Ik ga brief 2a sturen en afwachten.Ivow85 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:39:
[...]
In je reactie melden dat je de keuzes die Stedin biedt in overweging hebt genomen, maar van geen van de opties gebruik zult maken. Simpelweg omdat elke genoemde optie resulteert in een nieuwe overeenkomst met Stedin en je juist hebt opgezegd omdat je geen overeenkomst voor de gasaansluiting wilt.
En vraag even wat de deurwaarder volgens Stedin moet komen doen, omdat je op geen enkel punt in verzuim bent.
Dank voor deze suggesties, ik ga ze verwerken. Zo gauw er een vervolg is zal ik dat laten weten.Ivow85 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:46:
[...]
Vraag in je reactie om (een kopie van) de overeenkomst tussen jou en de netbeheerder waarop de factuur gebaseerd is, indien je betwisting niet wordt geaccepteerd en meld dat je kostenverhogende stappen niet zult accepteren wanneer een dergelijke kopie-overeenkomst, gesloten uit jouw naam, niet wordt toegezonden.
Gaat nog leuk worden, want ATO's zijn niet meer dan een vinkje op basis van adres/EAN-code in het communicatiesysteem wat de netbeheerders en energieleveranciers gebruiken.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Dit zijn ja haast mafia praktijken, als je nu niet kiest voor een optie (overeenkomst) dan gaan we een deurwaarder inzetten.
Mischien eens naar het hoofdkantoor van stedin gaan, je telefoon als wifi access point instellen en dan een rekening geven aan de vriendelijke dame achter de balie voor het hebben van een internet verbinding, ja maar meneer die gebruik ik niet, maakt niet uit het is aanwezig in jullie pand dus jullie kunnen er wellicht zonder contract gebruik van maken. Waarschijnlijk zal de dame in kweste zeggen dat je gek bent, maar feitelijk doen ze exact hetzelfde met hun onzin reacties.
Mischien eens naar het hoofdkantoor van stedin gaan, je telefoon als wifi access point instellen en dan een rekening geven aan de vriendelijke dame achter de balie voor het hebben van een internet verbinding, ja maar meneer die gebruik ik niet, maakt niet uit het is aanwezig in jullie pand dus jullie kunnen er wellicht zonder contract gebruik van maken. Waarschijnlijk zal de dame in kweste zeggen dat je gek bent, maar feitelijk doen ze exact hetzelfde met hun onzin reacties.
Vanhetgasaf schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:58:
[...]
Inderdaad een hele mail met alle keuzes die ik heb...........volgens Stedin. En ergens onderaan staat:
"Maakt u niet tijdig een keuze uit het tijdelijk afsluiten, definitief verwijderen of een contract met een
energieleverancier?
In dat geval zetten wij ons proces voort en dragen wij het dossier over aan de deurwaarder."
Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat de overheid al dreigt met "we moeten allemaal van het gas af" en als je hier actief aan mee werkt en geld in investeert, dat een netbeheerder je dan tegen gaat werken...
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Op zich werkt de netbeheerder je niet tegen. Als je de door hen gevraagde route volgt is het gasloze leven snel geregeld.JDx schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 07:54:
Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat de overheid al dreigt met "we moeten allemaal van het gas af" en als je hier actief aan mee werkt en geld in investeert, dat een netbeheerder je dan tegen gaat werken...
Alleen had ik even geen zin om hier €771,20 voor neer te leggen. En dan je wel wat weerstand verwachten.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Een is ook zo moet alleen die gas fles ergens laten en tja het keuken project zou al af zijn.....Erasmo schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:52:
[...]
Een ombouwsetje is slechts een paar tientjes en een paar minuten werk. Nu betaal je iets van €200 per jaar voor het voorrecht om op leidinggas te koken voor je de eerste liter verbruikt hebt, ik zou het wel weten.

Zou wel niet mogen. Maar in de meterkast?MeZZiN schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:30:
[...]
Een is ook zo moet alleen die gas fles ergens laten en tja het keuken project zou al af zijn.....Maar goed eens de kosten wegen niet op tegen het werk dat het echt kost. Alleen nu een mooie plek vinden voor de gas fles. we gaan old school
Lol moet eerst de meter weg
Maar vind wel een plek alleen voor alle kosten die we hebben en tijd die er ook niet is (gezin en huis aan het verbouwen) Plus zonde vinden om iet om te bouwen voor een paar maanden. Maar goed tijd wordt wel voor een afsluiting te gaan regelen.
Maar vind wel een plek alleen voor alle kosten die we hebben en tijd die er ook niet is (gezin en huis aan het verbouwen) Plus zonde vinden om iet om te bouwen voor een paar maanden. Maar goed tijd wordt wel voor een afsluiting te gaan regelen.
Beste mede pioniers,
Ga zelf binnen kort van het gas en zal tzt ook wel in de molen komen bij onze 'vrienden' van de Enexis.
''Wat is het toch fijn om een monopolist te zijn 8)'' Heb laatst mn meterkast moeten aanpassen van 1 naar 3 fase, of ik eerst wel even wilde betalen en dan een afspraak maken, in welke wereld leven we?
Laat staan van het gas af.
Anyhow, lang verhaal kort, voordat ik mijn ''gevecht'' begin, zou ik graag jullie advies willen, want twijfel in mijn geval wat ik moet doen.
Mn contract bij huidige leverancier voor elektra/gas loopt af. Maar dan ben ik nog net niet van het gas af.
Kan dus voor 1 a 2 mnd bij huidig eleverancier blijven dmv variabel contract en wanneer ik geen gas meer nodig heb een vast contract afsluiten voor alleen elektra. Zeg ik dan daarmee automatisch mijn gaslevering / ATO / verplichting op? Of is het verstandig om een jaar contract af te sluiten bij een energie leverancier en na 2 mnd te zeggen, koekoek.. graag ATO opzeggen en de rest volgt vanzelf zoals velen hier al geschreven hebben?
Heb een hoop gelezen op het forum, alleen deze variant zo 1 2 3 niet tegen gekomen.
Mijn excuses als ik nu iets vraag wat al elders geschreven is,...
hopelijk is er iemand die mij op weg kan helpen. Tnx!
Ga zelf binnen kort van het gas en zal tzt ook wel in de molen komen bij onze 'vrienden' van de Enexis.
''Wat is het toch fijn om een monopolist te zijn 8)'' Heb laatst mn meterkast moeten aanpassen van 1 naar 3 fase, of ik eerst wel even wilde betalen en dan een afspraak maken, in welke wereld leven we?
Anyhow, lang verhaal kort, voordat ik mijn ''gevecht'' begin, zou ik graag jullie advies willen, want twijfel in mijn geval wat ik moet doen.
Mn contract bij huidige leverancier voor elektra/gas loopt af. Maar dan ben ik nog net niet van het gas af.
Kan dus voor 1 a 2 mnd bij huidig eleverancier blijven dmv variabel contract en wanneer ik geen gas meer nodig heb een vast contract afsluiten voor alleen elektra. Zeg ik dan daarmee automatisch mijn gaslevering / ATO / verplichting op? Of is het verstandig om een jaar contract af te sluiten bij een energie leverancier en na 2 mnd te zeggen, koekoek.. graag ATO opzeggen en de rest volgt vanzelf zoals velen hier al geschreven hebben?
Heb een hoop gelezen op het forum, alleen deze variant zo 1 2 3 niet tegen gekomen.
Mijn excuses als ik nu iets vraag wat al elders geschreven is,...
Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen
Als je een jaarcontract hebt en na 2 maand opzegd riskeer je een opzegboete vanwege contractbreuk.
Ik zou je huidige contract gewoon door laten lopen. Deze is dan gewoon ten alle tijde opzegbaar met in achtneming van de opzegtermijn (30 dagen).
Kost niks meer, en die eventuele paar cent dat je bij de concurrent goedkoper bent weegt niet af tegen de boete.
Ik zou je huidige contract gewoon door laten lopen. Deze is dan gewoon ten alle tijde opzegbaar met in achtneming van de opzegtermijn (30 dagen).
Kost niks meer, en die eventuele paar cent dat je bij de concurrent goedkoper bent weegt niet af tegen de boete.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Mn contract loopt af, dus wordt automatisch variabel welke maandelijks opzegbaar. Als ik hem nu verleng en daarna opzeg heb ik idd opzegboete
Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen
Persoonlijk zit ik in ongeveer dezelfde situatie. Als je bijna door je vaste contract heen bent zou ik de aansluitkosten van gas tot die tijd nog even voor lief nemen om niet het risico te lopen dat je je aanmeldbonus misloopt. Zodra je de jaarafrekening krijgt gas opzeggen. Misschien nog een maandje wachten totdat je in de molen zit. En daarna overstappen.Langerij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:04:
Beste mede pioniers,
Mijn excuses als ik nu iets vraag wat al elders geschreven is,...hopelijk is er iemand die mij op weg kan helpen. Tnx!
Als je zonnepanelen hebt moet je ook even opletten hoe het uitkomt met salderen. Als je opzegt krijg je namelijk het tot dan toe opgebouwde overschot uitgekeerd of kan je een eventueel tekort niet meer salderen met toekomstige opbrengst.
@Langerij: Wanneer je voor elektra bij een andere energieleverancier een nieuw contract sluit (dus overstapt), wordt bij je huidige leverancier ook alleen het elektra contract opgezegd. Je gascontract loopt dan gewoon nog door.
Om je gascontract te beëindigen bij de huidige leverancier zul je dus zelf een opzeggingsbericht moeten sturen. Zet in dat opzeggingsbericht ook dat je de energieleverancier machtigt om namens jou de ATO voor de gasaansluiting bij de netbeheerder te beëindigen.
Om je gascontract te beëindigen bij de huidige leverancier zul je dus zelf een opzeggingsbericht moeten sturen. Zet in dat opzeggingsbericht ook dat je de energieleverancier machtigt om namens jou de ATO voor de gasaansluiting bij de netbeheerder te beëindigen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Deze week al drie keer gebeld met klantenservice van greenchoice om het gas contract te beëindigen. De klantenservice weigert dit, ze reageren alleen dat het niet mag van de netbeheerder. Eerst moet je je gasmeter laten verwijderen, daarna kan je het contract opzeggen. Refererend naar de algemene voorwaarden, ATO artikel 3.6 en gaswet artikel 52b lid 7 dat je als consument de overeenkomst mag ontbinden maakt geen verschil. Het mag niet, punt einde gesprek...
Nu maar klachten@GC de situatie voorgelegd..
bizar, lees hun voorwaarden: (art 21 ev) staat niets over weghalen vd meter.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
klantenservice weigert dit,
https://www.greenchoice.n...kleinverbruikers-2017.pdf
edit:
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal.
U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig
kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
[ Voor 31% gewijzigd door Vuiltje op 22-08-2019 16:36 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
@Carpjes:
Gewoon schriftelijk melden dat je de leveringsovereenkomst voor gas opzegt en de ATO voor gas bij de netbeheerder per datum X wenst te beëindigen. En dat je Greenchoice zo nodig machtigt om de beëindiging van de ATO namens jou in orde te maken.
Geen reden noemen. Geen discussie aangaan. Gewoon een korte, concrete zakelijke tekst sturen met de opzegging.
Liefst via een online contactformulier, want daarvan krijg je direct de bevestiging. Zodat er achteraf geen discussie mogelijk is over het moment waarop jij op de juiste wijze hebt opgezegd.
Gewoon schriftelijk melden dat je de leveringsovereenkomst voor gas opzegt en de ATO voor gas bij de netbeheerder per datum X wenst te beëindigen. En dat je Greenchoice zo nodig machtigt om de beëindiging van de ATO namens jou in orde te maken.
Geen reden noemen. Geen discussie aangaan. Gewoon een korte, concrete zakelijke tekst sturen met de opzegging.
Liefst via een online contactformulier, want daarvan krijg je direct de bevestiging. Zodat er achteraf geen discussie mogelijk is over het moment waarop jij op de juiste wijze hebt opgezegd.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vreemd, dat was eerder dit jaar nog geen enkel probleem bij GC. Jammer dat de energieboeren zich voor het karretje van de netbeheerders laten spannen...Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Deze week al drie keer gebeld met klantenservice van greenchoice om het gas contract te beëindigen. De klantenservice weigert dit, ze reageren alleen dat het niet mag van de netbeheerder. Eerst moet je je gasmeter laten verwijderen, daarna kan je het contract opzeggen. Refererend naar de algemene voorwaarden, ATO artikel 3.6 en gaswet artikel 52b lid 7 dat je als consument de overeenkomst mag ontbinden maakt geen verschil. Het mag niet, punt einde gesprek...
Ik zou het gewoon schriftelijk doen als ze telefonisch niet mee willen werken. Kopie contract/AV bijvoegen en gewoon schriftelijk mededelen dat je opzegt op basis van artikel 3.6, tevens machtiging voor ATO, etc. Als ze dan weer weigeren zijn ze simpelweg in verzuim.
All-electric.
Ik zou meteen op hun Facebook pagina ( als je dat hebt ) een waarschuwing zetten voor anderen dat GC zich niet aan hun eigen voorwaarden voldoet en dat ze de energietransitie proberen te dwarsbomen.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Grote kans dat je gascontract binnen 5 minuten opgezegd is.
Van Greenchoice, december 2018. Toen ook al niet juist, maar tenminste welwillend. Het maakte bij mij erg uit wele individuele medewerker ik trof:
Overigens, zij nemen de gesprekken toch op? Niet vragen. Gewoon melden dat jij je gasleverantie opzegt en hen machtigt de ATO bij Liander op te zeggen. Je kunt vragen om schriftelijke bevestiging van jouw opdracht en hun weigering.Beste mevrouw Jitta,
Hartelijk dank voor uw e-mail en uw feedback.
Bij dezen kan ik u informeren dat het inderdaad klopt dat netbeheerders, met name Liander, er een afwijkende procedure op na kunnen houden. Waar de meeste netbeheerders kosteloos of tegen een geringe, acceptabele vergoeding de meter verwijderen, dan wel verzegelen, werkt Liander minder welwillend mee om een huishouden van het gas af te helpen.
Liander kan de meter slechts voor één jaar verzegelen, of vraagt de hoofdprijs voor het verwijderen van de meter. Doet u dit niet, dan komt u bij Liander in een zogenaamde, leverancierloze periode terecht, waardoor u alsnog de kosten voor het hebben van een actieve aansluiting betaald. Echter betaald u deze kosten niet meer aan ons, u bent immers door ons afgemeld, maar aan Liander zelf.
De verwachting is dat hier komend jaar meer duidelijkheid over komt, waarbij vastgesteld zal worden aan welke richtlijnen alle Nederlandse netbeheerders zich aan dienen te houden. Ik hoop dan ook van harte dat de uitkomst hiervan positief zal zijn voor alle aansluitingen in Liander gebied die van het gas af willen.
Door bovenstaande kan het inderdaad zo zijn dat er onder onze medewerkers verwarring is met betrekking tot welke procedure welke netbeheerder aanhoud. Hiervoor wil ik u mijn welgemeende excuses aanbieden. Tevens wil ik u bedanken voor uw feedback, daar wij dit zeker onder de aandacht zullen brengen bij onze operationele medewerkers.
Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Is dat niet zo, stel uw vraag dan direct aan mij via klachten@greenchoice.nl. Ik help u graag verder.
Met vriendelijke groet, klachtenmedewerker
Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
[ Voor 6% gewijzigd door Jitta op 22-08-2019 17:39 ]
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Als je contract termijn maar voorbij is, gewoon weer bellen en even melden dat je alles wilt opzeggen, en overgaat naar een andere energie leverancier, weet zeker dat ze dan wel anders praten, zo niet lekker de boel opzeggen en overgaan met alleen electra naar iemand anders.
Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Knip
[ Voor 99% gewijzigd door arjan_1980 op 22-08-2019 17:37 ]
Verwijderd
@Verwijderd
Reactie van Rendo op onze email nav hun laatste waarschuwing.
In het forum heb ik gelezen dat de netbeheerders geen wettelijke grond tot weghalen en kosten berekenen hebben zonder opdracht. In het onderstaande staat een paragraaf 5.3 die daar wel op lijkt te wijzen. Heeft Rendo die zelf nu toegevoegd? en mag je eenzijdig zaken veranderen?
Nou, het is me wat
Geachte heer/mevrouw,
U ontvangt deze e-mail als reactie op uw e-mail van 15 augustus 2019.
In uw e-mail geeft u aan dat u geen kosten wil maken voor uw ongebruikte gasmeter. Voorts geeft u aan dat u van mening bent dat RENDO haar prijzen kunstmatig hoog maakt en doet u een voorstel om de kosten voor de verwijdering te verlagen. Tot slot vraagt u naar het standpunt van RENDO inzake duurzaam gas in relatie tot haar afsluitbeleid.
Uw tijdelijke afsluiting
Op het door u ondertekende opdrachtformulier van 21 juni 2018 geeft u nadrukkelijk opdracht voor het plaatsen van een tijdelijke afsluiting voor de duur van maximaal 12 maanden. Met dit door u ondertekende opdrachtformulier heeft u ook ingestemd met de, in het kader van de veiligheid, noodzakelijke heraansluiting of verwijdering van de gasaansluiting nadat de periode van tijdelijke afsluiting afgelopen is.
RENDO heeft u, naast dit opdrachtformulier, ook via e-mails, brieven én mondeling gewezen op het feit dat de afsluiting slechts tijdelijk is, voor de duur van maximaal 12 maanden, en dat u na het verstrijken van deze periode moet kiezen tussen heraansluiting of verwijdering.
Indien u geen keuze maakt zal RENDO, in het kader van de veiligheid, de Aansluit en Transportovereenkomst (ATO) ontbinden en overgaan tot het verwijderen van uw gasaansluiting.
Kosten voor verwijdering
In uw schrijven geeft u aan dat u van mening bent dat RENDO de kosten voor verwijdering kunstmatig hoog maakt. Deze bewering is ongegrond en onterecht. RENDO heeft haar tarief bepaald op basis van gemiddelde kosten voor een verwijdering. Om deze reden kan RENDO ook geen prijsafspraken met u maken om de kosten anders te verdelen.
Voor wat betreft de grond om kosten in rekening te brengen wil RENDO u graag wijzen op artikel 5.3 van de Algemene voorwaarden. Deze luidt als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder. Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
Het wegnemen van de aansluiting komt voor uw rekening in dit geval op grond van sub b van artikel 5.3 Algemene voorwaarden. Zoals hierboven uiteen gezet is het slot bedoeld geweest als tijdelijke situatie. Het verwijderen (tenzij de keuze wordt gemaakt voor het heraansluiten) is een direct gevolg van het feit dat u de gasaansluiting niet in gebruik heeft genomen. Daarnaast volgt tevens uit de Tarievencode gas[1] dat de kosten voor het verwijderen van de aansluiting in rekening worden gebracht bij de “voormalige” aangeslotene. In dit geval bent u een aangeslotene aangezien u beschikt over een aansluiting op het gastransportnet van N.V. RENDO.[2]
U geeft aan geen gas meer te gebruiken, indien u inderdaad definitief geen gas meer wilt gebruiken dan is de enige oplossing om de gasaansluiting te verwijderen. Voor het verwijderen van de gasaansluiting(en) gaan wij standaard over tot het afkoppelen van de aansluitleiding van de hoofdleiding en zullen wij de invoering en de meteropstelling in uw woning verwijderen. Het resterende deel van de aansluitleiding blijft hierbij achter in het betreffende perceel.
De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting(en), zonder verwijdering aansluitleiding, zijn als volgt:
Verwijdering gasaansluiting* á € 337,00 per stuk, aantal 1
€ 337,00
btw (21%)
€ 70,77
Totaal
€ 407,77
Op uw uitdrukkelijke verzoek kunnen wij uiteraard ook overgaan tot het verwijderen van de gehele aansluitleiding. In dat geval blijft er geen aansluitleiding achter in het perceel. Hiervoor wordt een aanvullend verwijderingstarief per meter in rekening gebracht. De kosten zijn als volgt:
Verwijderen aansluitleiding per meter, á € 31,00 per meter, aantal XX
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Indien u geen eigenaar bent van het perceel, staat u ervoor in dat de eigenaar akkoord gaat met het verwijderen van de gasaansluiting en het eventueel, indien u geen keuze maakt voor het verwijderen van de aansluitleiding, achterblijven van de aansluitleiding. De achterblijvende aansluitleiding behoort, door het afkoppelen van het net van N.V. RENDO, toe aan de eigenaar van het perceel. Hierdoor kan de eigenaar vrij beschikken over de achterblijvende leiding/buis en deze bijvoorbeeld gebruiken als mantelbuis voor eigen doeleinden of op een later (natuurlijk) moment op eigen kosten verwijderen. Indien u niet de eigenaar bent, kunnen wij van u verlangen dat u een schriftelijke verklaring van de eigenaar overlegt waaruit blijkt dat deze instemt met het voorgaande.
Duurzaam gas
Tot slot vraagt u naar de visie van RENDO ten opzichte van duurzaam gas in relatie tot haar afsluitbeleid. RENDO is een groot voorstander van duurzaam gas. Dit betekent echter niet dat RENDO haar wettelijke taak, om haar net te onderhouden en veilig te houden, kan verzaken. Het is uw keuze om geen gas meer te gebruiken, RENDO voert in uw geval slechts de noodzakelijke werkzaamheden uit naar aanleiding van de door u gemaakte keuze.
Vervolg
RENDO heeft u meermaals gevraagd om een keuze te maken en de reactietermijn telkens opgeschoven. Uit uw schrijven van 15 augustus maakt RENDO op dat u niet zult kiezen voor heraansluiting. Vanwege uw verweer, en dit schrijven, geeft RENDO u echter nog eenmaal uitstel. RENDO verneemt daarom graag voor 29 augustus van u of u een heraansluiting wenst, of dat u verwijdering wenst. Indien u kiest voor verwijdering verneemt RENDO tevens graag welk type verwijdering u wenst.
Mocht RENDO vóór 29 augustus geen keuze van u ontvangen dan gaat RENDO over tot het opzeggen van de ATO met u. Om de opzegging te effectueren zal RENDO uw gasaansluiting en meetinrichting verwijderen en daarbij kiezen voor de minst ingrijpende optie en de aansluitleiding niet verwijderen. De kosten behorende bij deze verwijdering zullen door RENDO bij u in rekening gebracht worden.
Wij vertrouwen er op u zo voldoende op te hebben geïnformeerd.
[1] De Tarievencode gas is een algemeen verbindend voorschrift die haar basis vindt in de Gaswet. De Tarievencode gas is rechtstreeks van toepassing en vindt haar basis in artikel 12a van de Gaswet.
[2] Het begrip ‘aangeslotene’ is gedefinieerd in de Begrippencode gas en luidt als volgt: aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
N.V. RENDO
| Setheweg 1 | 7942 LA Meppel | Postbus 18 | 7940 AA Meppel |
T
(0522) 856883
|
|
E
afsluitregister@rendo.nl
|
W
www.rendonetwerken.nl
Vervolg van de reactie van Rendo:
In onze e-mail van 22 augustus 2019 zijn helaas de voetnoten niet meegenomen en was de berekening van het aantal meter aansluitleiding bij volledige verwijdering niet correct opgenomen, deze treft u alsnog aan in deze e-mail.
Voetnoten
[1] De Tarievencode gas is een algemeen verbindend voorschrift die haar basis vindt in de Gaswet. De Tarievencode gas is rechtstreeks van toepassing en vindt haar basis in artikel 12a van de Gaswet.
2 Het begrip ‘aangeslotene’ is gedefinieerd in de Begrippencode gas en luidt als volgt: aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;
Aantal meter te verwijderen aansluitleiding, bij volledige verwijdering
Verwijderen aansluitleiding per meter, á € 31,00 per meter, aantal 12
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Wij vertrouwen er op u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
|
In het forum heb ik gelezen dat de netbeheerders geen wettelijke grond tot weghalen en kosten berekenen hebben zonder opdracht. In het onderstaande staat een paragraaf 5.3 die daar wel op lijkt te wijzen. Heeft Rendo die zelf nu toegevoegd? en mag je eenzijdig zaken veranderen?
Nou, het is me wat
Geachte heer/mevrouw,
In uw e-mail geeft u aan dat u geen kosten wil maken voor uw ongebruikte gasmeter. Voorts geeft u aan dat u van mening bent dat RENDO haar prijzen kunstmatig hoog maakt en doet u een voorstel om de kosten voor de verwijdering te verlagen. Tot slot vraagt u naar het standpunt van RENDO inzake duurzaam gas in relatie tot haar afsluitbeleid.
Uw tijdelijke afsluiting
Op het door u ondertekende opdrachtformulier van 21 juni 2018 geeft u nadrukkelijk opdracht voor het plaatsen van een tijdelijke afsluiting voor de duur van maximaal 12 maanden. Met dit door u ondertekende opdrachtformulier heeft u ook ingestemd met de, in het kader van de veiligheid, noodzakelijke heraansluiting of verwijdering van de gasaansluiting nadat de periode van tijdelijke afsluiting afgelopen is.
RENDO heeft u, naast dit opdrachtformulier, ook via e-mails, brieven én mondeling gewezen op het feit dat de afsluiting slechts tijdelijk is, voor de duur van maximaal 12 maanden, en dat u na het verstrijken van deze periode moet kiezen tussen heraansluiting of verwijdering.
Indien u geen keuze maakt zal RENDO, in het kader van de veiligheid, de Aansluit en Transportovereenkomst (ATO) ontbinden en overgaan tot het verwijderen van uw gasaansluiting.
Kosten voor verwijdering
In uw schrijven geeft u aan dat u van mening bent dat RENDO de kosten voor verwijdering kunstmatig hoog maakt. Deze bewering is ongegrond en onterecht. RENDO heeft haar tarief bepaald op basis van gemiddelde kosten voor een verwijdering. Om deze reden kan RENDO ook geen prijsafspraken met u maken om de kosten anders te verdelen.
Voor wat betreft de grond om kosten in rekening te brengen wil RENDO u graag wijzen op artikel 5.3 van de Algemene voorwaarden. Deze luidt als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder. Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
Het wegnemen van de aansluiting komt voor uw rekening in dit geval op grond van sub b van artikel 5.3 Algemene voorwaarden. Zoals hierboven uiteen gezet is het slot bedoeld geweest als tijdelijke situatie. Het verwijderen (tenzij de keuze wordt gemaakt voor het heraansluiten) is een direct gevolg van het feit dat u de gasaansluiting niet in gebruik heeft genomen. Daarnaast volgt tevens uit de Tarievencode gas[1] dat de kosten voor het verwijderen van de aansluiting in rekening worden gebracht bij de “voormalige” aangeslotene. In dit geval bent u een aangeslotene aangezien u beschikt over een aansluiting op het gastransportnet van N.V. RENDO.[2]
U geeft aan geen gas meer te gebruiken, indien u inderdaad definitief geen gas meer wilt gebruiken dan is de enige oplossing om de gasaansluiting te verwijderen. Voor het verwijderen van de gasaansluiting(en) gaan wij standaard over tot het afkoppelen van de aansluitleiding van de hoofdleiding en zullen wij de invoering en de meteropstelling in uw woning verwijderen. Het resterende deel van de aansluitleiding blijft hierbij achter in het betreffende perceel.
De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting(en), zonder verwijdering aansluitleiding, zijn als volgt:
€ 337,00
btw (21%)
€ 70,77
Totaal
€ 407,77
Op uw uitdrukkelijke verzoek kunnen wij uiteraard ook overgaan tot het verwijderen van de gehele aansluitleiding. In dat geval blijft er geen aansluitleiding achter in het perceel. Hiervoor wordt een aanvullend verwijderingstarief per meter in rekening gebracht. De kosten zijn als volgt:
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Indien u geen eigenaar bent van het perceel, staat u ervoor in dat de eigenaar akkoord gaat met het verwijderen van de gasaansluiting en het eventueel, indien u geen keuze maakt voor het verwijderen van de aansluitleiding, achterblijven van de aansluitleiding. De achterblijvende aansluitleiding behoort, door het afkoppelen van het net van N.V. RENDO, toe aan de eigenaar van het perceel. Hierdoor kan de eigenaar vrij beschikken over de achterblijvende leiding/buis en deze bijvoorbeeld gebruiken als mantelbuis voor eigen doeleinden of op een later (natuurlijk) moment op eigen kosten verwijderen. Indien u niet de eigenaar bent, kunnen wij van u verlangen dat u een schriftelijke verklaring van de eigenaar overlegt waaruit blijkt dat deze instemt met het voorgaande.
Duurzaam gas
Tot slot vraagt u naar de visie van RENDO ten opzichte van duurzaam gas in relatie tot haar afsluitbeleid. RENDO is een groot voorstander van duurzaam gas. Dit betekent echter niet dat RENDO haar wettelijke taak, om haar net te onderhouden en veilig te houden, kan verzaken. Het is uw keuze om geen gas meer te gebruiken, RENDO voert in uw geval slechts de noodzakelijke werkzaamheden uit naar aanleiding van de door u gemaakte keuze.
Vervolg
RENDO heeft u meermaals gevraagd om een keuze te maken en de reactietermijn telkens opgeschoven. Uit uw schrijven van 15 augustus maakt RENDO op dat u niet zult kiezen voor heraansluiting. Vanwege uw verweer, en dit schrijven, geeft RENDO u echter nog eenmaal uitstel. RENDO verneemt daarom graag voor 29 augustus van u of u een heraansluiting wenst, of dat u verwijdering wenst. Indien u kiest voor verwijdering verneemt RENDO tevens graag welk type verwijdering u wenst.
Mocht RENDO vóór 29 augustus geen keuze van u ontvangen dan gaat RENDO over tot het opzeggen van de ATO met u. Om de opzegging te effectueren zal RENDO uw gasaansluiting en meetinrichting verwijderen en daarbij kiezen voor de minst ingrijpende optie en de aansluitleiding niet verwijderen. De kosten behorende bij deze verwijdering zullen door RENDO bij u in rekening gebracht worden.
[2] Het begrip ‘aangeslotene’ is gedefinieerd in de Begrippencode gas en luidt als volgt: aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
N.V. RENDO
T
(0522) 856883
|
|
E
afsluitregister@rendo.nl
|
W
www.rendonetwerken.nl
In onze e-mail van 22 augustus 2019 zijn helaas de voetnoten niet meegenomen en was de berekening van het aantal meter aansluitleiding bij volledige verwijdering niet correct opgenomen, deze treft u alsnog aan in deze e-mail.
Voetnoten
2 Het begrip ‘aangeslotene’ is gedefinieerd in de Begrippencode gas en luidt als volgt: aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
|
Nee, 5.3 is niet nieuw.
Kijk maar even bij de bullshit argumenten die te vinden zijn in de topicstart.
Het is al wel weer een tijdje geleden dat de netbeheerders hier naar hebben verwezen.
Edit:
Dit is een belemmering van de opzegbevoegdheid. Daar is de geschillencommissie al eens heel duidelijk over geweest!
Kijk maar even bij de bullshit argumenten die te vinden zijn in de topicstart.
Het is al wel weer een tijdje geleden dat de netbeheerders hier naar hebben verwezen.
Edit:
Dit mag dus niet.Indien u geen eigenaar bent van het perceel, staat u ervoor in dat de eigenaar akkoord gaat met het verwijderen van de gasaansluiting en het eventueel, indien u geen keuze maakt voor het verwijderen van de aansluitleiding, achterblijven van de aansluitleiding.
Dit is een belemmering van de opzegbevoegdheid. Daar is de geschillencommissie al eens heel duidelijk over geweest!
[ Voor 52% gewijzigd door Stefan118 op 22-08-2019 17:56 ]
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Kan me wel voorstellen dat dit een probleem voor je kan zijn, indien klopt wat men schrijft.Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:49:
Tijdelijke afsluiting
Net wat je aangeeft, als hij heeft getekend (opdracht) voor een tijdelijke afsluiting, en de voorwaarden geven die 12 maand aan, dan zit je gewoon vast aan die overeenkomst.
JohnBr schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:01:
[...]
Kan me wel voorstellen dat dit een probleem voor je kan zijn, indien klopt wat men schrijft.
@Verwijderd
Als je inderdaad opdracht hebt gegeven voor een slotje, onder de voorwaarde dat dit maximaal voor 12 maanden is, heb je een zwakke zaak ben ik bang.
Als je inderdaad opdracht hebt gegeven voor een slotje, onder de voorwaarde dat dit maximaal voor 12 maanden is, heb je een zwakke zaak ben ik bang.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Je hebt toch neem ik aan je ATO wel sl opgezegd in 2018? Op grond daarvan dus niets meer, welk artikel dan ook.
Je bent alleen waarschijnljjk wel een nieuwe overeenkomst aangegaan, met die 12 maanden voorwaarde. Ookal ben je die uit onwetendheid aangegaan, of op grond van kulargumenten, je bent hem wel aangegaan. Heb je die precieze overeenkomst al eens gepost? Wie weet valt daar nog wat te fileren..
Je bent alleen waarschijnljjk wel een nieuwe overeenkomst aangegaan, met die 12 maanden voorwaarde. Ookal ben je die uit onwetendheid aangegaan, of op grond van kulargumenten, je bent hem wel aangegaan. Heb je die precieze overeenkomst al eens gepost? Wie weet valt daar nog wat te fileren..
Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:49:
@Verwijderd
Nou, het is me wat
Geachte heer/mevrouw,
Uw tijdelijke afsluiting
Kosten voor verwijdering
€ 337,00
btw (21%)
€ 70,77
Totaal
€ 407,77
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Duurzaam gas
Vervolg
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
N.V. RENDO
T
(0522) 856883
|
|
E
afsluitregister@rendo.nl
|
W
www.rendonetwerken.nl
Voetnoten
€372,00
btw (21%)
€78,12
Totaal
€450,12
Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
|
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Bedankt voor de reacties! Ik wacht kort op een antwoord op de mail die is verstuurd naar klachten. Kan toch niet zo zijn dat ze dit blijven volhouden.. Anders idd kort zakelijk bericht met mededeling tot opzegging.
Ik post hiet tzt het resultaat
Raar, bij mij 1 belletje, wel een beetje moeten pushen en aangeven dat ik zelf wel met in conclaaf ging, maar daarna was ‘t geregeld.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
De aardgas-paradox: waarom Nederland ervan af wil en Duitsland juist overstapt - https://nos.nl/l/2298543
Ik heb nog wel een gratis meter voor een Duitser. O nee, Liander heeft bij mij thuis nog een meter liggen voor een Duitser. Kan Liander goed aan verdienen. Ik zie een nieuwe markt.
Ik heb nog wel een gratis meter voor een Duitser. O nee, Liander heeft bij mij thuis nog een meter liggen voor een Duitser. Kan Liander goed aan verdienen. Ik zie een nieuwe markt.
Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV
Exact twee jaar geleden was dit geen enkel probleem bij GC.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:46:
Bedankt voor de reacties! Ik wacht kort op een antwoord op de mail die is verstuurd naar klachten. Kan toch niet zo zijn dat ze dit blijven volhouden.. Anders idd kort zakelijk bericht met mededeling tot opzegging.
Voor de dienstdoende telefoniste was het verzoek nieuw, maar na 10 seconden ruggespraak was het zomaar geregeld.
Overigens moet je niet verwijzen naar artikel 3.6, die hoort bij de ATO en die is namens jouw, door GC, bij de netbeheerder afgesloten en is derhalve ook een overeenkomst tussen jou en de netbeheerder waar GC niets mee van doen heeft.
Je moet, zoals ook al door @Vuiltje gememoreerd, verwijzen naar artikel 21 van de eigen AV van GC:
Greenchoice heeft verder niets met de netbeheerder te maken, dat is (wordt21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
21.4 Heeft u een overeenkomst zonder vaste einddatum dan kunt u kosteloos opzeggen.
Het enige wat GC moet doen is namens jou de ATO opzeggen, verder niet.
@Verwijderd heeft dat document al eens gepost.Jitta schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:12:
Je hebt toch neem ik aan je ATO wel sl opgezegd in 2018? Op grond daarvan dus niets meer, welk artikel dan ook.
Het ziet er vrij officieel uit, er wordt gewaarschuwd voor de kosten, en als het adres er ook nog eens in staat zal het lastig worden er onderuit te komen.
@Verwijderd: Zijn jullie trouwens eigenaar of huurder? Als je huurder bent is deze uitspraak wel van belang, want jij kunt natuurlijk niet instaan voor de welwillendheid van de verhuurder.
Als je eigenaar bent zou je het nog op het non-discriminatoir toepassen van deze uitspraak kunnen gooien, maar ik vermoed dat dat weinig indruk gaat maken bij Rendo.
Dan blijven er nog 2 opties over:
1. Opdracht geven tot verwijdering.
2. Een nieuw gascontract aangaan.
Bij de 1e optie betaal je €400,- en ben je van al het gezeik af.
Bij de 2e optie kun je, als je geen jaarcontract afsluit, de overeenkomst ook meteen weer opzeggen.
In dat geval heb je voor een aantal dagen vastrecht betaald, is er een nieuwe situatie ontstaan en begint het gezeik weer van voren af aan
Er is natuurlijk nog een 3e optie: Niets doen, Rendo de leiding laten verwijderen, factuur betwisten en afwachten of Rendo naar de rechtbank gaat. De kans dat ze dat doen zit er in, dat deden ze tenslotte in dit geval ook. Ik denk dat je positie bij de rechtbank, met de overeenkomst voor het slotje in het achterhoofd, niet erg sterk gaat zijn...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Zoiets had ik in 2017 ook. Inderdaad schriftelijk opzeggen. Met referentie aan de voorwaarden.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Alleen correcte afrekening tegen jouw opzegdatum (met in achtname opzegtermijn) accepteren.
Iedere andere afrekening en incasso storneren. Laat het incasso buro maar komen. Zij zitten fout.
@Verwijderd Met die 12maanden zit je fout. Als dat van te voren inderdaad is gecommuniceerd. Eerst een contract voor een maand(opzegtermijn), geen jaarcontract! Dan van voren af aan beginnen. Of betalen.
Ik proef bij jou een beetje moeite om de dingen exact uit te voeren zoals het moet.
edit: even iets anders, vooruitlopend op het opzeggen van het gas; als je onder de 500m3 gas komt hoor je lager vastrecht te betalen. Als je niet door, zeg 1maand voor je jaarafrekening, de standen door te geven, een voldoende laag StandaardJaarVerbruik in het systeem van de netbeheerder weet te krijgen, betaal je het eerste jaar dat je (ruim!) onder de 500m3 komt €100 te veel. Opgestoken in het topic hierover, vandaag uitgevoerd, over een maand hopelijk het lage tarief op de jaarafrekening.
[ Voor 30% gewijzigd door onetime op 23-08-2019 00:21 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Of gewoon overstappen (met vermelding van de reden), leuke reclame voor GConetime schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:53:
[...]
Zoiets had ik in 2017 ook. Inderdaad schriftelijk opzeggen. Met referentie aan de voorwaarden.
Alleen correcte afrekening tegen jouw opzegdatum (met in achtname opzegtermijn) accepteren.
Iedere andere afrekening en incasso storneren. Laat het incasso buro maar komen. Zij zitten fout.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Vooruitlopend op het opzeggen van m'n gasaansluiting ben ik destijds enkele maanden tevoren met elektrisch overgestapt zodat een (eventueel) conflict bij het opzeggen van aardgas geen invloed zou hebben.Freee!! schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:02:
[...]
Of gewoon overstappen (met vermelding van de reden), leuke reclame voor GC
Mooi gescheiden houden.
Aardgas opzeggen bij Eneco kon niet volgens de medewerker maar na wat aandringen bleek het wel te kunnen maar "het risico was voor mij". Nou... niet hun probleem lijkt me.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Daarom vraag ik ook geen slotje aan, want dan heb je toch op 1 of andere manier een overeenkomst met een partij waar je (wegens beëindiging ATO) juist helemaal geen overeenkomst meer mee hoeft te hebben.Stoofie schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:08:
[...]
Er is natuurlijk nog een 3e optie: Niets doen, Rendo de leiding laten verwijderen, factuur betwisten en afwachten of Rendo naar de rechtbank gaat. De kans dat ze dat doen zit er in, dat deden ze tenslotte in dit geval ook. Ik denk dat je positie bij de rechtbank, met de overeenkomst voor het slotje in het achterhoofd, niet erg sterk gaat zijn...
Gascontract opzeggen en geduld hebben lijkt me de beste weg.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zou het niet een optie zijn voor "De Gaffel" om gewoon een gascontract te nemen (want dan voldoe je aan de keuze "contract of afsluiten") en dan na een maand het gascontract weer op te zeggen (en dus weer beëindiging ATO)? Vervolgens niet meer kiezen voor een slotje maar rustig de dreigbrieven afwachten.
[ Voor 22% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-08-2019 23:57 ]
Ik heb niet zo lang geleden geschreven over dezelfde ervaring, zie JeroenE in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Deze week al drie keer gebeld met klantenservice van greenchoice om het gas contract te beëindigen. De klantenservice weigert dit, ze reageren alleen dat het niet mag van de netbeheerder.
Je bent al naar de klachten afdeling gegaan, als dat niet helpt kan je het eens bij de juridische afdeling proberen, die schijnt de contracten en voorwaarden wel te begrijpen.
Wat bij anderen in het verleden makkelijk ging gaat nu niet meer altijd even soepel. Wellicht heeft het er ook mee te maken welke medewerker je krijgt, maar dat is natuurlijk lastig testen.
Voor de gewone gebruiker in ieder geval een slechte zaak. Blijkbaar zitten de energieleveranciers toch meer aan de kant van de netbeheerders en niet aan de kant van de consumenten. Niet geheel onbegrijpelijk, maar het blijft toch vreemd dat de eerstelijns heel hard nee aan het roepen is en als je verder gaat het dan ineens wel blijkt te kunnen.
Gascontract neem je via een energieleverancier. Als je na een maand opzegt zit je wel aan een opzegboete vast lijkt mij. Dus of dat de beste weg is.BlueTooth76 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 23:54:
Zou het niet een optie zijn voor "De Gaffel" om gewoon een gascontract te nemen (want dan voldoe je aan de keuze "contract of afsluiten") en dan na een maand het gascontract weer op te zeggen (en dus weer beëindiging ATO)? Vervolgens niet meer kiezen voor een slotje maar rustig de dreigbrieven afwachten.
Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV
Gas contract en binnen 14 dagen opzeggen, je hebt altijd een bedenk termijn!
JoBer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 06:16:
[...]
Gascontract neem je via een energieleverancier. Als je na een maand opzegt zit je wel aan een opzegboete vast lijkt mij. Dus of dat de beste weg is.
Je kunt ook een gascontract voor onbepaalde tijd nemen bij de meeste energieleveranciers. Alleen wanneer je jezelf voor een jaar of langer vastlegt (icm welkomstkorting/actietarief) heb je te maken met opzegboetes.JoBer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 06:16:
[...]
Gascontract neem je via een energieleverancier. Als je na een maand opzegt zit je wel aan een opzegboete vast lijkt mij. Dus of dat de beste weg is.
@BlueTooth76 Zou je zo vriendelijk willen zijn om de 'Wijzig' knop bij je laatste bericht te gebruiken wanneer je als laatste iets hebt gepost in deze thread? Je bent nu aan het double/tripleposten wat als irritant wordt ervaren (topic wordt steeds omhoog gekicked namelijk). Alvast bedankt!
Verwijderd
@arjan_1980
nou, het slotje is geplaatst eind juni 2018. In september is het contract met budget energie beeindigd en heeft mijn vrouw op een nieuw contractnummer alleen voor electra een contract gesloten. Echter, in juni 2019 bleek dat budget energie, waar mensen werken die werkelijk niets van contracten of ATO's weten- ongelooflijke onbenullen daar, zelfstandig had besloten ons wel een gascontract te noteren in hun administratie. Daar kwam ik in juni 2019 achter en heb toen het gascontract beeindigd en opdracht gegeven de ATO op te zeggen. Schriftelijk, want bij budget energie doen ze gewoon iets anders dan dat vriendelijke mensen aan de telefoon beloven..
Dus ik vraag mij af of die overeenkomst voor het slotje uitgevoerd kan worden omdat de contractant er niet meer is.
Overigens valt mij op dat niemand op het forum heeft gereageerd op de slinkse weg die Rendo nu gebruikt om onder het KIWA dubbel afdoppen voorstel uit te komen. De prijs die zij hanteren voor wegnemen gasmeter is nu afdoppen en laten zitten en de prijs voor wegnemen gasmeter is nu euro 31 per meter en dus hoger dan de prijs in hun prijslijst.
@onetime Ik doe dingen inderdaad op mijn eigen manier. Dat heeft mij altijd het verst gebracht. Als ik in dit geval aan het kortste eind trek, so be it. Ik ga niet voor een maand een gascontract nemen en opzeggen. Op een gegeven moment moet je je verlies accepteren. Mijn probleem ligt ook veel meer op het feit dat in Nederland allerlei organisaties over de rug van de consument enorme winsten mogen maken. Dit geld voor Net beheerders en energiebedrijven, banken, verzekeraars etc.
@Jitta Ja die is gepost en daar kwam niet veel uit in mijn voordeel
nou, het slotje is geplaatst eind juni 2018. In september is het contract met budget energie beeindigd en heeft mijn vrouw op een nieuw contractnummer alleen voor electra een contract gesloten. Echter, in juni 2019 bleek dat budget energie, waar mensen werken die werkelijk niets van contracten of ATO's weten- ongelooflijke onbenullen daar, zelfstandig had besloten ons wel een gascontract te noteren in hun administratie. Daar kwam ik in juni 2019 achter en heb toen het gascontract beeindigd en opdracht gegeven de ATO op te zeggen. Schriftelijk, want bij budget energie doen ze gewoon iets anders dan dat vriendelijke mensen aan de telefoon beloven..
Dus ik vraag mij af of die overeenkomst voor het slotje uitgevoerd kan worden omdat de contractant er niet meer is.
Overigens valt mij op dat niemand op het forum heeft gereageerd op de slinkse weg die Rendo nu gebruikt om onder het KIWA dubbel afdoppen voorstel uit te komen. De prijs die zij hanteren voor wegnemen gasmeter is nu afdoppen en laten zitten en de prijs voor wegnemen gasmeter is nu euro 31 per meter en dus hoger dan de prijs in hun prijslijst.
@onetime Ik doe dingen inderdaad op mijn eigen manier. Dat heeft mij altijd het verst gebracht. Als ik in dit geval aan het kortste eind trek, so be it. Ik ga niet voor een maand een gascontract nemen en opzeggen. Op een gegeven moment moet je je verlies accepteren. Mijn probleem ligt ook veel meer op het feit dat in Nederland allerlei organisaties over de rug van de consument enorme winsten mogen maken. Dit geld voor Net beheerders en energiebedrijven, banken, verzekeraars etc.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2019 10:30 ]
Ik neem aan dat er ergens voor getekend is of dat het bevestigd is in het telefoon gesprek, normaliter behoren ze dan duidelijk die bevestiging op te nemen, voor rechtsgeldigheid van de overeenkomst.
Ik zou hier toch eens om vragen, een document of opnames waaruit blijkt dat jij uberhaupt een gas contract hebt afgesloten met budget energie.
Ik zou hier toch eens om vragen, een document of opnames waaruit blijkt dat jij uberhaupt een gas contract hebt afgesloten met budget energie.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:40:
@arjan_1980
@onetime Ik doe dingen inderdaad op mijn eigen manier. Dat heeft mij altijd het verst gebracht. Als ik in dit geval aan het kortste eind trek, so be it. Ik ga niet voor een maand een gascontract nemen en opzeggen. Op een gegeven moment moet je je verlies accepteren. Mijn probleem ligt ook veel meer op het feit dat in Nederland allerlei organisaties over de rug van de consument enorme winsten mogen maken. Dit geld voor Net beeherders en energiebedrijven, banken, verzekeraars etc.
@Verwijderd Dan heeft Budgetenergie er toch voor gezorgd dat je in de tussentijd weer een gascontract hebt gehad? Zou mooi zijn als je daar ook een factuur van krijgt.
Dit begrijp ik niet echt. Jij hebt toch dat contract afgesloten mer Rendo. Rendo bestaat nog en jij ook. Welke contractant zou er nu niet meer zijn?Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:40:
Dat je vrouw een leveringscontract voor gas heeft gekregen doet daar toch niets aan af. Ik vind dit trouwens wel een vreemd verhaal, maar in theorie kan je jezelf natuurlijk af laten sluiten en toch nog een leveringscontract hebben. Dat is niet heel logisch, maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Je kan immers ook een leveringscontract hebben en toch niets gebruiken ook al zit er geen slot op de afsluiter.
Edit:
Je hebt een leveringscontract waar je geen kosten voor de netbeheerder hoeft te betalen?Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:31:
@Ep Woody Waarschijnlijk door het slotje staat er in de facturen alleen electra..
Leg ons uit hoe dit werkt en iedereen in dit topic is tevreden denk ik
[ Voor 18% gewijzigd door JeroenE op 23-08-2019 11:12 . Reden: reactie contract zonder kosten toegevoegd ]
@BlueTooth76 Dat zeg ik toch al? onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
@Verwijderd Jij hebt geen nieuw gascontract afgesloten, de gevolgen van foute administratie moet je bij de fout maker leggen. Moet je nog wel kunnen bewijzen dat je alleen een electra contract hebt afgresloten.
En dus ontkennen dat je een gascontract had. Iedere afrekening die dus fout is omdat er iets over gas op staat retour sturen en een correcte eisen. Tot die tijd niets betalen. Maar dan mag je nergens zelf een fout maken. En je moet dit alles echt zeker weten.
edit: als je dingen op je eigen manier doet en niet volgens de regels moet je niet vreemd op kijken als je aan het kortste eind trekt. Succes! Vaak kan het je lukken, in dit geval denk ik niet.
@Verwijderd Jij hebt geen nieuw gascontract afgesloten, de gevolgen van foute administratie moet je bij de fout maker leggen. Moet je nog wel kunnen bewijzen dat je alleen een electra contract hebt afgresloten.
En dus ontkennen dat je een gascontract had. Iedere afrekening die dus fout is omdat er iets over gas op staat retour sturen en een correcte eisen. Tot die tijd niets betalen. Maar dan mag je nergens zelf een fout maken. En je moet dit alles echt zeker weten.
edit: als je dingen op je eigen manier doet en niet volgens de regels moet je niet vreemd op kijken als je aan het kortste eind trekt. Succes! Vaak kan het je lukken, in dit geval denk ik niet.
[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 23-08-2019 11:19 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Verwijderd
@JeroenE @onetime
Het contract moest op naam van mijn vrouw komen omdat voor teruggave BTW op zonnepanelen. Zij wilde alleen electra en dat stond ook op de rekeningen. Achteraf stond in het contract dat wij vanaf de datum dat zij contractant werd ook gas hebben. Maar omdat er bij het aangaan van het nieuwe contract (op naam van mijn vrouw) al een slot op de gasmeter zat hebben we geen vastrecht in rekening gekregen. Zodoende leek het voor ons allemaal juist totdat ik inlogde bij BudgetEnergie en mijn contract eens bekeek.
Het contract moest op naam van mijn vrouw komen omdat voor teruggave BTW op zonnepanelen. Zij wilde alleen electra en dat stond ook op de rekeningen. Achteraf stond in het contract dat wij vanaf de datum dat zij contractant werd ook gas hebben. Maar omdat er bij het aangaan van het nieuwe contract (op naam van mijn vrouw) al een slot op de gasmeter zat hebben we geen vastrecht in rekening gekregen. Zodoende leek het voor ons allemaal juist totdat ik inlogde bij BudgetEnergie en mijn contract eens bekeek.
Ze hebben dus een gas contract afgesloten omdat er een gasmeter aanwezig is, maar geen vastrecht omdat de gaskraan een slotje erop heeft.
Maar dat slotje, heb je dat zelf aangevraagd via mijnaansluiting.nl of via een andere weg. Zo ja dan heb je zelfstandig gevraagd en ben je de voorwaarden hiervoor aangegaan.
Dat gascontract kom je mischien wel vanaf als je kunt aantonen dat het incorrect was, maar dat staat los van het feit dat er een slotje op zit momenteel.
Bij mij is dat slotje geplaatst zonder dat ik hierom vroeg, dus op initiatief van enexis, het is van hun kant nog steeds verdacht stil, verwacht ook niet veel meer van hun.
Maar dat slotje, heb je dat zelf aangevraagd via mijnaansluiting.nl of via een andere weg. Zo ja dan heb je zelfstandig gevraagd en ben je de voorwaarden hiervoor aangegaan.
Dat gascontract kom je mischien wel vanaf als je kunt aantonen dat het incorrect was, maar dat staat los van het feit dat er een slotje op zit momenteel.
Bij mij is dat slotje geplaatst zonder dat ik hierom vroeg, dus op initiatief van enexis, het is van hun kant nog steeds verdacht stil, verwacht ook niet veel meer van hun.
[ Voor 34% gewijzigd door arjan_1980 op 23-08-2019 11:46 ]
De vraag is ook wat er in de overeenkomst staat. Als daar staat een neiuwe overeenkomst aangaan dan is het eenvoudiger om hier omheen te komen dan als er staat heraansluiting (hoewel je technisch niet losgekoppeld bent van het gasnetwerk). Alleen de levering is afgesloten door het dichtdraaien van de kraan.
@Verwijderd Onder verwijzing naar alles wat je hierboven beschrijft correctie eisen... wel met bewijs.
Vwb slotje sluit ik mij aan bij @arjan_1980, het scheen in de offerte te staan.
Vwb slotje sluit ik mij aan bij @arjan_1980, het scheen in de offerte te staan.
Gebeld door de afdeling klachten van Greenchoice en ze hebben het nu opgelost. Het gas contract en ATO gas zijn nu beëindigen, met excuus voor de eerdere verkeerde berichtgeving.Carpjes schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Ben nu ook spook leverancier loos
Maar ook hier weer, je zal maar nog niet op dit forum gelezen hebben hoe het zit! Is het de moeite om er nog een algemene klacht achteraan te sturen waarin je GC maant hun telefoondraaiboek goed bij te werken?
Carpjes schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Gebeld door de afdeling klachten van Greenchoice en ze hebben het nu opgelost. Het gas contract en ATO gas zijn nu beëindigen, met excuus voor de eerdere verkeerde berichtgeving.
Aha, de bureaucratie ten voeten uit. Iemand zegt een contract op, laat een slot op de gasmeter zetten en vervolgens is het heel normaal dat er weer een nieuw contract wordt afgesloten. Blijkbaar weten ze het dus wel want er wordt niets in rekening gebracht maar geen kip vraagt zich bij zowel de leverancier als de netbeheerder af waarom er een ander contract wordt afgesloten?Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:27:
Achteraf stond in het contract dat wij vanaf de datum dat zij contractant werd ook gas hebben. Maar omdat er bij het aangaan van het nieuwe contract (op naam van mijn vrouw) al een slot op de gasmeter zat hebben we geen vastrecht in rekening gekregen.
Stel dat je verhuisd was en de nieuwe bewoner dacht "Wat een gezeik, ik knip dat slot even door" dan had die dus gewoon gas kunnen gebruiken (want hij heeft een contract!) maar had hij geen vastrecht hoeven te betalen? Dat de netbeheerder dat zo maar laat gebeuren verbaasd mij.
Leverancier ziet wel degelijk dat je een inactieve aansluiting hebt ( of geen actieve weet niet precies wat ze zien) op dat adres. Dus dat ze je gas contract hebben laten ingaan is gewoon een fout van hun.
Misschien dat ze hun ICT niet op orde hebben ( is heel moeilijk simpele checks voor bedrijven ) maar ze worden er wel degelijk op gewezen
Misschien dat ze hun ICT niet op orde hebben ( is heel moeilijk simpele checks voor bedrijven ) maar ze worden er wel degelijk op gewezen
Vandaag probeerde Enexis mijn te bellen tevens is er de onderstaande mail verstuurd. Is dit correct of hoe hier het beste op te reageren
Geachte heer xxxx
U heeft een klacht bij ons ingediend over correspondentie van Enexis naar het adres xxxxxxxxxx waarin wordt aangegeven dat wij kosten in rekening kunnen brengen voor het verwijderen van een gasaansluiting op dit adres. Vandaag heb ik u geprobeerd te bereiken maar helaas is dit niet gelukt. In deze e-mail stuur ik u mijn reactie.
Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
In uw e-mail geeft u aan dat u op 9 juli uw leveringscontract voor gas met de energieleverancier Power Peers heeft opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u zoals u ook in uw e-mail stelt Power Peers gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.
Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.5.1.12 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de "voormalige aangeslotene". Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.
Voor eventuele nog vragen nog aan mij ben ik telefonisch bereikbaar op werkdagen van
Geachte heer xxxx
U heeft een klacht bij ons ingediend over correspondentie van Enexis naar het adres xxxxxxxxxx waarin wordt aangegeven dat wij kosten in rekening kunnen brengen voor het verwijderen van een gasaansluiting op dit adres. Vandaag heb ik u geprobeerd te bereiken maar helaas is dit niet gelukt. In deze e-mail stuur ik u mijn reactie.
In uw e-mail geeft u aan dat u op 9 juli uw leveringscontract voor gas met de energieleverancier Power Peers heeft opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u zoals u ook in uw e-mail stelt Power Peers gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.
Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.5.1.12 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de "voormalige aangeslotene". Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.
Voor eventuele nog vragen nog aan mij ben ik telefonisch bereikbaar op werkdagen van
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik heb wel gemerkt dat enexis de standaard reacties verstuurd, ga je verder in discussie blijven ze verwijzen naar eerdere corrospondentie, maar fatsoenlijk een antwoord geven op je vraag doen ze nooit.
Nogmaals aangeven dat ze welkom zijn de werkzaamheden uit te voeren die zij nodig achten, en dat je uitdrukkelijk geen opdracht geeft en elke factuur zult betwisten.
Ik heb na wat loze dreig brieven verder niks meer gehoord. Dreigen met een incasso of advocaat maar er vervolgens niks mee doen duid erop dat ze ook niks kunnen, anders had ik al lang bij de rechter gestaan.
Nogmaals aangeven dat ze welkom zijn de werkzaamheden uit te voeren die zij nodig achten, en dat je uitdrukkelijk geen opdracht geeft en elke factuur zult betwisten.
Ik heb na wat loze dreig brieven verder niks meer gehoord. Dreigen met een incasso of advocaat maar er vervolgens niks mee doen duid erop dat ze ook niks kunnen, anders had ik al lang bij de rechter gestaan.
Wodan89 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:40:
Vandaag probeerde Enexis mijn te bellen tevens is er de onderstaande mail verstuurd. Is dit correct of hoe hier het beste op te reageren
Geachte heer xxxx
Tarievencode Gaswet
Ik heb zelf eens terug gezocht op
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2019-01-01#Hoofdstuk2
2.5.1.12 1
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
hoe moet ik dit zien dan?
2.5.1.12 1
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
@Wodan89 Dat staat direct in de openingspost onder het kopje bulshit argumenten.
En dit staat dus haaks op het volgende.
Artikel 8.5
De toezending van een niet bestelde zaak, of de ongevraagde levering van water, gas, elektriciteit, stadsverwarming of digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, ongeacht of de digitale inhoud individualiseerbaar is en of er feitelijke macht over kan worden uitgeoefend, of het verrichten van een niet opgedragen dienst, met het verzoek tot betaling van een prijs, bedoeld in artikel 7, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, is niet toegestaan.
De verwijzing artikel 7, tweede lid, van boek 7 is nog duidelijker.
Geen verplichting tot betaling ontstaat voor een natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit, bij de ongevraagde levering van zaken, financiële producten, water, gas, elektriciteit, stadsverwarming of digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, ongeacht of de digitale inhoud individualiseerbaar is en of er feitelijke macht over kan worden uitgeoefend, dan wel de ongevraagde verrichting van diensten, als bedoeld in artikel 193i onderdeel f van Boek 6.
Artikel 8.5
De toezending van een niet bestelde zaak, of de ongevraagde levering van water, gas, elektriciteit, stadsverwarming of digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, ongeacht of de digitale inhoud individualiseerbaar is en of er feitelijke macht over kan worden uitgeoefend, of het verrichten van een niet opgedragen dienst, met het verzoek tot betaling van een prijs, bedoeld in artikel 7, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, is niet toegestaan.
De verwijzing artikel 7, tweede lid, van boek 7 is nog duidelijker.
Geen verplichting tot betaling ontstaat voor een natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit, bij de ongevraagde levering van zaken, financiële producten, water, gas, elektriciteit, stadsverwarming of digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, ongeacht of de digitale inhoud individualiseerbaar is en of er feitelijke macht over kan worden uitgeoefend, dan wel de ongevraagde verrichting van diensten, als bedoeld in artikel 193i onderdeel f van Boek 6.
Wodan89 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 21:14:
Ik heb zelf eens terug gezocht op
2.5.1.12 1
@Wodan89 @arjan_1980 Er wordt door de netbeheerder hier wederom selectief gewinkeld in het genoemde artikel.
Wanneer je het volledige artikel leest zoals @Wodan89 ook in het citaat heeft gezet, zie je dat de netbeheerder bij toepassing van art. 2.5.1.12 óók art. 2.5.1.15 moet toepassen. En daar staat dat gebruik gemaakt wordt van de 'standaard offerte/factuur.
De factuur moet dus voorafgegaan worden door een offerte. En een offerte kan pas de basis vormen voor een factuur, wanneer de klant zijn akkoord gegeven heeft op de betreffende offerte cq naar aanleiding van de aangevraagde offerte opdracht heeft gegeven voor de werkzaamheden.
In diverse dossiers is door de geschillencommissie al vastgesteld dat je als ex-klant helemaal niet verplicht bent om een aanvullende opdracht te verstrekken aan de netbeheerder voor de "noodzakelijke handelingen". Dus hoef je ook geen akkoord te geven op de 'standaard offerte' zoals bedoeld in art.. 2.5.1.15. En daarmee geeft een eventuele door de netbeheerder verstuurde offerte géén rechtstreekse aanleiding om ook de werkzaamheden te factureren.
Het artikel 2.5.1.12 geeft dus wel recht om kosten voor afschakeling in rekening te brengen, maar alleen indien daar een rechtsgeldige overeenkomst aan ten grondslag ligt. En die is er in dit geval niet. Daarmee is art 2.5.1.12 van de tarievencode gas op zichzelf niet in strijd met de wetsartikelen die @arjan_1980 noemt. Alleen de interpretatie van de netbeheerders is dat wel....
Wanneer je het volledige artikel leest zoals @Wodan89 ook in het citaat heeft gezet, zie je dat de netbeheerder bij toepassing van art. 2.5.1.12 óók art. 2.5.1.15 moet toepassen. En daar staat dat gebruik gemaakt wordt van de 'standaard offerte/factuur.
De factuur moet dus voorafgegaan worden door een offerte. En een offerte kan pas de basis vormen voor een factuur, wanneer de klant zijn akkoord gegeven heeft op de betreffende offerte cq naar aanleiding van de aangevraagde offerte opdracht heeft gegeven voor de werkzaamheden.
In diverse dossiers is door de geschillencommissie al vastgesteld dat je als ex-klant helemaal niet verplicht bent om een aanvullende opdracht te verstrekken aan de netbeheerder voor de "noodzakelijke handelingen". Dus hoef je ook geen akkoord te geven op de 'standaard offerte' zoals bedoeld in art.. 2.5.1.15. En daarmee geeft een eventuele door de netbeheerder verstuurde offerte géén rechtstreekse aanleiding om ook de werkzaamheden te factureren.
Het artikel 2.5.1.12 geeft dus wel recht om kosten voor afschakeling in rekening te brengen, maar alleen indien daar een rechtsgeldige overeenkomst aan ten grondslag ligt. En die is er in dit geval niet. Daarmee is art 2.5.1.12 van de tarievencode gas op zichzelf niet in strijd met de wetsartikelen die @arjan_1980 noemt. Alleen de interpretatie van de netbeheerders is dat wel....
[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 24-08-2019 08:02 ]
Dat is alleen bij AANVRAAG tot verwijderen, er is namelijk GEEN verplichting tot verwijderen.Ivow85 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 08:01:
De factuur moet dus voorafgegaan worden door een offerte.
Iedereen moet gewoon een stap terug, dus niet zeuren over de hoogte of offerte, maar over de verplichting te laten verwijderen.
Geen verplichting= geen factuur.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
@Vuiltje Zie de zin die volgt op jouw quote. Een offerte vormt de basis voor een factuur, wanneer de klant zijn akkoord gegeven heeft op de offerte.
Er hoeft niet perse een aanvraag vooraf te gaan aan een offerte. Bedrijven mogen ook ongevraagd een offerte afgeven. Feitelijk gebeurt dat ook aan de lopende band middels onder andere reclamefolders.
Offerte = geen verplichting tot opdrachtverlening.
Geen opdracht = geen rechtsgeldige factuur.
Er hoeft niet perse een aanvraag vooraf te gaan aan een offerte. Bedrijven mogen ook ongevraagd een offerte afgeven. Feitelijk gebeurt dat ook aan de lopende band middels onder andere reclamefolders.
Offerte = geen verplichting tot opdrachtverlening.
Geen opdracht = geen rechtsgeldige factuur.
Verwijderd
NLE en Enexis, huur flatwoning
8 juli bericht gestuurd dat ze na het 1-jarige contracttermijn het gas gedeelte moeten opzeggen. Eerst een reactie gekregen dat ik ook het netbeheerder contract(ATO) moet opzeggen. Hierop heb ik gereageerd dat ze dit mogen doen als het vereist is om het contract op te zeggen. Toen kreeg ik een mail van iemand die claimt dat ik gebeld ben maar niet opnam, en dus daarom mijn abonnement heeft opgezegd.
Even een timeline:
29 Juli - Verzoek van opzeggen abonnement inclusief ATO
12 Augustus - Blijkbaar gebeld maar niet opgenomen, kreeg zelfde dag in mail te horen dat het abonnement per 13 augustus is opgezegd, dus de volgende dag al omdat ik niet opnam(wtf)
Hier heb ik vervolgens 2 mails over verzonden zonder reactie. Dus blijkbaar kunnen ze wel zsm opzeggen maar normaal reageren ho maar. Ik heb expliciet meerdere malen duidelijk gemaakt dat het abonnement na mijn contractperiode weg moet. Dit hebben ze dus niet gedaan. Ik vermoed dat ik hiermee ook de zogenaamde kom erbij bonus kwijt(140 euro) ben. Lijkt wel opzet. Is dit geen contractbreuk?
Vandaag brief van Enexis ontvangen dat zij wettelijk verplicht gas moeten afsluiten en dan uitleggen wat ik moet doen als ik gas wil behouden. Er staat nergens dat het verplicht is voor mij om dit ook daadwerkelijk te doen, maar wekken wel de indruk dat het wel zo is.
Zeg stroom en internet ook maar op, blijkbaar kunnen ze bij NLE niet normaal doen.
EDIT 28-08: weer telefoontje gekregen met informatie dat ze toch gas afsluiten na het contractperiode. Ze hebben het dus blijkbaar teruggedraaid. Hopelijk komt het alsnog goed.
8 juli bericht gestuurd dat ze na het 1-jarige contracttermijn het gas gedeelte moeten opzeggen. Eerst een reactie gekregen dat ik ook het netbeheerder contract(ATO) moet opzeggen. Hierop heb ik gereageerd dat ze dit mogen doen als het vereist is om het contract op te zeggen. Toen kreeg ik een mail van iemand die claimt dat ik gebeld ben maar niet opnam, en dus daarom mijn abonnement heeft opgezegd.
Even een timeline:
29 Juli - Verzoek van opzeggen abonnement inclusief ATO
12 Augustus - Blijkbaar gebeld maar niet opgenomen, kreeg zelfde dag in mail te horen dat het abonnement per 13 augustus is opgezegd, dus de volgende dag al omdat ik niet opnam(wtf)
Hier heb ik vervolgens 2 mails over verzonden zonder reactie. Dus blijkbaar kunnen ze wel zsm opzeggen maar normaal reageren ho maar. Ik heb expliciet meerdere malen duidelijk gemaakt dat het abonnement na mijn contractperiode weg moet. Dit hebben ze dus niet gedaan. Ik vermoed dat ik hiermee ook de zogenaamde kom erbij bonus kwijt(140 euro) ben. Lijkt wel opzet. Is dit geen contractbreuk?
Vandaag brief van Enexis ontvangen dat zij wettelijk verplicht gas moeten afsluiten en dan uitleggen wat ik moet doen als ik gas wil behouden. Er staat nergens dat het verplicht is voor mij om dit ook daadwerkelijk te doen, maar wekken wel de indruk dat het wel zo is.
Zeg stroom en internet ook maar op, blijkbaar kunnen ze bij NLE niet normaal doen.
EDIT 28-08: weer telefoontje gekregen met informatie dat ze toch gas afsluiten na het contractperiode. Ze hebben het dus blijkbaar teruggedraaid. Hopelijk komt het alsnog goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2019 11:13 . Reden: update ]
Internet staat werkelijk bol van de negatieve ervaringen, dus je bent nummer zoveel.Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:53:
blijkbaar kunnen ze bij NLE niet normaal doen.
Naamsverandering betekent niet dat het beter wordt.
Helaas wordt er veel te vaak gekeken naar "o lekker goedkoop" en "o mooi, wat een dikke bonus".......
Succes met ze.
Wil je zelf een dossierpost aanmaken? Dat is één post, waarin je alle correspondentie in chronologische volgorde neerzet, en eventuele andere gebeurtenissen, zoals deze. We verwijzen dan vanuit de TS naar die posting. Updates doe je door die posting te wijzigen.vinom schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:48:
Update van mijn kant: (@Bram-Bos)
Zojuist is Enexis onaangekondigd aan de deur geweest. Ik was aan het werk, maar mijn vrouw was wel thuis. Die heb ik gelukkig goed geïnformeerd een tijd terug wat ze moet zeggen als ze langskomen. Meneer kwam de gasstand opnemen, want er was al een hele tijd geen activiteit meer (logisch). Mijn vrouw heeft netjes uitgelegd dat we van het gas af zijn en dat we geen gascontract meer hebben. Dat we ook geen opdracht geven voor het verwijderen van de meter, maar alleen de toegang verlenen en niet voor de kosten op willen draaien. De meneer begreep het gelukkig helemaal en snapte de situatie. Desalniettemin was zijn advies wel afsluiten, en dit heeft hij ook in zijn systeem gezet. Hij heeft zijn kaartje achtergelaten. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren de komende tijd.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hier uw boekhouder: welke netbeheerder?Carpjes schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Gebeld door de afdeling klachten van Greenchoice en ze hebben het nu opgelost. Het gas contract en ATO gas zijn nu beëindigen, met excuus voor de eerdere verkeerde berichtgeving.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Thx Bram,Bram-Bos schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 23:41:
[...]
Hier uw boekhouder: welke netbeheerder?
Liander is hier de netbeheerder
@Bram-Bos,
heb dossier geupdated en ook voor bij mij thuis wordt er een aannemer aangestuurd door Liander om de volgens hun noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.
wordt vervolgd.
heb dossier geupdated en ook voor bij mij thuis wordt er een aannemer aangestuurd door Liander om de volgens hun noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.
wordt vervolgd.
Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld
Vandaag terug gekomen van 14 dagen vakantie.
Nog geen mail, post of telefoon gehad van Liander noch een aannemer. Ook geen geforceerde deuren, en de meter hangt nog steeds met een dichte kraan in de fietsenstalling.
Nog geen mail, post of telefoon gehad van Liander noch een aannemer. Ook geen geforceerde deuren, en de meter hangt nog steeds met een dichte kraan in de fietsenstalling.
Gefeliciteerd met je verjaardag @Stefan118 !
morgen de onderstaande reactie maar eens naar Enexis sturen,
Ben benieuwd of ik nu wel een onderbouwde reactie krijg
"Geachte heer ...
Dank voor uw bericht. Het goede nieuws is dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) inderdaad is beëindigd, en derhalve zowel Enexis als ik niet meer gebonden zijn aan deze overeenkomst, en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden. Dat schept al veel helderheid.
Resteert artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas als vermeende grondslag om kosten bij mij in rekening te brengen voor fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting. In mijn eerdere bericht gaf ik al kort weer dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas een voorafgaande opdracht veronderstelt voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht. U gaat hier verder niet op in, en ik houd dit staande.
In aanvulling hierop wijs ik u er op dat de Tarievencode Gas een uitvloeisel is van artikel 12a van de Gaswet, waarin uitsluitend de wettelijke bevoegdheid voor de ACM wordt geschapen voor het vaststellen van zogenoemde 'tariefstructuren', waar de netbeheerders zich aan dienen te houden. Artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas geeft dit nogmaals duidelijk aan, en is ook klip en klaar over de geadresseerden van de Tarievencode Gas: de netbeheerders zelf.
De ACM bevestigt dit specifieke karakter van de Tarievencode Gas ook op haar website (https://www.acm.nl/nl/pub.../14388/Tarievencode-Gas): "De Tarievencode gas beschrijft *hoe* netbeheerders de tarieven moeten berekenen voor het transport van gas en voor de andere wettelijke taken van netbeheerders. Bovendien staat in deze code omschreven uit welke onderdelen de tarieven voor deze diensten zijn opgebouwd."
De Tarievencode Gas is dus uitsluitend een gedragscode voor de netbeheerders, waaruit geen directe verplichtingen voor de afnemers, waaronder kleinverbruikers volgen. De verplichting van kleinverbruikers om de periodieke aansluitvergoeding te betalen, of de kosten voor wijziging of verwijdering van de aansluiting komt voort uit hetzij de ATO (in het geval van de periodieke aansluitvergoeding), hetzij een separate opdracht (in het geval van eenmalige werkzaamheden als wijziging of verwijdering van de aansluiting) waaraan een offerte voorafgaat volgens de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15, waarbij de standaard offerte/factuur zoals weergegeven in 2.5.1.16 wordt gehanteerd.
Zoals gezegd regelt de Tarievencode Gas slechts de tariefstructuren. Er moet eerst een civielrechtelijke grondslag zijn voordat er überhaupt kosten mogen worden berekend. Als die grondslag er is, dan mag de netbeheerder alleen maar kosten rekenen conform de door de ACM gestelde normen in de tarevencode. Dat is kort samengevat het systeem en de juiste volgorde.
Artikel 2.5.1.12 vormt hierop geen uitzondering. Dit artikel beschrijft uitsluitend *hoe* netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysiek afschakelen danwel wegnemen van de aansluiting, namelijk (1) via een eenmalige bijdrage en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Kortom: indien ik geen expliciete opdracht geef tot het fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting, biedt artikel 2.5.1.12 helemaal geen grond voor Enexis om de kosten van deze werkzaamheden bij mij in rekening te brengen, laat staan dat ik op grond van dit artikel verplicht zou zijn die kosten te betalen.
U blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Ben benieuwd of ik nu wel een onderbouwde reactie krijg
"Geachte heer ...
Dank voor uw bericht. Het goede nieuws is dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) inderdaad is beëindigd, en derhalve zowel Enexis als ik niet meer gebonden zijn aan deze overeenkomst, en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden. Dat schept al veel helderheid.
Resteert artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas als vermeende grondslag om kosten bij mij in rekening te brengen voor fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting. In mijn eerdere bericht gaf ik al kort weer dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas een voorafgaande opdracht veronderstelt voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht. U gaat hier verder niet op in, en ik houd dit staande.
In aanvulling hierop wijs ik u er op dat de Tarievencode Gas een uitvloeisel is van artikel 12a van de Gaswet, waarin uitsluitend de wettelijke bevoegdheid voor de ACM wordt geschapen voor het vaststellen van zogenoemde 'tariefstructuren', waar de netbeheerders zich aan dienen te houden. Artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas geeft dit nogmaals duidelijk aan, en is ook klip en klaar over de geadresseerden van de Tarievencode Gas: de netbeheerders zelf.
De ACM bevestigt dit specifieke karakter van de Tarievencode Gas ook op haar website (https://www.acm.nl/nl/pub.../14388/Tarievencode-Gas): "De Tarievencode gas beschrijft *hoe* netbeheerders de tarieven moeten berekenen voor het transport van gas en voor de andere wettelijke taken van netbeheerders. Bovendien staat in deze code omschreven uit welke onderdelen de tarieven voor deze diensten zijn opgebouwd."
De Tarievencode Gas is dus uitsluitend een gedragscode voor de netbeheerders, waaruit geen directe verplichtingen voor de afnemers, waaronder kleinverbruikers volgen. De verplichting van kleinverbruikers om de periodieke aansluitvergoeding te betalen, of de kosten voor wijziging of verwijdering van de aansluiting komt voort uit hetzij de ATO (in het geval van de periodieke aansluitvergoeding), hetzij een separate opdracht (in het geval van eenmalige werkzaamheden als wijziging of verwijdering van de aansluiting) waaraan een offerte voorafgaat volgens de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15, waarbij de standaard offerte/factuur zoals weergegeven in 2.5.1.16 wordt gehanteerd.
Zoals gezegd regelt de Tarievencode Gas slechts de tariefstructuren. Er moet eerst een civielrechtelijke grondslag zijn voordat er überhaupt kosten mogen worden berekend. Als die grondslag er is, dan mag de netbeheerder alleen maar kosten rekenen conform de door de ACM gestelde normen in de tarevencode. Dat is kort samengevat het systeem en de juiste volgorde.
Artikel 2.5.1.12 vormt hierop geen uitzondering. Dit artikel beschrijft uitsluitend *hoe* netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysiek afschakelen danwel wegnemen van de aansluiting, namelijk (1) via een eenmalige bijdrage en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Kortom: indien ik geen expliciete opdracht geef tot het fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting, biedt artikel 2.5.1.12 helemaal geen grond voor Enexis om de kosten van deze werkzaamheden bij mij in rekening te brengen, laat staan dat ik op grond van dit artikel verplicht zou zijn die kosten te betalen.
U blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
In de laatste alinea zou ik werkzaamheden vervangen voor handelingen. Want ze hebben de handelingen die nodig zijn voor het beeindigen van de ATO nog niet gedaan blijkbaar.
En de link is niet goed. Laatste 2 tekens even uit de link verwijderen.
[ Voor 17% gewijzigd door Stefan118 op 26-08-2019 00:39 ]
Ik denk niet dat @Wodan89 bedoeld dat het hier om de handelingen gaat ten aanzien van het beëindigen van de ATO. Zijn tekst begint immers met de constatering dat die al is beëindigd en dat de netbeheerder dat ook vindt.Stefan118 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 00:36:
In de laatste alinea zou ik werkzaamheden vervangen voor handelingen. Want ze hebben de handelingen die nodig zijn voor het beeindigen van de ATO nog niet gedaan blijkbaar.
Ook al is er geen ATO, de gasleidingen (en -meter) zijn nog steeds eigendom van de netbeheerder. Zij kunnen natuurlijk werkzaamheden uitvoeren op hun eigendom; ik weet niet beter dan dat je daar ook gelegenheid voor moet geven. Natuurlijk moeten ze dan netjes een afspraak maken en niet onaangekondigd langskomen, maar dat is weer een volgende stap.
De link klopt wel op zich. Het forum vertaald iedere tekst die het herkent als link naar een link waar je op kan klikken. Dat gaat niet altijd goed; in dit geval omdat er een haakje en een dubbele punt in de tekst achter staan. Op het moment dat je dat op papier zet maakt het natuurlijk niet uit. Ik heb mezelf wel aangeleerd om altijd een extra spatie te gebruiken (want ik email vaker dan ik een brief post) en dan heb je niet het probleem dat het mailprogramma van de ontvanger op dezelfde manier probeert te helpen door er een link van te maken met extra tekens.
Een soortgelijk probleem heb je op dit forum als je een 8 tussen haakjes wil zetten. Je krijgt dan een smiley met een bril: (
Oh, en gefeliciteerd
JeroenE schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 04:45:
[...]
Een soortgelijk probleem heb je op dit forum als je een 8 tussen haakjes wil zetten. Je krijgt dan een smiley met een bril: (
offtopic:
Helemaal geen probleem hoor, zie: (8)
Helemaal geen probleem hoor, zie: (8)
Daar sluit ik me bij aan.Oh, en gefeliciteerd
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
@Erwinned suggereerde me om de volgende link met jullie te delen:
Klimaatplan en INEK: https://www.internetconsultatie.nl/klimaatplan
Het betreft een open consultatie onder burgers over de klimaatplannen van de regering, met het oog op rapportage aan de EU. De omgang met gasverlaters door netbeheerders kan zeker een plek krijgen in jullie antwoorden.
Klimaatplan en INEK: https://www.internetconsultatie.nl/klimaatplan
Het betreft een open consultatie onder burgers over de klimaatplannen van de regering, met het oog op rapportage aan de EU. De omgang met gasverlaters door netbeheerders kan zeker een plek krijgen in jullie antwoorden.
Dit weekend de volgende reactie gestuurd om het vuur toch een beetje aan te wakkeren.
Ik kreeg hierop de volgende reactie waaruit letterlijk blijkt dat ze gewoon niet lezen bij enexis.Goedemorgen,
Ik wil verzoeken om sluiting van het dossier en verwijdering van mijn gegevens uit uw systeem betreffende addres *************************, dit conform de privacy wetgeving.
Het dossier kan mijnziens gesloten worden kijkend naar de volgende wets artikel.
Artikel 8.5
Artikel 7, tweede lid, van boek 7
Hieruit blijkt dat uw nimmer een factuur had mogen versturen omdat dit tegen het consumenten recht in gaat, wat ik u al eerder heb gemeld.
Met vriendelijke groet,
Arjan ******
Volgende reactie gestuurd vandaag maar verwacht er niet veel meer van.Geachte heer *********,
Hartelijk dank voor uw e-mail. Graag informeer ik u als volgt.
Artikelen
U hebt in uw e-mail verwezen naar artikel 8.5 Wet handhaving consumentenbescherming en artikel 7, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Deze wetsbepalingen zien op het ongevraagd toezenden van een zaak waaronder begrepen de ongevraagde levering van gas en elektriciteit. In dit kader is van belang dat in uw geval de levering heeft plaatsgevonden op grond van de Aansluit- en transportovereenkomst (ATO). Derhalve bestond een contractuele grondslag opdat van een ongevraagde levering niet gesproken kan worden. Gelet op het bovenstaande handelt Enexis Netbeheer niet in strijd met de door u aangehaalde wetsbepalingen.
Verzoek
Uw verzoek tot verwijdering van uw gegevens heb ik voor u doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Hier zal dit in behandeling worden genomen. Ook ontvangt u een bevestiging van ontvangst van uw verzoek.
Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Vragen
Hebt u nog andere vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 en 16:30. U kunt ook reageren op deze e-mail.
Met vriendelijke groet,
Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Goedemiddag,
Ik wil u verzoeken mijn voorgaande email nogmaals goed door te lezen, er staat ook duidelijk in het wets artikel:
of het verrichten van een niet opgedragen dienst
dan wel de ongevraagde verrichting van diensten
Dit is feitelijk wat enexis nu heeft gedaan. Ik heb nimmer om de dienst van afsluiting en toekomstig verwijdering gevraagd.
Dus graag u reactie over het bovenstaande stukje.
Met vriendelijke groet,
Arjan ******
Mooi werk @arjan_1980: zuiver op consumentenbescherming. Een heldere en (hier) nieuwe invalshoek. Zou je voor anderen nog eens de moeite willen nemen om je dossier in één post te zetten? Je case is heel interessant!
@arjan_1980 even achternaam weghalen uit laatste quote
Stedin Contractloos staat op scherp en hebben denk ik de opdracht gekregen om sneller te gaan reageren, mijn dossier gaat dan ook als een speer met een hoog tempo. Op 5/8 had ik een schriftelijke reactie op mijn 2e brief en ondanks dat ik had aangegeven op vakantie te zijn is er zonder afspraak vorige week een monteur verschenen die de gebruikelijke kaart heeft achtergelaten. Ik ga in een mail reageren en ook aangeven dat ze niet lezen en ook niet inhoudelijk reageren op mijn mails. Ik wil verder het volgende nog toevoegen,
" Een ander punt uit de kaart die in mijn brievenbus is achtergelaten betreft de alinea Let op: U betaald extra kosten. U komt langs om uw eigen gasmeter af te sluiten zonder afspraak en zonder bovenstaande zinsnede die ik al meerdere malen heb aangegeven te hebben doorgelezen. Vervolgens wijst u mij erop dat er een gerechtelijk traject via de deurwaarder zal worden gestart. Mag ik u er nogmaals op wijzen dat u van harte welkom bent en geen deurwaarder nodig hebt voor toegang van mijn woning. Eventuele kosten die voortvloeien uit werkzaamheden waar GEEN opdracht voor gegeven is en die uitgevoerd worden aan uw eigendom worden bij voorbaat betwist. U zult een ander juridisch pad moeten bewandelen"
Is dit slim om toe te voegen of de tekst aanpassen of weg laten ?
" Een ander punt uit de kaart die in mijn brievenbus is achtergelaten betreft de alinea Let op: U betaald extra kosten. U komt langs om uw eigen gasmeter af te sluiten zonder afspraak en zonder bovenstaande zinsnede die ik al meerdere malen heb aangegeven te hebben doorgelezen. Vervolgens wijst u mij erop dat er een gerechtelijk traject via de deurwaarder zal worden gestart. Mag ik u er nogmaals op wijzen dat u van harte welkom bent en geen deurwaarder nodig hebt voor toegang van mijn woning. Eventuele kosten die voortvloeien uit werkzaamheden waar GEEN opdracht voor gegeven is en die uitgevoerd worden aan uw eigendom worden bij voorbaat betwist. U zult een ander juridisch pad moeten bewandelen"
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
@corsat: ik zou het iets vriendelijker formuleren, minder emotie. Je zou bijvoorbeeld kunnen aangeven dat de Stedin-procedures je misschien verwarren met een klassiek geval van wanbetaling. Daar is echter geen sprake van, je bent bereid om mee te werken aan werkzaamheden (zonder opdracht te verlenen), dus daarom is een deurwaarder volstrekt onnodig.
Ik zal als ik thuis ben eens kijken hoe ik simpel al mijn berichten onder elkaar kan zien, zodat ik het kan samenvoegen in een post.
Bram-Bos schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:23:
Mooi werk @arjan_1980: zuiver op consumentenbescherming. Een heldere en (hier) nieuwe invalshoek. Zou je voor anderen nog eens de moeite willen nemen om je dossier in één post te zetten? Je case is heel interessant!
Alle posts van [~arjan_1980] in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?arjan_1980 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:56:
Ik zal als ik thuis ben eens kijken hoe ik simpel al mijn berichten onder elkaar kan zien, zodat ik het kan samenvoegen in een post.
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 26-08-2019 16:02 ]
Ik kan mijn eerste post niet meer wijzigen om de een of andere reden. Had toen twee achter elkaar gepost en dat is samengevoegd door een beheerder, en daarna was wijzigen niet meer mogelijk.
Anders pak ik wel een andere post en zet daar alles in, bedankt voor de link, was nog niet wezen zoeken om al mijn reactie in een topic te kunnen zien. Nu niet meer nodig dus.
Anders pak ik wel een andere post en zet daar alles in, bedankt voor de link, was nog niet wezen zoeken om al mijn reactie in een topic te kunnen zien. Nu niet meer nodig dus.
Maar ze dienen wel minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak te maken.Bram-Bos schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:49:
... dus daarom is een deurwaarder volstrekt onnodig.
U betaalt is dus met een t, niet met een dcorsat schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:38:
U betaald extra kosten.

@Bram-Bos , goede correctie zal ik aanpassen.
@vuiltje, het is de tekst van stedin dus wel slordig. De d geeft aan dat het voltooid is, grappig van stedin om dit zo te verwoorden.
@vuiltje, het is de tekst van stedin dus wel slordig. De d geeft aan dat het voltooid is, grappig van stedin om dit zo te verwoorden.
[ Voor 25% gewijzigd door corsat op 26-08-2019 17:50 ]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Nog even een update van mijn kant. Vorige maand is bij mij een slotje geplaatst op de gasmeter bij een onderhoud op de electricteitsmeter (monteur kon de leiding niet afpersen, logisch want het gasfornuis was niet meer aangekoppeld en er staat geen stop op de leiding, de hoofdkraan staat gewoon dicht).
Sindsdien nog 2 brieven ontvangen met dreiging van een deurwaarder.
Zie hieronder deze van gisteren:
Heb net dit mailtje teruggestuurd:Stedin is uw energienetbeheerder. In uw regio zorgen wij dat u altijd over elektriciteit en gas beschikt om te wonen, werken en leven.
Enige tijd geleden hebben wij brieven en e-mails verstuurd over het ontbreken van een contract met een energieleverancier voor bovengenoemd aansluitadres. Wij hebben tot op heden nog geen aanmelding van een energieleverancier ontvangen.
Dossier overgedragen aan gerechtsdeurwaarder
Omdat wij binnen de gestelde termijn geen aanmelding hebben ontvangen en er geen (vrijwillige) afsluiting heeft plaatsgevonden, wordt uw dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Zo nodig vragen wij toestemming aan de rechter om uw pand te betreden om de energietoevoer af te sluiten.
Voorkom extra kosten
Indien er niet tijdig een contract bij ons bekend is, kunnen wij kosten bij u in rekening brengen. Deze kosten kunnen bestaan uit:
• De kosten voor afgenomen elektriciteit en gas in de periode waarin u geen energiecontract had met een energieleverancier. Deze kosten zijn afhankelijk van de periode en het energietarief
• De kosten van een afsluiting kunnen oplopen tot €580 per aansluiting
• De (buiten)gerechtelijke kosten
Wilt u afsluiting van elektriciteit en gas voorkomen?
• Meld u zo snel mogelijk aan bij een energieleverancier
• Uw aanmelding moet per direct door de energieleverancier van uw keuze aan ons worden doorgegeven. Vraag uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te behandelen
Wilt u geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?
Dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te laten sluiten. Hier zijn kosten aan verbonden, deze kunt u terugvinden op www.stedin.net/tarieven.
Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze klantenservice via het nummer 088 896 39 63
Deze is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.
Beste Meneer, Mevrouw,
Zoals reeds meerdere malen telefonisch en schriftelijk gecommuniceerd heb ik sinds x maart 2019 geen ATO gas meer en neem ik ook geen gas meer af (dat is sowieso onmogelijk aangezien jullie op x/x/x een slotje op de gaskraan hebben gezet.
Zoals ook eerder aangegeven, indien jullie het nodig achten werkzaamheden aan jullie gasinstallatie uit te voeren dan kunnen jullie hiervoor met mij een afspraak maken zodat ik toegang tot de gasmeter kan voorzien, een deurwaarder is hierbij niet nodig.
Hou er hierbij wel rekening mee dat ik op vakantie ben van ....
Mvg,
xx
[ Voor 12% gewijzigd door tripax op 27-08-2019 09:07 ]
@tripax
Dus je hebt je vrijwillig laten afsluiten (slotje) door Stedin en nu wil Stedin het dossier overdragen aan een deurwaarder terwijl je alle medewerking hebt verleend én geen achterstallige betalingen hebt.
Dus je hebt je vrijwillig laten afsluiten (slotje) door Stedin en nu wil Stedin het dossier overdragen aan een deurwaarder terwijl je alle medewerking hebt verleend én geen achterstallige betalingen hebt.
Interessant aan dit bericht is dat de bedrijfsjurist nu gewoon als feit stelt dat de ATO is beëindigd. Dat was in eerdere correspondentie juist nog een discussiepunt. Ik denk dat het de moeite waard is om dat nog even vast te stellen richting de bedrijfsjurist van Stedin. Verder zou je op basis van het briefje van @Wodan89 nog een aanvulling kunnen doen op je eerdere uitgebreide betoog over artikel 2.5.1.12. Bijvoorbeeld als volgt:x-RaY99 schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:18:
Afgelopen vrijdag heb ik na 3 maanden een "conclusie" van Stedin mogen ontvangen.
Dit naar aanleiding van mijn eerdere acties (dossier: x-RaY99 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?")
[...]
Geachte bedrijfsjurist,
Dank voor uw bericht. Ik stel vast dat we het inmiddels geheel eens zijn over het feit dat de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) inderdaad is beëindigd, en derhalve zowel Stedin als ik niet meer gebonden zijn aan deze overeenkomst, en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden. Dat schept al veel helderheid.
Resteert artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas als vermeende grondslag om kosten bij mij in rekening te brengen voor fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting. In mijn laatste bericht van 14 mei 2019 ben ik al zeer uitvoerig ingegaan op dat artikel 2.5.1.12. U gaat hier verder niet op in, en ik houd mijn eerdere argumenten staande.
Ik veroorloof me toch nog een aanvulling hierop, omdat het denken niet stil staat.
De Tarievencode Gas is een uitvloeisel van artikel 12a van de Gaswet, waarin uitsluitend de wettelijke bevoegdheid voor de ACM wordt geschapen voor het vaststellen van zogenoemde 'tariefstructuren', waar de netbeheerders zich aan dienen te houden. Artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas geeft dit nogmaals duidelijk aan, en is ook klip en klaar over de geadresseerden van de Tarievencode Gas: de netbeheerders zelf.
De Tarievencode Gas is dus uitsluitend een gedragscode voor de netbeheerders, waaruit geen directe verplichtingen voor de afnemers, waaronder kleinverbruikers kunnen volgen. De wettelijke basis in de Gaswet ontbreekt daar gewoon voor. De verplichting van kleinverbruikers om de periodieke aansluitvergoeding te betalen, of de kosten voor wijziging of verwijdering van de aansluiting komt voort uit hetzij de ATO (in het geval van de periodieke aansluitvergoeding), hetzij een separate opdracht (in het geval van eenmalige werkzaamheden als wijziging of verwijdering van de aansluiting) waaraan een offerte voorafgaat volgens de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15, waarbij de standaard offerte/factuur zoals weergegeven in 2.5.1.16 wordt gehanteerd.
Kortom: indien ik geen expliciete opdracht geef tot het fysiek afschakelen danwel wegnemen van de gasaansluiting, biedt artikel 2.5.1.12 helemaal geen grond voor Stedin om de kosten van deze werkzaamheden bij mij in rekening te brengen, laat staan dat ik op grond van dit artikel verplicht zou zijn die kosten te betalen.
Met vriendelijke groet,
@x-RaY99
Dat is bijna een aangifte wegens bedreiging waard.Ivow85 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:04:
@tripax
Nu er wat meer actie lijkt te komen bij de netbeheerders heb ik op m'n NAS ook maar eens een dossiermap aangemaakt waarin ik brieven en eventuele mailwisselingen ga bewaren.
Mocht er een rechtszaak komen (wat ik prima zou vinden) dan heb ik dat alvast maar op orde.
De dreigende taal heeft me doen overwegen om mijn 2e woning ook versneld gasloos te maken, dat stond toch al op de planning voor de komende 5 jaar maar mogelijk haal ik het een paar jaar naar me toe.
Het is hier Stedin gebied voor gas, elektrisch via Liander.
Mocht er een rechtszaak komen (wat ik prima zou vinden) dan heb ik dat alvast maar op orde.
De dreigende taal heeft me doen overwegen om mijn 2e woning ook versneld gasloos te maken, dat stond toch al op de planning voor de komende 5 jaar maar mogelijk haal ik het een paar jaar naar me toe.
Het is hier Stedin gebied voor gas, elektrisch via Liander.
[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-08-2019 12:46 ]
Ik krijg de indruk dat Stedin aan het blaffen is en of ze ook willen aan bijten is maar de vraag maar intimiderend is het wel. In welk land leven wij eigenlijk ?
Ik kreeg vandaag weer een reactie van enexis, deze maal van de incasso afdeling, weer zie ik het selectief winkelen zoals het hier eerder zo mooi gezegd werd. Nu geeft enexis mij ineens weer een termijn tot betaling, en proberen zij mij weer te overtuigen naar de geschillen commisie te gaan.
Even nadenken wat te sturen, als hier nog suggesties zijn hoor ik ze graag.
Even nadenken wat te sturen, als hier nog suggesties zijn hoor ik ze graag.
Geachte heer ******,
U hebt gereageerd op het bericht van 26 juni 2019. U wenst de kosten voor verwijdering niet te betalen omdat er geen juridische grondslag voor zou zijn. Wij vinden het vervelend dat wij niet op één lijn zitten wat betreft de kosten en de betaling hiervan.
De Geschillencommissie
U heeft meerdere juridische argumenten waarom u niet hoeft te betalen voor de gasafsluiting. Soortgelijke argumenten inzake het afsluiten van de gasaansluiting zijn ook bij De Geschillencommissie in behandeling geweest. Omdat wij begrijpen dat u graag direct antwoord wil op uw argumenten, hebben wij delen van de uitspraken in deze e-mail gezet.
Fysiek afsluiten
Daarnaast is het volgende bepaald over de verplichting om fysiek af te sluiten en het betalen van de kosten:
De ondernemer stelt dat hij vanuit zijn publiekrechtelijke taak op grond van artikel 10 van de Gaswet (waarin aspecten van economische voorwaarden, veiligheid, doelmatigheid, betrouwbaarheid en het milieu genoemd worden) alle belangen moet afwegen en zelf de keuze mag maken dat uitsluitend optie 1, verwijdering aan de consument wordt aangeboden en dat de consument gehouden is die keuze te accepteren en de daaraan verbonden kosten dient te dragen.
Doorberekenen kosten consument
De kosten van de door de consument gekozen optie (optie 1, verwijdering of optie 2, afdoppen) komen voor rekening van de consument hetgeen eveneens volgt uit artikel 14 van de algemene voorwaarden en artikel 2.5.1.12 van de tarievencode gas. Dat ligt ook in de lijn van eerdere uitspraken van de commissie waarin is bepaald dat de aan de opzegging van de ATO verbonden (redelijke) kosten die voortvloeien uit proportionele werkzaamheden (noodzakelijke handelingen) die verbonden zijn aan de afsluiting (optie 1 verwijdering of optie 2 afdoppen zoals uit het Kiwa rapport blijkt) door de ondernemer bij de consument in rekening mogen worden gebracht.
Wij blijven op basis van bovenstaande informatie bij ons standpunt en handhaven de factuur. U kunt hiertegen bezwaar maken bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag. www.sgc.nl.
Wij begrijpen dat dit niet het antwoord is dat u verwacht had, wel hopen wij dat u begrip hebt voor het standpunt van Enexis Netbeheer.
U krijgt uitstel op betaling van de factuur tot 1 oktober 2019. In die tijd kunt u uw geschil aanhangig maken bij de Stichting Geschillencommissies, zoals hierboven aangegeven.
Wanneer wij hiervan niets vernemen, gaan wij ervan uit dat u de factuur alsnog voor 1 oktober 2019 aan ons betaalt. Daarna gaat ons incassoproces weer lopen en loopt u het risico dat wij onze factuur overdragen aan onze deurwaarder. Dit brengt extra kosten met zich mee, die bij u in rekening worden gebracht.
Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Consument Incasso
Je kan eens vragen naar waar die teksten, die zij plaatsen, te lezen zijn.
Zeker omdat de geschillencommissie individuele gevallen behandelt en deze uitspraken mogelijk niet eens van toepassing op jou kunnen zijn, omdat jij geen opdracht geeft om het te laten verwijderen.
Zeker omdat de geschillencommissie individuele gevallen behandelt en deze uitspraken mogelijk niet eens van toepassing op jou kunnen zijn, omdat jij geen opdracht geeft om het te laten verwijderen.
[ Voor 57% gewijzigd door Vuiltje op 27-08-2019 16:26 ]
Ze zijn weer lekker selectief aan het winkelen geweest in uitspraken van de Geschillencommissie. Uitspraken die sowieso voor jou niet bindend zijn.
En waarom zou jij naar de commissie moeten stappen? Enexis wil iets van jou dacht ik. Laat ze je maar voor het gerecht dagen. Tot die tijd facturen officieel betwisten en verder niet teveel woorden aan vuil maken.
En waarom zou jij naar de commissie moeten stappen? Enexis wil iets van jou dacht ik. Laat ze je maar voor het gerecht dagen. Tot die tijd facturen officieel betwisten en verder niet teveel woorden aan vuil maken.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dat heb ik allemaal al gedaan :-)
Omdat ik de consumenten wetgeving erbij heb gehaald zijn ze weer wakker geworden bij enexis.
Ik betaal toch niks, en anders gaan we gezellig een dagje naar assen, vrouw uit winkelen en ik naar de rechtbank ;-)
Omdat ik de consumenten wetgeving erbij heb gehaald zijn ze weer wakker geworden bij enexis.
Ik betaal toch niks, en anders gaan we gezellig een dagje naar assen, vrouw uit winkelen en ik naar de rechtbank ;-)
hesselbeertje schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:27:
Ze zijn weer lekker selectief aan het winkelen geweest in uitspraken van de Geschillencommissie. Uitspraken die sowieso voor jou niet bindend zijn.
Verwijderd
Fantastisch. Benieuwd wanneer je het exploot om voor de rechter te komen ontvangt. Dan een dossier indienen mbv dit topic, en de bewijzen dat je altijd hebt meegewerkt.tripax schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:55:
Nog even een update van mijn kant. Vorige maand is bij mij een slotje geplaatst op de gasmeter bij een onderhoud op de electricteitsmeter (monteur kon de leiding niet afpersen, logisch want het gasfornuis was niet meer aangekoppeld en er staat geen stop op de leiding, de hoofdkraan staat gewoon dicht).
[...]
Heb net dit mailtje teruggestuurd:
[...]
Kansloos de netbeheerder. Die staan sowieso 1_0 achter ivm alle schadeverzoeken ivm te late aansluitingen.
Is het slotje betalen dan niet een stuk goedkoper dan de vrouw een dagje laten winkelen?arjan_1980 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:32:
Dat heb ik allemaal al gedaan :-)
[...]
En gezien het een simpele zaak lijkt loop je het risico dat jij daarna de halve dag nog mee moet winkelen he
Maar ben benieuwd wat eruit komt en of ze het lef hebben je te dagen en wat de rechter er dan van vind.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.