Mijn bijdrage:Babbel1 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:29:
Vandaag heeft Stedin gereageerd op mijn combinatiebrief (reactie 1A en 1B gemend omdat er over kosten werd gesproken). Ze gaan hier in op de genoemde paragrafen, maar betwisten ook de termijn van 10 dagen.
Zie de zinsneden uit hun reactie.
Graag reageren we inhoudelijk op de door u verzonden (standaard) brief.
U geeft aan dat Stedin maar twee opties biedt ter voorkoming van gedwongen afsluiting, dit is niet helemaal het geval
Daarom verschaffen we u nogmaals de informatie met betrekking tot de opties welke Stedin oppert/ aanbiedt op het moment dat u besluit niet langer gebruik te willen maken van gas en de aansluiting nog in gebruik is.
Van xxxx-xxxxxx stond het gascontract op uw naam
In bovengenoemde periode heeft u gebruik kunnen maken van de gasaansluiting omdat uw leverancier uw energiecontract heeft bevestigd in het Centraal Landelijk Register. U bent in dit geval de voormalige aangeslotene.
Graag wijzen we dan ook op artikel 2.5.1.12: Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Wilt u geen gas afnemen?
Dat kan. U kunt kiezen om de gasaansluiting tijdelijk af te laten sluiten (voor de duur van 12 maanden) of de gasaansluiting te laten verwijderen.
1) Kosten van tijdelijk afsluiten
Aan het tijdelijk afsluiten van een gasaansluiting zijn kosten verbonden, deze kunt u terugvinden op www.stedin.net/tarieven.
Na 12 maanden heeft u de keuze om de aansluiting weer her aan te sluiten of de aansluiting definitief te laten verwijderen.
Ook aan het her-aansluiten of definitief verwijderen zijn kosten verbonden.
Kiest u voor een tijdelijke afsluiting?
Neemt u dan contact op met onze klantenservice voor het maken van een afspraak.
Onze klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur via telefoonnummer 088 896 39 63.
2) Kiest u voor het definitief verwijderen?
Vraagt u dan een offerte aan voor verwijdering van de gasaansluiting via www.mijnaansluiting.nl
3) Maakt u geen afspraak om af te sluiten of vraagt u geen offerte voor verwijdering aan?
Vraag dan opnieuw een contract aan bij een energieleverancier. De energieleverancier kan u ook een tarief aanbieden waarin het verbruik op 0 gezet zal worden. Zorg dat uw contract uiterlijk ingaat op 04-10-2019.
Zo zorgt u ervoor dat u het recht behoud om gebruik te kunnen blijven maken van gas daar u voldoet aan de verplichte afdracht welke doorberekend wordt door de energieleverancier.
De kosten voor netbeheer worden via de energieleverancier doorbelast en vindt u op de jaarrekening van uw energieleverancier terug onder het kopje ‘netbeheerkosten’
Daarom is het belangrijk dat wanneer u niet wenst te voldoen aan het afsluiten/ verwijderen van de aansluiting met de daaraan vastgestelde voorwaarden/ kosten dat u zich aanmeld bij de energieleverancier.
De ‘netbeheerkosten’ oftewel de tarieven welke de netbeheerder mag rekenen voor de instandhouding van de aansluiting zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:
* Periodieke aansluitvergoeding: Een vast bedrag per jaar om uw energie-aansluiting in stand te houden.
* Transportonafhankelijk tarief (vastrecht): Een vast bedrag per jaar om de kosten te dekken die bij netbeheer horen en onafhankelijk zijn van de capaciteit van uw aansluiting.
* Transportafhankelijk tarief (capaciteitstarief): Een vast bedrag per jaar voor de transportkosten van energie. Onder andere voor de aanleg en onderhoud van energienetten en precariobelasting. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.
* Meterhuur: Een vast bedrag per jaar voor het plaatsen, beheren en onderhouden van uw energiemeter.
U gaf aan dat er 10 werkdagen verstreken waren en Stedin niet heeft voldaan aan de noodzakelijke handelingen
Hierin moeten we u helaas tegen spreken. U geeft zelf aan dat we u op 09-09-2019 geïnformeerd hebben en u de opties hebben gegeven welke verbonden zijn aan het beëindigen van de leveringsovereenkomst en daarmee het beëindigen van de ATO.
Gezien 02-09-2019 de eerste werkdag van contractloosheid betrof hebben we binnen 6 werkdagen u geïnformeerd.
U heeft afgewacht tot de termijn van 10 werkdagen verstreken zou zijn
Vanaf het moment dat u geïnformeerd bent heeft u kunnen reageren. Dit gaf u 5 werkdagen en waarin u geen actie ondernomen heeft om tot afstemming te komen. (hetzij telefonisch hetzij per mail het zij per brief, daar alle opties u geboden zijn)
Dit houdt concreet in dat u niet heeft meegewerkt aan 2.1.3.6 ondanks dat u tot overleg in de gelegenheid bent gesteld:
De regionale netbeheerder bepaalt na overleg met de aangeslotene op welke wijze de toegang tot het terrein of de installatie van de aangeslotene plaatsvindt.
Om deze reden mag Stedin de aansluiting gedwongen afsluiten, uiteraard hopen we deze in afstemming met u alsnog te voorkomen.
Maakt u niet tijdig een keuze uit het tijdelijk afsluiten, definitief verwijderen of een contract met een
energieleverancier?
In dat geval zetten wij ons proces voort en zullen we overgaan tot gedwongen afsluiting of dragen wij het dossier over aan de deurwaarder.
Graag verwijzen we naar de eerder gecommuniceerde datum waarin we tot afstemming wensen te komen. Afstemming dient op zijn laatst plaats te vinden voor Xxxxxxx.
Stedin hoeft de gedwongen afsluiting niet van tevoren aan te kondigen
We hebben het recht de noodzakelijke werkzaamheden te verrichten op het moment dat er niet wordt voldaan aan verplichtingen aangaande de aansluiting.
Ook aan gedwongen afsluiting zijn kosten verbonden welke we conform de ATO aan de voormalig aangeslotene mogen doorberekenen.
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Wat is wijsheid in deze??
Beste mensen van Stedin
Dank voor uw bericht van 24-9-2019 in reactie op mijn email van xx-9-2019.
Uit uw bericht blijkt dat u de regelgeving nog niet zo helder op het netvlies heeft. Ik leg het u daarom graag nog even uit.
Ten eerste is er een onderscheid tussen de Aansluit- en Transportovereenkomst en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden (AV) enerzijds, en de Tarievencode Gas en de Aansluit- en transportcode gas RNB anderzijds. U maakt dit onderscheid niet in uw bericht, maar verwijst kennelijk wel naar artikelen uit deze verschillende documenten (zonder ze duidelijk te benoemen overigens).
De ATO kan ik eenzijdig opzeggen ex art 3.6 AV. De Tarievencode Gas en de Aansluit- en transportcode gas RNB regelen binnen een specifieke bevoegdheid gegeven door de Gaswet het gedrag van de netbeheerders.
Ten tweede heb ik niet beweerd "dat er 10 werkdagen verstreken waren en Stedin niet heeft voldaan aan de noodzakelijke handelingen." Ik heb alleen aangegeven dat Stedin ex art 3.6 van de Algemene Voorwaarden tien werkdagen de gelegenheid heeft om de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Volgens artikel 3.6 hoef ik Stedin daarvoor alleen in de gelegenheid te stellen, en dat heb ik gedaan. De ATO is dus wel degelijk beëindigd op 14 september 2019, tien werkdagen na de opzegging van de ATO via mijn leverancier.
U haalt vervolgens artikel 2.1.3.6 aan, en ik vermoed dat u het artikel 2.1.3.6 bedoelt in de Aansluit- en transportcode gas RNB (u noemt dat echter niet). In dat artikel staat alleen: "De regionale netbeheerder bepaalt na overleg met de aangeslotene op welke wijze de toegang tot het terrein of de installatie van de aangeslotene plaatsvindt." Ik heb u op xx-9-2019 geïnformeerd dat u op afspraak welkom bent om werkzaamheden te verrichten, dus ik heb helemaal niet in strijd gehandeld met dit artikel, als dat al zou kunnen gezien de formulering.
Tot slot citeert u (waarschijnlijk) artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas, maar stelt dat dit in de ATO staat. De Tarievencode Gas is echter iets anders, namelijk een door de ACM geformaliseerde gedragscode van de netbeheerders en voor de netbeheerders. In artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas kunt u een en ander nalezen. Uit artikel 2.5.1.12 volgt geen zelfstandige betalingsverplichting voor mij, en dat kán ook niet aangezien daarvoor de ACM de bevoegdheid ontbreekt ex artikel 12a Gaswet.
Ik wijs u er verder op dat volgens artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en transportcode gas RNB u vijf werkdagen van te voren schriftelijk of telefonisch een afspraak met mij dient te maken voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder. Ik ben nog steeds van harte bereid om die afspraak met u te maken. Ik geef alleen geen opdracht tot die werkzaamheden, en daartoe ben ik ook geenszins verplicht.
Met vriendelijke groet
Babbel1
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet