Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.180 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Erwin_83 Dat gaat nog een leuke discussie worden als Liander naar aanleiding van het KIWA onderzoek meent dat ze maatregelen moeten treffen in jouw woning. Eerst schrijven dat de huidige situatie echt niet kan, dan driekwart jaar tot een jaar niets doen en vervolgens alsnog actie willen ondernemen 8)7

Mijn verwachting is dat Liander de goedkoopste 'veilige' oplossing uit het KIWA rapport zal gaan uitvoeren zodra het rapport op tafel ligt. Die werkzaamheden zal Liander een "rechtstreeks gevolg van de opzegging van de ATO" noemen en er zal waarschijnlijk een factuur volgen.

Zo'n rekening hoef je uiteraard niet te voldoen, want er is duidelijk geen verband meer tussen de opzegging van de ATO en de werkzaamheden die vele maanden later pas hebben plaatsgevonden. Zeker niet omdat de werkzaamheden niet direct naar aanleiding van de opzegging (binnen de opzegtermijn) zijn aangekondigd, zoals de algemene voorwaarden vereisen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
Laat ze maar komen met de rekening voor zelf bedachte werkzaamheden.

Die ga ik niet voldoen en gaat wellicht door naar de rechtsbijstandverzekering. En hoe langer Liander nu stil blijft en niks doet, hoe moeilijker het gaat worden voor ze om naar hun idee gelijk te krijgen.

Liander vind het blijkbaar ook niet nodig om mensen te informeren dat ze hopen op duidelijke wetgeving wachten op onderzoek door KIWA.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Zouden de gezamenlijke netbeheerders niet samen de kiwa ingeschakeld hebben omdat ze er zelf niet uitkomen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Of zouden de andere netbeheerders het wel goed vinden om te verzegelen, maar is Liander eigenwijs en probeert met een KIWA onderzoek (wat is de onderzoeks opdracht?) alsnog zijn gelijk te halen?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

onetime schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:06:
Of zouden de andere netbeheerders het wel goed vinden om te verzegelen, maar is Liander eigenwijs en probeert met een KIWA onderzoek (wat is de onderzoeks opdracht?) alsnog zijn gelijk te halen?
Focuswoord: veilig.
KIWA "er is 0,00089% kans op lekkage bij verzegeling"
Liander: "ONVEILIG! Alleen bij volledige verwijdering vanaf hoofdaansluiting is 100% veilig!"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:11:
[...]

Focuswoord: veilig.
Liander: "ONVEILIG! Alleen bij volledige verwijdering vanaf hoofdaansluiting is 100% veilig!"
Dan moeten ze alle aansluitingen weghalen... Want een gas aansluiting is per definitie niet veilig :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

@kmf Bij 1 miljoen verzegelingen heb je het dan over zo'n 900 lekkages. Dat zijn er best wel wat. De wet van de grote getallen is meedogenloos. Maar ik snap je insteek.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 05-09-2018 11:27 . Reden: Verkeerde persoon getagged ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij 1 miljoen verzegelingen kunnen ze hoofdleidingen gaan afsluiten.
De wet van de grote getallen is meedogenloos. Maar ik snap je insteek. >:) :+ O-)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:01
Milmoor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:27:
@kmf Bij 1 miljoen verzegelingen heb je het dan over zo'n 900 lekkages. Dat zijn er best wel wat. De wet van de grote getallen is meedogenloos. Maar ik snap je insteek.
Van die 900 moet je wel het aantal lekkages aftrekken dat voorkomt per 1 miljoen actief gebruikte aansluitingen.
Iemand die hier getallen over heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

onetime schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:45:
Bij 1 miljoen verzegelingen kunnen ze hoofdleidingen gaan afsluiten.
De wet van de grote getallen is meedogenloos. Maar ik snap je insteek. >:) :+ O-)
Persoonlijk verwacht ik dat al die afsluitingen niet netjes naast elkaar zullen zitten. Als er in een straat minstens een gasgebruiker overblijft blijven de leidingen nodig. Tenzij wetgeving is er altijd wel een dwarskop.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Milmoor Bij deze aantallen zullen er best wel al straten en wijken komen waar wel iedereen van het gas af is. Dat bedoel ik. Ja wat jij schrijft zal ook voorkomen.

Daar is een oplossing voor: (een deel van) de netbeheerskosten afhankelijk maken van het aantal aansluitingen dat (het laatste) stuk van het netwerk gebruikt:

kosten lengte stuk netwerk
------------------------------------------ = toe te rekenen aan gebruiker
. . . aantal gebruikers . . .

Dan wordt het vanzelf rendabel om over te gaan op een alternatief.
edit: Als bovenstaande oneerlijk word gevonden kan je dat ook invoeren voor aansluitingen waar bijvoorbeeld over een jaar onderhoud moet worden gedaan. Als overstap incentive om onderhoud te vermijden.

Zo was daar een VVE (bij "de wolkenkrabber" in Amsterdam) waar door de enorme verliezen van het verwarmingssyteem de rekening (voor sommigen die nog aangesloten waren op het centrale systeem) hoger dan €5000 per jaar was voor de ver(w)arming...

[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 05-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Milmoor schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:27:
9 lekkages! Je vergeet het procent.
En dan is het opeens niets meer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Maasluip schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:27:
[...]

9 lekkages! Je vergeet het procent.
En dan is het opeens niets meer.
Ach, dat zijn alsnog maar 9 huizen per jaar die ontploffen

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Stefan118 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:33:
[...]

Ach, dat zijn alsnog maar 9 huizen per jaar die ontploffen
Je hebt lekkages en lekkages. Niet elke lekkage hoeft te ontploffen..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
kmf schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:34:
[...]

Je hebt lekkages en lekkages. Niet elke lekkage hoeft te ontploffen..
Ik doe Liander na. Ik ga van het gunstigste geval uit

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:55:
Zouden de gezamenlijke netbeheerders niet samen de kiwa ingeschakeld hebben omdat ze er zelf niet uitkomen?
In de mail die ik van Liander heb ontvangen staat:
De netbeheerders zijn - op verzoek van de minister - onderling in overleg over dit onderwerp. Er is een onderzoek gaande door een van de netbeheerders onafhankelijk gerenommeerd instituut. Uit het onderzoek moet blijken of de stellingen van Liander met betrekking tot de omvang van de noodzakelijke omvang van de werkzaamheden (en de daarmee samenhangende kosten) terecht zijn.
Kennelijk is er overleg (geweest) tussen de netbeheerders en is het nogal lastig om onderling overeenstemming te bereiken.

Wie het initiatief genomen heeft voor het KIWA onderzoek blijkt helaas niet uit de tekst die ik heb ontvangen. De onderzoeksvraag zal héél belangrijk zijn voor de uitkomsten. Want de vraag "Is een binnenshuis verzegelde aansluiting net zo veilig als een volledig verwijderde aansluiting", daarop is het antwoord uiteraard "NEE".

De vraagstelling moet dan ook zijn: "Welke risico's zijn er verbonden aan het slechts verzegelen van ongebruikte aansluitingen, in hoeverre zijn deze risico's onaanvaardbaar en hoe kunnen deze risico's kosteneffectief voorkomen worden".

Bij de beantwoording van de vraag in hoeverre de risico's aanvaardbaar zijn, zal een gedegen onderzoeker óók de vergelijking maken met gasaansluitingen die nog in gebruik zijn. Waarschijnlijk zal dan uit het onderzoek blijken dat er technisch gezien geen verhoogde risico's zitten aan ongebruikte gasaansluitingen die onder druk staan, zolang de aansluitingen op het eind van hun technische levensduur verwijderd of vervangen worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe KIWA dat onderzoek gaat doen.
Gaan ze 10%van de gasaansluitingen verzegelen en na 25 jaar kijken hoeveel er daarvan lekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Stefan118 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:38:
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe KIWA dat onderzoek gaat doen.
Gaan ze 10%van de gasaansluitingen verzegelen en na 25 jaar kijken hoeveel er daarvan lekken?
Dat zou wel een idee zijn. Ik denk dat dit topic een rijke grond voor KIWA zou zijn om kandidaten te vinden voor een dergelijk onderzoek.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
In plaats van verzegelen heb ik de gasleiding na de meter weggehaald en afgedopt. Lijkt me beter dan een zegeltje of slotje om de gaskraan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik laat hem voorlopig liggen, handig voor utp of glasvezel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

kmf schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:11:
of:
KIWA: onveilig, Leander moet elke centimes afgesloten leiding in Nederland heel snel opgraven. (t.z.t. ook de hoofdleidingen die 30m diep onder kanalen door liggen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 17:17
Ivow85 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 09:27:
@Erwin_83 Dat gaat nog een leuke discussie worden als Liander naar aanleiding van het KIWA onderzoek meent dat ze maatregelen moeten treffen in jouw woning. Eerst schrijven dat de huidige situatie echt niet kan, dan driekwart jaar tot een jaar niets doen en vervolgens alsnog actie willen ondernemen 8)7

Mijn verwachting is dat Liander de goedkoopste 'veilige' oplossing uit het KIWA rapport zal gaan uitvoeren zodra het rapport op tafel ligt. Die werkzaamheden zal Liander een "rechtstreeks gevolg van de opzegging van de ATO" noemen en er zal waarschijnlijk een factuur volgen.

Zo'n rekening hoef je uiteraard niet te voldoen, want er is duidelijk geen verband meer tussen de opzegging van de ATO en de werkzaamheden die vele maanden later pas hebben plaatsgevonden. Zeker niet omdat de werkzaamheden niet direct naar aanleiding van de opzegging (binnen de opzegtermijn) zijn aangekondigd, zoals de algemene voorwaarden vereisen.
Ook dat. En, gesteld, als zij kosten in rekening willen brengen, dan hadden zijn dat duidelijk op hun site moeten communiceren zodat een ieder weet dat bij opzegging van de ATO, Liander van oordeel is dat er xx kosten aan verbonden zijn. Helder en duidelijk communiceren is een plicht. Als zij dat niet doen, dan ligt dat niet aan de voormalig afnemer. Dus niet later met een rekening komen waarvan de voormalig afnemer van te voren de hoogte van het bedrag niet kon weten.
Ik verwacht dan ook dat voormalige afnemers hier uiteindelijk niet door benadeeld gaan worden. De netbeheerders zullen wel proberen deze groep proberen laten te betalen, maar gaan dat waarschijnlijk niet bij de rechtbank trekken.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 16:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Erwin_83 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 20:15:
In plaats van verzegelen heb ik de gasleiding na de meter weggehaald en afgedopt. Lijkt me beter dan een zegeltje of slotje om de gaskraan.
Met als verschil dat je nu nog steeds vastrecht betaald 8)7

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Cr3ator schreef op donderdag 6 september 2018 @ 09:06:
[...]

Met als verschil dat je nu nog steeds vastrecht betaald 8)7
7(8)7

Nee ik heb geen gas contract en ik ben niet ingegaan op de Liander opties van verzegelen 0f verwijderen.

Dus ik betaal alleen voor electra. :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb dezelfde situatie als @Erwin_83 , tot zover nog maar 1 brief ontvangen van Liander. Ik betaal geen vastrecht meer voor gas.

[ Voor 18% gewijzigd door sideriusj op 06-09-2018 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pleio65 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:01:
[...]

Ook dat. En, gesteld, als zij kosten in rekening willen brengen, dan hadden zijn dat duidelijk op hun site moeten communiceren zodat een ieder weet dat bij opzegging van de ATO, Liander van oordeel is dat er xx kosten aan verbonden zijn. Helder en duidelijk communiceren is een plicht. Als zij dat niet doen, dan ligt dat niet aan de voormalig afnemer. Dus niet later met een rekening komen waarvan de voormalig afnemer van te voren de hoogte van het bedrag niet kon weten.
Ik verwacht dan ook dat voormalige afnemers hier uiteindelijk niet door benadeeld gaan worden. De netbeheerders zullen wel proberen deze groep proberen laten te betalen, maar gaan dat waarschijnlijk niet bij de rechtbank trekken.
Ongeacht welke werkzaamheden "noodzakelijk" geacht worden, blijkt uit de huidige informatie en algemene voorwaarden op geen enkele wijze dat er kosten aan de opzegging van de ATO verbonden zijn. Artikel 3.6 meldt alleen dat je elk moment mag opzeggen en dat de netbeheerder dan eventueel wat mogelijke werkzaamheden moet komen uitvoeren.

Welke werkzaamheden dat zouden kunnen zijn, wordt niet vermeld. Nergens. Zelf ben ik in eerste instantie er van uitgegaan dat de enige noodzakelijke werkzaamheden het vaststellen en communiceren van de meterstand is, zodat de energieleverancier een juiste rekening kan opmaken. Bij een slimme meter die op afstand uitgelezen wordt, kan een medewerker van de netbeheerder die werkzaamheden met een paar muisklikken uitvoeren vanuit zijn kantoor.

En in de brieven die gestuurd wordt nadat je ongeveer een maand contractloos bent, staat ook niets vermeld over kosten. Er staat alleen in dat als je geen nieuwe overeenkomst aan gaat de netbeheerder genoodzaakt is om de toevoer van energie af te sluiten.

Helaas roept Liander graag snel dat ze een deurwaarder inschakelen wanneer je niet braaf doet wat de grote alleenheerser van je vraagt. Veel Nederlanders krijgen bij het horen van het woord "deurwaarder" direct stuiptrekkingen en doen dan alles wat hen opgedragen wordt om het inschakelen van de deurwaarder te voorkomen. Van alle casussen hier is er tot nu toe maar één casus (@aap009) waarbij daadwerkelijk een deurwaarder is ingeschakeld, en die laat vervolgens na een gedegen weerwoord ook niets meer van zich horen. Wanneer Liander roept dat ze een deurwaarder gaan inschakelen hoef je dus nergens bang voor te zijn. Tenzij je natuurlijk weet dat je betalingsachterstanden hebt of illegaal energie afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
Nadat ik mijn ATO op 3 juli heb opgezegd met als ingangsdatum 31/7/2018 is er bij mij het volgende gebeurd:
  • 16 juli: Liander stuurt een e-mail en geeft mij de bekende drie keuzes.
  • 17 juli: Ik reageer naar Liander dat ik alleen de ATO opzeg. En wederom dat ze uiteraard van harte welkom zijn om de door hen gestelde noodzakelijke werkzaamheden voor hun kosten en risico uit te voeren. En de vraag: Op basis van welk door mij ondertekend contract ben ik volgens u verplicht 1 van deze 3 keuzes te maken?
  • 1 augustus. Ik heb geen gascontract meer met een energieleverancier en betaal dus ook geen vastrecht meer.
  • 29 augustus: ik krijg een brief op de mat (aan de bewoners van xxxx) dat ik een energiecontract moet afsluiten
  • 30 augustus: ik schrijf een e-mail dat ik hun brief heb ontvangen. En dat ik geen aansluitovereenkomst gas meer heb. Dat ze mijn e-mail van 17 juli nog niet hebben beantwoord. En dat ik dus niets anders kan doen dan de brief van 29 augustus te negeren.
Ik ben benieuwd wanneer Liander dan een deurwaarder gaat langs sturen. Het is in ieder geval duidelijk dat ze terug zijn van vakantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
Hier nog een laatste update van mijn case.

Gisteren een telefoontje gehad van een planner van Enexis, of zo vandaag de gasmeter konden verwijderen.

Ik zeg geen probleem. Vandaag de mannen aan de deur en ze zijn, zeggen en schrijven 4 minuten binnen geweest, draaiden de moer van gasmeter los, trokken deze los van de standleiding onder druk. In 1 beweging gasmeter er af en dop erop, aandraaien ,meten en klaar.

Beetje een rare gewaarwording, als je officieel een offerte hebt liggen voor het verwijderen van dezelfde gasmeter voor 350 euro (via mijn aansluiting.nl). Maar als het de netbeheerder zelf geld gaat kosten,nadat ik met succes had aangevochten dat de kosten voor verwijdering niet voor mij waren, kan het ineens in 4 minuten gefixt worden. Ik blijf t rare jongens vinden, die netbeheerders......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Dat is weer een nieuwe variant. Maar met de meter weghalen en in huis afdoppen heb je nog steeds een leiding onder druk in huis. Of heb je een appartement en zien ze dat anders ?

• Basement
dubbel

[ Voor 173% gewijzigd door Basement op 06-09-2018 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basement
Erwin_83 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:40:
Dat is weer een nieuwe variant. Maar met de meter weghalen en in huis afdoppen heb je nog steeds een leiding onder druk in huis. Of heb je een appartement en zien ze dat anders ?
Ik ben er vergeten bij te zeggen dat het een standleiding is, er zitten 3 nog appartementen boven.

[ Voor 14% gewijzigd door Basement op 06-09-2018 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Wel goed verdienen dan een aansluiting in hoogbouw weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:49:
Wel goed verdienen dan een aansluiting in hoogbouw weghalen.
Ook bij laagbouw.

2 man waren na een uur en een kwartier werk klaar.

2,5 manuren werk. Doe eens grof en tel er voor beide heren nog een half uur reistijd bij op en een uur voor voorbereiding, planning en facturatie en je zit aan 4,5 manuren waarvoor 687 euro afgetikt mag worden. Er zijn hele dikke strijkstokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:08:
[...]

Ook bij laagbouw.

2 man waren na een uur en een kwartier werk klaar.

2,5 manuren werk. Doe eens grof en tel er voor beide heren nog een half uur reistijd bij op en een uur voor voorbereiding, planning en facturatie en je zit aan 4,5 manuren waarvoor 687 euro afgetikt mag worden. Er zijn hele dikke strijkstokken.
Dat zie jij weer helemaal verkeerd... Om die 2 man 4,5 manuren te laten maken, zijn er op kantoor wel 20 maan bezig geweest om jou zover te krijgen dat jij dat allemaal maar even ging betalen. Die mensen willen aan het eind van de maand ook hun salaris krijgen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
@Ivow85 inclusief graafwerk of hebben ze dat over geslagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:33:
@Ivow85 inclusief graafwerk of hebben ze dat over geslagen ?
Ze hebben alleen een gaatje gegraven in de stoep om daar de zaak los te koppelen van de hoofdleiding en na het werk weer dichtgemaakt. Waarbij het dichtmaken nog veel werk was, met smalle klinkers ipv 30x30 betontegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ivow85 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:53:
[...]

Ze hebben alleen een gaatje gegraven in de stoep om daar de zaak los te koppelen van de hoofdleiding en na het werk weer dichtgemaakt. Waarbij het dichtmaken nog veel werk was, met smalle klinkers ipv 30x30 betontegels.
Los koppelen? Gewoon kraan dicht draaien die bijna alle huis aansluitingen hebben. Zit 60 cm diep onder stoep.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:25
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:09:
[...]

Los koppelen? Gewoon kraan dicht draaien die bijna alle huis aansluitingen hebben. Zit 60 cm diep onder stoep.
Echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Nee. Grapje neem ik aan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij mijn twee panden wel, vier tegels eruit, tien min graven, sleutel in de Standpijp stoppen en draaien maar, en dicht is je leiding.

Daarna werd bij mij de oude leiding vervangen door een nieuwe, en daarna kon kraan weer open en sleuf van twintig meter weer dicht. Dit alles zon 25 jaar geleden. Nu zit er slotje op meter en kraan onder de grond nog gewoon open.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Soms ligt er een afsluiter voor een woning. Kwestie van ijzeren dekseltje eraf, pijp erop en dichtdraaien. Wat overigens niet wil zeggen dat er dan helemaal geen gas meer door komt. Vaak sluiten ze niet helemaal perfect af na verloop van tijd.

Maar in 99.9% van de gevallen zit de dienstleiding gewoon met een koppeling aangesloten op de hoofdleiding.
Dat betekent dus fysiek de aansluiting opgraven, en op de hoofdleiding afkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij mij groeven ze 2 gaten, 1 in mijn tuin en 1 in de straat.
Ook hier lekker smalle klinkertjes met een motiefje dus lekker veel werk :+
Gratis omdat er regulier onderhoud op het juiste moment voorbij kwam O+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 22:47
Ja, ik kan ook met de leverancier bellen, maar het is zaterdag dus toch vandaag deze vraag :)

Kan je je gas opzeggen als je een vast contract hebt bij je energieleverancier voor elektra en gas? Of zegt het vaste contract alleen iets over de tarieven waarvoor je afneemt onafhankelijk van wat je afneemt?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Opzeggen kan altijd, alleen bij vroegtijdig een vast contract opzeggen kunnen ze een vergoeding voor vragen (dacht 50 euro bij een jaar contract niet afmaken) ook kunnen ze eventuele overstap bonussen terug vragen of niet uitkeren.

Dus die vraag moet je toch bij je eigen leverancier stellen en bij eventuele kosten even uitrekenen of het voordelig is om al op te zeggen of om je contract uit te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CurlyMo: Bij een vast contract moet je normaal inderdaad een boete betalen, maar in dit geval zeg je maar één van de twee contracten op, dus de leverancier houdt je als klant (nl. voor elektriciteit). Dat is best een goede reden om ze te vragen die boete niet in rekening te brengen. Bij de groene energieleveranciers (GC, Qurrent, Vandebron etc) vinden ze het meestal alleen maar gaaf dat je stopt met gas, en zullen ze nog meer geneigd zijn om je die boete niet in rekening te brengen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ivow85 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:59:
[...]

Ongeacht welke werkzaamheden "noodzakelijk" geacht worden, blijkt uit de huidige informatie en algemene voorwaarden op geen enkele wijze dat er kosten aan de opzegging van de ATO verbonden zijn. Artikel 3.6 meldt alleen dat je elk moment mag opzeggen en dat de netbeheerder dan eventueel wat mogelijke werkzaamheden moet komen uitvoeren.
Dat + ergens in het consumentenrecht staat ook in de wet dat aan een opzegging van een dienst niet dusdanig hoge kosten met zich mee mag brengen dat je eigenlijk in een soort dwangcontract zit - omdat je in theorie wel kan opzeggen maar praktisch niet gezien de hoge kosten die er dan bij komen kijken. Dat mag dus niet. Kan het wetsartikel niet zo snel vinden maar is vast te googlen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyberMania op 09-09-2018 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CyberMania schreef op zondag 9 september 2018 @ 15:30:
[...]

Dat + ergens in het consumentenrecht staat ook in de wet dat aan een opzegging van een dienst niet dusdanig hoge kosten met zich mee mag brengen dat je eigenlijk in een soort dwangcontract zit - omdat je in theorie wel kan opzeggen maar praktisch niet gezien de hoge kosten die er dan bij komen kijken. Dat mag dus niet. Kan het wetsartikel niet zo snel vinden maar is vast te googlen.
Ja, Burgerlijk Wetboek. Alleen is het nog nooit bij de rechter getoetst in verband met deze kwestie.

Eerder schreef ik:

5. Een verplichting tot het geven van de opdracht tot het weghalen van de aansluiting en meetinrichting zou onredelijk bezwarend zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW, omdat de aanzienlijke hoogte van het bedrag dat daar vervolgens voor betaald moet worden de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk zou beperken, en daarmee vernietigbaar zou zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.

6. Zoals de Geschillencommissie op 10 februari 2006 heeft geoordeeld (referentie ENE05-2890) wordt de opzeggingsbevoegdheid van mij als consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt, indien de netwerkbeheerder een "niet onaanzienlijke" vergoeding vereist voor het weghalen van de aansluiting, als enige definitieve mogelijkheid om van het vastrecht af te komen. Deze vereiste kon volgens uw commissie bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.

Dat beroep op BW7 in punt 6 vind ik zelf niet zo sterk, omdat het hier niet over een overeenkomst van opdracht gaat. De GEW heeft daar in 2006 kennelijk anders over gedacht.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 12:09:
[...]

Is echt niet overal zo makkelijk hoor! Toen ze onze gasmeter verplaatst hebben (in 2007) hebben ze toch een uur lopen graven voordat ze de aansluiting in de tuin hadden gevonden :p Lig niet helemaal waar hij volgens de tekening lag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:58:
[...]
Is echt niet overal zo makkelijk hoor! Toen ze onze gasmeter verplaatst hebben (in 2007) hebben ze toch een uur lopen graven voordat ze de aansluiting in de tuin hadden gevonden :p Lig niet helemaal waar hij volgens de tekening lag...
Op mijn werk zijn beide kunststof gas kranen uit 2009 onder de stoep verwijderd nadat er één bleek te lekken tijdens controle boven de stoep. Er kwamen ook geen nieuwe in omdat dat de nieuwe standaard was, ook voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

jwstolk schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:20:
[...]

Op mijn werk zijn beide kunststof gas kranen uit 2009 onder de stoep verwijderd nadat er één bleek te lekken tijdens controle boven de stoep. Er kwamen ook geen nieuwe in omdat dat de nieuwe standaard was, ook voor bedrijven.
Bij ons ligt er nu ook geen kraan, ze hebben gewoon een buis door de grond geduwd (horizontaal heien noem ik het maar :p) en rechtstreeks aangesloten op de gasmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

best wel oftopic, een soort van....

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 13-09-2018 22:22 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• GreyusNomadicus
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
Greetings;

Ook wij gaan binnenkort gasloos verwarmen (all-elec warmtepomp). Wij wonen in het buitengebied (Fryslan) en ieder huisnummer hier heeft z'n eigen 3bar kast bij de weg staan. Volgens mij hoort die niet bij de huis installatie en mogen ze die van mij zo meenemen als hun dat zo uitkomt. Wel voor rekening en risico van netbeheerder (Liander) uiteraard.
Zijn er meer mensen die deze weg bewandeld hebben of willen bewandelen?

In opdracht verwijderen van onze aansluiting ga ik zeker niet doen, als ik de voorwaarden goed gelezen heb is die basis 685 euro voor de eerste 25 meter graafwerk...... komt bij ons nog zeker 30 mtr bij. :-(

Jaja, ik weet het, we wonen ruim :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
Reken maar dat ze gaan proberen de volledige kosten (685eu+30m) te verhalen. Tenzij je alle correspondentie negeert natuurlijk. Alle routes staan in het overzicht, dat je een eigen kast hebt maakt weinig verschil denk ik, leiding moet (volgens Liander dan) eruit (55m) en de kast evt weg (als die niet doorgelust zit naar een andere kast). Tarief is standaard (tot 25m begrijp ik).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inderdaad één van de wegen bewandelen en vooral nooit opdracht geven om de zaak te laten verwijderen.

Alléén je leveringscontract en aansluit- en transportovereenkomst opzeggen en verder melden dat het je niet uitmaakt wat Liander met hun eigendommen doet, maar dat ze wel even vooraf een afspraak moeten maken als ze op jouw terrein aan het werk willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
GreyusNomadicus schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:35:
Greetings;

Ook wij gaan binnenkort gasloos verwarmen (all-elec warmtepomp). Wij wonen in het buitengebied (Fryslan) en ieder huisnummer hier heeft z'n eigen 3bar kast bij de weg staan. Volgens mij hoort die niet bij de huis installatie en mogen ze die van mij zo meenemen als hun dat zo uitkomt. Wel voor rekening en risico van netbeheerder (Liander) uiteraard.
Zijn er meer mensen die deze weg bewandeld hebben of willen bewandelen?

In opdracht verwijderen van onze aansluiting ga ik zeker niet doen, als ik de voorwaarden goed gelezen heb is die basis 685 euro voor de eerste 25 meter graafwerk...... komt bij ons nog zeker 30 mtr bij. :-(

Jaja, ik weet het, we wonen ruim :)
Hangt er vanaf waar je gasmeter hangt...die kasten zijn voor de omzetting van de HD naar de LD, waarna de LD naar je huis/schuur loopt, naar de gasmeter. Tot en met de gasmeter is van de energieleverancier.

Er zijn ook gevallen waar de gasmeter in een kastje in de tuin zit, en de binnenleiding/eigen leiding naar het huis loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bericht van GreenChoice

Bedankt voor uw e-mail van 6 september waarin u vraagt voor welke producten u eigenlijk een aansluit- en transportovereenkomst heeft. Graag geef ik u mijn reactie.

U neemt alleen stroom af. Dat betekent dat u alleen voor stroom een (ATO) aansluit- en transportovereenkomst heeft.

Dat is duidelijk, Liander geeft geen antwoord op de vraag waar ik een ATO voor heb.

Uit een Liandermail:

Bedankt voor uw e-mail.

U ontvangt binnen drie werkdagen onze reactie

Weet iemand hoeveel werkdagen Liander heeft ?? bij een aantal graag vermelden of dat per week maand of jaar is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik wacht al 3 maanden ofzo op reactie waarvan ze zelf aangaven binnen 10 dagen te reageren. En dat was een reactie opk een toezegging van Liander waar ik nog niks op heb ontvangen.

Hele langzame dagen telling bij Liander. (Gok op 1 werkbare dag per maand)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreyusNomadicus
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
Hartelijk dank allen,
Duidelijk is dat ik zeker geen opdracht ga geven, zoveel is duidelijk geworden uit dit topic!
Ik meld mij weer als het proces in gang gezet is. Hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-10-2022
Na het laatste dreigement dat mijn zaak bij een gerechtsdeurwaarder zou liggen, heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Deze heeft een reactie gevraagd om hun standpunten toe te lichten nu na de uitspraak van de Geschillencommissie in de zaak @Bram-Bos Echter hebben ze totaal niets op deze brief laten weten. Mijn jurist heeft afgelopen week een rappelbrief gestuurd wegens uitblijvende reactie...

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik wacht al sinds december 2017 op beantwoording van de vragen die ik gesteld heb aan Liander naar aanleiding van de eerste brieven, namelijk de vraag waarom ik verplicht zou zijn om een overeenkomst met Liander aan te gaan. De opdracht voor verzegeling of verwijdering van de aansluiting is immers ook een overeenkomst. Die vraag werd eind december 2017 naar een andere afdeling gestuurd en ik zou binnen 10 werkdagen een antwoord krijgen.

Uiteindelijk heb ik na dik twee maanden toen wel een reactie gehad van de bedrijfsjurist, maar geen antwoord Op mijn vraag. Intussen heeft de geschillencommissie in de zaak van @Bram-Bos wel geconcludeerd dat er helemaal geen verplichting bestaat om opdracht te geven voor verzegeling of verwijdering wanneer je de gasaansluiting niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Gert-Jan1988 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:13:
Na het laatste dreigement dat mijn zaak bij een gerechtsdeurwaarder zou liggen, heb ik mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Deze heeft een reactie gevraagd om hun standpunten toe te lichten nu na de uitspraak van de Geschillencommissie in de zaak @Bram-Bos Echter hebben ze totaal niets op deze brief laten weten. Mijn jurist heeft afgelopen week een rappelbrief gestuurd wegens uitblijvende reactie...

Wordt vervolgd.
Ik hoop dat jij een betere rechtsbijstand heb dan ik...
Onderstaande mail is van een tijdje geleden inmiddels.
Onze referentie : 823/108*****
Behandeld door : Mw. E. K.
Doorkiesnummer : 0592-******

Beste meneer Stefan118,

Ik heb uw e-mail in goede orde mogen ontvangen, mijn dank hiervoor.

Ik acht uw dossier juridisch gezien niet haalbaar

In het telefonisch gesprek wat ik gisteren met u heb gehad, heb ik u uitgelegd dat het juridisch gezien niet mogelijk is om van uw vaste (gas)lasten af te komen. Ik heb daarbij aansluiting gezocht bij een vergelijkbare kwestie die ik voor een andere cliënt in behandeling had. Client heeft zijn kwestie voorgelegd aan de Geschillencommissie te Utrecht. Helaas is deze uitspraak niet openbaar en kan ik die u om privacy redenen niet doorsturen. De Commissie heeft aan de kamerbrief van Kamp een dusdanige waarde gehecht dat de klacht van cliënt ongegrond is verklaard. Client wordt verplicht om op eigen kosten de gehele aansluiting te laten verwijderen of een nieuw contract aan te gaan bij een energieleverancier. Op grond van voorgaande acht ik uw dossier juridisch gezien niet haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Op grond van bovenstaande acht ik de afwijzing niet haalbaar ;-)
Een zaak afwijzen door te verwijzen naar een niet openbare uitspraak is in mijn ogen erg twijfelachtig.
Dat is dezelfde redenering die ook door Liander toegepast wordt: "U bent wettelijk verplicht om te betalen, maar we vertellen u niet waar dat staat."
En trouwens, sinds wanneer zijn uitspraken van de geschillencommissie niet meer openbaar? En mochten ze dat inderdaad niet zijn, dan kunnen ze in andere zaken ook niet gebruikt worden...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rechtsbijstand heb je echt geen drol aan..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik ben na lezen op fora van diverse manieren ook afgesloten en wel als volgt:

Zaterdag Greenchoice gevraagd mijn gascontract te beëindigen.
Er werd me toch wel opdringerig gemeld dat ik de netbeheerder moest melden dat ik geen gas meer wilde afnemen.
Diverse dingen aangedragen, maar daar wilde G niet naar luisteren.
Zondag op mijn klant-pagina gekeken, stond ook dat ik geen elek-contract meer had en niet meer was aangemeld voor opwekken.
Maandag gebeld met G, zou een systeemstoring zijn.......(ja hoor natuurlijk, mensen maken geen fouten)
EN: ik zou en moest de netbeheerder inlichten.
Weer geen enkel oor voor dat zij dat moesten doen, dat ik geen contract had met de netbeheerder.
Toch maar een chat gestart met Stedin.
Gevraagd over hoe en wat en welke volgorde.
S vertelde dat ze nog geen melding van G hadden ontvangen en dat het niet aan mij was om hen in te lichten........

Uiteindelijk zijn we overeengekomen (na mijn vraag of een zegel niet verstandig zou zijn) dat S later in de week de gasmeter komt afsluiten. (verzegelen????) GRATIS.

De monteur van S had op zijn bon staan "fysiek aansluiten"..........(hoe moeilijk is intypen van "afsluiten")
Na heel wat telefonisch contact met zijn baas is de bon veranderd in afsluiten.
Maar meneer had geen slot bij zich.
Ik zeg dat gaat toch niet passen, maar hij belde een collega en die zou het wel komen brengen.
3/4 uur later: slot te groot voor mijn installatie, dus alleen de kraan verzegeld en meter terug gezet (kraan zit achter de meter, dus die moest even aan de kant om bij de kraan te kunnen voor het zegel) en ook die weer verzegeld.
Daarna over een tijdsbestek van 3 weken nog 2 dreigbrieven gekregen van S dat ze me zouden gaan afsluiten, wanneer ik niet zou doorgeven bij wie ik een gascontract had afgesloten.........(hoe moeilijk is het bijhouden van werkzaamheden bij een adres)
Uiteraard niet op gereageerd.
Verder niets meer vernomen.

Misschien volgend jaar april, want dan is de "tijdelijke afsluiting" nog niet weer opnieuw aangesloten en dat zou nog wat "actie" tot gevolg kunnen hebben.
Ik zie wel, het is hun leiding.
Van de andere woning die ik heb "opgeheven" (samengevoegd) heeft men in de straat de leiding afgesloten.
De leiding in huis heb ik net boven de grond afgezaagd en met een houten prop stofdicht gemaakt.
Die hoefde er 25 jaar geleden niet uit omwille van de nu aangedragen reden veiligheid.
Lijkt me dat ze nu dus ook niet kunnen verplichten alles te laten weghalen.
We zullen het zien.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-08 11:34

dwaas

_

Ik laat de meter verwijderen in overleg met Liander.
Kosten zijn 366,12 maar de gemeente Amsterdam heeft er een subsidiepot voor dus effectief kost het niets op de nieuwe inductieplaat na. TVT 2 jaar. :9

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
Vuiltje schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:22:
Ik ben na lezen op fora van diverse manieren ook afgesloten en wel als volgt:

Zaterdag Greenchoice gevraagd mijn gascontract te beëindigen.
Er werd me toch wel opdringerig gemeld dat ik de netbeheerder moest melden dat ik geen gas meer wilde afnemen.
Diverse dingen aangedragen, maar daar wilde G niet naar luisteren.
Zondag op mijn klant-pagina gekeken, stond ook dat ik geen elek-contract meer had en niet meer was aangemeld voor opwekken.
Maandag gebeld met G, zou een systeemstoring zijn.......(ja hoor natuurlijk, mensen maken geen fouten)
EN: ik zou en moest de netbeheerder inlichten.
Weer geen enkel oor voor dat zij dat moesten doen, dat ik geen contract had met de netbeheerder.
Toch maar een chat gestart met Stedin.
Gevraagd over hoe en wat en welke volgorde.
S vertelde dat ze nog geen melding van G hadden ontvangen en dat het niet aan mij was om hen in te lichten........

Uiteindelijk zijn we overeengekomen (na mijn vraag of een zegel niet verstandig zou zijn) dat S later in de week de gasmeter komt afsluiten. (verzegelen????) GRATIS.

De monteur van S had op zijn bon staan "fysiek aansluiten"..........(hoe moeilijk is intypen van "afsluiten")
Na heel wat telefonisch contact met zijn baas is de bon veranderd in afsluiten.
Maar meneer had geen slot bij zich.
Ik zeg dat gaat toch niet passen, maar hij belde een collega en die zou het wel komen brengen.
3/4 uur later: slot te groot voor mijn installatie, dus alleen de kraan verzegeld en meter terug gezet (kraan zit achter de meter, dus die moest even aan de kant om bij de kraan te kunnen voor het zegel) en ook die weer verzegeld.
Daarna over een tijdsbestek van 3 weken nog 2 dreigbrieven gekregen van S dat ze me zouden gaan afsluiten, wanneer ik niet zou doorgeven bij wie ik een gascontract had afgesloten.........(hoe moeilijk is het bijhouden van werkzaamheden bij een adres)
Uiteraard niet op gereageerd.
Verder niets meer vernomen.

Misschien volgend jaar april, want dan is de "tijdelijke afsluiting" nog niet weer opnieuw aangesloten en dat zou nog wat "actie" tot gevolg kunnen hebben.
Ik zie wel, het is hun leiding.
Van de andere woning die ik heb "opgeheven" (samengevoegd) heeft men in de straat de leiding afgesloten.
De leiding in huis heb ik net boven de grond afgezaagd en met een houten prop stofdicht gemaakt.
Die hoefde er 25 jaar geleden niet uit omwille van de nu aangedragen reden veiligheid.
Lijkt me dat ze nu dus ook niet kunnen verplichten alles te laten weghalen.
We zullen het zien.
Ben ook in gevecht met Greenchoice. Wat een bagger bedrijf, zo moeilijk is het toch niet om het gascontract te beeindigen? Is verdorie een artikel in de gaswet!

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Het staat gewoon in hun eigen algemene voorwaarden, als je die even doorleest heb je zo het goede artikel te pakken. Persoonlijk had ik geen problemen met Greenchoice, één telefoontje was genoeg om mijn gascontract op te zeggen. Maar dat is dan ook al meer dan een jaar geleden...

Edit: Artikel 19.2 De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een
opzegtermijn van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is
overeengekomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoofie op 17-09-2018 21:42 ]

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
The Wizard schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:08:
Ben ook in gevecht met Greenchoice. Wat een bagger bedrijf
Ik heb geen gevecht gehad en vind het geen baggerbedrijf.
Heb gevraagd of ik mijn gascontract kon beëindigen maar wel nog stroom bij ze mocht afnemen.
Dat is zonder morren geregeld en meteen doorgevoerd.(heel eenvoudig per telefoon, dezelfde dag nog)
Ik heb ook de reden er bij genoemd en daardoor konden ze niet gaan denken dat ik mogelijk naar een ander zou gaan. Misschien speelt dat ook mee.
Er is alleen veel "onwetendheid" hoe men daarna verder moet en wie nu eigenlijk de netbeheerder moet inlichten.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:09:
[...]

Ik heb geen gevecht gehad en vind het geen baggerbedrijf.
Heb gevraagd of ik mijn gascontract kon beëindigen maar wel nog stroom bij ze mocht afnemen.
Dat is zonder morren geregeld en meteen doorgevoerd.(heel eenvoudig per telefoon, dezelfde dag nog)
Ik heb ook de reden er bij genoemd en daardoor konden ze niet gaan denken dat ik mogelijk naar een ander zou gaan. Misschien speelt dat ook mee.
Er is alleen veel "onwetendheid" hoe men daarna verder moet en wie nu eigenlijk de netbeheerder moet inlichten.
Helemaal mee eens, ze benadrukte zelfs nog om na het afsluiten even de meterstand door te bellen zodat er zeker geen foute afrekening werd gemaakt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het lijkt me geweldig een netwerkbedrijf te zijn. De natte droom van elke ondernemer.

Klanten, daar hoef je niets voor te doen, die krijg je gewoon. Je klant kan niet weg naar een ander.

Geld innen, daar hoef je bijna niets voor te doen, dat wordt door anderen gedaan, (energiebedrijven).

Service aan je klanten ?? , daar doen we niet aan, vragen beantwoorden doen we niet.

Je vind dat klanten zich aan door jou verzonnen regels moeten houden, maar zelf hoef je je niet aan wettelijke regels te houden.

Ook de wet Normering topinkomens kan je omzeilen.

https://www.ad.nl/binnenl...an-een-minister~a19fd0bf/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
sideriusj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 11:13:
Het lijkt me geweldig een netwerkbedrijf te zijn. De natte droom van elke ondernemer.

Klanten, daar hoef je niets voor te doen, die krijg je gewoon. Je klant kan niet weg naar een ander.

Geld innen, daar hoef je bijna niets voor te doen, dat wordt door anderen gedaan, (energiebedrijven).

Service aan je klanten ?? , daar doen we niet aan, vragen beantwoorden doen we niet.

Je vind dat klanten zich aan door jou verzonnen regels moeten houden, maar zelf hoef je je niet aan wettelijke regels te houden.

Lijkt me een prima bedrijf voor een werkplek slaapplek om na het aanwezig zijn uitgerust naar huis te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Die vinden de salarissen gerechtvaardigd, omdat het anders niet mogelijk zou zijn om ‘voldoende gekwalificeerde leidinggevende en specialistische medewerkers’ in huis te halen.
Ja, want je moet wel mensen hebben die niet reageren op mailtjes, en een hele dikke huid nodig hebben om die mensen die weigeren hun salaris te betalen te kunnen negeren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikookmaar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-09 09:58
In een vorige brief van Liander stelde mevrouw de directeur Klant en Markt Mascha van Vuuren-Sanders nog:

Kiest u wel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. Dat doen we niet graag, want dan kunt u geen gas meer gebruiken. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.

Neem contact op met een energieleverancier naar keuze
Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 17 september 2018. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Wel, het is nu 18 september. Geen idee of ik nog gas heb, want ik gebruik dat spul al niet meer sinds half maart, en ik heb inmiddels ook geen apparaten meer in huis die op gas werken...
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/41961973_2359721417377561_1981004337580605440_o.jpg?_nc_cat=0&oh=c0dc9dbd5ce21fb32f919c72920eb6a2&oe=5C3293ED
En ik ga niet eens 't gaskraantje testen, want voor je 't weet beschuldigt Liander me ervan dat ik niet betaal voor het gebruik van gas...
Maar verrek, wat vind ik nu in m'n brievenbus?
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/42134395_2359708757378827_5708041734299058176_n.jpg?_nc_cat=0&oh=d24c504bdb64226374072b00c45153b0&oe=5C37C3CC

Aan/uitstellers... :O

[ Voor 19% gewijzigd door ikookmaar op 18-09-2018 23:40 . Reden: embed images from urls ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus

Het zijn semi-ambtenaren, met idem dito werkhouding. Dat zie je in alle lagen van het bedrijf terug. Dus echt verbaasd over dit gedrag kan je niet zijn ;)

• Erwin_83
ikookmaar schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:31:
In een vorige brief van Liander stelde mevrouw de directeur Klant en Markt Mascha van Vuuren-Sanders nog:

Kiest u wel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. Dat doen we niet graag, want dan kunt u geen gas meer gebruiken. In deze brief leest u hoe u zich aanmeldt bij een energieleverancier.

Spreek met de energieleverancier af dat uw contract start voor 17 september 2018. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Wel, het is nu 18 september. Geen idee of ik nog gas heb, want ik gebruik dat spul al niet meer sinds half maart, en ik heb inmiddels ook geen apparaten meer in huis die op gas werken...
[Afbeelding]
En ik ga niet eens 't gaskraantje testen, want voor je 't weet beschuldigt Liander me ervan dat ik niet betaal voor het gebruik van gas...
[Afbeelding]

Vrij standaard die 2 brieven. Je heb wel de nieuwe versie zonder afsluiting van internet en opladers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@ikookmaar Dat vind ik nou zo vreemd. Ze stellen ""Kiest u wel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas"".

Wordt je om die reden afgesloten?? Nee

Willen we nog gebruik maken van gas? Nee

Worden we gestimuleerd om te stoppen met gasgebruik? Ja

Ik ben maar een simpele burger, daarom zal ik het wel niet begrijpen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Liander leeft nog steeds in een ander tijdperk en is nog niet toe aan een all-electric huishouden.

Ze gaan er voor het gemak wel vanuit dat je gas gebruikt zonder een leverancier te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikookmaar
Erwin_83 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:35:
Liander leeft nog steeds in een ander tijdperk en is nog niet toe aan een all-electric huishouden.

Ze gaan er voor het gemak wel vanuit dat je gas gebruikt zonder een leverancier te hebben.
All-electric ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Waarom wil iedereen toch zo nodig het gas vervangen door (veel en veel) meer electriciteit, dat voor het overgrote deel helemaal niet duurzaam en - helemaal als straks eindelijk de kolencentrales gaan sluiten - zelfs voor het overgrote deel met gas - wordt opgewekt? 7(8)7
Ik heb een prima (en trouwens veel goedkopere) oplossing, de pelletkachel-cv (en - hoewel daarvoor niet eens echt nodig - ook nog eens een electrostatisch fijnstoffilter).

Maar je hebt gelijk wat betreft de idiote (en eigenlijk zelfs beledigende) veronderstelling van Liander dat ik wel gas zou "stelen".
Overigens zie ik ook bij GreenChoice in "mijn dossier" ineens een verbruik staan van 9 m3, voor de afgelopen maand augustus, terwijl mijn contract toch echt per 25 juli is opgezegd en de meterstand al sinds 29-5-2018 niet gewijzigd is... (gelukkig is dat bij Greenchoice ook nog ergens terug te vinden).
Ik was zowaar een moment zelfs bang dat ik een gaslekje had... :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:29:
[...]

Vrij standaard die 2 brieven. Je heb wel de nieuwe versie zonder afsluiting van internet en opladers.
Ja, het blijkt achteraf dat het helemaal niet nodig was om een barbecue op flesssengas en auto op LPG aan te schaffen. Zou ik die gemaakte kosten op Liander kunnen verhalen wegens valse voorlichting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
ikookmaar schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:11:
[...]

All-electric ben ik niet en zal ik ook nooit worden. Waarom wil iedereen toch zo nodig het gas vervangen door (veel en veel) meer electriciteit, dat voor het overgrote deel helemaal niet duurzaam en - helemaal als straks eindelijk de kolencentrales gaan sluiten - zelfs voor het overgrote deel met gas - wordt opgewekt? 7(8)7
Ik heb een prima (en trouwens veel goedkopere) oplossing, de pelletkachel-cv (en - hoewel daarvoor niet eens echt nodig - ook nog eens een electrostatisch fijnstoffilter).

Maar je hebt gelijk wat betreft de idiote (en eigenlijk zelfs beledigende) veronderstelling van Liander dat ik wel gas zou "stelen".
Overigens zie ik ook bij GreenChoice in "mijn dossier" ineens een verbruik staan van 9 m3, voor de afgelopen maand augustus, terwijl mijn contract toch echt per 25 juli is opgezegd en de meterstand al sinds 29-5-2018 niet gewijzigd is... (gelukkig is dat bij Greenchoice ook nog ergens terug te vinden).
Ik was zowaar een moment zelfs bang dat ik een gaslekje had... :?
Ik ben wel all-electric en een deel van de stroom komt van eigen zonnepanelen (rest van Greenchoise). En ipv het vastrecht van gas heb je ongeveer 1000 kWh aan stroom. En veel meer stroom verbruiken? Dat is toch een beetje een fabel, ja de warmtepomp verbruikt stroom, maar wel heel efficiënt.

En voor de fun en eventuele backup hier een pelletkachel erbij.

• ikookmaar
Erwin_83 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:03:
[...]
Ik ben wel all-electric en een deel van de stroom komt van eigen zonnepanelen (rest van Greenchoise). En ipv het vastrecht van gas heb je ongeveer 1000 kWh aan stroom. En veel meer stroom verbruiken? Dat is toch een beetje een fabel, ja de warmtepomp verbruikt stroom, maar wel heel efficiënt.

En voor de fun en eventuele backup hier een pelletkachel erbij.
Misschien heb ik me er niet genoeg in verdiept, maar ik denk dat ik met mijn 12 X 250 Wp panelen met een warmtepomp niet eens uit zou komen. Gasloos is één ding, maar ook nul-op-de-meter is nóg beter...

Ik importeer in mijn eengezinswoning in m'n eentje en ondanks mijn zuinige gedrag al bijna 1000 kWh zónder er van te verwarmen, maar lever daarbij nu ook nog c.a. 2300 kWh terúg aan het net. Daar kan een andere Greenchoice abonnee (jij bijvoorbeeld) dan inderdaad mooi gebruik van maken, zonder dat er gas voor nodig is geweest :)
Een deel van dat overschot zal nu 's winters wel door het electrische element (1kW) in de zonneboiler (200 liter) verbruikt gaan worden, zodra het vat onder de 60 graden komt (t.b.v. anti-legionella), tenminste als de (pellet-cv)kachel (ook aangesloten op een 2e spiraal in de boiler) niet aanstaat.

Maar dat ik van die 1300 kWh verschil m'n hele huis (ca 350 m3) een heel jaar lang met een warmtepomp op een (i.e.g. in de woonkamer) comfortabele temperatuur kan houden (en dan ook als niet thuis ben, want opwarmen met lage temperatuurverwarming gaat immers langzaam), lijkt me toch sterk.
Zeker als er 's winters ook nog eens regelmatig een electrisch element van meerder kW-tjes bij aan moet om het systeem tegen bevriezing (bij 7 graden al, schijnt het) te beschermen...
Of heb ik in dat geval ook nog een pelletkachel nodig "voor de fun"...? ;)

Ik begrijp dat we nu in Nederland (slechts) 5,8 % van onze huidige energiebehoefte duurzaam opwekken, dus reken maar uit wat er gebeurt als iedereen aan de warmtepomp gaat.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over "straks iedereen een electrische auto" ...

Sorry, is wel een beetje off-topic aan het worden allemaal...

[ Voor 8% gewijzigd door ikookmaar op 19-09-2018 20:16 . Reden: aanvullinkje en interpunktie ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
1 december dan loopt mijn energie jaar af en heb ik exacte cijfers. .

Wellicht is een warmtepomp boiler wat voor jou. Schijnt door subsidie heel interessant te zijn. Ene boiler constant zo warm? Mijn ingebouwde boiler staat op 48 graden volgens mij en 1 keer per week legionella programma.

In het warmtepomp topic is veel kennis over wat er kan.

• ikookmaar
Erwin_83 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:00:
...Ene boiler constant zo warm? Mijn ingebouwde boiler staat op 48 graden volgens mij en 1 keer per week legionella programma.
...
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken.
De controller die nu op de zonneboiler zit (OEG KSW-E) schijnt dat te kunnen regelen, maar ik snap nog niet hoe dat precies aan te sluiten en te regelen en die sumiere (en Duitse) gebruiksaanwijzing is daarbij niet erg behulpzaam... :?

• Erwin_83
Daar ben ik ook niet bekend mee, maar er is hier vast wel een elektrische boiler topic voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
ikookmaar schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:11:
[...]

Gas zal de komende jaren echt nog niet verdwijnen. Als we dat al mee gaan maken...
Het is vooral een politiek geneuzel, buiten Groningen liggen er nog genoeg gasvelden die volop in gebruik zijn, en ook onder de Waddenzee liggen nog gasvelden die nog in gebruik genomen kunnen worden...Als er geen protesten uit Groningen waren gekomen, dan was deze discussie nu ook niet gevoerd over van het gas af.
Bestaande woningen gasvrij maken in steden is een vrijwel onmogelijke opgave binnen 30 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Trichoglossus, het lijkt haast of je het wel leuk vind dat het niet gaat lukken. Ik persoonlijk hoop toch echt op veel meer snelheid, en zeker niet alleen in de gebouwde omgeving.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikookmaar
Trichoglossus schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:26:
[...]

Gas zal de komende jaren echt nog niet verdwijnen. Als we dat al mee gaan maken...
Het is vooral een politiek geneuzel, buiten Groningen liggen er nog genoeg gasvelden die volop in gebruik zijn, en ook onder de Waddenzee liggen nog gasvelden die nog in gebruik genomen kunnen worden...Als er geen protesten uit Groningen waren gekomen, dan was deze discussie nu ook niet gevoerd over van het gas af.
Bestaande woningen gasvrij maken in steden is een vrijwel onmogelijke opgave binnen 30 jaar.
Het gaat toch zeker niet alleen om Groningen? Het broeikaseffect en klimaatverandering raken onze hele aarde!
En er zijn legio mogelijkheden om bestaande woningen gasvrij te maken. Bezoek maar eens zo'n huis bij jou in de buurt, bijvoorbeeld tijdens de duurzame huizenroute op 3 en 10 november aanstaande. Je bent er van harte welkom, ook bij de mijne... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
In 10-15 jaar zat het grootste deel van Nederland aan het aardgas met stimulering van de overheid. Er is weinig reden om aan te nemen dat het omgekeerde niet mogelijk zou zijn.

De bouw is traditioneel, maar nu er voor nieuwbouw geen andere oplossing is dan gasloos bouwen, zullen aannemers en installateurs die er eerst niets van wilden weten nu ook snel bekend raken met de vele mogelijkheden die er zijn. De onbekendheid bij de professionals zal snel afnemen, waardoor het advies voor 'gasloos' bij renovatie sterk zal toenemen.

Vul dit aan met een groter wordend prijsverschil tussen gas en elektriciteit als gevolg van aanpassing van de energiebelasting en het zal met een goede berekening ook steeds makkelijker worden om de consument te overtuigen van de voordelen. Want eerlijk is eerlijk, consumenten (en ook bedrijven) kiezen doorgaans voornamelijk met hun portemonnee.

Rekenen we even:
Uit een m3 gas wordt gemiddeld zo'n 8kWh nuttige warmte gehaald.

Gas kost (bij Nuon) nu 68,04 cent per m3
Elektra kost (bij Nuon) nu 21,28 cent per kWh.
Bij een COP van 3,5, wat doorgaans heel goed haalbaar is wanneer de warmtepomp gebruikt voor verwarming en warmwater bereiding, ben je voor 8 kWh warmte 48,64 cent kwijt. Een besparing van 19,40 cent per m3 gas/8kWh warmte in de huidige situatie. Bij 1000m³ voor de CV-combiketel toch een besparing van 194 euro per jaar, bovenop de besparing op vastrecht.

In 2019 wordt het, bij gelijke netto prijs voor energie 71,04 cent per m3 en 20,56 cent per kWh.
Je komt dan bij een COP van 3,5 op 46,99 cent per kWh. Leggen we dat naast de gestegen gasprijs, dan komen we op een besparing van 24,05 cent voor elke m³ gas. Bij dezelfde 1000m³/jaar een besparing van 240,50 per jaar. De warmtepomp is door de aanpassingen van de EB dus zomaar €46,50 per jaar aantrekkelijker geworden. Op de levensduur van een installatie (15+ jaar) 700 euro.
Bij een 'doorsnee' gasverbruik van 1500m³ is het verschil uiteraard nog 50% groter.

En komende jaren gaan we waarschijnlijk nog meer van zulke stappen maken met de energiebelasting. Aan de klimaattafel werd eerder dit jaar gesproken over een belastingverhoging van ca. 20 cent op gas en verlaging van 6,5 cent op elektra. Stel dat de helft daarvan uiteindelijk in de belastingtarieven komt (10 cent verhoging op gas tov 2018, 3,25 cent verlaging op elektra tov 2018) krijgen we de volgende uitslag:
8kWh warmte uit gas kost 78,04ct.
Elektra kost 18,03ct.
8 kWh warmte opwekken met een warmtepomp kost dus 41,21 cent, ofwel 36,83ct verschil per 8kWh warmte/m³ gas. Bij 1000m³ is dat 368,30 euro per jaar, ofwel 5525 euro over een technische levensduur van 15 jaar. Nog los van de besparing van ca. 200 euro per jaar (3000 euro in 15 jaar) op je vastrechtkosten voor gas. Financieel wordt het dan wel heel aantrekkelijk om van het gas af te gaan.

Wie nu (veel) meer dan 1000m³ gas verbruikt zal worden aangeraden om ook isolerende maatregelen te nemen voordat een warmtepomp geplaatst wordt. De investering wordt dan uiteraard hoger, maar ook de jaarlijkse besparing zal dan (veel) groter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
In een vorige brief van Liander stelde directeur Klant en Markt XXXXXX nog:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De zomervakantie is voorbij. De batchprocessen zijn weer gaan draaien. Ik heb deze brief ook gehad. Dit is volgens mij de query “zoek alle adressen waar geen gascontract bij een energieleverancier bekend is.
Op de vorige 2 brieven heb ik gereageerd en geen reactie op gekregen. Ik denk dat ik op een apart stapeltje lig (stapeltje ATO opgezegd) en dat alle queries die er niet uit filteren. Wordt vast vervolgd bij jou en mij (en bij de rest van het stapeltje)

[ Voor 1% gewijzigd door Ennas op 01-03-2019 11:44 . Reden: naam medewerker verwijderd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Ennas: je bent de eerste die in zo'n relatief korte tijd een derde standaardbrief krijgt. Dat is nieuw.
Ik denk overigens niet dat er een koppeling is in hun administratie tussen jouw persoonlijke gegevens en de aansluit-gegevens van je adres. Formeel mogen ze geloof ik niet eens persoonsgegevens koppelen aan die aansluitgegevens. Leverancier heeft jouw NAW-gegevens en EAN, maar netbeheerder alleen EAN en adres.

Edit: En ik weet eigenlijk wel zeker dat er in hun database niet eens een veld is voor 'ATO' afgesloten of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 19-09-2018 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bram-Bos schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:50:
@Trichoglossus, het lijkt haast of je het wel leuk vind dat het niet gaat lukken. Ik persoonlijk hoop toch echt op veel meer snelheid, en zeker niet alleen in de gebouwde omgeving.
Ik vang wel eens wat dingen op in de wandelgangen, en in het veld zie ik andere ontwikkelingen. Saneringen van gasleidingen gaan gewoon sowieso door. Er komen alleen maar meer gasstations bij ipv minder. En 300.000 woningen per jaar van het gas af? Alle bedrijven hebben nu al een tekort aan monteurs.

Mensen zitten helemaal niet te wachten op een extra investering van xx duizend euro, en zeker niet als ze al op leeftijd zijn. Die investering zien ze nooit meer terug. Dan maar iets meer betalen per jaar.
Er zijn trouwens nog legio woningen in Nederland met enkel glas en weinig tot geen isolatie. Die zullen eerst geïsoleerd moeten worden met bijbehorend prijskaartje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Isoleren is altijd goed, ook met een plofketel.

Ik heb bewust voor de warmtepomp gekozen om het met de verbouwing te doen, dit was nog voordat het gasloos wonen echt bekend werd bij het grote publiek.

En ja het is een hele investering, maar met de berekeningen van toen denk ik dat ik niet duurder uit ben dan met gas. Voordeel van een warmtepomp is dat je zelf (een deel van) je energie met zonnepanelen kan opwekken.

En de Groningers zijn er ook blij mee en niet afhankelijk worden van de Russen is ook mooi mee gekomen.

Wat wel opvalt is dat tegenstanders van warmtepompen zich er over het algemeen niet in hebben verdiept en een beetje rondslaan met zogenaamde feitjes die niet kloppen of alleen voorkomen bij verkeerd gemaakte installaties.

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 20-09-2018 05:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb gebruik gemaakt van mijn recht op inzage in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Ik kreeg zeer snel, 2 dagen na invullen webformulier, een brief in de bus. De volgende gegevens zijn bekend:

Naam Contractant
Straat en huisnummer
Postcode
EAN code gasaansluiting
Meternummer electriciteit
Meternummer gas
Leverancier
Heeft u een slimme electriciteitsmeter
Heeft u een slimme gasmeter
Capaciteit electriciteit aansluiting (doorlaatwaarde)
Capaciteit gas aansluiting (doorlaatwaarde)
Bent u aangemeld voor het terugleveren van energie ?
Heeft u een electriciteitsmeter geschikt voor dubbeltarief ?

Niets over een ATO, volgens Liander behoort dit niet tot de klantgegevens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ivow85 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:53:
In 10-15 jaar zat het grootste deel van Nederland aan het aardgas met stimulering van de overheid. Er is weinig reden om aan te nemen dat het omgekeerde niet mogelijk zou zijn.
Eén reden: de overheid stimuleert nu niet. De overheid forceert nu. En met forceren ga je mensen tegen je in het harnas jagen, wat natuurlijk vertragend werkt.

Ik zie over 10 tot 15 jaar een deel van Nederland wat aardgas vrij is (nieuwe huizen, en duurdere huizen), en de rest zijn onverkoopbare huizen omdat aardgasvrij maken practisch onmogelijk is (of met zulke hoge kosten dat het huis "total-loss" is) en daardoor de energiekosten zo hoog zijn, dat mensen dat mee gaan nemen in de aanschafprijs van het huis.
Erwin_83 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 05:56:
Isoleren is altijd goed, ook met een plofketel.
Nog zo'n term waardoor je mensen tegen je in het harnas jaagt. Mijn ketel ploft niet, heeft nooit geploft en zal nooit ploffen (hoop ik, want dan mag ik een nieuw huis gaan neerzetten, ben ik bang...)
Wat wel opvalt is dat tegenstanders van warmtepompen zich er over het algemeen niet in hebben verdiept en een beetje rondslaan met zogenaamde feitjes die niet kloppen of alleen voorkomen bij verkeerd gemaakte installaties.
Wat mij opvalt is dat voorstanders van warmtepompen niet kunnen begrijpen dat mensen die geen warmtepomp hebben, niet altijd "even" een warmtepomp kunnen neerzetten, zonder grote wijzingen en bijbehorende kosten. Dan krijg je al heel snel te horen "maar je kunt toch gewoon...".

Om even de titel van dit topic aan te halen: gas de deur uit, gratis of niet? Nee, gas de deur uit is zeker niet gratis. Dit is voor heel veel mensen zo'n grote investering dat die laatste paar honderd euro om de gasmeter te laten verwijderen (of Liander nou gelijk heeft of niet) een druppel op de gloeiende plaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:02:
[...]

[...]

Wat mij opvalt is dat voorstanders van warmtepompen niet kunnen begrijpen dat mensen die geen warmtepomp hebben, niet altijd "even" een warmtepomp kunnen neerzetten, zonder grote wijzingen en bijbehorende kosten. Dan krijg je al heel snel te horen "maar je kunt toch gewoon...".
Ik snap best dat niet iedereen de mogelijkheid heeft voor een warmtepomp, kwa huis/ruimte/financieel.

Financieel is nog wel eens wat aan te doen met de energie bespaar lening (zo heb ik het deels gedaan). En het samen doen met een verbouwing is ook niet voor iedereen weggelegd.

Maar er gaan veel spook verhalen rond dat een warmtepomp veel geluid maakt of veel stroom verbruikt en dat het nieuwe techniek is met kinderziektes. En dat klopt over het algemeen niet, mits goed aangesloten met een passende warmtepomp (niet te laag in vermogen bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Erwin_83 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:24:
[...]
Maar er gaan veel spook verhalen rond dat een warmtepomp veel geluid maakt of veel stroom verbruikt en dat het nieuwe techniek is met kinderziektes. En dat klopt over het algemeen niet, mits goed aangesloten met een passende warmtepomp (niet te laag in vermogen bijvoorbeeld)
Veel stroom verbruikt hij wel degelijk. Als ik de berekening uitvoer die op het L/W Warmtepomp topic genoemd wordt, kom ik uit op bijna een verdubbeling van m'n huidige (al niet zo lage) (bruto) stroomverbruik. Dat je netto misschien wel goedkoper uit bent, zien sommige mensen dan wel weer niet.

Maar dat heeft niets meer met dit topic te maken.

(plus als wij een WP gaan plaatsen, gaan wij waarschijnlijk niet gelijk 100% van het gas af, geen idee waar we anders SWW vandaan zouden gaan halen)

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 18:41

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Je dient je gaskraan volledig van het net af te sluiten. Je gaat nu straks gewoon je vastrecht kosten plus afsluitkosten en boetes betalen.
Als ik jou was zou ik contact opnemen met liander en kijken wat de opties zijn voor het afsluiten. Deze brieven negeren leiden vaak alleen maar tot meer problemen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@AequitasII Als je het topic had doorgenomen had je geweten dat Liander daar onredelijk in is en daar inmiddels ook een zaak over heeft verloren. Reacties van Liander blijven ook uit bij de mensen die contact opnemen.
Verder, als je opzegt is het klaar. 685 euro aan werkzaamheden om van een abonnement af te komen gaat nergens over.

Dan doen Enexis en Stedin het beter. De ene een slotje tegen een jaar aansluitkosten en die mag blijven zitten, de ander doet het gratis. Bij Liander betaal je ook een jaar aansluitkosten voor een slotje maar mag je die maar 1 jaar laten zitten.

Zorg alleen wel dat er na opzeggen geen liter gas meer door de meter gaat, anders ben je nog steeds afnemer en daarmee fraudeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Wailing_Banshee schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:39:
[...]

Veel stroom verbruikt hij wel degelijk. Als ik de berekening uitvoer die op het L/W Warmtepomp topic genoemd wordt, kom ik uit op bijna een verdubbeling van m'n huidige (al niet zo lage) (bruto) stroomverbruik. Dat je netto misschien wel goedkoper uit bent, zien sommige mensen dan wel weer niet.

Maar dat heeft niets meer met dit topic te maken.

(plus als wij een WP gaan plaatsen, gaan wij waarschijnlijk niet gelijk 100% van het gas af, geen idee waar we anders SWW vandaan zouden gaan halen)
Ik heb een duo warmtepomp voor CV en SWW. Er zijn ook mensen met een warmtepomp voor de CV en een losse warmtepomp boiler. Er is keus, ook met andere oplossingen.

En het gedoe met Liander is een principe kwestie geworden voor mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 20-09-2018 08:56 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Erwin_83 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:53:
[...]
Ik heb een duo warmtepomp voor CV en SWW. Er zijn ook mensen met een warmtepomp voor de CV en een losse warmtepomp boiler. Er is keus, ook met andere oplossingen.
Doe je hetzelfde als iedereen: je gaat er maar vanuit dat er ruimte is voor een boiler (tenzij jij je SWW verwarmt als je het nodig hebt? Iets wat onze ketel nu wel doet. Dat vreet natuurlijk helemaal stroom). Ik heb wel plaats voor een boiler: buiten de muren van m'n huis (een andere optie zou betekenen dat we onze vriezer weg zouden moeten doen en een meter of 40 buis nodig hebben om het water naar de badkamer te brengen)

Niet elk huis is hetzelfde, er zijn zat huizen waarbij op individuele basis gekeken moet worden wat je kunt doen zonder in de problemen te komen met de financien. En dan kan het best wel eens beter zijn om toch die gasaansluiting te laten zitten voor je SWW.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.