Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Dit is al een heel oud forum topic op Duurzame Buren van 2015.

Hierin wordt ook een uitspraak van de geschillencommissie aangehaald (uit 2005).
Standpunt van de ondernemer

Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.

De consument heeft in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. Het verwijderen van de gehele gasaansluiting geschiedt alleen in opdracht van de huiseigenaar en dat betekent in het geval van de consument dat de verhuurder de opdracht dient te verstrekken. Bij een verhuizing wordt de levering slechts stopgezet; afsluiting gebeurt alleen in geval van wangedrag door de klant.
Deze laatste zin is wel interessant. Dus hier staat dat ze eigenlijk alleen verwijderen bij wangedrag (of op verzoek van consument), iets wat wij ook ondersteunen.

En daarna:
De commissie overweegt ten overvloede dat het aan de ondernemer is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen.
d:)b
Beslissing

De overeenkomst tussen de consument en de ondernemer is door opzegging door de consument beëindigd.

De consument is niet gerechtigd de consument nog langer vastrecht in rekening te brengen.

De ondernemer is niet gerechtigd de consument een vergoeding in rekening te brengen indien hij tot verwijdering van de gasaansluiting overgaat.
*O*

Waarom zou nu ineens het allemaal anders zijn, terwijl de ATO voorwaarden nog steeds uit 2013 zijn en de gaswet en andere zaken niet fundamenteel veranderd zijn op dit punt?

Duurzamer leven begint bij jezelf

@JeroenE je hebt er denk ik overheen gelezen. Enexis schreef aan @josvandekoffie het volgende in haar laatste bericht (zie dikgedrukte):Geachte heer josvandekoffie,
Hierbij reageer ik op uw e-mail van 29 september.

U geeft aan dat u op 17 september een betalingsherinnering heeft ontvangen van de factuur die u betwist en dat uw vrouw hierover is gebeld. Ik heb u reeds op 5 september in mijn e-mail aangegeven dat wij van mening blijven dat de kosten voor noodzakelijke handelingen terecht bij u in rekening zijn gebracht. Ik heb daarom toen de blokkade van de factuur verwijderd en omdat de factuur nog niet is betaald heeft mijn collega contact met u opgenomen.
Mijn antwoord blijft ongewijzigd en inhoudelijk zal hierop niet verder gereageerd worden. Hierbij sluit ik uw dossier. U bent uiteraard vrij om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie.

Heeft u nog vragen, telefonisch ben ik bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur, op woensdag tot 12.00 uur. Mijn telefoonnummer is 088 857 35 53. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
@josvandekoffie : Verdere actie is dus op dit moment niet nodig. Het dossier is gesloten. Je zou dan ook hooguit nog kunnen reageren met iets als
"Beste,

Hartelijk dank dat u het dossier gesloten heeft. Ik zie derhalve geen noodzaak meer tot het nemen van verdere stappen.

Met vriendelijke groet,

Josvandekoffie"

Al vermoed ik dat ze feitelijk het dossier niet gesloten hebben, maar slechts de discussie met jou niet meer wensen te voeren. En als je er dan op wijst dat 'het dossier gesloten is', loop je weer kans dat ze daarop terug komen.
Slimmer lijkt het mij om vooralsnog juist niets te doen en in stand te houden dat men 'het dossier sluit'. Als je dan post krijgt van incassobureau's of deurwaarders, kun je doodleuk een kopietje van de laatste mail terugsturen met de mededeling dat het dossier door Enexis is gesloten en je dus niet zal betalen.

Ivow85 wijzigde deze reactie 01-10-2019 09:53 (15%)

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@JeroenE
Mijn antwoord blijft ongewijzigd en inhoudelijk zal hierop niet verder gereageerd worden. Hierbij sluit ik uw dossier. U bent uiteraard vrij om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:37:
@Freee!! Als je "tijd is geld" gaat redeneren dan mag je straks 2k euro extra aan de netbeheerder betalen omdat al de mensen van de klantenservice en de juridische afdelingen de hele tijd met jouw mailtjes en vragen bezig zijn geweest.
Fout, zij doen gewoon hun werk, waar ze voor betaald worden, jij wordt in één keer opgezadeld met een extra tijdsbesteding door hun fouten. Tijd die je niet kunt gebruiken om je salaris te verdienen (of uit te rusten na het werk zodat je de volgende dag weer fris bent).
Voor zover ik weet kan je pas zaken in rekening gaan brengen nadat er een rechtszaak is aangespannen (zoals advocaatkosten etc) en niet daarvoor. Mijn ervaring is (gelukkig) niet genoeg om te weten of je dan gelijk alles vergoed krijgt of dat daar ook weer maxima aan zitten etc. Je geeft zelf al aan dat dit meestal niet toegewezen wordt, dus ik neem aan dat het nutteloos is om daar aan te beginnen.
Je kunt direct beginnen met het bijhouden van je uren en andere kosten, vergoeding ervoor eisen kan pas later.
Er kunnen trouwens ook andere redenen zijn waarom advocaten zichzelf niet verdedigen. Bijvoorbeeld omdat een derde met een meer onbevangen blik naar een zaak kan kijken dan degene die er persoonlijk bij betrokken is.
Dat is inderdaad een bijkomende reden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@onetime @Ivow85 Aha, daar had ik zeker over heen gelezen. Ik zou er in dat geval trouwens niet klakkeloos van uitgaan dat er dus geen verdere stappen worden ondernomen. Er wordt in ieder geval niet expliciet gezegd dat de factuur niet meer geïncasseerd gaat worden en wel expliciet dat ze nog steeds van mening zijn dat de klant die kosten moet betalen.

@Freee!! Dat zij voor hun werk betaald worden wil niet zeggen dat ze in de tijd die ze bezig waren met het beantwoorden van jouw mailtjes geen andere zaken hadden kunnen doen. Dus moeten er extra mensen aangenomen worden om die andere zaken te doen etc.

Volgens jouw redenatie zou een klant advocaatkosten ook niet kunnen doorberekenen aan de netbeheerder omdat die advocaat immers gewoon zijn werk deed waar hij voor wordt betaald.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@ZuinigeRijder Fijn dat je in 2016: onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" het zelfde hebt gelezen als ik. Word in de originele openingspost naar gelinkt.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• jaxc1976
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-11 11:34
jaxc1976 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:32:
Na brief 2b naar enexis gestuurd te hebben, hier hun reactie (zie : jaxc1976 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?") voor mijn dossier.

[...]

Ik beraad me, en vraag jullie advies in een passend antwoord in deze. _/-\o_ Voor een passend antwoord.
Blijkbaar hoef ik geen opdracht meer te geven, en mogen ze dan toch een rekening sturen :P
Moet ook zeggen dat enexis er bovenop zit, want ze reageren echt erg snel.....

Mijn tijdelijke antwoord :

[...]

Het valt me ziezo op dat volgens mij

[...]

Niet bestaat Of ik lees verkeerd in : https://wetten.overheid.n...tformulierEnOndertekening

Ik zie nergens artikel 7 juncto 8
Wil het antwoord deze keer niet te lang maken, daar ze dit toch niet lezen/ten harte nemen,
kan dit zo als antwoord??
Geachte Enexis, naam medewerker
U geeft aan dat u kosten in rekening gaat brengen voor het ? definitief ? afsluiten van mijn gas aansluiting, zonder dat ik hiervoor u een opdracht verstrek. Zoals dit, volgens u, beschreven staat in de Tarievencode Gas artikel 2.5.1.12 dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen voor het fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.
Graag zou ik van u een copy ontvangen van de door mij getekende ATO bij u. 
Zoals ik in een eerdere mail aangaf ga ik niet akkoord met eventuele afsluit / verwijdering (boete) kosten.Ik vind het van belang om op te merken dat de kosten van de noodzakelijke handelingen zoals bedoeld in artikel 3.6 van de AV bij de ATO niet op mij te verhalen zijn. Noch in de ATO noch in de Tarievencode Gas zijn bepalingen opgenomen die mij zouden verplichten kosten te betalen die niet vooraf overeengekomen zijn en/of veroorzaakt zijn door nalatigheid mijnerzijds. 

Ik geef geen opdracht voor afsluiting / verwijdering van mijn aansluiting
Ik betwist bij voorbaat enige factuur met kosten die hierin op mij worden verhaald.
Daarnaast bent u , op afspraak, welkom om de door u noodzakelijk geachte werkzaamheden te verrichten , deze zijn dan ook op u eigen kosten.
Vriendelijke groet,
Jaxc1976

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 14-11 19:02
jaxc1976 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Wil het antwoord deze keer niet te lang maken, daar ze dit toch niet lezen/ten harte nemen,
kan dit zo als antwoord??

Graag zou ik van u een copy ontvangen van de door mij getekende ATO bij u. [...]
Zou ik me niet aan gaan wagen.
Als je een energiecontract afsluit heb je meteen ook een ATO.
Zeg je dat contract op vervalt automatisch de ATO (na 10 dagen).

Je hebt dus (indirect) wel degelijk getekend voor de ATO, bij het aangaan van een energiecontract!

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

@jaxc1976 Als je het kort wilt houden denk ik aan iets als:
Geachte,

Ik verwerp de beweringen die u doet in uw e-mail van 24 september 2019. Voor de argumentatie verwijs ik u naar mijn voorgaande e-mail d.d. <datum>, waar u niet inhoudelijk op in bent gegaan. Derhalve ga ik er dan ook vanuit dat u het eens bent met mijn eerdere argumentatie. Aanvullend op mijn eerdere bericht wil ik u nog het volgende melden:

- artikel 7 juncto 8 van de Regeling Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas leveren voor mij geen verplichtingen op. Het biedt u slechts het recht om over te gaan tot afsluiten en/of verwijderen van uw ongebruikte eigendom. Dat recht heb ik nimmer ontkend, dus het is mij een raadsel waarom u dit ter tafel brengt.

- U schrijft: Zoals u ongetwijfeld al gelezen hebt in de Tarievencode Gas stelt artikel 2.5.1.12 dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen voor het fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting. Kennelijk heeft u zelf mijn voorgaande e-mail én artikel 1.1 van de Tarievencode Gas niet gelezen. De tarievencode gas beschrijft immers slechts op welke wijze u kosten mag berekenen, indien daarvoor een juridische grondslag bestaat. Deze grondslag volgt niet uit art 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas, noch uit enig ander artikel uit dat document.

Tot slot meld ik u nogmaals dat ik geen opdracht zal geven voor afsluiting en/of verwijdering van uw gasaansluiting in mijn woning, noch een overeenkomst voor instandhouding van de aansluiting aan zal gaan. Mocht u werkzaamheden aan uw eigendommen willen uitvoeren en wenst u daarvoor toegang tot mijn perceel en/of woning, dan bent u daarvoor op afspraak welkom. Uiteraard zijn alle werkzaamheden die u op uw eigen initiatief aan uw eigendommen uitvoert ook voor uw rekening.

Met vriendelijke groet,
Jaxc1976
Over de ATO zou ik niet beginnen. Vaststaat dat je die hebt gehad en dat die intussen ook al lang en breed is beëindigd. Om schriftelijk bewijs vragen van iets wat eigenlijk geen onderwerp van discussie is, werpt in mijn ogen alleen maar mist op. Anders is het, wanneer Enexis nog zou beweren dat de ATO niet reeds is beëindigd.

Ivow85 wijzigde deze reactie 01-10-2019 13:06 (8%)

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Wat is de juridische waarde van de Informatiecode Elektriciteit en Gas?
De wettelijke grondslag voor de informatiecode vloeit voort uit de Elektriciteitswet en de Gaswet. Maar wat is eigenlijk de juridische waarde van deze Informatiecode in de praktijk en kunt u er als leverancier of netbeheerder met succes een beroep op doen jegens uw afnemers?
Of afnemers gebonden zijn aan hetgeen is bepaald in de Informatiecode, en eventuele andere codes, volgt niet eenduidig uit jurisprudentie. De geschillencommissie Energie en Water heeft een aantal keren geoordeeld dat de diverse codes, waaronder de Informatiecode, marktafspraken bevatten tussen leveranciers en netbeheerders en dat afnemers hieraan niet gebonden kunnen zijn. Volgens de geschillencommissie zou een afnemer slechts gebonden zijn aan hetgeen in de overeenkomst met de leverancier en/of netbeheerder staat beschreven en in de eventueel daarop van toepassing zijnde algemene voorwaarden.
Mijn advies is om de wijze waarop u als leverancier of netbeheerder handelt bij een uithuizing, switch of einde levering, zoveel mogelijk te beschrijven in de overeenkomst en/of in uw algemene voorwaarden. Een en ander dient in overeenstemming te zijn met de Informatiecode. Als leverancier en netbeheerder bent u immers gehouden te handelen conform hetgeen in de Informatiecode is bepaald.
Dit laatste is wat wij ook vinden, gezien vanuit het consumentenrecht. Volgens artikel 52b lid 1 van de Gaswet moeten de voorwaarden transparant, eerlijk en vooraf bekend zijn voor mij als consument en moeten deze gesteld zijn in duidelijke en begrijpelijke taal.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• Erwinned
  • Registratie: april 2013
  • Niet online
Stefan118 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 22:34:

Waarom deed mijn Univé rechtsbijstand dan zo lullig tegen mij 2 jaar geleden door te zeggen dat ze er geen heil in zagen en dat ik de afsluitboete gewoon moest betalen. Konden ze niks aan doen.
Ik heb de mail nog steeds!
Als je het niet met dat oordeel eens was, kon je een beroep op de geschillenregeling doen. Doorgaans betekent dat op kosten van de verzekeraar een advocaat inschakelen voor een second opinion.

Ook kan je zelf gaan procederen, en als je het resultaat behaalt dat zij onmogelijk achtten de gemaakte juridische kosten declareren. Dit is doorgaans ook onder het onderwerp geschillenregeling opgenomen in de polisvoorwaarden.

Ik heb het maar meteen online erbij gezocht, zie onder H8 : https://www.unive.nl/bina...tsbijstandverzekering.pdf

• Erwinned
  • Niet online
drielp schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:15:
[...]

Per mail is de beste manier. Je voorkomt zinloze discussies en je hebt direct schriftelijk bewijs van je opzegging. De ATO zegt Essent op, die heeft 'm ook afgesloten.

Succes met het gezeur van de netbeheerder.
E-mail is prima, maar voor het echte bewijs van aankomst van je mededeling (die mededeling heeft pas werking als die aankomt) heb je dan toch liefst een afleverbevestiging nodig, of een bevestiging van ontvangst/inhoudelijke reactie.

Tegelijkertijd, als je één e-mail stuurt met de opzegging en machtiging ATO te beëindigen, en je krijgt de eindnota voor gas van de leverancier, heb je op z'n minst al wel aannemelijk gemaakt dat het die mail is die is aangekomen bij de geadresseerde leverancier.

• Erwinned
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:11:

Het wordt dan interessant of de ACM ons soort mensen (met een gasaansluiting, maar zonder leveringscontract) als belanghebbende beschouwt:
  1. In de interpretatie van de netbeheerders wel, omdat de Tarievencode Gas ook verplichtingen schept voor de consument (2.5.1.12 / 2.9 notch notch)
  2. In onze strikte interpretatie niet, omdat wij helemaal niet gebonden zijn aan de Tarievencode Gas.
Dit zal inderdaad een potentieel groot probleem zijn v.w.b. de ingezonden brief. Bij individuele besluiten over individuele aansluitingen zal de betrokkene belanghebbende zijn. Maar bij vaststelling van een voor de netbeheerder (en niet voor de afnemer) bindende AVV is een toevallige Tweakers draad (hoe diepgravend en betrokken ook) niet zomaar belanghebbende. Veilig zou het zijn als de brief in ieder geval ook, al is het als bijlage bij hun eigen reactie, wordt ingediend door Consumentenbond, Vereniging eigen huis, en Woonbond.

Ook al zegt de ACM de inhoud in ogenschouw te nemen, dat is nog steeds wat anders dan dat het juridisch vereist/afdwingbaar is, en later in beroep toetsbaar.
Erwinned schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:07:
[...]

E-mail is prima, maar voor het echte bewijs van aankomst van je mededeling (die mededeling heeft pas werking als die aankomt) heb je dan toch liefst een afleverbevestiging nodig, of een bevestiging van ontvangst/inhoudelijke reactie.

Tegelijkertijd, als je één e-mail stuurt met de opzegging en machtiging ATO te beëindigen, en je krijgt de eindnota voor gas van de leverancier, heb je op z'n minst al wel aannemelijk gemaakt dat het die mail is die is aangekomen bij de geadresseerde leverancier.
Het feit dat de energieleverancier naar aanleiding van de opzegging een eindafrekening heeft opgemaakt is inderdaad een goede manier om aan te tonen dat de opzegging op het juiste adres is ontvangen.

Ook een reactie per mail van de energieleverancier met daarin de leugen datze de ATO niet kunnen opzeggen 'zolang er een actieve gasaansluiting aanwezig is', zoals velen hier in praktijk ontvangen is natuurlijk een uitstekende ontvangstbevestiging van de opzegging. Wel raad ik dan aan om weer een berichtje terug te sturen naar de energieleverancier, met verwijzing naar art 3.6 van de algemene voorwaarden van de netbeheerders en de mededeling dat je verwacht dat de energieleverancier je opzegging correct verwerkt.

Een andere mogelijkheid om een ontvangstbevestiging te krijgen, is door gebruik te maken van het contactformulier wat de meeste energieleveranciers op hun website hebben staan. Als je daarmee een bericht verstuurt, krijg je automatisch een bevestiging.

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Nog belangrijker is de werkingssfeer zoals beschreven in artikel 1.1.1:

‘Deze regeling bevat de voorwaarden met betrekking tot de wijze waarop netbeheerders, leveranciers, programmaverantwoordelijken, meetverantwoordelijken en afnemers zich gedragen ten aanzien van de administratieve processen en de uit te wisselen informatie daaromtrent tussen marktpartijen onderling.’

Zolang wij ons als afnemer keurig gedragen en gevraagde informatie uitwisselen, is er niets aan de hand. Voor zover ik heb kunnen nagaan wordt nergens in deze code vermeld dat bij stoppen afname gas of verwijdering meter op initiatief van netbeheerder er kosten verschuldigd zouden zijn.

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:44
colvano schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:27:
Dit topic is heel fijn, zoveel informatie! Allereerst kreeg ik een brief en hierop heb ik een email gestuurd. Ik heb onlangs een mail terug van Liander ontvangen en hierop een reactie gegeven. (Eerdere post)

Mail n.a.v. brief:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mail Liander:
Members only:

Hierop mijn reactie vandaag:
Members only:
En zojuist een reactie ontvangen:
Geachte heer xxxxxx,

Dank voor uw reactie. Uit uw bericht leiden we af dat we verschil van mening blijven houden. Wij handhaven ons standpunt dat wij gerechtigd zijn om in de onderhavige situatie ook zonder (nadere) opdracht de noodzakelijke werkzaamheden op uw kosten uit te voeren. Onze aannemer zal op korte termijn contact met u opnemen om een afspraak te maken voor het uitvoeren van de werkzaamheden. De kosten die hieraan verbonden zijn (€ 687,00 incl. btw) brengen wij daarna via een factuur bij u in rekening brengen. Betaalt u de factuur vervolgens niet binnen de gestelde termijn, dan zullen wij een incassotraject starten. Voor de volledigheid wijzen wij u er nog op dat een dergelijk traject tot (hoge) extra kosten kan leiden. Kosten die Liander op u zal verhalen. Wij hopen echter dat het zover niet hoeft te komen en dat u de factuur op tijd betaalt.

Met vriendelijke groet,

MMH

Klachtenmanagement Liander
@colvano Bijzonder dat je een reactie van de afdeling klachtenmanagement krijgt. Jij hebt toch helemaal geen klacht ingediend? Je hebt slechts Liander van informatie voorzien naar aanleiding van hun brief dat er geen gasleverancier op jouw adres bekend is.

Daar mag je gerust een klacht over indienen ;)

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19:26
Ze noemen het zelf nu "noodzakelijke werkzaamheden". En nu wachten op contact van een aannemer. Er zijn nog best veel wachtenden voor u, ik wacht al sinds half juli....
colvano schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

En zojuist een reactie ontvangen:

[...]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• Peter_B
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:56
Peter_B schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:08:
Ook hier is het gas contract opgezegd bij Enexis. Mijn ouders zijn per 1 april verhuisd naar een appartement met blok-verwarming/-warmwater en ze koken elektrisch, geen noodzaak voor gas dus.

Helaas is met de verhuizing het gas contract niet goed opgezegd, dit is uiteindelijk alsnog gedaan en verrekend door de leverancier (PowerPeers), maar de opzegging van de gas aansluiting is pas per 25 juli 2019 doorgegeven aan Enexis.

En nu is voor mijn ouders ook het circus begonnen, hieronder het verloop tot nu toe.

25 juli 2019
Bevestiging van PowerPeers dat het gas contract is afgemeld (en dat teveel betaalde kosten worden terugbetaald).

10 augustus 2019
Standaard bericht van Enexis "Sluit nieuw contract of voor 15 augustus anders afsluiting".
Perfect dat is wat we willen, dus geen actie ondernomen.

29 augustus 2019
Brief Enexis over afsluiting en dreiging kosten: "Herinnering: Geen gas zonder energiecontract".
Hier op per 1 september als reactie voorbeeld brief 1B:

[...]

2 sptember 2019
Reactie Enexis dat ze Genoodzaakt om de gasaansluiting af te sluiten als er geen gas contract is. En er hierbij kosten in rekening gebracht worden.:

[...]

Deze reactie is hier volgens mij nog niet voorbij gekomen, al is dit een niet onderbouwde brief waarin geen basis wordt genoemd waarop Enexis kosten zouden mogen rekenen.

Ik wil hier als volgend op reageren, aangevuld met het betoog uit basisbrief 2b:

[...]

Kijken wat er gebeurd ;)
Een update van mijn kant, met goed nieuws denk ik. Naar aanleiding van mijn email aan Enexis op 17 september kregen we op 25 september reactie (ik heb even gewacht of hierna nog meer zou komen aan analoge post, maar tot op heden niets):
Beste meneer, mevrouw ...,

Dank u wel voor uw kennisgeving en mijn excuses voor het eerdere misverstand. Ik kan me voorstellen dat u niet onnodig wilt betalen voor een aansluiting die niet van uzelf is. Ik bevestig u graag dat de Aansluit- & Transportovereenkomst automatisch is beëindigd bij het opzeggen van uw energiecontract. Ik zal een melding maken van uw gezonden notificatie.

Met vriendelijke groet,

<<(ander) contact persoon Enexis>>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Excuses voor een "misverstand mbt. onnodige kosten" en een bevestiging van opzegging van de ATO. Klein sprongetje *O* want ik denk dat de kous hiermee af is.

Discoveries are made by not following instructions.

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:32
@colvano, zou je de naam onderaan de brief weg kunnen halen? Anonimiteit alom hier :)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +15Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:58
Enige tijd geleden ontving ik een niet standaard mail van Stedin die ik hier graag wil delen,

Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Wellicht een wat laat antwoord, maar wij zijn aan het kijken wat we met deze gevallen kunnen doen.
Er zijn meerdere klanten, die aan gegeven hebben, niet te willen betalen voor een afsluiting of verwijdering van de (gas)meter en ook geen afspraak hiervoor willen maken.

Zodra wij een passend antwoord hebben, komen wij hierop terug.
Het dossier is voor nu even aangehouden.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Na overleg met Bram Bos heb ik het volgende terug gestuurd,

Beste meneer, mevrouw,

Dank voor uw bericht, waarin u kenbaar maakt dat Stedin aan het nadenken is over een passend antwoord. Ik waardeer die zorgvuldigheid.

Mag ik voorstellen om ook eens gewoon de dialoog te zoeken met een vertegenwoordiging van al die klanten die net als ik geen opdracht tot verwijdering willen geven? Dit zijn veelal zeer betrokken burgers, die deze opstelling niet alleen maar kiezen vanwege hun eigen portemonnee, maar ook vanwege een breed gevoeld onbegrip over het huidige beleid van de netbeheerders bij gasverlaters. Vanuit ons perspectief veroorzaakt dat beleid onnodig hoge maatschappelijke dan wel individuele kosten, en zijn er (zeker gezien de energietransitie) slimmere manieren denkbaar, die veel minder kosten én geen onnodig beslag leggen op schaars technisch personeel.

Hoewel ik er bij blijf dat er ook juridisch geen grond is voor het in rekening brengen van kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting als daar geen opdracht toe is verleend, is het denk ik tijd dat de netbeheerders eens werkelijk het gesprek aangingen met hun klanten over nut en noodzaak van verwijdering zélf bij beëindiging van het gasgebruik. Het zou voor een hoop meer begrip voor de positie van netbeheerders kunnen zorgen als het gesprek weer over inhoud kon gaan, in plaats van over juridisch getrouwtrek.

Ik ben zeker bereid tot zo'n gesprek, en ik weet zeker dat een aantal voortrekkers op dit dossier op Tweakers dat ook is.

In afwachting van uw antwoord,

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • +7Henk 'm!
  • Pinned
Jitta schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:19:
Ze noemen het zelf nu "noodzakelijke werkzaamheden". En nu wachten op contact van een aannemer. Er zijn nog best veel wachtenden voor u, ik wacht al sinds half juli....

[...]
Overzicht van Tweakers bij Liander op de wachtlijst om gebeld te worden door een aannemer om de gasaansluiting te verwijderen, en vervolgens een factuur te krijgen:

Van de Tweakers hieronder is mij alleen bekend dat Liander heeft aangegeven dat de aannemer contact zou opnemen. Ik heb er vast wat gemist. Updates zijn welkom! Mag ook DM. En het is ook geen schande als je door de pomp bent gegaan. Laat het dan wel even weten!
  1. @pleio65: bericht van Liander op 9 juli 2019
  2. @CH4loos: op 10 juli 2019
  3. @wie: op 10 juli 2019
  4. @fishman: op 10 juli 2019
  5. @basvn: op 10 juli 2019
  6. @Jitta: op 11 juli 2019
  7. @JasperK78: op 11 juli 2019
  8. @Leo. P. Klepper: op 11 juli 2019
  9. @Erasmo: op 12 juli 2019
  10. @JopieE: op 13 juli 2019
  11. @mfjnab: op 18 juli 2019
  12. @JoBer: op 18 juli 2019
  13. @BJBoes: op 18 juli 2019
  14. @RudolfM: op 18 juli 2019
  15. @Stefan118: op 22 juli 2019
  16. @desert spider: op 23 juli 2019
  17. @ronjansen87: op 23 juli 2019. Kreeg wel op 4 september een standaard-dreigbrief van Liander met aankondiging gerechtsdeurwaarder en op 19 sep 2019 een standaard-dreigbrief van incassobureau Flanderijn.
  18. @Ennas: op 26 juli 2019
  19. @Erwin_83: op 30 juli 2019
  20. @sideriusj: op 30 juli 2019
  21. @nicoleeuw: op 9 aug 2019
  22. @Opa kroes: op 22 aug 2019
  23. @overhyped: op 24 sep 2019
Lijst met Tweakers met een afspraak met een aannemer:
  1. @Carpjes: bericht op 20 sep 2019; afspraak op 10 okt 2019. Verwijdering heeft plaatsgevonden.
  2. @colvano: bericht op 1 okt 2019; afspraak op 25 okt 2019
Lijst met Tweakers waar daadwerkelijk iets is gedaan:
  1. @Hans299: op 5 juli 2019. Ook gebeld door aannemer op 15 juli 2019. Aansluiting verwijderd op 12-8, én factuur van 687 euro gehad die @Hans299 betwist.
  2. @Bram-Bos: bericht van Liander op 19 juni 2019. Aansluiting op 19 en 20 september geheel verwijderd en factuur voor 605 euro gekregen, die is betwist.
  3. @Stoofie: op 19 juni 2019. Op 23-9 is gasmeter eruit gehaald, koperleiding binnen afgezaagd en dichtgekit, en aansluiting afgekoppeld in de straat, maar omdat de aansluitleiding onder de asfaltweg en de oprit van de buren ligt, is die niet verwijderd. Factuur ontvangen (09-10-19) voor verwijdering à 605 euro
Er zijn daarnaast natuurlijk nog tientallen anderen die helemaal niks hebben gehoord trouwens.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 10-10-2019 12:10 (11%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
@Bram-Bos Liander is nog druk aan het nadenken ofzo over de veiligheid, oftewel niks meer van gehoord. Van een aannemer ook nog niks vernomen.

Oftewel, veiligheid boeit niet bij Liander en deze smoes voor verwijdering is een leuk puntje mochten ze het ooit aandurven een rechtzaak te starten over een onterechte factuur.

(Over 2 maanden ben ik 2 jaar gasloos zonder slotje/verzegeling)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander.

• Hans299
  • Laatst online: 20:12
Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:42:
[...]

Overzicht van Tweakers bij Liander op de wachtlijst om gebeld te worden door een aannemer om de gasaansluiting te verwijderen, en vervolgens een factuur te krijgen:

[list=1]
• @Hans299: op 5 juli 2019. Ook gebeld door aannemer op 15 juli 2019. Aansluiting verwijderd op 12-8, én factuur van 687 euro gehad die @Hans299 betwist.
Herinnering ontvangen vanwege niet betalen factuur; in reactie daarop verwezen naar de betwistingsbrief. Inmiddels zijn 14 dagen verstreken na de herinnering en ik ben nu in afwachting van een incassoprocedure die logischerwijs de volgende stap van Liander zou zijn.

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Mijn gedachte is dat Liander weet van dingspiel en daarop wacht.
Daarbij is er vast een schaarste aan technisch personeel, en is het voor een aannemer een stomme kleine klus. Als hij nou een straat in 1 keer kon doen....

Ik denk ook dat het voor Liander niet aantrekkelijk is om 1 van die mensen met een hele goede brief, die duidelijk is geïnspireerd op een goede voorbeeldbrief, aan te pakken. Die vallen in de categorie ingewikkeld, daar moet je er niet te veel van tegelijk hebben.

Kortom, het zal wel met hele kleine stapjes gaan. Af en toe eentje van hier.

• JP1980
  • Laatst online: 00:11
corsat schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:26:
Enige tijd gekregen ontving een niet standaard mail van Stedin die ik hier graag wil delen.

Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Wellicht een wat laat antwoord, maar wij zijn aan het kijken wat we met deze gevallen kunnen doen.
Er zijn meerdere klanten, die aan gegeven hebben, niet te willen betalen voor een afsluiting of verwijdering van de (gas)meter en ook geen afspraak hiervoor willen maken.

Zodra wij een passend antwoord hebben, komen wij hierop terug.
Het dossier is voor nu even aangehouden.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.
Heel mooi. Ook de reactie. Misschien is er hoop. Al zegt het eigenlijk niks voor het zelfde geld beraden ze zich op de volgende vuile streek. Maar positief blijven!

Wat ik mij afvraag, wat bedoelen ze met "geen afspraak hierover willen maken". Dit gaat toch zeker over financiën? Of weiger je medewerking aan het verwijderen van de gasinstallatie?

Wanneer heb je deze mail ontvangen? 2 weken geleden ontving ik nog een mail met een hele andere strekking.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06:52
@Bram-Bos: de aansluiting is hier inderdaad verwijderd. Dat wil zeggen: gasmeter eruit gehaald, koperleiding binnen afgezaagd en dichtgekit, en aansluiting afgekoppeld in de straat, maar omdat de aansluitleiding onder de asfaltweg en de oprit van de buren ligt, is die niet verwijderd...
Overigens nog geen factuur ontvangen, ik weet dat @Bram-Bos hem binnen een aantal dagen had, hoe lang heb jij moeten wachten @Hans299?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• Hans299
Stoofie schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:20:
@Bram-Bos: de aansluiting is hier inderdaad verwijderd. Dat wil zeggen: gasmeter eruit gehaald, koperleiding binnen afgezaagd en dichtgekit, en aansluiting afgekoppeld in de straat, maar omdat de aansluitleiding onder de asfaltweg en de oprit van de buren ligt, is die niet verwijderd...
Overigens nog geen factuur ontvangen, ik weet dat @Bram-Bos hem binnen een aantal dagen had, hoe lang heb jij moeten wachten @Hans299?
Nou.......of ik gewacht heb ;-)..... 11 dagen na verwijdering meter en tweezijdig afdoppen kreeg ik de factuur.
Toen zijn ze na gaan denken en hebben ze twee en een halve week later de leidingen uit de grond getrokken op mijn terrein. Onder de straat hebben ze hem laten zitten 8)7
Hans299 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Nou.......of ik gewacht heb ;-)..... 11 dagen na verwijdering meter en tweezijdig afdoppen kreeg ik de factuur.
Toen zijn ze na gaan denken en hebben ze twee en een halve week later de leidingen uit de grond getrokken op mijn terrein. Onder de straat hebben ze hem laten zitten 8)7
Nou, dan komen ze na deze mededeling van jou vast nog een keer langs _/-\o_
Kreeg jij factuur per email of per post?

Bram-Bos wijzigde deze reactie 01-10-2019 20:38 (4%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Hans299
Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Nou, dan komen ze na deze mededeling van jou vast nog een keer langs _/-\o_
Kreeg jij factuur per email of per post?
Factuur en herinnering beide per post.
Hans299 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:49:
[...]

Factuur en herinnering beide per post.
Bij mij alleen per email, midden in de nacht. Kennelijk een ander proces doorlopen.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02:18

Erasmo

Laadpaaljager

Sinds mijn repliek niets gehoord van een aannemer of Liander. Ja van de elektra kant van het bedrijf, of ik mijn zonnepanelen aan wilde melden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-11 11:39

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Erwin_83 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:59:

(Over 2 maanden ben ik 2 jaar gasloos zonder slotje/verzegeling)
Bij mijn zoon (@Betonzicht ) precies dezelfde situatie.
Al 2 jaar gasloos, zonder slotje, afdoppen of verwijderen. Eveneens in Liander gebied.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• overwinteraar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 23:42
Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Bij mij alleen per email, midden in de nacht. Kennelijk een ander proces doorlopen.
Nog/al reactie gekregen op je respons op die factuur?
overwinteraar schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:52:
[...]

Nog/al reactie gekregen op je respons op die factuur?
Vandaag:
Geachte heer @Bram-Bos,

Bedankt voor u e-mail wij komen hier nog inhoudelijk op terug.

Met vriendelijke groet,

• Vuiltje
Heb je er zoveel liggen dat ze willen weten of ze aan of uit zijn dan?
Dat is toch een onbegonnen bezigheid bij weer met wolken: aan uit aan uit aan uit

Vuiltje wijzigde deze reactie 01-10-2019 21:58 (16%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• overwinteraar

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Jitta
:9B Wij zijn jarig vandaag. Precies 1 jaar zonder ATO!

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Jitta schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:33:
:9B Wij zijn jarig vandaag. Precies 1 jaar zonder ATO!
Hoe je blij kunt zijn met iets kwijt te zijn waarvan je anderhalf jaar geleden niet eens wist dat je het had....
Gefeliciteerd @Jitta, en je vrolijke, optimistische bijdragen worden zeer gewaardeerd.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02:46

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

Vandaag:

Geachte heer @Bram-Bos,

Met vriendelijke groet,
:X _O-

Wise enough to play the fool

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:58
JP1980 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:52:
[...]

Heel mooi. Ook de reactie. Misschien is er hoop. Al zegt het eigenlijk niks voor het zelfde geld beraden ze zich op de volgende vuile streek. Maar positief blijven!

Wat ik mij afvraag, wat bedoelen ze met "geen afspraak hierover willen maken". Dit gaat toch zeker over financiën? Of weiger je medewerking aan het verwijderen van de gasinstallatie?

Wanneer heb je deze mail ontvangen? 2 weken geleden ontving ik nog een mail met een hele andere strekking.
De mail van stedin was op 9 september aan mij gestuurd. Inmiddels 3 weken verder maar geen reactie meer ontvangen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 21:54:
[...]

Geachte heer @Bram-Bos,

Met vriendelijke groet,

[...]
Een reactie met één zin. En daar zitten dan twee taalfouten in. _/-\o_
(Ik neem aan dat je geknipt en geplakt hebt).

Ennas wijzigde deze reactie 02-10-2019 07:47 (27%)

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:40
Bram-Bos schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:42:
[...]

Van de Tweakers hieronder is mij alleen bekend dat Liander heeft aangegeven dat de aannemer contact zou opnemen. Ik heb er vast wat gemist. Updates zijn welkom! Mag ook DM. En het is ook geen schande als je door de pomp bent gegaan. Laat het dan wel even weten!
  1. @pleio65: bericht van Liander op 9 juli 2019
  2. @CH4loos: op 10 juli 2019
  3. @wie: op 10 juli 2019
  4. @fishman: op 10 juli 2019
  5. @basvn: op 10 juli 2019
  6. @Jitta: op 11 juli 2019
  7. @JasperK78: op 11 juli 2019
  8. @Leo. P. Klepper: op 11 juli 2019
  9. @Erasmo: op 12 juli 2019
  10. @JopieE: op 13 juli 2019
  11. @mfjnab: op 18 juli 2019
  12. @JoBer: op 18 juli 2019
  13. @BJBoes: op 18 juli 2019
  14. @RudolfM: op 18 juli 2019
  15. @Stefan118: op 22 juli 2019
  16. @desert spider: op 23 juli 2019
  17. @ronjansen87: op 23 juli 2019. Kreeg wel op 4 september een standaard-dreigbrief van Liander met aankondiging gerechtsdeurwaarder en op 19 sep 2019 een standaard-dreigbrief van incassobureau Flanderijn.
  18. @Ennas: op 26 juli 2019
  19. @Erwin_83: op 30 juli 2019
  20. @sideriusj: op 30 juli 2019
  21. @nicoleeuw: op 9 aug 2019
  22. @Opa kroes: op 22 aug 2019
  23. @Carpjes: op 20 sep 2019
  24. @overhyped: op 24 sep 2019
  25. @colvano: op 1 okt 2019
  1. @Hans299: op 5 juli 2019. Ook gebeld door aannemer op 15 juli 2019. Aansluiting verwijderd op 12-8, én factuur van 687 euro gehad die @Hans299 betwist.
  2. @Bram-Bos: bericht van Liander op 19 juni 2019. Aansluiting op 19 en 20 september geheel verwijderd en factuur voor 605 euro gekregen, die is betwist.
  3. @Stoofie: op 19 juni 2019. Op 23-9 is gasmeter eruit gehaald, koperleiding binnen afgezaagd en dichtgekit, en aansluiting afgekoppeld in de straat, maar omdat de aansluitleiding onder de asfaltweg en de oprit van de buren ligt, is die niet verwijderd... Nog geen factuur ontvangen.
Er zijn daarnaast natuurlijk nog tientallen anderen die helemaal niks hebben gehoord trouwens.
Vorige week woensdag is Enexis onaangekondigd op het adres langs geweest, maar de bewoner was niet thuis. Men wilde hier komen afsluiten, en er is een brief achter gelaten dat "men" nog terug zou komen.

Geachte heer of mevrouw,
Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten van electriciteit en/of gas.
Enexis Netbeheer is uw netbeheerder en is verplicht om dit te doen volgens de 'Elektriciteitswet
1998' en 'Gaswet'. Wij hebben namelijk doorgekregen van uw energieleverancier dat u sinds 12-2018 geen energiecontract meer hebt. We hebben u hier al schriftelijk voor gewaarschuwd. In deze brief staat wat u van ons kunt verwachten en wat u kunt doen als u bent afgesloten.

U bent nog niet afgesloten. Maak een afspraak
O ze monteurs komen zeer binnenkort terug om u af te sluiten. Maak hiervoor een afspraak en voorkom hogere kosten. Bel onze Klantenservice op 088 857 70 00. Als onze monteurs de volgende keer niet binnen kunnen om u af te sluiten, zullen ze dat buiten doen. Dit is veel duurder dan binnen afsluiten.

Afsluiten doen wij bij voorkeur binnen
De kosten voor af- en heraansluiten hangen af van onze werkzaamheden. Als het kan, sluiten we elektriciteit en/of gas altijd binnen af, in de meterkast. Kunnen we niet binnen afsluiten, dan doen we dat buiten. Dat laatste kost meer tijd en werk, onder andere door de graafwerkzaamheden. Daardoor is buiten afsluiten een stuk duurder dan binnen afsluiten.

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven. Na deze periode kunt u kiezen voor heraansluiten of verwijderen. De kosten voor heraansiuiten of verwijderen brengen wij bij u inrekening. U leest hier meer over op enexis.nl/afsluitenvoorkomen.

Energiecontract geregeld?
Hebt u net een energiecontract geregeld? Pas als wij dit van uw energieleverancier doorkrijgen, stoppen we de procedure om u af te sluiten. Onze monteurs checken uw status voor ze aan het werk gaan, maar het kan gebeuren dat berichten elkaar kruisen. De monteurs moeten in dat geval doorgaan met afsluiten. Vraag daarom uw energieleverancier om het zo snel mogelijk aan ons door te geven als u een geldig energiecontract hebt.
Status energiecontract controleren

Hebt u inmiddels een overeenkomst afgesloten met een energieleverancier? Op enexis.nl/statuscontract kunt u zelf controleren of wij de bevestiging van uw leverancier al hebben ontvangen. U logt in met uw gebruikersnaam: X en wachtwoord:X. Let op: de eerste keer dat u dit doet, krijgt u de vraag om het wachtwoord te wijzigen. Als u op een later moment opnieuw de status van uw contract wilt controleren, gebruikt u uw nieuwe wachtwoord.

Wie is Enexis Netbeheer?
Enexis Netbeheer is in uw regio netbeheerder. Wij beheren het ondergrondse energienetwerk en uw aansluiting op dit netwerk. Voor uw elektriciteits- en/of gasaansluiting betaalt u netwerkkosten via uw energieleverancier. Uw energieleverancier draagt die netwerkkosten af aan Enexis Netbeheer.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice
Enexis Netbeheer B.V.

Buiten afsluiten gaat wat lastig worden in een appartementen complex met nog een aantal bouwlagen erboven ;)
@Basement: een afspraak kunnen ze toch prima maken? Ik neem aan dat die bereidheid al eerder is gecommuniceerd?

• Basement
Bram-Bos schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:06:
@Basement: een afspraak kunnen ze toch prima maken? Ik neem aan dat die bereidheid al eerder is gecommuniceerd?
Ja dat is in elke communicatie uitvoerig uitgesproken.
Zelf bellen dan maar?

• Basement
ik zou niet weten waarom, dan zou het lijken of we opdracht gaan geven.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:55
Basement schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:14:
[...]

Als je alleen een datum doorgeeft?
Doorgeven dat je thuis bent is geen opdracht geven. Je laat alleen maar zien dat je medewerkend bent, sta je sterker bij een eventueel vervolg.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• JP1980
Basement schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:14:
[...]
Ik zou zeker wel zelf bellen al heb je kans dat ze proberen een opdracht te ontlokken maar dat heb je dan wel snel in de gaten. Niet bellen lijkt mij slecht voor je case. Indien mogelijk gesprek opnemen.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-11 16:43
Het is waarschijnlijk handiger om te reageren. (maar wel per email /brief) of opnemen van het gesprek.

Maar het is toch van de zotten dat ze geen afspraak maken dus je kan het ook zo zien denk ik. Omdat ze geen moeite nemen om een afspraak te maken (en jij natuurlijk nog even voor de goede orde een mail stuur dat ze contact met jouw kunnen op nemen voor een afspraak) dat ze hun case alleen maar moeilijker maken. De bal licht bij hun dus hun moeten actie ondernemen omdat zij wat willen van jouw... het omdraaien is om zijn minst heel vreemd en totaal overbodig. Tevens als je geen afspraak maken dan gaan ze toch vanuit buiten afsluiten (maakt jouw niets uit) jij heb 0 belang hierbij.

Heb je wel al aangegeven dat je bereid ben om een afsprak te maken (hoewel ze natuurlijk jouw niet eens gebeld hebben is ook al vreemd) ?

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Hans299
JP1980 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:39:
[...]

Ik zou zeker wel zelf bellen al heb je kans dat ze proberen een opdracht te ontlokken maar dat heb je dan wel snel in de gaten. Niet bellen lijkt mij slecht voor je case. Indien mogelijk gesprek opnemen.
Waarom? Zij willen iets, niet jij. Een mailtje aan de klantendienst volstaat; dat de werkzaamheden voor jou niet hoeven, maar dat alle medewerking wordt verleend. Maar dat ze dan wel tijdig contact opnemen voor het maken van een afspraak. Dat is nog altijd vijf werkdagen vooraf. En je geeft geen opdracht, dus betalen doe je ook niet.
In plaats van zelf bellen kun je natuurlijk ook per mail reageren, met daarbij de verwijzing naar je eerder getoonde bereidheid om op afspraak de Enexis monteur binnen te laten. Maar dat jij simpelweg geen noodzaak voor de werkzaamheden ziet en het de omgekeerde wereld is dat jij een afspraak zou moeten maken voor werkzaamheden die Enexis wil uitvoeren.

Bellen kan ook. Dan raad ik aan om te zorgen voor opname van het gesprek (dat is altijd toegestaan voor een particulier en hoef je niet mede te delen aan je gesprekspartner). De kans is groot dat ze je een opdracht willen laten verstrekken of akkoord willen laten gaan met 'de kosten'. Let dus heel goed op wat je zegt, en meld duidelijk dat je belt omdat Enexis heeft verzocht om een afspraak te maken. Maar dat je geen opdracht geeft voor de werkzaamheden en geen kosten aanvaard voor de werkzaamheden die Enexis op haar initiatief wenst uit te voeren.

Helemaal niet reageren lijkt mij niet handig.

Hans299 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:51:
[...]

Waarom? Zij willen iets, niet jij. Een mailtje aan de klantendienst volstaat; dat de werkzaamheden voor jou niet hoeven, maar dat alle medewerking wordt verleend. Maar dat ze dan wel tijdig contact opnemen voor het maken van een afspraak. Dat is nog altijd vijf werkdagen vooraf. En je geeft geen opdracht, dus betalen doe je ook niet.
Ja, die positie kun je zeker volhouden. Maar waarom niet gewoon de minste willen zijn en even bellen? Maak in dat gesprek duidelijk dat je geen opdracht geeft. Die organisaties zijn zo log dat het misverstand snel ontstaat dat je geen afspraak wilt maken.

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13-11 07:47
Of je belt ze op met de vraag wanneer ze van plan zijn weer langs te komen zodat je thuis bent en de koffie klaar staat voor de monteur?

• Hans299
Bram-Bos schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Ja, die positie kun je zeker volhouden. Maar waarom niet gewoon de minste willen zijn en even bellen? Maak in dat gesprek duidelijk dat je geen opdracht geeft. Die organisaties zijn zo log dat het misverstand snel ontstaat dat je geen afspraak wilt maken.
Is wat mij betreft geen kwestie van de minste willen zijn; al teveel telefoontjes naar slecht luisterende en slecht samenvattende medewerkers gepleegd.
En dan moet je zelf nog de gesprekken opnemen en administreren om nog eens terug te halen en correct samen te vatten.
Nee, dan liever een mailtje sturen, dan staan in een eventueel antwoord van de netbeheerder alle ongerijmdheden in jouw systeem en heb je minimaal een bevestigingsmailtje van ontvangst erbij.

• Hans299
Ep Woody schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:01:
Of je belt ze op met de vraag wanneer ze van plan zijn weer langs te komen zodat je thuis bent en de koffie klaar staat voor de monteur?
Want je blijft tenslotte toch een gastvrije gasverlater. ;)
Naar aanleiding van de opmerking op de Stedin website dat er "geen BTW in rekening [wordt] gebracht als deze dienst op initiatief van Stedin wordt uitgevoerd" had ik de onderstaande chat met Stedin. Het antwoord is: "Dit heeft ermee te maken dat het dan gaat om een gedwongen afsluiting en niet een dienst waar wij BTW over moeten heffen. Een gedwongen afsluiting is geen service. Je betaalt dus alleen voor de kosten die Stedin moet maken om af te sluiten."
Mijn vervolgvragen waarom je dan wel het bedrag (ex BTW) zou moeten betalen als het gedwongen is, leidde weer tot de bekende discussie en artikelen. Volgens Stedin ben je verplicht een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is, maar Stedin leidt die verplichting af uit het feit dat er betaald moet worden voor de aansluiting en dat je alleen maar kunt betalen als er een leveringscontract is.
[16:38, 9/30/2019] Ik: Beste mensen van Stedin,
Op de volgende pagina op jullie website https://www.stedin.net/ta...af-en-heraansluittarieven staat "* Er wordt geen BTW in rekening gebracht als deze dienst op initiatief van Stedin wordt uitgevoerd."
Kunnen jullie me uitleggen waarom in zulke gevallen geen BTW in rekening wordt gebracht?
Alvast dank voor jullie antwoord!
[18:16, 9/30/2019] Stedin whatsapp: Dank je wel! Ik zie dat het gaat om de afsluitkosten en het inrekening brengen van BTW. Wanneer er een gedwongen afsluiting plaatsvind, door het ontbreken van een contract, dan wordt er geen BTW in rekenig gebracht. Weet je voldoende op dit moment?
[18:29, 9/30/2019] Ik: Dankjewel. Ik vroeg me vooral af waarom dan geen BTW? Als je het vrijwillig doet betaal je dus meer!
[20:04, 9/30/2019] Stedin whatsapp: Als je zelf kiest voor het afsluiten ben je goedkoper uit! Als wij gedwongen afsluiten zijn de kosten een stuk hoger!
[20:33, 9/30/2019] Ik: Ah, ik zie het nu! Maar dan blijft de vraag nog steeds: waarom geen BTW heffen als Stedin op eigen initiatief komt afsluiten? Het zal dus niet als korting bedoeld zijn 🙂, maar waarom dan toch niet gewoon BTW rekenen? Just curious...
[09:17, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Dit heeft ermee te maken dat het dan gaat om een gedwongen afsluiting en niet een dienst waar wij BTW over moeten heffen. Een gedwongen afsluiting is geen service. Je betaalt dus alleen voor de kosten die Stedin moet maken om af te sluiten.
[09:24, 10/1/2019] Ik: Okee! Helder! Zeer bedankt
[10:07, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Graag gedaan! Zijn er nog andere vragen?
[11:01, 10/1/2019] Ik: Nou, misschien dan wel de vraag waarom je dan wel zou moeten betalen als het gedwongen is...
[11:40, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Als gebruiker van een aansluiting ben je verplicht om een contract te hebben, zodat je betaald voor het gebruik en gebruik van de meters. Op het moment dat je geen contract meer hebt, worden er eerst brieven verzonden om een contract af te sluiten of de aansluiting buitenwerking te stellen. Gebeurt dit niet dan is de laatste stap het afsluiten van de aansluiting door een monteur. En voor de werkzaamheden die de monteur uitvoert worden kosten inrekening gebracht. Weet je voldoende?
[12:02, 10/1/2019] Ik: Ik snap dat Stedin dan komt afsluiten, maar ik snap niet dat ik dan de kosten (zij het ex BTW) zou moeten betalen. Op grond waarvan zou ik dat dan moeten betalen, als het gedwongen is?
[12:59, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Zolang er een actieve aansluiting is, dan dien jij hier een leveringsovereenkomst voor te hebben. Indien dit niet het geval is en er dus geen kosten voor deze aansluiting worden betaald, dan zijn wij genoodzaakt deze aansluiting af te sluiten. Stedin maakt hier kosten voor. Deze kosten worden dan aan jou doorgerekend. Heb jij zo voldoende antwoord op jouw vraag?
[13:09, 10/1/2019] Ik: Dank maar weer. Mijn vraag blijft echter staan: aan de ene kant zeg je: dit is geen dienst maar gedwongen, daarom geen BTW. Anderzijds zeg je: ik moet wel betalen. Ik snap dat jullie kosten maken, maar ik snap niet waarom ik verplicht zou zijn die te betalen als het onder dwang gebeurd. Is dat een soort boete ofzo?
[13:44, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Die vraag kan ik helaas zonder NAW gegevens ook niet precies beantwoorden. Het is in ieder geval het dekken van de kosten die wij moeten maken.
[15:02, 10/1/2019] Ik: <<PC>>, <<huisnummer>>
[15:42, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Ik krijg helaas geen aansluiting naar voren. Kan dat kloppen? Als er geen contract is op een aansluiting wat actief is dan is eht verplicht om een contract te regelen. Gebeurd dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de aansluiting af te sluiten dit is een dienst vanuit ons en om deze reden wordt er geen BTW in rekening gebracht. Doordat wij langs moeten komen worden de kosten van eht afsluiten bij jou in rekening gebracht. Worden deze kosten niet betaald dan wordt eht doorgezet naar een deurwaarder.
[15:52, 10/1/2019] Ik: Oepsie, typo: <<PC>>, <<huisnummer>>. Er is wel een contract. Ik vraag het me gewoon af. Dat jullie langs moeten komen, wil toch nog niet zeggen dat ik dat moet betalen? Wat is de grondslag daarvoor dan?
[16:55, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Bedankt! Ik begrijp dus dat de vraag los staat van jouw adres. Je moet het zeg maar zo zien dat jij op dat moment niet aan jouw verplichtingen voldoet doordat je nergens voor jouw energie betaalt als je daar geen overeenkomst voor hebt. Je krijgt daar verschillende waarschuwingen ook voor. Een bezoek brengt altijd kosten met zich mee. Indien jij niet aan jouw verplichtingen voldoet en wij moeten uiteindelijk langskomen om jou dan af te sluiten om die reden, dan brengen wij de gemaakte kosten in rekening.
[16:59, 10/1/2019] Ik: Oké. Het wordt al wat helderder. Het is inderdaad op dit moment een vraag los van mijn adres. Bedoel je nu te zeggen, dat de reden dat ik moet betalen is gelegen in het feit dat ik niet aan een verplichting voldoe? Welke verplichting is dat dan? Je had het eerder over de verplichting om een leveringscontract te hebben als er een aansluiting is. Bedoel je die verplichting? Of bedoel je een andere? En zo ja, waar staat eigenlijk dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als er een aansluiting is?
[18:59, 10/1/2019] Stedin whatsapp: Het gaat inderdaad over het hebben van een contract als er een werkende aansluiting is. Meer informatie kun je vinden op https://www.stedin.net/algemene-voorwaarden-voor-thuis. Kan ik je nog ergens anders meehelpen?
[19:01, 10/1/2019] Ik: Ik lees die Algemene Voorwaarden, maar zoek me suf: waar staat dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als ik een actieve gasaansluiting heb?
[09:25, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dit vind je in artikel 14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
[09:26, 10/2/2019] Ik: Dankjewel. Ik lees daarin alleen niet dat 'ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als ik een actieve gasaansluiting heb'. Hoe lees jij dat daarin?
[10:16, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Ik snap dat het wat vaag is misschien. Onder het tarievenblad valt het leveringscontract, die wordt betaald vanuit het tarievenblad.
[10:20, 10/2/2019] Ik: Hmmm, maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag: waar staat in de algemene voorwaarden (14.1 of elders) dat ik een leveringscontract moet hebben als ik een actieve gasaansluiting heb? Stel, ik ga offgrid, en haal mijn stoppen in de meterkast eruit en draai de gaskraan dicht, wát belet me dan in die Algemene Voorwaarden of waar dan ook om ook mijn leveringscontract voor elektra en gas op te zeggen? Je zei namelijk eerder dat er een verplichting was om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is.
[11:17, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dit staat in het stukje "De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd' Deze bedragen worden via de leverancier betaald voor onder andere het in stand houden van de aansluiting. Als je dus niet meer betaald aan door het niet hebben van een contract dan zijn de kosten deactiveren of verwijderen voor de contractant. Dit vind je terug in artikel 5.3.
[11:22, 10/2/2019] Ik: OK, maar dat laat toch onverlet dat niet in 14.1 en ook niet in 5.3 staat dat ik verplicht ben om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is? En dat was de verplichting waar ons hele gesprek ongeveer mee begon.
[11:46, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Er staat dat je een bedrag verschuldigd bent en de kosten voor de aansluiting worden betaald via jouw leverancier. Dus als je geen contract hebt dan betaal je niet voor de aansluiting. Ik kan het helaas niet op een andere manier uitleggen. Mocht je nog meer vragen hebben over de rechten en plichten van netbeheerders en klanten dan verwijs ik je door naar de Autoriteit Consument en Markt.
[11:50, 10/2/2019] Ik: Ik concludeer dat je het met me eens bent dat er niet in de algemene voorwaarden staat dat je verplicht bent om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is. Dat ik dan niet betaal voor de aansluiting is correct, maar dat wil dus nog niet zeggen dat ik verplicht ben om zo'n leveringscontract te hebben. Dat leid je er al interpreterend maar uit af.
[11:57, 10/2/2019] Stedin whatsapp: Dat is helaas dan wel een verkeerde interpretatie van mijn antwoord. Daarnaast interpreteer ik dat daar niet uit maar is dat een direct verband/gevolg. De enige mogelijkheid om ons te betalen voor de aansluiting is namelijk via een leveringscontract. Voor verdere vragen wil ik je toch echt doorverwijzen naar het ACM en je nog een hele fijne dag toewensen. Groeten ^MM
[12:00, 10/2/2019] Ik: Jij ook een hele fijne dag!

• Vuiltje
Zouden ze iemand van de lagere school geplukt hebben en voorzien hebben van een boek met standaard antwoorden en de opdracht "kies daar maar uit".
In elke zin staan taalfouten.

Ik ben afgehaakt halverwege, wat een ergernis.

Hans299 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Want je blijft tenslotte toch een gastvrije gasverlater. ;)
De verbaasde blikken van de monteurs zijn toch ook wel goud waard. Ze komen voor een gedwongen afsluiting en verwachten de zoveelste wanbetaler die tegen hen uit zijn/haar plaat gaat. In plaats daarvan worden ze vriendelijk te woord gestaan, netjes binnengelaten en krijgen ze nog een bakkie koffie aangeboden ook! _/-\o_

@Bram-Bos Weer een heleboel tekst zonder dat er iets concreets gemeld wordt door Stedin. De verschuldigdheid van de kosten komt voort uit 14.1 van de AV, maar dat zegt niets over het verplicht hebben van een overeenkomst.

@Ivow85: in ieder geval is dus bevestigd dat Stedin geen BTW rekent als afsluiting c.q. verwijdering plaatsvindt op hun eigen initiatief. En daar is vast een hele goede fiscale reden voor die voor andere netbeheerders evengoed geldt.

Daarmee staat tevens vast dat Stedin erkent dat er geen overeenkomst aan ten grondslag ligt.

Verder kunnen we nu in de fijne semantische details gaan treden van het woord 'gedwongen': is een afsluiting of verwijdering 'gedwongen' als je netjes een afspraak maakt en/of daartoe expliciet bereid bent, en de koffie hebt klaar staan als de monteurs langskomen?

Bram-Bos wijzigde deze reactie 02-10-2019 12:32 (8%)

• Wodan89
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12-11 20:52
Kwam dit net tegen. Mogelijk een eenvoudigere manier van afsluiten
https://www.liander.nl/ni...lijke-afsluiting-met-foam

9500wp Solaredge, 6Kw wp pana

• ArnoA
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 13-11 16:24
Goedemiddag.
Count me in! :)
Ik heb ook opgezegd bij de leverancier incl. machtiging ATO. Nu heb ik al na 5 dagen bericht gekregen van de netbeheerder (Stedin). In brief 1b gaat het over de termijn van 10 dagen. Wacht ik nog even een paar dagen zodat die termijn verstreken is voordat ik 1b verstuur?

• JP1980
ArnoA schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:45:
Goedemiddag.
Count me in! :)
Ik heb ook opgezegd bij de leverancier incl. machtiging ATO. Nu heb ik al na 5 dagen bericht gekregen van de netbeheerder (Stedin). In brief 1b gaat het over de termijn van 10 dagen. Wacht ik nog even een paar dagen zodat die termijn verstreken is voordat ik 1b verstuur?
Post bij voorkeur even je brief. Bij Stedin had ik een aangepaste versie nodig van 1b namelijk.

Ik heb wel gewacht tot na de 10 werkdagen

Wees ook voorbereid op een telefoontje van Stedin binnenkort. Hierin gaan ze je wederom vertellen dat je een keus moet maken.

Probeer dat gesprek bij voorkeur zo snel mogelijk af te kappen met een dooddoener dat je de 'aangeboden opties' zult bestuderen. Het heeft niet veel zin om telefonisch de discussie te doen.

• ArnoA
JP1980 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Post bij voorkeur even je brief. Bij Stedin had ik een aangepaste versie nodig van 1b namelijk.

Wees ook voorbereid op een telefoontje van Stedin binnenkort. Hierin gaan ze je wederom vertellen dat je een keus moet maken.

Probeer dat gesprek bij voorkeur zo snel mogelijk af te kappen met een dooddoener dat je de 'aangeboden opties' zult bestuderen. Het heeft niet veel zin om telefonisch de discussie te doen.
Ik heb nog even geduld. Thanks. Mijn telefoonnummer hebben ze denk ik niet, maar bedankt voor de tip. Zal vanavond even een foto van de brief maken.

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06:49

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik ontving onderstaande e-mail van provincie Fryslan:

In Garyp (gemeente Tytsjerksteradiel) worden de eerste gasmeters verwijderd. De aanpak, samen met de Enerzjykoöperaasje, is een mooi voorbeeld voor de hele provincie. De provincie Fryslân stelt daarom 250.000 euro beschikbaar. Op donderdag 19 september namen gedeputeerde Sietske Poepjes en wethouder Andries Bouwman een kijkje bij een modelwoning in het dorp.

Nou vraag ik met af, moet er voor elke verwijderde gasmeter 687,- euro worden betaald.

Ik heb al een mail gestuurd aan provincie@fryslan.frl

Wellicht een idee als meerdere mensen dit zouden doen. Ik heb al een paar keer een mail gestuurd naar de Enerzjykoöperaasje, maar geen antwoord gekregen.

https://www.fryslan.frl/h...dgasvrij-garyp_19357.html

Naar aanleiding van uw contact met de provincie Fryslân is uw vraag geregistreerd onder zaaknummer KCC-58388-M1V5L3.

Deze vraag/opmerking, met als onderwerp 'Verwijderen gasmeters in Garyp', is intern doorgestuurd met het verzoek om u een reactie te sturen. Bij correspondentie over deze zaak verzoek ik u het eerdergenoemde zaaknummer te vermelden.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mei freonlike groetnis,

We wachten het af.

sideriusj wijzigde deze reactie 02-10-2019 17:09 (28%)

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:50
Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:44:
Kwam dit net tegen. Mogelijk een eenvoudigere manier van afsluiten
https://www.liander.nl/ni...lijke-afsluiting-met-foam
Uit dit artikel.
Liander ziet het als haar maatschappelijke taak continu te zoeken naar manieren om efficiënter en klantvriendelijker te werken. Enerzijds om onze monteurs efficiënter in te zetten, anderzijds om de kosten en de overlast te verminderen voor klanten.
Zo jammer dat wij daar niets van merken.

Als Liander met een voorstel kwam om meterhuur te stoppen, transport te stoppen, en alleen een kleine vergoeding voor leidingbeheer in rekening te brengen zou ik ‘t direct doen. Alleen maar voordelen, geen kapitaal vernietiging als er toch een alternatief voor aardgas komt, de instandhouding en controle is gewaarborgd en tzt kan de hele wijk van te gas af. Maar nee, die leiding moet en zal stuk.
overhyped schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:23:
Als Liander met een voorstel kwam om meterhuur te stoppen, transport te stoppen, en alleen een kleine vergoeding voor leidingbeheer in rekening te brengen zou ik ‘t direct doen. Alleen maar voordelen, geen kapitaal vernietiging als er toch een alternatief voor aardgas komt, de instandhouding en controle is gewaarborgd en tzt kan de hele wijk van te gas af. Maar nee, die leiding moet en zal stuk.
We hebben in het verleden weleens wat zitten rekenen aan de kosten van het uitsluitend volhouden van de periodieke driejaarlijkse controle van de gasleidingen. Daarmee zou al voldaan zijn aan de NEN volgens KIWA.
Zie hier en de posts daarop.

• JP1980
sideriusj schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 14:20:
Ik ontving onderstaande e-mail van provincie Fryslan:

In Garyp (gemeente Tytsjerksteradiel) worden de eerste gasmeters verwijderd. De aanpak, samen met de Enerzjykoöperaasje, is een mooi voorbeeld voor de hele provincie. De provincie Fryslân stelt daarom 250.000 euro beschikbaar. Op donderdag 19 september namen gedeputeerde Sietske Poepjes en wethouder Andries Bouwman een kijkje bij een modelwoning in het dorp.

Nou vraag ik met af, moet er voor elke verwijderde gasmeter 687,- euro worden betaald.

Ik heb al een mail gestuurd aan provincie@fryslan.frl

Wellicht een idee als meerdere mensen dit zouden doen. Ik heb al een paar keer een mail gestuurd naar de Enerzjykoöperaasje, maar geen antwoord gekregen.

https://www.fryslan.frl/h...dgasvrij-garyp_19357.html
Hier zijn wij van mening dat het verwijderen van een gasaansluiting gratis is. Maar vanuit de mening van netbeheerders is er wel eens een minimale korting te krijgen bij collectieve verwijdering. De situatie in Garyp een beetje kennende verwacht ik niet dat er op die manier veel winst te halen is want in de meeste gevallen moet je dan directe buren zijn.

Edit : Garyp is Liander gebied en daar vind ik geen meervoudige tarieven. Bij Stedin krijg je iets korting als je met meer dan 3 tegelijk het gas verlaat.

JP1980 wijzigde deze reactie 02-10-2019 14:56 (5%)

• josvandekoffie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 12:50
Bedankt voor jullie bijdrage en tips voor mijn discussie met Enexis! Ik vraag mij af of ik nu wel of niet moet reageren naar de klachtenservice van Enexis, nu ze zeggen dat mijn dossier is gesloten. Het kan zijn dat wanneer ik niet reageer dat later weer kan worden uitgelegd als: "Maar de klant heeft niks meer van zich laten horen dus de factuur is niet meer betwist. "

Zou het verstandig zijn het volgende in ieder geval te versturen?
Beste mevrouw van de klachtenservice,
U geeft aan dat u niet inhoudelijk wilt reageren op mijn reeks aan juridische argumenten in mijn klacht. U heeft mij niet kunnen overtuigen dat ik verplicht ben uw factuur voor "buiten werking stellen" te betalen.Ik zie geen noodzaak om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie omdat ik niets van u verlang. De factuur betwist ik nog steeds.

Met vriendelijke groet, josvandekoffie

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:55
Bram-Bos schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:17:
@drielp: de-activeren betekent m.i. verzegelen/slotje plaatsen. In jouw geval zou ik gewoon niks doen: ze hebben (zij het wat ruw) gedeactiveerd en je hebt nooit een factuur ontvangen, dus waarom zou je. Een dossierpost wordt overigens op prijs gesteld :P
Dossierpost staat op: drielp in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rommelzolder
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14-11 14:15
Vraagje,

Ik heb mijn nieuwe energie leverancier (Pure-Energie) gevraagd mijn ATO op te zeggen voor gas.
Zij geven aan dat ik dat zelf moet doen bij de netbeheerder (Liander), omdat zij dat niet voor mij in orde kunnen maken, zeggen ze.
Wat is wijsheid qua timing: mijn nieuwe contract gaat op 11 november in; wanneer bij Liander de ATO opzeggen? Of Pure-Energie bewegen dat zij dat alsnog doen?

Ben benieuwd naar jullie advies

Met vriendelijke groet

• Jitta
Je hebt gas en electra opgezegd bij je vorige leverancier, toch? Daarmee is je ATO opgezegd. Je kunt bevestiging vragen bij je vorige leverancier, die moeten dat voor jou hebben gedaan. Als je wel bij Pure Energie een electra- en gascontract hebt afgesloten, en nu gas bij hen opzegt, kunnen zij wél je ATO opzeggen. Het is je húidige gasleverancier bij wie je opzegt en wie je machtigt de ATO op te zeggen (hoeft niet expliciet, mag wel)
Rommelzolder schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:35:
Vraagje,

Ik heb mijn nieuwe energie leverancier (Pure-Energie) gevraagd mijn ATO op te zeggen voor gas.
Zij geven aan dat ik dat zelf moet doen bij de netbeheerder (Liander), omdat zij dat niet voor mij in orde kunnen maken, zeggen ze.
Wat is wijsheid qua timing: mijn nieuwe contract gaat op 11 november in; wanneer bij Liander de ATO opzeggen? Of Pure-Energie bewegen dat zij dat alsnog doen?

Met vriendelijke groet

Jitta wijzigde deze reactie 02-10-2019 19:50 (6%)

• JP1980
Vraagje,

Met vriendelijke groet
Klinkt als potentieel onhandig wat je hebt gedaan. Heb je bij je nieuwe leverancier ook gas aangevraagd? Zo niet dan moet je gas opzeggen bij je oude (huidige) leverancier. Als je wel een gascontract hebt bij je nieuwe leverancier dan is dat vrij ingewikkeld denk ik om nu op te zeggen. Je zou dan nu bij je oude leverancier moeten opzeggen, maar dan kan het zijn dat de nieuwe leverancier deze weer activeert. In dat geval zou ik denk ik wachten tot het nieuwe contract ingaat en bij je nieuwe leverancier daarna gas opzeggen. Waarbij je weer moet denken aan behoud van welkomstbonus.

Wat je in ieder geval niet hoeft te doen is opzeggen bij de netbeheerder. Dat is niet waar wat de medewerker van pure energie heeft gezegd.
josvandekoffie schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:01:
Bedankt voor jullie bijdrage en tips voor mijn discussie met Enexis! Ik vraag mij af of ik nu wel of niet moet reageren naar de klachtenservice van Enexis, nu ze zeggen dat mijn dossier is gesloten. Het kan zijn dat wanneer ik niet reageer dat later weer kan worden uitgelegd als: "Maar de klant heeft niks meer van zich laten horen dus de factuur is niet meer betwist. "

Zou het verstandig zijn het volgende in ieder geval te versturen?

[...]
Ik denk dat dat nooit weg is. Ik verwacht dat alleen de klachtenprocedure is gestopt van de zijde van Enexis. Je mailtje is prima. Je zou nog 'dan ook' kunnen toevoegen, en 'juridische' weglaten. "U geeft aan dat u niet inhoudelijk wilt reageren op mijn reeks aan juridische argumenten in mijn klacht. U heeft mij dan ook niet kunnen overtuigen dat ik verplicht ben uw factuur voor "buiten werking stellen" te betalen. Ik zie geen noodzaak om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie omdat ik niets van u verlang. De factuur betwist ik nog steeds."

• josvandekoffie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 12:50
Bram-Bos schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat dat nooit weg is. Ik verwacht dat alleen de klachtenprocedure is gestopt van de zijde van Enexis. Je mailtje is prima. Je zou nog 'dan ook' kunnen toevoegen, en 'juridische' weglaten. "U geeft aan dat u niet inhoudelijk wilt reageren op mijn reeks aan juridische argumenten in mijn klacht. U heeft mij dan ook niet kunnen overtuigen dat ik verplicht ben uw factuur voor "buiten werking stellen" te betalen. Ik zie geen noodzaak om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie omdat ik niets van u verlang. De factuur betwist ik nog steeds."
@Bram-Bos, Een goede aanvulling. De mail naar Enexis is verzonden. Tevens heb ik de brieven van Enexis geupload bij het dossier.
Supercase. Inclusief een mailtje van de monteur ter afronding :P

• Vuiltje
Rommelzolder schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:18:
Nieuw op dit forum; Ik zou me willen beperken tot alleen het opzeggen van de levering van gas bij mijn nieuwe energieleverancier.
Vuiltje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:42:
[...]

Als je gaat overstappen:
Ik zou bij de oude leverancier gas en elektra opzeggen. en daarvan een bevestiging vragen.
Daarna bij een nieuwe alleen elektra aanvragen.
Vraagje,

Beetje jammer dat je gekregen advies dan toch niet opvolgt.

• ArnoA
JP1980 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

hierbij de brief

en de achterkant

het valt me op dat ze niks over gas zeggen, maar alleen over energie spreken. Ik blijf gewoon electra afnemen. Voldoet 1b gewoon?
Zie Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" voor een aanpassing als de tien werkdagen nog niet zijn verstreken. Je kunt ook gerust wachten met reageren tot ná die tien werkdagen overigens.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 02-10-2019 22:19 (11%)

• ArnoA
Bram-Bos schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:17:
[...]

Zie Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" voor een aanpassing als de tien werkdagen nog niet zijn verstreken. Je kunt ook gerust wachten met reageren tot ná die tien werkdagen overigens.
Ja ik doe de aanpassing thanks.

• overwinteraar
Vandaag sessie met regionale gemeenten over energietransitie gehad. Belangrijke insteek daarbij is, naast all-electric, het bestaande gasnetwerk in bepaalde wijken/buitengebied in stand houden voor waterstof, bio-gas of groen gas. En vooral ingestoken op individuele oplossingen. Toch maar gevraagd waarom netbeheerders, waarvan dezelfde gemeenten aandeelhouder zijn, het netwerk in de wijken/buitengebied verwijderen, waar gemeenten het netwerk juist intact willen laten. En hoe bij toch verwijderen een meer collectieve aanpak gehanteerd kan worden. Gek genoeg waren dit toch wel lastige vragen... het antwoord laat nog even op zich wachten. ;)

En passant ook de discussie over kosten die netbeheerders in rekening willen brengen nog even aangezwengeld, aangezien er ook genoeg raadsleden van de #aandeelhouders aanwezig waren.

Een hele opgave, die #energietransitie :P

• JP1980
ArnoA schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:02:
[...]
hierbij de brief
[Afbeelding]
en de achterkant
[Afbeelding]

het valt me op dat ze niks over gas zeggen, maar alleen over energie spreken. Ik blijf gewoon electra afnemen. Voldoet 1b gewoon?
Lijkt heel erg op mijn brief.
Met het grappige verschil dat ze hebben toegevoegd dat ze wettelijk verplicht zijn af te sluiten wanneer er geen contract beschikbaar is.

De procedures en standaard briefsjablonen zijn dus nog steeds in ontwikkeling.

Ik heb een combinatiebrief 1a en 1b gestuurd gezien ze niet direct over kosten beginnen, maar dit wel doen als je de linkjes volgt.
EDIT : fout dus. In de brief die ik kreeg stond niks over kosten, maar dit hebben ze bij jou ook toegevoegd. Je hebt dus alleen aanpassing van het 10 werkdagen stuk van @Bram-Bos nodig.

JP1980 wijzigde deze reactie 03-10-2019 00:26 (9%)

• Cable_boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:38
Kleine update van mijn dossier:

9 september, Telefonisch contact met Essent (op initiatief van Cable_boy):
Eerste poging tot opzegging maar er wordt gevraagd eerst gas aansluiting te laten opzeggen bij Enexis

9 september, Email 'Opzegging leveringscontract voor gas'

10 september, Telefonisch contact met Essent (gebeld door Essent):
Mevrouw geeft aan het contract op te zeggen en het misverstand met het leegstand contract te corrigeren inclusief de ATO op te zeggen bij Enexis.

2 oktober, Email ontvangen 'afhandeling van onterechte aanmelding'

3 oktober, Email ontvangen 'Eindafrekening'

Email 'afhandeling van onterechte aanmelding':
Beste heer Cable_boy,

Uit onze gegevens blijkt dat u onterecht bent aangemeld voor de levering van gas op het adres <adres Cable_boy>. Graag informeer ik u over de afhandeling van deze onterechte aanmelding.

Ik heb de aanmelding in onze klantenadministratie ongedaan gemaakt. Daarbij heb ik geconstateerd dat u reeds een of meerdere termijnbedragen hebt betaald voor bovengenoemd adres. Deze reeds betaalde termijnbedragen worden binnen zes weken teruggestort op het bij ons bekende rekeningnummer. U ontvangt hiervan een bevestiging in de vorm van een eindrekening.

U heeft aangegeven geen gebruik te willen maken van de gasaansluiting. U zult zelf contact moeten opnemen met de netbeheerder om de gasaansluiting te laten verwijderen of verzegelen. Vanaf 2 oktober is Essent of andere energiemaatschappij geen leverancier meer voor de gasaansluiting op het adres <adres Cable_boy>

Vragen
Heeft u nog vragen neem dan contact met ons op via 0900-1550 (u betaalt alleen uw gebruikelijke belkosten) op werkdagen van 8.00 - 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 - 13.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
In ons geval hebben we voor minstens een half jaar 2 huizen waarvan er 1 gerenoveerd wordt. Hiervoor werd er geadviseerd een leegstand contract aan te gaan. Er is echter ten onrechte ook een gas contract afgesloten maar dit is zoals je hierboven kunt lezen gecorrigeerd. Er staat niet expliciet vermeld dat ze de ATO hebben opgezegd al hebben ze dat telefonisch wel toegezegd.
De klantenservice die reageerde op mijn mail is duidelijk constructiever en klantvriendelijk dan de personen die ik heb gesproken toen ik ze zelf belde.
Nu is het wachten op de Enexis want ik wil zelf geen opdracht geven tot verwijderen of verzegelen. Zeker niet als daar nog steeds de absurd hoge kosten voor in rekening worden gebracht.

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || PV: 7000 Wp

JP1980 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 00:21:
[...]
Lijkt heel erg op mijn brief.
Met het grappige verschil dat ze hebben toegevoegd dat ze wettelijk verplicht zijn af te sluiten wanneer er geen contract beschikbaar is.
Het valt me nu pas op dat in die brief de kop een iets andere bewering bevat dan het tekstje eronder.
De kop luidt: "Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een leverancier"
In de tekst eronder staat alleen: "Als er bij ons geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht de aansluiting af te sluiten."

De kop suggereert de verplichting die die WhatsApp-medewerker van Stedin naar mij ventileerde: "de aangeslotene is verplicht om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is." De tekst suggereert alleen dat Stedin iets moet bij het ontbreken van een leveringscontract.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:04

servies

Veni Vidi Servici

Bram-Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:59:
De kop suggereert de verplichting die die WhatsApp-medewerker van Stedin naar mij ventileerde: "de aangeslotene is verplicht om een leveringscontract te hebben als er een actieve aansluiting is." De tekst suggereert alleen dat Stedin iets moet bij het ontbreken van een leveringscontract.
En wat die WhatsApp-medewerker vertelt is ook correct:
Bij een actieve aansluiting...
Alleen is bij gaslozen (dat klinkt eigenlijk best treurig :o) geen sprake van een actieve (gas)aansluiting, maar dat is er blijkbaar niet in te krijgen bij de netbeheerders (bewust of onbewust)...

servies wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:07 (6%)

• BJBoes
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11-11 13:56
@Bram-Bos Hier nog geen meldingen gehad naar de laatst verzonden brief/email.

Dat was een reactie op de brief van "we sturen een monteur en een rekening na de werkzaamheden"
op die brief heb ik gereageerd met een combinatie van beide voorgestelde teksten van jouw zelf en ivow volgens mij.

Dus wat mij betreft zijn jullie @Bram-Bos @Stoofie @Hans299 als test case gebruikt om te zien wat het ze gaat brengen, mocht het wel voor een rechter komen. En wachten ze op een uitspraak om te zien wat ze met de rest willen doen!

Ik verwacht dan ook niet eerder dan tegen het einde van een mogelijk scenario pas weer is wat te horen van Liander. Zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten :)

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

servies schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

En wat die WhatsApp-medewerker vertelt is ook correct:
Bij een actieve aansluiting...
Alleen is bij gaslozen (dat klinkt eigenlijk best treurig :o) geen sprake van een actieve (gas)aansluiting, maar dat is er blijkbaar niet in te krijgen bij de netbeheerders (bewust of onbewust)...
Nou, in netbeheer-jargon is een actieve aansluiting een aansluiting die in principe gebruikt kan worden. Zodra deze verzegeld is, is die pas gedeactiveerd. Het maakt dus niet uit of jij je kraantje hebt dichtgedraaid of niet.

Wat de Whatsapp-medewerker is zeker niet correct. Zijn redenering komt erop neer dat de bakker op de hoek vindt dat jij mee moet betalen aan de winkel, ook als je niks bij hem koopt, zolang die winkel open is. "Immers, zijn vaste kosten lopen door, en die moeten betaald."
BJBoes schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:18:
Dus wat mij betreft zijn jullie @Bram-Bos @Stoofie @Hans299 als test case gebruikt om te zien wat het ze gaat brengen, mocht het wel voor een rechter komen. En wachten ze op een uitspraak om te zien wat ze met de rest willen doen!
Ik denk dat vooral @Hans299 een echte testcase is, en dat bij @Stoofie en mij alleen maar verwijderd is omdat ze hopen van ons gezeur af te zijn. Die laatste dossiers zijn dermate tenenkrommend, dat het bij een rechter nooit tot algemene jurisprudentie zou leiden. In het geval van @Hans299 hebben we hier nog wel wat gun powder droog liggen, echter.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 03-10-2019 10:35 (28%)

• JP1980
Bram-Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:33:
[...]
Wat de Whatsapp-medewerker is zeker niet correct. Zijn redenering komt erop neer dat de bakker op de hoek vindt dat jij mee moet betalen aan de winkel, ook als je niks bij hem koopt, zolang die winkel open is. "Immers, zijn vaste kosten lopen door, en die moeten betaald."
Weet niet of die analogie heel sterk is. Brood is een product. Netbeheerders leveren een dienst.

Voor de levering van gas praat je zowel over een product en een dienst. Het product is gas, de dienst is het transport van gas. De netbeheerder zal beweren dat ze nog steeds een dienst leveren.

Bij de bakker hebben we het alleen over een product. Tenzij je de bakker elke dag laat bezorgen. Bezorgen is een dienst. Nu is het vrij lastig om bij een bakker een lege bestelling te doen, en dit toch te laten bezorgen en dan klagen over de in rekening gebrachte bezorgkosten omdat hij geen product levert. :+

Punt is dat bij beëindiging van een dienst de leverancier van de dienst geen kosten in rekening brengt voor de beëindiging van de dienst.

• Hans299
Bram-Bos schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:33:
[...]

Nou, in netbeheer-jargon is een actieve aansluiting een aansluiting die in principe gebruikt kan worden. Zodra deze verzegeld is, is die pas gedeactiveerd. Het maakt dus niet uit of jij je kraantje hebt dichtgedraaid of niet.

[...]

Ik denk dat vooral @Hans299 een echte testcase is, en dat bij @Stoofie en mij alleen maar verwijderd is omdat ze hopen van ons gezeur af te zijn. Die laatste dossiers zijn dermate tenenkrommend, dat het bij een rechter nooit tot algemene jurisprudentie zou leiden. In het geval van @Hans299 hebben we hier nog wel wat gun powder droog liggen, echter.
Ik heb zelf ook nog wel wat interessant vuurwerk klaarliggen, :9 maar we gaan gewoon afwachten wat Liander te brengen heeft......

• Basement
Na mijn post gisteren, dat er monteurs van Enexis aan de deur zijn geweest en ik aantal verschillende reacties van mensen hier heb door gelezen van voors en tegen van om contact met enexis op te nemen, ben ik geneigd om dit bericht te sturen naar diegene die met mij heeft gecommuniceerd heeft over deze aansluiting.

Beste,

Woensdag 25 september j.l. zijn er monteurs van Enexis aan de deur geweest om het adres XXX af te sluiten van het gas. De huurder/bewoner was op dat moment niet huis en de monteurs hebben een brief in de bus gedaan.

U bent en blijft nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt. Eventuele facturen worden bij voorbaat betwist.

Als u conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB:
4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene, handelt staan u monteurs nooit voor de gesloten deur.

Met vriendelijke groet,

Tips of aanvullingen zijn welkom.

• Vuiltje
Basement schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:03:
om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst,
Noem het "handelingen werkzaamheden te verrichten waarvan U vindt dat ze gebeuren moeten", of iets van die strekking.

Afdoppen of weghalen zijn namelijk geen noodzakelijke handelingen waarover in de voorwaardes gesproken wordt.
Dat zijn alleen dingen die in de computers dienen te gebeuren.

• JP1980
Hans299 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Ik heb zelf ook nog wel wat interessant vuurwerk klaarliggen, :9 maar we gaan gewoon afwachten wat Liander te brengen heeft......
Je hebt zin in de juridische strijd? In dat geval kan je misschien beter een beetje veinzen dat je een makkelijk slachtoffer bent in plaats van zo verschrikkelijk zelfverzekerd over te komen. Voor je het weet zoeken ze een ander slachtoffer als ze meelezen. O-)
@Vuiltje @Basement ik zou zelfs het woord handelingen vervangen voor werkzaamheden. Om zo raakvlakken met art 3.6AV zo veel mogelijk te vermijden. De werkzaamheden die nu nog gedaan moeten worden zijn immers simpelweg niet noodzakelijk om de overeenkomst (ATO) te beëindigen, want de ATO was al beëindigd voordat de netbeheerder de discussie aan ging.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 02:46

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

@Basement u monteurs > uw monteurs

Wise enough to play the fool

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-11 11:39

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Basement schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 11:03:
De huurder/bewoner was op dat moment niet huis en de monteurs hebben een brief in de bus gedaan.
Huis = thuis

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• Vanhetgasaf
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 10-11 09:46
Zojuist een brief ontvangen van Stedin. Daarin geven ze aan mijn dossier te hebben overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

"Wij hebben binnen de gestelde termijn geen aanmelding ontvangen en er heeft geen (vrijwillige) afsluiting plaatsgevonden. Uw dossier is daarom overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Zo nodig vragen wij toestemming aan de rechter om uw pand de betreden om de energietoevoer af te sluiten."

("de betreden" is een tikfout in de brief en niet van mij)

Zij willen nog steeds een contract van me of een afsluiting. Het is mij volstrekt onduidelijk wat een gerechtsdeurwaarder zou moeten gaan doen met dit dossier. Ik heb onlangs via mijn oude energieleverancier naar Stedin aangetoond dat ik sinds het opzeggen van het contract geen gas meer heb verbruikt en ik heb in voorgaande correspondentie aangegeven dat ik alle medewerking wil verlenen als Stedin de meter of de aansluiting wil verwijderen of afsluiten. Naar mijn mening, en de mening van vele anderen, is er geen enkele wettelijke grond die mij verplicht om een contract voor levering van gas te hebben als ik niet meer verbruik of anders de aansluiting te laten verwijderen en daarvoor de kosten te dragen.

Ik zit ook te denken om het bovenstaande te antwoorden naar Stedin.

Vanhetgasaf wijzigde deze reactie 03-10-2019 16:23 (3%)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Vanhetgasaf schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:22:
Zojuist een brief ontvangen van Stedin. Daarin geven ze aan mijn dossier te hebben overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.

"Wij hebben binnen de gestelde termijn geen aanmelding ontvangen en er heeft geen (vrijwillige) afsluiting plaatsgevonden. Uw dossier is daarom overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Zo nodig vragen wij toestemming aan de rechter om uw pand de betreden om de energietoevoer af te sluiten."

Zij willen nog steeds een contract van me of een afsluiting. Het is mij volstrekt onduidelijk wat een gerechtsdeurwaarder zou moeten gaan doen met dit dossier. Ik heb onlangs via mijn oude energieleverancier naar Stedin aangetoond dat ik sinds het opzeggen van het contract geen gas meer heb verbruikt en ik heb in voorgaande correspondentie aangegeven dat ik alle medewerking wil verlenen als Stedin de meter of de aansluiting wil verwijderen of afsluiten. Naar mijn mening, en de mening van vele anderen, is er geen enkele wettelijke grond die mij verplicht om een contract voor levering van gas te hebben of anders de aansluiting te laten verwijderen en daarvoor de kosten te dragen.

Vraag even aan welke gerechtsdeurwaarder ze de zaak hebben overgedragen. Dan kun je die direct benaderen met alle informatie, die Stedin vergeten heeft te overhandigen (zoals de uitnodiging om een afspraak te maken). Beste kans dat de gerechtsdeurwaarder de opdracht teruggeeft samen met een factuur.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• JP1980
Vanhetgasaf schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:22:

Zij willen nog steeds een contract van me of een afsluiting. Het is mij volstrekt onduidelijk wat een gerechtsdeurwaarder zou moeten gaan doen met dit dossier. Ik heb onlangs via mijn oude energieleverancier naar Stedin aangetoond dat ik sinds het opzeggen van het contract geen gas meer heb verbruikt en ik heb in voorgaande correspondentie aangegeven dat ik alle medewerking wil verlenen als Stedin de meter of de aansluiting wil verwijderen of afsluiten. Naar mijn mening, en de mening van vele anderen, is er geen enkele wettelijke grond die mij verplicht om een contract voor levering van gas te hebben of anders de aansluiting te laten verwijderen en daarvoor de kosten te dragen.

Is er ook niet ze proberen door intimidatie nog steeds centen van je te krijgen. Zo lang je altijd hebt beweerd dat je meewerkt aan de afsluiting zit je juridisch waarschijnlijk wel goed.

• Vanhetgasaf
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 10-11 09:46
Freee!! schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:25:
[...]

Vraag even aan welke gerechtsdeurwaarder ze de zaak hebben overgedragen. Dan kun je die direct benaderen met alle informatie, die Stedin vergeten heeft te overhandigen (zoals de uitnodiging om een afspraak te maken). Beste kans dat de gerechtsdeurwaarder de opdracht teruggeeft samen met een factuur.
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Dat geeft meteen antwoord op de vraag of het een dreigement is of dat ze het ook daadwerkelijk hebben gedaan.
Zou je het dossier ook bij Stedin kunnen opvragen als WOB verzoek?
Pagina: 1 ... 96 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True