Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@Stoofie Er zit inderdaad ook weer een risico aan een klacht bij de GE. Geven ze jou gelijk dat Liander de aansluiting weg moet halen, maar verzinnen ze er wel even bij dat Liander de kosten voor het nakomen van haar wettelijke verplichtingen bij derden (jou dus) in rekening mag brengen zonder dat daarvoor wat voor grondslag dan ook bestaat.

Zoals ik al schreef: Zo'n klacht gaat heel wat huiswerk aan vooraf en moet heel goed afgebakend worden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:11

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De GE laat ik voor wat het is. Liander wil wat van mij en ik niks van hun. De meter mag weg, maar zit me niet in de weg. En zoals Stoofie al zegt, een compromis uitspraak schieten we niks mee op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:26
Same here. Ze doen maar wat ze willen. GE gaat het iig niet worden.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:07
GE is niet de manier voor ons het zou getoetst moeten worden door een rechter niet een geschillen commissie. Het risico wat wij lopen is dat er uitspraken komen van de GE waarbij we toch de kosten moeten gaan dragen. Voordat die uitspraken dan weer terug gedraaid zijn heeft iedereen hier onterecht een factuur op zijn deurmat.

ga er straks ook aan beginnen ben benieuwd nu alleen nog de kookplaat regelen dan kunnen wij ook over op gas loos.

Trouwens heeft iemand ooit al een deurwaarder langs gehad incassso bureau of iets? Zo niet dan denk ik dat we gewoon gelijk hebben deze bedrijven hebben een legal team + advocaten die echt wel weten hoe het zit en als ze echt niet door zetten dan weten dat ze geen juridische grond hebben om dit te doen. Anders waren de de deurwaarders al lang al bezig geld op te halen.

MeZZiN wijzigde deze reactie 19-04-2019 00:39 (29%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:32:

Trouwens heeft iemand ooit al een deurwaarder langs gehad incassso bureau of iets? Zo niet dan denk ik dat we gewoon gelijk hebben deze bedrijven hebben een legal team + advocaten die echt wel weten hoe het zit en als ze echt niet door zetten dan weten dat ze geen juridische grond hebben om dit te doen. Anders waren de de deurwaarders al lang al bezig geld op te halen.
@aap009 heeft brieven van een incassobureau gehad, maar na een aantal maal contact met het incasso bureau en Liander is het incassotraject opgeheven. Is al bijna een jaar geleden.
Vanaf hier even lezen.
Van 13 mei 2018 tot dat hier op 6 november 2018 door Liander besloten werd om gratis de aansluiting te verwijderen.

Stefan118 wijzigde deze reactie 19-04-2019 07:25 (42%)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Stefshon
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 15:44
MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 00:32:
Rendo heeft de vordering uit handen gegeven aan de gerechtsdeurwaarder. Deze heeft mij nog een termijn van 14 dagen gegeven om zonder kosten verhoging te betalen. Dit vriendelijke aanbod heb ik vriendelijk afgewezen. Hierop is de conclusie van de deurwaarder dat de standpunten van beide partijen bekend zijn en dat de rechter hier dan maar een uitspraak over moet doen.

Tot op heden trouwens nog niets officiële gezien van de deurwaarder. Ook de brief die gestuurd zou zijn heb ik nooit ontvangen. Maar goed, ik heb wel direct contact met het kantoor gehad na vragen van mijn kant richting Rendo.

Wordt vervolgd. . .

Gasloos sinds november 2018: Panasonic WH-MDC05F3E5, Atlantic Explorer 3 200L, 4560 WP op zuid-oost: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=62600

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 21:04
Stefshon schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:35:
[...]

Rendo heeft de vordering uit handen gegeven aan de gerechtsdeurwaarder.
""""
Een gerechtsdeurwaarder kan alleen beslag leggen op uw goederen als hij een dwangbevel of een vonnis van de rechter heeft.
""""
Blijkbaar is er dan al een zaak geweest en heeft een rechter beslist dat de deurwaarder mag gaan optreden.
Heb je al een dagvaarding gekregen?
Want dat lijkt DE stap VOORDAT de deurwaarder pas aan de deur gaat komen.

van de site:
https://www.rijksoverheid...nneer-gerechtsdeurwaarder

Vuiltje wijzigde deze reactie 19-04-2019 10:49 (9%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Vuiltje Voor het afgeven van de dagvaarding is ook een deurwaarder nodig ;)

Maar gebruikelijker is dat deurwaarders ook de incassoprocedure uitvoeren die doorgaans aan de gang naar de rechter vooraf gaat. Die incassoprocedure lijkt nu door de deurwaarder te zijn stopgezet gezien de stellige betwisting van de factuur.

Waarschijnlijk heeft de deurwaarder daarmee de bal nu weer bij zijn opdrachtgever (Rendo) neergelegd, die moet gaan beslissen of de stap naar de rechter in gang gezet moet worden, of dat ze het er bij laten en de vordering intern afboeken.

Rendo gaat tot nu toe wel het verst in de procedures. Zouden ze echt zoveel sterker in hun gelijk geloven als de andere netbeheerders? Of zou het tot nu toe alleen maar een medewerker van de klantenservice of financiële administratie zijn die zich hierover gebogen heeft? En komt het nu pas bij een jurist terecht die mogelijk ineens hele andere conclusies trekt?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@Vuiltje Dat zal zo'n deurwaarder zijn met een incasso afdeling, die het als incasso bureau makkelijker heeft doordat hij ook deurwaarder is. Mee liften, voor de ongeinformeerden, op de "faam" van de deurwaarder.

edit: eens met ivo hierboven.
@Stefshon had je de data hier al ergens gepost voor het tijdpad? (zet het er anders svp even hier boven bij.)

onetime wijzigde deze reactie 19-04-2019 11:15 (25%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• MeZZiN
Deurwaarders doen ook het voortraject om te kijken of ze zonder tussen komst van een rechter het geld kunnen krijgen. Wat nu dus niet lukt de enige stap over is nu een gang naar de rechter (kanton) waar een uitspraak uit vloeit of je moet gaan betalen of dat het onzin is.

Rendo heeft echt wel overleg gehad met hun advocaten hoe hier mee om te gaan. Anders gaan ze echt niet zo ver. Het probleem is dat de wet redelijk helder is maar makkelijk 2 kanten op gelezen kan worden zoals wel vaker en dan moet de rechter maar gaan bekijken hoe het geinterpreteert moet worden. Hierkomt weer precedent uit waardoor de rest makkelijk wordt om of te stoppen met geld vragen of ierdereen door te belast al na gelang de uitspraak.

Dus de kans is groot nu dat of Rendo doorzet met een zaak en we eindelijk een uitspraak krijgen. Of dat ze het laten en weer verder gaan klantje pesten.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nogmaals voor iedereen, zeker bij de rechter: europees recht: in geval van twijfel de voor de consument voordeligste interpretatie.!!! svp niet vergeten, we willen geen uitspraak die door het ontbreken van een beroep hierop fout zou kunnen uitvallen. Zie mijn eerdere posts hierover, inclusief link naar de bron.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• MeZZiN
precies als het tot een zaak komt is het super super belangrijk dat wij geen fouten maken in ons verhaal omdat anders het oordeel naar de lianders gaat en dus iedereen opeens moet gaan betalen. Plus dat er op eens iets mogelijk is dat bedrijven je gewoon zonder overleg een factuur kunnen sturen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +2Henk 'm!
MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:29:
Rendo heeft echt wel overleg gehad met hun advocaten hoe hier mee om te gaan. Anders gaan ze echt niet zo ver. Het probleem is dat de wet redelijk helder is maar makkelijk 2 kanten op gelezen kan worden zoals wel vaker en dan moet de rechter maar gaan bekijken hoe het geinterpreteert moet worden. Hierkomt weer precedent uit waardoor de rest makkelijk wordt om of te stoppen met geld vragen of ierdereen door te belast al na gelang de uitspraak.

Dus de kans is groot nu dat of Rendo doorzet met een zaak en we eindelijk een uitspraak krijgen. Of dat ze het laten en weer verder gaan klantje pesten.
Ik ben het echt niet met je eens dat "de wet makkelijk twee kanten op gelezen kan worden." De afspraken in ATO en AV, alsmede de Tarievencode Gas moeten echt tot het uiterste getergd worden door de netbeheerders om een interpretatie te krijgen die enigszins in hun voordeel strekt. Ze moeten het vooral hebben van argumenten die je niet in de regels en wetten verwerkt vindt: a. het 'veiligheidsargument' en b. het kostenveroorzakingsprincipe.

En ik denk dat Rendo nu pas gaat nadenken over de vraag of ze een dagvaarding gaan maken, gezien hun eerdere werkjes.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@onetime Deze moeten we ook niet vergeten:
Artikel 14 Gaswet
Artikel 14 14
1 Behoudens artikel 15 is een netbeheerder verplicht, in voorkomend geval tezamen met een verwant bedrijf, degene die daarom verzoekt een aanbod te doen om met gebruikmaking van het door hem beheerde gastransportnet en van een of meer installaties van het verwante bedrijf ten behoeve van de verzoeker transport van gas en de dat transport ondersteunende diensten te verrichten tegen een tarief alsmede tegen voorwaarden die in overeenstemming zijn met de artikelen 12f of 12g, 81c of 82.

2 [Red: Vervallen.]

3 Een netbeheerder hanteert voorwaarden die redelijk, transparant en niet-discriminatoir zijn.

4 Voorwaarden als bedoeld in de artikelen 236 en 237 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek worden vermoed niet redelijk te zijn.

5 Een voorwaarde is redelijk, wanneer dit blijkt uit de aard, inhoud en wijze van totstandkoming van de betrokken voorwaarde.

6 Het vierde en vijfde lid zijn niet van toepassing op een afnemer, als bedoeld in artikel 43, eerste lid.

7 De artikelen 236 en 237 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek zijn mede van toepassing op voorwaarden in overeenkomsten met afnemers als bedoeld in artikel 43, eerste lid, die rechtspersoon zijn of handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
In BW6:237 waarnaar verwezen wordt, is onderdeel i in ons voordeel:
Artikel 237 251
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

Ivow85 wijzigde deze reactie 19-04-2019 12:04 (18%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:27
@Ivow85 @onetime Misschien is artikel 52b, lid 1 nog wel belangrijker/duidelijker:
De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Dus alles wat niet vooraf verstrekt is (lees: Tarievencode Gas), is in principe niet van toepassing...

@Stefshon: Indien de deurwaarder stelt een brief gestuurd te hebben die jij niet ontvagen hebt, dan zou ik daar op zeker een kopietje van vragen, het gaat tenslotte niet om een reclamefolder van de Gamma...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Het dossier van mijn zoon is weer uitgebreid.

Mijn zoon heeft een reactie terug naar aanleiding van het klachtenformulier.
Aan: Enexis
Betreft: Klacht, onaangekondigd bezoek van Enexis monteurs voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden

16 april 2019 zijn onaangekondigd monteurs van Enexis langsgeweest voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden. Dit is ongehoord.

In de Aansluit en Transportcode staat in artikel 4.1.2.5 het volgende :
Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene

De monteurs hebben een brief achtergelaten met kenmerk 2871413, gedateerd 15 april 2019.

Sinds 1 november 2018 heb ik geen overeenkomst gas (ATO gas) meer met Enexis, dit is bevestigd in Ticketnummer XXXXXXXXXXX op 25 januari 2019.

Opzegging heeft plaatsgevonden conform artikel 3.6 van de algemene voorwaarden. Datzelfde artikel geeft u tien werkdagen om de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Handelingen waarvan u na het verstrijken van de opzegtermijn kenbaar maakt dat u die wenst te verrichten, kunnen derhalve niet worden gezien als handelingen die voortvloeien uit de opzegging van de overeenkomst. Binnen de opzegtermijn heeft u geen contact met mij opgenomen voor het (doen laten) uitvoeren van werkzaamheden of handelingen die u noodzakelijk acht voor het beëindigen van de aansluit- en transportovereenkomst. Deze overeenkomst is dus op 16 november 2018 beëindigd.

Nogmaals noodzaakt u mij mede te delen dat ik geen kosten zal aanvaarden voor werkzaamheden die u op uw initiatief komt uitvoeren, zonder dat de werkzaamheden volgen uit een overeenkomst. Een overeenkomst voor de gasaansluiting heb ik al meer dan 5 maanden niet meer. Indien u de kosten van de werkzaamheden niet wenst te dragen, dient u de werkzaamheden simpelweg te annuleren. Door de werkzaamheden niet te annuleren, aanvaard u dat de kosten van de werkzaamheden die u op uw initiatief laat uitvoeren voor Enexis zijn.

U bent nog steeds van harte welkom om op schriftelijke afspraak werkzaamheden aan uw deel van de gasaansluiting te verrichten, maar ik geef daar geen opdracht toe. Wat mij betreft mag de aansluiting prima blijven zoals die nu is. Ik verwerp bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal op mij voor werkzaamheden die u nodig acht.

Hoogachtend,
......
Ze gaan helemaal niet in op het feit dat ze onaangekondigd langs komen. Misschien ook maar beter zo, want dan wordt er buiten afgesloten, want binnen afsluiten is maar voor 1 jaar :9
Geachte heer ....... en mevrouw ......,

U laat ons weten het oneens te zijn met het onaangekondigde bezoek door onze monteur aan uw adres ...... op 16 april 2019. U geeft aan er voor dergelijke werkzaamheden een afspraak moet worden gemaakt. Eveneens geeft u aan geen opdracht te geven voor werkzaamheden aan de gasaansluiting en de hieruit voortvloeiende kosten niet te zullen aanvaarden. Met dit bericht informeer ik u graag verder.

Afsluiting
Momenteel loopt u risico tot afsluiting van de gasaansluiting, omdat er geen actief leveringscontract aanwezig is. Wij hebben hierover op 9 november 2018 en 29 november 2018 een brief gestuurd. Zoals in onze eerdere correspondentie is aangegeven, brengt het afsluiten kosten met zich mee. Ik wijs u nogmaals op de kosten voor het afsluiten. Wanneer wij u komen afsluiten en wij doen dit in uw meterkast, dan zijn de kosten € 124,00. Treffen wij niemand thuis aan en besluiten wij buiten af te sluiten, dan zijn de kosten € 678,18. De afsluiting geldt voor een termijn van maximaal 12 maanden. Een afsluiting van de gasaansluiting kunt u eveneens zelf bij ons aanvragen. Neemt u in dat geval telefonisch contact op met onze Klantenservice op het telefoonnummer: 088 857 70 00. Ongeveer 10 maanden nadat de gasaansluiting is afgesloten, ontvangt u van ons een brief waarin aan u de keus wordt gegeven de gasaansluiting te laten her-aansluiten of te verwijderen.

Veilige situatie
Een gasleiding die langer dan 12 maanden niet wordt gebruikt brengt een risico met zich mee. Via de oude gasleiding kan (grond) water en ongedierte het pand binnen stromen. Tevens kan de bodem worden verontreinigd door oude loze leidingen achter te laten. Dit heeft het onafhankelijke keuringsinstituut KIWA onderzocht.

Wettelijke verplichting
Enexis Netbeheer heeft een aantal wettelijke taken waaronder de verplichting om ons netwerk in werking te hebben en te onderhouden. De verplichting houdt in dat wij dit op een veilige en doelmatige wijze moeten doen. Wanneer een gasaansluiting niet langer gebruikt zal worden, moet Enexis Netbeheer uiteindelijk de gasaansluiting verwijderen.

Verwijdering
De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting bedragen momenteel € 732,05. Een aanvraag voor een verwijdering kunt u doen via de website: www.mijnaansluiting.nl.
U ontvangt na uw aanvraag binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte. Deze offerte is 3 maanden geldig en vervalt daarna weer. Zodra wij uw akkoord hebben op de offerte sturen wij de opdracht naar een aannemer. De uitvoering van de werkzaamheden is afhankelijk van de planning van de aannemer. In de aanvraag kunt u een voorkeursweek aangeven. In overleg met de aannemer kan een afspraak gemaakt worden voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Heraansluiting / nieuwe aansluiting
Mocht u in de toekomst toch weer gebruik willen maken van uw gasaansluiting, kunt u ons vragen de aansluiting weer aan te sluiten. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht. U kunt dan contact opnemen met onze Klantenservice.

Ik verwijs u nogmaals naar ons schrijven van 11 februari 2019. Wij zien geen reden om ons eerdere standpunt te herzien. Dat betekent dat eventuele vervolgvragen over hetzelfde onderwerp niet in behandeling worden genomen. U bent vrij om contact op te nemen met een rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket.

Ik ga ervan uit u met deze informatie voldoende geïnformeerd te hebben en wens u alvast een prettig weekend.

Vragen?
Hebt u toch nog vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 31 68. Ik ben te bereiken van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur. Mocht u mij niet kunnen bereiken, staan mijn collega’s u graag te woord. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

.......
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Enexis blijft nog even volhouden. Welke netbeheerder wint de race naar de rechter |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!
@ZuinigeRijder: wat een rare potpourri weer van Enexis:
- ongedierte dat het huis 'in kan stromen'
- een vrijblijvende offerte
- Afsluiten buitenhuis kost eerst 678,18 (als zij het op eigen initiatief doen) en later 732,05 als jij een offerte aanvraagt.
- Je mag niet meer reageren, maar als je vragen hebt mag je toch weer bellen en staan de collega's je graag te woord.

- Je zoon kan volgens mij volstaan met een herhaling van de boodschap dat ze op afspraak welkom zijn etc etc., dat hij eventuele kosten afwijst en dat je enexis graag bij de rechter ziet.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bram-Bos Afsluiten buitenshuis =/= verwijdering... en na een jaar moet er altijd verwijderd worden ???

Acties:
  • +2Henk 'm!
@ZuinigeRijder Wat is me dit nu weer voor vermaak op de vrijdagmiddag. Deze tekst is toch nauwelijks serieus te nemen?

Zie ook de reactie van @Bram-Bos .

De reactie hoeft niet langer dan een paar regels tekst te zijn, ze gaan verder toch nergens inhoudelijk op in.

Gewoon de kosten verwerpen met verwijzing naar jullie eerdere standpunten, nogmaals melden dat Enexis op uitnodiging welkom is en dat je verder vol vertrouwen het verdere verloop zult afwachten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Denk dat ik hem maar zoiets laat terugmailen.
Bedankt voor de reactie op Ticketnummer XXXXXXX

Jullie gaan niet in op onze klacht dat monteurs onaangekondigd aan de deur staan. Ik begrijp dat Enexis geen afspraak wenst te maken. De consequenties voor deze keuze zijn helemaal voor Enexis.

Enexis ziet geen reden om het standpunt te herzien en wij ook niet, daar hebben wij geen rechtsbijstandsverzekeraar of Juridisch loket voor nodig.

Wij wachten wel tot Enexis ons een factuur stuurt, welke wij uiteraard niet gaan betalen, en ons voor de rechter daagt.

U bent nog steeds van harte welkom om op afspraak werkzaamheden aan uw deel van de gasaansluiting te verrichten, maar wij geven daar geen opdracht toe en aanvaarden ook niet eventuele kosten.

Wij gaan ervan uit u met deze informatie voldoende geïnformeerd te hebben en wensen u alvast een prettig weekend.

Hoogachtend,
........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:05
@ZuinigeRijder
Whaaaaa, Wat een lachwekkende reactie van Enexis. Ik viel bijna van mijn stoel haha.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Stromend ongedierte 8)7

Best multifunctioneel een gasbuis, binnenkort met grondwater en beesten. In het verleden ook al met internet bij een andere netbeheerder.

Ben benieuwd of een rechter in de lag schiet als ze dit als argument brengen. En dan aan de rechter vragen wat de kwaliteit van de gaskraan en meter zijn als er water en beesten door kunnen komen.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 19-04-2019 13:26 (19%)

• MeZZiN
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 11:45:
[...]

Ik ben het echt niet met je eens dat "de wet makkelijk twee kanten op gelezen kan worden." De afspraken in ATO en AV, alsmede de Tarievencode Gas moeten echt tot het uiterste getergd worden door de netbeheerders om een interpretatie te krijgen die enigszins in hun voordeel strekt. Ze moeten het vooral hebben van argumenten die je niet in de regels en wetten verwerkt vindt: a. het 'veiligheidsargument' en b. het kostenveroorzakingsprincipe.

En ik denk dat Rendo nu pas gaat nadenken over de vraag of ze een dagvaarding gaan maken, gezien hun eerdere werkjes.
Nee maar zolang er geen uitspraak is kan het gewoon op verschillende manieren worden uitgelegd. Waarbij de leveranciers wel erg liberaal genomen met de tekst en wij toch een better begrijp lijken te hebben hoe hier meer om te gaan. Maar als je het mij vraag is het geen 80% voor ons vs 20% dat we het niet winnen. Maar gewoon 50% 50% je weet nooit hoe er naar gekeken wordt en hoe de uitleg is. DAarom is een rechtzaak belangrijk maar nooit zeker wat de uitkomst is.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• onetime
  • Niet online
@MeZZiN Je hebt mijn reactie hier vlak boven gemist? Vandaar dat ik steeds naar de europese regels verwijs, dan is iedere twijfel automatisch in het voordeel van de consument.

• MeZZiN
Niet gemist alleen ben zelf altijd van het voorzichtige dus neem niets aan dus ook niet of ze de europese regels volgen of alleen nederlands recht het is wel de kanton rechter voor de eerste ronde en het gaat bij de eerste ronde alleen over een niet betaalde factuur.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:59
Eventueel interessant/leuk om een vraag toe te voegen waarom ze in alle correspondentie volledig voorbijgaan aan hun eigen ATO...
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:06:

[...]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23:08
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:06:

[...]
Ik zou: Enexis ziet geen reden om het standpunt te herzien en wij ook niet, daar hebben wij geen rechtsbijstandsverzekeraar of Juridisch loket voor nodig.

veranderen in:
Wij maken u op voorhand duidelijk dat wij de door u aangehaalde faktuur zullen afwijzen en betwisten.

En niks zeggen over ondersteuning, dan kun je daar altijd later nog op terugvallen. Nu hebben ze de gelegenheid geboden en er zelfs opgewezen dat je deskundige ondersteuning kan inroepen en dat bevestig je met bovenstaande.

• jerh
MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 13:28:
[...]

Nee maar zolang er geen uitspraak is kan het gewoon op verschillende manieren worden uitgelegd. Waarbij de leveranciers wel erg liberaal genomen met de tekst en wij toch een better begrijp lijken te hebben hoe hier meer om te gaan. Maar als je het mij vraag is het geen 80% voor ons vs 20% dat we het niet winnen. Maar gewoon 50% 50% je weet nooit hoe er naar gekeken wordt en hoe de uitleg is. DAarom is een rechtzaak belangrijk maar nooit zeker wat de uitkomst is.
@Bram-Bos Ik ben het daar wel mee eens. De rechter zal ongetwijfeld in zijn achterhoofd de maatschappelijke normen meenemen en daar zit Netbeheer met het kostenveroorzakersprincipe ook op te sturen. Vergis je daar niet in.

Acties:
  • +3Henk 'm!
@jerh: Zeker. Maar mijn punt zou dan blijven dat het kostenveroorzakersprincipe een beginsel is waarop je als wetgever regels en wetten structureert, naast andere afwegingen.

Bovendien: in de huidige huidige regelgeving (TCG) wordt dat principe ook al toegepast: jij veroorzaakt de kosten als je verzoekt om verwijdering.

Een rechter die het kostenveroorzakersprincipe als hoofdargument zou gebruiken om een afnemer te verplichten tot betalen ondanks het feit dat zij geen opdracht had gegeven tot verwijdering, maakt een politieke afweging, geen juridische.

Ergo: kostenveroorzakersprincipe is een beginsel voor de wetgevende macht, niet voor de rechterlijke macht.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 19-04-2019 14:22 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jerh
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:21:
@jerh: Zeker. Maar mijn punt zou dan blijven dat het kostenveroorzakersprincipe een beginsel is waarop je als wetgever regels en wetten structureert, naast andere afwegingen.

Bovendien: in de huidige huidige regelgeving (TCG) wordt dat principe ook al toegepast: jij veroorzaakt de kosten als je verzoekt om verwijdering.

Een rechter die het kostenveroorzakersprincipe als hoofdargument zou gebruiken om een afnemer te verplichten tot betalen ondanks het feit dat zij geen opdracht had gegeven tot verwijdering, maakt een politieke afweging, geen juridische.

Ergo: kostenveroorzakersprincipe is een beginsel voor de wetgevende macht, niet voor de rechterlijke macht.
Grotendeels mee eens, maar als we in de grijze vlekken van de wetgeving terecht komen, dan kan het echt een rol spelen. De interpretatie is best ingewikkeld, kijk maar naar de uitspraak van de GE en die zouden nog in de materie moeten zitten.

Vandaag mijn opmerking.

Acties:
  • +3Henk 'm!
De kosten worden niet veroorzaakt door de ex-afnemer.

De kosten voor verwijdering van de gasaansluiting wanneer er geen afnemer bekend is worden, voor zover de verwijdering verplicht is, veroorzaakt door de wetgeving waaraan de netbeheerder zich moet houden.

Ten eerste volgt nergens uit de wetgeving dat verwijdering noodzakelijk is. De netbeheerder zal wel het veiligheidsniveau zoals dat in de normen is vastgelegd moeten handhaven voor aansluitingen die niet in gebruik zijn. De keuze tussen verwijderen of handhaven zonder dat er inkomsten tegenover staan is een economische afweging van de netbeheerder. Slechts in een héél mager KIWA rapport wordt aangegeven dat een ongebruikte aansluiting waarvoor niet wordt betaald, onveiliger zou zijn dan een gebruikte of ongebruikte aansluiting waarvoor nog wel vastrecht wordt betaald. Nergens wordt in dat KIWA rapport echter aangegeven hoe groot dat verschil in (on)veiligheid is en tevens geeft het rapport niet duidelijk aan waarom het niet voldoende veilig is om de ongebruikte aansluiting te laten voldoen aan de NEN-normen.

Ten tweede is een verplichting die voor de netbeheerder vanuit de wetgeving volgt (zoals de netbeheerders stellen) simpelweg géén verplichting voor de consument. Ook niet een betalingsverplichting die buiten elke overeenkomst valt.

Het kostenveroorzakersprincipe wordt met bovenstaande waarschijnlijk van tafel geveegd door een rechter. Ik denk niet dat een rechter het een goed idee vindt om de kosten van wettelijke verplichtingen voor de netbeheerder bij de consument neer te leggen.

Kosten veroorzaakt door iets wat je niet wil, waar je geen opdracht voor geeft, geen overeenkomst voor hebt en waarvan de eventuele wettelijke "verplichting" geldt voor een andere partij (de netbeheerder)....

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

jerh schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:10:
[...]

Ik zou: Enexis ziet geen reden om het standpunt te herzien en wij ook niet, daar hebben wij geen rechtsbijstandsverzekeraar of Juridisch loket voor nodig.

veranderen in:
Wij maken u op voorhand duidelijk dat wij de door u aangehaalde faktuur zullen afwijzen en betwisten.

En niks zeggen over ondersteuning, dan kun je daar altijd later nog op terugvallen. Nu hebben ze de gelegenheid geboden en er zelfs opgewezen dat je deskundige ondersteuning kan inroepen en dat bevestig je met bovenstaande.
Ik denk dat mijn uitspraak veel sterker is, we zijn uitgediscussieerd en Enexis weet waar ze aan toe is. Wij gaan echt niet voordat de factuur komt een rechtsbijstandsverzekeraar of Juridisch loket meer raadplegen :N Laat ze maar komen oOo

• MeZZiN
Het principe wat we hier in het topic aan vast houden is de veroorzaker betaald en dat zijn wij zeker niet we willen alleen geen dienst afnemen. Zou lekker worden ziggo ik wil geen internet oh dat kan maar dan moet ik wel de kabel er uit halen omdat misschien gevaarlijk kan zijn. En dit zijn de kosten.

Ik snap dat gas wel iets anders is dan stroom / kabel maar toch praktisch gezien niet heel veel verschil.

Dus natuurlijk moet het een keer er van komen dat een rechtzaak komt maar voor ons zeker omdat de bedrijven geen klap verder uitvoeren mag dat nog wel wat jaren wachten. Een paar brieven afwijzen en negeren is goed te doen.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +1Henk 'm!
@MeZZiN: wanneer ga je nu zelf in de actie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jitta
Je bent me voor, precies dat.
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 14:21:

• onetime
  • Niet online
En dan geef je de inhoudelijke argumenten en sluit af met het europese "onduidelijk = voordeel klant" en je bent er. Is de rechter in principe ook snel klaar en kan hij de 170 pagina's van liander even doorbladeren en "weggooien".

• MeZZiN
Bram-Bos schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:29:
@MeZZiN: wanneer ga je nu zelf in de actie?
over een week of 2-3 voor nu heb ik nog een keuken project met gas plaat die nog niet vervangen is. Dus daar wacht het alleen op. Maar goed ben ook niet de snelste met verbouwen dus pin me er niet op vast :+

MeZZiN wijzigde deze reactie 19-04-2019 15:40 (12%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

MeZZiN schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:39:
[...]

over een week of 2-3 voor nu heb ik nog een keuken project met gas plaat die nog niet vervangen is. Dus daar wacht het alleen op. Maar goed ben ook niet de snelste met verbouwen dus pin me er niet op vast :+
Liander is niet zo vlotjes in de communicatie, dus als je nu vast wat stuurt, kan je na je keuken project met hun antwoord aan de gang ;) (een reactie laat wel eens een paar maanden op zich wachten daar )

Erwin_83 wijzigde deze reactie 19-04-2019 15:42 (6%)

• MeZZiN
waarschijnlijk wel ja maar goed de kosten per maand zijn niet zo hoog dat ik me daar echt zorgen over maakt maar stoppen gaan we wel er mee.

Tesla MX - Leaf 2.zero

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Wij zijn van de principes, niet de kosten ;)

Of Liander vast een beetje uitdagen en vragen hoe te handelen als je gasloos gaat binnenkort .

Erwin_83 wijzigde deze reactie 19-04-2019 15:46 (52%)

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22-05 22:50
Goedemiddag, ik volg jullie posts met grote belangstelling en vind jullie volhardendheid bewonderingswaardig! Chapeau hiervoor!!

Hoe dit in mijn situatie straks zal uitpakken ben ik zeer benieuwd naar en vraag jullie mening hier dan ook hoe ik dit het beste aan zou moeten pakken.
Na het plaatsen van een nieuwe aanbouw en grondige renovatie van het oude woonhuis, zal ik geen gas meer nodig hebben. Maar waar de gasmeter zich nu bevind zal er na de renovatie geen plek meer voor zijn. Dus anders dan in de meeste gevallen die ik hier voorbij zie komen staat de meter me wél in de weg.
De meter moet dus óf naar een andere plek óf in z'n geheel verwijdert worden, wat uiteraard de voorkeur heeft. Is een dergelijke situatie hier al besproken? Zo niet, hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Naar mijnaaansluiting.nl en betalen. Helaas. De meeste hier zijn gasloos en boeit het niet of en wat er met de aansluiting gebeurd.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 19-04-2019 15:48 (49%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoofie
DeWâl schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:46:
Goedemiddag, ik volg jullie posts met grote belangstelling en vind jullie volhardendheid bewonderingswaardig! Chapeau hiervoor!!

Hoe dit in mijn situatie straks zal uitpakken ben ik zeer benieuwd naar en vraag jullie mening hier dan ook hoe ik dit het beste aan zou moeten pakken.
Na het plaatsen van een nieuwe aanbouw en grondige renovatie van het oude woonhuis, zal ik geen gas meer nodig hebben. Maar waar de gasmeter zich nu bevind zal er na de renovatie geen plek meer voor zijn. Dus anders dan in de meeste gevallen die ik hier voorbij zie komen staat de meter me wél in de weg.
De meter moet dus óf naar een andere plek óf in z'n geheel verwijdert worden, wat uiteraard de voorkeur heeft. Is een dergelijke situatie hier al besproken? Zo niet, hoe kan ik dit het beste aanvliegen?

Bedankt alvast!
Daar zijn we hier ook vrij duidelijk in.
Op het moment dat je het gas opzegt en de meter zit niet in de weg, dan moet de netbeheerder maar zien wat hij met dat ding doet.
Zit hij echter wèl in de weg, dan verandert er niets aan de situatie zoals die altijd geweest is: contact opnemen met de netbeheerder, meter laten verplaatsen, factuur betalen.
Of, als je geen gas meer nodig hebt, meter laten verwijderen.
Je bent dan wel 6 à 700 euro kwijt, maar je hebt ook geen gasmeter meer, en dat is waar het in dat geval om gaat :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• onetime
  • Niet online
@DeWâl Als het gat in de vloer groot genoeg is kan je de meter met de leiding eventueel onder de vloer leggen. En na de meter zelf afdoppen. De gasleiding mag niet gaan lekken, dan ben je de sjaak. Dus als je een gele kunsstof mantel om de leiding hebt zitten is het misschien theoretisch mogelijk. De leiding mag zeker niet knikken en nauwelijks buigen.
Bij een ijzeren gasleiding zul je zeker verwijdering via mijnaansluiting.nl moeten aanvragen.

Acties:
  • +5Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:55:
@DeWâl Als het gat in de vloer groot genoeg is kan je de meter met de leiding eventueel onder de vloer leggen. En na de meter zelf afdoppen. De gasleiding mag niet gaan lekken, dan ben je de sjaak. Dus als je een gele kunsstof mantel om de leiding hebt zitten is het misschien theoretisch mogelijk. De leiding mag zeker niet knikken en nauwelijks buigen.
Bij een ijzeren gasleiding zul je zeker verwijdering via mijnaansluiting.nl moeten aanvragen.
Dit lijkt me een heel onverstandig en onverantwoord advies.

• oZy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:26
@DeWâl Wanneer is je renovatie gepland? Wellicht dat alle inspanningen in dit topic, de politiek en de GE leiden tot een verlaging van het verwijderingstarief.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:43
oZy schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 16:01:
@DeWâl Wanneer is je renovatie gepland? Wellicht dat alle inspanningen in dit topic, de politiek en de GE leiden tot een verlaging van het verwijderingstarief.
Verlaging zou niet zo snel gebeuren.

Vooralsnog zie ik alleen draconische verhogingen van de tarieven. Stedin vraagt nu € 771,20 (incl BTW) voor verwijdering. Dat was nog geen twee jaar geleden € 623,- . Enexis heeft het oude tarief zo'n beetje verdubbeld en Liander denkt ook dat de inflatie 20% is.

Een rechterlijke uitspraak verwacht ik op korte termijn niet en van de politiek hoef je ook niet zoveel te verwachten.

Edit:
zo kan het ook: https://www.alblasserdams...olenstraat-in-kinderdijk/

drielp wijzigde deze reactie 19-04-2019 16:55 (8%)

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4Henk 'm!

• SRI
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20-05 11:03
Heerlijk ik probeer mijn gasovereenkomst nu te beëindigen (contract einddatum bij Delta). En dan meld ik dat ik ze ook machtig om mijn ATO bij de netbeheerder op zeggen en dan gaan zij zeggen dat ik daarvoor bij Liander moet zijn. Vervolgens zegt Liander weer dat ik bij mijn leverancier moet.

Eerst zei iemand van hun klantenservice zelfs dat ik wettelijk niet mijn leverantie contract voor gas mag stopzetten zonder eerst mijn aansluiting te laten verwijderen.

Lijkt haast wel of de leveranciers en de netbeheerders onder een hoedje spellen om te proberen voorkomen dat mensen dit doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SRI
DeWâl schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:46:

Bedankt alvast!
Deze situatie staat keurig beschreven in de flow diagram bij de topicstart: https://www.polderhuis.or...vaste-lasten-voor-gas.pdf

Tweede item naar rechts, helaas gewoon betalen want jij wilt hem weghebben in dit geval.

Acties:
  • +2Henk 'm!
SRI schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:22:
Heerlijk ik probeer mijn gasovereenkomst nu te beëindigen (contract einddatum bij Delta). En dan meld ik dat ik ze ook machtig om mijn ATO bij de netbeheerder op zeggen en dan gaan zij zeggen dat ik daarvoor bij Liander moet zijn. Vervolgens zegt Liander weer dat ik bij mijn leverancier moet.

Eerst zei iemand van hun klantenservice zelfs dat ik wettelijk niet mijn leverantie contract voor gas mag stopzetten zonder eerst mijn aansluiting te laten verwijderen.

Lijkt haast wel of de leveranciers en de netbeheerders onder een hoedje spellen om te proberen voorkomen dat mensen dit doen.
Maar het is nu dus wel gelukt? Per wanneer opgezegd?

Acties:
  • +3Henk 'm!
@SRI:

Gewoon nogmaals je machtiging tot opzeggen van de ATO aan Delta sturen, met daarbij een verwijzing naar artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden van alle netbeheerders, en die AV als bijlage toevoegen. En melden dat je er vanuit gaat dat je wens tot opzegging
van de ATO correct wordt verwerkt.

Jij hebt dan aan de vereisten voor opzegging voldaan. Wordt het niet goed verwerkt? Dat is dan geheel niet jouw probleem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• markiemannie
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-05 13:36
SRI schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 17:22:

Ik heb bij delta hetzelfde gehad, in mijn geval is de gasaansluiting al jaren verzegeld (door vorige bewoners) dus ik kon niet eens gas afnemen, zelfs als ik dat zou willen.
Na wat aandringen bij de klantenservice hebben ze het doorgezet naar de backoffice die dit wel heeft geregeld. Ik heb uiteindelijk nooit meer een cent betaald voor gas.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:01
onetime schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 15:55:
Dat is idd een heel slecht plan om aan de gasaansluiting te gaan rommelen, ik snap ook niet waarom dit adviseert.

Wat mij opvalt is dat je gisteren in een topic over pv ook al zaken aan het adviseren was die die ondertussen achterhaald zijn.

Het lijkt mij wel een slim plan als je dingen gaat adviseren die wel veilig zijn.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:01
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 12:15:
Het dossier van mijn zoon is weer uitgebreid.

Mijn zoon heeft een reactie terug naar aanleiding van het klachtenformulier.

[...]

Ze gaan helemaal niet in op het feit dat ze onaangekondigd langs komen. Misschien ook maar beter zo, want dan wordt er buiten afgesloten, want binnen afsluiten is maar voor 1 jaar :9
Op zich zit er wel een kleine tegenstrijdigheid in je argumentatie, je geeft namelijk aan dat ze volgens de ATO minimaal 5 dagen van tevoren een afsraak moeten maken en een paar regels later dat je niet gebonden bent aan de ATO omdat deze al een poos beëindigd is.

• Basement
Nielson schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 20:31:
[...]
Op zich zit er wel een kleine tegenstrijdigheid in je argumentatie, je geeft namelijk aan dat ze volgens de ATO minimaal 5 dagen van tevoren een afsraak moeten maken en een paar regels later dat je niet gebonden bent aan de ATO omdat deze al een poos beëindigd is.
Hij is ook niet meer aan de ato gebonden. Die 5 dagen staan in de algemene voorwaarden van de netbeheerders. De Ato is iets anders dan de algemene voorwaarden.

4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Nielson en @Basement: eigenlijk zou @ZuinigeRijder moeten verwijzen naar artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB, wat hij eerder richting Enexis ook deed. Dat is dezelfde tekst als in de bijlage bij de AV die bij de ATO hoort, maar deze geldt dus ook als er geen ATO (en dus geen AV) meer is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:01
Volgens mij heb ik niet goed gekeken want dat geeft @ZuinigeRijder inderdaad ook aan.
Nielson schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 21:18:
Volgens mij heb ik niet goed gekeken want dat geeft @ZuinigeRijder inderdaad ook aan.
ZuinigeKijker

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Lanzarote
  • Laatst online: 29-04 18:52
Inmiddels heb ik weer een reactie van rendo.

Na aanleiding van onderstaande reactie van rendo (met AV, ATO, Tarievencode gas als pdf bijgesloten)….
Geachte heer Lanzarote,

Hierbij ontvangt u onze reactie op uw mailbericht van 15 maart Jl. waarin u betwist dat RENDO de
kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting bij u in rekening brengt. Wij zullen een nadere
toelichting geven op hetgeen wij hebben gedaan (in reactie op uw vragen) en op grond waarvan
wij de kosten bij u in rekening hebben gebracht.

Om te beginnen hebben wij uw woonadresgegevens uit het Kadaster gehaald. Dit is een
openbaar register en wij gebruiken deze gegevens voor onze wettelijke taak welke wij als
netbeheerder hebben. Derhalve handelen wij binnen de regels van de Algemene Verordening
Persoonsgegevens (AVG). Dan aangaande de gasaansluiting. Dit betrof een actieve, ofwel
onder druk staande, gasaansluiting op het adres <adres verwijderd>. Met het verkrijgen van het
eigendom verkreeg u de lusten en lasten van het onroerend goed waaronder begrepen de
perceelsgebonden aansluit- en transportovereenkomst (ATO) ten behoeve van de gasaansluiting
en de bijbehorende Algemene Voorwaarden. Voor de volledigheid treft u deze in de bijlage aan.

Zoals wij in onze eerdere correspondentie hebben aangegeven is u meerdere malen verzocht
om een keuze te maken om een energieleverancier te contracteren danwel verwijdering aan te
vragen. De actieve aansluiting kan op grond van artikel 2 ATO alsmede artikel 10 Gaswet niet
actief doch ongebruikt blijven. Om die reden heeft RENDO de gasaansluiting verwijderd op grond
van haar wettelijke taak zoals bedoeld in artikel 10 Gaswet alsmede artikel 11 Algemene
Voorwaarden. De aansluiting en de meetinrichting is eigendom van de netbeheerder waarbij
werkzaamheden door ons kunnen worden uitgevoerd, één en ander zoveel mogelijk na
voorafgaande mededeling. Dit conform artikel 5.1 van de Algemene Voorwaarden. Het klopt
inderdaad dat u heeft aangegeven medewerking te willen verlenen echter alleen onder de
voorwaarde dat RENDO op eigen kosten de aansluiting gaat verwijderen.
De RENDO monteurs hebben in overleg met de destijds aanwezige mensen op het complex,
toegang verkregen en ook dit is op een legitieme wijze gebeurt. RENDO beschikt over een
sleutel om toegang te krijgen tot de meterkast, dit ook in het kader zoals hiervoor beschreven.

De kosten voor verwijdering worden bij u in rekening gebracht op grond van de volgende artikelen.
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen. "

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd op grond waarvan RENDO
conform haar wettelijke taak heeft gehandeld en de kosten hiervoor bij u in rekening te hebben
gebracht. RENDO zal het incassoproces verder voortzetten en om verdere incassokosten te
voorkomen willen wij u verzoeken om de factuur per omgaande te voldoen

Met vriendelijke groet,

N.V. RENDO
...heb ik onderstaande reactie teruggezonden.
Geachte heer <Teamleider Klant & Markt>,

Dank voor uw reactie en de bijlagen. Die bijlagen kende ik grotendeels al en dat is ook de reden waarom ik de factuur betwist.
Uw reactie doet mij dus ook niet van mijn standpunt veranderen. Ondanks dat wij geen enkele overeenkomst met elkaar hebben, zal ik dit nog even kort toelichten.

Model-aansluit-en-transportovereenkomst.pdf
"7. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd."

Zoals u weet heb ik geen ATO. Ik heb nooit een gasleverancier gehad op dit adres en is er ook geen leveringsovereenkomst tot stand gekomen. Dit is de basis voor de ATO en niets anders.
Bovenstaande onderschrijft dit heel duidelijk. Uw schrijven dat u mijn gegevens via het kadaster hebt opgevraagd bevestigd dit nogmaals. Wanneer er een ATO was geweest tussen mij en Rendo, had ik immers in het aansluitingenregister gestaan.

"9. Dit document geldt als bevestiging van een aansluit- en transportovereenkomst die tot stand is gekomen door middel van de aanmelding via een leverancier. Indien de kleinverbruiker het niet eens is met deze afspraken, dan dient hij dit binnen 14 dagen nadat hij hiervan kennis heeft kunnen nemen, schriftelijk aan de netbeheerder te laten weten. In het laatste geval mag de netbeheerder de dienstverlening onmiddellijk opschorten en/of staken. Dat betekent dat er geen elektriciteit en/of gas kan worden verbruikt uit of ingevoerd op het net."

Er is nimmer iets tot stand gekomen, ik heb mijzelf nooit aangemeld. Zie hierboven.

Kadaster en AVG
"Om te beginnen hebben wij uw woonadresgegevens uit het Kadaster gehaald. Dit is een
openbaar register en wij gebruiken deze gegevens voor onze wettelijke taak welke wij als
netbeheerder hebben. Derhalve handelen wij binnen de regels van de Algemene Verordening
Persoonsgegevens (AVG)."

Met betrekking tot uw verklaring dat u mijn gegevens uit het kadaster heeft ontvangen, graag ontvang ik van u een kopie van uw aanvraag bij het kadaster welke uw verklaring voor het opvragen van mijn gegevens kan ondersteunen.

Toegang
"De RENDO monteurs hebben in overleg met de destijds aanwezige mensen op het complex,
toegang verkregen en ook dit is op een legitieme wijze gebeurt. RENDO beschikt over een
sleutel om toegang te krijgen tot de meterkast, dit ook in het kader zoals hiervoor beschreven."

Toegang tot het complex zou kunnen. Toegang tot jullie leidingen welke buiten op het terrein (in de grond) liggen idem.
Toegang tot de persoonlijke (afgesloten) meterkast behorende bij mijn box niet en jullie overtreden hiermee jullie eigen voorwaarden (6.2.4.5, zie hieronder) door mij niet van tevoren op de hoogte te stellen.
Dat ik geen rekening wenst te ontvangen voor de werkzaamheden is dan weer géén reden voor Rendo om te verzuimen een afspraak te maken.

"6.2.4.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op
verzoek van de netbeheerder, maakt de netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene. "

Algemene-voorwaarden-voor-aansluiting-en-transport-elektriciteit-en-gas-voor-kleinverbruik.pdf
"Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Aansluit- en transportovereenkomst: de afspraken tussen de netbeheerder en de contractant betreffende het in stand houden van de aansluiting en/of het transport van elektriciteit en/of gas naar en/of van het punt waarop de installatie van de contractant op het (gastransport)net van de netbeheerder is aangesloten;

Aansluiting: de kabel of leiding die door de netbeheerder wordt beheerd, die de installatie van de contractant met het (gastransport)net verbindt en alle door de netbeheerder in of aan die kabel of leiding aangebrachte apparatuur;

Contractant: degene die een aansluit- en transportovereenkomst met de netbeheerder is aangegaan of wil aangaan ten behoeve van:
a. een aansluiting voor elektriciteit met een maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3x80A, niet zijnde een aansluiting als bedoeld in artikel 1, lid 2 of lid 3 van de Elektriciteitswet 1998, en/of

b. een aansluiting voor gas met een totale maximale capaciteit van ten hoogste 40 m3(n) per uur; "

Hier wordt duidelijk uitgelegd wat een contractant is en wat de ATO inhoudt. Beiden voor mij niet van toepassing.
Ik ben in het verleden geen leveringsovereenkomst met bijbehorende ATO aangegaan, ik heb dit bovendien ook nooit willen doen en zoals u wellicht duidelijk is, wil ik die in de toekomst ook niet aangaan.

De wet is hier ook heel duidelijk in, zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037923/2019-03-15

Er is geen enkele overeenkomst tussen mij ‘Aangeslotene’ en een netbeheerder, in dit geval Rendo.
Als er enige vorm van ‘gewoonterecht’ zou zijn geweest, was dat minimaal in de wetgeving danwel in de ATO beschreven.

Artikel 5.3 waar u naar verwijst
"5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen. "

Artikel 10 van de Gaswet, noch andere artikelen in de Gaswet leggen u de verplichting op de gasaansluiting en meetinrichting te verwijderen als deze niet langer gebruikt zal worden. Dit kan niet anders dan uw eigen beleidsmatige interpretatie van uw verantwoordelijkheid op basis van de Gaswet zijn.
Los daarvan betekent een wettelijke verplichting van Rendo niet automatisch een verplichting aan mijn kant om voor de kosten die daaruit voortkomen te betalen, helemaal niet temeer ik geen enkele overeenkomst met Rendo ben aangegaan en er geen enkele grondslag is mij deze kosten in rekening te brengen.
Bovendien, mocht ik wel een ATO hebben, dan is het dubieus dat Rendo hiervan kosten in rekening brengt: Zie de uitspraak van de geschillencommissie gas waarbij de noodzaak tot verwijderen niet duidelijk gemaakt kan worden en de commissie bovendien oordeelt dat de netbeheerder de kosten voor verwijdering van de meetinrichting niet in rekening mag brengen.

Artikel 5.3 komt uit de ATO, welke dus voor mij niet van toepassing is, maar u geeft aan dat u op basis van punt b mij de kosten voor verwijdering in rekening brengt.
Mijn ‘handelen’ is hier niet van toepassing en het ‘nalaten’ evenmin en bovendien al helemaal niet redelijkerwijs. Nergens maar dan ook nergens staat beschreven dat ik verplicht bent een leveringscontract voor levering van gas aan te gaan, danwel opdracht te geven voor het verwijderen van een aansluiting/meetinrichting.
Maar bovenal: ik hebt nooit een ATO gehad, dus de algemene voorwaarden die horen bij de ATO zijn in het geheel niet van toepassing. En ook het tarievenblad, behorende bij die ATO waarnaar in de AV verwezen wordt is dus per definitie niet op mij van toepassing.
De tarievencode gas is geen document waaruit een betalingsverplichting kan volgen. Het schrijft alleen voor op welke wijze de netbeheerder kosten mag rekenen wanneer er een titel is om kosten in rekening te brengen.
Dat Rendo haar wettelijke taak uitvoert is prima. Dat Rendo daarbij zelf mogelijk de geldende wet- en regelgeving overtreden hebben is natuurlijk niet prima. In elk geval is de factuur volkomen onterecht.

Perceelsgebonden ATO
"...onder druk staande, gasaansluiting op het adres <adres verwijderd>.
Met het verkrijgen van het eigendom verkreeg u de lusten en lasten van het onroerend goed waaronder begrepen de perceelsgebonden aansluit- en transportovereenkomst (ATO) ten behoeve van de gasaansluiting en de bijbehorende Algemene Voorwaarden Voor de volledigheid treft u deze in de bijlage aan."

Dit is wat netbeheer nederland schrijft over de perceelsgebonden ATO:
“Op het moment dat u een huis/pand betrekt, moet u een aansluit- en transportovereenkomst met de regionale netbeheerder ter plaatse aangaan.
Op het moment dat u het huis/pand weer verlaat, moet de aansluit- en transportovereenkomst worden opgezegd. Een aansluit- en transportovereenkomst is dus “perceelsgebonden”. (Zie hierna.)

Een leveringsovereenkomst is “persoonsgebonden”. Deze overeenkomst loopt bij een verhuizing in principe gewoon door op het nieuwe adres. U hoeft alleen uw verhuizing aan uw leverancier door te geven.
Het contracteren van een erkende meetverantwoordelijke hoeft u zelf niet te doen; dit doet de netbeheerder voor u, tenzij u de netbeheerder uitdrukkelijk aangeeft dat u dit zelf regelt.”

Mocht de vorige eigenaar een ATO hebben gehad (wat niet het geval is), dan is duidelijk dat deze bij verkoop is beëindigd. Het kan redelijkerwijs niet worden verwacht van een koper om een eventuele persoonsgebonden ATO van een vorige eigenaar op te zeggen. Dat kan ook niet want ‘persoonsgebonden’ en koper is geen partij in deze overeenkomst.

Bovendien heeft koper geen weet van een eventueel aanwezige ATO (met de verkoper) en wordt daar ook niet vroegtijdig over geïnformeerd door de netbeheerder. Bij verkoop en aanwezigheid van een ATO heeft de netbeheerder 10 dagen de tijd gehad om dit met de verkopende partij af te handelen. Als de netbeheerder dit verzuimd, is dat de koper redelijkerwijs niet aan te rekenen en is dit voor volledige verantwoordelijkheid van de netbeheerder en niet voor rekening van de consument.
Op basis van bovenstaande quote uit de ATO mag koper er bovendien vanuit gaan dat het pand ATO vrij wordt overgedragen, wellicht tenzij daar iets specifieks over is afgesproken in de koopovereenkomst en dat is in dit geval niet van toepassing.

Aanvullende vragen.
A ) Inmiddels ook nog een vraag van de consumentenbond, aangezien deze partij hier ook vraagtekens bij heeft. De consumentenbond is overigens de organisatie waar u in een eerder schrijven naar verwees als de partij die betrokken is geweest bij de totstandkoming van de ATO.
Uw laatste schrijven heb ik afgelopen zaterdag doorgezonden aan de consumentenbond en vanmiddag werd ik hierover teruggebeld door een alleraardigste medewerkster van de juridische afdeling.
Het meeste is hierboven al besproken, dus ik zal niet in herhaling vallen, maar de medewerkster had nog een specifieke vraag en dat gaat over het volgende.
Dat Rendo de veiligheid van het netwerk moet waarborgen is prima. Zowel de leidingen als de meetinrichting zijn eigendom van Rendo. Waar staat beschreven dat kosten voor onderhoud en/of werkzaamheden aan het gasnet (specifiek met betrekking tot de veiligheid), eigendom van de netbeheerder, doorberekend kunnen worden aan de consument indien er nimmer een overeenkomst met een gasleverancier is geweest (wat de basis is voor een ATO)? En op basis waarvan meent Rendo dat hierbij de leiding afgekoppeld moet worden en de meter verwijderd moet worden?
De consumentenbond is eveneens van mening dat er geen enkele overeenkomst is tussen mij en de netbeheerder. Voorwaarden zijn verder niet van toepassing, rekening onterecht en ik krijg tot slot het advies deze vraag neer te leggen bij de ACM (wat ik inmiddels ook gedaan heb).

B ) Een medewerker van het Juridisch Loket heeft ook nog een tweetal specifieke vragen met betrekking tot uw laatste schrijven. Voor mijn gemak hier de hele quote met betrekking tot de vragen:
“Ze maken zich er wel erg makkelijk van af door te stellen dat het gewoonterecht betreft. Als dit werkelijk zo is dan zouden ze moeten kunnen onderbouwen op basis waarvan gesteld kan worden dat dit gewoonterecht is. Dit kan ons inzien slechts met zekerheid gesteld worden als dit in het verleden door een bevoegde instantie is bevestigd. Bijvoorbeeld in oudere rechtspraak over dit onderwerp. Kunnen zij niet aangeven waar zij dit gewoonterecht op baseren dan lijkt het eerder slechts hun standpunt. Daar kan uiteraard over gediscussieerd worden.

Verder is het opmerkelijk dat ze stellen dat u "verplicht bent" opdracht te geven voor verwijdering. Een opdracht geeft men vrijwillig als men daar de wil toe heeft. Als dit werkelijk een plicht is dan hebben ze ons inzien geen opdracht van u nodig. In dat geval zou RENDO toch gewoon de verwijdering kunnen afdwingen en de kosten bij u in rekening brengen? Het feit dat ze willen dat u opdracht hiertoe geeft doet ons vermoeden dat ze geen juridische mogelijkheden hebben dit af te dwingen zonder uw opdracht/toestemming. U hebt de wederpartij gevraagd u te overtuigen van deze verplichting. Door de reactie van de wederpartij bent u (en wij ook) niet overtuigd dat deze verplichting een zekerheid is. De wederpartij zal dus met sterkere argumenten op basis van aantoonbare stukken moeten komen of de zaak juridisch moeten afdwingen voor een rechter. Als ze bij de rechter wel met sterke, concrete grondslagen kunnen komen dan zouden zij die ook in dit stadium aan u moeten kunnen overhandigen. Ik zie immers niet in hoe zij een rechter gaan overtuigen met dit beknopte bericht aan u over gewoonterecht en impliciete verplichtingen.”

Graag ontvang ik de stukken m.b.t. het door u aangehaalde gewoonterecht en op welke stukken jullie dit baseren. Eveneens ontvang ik graag de concrete grondslagen, zodat ik dit weer kan terugkoppelen naar het Juridisch Loket.

Samengevat
Wij verschillen nog steeds van mening en u heeft mij, de consumentenbond, het Juridisch Loket en vele anderen (forum) tot dusver niet kunnen overtuigen dat de ATO automatisch overgaat van verkoper op koper.
U heeft mij ook geen bewijs kunnen verstrekken dat er een overeenkomst is tussen een vorige eigenaar en de Rendo waarin duidelijk staat vermeld dat er een speciale afspraak omtrent de overdracht van een eventuele ATO is gemaakt op een volgende eigenaar is gemaakt (Dit was een specifieke vraag van het Juridisch Loket naar aanleiding van mijn 1e mail aan hen).
Ook de makelaar heeft inmiddels navraag gedaan bij de vorige eigenaar en de vorige eigenaar weet te melden dat hij nimmer contact met Rendo heeft gehad over de gasaansluiting. Er is hem niets over een of andere speciale afspraak bekend en heeft in het verleden nergens opdracht voor gegeven.
Bij zowel de makelaar als de vorige eigenaar is niets bekend met betrekking tot een of andere speciale overeenkomst die over zou gaan van verkoper op koper en ook de koopovereenkomst van de vorige eigenaar is hier niets over terug te vinden.

Mijn standpunt blijft daarom dan ook ongewijzigd en ik blijf de rechtmatigheid van de factuur betwisten, deze is onterecht. Een incassoprocedure starten is daarom dan ook zinloos.
Buiten de reeds ontvangen factuur wijs ik bovendien eventuele toekomstige kosten af. Alle kosten die hier verder uit zullen voortvloeien zijn voor rekening van Rendo Netwerken.
Nb De eerste herinnering die ik onlangs ontving zal ik als niet verzonden beschouwen. Ik had de factuur immers betwist en uw reactie daarop was dat Rendo voornemens was om voor 1 april te reageren op mijn email. Om vervolgens ruim voor uw toegezegde reactie al een eerste herinnering te sturen is nogal ongewoon.

Met vriendelijke groet,

Lanzarote
In plaatst van antwoord te geven op de gestelde vragen komt rendo 2 weken na de ontvangstbevestiging met onderstaande reactie:
Geachte heer Lanzarote,

Dank voor uw reactie. Zoals u ook aangeeft zien wij geen aanleiding om ons ingenomen standpunt te veranderen. Uitgebreid elkaar te proberen te overtuigen heeft naar onze mening dan verder geen toegevoegde waarde.
RENDO zal de vordering overdragen aan de deurwaarder.

Met vriendelijke groet,

<naam verwijderd>
Teamleider Klant & Markt
Ik heb rendo verzocht alsnog reactie te geven op de gestelde vragen.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd...

• Stefan118
En de copie van de kadaster gegevens? Ook niet gekregen?

• onetime
  • Niet online
@Lanzarote Ik wens ze veel succes bij een deurwaarder...
Ze beantwoorden gerechtvaardigde vragen niet en ze negeren je correcte weerlegging van hun claim.

• onetime
  • Niet online
Basement schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 19:42:
[...] Dat is idd een heel slecht plan om aan de gasaansluiting te gaan rommelen, ik snap ook niet waarom dit adviseert.

Wat mij opvalt is dat je gisteren in een topic over pv ook al zaken aan het adviseren was die die ondertussen achterhaald zijn.

Het lijkt mij wel een slim plan als je dingen gaat adviseren die wel veilig zijn.
[geirriteerd]
Jij moet in ieder geval beter lezen. Ik noem opties en ik geef daarbij aan waar je aan moet denken.
Ik adviseer niet. Zeker niet om aan een gasaansluiting te gaan rommelen.

Ik heb vandaag nog de gele gasleiding hier onder de vloer opgetild. Een klein stukje om te voelen / proberen. Voelt aan als een zware slang. Kan dus makkelijk, beperkt, verplaatst worden. Dat spul komt nm gewoon van de rol.

Het lijkt er voor mij op dat je niet weet / begrijpt waar je het over hebt. In ieder geval geen ervarings kennis.
Zeker niet verder gelezen in het pv-topic? Staat nog een erg interessante reactie onder die je zeker hebt gemist.
Legitimeert mijn reacties daar helemaal. En de condities die ik in het pv-topic noemde ook maar vergeten? Niet fijn als je onjuiste dingen schrijft.

Het lijkt me een slim plan als je pas iets zegt als je het begrijpt en er ervaring mee hebt.

• Stoofie
onetime schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 02:52:
[...]

[geirriteerd]
Jij moet in ieder geval beter lezen. Ik noem opties en ik geef daarbij aan waar je aan moet denken.

Ik heb vandaag nog de gele gasleiding hier onder de vloer opgetild. Een klein stukje om te voelen / proberen. Voelt aan als een zware slang. Kan dus makkelijk, beperkt, verplaatst worden. Dat spul komt nm gewoon van de rol.

Het lijkt er voor mij op dat je niet weet / begrijpt waar je het over hebt. In ieder geval geen ervarings kennis.
Zeker niet verder gelezen in het pv-topic? Staat nog een erg interessante reactie onder die je zeker hebt gemist.
Legitimeert mijn reacties daar helemaal. En de condities die ik in het pv-topic noemde ook maar vergeten? Niet fijn als je onjuiste dingen schrijft.

Het lijkt me een slim plan als je pas iets zegt als je het begrijpt en er ervaring mee hebt.
Het is misschien wel zo dat de leiding makkelijk op te tillen is, en dat is ook zo als het een nieuwe invoer is, maar het is wel degelijk een slecht adviesplan.
De mantelbuis die eromheen zit, zit daar namelijk niet voor niets, in essentie zit die mantelbuis daar om te voorkomen dat er zich gas ophoopt onder de vloer.
Mocht er onverhoopt ergens in de invoer een lekkage ontstaan dan kan het gas, doordat er een mantelbuis omheen zit, zich niet ophopen onder de vloer.
En jij adviseert om de hele aansluiting onder de vloer te leggen zodat het gas daar wel kan komen?
Slecht plan, het is beter om naast de verbouwing een paar honderd euro te investeren in verwijdering...

• SRI
@Bram-Bos het lijkt nu met Delta gelukt te zijn. Ze waren niet erg happig om uberhaubt te bevestigen of zij nu ook daadwerkelijk de ATO bij Liander op zouden gaan zeggen. Zodoende heb ik naar Liander ook een melding gestuurd. Het gascontract loopt af op 14 mei dus ik ben benieuwd hoe het dan verder gaat.

Hierbij komt dat ik op dat moment ook het elektriciteitscontract van mijn vriendin (die bij mij komt inwonen) verhuis naar mijn huis om onder een opzegboete uit te komen. Zij had echter ook gas erbij (oxxio). En dat kostte me ook ruim een half uur bellen met de klantenservice voordat zij het in het systeem wouden zetten dat de verhuizing alleen gas zou bedragen.

Oxxio stelde hierbij zelfs dat het systeem zo is ingesteld dat het niet mogelijk zou zijn als je een actieve gas aansluiting hebt om alleen elektriciteit af te nemen. Maar uiteindelijk naar herhaaldelijk melden dat ik mijn ATO via mijn huidige leverancier aan het opzeggen was kon het toch. Onder voorbehoud dat ze mij nog eventueel terug zouden bellen als het toch niet mogelijk zou zijn.

@Ivow85 Na het gesprek met de klantenservice (eerst telefonisch waarin ze zeiden dat het niet kon) heb ik vervolgens dit met hun wel kunnen regelen via de chat. Vervolgens heb ik ze het ook nog een keer gemaild wat mijn exacte wens is (beëindigen gas + machtiging opzeggen ATO en opzeggen elektra zonder beëindiging van de ATO ivm verhuizing van een elektra contract naar mijn huis). In deze mail heb ik ze ook nogmaals om een bevestiging gevraagd zodat als Liander later komt klagen dat mijn ATO niet opgezegd zou zijn ik Delta hierop kan aanspreken.

SRI wijzigde deze reactie 20-04-2019 05:29 (20%)
Reden: Toevoeging extra reactie

• SRI
Heeft iemand eigenlijk ooit als eens bij de geschillencommissie aangekaart dat er (naar mijn mening) een best rare argumentatie is betreffende de onveiligheid van een niet gebruikte gasaansluiting?

Ze stellen dat een niet gebruikte gasaansluiting gevaarlijk is en zodoende verwijderd zou moeten worden. Echter als ik mijn maandelijkse +/- 16 euro betaal en geen gas afneem dan zou dit toch ook gevaarlijk moeten zijn? Wezenlijk lijkt mij dat er niks anders is. Of gaat de netbeheerder na een jaar geen gebruik je adviseren om voor je eigen veiligheid de gasafsluiting te laten afdoppen vanwege inactiviteit?

Doet mij bijna meer denken aan mafia praktijken, je hebt een prima rustig winkeltje, gaat nooit iets verkeerd of kapot, komt een mannetje langs die beschermingsgeld wilt, jij weigert en de volgende dag staat je winkel in de brand...

SRI wijzigde deze reactie 20-04-2019 05:46 (9%)

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

Stoofie schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 03:39:
[...]
De mantelbuis die eromheen zit, zit daar namelijk niet voor niets, in essentie zit die mantelbuis daar om te voorkomen dat er zich gas ophoopt onder de vloer.
Mocht er onverhoopt ergens in de invoer een lekkage ontstaan dan kan het gas, doordat er een mantelbuis omheen zit, zich niet ophopen onder de vloer.
Ik heb gisteren van Enexis geleerd dat dit misschien is om te voorkomen dat er ongedierte het huis instroomt. :+

• Stefan118
SRI schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 05:42:
Heeft iemand eigenlijk ooit als eens bij de geschillencommissie aangekaart dat er (naar mijn mening) een best rare argumentatie is betreffende de onveiligheid van een niet gebruikte gasaansluiting?

Ze stellen dat een niet gebruikte gasaansluiting gevaarlijk is en zodoende verwijderd zou moeten worden. Echter als ik mijn maandelijkse +/- 16 euro betaal en geen gas afneem dan zou dit toch ook gevaarlijk moeten zijn? Wezenlijk lijkt mij dat er niks anders is. Of gaat de netbeheerder na een jaar geen gebruik je adviseren om voor je eigen veiligheid de gasafsluiting te laten afdoppen vanwege inactiviteit?

Doet mij bijna meer denken aan mafia praktijken, je hebt een prima rustig winkeltje, gaat nooit iets verkeerd of kapot, komt een mannetje langs die beschermingsgeld wilt, jij weigert en de volgende dag staat je winkel in de brand...
Dit is niet raar.
De netbeheerder controleert zogenaamd alleen leidingen waarvoor betaald word.
Dus als jij 16 euro per maand betaald en geen gas afneemt (leegstandscontract) dan komen ze eens in de zoveel jaar met een snuffelaar langs voor 22 seconden.

Dan is jou de netbeheerder zijn leiding weer veilig voor een paar jaar.
Betaal je dat niet, dan lopen ze van het tuinpad van de buren terug naar de straat, slaan jou huis over en lopen het tuinpad van je andere buren weer op (rijtjeshuis). Dat alles in ongeveer 45 tot 60 seconden en ontploft het stukje leiding inclusief jou huis over 12 maanden.

• Stefan118
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 06:42:
[...]

Ik heb gisteren van Enexis geleerd dat dit misschien is om te voorkomen dat er ongedierte het huis instroomt. :+
Ja maar wat nu als al dat ongedierte zich ophoopt daar? Dan krijg je toch ook een gevaarlijke situatie?! Om op den duur maar niet te klagen over stank wat geen gaslucht is!
Krijgen we nog weer met dierenbescherming te maken omdat je ze in te kleine ruimtes opgesloten houd zonder eten en als je woning in een goede grond staat ook geen drinken...
Man wat een ellende!

Stefan118 wijzigde deze reactie 20-04-2019 06:55 (18%)

• SRI
Lees net deze post Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?" van @chumbinator, interessant dat ze dus iemand met een onveilige situatie laten zitten. Lijkt mij dat er sprake is van willekeur bij Liander en ze het argument gevaar dus vooral als angst- en drukmiddel inzetten om jou voor hogere kosten te laten betalen. Indien nodig ga ik deze situatie zeker nog eens voorleggen aan Liander als ze mij een duurdere verwijdering of afdopping proberen aan te smeren met als argumentatie dat het voor mijn eigen veiligheid is.

• Basement
onetime schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 02:52:
[...]

[geirriteerd]

Als jij niet wil dat ik het adviseren noem, maar opties geven, dan zal ik zeggen het zou slim om die optie;s niet te geven die niet veilig. Hoe jij ze ook beargumenteerd. De strekking blijft hetzelfde.

Over de optie van de gasmeter verplaatsen, wat JIJ thuis doet moet je helemaal zelf weten ( tot op bepaalde hoogte) maar het lijkt mij niet zo goed plan omdat als optie aan een ander voor te leggen. De Gas meter en slang is niet je eigendom, en daarom al zou je er al vanaf moeten blijven. De consequenties zijn niet te overzien als het misgaat, en dan ben jij wel aansprakelijk. Je moet het niet willen.

Als je zegt dat ik niet weet waar ik over praat, kan ik heel simpel over zijn.
Ik hoef geen ervaring met gas slangen en meters te hebben, om te weten dat je er vanaf moet blijven.

In het topic over pv, heb ik je zien reageren over een site over selectiviteit. Daarin gaf je aan dat die site niet correctie informatie gaf, en daar ben ik het met je eens.

• pokkie78
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:31
Toch blijft het een bijzonder mooi topic om te volgen :)

Zelf heb ik vorig jaar de gasmeter laten verwijderen (Enexis gebied) omdat ik de ruimte van de meter nodig had in de meterkast. Toen nog voor 350,77 EUR, waarom dat nu ineens 732,05 EUR is...werkelijk absurd zo'n stijging 8)7

Vanuit dat licht wil ik toch wel op de bijzondere reactie van Enexis laten weten hoe hier e.e.a. in de praktijk uitgevoerd is:

Er is bij de aansluiting aan de hoofdleiding (onder de stoep) een "kopgat" gemaakt, daar is mijn aansluiting botweg doorgeknipt/gesneden en het gedeelte met de aansluiting op de hoofdleiding afgedopt. Dit alles onder druk overigens.

In de meterkast is de gasmeter verwijderd en het gedeelte aansluitbuis wat daar bereikbaar was (koper 22mm aansluiting). Het laatste stukje koper is botweg dichtgeknepen. De gehele leiding tussen meterkast en aansluiting op de hoofdleiding zelf is "voor eeuwig" achter gelaten in de grond.

Hiervoor is vooraf een opname geweest (mannetje maakt foto van meterkast) en is het daadwerkelijk verwijderen door 3 man gedaan in ca. 1,5 uur tijd.

Ter illustratie:
De leiding voor in de grond met aftakking, de kniptank en de einddop die er later opgezet is. Diepte ca. 70cm onder maaiveld.

Hoe de leiding in de meterkast achtergelaten is:

7.560 WP zonnepanelen / WarmtePomp: Pana 12kW H T-Cap / gasloos

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

O dus de beestjes en het water komen pas na de castratie/ sterilisatie van je gasaansluiting.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 20-04-2019 08:46 (21%)

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:50
Slordig afgewerkt in de meterkast. Een eindkapje erop was beter geweest. Nu kan je nog een tijdje restjes gas ruiken in de meterkast.

Dat soort werkzaamheden, ook het verhelpen van een gaslek wordt altijd onder druk gedaan. Tenzij de druk te hoog is uiteraard, dan wordt het gas eerst afgefakkeld uit de leiding.

• Lanzarote
  • Laatst online: 29-04 18:52
Stefan118 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 00:00:
En de copie van de kadaster gegevens? Ook niet gekregen?
Nee, ook niet ontvangen inderdaad.
Overigens per post wel een 2e betalingsherinnering met 15 euro extra administratiekosten.
@Lanzarote: uitstekende reactie naar Rendo. Het patroon bij Rendo is dat ze één keer een soort van inhoudelijke reactie sturen, en daarna niet meer in discussie gaan, ongeacht wat je te berde brengt. Dat gebeurde bij @Stefshon, @hjpool en @Naalroc, en nu dus ook bij jou. Echter, als ze zouden willen dagvaarden, dan zullen ze daarin alsnog in moeten gaan op je buitengerechtelijke verweer. Daar zullen ze dan een harde dobber aan hebben.

• Vuiltje
En daarom komt er bij mij niemand binnen.
Wat een vreselijk knoeiwerk.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• MeZZiN
Zit net te kijken maar Rendo is maar een mini speler in de markt dus kans is dat hun legal department niet meer dan een jurist die per uur betaald word en ze willen niet veel betalen.

Vind wel grappig hoe ze deze award hebben kunnen krijgen https://www.rendonetwerke...kt-ccdna-award-aan-rendo/ hoe klant vriendelijk ze zijn....

Als er een deurwaarder komt dan betekend dat hij gaat kijken of ze het recht hebben het geld te mogen innen. Kans is groot dat hij zeker met je grote weerwoord dat hij het direct aan de rechter overlaat omdat er tot dat er een uitspraak is geen kans is op verhalen van het geld.

En dan is de kans heel groot dat rendo toch eieren voor zijn geld kiest en het dan permanent laat hangen en af en toe een blaf mailtje stuurt.

Onze laatste issue die wij hadden met een bijna deurwaarde zaak was dat op de val reep de tegen partij (die ons een factuur wilden doorbelasten van een dienst die niet goed geleverd was) opeens wel de factuur konden reduceren naar iets waar onze kosten die we zouden moeten gelijk waren aan de kosten van de zaak starten. Plus na een jaar irritatie over deze zaak maar ons verlies genomen kosten wogen niet meer op tegen verlies aan tijd.

Het was uiteindelijk iets van 600-700 euro. Als je een zaak start ben je dat al snel kwijt en dan heb je nog niets. Rendo gaat wel 2 keer na denken voor ze een echte zaak gaan starten met alle kennis die in dit topic verzameld is staan ze erg zwak plus ze laten ook nog veel steken vallen waardoor ze nog zwakker staan.

Oh trouwens erken in geen enkel moment dat je de incasso brieven gehad heb. Laat ze maar bewijzen dat ze ze verstuurd hebben. Daar hebben ze alleen al een stevige dobber aan omdat ze dat gewoon weg niet kunnen. Dus dan wordt het incasso traject ook niet goed ingezet. Ik heb zo al meerdere keren (en ik had die factuur ook niet gehad) incasso kosten kunnen wegstrepen gewoon weg omdat ze geen bewijs hadden dat ik ook daadwerkelijk de factuur gehad had. Een keer belde ze op je heb een factuur open staan van 100 euro + 40 euro incasso kosten. Wist van niets maar ze hadden fouten gemaakt in adres maar wil toch de kosten verhalen omdat ze de tijd besteed hadden mij te moeten bellen. Hun bedankt voor het opsturen van de factuur voor de eerste keer het bedrag betaald en klaar. Maar toch doorgaan om de extra kosten te willen verhalen. Gewoon aangegeven kun je bewijzen dat ik deze factuur eerder gezien had. Toen ging opeens hun incasso kosten naar beneden en tja dan weet je gewoon dat je gelijk heb.

MeZZiN wijzigde deze reactie 20-04-2019 23:10 (24%)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Lanzarote schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 10:58:
Nee, ook niet ontvangen inderdaad.
Overigens per post wel een 2e betalingsherinnering met 15 euro extra administratiekosten.
Ik zou met het beroep op de AVG al jouw gegevens bij hun bekend opvragen. Mogen ze niet weigeren.

Hun lastig, jij lastig.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Naar aanleiding van de mail van Liander een reactie gestuurd. Ik ben benieuw of ze hier op in gaan of dat ik alleen knip/plak werkjes terug krijg.

Mail Liander:
Geachte heer Erwin_83

Afgelopen tijd hebben wij contact gehad over het afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting. U bent het niet eens met ons afsluit- en verwijderbeleid in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt.

Bedankt voor uw geduld
Wij realiseren ons dat u lang moet wachten op antwoord. Wij bedanken u voor uw geduld.

Uw klacht
Tijdens ons contact over uw klacht spraken wij af dat wij de uitspraak van de Geschillencommissie Energie over een vergelijkbare klacht afwachten. De uitspraak in deze zaak zou mogelijk aanknopingspunten bieden voor uw klacht.

Uitspraak Geschillencommissie Energie
Met deze e-mail brengen wij u op de hoogte van de status van uw klacht en de uitspraak van de Geschillencommissie Energie. Recent hebben wij de uitspraak van de Geschillencommissie Energie ontvangen.

Korte samenvatting van de uitspraak
U kunt de uitspraak inzien op de website van de Geschillencommissie Energie: https://www.degeschillenc...3100/uitspraak-119641.pdf. In het kort komt de uitspraak op het volgende neer:

Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
De Geschillencommissie Energie merkt alleen de twee opties, die door Kiwa als veilig zijn aangemerkt, als de noodzakelijke handelingen aan.

Optie 1: Het verwijderen van de aansluiting inclusief de aansluitleiding en meteropstelling.
Optie 2: Het buiten gebruik stellen van de aansluiting volgens artikel 5.3 van de NEN 7244-7. Bij deze optie blijft een deel van de aansluitleiding in de grond achter.

Het tijdelijk afsluiten (verzegelen) is geen veilige permanente oplossing die Liander bij de beëindiging van de overeenkomst moet aanbieden.
De Geschillencommissie Energie oordeelt ook dat de netbeheerder beide opties aan de afnemer moet aanbieden. De kosten die horen bij de gekozen optie moet de afnemer vervolgens betalen.
Kiest de afnemer voor optie 2, maar oordeelt de netbeheerder dat de aansluiting in zijn geheel moet worden verwijderd, dan moet de afnemer hieraan meewerken. De afnemer moet dan de kosten, die verbonden zijn aan de optie van zijn keuze, betalen.

Wij analyseren op dit moment de uitspraak
Op dit moment bestuderen wij de uitspraak. Wij brengen onder andere de kosten en werkzaamheden van optie 2 in kaart. Dit, omdat Liander deze dienst niet aanbiedt. Na deze analyse zal Liander een besluit nemen of de uitspraak tot een wijziging van ons beleid zal leiden.

Hoe wij u verder op de hoogte houden
Nadat wij de analyse en het besluit afgerond hebben reageren wij inhoudelijk op uw klacht. Graag spreek ik met u af dat ik u op de hoogte houd van de vorderingen. Ik kan u niet precies vertellen wanneer ik nieuws heb. Ik vraag om uw begrip voor deze situatie en hoop dat u samen met mij wil afwachten tot er meer duidelijkheid is.

Tot slot
Voor de volledigheid merk ik nog op dat de uitspraak in beginsel alleen geldt tussen de afnemer die de klacht bij de Geschillencommissie Energie heeft ingediend en de betreffende netbeheerder. Daarnaast is de uitspraak nog niet onherroepelijk (definitief). Zowel de afnemer als Liander kunnen nog tegen de uitspraak in beroep gaan.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

A.....
Medewerker Klant & Markt
Mijn Reactie:
Beste mevrouw A.........

Bedankt voor de update.

Allereerst heb ik een vraag over de veiligheid:
Garandeert Liander dat de gasaansluiting en meetinrichting op mijn perceel veilig is en blijft?

Aangezien Liander en het KIWA rapport aangeven dat verzegelen voor maximaal 12 maanden mogelijk/veilig is en dit geen permanente oplossing is.
Mijn gascontract is gestopt op 30 november 2017, dus ik zit al ruim over de 12 maanden heen. De gasleiding in huis is vlak na de meter afgedopt en de hoofdkraan is dicht. Mochten er in de toekomst problemen ontstaan dan is dit vrijwel zeker in het leiding deel wat eigendom van Liander is.

Mocht Liander de veiligheid niet kunnen garanderen dan hoor ik dit graag spoedig en ga ik er vanuit dat Liander dit op korte termijn oplost.

Voor alsnog zie ik GEEN reden om van standpunt te veranderen betreffende de gasaansluiting van Liander op mijn perceel. Ik zal dus ook geen opdracht voor verwijdering geven of kosten hiervoor accepteren.

Wel is Liander nog steeds welkom om op afspraak werkzaamheden te komen uitvoeren indien Liander dit nodig acht, ook al hebben wij geen contractuele verplichting meer met elkaar.

Met vriendelijke groet,
Erwin_83

• CH4loos
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 29-04 11:30
Hulp / tips gevraagd

Ik probeer sinds eind 2018 route A te volgen. Had toen een gas + elektra contract bij NLE. Per einde contract (eind jan 2019) voor alleen elektra overgestapt naar Van de Bron en NLE gas leveringscontract per email opgezegd (inclusief machtiging om namens mij ATO bij Liander op te zeggen). Nooit iets van NLE gehoord, eind januari 2019 nogmaals dit aan NLE gemaild. Weer geen reactie.
Door omstandigheden eea even laten liggen, begin april gezien dat NLE door gaat met afschrijven voorschotten (obv gasverbreuik 2018 !). Heb mijn bank opdracht gegeven deze afschrijvingen terug te storten en zo waar: direct reactie van NLE. Weer uitgelegd wat de bedoeling is & kopietjes van eerdere emails gestuurd. Krijg daarop het volgende merkwaardige antwoord van NLE

Beste meneer ‘CH4loos’,

Bedankt voor uw bericht. Wij informeren u graag verder.

Gasmeter niet verzegeld
Wij hebben tot op heden het contract voor uw gasaansluiting niet kunnen opzeggen omdat deze meter nog niet verzegeld is. Als u aangeeft dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van de gasmeter moet deze inactief komen te staan om het op te zeggen. Als wij dit voor u opzeggen zult u een afsluitbrief van de netbeheerder ontvangen waar forse kosten bovenop komen.

Wij adviseren u om contact opnemen met uw netbeheerder om dit voor u te laten verzegelen, wij zullen dan bericht ontvangen om het contract stop te zetten.

Wij vertrouwen erop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Xxx
Medewerker Klantenservice

Ik vrees dat dit een eindeloos ‘welles nietes’ gedoe gaat worden. Weet iemand een manier om hier doorheen te breken?
En wat te doen met de voorschotten; blijven volharden in het niet betalen, of wel betalen en maar hopen dat ik het teveel betaalde ooit terug kan vorderen? Dank voor jullie hulp !

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 15:15

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Volledig offtopic maar bedoeld als tegenhanger van al die droge artikelen alhier een stukje "afsluiten onder een druk van 8 bar aardgas", en de gebruikers merken er niets van.

Complimenten overigens voor al die schitterende brieven hier gepost door allen. Er zitten juweeltjes tussen. _/-\o_

Eea is vorige week gebeurt op c.a. 40 meter van mijn huis, ik kon het hele proces volgen, duurde een dag of 3. Wellicht dat @Trichoglossus er deskundig commentaar op kan geven.De toegepaste kleppen zijn zg stoppelkleppen, ontworpen om onder druk een stuk leiding, afsluiters, en andere appendages te vernieuwen.

Stedin heeft hier een jaar of 3 geleden een slotje op de gaskraan in huis gezet, en dat zit er nog steeds, ook de meter hangt er nog. Heel gevaarlijk natuurlijk.... ;) Ben beniuwd hoe ze over een jaar of wat hier mee omgaan. Ik ben dan zeg 5 jaar voormalig aangesloten.

Ik heb nu een andere tak van Stedin aan het werk gezien en deze mannen weten waar ze het over hebben. "Failure is not an option" zogezegd. Gasschuif heeft offshore gewerkt, en daar liggen de procesdrukken nog ietsje hoger, destijds tegen de 180 bar, geen kattenpis...

Dit setje van 3 is er tussenuit gehaald vanwege ouderdom (denk ik) en kromme spindel.

De flex is de tijdelijke doorgang voor achterliggende gebruikers.

Inhijsen van een nieuwe stuk met maar een afsluiter er in ipv de oude 3. De aftakking van de T wordt niet meer gebruikt en precies daar onder het oude stuk komen 3 nieuwe huizen.

Het nieuwe stuk met nieuwe afsluiter.

Pipeline pressure operation om te zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat. https://vimeo.com/92067311

Het werk is inmiddels gereed, en je ziet er niets meer van. Complimenten voor Stedin...

Gasschuif wijzigde deze reactie 20-04-2019 21:06 (11%)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 8 radiatoren.

• Stefan118
CH4loos schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 16:54:
Hulp / tips gevraagd

Ik probeer sinds eind 2018 route A te volgen. Had toen een gas + elektra contract bij NLE. Per einde contract (eind jan 2019) voor alleen elektra overgestapt naar Van de Bron en NLE gas leveringscontract per email opgezegd (inclusief machtiging om namens mij ATO bij Liander op te zeggen). Nooit iets van NLE gehoord, eind januari 2019 nogmaals dit aan NLE gemaild. Weer geen reactie.
Door omstandigheden eea even laten liggen, begin april gezien dat NLE door gaat met afschrijven voorschotten (obv gasverbreuik 2018 !). Heb mijn bank opdracht gegeven deze afschrijvingen terug te storten en zo waar: direct reactie van NLE. Weer uitgelegd wat de bedoeling is & kopietjes van eerdere emails gestuurd. Krijg daarop het volgende merkwaardige antwoord van NLE

Beste meneer ‘CH4loos’,

Gasmeter niet verzegeld
Wij hebben tot op heden het contract voor uw gasaansluiting niet kunnen opzeggen omdat deze meter nog niet verzegeld is. Als u aangeeft dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van de gasmeter moet deze inactief komen te staan om het op te zeggen. Als wij dit voor u opzeggen zult u een afsluitbrief van de netbeheerder ontvangen waar forse kosten bovenop komen.

Wij adviseren u om contact opnemen met uw netbeheerder om dit voor u te laten verzegelen, wij zullen dan bericht ontvangen om het contract stop te zetten.

Met vriendelijke groet,

Xxx

Ik vrees dat dit een eindeloos ‘welles nietes’ gedoe gaat worden. Weet iemand een manier om hier doorheen te breken?
En wat te doen met de voorschotten; blijven volharden in het niet betalen, of wel betalen en maar hopen dat ik het teveel betaalde ooit terug kan vorderen? Dank voor jullie hulp !
Ik zou bij jou standpunt blijven en een volgende soort e-mail sturen:
Hallo NLE,
Zoals u in mijn eerdere correspondentie met u heeft kunnen lezen, heb ik het contract voor gas met u opgezegd per datum xx-xx-xxxx.
Dit heb ik gedaan volledig in overeenstemming met uw eigen voorwaarden.

U heeft verzuimd om mij hier een bevestiging van te sturen, en heeft zelfs ondanks mijn wettige beëindiging van het contract nog geprobeerd om geld van mijn rekening af te schrijven.
Dit bedrag is gestorneerd door mijn bank in opdracht van mij.

Voor verdere informatie over hoe het opzeggen door een consument in zijn werk gaat, verwijs ik u naar artikel 21.4, 22.1 en 22.2 uit uw algemene voorwaarden.
Bij deze citeer ik deze hier ook nog even voor u voor de zekerheid.

21.4 Heeft u een overeenkomst zonder vaste einddatum dan
kunt u kosteloos opzeggen.
22.1 Eindigt onze overeenkomst? Dan krijgt u van ons geen
elektriciteit en/of gas meer geleverd. Wel kunnen wij hierover
andere afspraken met u maken.
22.2 Heeft u op dat moment nog geen andere energieleveran-
cier, dan moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektrici-
teitsnet of het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.

Afgaande op uw eigen algemene voorwaarden en mijn eerdere correspondentie met u waarin ik aangegeven heb per datum xx-xx--xxxx het contract te beëindigen, ga ik er van uit dat dit met terugwerkende kracht alsnog geëffectueerd gaat worden door u.
Dit houd in dat:
A: het contract inderdaad beëindigd is per datum xx-xx-xxxx
B: De eventuele incasso opdracht aangaande de stornering van het bedrag wat u heeft geprobeerd af te schrijven ongedaan wordt gemaakt.
C: U mij alsnog de eindafrekening met de meterstand ten tijde van het einde van het contract stuurt.

Hopenlijk heb ik u hiermee voldoende geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
CH4loos.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Hulp / tips gevraagd

Beste meneer ‘CH4loos’,

Gasmeter niet verzegeld

Met vriendelijke groet,

Xxx

Elk voorschot terugvorderen / storneren.

NLE erop wijzen dat je geen klant meer bent sinds 1 februari
NLE erop wijzen dat het leveranciersmodel al "eventjes" de modus operandi is; consumenten hebben geen direct contact met de netbeheerder.
NLE nog eenmaal wijzen op je opgezegde contract en je opzegging van de ATO sinds eind januari.

Niet blijven steken in het welles/nietes verhaal, je bent geen klant meer.

Wise enough to play the fool

• hjpool
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:01
Afgelopen vrijdag heeft Rendo hier ook weer van zich laten horen...

met een "Eerste herinnering" ... geen idee waarvoor :P

Moet ik hier nu nog op gaan reageren of gewoon laten gaan?

• Jitta
En vergeet niet ze te wijzen op artikel 3.6 vsn de ATO die ze namens jou hebben afgesloten

3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegter- mijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leve- rancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Hulp / tips gevraagd

Beste meneer ‘CH4loos’,

Gasmeter niet verzegeld

Met vriendelijke groet,

Xxx

Hulp / tips gevraagd

Beste meneer ‘CH4loos’,

Gasmeter niet verzegeld

Met vriendelijke groet,

Xxx

Volgens mij ben je er bijna: NLE zegt in feite niet veel anders dan veel andere energieleveranciers:
"Het contract voor uw gasaansluiting" = de Aansluit- en Transportovereenkomst
"Als wij dit voor u opzeggen zult u een afsluitbrief van de netbeheerder ontvangen waar forse kosten bovenop komen." = We kúnnen de ATO wel opzeggen, maar zeg niet dat we u gewaarschuwd hebben.

Wat níet klopt is dat ze dit niet gelijk hebben gedaan, en je voorschotten in rekening brachten.

Ik zou dus gewoon reageren dat je
- uitdrukkelijk wenst dat NLE de Aansluit- en Transportovereenkomst (of zoals NLE het noemt: 'het contract voor mijn gasaansluiting') voor je opzegt. En dat je geen probleem met brieven van de netbeheerder hebt.
- je je leveringscontract wel degelijk rechtmatig per xx januari 2019 hebt opgezegd. En je dus het al gestorneerde bedrag niet alsnog gaat betalen.

• wie
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:14

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

18 april kreeg ik weer een brief van liander.
bijna het zelfde als op 4 april

4 april
Onderwerp
Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?
Bestemeneer/mevrouw,

Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij zorgen er voor dat u nu al gebruik kunt maken van gas. Op bovenstaand adres
is geen energieleverancier bekend. Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. Dat doen we niet graag, want dan kunt u geen gas meer gebruiken. Een afsluiting is een tijdelijke oplossing. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.

Neem contact op met een energieleverancier naar keuze
Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 18 april 2019. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Volg uw aanmelding online
Volg op www.liander.nl/mijncontract of uw contract is gestart. Login met deze code:
xxxxxxxx
Let op als we u afsluiten is dit tijdelijk
Let op deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij de gas- en stroom aansluiting op uw kosten. Gebruikt u definitief uw gas aansluiting niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.miinaansluiting.nl.

Wie is Liander?
We leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is erop aangesloten, net als de meterkast van 3 miljoen andere woningen en bedrijven. We zijn geen energieleverancier, maar maken het mogelijk dat energieleveranciers energie bij u kunnen leveren. Zonder energieleverancier betaalt u niet voor uw energie. Wij zijn
dan wettelijk verplicht u af te sluiten van gas.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/mijncontract

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
18 april
Onderwerp

U heeft geen contract met een energieleverancier

Beste meneer/mevrouw,

Onlangs hebben wij u een briefgestuurd. Op boven staand adres is geen energieleverancier bekend. Op dit moment
Betaalt u nog niet voor het gebruik van gas. Meldt u zich snel aan bij eenenergieleverancier? Anders moeten wij u
Afsluiten van gas.

Neem contact op met een energieleverancier naar keuze
Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 28 april 2019. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Volg uw aanmelding online
Volg op www.liander.nl/mijncontract of uw contract is gestart. Log in met deze code:xxxxxxxxx

Let op als we u afsluiten is dit tijdelijk
Let op deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden. Daarna verwijderen wij de gas-en stroom aansluiting op uw kosten.
Gebruikt u definitief uw gasaansluiting niet meer? Vraag dan direct een verwijdering aan via www.miinaansluiting.nl.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/mijncontract

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Directeur Klant en Markt
hjpool schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 19:02:
Afgelopen vrijdag heeft Rendo hier ook weer van zich laten horen...

met een "Eerste herinnering" ... geen idee waarvoor :P

Moet ik hier nu nog op gaan reageren of gewoon laten gaan?
Je hoeft niks, maar misschien zou je ze een 'herinnering' terug kunnen sturen:

dat je op 11 maart 2019 een glasheldere uiteenzetting van acht pagina's aan rendo hebt gestuurd, die aan dovemansoren bleek besteed. Dreigementen met incassoprocedures hebben dus geen enkele zin. Sterker nog: als rendo het werkelijk serieus zou menen en me te zijner tijd zou willen dagvaarden, dan zal rendo alsnog op mijn argumentatie (in buitengerechtelijk verweer) moeten ingaan. Dat kan rendo dan maar beter gelijk doen, om een eventuele kantonrechter niet al bij voorbaat te irriteren.

Zie het ook maar als een investering: ik ben bepaald niet de enige die er dergelijke opvattingen op na houdt.

Als rendo echter dit stoïcijnse gedrag, grenzend aan arrogantie, handhaaft, dan vat bij mij alleen maar meer de gedachte post dat rendo slechts kijkt hoever het met blaffen komt, bij gebrek aan een werkelijk fundament.

@CH4loos

Wat een schaamteloze vertoning zeg.

Bedragen storneren en je machtiging voor incasso intrekken. Geen discussie mogelijk. Verder nog eenmaal reageren dat je reeds per datum X hebt opgezegd en dat de overeenkomst dus reeds is beëindigd.

Daarnaast vermelden dat NLE ernstig nalatig is geweest, doordat de incasso niet is stopgezet, je per einddatum van het contract geen eindafrekening hebt ontvangen én NLE niet namens jou de ATO heeft opgezegd. Zeg dat je verwacht dat de opzeggingen alsnog met terugwerkende kracht in orde worden gemaakt, inclusief een correcte eindafrekening en dat je NLE volledig aansprakelijk houdt voor alle schade als gevolg van hun nalatigheid.

Vooral storneren en incasso's stopzetten. NLE heeft nu in de administratie staan dat ze geld van jou krijgen. Dat moet je zo houden totdat hun wanprestaties door henzelf zijn opgelost. Wanneer in hun administratie de 'schuld' die jij volgens hen zou hebben steeds verder oploopt, komt je dossier uiteindelijk terecht bij mensen die verder kijken dan hun neus lang is. Met de klantenservice waar je nu mee te maken hebt kom je duidelijk geen stap verder.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:43
Hulp / tips gevraagd

Beste meneer ‘CH4loos’,

Gasmeter niet verzegeld

Met vriendelijke groet,

Xxx
Bij mij ging het gesprek met Essent van afgelopen week van start met de opmerking dat ik eerst de meter moet laten verwijderen. Na mijn opmerking dat dit ten eerste een zaak is tussen de net beheerder en mijzelf en ten tweede heeft dat niets te maken met het opzeggen van een leveringsovereenkomst, veranderde de toon ven het gesprek. De leveringsovereenkomst kon per direct worden opgezegd en de ATO zou worden ontbonden. Het werd uiteindelijk best een prettig gesprek. Ik denk dat NLE nog een beetje moet wennen aan vrijwillige afzeggers.
NLE gaat hier haar boekje flink te buiten. Een verdere discussie heeft geen zin. Zoals al hierboven gezegd, blijven storneren en de incasso direct stoppen.
Stuur ze één van de voorbeeldbrieven die in dit topic te vinden zijn, en eis een eindafrekening.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 22-05 22:50
Bedankt voor jullie reacties. Standpunt is duidelijk en sluit ik me bij aan; als je dat er noodzakelijkerwijs uit wil ivm een grondige verbouwing, zul je er voor moeten betalen. De boel verleggen, met alle risico's van dien, om op die manier misschien onder eventuele verwijderingskosten uit te komen is wat overdreven. We zullen het gewoon in de begroting opnemen. Even goed bedankt en succes met jullie strijd!
Gr. De Wal

Ps. Tips mbt horizontale bron tbv een warmtepomp ontvang ik graag.
Stoofie schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 03:39:
[...]

Het is misschien wel zo dat de leiding makkelijk op te tillen is, en dat is ook zo als het een nieuwe invoer is, maar het is wel degelijk een slecht adviesplan.
En jij adviseert om de hele aansluiting onder de vloer te leggen zodat het gas daar wel kan komen?
Slecht plan, het is beter om naast de verbouwing een paar honderd euro te investeren in verwijdering...

• X21r
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 00:11
best wel offtopic

teacher wijzigde deze reactie 22-04-2019 09:23 (96%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vuiltje
.

teacher wijzigde deze reactie 22-04-2019 09:23 (99%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21:50
.

Trichoglossus wijzigde deze reactie 22-04-2019 09:29 (99%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Hulp / tips gevraagd
[...]
Gasmeter niet verzegeld
[...]
Volgens mij moet het gebruik/leveren van gas gestopt zijn. Het dichtdraaien van de kraan is daar een prima methode voor. Die kraan zit daar juist om het mogelijk te maken dat de (ex)afnemer de gasstroom kan beëindigen en (zijn)leidingen drukloos kan maken.
Verzegelen is voor gevallen waarbij de leverancier (bij betalingsachterstand) de kraan dicht draait en de afnemer de kraan liever open zou willen hebben. Daar is hier geen spraken van, het is juist de netbeheerder die de kraan open wil.

Waarschijnlijk bedoelen ze de gaskraan, de meter zelf is altijd verzegeld. Dat is wel een belangrijk punt omdat de netbeheerder met die verzegelde meter op elke moment (na afspraak) kan controleren dat er inderdaad geen gas afgenomen is, ongeacht of de kraan nu verzegeld is of niet.

jwstolk wijzigde deze reactie 22-04-2019 18:18 (21%)

• Roger_de_Poger
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-05 14:33
Heren, wisten we dit al?

eruit: CV-ketel, ventilatiewarmtepomp. erin: balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill, pelletkachel-CV, WAR regeling, domotica, alles LED-verlichting en alleen nog A+++ witgoed. to do: van het gas af...

Acties:
  • +3Henk 'm!
Oud nieuws
En verder zijn er hier ook écht dames actief!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
jwstolk schreef op maandag 22 april 2019 @ 18:08:
[...]

Volgens mij moet het gebruik/leveren van gas gestopt zijn. Het dichtdraaien van de kraan is daar een prima methode voor. Die kraan zit daar juist om het mogelijk te maken dat de (ex)afnemer de gasstroom kan beëindigen en (zijn)leidingen drukloos kan maken.
Verzegelen is voor gevallen waarbij de leverancier (bij betalingsachterstand) de kraan dicht draait en de afnemer de kraan liever open zou willen hebben. Daar is hier geen spraken van, het is juist de netbeheerder die de kraan open wil.

Waarschijnlijk bedoelen ze de gaskraan, de meter zelf is altijd verzegeld. Dat is wel een belangrijk punt omdat de netbeheerder met die verzegelde meter op elke moment (na afspraak) kan controleren dat er inderdaad geen gas afgenomen is, ongeacht of de kraan nu verzegeld is of niet.
Dan nog, het gaat de leverancier geen sikkepit aan of jou gaskraan of gasmeter verzegeld is.
De gaskraan, meter en het leidingwerk zijn niet van hun.
De leverancier is er voor jou alleen om een contract op te stellen en geld te innen. Verder niks. Zelfs het woord leverancier is verwarrend.
Wie levert er nu eigenlijk? De netbeheerder toch? Want als de netbeheerder de "gaspomp" uit zet komt er niks meer door de leidingen.
Mijn buren zitten bij Oxxio en ik zat bij Essent.
Hoe weet ik nou of ik niet toevallig een mix van die 2 krijg? Het gaat door de zelfde leiding.

Echter mogen wij "niks" te maken hebben met netbeheerders en dus zijn er tussenpersonen (noem het contactpersonen) gecreëerd in de vorm van zogenaamde leveranciers.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-05 14:33
@Bram-Bos Excuses voor mijn dubbele onoplettendheid. Komt wellicht omdat ik keihard geniet van die dichte gaskraan... ;-)

Roger_de_Poger wijzigde deze reactie 22-04-2019 22:21 (3%)

eruit: CV-ketel, ventilatiewarmtepomp. erin: balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill, pelletkachel-CV, WAR regeling, domotica, alles LED-verlichting en alleen nog A+++ witgoed. to do: van het gas af...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:10
pokkie78 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 07:36:
Toch blijft het een bijzonder mooi topic om te volgen :)

Zelf heb ik vorig jaar de gasmeter laten verwijderen (Enexis gebied) omdat ik de ruimte van de meter nodig had in de meterkast. Toen nog voor 350,77 EUR, waarom dat nu ineens 732,05 EUR is...werkelijk absurd zo'n stijging 8)7
<knip>
Dat is de Groenlinks-heffing:
Het door Regionale Netbeheerders (‘RNB’) in rekening brengen van kosten voor het
verwijderen van een gasaansluiting bij (voormalige) aangeslotene is een
spraakmakend onderwerp waar zowel de RNB alsook de politiek momenteel druk mee
bezig zijn. Een goed voorbeeld van de ontwikkelingen in de politiek is de recent
aangenomen motie van de heer Van der Lee (Groenlinks) om de kosten voor het
afsluiten van de gasaansluiting voor huiseigenaren te halveren.1 Enduris B.V.
(‘Enduris’) volgt dergelijke ontwikkelingen vanzelfsprekend aandachtig en mede
daardoor is het niet altijd mogelijk te voldoen aan de reguliere afhandelingstermijn
Vrije vertaling in de praktijk: Wij nemen de tijd om het bedrag te verdubbelen en nog wat extra marge erop te gooien voor we de Groenlinks heffing gaan toepassen en om te kijken of we deze kunnen gebruiken als extra smoes om de kosten uberhaupt naar een ex-klant te verantwoorden.

bron: Enduris in brief aan niekovk

Simba wijzigde deze reactie 23-04-2019 12:32 (55%)

Pagina: 1 ... 57 ... 62 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True