Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ep Woody
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Dat het contract niet automatisch beëindigd wordt lijkt me logisch, maar het zorgt wel voor een leuke situatie. De aansluiting zal toch van 1x35A naar 3x25A moeten, om problemen met gelijktijdigheid te verkleinen, dan laat ik dat wel doen nadat de gasketel definitief uit is. Hoe het dan verder gaat lopen gaan we meemaken. Ook de discussie over het voortijdig opzeggen van het gascontract bij BudgetEnergie wordt nog een leuk gesprek, maar eerst zorgen voor een warmtepomp en zorgen dat het gasverbruik naar 0 gedaald is.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Ep Woody Ik zie het punt niet zo. Je kunt toch gewoon die meter laten verzwaren? Wat heeft je gasmeter daar precies mee van doen? Ik heb vorig jaar ook mijn meter van 1x25 naar 3x25 laten vervangen, de oude gasmeter (die reeds verzegeld is) blijft daarbij gewoon hangen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Ep Woody
  • Nu online
@cyberstalker Omdat ik mijn gasmeter wil laten verzegelen op het moment dat de monteur langskomt om de meters te vervangen. Dan hoef ik er maar een keer voor thuis te blijven.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Ep Woody Ah, dat klinkt logisch. Denk wel dat wat je wil lastig voor elkaar is te krijgen. Volgens mij heeft alleen @Speedy-Andre iets dergelijks voor elkaar gekregen. Die heeft gratis zijn gasmeter laten weghalen bij upgrade van de elektrometer.

Verzwaring van aansluiting is enkel op verzoek (dus via mijnaansluiting.nl). Als je dingen samen wilt laten vallen zou je dat dus als 1 opdracht moeten versturen naar de netbeheerder. Dan moet je ook actief opdracht geven voor verzegeling - en dus ervoor gaan betalen.

• Ep Woody
  • Nu online
@cyberstalker Tenzij de gasmeter vervangen moet worden omdat de DSMR 4.x gasmeter niet matcht met de DSMR 5 kwh-meter en bij het afpersen van de gasleiding een gaslek geconstateerd wordt, waarna die verzegeld moet worden.

Ach, als hij verzegeld wordt is het goed, wordt hij dan niet is er ook geen man overboord.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-05 21:11
cyberstalker schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:36:
@Ep Woody Ik zie het punt niet zo. Je kunt toch gewoon die meter laten verzwaren? Wat heeft je gasmeter daar precies mee van doen? Ik heb vorig jaar ook mijn meter van 1x25 naar 3x25 laten vervangen, de oude gasmeter (die reeds verzegeld is) blijft daarbij gewoon hangen.
Als je van 1 fase naar 3 fase gaat wordt gelijk je meter vervangen. Als je nu een draaischijf hebt wordt dan een slimme meter. Dan wordt ook automatisch de gasmeter direct vervangen.

• Ep Woody
  • Nu online
@jobr er hangt nu al een slimme meter. Al een jaar of 3 denk ik.

• Idefix70
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 22:01
De uitzending van Kanniewaarzijn gezien?

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:31
Ja Groen Links denkt dat 200 € een redelijk bedrag is om de hele santekraam weg te laten halen. Dus incl de leidingen, want het moet wel veilig zijn.
Maar ja, dat zegt iemand van Groen LINKS.

Naalroc wijzigde deze reactie 19-02-2019 23:01 (16%)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:55
Idefix70 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 22:49:
De uitzending van Kanniewaarzijn gezien?
link?

• TvanW
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online

TvanW

Westerwolde - Groningen

Ik heb al ruim 100 euro voor een slotje voor onbepaalde tijd (Enexis) betaald, ze mogen de meter grateloos weghalen.

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• Naalroc
Even zoeken, was op TV 8)

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:25
https://www.npostart.nl/BV_101390429

Vanaf 14:56

Tis wel grappig gebracht, maar in de 1e zin die gezegd word klopt het verhaal al niet meer.
Hij koopt een apartement...
Dan neem ik aan dat hij daar voor die tijd niet woonde.
Dan kan hij gratis van het gas af omdat er geen ATO op zijn naam stond.

Verder hebben ze het over juni 2018, met samenhangende bedragen om af te sluiten die niet kloppen!

Edit: bedrag klopt wel. Is een apartement en geen laagbouw.

Stefan118 wijzigde deze reactie 20-02-2019 00:01 (5%)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

jobr schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 19:12:
[...]

Als je van 1 fase naar 3 fase gaat wordt gelijk je meter vervangen. Als je nu een draaischijf hebt wordt dan een slimme meter. Dan wordt ook automatisch de gasmeter direct vervangen.
Dat laatste is dus niet per definitie het geval. Zoals ik eerder al postte is mijn meter verzwaard naar 3x25 (met daarbij een nieuwe "domme" digitale meter), waarbij de oude, analoge gasmeter gewoon is blijven hangen. Die wordt namelijk toch niet gebruikt.

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Nu online
Stefan118 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 23:55:
[...]

https://www.npostart.nl/BV_101390429

Vanaf 14:56

Tis wel grappig gebracht, maar in de 1e zin die gezegd word klopt het verhaal al niet meer.
Hij koopt een apartement...
Dan neem ik aan dat hij daar voor die tijd niet woonde.
Dan kan hij gratis van het gas af omdat er geen ATO op zijn naam stond.

Verder hebben ze het over juni 2018, met samenhangende bedragen om af te sluiten die niet kloppen!

Edit: bedrag klopt wel. Is een apartement en geen laagbouw.
Hij hád er gratis vanaf gekund omdat hij geen ATO had, maar heeft zich laten intimideren door de dreigementen van Liander, en heeft uiteindelijk opdracht gegeven. Perfect voorbeeld....

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 19:08
Hier is van alles fout gegaan. Die meneer is in principe opgelicht door Liander, want fout voorgelicht. Wij hadden nog wel wat voor die meneer kunnen betekenen, maar helaas, hij kent ons niet en wij kenden hem niet. Gelukkig wordt het wel weer onder de aandacht gebracht op televisie, dat is dan weer positief, maar nog steeds zonder de (volgens ons) juiste uitleg.
Die had meneer Van der Lee van GroenLinks kunnen geven, maar die heeft zich vooraf niet laten informeren door @Bram-Bos, en dat was in dit geval vele malen beter geweest...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 19:00
Uit de digitale gelderlander https://www.gelderlander....-een-jaar-br-br~a4f3dbed/

Ze zijn niet op vakantie, maar onderbemensd:

ARNHEM - Wie een nieuwe stroomaansluiting wil, bijvoorbeeld voor een slimme meter of voor zonnepanelen, moet daar bij de Arnhemse netbeheerder Alliander soms lang op wachten. Aansluitingstijden konden in 2018 in het ‘slechtste geval’ oplopen tot wel 48 weken, bijna een heel jaar. De gestegen vraag naar aansluitingen en vermogen op het elektriciteitsnetwerk, door economische groei en de lopende energietransitie, waren daarvoor belangrijke oorzaken. Daarnaast kampt nog altijd met een ‘nijpend tekort’ aan technisch personeel

lees verder op de link.

• Jitta
  • Nu online
Ik heb een brief gestuurd aan Tom van der Lee, het Tweede Kamerlid in de uitzending:
Beste Tom,
Ik heb je optreden gisteren in Kanniewaarzijn gezien, omdat ik er op werd gewezen op een forum bij Tweakers, een forum waar mensen die van het gas af gaan met elkaar bespreken hoe om te gaan met, onder meer, de houding van de netwerkbeheerders

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Allereerst, ik ben het helemaal met je eens dat de kosten van de energietransitie op een nette manier verdeeld moeten worden, en dus niet van mening dat van het gas af gaan nu ineens gratis zou moeten zijn. Maar de manier waarop de netwerkbeheerders nu handelen naar klanten die van het gas af willen is ronduit manipulatief, en je zou het kunnen beschouwen als misbruik maken van een monopoliepositie.

In het geval van Rodney uit het item zou Rodney volgens alle regels en overeenkomsten afgesloten moeten worden zonder dat hij daarvoor betaalde. Waarom? Omdat hij, op het adres waarheen hij verhuisde, nooit een contract met Liander heeft gehad voor transport, een Aansluit- en Transport Overeenkomst (ATO). Ik durf er een stevige hand voor in het vuur te steken dat de brieven die hij ontving van Liander gericht waren aan "de (nieuwe) bewoner(s) van dit pand", en niet aan hem persoonlijk. Wat Rodney heeft gedaan, heel begrijpelijk, is zich laten sturen naar het geven tot opdracht voor verwijdering (via www.mijnaansluiting.nl), vanwege druk met deurwaarder etc., en na het geven van een opdracht mag Liander ook kosten in rekening brengen. Maar omdat Rodney nooit klant is geweest op het adres, had hij helemaal nergens opdracht toe hoeven geven.

Hoe komt dat? Iedere consument die een contract aangaat voor gas en/of elektra doet dat bij een energieleverancier, die hij zelf uitkiest. Het netwerk van leidingen en kabels wordt aangelegd en onderhouden door een netwerkbeheerder zoals Liander, en daar heb je niet in te kiezen. Bij het aangaan van een leveringscontract, machtigt de consument daarom de energieleverancier om een ATO bij de netwerkbeheerder. Eigenlijk sluit de consument dus twee contracten af, maar van die tweede merkt hij eigenlijk niets, en de meeste consumenten weten hier niet van. Dit systeem is in het leven geroepen om het voor de consument zo gemakkelijk mogelijk te maken om altijd snel een aansluiting te hebben op een eerste levensbehoefte. Als je verhuist of van leverancier verandert, wordt achter de schermen keurig geregeld dat je weer een nieuwe ATO hebt. Zo krijgen de netbeheerders betaald om hun werk te doen.
Nu meer mensen bewust met energie omgaan, komt het steeds vaker voor dat men geen gas meer nodig heeft. Bij het opzeggen van het gascontract bij de energieleverancier, machtig je dan volgens de algemene voorwaarden van de ATO de leverancier om ook de ATO op te zeggen, met een termijn van 10 dagen. Dit systeem werkt heel goed bij verhuizing, je neemt dan weer een nieuw contract in je nieuwe woning, of bij veranderen van leverancier. Bij definitief opzeggen blijkt echter dat de netwerkbeheerder pas laat hoort dat er geen energiecontract meer is, en dus ook geen ATO meer. Zij zouden dan iets moeten doen om het gas veilig af te sluiten, maar er is geen contractant meer.
Op dit moment communiceren de netwerkbeheerders daar verschillend over, maar bijna allemaal suggereren zij op hun websites en in de brieven dat de consument opdracht moet geven tot verzegelen of verwijderen van de gasmeter en leidingen. Op het moment dat de consument die opdracht geeft, moet hij ook betalen. De brieven die daarover rondgaan zijn heel precies opgesteld om wel waar te zijn, maar sterke suggesties te doen die niet waar zijn. Zoals: "Als de gasaansluiting permanent niet meer nodig is, dan moet deze verwijderd worden. De contractant van de aansluiting kan de verwijdering hiervan eenvoudig via www.mijnaansluiting.nl aanvragen." (Nieuwbericht Liander 12 februari). De eerste zin klopt waarschijnlijk, hoewel een recent KIWA rapport ook alternatieven biedt, maar het is sowieso niet het probleem van een klant zonder ATO (Rodney was helemaal geen "contractant"). Je moet echt heel precies lezen en alert zijn om daar niet in te stinken. Ik persoonlijk vind dat de netwerkbeheerders op deze manier de consumenten verkeerd voorlichten, en een pad insturen dat erg in het voordeel is van de beheerder (consument betaalt volledig de kosten), zonder dat er een juridische grond voor is (tot het moment dat de klant zelf de opdracht gegeven heeft). Bij de geschillencommissie energie (GE) zijn inmiddels heel wat uitspraken bekend waarin de GE heeft geconstateerd dat opdracht ook betalingsverplichting geeft, maar ook een waar zij vaststelt dat de consument niet verplicht mag worden opdracht te geven tot verwijdering om zijn/haar ATO op te zeggen. Dat laatste wordt consequent wel gesuggereerd.

Met heel hartelijke groet, Jitta (gasvrij sinds oktober 2018, ATO bij Liander opgezegd, geen opdracht gegeven voor verwijdering, en nog steeds in afwachting van wat Liander nu gaat doen)

• Stoofie
jerh schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:00:
Uit de digitale gelderlander https://www.gelderlander....-een-jaar-br-br~a4f3dbed/

Ze zijn niet op vakantie, maar onderbemensd:

ARNHEM - Wie een nieuwe stroomaansluiting wil, bijvoorbeeld voor een slimme meter of voor zonnepanelen, moet daar bij de Arnhemse netbeheerder Alliander soms lang op wachten. Aansluitingstijden konden in 2018 in het ‘slechtste geval’ oplopen tot wel 48 weken, bijna een heel jaar. De gestegen vraag naar aansluitingen en vermogen op het elektriciteitsnetwerk, door economische groei en de lopende energietransitie, waren daarvoor belangrijke oorzaken. Daarnaast kampt nog altijd met een ‘nijpend tekort’ aan technisch personeel

lees verder op de link.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb voor zonnepanelen of een slimme meter geen nieuwe aansluiting nodig...
Ze hebben een nijpend tekort aan technisch personeel, en laat dat nou net niét het soort personeel zijn waarmee wij communiceren ;)
Overigens hebben ze wel genoeg personeel om jaarlijks 20.000 mensen af te sluiten (zie dit item in EenVandaag), dat dan weer wel.
Ik denk dat ze, om te voorkomen dat ze teveel werk inplannen voor de buitendienst, de binnendienst wat vaker op vakantie sturen.
En om onenigheid te voorkomen moet dat natuurlijk wel, naar goed Liander-gebruik, non-discriminatoir op alle afdelingen ingevoerd worden in plaats van alleen op planning :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

Valt het jullie ook op dat Liander opvallend stil blijft, ondanks dat @Bram-Bos en Liander intussen al enige tijd beschikken over de aanvullende uitspraak van de geschillencommissie?

De discussie met velen hier zou na het bekend worden van de "belangrijke relevante uitspraak" door Liander worden voortgezet. Het ziet er naar uit dat Liander niet zo blij is met hetgeen de geschillencommissie besloten heeft.

Of zou de bedrijfsjurist van Liander druk zijn met instrueren van het personeel van Rendo, om zodoende een rechtszaak met negatieve uitslag voor de netbeheerders te voorkomen?

Hallo meelezende jurist :w Ik wacht al maanden op antwoorden (feitelijk al meer dan een jaar). Wat vreemd is, gezien u mij in april 2018 schreef
"Maar u kunt het Liander niet kwalijk nemen dat wij deze discussie op een zakelijke wijze met open vizier willen voeren. Is dat ook uw instelling?".
Het niet beantwoorden van vragen is geen discussie met "open vizier".

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19:26

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Een open bureaulade discussie, alles op de hoop gooien, lade dicht en klaar. Tot je Tweakers treft.

Liander moet vast even goed nadenken hoe ze de uitspraak van de geschillencommissie toch in hun voordeel kunnen uitleggen en er dan een beetje omheen draaien.

Oftewel, ook hier nog geen reactie van Liander en ook nog geen niet gemeend excuus van Liander dat het lang duurt.

Morgen avond ga ik naar het gemeente huis voor een bijeenkomst van ambassadeurs van de energie transitie. Kan ik bij de toekomstige gaslozen even uitleggen hoe Liander werkt.

Oja meneer de Liander jurist, ongeveer een jaar geleden al weer ben ik telefonisch door een medewerker namens Liander bedreigd met een deurwaarder en deze man was zo overtuigd van zijn gelijk dat hij de wets en av artikelen zou mailen op welke gronden Liander dat vind. Zijn deze artikelen al een keer gevonden ondertussen?

Erwin_83 wijzigde deze reactie 20-02-2019 17:12 (40%)

• Jitta
  • Nu online
Overigens hebben ze wel genoeg personeel om jaarlijks 20.000 mensen af te sluiten (zie dit item in EenVandaag), dat dan weer wel.
Hee, die mevrouw van Liander ken ik, die stuurt brieven naar de (nieuwe) bewoners op mijn adres!

• Stoofie
Erwin_83 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:08:
Morgen avond ga ik naar het gemeente huis voor een bijeenkomst van ambassadeurs van de energie transitie. Kan ik bij de toekomstige gaslozen even uitleggen hoe Liander werkt.
Dat heb ik maandagavond gedaan. Kleine presentatie over wat ik gedaan heb om nu gasloos te kunnen wonen.
Meteen ook maar even route naar geen vastrecht behandeld, mijn informatie is vast eerlijker dan die van Liander in Kanniewaarzijn...
En de projectmanager van de gemeente heeft mijn nummer/email om door te geven aan mensen met vragen over dit onderwerp :)

• Stefshon
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 19-05 21:04
Ivow85 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:09:

Of zou de bedrijfsjurist van Liander druk zijn met instrueren van het personeel van Rendo, om zodoende een rechtszaak met negatieve uitslag voor de netbeheerders te voorkomen?
Ik weet niet of dit contact niet gelegd is of niet geholpen heeft, maar ik heb vandaag een bericht van Rendo ontvangen dat ze mijn protest tegen de factuur onterecht vinden en na de vervaldatum van de factuur een incasso traject op gaan starten.

Dan wordt het voor mij tijd om een crowdfunding traject op te starten denk ik :*)

Gasloos sinds november 2018: Panasonic WH-MDC05F3E5, Atlantic Explorer 3 200L, 4560 WP op zuid-oost: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=62600

@Stefshon, heb je alleen een afwijzing ontvangen, of worden de door jou aangedragen punten ook met argumenten weerlegd?

Voor het incassotraject is mijns inziens nog geen juridische bijstand nodig.

Sterker nog: je betwist het bestaan van de vordering, als gevolg daarvan mogen niet eens kosten voor het incassotraject in rekening gebracht worden.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Bericht van @Stef87 uit Enexis gebied:

De brief van 12 januari 2019
https://tweakers.net/ext/f/JCN1tiHZHPbZT6Fu3fVZkAC3/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/h6yBH4Vyq1nPNHMzO3n3gGqI/thumb.jpg

Hij miste vandaag een bezoek aan huis van Enexis en kreeg daar een nieuwe brief van, die dus vandaag in de bus zat na een gemist huisbezoek, maar gedateerd is op 18-2-19:
https://tweakers.net/ext/f/FVSk0i0TTZYUKFwjWaLA7VTl/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/Yo7j4mnUUEvUOqR1Hm9U7SXT/thumb.jpg

Daarnaast was ook een losse pagina met alle energieleveranciers bijgevoegd.

Kennelijk komt Enexis eerst nog op huisbezoek. Wel weer erg netjes!

Bram-Bos wijzigde deze reactie 20-02-2019 22:14 (8%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• CyberMania
Bram-Bos schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:30:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hij miste vandaag een bezoek aan huis van Enexis en kreeg daar een nieuwe brief van, die dus vandaag in de bus zat na een gemist huisbezoek, maar gedateerd is op 18-2-19:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Misschien even gebruikersnaam en wachtwoord uit de brief halen?
@CyberMania: done. eentje vergeten

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

En het adres weghalen uit de eerste brief
@ZuinigeRijder: !@#$%$. Aangepast

• Jitta
  • Nu online
@bram-bos @stef87 zie ik het nou goed, geld voor heraansluiten en voor afsluiten? Kassa!

Jitta wijzigde deze reactie 20-02-2019 22:20 (6%)

Nee, @Jitta, volgens mij stelt Enexis dat afsluiten ook gewoon geld kost. Waar maak je uit op dat afsluiten geen geld zou kosten?

• Jitta
  • Nu online
@Bram-Bos ik las verkeerd, en had dat al gezien. Heeft @stef87 geen internet meer omdat hij geen gasleverancier heeft? :P

• Stefan118
Stefshon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:15:
[...]

Ik weet niet of dit contact niet gelegd is of niet geholpen heeft, maar ik heb vandaag een bericht van Rendo ontvangen dat ze mijn protest tegen de factuur onterecht vinden en na de vervaldatum van de factuur een incasso traject op gaan starten.

Dan wordt het voor mij tijd om een crowdfunding traject op te starten denk ik :*)
Volgens mij is het niet aan Rendo om jou protest af te wijzen. Ook al zouden ze goede uitleg geven waarom ze die kosten rekenen.
Ze kunnen het proberen af te wijzen, maar jij beslist of je door protesteert.
Mocht het zo ver komen, zet mij op de lijst van sponsoren.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• jpvdheijn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:54
Als ik het goed lees in de brief van enexis suggereren ze in de laatste zin dat als er een slotje wordt geplaatst en naar 12 maanden geen gas wordt afgenomen dat de leiding dan alsnog verwijderd wordt?

• jerh
Bram-Bos schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:30:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat interessant is dat heraansluiten goedkoper is (kan zijn) dan afsluiten. Wat zit daar dan weer achter. En waarom is er voor heraansluiten een maximum tarief en lijkt afsluiten variabel te zijn.

• Jitta
  • Nu online
jerh schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:24:
[...]

Wat interessant is dat heraansluiten goedkoper is (kan zijn) dan afsluiten. Wat zit daar dan weer achter. En waarom is er voor heraansluiten een maximum tarief en lijkt afsluiten variabel te zijn.
Zou dat te maken hebbben met dat aansluiten wettelijk verplicht is, en ze daarom non-discriminatoir moeten zijn? De wettelijke plicht tot afsluiting heeft nog steeds niemand boven tafel weten te duikelen...

• zonetjes
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12-04 12:47
zonetjes schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:54:
Dag allemaal.

Ook wij zijn sinds nov 2017 gasloos (Warmtepomp Panasonic 5kW monobloc + PV systeem van 26 panelen) en sinds 3 jan 2019 (daar zit dus een tijdje tussen) heb ik mn gascontract opgezegd.

mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met Coteq (= netbeheerder Gas voor Twente) hoe ik deze 142.11 eur afsluitkosten kan ontlopen?
dag, even een update: na 2 herinneringen heb ik krap 2 wkn geleden een mail gestuurd en uitgelegd dat we geen gas meer nodig hebben en dat wij mee werken aan verwijdering etc maar geen opdracht geven etc etc (dank voor alle tips).

begin deze week kreeg ik mail van Coteq waarin ze 2 opties aanbieden (zonder dringende vraag om keuze te maken):
optie 1: gas aansluiting laten verwijderen tot aansluiting in de straat (677 eur). te regelen via mijnaansluiting.nl
optie 2: (eerst) gas afsluiten in huis door verzegeling (142 eur). omdat dit mogelijk op den duur tot een onveilige situatie kan leiden, is dit een oplossing voor maximaal 12 maanden. Daarna wordt u alsnog voor de keuze gesteld om of een energieleverancier te vinden of alsnog de aansluiting te verwijderen (optie 1).

mijn vraag aan jullie: ik heb de neiging te reageren door te zeggen dat wij geen keuze maken en dat Coteq welkom is om, op afspraak en voor rekening Coteq, de werkzaamheden uit te komen voeren die jullie noodzakelijk achten.
zou dit een goede reaktie zijn? of gewoon niet reageren en wachten waar ze nu dan mee komen? tips welkom...groetjes...

• Stoofie
@zonetjes: Misschien kun je de brief even posten, geanonimiseerd uiteraard, dat geeft ons meer houvast om een passende reactie te geven :)
Je hebt wel gelijk, het zal zoiets zijn als "wij maken geen keuze", maar met de brief erbij kan er ook een inhoudelijke reactie gegeven worden...

• zonetjes
ik kan foto van snapshot zo niet uploaden (?)
hier de letterlijke tekst: (ik kreeg een mail; omdat ik zelf een mail had gestuurd)

Beste meneer en mevrouw xxxxxx,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Wij hebben op 4 januari bericht gekregen van uw energieleverancier dat u uw contract heeft opgezegd. Naar aanleiding hiervan hebben wij u brieven gestuurd. U geeft aan dat u geen gas gebruikt. In dit geval zijn er 2 mogelijkheden.
U kunt de gas aansluiting laten verwijderen. Dat betekent dat de meter en de leidingen worden verwijderd tot het aansluitpunt in de straat. U betaalt dan alleen de verwijderingskosten en daarna heeft u geen kosten meer voor een leverancier. Voor het tarief verwijs ik u naar onze website. U kunt een verwijdering aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.
De andere mogelijkheid is, dat u het gas kunt laten afsluiten in huis. Dan wordt de meter verzegeld en kunt u geen gas gebruiken. De meter blijft hangen in huis. Echter omdat dit mogelijk op den duur tot een onveilige situatie kan leiden, is dit een oplossing voor maximaal 12 maanden. Daarna wordt u alsnog voor de keuze gesteld om of een energieleverancier te vinden of alsnog de aansluiting te verwijderen. De kosten voor de afsluiting voor 2019 is € 142,11 inclusief BTW. Indien u daarna alsnog weer aangesloten wilt worden, dan betaalt u de heraansluitkosten. Of u kiest er dan alsnog voor om de aansluiting te laten verwijderen voor de dan geldende verwijderingskosten.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxx

zonetjes wijzigde deze reactie 21-02-2019 15:37 (93%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 18:33
@Bram-Bos Bedankt voor het posten!
Jitta schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:28:
@Bram-Bos ik las verkeerd, en had dat al gezien. Heeft @stef87 geen internet meer omdat hij geen gasleverancier heeft? :P
Nogal wat (ernstige) dingen in de privé-sfeer aan de hand. Ben niet super handig met aanpassen van foto’s en zou dat dan ook nog uit moeten zoeken voordat ik het kon posten.

Internet heb ik gelukkig nog wel :-)

Ik ga nogmaal even na de tip van bram contact opnemen met Enexis, ondanks dat ik eind vorig jaar al in totaal al zo’n 2uur met ze heb getelefoneerd en nog een uur op twitter (DM’s)

Gezien ze recent de “permanent” optie afdoppen met een slot hebben verwijderd a 124€ zetten ze iig ineens meer “druk” op de ketel.. Uiteraard wil ik het aanvechten maar 124€ betalen met tegenzin is nu geen optie meer lijkt het >:)

Stef87 wijzigde deze reactie 21-02-2019 15:48 (15%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• CyberMania
zonetjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:35:
ik kan foto van snapshot zo niet uploaden (?)
hier de letterlijke tekst: (ik kreeg een mail; omdat ik zelf een mail had gestuurd)

Beste meneer en mevrouw xxxxxx,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Wij hebben op 4 januari bericht gekregen van uw energieleverancier dat u uw contract heeft opgezegd. Naar aanleiding hiervan hebben wij u brieven gestuurd. U geeft aan dat u geen gas gebruikt. In dit geval zijn er 2 mogelijkheden.
U kunt de gas aansluiting laten verwijderen. Dat betekent dat de meter en de leidingen worden verwijderd tot het aansluitpunt in de straat. U betaalt dan alleen de verwijderingskosten en daarna heeft u geen kosten meer voor een leverancier. Voor het tarief verwijs ik u naar onze website. U kunt een verwijdering aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.
De andere mogelijkheid is, dat u het gas kunt laten afsluiten in huis. Dan wordt de meter verzegeld en kunt u geen gas gebruiken. De meter blijft hangen in huis. Echter omdat dit mogelijk op den duur tot een onveilige situatie kan leiden, is dit een oplossing voor maximaal 12 maanden. Daarna wordt u alsnog voor de keuze gesteld om of een energieleverancier te vinden of alsnog de aansluiting te verwijderen. De kosten voor de afsluiting voor 2019 is € 142,11 inclusief BTW. Indien u daarna alsnog weer aangesloten wilt worden, dan betaalt u de heraansluitkosten. Of u kiest er dan alsnog voor om de aansluiting te laten verwijderen voor de dan geldende verwijderingskosten.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxx
Ik zou gewoon zeggen dat je het er niet mee eens bent en voorstelt de zaak voor te leggen aan de geschillencommissie Energie.

• Jitta
  • Nu online
@zonetjes Wijs ze erop dat je je ATO hebt opgezegd, dat deze dd xx -xx-xx daarmee is beeindigd, en dat jij aan jouw verplichtingen hebt voldaan (artikel 3.6 uit de algemene voorwaarden bij de ATO). Geef aan dat zij in de tijd tussen opzegging en beeindiging hebben nagelaten om werkzaamheden uit te voeren, als zij die noodzakelijk achten. Sterker nog, ze hebben geen contact met je opgenomen. Hoewel je geen contract meer met hen hebt, ben je natuurlijk nog steeds van harte bereid hen gelegenheid te bieden de handelingen die zij noodzakelijk achten uit te voeren, mits ze daarvoor een afspraak maken. Je meent echter niet dat er nog een rechtsgrond is waarop jij hiervoor kosten verschuldigd zou zijn. Vriendelijke groet, etc....
O-)

Jitta wijzigde deze reactie 21-02-2019 16:27 (8%)

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:25
@zonetjes Coteq schrijft op hun site het volgende over kosten afsluiting gas: https://coteqnetbeheer.nl...erwijderen-gasaansluiting

Wel grappig dat ze erop wijzen dat er kosten zijn en dat die niet onnodig hoog moeten zijn. Niks over of ze uberhaupt een juridische basis hebben om die kosten op te voeren (wat volgens de ATO waarschijnlijk niet zo is).

• Jitta
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:40:
@zonetjes Coteq schrijft op hun site het volgende over kosten afsluiting gas: https://coteqnetbeheer.nl...erwijderen-gasaansluiting

Wel grappig dat ze erop wijzen dat er kosten zijn en dat die niet onnodig hoog moeten zijn. Niks over of ze uberhaupt een juridische basis hebben om die kosten op te voeren (wat volgens de ATO waarschijnlijk niet zo is).
Deze zin is belangrijk: "Wettelijk is bepaald dat deze tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn"

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:25
Jitta schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:43:
[...]

Deze zin is belangrijk: "Wettelijk is bepaald dat deze tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn"
Mwa, is ook belangrijk maar gaat wel voorbij aan het uitgangspunt van dit topic:
"Op basis van de voorwaarden van de ATO is er geen juridische basis om kosten in rekening te brengen voor het beïndigen van een leveringsovereenkomst voor gas of elektra"

Dus of de kosten redelijk zijn of niet is van secundair belang, omdat alles er op wijst dat er geen basis is om ze uberhaupt in rekening te brengen.

• Jitta
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:52:
[...]

Mwa, is ook belangrijk maar gaat wel voorbij aan het uitgangspunt van dit topic:
"Op basis van de voorwaarden van de ATO is er geen juridische basis om kosten in rekening te brengen voor het beïndigen van een leveringsovereenkomst voor gas of elektra"

Dus of de kosten redelijk zijn of niet is van secundair belang, omdat alles er op wijst dat er geen basis is om ze uberhaupt in rekening te brengen.
Dat is misschien nu nog zo, maar gaat bijna zeker weten veranderen, durf ik zo maar te voorspellen... Geen idee op welke termijn, overigens...

Jitta wijzigde deze reactie 21-02-2019 17:01 (3%)

@zonetjes

Iets als:
Geachte heer, mevrouw,

In reactie op uw e-mail d.d. xxxxx schrijf ik u. Zoals u weet heb ik mijn leveringscontract en ATO beëindigd per xxxxxx. Volgens artikel 3.6 van uw algemene voorwaarden kan de consument elk moment de ATO opzeggen, door dit aan te geven bij mijn energieleverancier. Dit hebben wij dan ook gedaan. Vervolgens had u de mogelijkheid om binnen de opzegtermijn de voor u "eventuele noodzakelijke" maar in de algemene voorwaarden niet nader omschreven werkzaamheden uit te voeren. U heeft geen initiatief genomen om dergelijke werkzaamheden te komen uitvoeren. Derhalve is de conclusie dat de ATO reeds is beëindigd en er van onze zijde geen verplichtingen meer zijn.

U geeft aan dat er voor ons twee opties zijn, maar wij willen helemaal niet kiezen uit de opties die u geeft. Wij hebben juist de ATO opgezegd omdat wij geen belang hebben bij de gasaansluiting. De gasaansluiting is uw eigendom, en wat u daar verder mee doet en/of moet doen is verder uw zorg, wij zijn geen belanghebbende meer. Uiteraard bent u nog steeds welkom om op uw initiatief en voor uw rekening werkzaamheden te komen verrichten aan het deel van uw eigendommen wat zich op ons perceel bevindt. U dient dan wel vooraf een afspraak te maken en de werkzaamheden zijn dan uiteraard voor uw rekening.

Samengevat:
Met betrekking tot de gasaansluiting in onze woning zijn wij geen partij meer. De overeenkomst is beëindigd en u bent zowel eigenaar van de aansluiting als verantwoordelijke voor de veiligheid. U mag naar eigen inzicht en voor eigen rekening de werkzaamheden komen uitvoeren die u nodig acht, maar dan moet u daarvoor wel vooraf een afspraak maken. Wij kiezen niets uit de opties die u aanbied en geven nadrukkelijk géén opdracht voor werkzaamheden aan de gasaansluiting van welke aard dan ook.

Met vriendelijke groet,
xxxxxx

Jitta schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:56:
[...]

Dat is misschien nu nog zo, maar gaat bijna zeker weten veranderen, durf ik zo maar te voorspellen... Geen idee op welke termijn, overigens...
Alleen zal het maximale tarief dan waarschijnlijk flink begrensd worden. Zowel het Nederlandse Burgerlijk Wetboek als Europese regelgeving verbieden voorwaarden die bij opzegging 'bezwaarlijk' zijn en het in rekening brengen van flinke vergoedingen is één van de specifieke zaken die in BW6.236 als bezwaarlijk genoemd wordt. Dat gaat niet wijzigen en een opzegvergoeding van 400-700 euro zal dan ook geen stand houden.

En daarom is het bijna zeker weten dat wanneer de ACM een maximaal tarief van €100-€150 oplegt er "ineens" een KIWA- of vergelijkbaar onderzoek verschijnt waaruit blijkt dat verzegelen ook best voor langer dan een jaar kan. En dat het extra risico zoals benoemd in het dossier van @Bram-Bos er wél is bij een verzegelde aansluiting, maar dat dit extra risico zó gering is dat het geen reden is om verzegeling niet meer voor langere termijn toe te staan.

• hesselbeertje
  • Laatst online: 18:40
Laten we eerlijk zijn, dat is toch ook een prima oplossing? Verzegelen voor een fatsoenlijke prijs. Zit ie je in de weg, dan mag je betalen voor het verwijderen.

Vervolgens per wijk alles rooien, en niet per adres.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18:14
hesselbeertje schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:00:
Laten we eerlijk zijn, dat is toch ook een prima oplossing? Verzegelen voor een fatsoenlijke prijs. Zit ie je in de weg, dan mag je betalen voor het verwijderen.

Vervolgens per wijk alles rooien, en niet per adres.
Zolang er nog huiseigenaren zijn die niet van het gas af willen, wordt er niets gerooid in een straat...

• Ep Woody
  • Nu online
Tenzij er wel een transitie plaatsvindt naar waterstof, dan zullen er hele wijken in een keer om moeten. Dan hangt het in ieder geval niet meer van ons af.

Hoewel ze wellicht beter kunnen kijken naar elektriciteitcentrales op waterstof.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16:46
Ep Woody schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:02:

Hoewel ze wellicht beter kunnen kijken naar elektriciteitcentrales op waterstof.
Om met die opgewekte elektriciteit weer waterstof te maken. 8)7 |:(
:)
zonetjes schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:35:
U betaalt dan alleen de verwijderingskosten en daarna heeft u geen kosten meer voor een leverancier.
Wat zouden ze daarmee bedoelen anders dan bladzijde vulling?

Vuiltje wijzigde deze reactie 21-02-2019 20:42 (33%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• tweakmember
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 17-04 10:18
Hallo
ik kwam dit topic tegen en heb een vraag dat misschien al is gesteld + beantwoord is in dit 175 pagina lange topic...
Maar mijn vraag is, is gas afsluiting ook mogelijk bij een sociale huurwoning?
@tweakmember: zoek even op huurwoning. @Stefan118 heeft ook ervaring

• Stefan118
tweakmember schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:44:
Hallo
ik kwam dit topic tegen en heb een vraag dat misschien al is gesteld + beantwoord is in dit 175 pagina lange topic...
Maar mijn vraag is, is gas afsluiting ook mogelijk bij een sociale huurwoning?
Ik zou niet weten waarom je in een (sociale)huurwoning niet van het gas af kunt.
Ikzelf woon in een huurwoning, en heb mijn gascontract per 1-12-2017 opgezegd.
Alles is hier nog aanwezig, want jah, Liander weet niet wat ze moeten doen.
Uit mijn hoofd was het laatste contact met Liander van mijn kant op 14-10-2018, een email dat ik verdere communicatie niet nodig vind totdat Liander mij een concreet antwoord gaat geven op mijn vraag: Wanneer komen jullie het dreigement uitvoeren wat jullie schriftelijk hebben toegezegd op 3-1-2018 en 17-1-2018? (Dreigement betreft dat Liander beweerd mij wettelijk verplicht te zijn af te sluiten van gastoevoer).

Het enige waar je bij een huurwoning rekening mee moet houden, is dat de verhuurder hoogstwaarschijnlijk in het huurcontract heeft opgenomen dat zodra je de huur opzegt je de woning in originele staat weer dient achter te laten.
Dat houd in: Inclusief gasaansluiting en meter.
Tenzij de verhuurder toestemming geeft om de installatie te verwijderen zonder dat deze terug geplaatst dient te worden.

Echter.......
Ik weet zeker dat JIJ de gasaansluiting niet wilt laten verwijderen ;)

Stefan118 wijzigde deze reactie 21-02-2019 21:54 (34%)

• zonetjes
dag allen, ook @Ivow85 dank voor de brief, waar goede structuren/elementen inzitten.
ik heb nog wel een vraagje: @Ivow85 en @Jitta spreekt over een opzegtermijn (waarin de netbeheerder zou kunnen handelen). mijn situatie is als volgt: ik heb het leveringscontract opgezegd (welke de volgende werkdag inging) en vervolgens kreeg ik brieven van netbeheerder Coteq, waarin ze me aanmoedigden om een leveringscontract af te sluiten met een leverancier. Zij konden niet weten dat het om een gas-afsluiting ging. dat heb ik hen per mail medegedeeld ging, gesteld dat de ATO ontbonden is, en vervolgens kreeg ik de mail, die ik vandaag gepost heb.

mijn vraag: wat zegt het begrip 'opzegtermijn' (vanuit de netbeheerder) in dit geval en wat heeft het voor een effect als de netbeheerder deze termijn niet heeft gehad om 'noodzakelijke activiteiten' te kunnen ontplooien? (dat kunnen ze nog steeds doen toch, waartoe ik ze ook de mogelijkheid toe geef).
nogmaals dank......

• tweakmember
Stefan118 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:44:
[...]

Ik zou niet weten waarom je in een (sociale)huurwoning niet van het gas af kunt.
Ikzelf woon in een huurwoning, en heb mijn gascontract per 1-12-2017 opgezegd.
Alles is hier nog aanwezig, want jah, Liander weet niet wat ze moeten doen.

Het enige waar je bij een huurwoning rekening mee moet houden, is dat de verhuurder hoogstwaarschijnlijk in het huurcontract heeft opgenomen dat zodra je de huur opzegt je de woning in originele staat weer dient achter te laten.
Dat houd in: Inclusief gasaansluiting en meter.
Tenzij de verhuurder toestemming geeft om de installatie te verwijderen zonder dat deze terug geplaatst dient te worden.

Echter.......
Ik weet zeker dat JIJ de gasaansluiting niet wilt laten verwijderen ;)
Ik heb een jaar geleden gevraagd aan de sociale woningbouw of gas afsluiting mogelijk was.
Ze deden hier heel moeilijk over en het kon uiteindelijk niet gezien (volgens hun) de cv niet voor lange periode zonder gas mag komen te staan want de cv zou hieraan kapot gaan.
En gezien al het materiaal van de sociale woningbouw is hebben hun het laatste woord.
Dat is mijn ervaring.

Als het je eigen materiaal is (koophuis) dan mag je zelf beslissen wat je ermee doet.
Maar een huurwoning lijkt me dit knap lastiger voor elkaar te krijgen.
Maar goed, misschien dat er voor huurhuizen andere spelregels zijn, vandaar mijn vraag.

tweakmember wijzigde deze reactie 21-02-2019 21:58 (7%)

• Stefan118
Als je een CV op gas hebt en deze in gebruik hebt, waarom wil je dan van het gas af?

Tenminste, zoals ik het lees is de CV actief.
Ik woon in een huurapartement waar we blokverwarming hebben, een elektrieke boiler voor warm water en ik heb zelf bijna 2 jaar geleden een inductie kookplaat geplaatst.
Geen zuchtje gas in gebruik meer.

Stefan118 wijzigde deze reactie 21-02-2019 21:57 (43%)

• tweakmember
Stefan118 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:56:
Als je een CV op gas hebt en deze in gebruik hebt, waarom wil je dan van het gas af?

Tenminste, zoals ik het lees is de CV actief.
Ik woon in een huurapartement waar we blokverwarming hebben, een elektrieke boiler voor warm water en ik heb zelf bijna 2 jaar geleden een inductie kookplaat geplaatst.
Geen zuchtje gas in gebruik meer.
Beetje rare vraag van je?
In mijn huurhuis zit er automatisch een cv bij. of ik het wil of niet deze is automatisch actief en zo zal het bij alle huurwoningen zijn die een cv hebben.
Ik wil het liefst de cv niet gebruiken, gas afsluiten, huis verwarmen met hout, water met boiler, koken op stroom.
Dan ben ik stukken goedkoper uit.

tweakmember wijzigde deze reactie 21-02-2019 22:04 (6%)

• Stefan118
tweakmember schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:00:
[...]

Beetje rare vraag van je?
Als ik een huurhuis kies zit er automatisch een cv bij. of ik het wil of niet deze is automatisch actief.
Ik wil het liefst de cv niet gebruiken, gas afsluiten, huis verwarmen met hout en water met boiler.
Dan ben ik stukken goedkoper uit.
Dat mag.
Geen enkel probleem.
Een CV ketel hoeft in mijn ogen niet aangesloten te blijven op het gas.
Anders zouden ze in de winkel al kapot zijn.
Wel zou ik aanraden om een onderhoudsbeurt te laten geven vlak voordat je hem afsluit.
Gat in de muur maken voor een pelletkachel is zo gedaan.
Niemand die daar moeilijk over kan doen.
Zolang je alles maar in originele staat terug brengt als je de huur opzegt.

• tweakmember
Stefan118 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:04:
[...]

Dat mag.
Geen enkel probleem.
Een CV ketel hoeft in mijn ogen niet aangesloten te blijven op het gas.
Anders zouden ze in de winkel al kapot zijn.
Wel zou ik aanraden om een onderhoudsbeurt te laten geven vlak voordat je hem afsluit.
Gat in de muur maken voor een pelletkachel is zo gedaan.
Niemand die daar moeilijk over kan doen.
Zolang je alles maar in originele staat terug brengt als je de huur opzegt.
In mijn ogen wil ik het ook niet.
Maar de woningbouw kwam met excuus dat de cv kapot zou gaan als het voor lange tijd zonder gas kwam te staan. En dus als ik de cv zou weer laten aansluiten voor de volgende bewoners, de grote kans was de cv het niet meer deed.
Ik heb geen verstand hiervan maar dit is wat ze zeiden en ik mag dus niet van het gas af.

edit: over palletkachels gesproken, de overheid zit nu al te zeuren over fijnstof en dat hierom alle hout kachels in de toekomst verboden worden?

tweakmember wijzigde deze reactie 21-02-2019 22:10 (7%)

• Stefan118
tweakmember schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:07:
[...]

Maar de woningbouw kwam met excuus dat de cv kapot zou gaan als het voor lange tijd zonder gas kwam te staan. En dus als ik de cv zou weer laten aansluiten voor de volgende bewoners, de grote kans was de cv het niet meer deed.
Ik heb geen verstand hiervan maar dit is wat ze zeiden en ik mag dus niet van het gas af.

edit: over palletkachels gesproken, de overheid zit nu al te zeuren over fijnstof en dat hierom alle hout kachels in de toekomst verboden worden?
https://www.degeschillenc...ging-ism-schadevergoeding

De verhuurder mag jou niet verbieden het gas op te zeggen.
Volgens deze uitspraak van de geschillencommissie is dat een beperking in de opzegbevoegdheid.

Geen idee. Ik heb geen ervaring met pelletkachels.

• Naalroc
tweakmember schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:07:
[...]

OK, nu we dat weten, wat is nu de vraag dan precies?

• Stefan118
Naalroc schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:15:
[...]

OK, nu we dat weten, wat is nu de vraag dan precies?
De vraag was: mag je nu wel of niet je gascontract opzeggen in een (sociale)huurwoning.

Antwoord: Ja, dat mag.

Niks meer niks minder.

• Jitta
  • Nu online
mijn vraag: wat zegt het begrip 'opzegtermijn' (vanuit de netbeheerder) in dit geval en wat heeft het voor een effect als de netbeheerder deze termijn niet heeft gehad om 'noodzakelijke activiteiten' te kunnen ontplooien? (dat kunnen ze nog steeds doen toch, waartoe ik ze ook de mogelijkheid toe geef).
nogmaals dank......
Die opzegtermijn staat in de algemene voorwaarden, en is 10 dagen. Hij gaat in zodra je je leverantie contract opzegt (zoals je het ook bent aangegaan). Daar heeft de netwerkbeheerder geen gebruik van kúnnen maken, waarschijnlijk, omdat de leverancier niets gemeld heeft tot de datum waarop levering stopte, want dat gaat meestal zo. Maar dat is niet het probleem van de consument, jij dus....

• overwinteraar
  • Laatst online: 18-05 23:56
@zonetjes hier ook ervaring met Coteq. Eind vorig jaar contract gasleverancier opgezegd en daarmee ATO. Paar standaardbrieven (zonder nieuwe leverancier binnen of buiten afsluiten, deurwaarder, alle schade voor rekening consument, blabla) gekregen en daarop netjes gereageerd in lijn met forumleden.

Mijn ervaring in diverse tefo en mail contacten met Coteq is dat ze zoekend zijn en (hun eigen) voorwaarden niet goed toepassen e/o uitleggen. Ze proberen je op verschillende manieren zover te krijgen/onder druk te zetten dat je opdracht geeft. Eerst vanuit stelling dat je verplicht bent opdracht te geven. Als je daarop afwijzend reageert, stelt men dat dit eigenlijk niet zo relevant is, omdat je o.b.v. AV ATO toch verplicht zou zijn de kosten te betalen, zonder dit te onderbouwen. Ze reageren hier doorgaans (erg) traag op mails. En tefo (soms) erg fel op tegenargumenten; de belcentrale lijkt me met 'ons' soort klanten niet altijd de meest makkelijke werkplek :).

In onze twee "standaard" brieven werd noch voor binnen noch voor buiten afsluiten een tijdslimiet (12 mnd) aangegeven. Dit bleek pas (vele) weken later nadat ik ze meerdere keren had uitgenodigd om hun 'noodzakelijke' werkzaamheden uit te voeren (zonder daarvoor opdracht te geven :P ). Er wordt dus veel later een uitleg gegeven aan iets dat niet op papier staat.

Overigens heb ik zelf ook een 'middenweg' aangeboden en me bereid verklaard een redelijke vergoeding te betalen. Bij Coteq is er echter maar één optie: (oud) klant betaalt alles, voor tijdelijk (max 12 maanden) (binnen of buiten) afsluiten en (uiteindelijk) voor permanent verwijderen. Bij dit laatste maakt het volgens Coteq niet uit hoe/waar Coteq afsluit: leiding volledig verwijderen of alleen (aan de staat) afdoppen en leiding laten liggen brengt dezelfde kosten met zich mee. Van (oud) klanten & medewerkers inmiddels begrepen dat Coteq in praktijk de leiding altijd laat liggen en alleen afdopt. En dat 'verwijderen' max 1,5 uur werk vraagt (sluit aan bij eerdere formu reacties). Dat zou in onze situatie rond 1.000 euro moeten kosten... grapjassen... 8)7

@Bram-Bos beetje creatief uitgelegd voldoen ze met het laten liggen van leidingen wel aan een deel van de uitspraak in je eerste geschil: "niet zijnde de kosten die verband houden met het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting". Als ze de leiding gewoon laten liggen, dan brengen ze voor het verwijderen daarvan immers ook geen kosten in rekening. Ze vragen dan alleen wel een belachelijk hoge fee voor het afdoppen. Dat staat dan wel weer haaks op de "redelijke kosten" uit diezelfde uitspraak... :P Eerst maar eens afwachten wat het effect van uitspraak 2 wordt...

Los van dit alles hoorde ik dat lokaal door o.m. gemeenten en energieloketten met netbeheerders wordt onderhandeld over het verdelen van de kosten tussen deze partijen, waarbij de (oud) klant geheel wordt 'vrijgesteld'. Dit speelt i.i.g. in het werkgebied van Coteq; wellicht interessant om eens bij je gemeente of energieloket te polsen naar stand van zaken.

• Stefan118
overwinteraar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:25:
En dat 'verwijderen' max 1,5 uur werk vraagt (sluit aan bij eerdere formu reacties). Dat zou in onze situatie rond 1.000 euro moeten kosten... grapjassen...  
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe komen ze aan dat bedrag?
Ik dacht tot op heden dat Liander de duurste netbegeerder was met 687 euro.

• overwinteraar
Stefan118 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:38:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe komen ze aan dat bedrag?
Ik dacht tot op heden dat Liander de duurste netbegeerder was met 687 euro.
Liander heeft een vast bedrag van 687 euro ongeacht lengte leiding. Coteq vraagt bijna 595 euro maar beperkt daarbij tot max 10 meter leidinglengte. Elke meter extra "verwijderen" kost ongeveer 35 euro. Ligt hier iets meer dan 20 meter, dus in totaal rond 1.000 euro. :O Dat laten ze je bij Coteq overigens zelf uitrekenen, (het werk voor) een prijsopgave proberen ze zorgvuldig te vermijden.

Enexis (deels zelfde werkgebied als Coteq) vraagt voor verwijderen van gasaansluiting overigens 732 euro, ongeacht lengte en 'wint' daarmee ook van Liander. :P

• Stefan118
Nieuwe tarieven per 1 februari.
Maar, gelijk bovenaan staat bij Enexis dat die tarieven alleen gelden als u zelf om verwijdering vraagt.

Jah, als je geld teveel hebt en je weet echt niet meer wat je er mee moet doen, dan zou je ze het lief kunnen vragen.
Maar ik denk dat dit voor de meeste onder ons niet geldt.
Dus kost het niks.

@overwinteraar: De prijs van Coteq is dan ook nog eens exclusief straatwerk. Liander zorgt er voor dat de straat en je tuinpaadje weer netjes begaanbaar zijn. Nu het bij mij bijna 10 maanden terug is dat Liander de stoep heeft opengebroken (kleine klinkertjes), is er niets meer van te zien.

• overwinteraar
@Ivow85 klopt; Coteq probeert ook steevast risico op schades bij consument te leggen, terwijl AV daarover iets anders stellen.

• overwinteraar
Schoot me nog iets anders te binnen: de netbeheerders hebben -jawel- aandeelhouders.
Laten dat nou overheden, als gemeenten en provincies zijn. En die overheden zijn weer aanjagers van verduurzaming, waaronder gasloos wonen e.d. Misschien tijd om de lokale en regionale politiek eens wakker te schudden? De provinciale verkiezingen van 20 maart komen eraan, fracties van gemeenteraden beetje kietelen kan ook geen kwaad... :P

Aandeelhouderschap verdeling verschilt per netbeheerder. Bij Liander zag ik vooral provincies als grootaandeelhouder. Bij Coteq bijv meer gemeenten.

• Jitta
  • Nu online
@overwinteraar wait a sec, zijn het gewoon bedrijven met winstoogmerk? Ik bedoel, monopolisten met winstoogmerk? Helemaal niets over van "nuts"?

• overwinteraar
@Jitta zeker nog nuts, daarom zijn overheden ook aandeelhouder. Commerciële partijen mogen zelfs geen aandeelhouder van netbeheerders zijn (bij wet geregeld). Dat maakt t ook zo bijzonder: overheid stimuleert tot en zet in op gasloos en laat via een 'overheidsbv' vervolgens leuke rekening sturen voor verwijderen van gasaansluiting. Even los van de vraag of dat terecht is (daaraan heeft dit topic ontstaan te danken 😉).

• Stefan118
Jitta schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:22:
@overwinteraar wait a sec, zijn het gewoon bedrijven met winstoogmerk? Ik bedoel, monopolisten met winstoogmerk? Helemaal niets over van "nuts"?
Dat was al een tijdje bekend: Bram Bos zei:

Maar het zou kunnen verklaren waarom het allemaal zo omslachtig gaat.
De gemeenten/provincies zijn aandeelhouders en verdienen aan de afsluitkosten (mits deze RUIM kostendekkend zijn, want niemand hier weet wat de werkelijke kosten zijn).
Als deze afsluitkosten door de overheid (de aandeelhouders dus) gedrukt worden naar een bedrag van zeg eens onder de 200 euro waar onlangs over gesproken werd, dan zijn deze kosten zeer zeker niet meer ruim kostendekkend en leiden de aandeelhouders verlies door hun eigen beslissing.
Ik geloof dat je niet voor niets aandeelhouder word. Volgens mij wil je dan juist winst hebben.

• overwinteraar
@Stefan118 overheden streven geen winst na, zeker niet voor publieke taken. En het is volgens mij niet voor niets dat het netbeheer(= nuts/overheidtaak) is losgeweekt van energielevering (= commerciële markt).

Overigens is vraag wat kostendekkend is wel een goede. De huidige grote verschillen tussen netbeheerders en feedback van (oud) klanten/medewerkers laten zien dat een aantal netbeheerders wel erg ruim in de slappe was wil zitten. Lijkt dus nog voldoende ruimte voor forse prijsdaling 😉

• Industryofcool
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 27-03 22:55
Ik gebruik ook al een tijdje geen gas meer en wil eigenlijk ook wel van die leiding af.

Heb de startpost en stukjes van dit topic even doorgenomen (alles was net iets teveel gevraagd ;-)). Ik vraag me een beetje af of het (gezien het proces wat door een aantal van jullie in gang is gezet) nu handig is om te wachten tot duidelijk is wat de beste route is of dat ik ook gewoon vrolijk mee moet doen ....

Wat ik me ook afvroeg is of iemand van jullie weet wat er gebeurt wanneer de leiding echt daadwerkelijk tot de straat weggehaald wordt. Sluiten ze hem dan aan beide kanten af of graven ze hem daadwerkelijk helemaal op? Ik moet namelijk van mijn huis naar de weg ook nog een kabel trekken voor een laadpaal voor een EV dus als ze die geul voor me gaan graven is me dat ook wel wat waard :-)
@Industryofcool

Wanneer je daadwerkelijk graag van de gasleiding en gasmeter af wilt, kun je het beste via mijnaansluiting.nl een aanvraag voor verwijdering doen.

Wanneer de aanwezigheid van de leidingen en meter je niet in de weg zit, maar het je te doen is om van de vaste lasten af te komen dan zit je in dit topic goed.

Bij de meeste netbeheerders houdt het "verwijderen van de aansluiting" op papier in dat inderdaad de hele aansluitleiding van de woning tot aan de openbare weg verwijderd wordt. In praktijk echter wil de leiding nog wel eens blijven liggen.

Met jouw wens voor het leggen van een kabel zijn beide gevallen nuttig. Indien de hele leiding wordt opgegraven kun je mooi meteen een kabel in de geul leggen. In geval de leiding blijft liggen, kun je met een trekveer makkelijk een elektrakabel door de ongebruikte gasleiding heen leggen. Wanneer je één van beide opties van plan bent, kun je die wens gewoon aangeven bij de uitvoerende monteurs en die doen dan waarschijnlijk nergens moeilijk over. Geef ze halverwege even een bakkie koffie met een koek en dan heb jij even de tijd om met je elektra kabel aan de gang te gaan.

• Paulien_b
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10:44
Hallo,

Wij hebben vorige week een factuur ontvangen van de Rendo voor het verwijderen van onze gasaansluiting. Nu wonen wij inmiddels bijna 5 jaar op het huidige adres en hebben wij nog nooit gas afgenomen van Rendo (of van een andere partij). Ik ben met grote belangstelling aan het lezen welke discussies en argumentaties de verschillende netwerkbeheerders gebruiken om de kosten voor verwijdering bij ons in rekening te brengen. Ik ben nu bezig aan de eerste mail, waarin ik aangeef dat ik de rekening betwist. Van mij mogen ze de aansluiting en de meter verwijderen, maar ik heb daar geen opdracht toe gegeven en zal dat ook niet doen (les 1 van dit forum ;)).

Wellicht heb ik later nog vragen, maar er staat ongetwijfeld al veel info hierin.

• jerh
Paulien_b schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:03:
Hallo,

Wij hebben vorige week een factuur ontvangen van de Rendo voor het verwijderen van onze gasaansluiting. Nu wonen wij inmiddels bijna 5 jaar op het huidige adres en hebben wij nog nooit gas afgenomen van Rendo (of van een andere partij). Ik ben met grote belangstelling aan het lezen welke discussies en argumentaties de verschillende netwerkbeheerders gebruiken om de kosten voor verwijdering bij ons in rekening te brengen. Ik ben nu bezig aan de eerste mail, waarin ik aangeef dat ik de rekening betwist. Van mij mogen ze de aansluiting en de meter verwijderen, maar ik heb daar geen opdracht toe gegeven en zal dat ook niet doen (les 1 van dit forum ;)).

Wellicht heb ik later nog vragen, maar er staat ongetwijfeld al veel info hierin.
Interessant is ook wat de datum van de faktuur is. Voor consumenten geldt ook het verjaringsrecht van 2 jaar uit het hoofd. Dat is wellicht een makkelijkere route of kun je primair opvoeren en secundair alles wat hier verder staat.
@Paulien_b Hebben jullie ook nooit een contract voor gaslevering gehad op dit adres? In dat geval kun je Rendo er op wijzen dat er nooit een overeenkomst is geweest voor de gasaansluiting waar verplichtingen voor jullie uit volgen.

En wanneer is de gasaansluiting verwijderd? En hoe is het toen zo ver gekomen, op verzoek van Rendo neem ik aan?

• Paulien_b
@jerh Dat is alvast een goede tip! Dank, neem ik zeker mee

@Ivow85 Nee, nooit een contract gehad. Dus dat is zeker één van de argumenten. We hebben een brief gekregen waarin is aangegeven dat we een contact met een leverancier moeten afsluiten, omdat ze anders tot verwijdering overgaan en de kosten aan ons zijn. Dat hebben we afgewacht, en nu volgt dus een rekening. We hebben wel gezien dat ze in de berm van de weg werkzaamheden hebben verricht, maar dat was dus niet op ons terrein. Ik heb telefonisch contact gehad. Daarin is wel aangegeven dat ze de gasmeter ook nog moeten verwijderen. Ik heb gezegd dat dat mag (het is immers de meter van Rendo), maar dat ik daar geen opdracht voor geef.
Goed gehandeld tot nu toe. Het feit dat je nooit een overeenkomst hebt gehad én nooit een opdracht hebt gegeven zijn je kernpunten. Vul dat aan met de mededeling dat je elke verwijzing naar de algemene voorwaarden van Rendo verwerpt, omdat die wegens gebrek aan een overeenkomst per definitie niet van toepassing zijn.

• Stoofie
@Paulien_b: Dus jullie hebben al vijf jaar geen contract en nu komen er ineens brieven en gaan ze de aansluiting verwijderen?
Dan kun je als netbeheerder moeilijk beweren dat dat voor de veiligheid is of dat iedere aansluiting zonder leverancier verwijderd moet worden...
Of er moet recent een wetswijziging op dat vlak geweest zijn,maar daar weet ik in ieder geval niets vanaf.
Ik zou Rendo maar eens vragen wat er ineens veranderd is :)

• Paulien_b
Mail is verstuurd! Ik ben benieuwd naar de reactie van Rendo.

• Stoofie
@Paulien_b: Zou je willen overwegen een en ander hier te delen?
Dat kan ons, en anderen op dit forum, weer helpen.
We hebben hier al veel geleerd van alle verschillende soorten reacties van de netbeheerders :)

Stoofie wijzigde deze reactie 23-02-2019 17:17 (3%)

• Paulien_b
Doe ik zeker! Op dit moment heb ik alleen een factuur van de Rendo. Mijn mail:

"Geachte heer, mevrouw,

Op 13-02-2019 heb ik van u een factuur ontvangen (dd. xx, nr xx). Met deze mail geef ik aan dat ik deze factuur betwist, waarbij ik het volgende overweeg:

- In de factuur wordt aangegeven dat u een 'LD gasaansluiting 0-40 m3/h' heeft verwijderd;
- Er is opgenomen dat dit op het adres xx te xx zou zijn gebeurd;
- Gezien het feit dat ik woon op dit adres, neem ik aan dat de gasaansluiting op dit adres bedoeld wordt;
- Ik heb hierover op 13-2-2019 telefonisch contact gehad met uw klantenservice, dhr.xx. Hij geeft aan dat de aansluiting begin februari 2019 verwijderd zou zijn, maar dat de gasmeter nog niet is verwijderd.
- Ik kan bevestigen dat de gasmeter op ons perceel nog aanwezig is;

- Voor zover mij bekend heb ik vanaf het moment dat wij deze woning hebben betrokken (april 2014) tot op heden geen contract met Rendo voor gaslevering op dit adres;
- Ik heb geen opdracht gegeven tot het verwijderen van de gasaansluiting. Dat zou ook raar zijn, immers er is geen sprake van een gasaansluiting;
- Eventuele werkzaamheden zijn door en/of voor Rendo uitgevoerd zonder opdracht van mij;

- Bij deze behoud ik mij het recht voor om bovenstaande argumentatie uit te breiden, mocht de evt. reactie van u daartoe aanleiding geven.

Gelet op bovenstaande, betwist ik als gezegd de factuur met het genoemde factuurnummer. Ik ga er vanuit u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en verwacht dat u mij een creditfactuur doet toekomen.

met vriendelijke groet, "

• Stefan118
Paulien_b schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:53:
- Voor zover mij bekend heb ik vanaf het moment dat wij deze woning hebben betrokken (april 2014) tot op heden geen contract met Rendo voor gaslevering op dit adres;
Beetje mierensex hier, maar dit klopt als een bus.
Rendo is netbeheerder. Geen leverancier.
Ik hoop dat je dit ook bedoeld, en dat je niet ergens tussen 2014 en nu een contract gehad hebt voor gas bij Nuon, Essent, Oxxio, Greenchoice of wie dan ook.
Dat zijn namelijk leveranciers.

Is maar een detail hoor, maar wel een belangrijke.

• Paulien_b
Nee, ik heb geen enkel contract gehad voor levering van gas.
@Paulien_b: Dank voor het delen. Om meerdere redenen interessant! Je reactie is prima!
  • Als Rendo beweert dat ze begin februari hebben afgesloten (bij jou dan alleen in de straat), dan zou dat heel goed op 4 februari 2019 geweest kunnen zijn, de dag dat @Stefshon en @Naalroc ook afgesloten werden.
  • Dat zou ook kunnen verklaren waarom Rendo nu opeens actie bij je onderneemt, na vijf jaar niets doen. Wakker geworden door @Stefshon en @Naalroc, en vervolgens een aparte ronde gepland?
  • Absurd dat ze jou een factuur sturen. Stond die op jouw naam? Hoe komen ze daar dan aan?
  • Kennelijk boeit het Rendo dus ook niet of de aansluitleiding een- of tweezijdig wordt afgekoppeld. In de situatie die ze nu hebben achtergelaten is de veiligheid volgens KIWA toch echt niet gewaarborgd! 8)7
  • Ze leveren dus half werk, maar hebben je waarschijnlijk wel de volle 400+ euro in rekening gebracht?
Rendo lijkt steeds meer het ongeleide projectiel van Netbeheer Nederland.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:57

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Dat ik dit nog mag meemaken, Rendo vliegt uit de bocht :+
Dit slaat echt helemaal nergens op om na zo lang zonder gas opeens te 'moeten' afsluiten en dan ook nog een rekening sturen naar wie toevallig op dat adres woont 8)7

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Stefan118
jerh schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 15:10:
[...]

Interessant is ook wat de datum van de faktuur is. Voor consumenten geldt ook het verjaringsrecht van 2 jaar uit het hoofd. Dat is wellicht een makkelijkere route of kun je primair opvoeren en secundair alles wat hier verder staat.
Klopt niet helemaal.
De verjaringstermijn voor producten is 2 jaar. De verjaringstermijn voor diensten is 5 jaar.
De dienst (afsluiting) is zeer recent geleverd, en meteen de factuur er achteraan.
De verjaringstijd is dus nu nog 5 jaar.
Iedere keer dat er een herinnering, aanmaning of zelfs maar een briefwisseling over is, gaat deze verjaringstermijn opnieuw in.
Zo kan het dus wel 8 jaar of langer duren voordat de verjaringstermijn van 5 jaar verstreken is.
Bron: https://financieel.infonu...rjaring-na-2-5-of-20-jaar

Dat de dienst onterecht geleverd en/of gefactureerd is, dat staat buiten kijf.
Nooit een contract en ATO is geen kosten voor afsluiten.

Stefan118 wijzigde deze reactie 23-02-2019 22:35 (20%)

• jerh
Stefan118 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:18:
[...]

Klopt niet helemaal.
De verjaringstermijn voor producten is 2 jaar. De verjaringstermijn voor diensten is 5 jaar.
De dienst (afsluiting) is zeer recent geleverd, en meteen de factuur er achteraan.
De verjaringstijd is dus nu nog 5 jaar.
Iedere keer dat er een herinnering, aanmaning of zelfs maar een briefwisseling over is, gaat deze verjaringstermijn opnieuw in.
Zo kan het dus wel 8 jaar of langer duren voordat de verjaringstermijn van 5 jaar verstreken is.
Bron: https://financieel.infonu...rjaring-na-2-5-of-20-jaar

Dat de dienst onterecht geleverd en/of gefactureerd is, dat staat buiten kijf.
Nooit een contract en ATO is geen kosten voor afsluiten.
Qua verjaring zou de dienst 5 jaar geleden geleverd moeten worden, dat is niet gebeurd, dus dat stuit het denk ik ook. In ieder geval is dit geval van negeren van Rendo wel een mooie zaak om ze aan te melden bij wie eigenlijk voor slecht beheer. Tenslotte was dit een hele gevaarlijke situatie volgens Liander.....

• Stefan118
jerh schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:53:
[...]

Qua verjaring zou de dienst 5 jaar geleden geleverd moeten worden, dat is niet gebeurd, dus dat stuit het denk ik ook. In ieder geval is dit geval van negeren van Rendo wel een mooie zaak om ze aan te melden bij wie eigenlijk voor slecht beheer. Tenslotte was dit een hele gevaarlijke situatie volgens Liander.....
Er staat nergens omschreven wanneer de netbeheerder de dienst levert. Sterker nog, Liander hanteerde laatst nog het excuus dat door de enorme drukte de werkzaamheden uitliepen.
Dit gaat niet over Liander, maar dat maakt niet uit.
Er is nooit afgesproken wanneer de dienst geleverd zou gaan worden. Dat kan dus niet verjaren.

Dat de boel nog niet ontploft is na al die tijd is onbegrijpelijk :X

• jerh
Stefan118 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:57:
[...]

Er staat nergens omschreven wanneer de netbeheerder de dienst levert. Sterker nog, Liander hanteerde laatst nog het excuus dat door de enorme drukte de werkzaamheden uitliepen.
Dit gaat niet over Liander, maar dat maakt niet uit.
Er is nooit afgesproken wanneer de dienst geleverd zou gaan worden. Dat kan dus niet verjaren.

Dat de boel nog niet ontploft is na al die tijd is onbegrijpelijk :X
Dat houd natuurlijk geen stand mocht het tot een procedure komen. De prive persoon is de zwakkere partij en dat Rendo kan niet na 5 jaar doen alsof zij alsnog de gaswet (waar het nergens in staat) alsnog nakomt. Dan zal ieder weldenkend mens die datum van 5 jaar terug als uitgangspunt nemen. En 5 jaar terug was het bouwcrisis en hadden ze allemaal capaciteit over.
jerh schreef op zondag 24 februari 2019 @ 07:31:
[...]

Dat houd natuurlijk geen stand mocht het tot een procedure komen. De prive persoon is de zwakkere partij en dat Rendo kan niet na 5 jaar doen alsof zij alsnog de gaswet (waar het nergens in staat) alsnog nakomt. Dan zal ieder weldenkend mens die datum van 5 jaar terug als uitgangspunt nemen. En 5 jaar terug was het bouwcrisis en hadden ze allemaal capaciteit over.
Los daarvan houdt het excuus van "tekort aan uitvoerend personeel" waarschijnlijk ook al geen stand vanwege het simpele feit dat dit helemaal niet pro-actief kenbaar wordt gemaakt.

Formeel moeten de "noodzakelijke werkzaamheden" binnen de opzegtermijn worden uitgevoerd. Nu kan ieder weldenkend mens er begrip voor hebben dat dat wegens wat voor omstandigheden dan ook niet altijd lukt. Alleen dan mag je van de grote verantwoordelijke netbeheerder wél verwachten dat je binnen de opzegtermijn op zijn minst:
- Fatsoenlijk geïnformeerd wordt over welke werkzaamheden nog noodzakelijk zijn
- Wat de reden is van het uitstel
- Binnen welke termijn naar verwachting de werkzaamheden alsnog worden uitgevoerd.

Niks van je laten horen en je pas achteraf beroepen op "personeelstekort" in de uitvoering is altijd onacceptabel.

• bombadil
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zag vanmorgen bij BNN VARA "Kan niet waar zijn" het verhaal van Rodney die een woning kocht en geen gascontract afsloot. Hij moest en zou van Liander eerst een contract afsluiten of zelf opdracht geven tot verwijdering. Dat ging wel tot en met vordering deurwaarder maar Liander heeft uiteindelijk (onder druk publiciteit) de deurwaarderskosten teruggestort, verwijderingskosten blijft wel betaald. Jammer genoeg niets over dit topic..

https://programma.bnnvara.nl/kanniewaarzijn/media/583136 vanaf min14:50

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Stefshon
  • Laatst online: 19-05 21:04
Rendo is een snelle leerling zag ik door een tip van @Stoofie . Ze hebben de FAQ op 19 februari een flinke update gegeven met verrassend veel elementen uit de correspondentie die ik en @Naalroc met ze gevoerd hebben. 8)7

Gasloos sinds november 2018: Panasonic WH-MDC05F3E5, Atlantic Explorer 3 200L, 4560 WP op zuid-oost: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=62600

• Jitta
  • Nu online
Stefshon schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:18:
Rendo is een snelle leerling zag ik door een tip van @Stoofie . Ze hebben de FAQ op 19 februari een flinke update gegeven met verrassend veel elementen uit de correspondentie die ik en @Naalroc met ze gevoerd hebben. 8)7
Mag ik ff zeggen.... Wow!!! Dat is heel wat anders... Zie artikel 1: ben ik verplicht opdracht te geven.... Nee.
Ze hebben ook de KIWA gelezen, da's duidelijk. Nu alleen nog dat foute artikel over waarom de contractant de verwijdering zou moeten betalen. Het wordt steeds duidelijker dat dat het volgende te beslechten bastion is, en daar zitten jullie, @stefshon en @naalroc, op de eerste rij...

Pagina: 1 ... 44 ... 61 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True