Even advies gevraagd, omdat er hier mensen zijn die dit wellicht eerder mee hebben gemaakt.
Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning, wat nog gebouwd moet worden. Voor de badkamer zitten we vast aan van Wanrooij, voor de keuken zijn we "vrij" waar we dat afnemen. Nu is het "vrij" omdat:
- Ik een €3000 cheque krijg bij van Wanrooij bij aankoop huis
- Als ik het leidingwerk neer moet laten leggen waar ik zelf wil, betaal je ook nog eens €1000-2000, afhankelijk van wat je wil. Als je de keuken bij van Wanrooij afneemt is het "gratis". Zo dwingen ze je dus om daar ook de keuken af te nemen, al neem ik die €3000 cheque niet heel serieus, omdat dat toch een sigaar uit eigen doos is.
Het 2e punt vind ik dan ook echt schandalig. Ik wilde dat dan ook eerst duidelijk hebben voordat ik de aankoopovereenkomst ga tekenen. Heb met de verkopersbegeleider van van Wanrooij gesproken en die zegt dat we wel aan kunnen geven waar we het leidingwerk willen, maar dat dat dus extra geld kost. Dit terwijl we al €1200 betalen om het leidingwerk van de achterkant van de woning willen laten verleggen naar de voorkant van de woning. Voor die €1200 wordt het leidingwerk wel op een standaardplek geplaatst en mag je dus niets zelf bepalen. Als je de keuken bij van Wanrooij afneemt kunnen de aansluitingen dan wel opeens "gratis" verlegd worden, maar als je de keuken daar niet afneemt zal het sowieso toch weer €1000 extra kosten!!
Hoe hiermee om te gaan? Aan de ene kant erger ik me nu al kapot aan die criminele praktijken van zulke organisaties en zou ik uit principe overweging de woning daarom al niet willen kopen. Aan de andere kant is het een erg mooie woning en heeft iedereen uit de wijk hiermee te maken. Als ik alles zelf wil doen, moet ik zelf een huis bouwen, maar dan ben je al gauw mer dan €400K kwijt, omdat je dan alsnog alles uit moet besteden (kan zelf niet veel).
Hebben jullie dit ook meegemaakt? Wat hebben jullie toen gedaan? De verkoperbegeleider heeft na meerdere keren vragen aangegeven dat hier niet over onderhandeld kan worden. Nu weet ik dat je daar al gauw €15000 voor een keuken kwijt bent met de zogenaamde €3000 cheque (eigenlijk dus €18K) en weet zeker dat ik ergens anders voor max €10K klaar ben. Dan kom ik dus uit op ongeveer €11K, wat nog steeds €4K goedkoper is dan bij van Wanrooij.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!