Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Momenteel wordt domotica steeds vaker toegepast, met 1 druk op de knop meerder taken uitvoeren, een stukje energiebeheer en de juiste verlichting op het juiste moment.
Maar er zijn talloze systemen, talloze functies, en nog meer verschillende wensen.

Daarom ben ik benieuwd wat er zoal bij tweakers thuis aan domotica aanwezig is. Zodoende is er wellicht een beter beeld te verkrijgen van wat er zoal mee mogelijk is, wat het kost en waar de knelpunten zitten.

Zelf heb ik op mijn slaapkamer een setup die bestaat uit een 5tal Klik Aan Klik Uit ontvangers. Die stuur ik aan met een Harmony One die zijn signaal van IR omzet in RF via een marmitek ontvangertje.
Daarnaast heb ik diverse RGB lampen welke gestuurd worden door Chromoflex controllers, 5 in totaal. Daarvoor heb ik via de PC wat leuke presets gemaakt, en erin geschoten.

Al met al werkt het goed, maar het is af en toe behelpen. Zo zijn de Chromoflex controllers gebaseerd op een universeel IR signaal. Op zich geen probleem, totdat je het volume harder zet en de Chromoflex module van functie wisselt ;) Daarom heb ik zijn ontvanger wat weggestopt zodat ie minder gevoellig is.

Maar nu de toekomst: Ik hoef dan niet zonodig heel mijn huis te voorzien van domotica, hoef niet mijn voordeur te openen met een afstandsbediening etc. Maar verlichting+audio+video in de woonkamer vind ik wel heel belangrijk. Hoe ik dat wil realiseren denk ik nu al over na.
De lampen zullen waarschijnlijk allemaal op 12volt gaan werken, tenslotte allemaal LED verlichting. Dus het mooiste is dan 1 krachtige 12volt voeding met daarachter schakelbare modules per lamp. EVT ook nog dimbaar.
Andere optie zijn losse voedingen, die elk bijvoorbeeld op een KaKu module zitten. Daarnaast is er ook de optie voor DMX, maar hoe zorg je voor een goede communicatie tussen bijvoorbeeld de harmony one en je verlichting? Waarschijnlijk een PC met lightjockey+IR ontvanger+sneltoetsen. Wat dan misschien weer overdreven is, tenzij je de PC toch al aan hebt staan als HTPC/server etc.

Al met al, talloze merken, manieren om te sturen, en meningen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk nu echt gebruikt wordt.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
RonnieB82 schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:05:
[...]

DMX is inderdaad erg robuust, er moet echt iets stuk zijn als er een signaal 'niet aankomt'.

Het enige nadeel aan dmx is dat je een extra signaal kabel moet gaan trekken.
Op zich is dat niet echt een probleem als ik bijv. alleen mijn woonkamer van lichtsturing wil voorzien en alles per lamp/wcd naar de meterkast gaat. Dan is daar 230v/12v op te splitsen en te schakelen.
Pogostokje schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:45:
Een jaar terug ging ik verhuizen. Nieuwbouw. Qua domotica wilde ik de vrijheid van lichtschakelaars en dergelijke hebben, om lampen op meer plekken te kunnen schakelen etc. Ik heb uiteindelijk voor z-wave gekozen, meer specifiek van het merk Merten. Z-wave is een open standaard, Merten is een van de volgers van die standaard maar levert ook kwaliteit. Je merkt het aan de afwerking en, helaas, ook wel wat aan de prijs.

Nu een jaar later woon ik inderdaad daar en heb ik veel, maar niet alle, lampen via z-wave geschakeld. Nog geen seconde spijt van gehad.

Z-wave is iets ingewikkelder dan bijvoorbeeld X10, maar als je het concept eenmaal begrijpt en niet helemaal een leek bent op het gebied van elektro moet het lukken.

Een van de redenen voor mij om voor z-wave te kiezen is dat het draadloos werkt, dus geen gedoe met ontstoringsfilters in de meterkast, fase problemen of apparatuur op het net dat communicatie onmogelijk maakt. Ook hoef je geen draden te trekken, een schakelaar met een batterijtje kan je letterlijk overal plaatsen waar je wilt. Daarnaast is het een protocol, er is 2-weg verkeer. Dus een lamp die niet reageert wordt opgemerkt door het netwerk. En dat is meteen het 3e voordeel, het is een mesh-netwerk. De componenten kletsen met elkaar en zoeken de ideale wegen om een signaal over te brengen. Zender/schakelaar en ontvanger/lamp kunnen dus rustig buiten elkaars zenderbereik zitten, als er andere componenten tussen zitten zullen deze als doorgeefluik gaan fungeren. Zelflerend dus.

Maar nogmaals, het is duurder dan X10 en klik aan/uit valt een beetje in de categorie speelgoed in vergelijking met dit. Maar goed, het moet gewoon altijd werken want de vrouw des huizes wil dat het licht aangaat als er op een knop gedrukt wordt. :)
z-wave is inderdaad best compleet en luxe, ook direct aan te sturen met de rf-compatible remotes van logitech als ik het goed lees. En PC besturing. Alleen de RGB verlichting aansturen valt er dan nog even buiten. Maargoed, dat is dan op te vangen met een losse RGBcontroller voor de lamp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Hmm, nu ik bezig ben met het kopen van een huisje speelt ook de aansturing van het licht weer op :P

Ik hoef niet mijn stroomverbruik te meten, rolluiken aan te sturen, voordeur te openen etc.
Maar wel wil ik op de slaapkamer verlichting schakelen vanaf de muur, en bij het bed, en tevens kunnen dimmen. Nog geen echte domotica misschien, maar een hotelschakeling gaat IIG niet voldoen.

Het is uitsluitend LED verlichting daar. Ik denk dat ik een microcontorollertje zou moeten maken die ongeveer hetzelfde werkt als de KaKu sets: aan+uit knop, en met nog een keer aan indrukken gaat hij de PWM doorlopen tot je weer op aan drukt. En dan 2 sets van zulke knopjes er aan, bij de deur en het bed.

Hoe zit het trouwens installatietechnisch, met laagspanning en 230v~. Zijn er mensen die beide aanleggen in de installatie? Ik weet dat het niet samen in 1 lasdoos mag, dus wellicht is het het beste om bijv. een lasdoos te hebben in het plafond met 220, vanaf daar naar een WCD met de 12volt voeding met de controller. En de schakelaars en lampen met leidingen naar de controller te halen, met een x-aderige wandkabel erdoor voor de 12volt en sturingen.
Ook dan nog lege leidingen naar de schakelaars en lampen waarin evt gewoon installatiedraad getrokken kan worden mocht er ooit weer gewone verlichting in moeten.

In de woonkamer blijf ik denk bij het systeem wat ik nu gebruik: Logitech harmony + marmitek ontvanger + KaKu, en Chromoflex controllers voor de RGB LED verlichting. Kan ik alles met 1 afstandsbediening regelen. Al zit ik daar ook wel met 12 volt verlichting, maar die geef ik elk zijn eigen voeding zodat ik geen gescheiden 12v en 230v hoef te trekken. Puntje is dan nog wel dat de RGB modules een rs232 signaal hebben waarmee ze communiceren, die zou ik dan nog wel naar de juiste plaatsen moeten halen. Is te doen, net als speaker, netwerk en tv kabels.

edit: Want voor zover ik heb kunnen vinden is er nog niet echt iets wat makkelijk met RGB verlichting om kan gaan, en handig verlichting schakelt. Behalve DMX dan, maar dat is weer niet zo makkelijk te bedienen met bijv. een harmony one. Behalve dan met de tussenkomst van een PC met IR ontvanger en het maken van keyboard shortcuts etc. Maar ik wil geen PC laten draaien voor het sturen van verlichting.
Zou top zijn als er iets is waarbij je gewoon via het stroomnet of evt een losse schakeldraad als dat toegestaan is de boel kan sturen. Anders zou het ook via RF kunnen. Maar qua RGB dimmers is er IIG niet veel te koop :/

[Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 10-07-2011 10:40]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
RoadRunner84 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:35:
Je gebruikt nu een Harmony i.c.m. een Marmitek receiver? Dan moet je de uitgangen van die receiver toch ook kunnen gebruiken om met een eenvoudige microcontroller DMX te maken? Ik ben zelf wel gecharmeerd van DMX omdat het zo stierlijk eenvoudig EN robuust is. Enige nadeel ervan is dat je maar 1 controller kunt hebben in je DMX chain, mocht je dus een tweede controller willen dan moet die tegen de DMX controller praten.
12V of andere lage spanningen mogen samen met datalijnen door 1 buis, maar niet met 220V samen. Nou.. dat is niet helemaal waar, je mag je 12V wel bij 220V trekken, maar dan moet alle apparatuur op die 12V voldoen aan de veiligheideisen voor 220V... Wat je vaak niet wilt. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je dozen. Enige uitzondering op de regel is (eigenlijk wel logisch) optische datadrageers; een TOSlink mag bij je 220V getrokken worden.
De marmitek receiver is zo'n klein dingetje, die IR signalen domweg via RF verzend naar de ontvanger (die ik niet gebruik) om apparatuur in een andere kamer te bedienen. Die werkt op dezelfde freq. als de KaKu modules.
Inderdaad, DMX is mooi. Heb er vaker mee gewerkt in mijn drive-in-show tijdperk. Maar ik mis nog een beetje de link tussen DMX controller en bedienen vanaf meerdere plekken of met afstandsbediening. Dimmers, RGB, en schakelmodules zijn volop te krijgen. Maar ik ben bang dat voor een eenvoudige link tussen IR en DMX ik zelf iets moet gaan ontwerpen. waarbij ik bijv. apparaten kan aan/uit zetten, en bepaalde scenes kan oproepen.

Wat ik wel ben tegengekomen:
http://www.velbus.eu/

Die hebben 4x0-10v dimmers, met omzetters van 0-10v naar PWM, tevens 8 voudige drukknop bediening die je bijv. bij de deur kunt plaatsen, en LCD controllers die je ook kunt bedienen met de Harmony. Klinkt goed in de oren.
Modules kun je centraal plaatsen, of op de plek van gebruik en de interface kabel daar naartoe halen.

[Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 11-07-2011 12:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Mee eens als er nog meer vragen/meningen over zijn, dan kunnen we de boel afsplitsen.

Om nog even hierop in te haken:
vandeGerrit schreef op maandag 11 juli 2011 @ 15:34:
[...]

Kijk anders ook is naar http://www.loxone.com/Pag...ns/products-overview.aspx

Dit product werkt op basis van een miniserver, en hierop kunnen verdere extensties worden gezet, zoals DMX.
Iemand ermee bekend? Of met een ander systeem zoals Velbus van velleman?

Op zich zie ik het wel als bruikbaar voor mijn ideeen. Met name Velbus vanwege het gemak wat je hebt MBT het monteren van paneeltjes met meerdere schakelaars en de variteit in modules. Alleen is er bij nader inzien mogelijk 1 probleem, en dat is het opnieuw aanleggen van bekabeling. Daarvoor moet je dan weer muren en plafonds openbreken. En juist in de woonkamer zijn die nog prima in het huisje wat ik op het oog heb :P Nouja, dat zie ik dan wel als dat plan doorgang vind.

[Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 17-07-2011 20:26]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ik zit net wat af te wegen tussen 2 systemen:
- KaKu met homewizzard; modules heb ik er een aantal van. En ik kan ze ook bedienen met de harmony+ir naar rf omzetter.
- fibaro of vera. Waarbij ik alles nog moet aanschaffen.

Het z-wave systeem klinkt professioneler, maar ik wil eigenlijk iets waarbij ik gewoon met een afstandsbediening als primaire besturing werk vanaf de bank, en nog wat wandschakelaars. Telefoon is leuk voor veel knopjes, menus etc. maar als die niet in de buurt is, of je eerst nog een app moet starten om even een lamp aan te zetten mist hij zijn doel.

Ik kwam ook de nevo q50 tegen, welke IR verstuurd en ook z-wave kan aansturen. Alleen kan ik niet echt een beeld vormen van wat ik ermee kan.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
klaasbram schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 12:51:
Die afstandsbediening kost net geen 700 euro .. dan kan je beter voor een vera + rfxcom transciever gaan zodat je je huidige Kaku kunt blijven gebruiken en toch op zwave kunt uitbouwen(hand/wand zenders)
En daarnaast heb je gelijk alles beschikbaar voor je smartphone
Afhankelijk van de gekozen vera scheelt dat de helft :)
Ja, een koopje is het niet zeg maar, die afstandsbediening :P Je zal hem maar laten vallen...
Op zich, ik heb nu wel het EEA aan KaKu ontvangers, maar dat zijn stekkermodules. In de woonkamer zijn dat er straks nog 2 ofzo, en 3 inbouw voor in het plafond+ de wandschakelaars. Dus dan stop ik er wel allemaal z-wave in. Mocht het die keuze worden

Maar die transreceiver is wel een goed idee ja. Dan zet ik het IR signaal van de harmony om naar 433mhz, wat de Vera box dan weer kan uitlezen. Hoop dat het niet al te storingsgevoellig is.
Tot nu toe neig ik meer naar homewizzard, omdat het doet wat ik wil, maar ik zie z-wave als beter uitbreidbaar en aanpasbaar. Eigenlijk moet er gewoon een IR ontvanger voor z-wave zijn, met bijv. 8 kanalen kan ik dan fijn de lampen enzo bedienen met de harmony :)

edit: via het forum van vera kwam ik wel zoiets tegen: http://www.smarthome-prod...ir-remote-capability.aspx

[Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 12-07-2012 17:09]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Trouwens, ligt het aan mij, of zijn de domotica bedrijven erg schaars voor wat betreft het verstrekken van info? Zit toch weer te kijken naar z-wave, omdat de home-wizard niet aan mijn verwachtingen voldoet voor wat betreft slim schakelen en domotica. het is gewoon een portal waarmee je je lichten enzo bediend.

Er zijn wel wat filmpjes, die varieeren qua duidelijkheid en functionaliteit, maar op mijn werk hebben we van onze software een online versie, kun je lekker klooien, tabellen maken, data uitlezen, waardes worden kunstmatig uitgelezen IPV realtime. Zodoende kun je lekker kijken of het ook echt voldoet aan je eisen. Zonder 500€ uit te geven aan iets wat je nog nooit in je handen hebt gehad. Loxone heeft bijv. ook een android app waarbij je gewoon kunt connecten met een demosysteem.

Moet de afweging nog maken tussen de homewizard en fibaro. Er zit nogal een prijsverschil tussen. Daarnaast is het huis ook niet af, dus kan ik misschien beter eerst roeien met de riemen die ik heb, en komen er nog updates waardoor de HW voor mij meer nut heeft.

[Voor 39% gewijzigd door _ferry_ op 11-09-2012 19:54]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Goeie tips! Daar kan ik zeker wat mee, want de z-wave prijzen zijn gauw 2x zo hoog als de kaku apparatuur, en dat zou voor mij een reden zijn om alleen de woonkamer te doen. Maar met mixen kan ik bijv de gang en hal ook doen, met reactie op de deurbel etc.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Ehm, een KaKu zender met een 2e ontvanger voor de verwaming? Lijkt mij afdoende.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Cobaltjeh schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:22:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat zal inderdaad een flinke meerprijs hebben.
Echter gok ik dat gezien het aantal lichtpunten in appartement, dit wel te doen is op een standaard achterwand.
En vergeet de prijs die de aannemer ervoor rekent ook niet :P
Extra groep in mijn meterkast was iets van 160€, bedraden van de loze leiding+automaat erbij kwam op 275€ ofzo.

Als je zelf gaat (laten) bouwen dan kosten de extra leidingen waarschijnlijk een stuk minder. Dan zou ik ze per lamp/schakelaar combi lekker in de meterkast uit laten komen, zodat je de optie hebt om vanuit daar de boel te besturen.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True