Bram-Bos, 29-4-2019, 11.24
Beste mensen, op 12 april stuurde ik een vraag via jullie website. Nog geen reactie gehad. Is deze nog in behandeling? Wanneer kan ik een antwoord verwachten? Dank voor jullie antwoord! Bram-Bos
Consuwijzer, 29-4-2019, 13.15
Dag Bram. Welkom bij ConsuWijzer. Mijn naam is Ralf.
Vervelend dat je nog geen antwoord hebt gehad. Je hebt de vraag via het contactformulier op Consuwijzer.nl ingediend begrijp ik?
Ik ga in ons systeem kijken of je vraag is geregistreerd. Heb je een e-mailadres doorgegeven?
Bram-Bos, 29-4-2019, 13.15
Ja. <emailadres>
Consuwijzer, 29-4-2019, 13.31
Ik heb een registratie van je gevonden. Gaat het over bijlagen die je wilt aanvangen n.a.v. een besluit van de ACM? En kan het dat je daarover al telefonisch contact hebt gehad met een collega?
Bram-Bos, 29-4-2019, 13.32
Nee, dat was een andere vraag. Ik heb op 12 april de volgende vraag gesteld: "In de Tarievencode Gas artikel 2.5.1.12 staat de clausule 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15'. Ik vroeg mij af wat die clausule precies betekent. Mijn interpretatie is dat er een gespecificeerde offerte moet worden opgesteld, waarop de voormalige aangeslotene vervolgens akkoord kan geven. Is die interpretatie correct?"
Consuwijzer, 29-4-2019, 14.24
Helaas kan ik deze vraag niet terugvinden in ons systeem. Mogelijk is er iets misgegaan, waardoor we hem niet binnen hebben gekregen.
Ik ga je vraag uitzetten bij een collega op een andere afdeling. Hierover heb ik zelf namelijk geen informatie kunnen vinden. Mijn collega komt hier vanmiddag dan wel uiterlijk morgenochtend bij je op terug.
Bram-Bos, 29-4-2019, 14.25
OK. Ik hoor het graag. Is de vraag helemaal duidelijk?
Consuwijzer, 29-4-2019, 14.27
Op dit moment wel, Bram. Maar mocht mijn collega nog vragen hebben dan hoor je het.
Ik wens je voor nu een fijne dag!
Consuwijzer, 29-4-2019, 16.45
Goedemiddag Bram, mijn naam is Dirk. Ik neem je vraag over van mijn collega. Kun je ons misschien wat meer vertellen over je situatie en de achtergrond van je vraag? De interpretatie van wetgeving is vaak ook afhankelijk van de feiten en omstandigheden van het geval, namelijk. Dan kunnen we op basis van je extra informatie kijken welke informatie we je kunnen geven!
Bram-Bos, 29-4-2019, 16.49
Dag Dirk, mijn vraag is vrij generiek, maar komt voort uit het feit dat netbeheerders vrij structureel (ook in mijn geval, maar ook bij tientallen anderen) claimen dat ze op grond van artikel 2.5.1.12 gerechtigd zijn om kosten in rekening te brengen voor verwijdering van de gasaansluiting, ook als de betrokken afnemers daar geen opdracht toe hebben gegeven. Daarbij wordt door de netbeheerders de zinsnede waar mijn vraag over gaat ('met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15') stelselmatig genegeerd. Ook als ik of anderen die zinsnede te berde brengen wordt daar niet op ingegaan, of er wordt omheen gekletst. Ik heb daar diverse voorbeelden van (van mij en anderen). Ik meen op grond van de ontstaansgeschiedenis van dit artikel (NMa 2010-2011) dat dit artikel uitdrukkelijk opgenomen is ter bescherming van consumenten (door een hogere mate van transparantie af te dwingen bij maatwerk), niet als een vrijbrief voor netbeheerders om kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waar geen opdracht toe is gegeven. Geeft dit wat meer context?
Consuwijzer, 29-4-2019, 16.59
Dat geeft zeker wat meer context. Ik heb niet direct een pasklaar antwoord, maar ik ga hier wel dieper induiken. Is het goed als ik hier morgenochtend bij je op terug kom?
Bram-Bos, 29-4-2019, 17.00
Graag!
Consuwijzer, 30-4-2019, 10.22
Goedemorgen Bram, ik heb inmiddels wat meer informatie. Ik begrijp dat je graag wil weten of de netbeheerders gerechtigd zijn kosten in rekening te brengen voor verwijdering van de gasaansluiting. Wij raden aan om altijd eerst het leveringscontract met de energieleverancier op te zeggen en de leverancier te vragen om ook de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Uit het opzeggen van de ATO en de daaruit volgende werkzaamheden kunnen kosten voortkomen. Deze kosten moet een netbeheerder altijd met een duidelijke offerte kenbaar kunnen maken, zodat je als consument een goede inschatting kan maken. Zo kom je als consument niet voor verrassingen te staan. De hoogte van de kosten zijn niet gereguleerd, daarom kunnen wij hier niet over oordelen. Als je het niet eens bent met de kosten of de werkzaamheden die hiervoor worden uitgevoerd, dan kun je dit voorleggen aan de Geschillencommissie Energie.
Bram-Bos, 30-4-2019, 11.16
Goedemorgen Dirk. Dank voor je reactie. Die helpt al wel. Maar mijn oorspronkelijke vraag was specifieker. Die luidde: "In de Tarievencode Gas artikel 2.5.1.12 staat de clausule 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15'. Ik vroeg mij af wat die clausule precies betekent. Mijn interpretatie is dat er een gespecificeerde offerte moet worden opgesteld, waarop de voormalige aangeslotene vervolgens akkoord kan geven. Is die interpretatie correct?"
Jij schrijft nu dat de netbeheerder 'altijd met een duidelijke offerte moet komen'.
a. Betekent dit dat mijn interpretatie van artikel 2.5.1.12 correct is, en de netbeheerder werkzaamheden alleen in rekening mag brengen als er een offerte aan vooraf is gegaan?
b. En nog iets specifieker: betekent het feit dat er een offerte moet worden uitgebracht, dat er ook eerst een opdracht moet worden verleend door de voormalige aangeslotene, voordat de netbeheerder kosten voor werkzaamheden in rekening mag brengen?
Consuwijzer, 30-4-2019, 13.27
Ik begrijp je achterliggende vragen. De voorcalculatie zoals bedoeld in art. 2.5.1.15 Tarievencode Gas is een belangrijk beschermingsmiddel om de consument inzicht te geven in de kosten die dit soort eenmalige werkzaamheden met zich meebrengen. Of de interpretatie die je onder a. en b. geeft klopt, is afhankelijk van de specifieke situatie en is daarmee aan de Geschillencommissie om te beoordelen.
Bram-Bos, 30-4-2019, 14.20
Beste Dirk,
Dank weer voor je antwoord. Ik vind het wat vreemd dat Consuwijzer, als onderdeel van de ACM, zelf geen expliciete duidelijkheid kan of wil scheppen over de bedoeling van een artikel dat de Raad van Bestuur van de NMa (als voorganger van de ACM) zélf op eigen initiatief heeft opgenomen in de Tarievencode Gas.
In de toelichting op het besluit van de NMa op 10 november 2010 (103133_1/257) staat heel helder: “Tot slot neemt de Raad het kostenveroorzakingsbeginsel in acht door toe te staan dat een netbeheerder maatwerk/ meerwerk separaat in rekening kan brengen aan een aangeslotene, zij het uitsluitend indien dit gebeurt op nadrukkelijk verzoek van de aangeslotene.” (Paragraaf 6.1, r.o. 87, p27).
Ook in de bespreking van zienswijze 26 blijkt dat zowel Netbeheer Nederland als de NMa onder de systematiek van voorcalculatie een offerte verstaan.
Waarom is het dan zo moeilijk om mijn vraag a ('Betekent dit dat mijn interpretatie van artikel 2.5.1.12 correct is, en de netbeheerder werkzaamheden alleen in rekening mag brengen als er een offerte aan vooraf is gegaan?') gewoon met 'ja' te beantwoorden?
En gegeven het feit dat de NMa zelf in de toelichting op het besluit sprak van 'op nadrukkelijk verzoek van de aangeslotene', is het toch ook niet zo ingewikkeld om 'ja' te zeggen op mijn tweede vraag b ('En nog iets specifieker: betekent het feit dat er een offerte moet worden uitgebracht, dat er ook eerst een opdracht moet worden verleend door de voormalige aangeslotene, voordat de netbeheerder kosten voor werkzaamheden in rekening mag brengen?')?
Ik zie niet in welke aspecten in een specifieke situatie überhaupt tot een ander antwoord zouden leiden. Kun je dat toelichten?
En indien Consuwijzer zich in deze kwestie achter de Geschillencommissie blijft verschuilen, welke route staat mij dan open om de ACM aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid voor een ondubbelzinnige lezing van dit artikel, dat in feite door de ACM zélf is gewenst en opgenomen?
Dank maar weer voor je antwoord
Bram
Consuwijzer, 30-4-2019, 15.23
Hoi Bram, ik vrees dat ik op het moment niet meer informatie heb dan dit. De Tarievencode is opgesteld op basis van de geadviseerde opzegging zoals ik in mijn eerste antwoord heb aangegeven. De manier van opzeggen - of het uitblijven daarvan - betreft een andere situatie en dan kan ook de interpretatie anders zijn. Ik wil nog wel voor je proberen of ik meer informatie voor je kan vinden, maar dan kom ik daar graag bij je op terug. Ik vermoed dat dit eind van de week zal worden. Vind je dat goed?
Bram-Bos, 30-4-2019, 15.46
Beste Dirk
Dank weer voor supersnel reageren.
Je legt nu een relatie met de manier van opzeggen. De door jullie geadviseerde manier van opzeggen, zoals je die eerder vandaag beschreef ('Wij raden aan om altijd eerst het leveringscontract met de energieleverancier op te zeggen en de leverancier te vragen om ook de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen.') is ook exact de route die ik en vele anderen volgden. Dus daar zit geen verschil in.
Jij schrijft vervolgens: 'Uit het opzeggen van de ATO en de daaruit volgende werkzaamheden kunnen kosten voortkomen.' Dat is een privaatrechtelijke kwestie tussen netbeheerder en aangeslotene, waar in geval van conflict inderdaad een geschillencommissie over zou kunnen oordelen.
Het springende punt is echter het volgende: de netbeheerders beweren vrij routinematig dat de grondslag voor het in rekening brengen van kosten na opzegging van de ATO te vinden is in artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Dus lós van wat is afgesproken in de ATO met de bijbehorende Algemene Voorwaarden. En ze suggereren, of stellen zelfs ronduit dat dit artikel ook een grondslag geeft voor het in rekening brengen van kosten indien er géén opdracht verleend is tot de werkzaamheden. Vanwege die bewering kom ik met mijn vraag over de betekenis van de zinsnede in dat artikel die luidt: 'met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15'. Alles wijst er op dat hiermee een offerte wordt bedoeld, waarop al of niet een opdracht volgt.
Jij geeft dit zelf eigenlijk ook al aan door te spreken over de noodzaak van het afgeven van een gespecificeerde offerte. Dit zou volgens jou ook expliciet ter bescherming van de consument zijn bedoeld. Als dit artikel 2.5.1.12 ook zonder een expliciete opdracht ('nadrukkelijk verzoek') van de voormalige aangeslotene tot een rekening zou kunnen leiden is er van bescherming natuurlijk geen sprake meer.
Kortom: ik zou het waarderen als je een ondubbelzinnig antwoord kunt geven op mijn eerder gestelde vragen a en b. Neem daarbij als context mee, dat het me bij die vragen nu puur en alleen om artikel 2.5.1.12 (natuurlijk in relatie tot 2.5.1.15 en 2.5.1.16) van de Tarievencode Gas gaat. Wat er privaatrechtelijk is afgesproken in ATO en AV tussen netbeheerder en afnemer doet er niet toe. En natuurlijk kan ik wachten tot einde van de week!
Hartelijke groet
Bram-Bos
Consuwijzer, 30-4-2019, 16.40
Beste Bram, bedankt voor je uitgebreide aanvulling op je vragen. Ik ga het uitzetten binnen de organisatie. Zoals gezegd kom ik zo snel mogelijk met een reactie, ik verwacht eind van de week. Zodra ik meer weet, laat ik het je weten! Groeten, Dirk
Bram-Bos, 30-4-2019, 16.40
Ik waardeer dat zeer, Dirk!
Consuwijzer, 2-5-2019, 15.21
Goedemiddag Bram, bedankt voor je geduld. Ik heb inmiddels wat meer informatie over de Tarievencode en onze interpretatie daarvan. De netbeheerder moet op grond van artikel 2.5.1.12 Tarievencode de standaardofferte/factuur volgen zoals in 2.5.1.16 wordt vermeld – of een verkorte variant zoals in 2.5.1.19. Zoals gezegd biedt de netbeheerder daarmee transparantie over de kosten van de werkzaamheden, bijvoorbeeld voor het fysiek afschakelen en het verwijderen van de gasaansluiting. De netbeheerder mag zich bij de hoogte van de posten baseren op gemiddelden van werkzaamheden bij vergelijkbare gevallen. Dit betekent echter niet dat als de netbeheerder de verzamelposten niet ingevuld verstrekt, dit tot gevolg heeft dat de afnemer (of voormalig aangeslotene) niets zou hoeven te betalen voor de werkzaamheden.
Bram-Bos, 2-5-2019, 15.34
Dag Dirk,
Dankjewel voor het bericht. Heb ik je goed begrepen als ik het zo formuleer:
1. de netbeheerder moet *sowieso* een offerte doen voordat werkzaamheden worden uitgevoerd, om op grond van artikel 2.5.1.12 een factuur te kunnen versturen.
2. als de netbeheerder in die offerte de verzamelposten zoals genoemd in artikel 2.5.1.19 weglaat is dat geen grond voor de voormalige aangeslotene om de rekening niet te betalen.
Dan zijn mijn vragen nog steeds:
a. Betekent dit inderdaad dat de netbeheerder werkzaamheden alleen op grond van artikel 2.5.1.12 in rekening mag brengen als er een offerte aan vooraf is gegaan?
b. Betekent het feit dat er een offerte moet worden uitgebracht, dat er daarna ook eerst een opdracht (nadrukkelijk verzoek) moet worden verleend door de voormalige aangeslotene, voordat de netbeheerder kosten voor werkzaamheden in rekening mag brengen op grond van artikel 2.5.1.12?
Bram
[10:56, 3-5-2019] Consuwijzer app: Goedemorgen Bram, mijn excuses voor de latere reactie. Ik heb even naar je formulering gekeken en ik moet je conclusies weerspreken. De netbeheerder kan op grond van art. 2.5.1.16 namelijk ook volstaan met een standaardfactuur in plaats van een standaardofferte:
“met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16”.
Na het opzeggen van de ATO, kan de netbeheerder op grond van art. 2.5.1.12 kosten in rekening brengen voor het verwijderen of fysiek afschakelen van de gasaansluiting bij de voormalig aangeslotene. Hiervoor moet inzage gegeven worden in de hoogte van de kosten door middel van de standaardofferte of standaardfactuur. Dit is de gewenste transparantie over de hoogte van de kosten. De standaardfactuur is opgenomen in art. 2.5.1.16, maar in het geval van onder andere fysiek afschakelen of verwijderen van de gasaansluiting mag op grond van art. 2.5.1.19 ook worden volstaan met een verkorte factuur middels de genoemde verzamelposten. Het antwoord op vraag a is dus dat het feit dat er geen offerte is verstrekt voorafgaand aan de werkzaamheden, niet betekent dat de kosten niet in rekening gebracht mogen worden. Dit mag ook met de standaardfactuur. Omdat de offerte niet verplicht is, komen we niet tot de beantwoording van vraag b. Ik hoop dat ik je vragen hiermee voldoende gericht heb kunnen beantwoorden!
Groeten, Dirk.
[11:26, 3-5-2019] Bram-Bos: Beste Dirk,
Dank weer voor je antwoord. Ik vind die wel tamelijk merkwaardig:
Op 30 april schreef je nog: "Deze kosten moet een netbeheerder altijd met een duidelijke offerte kenbaar kunnen maken, zodat je als consument een goede inschatting kan maken. Zo kom je als consument niet voor verrassingen te staan."
Nu stel je eigenlijk dat een factuur achteraf zonder offerte vooraf ook de gewenste transparantie op zou leveren. Je interpreteert daarbij 'offerte/factuur' kennelijk als 'offerte óf factuur'. Maar alleen een factuur kan toch wel degelijk verrassingen opleveren? Hoe moet dit artikel dan 'belangrijk beschermingsmiddel' voor de consument zijn, zoals je eerder aangaf?
En wat betekent 'de systematiek van voorcalculatie' in artikel 2.5.1.12 als er ook alleen sprake kan zijn van een factuur, zoals je stelt?
En hoe moet dan ik het 'nadrukkelijke verzoek' interpreteren dat de NMa aangaf in de toelichting op het besluit van de NMa op 10 november 2010 (103133_1/257) staat heel helder: “Tot slot neemt de Raad het kostenveroorzakingsbeginsel in acht door toe te staan dat een netbeheerder maatwerk/ meerwerk separaat in rekening kan brengen aan een aangeslotene, zij het uitsluitend indien dit gebeurt op nadrukkelijk verzoek van de aangeslotene.” (Paragraaf 6.1, r.o. 87, p27).?
Kortom: je antwoord spoort nog niet echt met wat je eerder zei, wat er in 2.5.1.12 staat ('voorcalculatie') en wat er in de toelichting van de NMa bij het besluit staat.
Is er een formele weg om deze kwestie bij de ACM aan te kaarten?
Bram
Consuwijzer, 3-5-2019, 16.54
Goedemiddag Bram, ik begrijp de verwarring met het eerdere antwoord van 30 april. Ik wil je mijn excuses aanbieden voor de ontstane verwarring. Na overleg met een collega over de formulering in de Tarievencode Gas, zijn wij tot de conclusie gekomen dat een offerte óf factuur tot transparantie kan leiden. De netbeheerder geeft jou vooraf de kosten van de werkzaamheden aan – bijvoorbeeld in een overzicht op de eigen website. De factuur is gebaseerd op voorcalculatorische projectkosten, omdat de factuurhoogte wordt gebaseerd op ingeschatte kosten vooraf en niet op de werkelijke kosten van het geval achteraf. Hiermee wordt dus gebruik gemaakt van de “systematiek van voorcalculatie” zoals bedoeld in art. 2.5.1.16 Tarievencode Gas.
Voor wat betreft het besluit van de NMa waar je naar verwijst, betreft die passage de kosten voor de initiële aanleg van de aansluiting en het in stand houden daarvan. Het genoemde maatwerk/meerwerk gaat daarin over die werkzaamheden en niet over de werkzaamheden uit art. 2.5.1.12.
Een goed onderbouwde factuur achteraf levert wat de ACM betreft dus voldoende transparantie op voor consumenten. Ben je het als consument niet eens met de hoogte van de (verzamel)posten op deze factuur? Dan zijn er voldoende mogelijkheden om in bezwaar te gaan. Bijvoorbeeld de klachtenprocedure via de netbeheerder of via De Geschillencommissie.
Als je meer formele vragen hebt over deze kwestie of dit aan wilt kaarten, kun je rechtstreeks contact opnemen met de ACM. Zie hiervoor
https://www.acm.nl/nl/contact. Voor nu wens ik je in ieder geval een fijn weekend! Groeten, Dirk.
Bram-Bos, 5-5-2019, 22.23
Beste Dirk,
Dankjewel maar weer voor deze reactie. Ik heb toch nog een aantal vervolgvragen, want ik blijf je antwoord strijdig vinden met de toelichting en de behandeling van zienswijzen bij het oorspronkelijke besluit van de NMa (103133_1/257) uit 2010, en het aanvullende besluit van de ACM (104212/7) uit 2013.
A. Zoals je weet begon onze correspondentie met mijn vraag over de betekenis van de clausule 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15' in de Tarievencode Gas artikel 2.5.1.12.
B. Na enige omzwervingen lijk jij nu te stellen dat die systematiek van voorcalculatie alleen maar betekent dat 'de factuurhoogte wordt gebaseerd op ingeschatte kosten vooraf en niet op de werkelijke kosten van het geval achteraf.'
C. Daarnaast lijk je te stellen dat 'de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15' geen voorafgaande offerte impliceert. Daartoe stel je dat de in artikel 2.5.1.15 genoemde 'standaard offerte/factuur' kan worden begrepen als 'een offerte *óf* factuur'.
1. Mijn eerste vraag is dan: op basis waarvan concluderen jullie dat de in artikel 2.5.1.15 genoemde 'standaard offerte/factuur' kan worden begrepen als 'een offerte *óf* factuur'? Die forward-slash (/) in het artikel kan toch evengoed (of zelfs beter) worden begrepen als de richtlijn dat zowel offerte als factuur dezelfde standaard volgen? Die laatste interpretatie is ook conform r.o. 117 (p.33) van de toelichting van de NMa, waar de NMa schrijft: "Met andere woorden, offerte en factuur dienen hetzelfde, in artikel 2.5.1.16 voorgeschreven, format te hebben." Behalve dat je verwijst naar 'overleg met een collega' wordt me niet duidelijk waar jullie dat 'of' op baseren, en geeft de toelichting zelf dus aanleiding tot een andere interpretatie.
2. Mijn tweede vraag is: als ik jullie interpretatie zou volgen ('standaard offerte/factuur' kan worden begrepen als 'een offerte *óf* factuur') is de toevoeging van 'offerte' in 2.5.1.15 eigenlijk zinledig: dan had de NMa kunnen volstaan met het woord 'factuur', aangezien je natuurlijk nooit een offerte stuurt *in plaats van* een factuur. Kortom: waarom zou er 'offerte' staan als er geen offerte bedoeld is?
3. Mijn derde vraag is: in zienswijze 26 van Netbeheer Nederland ('het *offreren en factureren* van de activiteiten genoemd in de artikelen 2.5.1.11 tot en met 2.5.1.14') en in de behandeling daarvan door de NMa ('De Raad gaat er van uit dat netbeheerders een zodanige transparante bedrijfsvoering hebben dat zij in staat zijn om op dit niveau van detail de *offerte* te kunnen opstellen.') wordt structureel over een offerte gesproken. Zie Zienswijze-bijlage bij besluit NMa, p28 en 29. Hieruit blijkt toch duidelijk dat zowel de NMa als de netbeheerders ook in geval van artikel 2.5.1.12 een offerte veronderstellen als onderdeel van 'de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15'?
4. Mijn vierde vraag is: in randnummer 90 van de toelichting op het besluit staat nadrukkelijk dat 'netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting *aanbieden* op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten'. Dit woord 'aanbieden' kan toch niet anders dan als een offerte worden begrepen? Een factuur is immers geen 'aanbod' te noemen.
5. Mijn vijfde vraag is: bij besluit van 30 juli 2013 (104212/7) heeft de ACM artikel 2.5.1.19 gewijzigd, waarbij de standaard offerte/factuur zoals bedoeld in 2.5.1.15 enigszins werd vereenvoudigd tot drie hoofdposten. In de toelichting bij dit besluit stelt de ACM bij r.o. 14: "ACM ziet de invulling van de eis van voorcalculatie, zoals genoemd in artikel 2.5.1.15 van de TCG, derhalve als volgt. Een netbeheerder dient bij verwijdering of fysieke af- of inschakeling *vooraf* een offerte/factuur op te maken voor de te verrichten eenmalige werkzaamheden." De ACM stelt verder bij r.o. 18: "ACM vindt het daarom van belang dat aangeslotenen *vooraf* weten wat door de netbeheerder geleverd wordt en tegen welke prijs en condities." Het woord 'vooraf' in beide citaten onderstreept eens te meer dat de ACM met 'de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15' bedoeld heeft dat de aangeslotene vooraf inzicht krijgt in wat wordt geleverd en tegen welke prijs en condities. Dit kan toch ook niet anders gelezen worden dan dat een offerte is beoogd? Waartoe zou anders 'vooraf' inzicht nodig zijn?
5. Kortom (mijn zesde vraag): wijzen de voorgaande punten bij vraag 2-5 er niet op dat de ACM wel degelijk een offerte veronderstelt in het geval van artikel 2.5.1.12?
6. Het kan natuurlijk zijn dat ik je verkeerd heb begrepen met mijn weergave onder C. Misschien bedoelde je alleen te zeggen dat de uiteindelijke factuur gespecificeerd moet zijn op het niveau zoals aangegeven in artikel 2.5.1.19, en dat de offerte beperkt kan blijven tot een prijsstelling vooraf. Dat suggereert ook jouw zin: "De netbeheerder geeft jou vooraf de kosten van de werkzaamheden aan – bijvoorbeeld in een overzicht op de eigen website." In dat geval is echter nog steeds de vraag of dat conform de toelichting r.o. 117 is (waarin op het gewenste 'zelfde format' van offerte en factuur wordt geduid), waarop ik onder 1 al inging.
7. Mijn laatste vraag (meer reflecterend) gaat over de begrijpelijkheid van artikel 2.5.1.12. Klaarblijkelijk is dat artikel voor jullie zelf (als auteurs!) ook al niet een-twee-drie helder. Volgens artikel 52b, lid 1 van de Gaswet dienen "de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal." Ben je het met me eens dat artikel 2.5.1.12 (indien begrepen als voorwaarde verbonden aan een transportovereenkomst) hoe dan ook niet voldoet aan deze door de wet gestelde eisen? Op zijn minst is de tekst immers niet duidelijk en begrijpelijk.
Sorry dat ik jullie zo spam met mijn vragen, maar ik vind werkelijk dat de ACM zelf klip en klare helderheid moet geven over dit artikel, dat het immers zelf heeft gewenst en geschreven. Je antwoord nu levert nog teveel strijdigheden op met de toelichting en de behandeling van zienswijzen bij het besluit van de NMa, en het aanvullende besluit van de ACM.
Tot slot: je verwijzing naar de URL
https://www.acm.nl/nl/contact maakt mij nog niet duidelijk hoe en bij wie ik een formele vraag hierover aan de ACM zou moeten beleggen. Ik word daar namelijk als consument verwezen naar Consuwijzer, en daar ben ik al.
Alvast dank voor je moeite weer.
Bram-Bos
Consuwijzer, 6-5-2019, 11.09
Goedemorgen Bram, bedankt voor je bericht. Je stelt ons enkele vervolgvragen, waaruit ik het gevoel krijg dat je graag een andere interpretatie ziet dan wij geven. Wij hebben je graag informatie gegeven over de Tarievencode Gas en onze interpretatie met je gedeeld en besproken. Ik kan deze interpretatie echter niet voor je veranderen. Het kan zijn dat je van mening bent dat de Tarievencode Gas op een andere manier moet worden geïnterpreteerd. In dat geval raad ik je aan om dit formeel aan te geven, bijvoorbeeld door een brief te sturen naar het postadres van de ACM. Deze vind je op de website:
https://www.acm.nl/nl/contact. Je hoeft daarbij dan niet door te klikken naar ConsuWijzer. Groeten, Dirk.
Bram-Bos, 6-5-2019, 14.08
Beste Dirk,
Jullie geven een interpretatie, en de enige onderbouwing daarvoor is een 'overleg met een collega'. Mijn vervolgvragen betreffen strijdigheden tussen die interpretatie en wat ik in de formele uitingen van de NMa en ACM zelf vind. Dat leg ik terug bij jullie, maar kennelijk is het gezag van deze collega groter dan de toelichtingen van de NMa en ACM zelf. Ik vind dat wat flauw, maar het is niet anders. Kennelijk wil Consuwijzer of de ACM zijn handen hier niet verder aan branden.
Mijn hartelijke dank in ieder geval voor de moeite die je er tot nu toe in hebt gestoken, en nog een hele fijne dag gewenst.
Bram-Bos
Consuwijzer, 6-5-2019, 14.08
Beste Bram, de interpretatie die we je hebben gegeven is de interpretatie van de ACM. Graag gedaan natuurlijk en ik wens je ook een hele fijne dag! Groeten, Dirk