus wel gewoon 433Mhz.

Wil je een kant-en-klare oplossing, dan heeft Somfy daar zelf een kastje en bijhorende app voor. Maar dat had je vast al gevonden.
Daar zit nog wel een verschil in.
Somfy is 433,42 en normale rf is 433,92.

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Gizz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:40:
@De-Hamster Somfy RTS is met een RFlink of Rxfcom (transceiver) aan te sturen via bijvoorbeeld Domoticz of Home Assistance (software). De afstandsbediening die je laat zien is RTS en dus wel gewoon 433Mhz.

Wil je een kant-en-klare oplossing, dan heeft Somfy daar zelf een kastje en bijhorende app voor. Maar dat had je vast al gevonden.
De kant-en-klare optie heb ik inderdaad bekeken, maar vind ik vrij prijzig. Via RTS of RF zou ik het ook moeten kunnen aansturen met een Broadlink RF4 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pk5_tH8MUMUtAPZjeQVXT8I4hX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dgr01y7dcB8dTd43Brpfn71i.png?f=fotoalbum_large

Maar ik heb dus gelezen dat die Somfy werkt met een wisselende frequentie of iets dergelijks. Zoals hieronder:
DaRk PoIsOn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:55:
[...]

Daar zit nog wel een verschil in.
Somfy is 433,42 en normale rf is 433,92.
Dit heb ik dus ergens eerder gelezen, daarom vroeg ik me af, of zoiets niet op een andere manier alsnog zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
De-Hamster schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:11:
[...]

De kant-en-klare optie heb ik inderdaad bekeken, maar vind ik vrij prijzig. Via RTS of RF zou ik het ook moeten kunnen aansturen met een Broadlink RF4 Pro.

[Afbeelding]

Maar ik heb dus gelezen dat die Somfy werkt met een wisselende frequentie of iets dergelijks. Zoals hieronder:

[...]

Dit heb ik dus ergens eerder gelezen, daarom vroeg ik me af, of zoiets niet op een andere manier alsnog zou kunnen?
Ik kon niet achterhalen uit je berichten of je nog iets als domoticz of HA gebruikt, maar er staat een homewizard voor 20 euro in de v&a!
Die kan met beide frequenties omgaan
V&A aangeboden: HomeWizard

[ Voor 4% gewijzigd door DaRk PoIsOn op 27-12-2020 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
DaRk PoIsOn schreef op zondag 27 december 2020 @ 03:11:
[...]

Ik kon niet achterhalen uit je berichten of je nog iets als domoticz of HA gebruikt, maar er staat een homewizard voor 20 euro in de v&a!
Die kan met beide frequenties omgaan
V&A aangeboden: HomeWizard
Beide nog niet. Ik lees wel dat deze HomeWizard nergens meer ondersteund wordt. Werkt dit dan nog wel voor Somfy? Domoticz moet ik mezelf in verdiepen, maar lijkt mij dat dit wel iets meer technische programmeer kennis vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
De-Hamster schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:49:
[...]

Beide nog niet. Ik lees wel dat deze HomeWizard nergens meer ondersteund wordt. Werkt dit dan nog wel voor Somfy? Domoticz moet ik mezelf in verdiepen, maar lijkt mij dat dit wel iets meer technische programmeer kennis vereist.
Qua ondersteuning zou je dat het beste even in het homewizard topic hier kunnen vragen.
In de v&a hebben ook weken lang 2x rfx433E en een XL gestaan voor rond de € 70. Heb je nu niets aan, maar misschien komt er binnenkort weer één.

Wat betreft Domoticz, als beginner in HA software kan ik je dat aanraden . HA is prachtige software en er kan ook steeds meer vanuit de UI. Qua ondersteuning van hardware en software is HA de weg om te gaan.

Maar, je bent op dit moment alleen bezig met de wering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddddennis
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-12-2023
Dag allen, een vraag: ik bedien al mijn apparaten geweldig met Google Home via stem, de app en bijbehorende shortcuts en routines. Tot ik vd week een Xgimi H2 projector kocht zodat de kids hier redelijk plug en play op kunnen kijken. Ik wil de projector aan en uit kunnen zetten via mijn Android-telefoon, maar de Bluetooth afstandsbediening maakt dat (volgens mij) niet mogelijk. Ik stuur de Blurayspeler aan via de Hombli IR blaster + app. Maar die werkt niet op apparaten die werken met een Bluetooth afstandsbediening. En de Google TV die aan de Xgimi hangt, stuur ik aan via een Android TV app. Wie kan mij vertellen of en hoe ik de projector aan/uit kan zetten via mijn Android-telefoon. Veel dank!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-06 23:48

HaikoW

International man of mystery

Bezig de laatste hand te leggen aan het electra meerwerk voor ons nieuwbouwhuis.

We willen een aantal ramen voorzien van electrische gordijnen (2x), electrische duettes (5), electrische verduisterende rolgordijnen (4x) en buiten electrische uitvalschermen (7x)
Mijn plan is om voor de electrische gordijnen een stopcontact op 2m40 op 10cm rechts naast de ramen.
Voor de overige wil ik loze leidingen op 2m40 plaatsen op 10cm naast het raam.

Ik kon geen informatie vinden over de beste plaats voor de loze leidingen voor binnen en buitenzonwering.
Maak ik de juiste keuze met de plek voor de loze leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HaikoW schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:36:
Ik kon geen informatie vinden over de beste plaats voor de loze leidingen voor binnen en buitenzonwering.
Maak ik de juiste keuze met de plek voor de loze leidingen?
Zelf gebruik ik Somfy-motoren voor mijn elektrische gordijnrails en die motoren hangen bij mij vrij dicht tegen de muur. De kabel met stekker komt er aan de onderkant uit. Denk dus goed na over de plek van het stopcontact. Het zou vervelend zijn als de motor niet op de ideale plek kan hangen omdat de stekker dan niet in het stopcontact past. Je kunt de afmetingen van een Somfy-motor online opzoeken in verschillende handleidingen.

Voor duettes heb ik zelf geen goede oplossing gevonden. De Luxaflex PowerView-producten werken met een hub die volgens reviews een slecht bereik heeft.

Zelf gebruik ik daarom elektrische jaloezieën, met daarin een Somfy-motor. Deze oplossing is vergelijkbaar met een rolgordijn met daarin een Somfy-motor. Die producten werken met op 12v DC. Middels een loze leiding zou je die aan kunnen sluiten op een transformator. De loze leidingen kunnen het beste worden geplaatst dicht bij het punt waar de/het jaloezie/rolgordijn begint. Misschien is 10cm naast het raam dan te ver qua afstand.

Qua buitenzonwering kan ik je niet goed adviseren, daar moet ik zelf nog mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:24
De-Hamster schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:22:
[Afbeelding]

Wij hebben beneden drie rolluiken van Somfy door de vorige bewoners geïnstalleerd. Keukenraam, woonkamer voren en achter. Prima dat het electrisch werkt allemaal, maar het liefst zou ik het slim maken. Gemakkelijk zou het zijn als ik met de telefoon ze zou kunnen bedienen. Ik heb gelezen dat deze niet op het 433 Mhz kanaal zit.

Dus de combinatie met een Broadlink zou niet kunnen. Is er verder een andere mogelijkheid, of moet ik daar echt de rolluiken voor vervangen door een nieuwer model.
een shelly 2.5 inbouwen, dat zou het meeste wel moeten oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
Gisteren weer even wat geknutseld aan de domotica en kwam er achter dat ik nu ook TTS naar mijn Google speakers kan sturen (maar ook video/ plaatjes als het een scherm heeft)
Dat gaat wel mogelijkheden bieden om bijvoorbeeld weer bericht bij wakker worden of naast push melding ook spraak bericht dat de oven / wasmachine klaar is)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
The-Source schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:24:
Gisteren weer even wat geknutseld aan de domotica en kwam er achter dat ik nu ook TTS naar mijn Google speakers kan sturen (maar ook video/ plaatjes als het een scherm heeft)
Dat gaat wel mogelijkheden bieden om bijvoorbeeld weer bericht bij wakker worden of naast push melding ook spraak bericht dat de oven / wasmachine klaar is)
Ja is leuk! Heb ik nog niet zo lang geleden ook voor elkaar gekregen met Alexa.

Heb nu een variabele in de HC3, die ik kan ivullen en dan invoegen in scene's. Vervolgens dan als
ik bijvoorbeeld de screens open doe. Wordt er een commando naar de amazon servers gestuurd.
Die vervolgens een TTS stukje naar de echo show stuurt.

Zo heb ik, als de lampen aan de achterpui automatisch aangaan omdat het donker wordt overdag
dat ze zegt "I turned the lights on". Of als het gaat regenen op de longitude latitude van mijn woning zegt ze "
"it will soon start raining"

Ben nu nog bezig om de p1 waarde's van stroom gebruik te vertalen in het klaar zijn van de wasmachine.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09
De-Hamster schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:11:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Dit al eens bekeken ?
https://github.com/Nickduino/Pi-Somfy/blob/master/README.md

[ Voor 64% gewijzigd door Ghostface9000 op 29-09-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-06 16:32
Binnenkort zal een nieuwe schuur worden gebouwd. Graag wil ik de buitenverlichting aan de schuur tegelijk laten schakelen met de buitenlamp aan de woning (wordt nu met een oldschool schakelaar bediend).
Een schakeldraad naar de schuur trekken lijkt me nogal onhandig. Daarom kijk ik naar een 'draadloze optie'.

Eis: de bestaande schakelaar (Gira systeem 55 wipschakelaar) moet gebruikt blijven worden.
Wens: blijven werken bij uitval evt. domotica-controller

Domoticz heb ik draaien voor het uitlezen van temperatuursensor én het aansturen van mijn ventilatiebox (RFX-com icm een KiKu dimmer)

Zelf heb ik al gevonden dat je met Shelly, Sonoff mini een bestaande schakelaar slim kan maken. Volgens mij kunnen deze bij het omzetten van de schakelaar een signaal naar een controller kan sturen, zodat die de lampen aan de schuur kan schakelen (en dat zou ook met een Shelly of Sonoff kunnen m.i.)

Volgens mij is een voordelige oplossing, die echter niet werkt als Domoticz niet beschikbaar is.

Gevoelsmatig maak ik liever gebruik van Zigbee of ZWave omdat alleen een signaal sturen als er geschakeld wordt, terwijl je bij wifi weer extra apparaten hebt die 7x24 stralen.
Welke mogelijkheden zijn er verder nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Ik ben op zoek naar wat info mbt een nieuwe reeks Eufy camera's.
De Homebase versies (2 Pro en 2c bijv) gaan inmiddels al richting de 2 jaar.

Ik zie hier dat er dit jaar nieuwe losstaande (SoloCam) producten aan zijn gekondigd, maar deze zijn in NL alleen via Amazon verkrijgbaar. Ik vraag me af of dit de vervanging is van bovenstaande reeks of dat er wellicht een v3 uit gaat komen.

Dan is er nog de deurbel, er is dit jaar een nieuwe versie uitgekomen (de 'slim') maar vreemd genoeg vind ik hier vrijwel geen info over, en vind ik deze wel op Coolblue maar niet op hun eigen website.

Wellicht heeft een van jullie wat inside info :>

[ Voor 24% gewijzigd door Daikirai op 06-10-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Voor dit specifiek eufi vraagstuk zou je beter een eigen topic kunnen openen.
En tip die ik nog kan geven kijk ook bij amazon.de hebben soms Anker aanbiedingen en van 6 net iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Iemand hier met een smoove wand bediening ? Voor somfy.

https://www.rolluik-shop....27136e95/1/8/18110664.jpg

https://www.somfy.nl/producten/1811066/smoove-origin-io

Vraag mij af of dit in een normaal venstertje zou passen. Zoals hieronder. Dan in het midden zoals de
andere zwave knopjes. Of hebben jullie daar een andere oplossing voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPRsu6hsAKxE391pkOd1MWck44c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRhwelyMKdAgRQfsaRaBV5iU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 07-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ppeterr schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:29:
Of hebben jullie daar een andere oplossing voor ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-VuMT6Hd8RfB9TVeMJyBTZB3tI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7EysQ4StzbPkOZGxWD2peLe.jpg?f=fotoalbum_large

Hangt hier achter het gordijn want omdat de gordijnen automatisch werken of per stem bediend worden gebruiken we de knop nooit.

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggar op 07-10-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
@Fraggar

Heel netjes, maar dat kan ik hier niet realiseren :)

Het blokje zelf van de smoove is 50mm, binnenkant van het frame heeft 55mm,
Vraag mij af of daarvoor adaptortjes, of kleine inzet frame'pjes zijn.
Ik zoek mij suf :)

Deze schakelaar komt in de woonkamer, heb er ook een afstandsbediening bij voor in de tuin. En
de zooi wordt aangestuurd via een KLF200 aan mijn HC3. Misschien toch aan een zwave schakelaar
gaan denken, die zijn over het algemeen al 55mm

[edit] toch iets gevonden wellicht, geen idee of dit gaat lukken ermee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj4VHfxXwD1xCMgSCII_kZIgGjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EIcpLyraVF9KyIFBdOiWaiKu.jpg?f=user_large

Of deze,

https://www.elektramat.nl...55-zuiver-wit-mat-028227/

[ Voor 63% gewijzigd door ppeterr op 07-10-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriceQ
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 14:27
ppeterr schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:29:
Vraag mij af of daarvoor adaptortjes, of kleine inzet frame'pjes zijn.
Ik zoek mij suf :)
Of als je Jung schakelmateriaal hebt deze Jung LS961Z5WW tussenframe

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Het is gewoon praxis spul :) Maar het lijkt wel de oplossing, een tussenframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik ben toch in twijfel :)

Ik heb ondertussen de somfyIO geintregeerd in mijn Homecenter.
Dus ik kan natuurlijk ook gewoon een z-wave paneeltje er tussen klikken.
Iets met 8 knopjes, en dan 10% 30% etc......uhmmm

Wel veel knopjes op dat paneeltje dan...24 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:25
Iemand hier smart lampen van broadlink in zijn bezit?

Ik wil graag met zo'n lamp een wake up functie realiseren, maar kan nergens informatie vinden of deze lampen van uit tot 100% in soepele stappen feller worden.

Heb het geprobeerd met de goedkoopste hue lamp, maar hierbij was de minimale dimstand al vrij fel. Dan heb je dus geen zonopkomst effect omdat het in 1 keer licht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:11
Ik heb in huis 3 Fibaro rookmelders hangen. Maar ik word redelijk tuut van die dingen. Ze hangen er een half jaar en ik heb nu denk ik al 4 of 5 keer een vals alarm gehad. Alle batterijen vervangen maar desondanks af toe midden in de nacht een loeiend alarm.
Meer mensen die deze ervaring hebben? Iemand. het probleem kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Noxa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
Ik heb in huis 3 Fibaro rookmelders hangen. Maar ik word redelijk tuut van die dingen. Ze hangen er een half jaar en ik heb nu denk ik al 4 of 5 keer een vals alarm gehad. Alle batterijen vervangen maar desondanks af toe midden in de nacht een loeiend alarm.
Meer mensen die deze ervaring hebben? Iemand. het probleem kunnen verhelpen?
Ze staan erom bekend redelijk vaak (althans, sommige productiebatches, niet iedereen heeft er last van geloof ik) valse alarmen te geven. Genoeg die ze daarom het huis weer uit hebben gedaan.

Ik stond op het punt die Fibaro's te kopen en stuitte online op meerdere van deze ervaringen. Uiteindelijk dus niet gekocht. Heb nog geen goed (klein, zwave etc) alternatief kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:11
mithras schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Ze staan erom bekend redelijk vaak (althans, sommige productiebatches, niet iedereen heeft er last van geloof ik) valse alarmen te geven. Genoeg die ze daarom het huis weer uit hebben gedaan.

Ik stond op het punt die Fibaro's te kopen en stuitte online op meerdere van deze ervaringen. Uiteindelijk dus niet gekocht. Heb nog geen goed (klein, zwave etc) alternatief kunnen vinden.
Thanks. Ik ga ook even research doen naar een slim alternatief. Alhoewel het aanschaffen van een paar domme units me nu ook wel aanspreekt, die doen het in ieder geval altijd en geven weinig vals positieve alarmen.

Vind de Google nest units wel slim ontworpen. Maar ik heb een slecht gevoel bij Google units in mijn huis hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cok62
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Heb sinds een maand 2x fgsd002 rookmelder. Nu zag ik sinds vandaag via toon dat ze beide aandacht nodig hadden. Na 1x knop indrukken rookmelders zag toon ze weer. Klopt het ook dat er geen led brand op de rookmelders? Iemand hier bekend mee. Batterijen waren vol maar Toon gad wel een update.

Cok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:49
Voor mijn moeder probeer ik te onderzoeken of er een draagbaar domotica systeem te vinden is.

Mijn moeder heeft dementie en we willen binnenkort op vakantie gaan. Nu heeft ze haar rust nodig, en gaat ze erg vroeg naar bed. Normaliter geen probleem, maar in een vreemde hotelkamer heeft ze soms moeite de weg te vinden. Daarom ben ik op zoek naar een manier om haar een beetje in de gaten te houden als we nog even aan de hotelbar zitten.

Het liefst zou ik een aantal bewegingssensoren hebben, op verschillende plekken. Misschien dat een Homey meenemen met een aantal ZigBee bewegingsmelders niet eens zo'n gek idee is.

Daarnaast zijn er een aantal andere opties:
- babyfoon PMR: lange afstand (handig in hotel), maar geen talkback functie
- babyfoon DECT: geen idee of die de afstand kan halen, idem voor andere digitale babyfoon
- babyfoon WIFI/digitaal: geen idee of zoiets werkt op het wifinetwerk van het hotel

Heeft iemand hier ervaring mee? Al eens je beweginssensoren meegenomen op vakantie? Zullen de juiste poorten openstaan om een Homey of wifi babyfoon te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hank3319
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 09:41
Weet iemand of er een remote (aan de muur of als afstandbediening) is waar je tekst kan toevoegen aan de knoppen?
Dank voor alle reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:57
Raling schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:32:
Voor mijn moeder probeer ik te onderzoeken of er een draagbaar domotica systeem te vinden is.

Mijn moeder heeft dementie en we willen binnenkort op vakantie gaan. Nu heeft ze haar rust nodig, en gaat ze erg vroeg naar bed. Normaliter geen probleem, maar in een vreemde hotelkamer heeft ze soms moeite de weg te vinden. Daarom ben ik op zoek naar een manier om haar een beetje in de gaten te houden als we nog even aan de hotelbar zitten.

Het liefst zou ik een aantal bewegingssensoren hebben, op verschillende plekken. Misschien dat een Homey meenemen met een aantal ZigBee bewegingsmelders niet eens zo'n gek idee is.

Daarnaast zijn er een aantal andere opties:
- babyfoon PMR: lange afstand (handig in hotel), maar geen talkback functie
- babyfoon DECT: geen idee of die de afstand kan halen, idem voor andere digitale babyfoon
- babyfoon WIFI/digitaal: geen idee of zoiets werkt op het wifinetwerk van het hotel

Heeft iemand hier ervaring mee? Al eens je beweginssensoren meegenomen op vakantie? Zullen de juiste poorten openstaan om een Homey of wifi babyfoon te kunnen gebruiken?
Wij hebben voor onze kinderen de app babyfoon 3g gebruikt. Installeer je op twee devices waarbij een de kind/monitor unit is en de andere de ouder unit. Werkt prima op geluid, kan ook video weergeven en je kan ook terugpraten. Misschien een interessante om te bekijken: www.babymonitor3g.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30
@Raling Ik zou zelf ook gaan voor de oplossing of soort gelijk van @wmn79.
Domotica lijkt me niet handig.

Anders kom je op wifi/bluetooth spul uit waarbij het de vraag is of je dat gaat redden op die afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:55
Ben nu opzoek naar outdoor Zigbee motion sensors, maar lijken onbestaanbaar? Kan alleen één Philips hue vinden. Maar bijv. geen enkel ding van andere merken of Chinese varianten. En wel honderden soorten voor indoor...

Iemand hier een goede tip voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Silvan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:28:
Ben nu opzoek naar outdoor Zigbee motion sensors, maar lijken onbestaanbaar? Kan alleen één Philips hue vinden. Maar bijv. geen enkel ding van andere merken of Chinese varianten. En wel honderden soorten voor indoor...

Zou je het niet gewoon eens kunnen proberen met een aqara P1, die dingen zijn wel voor binnen maar ik denk dat als je hem niet vol open maar onder een afdakje doet er niet veel aan de hand is.

Eventueel klemmen in een hoekbeugeltje voor extra bescherming.

https://threedee.nl/produ...motion-sensor-hoekbeugel/

Kost ook niet de wereld, en super kleine sensoren zijn het.

Wellicht is afstand en bereik een groter probleem ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:04

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bij "buiten PIR" betreed je het Alarm domein en daar zijn "Smarthome" minder in, vooral buiten.
Veel staat beschreven in mijn Artikel (in Forum formaat), wat eigenlijk een "must read" is voor iedereen die iets wil beveiligen en daarbij aan zijn smarthome denkt, zie:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Voor buitenmelders, zie aldaar het hoofdstuk: "Buiten Bewegingsmelders met anti-masking en evt. foto-camera".

Je komt dus gauw terecht voor goede "buiten PIR's" bij Optex of Pyronix. Bij bedrade Pyronix moet je wel wat "meer kunnen knutselen" om hem draadloos op je smarthome aangesloten te krijgen maar ze zijn altijd voor 80-100 euro (10 en 12 modellen/serie) te koop op Amazon.nl. Zie voor Optex ook:
Optex Buiten Bewegingsensor IR / anti-maskering / microgolf review door Antonio di

Veel lees plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Zoals @ppeterr al aangeeft moet dat gewoon lukken met die aqara sensoren.
In het HA en Domoticz topic zijn er genoeg die de bewegings- en temperatuursensoren buiten hebben hangen, al dan niet "afgeschermd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:39
“Mag” je gewoon je lichtknopjes verwijderen en de gaten afdichten of zijn er goede redenen om dat niet te doen?

Ik ben alleenstaand, dus ik heb ook geen knopjes nodig voor andere mensen om te gebruiken na een storing of hardware-uitval, maar ik weet niet of het verder best practice is of zo om de lichtknopjes beschikbaar te houden.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ample Energy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:46:
“Mag” je gewoon je lichtknopjes verwijderen en de gaten afdichten of zijn er goede redenen om dat niet te doen?

Ik ben alleenstaand, dus ik heb ook geen knopjes nodig voor andere mensen om te gebruiken na een storing of hardware-uitval, maar ik weet niet of het verder best practice is of zo om de lichtknopjes beschikbaar te houden.
Afhankelijk van wat je bedoelt met 'afdichten' is dat mogelijk voor een eventueel volgende eigenaar wel een punt van aandacht. Ik zou de draden met een wago klem kortsluiten en de schakelaar vervangen door een blindplaatje (https://www.hornbach.nl/p...-zuiverwit-glans/7818479/). Kun je/iemand altijd nog terug naar een fysieke schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
JBS schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:51:
[...]

Afhankelijk van wat je bedoelt met 'afdichten' is dat mogelijk voor een eventueel volgende eigenaar wel een punt van aandacht. Ik zou de draden met een wago klem kortsluiten en de schakelaar vervangen door een blindplaatje (https://www.hornbach.nl/p...-zuiverwit-glans/7818479/). Kun je/iemand altijd nog terug naar een fysieke schakelaar.
Ja, dat is wel een goede :P
Het is een huurwoning, dus dat zou wel worden gewaardeerd.
Ik was inderdaad van plan blindplaatjes te gaan gebruiken.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:47
In geval van huurwoning kun je geluk hebben als je weggaat dat een complete strip gaat plaatsvinden of niet.
Maar meestal moet je het in originele staat, incl slechte/lelijke knoppen, terugbrengen.
Nu is dat meestal geen issue, maar betekend wel dat je de oude meuk ergens moet opslaan.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik hang een zakje in de meterkast en doe daar het originele schakelmateriaal in, daardoor heb ik een vaste plek waar ik het terug kan vinden. In het verleden deed ik dat niet en heb hierdoor het originele schakelmateriaal perongeluk weggegooid en moest ik dus naar een bouwmarkt om er standaard schakelmateriaal te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ample Energy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:46:

Bij een huurhuis zal het hoogstwaarschijnlijk niet mogen van de huisbaas. Het zal ook wel niet mogen volgens de NEN1010 (voorwaarden van 230v elektra installatie in huis).
De oplossing van @JBS lijkt mij heel verstandig.
Zelf zou ik altijd 230v "handmatig" ook AAN/UIT willen kunnen schakelen als backup.
Zie ook hoofdstuk "BIJLAGE 01: Slimme Lamp is DOM bij gebruik voor Alarmering of iets anders kritisch" in
en/of
Zie ook hoofdstuk "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" in :
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
Veel leesplezier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:55
ppeterr schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Zou je het niet gewoon eens kunnen proberen met een aqara P1, die dingen zijn wel voor binnen maar ik denk dat als je hem niet vol open maar onder een afdakje doet er niet veel aan de hand is.

Eventueel klemmen in een hoekbeugeltje voor extra bescherming.

https://threedee.nl/produ...motion-sensor-hoekbeugel/

Kost ook niet de wereld, en super kleine sensoren zijn het.

Wellicht is afstand en bereik een groter probleem ?
Klinkt als een prima oplossing voor wat ik zoek! Handig zo'n beugel ook, niet aangedacht om op te zoeken.
Het proberen waard.

@Antonio di Bedankt. Gaat hier niet op voor een alarm systeem, puur voor eigen notificatie. Wel doorgenomen maar gaat iets te ver voor mijn use case.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
Antonio di schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:48:
[...]

Bij een huurhuis zal het hoogstwaarschijnlijk niet mogen van de huisbaas. Het zal ook wel niet mogen volgens de NEN1010 (voorwaarden van 230v elektra installatie in huis).
De oplossing van @JBS lijkt mij heel verstandig.
Zelf zou ik altijd 230v "handmatig" ook AAN/UIT willen kunnen schakelen als backup.
Zie ook hoofdstuk "BIJLAGE 01: Slimme Lamp is DOM bij gebruik voor Alarmering of iets anders kritisch" in
en/of
Zie ook hoofdstuk "Is deze “slimme” (Zigbee) lamp DOM" in :
Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit) review door Antonio di
Veel leesplezier
De huurbaas vindt gelukkig alles goed!

Ik ga je links en die NEN1010 doornemen. Bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ample Energy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:25:
[...]

De huurbaas vindt gelukkig alles goed!

Ik ga je links en die NEN1010 doornemen. Bedankt voor de moeite!
Nog een alternatief. Mits je slimme lampen en smarthome werken met de Philips Hue Dimmer Switch V2:
Hoofdstuk 10 "D2: V2 als vervanger van je 230 Volt schakelaar & meerdere V2's", van:
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Antonio di schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:00:
[...]

Nog een alternatief. Mits je slimme lampen en smarthome werken met de Philips Hue Dimmer Switch V2:
Hoofdstuk 10 "D2: V2 als vervanger van je 230 Volt schakelaar & meerdere V2's", van:
Philips Hue Dimmer Switch review door Antonio di
Dankjewel, maar ik hoop dat die NEN1010 gaat zeggen dat ik gewoon alles mag knippen en klemmen en dat ik dus niet met relais en extra draden aan de slag hoef :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:14
Omdat soms je telefoon pakken om een handeling te doen eigenlijk net teveel werk is, ben ik op zoek naar een draadloze drukknop die ik tegen de muur kan plakken en koppelen aan een actie in Homeassistant.

Ik vond de Marmitek Push LE WHT (weet niet of linkje hier mag), maar daar staat bij dat je de bijbehorende bridge moet aanschaffen. Nu heb ik al een Philips Hue Bridge. Iemand een idee of deze schakelaar alleen werkt met de bridge van hetzelfde merk, of kan ik die gewoon in mijn Hue systeem aanmelden als accessoire en dan verschijnt ie vanzelf in Homeassistant?

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 14:05
Ik gebruik een aqara opple switch, die werkt via zigbee, weet niet of dat ook compatible is met de hue, maar een zigbee stickje is ook niet heel duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Ik gebruik al jaren Neo Coolcam bewegingssensoren buiten. Ze hangen wel onder een dakrand, dus niet meteen in de regen. Ik combineer deze met een kaku bewegingsmelden voor buiten. Alles gekoppeld als groep in Home assistant met evt. acties. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 20:48
Is er iemand toevallig die op zoek is naar de Philips Hue Discover Verstraler - Wit en Gekleurd Licht Outdoor ?

Deze is momenteel her en der te koop voor 169 euro, maar bij amazon voor 120 euro indien je er 2 koopt. Mocht iemand deze samen willen kopen, DM graag!

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:45
Een vriend van mij heeft een nieuwbouw woning en daar is alles van Eaton Xcomfort met bridge uitgevoerd qua spots en verlichting.
Het betreft draadloze knoppen aan de wand en de spots worden gevoed vanuit een centraaldoos waar een dim actor in is geplaatst.
Nu kan hij de knop dus registreren in de app maar niet bij alle spots kan hij bij de dim actor komen.
Is er nog een andere manier van koppelen mogelijk of is de enige manier om zo'n dim actor te koppelen door de barcode te scannen die achterop staat of op de fysieke mode knop te drukken die op de actor zit?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 21-12-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als het nieuwbouw is EN opgeleverd dan zal het toch ook wel geconfigureerd zijn. Er mist hier iets in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:45:
Een vriend van mij heeft een nieuwbouw woning en daar is alles van Eaton Xcomfort met bridge uitgevoerd qua spots en verlichting.
Het betreft draadloze knoppen aan de wand en de spots worden gevoed vanuit een centraaldoos waar een dim actor in is geplaatst.
Nu kan hij de knop dus registreren in de app maar niet bij alle spots kan hij bij de dim actor komen.
Is er nog een andere manier van koppelen mogelijk of is de enige manier om zo'n dim actor te koppelen door de barcode te scannen die achterop staat of op de fysieke mode knop te drukken die op de actor zit?
Hier is alles te lezen
https://www.eaton.com/con...re/MRF_2_64_EN_Manual.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:45
Ik heb al heel wat manuals doorgelezen maar ook in deze heb ik geen alternatieve manier om te koppelen gezien?
Of lijkt rond pagina 33 er een rs232 optie te zijn die je aan je laptop kan hangen en die vervolgens het hele 868mhz spectrum af kan scannen en devices kan herkennen? Dan is mij onduidelijk welk rs232 device er dan nodig is en waar je die software kan halen?

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 22-12-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:50
Iemand ervaring met een slim slot welke ik op een bestaande draaicylinder kan plaatsen. Het slot is geen 'paniekslot', waardoor een sleutel binnen en buiten niet past, vandaar de draaicylinder.

Bij voorkeur hou ik de bestaande cylinder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCQrDYxVerXxwA7l2pJcV6kWY74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PJfKy0gBmnqad7AkMHMCuZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nca5vf4lRU7SwYSaYmpPOX-K3tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdJRgvYOVlcGuXGYIRVu9zT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 22:47
je zou het merk Tedee kunnen overwegen.
Ik heb ook de bestaande cilinder gehouden. Het messing deel op je foto heb ik met een flex (metaalzaag) de juiste vorm gegeven om er vervolgens de Tedee adapter voor europees cilinderslot op te plaatsen:

https://tedee.com/product-info/adapter/#image-0

Op de Tedee adapter heb ik de Tedee PRO gemonteerd.

https://tedee.com/product-info/tedee-pro/

Verder kan je Tedee ook weer koppelen aan domotica als je dat wil)

Op je foto zie ik dat de cilinder niet uitsteekt buiten de rozet (moet minimaal 3mm zijn om de Tedee adapter op vast te kunnen zetten. De zwarte rozet zou er in ieder geval al af moeten....)

[ Voor 17% gewijzigd door aandegrift op 24-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-05 22:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSq5O9hgq0ZWuCSnlkrrK2zmTHo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I3UuV9zTJQHtitk5obi3Qp9y.jpg?f=user_large
Het vereiste randje van 3mm op de cilinder t.b.v. een stevige montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb drie dagen gestoeid met Somfy Connectivity Kit. De sleutel zat nog in de box van de vorige bewoners. Inmiddels is het gelukt, maar de app geeft wel 'fout' bij de motor van onze zonwering op het terras. In HomeKit werkt het gewoon, dus het zal wel.

Ik heb nu een Aqara Motion Sensor P1 besteld, als ik het goed begrijp kan ik via HomeKit instellen dat er bijvoorbeeld tussen 11 en 17 uur bij 25.000 lux het rolluik mag laten zakken tot 60%?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste