Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
@Stoofie: Deze post van eergisteren gemist? Op 18 december was het nog 'in de loop van januari', maar inmiddels is er geen termijn meer.

Op zich heb je gelijk dat mijn casus 'uniek' is (kwa aanleiding), maar ik vermoed dat de GE in zal gaan op de achterliggende redeneringen rond AV (m.n. 3.6 en 5.3 lid b) en TCG (2.5.1.12), waardoor uitspraak ook relevantie kan krijgen voor anderen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19:50

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

In de vorige communicatie van Liander stond dat de uitspraak in januari of februari zou komen. Op zich netjes dat ze nu al laten weten dat er vertraging is. Na de uitspraak moeten ze eerst op Liander tempo gaan nadenken natuurlijk. Is de uitspraak in hun voordeel dan zal het wel snel gaan is het in ons voordeel dan zou dat vast wel weer even gaan duren.

• Jitta
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 19:27
Ik heb ook nog niks gehoord. Ik heb wel op hun mail over de "discussie" die kon worden voortgezet na de uitspraak gereageerd, waarin ik (impliciet) aangaf dat wij niet in discussie zijn, maar dat onze contractuele relatie al enige tijd geleden beeindigd is. Zou dat uitmaken?

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:39
Erwin_83 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:06:
In de vorige communicatie van Liander stond dat de uitspraak in januari of februari zou komen. Op zich netjes dat ze nu al laten weten dat er vertraging is. Na de uitspraak moeten ze eerst op Liander tempo gaan nadenken natuurlijk. Is de uitspraak in hun voordeel dan zal het wel snel gaan is het in ons voordeel dan zou dat vast wel weer even gaan duren.
Hoe langer het duurt, hoe sterker wij allen staan. Beleid wat in de loop van 2019 wordt aangepast kan toch op geen enkele wijze van toepassing zijn op overeenkomsten die in 2017 en 2018 zijn beëindigd?

Een belangrijk verschil in de zaak van @Bram-Bos en de meeste anderen hier, is dat bij Bram de discussie over kosten is gestart voordat de ATO beëindigd is en bij iedereen die via zijn energieleverancier heeft opgezegd, is de discussie pas gestart na beëindigen van de ATO en verstrijken van de opzegtermijn (waarbinnen de netbeheerder werkzaamheden mag uitvoeren) .

Je kunt dus met heel veel fantasie nog zeggen dat @Bram-Bos tijdig gewaarschuwd was voor de kosten die volgens Liander horen bij de opzegging en daarmee had hij kunnen afzien van het beëindigen van de ATO, een dergelijke waarschuwing krijg je niet tijdig vanuit Liander als je via je leverancier opzegt. Wanneer de uitspraak in het nadeel van Bram is, is deze uitspraak dus zeker niet per definitie van toepassing op ons allen. Wanneer de uitspraak in het voordeel van Bram uitpakt, is de kans groter dat een en ander van toepassing is op alle dossiers. Immers zal zo'n uitspraak gebaseerd zijn op het ontbreken van een grond om kosten in rekening te brengen volgens art 3.6 van de AV.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

@Jitta Nee dat was ook ongeveer de strekking van mijn reactie op hun voorstel.

Wellicht krijgt iedereen een persoonlijk knip en plak werkje van mevrouw A....

Erwin_83 wijzigde deze reactie 31-01-2019 12:52 (33%)

• djwisselink
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-02 14:31
Bram-Bos schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 19:50:
@djwisselink: Goeie vraag, maar niemand die het weet, omdat (hier) nog niemand na verzegeling vervolgens na 12 maanden is gevraagd om de zaak te laten verwijderen. Ik verwacht echter dat de grote lijn hetzelfde blijft: die gasaansluiting blijft van Stedin (het zegel ook), en zolang je geen opdracht tot iets geeft is er geen grond om bij jou kosten in rekening te brengen.
Ook het feit dat jij 'opdracht' hebt gegeven tot verzegelen doet daar niks aan af. Je hebt daarbij geen contract ondertekend dat je vervolgens verplicht om na 12 maanden opdracht te geven de zaak te verwijderen, of al verplicht te betalen als Stedin op eigen gelegenheid komt verwijderen.

Ik denk dat de netbeheerders het eigenlijk ook nog niet weten.
Bedankt voor de reactie! Dan wacht ik de brieven over 11 maanden wel af. Ik heb vandaag contact gehad met mijn woningcorporatie met de hypothetische vraag wat hun rol zou zijn als ik besloot mijn gasaansluiting op te zeggen. Zij lieten weten zich er niet mee te bemoeien, maar als stedin de fysieke gasaansluiting weghalen wil dit via hen moet en zij deze aansluiting niet weggehaald willen hebben. Ik laat hen dit dus over 12 maanden uitvechten! Ben benieuwd of er voor die tijd al mensen zijn die de termijn van 12 maanden al uitgezeten hebben.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17:51
Jitta schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:38:
Ik heb ook nog niks gehoord. Ik heb wel op hun mail over de "discussie" die kon worden voortgezet na de uitspraak gereageerd, waarin ik (impliciet) aangaf dat wij niet in discussie zijn, maar dat onze contractuele relatie al enige tijd geleden beeindigd is. Zou dat uitmaken?
Ik heb de mail ook nog niet gehad en inderdaad ook aangegeven dat ik niet in discussie ben.
Erwin_83 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:49:
@Jitta Nee dat was ook ongeveer de strekking van mijn reactie op hun voorstel.
Wellicht krijgt iedereen een persoonlijk knip en plak werkje van mevrouw A....
Ik was alleen wel in discussie met de (vrouwelijke) Klantenman en niet met de afdeling Klant en Markt, misschien dat dat nog verschil maakt?

@Bram-Bos: Ik zal voortaan beter opletten :)

• sideriusj
  • Registratie: april 2009

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Dat ik dit nog mag meemaken, antwoord van Liander:

Op 25 januari 2019 heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u op 22 februari 2018 een brief heeft ontvangen. In de brief staat vermeld dat u geen contract heeft met een energieleverancier. U vraagt waarop wij baseren dat u niet betaalt voor uw energie. Daarnaast vraagt u wanneer Liander aan haar wettelijke verplichting gaat voldoen en u zal afsluiten van gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen contact met u op.

Verantwoordelijke afdeling, :z wakker worden en neem contact met me op.
sideriusj schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:52:
Dat ik dit nog mag meemaken, antwoord van Liander:

Op 25 januari 2019 heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u op 22 februari 2018 een brief heeft ontvangen. In de brief staat vermeld dat u geen contract heeft met een energieleverancier. U vraagt waarop wij baseren dat u niet betaalt voor uw energie. Daarnaast vraagt u wanneer Liander aan haar wettelijke verplichting gaat voldoen en u zal afsluiten van gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen contact met u op.

Verantwoordelijke afdeling, :z wakker worden en neem contact met me op.
Gefeliciteerd! Hoeveel mailtjes heb je het afgelopen jaar wel niet gestuurd?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Dat is alleen een knip/plak ontvangstbevestiging. Ben benieuwd of er nog een antwoord op komt.

Gezien de discussie in een (voor Liander) gelijke zaak bla bla bla. Wie weet kom je op die stapel terecht

• kreidlermustang
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 16-02 06:14
vandaag 1-2-19 van het gas af , bij essent staat alleen een elec contract 5 jaar ,dat is dus allemaal goed gelopen .
van essent ook geen verwijzing naar liander gehad ,dat loopt ook zo als het moet.

en nu maar wachten wanneer de boze wolf zijn kop boven de struiken laat zien (liander)

• Stefshon
  • Registratie: januari 2019
  • Nu online
Gisteren weer een reactie van rendo ontvangen:

https://afbeelding.im/D88Avxxj
https://afbeelding.im/gBMu6ol5

Staat weer een nieuwe kijk op een met name de opzegtermijn in.

Helaas ben ik zelf niet scherp genoeg geweest op alle tarief bladen die er bestaan, maar in de kern veranderd dit niets aan het standpunt.

Hieronder een concept reactie in de richting van Rendo.
Beste Rendo,
Zoals u zelf al schrijft verschillen we inderdaad van inzicht. Ik kan verdere inhoud van de inleiding van uw schrijven d.d. 31-1-2019 niet helemaal plaatsen. U verzoekt mij tot medewerking en geeft in dezelfde zin aan dat ik dit meerdere malen heb aangeboden te doen. Ik heb vanaf begin aangegeven alle medewerking te verlenen. Ik begrijp uw vraag dan ook niet goed.
Ik heb in mijn schrijven d.d. 20-1-2019 uitgebreid mijn standpunt en argumentatie uiteengezet. Het lijkt mij niet zinvol dit nog eens te doen en verwijs daarvoor naar mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Ik zal hieronder op de door u aangedragen punten in gaan.
U verwijt mij verwarring te zaaien in mijn verweer. Deze beschuldiging bestrijdt ik ten zeerste. Als er al sprake van verwarring is, komt dit niet voort uit mijn schrijven. Ik heb slechts de tekst van de algemene voorwaarden gevolgd. Er ontstaat nu, na het lezen van uw schrijven, pas verwarring bij mij. Die verwarring zit hem in het feit dat u stelt dat er geen termijn aan de opzegtermijn verbonden is. Dit zou inhouden dat mijn opzegtermijn oneindig lang is. Of anders gesteld, zolang als Rendo dit wil laten duren. Dit is in strijdt met BW 6:237 lid l, dat stelt dat mijn opzegtermijn als consument niet langer kan zijn dan dat van de ondernemer die de algemene voorwaarden gebruikt. Op basis daarvan concludeer ik dat de opzegtermijn, wanneer dit volgens u niet de in de algemene voorwaarden genoemde 10 werkdagen betreft, de voor de netbeheerder geldende dertig dagen zijn. Dat zou inhouden dat mijn ATO op 13 december ontbonden is.
Ik bestrijdt nog steeds dat het verwijderen van de gasaansluiting direct gevolg is van mijn handelen, zie mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Wat ik nog toe wil voegen is dat ik niet, zoals u stelt, een gasloze woning nastreef. Ik maak geen gebruik meer van gas en heb daarom mijn contract voor de levering van gas opgezegd. Mijn doel is dat ik geen vaste kosten meer betaal voor iets dat ik niet meer gebruik. Dit doel is bereik middels het effectief beëindigen van de ATO op tien werkdagen na 13 november 2018 of dertig dagen nar 13 november 2018.
Ik heb het tariefblad inmiddels gevonden naar aanleiding van uw schrijven. Het staat onder aansluittarieven wat ik persoonlijk verwarrend vind gezien deze kwestie, maar enfin. Mijn stelling over het in rekening brengen blijven ongewijzigd, zie mijn schrijven van 20-1-2019.
Ik begrijp dat Rendo de uitspraak in geschil 113858 niet onderschrijft, dat zou een namelijk een eind maken aan de discussie of ik al dan niet voor de kosten op moet draaien. Toch is dit in de kern wel waar de situatie tussen Rendo en ondergetekende om draait en ben ik van mening dat u dit niet naast u neer kan leggen. Ik wil nog meegeven dat ik de situatie geschetst in geschil 111186 als niet gelijk beschouw aan de situatie stefshon/Rendo. Ik heb geen wensen met betrekking tot de aansluiting, ik wens geen vaste lasten te betalen voor iets dat ik niet gebruik.
Ik sluit af met nogmaals de mededeling dat ik alle medewerking verleen aan Rendo met het uitvoeren van werkzaamheden aan mijn gasaansluitingen. Ik kan echter niet anders dan concluderen dat ik niet meer gebonden ben aan de ATO en ik verwerp dan ook bij voorbaat alle kosten die Rendo mij in rekening wil gaan brengen.

Gasloos sinds november 2018: Panasonic WH-MDC05F3E5, Atlantic Explorer 3 200L, 4560 WP op zuid-oost: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=62600

@Stefshon: Wonderlijke reactie van Rendo.
- Artikel 3.6 kan niet anders gelezen worden dan dat jij de netbeheerder tien werkdagen de gelegenheid moet hebben geboden de noodzakelijke handelingen te verrichten.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
- Dat stukje valt geenszins te lezen alsof de contractant wat zou moeten doen in die tien werkdagen, zoals Rendo beweert ("Vervolgens regelt het artikel dat de contractant uiterlijk 10 werkdagen vóór de beëindiging van de ATO nog een aantal handelingen verricht.")
- De opzegtermijn is dus wel degelijk nader bepaald door de AV, zoals je terecht aangeeft in je reactie.

- Opzegging op grond van het ene artikel (3.6) kan natuurlijk niet via een 'wormhole' handelen betekenen in een ander artikel (5.3b). In het ene geval gaat het om een 'eenzijdige privaatrechtelijke rechtshandeling' (3.6), in het andere geval om 'blote feiten' in de (fysieke) werkelijkheid (5.3b)
- Dat weet Rendo ook wel en daarom prakken ze er ook nog maar even een veronderstelde intentie van jou in ("hetgeen u beoogt te bereiken met de opzegging (namelijk een gasloze woning)". Maar dat is om twee redenen onzin: ten eerste (zoals jezelf zegt in je reactie) is dat niet jouw intentie. Ten tweede is intentie helemaal geen grond in artikel 5.3.

- Wat artikel 2.5.1.12 betreft: hier gaat Rendo ook in de fout, omdat het hier nu juist om niet-gereguleerde tarieven gaat (en daarom juist de systematiek van voorcalculatie inacht moet worden genomen).

• jpvdheijn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 15-02 15:53
Dit topic is erg interessant voor mij geworden daar ik nog maar een aantal aanpassingen in mijn huis hoef door te voeren om ook van het gas te kunnen. echter heeft iemand al ervaring met deze situatie.

Bij mij hangt nog geen slimme meter voor gas en elektra, wel is dit ingepland in Q4 van 2019 wanneer ook mijn energie contract verloopt. heeft iemand al ervaring dat tijdens het plaatsen van de slimme meter of er gelijk een slotje opgezet kan worden? Of is het toch beter het huidige flow diagram in dit topic te volgen en niet in te grijpen in de al geplande werkzaamheden van de netbeheerder.

MVG

Jean-Paul

• Jitta
@stefshon wat een totale gekkigheid. Echt krom lullen wat recht is. En deze is recht. "Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen"
Ik kan dat echt niet anders lezen dan een opzegtermijn van 10 dagen.

jpvdheijn schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:31:
Dit topic is erg interessant voor mij geworden daar ik nog maar een aantal aanpassingen in mijn huis hoef door te voeren om ook van het gas te kunnen. echter heeft iemand al ervaring met deze situatie.

Bij mij hangt nog geen slimme meter voor gas en elektra, wel is dit ingepland in Q4 van 2019 wanneer ook mijn energie contract verloopt. heeft iemand al ervaring dat tijdens het plaatsen van de slimme meter of er gelijk een slotje opgezet kan worden? Of is het toch beter het huidige flow diagram in dit topic te volgen en niet in te grijpen in de al geplande werkzaamheden van de netbeheerder.

MVG

Jean-Paul
Nee, dat zijn volstrekt gescheiden processen. Heeft geen enkele zin om dat aan elkaar te koppelen.

• Stoofie
@Stefshon _O- _O- _O-
Ik dacht dat Liander dom kon lullen, maar Rendo kan er ook wat van...

• djfryslan
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:50
Ik wil vanaf nu mijn gas opzeggen.

Ik volg dit topic al een tijdje, maar kom geen duidelijkheid tegen of er een mogelijkheid is om toch kosteloos het vastrecht op te zeggen.

Ik heb al contact gehad met Stedin en ze bieden 2 opties aan:
1. Het definitief verwijderen van de gasaansluiting à €771,20 incl. BTW
2. Het tijdelijk (maximaal 12 maanden) afsluiten van de gasaansluiting à €92,29 incl. BTW

Wat mij betreft wil ik gerust voor optie 2 kiezen en betalen, alleen dan wel voor onbepaalde tijd.

Is iemand dit gelukt?
Of is er een andere optie?

Thanks!

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@djfryslan Makkelijkst is gewoon contact op te nemen met je energieleverancier, niet met Stedin. Daar zeg je gaslevering op en je machtigt ze om namens jou de ATO op te zeggen. Na de opzegtermijn hiervoor ben je van je leveringskosten voor gas af.

Stedin zal dan wel brieven gaan sturen, maar je hebt geen contract meer, dus hoef je niets te betalen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Ivow85
Stefshon schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:52:
Gisteren weer een reactie van rendo ontvangen:

https://afbeelding.im/D88Avxxj
https://afbeelding.im/gBMu6ol5

Staat weer een nieuwe kijk op een met name de opzegtermijn in.

Helaas ben ik zelf niet scherp genoeg geweest op alle tarief bladen die er bestaan, maar in de kern veranderd dit niets aan het standpunt.

Hieronder een concept reactie in de richting van Rendo.

[...]
8)7 8)7 8)7
Rendo stelt daarmee de opzegtermijn gelijk aan de periode vanaf het moment van opzegging tot aan het moment dat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen hebt voldaan.
Dus Rendo denkt de opzegtermijn naar eigen believen te kunnen oprekken door in de voorwaarden niet nader omschreven handelingen te verrichten op het moment dat het hen eindelijk eens een keer uitkomt, en vervolgens moet de klant óók nog eens niet nader omschreven 'voorvloeiende verplichtingen' voldoen.

Wat een grappenmakers. Kunnen ze zelf niet lezen wat er in artikel 3.6 van hun eigen algemene voorwaarden staat?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Jitta
@djfryslan , je mag het zo zien: je bent indirect, via je energieleverancier, een contract (de ATO) met Stedin aangegaan, en je mag het (dus) ook indirect, via je energieleverancier, weer opzeggen. Opzegtermijn ATO = 10 dagen, opzegtermijn gaslevering is afhankelijk van je contract met je energieleverancier.

We weten dit zo zeker omdat het in de algemene voorwaarden bij de ATO letterlijk zo staat (artikel 3.6), én omdat niemand die dit zo heeft gedaan nog heeft hoeven betalen. Als de netwerkbeheerders in hun recht zouden staan, hadden we allemaal allang deurwaarders op onze nekken gehad....

Jitta wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:40 (31%)

• Ivow85
@djfryslan

Kosteloos van de vaste lasten af komen, kan door op te zeggen volgens artikel 3.6 van de algemene voorwaarden die alle netbeheerders hanteren. Je zegt dan op door bij je energieleverancier het contract (voor gas) te beëindigen en hen te vragen om namens jou de ATO bij de netbeheerder op te zeggen. Zie ook het stroomschema in de openingspost.

Na afloop van de opzegtermijn brengt je energieleverancier geen kosten voor de gasaansluiting in rekening en de netbeheerder is niet gerechtigd om rechtstreeks bij de eindklant periodieke kosten in rekening te brengen. Kortom, je betaald niks meer. Stedin zal dan achteraf nog wel met allerlei dreigementen komen dat je verplichtingen hebt, maar je hebt dan intussen geen contract en bent daarom niet meer gebonden aan de voorwaarden van Stedin. Je komt dan in de situatie zoals velen anderen hier waarin je bestookt wordt met brieven en mails, maar waar het nooit tot in rekening brengen van kosten komt.

Nu kiezen voor verzegeling kan over een jaar tot compleet nieuwe discussies leiden waar tot nu toe niemand ervaring mee heeft. Enerzijds blijft boven water staan dat de aansluiting eigendom is van de netbeheerder, en het dus geheel voor rekening is van de netbeheerder om na dat jaar "iets" met de aansluiting te doen, anderzijds ga je bij het laten plaatsen van een slotje akkoord dat het slechts een oplossing is voor één jaar. Het is daarmee van groot belang welke voorwaarden horen bij het verzegelen. Als daarin expliciet staat vermeld dat je na een jaar de keuze moet maken tussen het definitief laten verwijderen van de aansluiting óf het opnieuw aangaan van een leveringscontract, kan de discussie die je na 12 maanden moet gaan voeren wel eens erg nadelig worden.

• Ivow85
@jpvdheijn Efficiënt omgaan met mensen en middelen is niet bepaald de sterkste kant van Liander.

"Operatie slimme meter" zal naar mijn verwachting dan ook niet gebruikt kunnen worden om vrijwillig kosteloos van het gas af te gaan, ondanks dat je toch al de nodige mensen over de vloer krijgt.

Een kleine omweg om verzegeling te realiseren is misschien wel mogelijk: De monteur is verplicht om een druktest uit te voeren om zo de veiligheid van de installatie binnenshuis te controleren. Als de leidingen binnenshuis gas lekken, mag de monteur de nieuwe slimme meter niet vrij geven voordat het gaslek verholpen is en moet de meter dus verzegeld worden. Vervolgens moet de klant dan zijn eigen installateur inschakelen om het lek te verhelpen en opnieuw Liander langs laten komen om de verzegeling te laten verwijderen. Je kan natuurlijk een dag voordat ze de slimme meter komen plaatsen "helpen" bij het ontstaan van een klein gaslek in je eigen huisinstallatie, als je toch al de hoofdkraan dicht hebt staan. Vervolgens kan je gewoon nooit meer Liander bellen voor het vrijgeven van de meter.

Alleen is het dan wel weer spannend hoe Liander met zo'n situatie om gaat.

Natuurlijk kan je ook gewoon de monteur vragen om, als hij er toch is, geen nieuwe gasmeter te monteren. Alleen of ze daar intrappen is maar zeer de vraag.

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:42
Ivow85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:08:
@jpvdheijn
Natuurlijk kan je ook gewoon de monteur vragen om, als hij er toch is, geen nieuwe gasmeter te monteren. Alleen of ze daar intrappen is maar zeer de vraag.
Je kan de slimme meter toch ook op voorhand weigeren? Het is niet verplicht deze te laten plaatsen.

Ze komen tzt puur alleen om die meter te plaatsen. Niet om af te sluiten.
Wat heeft die nieuwe meter voor meerwaarde als je je contract gaat opzeggen?

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Stefan118 Waar het om gaat is dat je op deze manier de monteur dwingt om een slotje te plaatsen. De monteur _moet_ een slotje plaatsen als een druktest uitwijst dat er binnenshuis een lek is.

De bedoeling is dan dat jij Liander weer belt om dit weg te laten halen nadat het lek verholpen is. Dit "vergeet" je dan natuurlijk vervolgens.

• Ivow85
Stefan118 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:30:
[...]

Je kan de slimme meter toch ook op voorhand weigeren? Het is niet verplicht deze te laten plaatsen.

Ze komen tzt puur alleen om die meter te plaatsen. Niet om af te sluiten.
Wat heeft die nieuwe meter voor meerwaarde als je je contract gaat opzeggen?
Bij de verzwaring van mijn elektra aansluiting (t.b.v. warmtepomp) kwamen ze ook nieuwe meters plaatsen. Liander moest en zou óók de gasmeter vervangen, want een digitale meter en analoge meter in één meterkast dat kon niet. Dat ik nog hooguit een paar maanden gebruik zou maken van die nieuwe meter en dat dat ding daarna overbodig werd heb ik toen vooraf nadrukkelijk gemeld, maar daar hadden ze bij Liander geen boodschap aan.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Ivow85 Bij mij deden ze daar niet moeilijk over, maar mijn meter is dan wel weer verzegeld, geen idee of ze dat in hun systeem uberhaupt bijhouden. Ik heb een "domme" digitale meter (3x25 A) en een analoge gasmeter, verzegeld bij het kraantje. Daarna bungelt de gasmeter vrijelijk rond aan zijn flexibele slang. Aan de andere kant hangt de meter gewoon los.

Daar heeft de monteur wel iets over gezegd (is dat wel veilig meneer?).

• art
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:44:
Dat ik nog hooguit een paar maanden gebruik zou maken van die nieuwe meter en dat dat ding daarna overbodig werd heb ik toen vooraf nadrukkelijk gemeld, maar daar hadden ze bij Liander geen boodschap aan.
Ja, niet zo duurzaam...

De sluwe gasmeter van Stedin wordt iedere tien jaar sowieso in z'n geheel vervangen, omdat dan de batterij leeg is. 8)7

l'art pour l'art

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:28
@Bram-Bos Ik zit me overigens nog af te vragen of er geen opslagkosten/huur in rekening gebracht kan worden bij Liander en consorten nadat je hebt opgezegd. Er is immers geen contract meer en je stelt ruimte ter beschikking. Een redelijke tarief lijkt me wel op zijn plaats en wellicht willen ze de meter dan wel verwijderen.....

Ik bedoel ze bedenken daar ook van alles, zie de Rendo case, dus met enige creativiteit van deze kant, kan het nog wel leuk worden. Over in de grond liggen, precario krijgen is denk ik ingewikkeld, want daar staat in de meeste koopaktes een gedoogplicht voor.
@jerh: you're really pushing it, are you? Maar principieel heb je gelijk: met zoveel creatief geklets van de overzijde, is er vast nog veel meer leuks te verzinnen aan onze kant. Ik geniet op dit moment overigens al voldoende van het incoherente gekronkel...

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:28
Bram-Bos schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 23:23:
@jerh: you're really pushing it, are you? Maar principieel heb je gelijk: met zoveel creatief geklets van de overzijde, is er vast nog veel meer leuks te verzinnen aan onze kant. Ik geniet op dit moment overigens al voldoende van het incoherente gekronkel...
Nee, geen gas hier. Gewoon bij de bouw niet laten aanleggen, was nog ingewikkeld genoeg, want in 2014 was dat niet gangbaar.

Ik had wel een ziggo kast op het perceel staan en nadat ik Ziggo meerdere malen daarover had aangesproken en er niks gebeurde, ben ik van taktiek veranderd: ik heb gemeld dat ze daarvoor moesten gaan betalen en dat elke dag water ging geven, was de kast binnen een week verplaatst naar gemeentelijke gronden. Welk van de twee argumenten daarbij het meest hielp geen idee. Maar in de paar maanden daarvoor werd op elk vriendelijk verzoek van mij niet gereageerd. Vandaar dat ik dacht wellicht kan er ook opslag kosten gevraagd worden aan Liander. Volgens mijn algemene voorwaarden, moeten ze dan elke keer bij het betreden van het pand 700 euro betalen, dat staat namelijk op mijn tarievenblad :)

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:08:
@jpvdheijn De monteur is verplicht om een druktest uit te voeren om zo de veiligheid van de installatie binnenshuis te controleren.
Als er in de woning geen enkel onderdeel van een gas instalatie (meer) is, afgezien van de meter zelf die vervangen wordt, is er dan sprake van een "lek"?

• karel-jacobse
  • Laatst online: 19:30
Als je de meter niet afdopt wel...

• Stefshon
  • Nu online
Ik heb met wat hulp van leden van dit forum weer een reactie opgesteld voor Rendo en deze zojuist verstuurd. Hartelijk dank!!

We wachten weer af welke wonderlijke teksten er nu weer uit pen van Rendo gaan komen ;)
Beste Rendo,
Dank voor uw reactie d.d. 31 januari 2019 op mijn bericht van 20 januari 2019.
U schrijft dat mijn inzicht verschilt van dat van Rendo. Ik kijk hier anders tegen aan. Naar mijn idee verschilt Rendo van inzicht met zijn eigen algemene voorwaarden (AV). In mijn schrijven d.d. 20-1-2019 heb ik uitgebreid mijn standpunt met de daarbij behorende argumentatie uiteengezet. Om niet in herhaling te vallen zal ik dit niet nogmaals doen. Ik zal hieronder echter wel op de door u nieuw aangedragen punten in gaan.
1. Ten onrechte meent u dat ik de opzegtermijn verwar met de termijn van tien werkdagen. Artikel 3.6 in de AV is daarover glashelder. De contractant dient “uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden” zijn leverancier et cetera. Het gebruik van het woord ‘beëindigd’ kan niet anders betekenen dan dat de genoemde tien werkdagen de opzegtermijn voor de contractant betreffen. De opzegtermijn is dus wel degelijk nader bepaald in de AV.
Uw redenering suggereert dat de opzegtermijn voor mij als contractant oneindig lang zou kunnen zijn. Of in ieder geval zo lang als Rendo bepaald nodig te hebben om de noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat zou tamelijk vreemd zijn, aangezien de opzegtermijn voor netbeheerders in artikel 3.6 van de AV wél nader is bepaald, en wel op 30 dagen. Het zou bovendien in strijd zijn met BW 6:237 lid l, dat stelt dat mijn opzegtermijn als consument niet langer kan zijn dan dat van de ondernemer die de algemene voorwaarden gebruikt.
Ik heb naar aanleiding van uw redenatie artikel 3.6 extra aandachtig doorgelezen, maar kan hier echt niets anders in lezen dan dat de opzegtermijn tien werkdagen betreft. Ik dien als contractant twee zaken in acht te nemen. Ik moet tien werkdagen voor het beëindigen mijn leveringscontract opzeggen en ik moet de netbeheerder gedurende die tien werkdagen de gelegenheid gegeven noodzakelijke handelingen te verrichten. Aan beide voorwaarden heb ik voldaan, waarmee de ATO dus effectief beëindigd is tien werkdagen na 13 november.
2. Ik bestrijd nog steeds dat het verwijderen van de gasaansluiting direct gevolg is van mijn handelen, zie mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Ten eerste is er geen dwingende causale relatie tussen mijn opzegging en die verwijdering, en ten tweede kan het (feitelijke) handelen waarover artikel 5.3 lid b spreekt natuurlijk niet verwijzen naar een legitieme rechtshandeling als het opzeggen van een overeenkomst, waarvoor in een eerder artikel (3.6) nu juist onbelemmerd de ruimte wordt geboden.
3. De verwijdering van de gasaansluiting is natuurlijk ook niet het gevolg van wat u meent dat ik beoog te bereiken (namelijk een gasloze woning). Ten eerste streef ik niet per se een gasloze woning na. Ik maak geen gebruik meer van gas en heb daarom mijn contract voor de levering van gas opgezegd. Ik beoog alleen te bereiken dat ik geen vaste kosten meer betaal voor iets dat ik niet meer gebruik. Ten tweede heeft een intentie (‘wat ik zou beogen te bereiken’) in zichzelf nooit een feitelijk of rechtsgevolg.
4. De voorgaande twee punten zijn een verdere onderbouwing van mijn eerdere argument in mijn brief van 20 januari dat artikel 5.3 lid b in het geheel geen grond is om in mijn geval kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Ook artikel 14.1 van de algemene voorwaarden is geen grond om kosten in rekening te brengen, omdat ik immers geen opdracht geef tot verwijdering.
6. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas is evenmin zo’n grond. Zoals u zou moeten weten zijn de tarieven voor afsluiting en verwijdering nu juist niet door de ACM gereguleerd. De clausule in artikel 2.5.1.12 dat kosten voor afsluiting of verwijdering in rekening worden gebracht ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’ doelt nadrukkelijk wel op de noodzaak een offerte uit te brengen, waarop na akkoord door de opdrachtgever en de feitelijke uitvoering een gelijk opgestelde factuur kan worden verstuurd. Zie ook artikel 2.5.1.15 (“met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden”) waarnaar in artikel 2.5.1.12 wordt verwezen. Aangezien ik geen opdracht geef of zal geven, vindt u ook geen ondersteuning in dit artikel om kosten in rekening te brengen als u op eigen initiatief komt verwijderen.
7. Ik begrijp dat Rendo de uitspraak in geschil 113858 niet onderschrijft, dat zou namelijk een eind maken aan de discussie of ik al dan niet voor de kosten op moet draaien. Mijn standpunt hieromtrent blijft onveranderd, zie mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Ik wil nog toevoegen dat ik de situatie geschetst in geschil 111186 niet als gelijk beschouw aan de situatie stefshon/Rendo. In geschil 111186 had de contractant immers de ATO niet opgezegd conform artikel 3.6 van de AV, en ik uitdrukkelijk wel.
Concluderend: Naar mijn idee is de situatie stefshon/Rendo vrij helder. Ik heb conform artikel 3.6 van de AV mijn ATO via de energieleverancier op 13 november opgezegd. De ATO is op basis van datzelfde artikel 3.6 tien werkdagen na 13 november effectief beëindigd. Dit maakt dat ik geen contract meer met Rendo heb en mij dus op geen enkele wijze verplichtingen opgelegd kunnen worden. En zelfs áls die algemene voorwaarden nog zouden gelden vind ik geen grond in de artikelen 5.3 of 14.1, noch in artikel 2.5.1.12 om mij te laten betalen voor werkzaamheden die u op eigen initiatief wenst te verrichten.
Ik sluit af met de herhaalde mededeling dat ik alle medewerking verleen aan Rendo bij het op afspraak uitvoeren van werkzaamheden aan mijn gasaansluiting, want gezien uw inleiding twijfelt u aan mijn eerdere toezeggingen. Daarbij geef ik voor de volledigheid ook nogmaals aan dat ik expliciet geen opdracht geef tot welke werkzaamheden dan ook. Ik kan niet anders dan concluderen dat ik niet meer gebonden ben aan de ATO en ik verwerp dan ook bij voorbaat alle kosten die Rendo mij in rekening wil gaan brengen.

Met vriendelijke groet,

StefShon

Gasloos sinds november 2018: Panasonic WH-MDC05F3E5, Atlantic Explorer 3 200L, 4560 WP op zuid-oost: https://pvoutput.org/list.jsp?userid=62600

@Stefshon: lijkt me weer een gedegen reactie, op dat tamelijk knullige epistel van Rendo. Met een aantal interessante en relevante nieuwe vondsten (o.a. BW 6:237 lid l). Je reactie kan straks nuttig gebruikt worden door anderen bij Rendo. @Naalroc in ieder geval. Bij herlezing van de brief van Rendo viel het mij op dat ze lijken te reageren op een argument van @Naalroc aangaande art 2.5.1.12 en de systematiek van voorcalculatie, dat jij nog niet eerder had genoemd. Zou zomaar eens kunnen dat jullie beiden wat kortsluiting veroorzaken bij de Teamleider Klant & Markt van Rendo.

Nu is het inderdaad interessant om te kijken of en waarmee Rendo nog komt. Wordt het niet tijd voor een meerkeuzevraag?
  1. Rendo geeft je schoorvoetend gelijk
  2. Rendo gaat inhoudelijk in op je brief en zet de discussie voort
  3. Rendo schrijft brief dat het geen zin heeft de discussie voort te zetten, en dat ze komen afsluiten en daarna wel bij de rechter gaan uitzoeken wie er gelijk heeft (de Liander-tactiek bij @Ivow85 - en we weten hoe dat afliep 8)7 )
  4. Rendo reageert in het geheel niet meer, en je hoort ook verder niks meer (zeg maar de huidige standaard Liander-tactiek)
Ik denk dat het D wordt.

• Stefshon
  • Nu online
@Bram-Bos interessante meerkeuze vraag.
Ik denk dat het nu antwoord B wordt en daarna antwoord C.

Rendo oogt te fanatiek voor antwoord D.

En dat terwijl A het juiste antwoord zou zijn ;)

@Stefshon: Rendo mag dan wel fanatiek zijn, maar op grond van de kwaliteit van het gebodene veronderstel ik dat ze niet eens een echt serieuze juridische afdeling hebben. Het is ook echt een kleine speler: 105.000 gasaansluitingen en 33.200 elektriciteitsaansluitingen. Die Teamleider Klant & Markt heeft denk ik zelf zitten knutselen.

Wat verder opvalt in deze casus: dat Rendo alleen de meter weghaalt en afsluit aan de straat en bij de meter maar de aansluitleiding laat liggen en dat 'verwijdering' noemt (à raison van €399.30), terwijl het beleid van Netbeheer Nederland nu juist lijkt te zijn dat de netbeheerders allemaal volledig zouden gaan verwijderen. Rendo creëert dus levensgevaarlijke situaties |:( Kennelijk hebben ze zelfs het memo van NN nog niet gelezen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 03-02-2019 23:19 (7%)

• Ivow85
Een keer situatie C met vervolgstappen zou wel interessant worden.

Helaas heeft Liander die stap bij mij niet aangedurfd. Hoewel: volgens de laatste berichten heeft Liander nog steeds vordering op mij en word die voortgezet als het Kiwa-rapport bij Liander is gearriveerd en de "politieke discussie" is afgerond.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Bram-Bos schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:20:
@Stefshon:............................
Wat verder opvalt in deze casus: dat Rendo alleen de meter weghaalt en dat 'verwijdering' noemt (à raison van €399.30), terwijl het beleid van Netbeheer Nederland nu juist lijkt te zijn dat de netbeheerders allemaal volledig zouden gaan verwijderen. Rendo creëert dus levensgevaarlijke situaties |:( Kennelijk hebben ze zelfs het memo van NN nog niet gelezen.
Voordat ik hier op het forum echt wijzer werd, had ik al eens telefonisch contact met Rendo, waarbij zij mij vertelden dat:
• de aansluiting op de weg wordt opgegraven, de kraan dicht gedraaid en de leiding naar mijn pand doorgezaagd.
• de meter wordt verwijderd, en
• de leiding bij de doorvoer naar binnen wordt op gegraven en doorgezaagd, terwijl zij de leiding vanaf afsluiter in de weg naar de gevel / naar binnen laten zitten!

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

@Naalroc: ik was iets te snel. Voor die 399,30 sluiten ze ook in de straat af, maar laten inderdaad de aansluitleiding liggen. Iets wat volgens Liander overigens op zijn minst een notariële akte van overdracht zou vereisen.

• Stefshon
  • Nu online
Rendo is as we spraek bezig de gasaansluiting te verwijderen. . .

Zonder enige aankondiging stonden er 2 monteurs op de stoep om 11 uur

• Naalroc
Stefshon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:18:

Bij mij een belletje, gezegd dat we weg moesten, maar 15 minuten later stond een ploeg voor de deur om kwart voor elf, ik heb ze hun gang laten gaan: leiding in straat opgegraven, T-stuk vervangen door eentje met een schroefdop, dopje op de leiding naar huis, en binnen de meter verwijderd, en ook een dopje op de leiding.
Keurig werk geleverd, ook in de straat, alles in totaal 1 uur en een kwartier werk; prima vaklui die precies weten was ze doen. om precies 12 uur klaar en weg.
Hulde!

• Stefshon
  • Nu online
Naalroc schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:26:
[...]

Bij mij een belletje, gezegd dat we weg moesten, maar 15 minuten later stond een ploeg voor de deur om kwart voor elf, ik heb ze hun gang laten gaan: leiding in straat opgegraven, T-stuk vervangen door eentje met een schroefdop, dopje op de leiding naar huis, en binnen de meter verwijderd, en ook een dopje op de leiding.
Keurig werk geleverd, ook in de straat, alles in totaal 1 uur en een kwartier werk; prima vaklui die precies weten was ze doen. om precies 12 uur klaar en weg.
Hulde!
Ze hebben er zin in bij Rendo! Dat is een flink uurtarief. Volgens het tariefblad is 94% van die 400 euro arbeidsloon.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Dat is vals spelen, die optie stond niet bij de meerkeuze antwoorden :(

• Jitta

Wow... En, heb je een factuur onder je neus gedrukt gekregen?

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Dus de eer van een proefproces gaat naar Rendo ipv Liander ???

Of zouden ze tot inkeer komen en geen factuur sturen en dus ook geen rechtzaak moeten starten om poen te krijgen.

• Stefshon
  • Nu online
@Wolly nee inderdaad, dat zal ik Rendo nog even laten weten;)

@Jitta ik ben zelf niet thuis, maar heb mijn vrouw gezegd niets te tekenen. Ze mogen alleen hun werk doen. Nog geen factuur gezien. . .

Erwin_83 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:48:
Dus de eer van een proefproces gaat naar Rendo ipv Liander ???

Of zouden ze tot inkeer komen en geen factuur sturen en dus ook geen rechtzaak moeten starten om poen te krijgen.
Deze twee casussen tegelijkertijd bij Rendo geven de gelegenheid voor een gecontroleerd experiment!
Als er een factuur door Rendo wordt verstuurd kan één van de twee de factuur betwisten en Rendo naar de rechter laten gaan (kijken of ze dat aandurven). De ander kan zelf de factuur via de geschillencommissie betwisten.

• Ivow85
@Naalroc @Stefshon Gefeliciteerd met jullie gasloze woningen.

Ik verheug me op de ontvangst van jullie facturen. Hopelijk strandt het traject bij jullie nu niet op hetzelfde punt als bij mij.

Zoals @Bram-Bos al aangeeft kunnen we als er een factuur verstuurd wordt immers een stap verder komen via de geschillencommissie en/of rechter met betrekking tot de eenduidige uitleg van de algemene voorwaarden en wettelijke verplichtingen.

• Stefshon
  • Nu online
Bedankt @Ivow85

We gaan zien wat Rendo gaat doen. Het zou wel chique zijn van Rendo eerst te reageren op mijn reactie van 3-2-2019 voordat er een factuur gestuurd wordt. Dan gaan we dan zien wat de volgende stap wordt.

@Naalroc Ben benieuwd wie de factuur het eerst op de mat heeft liggen.

Om de teamleider nog wat extra leesvoer te geven heb ik Rendo nog wel laten weten dat ik niet blij ben met de gang van zaken.
Beste Rendo,

Ik werd zojuist gebeld door mijn vrouw dat er twee monteurs van Rendo aan de deur staan om de gasaansluiting te verwijderen. Dit is toch wel een verrassing aangezien er in uw schrijven d.d. 17-1-2019 duidelijk staat dat er contact met mij opgenomen gaat worden over de werkzaamheden. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit contact niet inhoud dat er twee monteurs aan de deur staan? Bovendien heb ik in mijn eerdere reacties aangegeven dat ik alle medewerking verleen voor het op afspraak verrichten van werkzaamheden.

Dit geeft voor mij aan dat Rendo mij als consument niet serieus neemt en druk op mij uitoefent. Zeker wanneer de monteur begint over deurwaarders wanneer mijn vrouw refereert aan de klacht die wij hebben lopen bij Rendo, “want dat gaat altijd zo” in dit soort situaties wist hij te vertellen. Ik ga er hier gemakshalve even vanuit dat deze monteur dit niet zomaar verzint . . . .

Uiteraard kunnen de monteurs hun werk uitvoeren zoals ik eerder heb aangegeven. U weet ook dat ik daarbij uitdrukkelijk heb aangegeven dat ik geen opdracht geef voor welke werkzaamheden dan ook. Aangezien mijn ATO op basis van artikel 3.6 AV tien werkdagen na mijn opzegging d.d. 13 november 2018 is beëindigd zie ik geen grond om deze kosten bij mij in rekening te brengen. En zelfs al zou de ATO nog gelden, dan is er nog geen grond te vinden in de AV of de TG om kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Ik verwerp bij voorbaat alle kosten die Rendo mij eventueel in rekening wil gaan brengen en verwacht dan ook geen factuur van deze werkzaamheden te ontvangen.
Met vriendelijke groet,

Stefshon

• Ivow85
@Stefshon, het kan best zijn dat de verschillende afdelingen net zo langs elkaar heen werken als bij Liander.

Als dat zo Is, heb je met je mail nu voor leuke interne opschudding gezorgd bij Rendo

• Stoofie
@Stefshon: Ik denk dat die monteurs wel gelijk hebben met hun deurwaarder.
Die zijn gewenste afsluitingen niet gewend, alleen ongewenste van wanbetalers en dan zal er vaak ook een deurwaarder aan te pas komen...

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Stoofie Dat weet ik zo net nog niet. Is er geen regel dat er in de winter niet gedwongen afgesloten mag worden? Een afsluiting in de winter is dus altijd op verzoek klant.

• Stoofie
@cyberstalker Volgens consuwijzer word je alleen niet afgesloten als het vriest...
En ik vermoed dat als de afsluiting op verzoek van de klant is, de opdrachtbon van die jongens ook anders is.

• Stefan118
@Stefshon @Naalroc , van harte gefeliciteerd met het winnen van de slag. Maar, de oorlog is nog niet gewonnen.
Ik zou het echt gaaf vinden als jullie toch de factuur gepresenteerd krijgen!
En niet omdat ik jullie graag wil zien betalen, maar voor de volledigheid van het dossier.
Ze zijn iig een heel stuk sneller dan de Luianders. 1 a 2x fanatiek tegen sputteren en ze halen alles al weg!

@Stefshon , ik vind het meer dan brutaal dat ze onaangekondigd langs zijn gekomen!
Persoonlijk had ik ze geen toegang verschaft om de reden dat ze jou uitdrukkelijk hebben gezegd dat ze een afspraak zouden maken EN omdat het in hun eigen AV staat dat ze minimaal 5 dagen van te voren bericht dienen te doen bij werkzaamheden.

Een monteur gaat echt niet zorgen dat er een deurwaarder komt.
Een monteur kan hoogstends tegen de opdrachtgever (Rendo) zeggen dat de toegang ontzegd is.
Dan dient de opdrachtgever eerst hierover met jou in gesprek te gaan vooraleer er wat voor actie dan ook ondernomen mag worden!
Aan mij zouden ze zonder afspraak een hele verkeerde hebben gehad!

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Ivow85
Stoofie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:00:
@Stefshon: Ik denk dat die monteurs wel gelijk hebben met hun deurwaarder.
Die zijn gewenste afsluitingen niet gewend, alleen ongewenste van wanbetalers en dan zal er vaak ook een deurwaarder aan te pas komen...
Die monteurs hebben waarschijnlijk een werkbon meegekregen voor een 'gedwongen' afsluiting wegens geen contract. Als bij gedwongen afsluiting wegens onbetaald gebruik van de aansluiting geen medewerking word verleend, dan zal inderdaad de zaak worden overgedragen aan een deurwaarder om via die weg toegang tot de woning te eisen.

Wanneer er geen contract aanwezig is, mag ook in de winter en bij (strenge) vorst worden afgesloten. De uitstel wegens 'onmenselijke' omstandigheden geldt alleen bij betalingsachterstanden wanneer er wel een leverancier op het adres bekend is.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Stefan118 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:15:
@Stefshon , ik vind het meer dan brutaal dat ze onaangekondigd langs zijn gekomen!
Persoonlijk had ik ze geen toegang verschaft om de reden dat ze jou uitdrukkelijk hebben gezegd dat ze een afspraak zouden maken EN omdat het in hun eigen AV staat dat ze minimaal 5 dagen van te voren bericht dienen te doen bij werkzaamheden.
Je hebt een punt, maar aan de andere kant: Ze zijn nu geweest, hij is van die gasmeter af en hij heeft er geen opdracht voor gegeven. Dat heeft hij toch mooi voor elkaar.

• Stefan118
Absoluut, zeker waar.
Maar kan ook aan mij liggen hoor.
Als iemand moeilijk tegen mij gaat doen zonder dat ze daar recht toe hebben dan ga ik in de verdedigingsmodus en daar blijf ik in tot het einde.
Willen zij het volgens de regels doen, prima, maar dan houd ik ze er ook aan >:)

• Stefshon
  • Nu online
Stefan118 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:15:

Een monteur gaat echt niet zorgen dat er een deurwaarder komt.
Een monteur kan hoogstends tegen de opdrachtgever (Rendo) zeggen dat de toegang ontzegd is.
Dan dient de opdrachtgever eerst hierover met jou in gesprek te gaan vooraleer er wat voor actie dan ook ondernomen mag worden!
Aan mij zouden ze zonder afspraak een hele verkeerde hebben gehad!
Van de andere kant toont het goede wil van mijn kant. Mijn belofte medewerking te verlenen heb ik, zelfs nu ze onaangekondigd langskomen, ingelost. Rendo gedraagt zich niet netjes op dit punt. Je weet nooit waar het goed voor kan zijn ;)

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de monteur precies wat er speelt. Maar laat Rendo maar uitleggen dat dit echt een individuele conclusie van deze monteur is om dit op voorhand te zeggen ;)

• Naalroc
Stefshon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:34:
[...]

Van de andere kant toont het goede wil van mijn kant. Mijn belofte medewerking te verlenen heb ik, zelfs nu ze onaangekondigd langskomen, ingelost. Rendo gedraagt zich niet netjes op dit punt. Je weet nooit waar het goed voor kan zijn ;)

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de monteur precies wat er speelt. Maar laat Rendo maar uitleggen dat dit echt een individuele conclusie van deze monteur is om dit op voorhand te zeggen ;)
Mee eens, en die monteurs, die weten gewoon nergens van. Per slot van rekening hebben die gewoon een interne opdracht.
Dat blijkt ook uit de brief naar mij van 21 januari, waarin op blad 2 staat:
Wij hebben onze planningsafdeling verzocht om de verwijdering in te plannen. Op korte termijn wordt er contact met u opgenomen voor het uitvoeren van de verwijdering.
En ze hebben contact opgenomen, maar ondanks het feit dat mijn vrouw gezegd heeft dat het vandaag niet uitkwam, stonden ze even later voor de deur. Ik heb toen gezegd dat ze hun werkzaamheden konden uitvoeren, want we zouden pas later weggaan.
Ook een voorbeeld van de beloofde medewerking mijnerzijds ;)

• jwstolk
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:25:
[...]
Die monteurs hebben waarschijnlijk een werkbon meegekregen voor een 'gedwongen' afsluiting wegens geen contract. Als bij gedwongen afsluiting wegens onbetaald gebruik van de aansluiting geen medewerking word verleend, dan zal inderdaad de zaak worden overgedragen aan een deurwaarder om via die weg toegang tot de woning te eisen.
Zagen ze bij gedwongen afsluiting ook standaard op twee plaatsen de leidingen door? Dan is toegang tot de woning alleen nog maar nodig om de meter op te halen.

Niet reageren op brieven, werkzaamheden uitvoeren zonder afspraak én geen akkoord op een offerte is wel een mooie verzameling.

• Naalroc
OK, nu de stofwolken door het graven van Rendo hier zijn neergedaald, even een eerder wolkje: er lag ook een brief van Rendo in de brievenbus, die ik hier met jullie wil delen.
Gelukkig geen heel uitgebreide reactie met heel veel punten, maar redelijk eenvoudig, hoewel niet mee eens natuurlijk.
Dus laat inhoudelijke commentaren maar komen:
https://tweakers.net/ext/f/VmNWp0kkWMAWH6IiXH5iLLBw/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/35w0Rx0TncUpRvsU0Un1B65p/thumb.jpg

en de bijlage, let wel, van vorig jaar, de prijzen voor 2019 zijn een paar € hoger,
https://tweakers.net/ext/f/HsbnBzL7lIT9KmjqkYBtM6jG/thumb.jpg

En de achterzijde
https://tweakers.net/ext/f/Xi4deTV1vp7yFCgj9ovKlF4v/thumb.jpg

Let wel op het volgende: de eerste 2 regels, dat "deze tarieven deel uitmaken van de AV versie 2013"
Kan dat zomaar?

En verder de opmerking onder: Verwijderen van een aansluiting, want dit is anders dan ze mij telefonisch hadden gemeld 2 maanden geleden, maar wèl in overeenstemming wat zij vanmorgen hebben gedaan; alleen de invoering is wel gebleven, want ik heb gezegd dat die mij niet in de weg zat.

• Stoofie
@Naalroc: Me dunkt dat je de brief van @Stefshon bijna één op één over kunt nemen.
Dan is in ieder geval de verwarring over de opzegtermijn de wereld uit.
En dat de communicatie tussen jouw energieleverancier en Rendo niet op orde is kan jou natuurlijk niet aangerekend worden. Bij het aangaan van de ATO gaat de communicatie via de leverancier, dus bij het opzeggen ook. Dat de leverancier en Rendo dat niet op orde hebben kan niet jouw probleem zijn...
@Naalroc:

Die brief van Rendo van vandaag is op hoofdlijnen identiek aan die aan @Stefshon van eind vorige week:

De brief aan jou:
Geachte heer @Naalroc

Dat u de energieleverancier heeft gemachtigd om voor en namens u de opzegging te doen en deze vervolgens heeft verzaakt de opzegging te doen is erg vervelend. Helaas heeft RENDO geen directe invloed op processen van leveranciers en zoals u wellicht begrijpt, kan RENDO slechts een opzegging in behandeling nemen wanneer deze RENDO bereikt Zoals u heeft gemerkt hebben wij het moment dat de opzegging aan RENDO kenbaar werd gemaakt als opzegdatum genomen.

U stelt dat de ATO tien werkdagen na de opzegging al beëindigd was. De ATO is opgezegd, maar nog niet beeindigd. U bent nog gebonden aan hetgeen bepaald in de ATO en de Algemene Voorwaarden totdat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

Uw standpunt dat er een opzegtermijn van 10 werkdagen is, is niet correct. De termijn van 10 werkdagen is niet gelijk aan de opzegtermijn en moet gezien worden als een afzonderlijke termijn waarin de contractant de opzegging van de leveranciersovereenkomst kan regelen. Dit is voornamelijk van toepassing wanneer RENDO overgaat tot opzegging van de ATO.

De opzegtermijn is voor de contractant niet nader bepaald in de Algemene Voorwaarden. RENDO hanteert als opzegtermijn de periode vanaf het moment van opzegging tot aan het moment dat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de 'daaruit voortvloeiende verplichting(en)' heeft voldaan. Op deze wijze wordt de opzegtermijn zo kort mogelijk gehouden.

Uw standpunt dat de kosten voor de noodzakelijke handelingen niet in de Algemene Voorwaarden worden benoemd is niet correct. De verwijdering van de gasaansluiting is het gevolg van uw handelen (de opzegging) en door hetgeen u beoogt te bereiken met de opzegging (namelijk een gasloze woning). Om uw woning gasloos te maken zal RENDO, zoals eerder toegelicht, een minimale vorm van verwijdering uitvoeren waarbij alleen de noodzakelijke handelingen worden uitgevoerd en de daarbij behorende kosten in rekening worden gebracht. Artikel 5.3 sub b Algemene Voorwaarden stelt vervolgens dat, in de omschreven situatie, de kosten voor rekening van de contractant komen. De bedragen zijn vermeld op het tarievenblad, te vinden op www.rendonetwerken.nl/tarieven/aansluittarieven/. Voor uw gemak is het tarievenblad
toegevoegd als bijlage.

U stelt vervolgens dat RENDO de verwijdering ongegrond doet op basis van beleid. Daarmee insinueert u dat RENDO onnodige handelingen verricht en vervolgens in rekening brengt. Verwijdering is echter een noodzakelijke handeling, welke valt onder de wettelijke taak van de netbeheerder om haar net te onderhouden op een wijze die de veiligheid, doelmatigheid en betrouwbaarheid van dat gastransportnet waarborgt, zoals beschreven in o.a. artikel 10 Gaswet.

RENDO heeft u, naast dit schrijven, in de bevestiging van de opzegging voorzien van informatie over de opzegging en de gevolgen. U heeft overigens op 29-10-2018 een aanvraag voor het verwijderen gedaan. Aan de hand van deze aanvraag bent u ook in het bezit gekomen van een offerte met onze referentie […] t.a.v. […] met daarin de kosten voor verwijderen. RENDO gaat er vanuit dat de noodzakelijke handelingen en kosten van verwijderen u niet langer onbekend zijn.

Wij gaan ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet.

N.V. RENDO

Teamleider Klant & Markt
En de brief aan @Stefshon:
Geachte heer @Stefshon,

Helaas verschilt uw inzicht met die van RENDO. In het kader van veiligheid en voortgang van de
opzegging vragen wij u desondanks om medewerktng te verlenen aan de verwijdering zoals u
meerdere malen heeft aangeboden te zullen doen.

In het onderstaande zal RENDO ingaan op uw reactie van 20 januari 2019.

In uw verweer ontstaat verwarring doordat u de opzegtermijn heeft verward met de termijn van tien werkdagen. Zoals volgt uit artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden kunt u de ATO opzeggen. Hiervoor dient een opzegtermijn in acht te worden genomen: "(...) schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen." Vervolgens regelt het artikel dat de contractant uiterlijk 10 werkdagen vóór de beëindiging van de ATO nog een aantal handelingen verricht. Zo dient de contractant de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beêindiging van de ATO en, indien dat nog niet is gebeurd de leverancier te machtigen de ATO voor hem op te zeggen. De 10 werkdagen staan dus los van de opzegtermijn.
In uw geval hoeft u zich geen zorgen te maken over de 10 werkdagen termijn. Uw leverancier is al op de hoogte en het leveringscontract is, zoals u aangaf, reeds beëindigd. Dat zou anders zijn geweest indien RENDO de ATO met u zou hebben opgezegd.

De verwijdering van de gasaansluiting is het gevolg van uw handelen (de opzegging) en door hetgeen u beoogt te bereiken met de opzegging (namelijk een gasloze woning). Om uw woning gasloos te maken zal RENDO zoals eerder toegelicht een minimale vorm van verwijdering uitvoeren waarbij alleen de noodzakelijke handelingen worden uitgevoerd en de daarbij behorende kosten in rekening worden gebracht. Artikel 5.3 sub b Algemene Voorwaarden stelt dat in de omschreven situatie de kosten in dat geval voor rekening van de contractant komen.

Om de verwijdering goed te laten verlopen wordt u gedurende de opzegtermijn nog gehouden aan de ATO en de Algemene Voorwaarden aldus artikel 3.6 Algemene Voorwaarden. De opzegtermijn is door de Algemene Voorwaarden niet nader bepaald. RENDO stelt daarom de opzegtermijn gelijk aan de periode vanaf het moment van opzegging tot aan het moment dat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de 'daaruit voortvloeiende verplichting(en)' heeft voldaan. Op deze wijze wordt de opzegtermijn zo kort mogelijk gehouden.

Dat de kosten bij de contractant in rekening worden gebracht vindt ondersteuning in artikel 14.1 Algemene Voorwaarden, artikel de 2.5.1.12 Tarievencode Gas en het eerder door ons aangehaalde bindend advies van de Geschillencommissie Energie 111186. Uw stelling dat RENDO zich hier onterecht op beroept bevreemdt ons. Uit de artikelen en de uitspraak van de geschillencommissie blijkt immers consequent dat de netbeheerder de kosten voor de verwijdering in rekening brengt bij de contractant.

In uw standpunt omtrent artikel 14.1 en de tarievenbladen geeft u aan dat u moeite heeft om het tarievenblad te vinden. Het tarievenblad is te vinden op www.rendonetwerken.nl/tarieven/aansluittarieven/ Uiteraard worden tarievenbladen ook op verzoek toegezonden. Wij hebben voor uw gemak het tarievenblad als bijlage toegevoegd.

In onze brief van 17 januari 2019 worden de kosten van verwijdering genoemd. Dit voldoet volgens u niet aan artikel 2.5.1.19 Tarievencode Gas. Wij willen u er op attenderen dat de door u ontvangen brief slechts een vooraankondiging van de komende kosten bevat en dit geen offerte of factuur is zoals bedoeld in artikelen 2.5.1.15 en 2.5.1.19. De wijze waarop u vervolgens artikel 2.5.1.12 interpreteert is naar onze mening niet correct. De systematiek van voorcalculatie doelt op het gebruik van de gereguleerde tarieven welke vooraf vastgesteld worden. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd ontvangt u de factuur conform hetgeen bepaald in de Tarievencode Gas

U heeft uw standpunt omtrent de uitspraak van de geschillencommissie duidelijk gemaakt. RENDO beschouwt zoals aangegeven in de reactie van 17 januari 2019 de situatie @stefshon/RENDO niet gelijk aan die van Contractant/Netbeheerder uit het geschil 113858. Om die reden onderschrijven wij dit bindend advies niet.

Voor het overige verwijzen wij nogmaals naar de u reeds toegezonden beredenering. Het standpunt van RENDO blijft ongewijzigd.

Wij vertrouwen erop u htermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
N.V. RENDO

Teamleider Klant & Markt
Met de reactie van @Stefshon van zondag kom je al een heel eind met je reactie.

Het enige verschil is de claim van Rendo naar jou dat de termijn van 10 werkdagen "…moet gezien worden als een afzonderlijke termijn waarin de contractant de opzegging van de leveranciersovereenkomst kan regelen," maar dat is wel heel eenvoudig te weerleggen met artikel 3.6 bij de hand.

Verder staat er in andere woorden hetzelfde over Rendo's opvatting dat je gebonden blijft aan de ATO en de AV, "totdat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan". Die laatste zin staat in de brief aan @Stefshon ook ongeveer. Artikel 3.6 spreekt echter niet over verplichtingen van jou die voort zouden vloeien uit de noodzakelijke handelingen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:31 (4%)

• Naalroc
Ach Bram/ @Stoofie , die datum van opzegging is toch niet zo interessant toch? Als ze maar bevestigen dat de ATO is opgezegd..

Naalroc wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:41 (164%)

• Stefshon
  • Nu online
Op verzoek als resumé en naslagwerk hieronder de correspondentie tussen Rendo en mij tot nu toe. Ik zal de post aanvullen met nieuwe documenten wanneer deze er zijn.

Tijdlijn:
13 november 2018 Leveringscontract opgezegd bij energieleverancier (green choice)
28 november 2018 Leveringscontract daadwerkelijk gestopt door de energieleverancier.
7 december 218 Standaard brief ontvangen van netbeheerder (Rendo) over het ontbreken van een leverancier
12 december 2018 Reactie Rendo op mijn mail d.d. 8-12-2018
20 december 2018 Reactie Rendo op mijn mail d.d. 12-12-2018
18 januari 2019 Reactie Rendo op mijn mail d.d. 20-12-2018
31 januari 2019 Reactie Rendo op mijn mail d.d 20-1-20
4 februari 2019 Gasaansluiting verwijderd door Rendo (onaangekondigd)

Correspondentie Rendo/@Stefshon :

13-11-2018: Opzegging energieleverancier
Beste heer,

Bedankt voor uw bericht van 13 november en uw vraag over uw gascontract. Ik informeer u graag:

Fijn dat u écht groene energie van Greenchoice afneemt. Dankzij u kunnen wij iedere dag blijven werken aan een schoner Nederland.

U heeft uw gascontract opgezegd, maar de levering voor stroom blijft uiteraard doorlopen. Per 28 november wordt de levering voor het gas beëindigd. Dit wordt ook doorgegeven aan uw netbeheerder Rendo zodat u geen netwerkkosten meer hoeft te betalen. Via de slimme meter lees ik de gasstand uit en daarna krijgt u nog een digitale eindnota toegestuurd.

Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

GreenChoice
23-11-2018: Opzegging ATO bij netbeheerder (uiteraard niet noodzakelijk)
Beste Rendo,

Graag wil ik via deze weg laten weten dat de aansluit- en transportovereenkomst voor de levering van gas, met inachtneming van de opzegtermijn uit 3.6 van de algemene voorwaarden, beëindigd dient te worden. Ik heb dit ook kenbaar gemaakt aan mijn energieleverancier met het verzoek de ATO op te zeggen. Per 28-11-2018 stopt de levering van gas op ons adres, xxxxx-xx—xxxx, door mijn energieleverancier. Ik hoop u op deze wijze voldoende geïnformeerd te hebben en ontvang graag een schriftelijke bevestiging van de opzegging.

Met vriendelijke groet,
26-11-2018: Reactie Rendo op opzegging ATO
Geachte heer,

Betreft uw opzegging van de ATO een verhuizing of verwijdering van de gasaansluiting?
Dan kunnen wij gerichter op uw mail reageren.

Met vriendelijke groet,
Rendo Klantenservice
26-11-2018: Reactie @Stefshon op mail klantenservice d.d.26-11-2018
Beste Rendo,
Het was mij onduidelijk of ik nu wel of niet de ATO op moest zeggen wanneer ik geen gas contract meer heb, dus voor de zekerheid de opzegging. Wat er daarna moet gebeuren door Rendo of Greenchoice laat ik bij jullie. Het hoeft van mij niet verwijderd te worden. Ik ga gewoon geen gas meer gebruiken.
Met vriendelijke groet,
7-12-2018: Standaard brief Rendo over ontbreken leverancier
Geachte heer, mevrouw,

Als regionale netbeheerder verzorgt N.V. RENDO voor u het transport van gas en/of elektriciteit op het hierboven genoemde adres. Volgens het Centraal Aansluit Register (landelijk register) is er met ingang van 03-12-2018 geen energieleverancier actief. Wettelijk zijn wij verplicht om de energietoevoer af te sluiten.

Wilt u gas blijven afnemen, dan heeft u een leveringsovereenkomst nodig. Hiervoor is het noodzakelijk dat u een energieleverancier contracteert. Wij adviseren u om dit direct te regelen, omdat een energieleverancier soms meerdere weken nodig heeft om uw aanmelding te verwerken.

Als wij vóór 12-01-2019 nog geen bevestiging (via het landelijk register) van een energieleverancier ontvangen hebben, brengen wij onze kosten à € 72,60 incl. BTW bij u in rekening.

Voorkom afsluiting
Indien er vóór 01-02-2019 nog geen energieleverancier actief is, gaan wij de energietoevoer afsluiten. Wij brengen de hiermee gepaard gaande kosten bij u in rekening. Herstellen van de energietoevoer is niet eerder mogelijk nadat alle facturen voldaan zijn en er een energieleverancier actief is.

Let op: bij daadwerkelijke afsluiting is dit, in verband met veiligheid van u en uw omgeving, een tijdelijke situatie en geldt deze afsluiting voor een periode van maximaal 12 maanden.

Voor meer informatie: www.rendonetwerken.nl/aansluitingen/geen-contract! of neem contact op met afdeling Klant & Markt (0522 - 856 883).

Met vriendelijke groet,

N.V. RENDO

Teamleider Klant & Markt
7-12-2018: Reactie @Stefshon op standaard brief d.d. 7-12-2018
Beste Rendo,

Vandaag 7 december ontving ik een brief over het ontbreken van een energieleverancier voor gas op mijn adres. Dit klopt inderdaad en daar heb ik Rendo op 23 november 2018 al van op de hoogte gebracht. Bovendien heb ik dit op 13 november al via Greenchoice laten weten met daarbij de expliciete vraag de ATO op te zeggen bij de netbeheerder. Ik kan de inhoud van de brief dan ook niet plaatsen. Zeker de dreigende kosten van 72,60 euro die in rekening gebracht kunnen worden lijkt mij overdreven in deze situatie.

Zoals u in eerdere correspondentie kunt lezen gebruiken wij geen gas meer. Aangezien er niets geleverd hoeft te worden, is er ook geen leverancier nodig.

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
11-12-2018: reactie Rendo op mail @Stefshon d.d. 7-12-2018
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw email van 7 december 2018 berichten wij u het volgende.

U geeft in uw email aan dat u de Aansluit- en transportovereenkomst (ATO) heeft opgezegd per 26 november 2018 omdat u géén gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting. Dan is de enige optie het verwijderen van de gasaansluiting. De kosten hiervoor bedragen € 399,30 incl. btw.

Wij verzoeken u uw aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting in te dienen via www.mijnaansluiting.nl Het antwoordformulier, welke u bij de offerte ontvangt, ontvangen wij dan graag per omgaande getekend retour. Indien wij het antwoordformulier voor 12-01-2019 hebben ontvangen dan brengen wij het leegstandstarief a € 72,60 niet bij u in rekening.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

N.V. RENDO

Teamleider Klant & Markt
13-12-2018: Reactie @Stefshon op breif Rendo d.d. 11-12-2018
Beste Rendo,

Ik reageer op de oorspronkelijke mailwisseling zonder dat de inhoud van de door u op 11 december verzonden brief hieronder na te lezen is. Wellicht kunnen we vanaf heden via de mail blijven communiceren? Dat lijkt mij minder milieubelastend dan een brief sturen, sneller en we houden alle correspondentie bij elkaar. Daarnaast weet ik dan ook waar ik moet zijn met mijn reactie aangezien er weer een ander mailadres bovenaan de brief staat.

Dan over de inhoud van de brief. Allereerst een detail, de ATO heb ik per 28 november 2018 opgezegd en niet per 26 november 2018 zoals in de brief staat.

U stelt in de brief dat wanneer ik geen gas meer gebruik de enige optie is om de gasmeter te verwijderen. Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij zijn er andere methoden die verzekeren dat ik geen gebruik maak van gas wanneer ik geen vaste lasten voor het netwerk betaal, want daar gaat het mij uiteindelijk om. Ik maak geen gebruik van het netwerk, dus wil ik daar ook niet voor betalen. Ik vraag mij dan ook af waarom de meter perse verwijderd moet worden?

Verder worden er kosten van 399,30 euro vermeld voor het verwijderen van de meter. Het staat er niet expliciet, maar ik vermoed dat deze kosten voor mijn rekening zijn wanneer ik opdracht geeft tot verwijdering. Deze kosten vind ik tamelijk hoog en ik wil hier ook niet voor opdraaien. Mijn eerste simpele redenatie is dat de meter niet mijn eigendom is. Ik betaal jaarlijks huur voor de meter voor gebruik en onderhoud (en ook nog voor het opnemen van de meterstand, terwijl dit automatisch gaat met de slimme meter . . . .) In dat bedrag zitten dus de kosten als er iets met de meter moet gebeuren zoals bijvoorbeeld repareren of vervangen, maar ook verwijderen lijkt mij. Daarnaast blijf ik het vreemd binden dat Rendo mijn netbeheerder is, maar dat de meter door Enexis geplaatst is en er ook het Enexis logo op staat, is dit de gebruikelijke gang van zaken?

De hoogte van het bedrag is wat mij betreft ook buiten proportioneel. Ik kan voor dit bedrag bijvoorbeeld vijf en half jaar contractloos zijn volgens jullie tarieven. Daarnaast is het niet mijn wens om de meter te verwijderen. Ik maak alleen geen gebruik meer van gas en dus ook niet meet van het netwerk, wat maakt dat ik geen vaste lasten meer wil betalen. Er is bij mijn weten ook geen wet die mij verplicht opdracht te geven tot verwijdering van de meter en ook geen wet die zegt dan Rendo mij kan verplichten om opdracht te geven tot verwijdering van de meter.

Samenvattend geef ik geen opdracht tot het verwijderen van de meter. Echter verleen ik Rendo wel alle medewerking om de meter op initiatief van Rendo te verwijderen voor kosten van Rendo. Daarnaast kunnen er mijns inziens geen kosten aan mij doorberekend worden voor het niet hebben van een gasleverancier aangezien ik geen overeenkomst meer heb met Rendo.

Ik hoop u voldoende geïnformeerd te hebben en hoop op een passende reactie en oplossing.

Met vriendelijke groet,
20-12-2018: Reactie Rendo op mail @Stefshon d.d. 13-12-2018
Geachte heer,

Dank voor uw reactie. Wij delen uw voorkeur ook om via mail te blijven communiceren.

Feitelijk is de situatie dat, indien u géén gebruik meer wenst te maken van uw gasaansluiting, de aansluiting verwijderd dient te worden. Dit heeft te maken met veiligheid en kosten voor beheer en onderhoud. Het verwijderen van de gasaansluiting betreft niet alleen het verwijderen van de gasmeter zoals u aangeeft. De aansluiting wordt op de hoofdleiding afgedopt. Vanaf de hoofdleiding loopt er een zogenaamde aansluiting naar uw pand. Deze aansluitleiding wordt vrij gemaakt van gas en beide uiteinden worden hermetisch afgesloten. Vanaf de aansluitleiding loopt er een invoerleiding naar de gasmeter in uw pand. Waar dit (technisch) mogelijk is verwijderen wij deze en anders zal deze ook worden afgedopt. Daarnaast wordt de gasmeter weggehaald. Deze werkwijze is de goedkoopste oplossing met de minste overlast voor de klant en tegen de laagst mogelijke kosten. Indien wij de aansluitleiding ook weg zouden halen (wat ook een optie is) zullen de kosten hoger uitvallen en voor meer overlast zorgen. Hierbij kunt u denken aan het open moeten halen van bestrating etc..Indien de aansluiting (dus vanaf hoofdleiding tot en met de meter) intact blijft zal de netbeheerder deze moeten blijven beheren en onderhouden. Omdat het kostenveroorzakersprincipe van toepassing is, zouden wij deze kosten alsnog bij u in rekening kunnen brengen. Zoals u ook aangeeft, lijkt het ons ook dat dit niet de bedoeling is.
De kosten van € 399,30 bestaan dus uit de bovengenoemde werkzaamheden aangevuld met de kosten van de interne organisatie. Hierbij moet u denken aan de kosten voor onze planning als ook het aanpassen van de tekeningen en ons onderhoudsprogramma. Deze kosten komen inderdaad altijd voor rekening van de klant volgens eerder genoemde kostenveroorzakersprincipe. U heeft voor de verwijdering van de gasaansluiting niet al op een andere wijze betaald, zoals u aangeeft.
Wij begrijpen dat u het vreemd vindt dat RENDO uw netbeheerder voor gas is en Enexis de meter heeft geplaatst met haar logo er op. Dit heeft echter te maken met het feit dat de netbeheerder die verantwoordelijk is voor de elektriciteitsmeter ook de gasmeter plaatst. Dit is efficiënt en effectief anders zouden er 2 opdrachten moeten worden uitgevoerd.

Met bovenstaande toelichting hopen wij u meer inzage te hebben gegeven over de hoogte van het tarief welke niet buiten proportioneel is. Daarnaast is langdurig “contractloos” geen optie. De netbeheerder gaat dan alsnog over tot afsluiten, waarbij ook deze kosten voor uw rekening komen. Daarnaast is afsluiten altijd een tijdelijke situatie en gemaximaliseerd op 12 maanden. Dit werkt voor u dus alleen maar kostenverhogend. De netbeheerder heeft een wettelijke taak. Indien u ons geen opdracht geeft dan zullen wij op eigen initiatief de aansluiting gaan verwijderen vanuit onze zorgplicht voor het in stand houden van een veilig en betrouwbaar netwerk. Ook dan zullen wij het tarief bij u in rekening brengen.

Onze conclusie en advies aan u is om in te stemmen met de verwijdering en de daarmee gepaard gaande kosten.

Tot slot kunnen wij u nog verwijzen naar de Geschillencommissie Energie waarbij in een vergelijkbare situatie een uitspraak is gedaan, waarbij aangegeven is dat de Netbeheerder de kosten voor verwijdering bij de klant in rekening mag brengen. Meer informatie hierover kunt u vinden via de volgende link: https://www.degeschillenc...nt-gebruikt-geen-gas-meer.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Klant & Markt
20-12-2018: Reactie @Stefshon op mail Rendo d.d. 20-12-2018
Beste Rendo,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Echter blijf ik van mening verschillen met u over een aantal punten in uw reactie.
Laten we er mee starten dat het mij niet uitmaakt of de meter blijft zitten of niet en of de aansluiting in takt blijft of niet. Ik heb slechts mijn ATO opgezegd met als doel geen vaste lasten meer te hebben voor de levering van gas aangezien er niets meer geleverd hoeft te worden. De opzegging van de ATO heb ik met de inachtneming van de daarvoor geldende opzegtermijn gedaan en u bent als netbeheerder ook in de gelegenheid gesteld om gedurende deze opzegtermijn noodzakelijke werkzaamheden voor de beëindiging van de ATO te verrichten. Hiermee is in mijn ogen de ATO rechtmatig ontbonden en is mijn doel om geen vaste lasten te betalen bereikt. Ook kan ik om diezelfde reden, het ontbinden van de ATO, niet "contractloos" zijn voor gas. Ik heb immers netjes mijn overeenkomst met Rendo opgezegd zonder dat hier bezwaar tegen gemaakt is. Elke vorm van het betalen van een geldbedrag voor het opzeggen van ATO zie ik als een boete voor het opzeggen van een contract en een zeer sterke ontmoediging om dit doen. Als ik dit plaats in het kader van de energie transitie vind ik dit onbegrijpelijk.
U geeft aan dat de netbeheerder een wettelijke taak heeft. U vermeld er echter niet bij wat die wettelijke taak precies inhoud. Er is bij mijn weten geen wet die mij verplicht over te gaan tot het aanvragen van verwijdering van de gasaansluiting. Ook is er geen wet die voorschrijft dat Rendo mij hiertoe kan dwingen. Ook vraag ik mij af of de wettelijke taak omvat de kosten van verwijdering van de gasaansluiting op de consument te verhalen in dit geval.
Nu u toch naar de geschillen commissie energie verwijst, wil ik u graag het volgende geschil voorleggen dat mijns inziens meer op mijn situatie van toepassing is dan het geschil waar u naar verwijst.
https://www.degeschillenc...eft-overeenkomst-opgezegd

Om een lang verhaal kort te maken zal ik zelf niet verzoeken om de gasaansluiting te laten verwijderen, omdat ik hiertoe geen enkele noodzaak heb. De aansluiting zit mij niet in de weg, ik gebruik enkel geen gas meer en wil dan ook logischerwijs geen vaste leveringskosten meer betalen. Dit doel is middels het ontbinden van de ATO gerealiseerd. Wat Rendo vervolgens met de gasaansluiting doet maakt mij niet uit. Ik zal medewerking verlenen indien Rendo voor werkzaamheden in mijn huis moet zijn. Wanneer Rendo besluit werkzaamheden te verrichten doet Rendo dit voor eigen kosten.
Met vriendelijke groet,
18-1-2019: Reactie Rendo op mail @Stefshon d.d.20-12-2018
Geachte heer @stefshon

U veronderstelt in uw schrijven van 20 december 2018 dat de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) rechtmatig ontbonden is. Dit is niet het geval. Voor de duidelijkheid benadrukken wij dat het opzeggen van een overeenkomst niet gelijk is aan ontbinding als bedoeld tn art 6 265 BW. U heeft getracht de ATO per 28 november 2018 op te zeggen. Hiervoor ontvangt u bij deze een bevestiging van uw opzegging en wij zullen hieronder nader ingaan op het gevolg van uw opzegging.

Uit de gevoerde correspondentie blijkt dat u welbewust de ATO en leveranciersovereenkomst
heeft opgezegd. Om uw opzegging te effectueren zal RENDO overgaan tot verwijdering van uw
gasaansluiting en meetinrichting. Wij hebben u verzocht een aanvraag te doen tot verwijdering van uw gasaansluiting via mijnaansluiting.nl. Dit is een ingericht proces, die uitermate geschikt is voor een dergelijke aanvraag, waarbij u duidelijk kunt aangeven voor welke optie ((1)verwijdering zonder of met weghalen van de aansluitleiding, ook wel (2) volledige wegneming genoemd) u opdracht geeft. U heeft aangegeven geen aanvraag in te gaan dienen. RENDO zal derhalve overgaan tot de minst ingrijpende variant van verwijderen, waarbij wij de aansluitleiding achter zullen laten. De kosten hiervoor bedragen € 399,30 incl btw, conform de tarieven geldend ten tijde van uw opzegging. Mocht u alsnog volledige wegneming en de daarbij hogere kosten wensen dan kunt u dit per ommegaande bij ons kenbaar maken.

U geeft aan dat u van mening bent dat wanneer RENDO werkzaamheden aan de gasaansluiting verricht de kosten voor RENDO komen. Bij deze informeren wij u dat de kosten voor verwijdering rechtmatig bij u in rekening worden gebracht op grond van de Algemene Voorwaarden 1 alsmede de Tarievencode Gas 2.

Over de hoogte van de kosten kunnen wij het volgende melden. RENDO werkt uitsluitend met kostendekkende en gereguleerde tarieven. De discussie dat de kosten een afschrikkende werking hebben voor de zogenaamde 'gasverlaters' is begrijpelijk.RENDO kan zich echter niet mengen in deze discussie. RENDO voert als netbeheerder slechts de wettelijke taak uit binnen de kaders van de wet (o.a. art 10 Gaswet) en overeenkomst(en). Het stellen van dergelijke kaders is echter een taak voor de politiek en wetgever.

In uw e-mail van 20 december 2018 verwijst u overigens nog naar geschil 113858 d.d. 26 februari 2018 van de geschillencommissie Energie met de opmerking dat uw situatie vergelijkbaar is. RENDO is van mening dat dit niet het geval is. RENDO werkt namelijk met een andere afsluitmethode dan de methode (en daarmee kosten) die centraal stonden in geschil 113858. De hierboven gestelde mogelijkheid voor het (2) volledig wegnemen van de aansluiting is vergelijkbaar met zowel de werkwijze als kosten als bedoeld in geschil 113858. Bij RENDO is dit optioneel en brengt meerkosten met zich mee. De kosten die RENDO standaard in rekening brengt zijn de kosten van (1) verwijdering. (1) Verwijdering bestaat uitsluitend uit de noodzakelijke handelingen zoals bedoeld door de commissie. Overigens bleek uit dat geschil ook dat de netbeheerder wel degelijk kosten in rekening moet brengen bij de opzeggende partij, mits het gaat om noodzakelijke kosten.

Totdat RENDO de verwijdering (noodzakeltjke handelingen) heeft uitgevoerd en u aan de daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan bent u gehouden aan hetgeen bepaald is in de ATO en de Algemene Voorwaarden van RENDO. Nadat de aansluiting is verwijderd en u de kosten van de verwijdering heeft voldaan is de ATO beëindigd. Wij hebben onze planningsafdeling verzocht om de verwijdering in te plannen. Op korte termijn wordt er contact met u opgenomen voor het uitvoeren van de verwijdering.

Tot slot willen wij nog terugkomen op de brief over het ontbreken van een energieleverancier, door u ontvangen op 7 december 2018. Doordat de opzegging bij de energieleverancier werd geëffectueerd vóór de verwerking van uw opzegging van de ATO bij de netbeheerder werd geregistreerd, bent u onbedoeld in de procedure voor actieve aansluitingen zonder energieleverancier terecht gekomen. Dit proces is om te voorkomen dat de netbeheerder als energieleveranc1er zou optreden. De kosten ter hoogte van € 72,60 gelden derhalve niet voor u en het bericht van 7 december 2018 mag u dus negeren. Hierbij wensen wij wel op te merken dat indien de opzegging van de ATO niet wordt geeffectueerd zoals hierboven uiteen is gezet, wij er niet aan ontkomen het contractloos proces te hervatten wegens het ontbreken van een leverancierscontract.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,
Met vriendelijke groet

Teamleider Klant & Markt

Voetnoten:
1. Artikel 5.3 sub b JO 14.1 Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013)
2. Artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas
20-1-2019: Reactie @Stefshon op mail Rendo d.d. 18-1-2019
Beste Rendo,
Dank voor uw reactie d.d. 17 januari 2019 op mijn bericht van 20 december 2018.
In uw reactie schrijft u dat ik ‘getracht’ zou hebben om per 28 november de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas op te zeggen. Mijns inziens heb ik dit niet alleen getracht, maar ook wezenlijk gedaan. Geheel conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden (AV) heb ik op 13 november 2018 mijn leverancier gemachtigd de ATO namens mij op te zeggen. Dat het berichtenverkeer tussen de leverancier en Rendo hier kennelijk niet op is ingesteld valt mij niet aan te rekenen.
U lijkt te stellen dat de ATO pas daadwerkelijk ontbonden is nadat de ‘noodzakelijke handelingen’ waarover artikel 3.6 spreekt zijn uitgevoerd. Ik bestrijd dat. Op grond van artikel 3.6 kan ik de ATO gewoon opzeggen en heeft de netbeheerder tien werkdagen om de noodzakelijke handelingen te verrichten. Ik blijf alleen nog gebonden aan de ATO als “de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten.” U heeft gedurende de opzegtermijn alle gelegenheid gehad om noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat Rendo pas reageert nadat de opzegtermijn verstreken is, is mij niet aan te rekenen. De ATO is dus niet alleen opgezegd, maar ook wel degelijk beëindigd.
Ik benadruk daarbij dat de aard van die ‘noodzakelijke handelingen’ voor mij als consument volstrekt onbekend zijn en ook nergens vermeld worden, noch in de AV, noch op uw website. Omdat Rendo binnen de opzegtermijn geen contact met mij heeft opgenomen voor het uitvoeren van werkzaamheden, ben ik er vanuit gegaan dat die noodzakelijke werkzaamheden uit (voor mij onzichtbare) administratieve handelingen zouden bestaan.
Nu stelt u dat de noodzakelijke handelingen waarover artikel 3.6 spreekt wat Rendo betreft bestaan uit verwijdering van de aansluiting, en wel in twee varianten (nl. zonder óf met wegneming van de aansluitleiding). En dat u daar de kosten voor in rekening gaat brengen. Echter, de AV zwijgen over kosten van de noodzakelijke handelingen zoals genoemd in artikel 3.6. U stelt nu dat ik op basis van twee andere artikelen (5.3 sub b en 14.1) van de AV verplicht zou zijn de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting te betalen, ook als dat niet in mijn opdracht geschiedt.
Los van het feit dat de ATO tien werkdagen na 13 november 2018 al effectief beëindigd was (zie hierboven) en die artikelen dus niet meer aangeroepen kunnen worden, zou zelfs bij een nog geldende ATO artikel 5.3 sub b niet van toepassing zijn op deze situatie. Immers, dat Rendo de gasaansluiting weg wil nemen is niet het gevolg van mijn handelen, maar van het beleid dat Rendo kennelijk in zo’n situatie voert. Ik heb alleen mijn ATO opgezegd op grond van artikel 3.6 AV. Dat kan in zichzelf natuurlijk niet kwalificeren als oorzaak van het wegnemen van de aansluiting. Verder stelt artikel 14.1 duidelijk dat de eventueel verschuldigde bedragen “volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad” in rekening gebracht kunnen worden. Ook hier wordt niet aan voldaan. De werkzaamheden met de nu door u opgevoerde kosten worden nergens vermeld, niet op het tarievenblad, maar ook niet elders op de website.
Vervolgens wordt door u ook art 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (TG) als grond genoemd om deze kosten in rekening te brengen. Ook hier overtuigt u niet. De TG is een document dat slechts de te hanteren tariefstructuur beschrijft voor de netbeheerders. Het is niet een document waarin directe verplichtingen voor een consument zijn opgenomen. Artikel 2.5.1.12 bevat bovendien de clausule dat de systematiek van voorcalculatie in acht moet worden genomen. Dat betekent dat u eerst een offerte zou moeten uitbrengen, en pas na een opdracht van mijn kant die werkzaamheden kunt uitvoeren en daarvoor een (gelijk opgebouwde) factuur kunt versturen. Aangezien ik geen opdracht geef, geeft ook de TG u dus geen grond om mij kosten in rekening te brengen. Bovendien voldoet de wijze waarop Rendo de kosten voor de ‘noodzakelijke handelingen’ presenteert niet aan de eisen die gesteld worden in artikel 2.5.1.19 TG.
Over uw reactie met betrekking het geschil 113858 bij de Geschillencommissie Energie kan ik kort zijn. Ik begrijp dat Rendo van mening is dat dit geval anders is, omdat een andere afsluitmethode in het geding zou zijn. Ik bestrijd dat. De kern van dit geschil ging over de vraag of de afnemer verplicht is tot het geven van een opdracht via mijnaansluiting.nl indien hij zijn ATO opzegt op grond van artikel 3.6. De commissie oordeelde dat die verplichting er niet is. Vervolgens concludeerde de commissie dat “de ondernemer enkel de in verband met de afsluiting gepaard gaande redelijke kosten in rekening brengen, niet zijnde de kosten die verband houden met het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting.” De kosten die de GE uitsluit zijn dus goeddeels ook de kosten die u mij nu in rekening wil brengen in uw optie 1 (verwijdering van de gasaansluiting zonder wegneming van de aansluitleiding). De uitspraak is dus wel degelijk relevant voor mijn geval.
Overigens, u stelt in uw reactie ook nog dat uit het geschil zou blijken dat de netbeheerder kosten in rekening moet brengen bij de opzeggende partij. De GE formuleert dat echt anders. Ze schrijft in haar beslissing “Daarbij mag de ondernemer . . .” Er wordt de netbeheerder dus geen enkele verplichting opgelegd kosten in rekening te brengen.
Ik ben blij dat we over de “contractloos boete” inmiddels gelijk denken. Aangezien ik van mening ben dat de opzegging van mijn ATO op 28 november al effectief geworden is, beschouw ik de brief van Rendo die ik 7 december 2018 ontvangen heb als niet verzonden.
U geeft aan dat Rendo de verwijdering van mijn gasaansluiting op korte termijn in zal plannen. Zoals ik in mijn eerdere mails ook al heb aangegeven, zal ik Rendo niet tegenhouden op afspraak werkzaamheden te verrichten, maar benadruk nogmaals dat ik geen opdracht geef tot welke werkzaamheden dan ook. Indien Rendo werkzaamheden verricht zijn de kosten hiervan dan ook voor rekening van Rendo.
Samenvattend is mijn ATO op basis van artikel 3.6 AV tien werkdagen na mijn opzegging d.d. 13 november 2018 beëindigd. En zelfs al zou de ATO nog gelden, dan is er nog geen grond te vinden in de AV of de TG om kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Ik verwerp dan ook bij voorbaat alle kosten die Rendo mij eventueel in rekening wil gaan brengen.
Met vriendelijke groet,
31-1-2019: reactie Rendo op mail @Stefshon d.d. 20-1-2019
Geachte heer,

Helaas verschilt uw inzicht met die van RENDO. In het kader van veiligheid en voortgang van de
opzegging vragen wij u desondanks om medewerktng te verlenen aan de verwijdering zoals u
meerdere malen heeft aangeboden te zullen doen.

In het onderstaande zal RENDO ingaan op uw react1e van 20 januari 2019.

In uw verweer ontstaat verwarring doordat u de opzegtermijn heeft verward met de termijn van tien werkdagen. Zoals volgt uit artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden kunt u de ATO opzeggen. Hiervoor dient een opzegtermijn in acht te worden genomen: "(...) schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen." Vervolgens regelt het artikel dat de contractant uiterlijk 10 werkdagen vóór de beëindiging van de ATO nog een aantal handelingen verricht. Zo dient de contractant de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beêindiging van de ATO en, indien dat nog niet is gebeurd de leverancier te machtigen de ATO voor hem op te zeggen. De 10 werkdagen staan dus los van de opzegtermijn.
In uw geval hoeft u zich geen zorgen te maken over de 10 werkdagen termijn. Uw leverancier is al op de hoogte en het leveringscontract is, zoals u aangaf, reeds beëindigd. Dat zou anders zijn geweest indien RENDO de ATO met u zou hebben opgezegd.

De verwijdering van de gasaansluiting is het gevolg van uw handelen (de opzegging) en door hetgeen u beoogt te bereiken met de opzegging (namelijk een gasloze woning). Om uw woning gasloos te maken zal RENDO zoals eerder toegelicht een minimale vorm van verwijdering uitvoeren waarbij alleen de noodzakelijke handelingen worden uitgevoerd en de daarbij behorende kosten in rekening worden gebracht. Artikel 5.3 sub b Algemene Voorwaarden stelt dat in de omschreven situatie de kosten in dat geval voor rekening van de contractant komen.

Om de verwijdering goed te laten verlopen wordt u gedurende de opzegtermijn nog gehouden aan de ATO en de Algemene Voorwaarden aldus artikel 3.6 Algemene Voorwaarden. De opzegtermijn is door de Algemene Voorwaarden niet nader bepaald. RENDO stelt daarom de opzegtermijn gelijk aan de periode vanaf het moment van opzegging tot aan het moment dat de noodzakelijke handelingen zijn verricht en u aan de 'daaruit voortvloeiende verplichting(en)' heeft voldaan. Op deze wijze wordt de opzegtermijn zo kort mogelijk gehouden.

Dat de kosten bij de contractant in rekening worden gebracht vindt ondersteuning in artikel 14.1 Algemene Voorwaarden, artikel de 2.5.1.12 Tarievencode Gas en het eerder door ons aangehaalde bindend advies van de Geschillencommissie Energie 111186. Uw stelling dat RENDO zich hier onterecht op beroept bevreemdt ons. Uit de artikelen en de uitspraak van de geschillencommissie blijkt immers consequent dat de netbeheerder de kosten voor de verwijdering in rekening brengt bij de contractant.

In uw standpunt omtrent artikel 14.1 en de tarievenbladen geeft u aan dat u moeite heeft om het tarievenblad te vinden. Het tarievenblad is te vinden op www.rendonetwerken.nl/tarieven/aansluittarieven/ Uiteraard worden tarievenbladen ook op verzoek toegezonden. Wij hebben voor uw gemak het tarievenblad als bijlage toegevoegd.

In onze brief van 17 januari 2019 worden de kosten van verwijdering genoemd. Dit voldoet volgens u niet aan artikel 2.5.1.19 Tarievencode Gas. Wij willen u er op attenderen dat de door u ontvangen brief slechts een vooraankondiging van de komende kosten bevat en dit geen offerte of factuur is zoals bedoeld in artikelen 2.5.1.15 en 2.5.1.19. De wijze waarop u vervolgens artikel 2.5.1.12 interpreteert is naar onze mening niet correct. De systematiek van voorcalculatie doelt op het gebruik van de gereguleerde tarieven welke vooraf vastgesteld worden. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd ontvangt u de factuur conform hetgeen bepaald in de Tarievencode Gas

U heeft uw standpunt omtrent de uitspraak van de geschillencommissie duidelijk gemaakt. RENDO beschouwt zoals aangegeven in de reactie van 17 januari 2019 de situatie @stefshon/RENDO niet gelijk aan die van Contractant/Netbeheerder uit het geschil 113858. Om die reden onderschrijven wij dit bindend advies niet.

Voor het overige verwijzen wij nogmaals naar de u reeds toegezonden beredenering. Het standpunt van RENDO blijft ongewijzigd.

Wij vertrouwen erop u htermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
N.V. RENDO

Teamleider Klant & Markt
3-2-2019: Reactie @Stefshon op brief Rendo d.d. 31-1-2019
Beste Rendo,
Dank voor uw reactie d.d. 31 januari 2019 op mijn bericht van 20 januari 2019.
U schrijft dat mijn inzicht verschilt van dat van Rendo. Ik kijk hier anders tegen aan. Naar mijn idee verschilt Rendo van inzicht met zijn eigen algemene voorwaarden (AV). In mijn schrijven d.d. 20-1-2019 heb ik uitgebreid mijn standpunt met de daarbij behorende argumentatie uiteengezet. Om niet in herhaling te vallen zal ik dit niet nogmaals doen. Ik zal hieronder echter wel op de door u nieuw aangedragen punten in gaan.
1. Ten onrechte meent u dat ik de opzegtermijn verwar met de termijn van tien werkdagen. Artikel 3.6 in de AV is daarover glashelder. De contractant dient “uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden” zijn leverancier et cetera. Het gebruik van het woord ‘beëindigd’ kan niet anders betekenen dan dat de genoemde tien werkdagen de opzegtermijn voor de contractant betreffen. De opzegtermijn is dus wel degelijk nader bepaald in de AV.
Uw redenering suggereert dat de opzegtermijn voor mij als contractant oneindig lang zou kunnen zijn. Of in ieder geval zo lang als Rendo bepaald nodig te hebben om de noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat zou tamelijk vreemd zijn, aangezien de opzegtermijn voor netbeheerders in artikel 3.6 van de AV wél nader is bepaald, en wel op 30 dagen. Het zou bovendien in strijd zijn met BW 6:237 lid l, dat stelt dat mijn opzegtermijn als consument niet langer kan zijn dan dat van de ondernemer die de algemene voorwaarden gebruikt.
Ik heb naar aanleiding van uw redenatie artikel 3.6 extra aandachtig doorgelezen, maar kan hier echt niets anders in lezen dan dat de opzegtermijn tien werkdagen betreft. Ik dien als contractant twee zaken in acht te nemen. Ik moet tien werkdagen voor het beëindigen mijn leveringscontract opzeggen en ik moet de netbeheerder gedurende die tien werkdagen de gelegenheid gegeven noodzakelijke handelingen te verrichten. Aan beide voorwaarden heb ik voldaan, waarmee de ATO dus effectief beëindigd is tien werkdagen na 13 november.
2. Ik bestrijd nog steeds dat het verwijderen van de gasaansluiting direct gevolg is van mijn handelen, zie mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Ten eerste is er geen dwingende causale relatie tussen mijn opzegging en die verwijdering, en ten tweede kan het (feitelijke) handelen waarover artikel 5.3 lid b spreekt natuurlijk niet verwijzen naar een legitieme rechtshandeling als het opzeggen van een overeenkomst, waarvoor in een eerder artikel (3.6) nu juist onbelemmerd de ruimte wordt geboden.
3. De verwijdering van de gasaansluiting is natuurlijk ook niet het gevolg van wat u meent dat ik beoog te bereiken (namelijk een gasloze woning). Ten eerste streef ik niet per se een gasloze woning na. Ik maak geen gebruik meer van gas en heb daarom mijn contract voor de levering van gas opgezegd. Ik beoog alleen te bereiken dat ik geen vaste kosten meer betaal voor iets dat ik niet meer gebruik. Ten tweede heeft een intentie (‘wat ik zou beogen te bereiken’) in zichzelf nooit een feitelijk of rechtsgevolg.
4. De voorgaande twee punten zijn een verdere onderbouwing van mijn eerdere argument in mijn brief van 20 januari dat artikel 5.3 lid b in het geheel geen grond is om in mijn geval kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Ook artikel 14.1 van de algemene voorwaarden is geen grond om kosten in rekening te brengen, omdat ik immers geen opdracht geef tot verwijdering.
6. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas is evenmin zo’n grond. Zoals u zou moeten weten zijn de tarieven voor afsluiting en verwijdering nu juist niet door de ACM gereguleerd. De clausule in artikel 2.5.1.12 dat kosten voor afsluiting of verwijdering in rekening worden gebracht ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’ doelt nadrukkelijk wel op de noodzaak een offerte uit te brengen, waarop na akkoord door de opdrachtgever en de feitelijke uitvoering een gelijk opgestelde factuur kan worden verstuurd. Zie ook artikel 2.5.1.15 (“met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden”) waarnaar in artikel 2.5.1.12 wordt verwezen. Aangezien ik geen opdracht geef of zal geven, vindt u ook geen ondersteuning in dit artikel om kosten in rekening te brengen als u op eigen initiatief komt verwijderen.
7. Ik begrijp dat Rendo de uitspraak in geschil 113858 niet onderschrijft, dat zou namelijk een eind maken aan de discussie of ik al dan niet voor de kosten op moet draaien. Mijn standpunt hieromtrent blijft onveranderd, zie mijn schrijven d.d. 20-1-2019. Ik wil nog toevoegen dat ik de situatie geschetst in geschil 111186 niet als gelijk beschouw aan de situatie Boerma/Rendo. In geschil 111186 had de contractant immers de ATO niet opgezegd conform artikel 3.6 van de AV, en ik uitdrukkelijk wel.
Concluderend: Naar mijn idee is de situatie Boerma/Rendo vrij helder. Ik heb conform artikel 3.6 van de AV mijn ATO via de energieleverancier op 13 november opgezegd. De ATO is op basis van datzelfde artikel 3.6 tien werkdagen na 13 november effectief beëindigd. Dit maakt dat ik geen contract meer met Rendo heb en mij dus op geen enkele wijze verplichtingen opgelegd kunnen worden. En zelfs áls die algemene voorwaarden nog zouden gelden vind ik geen grond in de artikelen 5.3 of 14.1, noch in artikel 2.5.1.12 om mij te laten betalen voor werkzaamheden die u op eigen initiatief wenst te verrichten.
Ik sluit af met de herhaalde mededeling dat ik alle medewerking verleen aan Rendo bij het op afspraak uitvoeren van werkzaamheden aan mijn gasaansluiting, want gezien uw inleiding twijfelt u aan mijn eerdere toezeggingen. Daarbij geef ik voor de volledigheid ook nogmaals aan dat ik expliciet geen opdracht geef tot welke werkzaamheden dan ook. Ik kan niet anders dan concluderen dat ik niet meer gebonden ben aan de ATO en ik verwerp dan ook bij voorbaat alle kosten die Rendo mij in rekening wil gaan brengen.
4-4-2019: Reactie @Stefshon op onaangekondigde verwijdering gasaansluiting op 4-2-2019
Beste Rendo,
Ik werd zojuist gebeld door mijn vrouw dat er twee monteurs van Rendo aan de deur staan om de gasaansluiting te verwijderen. Dit is toch wel een verrassing aangezien er in uw schrijven duidelijk staat dat er contact met mij opgenomen gaat worden over de werkzaamheden. Ik mag er toch vanuit gaan dat dit contact niet inhoud dat er twee monteurs aan de deur staan? Bovendien heb ik in mijn eerdere reacties aangegeven dat ik alle medewerking verleen voor het op afspraak verrichten van werkzaamheden.
Dit geeft voor mij aan dat Rendo mij als consument niet serieus neemt en druk op mij uitoefent. Zeker wanneer de monteur begint over deurwaarders wanneer mijn vrouw refereert aan de klacht die wij hebben lopen bij Rendo, “want dat gaat altijd zo” in dit soort situaties wist hij te vertellen. Ik ga er hier gemakshalve even vanuit dat deze monteur dit niet zomaar verzint . . . .
Uiteraard kunnen de monteurs hun werk uitvoeren zoals ik eerder heb aangegeven. U weet ook dat ik daarbij uitdrukkelijk heb aangegeven dat ik geen opdracht geef voor welke werkzaamheden dan ook. Aangezien mijn ATO op basis van artikel 3.6 AV tien werkdagen na mijn opzegging d.d. 13 november 2018 is beëindigd zie ik geen grond om deze kosten bij mij in rekening te brengen. En zelfs al zou de ATO nog gelden, dan is er nog geen grond te vinden in de AV of de TG om kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Ik verwerp bij voorbaat alle kosten die Rendo mij eventueel in rekening wil gaan brengen en verwacht dan ook geen factuur van deze werkzaamheden te ontvangen.
Met vriendelijke groet,
5-2-2019: Reactie Rendo op mail @Stefshon d.d.4-4-2019
Geachte heer,
Wij vinden het erg vervelend dat u een probleem heeft met de wijze waarop RENDO gehandeld heeft. Maandag 4 februari jl. ontstond ruimte in de planning van de monteurs. Gezien uw situatie heeft afdeling planning uw dossier voorrang gegeven. Omdat RENDO alleen uw NAW gegevens en e-mail als contactgegevens heeft, hebben wij u niet op voorhand kunnen bellen.
Wij hebben de monteur ook gesproken over zijn verbale uiting. Wij vragen ook hier uw begrip. U bent namelijk een van de weinige vrijwillige gasverlaters in het gebied van RENDO. De verwarring met een gedwongen verwijdering is daarom nogal snel gemaakt. Onze excuses dat de samenloop van deze omstandigheden tot het ervaren van druk heeft geleid. RENDO neemt uw klacht zeer serieus en zal haar processen hierop aanpassen en haar werknemers hierover nader informeren.
Tot slot heeft u uw standpunt omtrent de kosten van verwijdering meerdere malen kenbaar gemaakt. Wij begrijpen ook dat u dit herhaalt. Voor het standpunt van RENDO verwijzen wij naar voorgaande correspondentie. Het standpunt van RENDO blijft ongewijzigd. RENDO zal de kosten van de verwijdering rechtmatig bij u in rekening brengen. Hiervoor ontvangt u nog een factuur.
Met vriendelijke groet,

Klachtenregistratie KB
6-2-2019: reachtie @Stefshon op mail Rendo d.d. 5-2-2019
Beste Rendo,
Bedankt voor uw reactie op mijn mail d.d. 4-2-2019
Ik ben blij te lezen dat u mijn klacht serieus neemt en waar nodig aanpassing gaat doen. Toch wil ik nog een paar kanttekeningen plaatsen bij uw reactie.
Ik begrijp dat wanneer er ruimte ontstaat in de planning u deze graag efficiënt op wil vullen. U hebt dan geen telefoonnummer van mij, maar mijn mail komt ook gewoon direct binnen op mijn smartphone. Mocht ik deze dan toch niet tijdig gelezen hebben dan had u in elk geval blijk gegeven van de intentie om contact met mij op te willen nemen. Daarnaast ben ik ook zeer benieuwd wat maakt dat mijn dossier met voorrang behandeld moet worden.
Ik kreeg van mijn vrouw niet de indruk dat de monteur mijn zaak met een gedwongen afsluiting verwarde. Waarom zou de monteur anders in het gesprek aangeven dat deze zaak nu als een gedwongen afsluiting behandeld wordt?
U kent, zoals u zelf ook aangeeft, mijn standpunt omtrent de kosten die Rendo mij in rekening wil brengen voor de verwijdering van de gasaansluiting. U schrijft dat u een factuur zal sturen voor de werkzaamheden van maandag 4 februari. U zult ook, mijn standpunt kennende, begrijpen dat ik deze factuur zal betwisten wanneer ik deze ontvang.
U schrijft verder dat het standpunt van Rendo ongewijzigd blijft en verwijst naar de voorgaande correspondentie. Moet ik deze reactie dan ook beschouwen als een reactie op mijn schrijven van 3 februari 2019?
Met vriendelijke groet,

Stefshon wijzigde deze reactie 06-02-2019 13:38 (43%)

Naalroc schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:30:
Ach Bram/ @Stoofie , die datum van opzegging is toch niet zo interessant toch? Als ze maar bevestigen dat de ATO is opgezegd..
driewerf neen.
  1. Vanuit ons perspectief niet, omdat je kunt aantonen dat je volgens art 3.6 de leverancier hebt gemachtigd de ATO namens jou op te zeggen.
  2. Vanuit het perspectief van Rendo ook niet, omdat Rendo probeert vol te houden dat je ATO pas is beëindigd als de noodzakelijke handelingen zijn verricht.
  3. Vanuit ons perspectief dan ook nog niet, omdat ook de AV en de TCG geen grond geven om kosten in rekening te brengen als je geen opdracht tot verwijdering hebt gegeven.

• Ivow85
@Naalroc

Wat betreft de eerste alinea in de brief:
Artikel 3.6 van de algemene voorwaarden schrijft voor dat je de ATO kunt opzeggen door je energieleverancier daartoe te machtigen. Het is vervolgens geheel de verantwoordelijkheid van de netbeheerder dat een opzegging die op correcte wijze aan het correcte adres (van de energieleverancier) gestuurd is, ook daadwerkelijk correct en tijdig wordt verwerkt. Dat RENDO kennelijk de communicatie met de energieleverancier niet op orde heeft, heeft géén gevolgen voor de rechtsgeldigheid van de opzegging. De opzegtermijn die volgens datzelfde artikel 3.6 tien werkdagen bedraagt, is dus ingegaan met het versturen van je opzegging aan de energieleverancier.

De vermelding achterop het tarievenblad van Rendo an sich is niets waard. Je kan overal wel bij zetten dat iets 'van toepassing is op de algemene voorwaarden', maar zo werkt het natuurlijk niet. In de algemene voorwaarden moet staan welke documenten onderdeel zijn van deze voorwaarden. Onder artikel 14 AV wordt "het tarievenblad" welke vindbaar moet zijn op de website van de netbeheerder gekoppeld aan de ATO.
Alleen geldt het tarievenblad slechts voor werkzaamheden die onder de ATO vallen. En die is bij jou al lang en breed beëindigd (zie mijn reactie op de eerste alinea).

Ivow85 wijzigde deze reactie 04-02-2019 20:43 (6%)

• Stefshon
  • Nu online
@Naalroc Er lijkt inderdaad wel het een en ander geknipt en geplakt in de brieven. Er staan echter ook wel nieuwe zaken in.

Deze is ook leuk: "Dit is voornamelijk van toepassing wanneer RENDO overgaat tot opzegging van de ATO."
  • Wat betekend "voornamelijk van toepassing" :?
  • In de AV staat de opzegtermijn van de netbeheerder benoemd als minimaal 30 dagen.
Daarnaast is zoals eerder al genoemd de communicatie tussen energieleverancier en netbeheerder niet jouw verantwoordelijkheid.

• Stoofie
Stefshon schreef op maandag 4 februari 2019 @ 20:44:
Deze is ook leuk: "Dit is voornamelijk van toepassing wanneer RENDO overgaat tot opzegging van de ATO."
  • Wat betekend "voornamelijk van toepassing" :?
  • In de AV staat de opzegtermijn van de netbeheerder benoemd als minimaal 30 dagen.
In dit geval slaat dat "voornamelijk van toepassing" op een periode van 10 dagen waarin de contractant zijn contract met de energieleverancier op kan zeggen wanneer Rendo de ATO opzegt:
Inderdaad nog afgezien van de termijn van 30 dagen die voor Rendo geldt en het feit dat ze dat alleen in zwaarwegende omstandigheden mogen doen...
De termijn van 10 werkdagen is niet gelijk aan de opzegtermijn en moet gezien worden als een afzonderlijke termijn waarin de contractant de opzegging van de leveranciersovereenkomst kan regelen. Dit is voornamelijk van toepassing wanneer RENDO overgaat tot opzegging van de ATO.
Maar goed, het woord "voornamelijk" geeft aan dat dat meestal zo is, maar ook dat het niet de enige toepassing is, en dat klopt. Die 10 dagen geldt namelijk ook als de contractant de ATO opzegt :+

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

ZuinigeRijder schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Kan ook nog zijn dat ik nog steeds brieven krijg m.b.t. afsluiten zonder contract, maar moet ik negeren (want daar zijn ze niet op ingericht 8)7. )
Vorige week zondag 27 januari reactie gegeven op de brief die ik van Enexis gekregen heb.
En zoals te verwachten nog geen antwoord hierop gehad, 8 dagen verstreken (6 werkdagen).

Wel lag er weer een brief op de mat (de laatste?) dat ik geen gascontract heb.

Wachten wel weer af. Mijn zoon heeft 15 januari dezelfde soort brief gekregen, maar is nog niet afgesloten. Ook hij heeft eenzelfde soort reactie gestuurd, met verwijzing naar mijn telefoongesprek met Enexis.

• jwstolk
  • Niet online
was het de bedoeling om je wachwoord niet wit te maken?

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

jwstolk schreef op maandag 4 februari 2019 @ 21:45:
was het de bedoeling om je wachwoord niet wit te maken?
Bedankt, weggepoetst.

• Ivow85
@ZuinigeRijder Wel fijn dat ze in de tweede alinea schrijven dat je een leveringscontract van een energieleverancier nodig hebt wanneer je energie wilt afnemen. En welke stappen je moet nemen wanneer je dus gas wilt blijven afnemen.

Je wilt geen gas afnemen, dus hoef je ook geen leveringscontract te hebben. En verder staat er ook niets vermeld van wat je in jouw geval zou moeten doen.

Volgens deze brief kun je 15 werkdagen na 1 februari, dus vrijdag 22 februari, bezoek van Enexis verwachten. Ik ben benieuwd of ze die belofte nakomen.

Ivow85 wijzigde deze reactie 04-02-2019 21:57 (16%)

• ZuinigeRijder
  • Niet online

ZuinigeRijder

@Naalroc ook bij jouw tweede blad van je brief zijn nog gegevens te lezen, ondanks dat je geprobeerd hebt om dit weg te poetsen.

• Naalroc
ZuinigeRijder schreef op maandag 4 februari 2019 @ 22:17:
@Naalroc ook bij jouw tweede blad van je brief zijn nog gegevens te lezen, ondanks dat je geprobeerd hebt om dit weg te poetsen.
Bedankt, en verholpen!

• overwinteraar
  • Laatst online: 15-02 22:14
@ZuinigeRijder maakt Enexis nu een sprong in de tarieven van 2018 (350) naar 2019 (678)?

Zie tabel op site Kassa https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/van-het-gas-af. Of is het tarievenoverzicht op de site van Kassa niet helemaal bij/ok?

• Stoofie
Dat tabelletje van Kassa was niet helemaal juist, zoals ook eerder vastgesteld door @BenEco

• Stefshon
  • Nu online
Vers van de pers een reactie van Rendo op mijn bericht van afgelopen maandag (en op die van zondag 3 feb??) De factuur komt er aan!

Geachte heer,

Wij vinden het erg vervelend dat u een probleem heeft met de wijze waarop RENDO gehandeld heeft. Maandag 4 februari jl. ontstond ruimte in de planning van de monteurs. Gezien uw situatie heeft afdeling planning uw dossier voorrang gegeven. Omdat RENDO alleen uw NAW gegevens en e-mail als contactgegevens heeft, hebben wij u niet op voorhand kunnen bellen.

Wij hebben de monteur ook gesproken over zijn verbale uiting. Wij vragen ook hier uw begrip. U bent namelijk een van de weinige vrijwillige gasverlaters in het gebied van RENDO. De verwarring met een gedwongen verwijdering is daarom nogal snel gemaakt. Onze excuses dat de samenloop van deze omstandigheden tot het ervaren van druk heeft geleid. RENDO neemt uw klacht zeer serieus en zal haar processen hierop aanpassen en haar werknemers hierover nader informeren.

Tot slot heeft u uw standpunt omtrent de kosten van verwijdering meerdere malen kenbaar gemaakt. Wij begrijpen ook dat u dit herhaalt. Voor het standpunt van RENDO verwijzen wij naar voorgaande correspondentie. Het standpunt van RENDO blijft ongewijzigd. RENDO zal de kosten van de verwijdering rechtmatig bij u in rekening brengen. Hiervoor ontvangt u nog een factuur.

Met vriendelijke groet,

• Jitta
@stefshon Spannend, ze gaan de confrontatie aan. Ben je er klaar voor? 8)

• Asmodis73
  • Laatst online: 10:44
Vandaag ben ik gebeld door NUON met de waarschuwing dat de netbeheerder waarschijnlijk brieven gaat sturen als ik het gas opzeg.
Heb de medewerkster verteld dat ik het schrijven van Liander wel tegemoet zie komen en daar dan op zal reageren.

• Ennas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:44
Stefshon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 16:20:
Vers van de pers een reactie van Rendo op mijn bericht van afgelopen maandag (en op die van zondag 3 feb??) De factuur komt er aan!

Geachte heer,

Met vriendelijke groet,
Jeetje, volgens mij wordt dit de eerste. Ben benieuwd naar je plannen nu. Al je volgende stap bepaald?

• Ivow85
@Stefshon ... Ze hadden misschien geen telefoonnummer, maar half Nederland ontvangt ook e-mail op de mobiele telefoon. RENDO had er op z'n minst een mailtje aan kunnen wagen.

Wel een spannende situatie. Jij bent (samen met @Naalroc binnenkort?) de eerste in dit proces die daadwerkelijk een factuur zal ontvangen.

Wat worden de vervolgstappen? Factuur betwisten en vragen om de geldige overeenkomst? Rechtmatigheid van de factuur laten beoordelen door de geschillencommissie? Afwachten welke stappen RENDO verder nog onderneemt (Deurwaarder, rechter?)?

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ben benieuwd tot hoever ze gaan na het versturen van de factuur. Als @Stefshon niet betaald zal de vervolg actie toch van Rendo vandaan moeten komen.

Bij Rendo zijn ze wel veel sneller dan bij Liander.

(Ga je nu ook zomaar facturen naar Rendo sturen voor het werk wat je er aan hebt? Dan kunnen jullie later de facturen zonder opdracht tegen elkaar weg strepen)

Erwin_83 wijzigde deze reactie 05-02-2019 19:27 (27%)

• Stoofie
@Stefshon Ik ben benieuwd, Rendo werkt in ieder geval een stuk voortvarender dan Liander.
28 november opzeggen, 4 februari de gasleiding eruit en als ze dit tempo vasthouden kan die factuur er deze week (of maand) ook wel zijn. Daar kan Liander nog wat van leren, het merendeel hier heeft nog gewoon een gasleiding en áls die al verwijderd is, zoals bij @Ivow85, dan komt er geen factuur. Het wordt tijd om uit te denken wat de volgende stap zal zijn. Als je de factuur betwist zal Rendo aan moeten tonen dat de factuur terecht is, vraag is alleen of je daar zin in hebt...

Overigens wil ik hier nog wel even vermelden dat ik het schrijven van Rendo wel kan waarderen, ze reageren in ieder geval serieus op de gemelde klacht en bieden daar excuses voor aan. Ook daar kan Liander nog wat van leren, die beginnen altijd met niet gemeende excuses en reageren vervolgens niet op gestelde vragen en/of opmerkingen maar brengen alleen hun eigen verhaal...

• jwstolk
  • Niet online
Vrijwillige afsluiting is iets nieuws omdat er in het RENDO gebied nog nooit woningen gesloopt zijn? RENDO zal zeer waarschijnlijk zelfs meebetalen aan de centrale mijnaansluiting.nl website, die voor de helft nutteloos is omdat mensen alleen maar nieuwe aansluitingen aanvragen? Een erg vreemd verhaal.

edit:
"ruimte in de planning" is ook interessant als je op mijnaansluiting.nl waarschuwingen leest over erg grote drukte, oplopende wachtlijsten voor nieuwe aansluitingen en problemen om voldoende monteurs te vinden.

jwstolk wijzigde deze reactie 05-02-2019 20:54 (26%)

• hjpool
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:18
Wat levert de confrontatie met RENDO zo een soap op zeg.

Ook ik ben bezig om mijn aansluiting op het gasnet van RENDO op te zeggen en heb vandaag de standaard brief ontvangen, waarbij ze dreigen om kosten in rekening te brengen als ik voor 12-3-2019 geen nieuwe energieleverancier heb.

Mijn energiecontract (bij NUON) voor gas is op 31-01-2019 afgelopen en op mijn verzoek, per die datum, opgezegd. RENDO reageert bijzonder vlot door direct de standaard brief te sturen.

Nu heb ik ook geen gas meer nodig en is mijn doel om geen vaste lasten op de gasaansluiting meer te hoeven betalen. Wat is nu de beste vervolg actie?

• Ivow85
@hjpool De eerste stap is als reactie op de standaardbrief melden
- dat je de gasaansluiting niet meer gebruikt
- je de overeenkomst daarom hebt beëindigd
- dat je wegens het ontbreken van een overeenkomst voor de gasaansluiting ook geen enkele vorm van kosten aanvaard.

• Stefshon
  • Nu online
Het gaat nu serieus worden. Ik ga de factuur zeker betwisten. Ik moet me nog even beraden over de reactie. Naar mijn idee geeft artikel 3.6 AV het beste aanknopingspunt. De rest kan ondersteunen, maar er is maar mijn idee geen overeenkomst met die mij bindt.
Alle hulp is welkom:)

• jwstolk
  • Niet online
@Ivow85, mits @hjpool ook de overeenkomst met de netbeheerder opgezegd heeft, of dat de energieleverancier heeft laten doen.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 16-02 20:41
Staat dat ergens in voorwaarden dat je de ATO MOET opzeggen?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Ivow85
Vuiltje schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:13:
Staat dat ergens in voorwaarden dat je de ATO MOET opzeggen?
Dat staat in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden. Je moet je wens tot opzeggen van de ATO kenbaar maken aan je energieleverancier. Die moet het dan weer doorgeven aan de netbeheerder.

In praktijk maakt het echter niet zo veel uit of je alleen je energiecontract opzegt, of ook expliciet aangeeft dat je de ATO wilt beëindigen. Het communicatiesysteem tussen energieleveranciers en netbeheerders schiet op dit punt ernstig tekort. De energieleveranciers kunnen hierin niets aangeven met betrekking tot de ATO. Zolang er in het systeem staat dat er een leveringscontract is, is er een ATO. En geeft de energieleverancier aan dat het leveringscontract is beëindigd , dan is er volgens het systeem ook geen geldige ATO meer.

Het bericht van opzegging van de ATO wat je aan de energieleverancier stuurt, komt in praktijk nooit aan bij de netbeheerder.

• Jitta
Rendo is er bijna: als ze binnen de 10 dagen opzegtermijn reageren en aankondigen dat de de noodzakelijke werkzaamheden ter deactivering van de aansluiting moeten verrichten, en dat je dat xxx gaat kosten, en die kosten ter deactivering netjes op hun tarievenblad vermelden, hebben opzeggers ineens geen schijn van kans meer..... Of had ik dat nou niet moeten zeggen????

@Jitta: Daarmee zouden ze m.i. eenzijdig een voorwaarde toevoegen aan artikel 3.6 van de ATO. Verwijzing naar artikel 14.1 baat niet, omdat de kosten voor activiteiten die daar genoemd worden natuurlijk alleen in rekening kunnen worden gebracht als daar een opdracht aan ten grondslag ligt. Anders zou artikel 14.1 een carte blanche zijn om willekeurig activiteiten uit te voeren of bedragen te innen.

• Jitta
@Bram-Bos Dat zie ik in artikel 14.1 niet staan.
14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Wat wel erg bijzonder is is dat voor zaken als verplaatsen en vervangen op verzoek van de netwerkbeheerder allerlei additionele artikelen bestaan.

Er is ook nog
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder. Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien: a. dit geschiedt op zijn verzoek of b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
dat "in elk geval" suggereert dat er (ook?) andere gevallen zijn waarin het voor rekening van de contractant kan zijn. Alleen, dit is wel duidelijk oorspronkelijk bedoeld voor in het geval dat de contractant nalatig is geweest, en niet oorspronkelijk opgeschreven voor opzegging van ATO, het is niet de geest van de wet/AV. Maar de letter misschien wel? Daar blijft dan dus weer de vraag wat "noodzakelijke handelingen" zijn uit artikel 3.6.

• Stoofie
@Jitta: Van mij mag je het zeggen, maar ik ben het er niet mee eens.
Er moet wel een wettelijke grond zijn om de factuur voor de werkzaamheden te sturen, en die is er mijns inziens niet. Je kunt verwijzen naar artikel 14.1, maar dat zou betekenen dat je ook moet betalen als Netbeheer bedenkt je aansluiting te verplaatsen of te vernieuwen. Dat is natuurlijk alleen het geval als je daar, net als bij verwijdering, opdracht voor geeft.

• Jitta
@stoofie Ik vind het ook niet redelik, maar ik weet niet of een jurist het niet zo zou kunnen lezen. En je hebt helemaal gelijk, ik lees dan ook ineens dat uitbreiding, aanpassing, verplaatsing etc. ook ineens doorberekend zou kunnen worden. Daaruit leidt ik af dat het artikel er niet voor bedoeld is, maar een netwerkbeheerder zou het toch zo kunnen lezen...?
Overigens zou het zo ontzettend redelijk van de netwerkbeheerders zijn als ze een dergelijke route kiezen om dan ook een heel redelijk tarief te regelen.

Jitta wijzigde deze reactie 05-02-2019 22:01 (18%)

@Jitta: dat doen de netbeheerders inderdaad als het zo uitkomt. Standaard-repertoire inmiddels al een jaar:
art 5.3 lid b AV
art 14.1 AV
art 2.5.1.12 Tarievencode Gas
Zie ook de bullshit-argumenten in de Topic Start.

• jwstolk
  • Niet online
Dat je de kosten moet betalen als je om verwijdering van de aansluiting vraagt klinkt redelijk. Maar niet noodzakelijk als de huidige bewoner simpelweg geen gas meer gebruikt.
5.3 en 14.1 noemen beide expliciet "deactiveren" (op verzoek) wat veel beter bij de situatie zou passen.

• Jitta
@Bram-Bos het is een totaal bullshit-argument als je al geen ATO meer hebt omdat je die meer dan 10 dagen geleden hebt opgezegd, dat ben ik helemaal met je eens. Is het dat ook als je het meteen als reactie krijgt binnen de 10 dagen, en als ze het dan deactiveren noemen?

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True