Deze week heb ik weer correspondentie gevoerd met Liander en wat grenzen verkend.
Ik moest voor mezelf een en ander op papier krijgen, ook vanwege tijdsdruk, en afwachten wat er geantwoord zou worden en ondertussen mijn afwegingen maken in hoeverre ik het op de spits kon drijven.
Inmiddels besloten tot toegang verschaffen tot mijn meterkast; wel klachten indienen bij Autoriteit Persoonsgegevens en ACM. Edit: Ik zou het bij nader inzien complexer hebben gemaakt door de aannemer als partij in het conflict te betrekken, terwijl het gaat om een intern werkdocument van de aannemer.
Vermaak jezelf met onderstaande schrijfsels.
- Uw opdracht tot verwijdering van de gasaansluiting op mijn woonadres. -
Liander heeft besloten de gasaansluiting op mijn woonadres te laten verwijderen: de achtergronden zijn genoegzaam bekend. Ik verwijs u voor mijn standpunten daarover naar mijn eerdere berichten per email. Deze zijn uitvoerig door Liander beantwoord.
Liander heeft, zoals aangekondigd, voor verwijdering van de gasaansluiting opdracht gegeven aan aannemer []. Deze aannemer heeft op 25-07-2019 de situatie in en rond mijn woning bekeken ten vervolgens meegedeeld dat op 12-08-2019 de gas aansluiting van mijn woning verwijderd zal worden. Ik heb aangegeven dat er dan iemand zal zijn om toegang te verschaffen tot de meterkast.
Ik benadruk nogmaals dat het van mij niet hoeft, de gasaansluiting zit mij niet in de weg, maar het is uw gasaansluiting en het staat u vrij als u deze wil verwijderen.
Ik verleen medewerking omdat ik u in de gelegenheid moet stellen om werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te kunnen voeren.
- Onrechtmatig gebruik van mijn persoonsgegevens door Liander en zijn aannemer -
De aannemer overlegde mij op mijn verzoek een ‘Liander Digitale Werkopdracht’: aanvraagnummer 2099561.
Op de werkopdracht stond uiteraard het adres van de aansluiting: mijn woonadres.
Voorts bevatte het formulier een vermelding ‘contactpersoon uitvoering’.
Hierachter waren mijn eigen persoonsgegevens ingevuld: voorletters, achternaam en telefoonnummer.
Dit is onrechtmatig, u handelt in strijd met de Algemene Verordening Privacygegevens.
Ik heb u geen toestemming gegeven om mijn persoonsgegevens met de aannemer te delen en nog minder om deze op het opdrachtformulier te laten vermelden.
- Ik word tegen mijn wil betrokken in de uitvoering van uw werkzaamheden -
Uit het voorafgaande contact met de medewerkers van aannemer en ter plaatse tijdens de schouw, gingen deze van uit dat ik de aanvraag tot verwijdering had gedaan.
In uw e-mails aan mij spreekt u van een verzoek aan de aannemer zonder dat hier een opdracht voor nodig was, dit ten onrechte.
De aannemer op zijn beurt overlegt echter een werkopdracht van Liander met mijn persoonsgegevens die onrechtmatig aan de aannemer zijn verstrekt.
Hiermee is voor mij een volstrekt onaanvaardbare situatie ontstaan.
Tijdens de schouw werd mij voorts gevraagd of het, wat mij betreft, strikt noodzakelijk was om de leiding geheel te verwijderen, in plaats van slechts afdoppen aan straatzijde en in de meterkast.
Technisch gezien was dit namelijk meer dan voldoende, werd mij verteld.
Ik heb de medewerker van de aannemer terugverwezen naar Liander.
Ik wens geen enkele rol te vervullen in de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd.
- Ik heb geen overeenkomst met Liander -
Liander dwingt mij tot herhaling van eerdere standpunten.
Liander en ik hebben geen overeenkomst. Noch heb ik een aanvraag gedaan bij of opdracht gegeven aan de aannemer tot verwijdering van de gasaansluiting.
De ATO is per 09-01-2019 beëindigd door mijn opzegging d.d. 07-11-2018.
Met betrekking tot mijn opzegging van de ATO is Liander de toepasselijke artikelen in zijn eigen Algemene Voorwaarden niet nagekomen. U heeft de opzegging van de ATO niet willen effectueren, anders dan te pogen mij er op misleidende manier toe te bewegen verwijdering van de gasaansluiting aan te vragen via
www.mijnaansluiting.nl. Dit heb ik niet gedaan, zoals u vastgesteld heeft.
Mijn veronderstelde wettelijke plicht die volgens Liander voortvloeit uit opzegging van de ATO, de gaswet en daarvan afgeleide regelgeving, codes en voorwaarden, is op geen enkele wijze aangetoond en mist enige rechtsgrond.
Ook aan uitspraken van de Geschillencommissie Energie kan Liander tegenover mij geen rechtsgrond ontlenen; ik ben geen partij geweest in enige zaak van de geschillencommissie.
Door het ontbreken van enige overeenkomst met Liander rusten er geen betalingsverplichtingen op mij, ook niet voor verwijdering van de gasaansluiting.
Derhalve worden de door Liander aangevoerde rechtsgronden voor aan mij te factureren verwijdering van de gasaansluiting door mij betwist.
Een factuur zal ik op voorhand via de rechter betwisten.
- U handelt in strijd met wetgeving -
Liander, zijn aannemer en ik hebben geen overeenkomst. Ik deel ik u mee ik dat u geen toestemming heb verleend om mijn persoonsgegevens met de aannemer te delen en op het opdrachtformulier te laten vermelden. U handelt in strijd met de privacywetgeving en daarmee onrechtmatig.
Alle werkzaamheden aan de leiding en aan de meetinrichting in de meterkast op het aansluitadres, alsmede de afspraken hieromtrent met de aannemer en het toezicht daarop, zijn een zaak van overleg tussen Liander en de aannemer.
- Wat ik van Liander en van de aannemer verlang -
Ik wil dat het onrechtmatig verwerken van mijn persoonsgegevens ongedaan wordt gemaakt. Ik beroep mijzelf daarbij op het recht tot beperking van verwerking van mijn persoonsgegevens, het recht op wissen van die gegevens en het recht op vergetelheid.
Het gaat daarbij om mijn voorletters, naam en telefoonnummer op de werkopdracht van de aannemer.
Ik beroep mij op de toepasselijke artikelen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Ik wil voorts in alle opzichten de suggestie weggenomen hebben dat mij enige verantwoordelijkheid in de aanvraag -en in het uitvoeringsproces- is toebedeeld, en evenmin tegen mijn wil aangesproken worden op beslissingen die tot de opdrachtrelatie tussen Liander en de aannemer behoren.
Ik verlang dat Liander er uiterlijk 08-08-2019 zorg voor draagt en mij uiterlijk op die datum heeft bevestigd:
- dat mijn persoonsgegevens van de werkopdracht van de aannemer worden gewist.
- dat, voorafgaande aan de verwijderingswerkzaamheden, de aannemer duidelijk is gemaakt dat ik geen enkele aanvraag voor de werkzaamheden heb gedaan en dat de aannemer het ook zo begrijpt;
- dat de aannemer alsnog begrijpt dat alle uitvoerende werkzaamheden niet onder mijn verantwoordelijkheid vallen en dat eventueel overleg over de uitvoering van de werkzaamheden, en toezicht daarop, een zaak zijn tussen Liander en de aannemer;
- dat de herstelwerkzaamheden na verwijdering van de leiding zodanig uitgevoerd worden, dat ik hier geen (on)zichtbare schade van ondervind.
Wat gebeurt er als Liander en de aannemer niet aan het voorgaande voldoen?
Zolang het opdrachtformulier van de aannemer niet is aangepast zoals hierboven verlangd, moet u ervan uit gaan dat ik mijn medewerking aan verwijdering van de aansluiting op 12-08-2019 zal opschorten.
Uw administratie of die van de degene die namens u werkt, dient op orde te zijn en mag geen onrechtmatigheden te omvatten die mij persoonlijk raken en evenmin onduidelijkheid bevatten over gebrek aan enige overeenkomst tussen Liander en mij.
In het geval de onrechtmatigheden niet tijdig ongedaan worden gemaakt zal uw aannemer op 12-08-2019 voor niets bij mij aan de deur komen. Voor eventuele kosten die de aannemer maakt als gevolg van onrechtmatige handelen door Liander is Liander zelf aansprakelijk.
Voorts laat ik u weten dat opschorten niet betekent dat ik niet meewerk aan verwijdering van de aansluiting: Liander of de aannemer blijven welkom om een afspraak te maken werkzaamheden uit te voeren op eigen initiatief en voor eigen rekening; mits aan het voorgaande is voldaan.
- Ik zal na 08-08-2019 melding doen bij de AP en de ACM -
Ik verwacht uiterlijk op 08-08-2019 een bevestiging van de verlangde correcties.
Indien ik deze niet ontvang zal ik op 09-08-2019 een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Mijn melding zal dan zowel Liander als de aannemer betreffen.
Voorts zal ik dan een melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt. Ook zal de melding aan de ACM zowel Liander als de aannemer betreffen.
De medewerkers van de aannemer hebben van reeds uitleg ontvangen over deze situatie, de aannemer zal van mij ook een afschrift van deze brief ontvangen.
Er op vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd,
vriendelijke groeten,Hans299
Liander nam kennis van de inhoud van uw mail d.d. 5 augustus 2019. Wij begrijpen dat u meent dat Liander de Algemenen Verordening Gegevens Bescherming zou schenden. Wij menen dat dit niet het geval is.
Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt om uitvoering te geven aan de gevolgen van de overeenkomst, in dit geval betreffen dat de noodzakelijke werkzaamheden om de bestaande gasaansluiting vanwege het beëindigen van de overeenkomst op juiste wijze te verwijderen. Zodat Liander aan wet- en regelgeving die voor u en Liander geldt te voldoet. Wij (en onze hulppersoon) behandelen de persoonsgegevens geheel conform de AVG.
De afgesproken datum van 12 augustus 2019blijft staan voor Liander om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. Wij erop vertrouwen dat zoals eerder door u is aangegeven, er iemand aanwezig is om toegang te verschaffen tot de meterkast
U voert met ons een discussie over het recht van Liander om de kosten bij u in rekening te brengen, die het gevolg zijn van de verwijdering van de gasaansluiting. Wij zullen de gepresenteerde kosten vanwege de werkzaamheden factureren en wij rekenen er toch op dat u ondanks uw protesten zal betalen. Indien u de betaling niet verricht – wat u aankondigt -, dan zullen wij helaas genoodzaakt zijn de passende (gerechtelijke) incassomaatregelen te treffen met bijkomende hogere kosten tot gevolg.
Voor de goede orde wijzen wij u er op dat zowel de Geschillencommissie als de gewone rechter inmiddels hebben vastgesteld dat voor het uitvoeren van deze werkzaamheden geen expliciete opdracht nodig is; het is een gevolg van de beëindiging van de overeenkomst met Liander. Meent u dat deze uitspraken voor u anders zullen uitvallen, dan is het uw goed recht zich in de procedure te verweren. Wij zien een incasso procedure – indien u die zou veroorzaken - met vertrouwen tegemoet.
Hoe dan ook betreuren we dat u de relatie met Liander voor de gasaansluiting op deze wijze wil afronden.
Met vriendelijke groet,
Klantenman | Klant & Markt
Zonder van mijn overige standpunten af te wijken, waarover ik u vanaf de opzegging van de ATO tot op heden heb bericht, zal er op 12-08-2019 iemand aanwezig zijn om toegang te verlenen tot mijn meterkast.
Uw standpunten zijn mij duidelijk, maar blijven betwist, ook wat betreft de noodzakelijke handelingen, waarvan u meent dat deze voortvloeien uit een niet meer bestaande overeenkomst.
Liander heeft het recht om werkzaamheden aan de installatie in meterkast uit te voeren, maar mijn persoonsgegevens zijn zowel door Liander als door zijn aannemer onrechtmatig verwerkt.
Inmiddels is daarover een klacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ik heb van u een afschrift ontvangen van de uitspraak van de Geschillencommissie Energie waaraan u rechtsgronden jegens mijn betalingsverplichtingen denkt te ontlenen. Deze rechtsgronden betwist ik.
U verwijst inmiddels ook naar een gerechtelijke uitspraak, kennelijk recent.
Mag ik hiervan, net als de uitspraak van de Geschillencommissie, ook een afschrift of een zaak/rolnummer of datum ontvangen?
Ik kan dan bezien of dit leidt tot wijziging van mijn standpunten.
Uiteraard onder voorbehoud van uw en mijn rechten.
Alvast mijn dank.
Vriendelijke groeten,
Hans299
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric