Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.283 views

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:37:
Ik begrijp zojuist van de ACM dat het codewijzigingsvoorstel voor de Tarievencode Gas zal worden behandeld volgens de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV). Dat is de uitgebreide procedure, die wordt gekozen als het niet evident is dat alle marktpartijen het eens zijn met het voorstel.
Ik zou zo zeggen, dat het evident is, dat niet alle marktpartijen het eens zijn met het voorstel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Freee!! schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:45:
[...]

Ik zou zo zeggen, dat het evident is, dat niet alle marktpartijen het eens zijn met het voorstel.
In de lingo van Liander (Afdeling Klant & Markt) heb je marktpartijen en klantpartijen. Ik denk dat wij een klantpartij zijn :-)

Maar je hebt natuurlijk gelijk: mede door onze zienswijze zullen ze hebben geconcludeerd dat er niet direct brede instemming is.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:48:
[...]
In de lingo van Liander (Afdeling Klant & Markt) heb je marktpartijen en klantpartijen. Ik denk dat wij een klantpartij zijn :-)

Maar je hebt natuurlijk gelijk: mede door onze zienswijze zullen ze hebben geconcludeerd dat er niet direct brede instemming is.
Sterker, als ze dat voorstel niet heel erg verbeteren, zouden een aantal (ex-)klantpartijen wel eens direct een beroep kunnen gaan doen op Europees recht en dan zijn ze nog veel verder van huis.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-11 14:12
Ik begrijp zojuist van de ACM dat het codewijzigingsvoorstel voor de Tarievencode Gas zal worden behandeld volgens de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV). Dat is de uitgebreide procedure, die wordt gekozen als het niet evident is dat alle marktpartijen het eens zijn met het voorstel.
Onder het motto domme vragen bestaan niet: Is dat iets goeds?
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:48:
[...]
Ik denk dat wij een klantpartij zijn :-)
Ex-klantpartij
JP1980 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:58:
[...]
Onder het motto domme vragen bestaan niet: Is dat iets goeds?
  • Wiebes had verzocht om spoed, en zo'n UOV betekent vertraging. Dus voor Wiebes is het niet goed.
  • Ik verwacht dat de netbeheerders met dit voorstel van het gezeik af wilden komen, dus voor hen is vertraging ook niet goed.
  • Voor alle mensen die braaf hun gasafsluiting willen laten verwijderen om van hun vaste lasten af te komen is het ook niet goed, want het duurt nog langer voordat ze maar de helft hoeven te betalen. En hun meter tikt door.
  • Voor een grondige procedure, waarbij ook de wettigheid én de zinnigheid van het voorstel worden getoetst is het juist goed.
  • Voor de mensen hier maakt het geen moer uit. 50% van nul is nog steeds nul.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• JP1980
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:02:
[...]
  • Wiebes had verzocht om spoed, en zo'n UOV betekent vertraging. Dus voor Wiebes is het niet goed.
  • Ik verwacht dat de netbeheerders met dit voorstel van het gezeik af wilden komen, dus voor hen is vertraging ook niet goed.
  • Voor alle mensen die braaf hun gasafsluiting willen laten verwijderen om van hun vaste lasten af te komen is het ook niet goed, want het duurt nog langer voordat ze maar de helft hoeven te betalen. En hun meter tikt door.
  • Voor een grondige procedure, waarbij ook de wettigheid én de zinnigheid van het voorstel worden getoetst is het juist goed.
Dank je. Duidelijk.

Dat laatste bestrijd ik dat is alleen de financiële kant. Ik vind grondig goed. Dat betekent dan misschien een veilige, werkbare oplossing waarin de algemene maatschappelijke kosten zoveel mogelijk worden gereduceerd. Dus dat is goed nieuws.
JP1980 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:07:
[...]
Dat laatste bestrijd ik dat is alleen de financiële kant. Ik vind grondig goed. Dat betekent dan misschien een veilige, werkbare oplossing waarin de algemene maatschappelijke kosten zoveel mogelijk worden gereduceerd. Dus dat is goed nieuws.
Eens. Ik denk dat het de voorkeur zou verdienen als ze in één keer een structurele oplossing zouden verzinnen met elkaar (en het liefst ook met ons), die eerlijk, begrijpelijk, rechtmatig én efficiënt is. Dit hele voorstel om de TCG te wijzigen is sowieso bedoeld als tijdelijk lapmiddel, maar ik vind het middel nu erger dan de kwaal.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Bram-Bos zijn we dan nu ergens tussen stap 3 en 4 .. en moeten we wachten op een ontwerp besluit waar we dan bezwaren tegen kunnen indienen? (Stap 5) Of staan we pas op stap 1 en moet er nog een (aangepast?) voorstel ingeleverd worden?
@duvekot: ik begreep (ook) van de ACM dat het voorstel van Netbeheer Nederland binnenkort op de website gepubliceerd zal worden (op deze pagina). Dat is (pas) stap 2.

[ Voor 32% gewijzigd door Bram-Bos op 04-09-2019 17:01 ]

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 15:11
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:52:
@duvekot: ik begreep (ook) van de ACM dat het voorstel van Netbeheer Nederland binnenkort op de website gepubliceerd zal worden (op deze pagina). Dat is (pas) stap 2.
Nu maar hopen dat dit geen proces van window dressing wordt ;) :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:52
Wel nondeju... Na op 23 juli een e-mail te hebben ontvangen waarin Liander aankondigt dat er aannemer contact op gaat nemen voor het verwijderen heb ik (na reactie) niets meer vernomen. Nou ligt er ineens een brief op de mat waarin "Er is op dit moment geen contract bij een energieleverancier. Uw dossier wordt daarom overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder." staat.

Ik zou niet weten wat die komt doen, dus ik ga zo maar even een korte reactie dichten. Ik ga ook mijn hele dossier maar eens bij de ACM neerleggen denk ik, ik ben onderhand wel een beetje klaar met die maffiapraktijken.

All-electric.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29

basvn

Breezand - NHN

ronjansen87 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:24:
Wel nondeju... Na op 23 juli een e-mail te hebben ontvangen waarin Liander aankondigt dat er aannemer contact op gaat nemen voor het verwijderen heb ik (na reactie) niets meer vernomen. Nou ligt er ineens een brief op de mat waarin "Er is op dit moment geen contract bij een energieleverancier. Uw dossier wordt daarom overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder." staat.

Ik zou niet weten wat die komt doen, dus ik ga zo maar even een korte reactie dichten. Ik ga ook mijn hele dossier maar eens bij de ACM neerleggen denk ik, ik ben onderhand wel een beetje klaar met die maffiapraktijken.
Ik heb op 10 juli waarschijnlijk dezelfde mail gehad, en daar op 11 juli op gereageerd. tot op heden niks meer gehoord van Liander..

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Nou ja, bizar! Ik heb ook sinds 11 juli niks meer gehoord of gezien...

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:06
Als ik de nieuwssite vandaag lees m.b.t. de groene stroom en het commentaar van Wiebes is hij niet zo heel gelukkig met de monopolie positie van de netbeheerders. Als je vervolgens de reacties op dit nieuws leest via nu.nl zijn wij ook niet de enige die moeite met diezelfde netbeheerders hebben.
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:02:
[...]

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Echt heel bizar, dit. Wil je die brief nog even integraal posten. Liander was een van de weinige netbeheerders die geen standaardbrieven met dreiging met gerechtsdeurwaarders stuurde, dus je hebt een ander exemplaar dan de 'normale' standaardbrieven van Liander.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Gisteren was het hier zo ver; de gasmeter is --- gratis --- verwijderd.

Kleine samenvatting van de situatie:
- Nieuwbouwhuis opgeleverd met gasmeter.

-Gaskraan dicht bij oplevering en geen contract afgesloten. Gewacht op de brieven van liander waarin zij aangeven dat er een contract afgesloten moet worden.

- Bezwaar gemaakt en uitleg gegeven over het niet gebruiken van gas ivm WP etc.

- Liander gaf aan dat ik de afsluiting kon aanvragen via de normale procedure, dit kosteloos was, wat zij in een brief aan mij verklaarde. Daarbij dus wel akkoord gaan met de algemene voorwaarden( en de daarin benoemde kosten).

- Dat wilde ik niet en verzocht de zaken telefonisch af te handelen. Daarmee gingen zij zonder problemen akkoord en binnen enkele dagen kreeg ik een afgeronde order met daarop duidelijk de omschrijving dat de gasmeter kosteloos verwijder zou worden. De onderaannemer zou daarvoor contact met mij opnemen. Wat dus ook is gebeurt.

- Gasmeter verwijderd :)

Zonder contract en bij nieuwbouw is het allemaal dus zeer goed mogelijk om de gasmeter gratis te laten verwijderen. Het contact was gemakkelijk en vriendelijk met Liander. Waar voor Liander zo zeer de wettelijke en juridische onderscheiding tussen nieuwbouw en/of wel/niet het hebben gehad van een contract zit is mij onduidelijk... Naar mijn idee zouden ze dit goed moeten kunnen onderbouwen wanneer er sprake is van andere omstandigheden.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
JP1980 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:18:
[...]

Bedrijven zijn alleen met de transitie bezig wanneer er geld te verdienen valt. Leidingen verwijderen - zeker niet per adres - is niet de te bewandelen weg. Wat de netbeheerders nu doen is financiële dekking zoeken voor het voor het versneld afschrijven delen van het netwerk. Niet te ontkennen valt dat er met huidige regelgeving wel een probleem is voor de netbeheerders. De oplossing die ze kiezen is echter niet juist ze moeten bij de politiek zijn en niet onder valse voorwendselen geld uit de zak kloppen van de gasverlater.
Deze post heb ik al eens geplaatst, wanneer de gasleiding verwijderd wordt, krijgt de netbeheerder nog steeds een vergoeding voor de afschrijving. Dus de verwijdering is dubbel winst voor de netbeheerder.
DropjesLover schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:16:
Overigens gaat Qurrent binnenkort over in GreenChoice, dus sowieso gaan alle systemen daar veranderen :/
Ik zat bij Qurrent en stap per 1 december 2019 over naar Greenchoice (had al alleen elektriciteit). Kreeg toch een welkomstpremie van 92,50 euro :9 , ondanks dat Qurrent al samengegaan is met Greenchoice. Zowel bij gaslicht als Greenchoice via mail nagevraagd en bevestiging gehad van de welkomstpremie :9~
B152 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:23:

-Gaskraan dicht bij oplevering en geen contract afgesloten. Gewacht op de brieven van liander waarin zij aangeven dat er een contract afgesloten moet worden.

- Liander gaf aan dat ik de afsluiting kon aanvragen via de normale procedure, dit kosteloos was, wat zij in een brief aan mij verklaarde. Daarbij dus wel akkoord gaan met de algemene voorwaarden( en de daarin benoemde kosten).

- Dat wilde ik niet en verzocht de zaken telefonisch af te handelen. Daarmee gingen zij zonder problemen akkoord en binnen enkele dagen kreeg ik een afgeronde order met daarop duidelijk de omschrijving dat de gasmeter kosteloos verwijder zou worden. De onderaannemer zou daarvoor contact met mij opnemen. Wat dus ook is gebeurt.

Zonder contract en bij nieuwbouw is het allemaal dus zeer goed mogelijk om de gasmeter gratis te laten verwijderen. Het contact was gemakkelijk en vriendelijk met Liander.
Van harte. Mooi dat dit nu min of meer standaardprocedure wordt bij Liander, en dat ze het netjes afhandelen. Is in het verleden nog weleens anders geweest, met dreigen met deurwaarders en kosten aan toe (o.a. @aap009, zie hier).
Waar voor Liander zo zeer de wettelijke en juridische onderscheiding tussen nieuwbouw en/of wel/niet het hebben gehad van een contract zit is mij onduidelijk... Naar mijn idee zouden ze dit goed moeten kunnen onderbouwen wanneer er sprake is van andere omstandigheden.
De belangrijkste reden zal zijn, dat ze begrijpen dat hun standaard-argument van artikel 5.3 en 14.1 AV in situaties als die van jou sowieso niet kan gelden, omdat je nooit een ATO hebt gehad.

Dat artikel 5.3 en 14.1 AV ook geen grondslag vormen in andere gevallen proberen ze nog een beetje te ontkennen.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:34:

De belangrijkste reden zal zijn, dat ze begrijpen dat hun standaard-argument van artikel 5.3 en 14.1 AV in situaties als die van jou sowieso niet kan gelden, omdat je nooit een ATO hebt gehad.
Juridische en wettelijk gezien zou je kunnen veronderstellen dat het nooit hebben gehad in principe hetzelfde is als niet meer hebben. In beide gevallen zijn ze namelijk niet (meer) van toepassing. Blijf het een vreemd onderscheid vinden waar ik mij zeker op zou beroepen als ik in een situatie zou zitten waarbij de ATO is opgezegd.
B152 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:39:
[...]

Juridische en wettelijk gezien zou je kunnen veronderstellen dat het nooit hebben gehad in principe hetzelfde is als niet meer hebben. In beide gevallen zijn ze namelijk niet (meer) van toepassing. Blijf het een vreemd onderscheid vinden waar ik mij zeker op zou beroepen als ik in een situatie zou zitten waarbij de ATO is opgezegd.
Jazeker, dat is duidelijk het zwakke punt. Wij stellen overigens dat artikel 5.3 ook geen grond is als de AV nog wel zouden gelden (bv. binnen die fameuze tien werkdagen van artikel 3.6), omdat een rechtmatige eenzijdige rechtshandeling als het opzeggen van een overeenkomst natuurlijk niet vervolgens via een achterdeur een verwijtbaar 'handelen of nalaten' is in de zin van artikel 5.3b.

Wat een rare hobby hebben we toch 8)7

Edit: overigens is het feit dat ze de kosten voor verwijdering van de gasmeter bij nieuwe bewoners zoals jij niet in rekening brengen bij de laatste daadwerkelijke contractant een duidelijk voorbeeld van schending van het non-discriminatiebeginsel als ze dat bij anderen wél zouden doen op grond van artikel 2.5.1.12 alleen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 04-09-2019 21:56 ]

@B152 Het niet (meer) bestaan van een overeenkomst is inderdaad het belangrijkste argument wat consequent aangevoerd moet worden.

@corsat de netbeheerders misbruiken op vele vlakken hun monopoliepositie. In het verhaal rond slimme meters worden klanten ook ronduit slecht en onvolledig geïnformeerd.

- Je zou als je de slimme meter hebt geweigerd later zelf de plaatsing van de slimme meter moeten betalen. Dat is onzin in alle gevallen waarbij de oude meter definitief wordt afgekeurd. Want je betaalt gewoon meterhuur, en de netbeheerder is verplicht om je in ruil daarvoor van een goedgekeurde en goed werkende meter te voorzien.
- De wettelijke termijn van 18 weken waarbinnen de netbeheerders aanvragen voor een nieuwe aansluiting of wijzigingen aan een bestaande aansluiting moeten afhandelen, wordt al enkele jaren veelvuldig overtreden.

- Communicatie is op alle fronten ondermaats. Zowel intern, met de onderaannemers als met de klant. Verschillende afdelingen weten van elkaar niet waar ze mee bezig zijn. Instructies komen niet goed/volledig aan bij de aannemer. Als aannemer wegens uitval van werknemers de planning niet kan nakomen wordt noch de klant, noch de netbeheerder daar pro-actief van op de hoogte gesteld. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Als de netbeheerders concurrentie zouden hebben, dan zouden de huidige netbeheerders het niet lang vol houden. Efficiëntie is 0,0, klantvriendelijkheid is beneden alle peil en de winsten zijn enorm. Dat kan alleen als facturen met dubbele pen geschreven worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
B152 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:23:

Zonder contract en bij nieuwbouw is het allemaal dus zeer goed mogelijk om de gasmeter gratis te laten verwijderen. Het contact was gemakkelijk en vriendelijk met Liander. Waar voor Liander zo zeer de wettelijke en juridische onderscheiding tussen nieuwbouw en/of wel/niet het hebben gehad van een contract zit is mij onduidelijk... Naar mijn idee zouden ze dit goed moeten kunnen onderbouwen wanneer er sprake is van andere omstandigheden.
Apart verhaal, er is dus geïnvesteerd in een gasleiding zonder dat er inkomsten tegenover hebben gestaan, juist in zo'n geval zou je verwachten dat ze wat minder soepel zouden zijn, bij bestaande gasleidingen zijn er over misschien wel tientallen jaren inkomsten geweest om die leiding en het netwerk te onderhouden.

Ik zit nu in week 1 na opzegging, de vrouw is op de hoogte wat ze wel en vooral niet moet doen, we hebben nog niets vernomen van Stedin.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:16:
[...]
en de winsten zijn enorm. Dat kan alleen als facturen met dubbele pen geschreven worden.
De winsten zijn van een dusdanig niveau, dat er minimaal met een drievoudige pen geschreven moet worden, anders is het niet te verklaren.

• JP1980
Stedin is aan de weg aan het timmeren met hun procedures. Had een paar dagen geleden een hybride vorm van 1a en 1b verstuurd. Krijg nu een automatiseerde reactie terug. Vrij kort, maar het verwijst naar deze website:

https://www.stedin.net/aansluiting/veilig-gasloos

Volgens Stedin is het gevaar van beestjes niet aanwezig, of in ieder geval niet in stedin gebied. Het veiligheidsaspect is alleen maar dat men per ongeluk zou kunnen graven op een plek waar een gasleiding zit. Ik verwacht ook dat de tuinman meteen de warmtepomp herkend op het dak van de garage en als een dolle gaat graven. We hadden hem al eerder gehoord.
@JP1980: Interessant. Stedin kiest ervoor om bij alle voor 1-1-2019 verzegelde aansluitingen de aansluiting kosteloos te verwijderen.
WEGHALEN LANG AFGESLOTEN GASAANSLUITINGEN

Hebben wij uw gasaansluiting voor 1 januari 2019 afgesloten? Dan hebben we destijds geen maximale termijn met u afgesproken. Omdat wij uw afgesloten gasaansluiting niet langer kunnen laten liggen, krijgt u een brief. Wij vragen u om een keuze te maken tussen verwijderen en heraansluiten.

KOSTEN VOOR DE WERKZAAMHEDEN

Wij gaan ervan uit dat u het gas heeft laten afsluiten, omdat u het niet meer nodig heeft. Daarom kiest u waarschijnlijk voor definitief verwijderen. U hoeft deze kosten niet te betalen, omdat we nu pas weten dat we de gasaansluiting echt helemaal moeten weghalen. Wilt u toch weer gas gaan gebruiken? Dat kan. De kosten voor het heraansluiten zijn 92,92 euro inclusief BTW.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JP1980 Wel goed nieuws voor de mensen die voor 1 januari 2019 afgesloten zijn, daar wordt het gratis verwijderd.

Apart trouwens dat er een onderzoek is waarbij is gebleken dat geen gas gebruiken maar wel een niet verwijderde gasmeter in de meterkast er voor zorgt dat een hovenier de heel tuin opentrekt zonder rekening te houden met die gasleiding.

@Bram-Bos Is dat wellicht het beruchte Kiwa-onderzoek wat niet openbaar is?
JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:@Bram-Bos Is dat wellicht het beruchte Kiwa-onderzoek wat niet openbaar is?
Ja, dit verwijst naar dat niet-openbare KIWA 'onderzoek', wat geen onderzoek was maar een expert opinion. Over die vermeende onveiligheid staat er uitsluitend dit in het rapport:
Indien de aansluitleiding verbonden blijft met de hoofdleiding ontstaat er een situatie waarbij zich zowel binnen en/of buiten de gasloze woning gasvoerende leidingen of delen van leidingen bevinden. Hierbij is sprake van een onduidelijke situatie, men verwacht immers geen gasvoerende leidingen in of naar een gasloze woning.
Indien de bewoner niet is bedacht op de aanwezigheid van gasvoerende leidingen, kan onzorgvuldig handelen door de bewoner of derden leiden tot beschadiging van de aansluitleiding of andere componenten. Het gas dat als gevolg van deze beschadiging vrijkomt kan leiden tot brand of explosie met materiele schade en/of letsel tot gevolg.
Daarnaast kan corrosie/ veroudering van de gasvoerende aansluitleiding of andere componenten leiden tot gaslekkage. In een gasloze woning zal men niet bedacht zijn op gaslekkage, hetgeen kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Kiwa is daarom van mening dat bij de optie voor het Gasloos maken van een woning, waarbij de aansluitleiding verbonden blijft met de hoofdleiding, het veiligheidsniveau niet gelijkwaardig is aan het veiligheidsniveau in de aangesloten situatie. De veiligheid is niet gewaarborgd.
Let wel, achter deze zinnen zit dus geen enkele modelmatige analyse, empirisch onderzoek of data, en daar wordt ook niet naar verwezen in het rapport. Niet voor niets staat er dus: "Kiwa is daarom van mening..."

Op 4 juli heeft Wiebes overigens het volgende geschreven aan de kamer:
Uitvoering motie Yeşilgöz-Zegerius c.s.
Graag maak ik gebruik van de gelegenheid om uw Kamer te informeren over de uitvoering van de motie Yeşilgöz-Zegerius c.s. (Kamerstuk 35 000 XIII, nr. 70). Op 6 maart heeft Netbeheer Nederland mij het door de KIWA opgestelde onderzoeksrapport “Alternatieven voor het verwijderen van de gasaansluiting” gestuurd. Ik laat eerst een onafhankelijk ingenieursbureau een appreciatie van dit onderzoeksrapport opstellen. Hierna zal ik Staatstoezicht op de Mijnen naar een mening over het onderzoeksrapport en de onafhankelijke appreciatie vragen. Gebaseerd op deze technische bevindingen zal de regering conclusies kunnen trekken en de Kamer hierover informeren, zoals verzocht in de motie.
Tom van der Lee heeft gisteren in het AO gevraagd wanneer die appreciatie komt en er op aangedrongen dat die kritisch genoeg zal zijn.

Het onderzoek waar Stedin naar verwijst is dus:
  • Niet openbaar
  • Geen onderzoek, maar een expert opinion/mening van Kiwa
  • Nog onderwerp van analyse door een onafhankelijk ingenieursbureau, en vervolgens door Staatstoezicht op de Mijnen.

• JP1980
@Bram-Bos
@JeroenE
Staat niet letterlijk kosteloos maar vermoedelijk wel ja. edit: ik kan niet begrijpend lezen.

Het probleem met het veiligheidsaspect wat ze noemen is dat je het niet feitelijk kan weerleggen dat het niet zo is. Hoe dom het scenario ook is, het zou wel kunnen gebeuren. De politiek moet dan zeggen of dat kleine veiligheidsrisico de kosten waard zijn voor het huidige beleid.

[ Voor 5% gewijzigd door JP1980 op 05-09-2019 11:22 ]

@Bram-Bos je vergeet nog te melden dat elders in het KIWA rapport vermeld staat dat de aansluiting als veilig wordt beschouwd, indien deze voldoet aan de NEN-norm. Maar dat de conclusie voorbij gaat aan die eerder in het rapport door KIWA genoemde stelling met betrekking tot het voldoen aan de NEN-norm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:07:
@Bram-Bos
@JeroenE
Staat niet letterlijk kosteloos maar vermoedelijk wel ja.
Er staat toch letterlijk: "U hoeft deze kosten niet te betalen, omdat we nu pas weten dat we de gasaansluiting echt helemaal moeten weghalen."?
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:07:Het probleem met het veiligheidsaspect wat ze noemen is dat je het niet feitelijk kan weerleggen dat het niet zo is. Hoe dom het scenario ook is, het zou wel kunnen gebeuren. De politiek moet dan zeggen of dat kleine veiligheidsrisico de kosten waard zijn voor het huidige beleid.
Je kunt wel vragen naar daadwerkelijke risico, dat lijkt me een heel normale vraag.
En vervolgens kun je ook nog vragen wat het verminderde risico is, dat volgt uit het niet meer gebruiken van gas. De meeste ongevallen met gas vinden immers plaats achter de meter.
En dan moet je die twee optellen/aftrekken en relateren aan de (maatschappelijke of individuele) kosten om het restant risico weg te nemen.
Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:09:
@Bram-Bos je vergeet nog te melden dat elders in het KIWA rapport vermeld staat dat de aansluiting als veilig wordt beschouwd, indien deze voldoet aan de NEN-norm. Maar dat de conclusie voorbij gaat aan die eerder in het rapport door KIWA genoemde stelling met betrekking tot het voldoen aan de NEN-norm.
Je hebt gelijk. Kiwa zegt impliciet: zolang de netbeheerder blijft controleren is er niks aan de hand. Maar Kiwa veronderstelt dat de netbeheerder daarmee ophoudt als er niet meer betaald wordt.

Zie ook onze samenvatting en analyse van 6 december 2018 van het KIWA-rapport.

[ Voor 29% gewijzigd door Bram-Bos op 05-09-2019 12:10 ]

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
KOSTEN VOOR DE WERKZAAMHEDEN

Wij gaan ervan uit dat u het gas heeft laten afsluiten, omdat u het niet meer nodig heeft. Daarom kiest u waarschijnlijk voor definitief verwijderen. U hoeft deze kosten niet te betalen, omdat we nu pas weten dat we de gasaansluiting echt helemaal moeten weghalen.

Ik heb vast een pdf van die pagina van stedin gemaakt, voor het geval alles weer lang gaat duren en ze de voorwaarden weer gaan wijzigen.........

Ze krijgen alleen GEEN toestemming om in mijn muur te gaan breken, mijn fundering te slopen (door te graven naast een muur die niet onderheid is) en in de tuin te graven waar ook nog elektra, water en glasvezel liggen.
Ze doppen hem in de straat maar af.
Daarover later meer, want de brief met "we gaan het hoofdnet vernieuwen en dat kan tot eind oktober duren" klopt volgens de aannemer niet.
Die zou niet om de hoek van de straatbocht komen..........

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• JP1980
Excuses stond in de volgende alinea idd

• JeroenE
  • Niet online
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:07:
Het probleem met het veiligheidsaspect wat ze noemen is dat je het niet feitelijk kan weerleggen dat het niet zo is. Hoe dom het scenario ook is, het zou wel kunnen gebeuren. De politiek moet dan zeggen of dat kleine veiligheidsrisico de kosten waard zijn voor het huidige beleid.
Maar veiligheid is niet het allerbelangrijkste bij de netbeheerders. Er gebeuren nu immers ook ongelukken. En ook bij leidingen van mensen die gewoon betalen of in de openbare ruimte.

Dus het allerveiligste zou zijn om te stoppen met gas (en elektriciteit) te leveren, dan ben je gegarandeerd van die ongelukken af. Maar dat doen ze niet.

De vraag wordt dan welk risico je wel wil nemen en welke niet. Blijkbaar kan je de eerste 12 maanden wel zonder ongelukken door komen en wordt het daarna sneller ineens een grote kans. Maar voor zover ik weet zijn er geen onderzoeken die dat aantonen, alleen maar aannames en meningen.

• JP1980
Bram-Bos schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:11:
[...]
Je hebt gelijk. Kiwa zegt impliciet: zolang de netbeheerder blijft controleren is er niks aan de hand. Maar Kiwa veronderstelt dat de netbeheerder daarmee ophoudt als er niet meer betaald wordt.

Zie ook onze samenvatting en analyse van 6 december 2018 van het KIWA-rapport.
Heb nog nooit gehoord dat een netbeheerder de fysieke staat van de leiding controleert. Het is wel zo dat ze moeten ingrijpen wanneer er echt ongelukken gebeuren. Mocht dat ooit gebeuren bij een adres zonder contract dan kunnen ze ook gewoon een factuur sturen voor de geleverde diensten. Kan de verzekering van de bewoner of tuinman het uitzoeken.

• JP1980
JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:27:
[...]
De vraag wordt dan welk risico je wel wil nemen en welke niet. Blijkbaar kan je de eerste 12 maanden wel zonder ongelukken door komen en wordt het daarna sneller ineens een grote kans. Maar voor zover ik weet zijn er geen onderzoeken die dat aantonen, alleen maar aannames en meningen.
Klopt. Maar dat is een politiek vraagstuk. Ik hoop niet dat een commerciële partij hier gaat bepalen wat wel en niet acceptabel is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Bram-Bos
tja als ik kijk naar de praktijk, zoals mijn huis.
(zeg maar vinex blokje in een oude wijk)

mijn meter zit aan de gele gas buis vast.
dit in de speciaal gebouwde meterkast.
waar hij 1 meter naar beneden in de kruipruimte gaat.
daar gaat hij nog een extra PVC buis in (zeg maar type riolering 110mm).

dus als klusser/bouwvakker, heb je een flinke slijptol nodig en een zeer laag IQ om door de gasbuis te gaan zagen.
als je die niet door hebt, dan helpt geen enkele beveiliging meer dan is je IQ echt te laag. >:)

maar kijk ik 3 huizen verder, die huizen zijn gebouwd voor de grote omzetting naar gas.
daar loopt de buis (niet eens geel) gewoon onder de houten vloer door.
de meter hangt dan gewoon in een los kastje aan een buitenmuur.
een simpele boormachine met een hout boor, die kan met gemak de gas leiding beschadigen.
dit kan iedere intelligente klusser/bouwvakker met gemak overkomen.

dus, tsja wat voor algemene regels zouden nodig zijn.
moet die gasleiding nu weg of kan die blijven hangen. :?

(er voor betalen om hem weg te halen, vind ik ook een beetje van de zotte af.
ik heb nog steeds de kpn telefoon lijn liggen, niet dat ik die gebruik, maar ik heb er ook nog nooit voor betaald om onder dat contract uit te komen.
die gele gas leiding is niet van mij maar van netbeheerder, daar mogen hun dus mee doen wat hun willen voor hun kosten. >:)
als dat ding aangelegd is en het zou onveilig zijn, dan hebben hun die fout gemaakt, en rap oplossen zou ik zeggen en dat door hun op hun kosten. :P )

verder, het is maar een mening die persoonlijk is. ;)
Vuiltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:12:
Ze krijgen alleen GEEN toestemming om in mijn muur te gaan breken, mijn fundering te slopen (door te graven naast een muur die niet onderheid is) en in de tuin te graven waar ook nog elektra, water en glasvezel liggen.
Ze doppen hem in de straat maar af.
Daarover later meer, want de brief met "we gaan het hoofdnet vernieuwen en dat kan tot eind oktober duren" klopt volgens de aannemer niet.
Die zou niet om de hoek van de straatbocht komen..........
de leiding is van de netbeheerder (tot en met de gasmeter, daar na is hij van jouw), jij hebt daar niks over te zeggen.
om die weg te halen hebben ze dus ook geen toestemming van jouw nodig. ;)
je bent zelfs verplicht mee te werken aan verwijdering.
(gooi je echt alle medewerking weg, dan mogen ze je vast zetten in de cel tot de werkzaamheden zijn uitgevoerd. >:)
de meeste mensen laten het vaak niet zo ver komen, lol.)

maar ze mogen ook niet je huis beschadigen of andere zaken, dat dan weer wel.
maar dat kunnen ze wel, dat is normaal werk voor die mensen en geen enkel probleem. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

BlueTooth76

Let the sun shine!

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:27:
[...]

Heb nog nooit gehoord dat een netbeheerder de fysieke staat van de leiding controleert. Het is wel zo dat ze moeten ingrijpen wanneer er echt ongelukken gebeuren. Mocht dat ooit gebeuren bij een adres zonder contract dan kunnen ze ook gewoon een factuur sturen voor de geleverde diensten. Kan de verzekering van de bewoner of tuinman het uitzoeken.
Eind mei 2019 is er een medewerker van Stedin bij mijn 2e woning geweest om de leiding in de meterkast te controleren. Hij heeft gemeld dat deze vanwege de corrosie waarschijnlijk vervangen gaat worden.

Ik heb de woning in de verhuur, dus het vervolg hoor ik nog wel van de huurder.

Het gaat om een woning uit 1972 met een Rombach meter uit 1988.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• JP1980
BlueTooth76 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:04:
[...]

Eind mei 2019 is er een medewerker van Stedin bij mijn 2e woning geweest om de leiding in de meterkast te controleren. Hij heeft gemeld dat deze vanwege de corrosie waarschijnlijk vervangen gaat worden.

Ik heb de woning in de verhuur, dus het vervolg hoor ik nog wel van de huurder.

Het gaat om een woning uit 1972 met een Rombach meter uit 1988.
Wat gaan ze vervangen dan? De volledige leiding tot aan de weg?

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

BlueTooth76

Let the sun shine!

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:08:
[...]

Wat gaan ze vervangen dan? De volledige leiding tot aan de weg?
Dat weet ik niet, zoveel detail kreeg ik er niet bij.
Maar er wordt wel gecontroleerd.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 07:49:
Bovendien is er geen enkel rapport wat dit ondersteunt, kiwa is niet openbaar dus dat kunnen ze daar niet ineens aandragen want dat heb jij als verdedigende partij nooit kunnen zien.
Dat het KIWA rapport niet openbaar is gemaakt, maakt het inderdaad lastig om je daar tegen te verdedigen.Gelukkig kun je wel een samenvatting en meer lezen, mocht je geïnteresseerd zijn.
De samenvatting kun je zo vinden. En als bijlage zit bij de samenvatting... juist, dat waar de samenvatting op is gebaseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ennas op 05-09-2019 14:38 ]

Ad Stedin: als gasaansluitingen die voor 1-1-2019 al afgesloten waren kosteloos worden verwijderd, wat is dan het essentiële verschil (behalve de datum) met mensen die nog niet afgesloten zijn maar de gasaansluiting niet meer nodig hebben, volgens Stedin?
  1. Dit in het kader van het non-discriminatiebeginsel, waar de netbeheerders zich nogal vaak op beroepen.
  2. En dit in het kader van het kostenveroorzakingsbeginsel, waar de netbeheerders zich nogal vaak op beroepen.
Ik zie hem nog niet zo.

Om te beginnen is het natuurlijk een kleine positieve ontwikkeling dat Stedin nu lijkt in te zien dat wanneer een contract langere tijd ontbreekt, er ook geen grond is om kosten voor verwijdering in rekening te brengen. Een beetje in hetzelfde kader als dat Liander inziet dat wanneer er nooit een overeenkomst met de huidige bewoners is geweest er geen grond is om kosten in rekening te brengen.

Waarom de zaken volgens diezelfde netbeheerders anders liggen wanneer er wel (onlangs) een overeenkomst is geweest die intussen is beëindigd, is mij ook een raadsel. Het is niet zo dat de voorwaarden uit de voormalige overeenkomst nog een paar maanden (een jaar?) door galmen. Vanaf het moment dat de overeenkomst is beëindigd werken de voorwaarden niet meer door op gebeurtenissen die daarna en buiten de overeenkomst plaatsvinden. Juridisch gezien maakt het volgens mij in Nederland niets uit of de overeenkomst 1 dag terug beëindigd is, enkele maanden of jaren terug of dat er zelfs helemaal geen overeenkomst heeft bestaan.

Zowel Stedin als Liander houden zich dus niet aan het non-discriminatiebeginsel waar ze zelf zo op hameren.

Maar zouden we dan toch een klein beetje hoop mogen hebben, dat de netbeheerders héél langzaam in kleine stapjes de wetten en regels waar ze zich aan moeten houden beginnen te begrijpen?

• Vuiltje
migjes schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:46:

maar ze mogen ook niet je huis beschadigen of andere zaken
maar dat kunnen ze wel, dat is normaal werk voor die mensen en geen enkel probleem.
Precies en daarom zie ik dat sloopvolk liever niet op mijn erf.

Ik heb je verhaal maar even gequote/geplaatst zoals ik het lees. ;) ;)
ik ben blij dat we het eens zijn _/-\o_

Aan de andere kant van de muur (ander huis) ligt al bijna 30 jaar de gasleiding nog door de muur en in de tuin.
Die is afgedopt in de straat en heb ik binnenshuis net boven de vloer afgezaagd.
Dus is er geen enkele reden de vorig jaar buiten gebruik gekomen gasleiding WEL weg te halen, met alle schade tot gevolg ...........
Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:51:
Waarom de zaken volgens diezelfde netbeheerders anders liggen wanneer er wel (onlangs) een overeenkomst is geweest die intussen is beëindigd, is mij ook een raadsel.
Volslagen duidelijk hoor:
Voor jan 2019 was afsluiten bij Stedin nog gratis.
Pas daarna zijn hun algemene voorwaarden gewijzigd en kost het geld.
Dus heel netjes dat men ex klanten met oude algemene voorwaarden niet volgens de nieuwe voorwaarden gaat behandelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Vuiltje op 05-09-2019 12:57 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:55:
@JP1980 Wel goed nieuws voor de mensen die voor 1 januari 2019 afgesloten zijn, daar wordt het gratis verwijderd.

Apart trouwens dat er een onderzoek is waarbij is gebleken dat geen gas gebruiken maar wel een niet verwijderde gasmeter in de meterkast er voor zorgt dat een hovenier de heel tuin opentrekt zonder rekening te houden met die gasleiding.

@Bram-Bos Is dat wellicht het beruchte Kiwa-onderzoek wat niet openbaar is?
De meest aparte conclusie die de netbeheerders uit dat "onderzoek" trekken, is dat de situatie volkomen veilig is wanneer je zelf een verzegeling (afsluitdop) na de gasmeter plaatst en braaf via een leegstandscontract vastrecht betaalt, maar dat het onveilig is wanneer je niets betaalt en de verzegeling door de netbeheerder laat uitvoeren, al dan niet gecombineerd met het verwijderen gasmeter . 8)7

De fysieke status van de gasleiding blijft gelijk. En ik kan mij niet voorstellen dat het voor hoveniers gebruikelijk is om, voordat ze graafwerkzaamheden uitvoeren, even aan de klant vragen of ze in de meterkast mogen kijken of daar al dan niet een gasmeter hangt én vragen of de klant wel netjes vastrecht betaalt voor die gasmeter indien aanwezig.

Vuiltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:52:
[...]
Volslagen duidelijk hoor:
Voor jan 2019 was afsluiten bij Stedin nog gratis.
Pas daarna zijn hun algemene voorwaarden gewijzigd en kost het geld.
Dus heel netjes dat men ex klanten met oude algemene voorwaarden niet volgens de nieuwe voorwaarden gaat behandelen.
Wil je deze tekst heel snel terugnemen!. De Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas aan kleinverbruikers. zijn al sinds 2013 met geen woord gewijzigd.

Slechts de interpretatie van die voorwaarden door Stedin is gewijzigd.

• JP1980
Vuiltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:52:
[...]
Precies en daarom zie ik dat sloopvolk liever niet op mijn erf.

Ik heb je verhaal maar even gequote/geplaatst zoals ik het lees. ;) ;)
ik ben blij dat we het eens zijn _/-\o_

Aan de andere kant van de muur (ander huis) ligt al bijna 30 jaar de gasleiding nog door de muur en in de tuin.
Die is afgedopt in de straat en heb ik binnenshuis net boven de vloer afgezaagd.
Dus is er geen enkele reden de vorig jaar buiten gebruik gekomen gasleiding WEL weg te halen, met alle schade tot gevolg ...........
Creatief lezen.

Eerder in dit topic is ook genoemd dat verwijderen in de praktijk alleen betekent weghalen meter, afdoppen meterkast en aan de straatkant. Leidingen blijven liggen. Of Stedin dit beleid heeft veranderd of een verkeerde voorstelling van zaken geeft op hun website weet ik niet. Ik hoop op het laatste.

• Vuiltje
Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:59:
[...]

Wil je deze tekst heel snel terugnemen!.

Slechts de interpretatie van die voorwaarden door Stedin is gewijzigd.
Volgens mij hebben ze een deel van hun voorwaarden namelijk het tarievenblad gewijzigd.
Dat schaar ik onder hun av.

• JeroenE
  • Niet online
@Ivow85 Ik weet niet of hoveniers echt in de meterkast komen kijken. Wellicht vragen ze gewoon "gebruikt u aardgas?". De vraag is dan of iemand die nog wel betaalt, maar niets gebruikt slim genoeg is om daar aan te denken. De vraag is dan ook of dit anders zou zijn wanneer je er ook niet meer voor betaalt.

Eigenlijk ga ik er van uit dat een hovenier (op dit moment) er gewoon vanuit gaat dat er een gasleiding ligt omdat het niet-gebruiken van gas nog een zeldzaamheid is.

• JP1980
JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:02:
@Ivow85 Ik weet niet of hoveniers echt in de meterkast komen kijken. Wellicht vragen ze gewoon "gebruikt u aardgas?". De vraag is dan of iemand die nog wel betaalt, maar niets gebruikt slim genoeg is om daar aan te denken. De vraag is dan ook of dit anders zou zijn wanneer je er ook niet meer voor betaalt.

Eigenlijk ga ik er van uit dat een hovenier (op dit moment) er gewoon vanuit gaat dat er een gasleiding ligt omdat het niet-gebruiken van gas nog een zeldzaamheid is.
Is toch standaard procedure om te kijken naar wat er allemaal in de grond zit? Naast gasleidingen liggen er ook elektriciteitsleidingen, telefoonleidingen / glasvezel. Zomaar graven aan de straatkant zou ontzettend dom zijn.
@JeroenE

De hovenier vraagt helemaal niets. Die gaat er gewoon vanuit dat hij de eerste 50cm de grond in geen leidingen tegen komt van welke aard dan ook, en dat hij bij dieper graven voorzichtig moet zijn. Want ook als er géén gasleiding ligt, dan is er nog genoeg andere infrastructuur aanwezig die in beginsel ook niet mag beschadigen.

Bovendien trek je met een gewone schop geen gas- of waterleiding stuk. Wel kun je met die gewone schop de diverse kabels voor elektra, telefoon, tv en internet beschadigen of volledig stuk trekken. En reken maar dat de hovenier daar ook geen zin in heeft. Dus zal hij voorzichtig zijn op het moment dat hij iets tegen komt wat op een kabel of leiding lijkt, van welke aard dan ook.

Vuiltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:02:
[...]

Volgens mij hebben ze een deel van hun voorwaarden namelijk het tarievenblad gewijzigd.
Dat schaar ik onder hun av.
Het tarievenblad schept geen voorwaarden. Het tarievenblad geeft slechts de actuele tarieven weer die in rekening gebracht worden bij het uitvoeren van de overeenkomst conform de AV.

In de overeenkomst en AV staat niet dat bij het beëindigen van de overeenkomst op kosten van de aangeslotene de gasaansluiting zal worden verwijderd. Daarmee zijn de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting alleen van toepassing indien de aangeslotene voor het verwijderen een aanvullende opdracht heeft verleend.

Niet voor niets hameren de netbeheerders er al sinds dit draadje bestaat er continu op dat je 'verwijdering moet aanvragen via mijnaansluiting.nl'. Want met zo'n aanvraag (en goedkeuring van de 'offerte'), komt er een overeenkomst tot stand waarmee de netbeheerder het op het tarievenblad genoemde tarief voor verwijdering in rekening mag brengen.

• RonJ
Bram-Bos schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:19:
[...]

Echt heel bizar, dit. Wil je die brief nog even integraal posten. Liander was een van de weinige netbeheerders die geen standaardbrieven met dreiging met gerechtsdeurwaarders stuurde, dus je hebt een ander exemplaar dan de 'normale' standaardbrieven van Liander.
Natuurlijk! Hieronder de betreffende brief. De reactie hierop daar moet ik nog even tijd voor maken.

Afbeeldingslocatie: https://www.rjmanagement.nl/tweakers/lianderdw.jpg

All-electric.

• JeroenE
  • Niet online
ronjansen87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:33:
Natuurlijk! Hieronder de betreffende brief. De reactie hierop daar moet ik nog even tijd voor maken.
Heb je elektriciteit van een andere netbeheerder?

• RonJ
JeroenE schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:42:
[...]
Heb je elektriciteit van een andere netbeheerder?
Nee, van Liander ook. En daar is gewoon een lopend contract voor. Dit gaat echt over gas, hoewel de brief idd niet heel duidelijk is en het over energieleveranciers heeft.

All-electric.

• Freee!!

Freee!!

ronjansen87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:44:
[...]
Nee, van Liander ook. En daar is gewoon een lopend contract voor. Dit gaat echt over gas, hoewel de brief idd niet heel duidelijk is en het over energieleveranciers heeft.
Dan is dat dus het eerste punt van correctie in je brief naar @Verwijderd, je hebt wel een energiecontract (elektriciteit).
Verder is er dus de vraag, of ze al hebben geprobeerd een afspraak te maken.
Fraai stukje intimidatie en dreiging, ben benieuwd of dat helemaal legitiem is.

@ronjansen87: brief heeft dezelfde afdelingscode (2PB5510) als de andere standaardbrieven. Lijkt dus niet een andere afdeling die langs de eerste heen werkt. Je kunt volgens mij volstaan met een korte reactie waarin je aangeeft dat deze brief als een tang op een varken slaat, gezien de uitgebreide eerdere correspondentie.

• JeroenE
  • Niet online
ronjansen87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:44:
Ik snap dat je weet at het over gas gaat, maar dat staat helemaal niet in die brief. Laat ze eerst maar eens duidelijk zijn wat ze nu precies bedoelen. Gewoon een mailtje sturen dat je wel een energiecontract hebt inclusief de leverancier, ingangs datum en de hele rataplan erbij.

Je moet zelf maar even verzinnen of je alle voorafgaande communicatie ook nog in herinnering wil brengen. Ik denk dat ik dat wel zou doen met de melding dat je er vanuit gaat dat deze brief per abuis is verstuurd.

• Hans299
  • Laatst online: 19-09-2024
ronjansen87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik krijg de indruk dat dit een brief is die aan klanten die daadwerkelijk gas hebben afgenomen zonder leverancier, omdat er ook van eventuele betalingsproblemen of schuldhulpverlening wordt gerept. Of is die paragraaf standaard?

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

• JeroenE
  • Niet online
@Hans299 mijns inziens komen al deze brieven van een afdeling die er van uit gaat dat je wanbetaler bent en niet snappen dat je echt geen gas wil afnemen en dus niet alleen onder de rekening uit probeert te komen.

• RonJ
Zojuist onderstaande als repliek verzonden, had idd (veel) korter gekund, maar ze mogen ook wel eens voelen dat niet iedereen zomaar dit soort spelletjes accepteert.
Geachte heer, mevrouw,

Ik heb n.a.v. onderstaand bericht mijnerzijds geen nadere reactie van Liander ontvangen, nog heb ik iets van de genoemde aannemer vernomen. Tot mijn verbazing ontving ik gisteren echter een brief van Liander d.d. 2 September, met kenmerk 000xxxxxx.

U stelt hierin dat er geen contract is bij een energieleverancier. Voor het leveren van aardgas is dat inderdaad juist. Voor de volledigheid, ten behoeve van de levering van elektriciteit is er gewoon een leveringsovereenkomst en ATO aanwezig en is er volstrekt geen sprake van enige betalingsachterstand. U stelt vervolgens mijn dossier daarom te gaan overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit verbaast mij ten zeerste, daar ik niet zou weten waarom u inzake dit dossier een gerechtsdeurwaarder nodig heeft, dan wel op welke rechtsgrond u deze persoon denkt te mogen inzetten om uw zin door te drijven inzake dit dossier. Het moge duidelijk zijn dat ik volstrekt niet onder de indruk-, noch gediend ben van dit dreigement c.q. de manier van handelen en communiceren uwerzijds. Sterker nog, ik ben uw ronduit arrogante optreden dusdanig zat, dat ik tevens voornemens ben een melding te maken bij de ACM omtrent deze gang van zaken.

Voor alle duidelijkheid:
- Er is ten eerste géén leverings-, dan wel aansluit- en transportovereenkomst omtrent de levering van aardgas op mijn adres, immers de ATO is, zoals we reeds eerder beiderzijds vastgesteld hebben, inmiddels ruimschoots beëindigd. Hier kan dan ook geen enkele werking van uitgaan.
- Er wordt géén gas gebruikt op mijn adres. Dit kunt u zelf ook inzien, daar de meterstanden door de slimme meter rechtstreeks en meermaals per dag aan u worden doorgezonden. Er is dus nadrukkelijk géén sprake van het onrechtmatig verbruiken van energie in de vorm van aardgas, zonder dat daar een leveringsovereenkomst bij een energieleverancier (en een ATO) aan ten grondslag ligt.
- Er is daarmee ook op geen enkele wijze sprake van een achterstallige betaling mijnerzijds. Er staan immers géén facturen vanuit enige energieleverancier, dan wel Liander zélf open.
- U heeft het recht om werkzaamheden aan uw eigendommen gelegen op mijn perceel uit te voeren. Indien ik daaraan enige medewerking zou weigeren zou u inderdaad een deurwaarder kunnen aankloppen. Ik heb u echter op geen enkele wijze belemmerd in het uitvoeren van dit recht, sterker nog ik heb u bij herhaling medegedeeld dat uw personeel, dan wel uw (onder)aannemer(s), van harte welkom zijn om door u gewenste werkzaamheden aan uw eigendommen te komen uitvoeren, mits men daar tijdig en schriftelijk een afspraak voor maakt.

Ik zie dan ook volstrekt niet in waarom u in casu een gerechtsdeurwaarder zou kunnen, of zelfs mogen, inzetten. Ik verwerp dan ook bij voorbaat iedere vorm van kosten voor de inzet van een gerechtsdeurwaarder, incassobureau of welke andere vorm van kosten dan ook, die alleen en uitsluitend het gevolg zijn van uw handelen inzake dit dossier.

Ik ga er maar van uit dat dit een procesfout uwerzijds betreft en dat uw (onder)aannemer alsnog contact op gaat nemen om een afspraak te maken om, nadrukkelijk en uitsluitend in uw opdracht, uw eigendommen te komen verwijderen. Ik zal u daarbij nogmaals geen strobreed in de weg leggen.

Voor nadere argumentatie in casu bovenstaande verwijs ik u graag naar onze eerdere correspondentie.

Met vriendelijke groet,

All-electric.

@ronjansen87

Hoewel het versturen van deze brief het gevolg is van het feit dat je geen gasleverancier hebt, is het natuurlijk volstrekt onacceptabel dat deze brief op meerdere punten onjuist is.

Je mag van de netbeheerder een zekere zorgvuldigheid verwachten, en daar voldoet dit gewoon in de verste verte niet aan.

1: Jij hebt een contract met een energieleverancier. Punt, daar is geen discussie over mogelijk.
2: Jij hebt al eerder aangegeven, dat Liander van harte welkom is om de werkzaamheden uit te voeren die Liander op eigen initiatief wil uitvoeren.
3: Van kosten voor afgenomen gas en elektriciteit in de periode dat jij geen contract had, kan geen sprake zijn
4: Kosten van afsluiting zonder dat sprake is van energiediefstal of opdracht voor afsluiting, zijn voor rekening van de partij die de afsluiting initieert: De netbeheerder
5: (Buiten)gerechtelijke kosten is geen sprake van, jij bent niet in verzuim.
6: Melden bij een energieleverancier is niet nodig. Jij hebt al langere tijd een leverancier voor alle energieproducten die jij afneemt.
7: Deurwaarderskosten zijn voor rekening van Liander, daar jij niet in verzuim bent en geheel vrijwillig zult meewerken aan de eventuele werkzaamheden die Liander conform de eerdere brieven wenst uit te voeren. Mits deze werkzaamheden uiteraard niet in strijd zijn met je huidige energiecontract.
8: Hoe komen die idioten bij Liander er bij dat jij mogelijk (problematische) schulden zou hebben?

Het is een grof schandaal, deze brief waarin je gezien wordt als een ernstige wanbetaler met mogelijk grote financiële problemen. En waarin niet eens fatsoenlijk onderscheid gemaakt wordt tussen de gasaansluiting/gas en de elektra-aansluiting/stroom.

Daar mag zeker flink tegengas op gegeven worden.

• Jitta
Ik zou excuses hebben geeist in deze brief...
ronjansen87 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:28:
Zojuist onderstaande als repliek verzonden, had idd (veel) korter gekund, maar ze mogen ook wel eens voelen dat niet iedereen zomaar dit soort spelletjes accepteert.

[...]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

@ronjansen87 nieuwe versie maken met de hier vermeldde suggesties erin?
Helaas was de eerste versie een per ongeluk al verzonden concept versie.

met @Ivow85 dat ze hier alle perken te buiten gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 05-09-2019 14:48 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Freee!!

Freee!!

Ik zou:
Sterker nog, ik ben uw ronduit arrogante optreden dusdanig zat, dat ik tevens voornemens ben een melding te maken bij de ACM omtrent deze gang van zaken.
vervangen door:
Ter uwer informatie deel ik u mede, dat ik uw ronduit arrogante optreden dusdanig zat ben, dat ik melding heb gemaakt bij de ACM omtrent deze gang van zaken.
Niet dreigen maar doen en achteraf op de hoogte stellen.

Bram-Bos schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 17:46:
Iets anders:

Mij viel gisteren op dat in het overzicht van de Geschillencommissie Energie met uitspraken over het verwijderen van de gasmeter door de netbeheerder, van de drie uitspraken in 2019 er nog maar twee waren overgebleven.

Vergelijk maar met deze Wayback Machine versie van 22 mei 2019.

De uitspraak die eruit is verwijderd is de uitspraak 119641 (Anonymous vs. Liander). De pdf-versie is nog wel opvraagbaar via de ons laatst bekende link.

In de doorzoekbare database van de Geschillencommissie ontbreekt dit record ook geheel.

Het lijkt er dus op dat exact de uitspraak waarmee Liander in het voorjaar enorm heeft lopen zwaaien naar tientallen, zo niet honderden mensen, geheel 'verdwenen' is, en dat dit bewust is gebeurd (omdat het record ontbreekt, én de link op de speciale overzichtspagina is verwijderd, terwijl die technisch geheel los staat van de database).

Edit: @servies en @JohnBr: dit betreft dus die uitspraak waarvan ik met een aluhoedje op denk dat de klager op het kerkhof van Groenlo ligt.
Even een update op het verdwenen bindend advies 119641 op de speciale webpagina van de geschillencommissie. Die uitspraak (als pdf nog steeds te downloaden bij de GE) blijkt op 14 augustus door de Rechtbank Gelderland te zijn vernietigd (vonnis hier).

De geschillencommissie heeft de uitspraak vooralsnog van de site (en uit de database) gehaald, omdat ze nog even moeten nadenken hóe ze dit vervolgens gaan communiceren, zei de juriste me vandaag.

Liander verwijst nog steeds naar dat bindend advies (bv. indirect hier), maar dat advies bestaat dus nu niet meer.

Het vonnis is erg interessant in combinatie met het oorspronkelijke bindend advies: de gedaagde heeft volstrekt geen verweer gevoerd, terwijl er wél €747,83 aan proceskosten gevorderd werden (en die zijn ook toegewezen). De beste man of vrouw moet dus niet alleen 687 euro betalen voor verwijdering, maar nog eens die 747,83 aan proceskosten. Saillant, want deze man of vrouw had tijdens het geschil gewoon nog een leveringscontract voor gas (zo valt op te maken uit het bindend advies). Ze heeft dus evident niks misdaan, alleen gebruik gemaakt van een laagdrempelige vorm van geschillenbeslechting.

Er zijn derhalve mijns inziens maar twee mogelijkheden:
  1. Liander straft een argeloze klager die niets heeft misdaan keihard, door veroordeling in de proceskosten te eisen à €747,83, enkel en alleen omdat in zijn of haar geval toevallig door de GE een Liander onwelgevallig bindend advies is uitgesproken. In dat geval zou Liander tamelijk immoreel handelen;
  2. Liander heeft van te voren afgesproken dat die kosten allemaal vergoed worden door Liander, onder voorwaarde dat de gedaagde geen verweer zou voeren. In dat geval is het recht gekocht. Immers: geen verweer is automatisch toewijzing van de eis, tenzij die de rechter onredelijk of onbillijk voorkomt;

• JP1980
Bram-Bos schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:00:
[...]

Even een update op het verdwenen bindend advies 119641 op de speciale webpagina van de geschillencommissie. Die uitspraak (als pdf nog steeds te downloaden bij de GE) blijkt op 14 augustus door de Rechtbank Gelderland te zijn vernietigd (vonnis hier).

De geschillencommissie heeft de uitspraak vooralsnog van de site (en uit de database) gehaald, omdat ze nog even moeten nadenken hóe ze dit vervolgens gaan communiceren, zei de juriste me vandaag.

Liander verwijst nog steeds naar dat bindend advies (bv. indirect hier), maar dat advies bestaat dus nu niet meer.

Het vonnis is erg interessant: de gedaagde heeft volstrekt geen verweer gevoerd, terwijl er wél €747,83 aan proceskosten gevorderd werden (en die zijn ook toegewezen). De beste man of vrouw moet dus niet alleen 687 euro betalen voor verwijdering, maar nog eens die 747,83 aan proceskosten. Saillant, want deze man of vrouw had tijdens het geschil gewoon nog een leveringscontract voor gas (zo valt uit op te maken uit het bindend advies).

1. Liander straft een argeloze klager die niets heeft misdaan keihard, door veroordeling in de proceskosten te eisen à €747,83, enkel en alleen omdat in zijn of haar geval toevallig door de GE een Liander onwelgevallig bindend advies is uitgesproken. In dat geval zou Liander tamelijk immoreel handelen;
  2. Liander heeft van te voren afgesproken dat die kosten allemaal vergoed worden door Liander, onder voorwaarde dat de gedaagde geen verweer zou voeren. In dat geval is het recht gekocht. Immers: geen verweer is automatisch toewijzing van de eis, tenzij die de rechter onredelijk of onbillijk voorkomt;
Dan kan je punt 2 ook afsluiten met "In dat geval zou Liander tamelijk immoreel handelen.".
Dus Liander handelt hoe dan ook immoreel.

• Freee!!

Freee!!

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:10:
[...]
Dan kan je punt 2 ook afsluiten met "In dat geval zou Liander tamelijk immoreel handelen.".
Dus Liander handelt hoe dan ook immoreel.
Hadden we hier iets anders verwacht dan :?

• LefteyeNL
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-11 22:41
Geachte mede strijders,

Ik volg dit form al geruime tijd zonder deel te nemen aan de gesprekken.
Dit omdat ik mezelf had voorgenomen pas iets te delen als ik door de standaard brieven heen zou zijn.

Dat punt heb ik nu bereikt.

Een korte opsomming van mijn situatie:

16-05-2019 Dmv e-mail mijn gas contract opgezegd bij energie leverancier.
24-05-2019 Dmv e-mail mijn ATO opgezegd bij de netwerkbeheerder (Enduris).
02-07-2019 Gas contract is afgelopen.
03-07-2019 1e standaard brief van Enduris, aan de bewoners van dit pand.
23-07-2019 2e standaard brief van Enduris, dit maal aangetekend.
25-07-2019 Gereageerd dmv (aangepaste) voorbeeld brief 1B.
08-08-2019 3e standaard brief van Enduris, aan de bewoners van dit pand.
13-08-2019 Telefonisch contact gehad met Enduris, vorige e-mail zou behandeld worden.
04-09-2019 Onverwachts een monteur aan de deur voor verzegelen gas kraan.
04-09-2019 Telefonisch contact met Enduris. Verzegelen tijdelijk 'on hold' gezet.
04-09-2019 E-mail van Enduris, mijn bericht van 25-07 ligt bij de juridische afdeling, wachten op antwoord.
16-09-2019 E-mail van Enduris, antwoord op mijn bericht van 25-07.
18-09-2019 Gereageerd dmv voorbeeld brief 2B (punt 5 aangepast naar rechtbank Gelderland).
24-09-2019 Meterstanden zijn fysiek opgenomen voor gas en electra.
14-10-2019 E-mail van Enduris, antwoord op voorbeeld brier 2B. Overgaan tot verwijderen.
15-10-2019 Gereageerd op e-mail van 14-10-2019

Hieronder mijn volledige dossier.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Do 16-5-2019 17:00
Aan: info@DELTA.nl;
onderwerp: Opzegging gas en stroom

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik mijn huidige contract voor gas en stroom opzeggen per ingang van 2 juli 2019.

Mijn klant nummer is:

De producten die ik op wil zeggen zijn:
Delta gas
Delta groene stroom

De reden van opzeggen is:
Ik wil gebruik maken van de welkomst korting bij Powerpeers.
Hiervoor ga ik met mijn contract voor stroom over naar deze leverancier.

Mijn contract voor gas wil ik volledig opzeggen, zonder een nieuw contract af te sluiten, omdat ik geen gas meer ga gebruiken doordat ik een warmtepomp geplaatst heb. De gaskraan blijft permanent dicht.
Hierbij machtig ik u om namens mij de ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) op te zeggen bij de netwerkbeheerder.
Ik wil u wijzen op art. 52b, lid 7 van de Gaswet en art. 3.6 van de Algemene Voorwaarden, dat ik dit recht heb.

Met vriendelijke groet,
LefteyeNL

--------------------------------------------------------------------------------------------------

vr 24-5-2019 10:26
Aan: info@enduris.nl;
onderwerp: Opzeggen ATO
Geachte heer/mevrouw,

Omdat ik gasloos wil gaan wonen heb ik een warmte pomp aangeschaft.
Hierdoor heb ik mijn energie contract voor het gas per 02/07/2019 opgezegd bij mijn energie leverancier Delta.
Ik heb bij het verzoek om mijn energie contact voor gas op te zeggen, de Delta tevens gemachtigd, om de ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) namens mij op te zeggen bij u als netwerkbeheerder.
Als aanvulling daarop stuur ik u deze mail.

Hierbij dien ik het verzoek in om mijn ATO op te zeggen per 02/07/2019, omdat ik niet langer gebruik maak van het gas netwerk, en hiervoor geen energie contract voor gas meer heb.
Daarbij zet ik de gaskraan dicht, en verwijder ik het leiding werk na de gasmeter. Zodat ik fysiek niet meer met mijn huis gekoppeld zit aan het gas netwerk. En daardoor ook geen transport van gas meer mogelijk is.

Ik wil u wijzen op art. 52b, lid 7 van de Gaswet en art. 3.6 van de Algemene Voorwaarden, dat ik dit recht heb.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef. Omdat ik vanaf mijn kant gezien al los sta van het gasnetwerk.

Mijn gasmeter (samen met mijn stroom meter) betreft nog een 'oud' type, welke nog niet vervangen is voor een nieuwe (slimme) meter. Deze wilde u recentelijk vervangen, wat ik destijd geweigerd had op grond van persoonlijke overwegingen. Mocht u besluiten om mijn gas meter te willen verwijderen wegens het beeindigen van mijn ATO, dan lijkt het mij niet redelijk om die kosten bij mij in rekening te brengen. Gezien u recent mijn meter kosteloos wilde vervangen voor een nieuw model. Sterker nog, u bespaart nu de kosten van een nieuwe meter.

Met vriendelijke groet,
LefteyeNL

Hierop kreeg ik de eerste standaart brief op 03-07-2019 van Enduris.
En de tweede standaard brief die aangetekend was op 23-07-2019.
Hierin werd gedreigd met afsluiten en kosten in rekening brengen.

Ik heb hierop gereageerd met behulp van de standaard brief 1B, welke ik iets aangepast heb.

do 25-7-2019 17:19
Aan: Enduris frontoffice (info@enduris.nl);
onderwerp: Transportovereenkomst gas
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 23-07-2019 een brief van u op mijn adres, waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is op mijn adres. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening kunt brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 02-07-2019 opgezegd bij de Delta. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik de Delta gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enduris , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

De Delta heeft mij hierop per e-mail geinformeerd dat de ATO gestopt is op mijn adres.

Tevens had ik u al een e-mail bericht gestuurd op 24-05-2019, met dit zefde verzoek voor het opzeggen van de ATO, en mijn beweeg redenen daarvoor. U heeft mij daarvan diezelfde dag een ontvangst bevestiging gestuurd, waarop ik verder geen reactie meer vernomen had.

Aangezien er inmiddels tien werkdagen verstreken zijn sinds de opzegging van de ATO, en u alle gelegenheid heeft gehad de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst, is de ATO inmiddels ook beëindigd. Wij hebben dus geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
LefteyeNL

08-08-2019
Ik kreeg een 3e standaard brief van Enduris.

Aan de bewoners van dit pand

behandeld door: Front office Enduris B.V.
telefoon: 0113741100
onderwerp: Voorkom afsluiting!

Geachte heer, mevrouw,

Helaas hebben wij van u geen reactie ontvangen op onze eerdere brieven over het ontbreken van een leverancier voor de aansluiting van uw pand en/of het betalen van openstaande facturen.

Afsluiten elektriciteits- en gasaansluiting
Wij sluiten uw elektriciteits- en gasaansluiting daarom op korte termijn af. De kosten, die kunnen oplopen tot ca. 2000,- euro per aansluiting, komen voor uw rekening.

Heraansluiting
Wanneer u uw aansluiting toch wilt herstellen na afsluiting, dan dienen bovengenoemde kosten, maar ook de eventuele openstaande facturen, te zijn voldaan. Houdt u er rekening mee dat de leveringsprocedure voor een heraansluiting 5 werkdagen duurt. Dat betekent dat u na uw aanvraag tot heraansluiting 5 werkdagen geen beschikking heeft over gas en elektriciteit.

Voorkom afsluiting
Afsluiting voorkomt u door zo spoedig mogelijk na ontvangst van deze brief contact op te nemen met ons Front Office. U kunt ons op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur bereiken op telefoonnummer 0113 74 11 00. Samen met u bekijken we of het mogelijk is om afsluiting te voorkomen.

Incassobureau
Bij stopzetting van de levering vanwege wanbetaling, dragen wij de onbetaalde facturen over aan een extern incassobureau. De hiermee samenhangende kosten zijn eveneens voor uw rekening.

Contact
Heeft u vragen over het bovenstaande, wilt u afsluiting voorkomen, of wilt u in aanmerking komen voor een heraansluiting, belt u dan op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur met ons Front Office, op telefoon nummer 0113 - 74 11 00.

Hoogachtend,
Enduris B.V.

13-08-2019
Ik heb telefonisch contact gelegt met Enduris om de zaken door te spreken.
Na de bekende argumenten van hun kant ging ze in het systeem kijken of mijn 2 e-mail berichten aangekomen waren. Deze waren intern doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling, en daar zou ik die zelfde week nog antwoord op krijgen.

04-09-2019
Ik werd verrast door een monteur van DNWG (welke de aanleg en onderhoud uitvoeren van Enduris), welke zonder afspraak mijn gas kraan wilde verzegelen.
Gevraagd aan de monteur of hij wist of hier kosten aan verbonden zouden zijn, en/of dat het maar een tijdelijke verzegeling zou betreffen voor 12 maanden. Of dat daarna alsnog de meter verwijderd zou moeten worden.
De monteur kon hier ook niks zinnigs over zeggen, en ook in de opdracht die hij had stond hier verder geen informatie over.
Op dat moment hebben we Enduris opgebeld met de vraag wat er met de kosten zou gebeuren indien de gaskraan verzegeld zou worden.
Hierop antwoorden ze het werderom standaard verhaal van zelf opdracht geven tot verwijderen en daar de kosten die daarbij gemaakt zouden worden zijn voor de bewoner.
Ik gaf aan dat ik de monteur alle vrijheid geef om de werkzaamheden uit te voeren die Enduris nodig acht om mijn af te sluiten, maar dat ik daarvoor de kosten niet zal accepteren en bij voorbaat betwist.
Ik gaf tevens aan dat ik fysiek niet meer aan de gasmeter vastzit met mijn gasleiding, en dat ik deze al aan mijn zijde afgedopt heb. Waardoor gas gebruik onmogelijk gemaakt is.
We hebben verder afgesproken dat ze in hun systeem ging kijken waarom mijn e-mail berichten nog niet beantwoord waren, en dat de verzegeling voor dit moment 'on hold' gezet word, totdat daar antwoord op gegeven is.
Ik heb nog wel meegegeven dat ze de volgende keer gewoon een afspraak mogen maken voor werkzaamheden, omdat ik daarvoor mijn medewerking zal geven. En niet wederom onaangekondigd. Maar dat ik de kosten niet zal accepteren.

wo 04-09-2019 15:19

Geachte heer LefteyeNL,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek heden middag en het bezoek van onze monteur om de gas-aansluiting af te sluiten, meld ik u het volgende:
Uw mail van 25-7-2019 heb ik terug gevonden. Deze ligt momenteel bij onze afdeling Juridische Zaken. Zij zullen over deze zaak een uitspraak doen over hoe verder te handelen.
Ik heb ze ingelicht over ons gesprek en over mijn besluit de monteur onverrichte zaken weer weg te laten gaan.
Rest ons nu nog de uitspraak van Juridische Zaken af te wachten. Vermoedelijk zullen zij rechtstreeks met u contact opnemen.
Ik hoop u met deze mail iets meer van informatie te hebben voorzien.
Met vriendelijke groet,
Enduris

dossiernummer
behandeld door Enduris Front Office – JJ/TJ
onderwerp Transportovereenkomst gas

Goes, 16 september 2019

Geachte heer LefteyeNL,

In reactie op uw mail van 25 juli jl. aangaande de opzegging van uw Aansluit- en
Transportovereenkomst (‘ATO’) bericht ik u als volgt. Per abuis bent u in het
reguliere proces voor contractloos terecht gekomen. Als gevolg daarvan heeft u een
aantal brieven ontvangen die niet naar u gestuurd hadden moeten worden. Dit is
tevens de reden dat u nu pas deze brief ontvangt. Daarvoor bied ik u onze excuses
aan.

Ons is duidelijk geworden dat u een andere lezing hanteert van (i) de Tarievencode
Gas (‘TCG’) en (ii) de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport voor
kleinverbruikers (‘AV’) dan wij. Hieronder volgt (i) in het kort het standpunt van Enduris
B.V. (‘Enduris’) ten aanzien van het ‘gasloos’ wonen en (ii) welke vervolgstappen wij
in uw geval wensen te nemen.

(i) Toelichting
Enduris voert beleid uit dat met het oog op de veiligheid is samengesteld, door de
regionale netbeheerders gezamenlijk wordt gehanteerd en tevens door jurisprudentie
en Kiwa Technology B.V. (‘Kiwa’) wordt ondersteund. Indien u uw gasaansluiting
definitief niet meer nodig heeft, zijn er, conform het door Kiwa uitgevoerde
onafhankelijke onderzoek, twee mogelijkheden waarbij de veiligheid is gewaarborgd.
De eerste mogelijkheid betreft het geheel verwijderen van de aansluitleiding en
gasmeteropstelling. De tweede mogelijkheid betreft het buiten gebruik stellen van de
aansluitleiding conform NEN 7244-7 en de aansluitleiding aan beide uiteinden voorzien
van een niet-losneembare eindfitting. Echter, de rechtbank Gelderland heeft in haar
vonnis van 14 augustus jl. geoordeeld dat het aanbieden van de hierboven genoemde
laatste optie in strijd is met een dwingendrechtelijk verbod in de Wet Milieubeheer.1 Op
grond van het vorenstaande biedt Enduris slechts de optie aan waarbij de
aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel worden verwijderd. Enduris meent
dat op grond van (i) artikel 2.5.1.12. TCG en (ii) de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten
die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling
voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft.

(ii) Vervolg
In uw mail van 25 juli jl. geeft u nadrukkelijk aan dat u aan Enduris geen opdracht
verstrekt voor het verrichten van de noodzakelijke handelingen in de zin van art. 3.6
AV. Mede omdat Enduris de veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, zullen de
noodzakelijke handelingen verricht worden zonder uw opdracht daartoe, inhoudende
dat de aansluitleiding en gasmeteropstelling in zijn geheel verwijderd zullen worden.
In eerdere correspondentie heeft u aangegeven medewerking te verlenen aan Enduris
zodat de noodzakelijke handelingen kunnen worden uitgevoerd. Ik verneem graag van
u of u nog steeds bereid bent medewerking te verlenen aan het uitvoeren van de
werkzaamheden door Enduris. Indien dit het geval is, zullen we contact met u opnemen
voor het inplannen van een afspraak voor het uitvoeren van de benodigde
werkzaamheden.

Heeft u vragen?
Neem dan contact op met onze afdeling Front Office. Wij zijn telefonisch bereikbaar
op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar
klachten@enduris.nl.

Met vriendelijke groet,

Enduris B.V.
Manager Front Office

18-09-2019

Geachte heer/mevrouw H.C. van Hooijdonk - Ta,

Dank voor uw reactie van 16-09-2019 n.a.v. mijn email van 25-07-2019.

U beweert in uw brief dat Enduris de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor de artikelen 5.3 en 14.1 van de Algemene Voorwaarden aan, alsmede artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:

De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd.
Wij hebben geen contractuele relatie meer.

De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

Uitspraak rechtbank Gelderland 14-08-2019 is niet relevant.

Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder(1). De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen(2). Ik heb opgezegd volgens deze beide manieren, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen(3). Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen(4), voor de contractant is die tien werkdagen(5). Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst(6).
Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten(7). Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 02-07-2019 via een machtiging van mijn leverancier en tevens door mij persoonlijk aan u, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 16-07-2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.
------------------------------------
(1) “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
(2) “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.”
(3) “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
(4) “De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen.”
(5) “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden…”
(6) “…tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd…”
(7) “indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.”

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet Enduris de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Enduris de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enduris om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief.” Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen(8). Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)(9) en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.
(8) https://www.netbeheernede...-_Tarievencode_gas_22.pdf
(9) https://www.acm.nl/sites/...011%20november%202010.pdf

4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enduris voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)(10). Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat Enduris in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.
(10) https://www.degeschillenc...g-i-s-m-schadevergoeding/

5. Uitspraak van de rechtbank Gelderland 14-08-2019 is niet relevant.
U wekt welbewust de suggestie dat de rechtbank de positie van de netwerkbeheerders al heeft bevestigd. Wat in mijn optiek niet het geval is. De rechter heeft de vordering alleen maar toegewezen omdat de gedaagde volstrekt geen verweer had gevoerd. Dat zegt dus in het geheel niets over het oordeel van een rechter als er wél verweer zou zijn gevoerd.

6. Samenvattend:
ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier en rechtstreek bij Enduris, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,

LefteyeNL

24-09-2019

De meterstanden zijn fysiek opgenomen voor gas en electra door een medewerker van DNWG.
De meterstand van mijn gasmeter is sinds de opzegging van mijn gascontract op 02-07-2019 ongewijzigd gebleven. Hierdoor kan ik aantonen dat er geen gas transport heeft plaats gevonden op mijn adres.

14-10-2019

Geachte heer LefteyeNL,

Dank voor uw uitgebreide reactie en uw geduld met betrekking tot uw dossier. Uw reactie zien wij nogmaals als een bevestiging dat u een andere zienswijze hanteert van de Tarievencode Gas, de Algemene Voorwaarden voor kleinverbruik en de geldende jurisprudentie. Dat is uiteraard uw goed recht. Wij menen echter, zoals reeds eerder aangegeven, dat op grond van artikel 2.5.1.12. TCG en de artikelen 5.3 en 14.1 AV de kosten die gepaard gaan met het verwijderen van de aansluitleiding en gasmeteropstelling voor uw rekening komen, ook zonder dat u voor verwijderen opdracht geeft.

Onder punt 6 van uw brief geeft u aan dat wij op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting mogen verrichten. Omwille van o.a. milieuoverwegingen en veiligheid zullen wij daartoe overgaan. De afdeling Aansluitingen zal met u contact opnemen voor het maken van een afspraak om de benodigde werkzaamheden uit te voeren.

Heeft u vragen?
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze Afdeling Front Office. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Front Office
0113 74 11 00
klachten@enduris.nl

Beste mensen van Enduris,

Je hebt meningen, en je hebt argumenten. U herhaalt in uw reactie van 14-10-2019 uw (niet verder met argumenten onderbouwde) mening van 16-9-2019, met vrijwel identieke bewoordingen. Ik daarentegen ben uitvoerig en met argumenten omkleed ingegaan op uw mening. Het is dus niet simpelweg een kwestie van twee verschillende 'zienswijzen'. Het is een kwestie van wél argumenten van mijn kant tegen geen argumenten van uw kant. Ik stel vast dat u op mijn argumenten gewoon niet in wenst te gaan.

U blijft desondanks van harte welkom om op afspraak de door u geachte werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren, en bijvoorbaat betwist.

Met vriendelijke groet,
LefteyeNL

[ Voor 99% gewijzigd door LefteyeNL op 15-10-2019 18:04 ]

Jitta schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:40:
Ik zou excuses hebben geeist in deze brief...

[...]
Niet alleen excuses, maar ook een volledige rectificatie van alle punten waarop de brief onjuist en/of onduidelijk is.

• corsat
Bijzondere mail en verwijzing. Ik ga in mijn dossier kijken of ik ook zo'n verwijzing heb gehad maar kan mij dit niet herinneren maar wordt vervolgd. Wel apart dat er nu onderscheid wordt gemaakt en 1 janari 2019 een peildatum is geworden.
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:47:
Stedin is aan de weg aan het timmeren met hun procedures. Had een paar dagen geleden een hybride vorm van 1a en 1b verstuurd. Krijg nu een automatiseerde reactie terug. Vrij kort, maar het verwijst naar deze website:

https://www.stedin.net/aansluiting/veilig-gasloos

Volgens Stedin is het gevaar van beestjes niet aanwezig, of in ieder geval niet in stedin gebied. Het veiligheidsaspect is alleen maar dat men per ongeluk zou kunnen graven op een plek waar een gasleiding zit. Ik verwacht ook dat de tuinman meteen de warmtepomp herkend op het dak van de garage en als een dolle gaat graven. We hadden hem al eerder gehoord.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:17:
[...]
Niet alleen excuses, maar ook een volledige rectificatie van alle punten waarop de brief onjuist en/of onduidelijk is.
Als we toch bezig zijn, wat dacht je van vergoeding van alle tijd, die hij onnodig kwijt is aan deze wanvertoning :?

NB: Ja, ik weet ook wel, dat het hoogst onwaarschijnlijk is, dat hij (of iemand hier) ook maar één cent ziet, maar niet geschoten is altijd mis en het is altijd een leuke als het ooit voor de rechter komt.

[ Voor 22% gewijzigd door Freee!! op 05-09-2019 15:33 ]

• Jitta
Ik wil geen like bij deze post zetten, maar een :o
Tot nu toe was ik nog steeds bereid te denken dat de netbeheerders erg tussen twee vuren zaten, en dat het heel lastig voor ze was om met z'n allen de algemene voorwaarden en de pocedures dusdanig aan te passen dat het wel eerlijk, efficient, kosteneffectief en wettelijk was. Dit doet me geloven dat ze op deze manier onwettelijk wettelijk proberen te maken.
Stedin doet nog z'n best, maar slaat helaas de plank mis met de datum scheidslijn. @Verwijderd , dit soort dingen komen echt ooit naar buiten, en levert boetes op, en vooral heeeeel veel imagoschade. Dom dom dom...
Bram-Bos schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:00:
[...]

Het vonnis is erg interessant in combinatie met het oorspronkelijke bindend advies: de gedaagde heeft volstrekt geen verweer gevoerd, terwijl er wél €747,83 aan proceskosten gevorderd werden (en die zijn ook toegewezen). De beste man of vrouw moet dus niet alleen 687 euro betalen voor verwijdering, maar nog eens die 747,83 aan proceskosten. Saillant, want deze man of vrouw had tijdens het geschil gewoon nog een leveringscontract voor gas (zo valt op te maken uit het bindend advies). Ze heeft dus evident niks misdaan, alleen gebruik gemaakt van een laagdrempelige vorm van geschillenbeslechting.

• RonJ
Freee!! schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:32:
[...]

Als we toch bezig zijn, wat dacht je van vergoeding van alle tijd, die hij onnodig kwijt is aan deze wanvertoning :?

NB: Ja, ik weet ook wel, dat het hoogst onwaarschijnlijk is, dat hij (of iemand hier) ook maar één cent ziet, maar niet geschoten is altijd mis en het is altijd een leuke als het ooit voor de rechter komt.
Dat zou leuk zijn, maar gaat toch niet gebeuren. Dat kan bovendien altijd nog als het echt tot een rechtzaak komt (die ik met vertrouwen tegemoet zie, maar niet verwacht). Excuses koop ik niets voor en een rectificatie, tja waarvoor dan precies? De brief is alleen aan mij gericht en zolang ik niet bij het BKR wordt aangemeld o.i.d. kan het me niet schelen wat ze allemaal beweren. Ik weet wel beter :+.

Dank iig voor jullie reacties, ik waardeer de betrokkenheid zeer , maar ik laat het hier toch even bij richting Liander. Deze reactie was in mijn ogen (voor nu) stevig genoeg.

All-electric.

• Koeniedb
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-03 16:12
kmf schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Lees ik daar nou een nieuwe route? Melding lekkage, weigeren graafwerkzaamheden tuin, afgesloten van het gas?
ik ga een Klic melding aanvragen en mijn schep klaarzetten... Leiding ligt hier niet op de plek waar hij moet liggen volgens Klic en zelfs de afsluiter incl hoofleiding ligt op mijn grond (zonder erfdienstbaarheid)

• JP1980
Jitta schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:38:
Stedin doet nog z'n best, maar slaat helaas de plank mis met de datum scheidslijn. @Verwijderd , dit soort dingen komen echt ooit naar buiten, en levert boetes op, en vooral heeeeel veel imagoschade. Dom dom dom...
[...]
Stedin deed z'n best maar zet inmiddels vol in op de onwettelijke praktijken. Ze beginnen tegenwoordig zo snel mogelijk te intimideren door je te bellen binnen een week. Veel mensen zijn op schrift nog wel bekwaam fatsoenlijk verweer te leveren maar een telefoongesprek is andere koek waar je feitenkennis paraat moet hebben. Is voor een leek lastig en vind ik vrij schofterig manier van handelen. Alles om zo snel mogelijk een overeenkomst af te sluiten.

Nu ik er aan denk, is verkoop op afstand. Wil de volgende die gebeld wordt ze er even op wijzen dat ze niet mogen bellen want bel-me-niet register? (aannemende dat tegenwoordig iedereen daar is geregistreerd)

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Bram-Bos schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:54:
@JP1980: Interessant. Stedin kiest ervoor om bij alle voor 1-1-2019 verzegelde aansluitingen de aansluiting kosteloos te verwijderen.

[...]
Zoals ik het bericht lees, zal Stedin de leiding wanneer dan ook opgezegd gratis verwijderen, ben benieuwd, dit lijkt een flinke draai een en goed voorbeeld voor de rest van de netbeheerders.

Maar ik bereid me voor of een wat stroever traject, eerst meemaken en dan geloven.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik volg dit topic al een tijdje en heb me nog stil gehouden omdat ik zelf nog niet van het gas af ben/kan.
Ik vroeg mij af of er een reden is dat er nog enkel tussen netbeheerder en jullie gecommuniceerd wordt. Wordt het niet tijd dat er daadwerkelijk een melding gemaakt wordt bij de ACM of een aangifte wordt opgesteld voor bedreiging? Het lijkt er niet heel erg op dat de netbeheerders met deze praktijken zullen stoppen.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• JP1980
sgsdebruijn schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:56:
[...]

Zoals ik het bericht lees, zal Stedin de leiding wanneer dan ook opgezegd gratis verwijderen, ben benieuwd, dit lijkt een flinke draai een en goed voorbeeld voor de rest van de netbeheerders.

Maar ik bereid me voor of een wat stroever traject, eerst meemaken en dan geloven.
Zal ik ook even de begeleidende mail delen met deze.
Hier vermelden ze wel iets over de kosten.
De website is beroerd opgesteld, ze hadden van het kopje 'kosten voor de werkzaamheden' moeten samenvoegen met de alinea er boven. Daar heeft het betrekking op.
No way dat ze afsluiters na 01-01-19 vrijwillig gratis laten afkoppelen.
Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw aansluiting.

Wilt u geen gas meer afnemen?
Dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te laten sluiten. Hier zijn kosten aan verbonden, deze kunt u terugvinden op www.stedin.net/tarieven

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze klantenservice via telefoonnummer 088 896 39 63.
Deze is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Wilt u de aansluiting verwijderd hebben?
Vraag dan een offerte aan via www.mijnaansluiting.nl

Tevens verwijzen u naar de site:https://www.stedin.net/aansluiting/veilig-gasloos

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.
@yakmak Verschillende mensen hebben over de huidige gang van zaken al melding gedaan bij de ACM, inclusief toevoeging van vele voorbeelden van het aanzetten tot misleiding.

Helaas heeft de ACM ook slechts beperkte mogelijkheden voor wat betreft de inzet van personeel, dus komt het er op neer dat er prioriteiten gesteld worden. Hoe meer klachten over een specifiek bedrijf of onderwerp binnen komen bij de ACM, hoe groter de kans dat de ACM er nader onderzoek naar zal doen. Tot op heden lijkt het nog niet verder te komen dan dat ze de klachten ter kennisgeving aannemen.

Ik wil nu dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken aan iedereen om een klacht in te dienen bij de ACM, wanneer je dossier daar aanleiding toe geeft (en dat is al snel, gezien de pogingen tot misleiding van de netbeheerders).

• corsat
Is het nu een truc of lijkt het meer op misleiding om voor verwijdering te kiezen en te denken dat het gratis is maar ondertussen is er dan wel een afspraak met Stedin gemaakt en zitten er kosten aan vast.
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:06:
[...]

Zal ik ook even de begeleidende mail delen met deze.
Hier vermelden ze wel iets over de kosten.
De website is beroerd opgesteld, ze hadden van het kopje 'kosten voor de werkzaamheden' moeten samenvoegen met de alinea er boven. Daar heeft het betrekking op.
No way dat ze afsluiters na 01-01-19 vrijwillig gratis laten afkoppelen.

[...]

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Ivow85 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:13:
@yakmak Verschillende mensen hebben over de huidige gang van zaken al melding gedaan bij de ACM, inclusief toevoeging van vele voorbeelden van het aanzetten tot misleiding.

Helaas heeft de ACM ook slechts beperkte mogelijkheden voor wat betreft de inzet van personeel, dus komt het er op neer dat er prioriteiten gesteld worden. Hoe meer klachten over een specifiek bedrijf of onderwerp binnen komen bij de ACM, hoe groter de kans dat de ACM er nader onderzoek naar zal doen. Tot op heden lijkt het nog niet verder te komen dan dat ze de klachten ter kennisgeving aannemen.

Ik wil nu dan ook graag van de gelegenheid gebruik maken aan iedereen om een klacht in te dienen bij de ACM, wanneer je dossier daar aanleiding toe geeft (en dat is al snel, gezien de pogingen tot misleiding van de netbeheerders).
Ah dat verklaart het :)
Ik hoop ook binnen afzienbare tijd van het gas af te gaan en ik vind het net als vele van jullie erg vreemd dat men daarin tegengewerkt wordt. Het zou logischer zijn als de kosten bij de gasverbruiker neergelegd worden (gezien de regering dat toch wil ontmoedigen) maarja dat zal wel wishfull thinking van mij zijn ;(

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• JP1980
yakmak schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:22:
[...]
Het zou logischer zijn als de kosten bij de gasverbruiker neergelegd worden (gezien de regering dat toch wil ontmoedigen) maarja dat zal wel wishfull thinking van mij zijn ;(
Dat is ook maar net wat voor politieke smaak je aanhangt. Waar iedereen het eigenlijk over eens is dat we in ieder geval moeten proberen de kosten omlaag te brengen. Een 2e discussie is wie die overgebleven kosten dan gaat betalen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 21:48
De kosten zoals nu geschetst moeten helemaal nergens neergelegd worden. De oplossing is o zo simpel:

-Aansluitingen gewoon laten bestaan met een dopje erop
-Per straat/wijk in de toekomst in 1 keer de troep opruimen

De kosten die daarvoor gemaakt worden kunnen prima betaald worden van al het vastrecht dat al jaren geïnd is. Voor het innen van kosten bij de gasverlaters is simpelweg geen rechtsgrond. Daar komt geen politiek aan te pas, gewoon lezen van de contracten en overige wetgeving. We wachten nog tot een rechter dat zwart op wit zet.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 05-09-2019 16:28 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

LefteyeNL schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:15:
Geachte mede strijders,

Ik volg dit form al geruime tijd zonder deel te nemen aan de gesprekken.
Dit omdat ik mezelf had voorgenomen pas iets te delen als ik door de standaard brieven heen zou zijn.

Dat punt heb ik nu bereikt.

Een korte opsomming van mijn situatie:

16-05-2019 Dmv e-mail mijn gas contract opgezegd bij energie leverancier.
24-05-2019 Dmv e-mail mijn ATO opgezegd bij de netwerkbeheerder (Enduris).
02-07-2019 Gas contract is afgelopen.
03-07-2019 1e standaard brief van Enduris, aan de bewoners van dit pand.
23-07-2019 2e standaard brief van Enduris, dit maal aangetekend.
25-07-2019 Gereageerd dmv (aangepaste) voorbeeld brief 1B.
08-08-2019 3e standaard brief van Enduris, aan de bewoners van dit pand.
13-08-2019 Telefonisch contact gehad met Enduris, vorige e-mail zou behandeld worden.
04-09-2019 Onverwachts een monteur aan de deur voor verzegelen gas kraan.
04-09-2019 Telefonisch contact met Enduris. Verzegelen tijdelijk 'on hold' gezet.
04-09-2019 E-mail van Enduris, mijn bericht van 25-07 ligt bij de juridische afdeling, wachten op antwoord.

Hieronder mijn volledige dossier. Ik heb de standaard brieven van Enduris niet verwerkt. Mocht hier vraag naar zijn, dan voeg ik deze nog toe.

Do 16-5-2019 17:00
Aan: info@DELTA.nl;
onderwerp: Opzegging gas en stroom

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij wil ik mijn huidige contract voor gas en stroom opzeggen per ingang van 2 juli 2019.

Mijn klant nummer is:

De producten die ik op wil zeggen zijn:
Delta gas
Delta groene stroom

De reden van opzeggen is:
Ik wil gebruik maken van de welkomst korting bij Powerpeers.
Hiervoor ga ik met mijn contract voor stroom over naar deze leverancier.

Mijn contract voor gas wil ik volledig opzeggen, zonder een nieuw contract af te sluiten, omdat ik geen gas meer ga gebruiken doordat ik een warmtepomp geplaatst heb. De gaskraan blijft permanent dicht.
Hierbij machtig ik u om namens mij de ATO (Aansluit- en Transport Overeenkomst) op te zeggen bij de netwerkbeheerder.

Met vriendelijke groet,
Lefteye

vr 24-5-2019 10:26
Aan: info@enduris.nl;
onderwerp: Opzeggen ATO
Geachte heer/mevrouw,

Omdat ik gasloos wil gaan wonen heb ik een warmte pomp aangeschaft.
Hierdoor heb ik mijn energie contract voor het gas per 02/07/2019 opgezegd bij mijn energie leverancier Delta.
Ik heb bij het verzoek om mijn energie contact voor gas op te zeggen, de Delta tevens gemachtigd, om de ATO (Aansluit- en Transportovereenkomst) namens mij op te zeggen bij u als netwerkbeheerder.
Als aanvulling daarop stuur ik u deze mail.

Hierbij dien ik het verzoek in om mijn ATO op te zeggen per 02/07/2019, omdat ik niet langer gebruik maak van het gas netwerk, en hiervoor geen energie contract voor gas meer heb.
Daarbij zet ik de gaskraan dicht, en verwijder ik het leiding werk na de gasmeter. Zodat ik fysiek niet meer met mijn huis gekoppeld zit aan het gas netwerk. En daardoor ook geen transport van gas meer mogelijk is.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef. Omdat ik vanaf mijn kant gezien al los sta van het gasnetwerk.

Mijn gasmeter (samen met mijn stroom meter) betreft nog een 'oud' type, welke nog niet vervangen is voor een nieuwe (slimme) meter. Deze wilde u recentelijk vervangen, wat ik destijd geweigerd had op grond van persoonlijke overwegingen. Mocht u besluiten om mijn gas meter te willen verwijderen wegens het beeindigen van mijn ATO, dan lijkt het mij niet redelijk om die kosten bij mij in rekening te brengen. Gezien u recent mijn meter kosteloos wilde vervangen voor een nieuw model. Sterker nog, u bespaart nu de kosten van een nieuwe meter.

Met vriendelijke groet,
Lefteye

Hierop kreeg ik de eerste standaart brief op 03-07-2019 van Enduris.
En de tweede standaard brief die aangetekend was op 23-07-2019.
Hierin werd gedreigd met afsluiten en kosten in rekening brengen.

Ik heb hierop gereageerd met behulp van de standaard brief 1B, welke ik iets aangepast heb.

do 25-7-2019 17:19
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 23-07-2019 een brief van u op mijn adres, waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is op mijn adres. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening kunt brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 02-07-2019 opgezegd bij de Delta. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik de Delta gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enduris , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

De Delta heeft mij hierop per e-mail geinformeerd dat de ATO gestopt is op mijn adres.

Tevens had ik u al een e-mail bericht gestuurd op 24-05-2019, met dit zefde verzoek voor het opzeggen van de ATO, en mijn beweeg redenen daarvoor. U heeft mij daarvan diezelfde dag een ontvangst bevestiging gestuurd, waarop ik verder geen reactie meer vernomen had.

Aangezien er inmiddels tien werkdagen verstreken zijn sinds de opzegging van de ATO, en u alle gelegenheid heeft gehad de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst, is de ATO inmiddels ook beëindigd. Wij hebben dus geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Lefteye

08-08-2019
Ik kreeg werderom een standaard brief van Enduris, ditmaal niet aangetekend.
Ditmaal konden de kosten oplopen tot ca 2000,- euro per aansluiting, en de kosten zouden voor mijn rekening komen.
Met de nadrukkelijke vermelding dat ik contact moest opnemen om afsluiting te voorkomen.

13-08-2019
Ik heb telefonisch contact gelegt met Enduris om de zaken door te spreken.
Na de bekende argumenten van hun kant ging ze in het systeem kijken of mijn 2 e-mail berichten aangekomen waren. Deze waren intern doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling, en daar zou ik die zelfde week nog antwoord op krijgen.

04-09-2019
Ik werd verrast door een monteur van DNWG (welke de aanleg en onderhoud uitvoeren van Enduris), welke zonder afspraak mijn gas kraan wilde verzegelen.
Gevraagd aan de monteur of hij wist of hier kosten aan verbonden zouden zijn, en/of dat het maar een tijdelijke verzegeling zou betreffen voor 12 maanden. Of dat daarna alsnog de meter verwijderd zou moeten worden.
De monteur kon hier ook niks zinnigs over zeggen, en ook in de opdracht die hij had stond hier verder geen informatie over.
Op dat moment hebben we Enduris opgebeld met de vraag wat er met de kosten zou gebeuren indien de gaskraan verzegeld zou worden.
Hierop antwoorden ze het werderom standaard verhaal van zelf opdracht geven tot verwijderen en daar de kosten die daarbij gemaakt zouden worden zijn voor de bewoner.
Ik gaf aan dat ik de monteur alle vrijheid geef om de werkzaamheden uit te voeren die Enduris nodig acht om mijn af te sluiten, maar dat ik daarvoor de kosten niet zal accepteren en bij voorbaat betwist.
Ik gaf tevens aan dat ik fysiek niet meer aan de gasmeter vastzit met mijn gasleiding, en dat ik deze al aan mijn zijde afgedopt heb. Waardoor gas gebruik onmogelijk gemaakt is.
We hebben verder afgesproken dat ze in hun systeem ging kijken waarom mijn e-mail berichten nog niet beantwoord waren, en dat de verzegeling voor dit moment 'on hold' gezet word, totdat daar antwoord op gegeven is.
Ik heb nog wel meegegeven dat ze de volgende keer gewoon een afspraak mogen maken voor werkzaamheden, omdat ik daarvoor mijn medewerking zal geven. En niet wederom onaangekondigd. Maar dat ik de kosten niet zal accepteren.

wo 04-09-2019 15:19

Geachte heer Lefteye,
Naar aanleiding van ons telefoongesprek heden middag en het bezoek van onze monteur om de gas-aansluiting af te sluiten, meld ik u het volgende:
Uw mail van 25-7-2019 heb ik terug gevonden. Deze ligt momenteel bij onze afdeling Juridische Zaken. Zij zullen over deze zaak een uitspraak doen over hoe verder te handelen.
Ik heb ze ingelicht over ons gesprek en over mijn besluit de monteur onverrichte zaken weer weg te laten gaan.
Rest ons nu nog de uitspraak van Juridische Zaken af te wachten. Vermoedelijk zullen zij rechtstreeks met u contact opnemen.
Ik hoop u met deze mail iets meer van informatie te hebben voorzien.
Met vriendelijke groet,
Enduris

Huidig:
Het is nu wachten wat de vervolg stappen gaan worden van de afdeling juridische zaken.
Dank voor je update! Het toevoegen van de standaardbrieven kan informatief zijn. In ieder geval die brief waarin ze dreigen met kosten van 2000 euro zou ik wel graag willen zien. Dat is wel een heel fors dreigement.

• JP1980
hesselbeertje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:27:
De kosten die daarvoor gemaakt worden kunnen prima betaald worden van al het vastrecht dat al jaren geïnd is. Voor het innen van kosten bij de gasverlaters is simpelweg geen rechtsgrond. Daar komt geen politiek aan te pas, gewoon lezen van de contracten en overige wetgeving. We wachten nog tot een rechter dat zwart op wit zet.
Dat vind ik wel een hele simpele voorstelling van de werkelijkheid. Kosten zitten ook in het operationeel houden van een netwerk met minimaal aantal gebruikers. Ik brand mijn vingers niet aan uitspraken die claimen dat het verdienmodel van netbeheerders zo riant is dat ze dit allemaal uit eigen zak kunnen financieren.

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Ik heb ook nog een fijn puntje om er bij de netbeheerder in te wrijven als er met deurwaarders voor afsluiting wordt gedreigd, iets in de trant van:

"Zoals ik u eerder schreef kan degene die u inschakelt om de naar uw mening noodzakelijke handelingen te verrichten contact met mij opnemen om daartoe een afspraak met mij te maken. Als u daar geen gebruik van maakt en hiervoor een deurwaarder inschakelt is dit een schending van de AVG en zal ik daarvan melding maken bij de (AP) Autoriteit Persoonsgegevens: u hebt dan immers mijn persoonsgegevens onrechtmatig aan derden verstrekt. Zoals u weet kan de AP boetes opleggen tot 4% van uw wereldwijde jaaromzet. Ik ga er van uit dat u het zover niet laat komen."

• Freee!!

Freee!!

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:34:
[...]
Dat vind ik wel een hele simpele voorstelling van de werkelijkheid. Kosten zitten ook in het operationeel houden van een netwerk met minimaal aantal gebruikers. Ik brand mijn vingers niet aan uitspraken die claimen dat het verdienmodel van netbeheerders zo riant is dat ze dit allemaal uit eigen zak kunnen financieren.
Kijk dan eens naar de winstmarges. Persoonlijk ga ik ervan huilen, ik moet mijn deel daarvan betalen als gebruiker en ik kan niet eens kiezen.

• hesselbeertje
[...]

In dat geval moeten wij dus maar liefdadig zijn naar de netbeheerders? Sorry, je hebt een contract afgesloten en daar dienen beide partijen zich aan te houden. En daarmee basta.

De bakker komt toch ook niet met een naheffing op het brood dat je vorig jaar al opgegeten hebt, als ineens blijkt dat zijn klandizie terugloopt? Dat is ondernemersrisico. Of bij de netbeheerders, een gevolg van het gebrek aan visie want dit was te voorzien.

[ Voor 6% gewijzigd door hesselbeertje op 05-09-2019 16:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Jitta schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:38:
Ik wil geen like bij deze post zetten, maar een :o
Tot nu toe was ik nog steeds bereid te denken dat de netbeheerders erg tussen twee vuren zaten, en dat het heel lastig voor ze was om met z'n allen de algemene voorwaarden en de pocedures dusdanig aan te passen dat het wel eerlijk, efficient, kosteneffectief en wettelijk was. Dit doet me geloven dat ze op deze manier onwettelijk wettelijk proberen te maken.
[...]
@Jitta, ik hoop ook van harte dat jij en anderen je best zullen doen om mijn gevolgtrekking uit deze affaire onderuit te halen. Want als die klopt, betekent het inderdaad meer dan een slechte beurt voor Liander. En ook ik denk nog altijd dat het een nutsbedrijf is in collectief eigendom, waar je zekere morele standaarden bij zou verwachten.

• JP1980
hesselbeertje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:39:
[...]

In dat geval moeten wij dus maar liefdadig zijn naar de netbeheerders? Sorry, je hebt een contract afgesloten en daar dienen beide partijen zich aan te houden. En daarmee basta.

De bakker komt toch ook niet met een naheffing op het brood dat je vorig jaar al opgegeten hebt, als ineens blijkt dat zijn klandizie terugloopt? Dat is ondernemersrisico. Of bij de netbeheerders, een gevolg van het gebrek aan visie.
Dat beweer ik niet.

• hesselbeertje
In het geval dat het in stand houden van het netwerk met minimale gebruikersaantallen echt een probleem wordt zal er wel een finale subsidieronde vanuit de overheid komen. In ieder geval lijkt me dan niet iets waar wij als gasverlaters van het eerste uur ons druk over hoeven te maken.

• Vuiltje
[...]
Kosten zitten ook in het operationeel houden van een netwerk met minimaal aantal gebruikers.
Ja en?
Wanneer de leidingen zo oud zijn dat ze vervangen moeten worden is daar al heel lang vastrecht / netbeheerkosten voor betaald: geen drama dus.

Wanneer de leidingen nog nieuw zijn en ze gaan stuk is dat min of meer hun eigen schuld: in het verleden slecht werk geleverd: geen drama dus.

Je moet alleen niet alle winst uitkeren aan de graaigrage aandeelhouders, maar investeren in je bedrijf.
Heb je altijd alles weg laten graaien en heb je weinig in kas: eigen schuld.

Ik heb echt geen medelijden met netbeheerders.

• Freee!!

Freee!!

Vuiltje schreef op donderdag 5 september 2019 @ 16:57:
[...]

Ja en?
Wanneer de leidingen zo oud zijn dat ze vervangen moeten worden is daar al heel lang vastrecht / netbeheerkosten voor betaald: geen drama dus.

Wanneer de leidingen nog nieuw zijn en ze gaan stuk is dat min of meer hun eigen schuld: in het verleden slecht werk geleverd: geen drama dus.

Je moet alleen niet alle winst uitkeren aan de graaigrage aandeelhouders, maar investeren in je bedrijf.
Heb je altijd alles weg laten graaien en heb je weinig in kas: eigen schuld.

Ik heb echt geen medelijden met netbeheerders.
En vooral ook niet met de graaigrage aandeelhouders, die daarvoor op mogen draaien (is namelijk ook weer een staaltje wanbestuur).

• JP1980
@Vuiltje @Freee!!
Aandeelhouders zijn vooral gemeenten en provincies. De discussie ontspoort een beetje. Veel aannames. Terug naar de feiten.

• Freee!!

Freee!!

JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:03:
@Vuiltje @Freee!!
Aandeelhouders zijn vooral gemeenten en provincies. De discussie ontspoort een beetje. Veel aannames. Terug naar de feiten.
offtopic:
Waarom dacht je, dat ik het wanbestuur noemde :? Dat is een specialisme van de lagere roverheid.

• Vuiltje
JP1980 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:03:
De discussie ontspoort een beetje.
Dat heb je mooi in gang gezet dan. :)

• Vanhetgasaf
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-10 17:32
Vandaag een mail gehad van Stedin in reactie op mijn 2a brief. Natuurlijk weer een herhaling van de drie opties: energiecontract, afsluiten of verzegelen voor 12 maanden. Aan het eind de interessante passage:

"Maakt u niet tijdig een keuze uit het tijdelijk afsluiten, definitief verwijderen of een contract met een
energieleverancier? Of kan onze monteur de aansluiting niet afsluiten tijdens zijn bezoek voor gedwongen afsluiting (welke nooit afspraak is).
In dat geval zetten wij ons proces voort en dragen wij het dossier over aan de deurwaarder."

Het "(welke nooit afspraak is)" lijkt toegevoegd aan de verder standaard mail. Slecht Nederlands in een verder correcte brief......correct qua Nederlands taalgebruik.
Waarschijnlijk wil de netbeheerder geen afspraak maken, omdat ze daar juridisch dan mee toegeven dat zij zich verantwoordelijk voelen?

Ik ben van plan om nog één reactie te sturen en dat is een herhaling van de laatste paragraaf van 2a waarin ik aangeef dat ze altijd van harte welkom zijn om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die zij nodig achten. En waarin ik benadruk dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Daarna is het wat mij betreft voldoende en wachten we af.
@Vanhetgasaf: wat een knulligheid weer. Ik neem aan dat je ze wijst op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB? 4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.

Inderdaad Stedin even wijzen op haar verplichting rond het vooraf maken van een afspraak voor inpandige werkzaamheden, en dat bij verzuim van het opvolgen van die regelgeving uiteraard alle kosten van de ten onrechte ingeschakelde deurwaarder voor rekening van Stedin zijn.

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op donderdag 5 september 2019 @ 17:36:
@Vanhetgasaf: wat een knulligheid weer. Ik neem aan dat je ze wijst op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB? 4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
@Vanhetgasaf: En vraag meteen even na, welke deurwaarder ze daarvoor denken te gaan misbruiken.

Pagina: 1 ... 87 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.