Plus dat dat binnen de contractduur van de ATO moet gebeuren. Wanneer jij geen ATO meer hebt, dan gelden deze regels niet meer...CyberMania schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 23:26:
[...]
Ik denk dat ze doelen op art. 14 lid 1 van de Algemene Voorwaarden voor de ATO:
[...]
Maar dit geldt alleen voor contracten sinds 2013. Weet niet wat er staat in oudere algemene voorwaarden.
Dat lees ik toch anders. Het is los geschreven, loos kan hier dus worden gelezen als werkwoord: Een leven waarin je gas loost. Ik denk dat we ons hier allemaal wel eens schuldig aan maken.Bram-Bos schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:00:
@drielp: het blijft dus bij 'adviezen' van Stedin. En wat een koddige uitdrukking weer: 'gas loos leven'. Scheten laten doe je dan ook niet meer.
Geen idee wat Stedin daar verder mee te maken heeft overigens.
Ik ontken het bestaan van IE.
Even een kleine sidestep. Ik lees op Energeia net dat de netbeheerders een campagne zijn begonnen om particulieren erop te attenderen dat er voorzichtig omgegaan moet worden bij graafwerkzaamheden i.v.m. leidingen en kabels in de grond:
Ook klanten die nog wel vastrecht betalen, blijken zich soms gewoon niet te realiseren dat er leidingen kunnen liggen. Of zouden er bij Enexis al 367 mensen van het gas af zijn zonder verwijdering te hebben aangevraagd?Netbeheerders willen dat ook particulieren veilig graven
Wie dit voorjaar in de tuin aan de slag gaat, moet zich goed bedenken dat er onder de grond elektriciteitskabels en leidingen van bijvoorbeeld gasnetwerken kunnen liggen. Dat is de strekking van een deze donderdag gelanceerde campagne van drie regionale netbeheerders onder de noemer ‘Veilig graven’.
Lees ook
Aantal graafschades stijgt, ondanks alle inspanningen en afspraken
Het plaatsen van een schutting kan leiden tot schade aan kabels en leidingen.
Het plaatsen van een schutting kan leiden tot schade aan kabels en leidingen.(Bron: HH)
De lente is in volle gang en voor veel mensen is dat aanleiding om in de tuin aan de slag te gaan. Eenvoudige werkzaamheden zoals het planten van viooltjes of het omspitten van de grond levert nauwelijks gevaar op, maar wie dieper graaft loopt het risico een kabel of leiding te raken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij het ingraven van een trampoline of het plaatsen van een schutting, zo stellen de netbeheerders.
Graafschade is de voornaamste oorzaak van storingen. Volgens Netbeheer Nederland was vorig jaar 27% van de stroomonderbrekingen het gevolg van graafwerkzaamheden. Enexis, Liander en Stedin, de drie regionaal netbeheerders die nu de campagne Veilig graven zijn begonnen, stellen jaarlijks samen €15 mln kwijt te zijn aan reparaties. Zij roepen daarom particulieren en hoveniers op alert te zijn, bijvoorbeeld door bij het Kadaster te informeren naar de ligging van kabels en leidingen.
De drie netbeheerders hebben elk een aparte landingspagina op hun website gemaakt met informatie over graafschade. Ook besteden zij aandacht op sociale media aan het onderwerp, onder meer door het plaatsen van advertenties. De andere netbeheerders staan achter de campagne, maar betalen er volgens Netbeheer Nederland niet aan mee.
Ruim 40.000 graafschades
Om een beeld te geven van hoe vaak er schade wordt veroorzaakt door particulieren: bij Enexis gebeurde dat vorig jaar 367 keer. Het aantal graafschades door zzp’ers, waaronder hoveniers, kwam uit tussen de 500 en 1.000, terwijl grootzakelijke partijen samen 5.000 maal schade veroorzaakten. Het totaal aantal gevallen van schade van alle netbeheerders bij elkaar bedraagt jaarlijks zo’n 20.000; inclusief telecom- en waternetwerken is dat zelfs ruim 40.000.
@niekovk ik ben wel benieuwd hoeveel van die graafschades zijn ontstaan aan leidingen die op minder dan "2 spades diep" liggen.
Onlangs heb ik mijn voortuintje opgeknapt en daar vond ik een afgedankte leiding op slechts 15cm onder maaiveld. Één keer stevig je schep in de grond en je stuit dan op iets hards. Op zo'n geringe diepte verwacht je dat dat een stuk steen is en ga je die er logischerwijs uit proberen te wrikken.
In mijn geval was het een hele oude leiding, niet degene die vorig jaar buiten gebruik is gesteld. Tot zover Liander haar argument dat ze "vanuit milieu oogpunt oude leidingen niet kunnen laten liggen". Maar ik vraag me toch serieus af in hoeveel tuinen de gasleidingen zo gevaarlijk ondiep zijn aangelegd.
Onlangs heb ik mijn voortuintje opgeknapt en daar vond ik een afgedankte leiding op slechts 15cm onder maaiveld. Één keer stevig je schep in de grond en je stuit dan op iets hards. Op zo'n geringe diepte verwacht je dat dat een stuk steen is en ga je die er logischerwijs uit proberen te wrikken.
In mijn geval was het een hele oude leiding, niet degene die vorig jaar buiten gebruik is gesteld. Tot zover Liander haar argument dat ze "vanuit milieu oogpunt oude leidingen niet kunnen laten liggen". Maar ik vraag me toch serieus af in hoeveel tuinen de gasleidingen zo gevaarlijk ondiep zijn aangelegd.
[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 03-05-2019 11:06 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Hier bij een nieuwbouw school langs een oude stoep net 15 cm in de groenstrook, iets dieper dan het gras.Ivow85 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:05:
Maar ik vraag me toch serieus af in hoeveel tuinen de gasleidingen zo gevaarlijk ondiep zijn aangelegd.
ik schat 5 cm onder de grond.
Er wordt zat aangerommeld in de openbare ruimte.
Maar die leiding is in gebruik en er wordt betaald, dus is het veilig..............
In je tuin met een leiding van 40 jaar oud 60 cm diep, waarvoor je geen netbeheerkosten betaalt, levert dat een reëel risico op.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Hmm, 2,5 week verder en nog steeds geen brief of bericht gehad van Enexis. 16 april afgesloten, nog niks gehoord. Kan ik controleren ergens dat de ATO juist is opgezegd? Bij Oxxio had ik al gekeken en daar staat dat ik niks meer van ze afneem.
@vinom Navragen bij de netbeheerder? Zou ik niet doen. Je opzegging moet genoeg zijn.
Welke energieleverancier had je voor gas? Staat daar ook in de voorwaarden dat ze je ATO opzeggen?
Welke energieleverancier had je voor gas? Staat daar ook in de voorwaarden dat ze je ATO opzeggen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime Ik wil inderdaad geen slapende honden wakker maken. Ik had Oxxio voor gas, het enige wat ik in de voorwaarden daar kan vinden is:
Ik heb toentertijd telefonisch opgezegd, en ook specifiek gezegd de ATO op te zeggen. Tevens via de e-mail een bevestiging gehad toen:Artikel 22. Wat gebeurt als onze overeenkomst eindigt? 22.1 Eindigt onze overeenkomst? Dan krijgt u van ons geen elektriciteit en/of gas meer geleverd. Wel kunnen wij hierover andere afspraken met u maken. 22.2 Heeft u op dat moment nog geen andere energieleverancier, dan moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektriciteitsnet of het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.
Het is meer dat ik straks bang ben een of andere rekening te krijgen omdat er onderwater nog een gascontract loopt ofzo. Mijn nieuwe stroom contract ging bijvoorbeeld ook pas de 19e in, en in die tussentijd 16 t/m 19 neemt de netbeheerder het even over totdat het nieuwe contract in gaat. Maar dat was van de stroom, en gas heb ik gewoon afgesloten.Hi heer xxx,
Zoals zojuist telefonisch besproken stuur ik je een bevestiging van je opzegging.
Per 16 april 2019 stopt oOxio de levering van stroom en gas op het adres xxxxxxx.
Hartelijke groet,
Mariana Kiratzi
Medewerker Klantenservice
[ Voor 15% gewijzigd door vinom op 03-05-2019 14:16 ]
@vinom: niet druk om maken. Zodra je geen leveringscontract meer hebt, heb je volgens de systemen van de netbeheerders/energieleveranciers ook geen ATO meer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vandaag 3 mei gebeld door Enexis ze wilden dat we opdracht gaven tot verwijdering gasmeter. Verwijdering moet ivm veiligheid, omdat nu de leiding onder druk staat.stefjes schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:17:
Even een update na het opzeggen van mijn Ato op 14 maart 2019. 1e brief van Enexis (regel een energiecontract) kwam op 22 maart 2019, hier geen reactie op gegeven.
12 april kwam de 2e brief (Herinnering: regel een energiecontract) hier met voorbeeldbrief 1b op gereageerd. Nu dus het verdere antwoord van Enexis afwachten.
Wij zijn kleinverbruikers en geen grootverbruikers dus kunnen ATO niet opzeggen volgens hun.
Aangegeven om dit graag schriftelijk aan ons te sturen.
Hier ook een update van mij,
Mijn situatie: Sleutel van nieuwe huis gekregen in december 2018. Ik ben voor 3 maanden een ATO aangegaan, omdat u brieven heb ontvangen bij de overdracht en dacht dat het moest, (helaas kende ik dit forum nog niet). Ik heb na 3 maanden het contract met Greenchoice en de ATO opgezegd en de gaskraan dicht gedraaid.
Vervolgens kreeg ik de standaard brieven van Liander en heb ik op 23 april de volgende brief naar Liander gestuurd. Aangepaste versie van de voorbeeldbrieven van dit forum. Nogmaals dank allemaal daarvoor!
Mijn situatie: Sleutel van nieuwe huis gekregen in december 2018. Ik ben voor 3 maanden een ATO aangegaan, omdat u brieven heb ontvangen bij de overdracht en dacht dat het moest, (helaas kende ik dit forum nog niet). Ik heb na 3 maanden het contract met Greenchoice en de ATO opgezegd en de gaskraan dicht gedraaid.
Vervolgens kreeg ik de standaard brieven van Liander en heb ik op 23 april de volgende brief naar Liander gestuurd. Aangepaste versie van de voorbeeldbrieven van dit forum. Nogmaals dank allemaal daarvoor!
En op 1 mei heb ik de volgende reactie (via email!) van Liander gekregen:Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op 18 april 2019 een brief met kenmerk 000 van u op mijn adres, waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. Ik ben pas sinds 20 december 2018 de eigenaar van dit huis en woon er nog niet omdat we met een groter verbouwing en verduurzaming bezig zijn waarna we geen gasaansluiting meer nodig hebben. Ik heb 3 maanden een ATO gehad omdat ik dacht dat dit verplicht was n.a.v. de meldingen die ik kreeg van de netbeheerder bij de overdracht van het huis. Maar toen ik erachter kwam dat een ATO helemaal niet verplicht is heb ik die meteen opgezegd. Ik heb de gaskraan meteen dichtgedraaid en nooit behoefte gehad aan een gasaansluiting omdat ik bij de aanschaf van dit huis meteen het plan had om gasloos te gaan wonen.
De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Hoe zal ik nu reageren?Geachte heer,
Op 25 april heeft u ons een brief gestuurd. Hierin geeft u aan dat u geen gas gebruikt in uw nieuwe woning. U bent voor 3 maanden een ATO aangegaan, omdat u brieven heeft ontvangen en u dacht dat het moest. U heeft daarna direct het contract opgezegd en de gaskraan dicht gedraaid. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/verwijderen-aansluiting-consument. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Het afsluiten kost EUR 121,00 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 687,00 en de heraansluiting kost EUR 121,00 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klant & Markt
Kijk even in de openingspost, daar staat een link naar wat standaardbrieven. Wijs ze erop dat je de ATO met inachtneming van Artikel 3.6 Algemene Voorwaarden hebt opgezegd. Dat je voor drie maanden een ATO hebt gehad zal de netbeheerder wat volhardender maken, maar maakt in onze optiek niet uit.
Maak de medewerken klant & markt trouwens even anoniem in je post aub.
Maak de medewerken klant & markt trouwens even anoniem in je post aub.
Ah, die naam had ik nog gemist, maar nu verwijderd.
Ik heb de standaard brieven gezien, ik zal daar een mooie reactie uit samenstellen. Dankje.
Ik heb de standaard brieven gezien, ik zal daar een mooie reactie uit samenstellen. Dankje.
Succes! Je kan je brief hier nog even posten voor je hem verstuurt voor eventuele op- of aanmerkingen.
@fishman De volgende stap is een mail schrijven dat geen van de geboden opties bij jouw wensen past en je daarom deze opties niet zult kiezen. Herhaal dat de ATO met de netbeheerder beëindigd is en dat Liander nu naar eigen goeddunken en voor eigen rekening de werkzaamheden kan uitvoeren die zij nodig achten, mits dat op afspraak gedaan wordt.
Zie inderdaad ook de voorbeeldbrieven in de openingspost.
Het feit dat er volgens Liander keuzemogelijkheden zijn voor jou, houdt in dat alleen de keuze waaraan de minste werkzaamheden verbonden zijn de 'noodzakelijke werkzaamheden' aan de gasaansluiting omvat. Dat is in dit geval een keuze zonder werkzaamheden.
Zie inderdaad ook de voorbeeldbrieven in de openingspost.
Het feit dat er volgens Liander keuzemogelijkheden zijn voor jou, houdt in dat alleen de keuze waaraan de minste werkzaamheden verbonden zijn de 'noodzakelijke werkzaamheden' aan de gasaansluiting omvat. Dat is in dit geval een keuze zonder werkzaamheden.
Vandaag 1 jaar en 2 weken gasloos met een zegel op de kraan van Stedin.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
oei, dan ben je nu al 2 weken levensgevaarlijk bezig

Gasloos
Ook mooi als dat hun exact omschrijving was. Met een dichte kraan staat je meter niet onder druk, en de druk in de leiding veranderd niet als je de meter weg zou halen.stefjes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:37:
Verwijdering moet ivm veiligheid, omdat nu de leiding onder druk staat.
Wat een lariekoek. Enexis heeft een ATO helemaal speciaal voor ons kleinverbruikers:stefjes schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 15:37:
[...]
Wij zijn kleinverbruikers en geen grootverbruikers dus kunnen ATO niet opzeggen volgens hun.
https://www.enexis.nl/ove...ties/algemene-voorwaarden
"3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen."
Als ik even snel kijk dan kunnen juist de grootverbruikers niet zomaar opzeggen (pas na 12 maanden, met een opzegtermijn van 6 maanden)
[ Voor 31% gewijzigd door jwstolk op 03-05-2019 17:54 ]
Typisch geval van dwaling. Goed onthouden voor het geval het ooit tot een rechtszaak leid.fishman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:06:
Hier ook een update van mij,
[...] En op 1 mei heb ik de volgende reactie (via email!) van Liander gekregen:
[...] Hoe zal ik nu reageren?
Ik zou er nu ook meteen al een beroep op doen. Naar aanleiding van brieven van de netbeheerder toch?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime: In principe heeft @fishman al een beroep op dwaling gedaan in zijn eerste reactie:
Ik denk dat je nu inderdaad het beste een beroep op dwaling/foutieve voorlichting kan doen @fishman, en een behandeling van Liander vragen alsof de ATO nooit bestaan heeft.
Heb je trouwens in die drie maanden ook geen gas gebruikt? Met een eindafrekening van 0m3 gas heb je de ATO dus echt niet nodig gehad en dat discussieert in dit geval een stuk makkelijker...
Liander heeft in zijn antwoord niet gesteld dat een ATO inderdaad verplicht is, maar gaat ouderwetsch alleen in op feiten die zij zelf belangrijk vinden: het feit dat de ATO opgezegd is.Ik heb 3 maanden een ATO gehad omdat ik dacht dat dit verplicht was n.a.v. de meldingen die ik kreeg van de netbeheerder bij de overdracht van het huis. Maar toen ik erachter kwam dat een ATO helemaal niet verplicht is heb ik die meteen opgezegd. Ik heb de gaskraan meteen dichtgedraaid en nooit behoefte gehad aan een gasaansluiting omdat ik bij de aanschaf van dit huis meteen het plan had om gasloos te gaan wonen.
Ik denk dat je nu inderdaad het beste een beroep op dwaling/foutieve voorlichting kan doen @fishman, en een behandeling van Liander vragen alsof de ATO nooit bestaan heeft.
Heb je trouwens in die drie maanden ook geen gas gebruikt? Met een eindafrekening van 0m3 gas heb je de ATO dus echt niet nodig gehad en dat discussieert in dit geval een stuk makkelijker...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Jullie hebben van mij nog mijn definitieve laatste reactie aan Rendo tegoed, aangescherpt met jullie reacties:
" Geachte heer, mevrouw xx,
Dank voor uw brief van 28 maart j.l. n.a.v. mijn email van 18 maart 2019. U verwijst in uw reactie naar vele verschillende bronnen. Onderstaande heb ik deze bronnen gemarkeerd.
Uw reactie heeft mij geen uitsluitsel gegeven waarom u van mening bent dat ik een contract met u heb en dat de werkzaamheden die u uitgevoerd heeft voor mijn rekening zijn.
U stelt in de eerste paragraaf van uw brief dat ik betwist dat RENDO kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting bij mij in rekening brengt. Als dat het geval zou zijn, zou de huidige correspondentie geheel niet van toepassing zijn. Indien u mijn reactie zorgvuldig gelezen had, zou u hebben gezien dat ik betwist dat de kosten bij mij in rekening gebracht moeten worden, niet dat dat gebeurd is.
In de tweede paragraaf introduceert u de term 'perceelsgebonden ATO'. Deze term ben ik nog niet eerder tegengekomen. In de begrippencode Gas (artikel 1.1) staat wel de "aansluitovereenkomst: de overeenkomst tussen de aangeslotene en de netbeheerder betreffende de aansluiting van de aangeslotene op het gastransportnet " (dd 24-04-2019). Wellicht dat u daarop doelt. Dat deze ATO echter perceelsgebonden is, blijkt nergens uit.
In de derde paragraaf stelt u dat artikel 2 van ATO en artikel 10 van de Gaswet een gasaansluiting in actief doch ongebruikt mag blijven.
Artikel 2 van de ATO is niet van toepassing, omdat er geen sprake is van een overeenkomst. Wat u meestuurd, is een model-overeenkomst, niet een overeenkomst die ik heb ondertekend. Een overeenkomst impliceert dat twee partijen iets overeen zijn gekomen. Ik heb geen contract en/of overeenkomst met RENDO. Deze argumentatie en verwijzing is daarmee niet ter zake doende. U heeft tot op heden op geen enkele manier aannemelijk gemaakt dat er sprake is van een contract.
Artikel 10 van de Gaswet wijst u als RENDO op verplichtingen, maar geeft geen grond om kosten die voortvloeien uit uw verplichtingen bij derden in rekening te brengen. Zeker niet zonder contract en opdracht.
U verwijst verder naar uw algemene voorwaarden voor de ATO. Ik val wellicht in herhaling, maar omdat er geen contract is is, zijn ook deze algemene voorwaarden niet van toepassing.
Artikel 2.5.1.12 handelen over een voormalig aangeslotene. Ook dat is niet van toepassing. Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik in de vijf jaar dat wij inmiddels op dit adres wonen nog nooit een aansluiting gehad. Voormalige aangeslotene is daarmee dus niet van toepassing.
Inmiddels heb ik een tweede herinnering en een aanmaning van uw ontvangen. Het spreekt vanzelf dat ik deze niet betaal zolang u niet aannemelijk maakt dat er sprake is van een contact op basis waarvan ik de kosten voor de door u uitgevoerde werkzaamheden zou moeten dragen. Overigens ben ik van harte bereid bovenstaande verder toe te lichten. U heeft inmiddels aangegeven een deurwaarder in te schakelen. Ik ga er vanuit dat ook een deurwaarder zal concluderen dat er geen wettige grond is om evt. kosten bij mij in rekening te brengen.
met vriendelijke groet,
Paulien_b"
Ik heb afgelopen weekend een brief van Rendo ontvangen als ontvangstbevestiging van mijn mail. Dat kan efficienter...
Dank voor uw brief van 28 maart j.l. n.a.v. mijn email van 18 maart 2019. U verwijst in uw reactie naar vele verschillende bronnen. Onderstaande heb ik deze bronnen gemarkeerd.
Uw reactie heeft mij geen uitsluitsel gegeven waarom u van mening bent dat ik een contract met u heb en dat de werkzaamheden die u uitgevoerd heeft voor mijn rekening zijn.
U stelt in de eerste paragraaf van uw brief dat ik betwist dat RENDO kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting bij mij in rekening brengt. Als dat het geval zou zijn, zou de huidige correspondentie geheel niet van toepassing zijn. Indien u mijn reactie zorgvuldig gelezen had, zou u hebben gezien dat ik betwist dat de kosten bij mij in rekening gebracht moeten worden, niet dat dat gebeurd is.
In de tweede paragraaf introduceert u de term 'perceelsgebonden ATO'. Deze term ben ik nog niet eerder tegengekomen. In de begrippencode Gas (artikel 1.1) staat wel de "aansluitovereenkomst: de overeenkomst tussen de aangeslotene en de netbeheerder betreffende de aansluiting van de aangeslotene op het gastransportnet " (dd 24-04-2019). Wellicht dat u daarop doelt. Dat deze ATO echter perceelsgebonden is, blijkt nergens uit.
In de derde paragraaf stelt u dat artikel 2 van ATO en artikel 10 van de Gaswet een gasaansluiting in actief doch ongebruikt mag blijven.
Artikel 2 van de ATO is niet van toepassing, omdat er geen sprake is van een overeenkomst. Wat u meestuurd, is een model-overeenkomst, niet een overeenkomst die ik heb ondertekend. Een overeenkomst impliceert dat twee partijen iets overeen zijn gekomen. Ik heb geen contract en/of overeenkomst met RENDO. Deze argumentatie en verwijzing is daarmee niet ter zake doende. U heeft tot op heden op geen enkele manier aannemelijk gemaakt dat er sprake is van een contract.
Artikel 10 van de Gaswet wijst u als RENDO op verplichtingen, maar geeft geen grond om kosten die voortvloeien uit uw verplichtingen bij derden in rekening te brengen. Zeker niet zonder contract en opdracht.
U verwijst verder naar uw algemene voorwaarden voor de ATO. Ik val wellicht in herhaling, maar omdat er geen contract is is, zijn ook deze algemene voorwaarden niet van toepassing.
Artikel 2.5.1.12 handelen over een voormalig aangeslotene. Ook dat is niet van toepassing. Zoals ik al eerder heb aangegeven, heb ik in de vijf jaar dat wij inmiddels op dit adres wonen nog nooit een aansluiting gehad. Voormalige aangeslotene is daarmee dus niet van toepassing.
Inmiddels heb ik een tweede herinnering en een aanmaning van uw ontvangen. Het spreekt vanzelf dat ik deze niet betaal zolang u niet aannemelijk maakt dat er sprake is van een contact op basis waarvan ik de kosten voor de door u uitgevoerde werkzaamheden zou moeten dragen. Overigens ben ik van harte bereid bovenstaande verder toe te lichten. U heeft inmiddels aangegeven een deurwaarder in te schakelen. Ik ga er vanuit dat ook een deurwaarder zal concluderen dat er geen wettige grond is om evt. kosten bij mij in rekening te brengen.
met vriendelijke groet,
Paulien_b"
Ik heb afgelopen weekend een brief van Rendo ontvangen als ontvangstbevestiging van mijn mail. Dat kan efficienter...
Ik kan toch echt op geen enkele manier verzinnen dat Rendo iets bij jou te halen zou hebben. Naast dat jij je gelijk gaat krijgen, zou ik bijna denken dat het de moeite waard is ze nog eens apart te wijzen op het feit dat ze jou als monopolist en nutsbedrijf proberen te intimideren naar een betaling die je zeer duidelijk niet verschuldigd bent. Dat is zeer onethisch gedrag. Kassa/Radar/Dat Kan Niet Waar Zijn er nog eens op wijzen?
Groet! Jitta.
Groet! Jitta.
Paulien_b schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:00:
Jullie hebben van mij nog mijn definitieve laatste reactie aan Rendo tegoed, aangescherpt met jullie reacties:
met vriendelijke groet,
Paulien_b"
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Hier 1 jaar en 8mndVuiltje schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:22:
Vandaag 1 jaar en 2 weken gasloos met een zegel op de kraan van Stedin.
En morgen een update
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is misschien wel een idee om via Kassa/Radar/Kanniewaarzijn publiciteit te zoeken, maar laten we eerst maar even kijken of ze nu doorpakken richting deurwaarder. Een eerder dossier is door een deurwaarder teruggegeven aan Rendo (@Stefshon) . Het is wel interessant om te kijken hoe een dergelijke partij hierin staat. Die belangen zijn heel anders, waardoor de discussie zuiverder wordt volgens mij.
Jitta schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:34:
Ik kan toch echt op geen enkele manier verzinnen dat Rendo iets bij jou te halen zou hebben. Naast dat jij je gelijk gaat krijgen, zou ik bijna denken dat het de moeite waard is ze nog eens apart te wijzen op het feit dat ze jou als monopolist en nutsbedrijf proberen te intimideren naar een betaling die je zeer duidelijk niet verschuldigd bent. Dat is zeer onethisch gedrag. Kassa/Radar/Dat Kan Niet Waar Zijn er nog eens op wijzen?
Groet! Jitta.
[...]
En dat is mail nr 125:
Beste meneer/mevrouw
Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op het officiële bericht van uw (nieuwe) energieleverancier.
Op 6 mei 2019 om 12:01:44 was uw aanmelding nog niet binnen
op uw adres gaat het om de volgende aansluitingen:
Gas
• Eancode:
• Status:
Geen contract
Neem contact op met uw (nieuwe) energieleverancier
Vraag uw energieleverancier naar de status van uw aanmelding.
U kunt online kijken of uw aanmelding al bij ons binnen is.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Beste meneer/mevrouw
Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op het officiële bericht van uw (nieuwe) energieleverancier.
Op 6 mei 2019 om 12:01:44 was uw aanmelding nog niet binnen
op uw adres gaat het om de volgende aansluitingen:
Gas
• Eancode:
• Status:
Geen contract
Neem contact op met uw (nieuwe) energieleverancier
Vraag uw energieleverancier naar de status van uw aanmelding.
U kunt online kijken of uw aanmelding al bij ons binnen is.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Je zou bijna afronden met
geachte heer/ mevrouw.
U weigert steeds mijn vragen te beantwoorden.
Wanneer U dit blijft volhouden gaan Uw mails vanaf nu in de spambox.
mvg
bla bla
Dit zijn geautomatiseerde mailtjes, die gaan bij @sideriusj vast wel in een speciaal gecreëerd en verder niet gebruikt mailboxje:)
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Dat bedoelde je toch?Paulien_b schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:00:
[...]
In de derde paragraaf stelt u dat artikel 2 van ATO en artikel 10 van de Gaswet stellen dat een gasaansluiting in niet? actief doch ongebruikt mag blijven.
[...]
Om hier even op terug te komenRol-Co schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 18:12:
Ze komen hier weer een poging wagen de gasleiding te vervangen, toch eens kijken of ik ze zo gek kan krijgen om hem te verwijderen, kan ik ook later geen last krijgen.
Dagje vrij nemen, hapje en drankje vinden ze vast leuk.
Vorige week maandag de uitvoerder gebeld voor een afspraak, zeer geschikte kerel aan de telefoon dus dat was een pluspunt. De situatie uitgelegd dat ik geen gas meer gebruik en ook niet meer ga doen dus het vervangen niet heel veel nut heeft en dus de vraag of alleen weghalen kan.
Zoals verwacht moest daar eerst een goedkeuring van stedin op komen omdat hij slechts uitvoerder is. Hij had ook meegekregen dat er hier en daar wat geruzie is om dat verwijderen met kosten enz enz bij de netbeheerders, maar had ook al eerder de vraag gehad waar het met een formulier afgehandeld was dus ging hij voor mij vragen bij stedin en zou er op terug komen.
Gisteren kwam dus het telefoontje van diegene die het moest uitvoeren op lokatie dat hij vandaag langs wilde komen om te verwijderen, prima kom maar. (Nog niets over kosten o.i.d)
Vanmorgen dus de mannen op de stoep, klembordje in de hand met de brief dat ik geen gebruik meer wenst te maken en normaal kosten aan verbonden zijn maar omdat ze nu al gingen vervangen kon dit kosteloos.
Of ik dit goed vind

And so be it, leiding tot aan de hoofdleiding weg, anderhalf uur werk met 2 man.
Daar kan geen gezeur meer over komen.

Volgens mij INACTIEF...........(aan elkaar geschreven dus)
Maar opmerkingen over fout schrijven worden niet gewaardeerd op fora.
Want "je snapt toch wat er bedoeld wordt".............
Nu zie je waarom het wel belangrijk is.
Er staan nog meer fouten in, maar ik wist me (tot nu dan) te beheersen en er maar niets over te schrijven.
En zo hoort het. Gewoon verwijderen als er toch al werkzaamheden zijn, of in een grote saneringsactie. Dit zouden ze proactief moeten doen. Gepland onderhoud? Alle mensen die een inactieve aansluiting hebben aanbieden de mogelijkheid bieden om de aansluiting te laten verwijderen.Rol-Co schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:27:
[...]
Vanmorgen dus de mannen op de stoep, klembordje in de hand met de brief dat ik geen gebruik meer wenst te maken en normaal kosten aan verbonden zijn maar omdat ze nu al gingen vervangen kon dit kosteloos.
Of ik dit goed vinden zo ja even tekenen.... graag!
![]()
And so be it, leiding tot aan de hoofdleiding weg, anderhalf uur werk met 2 man.
Daar kan geen gezeur meer over komen.
Al is het wel jammer dat er weer iemand die weet hoe de regels zijn wel goed wordt geholpen, en we weer een kans missen om de netbeheerders er in een rechtzaak onder te krijgen.Ep Woody schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:43:
[...] En zo hoort het. Gewoon verwijderen als er toch al werkzaamheden zijn, of in een grote saneringsactie. Dit zouden ze proactief moeten doen. Gepland onderhoud? Alle mensen die een inactieve aansluiting hebben aanbieden de mogelijkheid bieden om de aansluiting te laten verwijderen.
Flauw overigens dat je moest tekenen dat het normaal gesproken geld kost. Ik zou dat hebben doorgehaald.
Nou er staat: als ik een verwijdering zou aanvragen zou ik hier een vergoeding moeten betalen.onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:52:
[...]
Al is het wel jammer dat er weer iemand die weet hoe de regels zijn wel goed wordt geholpen, en we weer een kans missen om de netbeheerders er in een rechtzaak onder te krijgen.![]()
En dan voor iedereen.
Flauw overigens dat je moest tekenen dat het normaal gesproken geld kost. Ik zou dat hebben doorgehaald.
Maar dat doet niemand
@Rol-Co Feitelijk verbied je ze alleen maar om een nieuwe leiding te leggen...
Jouw grond.
Bij vernieuwing is dat de weg. Zelf willen ze de oude leiding kwijt, en jij staat geen nieuwe toe. Resultaat: verwijdering. Blij voor je dat jij er duidelijk en definitief vanaf bent.

Bij vernieuwing is dat de weg. Zelf willen ze de oude leiding kwijt, en jij staat geen nieuwe toe. Resultaat: verwijdering. Blij voor je dat jij er duidelijk en definitief vanaf bent.
Ja dat klinkt stoer maar werkt niet overal, het is maar een heel klein deel mijn grond, zie... links is al de straat.onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:00:
@Rol-Co Feitelijk verbied je ze alleen maar om een nieuwe leiding te leggen...![]()
Jouw grond.
En die gravers zijn gewoon goed nederlands sprekende oostblokkers dus die gaan de discussie vast niet aan.

@Bram-Bos
Aug 2017 ato opgezegd en slot geplaatst.
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 09-05-2019 13:09 ]
@Rol-Co Ik begrijp je punt hoor, en als het zoals bij jou, goed op te lossen is, is dat prima.
Maar je hebt maar een héél klein stukje eigen grond nodig om mijn redenatie gewoon geldig te laten zijn.
(lelijke muurkap zeker ook weg?)
Maar je hebt maar een héél klein stukje eigen grond nodig om mijn redenatie gewoon geldig te laten zijn.
Nee nog niet, zit een gat achter waar ik waarschijnlijk een buitenkraan in ga monteren, kan ik de oude gasleiding voor gebruiken (is koper namelijk door de schuur het huis in)onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:40:
@Rol-Co Ik begrijp je punt hoor, en als het zoals bij jou, goed op te lossen is, is dat prima.
Toch netjes van Stedin dat ze de oplossing zo "bieden".Rol-Co schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:01:
[...]
Nou er staat: als ik een verwijdering zou aanvragen zou ik hier een vergoeding moeten betalen.
Maar dat doet niemand
Ze hadden ook niet kunnen reageren tot de nieuwe leiding er in lag, iets wat je van sommige netbeheerders zou verwachten gezien de reactiesnelheid
Eens, maar een nieuwe er neer leggen zonder mij ging niet gebeuren hoorflessuh schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:46:
[...]
Toch netjes van Stedin dat ze de oplossing zo "bieden".
Ze hadden ook niet kunnen reageren tot de nieuwe leiding er in lag, iets wat je van sommige netbeheerders zou verwachten gezien de reactiesnelheid
1) er zat een slot op de kraan, niemand had de sleutel lijkt het
2) ze moeten naar binnen in de meterkast van de schuur, alleen ik heb een sleutel
3) er staat bijna 24/7 een auto op de plek van de leiding.
Ik zou dan eerder verwachten dat ze hem hadden laten zitten, toch niet gebruikt dus niet belangrijk, maar die uitvoerder wil natuurlijk zijn centjes, die zit er ook niet om vlooien te vangen.
Als je ook ziet wat die gast allemaal moet invullen aan gegevens, afstand tot de gevel, afstand tot erfgrens, heel veel foto's.
Het moest bijna 4 jaar duren, maar nu is er dan de 2e in het topic die zowaar iets kon afspreken
Bij mij viel de administratie wel mee, in principe tekende ik voor de verwijderde gasmeter en de tellerstand.
Hier werd toen een slimme stroommeter geplaatst met het onderhoud, al vonden ze dat in eerste instantie niet nodig omdat er al een digitale Ampy zat met 4 telwerken (die ik erg lastig kon uitlezen).
Bij mij viel de administratie wel mee, in principe tekende ik voor de verwijderde gasmeter en de tellerstand.
Hier werd toen een slimme stroommeter geplaatst met het onderhoud, al vonden ze dat in eerste instantie niet nodig omdat er al een digitale Ampy zat met 4 telwerken (die ik erg lastig kon uitlezen).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zo brief 5 stedin Communicatie storing slimmer meter (s)
Weer gebeld en gezegd dat ik het vreemd vind dat ik storing hebt krijg wel standen door van stroom verbruik
Via de app
Ze ging even controleren en ze zij dat klopt maar we zien geen standen van gas verbruik
Ik uit gelegd dat ik dat al meerdere malen heb aan gegeven dat ik geen gas meer verbruikt
Dat ik de ATO heb opgezegd en dat ik geen opdracht geef voor het verzegelen cq verwijderen van de aansluiting dat ik dat niet verplicht ben en dat meerdere mensen hier op het eiland dat vorig jaar niet hoefde te doen dat ATO opzeggen voldoende is en gewoon afgesloten zijn cq verzegeld en ik niet gediscrimineerd wil worden dat ik er ook niet voor ga betalen
O zeg ze ik ga niet in discussie met U het is duidelijk voor mij ik ga dat doorgeven bla bla
Fijne dag nog
U ook nog een fijne dag .
Dus maar weer afwachten op het volgende bericht
Weer gebeld en gezegd dat ik het vreemd vind dat ik storing hebt krijg wel standen door van stroom verbruik
Via de app
Ze ging even controleren en ze zij dat klopt maar we zien geen standen van gas verbruik
Ik uit gelegd dat ik dat al meerdere malen heb aan gegeven dat ik geen gas meer verbruikt
Dat ik de ATO heb opgezegd en dat ik geen opdracht geef voor het verzegelen cq verwijderen van de aansluiting dat ik dat niet verplicht ben en dat meerdere mensen hier op het eiland dat vorig jaar niet hoefde te doen dat ATO opzeggen voldoende is en gewoon afgesloten zijn cq verzegeld en ik niet gediscrimineerd wil worden dat ik er ook niet voor ga betalen
O zeg ze ik ga niet in discussie met U het is duidelijk voor mij ik ga dat doorgeven bla bla
Fijne dag nog
U ook nog een fijne dag .
Dus maar weer afwachten op het volgende bericht
@kgkm: jij zit in een absurde loophole bij Stedin. Liander trekt nog één lijn, maar m.n. bij Enexis en Stedin is er nog niet echt een patroon te ontdekken. Net alsof het allemaal eilandjes zijn bij die clubs.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Niet gebruiken voor drinkwater, de gaslucht zal je nog wel even proeven... voor de tuin, geen probleem.Rol-Co schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:43:
[...] Nee nog niet, zit een gat achter waar ik waarschijnlijk een buitenkraan in ga monteren, kan ik de oude gasleiding voor gebruiken (is koper namelijk door de schuur het huis in)
@Bram-Bos Ik krijg de indruk dat ze nog volledig zijn georganiseerd rond de processen die te maken hebben met hun acties, storingen oplossen, aanleg en onderhoud. Het adres en de persoon die daar woont zijn van secundair belang.
edit: Dat zijn alleen maar attributen van de aansluiting.
[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 07-05-2019 14:38 ]
Ja, maar het blijft gek dat de jurist van Stedin bij @x-RaY99 al een maand aan het studeren is op diens argumenten, en er tegelijkertijd niks aan zulke evidente gekkigheid als bij @kgkm wordt gedaan.onetime schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:30:
[...]@Bram-Bos Ik krijg de indruk dat ze nog volledig zijn georganiseerd rond de processen die te maken hebben met hun acties, storingen oplossen, aanleg en onderhoud. Het adres en de persoon die daar woont zijn van secundair belang.
edit: Dat zijn alleen maar attributen van de aansluiting.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@Bram-Bos
Ik vind het ook raar het lijkt erop dat ze van alles proberen om maar een toe zegging te krijgen voor afsluiten cq verzegelen
Of als ik afspraak maak voor een nieuwe meter omdat de oude meter niet meer werkt hun deze gratis vervangt zoals ze zeggen,
En dan denken ze misschien dan kunnen we het afdwingen deze te laten verzegelen cq verwijderen (of dat ik toch nog gas verbruikt )en dat ik dan toch maar op mijn kosten de opdracht geeft.
want denken ze misschien anders laat je geen nieuwe plaatsen is mijn gedachte
Ps
bij de 4 de brief had ik ook gebeld toen zij de medewerker dat ik geen brieven maar zal krijgen over dit onderwerp !
ook als ze in de computer kijken zien ze gelijk mijn mening staan hoe ik er over denk.
Dus maar weer afwachten wat het volgde wordt weer een brief of komen ze ons gedwongen afsluiten
Ik vind het ook raar het lijkt erop dat ze van alles proberen om maar een toe zegging te krijgen voor afsluiten cq verzegelen
Of als ik afspraak maak voor een nieuwe meter omdat de oude meter niet meer werkt hun deze gratis vervangt zoals ze zeggen,
En dan denken ze misschien dan kunnen we het afdwingen deze te laten verzegelen cq verwijderen (of dat ik toch nog gas verbruikt )en dat ik dan toch maar op mijn kosten de opdracht geeft.
want denken ze misschien anders laat je geen nieuwe plaatsen is mijn gedachte
Ps
bij de 4 de brief had ik ook gebeld toen zij de medewerker dat ik geen brieven maar zal krijgen over dit onderwerp !
ook als ze in de computer kijken zien ze gelijk mijn mening staan hoe ik er over denk.
Dus maar weer afwachten wat het volgde wordt weer een brief of komen ze ons gedwongen afsluiten
De gasleiding ligt ook keurig op 60cm zie ik. Zo is het geen wonder dat er graafschades ontstaan...Rol-Co schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:25:
[...]
Ja dat klinkt stoer maar werkt niet overal, het is maar een heel klein deel mijn grond, zie... links is al de straat.
En die gravers zijn gewoon goed nederlands sprekende oostblokkers dus die gaan de discussie vast niet aan.![]()
[Afbeelding]
@Bram-Bos
Aug 2017 ato opgezegd en slot geplaatst.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Jij hebt dezelfde gedachte als ik, als je een beetje hard op de tegels slaat is ie lek.hesselbeertje schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:32:
[...]
De gasleiding ligt ook keurig op 60cm zie ik. Zo is het geen wonder dat er graafschades ontstaan...
Vooral triest dat de netbeheerders loze leidingen als gevaar zien vanwege graafschades. Ja, als je ze zo aanlegt is het uitsteken van een paardenbloem al een levensgevaarlijke klus

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Bram-Bos schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:45:
@kgkm: jij zit in een absurde loophole bij Stedin. Liander trekt nog één lijn, maar m.n. bij Enexis en Stedin is er nog niet echt een patroon te ontdekken. Net alsof het allemaal eilandjes zijn bij die clubs.
Het zijn volgens mij nog steeds de oude GEB's die een nieuw bordje op het gebouw hebben; elk met eigen protocollen.Bram-Bos schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:58:
[...]
Ja, maar het blijft gek dat de jurist van Stedin bij @x-RaY99 al een maand aan het studeren is op diens argumenten, en er tegelijkertijd niks aan zulke evidente gekkigheid als bij @kgkm wordt gedaan.
[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 07-05-2019 21:47 ]
Wise enough to play the fool
Deze zomer vertrek ik voor een tijdje naar het buitenland en is de woning in principe niet of amper te betreden, tijd om Liander er maar eens op te wijzen dat als ze nog werkzaamheden willen uitvoeren het wel binnenkort moet gebeuren.
Jitta schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:22:
Ik ben druk aan het werk, maar Liander is net uit de winterslaap gekomen:
[...]
Het is inmiddels zeker vier weken geleden dat de uitspraak 119641 van de geschillencommissie in de zaak Liander-Anonymous is verzonden. Dat betekent dat Liander een kostenspecificatie met onderbouwing van optie 2 (afdoppen) aan deze consument heeft moeten overleggen.Stoofie schreef op donderdag 11 april 2019 @ 19:24:
Ach gut, wat lief, de klantenman denkt ook even aan mij in het kader van het delen van de uitspraak van de GE.
Dit ondanks het feit dat ik al twee of drie keer aangegeven heb dat de zaak wat mij betreft gesloten is.
Aan de andere kant moet ik de klantenman complimenteren met het feit dat ze geheel zelfstandig, zonder een vraag van mij, informatie verstrekt, dat is in de Liander-doctrine niet geheel vanzelfsprekend![]()
[...]
Gelukkig concludeert ze in de laatste alinea zelf al dat de uitspraak alleen geldt voor de afnemer die de klacht heeft ingediend en de betreffende netbeheerder, wat dan overigens wel weer gewoon Liander is, dus voor mij verandert er niets...
Hoewel de meesten van de ontvangers van mailtjes van Liander over deze uitspraak natuurlijk niet in discussie met Liander zijn, is het misschien toch aardig als iemand eens aan Liander gaat vragen of ze die kostenspecificatie met onderbouwing van optie 2 nu ook hebben aangeboden of niet.Daarbij dient de ondernemer binnen vier weken na de verzenddatum van deze uitspraak een kostenspecificatie met onderbouwing van optie 2 (afdoppen) aan de consument te overleggen.
Als ze dat niet hebben gedaan (en nog aan het studeren zijn), dan is die hele uitspraak eigenlijk van tafel voor die consument: hij kan met recht en reden elk verder aanbod van Liander weigeren, en gewoon zijn of haar ATO opzeggen. En het wordt lastig voor Liander om dan nog naar deze uitspraak te verwijzen als ze zich er zélf niet aan hebben gehouden.Op dit moment bestuderen wij de uitspraak. Wij brengen onder andere de kosten en werkzaamheden van optie 2 in kaart. Dit omdat Liander deze dienst niet aanbiedt. Na deze analyse zal Liander een besluit nemen of de uitspraak tot een wijziging van ons beleid zal leiden.
In het geval dat ze dat wél hebben gedaan (en optie 2 hebben aangeboden) zouden ze die optie aan iedereen moeten aanbieden (in het kader van het non-discriminatie-principe).
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 08-05-2019 13:42 ]
@Bram-Bos: Je link naar de uitspraak loopt dood...
Dat gezegd hebbende, Ik wil best eens informeren, temeer daar er door de consument in die zaak een bedrag van 150 euro genoemd wordt. En ik heb in een eerder stadium al eens aangegeven dat ik het tarief van verzegelen, wat niet zover van die 150 euro afligt, een stuk minder problematisch vindt dan de meer dan 600 euro voor het verwijderen. Met andere woorden: als ze afdoppen aanbieden voor een bedrag tussen de 100 en 150 euro wil ik dat best overwegen...
Dat gezegd hebbende, Ik wil best eens informeren, temeer daar er door de consument in die zaak een bedrag van 150 euro genoemd wordt. En ik heb in een eerder stadium al eens aangegeven dat ik het tarief van verzegelen, wat niet zover van die 150 euro afligt, een stuk minder problematisch vindt dan de meer dan 600 euro voor het verwijderen. Met andere woorden: als ze afdoppen aanbieden voor een bedrag tussen de 100 en 150 euro wil ik dat best overwegen...
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 08-05-2019 19:47 . Reden: Bram heeft zijn link gerepareerd :-) ]
Goeie @Bram-Bos!
edit: Ik realiseer me dat mijn alias voor Liander inmiddels volstrekt duidelijk moet zijn, als ze hier tenminste meelezen....
Beste mevrouw xxx,
Omdat u mij heeft geinformeerd over een uitspraak van de geschillencommissie energie waarvan u van mening bent dat die zaak relevant zou kunnen zijn voor wat u met de gasaansluiting in mijn woning wilt doen, wil ik graag weten wat het vervolg is geweest na de uitspraak, omdat inmiddels zeker 4 weken voorbij zijn. Heeft u inderdaad aan de consument binnen 4 weken een kostenspecificatie met onderbouwing uitgebracht voor optie 2 (afdoppen), en heeft de consument een keuze gemaakt? En wat is daarop uw actie geweest?
Met vriendelijke groet, Jitta

edit: Ik realiseer me dat mijn alias voor Liander inmiddels volstrekt duidelijk moet zijn, als ze hier tenminste meelezen....

[ Voor 9% gewijzigd door Jitta op 08-05-2019 13:37 ]
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Zou het ook geen probleem vinden om 100-200 euro te betalen als ze iets moeten doen (is ook redelijk voor het werk) maar 600+ is gewoon echt heel veel geld. Gaat je besparing voor de komende 3 jaar.
Als Liander antwoordt zal het wel zijn: "Op individuele zaken gaan we niet om privacy-redenen." o.i.d.Jitta schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:27:
Goeie @Bram-Bos!
[...]
Waarop jij dan weer kunt repliceren dat ze dan ook niet publiekelijk moeten zwaaien met die uitspraak en daar algemene conclusies aan verbinden, zoals ze eerder naar jou toe deden.
Plus dat het dat ook niet kost, 2 man 1,5 uur is 3 uur x 65,- ? Voorrijdkosten 75,- zit je op 270,- waarvan nog de meeste tijd gaat zitten in het documenteren. Graven en straatwerk is zo klaar.MeZZiN schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:38:
Zou het ook geen probleem vinden om 100-200 euro te betalen als ze iets moeten doen (is ook redelijk voor het werk) maar 600+ is gewoon echt heel veel geld. Gaat je besparing voor de komende 3 jaar.
Dus minder dan de helft aan werkelijke kosten, 270,- kunnen nog een hoop mensen mee leven gok ik. Het probleem zit hem ook waarschijnlijk omdat het altijd een onderaanemer is ipv de netbeheerder zelf.
Denk dat de kosten gewoon gedeeld moeten worden de echte kosten (maak een offerte) en dan netjes in tweeen een voor mij een voor de netbeheerder. Dat lijkt me een prima oplossing. Is eerlijker en veel netter. En als ze slim zijn doen ze gewoon 1 keer per jaar alles verzamelen voor een wijk / dorp en alles in een keer om kosten te besparen laten we het gewoon zo goedkoop mogelijk maken voor iedereen. Zoals het nu gaat met ons niet gaan betalen voor de kosten is ook niet goedkoop voor ze. Als wat flexibeler opstellen kost het hun ook een hoop minder.
Als ze dan echt eerlijk zijn dan nemen ze ook de inkomsten mee die al die jaren zijn betaald tbv het onderhoud/vervanging van het bestaande net. Bij verwijderen van een aansluiting behoefd deze geen onderhoud of vervanging meer, kan dan mooi dat potje tbv onderhoud/vervanging voor gebruikt worden.
[ Voor 0% gewijzigd door lithoijen op 08-05-2019 16:18 . Reden: typo ]
Verwijderd
Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik lees al enige tijd mee, omdat ik goed beslagen ten ijs wilde komen bij mijn gasleverancier NLE.
Het zit zo: wij gaan binnenkort verhuizen en willen daar geen gas meer geleverd hebben.
Ik heb NLE gebeld, ge-e-maild, ik heb ze met de gaswet, hun eigen algemeen voorwaarden om de oren gegooid en jawel, ik krijg net een telefoontje en een mailtje dat er op het nieuwe adres geen gas geleverd gaat worden. Ik heb NLE gemachtigd om de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Ik zal op het nieuwe adres nog wel bericht krijgen van de netbeheerder, Stedin. Maar ik ben voorbereid.
Ik wilde toch even melden, dat niet iedereen hier misschien iets schrijft, maar dat er ook meegelezen wordt en dat je daar heel veel aan hebt.
Mijn dank is groot!
Het zit zo: wij gaan binnenkort verhuizen en willen daar geen gas meer geleverd hebben.
Ik heb NLE gebeld, ge-e-maild, ik heb ze met de gaswet, hun eigen algemeen voorwaarden om de oren gegooid en jawel, ik krijg net een telefoontje en een mailtje dat er op het nieuwe adres geen gas geleverd gaat worden. Ik heb NLE gemachtigd om de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
Ik zal op het nieuwe adres nog wel bericht krijgen van de netbeheerder, Stedin. Maar ik ben voorbereid.
Ik wilde toch even melden, dat niet iedereen hier misschien iets schrijft, maar dat er ook meegelezen wordt en dat je daar heel veel aan hebt.
Mijn dank is groot!
Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze elk jaar een stukje reserveren om de leidingen te vervangen. En als we dat potje nu eens mogen gebruiken om de aansluiting weg te halen. Zal me niets verbazen dat de meeste aansluitingen al lang en breed een groot genoeg potje hebben om hem te verwijderen.lithoijen schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:19:
Als ze dan echt eerlijk zijn dan nemen ze ook de inkomsten mee die al die jaren zijn betaald tbv het onderhoud/vervanging van het bestaande net. Bij verwijderen van een aansluiting behoefd deze geen onderhoud of vervanging meer, kan dan mooi dat potje tbv onderhoud/vervanging voor gebruikt worden.
Haha, maar dat kost ze geld.
Dat gaan ze niet doen, daar worden vast nog wel verhaaltjes voor verzonnen dat het zo niet gaat en kan werken.
Dat gaan ze niet doen, daar worden vast nog wel verhaaltjes voor verzonnen dat het zo niet gaat en kan werken.
Mooi om te horen! Heb je nog tips om het newbies nog makkelijker te maken de informatie te vinden die ze zoeken op dit forum? Is bv. duidelijk dat de beste ingang is om naar de TopicStart te gaan?Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:42:
Ik ben hier nieuw op dit forum. Ik lees al enige tijd mee, omdat ik goed beslagen ten ijs wilde komen bij mijn gasleverancier NLE.
Mijn dank is groot!
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 08-05-2019 17:22 ]
Die mannetjes op kantoor die het voorbereiden moeten ook betaald worden...Rol-Co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:52:
[...]
Plus dat het dat ook niet kost, 2 man 1,5 uur is 3 uur x 65,- ? Voorrijdkosten 75,- zit je op 270,- waarvan nog de meeste tijd gaat zitten in het documenteren. Graven en straatwerk is zo klaar.
Dus minder dan de helft aan werkelijke kosten, 270,- kunnen nog een hoop mensen mee leven gok ik. Het probleem zit hem ook waarschijnlijk omdat het altijd een onderaanemer is ipv de netbeheerder zelf.
Het is trouwens niet voor niets dat het vrijwel altijd aannemers zijn die saneringen etc doen. Die kunnen het simpelweg goedkoper uitvoeren dan de netbeheerder zelf...
Dat is al zeer ruim bemeten hoor, op dat tarrief maken ze ook nog gewoon veel winst.Rol-Co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:52:
[...]
Plus dat het dat ook niet kost, 2 man 1,5 uur is 3 uur x 65,- ? Voorrijdkosten 75,- zit je op 270,- waarvan nog de meeste tijd gaat zitten in het documenteren. Graven en straatwerk is zo klaar.
Het feit dat het eerst voor 350 kon en nu 700 kost geeft ook al aan dat de prijs echt veel lager kan zijn.
Geen "mannetjes" op kantoor die iets voorbereiden, de gravende persoon belt mij rechtstreeks voor een afspraak, of ik hem, zo staat het ook in de brief. Verder vult hij alles in op een ipad voor stedin incl foto's en afmetingen tot buren en of gevel. Zoals ik al schreef, daar was hij langer mee bezig dan het graven en het wegzagen met de recipro zaag.Trichoglossus schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:46:
[...]
Die mannetjes op kantoor die het voorbereiden moeten ook betaald worden...
Het is trouwens niet voor niets dat het vrijwel altijd aannemers zijn die saneringen etc doen. Die kunnen het simpelweg goedkoper uitvoeren dan de netbeheerder zelf...
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ? Bij het vervangen van de oude stroommeter voor een slimme, meteen de oude gasmeter niet ook vervangen, maar laten verwijderen ?Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:21:
Het moest bijna 4 jaar duren, maar nu is er dan de 2e in het topic die zowaar iets kon afspreken![]()
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Liander (hun aannemer) kwam voor beide en wilde een afspraak maken, toen gevraagd of de gasleiding weg kon ipv vernieuwen en aangegeven dat dit mij niks zou kosten.hannibal2206 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:10:
[...]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen ? Bij het vervangen van de oude stroommeter voor een slimme, meteen de oude gasmeter niet ook vervangen, maar laten verwijderen ?
Na overleg per email bevestigd gekregen dat het niets kost omdat de grond toch al open ging
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Is vriendelijk maar lijkt me verspilde moeite. Ze houden echt niet bij wie wanneer beschikbaar is qua planning etc. En als ze tot nu toe niet in actie zijn gekomen dan valt het met de haast ook erg mee dus, denk niet dat ze iets met die info kunnen eerlijk gezegd.Erasmo schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:30:
Deze zomer vertrek ik voor een tijdje naar het buitenland en is de woning in principe niet of amper te betreden, tijd om Liander er maar eens op te wijzen dat als ze nog werkzaamheden willen uitvoeren het wel binnenkort moet gebeuren.
Kan wel zijn. Als je dit hebt laten weten hebben ze in ieder geval tijdens de aangekondigde periode geen recht om via een deurwaarder etc zich toegang te verschaffen. En als ze te kwadertrouw dit toch doen hangen ze.Fr33z schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:39:
[...] Is vriendelijk maar lijkt me verspilde moeite. Ze houden echt niet bij wie wanneer beschikbaar is qua planning etc. En als ze tot nu toe niet in actie zijn gekomen dan valt het met de haast ook erg mee dus, denk niet dat ze iets met die info kunnen eerlijk gezegd.
Ze kunnen er wel wat mee, ze doen dat alleen niet...Fr33z schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:39:
[...]
Is vriendelijk maar lijkt me verspilde moeite. Ze houden echt niet bij wie wanneer beschikbaar is qua planning etc. En als ze tot nu toe niet in actie zijn gekomen dan valt het met de haast ook erg mee dus, denk niet dat ze iets met die info kunnen eerlijk gezegd.
Verder is het wat @onetime zegt, dan kunnen ze later in ieder geval niet zeggen dat ze niet op de hoogte waren van het feit dat je niet thuis bent/was...
Heel veel gelezen maar niet alles, is niet te doen bij 235 pagina. Maar niet tegengekomen wat aansluit bij mijn situatie.
Ik heb pas net mijn energiecontract verlengd voor drie jaar helaas. Ik heb een contract met Innova en Liander als netwerkbeheerder helaas.
Ik heb een BV niet dat die de rekening betaald, want dat moet prive, maar energieleveranciers weten je te vinden als je een bedrijf hebt. Ik wil van het gas af, stook met een houtvergasser de cv warm, al jaren alleen gas voor koken en sww in de zomer. Dus maar een 300 a 400 M3 per jaar, Nu wil ik een WP boiler aanschaffen en volledig van het gas af.
Mijn leverancier doet dat pas als ik alles laat verwijderen, a 700, euro ongeveer, anders resterende termijnen afkopen.
Nu had ik bedacht gewoon de BV op papier te verhuizen en dan als particulier gewoon geen leverancier meer te nemen voor gas, (daar hier wat over gelezen wat goed ging).
Wat denken jullie?
Ik heb pas net mijn energiecontract verlengd voor drie jaar helaas. Ik heb een contract met Innova en Liander als netwerkbeheerder helaas.
Ik heb een BV niet dat die de rekening betaald, want dat moet prive, maar energieleveranciers weten je te vinden als je een bedrijf hebt. Ik wil van het gas af, stook met een houtvergasser de cv warm, al jaren alleen gas voor koken en sww in de zomer. Dus maar een 300 a 400 M3 per jaar, Nu wil ik een WP boiler aanschaffen en volledig van het gas af.
Mijn leverancier doet dat pas als ik alles laat verwijderen, a 700, euro ongeveer, anders resterende termijnen afkopen.
Nu had ik bedacht gewoon de BV op papier te verhuizen en dan als particulier gewoon geen leverancier meer te nemen voor gas, (daar hier wat over gelezen wat goed ging).
Wat denken jullie?
Weet de details niet maar verhuizen is soms een oplossing of gewoon je huidige contract opzeggen en als particulier alleen stroom aansluiten. Het gaat er om dat je geen OTA voor gas afsluit. De ota voor gas is dan lijkt me alleen afgesloten op je BV ipv op jouw persoon.. Maar goed de experts hier weten vast raad met deze oplossing.
[ Voor 27% gewijzigd door MeZZiN op 08-05-2019 21:27 ]
@gtv6 Wat staat er in de zakelijke voorwaarden? Mag je bij verhuizing opzeggen? Als je op dat adres de energie anders regelt. Bedrijfsverzamelgebouw. Virtual office. (kosten?) (kamertje huren bij de buren???)
@gtv6: mij is niet duidelijk of je leveringscontract nu op je BV staat of op je privé-naam.
'Virtueel' verhuizen is niet echt een optie, omdat je leveringscontract voor elektriciteit gewoon doorloopt. Als er geen 'gat' zitten tussen de ene contractant en de andere op dat adres voor elektriciteit is 'verhuizing' niet heel geloofwaardig. Zie @x-RaY99 hier.
Beetje vreemd verder dat Innova wél wil ontbinden als je je meter laat verwijderen. Je zou in dat geval ook kunnen voorstellen om de meter te laten verzegelen door Liander. Dat mag officieel maar voor 12 maanden, maar je zou als eerste over een jaar het experiment kunnen aangaan om de vraag te beantwoorden op grond waarvan Liander je dán zou kunnen verplichten om opdracht te geven tot verwijdering. Daar hebben we geen ervaring mee.
'Virtueel' verhuizen is niet echt een optie, omdat je leveringscontract voor elektriciteit gewoon doorloopt. Als er geen 'gat' zitten tussen de ene contractant en de andere op dat adres voor elektriciteit is 'verhuizing' niet heel geloofwaardig. Zie @x-RaY99 hier.
Beetje vreemd verder dat Innova wél wil ontbinden als je je meter laat verwijderen. Je zou in dat geval ook kunnen voorstellen om de meter te laten verzegelen door Liander. Dat mag officieel maar voor 12 maanden, maar je zou als eerste over een jaar het experiment kunnen aangaan om de vraag te beantwoorden op grond waarvan Liander je dán zou kunnen verplichten om opdracht te geven tot verwijdering. Daar hebben we geen ervaring mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 08-05-2019 21:56 ]
Het contract staat op naam van de BV, Ik zie niets in de voorwaarden aangaande verhuizing, Ik ga er vanuit dat je idd in een gedeeld pand kan komen en zou onredelijk zijn als je er dan niet vanaf kunt.
Maar mijn idee een verhuisberichtje en kappen en dan verder als particulier, of dat geloofwaardig is doet denk ik niet terzake. Ik heb het contract immers op naam van de BV. en die verhuist ik niet.
Maar mijn idee een verhuisberichtje en kappen en dan verder als particulier, of dat geloofwaardig is doet denk ik niet terzake. Ik heb het contract immers op naam van de BV. en die verhuist ik niet.
@gtv6: OK. Dan gaat het dus inderdaad om de leverancier, en niet de netbeheerder. De vraag is dan i.d.d of je je leveringscontract voor gas bij Innova zonder boete kunt opzeggen als je verhuist. Het valt zeker te proberen.
Ja want Innova wil kosteloos beeindigen, maar alleen als de gasaansluiting weg is, als ik laat verzegelen nog de boete betalen.
Verwijderd
Het was eerlijk gezegd wel een beetje een doolhof. Ik ben via Google hier op dit forum gekomen. Kon ik later nergens meer dit forum terugvinden en dit topic. Maar ik geloof dat dat meer iets over mij zegt dan over hoe het hier georganiseerd is.Bram-Bos schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:56:
[...]
Mooi om te horen! Heb je nog tips om het newbies nog makkelijker te maken de informatie te vinden die ze zoeken op dit forum? Is bv. duidelijk dat de beste ingang is om naar de TopicStart te gaan?
Dit heb je toch wel schriftelijk, en niet alleen telefonisch? (opname er van?)gtv6 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:03:
Ja want Innova wil kosteloos beeindigen, maar alleen als de gasaansluiting weg is, als ik laat verzegelen nog de boete betalen.
Nope alleen telefonisch, de vraag wel schriftelijk, maar laten verwijderen a 700,- is ook niet interessant.onetime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:24:
[...]
Dit heb je toch wel schriftelijk, en niet alleen telefonisch? (opname er van?)
@gtv6 ik bedoelde voornamelijk over kosteloos beëindigen.
Inmiddels gevraagd schriftelijk uiteen te zetten dus dat zal wel komen, maar ja alleen zonder kosten als Liander de boel echt weghaald.onetime schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:07:
@gtv6 ik bedoelde voornamelijk over kosteloos beëindigen.
Spijt dat ik een zakelijk contract ben aangegaan voor feitelijk een prive aansluiting
Er komt meer administratie bij kijken voordat ze de grond in mogen. Afhankelijk van de locatie moet er ook nog grondonderzoek worden uitgevoerd. WION melding etc.Rol-Co schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:07:
[...]
Geen "mannetjes" op kantoor die iets voorbereiden, de gravende persoon belt mij rechtstreeks voor een afspraak, of ik hem, zo staat het ook in de brief. Verder vult hij alles in op een ipad voor stedin incl foto's en afmetingen tot buren en of gevel. Zoals ik al schreef, daar was hij langer mee bezig dan het graven en het wegzagen met de recipro zaag.
Dat was waarschijnlijk ook al gedaan, de hele straat is al vervangen, maar dan nog, daar wordt het echt niet 2x zo duur van.Trichoglossus schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:37:
[...]
Er komt meer administratie bij kijken voordat ze de grond in mogen. Afhankelijk van de locatie moet er ook nog grondonderzoek worden uitgevoerd. WION melding etc.
Dan moeten ze gewoon slotjes doen en als het aan vervanging toe is de geregistreerde slotjes verwijderen, of als er voldoende in de straat zijn zodat een verwijdering rendabel is en niet wazige verhalen van een slot maximaal 1 jaar en dan kiezen.
Dat zij niet efficient werken mag toch niet ten koste gaan van "de klant" ?
Vandaag weer een bericht over Wim Lentink in de Tubantie:Raven schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:52:
[...]
Hier in Enschede is er iemand uiteindelijk naar de rechter gestapt om van stadsverwarming af te komen. Wim Lentink anyone? Enschedeër als eerste vrij van verplichte Stadsverwarming
https://www.tubantia.nl/e...-rond-warmtenet~a0e639ad/
Een stukje waar ik denk dat het met de gasdiscussie ook heen zal gaan (hint: wetswijziging op korte termijn):
at is ook het moment dat hij stopt met betalen voor stadswarmte. Na een jaar corresponderen met een deurwaarder dreigt Lentink een jurist in te schakelen vanwege poging tot oplichting, waarop Essent hem in 2013 voor het kantongerecht daagt. De rechter oordeelt dat de Enschedeër op juiste gronden de stadsverwarming heeft opgezegd. Een grote overwinning, want als Lentink zich zonder meerkosten kan laten afsluiten van het warmtenet, dan geldt dat ook voor honderdduizenden andere gebruikers. Hij wil hen daarbij helpen als adviseur en schrijft zich als zodanig in bij de Kamer van Koophandel. Maar eerst gaat Essent in hoger beroep.
De zaak bij het Gerechtshof Arnhem is spraakmakend. Eind 2013 wordt Wim Lentink gedagvaard, maar een uitspraak wordt door de rechters negentien keer uitgesteld zonder enige motivering. Begin 2017 is er een tussenvonnis. Dat luidt dat Lentink in zijn recht staat en dat Ennatuurlijk (voorheen Essent) hem niet kan dwingen om vaste lasten te betalen. Voor zijn plan om medestanders te steunen is de uitspraak te laat. Intussen is er een wijziging van de Warmtewet in voorbereiding, met extra eisen voor het afsluiten van stadsverwarming. In het kort houdt de wijziging in dat het voor een particuliere huurder welhaast onmogelijk is geworden om de verbintenis op te zeggen.
Toeval? Wim Lentink denkt er het zijne van. Hij wijst op het Energy Charter Treaty, een internationaal verdrag op basis waarvan energiebedrijven landen kunnen aanklagen als zij schade lijden door overheidsbeleid. „Stel je voor dat mensen massaal van stadsverwarming afstappen. Dat zorgt voor enorme kosten.” Een aspect waar in de nieuwe Warmtewet die per 1 juli ingaat ook rekening mee wordt gehouden: afsluiting van percelen of gebouwen mag niet leiden tot onevenredige kosten voor andere verbruikers
@Wolly: er zijn twee belangrijke verschillen in deze twee discussies
- beleid tendeert naar massale uitbreiding van warmtenetten (met dito investeringskosten en afschrijvingen), terwijl rond gas het beleid juist is om aansluitingen niet meer aan te leggen bij nieuwbouw.
- discussie hier gaat eigenlijk niet over de verdeling van de kosten van het instandhouden van het gasnetwerk of de versnelde afschrijving daarvan, maar puur over de kosten van individuele verwijdering van de aansluiting vanwege vermeende veiligheidsredenen.
De werkwijze van de nerwerkbeheerders is nu al in strijd met het beleid. De aandeelhouders zijn overheidsinstanties. Voor Stedin is bv 32% eigendom van Rotterdam en 17% van Den Haag, de rest is verdeeld over een hele lijst kleinere gemeentes.Dat regels aangepast gaan worden lijkt me duidelijk, maar ik verwacht niet dat men er dan voor kiest om het nog lastiger te maken om van het gas af te gaan. Dat zou strijdig zijn met het ingezette beleid.
Als het echt om het beleid gaat en niet om de centen kunnen deze aandeelhouders het bestuur van Stedin gewoon terugfluiten.
@hanev001: die aandeelhouders zijn zeer terughoudend in interveniëren in wat de professionaliteit van de netbeheerders geacht zou moeten zijn. Als die laatste roepen dat dit niet anders kan vanwege de veiligheid, dan moet je van goeden huize komen om daar als aandeelhouder tegenin te gaan.
Dat is een benadering. Netwerkbedrijven maken winst en deze winst wordt als dividend aan de aandeelhouders uitbetaald. Ik denk dat een belangrijke reden dat er niet wordt gehandeld is, dat men deze inkomsten niet wil verliezen.Bram-Bos schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:52:
@hanev001: die aandeelhouders zijn zeer terughoudend in interveniëren in wat de professionaliteit van de netbeheerders geacht zou moeten zijn. Als die laatste roepen dat dit niet anders kan vanwege de veiligheid, dan moet je van goeden huize komen om daar als aandeelhouder tegenin te gaan.
Wat in feiten betekent dat de overheid indirect belasting heft over het afsluiten van het gas.
Mwah, dat lijkt me wat plat. In Amsterdam is dit issue vorig jaar aangekaart in de gemeenteraad, en kwam dat argument van professionele autonomie om de hoek kijken. In Amsterdam geven ze ook apart subsidie om de gasmeter te laten verwijderen. Dus in mijn stad zijn de centen niet het primaire probleem (maar dat ligt ook aan die stad).
Dit topic (eigenlijk iets te laat) ook gevonden!
eind vorig jaar hebben wij een duplex woning gekocht (2 huizen boven elkaar) om hier 1 woning van te maken. Dit houdt direct in dat er 1x gas en 1x elektra aansluiting overbodig is.
huis# 1 -> beide aansluitingen gaan niet gebruikt worden
huis# 1-A -> beide aansluitingen zijn ingebruik en wordt netjes voor betaald. (bovenwoning)
De tijd dat wij deze 2 woningen in bezit hebben is er geen contract geweest voor gas/elektra voor huis# 1.
nu hebben wij diverse keren een brief van de Enexis ontvangen waarin ze aangeven dat we nog geen energieleverancier hebben, gister ben ik echter gebeld en wilden ze de afsluiting in gang gaan zetten (binnen dan wel buiten huis) met de bijbehorende kosten.
Hierop heb ik (ontwetend als ik was) aangegeven zelf een aanvraag voor afsluiten van elektra en via mijnaansluiting.nl heb ik de aanvraag voor verwijderen gas aansluiting aangevraagd, offerte is ontvangen alleen nog niet getekend!
Kan ik nu alsnog de aanvraag via mijnaansluiting.nl intrekken en enexis een brief schrijven (e-mail) dat ik geen gebruik ga maken van gas/elektra maar wel mijn medewerking wil verlenen als zij een actie uit willen voeren (afdoppen/verwijderen) zonder hiervoor te willen betalen?
Aansluitingen zitten in de kelderkast, niet in de weg en mogen mij betreft blijven bestaan.
Volgens Enexis zou ik in iedergeval elektra moeten laten afsluiten (EUR124,-) en gas verwijderen omdat dit na 12 maand alsnog zou moeten (EUR732,05)
eind vorig jaar hebben wij een duplex woning gekocht (2 huizen boven elkaar) om hier 1 woning van te maken. Dit houdt direct in dat er 1x gas en 1x elektra aansluiting overbodig is.
huis# 1 -> beide aansluitingen gaan niet gebruikt worden
huis# 1-A -> beide aansluitingen zijn ingebruik en wordt netjes voor betaald. (bovenwoning)
De tijd dat wij deze 2 woningen in bezit hebben is er geen contract geweest voor gas/elektra voor huis# 1.
nu hebben wij diverse keren een brief van de Enexis ontvangen waarin ze aangeven dat we nog geen energieleverancier hebben, gister ben ik echter gebeld en wilden ze de afsluiting in gang gaan zetten (binnen dan wel buiten huis) met de bijbehorende kosten.
Hierop heb ik (ontwetend als ik was) aangegeven zelf een aanvraag voor afsluiten van elektra en via mijnaansluiting.nl heb ik de aanvraag voor verwijderen gas aansluiting aangevraagd, offerte is ontvangen alleen nog niet getekend!
Kan ik nu alsnog de aanvraag via mijnaansluiting.nl intrekken en enexis een brief schrijven (e-mail) dat ik geen gebruik ga maken van gas/elektra maar wel mijn medewerking wil verlenen als zij een actie uit willen voeren (afdoppen/verwijderen) zonder hiervoor te willen betalen?
Aansluitingen zitten in de kelderkast, niet in de weg en mogen mij betreft blijven bestaan.
Volgens Enexis zou ik in iedergeval elektra moeten laten afsluiten (EUR124,-) en gas verwijderen omdat dit na 12 maand alsnog zou moeten (EUR732,05)
[ Voor 3% gewijzigd door Rickz op 09-05-2019 13:24 ]
Known as dlm | PSN ID = Rickz1989
@Rickz: je bent nog niet te laat volgens mij. Je hebt geen offertes getekend. Je kunt gewoon nog de Route E kiezen (verhuizing) met de bijbehorende argumenten en voorbeeldbrieven.
Ik weet niet of je bij mijnaansluiting.nl een aanvraag kunt intrekken. Met offerte geef je pas opdracht. Bij Liander zit @sideriusj al meer dan een jaar in een parallel universum van herinneringen dat hij zijn aanvraag nog niet voltooid heeft. Hoe dat bij Enexis loopt hebben we geen ervaring mee.
Ik weet niet of je bij mijnaansluiting.nl een aanvraag kunt intrekken. Met offerte geef je pas opdracht. Bij Liander zit @sideriusj al meer dan een jaar in een parallel universum van herinneringen dat hij zijn aanvraag nog niet voltooid heeft. Hoe dat bij Enexis loopt hebben we geen ervaring mee.
@Bram-Bos volgens de FAQ van mijnaansluiting.nl:
11. Hoe kan ik een verzonden aanvraag annuleren?
Neem contact op met de betreffende netbeheerder of aanbieder als u een verzonden aanvraag wilt annuleren.
vanmiddag even een bericht richting Enexis dat de aanvraag geannuleerd mag worden.
Daarnaast heb ik van @sanderovich een bericht teruggevonden welke ik iets aan zal passen en naar Enexis zal sturen (dank hiervoor):
Geachte heer/mevrouw, enkele maanden geleden heb ik de woning met onderstaande adresgegevens gekocht. In deze woning is een gas en elektra aansluiting van Enexis aanwezig. Daar ik geen enkel nut heb voor beide aansluitingen in mijn woning, heb ik ook geen interesse in het aansluiten van deze. De aansluitingen zitten mij echter ook niet in de weg, dus ik laat het aan Enexis om deze te laten zitten of op eigen initiatief te verwijderen. Daar ik geen contract heb met Enexis (ook wel ATO genoemd) met betrekking tot bovengenoemde aansluitingen, verwacht ik ook niet geconfronteerd te worden met kosten die betrekking hebben op deze aansluitingen. Met vriendelijke groet, Rick
*Adresgegevens*
Neem contact op met de betreffende netbeheerder of aanbieder als u een verzonden aanvraag wilt annuleren.
vanmiddag even een bericht richting Enexis dat de aanvraag geannuleerd mag worden.
Daarnaast heb ik van @sanderovich een bericht teruggevonden welke ik iets aan zal passen en naar Enexis zal sturen (dank hiervoor):
Geachte heer/mevrouw, enkele maanden geleden heb ik de woning met onderstaande adresgegevens gekocht. In deze woning is een gas en elektra aansluiting van Enexis aanwezig. Daar ik geen enkel nut heb voor beide aansluitingen in mijn woning, heb ik ook geen interesse in het aansluiten van deze. De aansluitingen zitten mij echter ook niet in de weg, dus ik laat het aan Enexis om deze te laten zitten of op eigen initiatief te verwijderen. Daar ik geen contract heb met Enexis (ook wel ATO genoemd) met betrekking tot bovengenoemde aansluitingen, verwacht ik ook niet geconfronteerd te worden met kosten die betrekking hebben op deze aansluitingen. Met vriendelijke groet, Rick
*Adresgegevens*
Prima. Benadruk even dat je nooit een ATO hebt gehad voor die aansluitingen.Rickz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:43:
@Bram-Bos volgens de FAQ van mijnaansluiting.nl:
*Adresgegevens*
@Bram-Bos : Zal dit extra benadrukken, bedankt!
de aanvraag welke via mijnaansluiting.nl liep heb ik gevraagd om in te trekken, daarnaast ook het bovenstaande bericht richting Enexis gestuurd.
Zal jullie op de hoogte houden
de aanvraag welke via mijnaansluiting.nl liep heb ik gevraagd om in te trekken, daarnaast ook het bovenstaande bericht richting Enexis gestuurd.
[ Voor 65% gewijzigd door Rickz op 09-05-2019 14:36 ]
@Rickz Mogenlijk is het nog interresant om de electra aansluiting te handhaven. Het is namenlijk goedkoper 2x een lichte (bijv 3x 25A) aansluiting te hebben dan 1x een zwaardere (bijv 3x35A) aansluiting. Misschien interresant als je wilt gaan verwarmen met een zware warmtepomp, of als je elektrisch wilt gaan rijden en thuis gaat (snel)laden. Je zou dan voor de laadpaal een eigen aansluiting kunnen gebruiken waarmee je dan voor de rest van je huis met een goedkopere aansluiting toe kan.
Elektra zonder verbruik is ook goed toch? De teruggave eb lost dat op, feitelijk gooi je 100,- weg door op te zeggen.
Enigszins off-topic, maar op een 3x25A aansluiting is er voldoende mogelijk om met een warmtepomp te verwarmen, op inductie te koken, alle huishoudelijke apparatuur te gebruiken en een elektrische auto op te laden.
Zeker met mogelijkheden voor load balancing zie ik geen bezwaren. Wanneer je dat gebruikt kun je in tussen 23.00 en 07.00 uur maar liefst 140kWh uit het net trekken. Genoeg om je warmtepomp de hele nacht te laten pruttelen én twee KIA e-Niro's weer op te laden. Per 24 uur kun je met 3x25A in theorie zelfs 420kWh uit het net trekken.
Wel is een elektra aansluiting in stand houden (in elk geval nu nog) zo goed als gratis, wanneer het op papier om twee 'afzonderlijke' adressen/wooneenheden gaat. De teruggave energiebelasting is ruim 300 euro. Daarvan kunnen de vaste kosten voor de netbeheerder en het energiebedrijf betaald worden. Daarentegen is het, als je met warmtepomp en elektrische auto('s) echt veel stroom gaat gebruiken, juist voordelig om alles op één aansluiting te zetten. Alles boven de 10.000kWh/jaar betaal je minder energiebelasting over.
Zeker met mogelijkheden voor load balancing zie ik geen bezwaren. Wanneer je dat gebruikt kun je in tussen 23.00 en 07.00 uur maar liefst 140kWh uit het net trekken. Genoeg om je warmtepomp de hele nacht te laten pruttelen én twee KIA e-Niro's weer op te laden. Per 24 uur kun je met 3x25A in theorie zelfs 420kWh uit het net trekken.
Wel is een elektra aansluiting in stand houden (in elk geval nu nog) zo goed als gratis, wanneer het op papier om twee 'afzonderlijke' adressen/wooneenheden gaat. De teruggave energiebelasting is ruim 300 euro. Daarvan kunnen de vaste kosten voor de netbeheerder en het energiebedrijf betaald worden. Daarentegen is het, als je met warmtepomp en elektrische auto('s) echt veel stroom gaat gebruiken, juist voordelig om alles op één aansluiting te zetten. Alles boven de 10.000kWh/jaar betaal je minder energiebelasting over.
En dat is honderd.Rickz schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:57:
@Bram-Bos : Zal dit extra benadrukken, bedankt!
Als je gaat verhuizen dan heb je toch geen ATO op het nieuwe adres? Dus valt er toch niks op te zeggen?Verwijderd schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:42:
...
...
...
...
Ik heb NLE gemachtigd om de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.
En als je nooit een ATO gehad hebt dan is er ook geen reden om je kosten in rekening te brengen.
Op je oude adres wordt natuurlijk wel de ATO opgezegd, maar dat is ook logisch omdat je daar niet meer woont.
Dus ik zou absoluut zorgen dat je kan claimen dat er echt never NOOIT een ATO geweest op jouw naam op het nieuwe adres.
Als ze dan iets zeggen over "voormalige aangeslotene" dan moeten ze dan maar bij de vorige eigenaar zijn.
Wel zorgen dat je direct zorgt dat bij overdracht van het huis de standen opgeschreven worden en afgestemd met de verkoper. En dat je direct de knop dicht draait en nooit meer open doen. Misschien zelfs direct achter de meter afdoppen, en dat dan misschien ook onder toezicht van andere zodat er ook direct een getuige is van het afdoppen etc.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.