Voorbereiding Project 7 meter TV kast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Zo moet 't worden:

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2016/12/tvkast1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2016/12/tvkast2.jpg

Ik heb voor mijzelf redelijk uitgewerkt hoe ik 't ga aanpakken, maar bedoeling van dit topic is om advies in te winnen.

Zoals je kunt zien heb ik een tvkast in bijna de volle breedte van de woonkamer. Deze ruimte is 6,8m x 5,7m en de tekeningen zijn gemaakt met SketchUp.

TV kabels wegwerken
Achter de TV moet een gleuf komen waar de meest gangbare kabels makkelijk doorheen kunnen. De gleuf begint bij de TV en eindigt ergens in het midden van de kast. Daarvoor heb ik bedacht om een sleuf frees te huren. Een met dubbele diamant schijven. Daarna gebruik ik de klopboor waarmee je tevens kan hakken, om alles eruit te hakken wat eruit moet. Het gaat hier overigens om een betonmuur. Geen gipsblokken of ander zacht spul. Vervolgens plaats ik een buis of een vlakke buis die ik vastzet in de gleuf en daarna dichtsmeren met geschikt spul.

Schouw maken
Wat is het makkelijkst? metalstud of gewoon houten balken? Ik wil er MDF platen tegenaan schroeven, want ik zou er graag een klok (geen kleintje) aan willen hangen. Geeft me ook een beter gevoel, want MDF is sterker dan gipsplaten. Daarna moet 't afgewerkt worden met renovlies waaroverheen ik ga verven. Is dat wel mogelijk eigenlijk?

Koof aan plafond
Ook hier weer de vraag: wat is beter? Houten balken voor het rachelwerk of metal stud? Hier zou ik dan ook weer MDF willen gebruiken, want als ik gipsplaten gebruik, moet ik iemand laten komen die het moet stuccen, want het resultaat moet een gladde oppervlakte zijn. Dus kan ik hier gewoon MDF platen gebruiken die ik met renovlies behang? Afwerking is dan net als de schouw. (ik heb geen ervaring met stuccen en wil het graag gewoon netjes en strak afgewerkt hebben)

TV kast

TV kast komt, anders dan op de afbeelding te zien is, op de grond, vanwege het gewicht dat straks op de TV kast komt te liggen. Uiteindelijk lijkt me dit een super mooi resultaat opleveren. Het zijn simpele kastjes van Ikea (Besta serie). Die wil ik 20cm van de muur, want... De kastjes zijn ongeveer 38cm diep. met deurtjes erop zijn ze 39cm. Bovenop de kastjes komen (in de volle breedte en diepte +20cm) MDF platen van 2x 15mm MDF. Dus ik maak de kastjes eigenlijk 3cm hoger. De bovenplaat werk ik dan af met overgebleven PVC vloer. Oppervlakte van de kast wordt dan gelijk aan de vloer.

Het verdiepen van de tvkast wil ik eigenlijk doen door een 20cm dikke balk over de gehele breedte van de muur te bevestigen. Misschien wel wat overkill realiseer ik me nu, want is 't alleen maar de bedoeling dat de kast van de muur komt. Dus blokken met een tussenruimte van 1 meter ofzo. Graag jullie advies hierin.

Stroom voor de spotlichten in de koof
Daar is 't voor mij nogal mistig. Ik weet niet hoe ik stroom netjes in de koof krijg. De woonkamer is eigenlijk een vierkanten blok. Links van de tv kast grenst een muur waarin een deur is. Links van die deur hebben we een lichtschakelaar voor 2 lichtpunten in het plafond. Maar daar komt alleen bruin en zwart draad voor de stroom (of blauw en zwart, weet 't ff niet). Is dat punt geschikt om de spotjes te voorzien van stroom? Iemand met verstand van stroom vertelde me ooit een keer dat het lichtpunt ook een verdeeldoos is en dat daar de andere draad aanwezig is (dus de blauwe of de bruine). Die kan ik dan doortrekken naar het lichtpunt. En dan zou ik vanaf het lichtpunt stroom doortrekken naar de koof (door in de muur te frezen).

Ben benieuwd. Zal jullie dadelijk ook meenemen tijdens de uitvoering :)

...en waarom?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Die koof verlichten is een eitje, dat kan gewoon door de schouw omhoog. Ik neem aan dat achter de kastjes straks gewoon stroom is. Dan zou je met klik aan/uit kunnen werken of een schakelaar op de schouw. Qua achterconstructie zou ik gewoon met hout werken en niet met metalstud. Anders zou je vanuit het lichtpunt met een gootje naar de koof moeten en dat lijkt me niet gewenst.

Maarre, plek voor speakers?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

dr.lowtune

Deugt niet

In de muur frezen geeft, als je geen goede stofzuiger gebruikt, een enorme stofzooi, je bent gewaarschuwd! :P Uitbreken ging bij ons erg makkelijk (kalkzandsteen), maar met op de door jou voorgestelde manier is het wellicht eenvoudiger. Wellicht handig om een relatief dunne platte beitel te gebruiken om het gefreesde stuk los te breken en dan machinaal (met een iets smallere beitel ;) ) de inkeping vlak te maken.

* dr.lowtune heeft in het hele huis leidingen gefreesd met een frees van Ferm, ding werkt nog steeds :+

Dichtsmeren hebben wij gewoon met stuc gedaan.

Voor zover ik weet kan je gewoon over renovlies schilderen met muurverf.

Verder qua stroom exact wat Sjon zegt, je kan ook voor bijv. Hue gaan als verlichting. Als je de stroomdraad niet achter de kastjes hebt, kan je nog overwegen om deze onder/achter je plint te laten lopen (wij hebben een jaren 30 huis met 10cm hoge plinten, dus bij ons is dat makkelijk).

Als je de kasten alleen maar wil "spacen" met die balk van 20cm, dan zou ik inderdaad voor blokken gaan. Je kan nog overwegen om je kastjes op pootjes te zetten en die pootjes dan relatief ver naar achteren, eventueel nog een led stripje er onder, lijkt het alsof je kast toch aan de muur hangt/zweeft. Succes er mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:29:
Die koof verlichten is een eitje, dat kan gewoon door de schouw omhoog. Ik neem aan dat achter de kastjes straks gewoon stroom is. Dan zou je met klik aan/uit kunnen werken of een schakelaar op de schouw. Qua achterconstructie zou ik gewoon met hout werken en niet met metalstud. Anders zou je vanuit het lichtpunt met een gootje naar de koof moeten en dat lijkt me niet gewenst.

Maarre, plek voor speakers?
Ok, helder. Jouw idee van klik aan klik uit voor de verlichting lijkt me een goede. In de muur waar de koof komt is inderdaad wel stroom, maar dat zijn stopcontacten. Dus 1 lange stroomkabel naar eerste spot en vanaf daar de volgende kabel verder tot aan de laatste spot.

Nog een vraagje, want ik denk dat ik iets over 't hoofd mis. Waarom zou ik een gootje vanaf het lichtpunt naar de koof toe moeten als ik metal stud gebruik? Een gootje stond inderdaad niet op de planning?

Speakers? Ik zat te denken aan een soundbar, maar dan wel 1 waar goed geluid uit komt. Wil heel graag de Bleusound soundbar eens horen. Arcam schijnt ook iets moois te hebben. Als dat 't niet wordt, dan boekenplank speakers. Daar ben ik nog niet echt over uit. :)
dr.lowtune schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:44:
In de muur frezen geeft, als je geen goede stofzuiger gebruikt, een enorme stofzooi, je bent gewaarschuwd! :P Uitbreken ging bij ons erg makkelijk (kalkzandsteen), maar met op de door jou voorgestelde manier is het wellicht eenvoudiger. Wellicht handig om een relatief dunne platte beitel te gebruiken om het gefreesde stuk los te breken en dan machinaal (met een iets smallere beitel ;) ) de inkeping vlak te maken.

* dr.lowtune heeft in het hele huis leidingen gefreesd met een frees van Ferm, ding werkt nog steeds :+

Dichtsmeren hebben wij gewoon met stuc gedaan.

Voor zover ik weet kan je gewoon over renovlies schilderen met muurverf.

Verder qua stroom exact wat Sjon zegt, je kan ook voor bijv. Hue gaan als verlichting. Als je de stroomdraad niet achter de kastjes hebt, kan je nog overwegen om deze onder/achter je plint te laten lopen (wij hebben een jaren 30 huis met 10cm hoge plinten, dus bij ons is dat makkelijk).

Als je de kasten alleen maar wil "spacen" met die balk van 20cm, dan zou ik inderdaad voor blokken gaan. Je kan nog overwegen om je kastjes op pootjes te zetten en die pootjes dan relatief ver naar achteren, eventueel nog een led stripje er onder, lijkt het alsof je kast toch aan de muur hangt/zweeft. Succes er mee!
toon volledige bericht
Dat idee van Sjon staat me inderdaad erg aan. Ik hoef dan geen gleuf te vrezen en dat draad is dan toch uit ''t zicht. Hue is ook een prachtig idee. Die spotlichtjes zijn best prijzig, maar wel leuk :)

Ik weet dat je over renovlies kunt verven. Dat heb ik in meerdere keren gedaan dus daar is ervaring mee. De vraag formuleerde ik misschien verkeerd. Ik wil graag weten of ik renovlies over mdf kan behangen (en dat kan) want de koof moet dezelfde afwerking krijgen als de muur.

Voor wat betreft het stof dat vrijkomt bij het frezen, ben ik van plan om ook een industriele stofzuiger te huren. De woonkamer wordt nu al gebruikt en daar staat genoeg spul in waar je geen stof op of in wilt hebben. Dank voor je tip :)

Verder geef je tips over hoe je het beste met een beitel kunt los breken. In beton lijkt me dat een zware opgave? Of je moet zowel verticaal als horizontaal zodat je blokjes krijgt (dus kleinere los te breken stukken beton) makkelijker kunt los bikken? Ik hier verder geen ervaring mee en daarom zijn alle tips hieromtrent meer dan welkom! Ik heb 1 sds beitel die ik had willen gebruiken. Ik dacht dat die 2 cm breed was. Krijg ik daarmee een net resultaat?

Die lichtstrip onder de kast staat wel op de planning, maar die moet heel subtiel aanwezig zijn. Genoeg hideous voorbeelden op Pinterest gezien van veel te aanwezige led strips. Ik heb straks onder de kast net genoeg ruimte om een strip te plaatsen. Dus zo wil ik dat stukje aanpakken.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mijn bericht was niet helemaal duidelijk. Dat gootje krijg je als je de verlichting via de plafonddoos wil laten schakelen, hoewel er ook draadloze oplossingen zijn tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Als je slijpt met een dubbele muurfrees moet je verdomd vééééél geluk hebben dat het geheel gans de tijd tegen de muur blijft zodat je stofvrij kan slijpen. Als deze een fractie van een seconde van de muur komt zit het stof tot in de onderbroeken in de kleerkast van uw slaapkamer.

Als dat enkel voor dat korte stukje is tussen kast en TV zou ik gewoon met een klopboor gaatjes boren en met een beitel uitkappen. Ik persoonlijk sta liever een uurtje te kappen dan 2 dagen stof te kuisen. ;)

Als je perse toch wil slijpen, dek alles af in de kamer zelf, en plak alle kieren en spleten naar andere kamers dicht met tape!

[ Voor 11% gewijzigd door Ligone op 14-12-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Ligone schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:09:
Als je slijpt met een dubbele muurfrees moet je verdomd vééééél geluk hebben dat het geheel gans de tijd tegen de muur blijft zodat je stofvrij kan slijpen. Als deze een fractie van een seconde van de muur komt zit het stof tot in de onderbroeken in de kleerkast van uw slaapkamer.

Als dat enkel voor dat korte stukje is tussen kast en TV zou ik gewoon met een klopboor gaatjes boren en met een beitel uitkappen. Ik persoonlijk sta liever een uurtje te kappen dan 2 dagen stof te kuisen. ;)

Als je perse toch wil slijpen, dek alles af in de kamer zelf, en plak alle kieren en spleten naar andere kamers dicht met tape!
Hmm, dat klinkt wel heel erg dramatisch en dat soort situaties voorkom ik natuurlijk liever. Zoals ik al zei, ik heb ik geen ervaring met frezen en ik ben wel vaker gewaarschuwd voor stof en het advies daarbij was dat ik een goede stofzuiger moest nemen, ander zit heel de woning vol stof.

Dus een goede stofzuiger is volgens jou ook niet genoeg?

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Ik ben geen bouwvakker maar heb er wel ervaring mee. Genoeg om te zeggen dat ik ten allen tijde zal vermijden om te slijpen in een huis waar ik effectief woon. ;)
Je moet inderdaad een goede stofzuiger hebben maar dan nog is het een kunst op zich. Het probleem is als 1 van de schijfjes effe gripeert duwt het gans het geheel van de muur weg met als gevolg een spleet tussen stofkap en muur. Dat gaat zo snel dat die stofzuiger dat niet bijhoudt en er een plotselinge mistbank in huis hangt.

Als je bovenstaande raad ivm electriciteit langs de schouw volgt en je al geen meters sleuven gaat slijpen zou ik enkel voor da kleine stukje tussen tv en kast toch wel de frees vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-06 21:42
Ik heb een keer een slechte latex en pleisterlaag van een badkamerplafond verwijderd met een schraap opzetstuk en een Fein multitool. Een mistbank is een behoorlijke understatement, het zicht was letterlijk een armlengte. Elk hoekje en kiertje van het huis was direct toe aan de grote schoonmaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 22:40
Ow gaaf project, daar kun je iets erg moois van maken! Een paar punten die ik zo snel zie.

TV kabels wegwerken
De stoftip had je al gehad maar een sleuvenslijper gebruik je over het algemeen voor "dunne" elektra pijpen. Voor je tv wil je toch wel een vrij breed gat, anders ga je er geen 2 hdmi kabels (waar je de stekker niet vanaf kunt halen) doorheen trekken, houd er dus rekening mee dat het echt breed genoeg wordt (er hangt toch een tv voor). Zelf zou ik een boorhamer gebruiken om een flink aantal gaten te boren en daarna de rest eruit te kappen. (een gewone klopboor is niet voor 100 gaten in beton gemaakt ;) ) Dichtzetten kun je met roodband doen.

Schouw maken
Ik zou zelf overal vuren balken voor gebruiken ipv metalstud. Maar stiekum heb ik nog nooit met metalstud gewerkt. Maar ik heb ook nooit behoefte gehad om verder te kijken dan balken omdat het makkelijk bewerkbaar is.
De koof en de schouw kun je prima met mdf doen. Als je een (echt echt) zware klok op wil hangen dan moet je op die hoogte voorzien in een vuren balk achter het MDF. Dan valt er echt niets meer naar beneden ;)
De afwerking kun je renovlies behang doen, maar je kunt ook direct op het MDF lakken. Dit heeft wel een iets ander resultaat dan je muren, maar zorgt er in mijn optiek wel voor dat het net iets uitspringt. Persoonlijk zou ik de koof direct aflakken maar dat is een keuze ;).
Licht
Het licht kun je inderdaad eenvoudig van onder tappen. Maak dan de keuze hoe je het licht wil schakelen. Middels klikaan/klikuit of via een normale schakelaar. Bij dit laatste kun je een geschakeld stopcontact maken door een extra zwarte schakeldraad naar het stopcontact te trekken. Wanneer je lichtpunten op dit moment dimbaar zijn zou ik kijken of jouw spotjes geschikt zijn voor dit type dimme. Het kunnen dimmen van de verlichting is fijn bij de tv.

TV meubel
Ophangen is stoerder dan neerzetten. Wanneer je echt zo’n harde betonnen muur hebt dan blijft het echt wel hangen. Je kunt dan boven en onder houten balken tegen de muur aanschroeven met dikke pluggen. Het zwakke punt zal dan waarschijnlijk de bevestiging van jouw kastjes tegen de houten balken zijn. Ik weet eigenlijk niet goed waarom je, je tv meubel 60 diep wil hebben, dat is de breedte van een werkblad in een keuken.
Verder zou ik nu niet nadenken over welke luidsprekers je op dit moment wil, maar vooral bedenken wat voor luidsprekers (en andere randapparatuur) je de komende 15 jaar zou willen gebruiken. Maak dus minimaal aansluiting voor en boekenplankspeakers en een soundbar maar ook voor een subwoofer en als je echt een held bent maak je in je koof plafondspeakers zodat dolby atmos ook tot de mogelijkheden behoort. Nu heb je de mogelijkheid, over 5 jaar niet.

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:13
Schouw
Betekent dit dat er ook een haard komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zie in het stuk boven de tv 4 spotjes en links van de schouw 3. Zit daar nog een goeie gedachte achter?
Voorts zou ik overwegen om de spotjes in 2 groepen dimbaar te maken, zodat je tv kan kijken zonder dat er een bak licht op de muur achter je tv schijnt terwijl het links van de schouw nog wel verlicht blijft.

Ook zou ik, als je dan toch bezig bent, de kabelgoot dik genoeg maken zodat er een snoer met stekker en al doorheen past.

Ik zou zelf ook kiezen voor ophangen ipv direct op de grond. Als je het op de grond plaatst zou ik in elk geval niet vergeten om een plint o.i.d. te nemen, tenzij je er 100% van overtuigd bent dat de hele vloer 100% waterpas is en de kastjes nooit kromtrekken natuurlijk...

Ik heb zelf een zwevende kast gemaakt. Daarvoor heb ik een balk met 13cm lange schroeven aan de muur bevestigd en de kast vervolgens met 8cm lange schroeven aan de balk bevestigd. De balk was 60x50 volgens mij. Nu is 13cm misschien een beetje overkill, maar mocht er ooit een zeer zware aardbeving komen dan weet ik wel waar ik ga schuilen :-) Die kast krijg je met een olifant niet van de muur af.

Tenslotte nog 3 tips:
- Haal je spullen niet bij de bouwmarkt;
- Haal je schroeven niet bij de bouwmarkt;
- Haal niets bij de bouwmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:10

Roy

Hobbies?

Pierre Sec schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:56:
Schouw
Betekent dit dat er ook een haard komt?
Dat lijkt me inderdaad een hele goede vraag. Als er een gashaard in komt zou ik het niet met MDF maar met Fermacell of Promatec platen afwerken (brandwerend).

Inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:13
Roy schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:52:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een hele goede vraag. Als er een gashaard in komt zou ik het niet met MDF maar met Fermacell of Promatec platen afwerken (brandwerend).
Dat. En dan zou een gashaard nog het minst erg zijn. Ik heb zelf een liftdeurhaard en daar komt geen MDF bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Geen zorgen jongens :), er komt een sfeerhaard in. Een opti myst cassette 1000 om precies te zijn. Ik zal later uitgebreid reageren op alle reacties. Zit nu met de telefoon

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Bisti schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:18:

Ow gaaf project, daar kun je iets erg moois van maken! Een paar punten die ik zo snel zie.
Thnx :D
TV kabels wegwerken

De stoftip had je al gehad maar een sleuvenslijper gebruik je over het algemeen voor "dunne" elektra pijpen. Voor je tv wil je toch wel een vrij breed gat, anders ga je er geen 2 hdmi kabels (waar je de stekker niet vanaf kunt halen) doorheen trekken, houd er dus rekening mee dat het echt breed genoeg wordt (er hangt toch een tv voor). Zelf zou ik een boorhamer gebruiken om een flink aantal gaten te boren en daarna de rest eruit te kappen. (een gewone klopboor is niet voor 100 gaten in beton gemaakt ;) ) Dichtzetten kun je met roodband doen.
De stoftip is vaker langsgekomen idd. Ik ga 't eerst eens proberen met een boorhamer. Die heb ik hier. Daar kan je ook een bijtel op zetten. Wat is hierbij dan handig? Een dikke of een wat dunnere boor voor de gaten gebruiken? Stel dat ik een gleuf van 10x50cm wil boren, hoe ver moeten de gaten van elkaar af zitten? Is 't beter om eerst een rechte lijn naar beneden te boren? Of kruislingse gaten boren? Uiteindelijk wil ik graag een zo vlak mogelijk resultaat behalen (met zulk grof werk :) )
Schouw maken

Ik zou zelf overal vuren balken voor gebruiken ipv metalstud. Maar stiekum heb ik nog nooit met metalstud gewerkt. Maar ik heb ook nooit behoefte gehad om verder te kijken dan balken omdat het makkelijk bewerkbaar is.

De koof en de schouw kun je prima met mdf doen. Als je een (echt echt) zware klok op wil hangen dan moet je op die hoogte voorzien in een vuren balk achter het MDF. Dan valt er echt niets meer naar beneden ;)

De afwerking kun je renovlies behang doen, maar je kunt ook direct op het MDF lakken. Dit heeft wel een iets ander resultaat dan je muren, maar zorgt er in mijn optiek wel voor dat het net iets uitspringt. Persoonlijk zou ik de koof direct aflakken maar dat is een keuze ;).
Licht

Het licht kun je inderdaad eenvoudig van onder tappen. Maak dan de keuze hoe je het licht wil schakelen. Middels klikaan/klikuit of via een normale schakelaar. Bij dit laatste kun je een geschakeld stopcontact maken door een extra zwarte schakeldraad naar het stopcontact te trekken. Wanneer je lichtpunten op dit moment dimbaar zijn zou ik kijken of jouw spotjes geschikt zijn voor dit type dimme. Het kunnen dimmen van de verlichting is fijn bij de tv.
Een dimmer is mandatory. Ik heb aan de muur waar het geheel komt, aan beide kanten 2 geaarde stopcontacten. Eigenlijk een quick and dirty oplossing, maar wel degelijk. Ik wil 't namelijk oplossen zoals iemand hier eerder voorstelde: een lange kabel met een stekker doortrekken naar de verschillende lichtpunten en daartussen een dimmer. Simpel maar wel effectief. Zie ik iets over 't hoofd?
TV meubel

Ophangen is stoerder dan neerzetten. Wanneer je echt zo’n harde betonnen muur hebt dan blijft het echt wel hangen. Je kunt dan boven en onder houten balken tegen de muur aanschroeven met dikke pluggen. Het zwakke punt zal dan waarschijnlijk de bevestiging van jouw kastjes tegen de houten balken zijn. Ik weet eigenlijk niet goed waarom je, je tv meubel 60 diep wil hebben, dat is de breedte van een werkblad in een keuken.
60cm staat chique. Hebben we bij verschillende zaken gezien. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze. Heb er meer vertrouwen in als 't geheel op de grond staat. Op die manier kan de kleine er ook op zitten.
Ik zit alleen met de vraag hoe ik op een nette en degelijke manier de afstand tussen de muur en de kasten ga krijgen? Er moet iets van 20cm dik tussen komen om die ruimte te krijgen en vast te houden. Meest voor de hand liggend is hout. Als dat hout al 20cm dik is, moet er een hele lange bout of iets dergelijks van 20cm+datgene wat in de muur gaat om te fixeren. Kan dat anders?
Verder zou ik nu niet nadenken over welke luidsprekers je op dit moment wil, maar vooral bedenken wat voor luidsprekers (en andere randapparatuur) je de komende 15 jaar zou willen gebruiken. Maak dus minimaal aansluiting voor en boekenplankspeakers en een soundbar maar ook voor een subwoofer en als je echt een held bent maak je in je koof plafondspeakers zodat dolby atmos ook tot de mogelijkheden behoort. Nu heb je de mogelijkheid, over 5 jaar niet.
Ik wil 't geheel toekomstproof maken door ervoor te zorgen dat alle plekken bereikbaar blijven, maar de speakers zijn een ander verhaal. Speakers aan weerszijde van de tv betekent dus ook een sleuf maken voor kabel die aan de muur aan de zijkanten van de TV hangen. Makkelijker is om speakers op de tvkast te plaatsen. Dan gaan de kabels naar beneden toe en hebben ze niets te zoeken in de muur. Of ik kabels in de muur wegwerk, is afhankelijk van hoe makkelijk ik de sleuf kan maken denk ik.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Tehh schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:52:
Ik zie in het stuk boven de tv 4 spotjes en links van de schouw 3. Zit daar nog een goeie gedachte achter?
Voorts zou ik overwegen om de spotjes in 2 groepen dimbaar te maken, zodat je tv kan kijken zonder dat er een bak licht op de muur achter je tv schijnt terwijl het links van de schouw nog wel verlicht blijft.
Nee, enige gedachte achter het aantal spotlichten is: gewoon impressie bepalen, maar de tip om de 2 delen apart te kunnen regelen is een hele goeie :) Die neem ik mee! Ik moet nog bepalen waar de spotjes terecht komen. Direct boven de TV lijkt me niet handig.
Ook zou ik, als je dan toch bezig bent, de kabelgoot dik genoeg maken zodat er een snoer met stekker en al doorheen past.

Ik zou zelf ook kiezen voor ophangen ipv direct op de grond. Als je het op de grond plaatst zou ik in elk geval niet vergeten om een plint o.i.d. te nemen, tenzij je er 100% van overtuigd bent dat de hele vloer 100% waterpas is en de kastjes nooit kromtrekken natuurlijk...
Hmm, wat mis ik hier? Plinten lopen door tot de kast en houden daar op. Vloeren zijn naar mijn weten nooit 100% waterpas dus daar moet ik niet vanuit gaan. Mijn vloer is wel geëgaliseerd, maar dat zegt nog steeds niets. Waarom zouden de kastjes kromtrekken? Zo krom is de vloer niet?
Ik heb zelf een zwevende kast gemaakt. Daarvoor heb ik een balk met 13cm lange schroeven aan de muur bevestigd en de kast vervolgens met 8cm lange schroeven aan de balk bevestigd. De balk was 60x50 volgens mij. Nu is 13cm misschien een beetje overkill, maar mocht er ooit een zeer zware aardbeving komen dan weet ik wel waar ik ga schuilen :-) Die kast krijg je met een olifant niet van de muur af.

Tenslotte nog 3 tips:
- Haal je spullen niet bij de bouwmarkt;
- Haal je schroeven niet bij de bouwmarkt;
- Haal niets bij de bouwmarkt.
Bouwmarkt helemaal vermijden dus :) Waar haal ik dan het beste mijn schroeven en spullen? Pontmeyer? Bouwmaat? Toolstation?

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
Younes schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:32:

De stoftip is vaker langsgekomen idd. Ik ga 't eerst eens proberen met een boorhamer. Die heb ik hier. Daar kan je ook een bijtel op zetten. Wat is hierbij dan handig? Een dikke of een wat dunnere boor voor de gaten gebruiken? Stel dat ik een gleuf van 10x50cm wil boren, hoe ver moeten de gaten van elkaar af zitten? Is 't beter om eerst een rechte lijn naar beneden te boren? Of kruislingse gaten boren? Uiteindelijk wil ik graag een zo vlak mogelijk resultaat behalen (met zulk grof werk :) )
De grote boor is afhankelijk van hoe hard jouw muur is, ik zou de gaten in een rechte lijn naar beneden laten overlappen om het uitbikken makkelijk te maken. Is het makkelijker om 2 gaten 6 / 8 te maken ipv 1 van 10 / 12 dan weet je je antwoord. Dan kun je met grof geweld alles uithakken.

Een dimmer is mandatory. Ik heb aan de muur waar het geheel komt, aan beide kanten 2 geaarde stopcontacten. Eigenlijk een quick and dirty oplossing, maar wel degelijk. Ik wil 't namelijk oplossen zoals iemand hier eerder voorstelde: een lange kabel met een stekker doortrekken naar de verschillende lichtpunten en daartussen een dimmer. Simpel maar wel effectief. Zie ik iets over 't hoofd?
Zolang je nog bij de stekker kunt, is dat prima. Anders zou ik het met lasklemmetjes vaszetten (of beter nog helemaal doortrekken vanuit je centraaldoos).

Het enige wat je over het hoofd ziet is dat op deze manier de schakelaar op je tv meubel komt ipv bij de deur van binnenkomst waar de schakelaars normaal zitten. Dit kun je oplossen door 1 (of 2) schakeldraden vanuit de schakelaars naar de stopcontacten te trekken.

60cm staat chique. Hebben we bij verschillende zaken gezien. Maar goed, dat is een persoonlijke keuze. Heb er meer vertrouwen in als 't geheel op de grond staat. Op die manier kan de kleine er ook op zitten.
Ik zit alleen met de vraag hoe ik op een nette en degelijke manier de afstand tussen de muur en de kasten ga krijgen? Er moet iets van 20cm dik tussen komen om die ruimte te krijgen en vast te houden. Meest voor de hand liggend is hout. Als dat hout al 20cm dik is, moet er een hele lange bout of iets dergelijks van 20cm+datgene wat in de muur gaat om te fixeren. Kan dat anders?
Oke als het een bewuste keuze is prima. Dan kun je ook aan massief houten keukenbladen denken als bovenkant. Relatief goedkoop voor het materiaal en erg mooi.

Ik zeg het nog 1x en dan houd ik stil. Je kunt prima iets aan de muur hangen waar je kleine op kan zitten. Als je het boven en onder vast tegen de muur aanzet dan gaat dat echt nergens heen ;) Dus voor het vertrouwen hoef je het niet te laten.

Wat je kunt doen is op een balk van 5*7 van achter een aantal blokken van 15 cm schroeven. (zo kom je aan 20cm) Die balk van 5*7 schroef je in de muur. En je kastjes schroef je aan je blokken. Maar als het allemaal op pootjes komt te staan dan hoef je het eigenlijk maar amper aan de muur vast te zetten.

Ik wil 't geheel toekomstproof maken door ervoor te zorgen dat alle plekken bereikbaar blijven, maar de speakers zijn een ander verhaal. Speakers aan weerszijde van de tv betekent dus ook een sleuf maken voor kabel die aan de muur aan de zijkanten van de TV hangen. Makkelijker is om speakers op de tvkast te plaatsen. Dan gaan de kabels naar beneden toe en hebben ze niets te zoeken in de muur. Of ik kabels in de muur wegwerk, is afhankelijk van hoe makkelijk ik de sleuf kan maken denk ik.
Ik zou voor denk ik ook geen speakers aan de muur hangen, maar ik zou er wel rekening mee houden dat je eventueel binnen 5 jaar overstapt naar 5.1 of zelfs 7.1 (of 9.2 je kunt het zo gek maken als je zelf wil). Als het nu al lastig is om aansluitingen te maken, dan is dat zowat onmogelijk wanneer het meubel al staat.

Zelf heb ik in de hele woonkamer holle plinten met daarin speakerdraad, deze komen allemaal in mij audiomeubel uit.De draad heb ik gesoldeerd aan dunne witte banaanstekkers die op de plint bevestigd zitten, op die manier heb ik heel subtiel aansluitingen voor 2 front speakers en 2 achterspeakers (zowel mijn center als mijn tv hangen staan gewoon op mijn meubel, de sleuf wordt gemaakt op het moment dat we gaan stucen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Younes schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:07:
[...]

Hmm, wat mis ik hier? Plinten lopen door tot de kast en houden daar op. Vloeren zijn naar mijn weten nooit 100% waterpas dus daar moet ik niet vanuit gaan. Mijn vloer is wel geëgaliseerd, maar dat zegt nog steeds niets. Waarom zouden de kastjes kromtrekken? Zo krom is de vloer niet?

[...]

Bouwmarkt helemaal vermijden dus :) Waar haal ik dan het beste mijn schroeven en spullen? Pontmeyer? Bouwmaat? Toolstation?
Beetje onhandig verwoord, maar als de kastjes op de grond komen en je vloer niet waterpas is zie je kieren. Dat van dat kromtrekken van je kastjes; je hebt IKEA en dat trekt niet zo snel krom, maar het zal je maar gebeuren dat één kastje net iets korter is ofzo. Heb je gelijk een kier.
Maar nogmaals: ik denk dat ophangen mooier is.

Tjah, wij hebben hier een "Bouwcenter", die hebben meerdere vestigingen, en ook een provak. Die laatste is wat duur, maar heeft als voordeel dat je spullen per stuk kan kopen. Handig voor nét die ene oplossing zonder dat je een doosje van 100 wil kopen. Zo'n bouwcenter is net geen groothandel, maar verkoopt prima spul in grote hoeveelheden en is goedkoper van een bouwmarkt. Wordt (hier) voornamelijk bezocht door ZZP- ers, ook al rij je er langs om bij de bouwmarkt te komen. Ideaal voor de DIY tweaker.

Een bouwmarkt vind ik voornamelijk handig voor zondagen of als je een klein stukje hout op maat moet laten zagen en zelf geen zaag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden die overigens stuk voor stuk als beste antwoord gemarkeerd kunnen worden :) Ik denk dat ik voldoende informatie heb om te beginnen. Ik zal tussentijds ook foto's van de voortgang posten. Niet alleen dat, maar ik zal vermoedelijk ook vragen hebben dus stay tuned :)

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 11:35
Die Besta's zijn prima op te hangen hoor. Ik heb ze hier zo'n 20cm boven de vloer hangen, met al mijn apparatuur er in.

Ik heb onder de kastjes een balk aan de muur gemaakt en ook IN de kastjes (dat zijn dus korte balkjes, want die kastjes zijn in 2en gedeeld). Daarvoor heb ik wel de achterwand uit alle kastjes gehaald. Daarna heb ik in de kastjes een luchtstroom gecreëerd (consoles en versterkers worden warm), met een aantal lage toerental ventilatoren. Temperatuur blijft nu prima, ook terwijl mijn Xbox One en versterker beide aan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Je kan ook alles bij de Hornbach halen, die hebben ook goed spul. Maar Karwei/Gamma/Praxis/Formido zou ik wel mijden

Verder is een bouwmarkt om de hoek natuurlijk wel handig als je even snel iets nodig hebt.

Hout gewoon bij de houthandel halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 19:44
Ik wil ook zo'n kastenwand gaan ophangen, iets minder lang.
Ik denk er over het te gaan doen met ikea keuken bovenkasten van 40cm diep. Die hebben mooiere greeploze fronten en zijn net iets steviger dan besta. Ik wil ze met hout bekleden aan boven, onder en zijkanten:

Afbeeldingslocatie: http://www.almostmakesperfect.com/wp-content/uploads/2013/02/fauxdenza-close.jpg

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Update: de boorhamer is overleden bij het 39ste gat. Was bezig om een sleuf te maken waar de kabels in weggewerkt worden. :(

...en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Inmiddels meer dan 100 gaten geboord, gebeiteld en hout gezaagd. Zo staat 't er nu voor:

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2016/12/img_1300.jpg

Wil nu kabel voor verlichting aanleggen. Aan het ene uiteinde komt gewoon een stekker voor in 't stopcontact. Aan de schouw komen de schakelaars. 2 stuks, want ik wil rechts en links van de schouw apart kunnen aansturen. Het geheel moet dimbaar zijn. Ik heb iets van eltako gezien. Ziet er interessant uit. Maar de vraag nu is, wat voor soort kabel kan ik het beste gebruiken. Misschien wordt 't allemaal philips hue of misschien simpele dimbare led spotjes.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Leuk project dit.

Had ik al gezegd dat het mooier is als de kastjes wat boven de grond hangen? :+
Ook praktisch want knal je er ook niet met de stofzuiger tegenaan ;)

Wat elektra betreft overzie ik je plan niet.
Het is mij niet duidelijk waar de stopcontacten zitten.
Bij veel spotjes heb je een transformator nodig die dan weggewerkt moet worden.

Dus als je 12Vlaagspanning spots hebt, maakt de bedrading niet zoveel uit. Kies wel voor voldoende diameter op basis van het verwachte wattage. Kun je de transformator dan achter of onder een kastje hangen?
Als je 230V naar je plafond brengt zou ik proberen 1 van de inbouwdozen van de stopcontacten af te tappen en keurig een 5/8 buis (of nog een tikkie groter) naar boven brengen waar je later elke kant mee op kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-06 11:46
Mooi project!

Voor wat betreft de schouw moet je idd een brandwerend matriaal gebruiken. Ik heb gehoord dat verzekeringen een probleem kunnen maken als later blijkt dat je dit niet hebt gedaan. De installateur van de haard bij mij thuis beweerde dat dit zelfs kan gebeuren als de brand uberhaupt niet in de haard is begonnen.

Ikzelf heb onlangs een gashaard laten installeren. Bij mij is de ombouw helemaal van promafour gemaakt. Er is geen enkel ander matriaal in verwerkt. Het geheel is verlijmd en geniet en vervolgens gestuct. Dit werd geadviseerd om scheurvorming te voorkomen.

Ik heb ook een goot tbv de TV in de muur gemaakt, hiervoor heb ik een Bedach goot aangeschaft. Dit is een kant en klare ijzeren goot van ongeveer 45 mm diep en 140 mm breed. De voorkant wordt afgedekt met een gipsplaat waarover later makkelijk gestuct kan worden.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Kabels heb ik dankzij jullie tips ook weer uitgevogeld. Nu de volgende uitdaging: opvullen van de gaatjes en de naden. Dat doe ik met houtplamuur. De koof steekt een paar milimeter uit tov de schouw. Hoe werk ik dat 't mooist weg zonder dat alles weer af moet? Hopelijk is er iets zoals genakkelijk te verwerken roodband (voor hout) waarmee ik geleidelijk de overgang naadloos opvul? Iemand tips hoe ik dit oppak?

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2016/12/img_1309.jpg

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
Younes schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:58:
Kabels heb ik dankzij jullie tips ook weer uitgevogeld. Nu de volgende uitdaging: opvullen van de gaatjes en de naden. Dat doe ik met houtplamuur. De koof steekt een paar milimeter uit tov de schouw. Hoe werk ik dat 't mooist weg zonder dat alles weer af moet? Hopelijk is er iets zoals genakkelijk te verwerken roodband (voor hout) waarmee ik geleidelijk de overgang naadloos opvul? Iemand tips hoe ik dit oppak?

[afbeelding]
Ik weet even niet meer welk materiaal je gebruikt hebt voor de schouw met alle tips, maar als je het over een overgang van een paar mm hebt, zou ik zeggen: schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Younes schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:58:

[afbeelding]
Natuurlijk is er "roodband" voor hout. Gewoon houtplamuur, te krijgen bij elke bouwmarkt:
https://www.verf365.nl/al...utplamuur-universeel.html?
En daarna met een schuurmachine het helemaal vlak schuren.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 10-01-2017 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 17:15

Skef

Ik scheer.me

Leuk project! Voor je spotjes kun je ook voor Mi-Light / applamp.nl gaan. Deze GU10 spots passen met enig doorduwen prima in de goedkoopste Gamma inbouw-armatuurtjes, en dan ben je voor ongeveer 15 euro per spot klaar (en heb je dimbaar RGB + Warm wit).

Ik heb 6 Mi-Light spots in de koof van mijn veranda zitten, en 3 stuks in downlighters aan mijn schutting:
Afbeeldingslocatie: https://scheer.me/img/DSC_1090.JPG

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Intussen wat stappen gezet:

Beginfase:
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2016/12/img_1300.jpg

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1356.jpg

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ben je toch niet voor spotjes gegaan?
Ik zie namelijk geen gaten in de koof tegen het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:59:
Ben je toch niet voor spotjes gegaan?
Ik zie namelijk geen gaten in de koof tegen het plafond.
Die komen nog :). Ik ben nog niet begonnen met verven :)

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
O zo :-)

Had je niet beter eerst de gaten kunnen zagen? Dat werkt laag bij de grond makkelijker ;)

Wel opletten dat je straks niet in een balk boort of zaagt :(

Voor de rest is het mooi strak geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
nokiaan958GB schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:07:
O zo :-)

Had je niet beter eerst de gaten kunnen zagen? Dat werkt laag bij de grond makkelijker ;)

Wel opletten dat je straks niet in een balk boort of zaagt :(

Voor de rest is het mooi strak geworden.
Thnx :)

Vwb de gaten vooraf zagen, ja daar heb je een punt. Niet aan gedacht. Een goede accuschroefmachine en gatenzaag maken het makkelijker.

Uiteindelijk veel geleerd

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Het ziet er al mooi uit, glad afgewerkt ook al. Super.
En fijn dat je af en toe een update post!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bisti
Younes schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 23:21:
[...]

Thnx :)

Vwb de gaten vooraf zagen, ja daar heb je een punt. Niet aan gedacht. Een goede accuschroefmachine en gatenzaag maken het makkelijker.

Uiteindelijk veel geleerd
Mooi hoor!

Waar eindigt de bekabeling op dit moment dan? En hoe ga je de rest van de bekabeling aanleggen nu alles al vast zit?

Verder een beginner tip voor spotjes (mijn eigen fout). Probeer eerst de maat voor het gat uit op een stuk resthout. Je kunt hem net iets te klein maken waardoor het binnenwerk van een spotje er wel ingaat maar de klemmetje het werk nog niet kunnen doen. En als je al een gat geboord hebt is het lastig om een net iets groter gat op dezelfde plek te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Nog een update:

Eerst 2 lagen muurverf en dan eventjes balen dat er toch kleine oneffenheden aan de muur te zien zijn en dan verder, want het einde is eindelijk nabij:

Ikea Bestakastjes in elkaar geknutseld (deurtjes komen nog)
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1397.jpg

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1399.jpg

Er komen 2 MDF platen op de kasten van in totaal 3cm dik:
https://paulinapolder.fil....com/2017/01/img_1401.jpg

En dan de overgebleven PVC latten lijmen op het MDF. Welke lijm kan ik het beste gebruiken trouwens?
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1403.jpg

De kabels die uitsteken, gaan naar de spotjes. Daarvoor moet ik ook nog gaten boren.
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1402.jpg

Er was iemand die vroeg hoe de kabels weggewerkt worden? Kan even gauw niet meer zien wie, maar de kabels gaan voornamelijk achter de ikea kastjes. Daar is zat ruimte. Ik ga gaten maken, daar waar de stopcontacten zitten en daar waar ik verwacht te moeten zijn wanneer kabels van en naar de TV aangesloten moeten worden.

Laatste post van Bisti 8)7

Ik heb alkabels liggen in de koof. Gat waar de spot in komt is groot genoeg om een gemiddelde hand doorheen te drukken. Zo kan ik bij de kabel. Ik weet waar de balken zitten en die zitten niet in de weg. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Younes op 13-01-2017 21:21 ]

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 19:44
komen de kastjes niet zwevend te hangen? Dat vind ik persoonlijk jammer. Verder ziet het er erg gaaf uit.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
vandermark schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:37:
komen de kastjes niet zwevend te hangen? Dat vind ik persoonlijk jammer. Verder ziet het er erg gaaf uit.
Dankjewel.

Jij bent niet de enige die 't jammer vindt dat de kastjes niet hangen. :) Lees de voorgaande posts maar eens terug. Wij hebben altijd al een zwevend meubel gehad en dit is weer eens wat anders.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 15:44
Grappig idee met het laminaat bovenop. Begrijp ik nu goed dat de kastdeurtjes ook zwart worden? Vanwaar die keuze op een geheel witte muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Jordymt schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:16:
Grappig idee met het laminaat bovenop. Begrijp ik nu goed dat de kastdeurtjes ook zwart worden? Vanwaar die keuze op een geheel witte muur?
Deurtjes worden ook zwartbruin inderdaad. Kan je de vraag van kleurkeuze op de muur toelichten? We hebben voor een witte muur gekozen inderdaad. De tegenovergestelde muur krijgt een kleurtje om een beetje rust te houden. Heb ik jouw vraag zo beantwoord?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06 15:44
Younes schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:06:
[...]

Deurtjes worden ook zwartbruin inderdaad. Kan je de vraag van kleurkeuze op de muur toelichten? We hebben voor een witte muur gekozen inderdaad. De tegenovergestelde muur krijgt een kleurtje om een beetje rust te houden. Heb ik jouw vraag zo beantwoord?
Mijn verwachting bij de tekening was wit en ook door de uitwerking. Meestal zie je dat er gekozen wordt voor witte kasten als de muur en schouw ook wit is. Wellicht is het contrast dus juist heel leuk. Ben benieuw naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Jordymt schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Mijn verwachting bij de tekening was wit en ook door de uitwerking. Meestal zie je dat er gekozen wordt voor witte kasten als de muur en schouw ook wit is. Wellicht is het contrast dus juist heel leuk. Ben benieuw naar het resultaat.
We hebben veel inspiratie op Pinterest opgedaan. Dat contrast wat jij benoemd is inderdaad ons doel geweest.

Lijkt me overigens erg eentonig als je een kant van de woonkamer in een bepaalde kleur uitvoert. Meestal wordt dan overigens opgeleukt met andere kleur accesoires.

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Tijd voor een update:

TV opgehangen, maar ben er gisteren achtergekomen dat 'ie te hoog hangt (door een stomme denkfout). Jammer, Hij hing zo precies waterpas :(
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1407.jpg
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1409.jpg

PVC stroken proefplaatsen :P
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1410.jpg

En toen 't lijmen eindelijk klaar was, zag 't er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1420.jpg

Overigens eerst begonnen met het plakken van de aluminiumstrip. Dit vond ik de mooiste oplossing voor de hoek. Een hoekstrip vond ik er wat goedkoop uitzien. Voor het lijmen heb ik contactlijm gebruikt (wordt je instant high van :D ) en de strips zitten verassend goed vast. Daarna in een rechte lijn opgeschuurd met een schuurblokje. Uiteindelijke resultaat is mij zeker niet tegengevallen.

Eind van de dag de boel een beetje opgeruimd:
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1421.jpg

Plankjes zitten erin, maar de deurtjes nog niet. Doe ik vandaag en dan nog een kwestie van sfeerhaard en spotlichtjes inbouwen.
Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1425.jpg

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:40
Mooi projectje. Maar waarom hamgt je tv te hoog? Lijkt op de foto wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Neefdave schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:51:
Mooi projectje. Maar waarom hamgt je tv te hoog? Lijkt op de foto wel meevallen.
Behang zit nog over het gat waar de kabels straks in moeten. Als ik dat gat open maak, dan zie je het precies onder de TV. -O-

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 16:43
Younes schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Behang zit nog over het gat waar de kabels straks in moeten. Als ik dat gat open maak, dan zie je het precies onder de TV. -O-
Grotere t.v. kopen, goed excuus toch 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:40
Of beugel lager hangen? Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Neefdave schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:44:
Of beugel lager hangen? Probleem opgelost?
Dat gaat inderdaad ook gebeuren.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
En nog werk afgekregen afgelopen week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Bisti schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:26:
En nog werk afgekregen afgelopen week?
Zeker weten. Nu nog puntjes op de i. Ik ga zo een foto uploaden :)

Vergeleken met de vorige foto's heb ik alleen de spotlichtjes ingebouwd. Nog steeds moeten de deurtjes erin en de sfeerhaard moet zelfs nog besteld worden:

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1443.jpg

Afbeeldingslocatie: https://paulinapolder.files.wordpress.com/2017/01/img_1447.jpg

TV hangt in de laatste foto 10cm lager dan daarvoor, want ik had de tv net boven het gat opgehangen |:(
Anyhow, de TV hangt nu meer op 'natuurlijke' hoogte. Kijkt veel fijner zo.

Lampjes zijn van Hue (ambiance white). Leuk speelgoed :D

[ Voor 57% gewijzigd door Younes op 24-01-2017 10:01 ]

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
TV is nog steeds te klein. O-) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Eerst moet er goed geluid komen. 8) Daarna pas een nieuwe TV. Dan zijn we minstens een jaar verder. Dus...

: :|

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Netjes, mooi project! petje af hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:30

vhal

ಠ_ಠ

Wat nou TV, ik zie een mooie witte muur dus....mogelijkheden voor een 4K beamert :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Anoniem: 93248 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:07:
Netjes, mooi project! petje af hoor :)
Dankjewel :)
vhal schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:19:
[...]

Wat nou TV, ik zie een mooie witte muur dus....mogelijkheden voor een 4K beamert :P
Dat stukje muur is 353cm breed. Wat dat betreft dus inderdaad zeer geschikt voor een beamer :)

...maar die gaat er niet komen -O-

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Younes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Lampjes zijn van Hue (ambiance white). Leuk speelgoed :D
In een SLV New Tria inbouwspot zo te zien? Een vd mooiste spots die er te krijgen zijn maar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Younes schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:58:
Geen zorgen jongens :), er komt een sfeerhaard in. Een opti myst cassette 1000 om precies te zijn. Ik zal later uitgebreid reageren op alle reacties. Zit nu met de telefoon
Ben je tevreden met die sfeerhaard? En heb je al een eind foto?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
Wat een geniaal topic! Heb zelf voor dit model gekozen Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/26edad24f9098351b5c4e38149f6dfbf93131103/?url=http%3A%2F%2Fi63.tinypic.com%2F24wwkly.jpg echter staat alleen de schouw vast dus jou model kan zeker nog. Vanavond even het hele topic lezen :)

Vraagje, hoe vind je het TV kijken met de spotjes aan? Dat maakt het beeld niet mooier denk ik of ervaar jij dat anders?

[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 08-03-2017 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
martinvdm schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:56:
[...]

Ben je tevreden met die sfeerhaard? En heb je al een eind foto?
Beter laat dan nooit:

Sfeerhaard is nog niet geinstalleerd dus dat is nog een groot gapend gat (opgevuld met tijdelijk wat kaarsen en tirelantijntjes). Vakantie stond hoog bovenaan de priolijst dus dat hebben we als eerst gedaan. Maar als de sfeerhaard er is, dan zal ik zeker een update posten.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
Wackmack schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:15:
Wat een geniaal topic! Heb zelf voor dit model gekozen [afbeelding] echter staat alleen de schouw vast dus jou model kan zeker nog. Vanavond even het hele topic lezen :)

Vraagje, hoe vind je het TV kijken met de spotjes aan? Dat maakt het beeld niet mooier denk ik of ervaar jij dat anders?
Spotjes met tv aan: helemaal geen probleem, want ik kan ze dimmen tot heel laag niveau. Moeilijk op foto vast te leggen. TV kijken met spots aan is 't lekkerst als ze uit staan, maar heel licht gedimd heeft ook wel wat. In dat geval moet je in acht nemen dat de verschillende spots een variërend dimvermogen hebben uitgedrukt in percentages. Philips Hue (want dat hangt hier), kan dat heel goed.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09
Heel erg benieuwd of alles inmiddels af is... Foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
llpineapple schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:07:
Heel erg benieuwd of alles inmiddels af is... Foto's?
Toevallig zeg :) Vandaag plinten gekocht. Nog niet helemaal af. Deze week alle muren geverfd. Dus nog ff puntjes op de i zetten. :)

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StrengBENG
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09-2024
Je hebt mij ook op ideeën gebracht, 2e kwartaal 2018 gaan we aan de slag in ons nieuwbouw huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Topicstarter
StrengBENG schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:06:
Je hebt mij ook op ideeën gebracht, 2e kwartaal 2018 gaan we aan de slag in ons nieuwbouw huis :)
Succes :)

Goed gereedschap maakt het werk leuker 😉

...en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amsterdamn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-06 18:31
Younes schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 21:45:
[...]

Succes :)

Goed gereedschap maakt het werk leuker 😉
Update?

"Dont believe everything you read on the Internet just because there's a picture with a quote next to it." - Abraham Licoln, 1904.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 993185

Zou ik het originele Sketsup-model misschien mogen gebruiken? Wat is de maatvoering van de schouw?
Pagina: 1