Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.623 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Kan het niet laten: 8000
en dan terug on-topic, @Bram-Bos, via de mail heb ik niets van Liander gehoord, ik weet natuurlijk niet wat er thuis op mijn deurmat ligt...

[ Voor 75% gewijzigd door Jitta op 10-08-2019 10:46 ]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
overwinteraar schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Context is wel anders: waterbedrijven beheren het netwerk én leveren water. Netbeheerders van elektra en gas mogen niet leveren, alleen netwerk beheren Overigens ging die uitspraak volgens mij niet alleen over water maar ook over energie. Daarmee dus nog prima bruikbaar voorbeeld. ;)
Het gaat mij met name over de laatste zin van 4.48
Dat Waternet geen reële mogelijkheden heeft om waterverbruik te beletten moge zo zijn, maar dat ligt in haar eigen risicosfeer.
Dit gaat net zo goed op voor gas en elektra.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Dat Waternet geen reële mogelijkheden heeft om waterverbruik te beletten moge zo zijn, maar dat ligt in haar eigen risicosfeer.
Dit gaat net zo goed op voor gas en elektra.
Precies.
IK heb er niet voor gekozen om bij het aanleggen alleen een afsluitkraan binnen te maken, en niet afsluitbaar in een voor het bedrijf bereikbare (buiten)kast. (Zoals bv bij de CAI-bedrijven)

Dat ze dat niet gedaan hebben kan ik begrijpen (kostenbesparing bij het aanleggen maakt winst groter), maar is geen reden om daardoor de extra kosten bij het voorkomen van gasafname, als ik mijn contract heb opgezegd, dan maar aan mij te factureren.

Ik draai zelf de gaskraan wel dicht als ik opzeg en beloof dat ik geen gas meer afneem.
Als zij daar niet op vertrouwen, mag de netbeheerder dat van mij
-controleren of de kraan nog dicht zit,
-een verzegeling plaatsen om te zien of ik die niet tussentijd heb opengedaan,
-de meterstand checken om te controleren of er niet illegaal gas afgenomen wordt,
-hierbij de verzegeling checken,
-een slot op de gaskraan plaatsen,
-de aansluiting van de huisleiding op de hoofdleiding in de straat opgraven om deze "af te doppen" (of er nu WEL een kraan tussen zetten haha!)
-de hele aansluitleiding tot op de hoofdleiding opgraven en verwijderen (met betaling van eventuele schadevergoeding voor tuin of bestrating uiteraard)
of whatever de NETBEHEERDER KIEST wat zij verstandig vind, maar uiteraard wel tegen haar eigen kosten!

Ik als consument KIES alleen of ik wel of geen gas(contract) wil aan de hand van de prijs vh contract.
Ik ga NIET over de keuzes van het bedrijf en hoef daar dus ook niet voor op te draaien, anders dan wat in mijn contract of AV staat bij het AANGAAN vh contract. NIET meer extra kosten ACHTERAF dus!

sorry voor het schreeuwen met hoofdletters, maar ik heb het idee dat dit wel de kern raakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Simba op 10-08-2019 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:40
Nu nog even zorgen dat de netbeheerders het snappen ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Erwin_83 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:12:
Nu nog even zorgen dat de netbeheerders het snappen ;)
Die snappen het allang, maar hoeven het officieel nog niet te snappen (denken ze), totdat ze door de rechter op de vingers zijn getikt de rechterhand afgehakt krijgen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
zo vandaag de 2e brief ontvangen van Enexis.

wederom gericht aan de gebruikers van Gas op dit adres.
wel die zijn er niet meer ?

Wat is het verstandigste om nu terug te sturen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7BKfavo6hTg95AGksHDzH9UI/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g732KykpjE4Zh01GiwMOClzq/thumb.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Wodan89 op 10-08-2019 18:54 ]

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wodan89 Waarom heb je die brief open gemaakt? Hij was toch niet voor jou? Retour afzender?
Reden: Woont niet meer op dit adres?

edit: ben je er net komen wonen of heb je zelf opgezegd?

[ Voor 20% gewijzigd door onetime op 10-08-2019 19:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Simba schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

[...]

Precies.
IK heb er niet voor gekozen om bij het aanleggen alleen een afsluitkraan binnen te maken, en niet afsluitbaar in een voor het bedrijf bereikbare (buiten)kast. (Zoals bv bij de CAI-bedrijven)

Dat ze dat niet gedaan hebben kan ik begrijpen (kostenbesparing bij het aanleggen maakt winst groter), maar is geen reden om daardoor de extra kosten bij het voorkomen van gasafname, als ik mijn contract heb opgezegd, dan maar aan mij te factureren.

Ik draai zelf de gaskraan wel dicht als ik opzeg en beloof dat ik geen gas meer afneem.
Als zij daar niet op vertrouwen, mag de netbeheerder dat van mij
-controleren of de kraan nog dicht zit,
-een verzegeling plaatsen om te zien of ik die niet tussentijd heb opengedaan,
-de meterstand checken om te controleren of er niet illegaal gas afgenomen wordt,
-hierbij de verzegeling checken,
-een slot op de gaskraan plaatsen,
-de aansluiting van de huisleiding op de hoofdleiding in de straat opgraven om deze "af te doppen" (of er nu WEL een kraan tussen zetten haha!)
-de hele aansluitleiding tot op de hoofdleiding opgraven en verwijderen (met betaling van eventuele schadevergoeding voor tuin of bestrating uiteraard)
of whatever de NETBEHEERDER KIEST wat zij verstandig vind, maar uiteraard wel tegen haar eigen kosten!

Ik als consument KIES alleen of ik wel of geen gas(contract) wil aan de hand van de prijs vh contract.
Ik ga NIET over de keuzes van het bedrijf en hoef daar dus ook niet voor op te draaien, anders dan wat in mijn contract of AV staat bij het AANGAAN vh contract. NIET meer extra kosten ACHTERAF dus!

sorry voor het schreeuwen met hoofdletters, maar ik heb het idee dat dit wel de kern raakt.
En dan komt de netbeheerder weer met iets als:
"Ja maar meneer/mevrouw, u snapt het niet helemaal... De route die u schetst is geen optie in verband met de veiligheid. Dit blijkt uit een rapport dat wij door Kiwa hebben laten opstellen, maar niet openbaar hebben gemaakt. Bovendien betaalt u dan geen vergoeding meer, terwijl wij wel controles moeten uitvoeren... Dat is allemaal niet hoe wij het hebben bedoeld." _O-

Ze snappen heel goed dat dit in hun eigen risicosfeer ligt en doen daarom zo hard hun best dit af te wentelen op consumenten. Grapjassen... :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

overwinteraar schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:10:
[...]
Ze snappen heel goed dat dit in hun eigen risicosfeer ligt en doen daarom zo hard hun best dit af te wentelen op consumenten. Grapjassen inhalige bloedzuigers... :P
FTFY, ik vind het helemaal niet grappig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-10 23:41

Onbekend

...

Wodan89 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:47:
zo vandaag de 2e brief ontvangen van Enexis.

wederom gericht aan de gebruikers van Gas op dit adres.
wel die zijn er niet meer ?

Wat is het verstandigste om nu terug te sturen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn geen gebruikers van gas op jouw adres, dus terugsturen met de mededeling dat de betreffende persoon(personen) niet op het aangeschreven adres woonachtig zijn.

Maar aangezien je die brief hebt open gemaakt, lijkt het erop dat je je toch aangesproken voelde. :+
Nu dus een reactie terug sturen dat je de wetgeving om jou af te sluiten niet kent, en vraag naar waar je de betreffende wetgeving kan vinden.

Of volg 1 van de vele andere routes die in dit topic zijn besproken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
Onbekend schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:49:
[...]

Er zijn geen gebruikers van gas op jouw adres, dus terugsturen met de mededeling dat de betreffende persoon(personen) niet op het aangeschreven adres woonachtig zijn.

Maar aangezien je die brief hebt open gemaakt, lijkt het erop dat je je toch aangesproken voelde. :+
Nu dus een reactie terug sturen dat je de wetgeving om jou af te sluiten niet kent, en vraag naar waar je de betreffende wetgeving kan vinden.

Of volg 1 van de vele andere routes die in dit topic zijn besproken.
Ik reageer komende week per email wel met brief 1B.

Is er een overzicht van mensen die de molen bij Enexis al hebben doorlopen?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Wodan89 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Ik reageer komende week per email wel met brief 1B.

Is er een overzicht van mensen die de molen bij Enexis al hebben doorlopen?
Zie topicstart met issues per netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
Deels off topic, versterkt wel beeld dat netbeheerders hun pijlen (en technisch personeel) beter voor andere klussen kunnen inzetten dan gasleidingen 'afdoppen'/verwijderen. Liander krijgt boete van ACM van €50.000 voor te laat aansluiten Fastned. ACM spreekt netbeheerders daarbij aan op wettelijke termijnen (hadden er hier ook niet een termijn van 10 werkdagen? ;) ), het zo nodig doen van extra investeringen en bijdrage aan energietransitie/klimaat doelstellingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kreidlermustang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04 22:58
liander heeft het er maar druk mee, ik heb op 31,1,19 het gas opgezegd ,heb nog 2 standaard blafbriefjes gekregen en na die tijd niks meer van liander gehoord.
ik denk dat mijn mapje van tafel is gevallen of zo ,tot heden helemaal niks,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
kreidlermustang schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 06:07:
liander heeft het er maar druk mee, ik heb op 31,1,19 het gas opgezegd ,heb nog 2 standaard blafbriefjes gekregen en na die tijd niks meer van liander gehoord.
ik denk dat mijn mapje van tafel is gevallen of zo ,tot heden helemaal niks,
Exact dezelfde situatie hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@kreidlermustang en @JohnBr: voor zover ik kan nagaan hoort niemand van de mensen die niet reageerden op de standaardbrieven van Liander op dit moment iets van Liander. Dat suggereert dat Liander vooral op de mensen die wél contact hebben opgenomen afgaat omdat ze zich in zulke gevallen nietsdoen niet langer meer kunnen veroorloven. Veiligheid is secundair .

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
Bram-Bos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:28:
@kreidlermustang en @JohnBr: voor zover ik kan nagaan hoort niemand van de mensen die niet reageerden op de standaardbrieven van Liander op dit moment iets van Liander. Dat suggereert dat Liander vooral op de mensen die wél contact hebben opgenomen afgaat omdat ze zich in zulke gevallen nietsdoen niet langer meer kunnen veroorloven. Veiligheid is secundair .
Dus niet reageren levert op korte termijn meer rust op, maar op lange termijn waarschijnlijk tot een minder goed verweer als het tot een zaak komt? }:|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
overwinteraar schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:32:
[...]

Dus niet reageren levert op korte termijn meer rust op, maar op lange termijn waarschijnlijk tot een minder goed verweer als het tot een zaak komt? }:|
Ik zou dat zo (nog) niet durven stellen. Zolang zij geen actie nemen omdat het onveilig is of omdat het wettelijk niet klopt dat we geen leverancier hebben; ik heb geen overeenkomst meer met ze. Als zij iets willen of denken dat er iets moet, verwacht ik ook van hun kant actie. Als die actie er ooit komt, is er voldoende munitie, o.a. doordat het zo lang geduurd heeft van hun kant. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-10 16:13
Het lijkt dat de brief van Liander iets veranderd is: Bij mij staat er nu Let op: deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij uw gas aansluiting op uw kosten. Gebruikt u definitief uw aansluiting niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl

Zover ik eerder las begon liander in de eerste brief nog niet over kosten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

overhyped schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:27:
Het lijkt dat de brief van Liander iets veranderd is: Bij mij staat er nu Let op: deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij uw gas aansluiting op uw kosten. Gebruikt u definitief uw aansluiting niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl

Gewoon direct de kosten betwisten bij gebrek aan wettelijke onderbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 07:35
overhyped schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:27:

En wat is de letterlijke tekst van deze brief tegenwoordig?
Zou je die willen posten?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Stoofie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:36:
[...]

En wat is de letterlijke tekst van deze brief tegenwoordig?
Zou je die willen posten?

Onderwerp: Meld u zich aan bij een energieleverancier?

Beste meneer/mevrouw,

Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen ervoor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Op bovenstaand adres is geen energieleveranier bekend. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. Dat doen we niet graag, want dan kunt u geen gas meer gebruiken. Een afsluiting is een tijdelijke oplossing. in deze brief leest u hoe u zich aanmeld bij een energieleveranvier.

Neem contact op met een energieleverancier naar keuze
Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 20 augustus 2019. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Regel het online
U kont op www.liander.nl/regelen inloggen met uw persoonlijke inlogcode:

Na inloggen:

- Krijg u persoonlijk adcies via een geautomatiseerde chat
- weet u precies wat u moet doen om gebruik te blijven maken van gas
- heeft u alle gegevens bij de hand om snel uw energie contract te regelen
- Kunt u doorgeven wie uw energieleverancier is of wordt
- Ziet u de meest actuele status van uw aanmelding

Let op als we u afsluiten is dit tijdelijk
Let op: deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij uw gas aansluiting op uw kosten. Gebruikt u uw aansluiting definitief niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl

En dan nog een wie is liander kopje en een afsluiting met naam van een directeur. Kan even geen scanner in de buurt, dus alle spelfouten zijn voor mijn rekening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:40
Foto maken en met bijvoorbeeld www.tinypic.com uploaden.

Die werkt niet meer. Er zijn vast wel meer upload sites.

[ Voor 38% gewijzigd door Erwin_83 op 11-08-2019 18:59 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

overhyped schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:45:
[...]

Onderwerp: Meld u zich aan bij een energieleverancier?

Beste meneer/mevrouw,

Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen ervoor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Op bovenstaand adres is geen energieleveranier bekend. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. Dat doen we niet graag, want dan kunt u geen gas meer gebruiken. Een afsluiting is een tijdelijke oplossing. in deze brief leest u hoe u zich aanmeld bij een energieleveranvier.

Neem contact op met een energieleverancier naar keuze
Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 20 augustus 2019. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Regel het online
U kont op www.liander.nl/regelen inloggen met uw persoonlijke inlogcode:

Na inloggen:

- Krijg u persoonlijk adcies via een geautomatiseerde chat
- weet u precies wat u moet doen om gebruik te blijven maken van gas
- heeft u alle gegevens bij de hand om snel uw energie contract te regelen
- Kunt u doorgeven wie uw energieleverancier is of wordt
- Ziet u de meest actuele status van uw aanmelding

Let op als we u afsluiten is dit tijdelijk
Let op: deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij uw gas aansluiting op uw kosten. Gebruikt u uw aansluiting definitief niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl

En dan nog een wie is liander kopje en een afsluiting met naam van een directeur. Kan even geen scanner in de buurt, dus alle spelfouten zijn voor mijn rekening ;)
Afsluiting is nog steeds op initiatief van Liander en nog steeds zonder wettelijke onderbouwing. Vanaf daar volstaat gewoon de standaard brievenserie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
@overhyped: Dank :)
Je kunt overwegen een reactie te geven op zo'n brief, maar je kunt het evenzogoed laten.
Er komt later echt nog wel een herinnering als ze echt van plan zijn de aansluiting eruit te graven, dan kun je dan wel aangeven dat je daar geen kosten voor accepteert.
En: volgens deze brief zijn er geen kosten verbonden aan het afsluiten, alleen bij het verwijderen wordt over kosten gesproken, daarmee mag je er vanuit gaan dat afsluiten gratis is...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Stoofie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:19:
[...]
En: volgens deze brief zijn er geen kosten verbonden aan het afsluiten, alleen bij het verwijderen wordt over kosten gesproken, daarmee mag je er vanuit gaan dat afsluiten gratis is...
Maar afsluiting is (volgens Liander) slechts tijdelijk, krijg je daarna gezeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Freee!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:23:
[...]

Maar afsluiting is (volgens Liander) slechts tijdelijk, krijg je daarna gezeur.
Ik zie in die brief dan weer alleen staan dat het tijdelijk is maar geen definitie van tijdelijk.
Als er niet staat tijdelijk 12 maanden oid is het geen enkel probleem.
50 jaar is ook vrij tijdelijk natuurlijk het is maar net wat jij tijdelijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Shadowhawk00 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:32:
[...]
Ik zie in die brief dan weer alleen staan dat het tijdelijk is maar geen definitie van tijdelijk.
Als er niet staat tijdelijk 12 maanden oid is het geen enkel probleem.
50 jaar is ook vrij tijdelijk natuurlijk het is maar net wat jij tijdelijk vind.
O :?
Let op: deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij uw gas aansluiting op uw kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:07
Stedin heeft inmiddels een soortgelijke reactie op brief 1b, of een gascontract afsluiten of tijdelijk maximaal voor 12 maanden een slot of permanent verwijderen, laatste 2 opties zijn niet gratis en worden dus tegen kosten uitgevoerd.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +5 Henk 'm!
corsat schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:43:
Stedin heeft inmiddels een soortgelijke reactie op brief 1b, of een gascontract afsluiten of tijdelijk maximaal voor 12 maanden een slot of permanent verwijderen, laatste 2 opties zijn niet gratis en worden dus tegen kosten uitgevoerd.
Mooi dat de netbeheerders zich tegenwoordig conformeren aan het hier opgestelde beleid :+

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
En er is nog steeds niemand die de wetsartikelen heeft gekregen, waarin staat dat verwijderen en betalen verplicht is.
Tot die tijd is en blijft het geblaf.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Stoofie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:19:
Je kunt overwegen een reactie te geven op zo'n brief, maar je kunt het evenzogoed laten.
Er komt later echt nog wel een herinnering als ze echt van plan zijn de aansluiting eruit te graven, dan kun je dan wel aangeven dat je daar geen kosten voor accepteert.
Heb via de mail gereageerd, we gaan ‘t meemaken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:07
Als er een nieuwe of aangepaste wet komt vraag ik mij af of de netbeheerders met terugwerkende kracht alle lopende zaken gaan aanpakken. Formeel geldt nieuwe wet geldt vanaf die datum voor alle nieuwe gevallen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
corsat schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:14:
Als er een nieuwe of aangepaste wet komt vraag ik mij af of de netbeheerders met terugwerkende kracht alle lopende zaken gaan aanpakken. Formeel geldt nieuwe wet geldt vanaf die datum voor alle nieuwe gevallen.
Dat zou heel vreemd zijn: met terugwerkende kracht wetgeving van toepassing verklaren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
Vuiltje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:46:
En er is nog steeds niemand die de wetsartikelen heeft gekregen, waarin staat dat verwijderen en betalen verplicht is.
Tot die tijd is en blijft het geblaf.
Nou, niet helemaal, Rendo heeft tenslotte een rechtszaak gewonnen in Leeuwarden.
Nu is dat alleen maar omdat er op de aankondiging van verwijdering met daaraan verbonden kosten en op de daarop volgende facturen geen bezwaar gemaakt was, maar toch, bij Rendo blijft het niet alleen bij blaffen.
Wachten is natuurlijk op een rechtszaak waarbij er wél van tevoren bezwaar gemaakt is tegen de kosten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 15:46
Het is zover. Zojuist gebeld met Oxxio. Gas opgezegd. Ze gaan ook contract opzeggen met Stedin. Alleen gaf mevrouw aan dat ik zelf ook nog even met Stedin moet bellen. Op 1 of andere manier lijkt mij dat helemaal geen goed idee. Gewoon maar zo laten denk ik of niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:15
Je kunt ze altijd even bellen en een fijne werkweek toewensen. Voor zaken omtrent de gasaansluiting geldt dat je de overeenkomst opzegt zoals je die bent aangegaan, dus via Oxxio.

Mocht Stedin je om een gunst vragen (verzoek om een aanvraag tot verwijdering in te dienen bijvoorbeeld) dan krijg je daar vanzelf bericht van.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vuiltje
JP1980 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:48:
met Stedin moet bellen. Op 1 of andere manier lijkt mij dat helemaal geen goed idee.
Juist gedacht.
Je had een contract met de gasleverancier en niet met stedin.
En reken er maar op dat je bedel/ dreigbrieven gaat krijgen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overwinteraar
Consumenten sluiten een overeenkomst voor levering van gas met een energieleverancier. Daaraan is ook een ATO met AV gekoppeld. Voor consumenten is die koppeling terug te vinden in de algemene voorwaarden van de energieleverancier (AVE). Maar is dit eigenlijk wel een juiste weg, die juridisch stand houdt? Feitelijk dwingt de netbeheerder/ gasleverancier via AVE van gasleverancier dan een aanvullende overeenkomst met bijbehorende voorwaarden op. Daarvoor zijn algemene voorwaarden volgens mij niet bedoeld. Of mag je als consument via algemene voorwaarden gedwongen worden een aanvullende overeenkomst met een derde af te sluiten?

Los daarvan zijn de AVE (in ieder geval van mijn voormalig gasleverancier) hierover behoorlijk vaag. Er staat wel iets in over dat er een overeenkomst met netbeheerder wordt gesloten, maar niet (expliciet) door wie: gasleverancier of consument. Verder stelt in veel gevallen noch de gasleverancier noch de netbeheerder een ATO met AV ter beschikking aan de consument.

Beide items roepen vragen op over de rechtsgeldigheid van ATO en AV. Iemand suggesties waar hierover bruikbare artikelen te vinden zijn die pro's en contra's hiervan in beeld brengen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

overwinteraar schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:32:
Consumenten sluiten een overeenkomst voor levering van gas met een energieleverancier. Daaraan is ook een ATO met AV gekoppeld. Voor consumenten is die koppeling terug te vinden in de algemene voorwaarden van de energieleverancier (AVE). Maar is dit eigenlijk wel een juiste weg, die juridisch stand houdt? Feitelijk dwingt de netbeheerder/ gasleverancier via AVE van gasleverancier dan een aanvullende overeenkomst met bijbehorende voorwaarden op. Daarvoor zijn algemene voorwaarden volgens mij niet bedoeld. Of mag je als consument via algemene voorwaarden gedwongen worden een aanvullende overeenkomst met een derde af te sluiten?

Los daarvan zijn de AVE (in ieder geval van mijn voormalig gasleverancier) hierover behoorlijk vaag. Er staat wel iets in over dat er een overeenkomst met netbeheerder wordt gesloten, maar niet (expliciet) door wie: gasleverancier of consument. Verder stelt in veel gevallen noch de gasleverancier noch de netbeheerder een ATO met AV ter beschikking aan de consument.

Beide items roepen vragen op over de rechtsgeldigheid van ATO en AV. Iemand suggesties waar hierover bruikbare artikelen te vinden zijn die pro's en contra's hiervan in beeld brengen?
Dat is al eerder ter sprake gekomen en lijkt een uitstekende, volgende manier om de netbeheerders echt de stuipen op het lijf te jagen als het ooit serieus voor de rechter mocht komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Grappig, en bij mij kwam WMD water gratis de water meter verwijderen uit de andere helft van het woonhuis.
JeroenE schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 06:30:
Bij Stedin is de helpdeskmedewerker van mening dat ze een overheidsinstelling zijn. Of althans grotendeels:

[...]
Dus dat ik zou moeten betalen hebben ze met de ACM en de overheid afgesproken (dat waren ze zelf toch al?) en daarom mag het.

Dit weekend maar eens nadenken over mijn antwoord, tussen alle verjaardagen door :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Enexis story continues.
23-6 laatste betaalmogelijkheid waarna ik nogmaals mijn hele dossier heb gemaild daarnaast officieel nogmaals factuur heb betwist echter antwoord via mail:
Geachte heer de xxxxx,

In antwoord op uw e-mail, kan ik u meedelen dat u verantwoordelijk bent voor de betaling van factuur 91514033.

Uw bezwaren zijn reeds eerder afgewezen.

U bent er door Enexis op geattendeerd, dat u een leveringscontract dient af te sluiten, omdat anders afsluiting volgt.

Indien wij uw betaling niet voor 28 juli a.s. ontvangen hebben, wordt de vordering uit handen gegeven
Dat was de enige reactie en op 8-08 heb ik de brief van het Incassobureau in de bus.
Dus dat gaat nog wel even door.
iemand al op dat punt beland? of advies hoe daarmee om te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:46:
Enexis story continues.
23-6 laatste betaalmogelijkheid waarna ik nogmaals mijn hele dossier heb gemaild daarnaast officieel nogmaals factuur heb betwist echter antwoord via mail:

[...]

Dat was de enige reactie en op 8-08 heb ik de brief van het Incassobureau in de bus.
Nog geen ervaringsdeskundige: maar voor zover ik ‘t tot nu toe gelezen heb zou de communicatie met ‘t incasso bureau kort moeten zijn, een betwiste factuur kan ‘t incassobureau niets mee, gang naar de rechter is nu de stap die formeel gezien rest. Maar lees graag wat de ervaringsdeskundigen hier er van zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Inderdaad, een incassobureau kan niets met een betwiste factuur. Tenminste, als de factuur terecht betwist wordt. Bijvoorbeeld vanwege het ontbreken van een rechtsgrond of andere overeenkomst.

Je kunt contact met ze opnemen om te kijken of ze het hele dossier wel hebben. Ik gok zomaar van niet, want dan hadden ze de klus direct terug gegeven aan Enexis.

[ Voor 22% gewijzigd door hesselbeertje op 13-08-2019 08:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Verwijderd Er is in het topic genoeg over te vinden. Ik denk dat deze twee posts het bondig samenvatten en de ervaringen tot nu toe weergeven:

Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 13-08-2019 08:46 . Reden: of je tikt gelijk de juiste nick in ::( ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoofie
@Verwijderd: Als jij de factuur officieel betwist hebt kan een incassobureau ook niet zoveel, het incassobureau bepaalt niet of een factuur terecht betwist wordt, dat doet de rechtbank.
Het incassobureau zal dus terug moeten naar Enexis met de mededeling dat de factuur betwist wordt en dan is het aan Enexis om de volgende stap te bepalen: ófwel de factuur laten vervallen, ófwel doorzetten en via een deurwaarder de gang naar de rechtbank maken.
Vraag is of Enexis bereid is om voor €142,96 naar de rechter te gaan of dat ze het erbij laten zitten. Aan de andere kant is het de vraag of jij voor dat bedrag bereid bent het risico te nemen om voor de rechter te moeten verschijnen.
Ik denk trouwens wel dat je vanuit hier hulp kunt verwachten mocht het daadwerkelijk zo ver komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DropjesLover schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:02:
Water is dan ook een primaire levensbehoefte en een basisrecht. Gas niet (als je een alternatieve manier van verwarmen hebt). Ik zou de vergelijking maken met je telefoon of kabel aansluiting.
Die had ik al gemaakt, daar kwam de reactie van de wateraansluiting op. En zoals Ep Woody in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" al schreef kan je dus prima je wateraansluiting opzeggen.

Ik heb maar een mailtje terug geschreven dat je het waterleveringscontract prima op kan zeggen en dat je dan geen rekening krijgt voor het verwijderen van de waterleidingen.

Ik heb ook maar gevraagd in welke regeling de overheid dan had opgenomen dat je als consument moet betalen voor ongevraagde werkzaamheden aan het eigendom van de netbeheerder. Dat dan als reactie op de opmerking dat dit samen met de overheid was besloten.

We gaan het hopelijk ooit nog eens meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
hesselbeertje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:
Je kunt ze altijd even bellen en een fijne werkweek toewensen.
>:) misschien doe ik dat wel na de 10 dagen, dat is toch de duur dat de OTA nog geldig is? Maak liever geen slapende honden wakker binnen die tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Stoofie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:35:
@Verwijderd: Als jij de factuur officieel betwist hebt kan een incassobureau ook niet zoveel, het incassobureau bepaalt niet of een factuur terecht betwist wordt, dat doet de rechtbank.
Het incassobureau zal dus terug moeten naar Enexis met de mededeling dat de factuur betwist wordt en dan is het aan Enexis om de volgende stap te bepalen: ófwel de factuur laten vervallen, ófwel doorzetten en via een deurwaarder de gang naar de rechtbank maken.
Vraag is of Enexis bereid is om voor €142,96 naar de rechter te gaan of dat ze het erbij laten zitten. Aan de andere kant is het de vraag of jij voor dat bedrag bereid bent het risico te nemen om voor de rechter te moeten verschijnen.
Ik denk trouwens wel dat je vanuit hier hulp kunt verwachten mocht het daadwerkelijk zo ver komen...
De reden neem ik aan is dat we allemaal de gasmeter in principe niet meer nodig hebben en dus echt je huis uit kan. De rekening die ik nu heb liggen is voor het plaatsen van een slotje niet voor het verwijderen.
Ik heb niet voor een slotje gevraagd. Op dit moment betwisten we allemaal hier iedere actie van een netwerkbeheerder mbt de kosten die ze maken voor 142 euro ben ik bereid om hem helemaal weg te halen maar niet om een slotje te laten plaatsen.. en dit is dan ook nog maar voor 12 maanden.....
Ik ga een brief sturen naar het incassobureau en dan zien we wel of ze het terug bij Enexis leggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bedenk goed dat wanneer je je toch laat verleiden te betalen (140 euro is immers te overzien) je impliciet dus ook akkoord gaat met de voorwaarden van het slotje, waaronder dat deze voor 12 maanden is. Je geeft Enexis daarmee een sterke zaak als ze vervolgens ook de kosten het verwijderen bij jou willen neerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Standaard "we zeggen wat in de brief staat met iets andere woorden als reactie op een mail dus misschien dat mensen dan wel luisteren" reactie van Liander binnen.

Uiteraard netjes op gereageerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Semmeke2008
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10-02 20:51
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

De reden neem ik aan is dat we allemaal de gasmeter in principe niet meer nodig hebben en dus echt je huis uit kan. De rekening die ik nu heb liggen is voor het plaatsen van een slotje niet voor het verwijderen.
Ik heb niet voor een slotje gevraagd. Op dit moment betwisten we allemaal hier iedere actie van een netwerkbeheerder mbt de kosten die ze maken voor 142 euro ben ik bereid om hem helemaal weg te halen maar niet om een slotje te laten plaatsen.. en dit is dan ook nog maar voor 12 maanden.....
Ik ga een brief sturen naar het incassobureau en dan zien we wel of ze het terug bij Enexis leggen...
Niet betalen, betwisten en incassobureau goed informeren. Dat ga ik doen (ook Enexis, ook ongevraagd slotje, nog geen nota.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik heb alleen een dreig brief van enexis dat ze een incasso bureau of advocaat gaan raadplegen. Gebeld en wacht nu al dik 2 maand op wat ze gaan doen. Incasso bureau mag eigenlijk ook niet eens als je van te voren al aangeeft niet te willen betalen.

Ben benieuwd wat het incasso bureau gaat zeggen.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:46:
Enexis story continues.

[...]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ep Woody
Tijd voor brief 2 van Enexis. De opmerking op de envelop heeft het geautomatiseerde process niet gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YHsMrNIStUkum8S7LeYP9ZZk/full.jpg

Ook deze brief gaat ongeopend, met dezelfde opmerkingen, terug naar 's-Hertogenbosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dan had stedin het in mei 2018 een stuk beter voor elkaar.
Die stuurde brieven aan "de bewoner"............Adres was wel helemaal goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-10 18:01
Kan iemand niet aan de aannemer vragen die langskomt wat hij betaald krijgt. Met een mooi babbeltje moet je vast iets te weten komen. Dat is wel leuke informatie om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Het lijkt er sterk op dat Enexis, afhankelijk van de methode van opzeggen een andere adressering hanteert. Zeg je gas op krijg je "Aan de gebruikers van gas", stap je over en neem je vervolgens alleen elektra af, dan "Aan de gebruikers van gas en/of elektriciteit". Ik ben benieuwd hoe een volgende brief geadresseerd is.

Op basis van de dossiers van @ZuinigeRijder had ik de brief eigenlijk pas volgende week verwacht, maar het past wel in het zelfde tempo als bij @Semmeke2008, ben benieuwd of er volgende week nog een brief in de bus ligt, cq er een monteur op bezoek is geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
martijnr17 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:07:
Kan iemand niet aan de aannemer vragen die langskomt wat hij betaald krijgt. Met een mooi babbeltje moet je vast iets te weten komen. Dat is wel leuke informatie om te vergelijken.
Ik ga er niet vanuit dat de doorsnee gasfitter en grondwerker nou zo goed weten wat de netbeheerder aan hun werkgever betaalt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Zo gisteren eindelijk mijn gascontract op kunnen zeggen bij PowerPeers, die begonnen ook al over dat gedoe met de netbeheerder. Per 1 september geen gascontract meer, ben benieuwd hoe snel Stedin op de proppen komt met correspondentie.

[ Voor 4% gewijzigd door sgsdebruijn op 14-08-2019 10:45 ]

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijnr17
  • Laatst online: 02-10 18:01
Ivow85 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:26:
[...]

Ik ga er niet vanuit dat de doorsnee gasfitter en grondwerker nou zo goed weten wat de netbeheerder aan hun werkgever betaalt.
Dat snap ik maar ik begreep dat bij een aantal iemand eerst langs kwam om te kijken naar de situatie, dat kan wel iemand zijn die er meer van weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:54:
We gaan het hopelijk ooit nog eens meemaken.
Het antwoord dat ik kreeg is:
U kunt alles na lezen in de elektriciteitswet en de gaswet van het ACM en de overheid.
Er werd ook gezegd over dit onderwerp niet verder te willen discussieren.

Ook deze keer weten ze dus geen goede reden te verzinnen, helaas.

@Vuiltje Stedin stuurt nog steeds aan "de bewoner van".

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 14-08-2019 11:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 22:43

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Vreemd antwoord @JeroenE wat je krijgt.

""U kunt alles na lezen in de elektriciteitswet en de gaswet van het ACM en de overheid.""

Sinds wanneer doet de ACM aan wetgeving ??

Hier is de ACM voor:

Consumenten kunnen bij de ACM gratis informatie en advies krijgen. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat u problemen hebt met een bedrijf. U kunt dit melden bij ons consumentenloket ConsuWijzer. ConsuWijzer geeft u dan advies over hoe u dit kunt oplossen. Met dat advies weet u waar u recht op hebt en hoe u dat recht kunt halen. Blijkt uit uw klacht dat het bedrijf de wet overtreedt, dan kunnen wij optreden

Degene wie dit antwoord aan je heeft gestuurd begrijpt er niks van. Waarschijnlijk weer een medewerker die slim denkt te zijn. ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@sideriusj Ik weet ook niet wat de ACM met wetgeving te maken heeft. Waar het (denk ik dan) op slaat is de afspraak die de netbeheerders met de ACM hebben gemaakt inzake het uniforme beleid in Nederland.

Nouja, je kan het die mensen ook niet persoonlijk kwalijk nemen dat zij een slecht beleid van hun werkgever moeten verdedigen.

Dus ik ga me nu dan maar stil houden tegenover Stedin tot ze zelf weer beginnen over facturen die ik zou moeten gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
JeroenE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:37:
[...]
Het antwoord dat ik kreeg is:
[...]
Er werd ook gezegd over dit onderwerp niet verder te willen discussieren.

Ook deze keer weten ze dus geen goede reden te verzinnen, helaas.

@Vuiltje Stedin stuurt nog steeds aan "de bewoner van".
ACM ziet alleen toe op naleving van wet-/regelgeving en maakt deze zelf niet, zie bijv hier.

Overigens lijkt dit een zelfbedacht antwoord door de betreffende medewerker die iets van de klok heeft gehoord maar geen idee heeft waar de klepel hangt. Wat heeft de Elektriciteitswet bijv met gasaansluiting te maken? En "het" ACM is ook een typo die je niet in een companystatement verwacht. Maar wellicht ben ik te optimistisch over het kwaliteitsniveau van deze companies :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@overwinteraar Ach een tikfoutje vind ik niet erg, die maak ik zelf ook genoeg. Ik heb natuurlijk ook maar een paar zinnen gekopieerd; dat daar toevallig wat foutjes in staan is niet indicatief voor de rest van de mail.

Ik had gehoopt dat het niet ontvangen van knip- en plakantwoorden zonder mijn berichten echt te lezen (wat anderen al heel vaak hebben gehad) wellicht tot een beter resultaat zou leiden, maar dat is dus niet gebeurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP1980
sgsdebruijn schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:45:
Zo gisteren eindelijk mijn gascontract op kunnen zeggen bij PowerPeers, die begonnen ook al over dat gedoe met de netbeheerder. Per 1 september geen gascontract meer, ben benieuwd hoe snel Stedin op de proppen komt met correspondentie.
Wij gaan dan ongeveer gelijk op. Maandag opgezegd, ook Stedin gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
JP1980 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Wij gaan dan ongeveer gelijk op. Maandag opgezegd, ook Stedin gebied.
Laten we elkaar op de hoogte houden, blijf met elektriciteit wel bij PP

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
sgsdebruijn schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Laten we elkaar op de hoogte houden, blijf met elektriciteit wel bij PP
Ik zit niet bij PP, maar bij Oxxio. Waarschijnlijk over 1 of 2 maand (wanneer ATO is opgezegd) stap ik wel met electriciteit over naar Greenchoice want ik verwacht een overschot op de zonnepanelen en zij hebben betere teruglevertarieven. Tenminste hoop ik als de WP niet teveel vreet. Maar met de energieleverancier hebben we als het goed is hebben we alleen nog met Stedin te maken. We zijn wel afhankelijk van hoe snel de energieleverancier de ATO op zegt maar Oxxio zei tegen mij dat dit normaal gesproken de volgende dag zou zijn (gisteren dus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hesselbeertje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:48:
Bedenk goed dat wanneer je je toch laat verleiden te betalen (140 euro is immers te overzien) je impliciet dus ook akkoord gaat met de voorwaarden van het slotje, waaronder dat deze voor 12 maanden is. Je geeft Enexis daarmee een sterke zaak als ze vervolgens ook de kosten het verwijderen bij jou willen neerleggen.
Zo bedoel ik het niet! Ik wil de meter het huis uit voorgoed. en voor 140 euro wil ik best de meter laten verwijderen. Dus als dat het bedrag was geweest om hem kwijt te zijn prima maar nu inderdaad niet aangezien ik over 10 maanden weer een factuur heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom een brief van Rendo. Nog een laatste mogelijkheid om jezelf te melden voor verwijdering gasmeter en dan....gaan ze op mijn kosten het ding onder dwang verwijderen.

Gezien de laatste posts over de rechtzaak die Rendo heeft gewonnen gaan we nu toch maar wel reageren.

Met de reactie dat wij op basis van de uitspraak van de geschillencommisie een andere aanbieding willen voor het afsluiten van het net. De goedkopere mogelijkheid volgens Kiwa.

Maar, we hebben een ander probleem. Het slot zit bij ons op de gasmeter. Hij staat dicht.. Maar als ik na een paar weken de kraan bij de verwijderde combiketel opendraai hoor ik kort een licht gesis.. Hetgeen betekent dat de meter nog gas doorlaat; een lekkage denk ik. Zou ik op basis daarvan niet een nieuwe meter kunnen eisen en dan voor de installatie daarvan de deal kunnen maken die een andere netbeheerder biedt door het bij het verwijderen te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
JeroenE schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:59:
@overwinteraar Ach een tikfoutje vind ik niet erg, die maak ik zelf ook genoeg. Ik heb natuurlijk ook maar een paar zinnen gekopieerd; dat daar toevallig wat foutjes in staan is niet indicatief voor de rest van de mail.

Ik had gehoopt dat het niet ontvangen van knip- en plakantwoorden zonder mijn berichten echt te lezen (wat anderen al heel vaak hebben gehad) wellicht tot een beter resultaat zou leiden, maar dat is dus niet gebeurd.
We wachten met z'n allen nog met smart op de eerste netbeheerder die direct na het opzeggen van gascontract een goede motivering geeft hè... :P

Dat Rendo dit in één casus achteraf bij de rechter heeft gedaan, slaat nog geen serieuze deuk in een pakje boter. Als ze zo overtuigd zijn van hun gelijk, waarom voeren ze dan niet eerder argumenten aan? ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 14:28:
Wederom een brief van Rendo. Nog een laatste mogelijkheid om jezelf te melden voor verwijdering gasmeter en dan....gaan ze op mijn kosten het ding onder dwang verwijderen.

Gezien de laatste posts over de rechtzaak die Rendo heeft gewonnen gaan we nu toch maar wel reageren.

Met de reactie dat wij op basis van de uitspraak van de geschillencommisie een andere aanbieding willen voor het afsluiten van het net. De goedkopere mogelijkheid volgens Kiwa.

Maar, we hebben een ander probleem. Het slot zit bij ons op de gasmeter. Hij staat dicht.. Maar als ik na een paar weken de kraan bij de verwijderde combiketel opendraai hoor ik kort een licht gesis.. Hetgeen betekent dat de meter nog gas doorlaat; een lekkage denk ik. Zou ik op basis daarvan niet een nieuwe meter kunnen eisen en dan voor de installatie daarvan de deal kunnen maken die een andere netbeheerder biedt door het bij het verwijderen te laten?
Rendo biedt al de goedkoopste optie aan, dus die uitspraak zal je niet helpen .
Constructies met nieuwe gasmeter is gekunsteld. Ga de strijd volledig aan, of betaal gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie

Ik zou niet zeggen dat je een goedkopere aanbieding wilt, want volgens de rekenmethodes van de netbeheerders (althans, Liander) is de kiwa-methode duurder dan volledig verwijderen.
Ik zou gewoon reageren dat ze van harte welkom zijn om de aansluiting te verwijderen, maar dat je geen opdracht geeft en geen kosten accepteert, dan toon je in ieder geval je goeie wil om mee te werken.
Rendo moet eerst nog maar eens aantonen dat ze die kosten werkelijk in rekening mogen brengen als er op
voorhand bezwaar tegen gemaakt is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Zo bedoel ik het niet! Ik wil de meter het huis uit voorgoed. en voor 140 euro wil ik best de meter laten verwijderen. Dus als dat het bedrag was geweest om hem kwijt te zijn prima maar nu inderdaad niet aangezien ik over 10 maanden weer een factuur heb...
Als je de gasmeter het huis uit wilt, vraag dan gewoon verwijdering aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:19
Ivow85 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Logica en netbeheerders gaat niet samen.

Er zijn nu drie opties:

1: Je schrijft Liander dat je toestemming geeft om de elektriciteitsmeter te vervangen, en dat ze dan tevens de oude gasmeter mogen verwijderen. Maar dat je het hen verbiedt om een nieuwe gasmeter in de woning te monteren omdat je toch geen gas meer gebruikt.
de administratieve systemen kunnen het niet aan wanneer er op één adres een slimme elektra meter hangt en een domme gasmeter. Daarom zal Liander deze optie waarschijnlijk afwijzen. Als je dan bij je standpunt voor wat betreft de gasmeter blijft, zal er dus (voorlopig) ook geen nieuwe elektra meter geplaatst worden.

2: Je schrijft Liander dat je het goed vind dat ze werkzaamheden aan jouw aansluitingen komen uitvoeren, maar dat je graag meedenkt. Dat je geen gas meer gebruikt en dat het daarom nogal tijd- en geldverspilling is wanneer er een nieuwe gasmeter gemonteerd wordt. Meld dat het veel efficiënter is om, nu ze toch al van plan zijn om langs te komen, gelijk de werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te voeren die ze in hun eerdere brieven als 'noodzakelijk' bestempeld hebben. Maar zet er bij dat je voor die werkzaamheden nog steeds geen opdracht geeft. Hun aansluiting, hun keuze wat ze er wel en niet mee doen.
Waarschijnlijk gaat Liander hier niet in mee en komen ze gewoon beide meters vervangen. Prima. Maar als het dan ooit tot een factuur komt voor verwijdering van de gasaansluiting, dan kun je mooi het 'kostenveroorzakersbeginsel' als extra argument tegen Liander gebruiken.

3: Je zorgt dat er in jouw huisinstallatie (dus het deel na de gasmeter) een 'lek' ontstaat. Bij plaatsing van de nieuwe gasmeter, moet de monteur op jouw huisinstallatie een drukproef uitvoeren. Als jij een lek hebt binnenshuis, dan moet de monteur de gasaansluiting verzegelen >:) .
Voor wat betreft het lek: Wanneer je de gasleidingen daarna niet volledig verwijderd, raad ik je aan om na deze operatie het 'lek' te herstellen. Draai ergens een knelkoppeling los. En zet er een nieuwe ring in + draai hem weer aan nadat de monter jouw installatie heeft verzegeld. Dit om ongelukken te voorkomen wanneer iemand in de (verre) toekomst de leidingen toch weer voor een vorm van gas wil gebruiken.

Hoe Liander met het verzegelen om gaat in dit geval is nog niet bekend. Wel kun je in verdere correspondentie dan aangeven dat er helemaal geen 'actieve' aansluiting meer op jouw perceel is. Wel scherp blijven in je communicatie: Meld in je toekomstige communicatie dat je aansluiting op datum xx-xx-2019 door een monteur van (de aannemer van) Liander buiten bedrijf is gesteld. Niet dat hij verzegeld is.
Ik wilde deze reactie naar info@Liander.nl mailen:

Geachte Liander,

Ik heb een brief van U ontvangen dd 5 juli 2019 waarin U aangeeft 2 zg slimme meters te willen gaan plaatsen op mijn adres (xxx)

Deze woning heb ik in augustus 2018 gekocht en aansluitend een contract voor alleen elektriciteit afgesloten, en niet voor gas.
Ook in de toekomst gaat er geen gas gebruikt worden in deze woning.

Gezien bovenstaand lijkt het me weinig zinvol dat u de gasmeter komt vervangen voor een slimme gasmeter.

Graag uw reactie hierop

Nog suggesties ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@hannibal2206 Maak van 'de toekomst' iets als 'de nabije toekomst'.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 14-08-2019 15:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
En de brief is retour afzender, die zullen ze vrijdag wel ontvangen. Deze keer is het retour adres beter leesbaar. Ik ben benieuwd of er een reactie volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Maar, we hebben een ander probleem. Het slot zit bij ons op de gasmeter. Hij staat dicht.. Maar als ik na een paar weken de kraan bij de verwijderde combiketel opendraai hoor ik kort een licht gesis.. Hetgeen betekent dat de meter nog gas doorlaat; een lekkage denk ik.
Het lijkt me eerder, dat die verzegelde kraan niet helemaal goed dicht zit, die meter hoort gas door te laten als het aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bram-Bos Adviseer jij iedereen bij Rendo gewoon die 400 euro te betalen Bram? Als ik mij niet vergis was jij op TV om jouw idee toe te lichten. En je hebt mij daarmee geinspireerd.

Ik dacht dat dit forum er was om te informeren en alle mogelijke opties samen uit te werken..

@Freee!! Dat zou natuurlijk ook kunnen, goed idee.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2019 20:45 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stefan118
  • Laatst online: 10-01 15:10
Ik gok dat @Bram-Bos bedoelt: ga de strijd vol aan, of begin er gewoon niet aan. Geen half werk.
De netbeheerder gaat echt geen deal sluiten door jou een nieuwe meter aan te bieden die waarschijnlijk niet nodig is en dat vervolgens kosteloos omzetten naar graafwerkzaamheden.

[ Voor 47% gewijzigd door Stefan118 op 14-08-2019 20:59 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RudolfM
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-08-2020
Een paar weken terug heb ik onderstaande reactie aan Liander gestuurd, naar aanleiding van eerdere mails van hun kant waarin ze aankondigen dat ze voor volledige verwijdering van de aansluiting gaan, dat ze de aannemer zullen sturen en dat ik dat moet betalen (de bekende mails van 23-5 en 18-7).
Voor mij belangrijkste kwestie hierin is dat ik niet akkoord ga met graven in mijn tuin om leidingen uit de grond te halen.

Geachte Liander,

Hierbij mijn reactie op uw mail van 18-7-2019.
1. Op uw mail van 23 mei j.l., heb ik niet gereageerd. Hierin verzoekt u mij om verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Echter: ik heb u bij herhaling, schriftelijk, in telefoongesprekken en via email laten weten, dat ik niet van plan ben en ook niet verplicht ben u opdracht te geven tot verwijdering van mijn gasaansluiting.
2. Ik heb u al eerder te kennen gegeven dat, als u de gasaansluiting buiten gebruik wil stellen, ik u daartoe in de gelegenheid zal stellen (zie o.a. mijn brieven van 23-11-2018 en 7-1-2019). Ik herhaal echter dat ik in geen geval hiertoe opdracht zal geven noch dat ik de eventueel hieruit voortvloeiende kosten voor mijn rekening zal nemen.

Ik maak hier bovendien het volgende voorbehoud ten aanzien van wijze van uitvoering van de werkzaamheden:

- Ik weet niet waar de gasleiding loopt, maar het zou kunnen dat deze vanuit de meterkast de kortste weg naar buiten neemt, door de tuin en vandaar richting de openbare weg gaat. In dat geval loopt de leiding achtereenvolgens mogelijk onder de warmtepomp, zeker onder een deel van de sierbestrating, delen van de beplanting en mogelijk onder de vloer van de schuur door, via de heg naar de openbare weg. Afstand van voordeur naar openbare weg is ca. 13 meter. De sierbestrating is een op een betonnen ondergrond ingelegd meanderend patroon van stenen. De beplanting bestaat uit hoge struiken. Graven ter plaatse betekent mijns inziens grote en mogelijk onherstelbare schade aan mijn tuin en wat zich daarin bevindt. Dat is voor mij onacceptabel. Temeer daar er, zoals u zelf eerder heeft aangegeven, veilige alternatieven zijn voor het volledig verwijderen van de aansluiting:
behalve optie 1: 'Het verwijderen van de aansluiting inclusief de aansluitleiding en meteropstelling' is er ook: 'Optie 2: Het buiten gebruik stellen van de aansluiting volgens artikel 5.3 van de NEN 7244-7. Bij deze optie blijft een deel van de aansluitleiding in de grond achter.' (uw mail van 23-5-2019). Bij deze aanpak hoeft er niet door mijn tuin gegraven te worden. Ik sta er op dat u een aanpak kiest die niet alleen leidt tot een veilige buitengebruikstelling van de aansluiting, maar die ook rekening houdt met mijn belang van het voorkomen van (vermijdbare) schade aan mijn tuin. Het lijkt me verstandig dat u, alvorens de aannemer te sturen, contact met mij opneemt om te bespreken hoe u een en ander wilt aanpakken.

Tenslotte heb ik nog een vraag. Ook deze vraag raakt aan uw vaste voornemen om alle leidingen uit de grond te trekken en geen alternatieven te overwegen. Op de website van de Gasunie lees ik dat de gasinfrastructuur geschikt is en in de toekomst waarschijnlijk gebruikt kan/gaat worden voor het vervoer van duurzaam gas, i.c. waterstofgas, en dat dit mogelijk ook geldt voor de aansluiting op woningen ( https://www.gasunie.nl/energietransitie/waterstof ). De komende jaren zullen steeds meer woningen van het aardgas worden afgekoppeld. Is het dan niet tegenstrijdig dat u steeds meer huisaansluitingen verwijdert, terwijl die infrastructuur in de toekomst waarschijnlijk weer gebruikt gaat worden? Ik heb deze vraag bij de Gasunie gesteld, maar zij geven aan dat het aan u is om deze vraag te beantwoorden. Mijn vraag is derhalve: is het grootschalig verwijderen van huisaansluitingen niet in strijd met plannen om het aardgasnet in de toekomst in te zetten voor het transport van duurzaam gas? In dit verband merk ik nog op dat het verwijderen van de gasaansluiting niet op mijn initiatief gebeurt, maar dat u mij dwingt om hieraan mee te werken.

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet

Ik ben inmiddels vastbesloten om wat betreft het graven in mijn tuin mijn poot stijf te houden (uiteraard ook wat betreft wie er moet betalen). Ik heb veel, maar niet alles gelezen op dit forum. Misschien is dit al eerder aan de orde geweest. Zijn er meer mensen die deze afslag hebben genomen? Ik heb nog geen antwoord van Liander gehad.
NB Ik zou deze reactie graag verkort weergeven met een 'Lees volledig bericht'-knop. Gezocht in de Faq, maar niet gevonden. Vast heel simpel, maar hoe moet dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
  • Laatst online: 10-01 15:10
Als je je bericht tussen [ quote ] en [/ quote ] tags zet krijg je een verkort bericht. Wel even de spaties binnen de haakjes weg halen.

Verder weet ik even niet zo goed wat ik van je brief moet denken. Ik snap je heel goed, maar jij bent verplicht graafwerkzaamheden toe te staan in je tuin als het neer komt op veiligheid (lekke leiding).
Je wilt niet dat jij de rekening voor het afkoppelen / afdoppen krijgt, maar gebiedt Liander wel de dure oplossing te laten uitvoeren.
Ik weet niet of dit haalbaar is. Liander kan er niet veel aan doen dat jij de gasleiding ontoegankelijk gemaakt hebt.
Ja tuurlijk staan er dingen in je tuin. Dat staat er bij iedereen, maar is dat Liander haar probleem?

[ Voor 94% gewijzigd door Stefan118 op 14-08-2019 21:14 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfM
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-08-2020
@Stefan118 Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@RudolfM De praktijk rond verwijderen volgens 'methode 1' van Liander lijkt te zijn dat de aannemer, indien de bewoner/eigenaar van het perceel daarmee instemt, kiest voor de makkelijkste weg. Dus putje graven aan de openbare weg en daar afdoppen + binnenshuis gasmeter en leidingen weghalen. De werklieden graven graag zo min mogelijk.

In praktijk wordt dus feitelijk al vaak 'methode 2' toegepast, terwijl ze op kantoor bij Liander uitgaan van methode 1 en bijbehorend tarief.

Maar: zeker goed om je poot stijf te houden. Graafwerkzaamheden laten per definitie lange tijd sporen na, dus laat Liander maar toezegging doen tot en aan de aannemer opdracht geven voor methode 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:59
RudolfM schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:00:
- Ik weet niet waar de gasleiding loopt, maar het zou kunnen dat deze vanuit de meterkast de kortste weg naar buiten neemt, door de tuin en vandaar richting de openbare weg gaat. In dat geval loopt de leiding achtereenvolgens mogelijk onder de warmtepomp, zeker onder een deel van de sierbestrating, delen van de beplanting en mogelijk onder de vloer van de schuur door, via de heg naar de openbare weg. Afstand van voordeur naar openbare weg is ca. 13 meter. De sierbestrating is een op een betonnen ondergrond ingelegd meanderend patroon van stenen. De beplanting bestaat uit hoge struiken. Graven ter plaatse betekent mijns inziens grote en mogelijk onherstelbare schade aan mijn tuin en wat zich daarin bevindt. Dat is voor mij onacceptabel.
Als je een Klic melding doet, krijg je wel een overzicht waar welke kabels en leidingen liggen.
Behalve als je in een rijtjeshuis woont (en zelfs dan liggen de dienstleidingen soms tamelijk bizar door de tuin), is het amper te zeggen hoe de leiding naar de openbare weg loopt.
Overbouwing gasleidingen
Een overbouwing van een gasleiding of het plaatsen van een obstakel boven een gasleiding kan leiden tot een risicovolle situatie als er geen bijzondere voorzieningen zijn getroffen. Het is dan ook niet toegestaan volgens NEN 7244. De veroorzaker van overbouwing wordt er bij constatering op aangesproken en dient de ongewenste situatie ongedaan te maken.

Liander is gestart met het actief in beeld brengen van overbouwingen. Dit gebeurt enerzijds door de meest recente informatie uit de “Basisregistraties Adressen en Gebouwen” (BAG) te projecteren op de gegevens van leiding posities (ligging). Anderzijds wordt tijdens het periodieke lekzoeken gecontroleerd of het leidingtracé is overbouwd.

Bij de constatering van een overbouwing wordt een inschatting van het veiligheidsrisico gemaakt. Afhankelijk van deze inschatting worden mitigerende maatregelen getroffen. Dit kan door het verwijderen van de leiding of in enkele gevallen het verwijderen van de overbouwing. De leidraad met uniforme handelswijze die gebruikt wordt, is door Netbeheer Nederland vastgesteld.
https://www.liander.nl/si...eitsdocument_2015_Gas.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefan118 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:57:
Ik gok dat @Bram-Bos bedoelt: ga de strijd vol aan, of begin er gewoon niet aan. Geen half werk.
De netbeheerder gaat echt geen deal sluiten door jou een nieuwe meter aan te bieden die waarschijnlijk niet nodig is en dat vervolgens kosteloos omzetten naar graafwerkzaamheden.
Wat @Stefan118 zegt, @Verwijderd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:36

BeaM-R

Powerrrrr

@RudolfM Ik kan je nu al vertellen dat die aannemer die tuin van jouw echt niet gaat openbreken om die aansluitleiding te verwijderen. Ze moeten je tuin namelijk weer in oorspronkelijke staat te herstellen en dat wordt een heel duur grapje. Die gaan gewoon bij de hoofdleiding afdoppen en laten die aansluitleiding liggen.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]Stefan118 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:05: maar jij bent verplicht graafwerkzaamheden toe te staan in je tuin als het neer komt op veiligheid (lekke leiding).
Als er lekkage is ergens in je tuin EN je wilt de leiding blijven gebruiken is "je tuin laten vernielen" heel wat anders dan de huidige situatie.
Totaal niet vergelijkbaar!
De netbeheerder wil iets dat helemaal niet noodzakelijk is en zelfs wettelijk NIET verplicht is, dus AFBLIJVEN van die tuin.

Zouden ze een nieuwe leiding trekken achter een raket en helemaal niet graven in geval van lekkage ergens in de tuin?

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 15-08-2019 07:15 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-08 07:39
Het jammere van deze hele ophef en discussie vind ik, dat early adaptors hun energie in dit soort knicknack met de netbeheerders moeten steken. Ik steek liever mijn energie in het onderzoeken en promoten van het verduurzamen en energie neutraal maken van woningen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Leo. P. Klepper schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:23:
Het jammere van deze hele ophef en discussie vind ik, dat early adaptors hun energie in dit soort knicknack met de netbeheerders moeten steken. Ik steek liever mijn energie in het onderzoeken en promoten van het verduurzamen en energie neutraal maken van woningen.
Dat.is hetzelfde onderwerp. Verduurzaming kost geld, en als de netbeheerders een flink stuk van de koek willen claimen remt dat de bereidheid tot verduurzamen af.

Je kan stellen dat de houding van de netbeheerders een remmende factor is, die de uiteindelijke doelstelling van de regering tegenwerkt.

De staat en de ACM zouden in die zin ihkv het openbaar belang dw netbeheerders tot de orde moeten dwingen. Dat kan eenvoudig door aanpassing van de tarievencodes en de gaswet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:59
Stefan118 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:05:
Verder weet ik even niet zo goed wat ik van je brief moet denken. Ik snap je heel goed, maar jij bent verplicht graafwerkzaamheden toe te staan in je tuin als het neer komt op veiligheid (lekke leiding).
Je komt wel eens hardnekkige eigenaren tegen, die monteurs geen toestemming geven om in de tuin te graven. De monteurs komen daar met 1 doel, lekkage verhelpen. Dan is het een kwestie van de dienstleiding afkoppelen in de gemeentegrond, en de bewoner afsluiten van het gas. Lekkage opgelost.

Dan breekt het besef door, dat ze niet meer kunnen koken, stoken en een koude douche hebben. Tot nu toe draaien ze altijd bij, en geven ze alsnog toestemming tot graven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trichoglossus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:30:
[...]
Je komt wel eens hardnekkige eigenaren tegen, die monteurs geen toestemming geven om in de tuin te graven. De monteurs komen daar met 1 doel, lekkage verhelpen. Dan is het een kwestie van de dienstleiding afkoppelen in de gemeentegrond, en de bewoner afsluiten van het gas. Lekkage opgelost.

Dan breekt het besef door, dat ze niet meer kunnen koken, stoken en een koude douche hebben. Tot nu toe draaien ze altijd bij, en geven ze alsnog toestemming tot graven :+
Maar in dit geval is er helemaal geen lek, dus die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Trichoglossus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:30:
[...]

Lees ik daar nou een nieuwe route? Melding lekkage, weigeren graafwerkzaamheden tuin, afgesloten van het gas?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@kmf Neem toch aan dat er gecontroleerd wordt of er daadwerkelijk een lek is met een sniffer. Om nou eerst een gat te graven om een lek te forceren is ook weer zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
kmf schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:54:
Lees ik daar nou een nieuwe route? Melding lekkage, weigeren graafwerkzaamheden tuin, afgesloten van het gas?
Beetje hetzelfde idee als bij een geplande metervervanging er voor te zorgen dat er een lek zit in de leidingen die in je huis lopen. Maar ik zou er niet voor kiezen om zelf een lek te maken onder de grond. Je weet nooit hoe dat gaat lopen, voor hetzelfde geld is er ineens wel een ongeluk en dat zou ik niet veroorzaakt willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
[...]
Maar, we hebben een ander probleem. Het slot zit bij ons op de gasmeter. Hij staat dicht.. Maar als ik na een paar weken de kraan bij de verwijderde combiketel opendraai hoor ik kort een licht gesis.. Hetgeen betekent dat de meter nog gas doorlaat; een lekkage denk ik.
[...]
Het zou nog restgas kunnen zijn wat nog in de leidingen zit. Blijft er gas lopen als je de kraan open laat, cq als je dit na een week weer probeert, gebeurt dan hetzelfde?

In het kader van dit mogelijke probleem is het wel verstandig om te controleren of de gaskraan daadwerkelijk afsluit voordat je een slot op je gaskraan krijgt. Je wordt er niet vrolijk van als je de zaag in je leidingen zet omdat je er vanuit gaat dat de hoofdafsluiter goed werkt en dit toch niet het geval blijkt te zijn.

Wat me er aan herinnert dat ik mijn leidingen ook nog drukloos moet maken en de gaskraan moet controleren, voordat er een monteur van Enexis de boel ontoegankelijk maakt.

• Freee!!

Freee!!

Ep Woody schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:08:
[...]
Wat me er aan herinnert dat ik mijn leidingen ook nog drukloos moet maken en de gaskraan moet controleren, voordat er een monteur van Enexis de boel ontoegankelijk maakt.
Die gaskraan zit toch voor de meter en valt daarmee toch onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, in dit geval Enexis :?

• Ep Woody
Freee!! schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:19:
[...]

Die gaskraan zit toch voor de meter en valt daarmee toch onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, in dit geval Enexis :?
Klopt, maar ik weet liever vooraf dat ik er een probleem is dan na afloop. Plus je krijgt dan de discussie wie er verantwoordelijk is voor het gaslek, Enexis of jij. Want het leidingwerk tot aan de meter is lekvrij maar het waar het gas lekt niet.

Toevoeging: Zou het ook onderdeel zijn van de afsluitprocedure? Controleren of de leiding daadwerkelijk drukloos is?

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 15-08-2019 10:29 ]

• JeroenE
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:25:
Toevoeging: Zou het ook onderdeel zijn van de afsluitprocedure? Controleren of de leiding daadwerkelijk drukloos is?
Je bedoeld in de situatie van een slotje op de gaskraan voor de meter?

Je kan dat (denk ik) alleen makkelijk controleren als mensen een gaskookplaat hebben. Dat een CV of kachel niet aan wil wil niet per se zeggen dat er geen druk is.

De meeste mensen in dit topic zullen geen gaskookplaat meer hebben die is aangesloten op de gasleiding van de netbeheerder, neem ik aan.

• Ep Woody
JeroenE schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:19:
[...]
Je bedoeld in de situatie van een slotje op de gaskraan voor de meter?

Je kan dat (denk ik) alleen makkelijk controleren als mensen een gaskookplaat hebben. Dat een CV of kachel niet aan wil wil niet per se zeggen dat er geen druk is.

De meeste mensen in dit topic zullen geen gaskookplaat meer hebben die is aangesloten op de gasleiding van de netbeheerder, neem ik aan.
Inderdaad, in de situatie dat er een slotje geplaatst wordt door de netbeheerder.

Je moet dan inderdaad wel een plek hebben waar een gaskraan eenvoudig bereikbaar is, wat in mijn geval wel het geval is. De geiser en CV ketel zijn weg, maar de gasleidingen zitten er nog met een een gaskraan op de uiteinden. In de keuken zit de gasleiding met gaskraan ook nog, maar die zit verstopt onder de keukenkastjes. De vorige bewoners hadden ook een rotsvast vertrouwen in de kwaliteit van de gaskranen dat deze zelfs niet afgedopt is.
Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.