Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste
Acties:
  • 1.037.200 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Dank voor de reactie, dan ga ik ook maar een bouwkundige van VEH mee laten kijken tijdens de oplevering van ons huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47
Mijn huis wordt ook eind maart opgeleverd.

Wil ook een nieuwbouw keuring laten doen. Zit alleen te twijfelen om gebruik te maken van VEH of evt een lokaal bureau.

Zoals ik het hier lees zijn er wel goede ervaringen met VEH. En je moet het maar net treffen met degene die met je meekijkt, VEH of lokaal bureau.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 11:15
Het leuke is, ze hebben ook besloten om maar de opplakroedes weg te laten en de ruiten met Wienerprossen erop te zetten, omdat dat volgens hun mooier is (letterlijk uit de mail geciteerd). Maar als je dat toch wil, kan je de opplakroedes wel kopen voor een meerprijs van €550, dit terwijl deze opplakroedes in de 'oude' technische omschrijving wel standaard geleverd zouden worden. Zucht.
Señor Sjon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:57:
[...]

Voorschouw heeft geen juridische status, de oplevering wel.

[...]

HR++ of HR+++ zegt weinig over de akoestische capaciteiten. ;)

Waarschijnlijk is de EPC nu definitief en hebben ze geen HR+++ glas meer nodig. Wil je toch HR+++, dan zou ik beginnen met contact opnemen met de aannemer, dat je toch echt dat glas wilt hebben en mede daardoor het huis gekocht hebt. In ieder geval de wijziging afwijzen, bij voorkeur samen met andere kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Brrr Wienersprossen. Lelijke dingen. Bij plakroedes moeten ze gaan mikken in het glas met de aluminium strips. Zo lijken het losse ruitjes.

Je kan beter stellen dat je de plakroedes verwacht zonder meerprijs, conform de overeengekomen technische omschrijving ten tijde van het tekenen van het contract. Ze hebben geen schijn van kans om dit zomaar te wijzigen. Elke arbitrage geeft je gelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
En wat betreft de HR+++ beglazing? Is HR+++ beglazing echt veel beter dan HR++? Dit hebben ze namelijk in de 'nieuwe' versie van de technische omschrijving er ook uit gehaald.

[ Voor 37% gewijzigd door Tremio op 27-02-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:28
Señor Sjon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:57:
[...]

Voorschouw heeft geen juridische status, de oplevering wel.

[...]

HR++ of HR+++ zegt weinig over de akoestische capaciteiten. ;)

Waarschijnlijk is de EPC nu definitief en hebben ze geen HR+++ glas meer nodig. Wil je toch HR+++, dan zou ik beginnen met contact opnemen met de aannemer, dat je toch echt dat glas wilt hebben en mede daardoor het huis gekocht hebt. In ieder geval de wijziging afwijzen, bij voorkeur samen met andere kopers.
Ik zou zelf er voor gaan dat er wel HR+++ glas geplaatst wordt.

Dit type glas heeft een betere U-waarde, waardoor er ook minder koudeval zou moeten zijn bij het raam.
Het is een specifiek benoemd onderdeel in de omschrijving, en dan moeten ze redelijk sterk in hun schoenen staan om er onderuit te komen.
In het artikel ‘Wijzigingen op initiatief van de ondernemer’ in de Algemene Voorwaarden van de model (koop-/)aannemingsovereenkomsten van Woningborg wordt bepaald dat de ondernemer gerechtigd is wijzigingen door te voeren waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt, mits die wijziging geen afbreuk doet aan waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en bruikbaarheid van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tremio schreef op maandag 27 februari 2017 @ 14:22:
En wat betreft de HR+++ beglazing? Is HR+++ beglazing echt veel beter dan HR++? Dit hebben ze namelijk in de 'nieuwe' versie van de technische omschrijving er ook uit gehaald.
Met ^^^

HR+++ en HR++ hebben een verschil in warmteweerstand. Dus je gaat erop achteruit. Vermelden ze ook wat ze meer gaan doen of is het alleen maar afbraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Nee, ze gaan niks meer doen. Ik ga er dus op netto achteruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubman
  • Laatst online: 09:21

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Dan lijkt het erop alsof ze gewoon ergens kosten willen besparen en er vanuit gaan dat de kopers die even voor zoete koek slikken.

Als er in de technische omschrijving die je hebt gehad staat dat je ABC krijgt en ze willen dit opeens vervangen voor DEF (mindere spullen) zal dit niet zomaar mogen en moeten ze heel goed gaan verantwoorden waarom ze dit doen en wat de impact is op onder andere de EPC etc.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Ze willen Wienerprossen doen omdat: "Wij vinden het mooier om wienersprossen in de beglazing op te nemen dan alleen opplakroedes." Maar in een eerder mailtje "Wij kunnen u opplakroedes aanbieden binnen en buiten voor de prijs van € 544. Door het toepassen van opplakroedes komen de wienersprossen nog beter tot hun recht." 8)7. Dit citeer ik uit twee mailtjes.

Daarnaast emailen ze het volgende:
De tripple beglazing is bij de woningen niet nodig om aan de EPC te voldoen.
Tripple beglazing passen wij alleen toe in het uiterste geval om aan de EPC te voldoen.
De tripple beglazing is zwaarder dan dubbele beglazing en daardoor is de kans om doorhangen van ramen en deuren vele malen groter.
Wij vinden het vanuit een kwaliteitsstandpuntn beter om dubbel glas toe te passen.
In hoeverre klopt dit?

Het punt is overigens dat wij in januari hebben getekend en we toen hebben getekend op basis van de oude technische omschrijving. De nieuwe omschrijving is beschikbaar sinds 10 december. Ik neem aan dat het de taak van de makelaar is om de juiste documenten in de verkoopmap te doen?

[ Voor 15% gewijzigd door Tremio op 27-02-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat klopt niet. Doorhangen wordt voorkomen door zwaarder hang- en sluitwerk >>> duurder. Over 3 jaar moeten woningen BENG (Bijna EnergieNeutraal Gebouw)* zijn, dus krijgen ze ook met dit soort zaken standaard te maken.

Je moet je afvragen hoe graag je er nog wilt wonen? In verbruik scheelt het een paar euro/m2/jaar, maar qua comfort is het heel lastig om een prijs op te plakken.

*Die naam heb ik ook niet verzonnen. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 27-02-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Bedoel je met 'hoe graag ik er nog wil wonen', met het oog op de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook. Kijk, als je het huis wil hebben dan ga je met HR++ en HR+++ ook weer niet zoveel verschil merken. Kocht je het echt om HR+++ en roedes, dan kan je je bedenkingen hebben bij de bouwer en wat er nog meer gaat veranderen in het traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Ik heb binnenkort een gesprek bij de bouwer, en ik denk dat ik nu mijn punt wel heb gemaakt. Stel dat ze stijf op hun achterpoten staan en niet akkoord gaan met de HR+++ ramen, wat zijn mijn rechten dan? Bij wie kan ik dan aankloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wie is de verkopende partij? Een ontwikkelaar of de bouwer als ontwikkelende aannemer? Welke garantieregeling is van toepassing en ben je al langs de notaris geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Eens met Senor Sjon.

Als het contract allemaal al getekend is op basis van de 'oude' stukken kan je bezwaar maken, en vooral aangeven dat je er niet mee akkoord ga. wel hangt alles ook af van welke algemene voorwaarden van toepassing zijn. Meestal zijn bij seriematige bouw wel de woningborg voorwaarden van toepassing
Als dat het geval is kan je ze houden aan je contractstukken.

Dit kan wel een lang gevecht worden als het een hele eigenwijze bouwer is.

*Spreekt uit ervaring*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Een ontwikkelaar is de verkoper, bouwer een andere partij. Er gelden Woningborg voorwaarden.

Even een update: ze geven in een mail de fout toe. Ze hebben de teksten in de TO overgenomen vanuit een ander project, waarbij ze wel HR+++ hebben gebruikt, dit hebben ze per ongeluk niet aangepast voor ons project. Toen ze erachter kwamen hebben ze naderhand aangepast naar HR++. Er wordt nu beweerd dat de gevelisolatie en technische isolaties voor dit project zijn verbeterd, waardoor HR+++ niet nodig is. Wij hebben dus nog getekend volgens de TO van voor de aanpassing.

Ik heb dus binnenkort een gesprek, hoe nu te handelen? :? Wat is wijsheid?

[ Voor 86% gewijzigd door Tremio op 27-02-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Tremio schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:32:
Een ontwikkelaar is de verkoper, bouwer een andere partij. Er gelden Woningborg voorwaarden.

Even een update: ze geven in een mail de fout toe. Ze hebben de teksten in de TO overgenomen vanuit een ander project, waarbij ze wel HR+++ hebben gebruikt, dit hebben ze per ongeluk niet aangepast voor ons project. Toen ze erachter kwamen hebben ze naderhand aangepast naar HR++. Er wordt nu beweerd dat de gevelisolatie en technische isolaties voor dit project zijn verbeterd, waardoor HR+++ niet nodig is. Wij hebben dus nog getekend volgens de TO van voor de aanpassing.

Ik heb dus binnenkort een gesprek, hoe nu te handelen? :? Wat is wijsheid?
Ik ben geen bouwoloog ofzo, maar zo moeilijk is t toch niet. Laat ze maar op papier zetten wat die verbeteringen dan zijn. Aanpassingen moeten ze aankondigen en onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
BFmango schreef op maandag 27 februari 2017 @ 18:23:
[...]

Ik ben geen bouwoloog ofzo, maar zo moeilijk is t toch niet. Laat ze maar op papier zetten wat die verbeteringen dan zijn. Aanpassingen moeten ze aankondigen en onderbouwen.
Nee, lijkt me niet de juiste strategie: het verhaal zal namelijk best kloppen dat ze nu met HR++ aan de epc voldoen.

Waar het omgaat is HR+++ per definitie meerwaarde heeft t.o.v. HR++ en daar is voor getekend. Dus het zou mij niet uitmaken dat ze een fout in TO hebben gezet. Dat is wel overeen gekomen en zou voor mij echt een meerwaarde zijn. Dus niet meegaan in hun redenatie, dat is enkel een verklaring van hun fout. Waar het om gaat is dat jij een overeenkomst bent aangegaan met HR+++ en dat ze zich daar aan moeten houden. Als het echt niet kan (maar waarom zou het niet kunnen?) dan zal je zeker gecompenseerd moeten worden is mijn mening.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Hoe hoog zou deze compensatie dan moeten zijn? :? Het is een eengezinshuis met drie verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
En het is alleen een 'fout' als de opzet is om alles super minimaal te zetten in de TO.

Of drievoudig glas wel of niet nodig is voor de EPC is helemaal niet relevant. Ze bieden dat aan, is een meerwaarde boven de 'alles moet minimaal' wat een ontwikkelaar normaliter doet, jullie hebben daarvoor getekend. Dus of drievoudig-glas of een financiele compensatie, maar die laatste zou ik erg lastig vinden. Die wijziging betekent dat je vooral inlevert op comfort en dat is moeilijk in geld uit te drukken wat Señor Sjon ook zegt.

Ik zou overleggen met de andere kopers en zorgen dat de ontwikkelaar zich aan z'n contractstukken houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wij gaan eind maart een hele dag naar van Wanrooij om de badkamer (verplicht bij hun afnemen) en keuken (mag ook ergens anders afgenomen worden) samen te stellen.

Wat is nu wijsheid? Eerst die dag afwachten en erna met de offerte langs andere zaken gaan? Bij een andere zaak zal het namelijk voor 99% toch goedkoper zijn. Als ik dan een goedkopere offerte heb van een andere zaak, kan ik daar vervolgens weer mee naar van Wanrooij en kijken wat zij met de prijs kunnen doen.

Of kan ik beter vóór de afspraak eind maart al offertes op laten maken bij andere zaken?

NB: iemand die ook nog een goedkoop adresje weet voor keramische tegels (als het kan met een vestiging in zuid Gelderland)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 20:48
YinYang schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:29:
Wij gaan eind maart een hele dag naar van Wanrooij om de badkamer (verplicht bij hun afnemen) en keuken (mag ook ergens anders afgenomen worden) samen te stellen.

Wat is nu wijsheid? Eerst die dag afwachten en erna met de offerte langs andere zaken gaan? Bij een andere zaak zal het namelijk voor 99% toch goedkoper zijn. Als ik dan een goedkopere offerte heb van een andere zaak, kan ik daar vervolgens weer mee naar van Wanrooij en kijken wat zij met de prijs kunnen doen.

Of kan ik beter vóór de afspraak eind maart al offertes op laten maken bij andere zaken?

NB: iemand die ook nog een goedkoop adresje weet voor keramische tegels (als het kan met een vestiging in zuid Gelderland)? :)
Wij waren voor de tijd bij andere partijen geweest, hierdoor kun je bekijken wat het kost (minus de teruggave als je de keuken casco doet) plus je hebt offertes om concreet over te onderhandelen bij van Wanrooij, zeker als je daardoor een totaalpakket kan afnemen tijdens de bouw. Hier uiteindelijk gekozen voor Satink (keuken) en Stobastone (badkamer) die bij het project zaten waar we door de offertes plus dat we zaken als Amerikaanse koelkast wilden mooi de prijs konden drukken en het nu in het totaalpakket zit van de woning.

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 28-02-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 13-09 13:04

Ga van tevoren bij andere zaken langs en laat offertes opstellen.
Van Wanrooij vind het leuk om op die dag korting te geven op je keuken, maar alleen als je die dag akkoord gaat (het standaard verkooptruukje).

Als je ervoor zorgt dat je kan laten zien dat andere goedkoper zijn kan je dan nog veel van de prijs afhalen.
Let ook op dat Wanrooij gaat aangeven dat zij goedkoper zijn omdat als je bij hen besteld de kosten van het leggen van leidingen "gratis" is.

Wanrooij moet je die eerste dag goed aanpakken.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46

Kijk even terug in dit topic over Van Wanrooij. Door de berekening wat je terugkrijgt als je via hen de badkamer doet vs het bedrag wat je terugkrijgt als je casco laat opleveren komt Van Wanrooij vaak alsnog financieel het beste uit.

Als je keramische tegels wilt kan je die ook bij Van Wanrooij afnemen en proberen een deal inclusief badkamer te maken. Dat kan mogelijk interessant zijn.

Ik wil buiten de verplichte afname daar niets afnemen en neem mijn keramische tegels af bij https://josverploegen.nl/ in Winssen. Klein familiebedrijfje (bedrijf van pa, dochter staat in de winkel meestal, zoon legt de tegels). Super aardige mensen, top service, gewoon goede prijs (kan soms even duren voor je offerte krijgt). Als je aan komt rijden denk je 'is dit het?!" (boerderij, rotzooitje buiten), maar je hebt op geen enkel moment het idee dat je ergens toe gedwongen wordt en bent zeer welkom. Zaten vroeger ook op de woonboulevard in Wijchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Oké dan gaan we aankomende weken maar even offertes op laten maken bij andere bedrijven voor zowel de badkamer, keuken als plavuizen.

Misschien een stomme vraag, maar als ik ergens anders een offerte op laat maken en daarmee naar van Wanrooij ga, dan weet ik toch helemaal niet van tevoren of ze het materiaal/de apparatuur uit de offerte ook bij van Wanrooij hebben? Als ik dus een offerte op laat maken voor materiaal X, ga ermee naar van Wanrooij en daar hebben ze alleen materiaal Y, dan zeggen ze waarschijnlijk "ja maar hier is het duurder omdat materiaal Y beter is...". Daardoor heb je dan misschien niks om over te onderhandelen?

Als ik badkamer EN keuken EN keramische tegels woonkamer allemaal bij hun afneem zal er waarschijnlijk wel wat onderhandelruimte zijn.

En doet van Wanrooij het wel netjes? Voor hun is het immers wel een hele wijk wat "even snel afgewerkt moet worden". Iemand anders die ik voor de badkamer inhuur zal het waarschijnlijk netter doen of valt dat waarschijnlijk wel mee?

@Arnold : Haha toevallig! heb het voor mijn huidige woning ook bij verploegen gehaald, die komen uit mijn dorp! :) Toch nog maar weer eens informeren bij hun dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
YinYang schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:47:
Oké dan gaan we aankomende weken maar even offertes op laten maken bij andere bedrijven voor zowel de badkamer, keuken als plavuizen.

Misschien een stomme vraag, maar als ik ergens anders een offerte op laat maken en daarmee naar van Wanrooij ga, dan weet ik toch helemaal niet van tevoren of ze het materiaal/de apparatuur uit de offerte ook bij van Wanrooij hebben? Als ik dus een offerte op laat maken voor materiaal X, ga ermee naar van Wanrooij en daar hebben ze alleen materiaal Y, dan zeggen ze waarschijnlijk "ja maar hier is het duurder omdat materiaal Y beter is...". Daardoor heb je dan misschien niks om over te onderhandelen?

Als ik badkamer EN keuken EN keramische tegels woonkamer allemaal bij hun afneem zal er waarschijnlijk wel wat onderhandelruimte zijn.

En doet van Wanrooij het wel netjes? Voor hun is het immers wel een hele wijk wat "even snel afgewerkt moet worden". Iemand anders die ik voor de badkamer inhuur zal het waarschijnlijk netter doen of valt dat waarschijnlijk wel mee?

@Arnold : Haha toevallig! heb het voor mijn huidige woning ook bij verploegen gehaald, die komen uit mijn dorp! :) Toch nog maar weer eens informeren bij hun dan...
We zitten duidelijk in zelfde gebied ;)

Ik vind van Wanrooij niet netjes. Net als mede-eigenaren in project. Maar uiteindelijk is het wel de 'slimste' keus. Er zou zeker meer korting kunnen, maar ze weten precies hoe ze dit beste moeten doen voor henzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
bartvb schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:27:
En het is alleen een 'fout' als de opzet is om alles super minimaal te zetten in de TO.

Of drievoudig glas wel of niet nodig is voor de EPC is helemaal niet relevant. Ze bieden dat aan, is een meerwaarde boven de 'alles moet minimaal' wat een ontwikkelaar normaliter doet, jullie hebben daarvoor getekend. Dus of drievoudig-glas of een financiele compensatie, maar die laatste zou ik erg lastig vinden. Die wijziging betekent dat je vooral inlevert op comfort en dat is moeilijk in geld uit te drukken wat Señor Sjon ook zegt.

Ik zou overleggen met de andere kopers en zorgen dat de ontwikkelaar zich aan z'n contractstukken houdt.
Nog even terugkomend op het bovenstaande.. de aannemer doet niet moeilijk en ze accepteren de fout. We mogen kiezen welk glas we willen. Ik heb de aannemer gevraagd welke HR++ of HR+++ ze gaan plaatsen. Op basis daarvan ga ik een keuze maken. Ik neig naar HR+++. Maar op een aantal plekken heb ik gelezen dat slechte kwaliteit HR+++ minder goed is als goede HR++. Zal ik gewoon voor HR+++ gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Tremio op 28-02-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Verstandig idd :j
Ik heb ook geen idee wat de definitie is van HR++ en HR+++? Geen idee of daar uberhaupt definities van zijn?

Wat relevant is, is de totale U-waarde van je kozijn+glas. Ik mag hopen dat dit beter is bij HR+++ (drievoudig glas), maar kan me inderdaad voorstellen dat goed HR++ glas beter isoleert dan slecht HR+++. Goed dus dat je om de specificaties hebt gevraagd, ben benieuwd waar ze mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Niet online
Ook wij zaten aan van Wanrooij vast en na 2 bezoekjes (keuken en badkamer) besloten om beide ergens anders te laten doen. Helaas kan de badkamer niet casco dus die gaat er op dag 1 uit tzt.

Naast prijs was voor ons de beperkte keuze en het gebrek aan invloed op bijvoorbeeld tegelwerk de reden om niet voor van Wanrooij te gaan. Een tegelaar doet dan waarschijnlijk het grootste gedeelte van de wijk en je ziet je tegelwerk pas bij oplevering en daar wilde we niet verrast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In principe zijn er harde grenzen voor Uglas tussen HR++ en HR+++. Slecht HR+++ moet het altijd beter doen dan goed HR++. Waar wel een verschil in kan zitten, is het kozijn. Die moet ook goed zijn.

Overigens heb ik hetzelfde gehad als ontwikkelende partij. HR++ aangeboden, HR+ geplaatst. :+

Maar in mijn verdediging, in die tijd is de classificatie veranderd, waardoor HR++ glas opeens HR+ werd. Qua U-waarde hebben we geleverd conform het verkochte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Ik verbaas mij hoeveel stugge aannemers er zijn.

Keuken is altijd zelf uitzoeken. Kregen wel een kortingspercentage bon van Grando, maar zonder verplichting o.i.d.
Aannemer heeft standaard badkamer met 1-2 standaard meer opties.
Daarnaast konden we zelf afspraak maken bij BMN bouwmaterialen om andere tegels uit te kiezen, volledig naar eigen smaak wat dan door aannemer aangelegd werd.
Casco was ook gewoon een optie, maar daar krijg je zoals altijd qua gevoel vrij weinig voor terug in vergelijking.

Bij ons zijn ze aan het uitzoeken hoe het nu echt zit met de huisnummers, want zowel mijn nummer als dat van de buren is niet overal bekend. We zijn allemaal 2 nummers omlaag geschoven maar van de oorspronkelijke nummer zijn de hoogste 2 dus ook niet bekend.

En even een heel serieus dingetje, wat ik uiteraard ook navraag bij de aannemer.
Wij hebben gisteren de rekening van termijn 9 gekregen waarbij staat volledig voldoen voor oplevering (anders krijg je de sleutel niet). Echter hebben wij na deze termijn nog best een smak in het bouwdepot zitten dus beginnen we te twijfelen of alles betaald is of dat we nog een termijn moeten krijgen na oplevering o.i.d.

Iemand vergelijkbare ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Wij hadden ook nog geld in het bouwdepot zitten. Bleek dat ze van een aantal rekeningen de BTW niet hadden betaald.... In principe moet je het allemaal na kunnen rekenenen, facturen van de termijnen er bij pakken en kijken wat je hypotheek verstrekker betaald heeft. (En anders na vragen bij de aannemer wat deze heeft ontvangen en of er nog iets open staat)

Bij het laatste termijn is het misschien ook verstandig om de "5% regeling" toe te passen. Hierbij voldoe je niet het volledige bedrag aan de aannemer maar stal je die 5 procent bij de notaris (of geeft de aannemer een bankgarantie) dit motiveert de aannemer iets meer om alle puntjes netjes op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

AnnaAnjo schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:10:
Wij hadden ook nog geld in het bouwdepot zitten. Bleek dat ze van een aantal rekeningen de BTW niet hadden betaald.... In principe moet je het allemaal na kunnen rekenenen, facturen van de termijnen er bij pakken en kijken wat je hypotheek verstrekker betaald heeft. (En anders na vragen bij de aannemer wat deze heeft ontvangen en of er nog iets open staat)

Bij het laatste termijn is het misschien ook verstandig om de "5% regeling" toe te passen. Hierbij voldoe je niet het volledige bedrag aan de aannemer maar stal je die 5 procent bij de notaris (of geeft de aannemer een bankgarantie) dit motiveert de aannemer iets meer om alle puntjes netjes op te lossen :)
met de 5% houden we uiteraard rekening, en wordt ook van te voren al aangegeven door de aannemer. Tot zover totaal geen issues met ze en juist voor projectbouw erg behulpzaam en meedenkend.

Ik heb ook al een mail gestuurd naar de aannemer of zijn nog openstaande posten hebben van ons gezien deze termijn de laatste is zoals ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
Ik heb wat dat betreft alles haarscherp.. ik mistte 255,- die ik over had in het bouwdepot.. blijkbaar is er wel 105 euro gerekend voor een extra loze leiding, maar de 360 van het witte zand (beide opties die we later hebben toegevoegd) hebben ze niet in rekening gebracht.. hoewel dat laatste ook te maken kan hebben met een geschil over een voorzetwandje die eerst wel en toen niet nodig was en toen van de tekening is gehaald en toen toch is geplaatst en die ze dan toch van mij er niet uit hoefden te halen omdat we het wel ok vonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Hier is het ook goed, we krijgen nog de rekening van het meer/minderwerk waar we wel al een voorschot op hebben betaald, maar nu dus de rest nog moeten voldoen.

Paniek om niks dus eigenlijk O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Arnold schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 08:59:
[...]

Kijk even terug in dit topic over Van Wanrooij. Door de berekening wat je terugkrijgt als je via hen de badkamer doet vs het bedrag wat je terugkrijgt als je casco laat opleveren komt Van Wanrooij vaak alsnog financieel het beste uit.

Als je keramische tegels wilt kan je die ook bij Van Wanrooij afnemen en proberen een deal inclusief badkamer te maken. Dat kan mogelijk interessant zijn.

Ik wil buiten de verplichte afname daar niets afnemen en neem mijn keramische tegels af bij https://josverploegen.nl/ in Winssen. Klein familiebedrijfje (bedrijf van pa, dochter staat in de winkel meestal, zoon legt de tegels). Super aardige mensen, top service, gewoon goede prijs (kan soms even duren voor je offerte krijgt). Als je aan komt rijden denk je 'is dit het?!" (boerderij, rotzooitje buiten), maar je hebt op geen enkel moment het idee dat je ergens toe gedwongen wordt en bent zeer welkom. Zaten vroeger ook op de woonboulevard in Wijchen.
Wijchen :*) Hebben wij toevallig net nieuwbouw gekocht.

Voor tegels zijn wij gaan kijken bij https://www.vdrijt.nl/. Weliswaar voor de woonkamer, maar veel keus, fatsoenlijk advies en best wat korting te bedingen bij flinke afname.

De badkamer moet hier overigens verplicht bij Raab Karcher, maar die zijn gelukkig niet idioot duur, behalve de thermostaatkraan die ze mogen laten waar het donker is. :+
Rubman schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:43:
Ik verbaas mij hoeveel stugge aannemers er zijn.

Keuken is altijd zelf uitzoeken. Kregen wel een kortingspercentage bon van Grando, maar zonder verplichting o.i.d.
Aannemer heeft standaard badkamer met 1-2 standaard meer opties.
Daarnaast konden we zelf afspraak maken bij BMN bouwmaterialen om andere tegels uit te kiezen, volledig naar eigen smaak wat dan door aannemer aangelegd werd.
Casco was ook gewoon een optie, maar daar krijg je zoals altijd qua gevoel vrij weinig voor terug in vergelijking.
Herkenbaar. Ik laat de badkamer boer alleen de vloertegels doen en opbouw van de meubels, plak er later wel een keer andere wandtegels tegenaan.
Bij ons zijn ze aan het uitzoeken hoe het nu echt zit met de huisnummers, want zowel mijn nummer als dat van de buren is niet overal bekend. We zijn allemaal 2 nummers omlaag geschoven maar van de oorspronkelijke nummer zijn de hoogste 2 dus ook niet bekend.
Ik zou even kijken in de BAG: https://bagviewer.kadaster.nl
En even een heel serieus dingetje, wat ik uiteraard ook navraag bij de aannemer.
Wij hebben gisteren de rekening van termijn 9 gekregen waarbij staat volledig voldoen voor oplevering (anders krijg je de sleutel niet). Echter hebben wij na deze termijn nog best een smak in het bouwdepot zitten dus beginnen we te twijfelen of alles betaald is of dat we nog een termijn moeten krijgen na oplevering o.i.d.

Iemand vergelijkbare ervaring?
Is wel na te rekenen, B.T.W. dus en de laatste 5% borgen dat je die achter de hand houdt!

[ Voor 35% gewijzigd door Mojo op 01-03-2017 13:45 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Kreeg net de tekening waar de vloerwarming niet wordt gelegd ivm de open haard.

Kom ik er achter dat de haardwinkel een foutje heeft gemaakt met de maat.
De rechterkant van de woonkamer is 7.2 meter terwijl de linkerkant 6.4 meter is.
Scheelt maar 0.6 meter maar toch.

Dit is het nieuwe ontwerp, wat vinden jullie van de verhoudingen? Het past net met de bank. De bank is 3.5 meter terwijl er 4 meter vrij is tussen de open haard en de muur.

Plattegrond, wij hebben 2.4m extra ivm uitbouw.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zlc20w.jpg

Plaats open haard

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2w5issi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Wat ga je doen tussen de haard en de rest van de muren? Lijkt mooi zo vrij, maar kost wel heel veel ruimte heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Over enkele maanden wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd met vloerverwarming.
Ik zie dat er aardig wat mensen in dit topic voor een gietvloer hebben gekozen.

Hoe zijn de ervaringen nu enkele maanden/jaren later? En zijn er toevallig ook mensen die voor een witte gietvloer hebben gekozen?

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 01-03-2017 20:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waar komt ie precies? Maar het lijkt mij een sta-in-de-weg op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:06
Señor Sjon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:30:
Met Sjon eens, je hebt aan 1 kant een gat van 70 cm, dat is te smal voor een normale doorgang. En daarachter een ruimte van 175cm. Daar kan dan weer net niets staan qua meubels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Iemand die nog een antwoord kan geven op onderstaand? En dan voornamelijk het dikgedrukte gedeelte.
YinYang schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:47:

En doet van Wanrooij het wel netjes? Voor hun is het immers wel een hele wijk wat "even snel afgewerkt moet worden". Iemand anders die ik voor de badkamer inhuur zal het waarschijnlijk netter doen of valt dat waarschijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roberttt
  • Laatst online: 12-09 22:12
Tjah hoe vergelijk je zelf andere aankopen die je doet? Je kijkt naar je eigen wensen en de eigenschappen (prijs, kwaliteit, opties) van het product. Ik zou dus een lijstje maken van de eisen die je stelt aan de badkamer en kijken waarop je uitkomt bij verschillende zaken.

Dan kunnen ze wel aankomen met Y is duurder maar beter dan X, maar als X ook voldoet volgens jou kan je ze dat natuurlijk gewoon duidelijk maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Roberttt op 02-03-2017 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
YinYang schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 06:25:
Iemand die nog een antwoord kan geven op onderstaand? En dan voornamelijk het dikgedrukte gedeelte.

[...]
Tsja, hoe vergelijk je brood van bakker A met die van bakker B? Daar zal je zelf een modus in moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
JaMaaT schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 06:01:
[...]

Met Sjon eens, je hebt aan 1 kant een gat van 70 cm, dat is te smal voor een normale doorgang. En daarachter een ruimte van 175cm. Daar kan dan weer net niets staan qua meubels.
Het is meer een door gang voor de kinderen. Verwacht er zelf zelden door te lopen. Qua meubels denken we aan een klein bureau of een klein speel keukentje. Helaas kan de open haard niet verder richting de rechterkant omdat je anders niet goed uit komt met de bank. Ideaal was 200cm van de muur af. Het is nu helaas 175cm geworden.
Rob-T6 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:15:
Wat ga je doen tussen de haard en de rest van de muren? Lijkt mooi zo vrij, maar kost wel heel veel ruimte heb ik het idee
Het is bedoelt als kinderhoek. We denken aan een klein buro zodat hij er leuk kan spelen.
Door dat het open is kan je er langs lopen zodat het een speelse inrichting krijgt.

Met de open haard delen we de woonkamer mee op. Woonkamer is hier volgens mij groot genoeg voor.
Señor Sjon schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 20:30:
Dit is het zicht vanaf de keuken, ziet er naar mijn mening mooi uit

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2utkmcx.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wackmack op 02-03-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kinderen spelen meestal tot een jaar of 6 beneden. Ik vind het je kamer wel heel erg opdelen. Eigenlijk is je huis er (niet lullig bedoeld) te klein voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dat blok gaat je ontzettend beperken in indeling. Mijn woonkamer is bijna net zo groot en die haard zou me ontzettend in de weg staan.

en kinderen spelen in een door ouders bedachte hoek? succes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Ik zou persoonlijk ook geen (gas)haard als ruimte divider willen gebruiken, waarvan een kant een klein kinder speelruimte is. Er komt best nog wat hitte van zo'n ding af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
Ik zou hier ook absoluut niet voor kiezen. Kinderen spelen waar de ouders ook zijn, niet in een door ouders bedacht kinderhoekje. Het is echt zonde van je grote woonkamer.

Is zoiets geen optie? Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/a97a96_6131d005287400b02534ca3c7311e788.jpg_1024

of

Afbeeldingslocatie: https://cdn3.welke.nl/cache/crop/750/auto/photo/76/63/9/Gashaard-met-nis-voor-TV-en-opberg-vakken-in-de-muur.1376311290-van-DAB.jpeg

of... klik

[ Voor 3% gewijzigd door Tremio op 02-03-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 12-09 21:23

PoweRoy

funky!

Tremio schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:43:
Ik zou hier ook absoluut niet voor kiezen. Kinderen spelen waar de ouders ook zijn, niet in een door ouders bedacht kinderhoekje. Het is echt zonde van je grote woonkamer.

Is zoiets geen optie? [afbeelding]

of

[afbeelding]

of... klik
Idem hier, zou het in een hoek of langs de muur zetten en niet als divider. Kan alleen maar problemen van komen.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:11:
Kinderen spelen meestal tot een jaar of 6 beneden. Ik vind het je kamer wel heel erg opdelen. Eigenlijk is je huis er (niet lullig bedoeld) te klein voor
Het is een grens geval qua grootte. Woonkamer is vanaf de lange kant 7.2mx6.4m

Bedankt voor de feedback allen, toch even brainstormen vanavond.
PoweRoy schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:44:
[...]

Idem hier, zou het in een hoek of langs de muur zetten en niet als divider. Kan alleen maar problemen van komen.
Aan wat voor problemen denk je, hitte of zonde van de ruimte?

[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 02-03-2017 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee hoor, 5.7x6.4 (inclusief 2,4 extra voor de uitbouw) volgens je tekening. Die 5.7 is een standaard woningbreedte. Totaal is de ruimte 36,5 m2. Je gaat aan dit soort room dividers pas denken bij een eens zo grote kamer imo. Je doet je hele uitbouw teniet en door de split-level heb je die eigenlijk wel nodig. Een haard op de grens van de split-level ter hoogte van de keuken is dan een stuk logischer. Daar staat ie niet in de weg en heb je hem toch in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:16:
Nee hoor, 5.7x6.4 (inclusief 2,4 extra voor de uitbouw) volgens je tekening. Die 5.7 is een standaard woningbreedte. Totaal is de ruimte 36,5 m2. Je gaat aan dit soort room dividers pas denken bij een eens zo grote kamer imo. Je doet je hele uitbouw teniet en door de split-level heb je die eigenlijk wel nodig. Een haard op de grens van de split-level ter hoogte van de keuken is dan een stuk logischer. Daar staat ie niet in de weg en heb je hem toch in de ruimte.
Je hebt gelijk qua maat. Ik ging uit van 7.3x6.4m echter heb je natuurlijk een deel van de trap was je niet mee rekent. Waar zou je de open haard precies plaatsen. Tegen het muurtje bij de trap aan?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2d971hj.png

Dit is de beneden bouwtekening. Zwakke plek is hier nog niet goed getekend.

Hier nog een linkje http://www.woneninzuidbroek.nl/type-c.php

[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 02-03-2017 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ben totaal geen haardenexpert. ;)

Ik zou neigen tussen keuken/kookeilend en woonkamer, als een soort doorkijk wat je ook weleens zit met aquaria. Alleen dat komt redelijk ongelukkig uit met de trap.

Speaking of which. Die balustrade heb je niet nodig, hoogteverschil is <1 meter. Die zou ik gelijk een zwiep geven. Verder zou ik het hele hoogteverschil overbruggen met een trap over de volle breedte zodat je een soort breed podium krijgt. Eventueel de deur van de hal naar de hal laten draaien ipv de kamer. Bedenk je wel dat 500/3=167 per trede. Dat loopt echt niet lekker, dus wat bredere treden toepassen volgens deze formule: 2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm. Met de vaste maat van 167 (x2 = 334) geeft aantreden van 236-306 mm.

Dan ben je die nutteloze sprong naar je woonkamer kwijt en heb je ruimte om tussen keuken en woonkamer (ter hoogte van de halmuur/kookeiland) een vrijstaande haard te maken.

Edit
Nog meer hekjes? Het is maar een halve meter. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 02-03-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Señor Sjon schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:36:
Ik ben totaal geen haardenexpert. ;)

Ik zou neigen tussen keuken/kookeilend en woonkamer, als een soort doorkijk wat je ook weleens zit met aquaria. Alleen dat komt redelijk ongelukkig uit met de trap.

Speaking of which. Die balustrade heb je niet nodig, hoogteverschil is <1 meter. Die zou ik gelijk een zwiep geven. Verder zou ik het hele hoogteverschil overbruggen met een trap over de volle breedte zodat je een soort breed podium krijgt. Eventueel de deur van de hal naar de hal laten draaien ipv de kamer. Bedenk je wel dat 500/3=167 per trede. Dat loopt echt niet lekker, dus wat bredere treden toepassen volgens deze formule: 2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm. Met de vaste maat van 167 (x2 = 334) geeft aantreden van 236-306 mm.

Dan ben je die nutteloze sprong naar je woonkamer kwijt en heb je ruimte om tussen keuken en woonkamer (ter hoogte van de halmuur/kookeiland) een vrijstaande haard te maken.

Edit
Nog meer hekjes? Het is maar een halve meter. :P
Dat van de trap is wel echt een geniaal idee, ga het gelijk bespreken alleen ben ik een beetje bang of het we betaalbaar is. Trap verwijderen en nieuwe trap maken of via meerkwerk....

Verder hard aan twijfelen over de open haard. Ga het vanavond uittekenen in https://nl.floorplanner.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zet de haard in het midden van die brede trap. Dan zijn de twee individuele trappen niet al te breed, heb je je haard als meubel en kan je ook bij kokkerelen/natafelen in de keuken van de haard genieten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Tremio schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:43:

Is zoiets geen optie? [afbeelding]

of

[afbeelding]

of... klik
Net besloten om toch niet voor de door kijk haard te gaan.
De kinderhoek is te klein net zoals de woonkamer zelf.

Het wordt nu ongeveer dit model:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34zizb7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/de2wx5.jpg

Ook super mooi en veel meer ruimte :9
Morgen even bellen of we trap over de lengte van de keuken kunnen door trekken.
In de middag hopelijk direct lang de haard zaak. Nu kijken waar we de haard doen.
Waarschijnlijk aan de linker muur met de nis die we over de gehele lengte door trekken.

Nogmaals dank alleen voor het inzicht :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wackmack op 02-03-2017 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

[...]

Aan wat voor problemen denk je, hitte of zonde van de ruimte?
Ruimte.

Heb zelf ook een gashaard en die staat in de hoek. Zelfs dan moet je gaan nadenken over de plaatsing van je meubels. Je kan niet zomaar de ruimte omdraaien. Kan wel maar dan zit je met de rug naar de haard.

Als je ook nog een haard die de ruimte inkomt, kan je naar mijn idee alleen maar spijt van krijgen. Op papier klinkt allen leuk en aardig maar als je gaat inrichten kom je andere dingen tegen.

Bv. Die bank moet tegen die bank staan omdat het anders niet past. Of je moet een ieniminie tafeltje, lamp, etc.

Ik zou zeggen hou de ruimte zo ruim mogelijk, inrichting vormt zich over de jaren. Dus als je een haard wil, zou ik hem tegen de wand zetten. En dan niet t midden bv, want stel je wilt later een grotere tv maar dat kan niet omdat de haard in de weg zit.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
PoweRoy schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 21:30:
[...]

Ruimte.

Heb zelf ook een gashaard en die staat in de hoek. Zelfs dan moet je gaan nadenken over de plaatsing van je meubels. Je kan niet zomaar de ruimte omdraaien. Kan wel maar dan zit je met de rug naar de haard.

Als je ook nog een haard die de ruimte inkomt, kan je naar mijn idee alleen maar spijt van krijgen. Op papier klinkt allen leuk en aardig maar als je gaat inrichten kom je andere dingen tegen.

Bv. Die bank moet tegen die bank staan omdat het anders niet past. Of je moet een ieniminie tafeltje, lamp, etc.

Ik zou zeggen hou de ruimte zo ruim mogelijk, inrichting vormt zich over de jaren. Dus als je een haard wil, zou ik hem tegen de wand zetten. En dan niet t midden bv, want stel je wilt later een grotere tv maar dat kan niet omdat de haard in de weg zit.
Goede tips, dit advies gaan we opvolgen. Haard komt aan de wand, denk iets aan de linkerkant. Heb gelukkig al een 65inch maar zou wel ooit een 77inch OLED willen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24wwkly.jpg

Gisteren nieuw ontwerp gemaakt. Dit past beter bij de woonkamer. Helemaal mooi zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Gaaf! Ziet er inderdaad een stuk beter uit Wackmack

[ Voor 6% gewijzigd door WNT op 04-03-2017 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wackmack schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:32:
[afbeelding]

Gisteren nieuw ontwerp gemaakt. Dit past beter bij de woonkamer. Helemaal mooi zo.
Vind het bankje wel apart, erop zitten doe je toch niet voor de tv? Waarom niet een mooi doorlopend zwevend dressoir er van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben een garage als meerwerk gekozen, alleen willen we graag een deur vanuit huis naar de garage. De garage is verder geisoleerd en zal dienen als een soort bijkeuken.

Alleen de meest "nette" oplossing is de deur helemaal achterin de woonkamer te plaatsen. Op onderstaande tekening is nog niet onze uitbouw van 2.4m bijgetekend, maar de deur zal op die positie komen.

Aan de ene kant denk ik, super raar een deur in je woonkamer naar de garage. Maar aan de andere kant denk ik, het is mijn huis en ik vind het handig. Ook willen we daar kattenbakken kwijt, zodat die niet staan te meuren in ons huis.
(rood is de deur)
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2dgizhu.jpg

Iemand die zoiets ook overwogen heeft? Of er iets zinnigs over kan zeggen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Overwogen om je woonkamer en keuken om te wisselen dan, aangezien het toch een soort bijkeuken wordt...staat die deur ook minder raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Van waar tot waar komt de garage dan? Ik zou indien het past de deur eerder naast het (geschetste) keukenblok plaatsen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 00:38
Bastien schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:03:
Van waar tot waar komt de garage dan? Ik zou indien het past de deur eerder naast het (geschetste) keukenblok plaatsen.
Daar krijgen wij ook de deur naar de bijkeuken. Was ook geen standaard optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De garage wordt 6 meter en begint vanaf de 2.4 uitbouw. Dus de achtergevel wordt 1 geheel.

Dan kom ik niet tot aan die plek helaas. Net iets verder dan het eerste raam, van bovenaf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Nog even terugkomend op het verhaal met HR++ glas ipv tripple.

Ik heb vandaag een mail gehad van de aannemer met de volgende keuze:

Tripple glas met Db(a) van 26,2 ( 4-12-4-12-4 ) of

Hr++ met een Db(a) van 27,6 ( 5-15-4 ) of

Hr++ isolide Phon 1 33/22 met Db(a) van 29,7. ( 6-14-4) Dit is een meerprijs van 14,-- p.m2 inkl. btw.

Voor welke zal ik nu gaan? Graag jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tremio schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:18:
Nog even terugkomend op het verhaal met HR++ glas ipv tripple.

Ik heb vandaag een mail gehad van de aannemer met de volgende keuze:

Tripple glas met Db(a) van 26,2 ( 4-12-4-12-4 ) of
Hr++ met een Db(a) van 27,6 ( 5-15-4 ) of
Hr++ isolide Phon 1 33/22 met Db(a) van 29,7. ( 6-14-4) Dit is een meerprijs van 14,-- p.m2 inkl. btw.

Voor welke zal ik nu gaan? Graag jullie tips!
De kritieke eigenschap waar het om gaat (U-waarde/warmteverlies) wordt in dit lijstje niet genoemd :).

Ik zou alleen naar de geluidsisolatie kijken als het om een woning op een zeer drukke locatie gaat. Zo druk dat je nooit een raam openzet (dat isoleert nog veel minder :>). Als je op die locatie wel overweegt om een raam open te zetten dan maakt die laatste 3dB niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Ik heb de volgende documenten gekregen met de specificaties en heb screenshots hier geupload (onder elkaar): http://imgur.com/a/IQa7X

Waar moet ik op letten? Op de 'totale energietransmissie'?
ANdrode schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:16:
[...]

De kritieke eigenschap waar het om gaat (U-waarde/warmteverlies) wordt in dit lijstje niet genoemd :).

Ik zou alleen naar de geluidsisolatie kijken als het om een woning op een zeer drukke locatie gaat. Zo druk dat je nooit een raam openzet (dat isoleert nog veel minder :>). Als je op die locatie wel overweegt om een raam open te zetten dan maakt die laatste 3dB niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Thermische isolatie, U-waarde.
De getalletjes tussen 0,9 en 0,4.
Lager is beter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09 10:58
Pff, net te horen gekregen dat onze woning ipv half maart eind april wordt opgeleverd.... Nuts voorzieningen hebben vertraging opgelopen. Nu moeten we voor die periode opzoek naar tijdelijke woonruimte waar we eerst rechtstreeks over konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:54:

[afbeelding]

Terug komend op mijn eerdere post, zorg dat je de ruimte maximaal kan gebruiken. Deuren op onlogische plaatsen zorgt ervoor dat je daar geen bank/tv/ander meubel kwijt kan. Niet nu, en niet in de toekomst.

Aan de tekeningen te zien lijkt me dat daar je bank komt. (cai aansluiting zit namelijk aan de andere muur. Ik zou de deur verplaatsen zoveel mogelijk tegen je keuken aan.

[This space is for rent]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de opties uitgewerkt in een 3D tekening. Ik vind de keus moeilijk....

Bij de deur in de hoek valt hij minder op, en heb je er minder last van. Bij de deur zo dicht mogelijk bij de keuken is het praktischer, maar zit er een deur in het midden van je muur, waar je vaak je eettafel zet.

Zie hier:
Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iPwPvXe.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LJsX7dq.jpg

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XDKxDwk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hPFFoay.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 16:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 07:56:

Bij de deur in de hoek valt hij minder op, en heb je er minder last van. Bij de deur zo dicht mogelijk bij de keuken is het praktischer, maar zit er een deur in het midden van je muur, waar je vaak je eettafel zet.

Zie hier:
Optie 1:
[afbeelding]
[afbeelding]

Optie 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
Met een deur in de hoek kan je de andere muur van de hoek niet gebruiken voor bijv. een kast. Ik zou hem minstens 45 cm uit de hoek plaatsen, je zult merken dat je anders muurruimte tekort komt. Ook voelt het anders krap bij het gebruik van de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 08-03-2017 08:20 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milmoor schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:18:
[...]

Met een deur in de hoek kan je de andere muur van de hoek niet gebruiken voor bijv. een kast. Ik zou hem minstens 45 cm uit de hoek plaatsen, je zult merken dat je anders muurruimte tekort komt. Ook voelt het anders krap bij het gebruik van de deur.
Aan die muur is sowieso weinig ruimte over straks. Daar komen namelijk openslaande deuren met zijlichten, totaal 3 meter van de 5.4. En dan zou de bank nog verder naar rechts moeten.

Ik denk dat de deur zo dicht mogelijk bij de keuken de meeste voordelen heeft ten opzichte van nadelen. Met de eettafel moet dan maar iets creatiefs bedacht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Wackmack inspiratie opgedaan hier: Voorbereiding Project 7 meter TV kast?
@Tremio Ik neem aan dat je niet in een geluidsbelast gebied zit en dat alle ruiten voldoen aan het bouwbesluit. Kies voor de laagste U-waarde, maar als je daglicht waardeert, kijk ook eens naar de ZTA/LTA-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack

Zie hier:
Optie 1:
[afbeelding]
[afbeelding]

Optie 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
Heel mooi gedaan, met welk programma heb je dit gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
Wackmack schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:15:
[...]

Heel mooi gedaan, met welk programma heb je dit gedaan?
http://www.homestyler.com/floorplan/
En het kan nog veel mooier als je het een mooi beeld laat renderen met natuurlijk licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vandermark schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:51:
[...]

http://www.homestyler.com/floorplan/
En het kan nog veel mooier als je het een mooi beeld laat renderen met natuurlijk licht.
Kan dat met homestyler voor de normale sterveling? Of moet je dan een pro abbo nemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:52:
[...]

Kan dat met homestyler voor de normale sterveling? Of moet je dan een pro abbo nemen :p
Kan met gratis versie (en nee we hebben deze bank en stoelen niet ;) ):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/46665844/renderimage-Sat%2C%2019%20Nov%202016%2021-33-20%20GMT.png

[ Voor 6% gewijzigd door vandermark op 08-03-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
vandermark schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Kan met gratis versie (en nee we hebben deze bank en stoelen niet ;) ):

[afbeelding]
Wow! Dit ziet er heel heel echt uit. Ga vanavond eens aan de slag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:51
Wackmack schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:47:
[...]

Wow! Dit ziet er heel heel echt uit. Ga vanavond eens aan de slag :9
idd, zit al weken te k*tten met sketchup en muren die ineens scheef lopen of waar kieren verschijnen die ik helemaal niet wil hebben. :-(
Ga hier ook mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:54:
Wij hebben een garage als meerwerk gekozen, alleen willen we graag een deur vanuit huis naar de garage. De garage is verder geisoleerd en zal dienen als een soort bijkeuken.

Alleen de meest "nette" oplossing is de deur helemaal achterin de woonkamer te plaatsen. Op onderstaande tekening is nog niet onze uitbouw van 2.4m bijgetekend, maar de deur zal op die positie komen.

Aan de ene kant denk ik, super raar een deur in je woonkamer naar de garage. Maar aan de andere kant denk ik, het is mijn huis en ik vind het handig. Ook willen we daar kattenbakken kwijt, zodat die niet staan te meuren in ons huis.
(rood is de deur)
[afbeelding]

Bij ons was dit mogelijk via meerwerk. De gang werd verlengd waar door je vervolgens naar de garage kon. Kan de tekening in uploaden als je dat wilt? Door de ingang kreeg je een rare hoek in de woonkamer dus niet gedaan. Kosten waren €2200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wackmack schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 18:26:
[...]

Bij ons was dit mogelijk via meerwerk. De gang werd verlengd waar door je vervolgens naar de garage kon. Kan de tekening in uploaden als je dat wilt? Door de ingang kreeg je een rare hoek in de woonkamer dus niet gedaan. Kosten waren €2200,-
Graag , ben zeer benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:57
Huizen van de overburen die in fase 1 zitten zijn deze week opgeleverd. Mooi om te kunnen zien wat zij er van gaan maken. Sowieso netjes opgeleverd met straatje tot aan de voordeur wat zeker niet standaard is begreep ik van een collega die ook recent nieuw gebouwd heeft. Begin steeds enthousiaster te worden hier *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 22:43
jip_86 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 01:06:
Huizen van de overburen die in fase 1 zitten zijn deze week opgeleverd. Mooi om te kunnen zien wat zij er van gaan maken. Sowieso netjes opgeleverd met straatje tot aan de voordeur wat zeker niet standaard is begreep ik van een collega die ook recent nieuw gebouwd heeft. Begin steeds enthousiaster te worden hier *O*
Hier vrijwel hetzelfde :)

Hier zitten net de kozijnen van de bg grond er in, nu is de bg bijna dicht op het glas na.
Nu nog de 1e + zolder. Maar ze blijven zeggen eind van het jaar. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 19:49

vooghel

Cunning linguist

* vooghel zit nog in spanning of hij wordt ingeloot voor een nieuwbouwproject. Voor zaterdag a.s. bevestiging, maar had stiekem gehoopt al wat gehoord te hebben.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zie hier:
Optie 1:
[afbeelding]
[afbeelding]

Optie 2:
[afbeelding]
[afbeelding]
Je moet altijd achter je eettafel langs kunnen, anders kan je immers ook niet de stoel naar achteren schuiven om te gaan zitten. Zorg wel dat de deur in de richting van de garage open slaat, dat is het meest eenvoudig qua ruimte.

Persoonlijk zou ik hem niet in een hoek neer zetten in je zitkamer, dat beperkt je enorm qua indeling aangezien je altijd een looppad vrij moet houden.

Zelf snap ik sowieso niet waarom huizen nog een aangebouwde garage krijgen. Vrijwel iedereen zet de auto op de oprit en gebruikt de garage als bijkeuken en opslagplaats.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:28
Tsurany schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:35:
[...]

Zelf snap ik sowieso niet waarom huizen nog een aangebouwde garage krijgen. Vrijwel iedereen zet de auto op de oprit en gebruikt de garage als bijkeuken en opslagplaats.
Wat ik niet snap is dat mensen nog garages aan hun huis bouwen die niet geïsoleerd zijn. Ik zie dat hier in het project ook. Huis netjes geïsoleerd en dan de garagevloer koud op het zand storten en een halfsteens muurtje metselen. Het is aftellen totdat de koper of volgende koper andere plannen heeft met dat hok en dan hier topics start met de vraag hoe je dit achteraf nog eens kan isoleren. Echt zonde is dat.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

leecher schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:47:
[...]

Wat ik niet snap is dat mensen nog garages aan hun huis bouwen die niet geïsoleerd zijn. Ik zie dat hier in het project ook. Huis netjes geïsoleerd en dan de garagevloer koud op het zand storten en een halfsteens muurtje metselen. Het is aftellen totdat de koper of volgende koper andere plannen heeft met dat hok en dan hier topics start met de vraag hoe je dit achteraf nog eens kan isoleren. Echt zonde is dat.
Inderdaad. Hangt ook grotendeels samen met het überhaupt aanleggen van een garage. Als je toch die ruimte hebt investeer dan het betrekken van die ruimte bij de woning. Een extra grote woonkamer of werkkamer samen met een bijkeuken is toch veel praktischer dan een koud opslag hok.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 09:23

jeka

Support your local club.

Tsurany schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:35:
[...]

Waar moet je dan je fiets/motor/brommer/werkbank/gereedschap/verfspul enz kwijt?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jeka schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Waar moet je dan je fiets/motor/brommer/werkbank/gereedschap/verfspul enz kwijt?
Je kan veel flexibeler zijn als je niet uitgaat van het standaard uitgangspunt dat een grote auto
er in moet passen. Apart gedeelte voor fietsen en dergelijken gecombineerd met een aparte ruimte die als bijkeuken of werkruimte ingericht kan worden of wellicht bij de woonkamer betrokken kan worden afhankelijk van de behoefte.

Ik zie het ook bij veel vrijstaande huizen of hoekhuizen waarbij aparte ruimtes zijn voor fietsen en dergelijken. Dan zit er alsnog een standaard formaat garage bij terwijl iedereen zijn auto op de oprit voor de garage parkeert. Dan wordt achteraf die ruimte vaak weer bij het huis getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sommige mensen hebben ook motoren. ;) Die staan dan lekker verwarmd in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, mijn motor is de voornaamste reden dat ik een garage neem. Hij is te duur om buiten te zetten, en mijn vriendin zou raar kijken als ik hem midden in het huis zet :P

Daarnaast hebben wij katten, en ik vind kattenbakken vervelend, dus een mooie compromis. Ik de motor in de garage, en mijn vriendin kan voor haar katten een mooi katten verzorg stuk maken in de garage. :) Vandaar ook de deur naar de garage vanuit de woonkamer en de isolatie. Handig voor een kattenluikje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Señor Sjon schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:55:
Sommige mensen hebben ook motoren. ;) Die staan dan lekker verwarmd in de garage.
Dat snap ik. Echter garages gaan uit van auto's die tot een meter of vijf lang kunnen zijn en vaak is een garage nog net wat langer zodat je rondom de auto ruimte hebt. Dus laten we een goede zes meter nemen.
Is het dan niet praktischer om een stuk van pak em beet twee en een halve meter te nemen voor motoren/fietsen en de rest bij het huis zelf te betrekken als grotere woonkamer of eventuele bijkeuken?

Ik vind het vooral apart dat we bij een garage altijd van het formaat van een auto uit gaan terwijl vrijwel niemand meer zijn auto in een garage plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat of de oprit geen ruimte biedt of de garage te smal is. Om een of andere reden is 3 meter de maat, maar je kan er net niks mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 19:49

vooghel

Cunning linguist

vooghel schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:34:
* vooghel zit nog in spanning of hij wordt ingeloot voor een nieuwbouwproject. Voor zaterdag a.s. bevestiging, maar had stiekem gehoopt al wat gehoord te hebben.
*O* Ingeloot! *O*
Weliswaar niet voor het bouwnummer van onze 1e keuze, maar desalniettemin erg blij :D

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

vooghel schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 15:03:
[...]

*O* Ingeloot! *O*
Weliswaar niet voor het bouwnummer van onze 1e keuze, maar desalniettemin erg blij :D
Gefeliciteerd, en succes met het verdere afwachten, uitzoeken, regelen, stressen, hopen en vooral verlangen naar en voor de nieuwe woning O-).

* Rubman en vriendin zijn er bijna vanaf, nu de laatste loodjes en dingen inkopen om straks te gaan klussen en zorgen dat alles op de juiste tijd aankomt en wordt afgemaakt (lees keuken en vloer).

Pagina: 1 ... 16 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2