[16:38, 9/30/2019] Ik: Beste mensen van Stedin,
Op de volgende pagina op jullie website
https://www.stedin.net/ta...af-en-heraansluittarieven staat "* Er wordt geen BTW in rekening gebracht als deze dienst op initiatief van Stedin wordt uitgevoerd."
Kunnen jullie me uitleggen waarom in zulke gevallen geen BTW in rekening wordt gebracht?
Alvast dank voor jullie antwoord!
[18:16, 9/30/2019] Stedin whatsapp: Dank je wel! Ik zie dat het gaat om de afsluitkosten en het inrekening brengen van BTW. Wanneer er een gedwongen afsluiting plaatsvind, door het ontbreken van een contract, dan wordt er geen BTW in rekenig gebracht. Weet je voldoende op dit moment?
[18:29, 9/30/2019] Ik: Dankjewel. Ik vroeg me vooral af waarom dan geen BTW? Als je het vrijwillig doet betaal je dus meer!
[20:04, 9/30/2019] Stedin whatsapp: Als je zelf kiest voor het afsluiten ben je goedkoper uit! Als wij gedwongen afsluiten zijn de kosten een stuk hoger!
[20:33, 9/30/2019] Ik: Ah, ik zie het nu! Maar dan blijft de vraag nog steeds: waarom geen BTW heffen als Stedin op eigen initiatief komt afsluiten? Het zal dus niet als korting bedoeld zijn 🙂, maar waarom dan toch niet gewoon BTW rekenen? Just curious...
[09:17, 10/1/2019] Stedin whatsapp:
Dit heeft ermee te maken dat het dan gaat om een gedwongen afsluiting en niet een dienst waar wij BTW over moeten heffen. Een gedwongen afsluiting is geen service. Je betaalt dus alleen voor de kosten die Stedin moet maken om af te sluiten.
[09:24, 10/1/2019] Ik: Okee! Helder! Zeer bedankt
[10:07, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Graag gedaan! Zijn er nog andere vragen?
[11:01, 10/1/2019] Ik: Nou, misschien dan wel de vraag waarom je dan wel zou moeten betalen als het gedwongen is...
[11:40, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Als gebruiker van een aansluiting ben je verplicht om een contract te hebben, zodat je betaald voor het gebruik en gebruik van de meters. Op het moment dat je geen contract meer hebt, worden er eerst brieven verzonden om een contract af te sluiten of de aansluiting buitenwerking te stellen. Gebeurt dit niet dan is de laatste stap het afsluiten van de aansluiting door een monteur. En voor de werkzaamheden die de monteur uitvoert worden kosten inrekening gebracht. Weet je voldoende?
[12:02, 10/1/2019] Ik: Ik snap dat Stedin dan komt afsluiten, maar ik snap niet dat ik dan de kosten (zij het ex BTW) zou moeten betalen. Op grond waarvan zou ik dat dan moeten betalen, als het gedwongen is?
[12:59, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Zolang er een actieve aansluiting is, dan dien jij hier een leveringsovereenkomst voor te hebben. Indien dit niet het geval is en er dus geen kosten voor deze aansluiting worden betaald, dan zijn wij genoodzaakt deze aansluiting af te sluiten. Stedin maakt hier kosten voor. Deze kosten worden dan aan jou doorgerekend. Heb jij zo voldoende antwoord op jouw vraag?
[13:09, 10/1/2019] Ik: Dank maar weer. Mijn vraag blijft echter staan: aan de ene kant zeg je: dit is geen dienst maar gedwongen, daarom geen BTW. Anderzijds zeg je: ik moet wel betalen. Ik snap dat jullie kosten maken, maar ik snap niet waarom ik verplicht zou zijn die te betalen als het onder dwang gebeurd. Is dat een soort boete ofzo?
[13:44, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Die vraag kan ik helaas zonder NAW gegevens ook niet precies beantwoorden. Het is in ieder geval het dekken van de kosten die wij moeten maken.
[15:02, 10/1/2019] Ik: <<PC>>, <<huisnummer>>
[15:42, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Ik krijg helaas geen aansluiting naar voren. Kan dat kloppen? Als er geen contract is op een aansluiting wat actief is dan is eht verplicht om een contract te regelen. Gebeurd dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de aansluiting af te sluiten dit is een dienst vanuit ons en om deze reden wordt er geen BTW in rekening gebracht. Doordat wij langs moeten komen worden de kosten van eht afsluiten bij jou in rekening gebracht. Worden deze kosten niet betaald dan wordt eht doorgezet naar een deurwaarder.
[15:52, 10/1/2019] Ik: Oepsie, typo: <<PC>>, <<huisnummer>>. Er is wel een contract. Ik vraag het me gewoon af. Dat jullie langs moeten komen, wil toch nog niet zeggen dat ik dat moet betalen? Wat is de grondslag daarvoor dan?
[16:55, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Bedankt! Ik begrijp dus dat de vraag los staat van jouw adres. Je moet het zeg maar zo zien dat jij op dat moment niet aan jouw verplichtingen voldoet doordat je nergens voor jouw energie betaalt als je daar geen overeenkomst voor hebt. Je krijgt daar verschillende waarschuwingen ook voor. Een bezoek brengt altijd kosten met zich mee. Indien jij niet aan jouw verplichtingen voldoet en wij moeten uiteindelijk langskomen om jou dan af te sluiten om die reden, dan brengen wij de gemaakte kosten in rekening.
[16:59, 10/1/2019] Ik: Oké. Het wordt al wat helderder. Het is inderdaad op dit moment een vraag los van mijn adres. Bedoel je nu te zeggen, dat de reden dat ik moet betalen is gelegen in het feit dat ik niet aan een verplichting voldoe? Welke verplichting is dat dan? Je had het eerder over de verplichting om een leveringscontract te hebben als er een aansluiting is. Bedoel je die verplichting? Of bedoel je een andere? En zo ja, waar staat eigenlijk dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als er een aansluiting is?
[18:59, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Het gaat inderdaad over het hebben van een contract als er een werkende aansluiting is. Meer informatie kun je vinden op
https://www.stedin.net/algemene-voorwaarden-voor-thuis. Kan ik je nog ergens anders meehelpen?
[19:01, 10/1/2019] Ik: Ik lees die Algemene Voorwaarden, maar zoek me suf: waar staat dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als ik een actieve gasaansluiting heb?
[09:25, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dit vind je in artikel 14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
[09:26, 10/2/2019] Ik: Dankjewel. Ik lees daarin alleen niet dat 'ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als ik een actieve gasaansluiting heb'. Hoe lees jij dat daarin?
[10:16, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Ik snap dat het wat vaag is misschien. Onder het tarievenblad valt het leveringscontract, die wordt betaald vanuit het tarievenblad.
[10:20, 10/2/2019] Ik: Hmmm, maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag: waar staat in de algemene voorwaarden (14.1 of elders) dat ik een leveringscontract moet hebben als ik een actieve gasaansluiting heb? Stel, ik ga offgrid, en haal mijn stoppen in de meterkast eruit en draai de gaskraan dicht, wát belet me dan in die Algemene Voorwaarden of waar dan ook om ook mijn leveringscontract voor elektra en gas op te zeggen? Je zei namelijk eerder dat er een verplichting was om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is.
[11:17, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dit staat in het stukje "De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd' Deze bedragen worden via de leverancier betaald voor onder andere het in stand houden van de aansluiting. Als je dus niet meer betaald aan door het niet hebben van een contract dan zijn de kosten deactiveren of verwijderen voor de contractant. Dit vind je terug in artikel 5.3.
[11:22, 10/2/2019] Ik: OK, maar dat laat toch onverlet dat niet in 14.1 en ook niet in 5.3 staat dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is? En dat was de verplichting waar ons hele gesprek ongeveer mee begon.
[11:46, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Er staat dat je een bedrag verschuldigd bent en de kosten voor de aansluiting worden betaald via jouw leverancier. Dus als je geen contract hebt dan betaal je niet voor de aansluiting. Ik kan het helaas niet op een andere manier uitleggen. Mocht je nog meer vragen hebben over de rechten en plichten van netbeheerders en klanten dan verwijs ik je door naar de Autoriteit Consument en Markt.
[11:50, 10/2/2019] Ik: Ik concludeer dat je het met me eens bent dat er niet in de algemene voorwaarden staat dat je verplicht bent om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is. Dat ik dan niet betaal voor de aansluiting is correct, maar dat wil dus nog niet zeggen dat ik verplicht ben om zo'n leveringscontract te hebben. Dat leid je er al interpreterend maar uit af.
[11:57, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dat is helaas dan wel een verkeerde interpretatie van mijn antwoord. Daarnaast interpreteer ik dat daar niet uit maar is dat een direct verband/gevolg. De enige mogelijkheid om ons te betalen voor de aansluiting is namelijk via een leveringscontract. Voor verdere vragen wil ik je toch echt doorverwijzen naar het ACM en je nog een hele fijne dag toewensen. Groeten ^MM
[12:00, 10/2/2019] Ik: Jij ook een hele fijne dag!