Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:53

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Een heel ander geluid van (Al)Liander:

https://www.alliander.com/nl/node/2383

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-10 18:28
Ik denk niet dat ze die waterstof in de woningen willen hebben en in dat geval is het niet een heel ander geluid maar is de huidige werkwijze verklaarbaar. Want waarom zou je anders iedereen pushen om afsluiting aan te vragen? Omdat het je het transportnet in de toekomst ergens anders voor wilt gebruiken! En het kan natuurlijk niet zo zijn dat Liander, op het moment dat ze het net ergens anders voor willen gebruiken, dat net op eigen kosten aan moet passen...

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 22:23:
Dankjewel @Stefan118. We zijn in deze draad al heel lang in staat om op een behoorlijk fatsoenlijke manier de strijd met onfatsoenlijk en ongegrond gedrag van bepaalde netbeheerders aan te gaan. We delen (veel) van de communicatie met die bepaalde netbeheerders, en dat is van grote meerwaarde.

En we houden specifieke medewerkers van die bepaalde netbeheerders ook netjes buiten beeld.
In het algemeen begrijp ik dat. Maar aangezien die medewerkers (ondertussen kunnen en zeker) zouden moeten weten dat ze dingen beweren die strijdig zijn met de wet- en regelgeving en daarmee consumenten op grote kosten jagen (of zelfs af houden van het opzeggen met de daaruit voortvloeiende kosten) zouden we ze toch echt kunnen zien als lid van een criminele organisatie. En in dat geval is toch echt niet alleen de organisatie strafbaar, want de organisatie bestaat uit haar leden...
waar gaat het hier om? Fraude? Valsheid in geschrifte? In ieder geval met winst-oogmerk.
Van de betreffende medewerkers mag worden verwacht dat ze weten waar ze het over hebben. Toch?
Bewust mensen fout informeren en voor liegen neem ik ze nogal kwalijk. Zeker met deze grote financiŽle consequenties.
quote:
Ivow85 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 20:52:
Naar aanleiding van de discussie die @Stefan118 met Liander voert en mijn eigen discussie met Liander, viel mij op dat opzegging van de ATO niet op de juiste wijze in de systemen van Liander terecht komt. Of in elk geval: dat beweert Liander.
[...]
Hiermee wordt aangegeven dat mijn wens om de opzegging via de energieleverancier door te geven niet op correcte wijze door Liander is ontvangen. Overigens ontkent Liander in de hele discussie niet dat de opzegging op correcte wijze heeft plaatsgevonden.

Interessant is nu om te achterhalen welke mogelijkheden een energieleverancier heeft om het bericht van opzegging door te geven aan Liander. Ik heb hiervoor al een balletje opgegooid bij mijn voormalige energieleverancier door een afschrift te vragen van het bericht wat ze aan Liander hebben gestuurd. Afhankelijk van wat ik toegestuurd krijg, wil ik er ook nog wel een telefoontje aan wagen richting mijn huidige elektra leverancier.
Ik ga er van uit dat als de leverancier niet apart een opzegging naar de netbeheerder stuurt, de systemen alleen zijn ingericht om een verhuizing door te geven, de standaard situatie.

Dus is in principe de energieleverancier aansprakelijk voor het niet juist doorgeven, zeker als je expliciet hebt aangegeven dat je opzegt en ze niet laten weten dat ze jouw opzegging niet correct gaan doorgeven. Dus moet de netbeheerder bij de leverancier verhaal gaan halen aangezien de consument op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat hij de overeenkomst aangaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!
@onetime: als er al sprake zou zijn van strafbaar gedrag (wat niet het geval is), dan zou er helemŠŠl reden zijn om de medewerkers anoniem op te voeren. Je kunt van alles vinden van het gedrag van Liander, maar het gaat m.i. veel te ver om dit gedrag als crimineel weg te zetten. Laten we daar alsjeblieft mee op houden.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 04:11
Aangezien ik na mijn laatste e-mail van 1 juni niks meer heb gehoord, heb ik zojuist Liander maar weer een email gestuurd.
1 om de boel warm te houden en 2 omdat ik er nu van uit ga dat zij accoord zijn gegaan met mijn vorige e-mail.
Echter heb ik nog geen aannemer mogen spreken.
quote:
Hallo mevrouw A,

Op 1 juni 2018 heb ik gereageerd op uw e-mail van 1 juni 2018 waarin u mij vertelde dat de aannemer contact met mij zou gaan opnemen om een afspraak in te plannen.
In uw e-mail had u het ook over kosten.
In mijn e-mail aan u heb ik u uitgelegd dat het wat betreft de kosten niet zo is zoals u dacht.

Geen bericht is goed bericht
Nu heb ik na deze e-mail die ik u stuurde op 1 juni 2018 niks meer mogen vernemen van uw kant. De laatste alinea in die e-mail heb ik afgesloten met de text:
Ik ga er van uit dat u hiermee accoord gaat en dat ik spoedig een e-mail van de aannemer mag ontvangen om de werkzaamheden in te plannen.
In de volksmond is de algemene regel: Geen bericht is goed bericht.
Ik maak dus uit uw stilzwijgen op dat u accoord bent gegaan met de voorwaarden die ik stelde in de vorige e-mail. Helaas heb ik nogsteeds geen bericht van de aannemer mogen ontvangen.

De wet
Ik verwacht nu dat u er voor gaat zorgen dat ik ťťn dezer dagen een e-mail krijg van de aannemer die handeld uit naam van Liander.
Laten we wel zijn, zolang mijn huishouden niet is afgesloten, handelt u in strijd met de wet en bent u strafbaar!
Mag ik zo vrij zijn u een stukje text uit de gaswet voor te leggen?

Artikel 3 Gaswet
Lid 1 Een rechtspersoon die de productie, de aankoop of de levering van gas verricht wordt niet aangewezen als netbeheerder.

Artikel 10b Gaswet
1 Het is de netbeheerder, niet zijnde de netbeheerder van het landelijk gastransportnet, of een rechtspersoon waarin de netbeheerder een deelneming heeft als bedoeld in artikel 24c van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, niet toegestaan goederen of diensten waarmee zij in concurrentie treden te leveren.

Tot slot
Het zou u gesierd hebben als u een bevestiging van mijn e-mail zou hebben gestuurd.
Dan was duidelijk in het dossier opgenomen dat u accoord was gegaan met de e-mail die ik u stuurde op 1 juni jongstleden.
Ik ga er van uit dat doormiddel van deze e-mail de zaak van uw kant weer opgepakt gaat worden en dat u mij op de hoogte houd van de vorderingen.

Ten overvloede wil ik u nogmaals wijzen op het feit dat ik geen opdracht geef om de leidingen en/of meetinrichting te verwijderen.

Met vriendelijke groet,
Hoogachtend,

Stefan118

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• onetime
  • Niet online
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:30:
@onetime: als er al sprake zou zijn van strafbaar gedrag (wat niet het geval is), dan zou er helemŠŠl reden zijn om de medewerkers anoniem op te voeren. Je kunt van alles vinden van het gedrag van Liander, maar het gaat m.i. veel te ver om dit gedrag als crimineel weg te zetten. Laten we daar alsjeblieft mee op houden.
Hoezo geen strafbaar gedrag? zie mijn post. Bewust mensen fout informeren als deskundige met het doel ...

Maar goed jij jouw mening, en ik respecteer al jouw inzet in deze. Hulde.

En als Liander (s medewerkers) hier inderdaad eens mee op willen houden...

edit:
En ik hoop ook dat die Liander medewerkers in gaan zien dat ze fout bezig zijn: tegen wet- en regelgeving in...
edit2:
Het is te bezopen voor woorden dat wij hier dit allemaal moeten doen om dingen volgens de regels in orde te krijgen.
edit3: Al helemaal omdat andere netbeheerders het wŤl goed kunnen doen.

onetime wijzigde deze reactie 07-06-2018 13:17 (18%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stoofie
Liander wil zich volgens een schrijven over de bij ons te plaatsen slimme meter eerst even voorstellen:

Buiten het feit dat die meter er niet in komt verschillen wij van mening over het feit dat we elkaar nog niet zo goed kennen _O- _O- _O-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
We hebben al lange tijd een relatie, maar we kennen elkaar nog niet zo goed.

Wij kennen Liander inmiddels al wel, maar Liander leert ons zo langzaam aan ook steeds beter kennen.

Als ik jou was zou ik die gasmeter weigeren oOo
Lezen Stefan, dat stond er al!

Stefan118 wijzigde deze reactie 08-06-2018 12:09 (8%)
Reden: Leesfout

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 00:27
Wel een nog mooiere stok achter de deur om geen kosten te accepteren voor het verwijderen van de oude meter: Liander is zelf al van plan om dat volledig afgeschreven ding weg te komen halen. Door geen nieuwe meter bij jou op te hangen maar slechts de gasleiding af te doppen en hoofdkraan te verzegelen spaart Liander de nodige kosten uit!

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Op mijn werk een soortgelijke brief ontvangen (niet van Linander) of we midden op een werkdag een paar uur zonder stroom konden. Wij hebben aangegeven dat ze de digitale "verouderde" (2009) meters mogen vervangen maar dat we geen slimme meters willen. De netbeheerder blies vervolgens de hele vervanging af.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Datum: 8 juni 2018
Betreft: Beantwoording vragen over het bericht 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen

Geachte Voorzitter,

Hierbij stuur ik uw Kamer de antwoorden op de vragen van de leden Van Tongeren en Van der Lee (beiden GroenLinks) over het bericht ‘Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’ (ingezonden 18 mei 2018).

1. Bent u bekend met het bericht ‘Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’?

Antwoord
Ja.

2. Welke consequenties verbindt u aan deze bindende uitspraak van de Geschillencommissie Energie?

Antwoord
De Geschillencommissie Energie heeft in deze casus geoordeeld dat door de betreffende netbeheerder onvoldoende aannemelijk gemaakt is dat het volledig weghalen van de aansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om de veiligheid te kunnen waarborgen. Deze uitspraak heeft geen generieke werking.

Over de eventuele gevolgen van deze uitspraak zal ik in overleg met de netbeheerders gaan, zie ook het antwoord op vraag 3.

Dit onderwerp wordt ook besproken bij de tafel Gebouwde Omgeving van het Klimaatakkoord.

3. Deelt u het oordeel van de Geschillencommissie dat verzegeling geen veiligheidsrisico’s oplevert? Zo nee, waarom niet?

Antwoord
De netbeheerder is conform artikel 10 van de Gaswet verantwoordelijk voor de veiligheid van het gastransportnet. De netbeheerders hebben eerder aangegeven dat het zogenaamde verzegelen onvoldoende waarborgen biedt dat de veiligheid op de lange termijn geborgd is.
De Geschillencommissie Energie heeft in dit geval geoordeeld dat naar haar oordeel onvoldoende aannemelijk gemaakt is door de betreffende netbeheerder dat het volledig weghalen van de aansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om deze veiligheid te kunnen waarborgen. Daarmee is het de commissie onvoldoende duidelijk geworden waarom bijvoorbeeld met het volledig drukloos maken van de leidingen het veiligheidsbeleid niet naar behoren kan worden gewaarborgd.

De gezamenlijke regionale netbeheerders zullen naar aanleiding van deze uitspraak kijken naar de noodzaak om de aansluiting te verwijderen en nader bezien of goedkopere oplossingen daadwerkelijk verantwoord zijn. Ik heb de netbeheerders gevraagd mij hierover spoedig te informeren.

4. Deelt u de mening dat door deze uitspraak de urgentie voor warmtenetten en elektrificatie nog hoger wordt en dat de nieuwe Warmtewet nu alweer door de praktijk wordt ingehaald? Zo nee, waarom niet?

6. Deelt u de mening dat de Wet voortgang energietransitie (Wet VET), waarin geen maatregelen zijn opgenomen om de afsluitkosten van gas te verlagen, in dit opzicht nu al achterhaald is? Zo ja, ziet u dit als een gemiste kans? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 4 en 6
Dat de urgentie van warmtenetten en elektrificatie in het bijzonder door deze uitspraak zou toenemen, zie ik niet direct, maar hun urgentie was wat mij betreft al onomstreden.
Ik ben overigens in overleg met net beheerders om de afsluitkosten zo laag mogelijk te houden.

5. Wat zou gezien deze uitspraak op dit moment uw oordeel zijn over de motie Van Tongeren (Kamerstuk 34775 XIII, nr. 76) waarin de regering wordt verzocht er zorg voor te dragen dat personen die op eigen verzoek hun gasaansluiting willen laten afsluiten dit tegen een zo laag mogelijk tarief kunnen doen? Deelt u de mening dat het beter zou zijn geweest pro-actiever beleid ten aanzien hiervan te voeren waardoor de Geschillencommissie Energie hierover geen uitspraken had hoeven te doen?

Antwoord
Zoals de Geschillencommissie ook aangeeft, worden er noodzakelijke kosten veroorzaakt en mogen deze kosten in rekening gebracht worden aan de afnemers. Mijn inzet is dat afnemers geconfronteerd worden met zo laag mogelijke kosten en tarieven, zonder dat de veiligheid in het geding is. Ik begrijp dat huishoudens deze kosten als ontmoedigend ervaren. Om die reden vindt overleg plaats met de netbeheerders om deze afsluitkosten zo laag mogelijk te krijgen. De netbeheerders hebben toegezegd hieraan te gaan werken en met ťťn uitvoeringssystematiek te komen.
Het is echter wel zo dat de kosten voor iedereen lager worden wanneer middels een wijkaanpak een gehele wijk in ťťn keer van het gasnet afgaat.
Zie verder mijn antwoord op de vragen 2 en 3.

Eric Wiebes
Minister van Economische Zaken en Klimaat

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-10 11:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Armen over elkaar en niets doen dus. Is Wiebes heel erg goed in. Het enige wat hier staat is "ik wacht wat de netbeheerders te zeggen hebben en neem dat over".

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:22
quote:
Stoofie schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 11:51:

"En dit willen wij in de toekomst ook blijven doen. Hiervoor moeten we snel handelen."
Zij willen inderdaad gas blijven leveren, maar dat wil jij niet. :P
En daarnaast de tekst over dat ze snel moeten handelen. Waarom moet dat ineens zo snel? ;)

Ik vraag bij mijzelf toch steeds weer af waarom er zo willekeurig meters worden vervangen. Mijn digitale meter van10 jaar oud moest bijvoorbeeld worden vervangen, terwijl andere analoge meters van ruim 40 jaar oud gewoon nog steeds blijven hangen en het schijnbaar niet noodzakelijk is om deze te vervangen. :?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04:08
quote:
Maasluip schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:57:
Armen over elkaar en niets doen dus. Is Wiebes heel erg goed in. Het enige wat hier staat is "ik wacht wat de netbeheerders te zeggen hebben en neem dat over".
Wiebes is VVD. Hij is er niet voor de burger, maar voor het geld. Alles wat de overheid of de grote bedrijven geld kost wordt geen beslissing op genomen, of wordt teruggedraaid. Gaswinning naar 0 is ook niks anders dan afleiding (het is een holle belofte zonder garanties) zodat de versterkingsoperaties nog langer uitgesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-10 12:03
quote:
Onbekend schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:00:
[...]

Hun willen inderdaad gas blijven leveren, maar dat wil jij niet. :P
En daarnaast de tekst over dat ze snel moeten handelen. Waarom moet dat ineens zo snel? ;)

Ik vraag bij mijzelf toch steeds weer af waarom er zo willekeurig meters worden vervangen. Mijn digitale meter van10 jaar oud moest bijvoorbeeld worden vervangen, terwijl andere analoge meters van ruim 40 jaar oud gewoon nog steeds blijven hangen en het schijnbaar niet noodzakelijk is om deze te vervangen. :?
Ahum, hun --> zij

Waarom meters worden vervangen is soms inderdaad onduidelijk, al hebben veel netbeheerders op de nieuwe meters gewoon een vervangingstermijn staan van 10 jaar (of 15 of 20 etc..).

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19-10 10:46

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
[...]

Zij willen inderdaad gas blijven leveren, maar dat wil jij niet. :P
Wiebes en snel? Die twee worden passen niet bij elkaar. Het enige wat Wiebes kan is uitstellen. Ok, dat doet hij het liefst zo snel mogelijk... (dus het past toch wel bij elkaar!)

Kan iemand die antwoorden eens in het Nederlands vertalen? Volgens mij staat er namelijk helemaal niets in...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
vertaling "we laten de netbeheerders bepalen wat de minst onveilige situatie is. We laten ook de netbeheerders zelf bepalen wat de laagste kosten zijn om die situatie te behalen, ook al kost deze 1500 euro. als dit ontmoedigend is, dan gaan we wel weer kijken hoe we dit aantrekkelijk kunnen maken"

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• onetime
  • Niet online
Maar mis ik nu iets of zien de geachte afgevaardigden over het hoofd dat er geen grond voor het in rekening brengen van kosten in de huidige regelgeving is te vinden?
edit: En dat de geschillencommissie alleen kosten-in-rekening-brengen toestaat omdat BramBos dat zelf aanbood?
quote:
[...] Ik vraag bij mijzelf toch steeds weer af waarom er zo willekeurig meters worden vervangen. Mijn digitale meter van10 jaar oud moest bijvoorbeeld worden vervangen, terwijl andere analoge meters van ruim 40 jaar oud gewoon nog steeds blijven hangen en het schijnbaar niet noodzakelijk is om deze te vervangen. :?
Het verschil tussen (Europesche) Duitse degelijkheid en Chinese kwaliteit?

onetime wijzigde deze reactie 11-06-2018 09:40 (72%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
onetime schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:31:
Maar mis ik nu iets of zien de geachte afgevaardigden over het hoofd dat er geen grond voor het in rekening brengen van kosten in de huidige regelgeving is te vinden?
edit: En dat de geschillencommissie alleen kosten-in-rekening-brengen toestaat omdat BramBos dat zelf aanbood?
De geachte afgevaardigden hebben de vragen gesteld voordat ze zich in de zaak hadden verdiept. En Liander plooit de antwoorden van het ministerie zo, dat het uitsluitend over de veiligheids-vraag lijkt te gaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ivow85
Wat is het bij antwoord 3 toch overduidelijk dat Wiebes en zijn ambtenaren niet met alle netbeheerders heeft gesproken over de interpretatie van de uitspraak, maar waarschijnlijk slechts met Liander. En dat deze ambtenaren tevens hebben verzuimd om contact op te nemen met Staatstoezicht op de Mijnen, de ambtelijke instantie die het beleid van de netbeheerders met controleren.

Wiebes schrijft:
quote:
De netbeheerders hebben eerder aangegeven dat het zogenaamde verzegelen onvoldoende waarborgen biedt dat de veiligheid op de lange termijn geborgd is.
Die beweringen van Wiebes staat haaks op het beleid van enkele netbeheerders die (al dan niet tegen een kleine vergoeding) voor onbepaalde tijd de aansluiting verzegelen. Ook strookt deze uitspraak van Wiebes niet met de mening van Staatstoezicht op de Mijnen (SodM). Toen dit onderwerp begin dit jaar in Kassa aan bod kwam, is aan SodM gevraagd of vanuit veiligheidsoogpunt bezwaren zijn tegen het langdurig verzegelen van aansluitingen. Het antwoord was duidelijk dat het verzegelen van gasaansluitingen gťťn onacceptabele veiligheidsrisico's met zich meebrengt.

Dit vraagt duidelijk om een vervolg...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ivow85
quote:
Bram-Bos schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:04:
[...]

De geachte afgevaardigden hebben de vragen gesteld voordat ze zich in de zaak hadden verdiept. En Liander plooit de antwoorden van het ministerie zo, dat het uitsluitend over de veiligheids-vraag lijkt te gaan.
Maar als die veiligheidsrisico's zo onacceptabel hoog zijn voor een verzegelde aansluiting in jouw woning, dan zijn de risico's bij jouw buurman die zijn aansluiting gewoon nog in gebruik heeft net zo onacceptabel hoog.

Immers: zelfde gasdruk, zelfde materialen en doorgaans dezelfde ouderdom van de materialen. De kans dat daar iets mis gaat is niet groter of kleiner dan bij een binnenshuis verzegelde aansluitleiding.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Ivow85: Ambtenaren hebben waarschijnlijk contact gehad met Netbeheer Nederland, maar dat is de buikspreekpop van Liander, zoals we weten. Lichtpuntje is wel, dat in de beantwoording vorig jaar van de vragen van Van Velthoven de minister deze opvattingen nog 'zelf' debiteerde, en ze nu in de mond van de netbeheerders legt. Ministerie neemt dus wel enige afstand...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefan118
Helaas is het natuurlijk wel zo dat hoe meer afstand de minister neemt, hoe makkelijker het word voor Liander.
Zolang er niemand ingrijpt en letterlijk het in handen van de netbeheerders legt van doe maar wat jullie goed dunkt worden de kosten alleen maar hoger.
Beetje zoals de hoogte van de verkeersboetes. Hoe hoger ze worden hoe veiliger het is op straat. Dus liefst nog wat 10tjes overal bovenop.
Maar ik wil niet offtopic gaan over verkeersboetes dus daar ga ik verder niet op reageren.

Verder heb ik trouwens nog steeds geen reactie op mijn e-mail aan Liander van 1 juni en de herinnerings e-mail van 7 juni.
Volgens mij is mevrouw A. A. op vakantie, ontslagen, of onze innige e-mail relatie is eenzijdig beeindigd.
Dat kan natuurlijk niet hŤ.
Als men een relatie verbreekt kan dat niet eenzijdig dus ik ben nu de vervelende ex partner, en blijf haar lastig vallen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05:54

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

het eenzijdig opzeggen van de email relatie kan natuurlijk alleen door het verwijderen van het email account of het plaatsen van een digitaal slotje erop.

Wellicht komt je antwoord pas in september als de nieuwe lichting stagiaires komt. De huidige stagiaires zijn toe aan vakantie.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 11-06-2018 11:36 (29%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Zoals de Geschillencommissie ook aangeeft, worden er noodzakelijke kosten veroorzaakt en mogen deze kosten in rekening gebracht worden aan de afnemers. "

En wat als je geen afnemer bent? Ik bedoel, na verhuizen alleen contract voor elektra getekend en niet voor gas, dan ben je geen afnemer maar je moet dan wel ineens wel betalen voor iets waarvoor je (op dat adres) nooit een contract voor hebt gehad?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Raven: Negeer die antwoorden als instructie. Allemaal tweede en derde hands. Zie Route E alhier voor jouw situatie.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18-10 16:06
Hoop vanaf begin augustus 2018 geen gas meer te gebruiken. Ik denk dat ik zelf niks doe, gewoon 12 maanden vastrecht voor het volle pond betaal en daarna het lagere cap-tar van gebruik tot 500 kuub ga betalen (moet ik uiteraard wel zelf achteraan). Voordeel is dat ik rustig kan afwachten en kijken wat er dit jaar gebeurt. Ik wil niet hebben dat ze gaan zeuren over het afsluiten of verwijderen van de meter. Kost me 18 euro per maand in het eerste jaar, 13 euro per maand in het jaar erop (verbruik zat nu op 600 kuub, betalingen lopen van november tot november bij mij. gemiddelde over 2018 en 2019 is dus 300 kuub per jaar, ergo lager tarief per 1-10-2019)

Hoe kijken jullie tegen deze route aan ?

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Lardman: Mooi dat je van het gas af gaat! Je route is geen route, maar gewoon uitstel. Niemand weet welke kant het opgaat met het afsluitbeleid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
@Bram-Bos Daarom wacht ik inderdaad even af en koop voor 18 euro per maand een hoop mentale rust, terwijl ik laf de kat uit de boom kijk. 2 punten voor mij om mee te nemen:
1: Power to gas/ syngas/ biogas heeft de potentie om interessant te kunnen worden over een paar jaar
2: Mocht ik over een paar jaar verhuizen en de volgende bewoner wil gas dan is het fijn dat dat kan.

Tuurlijk, tegen de efficiency van een warmtepomp kan geen cv ketel op, maar bij gebrek aan glazen bol denk ik dat ik het maar even rustig aan ga doen. Morgen komt Liander 3x25 plaatsen, de bal is aan het rollen :D

1710+570+1425+1380+880+1280Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Is een slotje dan niet voordeliger? En dan na een jaar verder zien? Anders wordt je een slapende Liander klant en daar maak je ze vast wel gelukkig mee.

Hoe ga je nu verwarmen als je gasloos gaat ?

Liander is vooral blaffen (bluffen) en niet bijten.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 12-06-2018 11:13 (11%)

quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:11:
Meestal wel, maar hoe is het inmiddels met @aap009 en @Gert-Jan1988?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Gert-Jan1988
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-10 21:56
Tja, erg stil sinds hun laatste brief, misschien zijn alle gerechtsdeurwaarders erg druk momenteel :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
De discussie die de Liander jurist met mij wil voeren over de kosten die voor rekening van Liander zijn, is ook nog niet gestart...

Verwijdering via mijn route is dus vooralsnog geheel gratis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Zou een rechter Liander nog wel serieus nemen als er een zaak van komt en Liander doet overal zo lang over.

Voor alsnog is het bij mij ook stil aan de Liander kant. Het veiligheids aspect en inkomstenderving kunnen ze wel vergeten nu als ze overal zoveel tijd voor (kunnen) nemen.

Dus tot op heden kost het mij af en toe wat tijd om de lachwekkende en foutieve brieven van Liander te beantwoorden. En voor gas ben ik nu kostenloos vanaf 1 december 2017. (Zelf alles opgezegd en overgestapt naar een andere leverancier)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• aap009
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 19-10 22:09
quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:36:
[...]

Meestal wel, maar hoe is het inmiddels met @aap009 en @Gert-Jan1988?
Ik zou binnen 10 werkdagen een reactie krijgen van Liander. Vandaag is de 11de werkdag dus ik ga maar weer eens een mail sturen...

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Tel je wel met 3 werkdagen per week ? ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
I've got mail!

Ik heb antwoord op de e-mail die ik 1 juni gestuurd heb. Ik gaf daarin aan dat in de standaard brieven wat fouten zaten, ze mij niet met de kosten moesten opzadelen, en dat ik accoord ga met een afspraak maken met de aannemer.
Ook gaf ik in die brief aan dat liander de leiding en of meter terug moest plaatsen als ik de huur op zou zeggen omdat ze die ook op eigen initiatief gingen verwijderen.

Hier heb ik nu antwoord op.
quote:
Geachte heer Stefan118,

Op vrijdag 1 juni heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat er nog een aantal onjuistheden in onze e-mail staan. De brieven die u ontvangen heeft bevatten onjuiste informatie. Daarnaast geeft u aan dat afsluiten een plicht is en dat de kosten daarom niet voor u zijn. U verwijst ook naar de uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 16 april 2018. Verder geeft u aan dat u uw huurappartement bij de beŽindiging van de huur in originele staat moet opleveren. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Fout in standaard brief
Ik vind het vervelend om te lezen dat er nog een fout zit in de brieven die u van ons ontvangen heeft. Als uw gasaansluiting wordt afgesloten en u heeft een elektriciteitsaansluiting dan kunt u uiteraard gebruik blijven maken van internet en (mobiele)apparaten. Inmiddels zijn deze brieven aangepast.

Stuurt u ons een verklaring van de eigenaar van de woning?
Voordat wij verder ingaan op de situatie rondom het verwijderen van uw gasaansluiting verzoek ik u vriendelijk om een verklaring van de eigenaar van de woning aan ons op te sturen. Het is belangrijk dat uit de verklaring blijkt of de eigenaar van de woning wel of niet instemt met de verwijdering van de gasaansluiting. U kunt deze verklaring per e-mail aan mij sturen. Als u liever hebt dat wij de verklaring opvragen, wilt u dan de contactgegevens van uw verhuurder aan ons doorgeven.

Tot slot
Heeft u nog vragen over deze e-mail? U kunt mij bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
A. A.
Medewerker Klant & Markt
Oftewel, die verklaring regel ik zelf wel.
Ik heb geen zin om op het tempo van Liander te wachten.
Verder wordt er niet veel nuttigs verteld in deze e-mail.
Alleen dat het belangrijk is voor Liander om te weten of de woningbouw accoord gaat met verwijdering.
Beetje raar hoor.
Als wij niet accoord gaan krijg je ruzie met Liander, en zoals ze nu reageren is het zo dat als de woningbouw het niet goed vind dat Liander zegt: oke..... dan niet....

To be continued.

Stefan118 wijzigde deze reactie 13-06-2018 14:55 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Interessant @Stefan118. Mogelijk dat Liander toch een speciale aanpak heeft voor huursituaties?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Stefan118 alleen oppassen dat je verhuurder geen ja zegt, en de volledige prijs van Liander aan jou gaat doorberekenen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:39

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Ik zie risico-mijdend gedrag, geen verrassing :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:01:
@Stefan118 alleen oppassen dat je verhuurder geen ja zegt, en de volledige prijs van Liander aan jou gaat doorberekenen...
Inmiddels de woningbouw gebeld en gemaild.
quote:
Hallo Woningbouw,
Zoals daarnet telefonisch afgesproken stuur ik u de email die ik van Liander kreeg even door zodat u kunt antwoorden.

Het gaat er over dat ik gasloos woon en Liander de meter en of leiding wil verwijderen. Dit doen ze op eigen initiatief daar ik geen opdracht geef.
Het enige wat ik wil is van mijn vaste lasten voor gas af. Liander vind dan echter dat alles weg moet.
Mijn reactie aan Liander was dan ook dat aangezien dat zij op eigen initiatief de leiding en/of meters weghalen, dat zij ook de plicht hebben deze op hun kosten terug te plaatsen als ik de huur op zeg. Ik moet de woning namelijk in oorspronkelijke staat achterlaten en aangezien ik geen opdracht tot verwijdering gegeven heb ga ik dat niet te betalen omdat zij dat uit zichzelf verwijderen willen.

Bijgevoegd is de email van Liander.

Graag zie ik de verklaring van u zo spoedig mogelijk tegemoed komen.

M.V.G.
Stefan118
Mijn adres

Acties:
  • +4Henk 'm!

• aap009
quote:
aap009 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:27:
[...]

Ik zou binnen 10 werkdagen een reactie krijgen van Liander. Vandaag is de 11de werkdag dus ik ga maar weer eens een mail sturen...
Ik ben net gebeld door Liander naar aanleiding van mijn herinneringsmail. Ze zijn de 'schadevergoeding' aan het uitzoeken en hebben daarvoor het dossier van het incassobureau nodig. Daardoor duurt het langer dan 10 werkdagen. De vordering tot betaling van de schadevergoeding is ook uitgesteld, dus ik hoef voorlopig nog geen dagvaarding van het incassobureau te verwachten.

Acties:
  • +4Henk 'm!
@aap009: Dat is toch te zot voor woorden? Eerst een incassobureau op je dak sturen, en vervolgens het dossier nodig hebben van datzelfde incassobureau om nog eens te bedenken waarvoor ze dat incassobureau ook alweer op jouw dak hebben gestuurd...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
quote:
aap009 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Ik ben net gebeld door Liander naar aanleiding van mijn herinneringsmail. Ze zijn de 'schadevergoeding' aan het uitzoeken en hebben daarvoor het dossier van het incassobureau nodig. Daardoor duurt het langer dan 10 werkdagen. De vordering tot betaling van de schadevergoeding is ook uitgesteld, dus ik hoef voorlopig nog geen dagvaarding van het incassobureau te verwachten.
Noteer 13 juni 2021 even in je agenda als volgende contactdata vanuit Liander.
Het duurt langer dan 10 dagen. Dat is een erg rekbaar begrip.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
aap009 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Als je slim bent bevestig je dit gesprek even aan Liander en het ic buro, om te voorkomen dat ze later niets meer van het gesprek weten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het lijkt erop dat vrouw A.A dit hoofdpijndossier mag / moet behandelen. Ik had eerst contact met een andere dame over wat zaken, maar werd gemaild door A.A. of dat ze me kon bellen, ze wilde nog wat meer details. Ik heb geantwoord dat ik liever per mail communiceer, ook op aanraden van mijn juridisch adviseur. Sindsdien niets meer van haar vernomen.

Ik krijg nu net een verzoek van haar om mijn NAW gegevens door te geven.

Mijn Antwoord:

Goedemiddag,

Mijn NAW gegevens zijn in dit geval niet relevant. Voor alle klanten van Liander gelden dezelfde regels lijkt mij, dat heeft niets van doen met mijn NAW gegevens.
Graag krijg ik dus antwoord op mijn vraag.

sideriusj wijzigde deze reactie 13-06-2018 17:48 (33%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
Om toch eens dieper te graven naar hoe een en ander in zijn werk gaat, heb ik mijn voormalige gasleverancier gevraagd om een afschrift van de opzegging van de ATO op mijn adres zoals die is ingediend bij Liander.
quote:
Beste heer Ivow85,

Graag reageer ik op uw e-mail van 4 juni 2018 waarin u vraagt naar een afschrift van het bericht naar de netbeheerder betreffende de beŽindigding van uw gascontract per 2 november 2017.

Einde gascontract

Ik zie dat u 2 oktober 2017 ons heeft gemaild om uw gaslevering op te zeggen, omdat u geen gebruik meer ging maken van gas. We hebben u gebeld op 3 oktober 2017 naar aanleiding van uw e-mail en u het afmeldproces uitgelegd en aangegeven dat u na drie werkdagen zelf een afspraak moest maken met Liander voor het verzegelen of afsluiten van uw gasaansluiting. U gaf aan in het telefoongesprek dat u het niet nodig achtte zelf contact op te nemen met Liander voor het maken van de afsluitafspraak en u gaf aan een bericht van Liander af te wachten. Naar aanleiding van uw afmelding voor de levering van gas wordt er automatisch vanuit het systeem een bericht gestuurd aan de netbeheerder. Er is geen afschrift van mogelijk. Ik kan u bevestigen dat uw gascontract per 2 november 2017 is beŽindigd. Dit kunt u ook zien op de eindnota.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geÔnformeerd en wens u een prettige dag toe.

Heeft u nog andere vragen?

Weet u dat u ons ook kunt WhatsAppen? Super simpel en heel snel. Voeg eerst het nummer van Eneco toe aan uw contacten, 06 - 1322 0600 en open daarna WhatsApp. U kunt direct uw vraag stellen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice
Mijn reactie hierop:
quote:
Geachte mevrouw klantenservice medewerker,

Inderdaad heb ik op 2 oktober u een e-mail gestuurd naar aanleiding van eerdere communicatie, om mijn aansluit en transportovereenkomst (hierna: ATO) die ik met de netbeheerder had op correcte wijze te kunnen beŽindigen. Kennelijk is binnen uw organisatie de juiste werkwijze binnen het reeds sinds 2013 verplicht gestelde "leveranciersmodel" niet bekend. Daarom heb ik u op 2 oktober in mijn e-mail gewezen op de relevante artikelen uit de ATO en bijbehorende algemene voorwaarden, welke door elke netbeheerder in Nederland gehanteerd worden. Deze documenten schrijven voor dat opzegging van de ATO geschied door bij de energieleverancier het verzoek tot opzegging in te dienen. Hieraan ik met mijn e-mail van 2 oktober 2017 (en de daaraan reeds voorafgaande communicatie) voldaan. De contractant hoeft hierbij verder geen rechtstreeks contact op te nemen met de netbeheerder, ondanks uw mededelingen hiertoe.

Wanneer mijn leveringscontract voor gas beŽindigd is, is inderdaad duidelijk. Echter over het beŽindigen van mijn ATO met de netbeheerder bestaat nu discussie, ondanks het mijns inziens zeer duidelijke bericht wat ik u op 2 oktober heb gestuurd. Daarom verlang ik simpelweg dat u kunt tonen dat u in oktober 2017 tijdig bij de netbeheerder heeft aangegeven dat de ATO voor de gasaansluiting op mijn adres beŽindigd diende te worden. Uit het bericht wat u mij nu gestuurd heeft, blijkt slechts dat u op correcte wijze de leveringsovereenkomst hebt beŽindigd en de netbeheerder een automatisch bericht voor "einde levering"gestuurd heeft, maar niet dat u de netbeheerder op de hoogte heeft gesteld van mijn wens tot het beŽindigen van de ATO.

Gezien de lopende discussie verneem ik graag spoedig uw reactie.

Ivow85
En de reactie die ik vandaag ontving:
quote:
Beste heer Ivow,

Graag geef ik u het transactie ID nummer van het opzegbericht naar de netbeheerder toe: 1030245205. Dit nummer kunt u doorgeven aan uw netbeheerder zodat zij het kunnen opzoeken in hun systeem.

Opzegbericht

De werkwijze is dat de klant doorgeeft aan de leverancier dat er geen gebruik meer gemaakt gaat worden van een energieproduct en daarop stuurt de leverancier een bericht naar de netbeheerder toe voor afmelding. U heeft bij ons de opzegging gedaan en wij hebben het bericht naar de netbeheerder gestuurd.

Afsluitafspraak
De klant is daarna verantwoordelijk voor het maken van een afspraak bij de netbeheerder om de aansluiting te laten verzegelen of afsluiten. Dit staat niet vermeld in de ATO. Wij hebben geen contact verder met de netbeheerder. We maken geen afsluitafspraken bij de netbeheerder voor klanten omdat we natuurlijk ook niet de agenda weten van de monteurs van de netbeheerder en de agenda van de klant. Mijn collega heeft duidelijk vermeld in haar e-mail van 2 oktober 2017 van 14.29 uur en in het telefoongesprek van 3 oktober 2017 van 13.09 uur dat u verantwoordelijk bent voor het maken van de afsluitafspraak met de netbeheerder.

U heeft per e-mail op 2 oktober 2017 en telefonisch op 3 oktober 2017 aangegeven geen afspraak te willen maken met de netbeheerder, daarom kunnen we u niet verder helpen. Uiteraard hoop ik wel voor u dat u er samen met de netbeheerder uitkomt.

Met vriendelijke
groet,

Medewerker Klantenservice
Ondanks diverse verwijzingen mijnerzijds naar de ATO, bijbehorende voorwaarden en het wettelijk verplichte leveranciersmodel, doet mijn energieleverancier alsof ik een rechtstreekse relatie met Liander heb/heb gehad. 8)7 8)7
Zou dit bij meerdere energieleveranciers zo zijn?

Overigens heeft Liander ondanks de gebrekkige communicatie van de energieleverancier nooit mijn opzegging van de ATO betwist, dus bovenstaande verandert in mijn geval niets aan de discussie met Liander. Maar in het geval Liander ooit besluit om bij opzeggingen van de ATO pro-actief te handelen, is het natuurlijk wel van belang dat energiebedrijven het leveranciersmodel op de juiste wijze toepassen. En dus dat de energieleveranciers bij opzegging door de consument:
- Minimaal 10 dagen voor de gewenste einddatum van de ATO de netbeheerder inlichten
- De consument juist informeren en bij de redenen voor opzegging een vakje "ik gebruik helemaal geen gas meer" aanmaken.
- Wanneer de klant aangeeft geen gebruik meer te willen maken van gaslevering dit bericht als zodanig doorgeeft aan de netbeheerder, zodat de netbeheerder binnen de opzegtermijn de 'noodzakelijke handelingen' kan uitvoeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Ivow85: goed dat je hier in bent gedoken. Het bevestigt voor mij vooral dat die hele ATO in het proces tussen leverancier en netbeheerder geen enkele rol speelt. Waarschijnlijk staat het niet eens in de documenten die dat leveranciersmodel regelen. Ik ben het in ieder geval nooit tegengekomen. Mijn interpretatie: die ATO is ooit bedacht als juridische constructie om de netbeheerders ook Algemene Voorwaarden te kunnen laten voeren, maar niemand heeft zich daarbij echt gerealiseerd dat dat dus ook een aparte overeenkomst is die je (apart) kunt opzeggen. Ik denk dat ze daar nu wel van balen...

• Stefan118
quote:
sideriusj schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:17:
Het lijkt erop dat vrouw A.A dit hoofdpijndossier mag / moet behandelen. Ik had eerst contact met een andere dame over wat zaken, maar werd gemaild door A.A. of dat ze me kon bellen, ze wilde nog wat meer details. Ik heb geantwoord dat ik liever per mail communiceer, ook op aanraden van mijn juridisch adviseur. Sindsdien niets meer van haar vernomen.

Ze leest mee, ik krijg nu net een verzoek van haar om mijn NAW gegevens door te geven.

Mijn Antwoord:

Goedemiddag,

Mijn NAW gegevens zijn in dit geval niet relevant. Voor alle klanten van Liander gelden dezelfde regels lijkt mij, dat heeft niets van doen met mijn NAW gegevens.
Ik heb even gezocht waarover het ging.
Inmiddels 6 pagina's terug vond ik dit bericht van jou...
Het gaat hard hier.
Is het een idee om bij dit soort berichten iets of wat een korte samenvatting van wat vooraf ging toe te voegen?
quote:
Na aandringen weer reactie van Liander op een e-mail:

""Op 24 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat wij het in onze e-mail hebben over een klant die een opdracht geeft voor verwijdering. U vraagt hoe het zit als u geen opdracht geeft voor verwijdering. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen vijf werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.""

Dus in dit geval 5 werkdagen ipv van 3.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het ging hierover:

Op 24 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u wat het proces is als u geen opdracht geeft voor verwijdering. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Om uw vraag te beantwoorden heb ik meer informatie nodig. Daarom wil ik uw e-mail telefonisch met u bespreken. Op welk telefoonnummer en welke tijdstip(pen) kan ik u het beste bereiken? U kunt dit doorgeven door deze e-mail te beantwoorden. Let op: wij bellen u met een anoniem nummer

Antwoord van mij:

Door mijn werk ben ik slecht telefonisch bereikbaar. Ik kan de informatie schriftelijk doorgeven. Op advies van mijn juridisch adviseur wil ik het contact over deze vraag schriftelijk houden, ivm met eventuele toekomstige zaken bij de Geschillencommissie Energie.

Maar op zich lijkt mij de vraag niet zo moeilijk te beantwoorden, Liander heeft toch een procedure in dergelijke zaken ??

Liander:

Op zowel 6 als 11 juni heeft u ons een e-mail gestuurd. In uw e-mail van 6 juni geeft u aan dat u slecht telefonisch bereikbaar bent en op advies van uw juridisch adviseur het contact over uw vragen schriftelijk wilt houden. In uw e-mail van 11 juni stelt u meerdere vragen omtrent het afsluiten van gas. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Wij ontvangen al een geruime tijd vragen van u omtrent het afsluiten en verwijderen van gas. Wij willen u graag voorzien van de juiste informatie. Om uw vragen goed te kunnen beantwoorden verzoek ik u vriendelijk om uw NAW-gegevens door te geven. Op deze manier kunnen wij u concrete informatie geven. U kunt deze per e-mail aan mij toesturen.

Antwoord van mij:

sideriusj wijzigde deze reactie 13-06-2018 17:57 (81%)

Acties:
  • +6Henk 'm!
Inmiddels zal de angst bij Liander hebben postgevat dat elke schriftelijke scheet van hen op dit forum terecht komt. En terecht :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Ivow85
@Bram-Bos het lijkt er inderdaad op dat de ATO er gewoon maar in geramd is toen de energiemarkt werd vrijgegeven en netbeheerders en leveranciers niet meer ťťn bedrijf mochten zijn.

Leverancier levert, dus heeft algemene voorwaarden. Maar de netbeheerder is eigenaar van de spullen bij jou in de meterkast. Dus daarover moest ook iets op papier. En geen haan die er verder naar kraait. Want men sluit een energiecontract af bij een leverancier en die leverancier regelt de boel met de netbeheerder.

Wil je wat wijzigen aan je aansluiting? Verplaatsen, verzwaren, weg laten halen? Kan allemaal. Als je daarvoor je leverancier belt wordt je naar je netbeheerder verwezen en die verwijst vervolgens naar mijnaansluiting.nl. Tot zo ver gaat alles goed en volgens de regels.

Maar als je gewoon puur en alleen de overeenkomst wil opzeggen weet geen van de partijen correct om te gaan met wat er in de algemene voorwaarden staat. Zelfs als je herhaaldelijk wijst op de juiste regels, wordt je nog bestookt door allerlei regels die energieleverancier en netbeheerder zelf verzonnen hebben. Zowel leverancier als netbeheerder handelen in strijd met de voorwaarden die in overeenstemming met de ACM zijn vastgelegd.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefan118
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:02:
Inmiddels zal de angst bij Liander hebben postgevat dat elke schriftelijke scheet van hen op dit forum terecht komt. En terecht :)
Hahahahaha

Dit is ook de enige manier waarop het voor toekomstige gaslozen duidelijk wordt hoe ze de communicatie met Liander moeten voeren en wat voor antwoorden ze kunnen verwachten.

En misschien nog belangrijker, dat toekomstige gaslozen niet afgetroeft gaan worden of hoeven te worden door de "machthebbenden".

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het lijkt erop dat dit scenario (gasloos wonen) nooit bedacht is. Gasloos ??? wie kan er zonder gas. Wat mijzelf betreft, ik had dit een paar jaar geleden ook niet bedacht. Met het plaatsen van een nieuwe keuken, waren we wel op inductie overgegaan, maar meer om het gemak. Daarna verstookten we steeds minder gas, de laatste 2 jaar minder dan 500 kuub. En toen kwam vanuit Den Haag het verhaal, we moeten van het gas af, de gaskraan gaat dicht. Dit heeft voor ons het proces in een stroomversnelling gebracht. Dat de systemen hier niet op ingericht zijn, hadden ze eerder moeten bedenken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
quote:
Stefan118 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:41:
[...] Weet je wat het leuke is aan het betalen van die 250 euro aan het incassobureau?
Dat je dan nogsteeds niet afgesloten bent. Krijg je dan een half jaar later weer een brief van het incassobureau? Want je betaalt dan nogsteeds niet voor de aansluiting. Das een mooie melkkoe!
En misschien kunnen ze dan argumenteren dat je weer een contract met ze hebt, terwijl je dat nu niet hebt. Pas op!
Dat zou je dan oa via dwaling kunnen aanvechten, door valse e/o onvolledige voorlichting.
quote:
Stefan118 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:41:
Nou ik zat er dus gewoon eens over na te denken, maar stel dat @aap009 die 250 euro zou overmaken aan het incassobureau, dat wil niet zeggen dat er ineens een slotje op zn meter zit, of dat de leiding weggehaald word.
Het is een beetje raar dat hij een vordering krijgt van 250 euro en vervolgens voor de 8ste moet reageren wat hij wil.
Volgens onderstaande quote moet hij 250 euro betalen maar aan de andere kant mag hij kiezen wat hij wil.
[...]
En oppassen dat je niet een nieuwe overeenkomst aangaat en alsnog moet betalen. (dwaling...)
quote:
_JGC_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:02:
Hij moet 250 euro betalen als schadevergoeding voor het niet hebben van een contract voor 2 jaar, vervolgens mag ie kiezen voor aanmelden bij een energieleverancier, 250 euro voor een slot of 600 euro voor het verwijderen van de leiding.

Ik zou zeggen: er is geen overeenkomst, is er nooit geweest, ik betaal niks, als je wilt slopen: be my guest.
En als er een overeenkomst was, is die opgezegd tegelijk met het contract met de leverancier...
Als je nu niet oppast, heb je nu opeens wel een overeenkomst...
Wel zou je je dan moeten kunnen beroepen op dwaling, en alles terug kunnen draaien, gezien de acties van Liander moet je dan via de rechtbank...
quote:
Ivow85 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:07:
Er zijn twee zeer belangrijke vragen:

1: hoe kan er een vordering ontstaan terwijl er geen overeenkomst gesloten is tussen aap009 en de netbeheerder?

2: hoe kan de consument verantwoordelijk worden gehouden voor het feit dat de netbeheerder haar wettelijke plichten uit artikel 10 van de gaswet niet nakomt en ook niet een serieus initiatief heeft genomen om dit na te komen? 1X onaangekondigd iemand langs sturen is geen serieuze poging, want ergens in de gaswet of gascodes staat dat de netbeheerder voor werkzaamheden binnenshuis minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak moet maken.
1. NIET
2. NIET...
tenzij je misleid wordt tot het aangaan van een contract...
en die 5 dagen staat in de algemene voorwaarden.
quote:
_JGC_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 00:14:
@Ivow85 Dat kan niet, maar Liander vindt van wel.

De hele werkwijze van Liander is door en door rot. Voldoet niet aan de wet, ze verzinnen allerlei bullshit om de klant af te bluffen. Een deel betaalt wel omdat ze bang zijn voor nog meer kosten, dan heeft Liander z'n zin. Aangezien aap009 zelf jurist is vermoed ik dat ze nu de verkeerde persoon te pakken hebben.
Omdat Liander zijn slaven klanten verkeerd voorlicht, zou iedereen die wel betaald heeft een claim in moeten dienen, zich beroepen op dwaling, en het betaalde terug eisen. Desnoods via de rechter.
IANAL maar gevoelsmatig zou het zo moeten zijn. @aap009 Enig idee hoe de kansen liggen?
quote:
Stoofie schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:08:
Tja, wat mij betreft is een opzegging van de ATO een opzegging van de ATO.
Er wordt bij elk nieuw contract, dus ook bij overstappen, een nieuwe ATO afgesloten.
Dientengevolge wordt hij ook elke keer weer opgezegd als je je contract beŽindigd, hoe dat vervolgens met Liander gecommuniceerd wordt is niet mijn/ons probleem.
En als het uithuisbericht niet het goede bericht is is dat ook niet mijn/ons probleem, dat zoeken ze maar lekker zelf uit.
Ze zoeken zelf maar een correcte manier om een en ander af te handelen, ze hebben dit systeem zelf zo opgetuigd...
De tekst die ik heb gezien heeft het over: ~"Er wordt indien nodig een ATO afgesloten"~
Maar daarbij houden ze er dan geen rekening mee dat het feitelijk moet verlopen zoals jij beschrijft.
Andere persoon, zelfde adres, of zelfde persoon ander adres, de ATO heeft betrekking op een ander adres of andere persoon en er moet dus een ATO worden opgezegt en misschien een nieuwe afgesloten.
Bij pure opzegging is het duidelijk.
Alleen bij overstap van leverancier zou de bestaande ATO van kracht kunnen blijven, maar dat doet er niet toe.
quote:
Ivow85 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:12:
Natuurlijk is het een probleem voor de netbeheerders en energieleveranciers wanneer de communicatie niet op orde is, maar het kan wel een verklaring zijn waarom Liander nooit in actie komt binnen de opzegtermijn, ondanks dat hetgeen in ze volgens de algemene voorwaarden verplicht zijn.
@Liander stuur toch gewoon standaard een brief* bij een mutatie; dan kunnen jullie alles netjes volgens de regels doen zonder foute aannames en de consequenties daarvan op de klanten af te wentelen.

* L.S. heeft u ons nog nodig op dit adres of wilt u geen gebruik meer maken van het gas/elec-net?
En dan wel graag volgens de regels. Dus ook gewoon de optie om alleen de ATO op te zeggen.
quote:
Stefan118 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:48:
[...] De ATO is hoe dan ook opgezegd.
Of je verhuisd bent of niet, er is op dat adres geen contract meer en dus stuurt Liander een standaard brief aan de (nieuwe) bewoner.
Dat suggereert gelijk al dat er geen nieuwe bewoner hoeft te wonen op dat adres daar het woord "nieuwe" tussen haakjes staat.

Verder staat er in die zelfde mail dat ze komen afsluiten als er geen contract genomen word door de (nieuwe) bewoner.

Het maakt totaal niet uit of je verhuisd bent of niet.
Dat is inderdaad het gevolg van de wettelijke plicht om een contract op te kunnen zeggen op dezelfde manier als dat je het aan gaat. Je weet over het algemeen niet van een ATO omdat die impliciet aan je energie-contract is, en dus net zo goed tegelijk met het contract wordt beŽindigd. Vandaar dat ieder contract-einde ook een opzegging van de ATO is en een nieuw contract een nieuwe ATO opleverd.
quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 05:37:
Die brief is dus al een bevestiging dat er geen contract en dus geen ATO is.
Goed punt! zie ook hier boven het stukje over ATO begin en eind impliciet aan contract.
quote:
[...] Zij willen inderdaad gas blijven leveren, maar dat wil jij niet. :P

Zouden ze inzien dat ze fout zitten en snel nog wat mensen willen misverleiden tot een opdracht?
Het verschil tussen ouderwetse mechanische kwaliteit en moderne weggooi rotzooi
quote:
Fr33z schreef op zondag 10 juni 2018 @ 22:45:
[...] Waarom meters worden vervangen is soms inderdaad onduidelijk, al hebben veel netbeheerders op de nieuwe meters gewoon een vervangingstermijn staan van 10 jaar (of 15 of 20 etc..).
Dat zal vaak de levensduur van de ingebouwde (Lithium) batterij zijn. Zeker bij gasmeters.
Of de verwachtte levensduur van de gebruikte elco's...
quote:
onetime schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:31:
[...] dat er geen grond voor het in rekening brengen van kosten in de huidige regelgeving is te vinden?
edit: En dat de geschillencommissie alleen kosten-in-rekening-brengen toestaat omdat BramBos dat zelf aanbood?[...]
Nog even onderstrepen, hij heeft er zelfs een voorstel voor gedaan, maar dat was Liander niet genoeg...
quote:
onetime schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 10:17:
[...] Dus is in principe de energieleverancier aansprakelijk voor het niet juist doorgeven, zeker als je expliciet hebt aangegeven dat je opzegt en ze niet laten weten dat ze jouw opzegging niet correct gaan doorgeven. Dus moet de netbeheerder bij de leverancier verhaal gaan halen aangezien de consument op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat hij de overeenkomst aangaat.
quote:
Ivow85 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:18:
Om toch eens dieper te graven naar hoe een en ander in zijn werk gaat, heb ik mijn voormalige gasleverancier gevraagd om een afschrift van de opzegging van de ATO op mijn adres zoals die is ingediend bij Liander.
[...]
Mijn reactie hierop:
[...]
En de reactie die ik vandaag ontving:
[...]
Ondanks diverse verwijzingen mijnerzijds naar de ATO, bijbehorende voorwaarden en het wettelijk verplichte leveranciersmodel, doet mijn energieleverancier alsof ik een rechtstreekse relatie met Liander heb/heb gehad. 8)7 8)7
Zou dit bij meerdere energieleveranciers zo zijn?

Overigens heeft Liander ondanks de gebrekkige communicatie van de energieleverancier nooit mijn opzegging van de ATO betwist, dus bovenstaande verandert in mijn geval niets aan de discussie met Liander. Maar in het geval Liander ooit besluit om bij opzeggingen van de ATO pro-actief te handelen, is het natuurlijk wel van belang dat energiebedrijven het leveranciersmodel op de juiste wijze toepassen. En dus dat de energieleveranciers bij opzegging door de consument:
- Minimaal 10 dagen voor de gewenste einddatum van de ATO de netbeheerder inlichten
- De consument juist informeren en bij de redenen voor opzegging een vakje "ik gebruik helemaal geen gas meer" aanmaken.
- Wanneer de klant aangeeft geen gebruik meer te willen maken van gaslevering dit bericht als zodanig doorgeeft aan de netbeheerder, zodat de netbeheerder binnen de opzegtermijn de 'noodzakelijke handelingen' kan uitvoeren.
De energie bedrijven en de netbeheerders hebben de automatisering van de mutaties waarschijnlijk allemaal geimplementeerd als een verhuizing. Dan hoeft de netbeheerder nooit iets te doen, behalve een herinnerings brief te sturen als er geen nieuw contract komt na een beŽindiging. De enkele keer (in het verleden) dat mensen geen nieuw contract nemen worden ze door juridisch foute informatie misleid om een opdracht te geven die de voormalig afnemer of nieuwe bewoner veel geld kost.
Ik zie dat als oplichting,

Ondertussen is het duidelijk dat ze hun eigen voorwaarden niet langer kunnen negeren. Wij doen dat in ieder geval niet.
Wij houden ze er aan.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Is het niet zo dat die incasso hut gewoon met een stapel afgeschreven zaken bezig is en nog een poging doet er wat aan te verdienen? Vroeger een ex gehad bij een incassobureau en daar gebeurde dat wel eens (met betwiste rekeningen van gewone bedrijven).

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

quote:
sideriusj schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:17:

Ik krijg nu net een verzoek van haar om mijn NAW gegevens door te geven.

Mijn Antwoord:

Goedemiddag,

Maar... ze kunnen je toch ook brieven sturen? Dus hebben ze je NAW gegevens toch al?

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
Wailing_Banshee schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 07:42:
[...]

Maar... ze kunnen je toch ook brieven sturen? Dus hebben ze je NAW gegevens toch al?
Ik heb een brief gekregen op het adres waar ik woon. De brief is gestuurd aan ""de (nieuwe bewoners van: straatnaam nr Postcode Woonplaats"". Dus niet aan mij persoonlijk. Daar komt bij dat een e-mail-adres ook niets zegt, ik kan elk mogelijke naam gebruiken die ik wil.

• Lardman
quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:11:
Is een slotje dan niet voordeliger? En dan na een jaar verder zien? Anders wordt je een slapende Liander klant en daar maak je ze vast wel gelukkig mee.

Hoe ga je nu verwarmen als je gasloos gaat ?

De ellende is dat ik dan in de onzekerheid zit. Het slotje er op lijkt wel voordeliger maar als ze na 12 maanden zeuren over de eindperiode van het slotje zit ik weer met kosten, brieven en aanmaningen. Dat deze tot nu toe nog niet verstuurd zijn naar de dappere mensen die deze route hebben doorlopen betekend nog niet dat deze niet gaan komen. Ik heb geen zin in die onzekerheid en ben bereid daar het eerste jaar 18 euro per maand en het 2e jaar 13 euro per maand (lager captar) voor te betalen.

Huis verwarmen: Luuk en zijn vriendjes komen een Loria 8008 Duo op mijn dan vers aangelegde vloerverwarming aansluiten. In geval van nood staat de oude kachel in standby. https://www.houtkachelsto...hel-heta-scandia-6304-cb/
Boven verdieping heeft een panasonic airco hangen om daar de ergste kou uit de lucht te houden.
Zonneboiler (1 plaat, 110l nefit) was helaas niet te integreren met een nieuwe keuken en de Loria, dus die komt te vervallen en daar komen 3 panelen 275 watt bij aan, die knopen we aan een soladinneke die hier al een half jaar overcompleet licht te wezen. Zou 500kWh moeten kunnen doen.
Ik kan er nog wel even over door, maar dat is een tikkeltje off topic hier. (sorry mods!)

Als, en ik zeg Als er helderheid komt dit jaar kan ik natuurlijk altijd op een later tijdstip alsnog een slotje verzoeken bij de mensen van Liander.

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Vraag aan Liander:

Dhr XXX heeft tijdelijk door omstandigheden geen leveringscontract voor gas bij een energieleverancier. Hij heeft een brief van u ontvangen, waarin u aangeeft dat hij een contract moet afsluiten, anders volgt er afsluiting van de gasaansluiting. Kunt u aangeven na hoeveel tijd de gasaansluiting wordt afgesloten ?

Antwoord Liander:

Op 13 juni heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u informatie over afsluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Ik mag u alleen van algemene informatie voorzien. Als iemand geen leveringscontract heeft dan loopt hij/zij dagelijks het risico om afgesloten te worden. Hier is geen uitstel voor mogelijk. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen.

Vraag aan Liander:

Als er tot afsluiting wordt overgegaan door Liander, zijn daar dan kosten aan verbonden.??

Antwoord Liander:

Op 14 juni mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u wilt weten of er kosten aan verbonden zijn als Liander langs komt om af te sluiten. Het gaat om het adres 9999 ZZ te. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Aan de afsluiting zelf zijn geen kosten verbonden. Er worden kosten berekend als er weer her aangesloten moet worden. De kosten voor een heraansluiting zijn EUR 178.60 als het om elektra en gas gaat. Gaat het om alleen gas of elektra zijn de kosten EUR 118,58.
@sideriusj: Durf je ze nog een vervolgvraag te stellen? Zoiets als: dank voor uw heldere antwoord van zojuist. Ik was daar al tijden naar op zoek. Als dit staand beleid van Liander is, waarom vind ik dit antwoord dan niet terug bij jullie webpagina veelgestelde vragen? Het zou een hoop mensen een hoop gezoek schelen.

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bram Bos, dat vind ik wel een goed plan, ga ik doen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Vraag dan meteen wat 'afsluiting' inhoudt :9

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• Stefan118
En of dat ook voor langer dan 12 maanden mag ;)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:02
quote:
Lardman schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 09:34:
[...]

De ellende is dat ik dan in de onzekerheid zit. Het slotje er op lijkt wel voordeliger maar als ze na 12 maanden zeuren over de eindperiode van het slotje zit ik weer met kosten, brieven en aanmaningen. Dat deze tot nu toe nog niet verstuurd zijn naar de dappere mensen die deze route hebben doorlopen betekend nog niet dat deze niet gaan komen. Ik heb geen zin in die onzekerheid en ben bereid daar het eerste jaar 18 euro per maand en het 2e jaar 13 euro per maand (lager captar) voor te betalen.
Een slotje is natuurlijk geen onzekerheid want officiŽle werkwijze van Liander. Je moet gewoon ervoor zorgen dat je voor de 12 maanden afgelopen zijn met het slotje of: 1. Bij een energieleverancier weer een contract afsluit voor 13/18 euro per maand (ingangsdatum op einde slotje) of: 2. je kiest ervoor alsnog de 680 te betalen en de hele aansluiting te laten verwijderen. Daar komt dus geen aanmaning of boze brief bij kijken. Hooguit krijg je 1 herinneringsbrief om je te herinneren aan de zaken die ik net genoemd heb, niks om bang voor te zijn dus.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik heb al tijden geen leverancier voor gas ipv tijdelijk, maar Liander is nog niet komen afsluiten. Naja 1 keer een monteur zonder afspraak aan de deur, dus was er niemand thuis. Erg veel haast hebben ze dus niet met afsluiten (zal wel verzegelen zijn)

• _JGC_
Slotje voor 12 maanden is ook helemaal niet interessant. Voor het geld dat je aan een slotje kwijt bent kan je ook 12 maand leegstandstarief betalen.
Maargoed, als Liander je afsluit omdat je geen contract hebt en dat kost niks, waarom dan een slotje aanvragen of 680 euro neertellen voor het verwijderen van de gasleiding?
Beter lijkt het om je van de gekke te houden, beetje zielig doen "maar dat gas kan ik niet betalen" en dan sluiten ze je blijkbaar gratis af.

• Lardman
Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als ik de dure route bewandel. Voorlopig gebeurt er denk ik helemaal niks en dat vind ik wel zo prettig. Ja, het kost extra geld. Ik weet dat het slotje voordeliger is en er waarschijnlijk niets gebeurt na de 12 maanden, maar ik kijk de kat nog even uit de boom.

• Stefan118
Zolang jij betaald voor iets wat je niet gebruikt is Liander dolgelukkig met jou.
Ze willen eigenlijk alleen dat soort klanten.
Niet zeuren, gewoon slapende klanten kweken.

Kost niks en levert een fortuin op.
Ik vind eigenlijk dat Liander jou wel een bloemmetje mag sturen.

Nu even serieus, dat hiervoor was ook serieus, alleen een beetje nare ondertoon.
Er gaat in jou geval wat jij de dure route noemt helemaal niks gebeuren.
In 2050 ben jij waarschijnlijk de laatste die afgesloten gaat worden, want tot die tijd betaal je keurig vastrecht en doet Liander niks. Er is immers een contract op jou adres?

De dure route is geen route, de dure route is gewoon klant blijven en dat is iets wat wij hier juist allemaal niet willen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
@Stefan118 in principe geef ik je gelijk, de duurste optie is niks opzeggen en vastrecht blijven betalen.

Maar ik kan me de gedachte van @Lardman ook heel goed voorstellen. Nu nog even niets doen, voor wat betreft de eigen aansluiting afwachten wat de actieve Tweakers voor elkaar krijgen en intussen in dit topic eventuele ideeŽn delen met ons zodat we een en ander in overweging nemen.

…ťn van de huidige routes voor 'gratis opzegging' kiezen vergt aardig wat tijd, energie en je moet heel goed in de gaten houden dat je niet per ongeluk in de communicatie alsnog een opdracht verleent of juist in strijd handelt met de voorwaarden of gaswet. De Liander medewerkers zijn er duidelijk op getraind om op slinkse wijze een dergelijke uitspraak uit te lokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
@Stefan118 enige context alhier:
Ik verwacht dat er binnen nu en 2 jaar een definitieve aanpak ligt voor fatsoenlijk van het gas af zonder een hoop brieven, dreigementen met deurwaarders en het opentrekken van mijn halve tuin. Tot die tijd betaal ik Liander voor het niet hebben van gedonder. Als het stof is gaan liggen en er is geen verbetering in zicht dan zal ik alsnog gaan voor een slotje gok ik zo. Zoals @Ivow85 ook al zegt. 1 Slip up en ik zit met 700 euro aan gebakken peren. dat vind ik teveel risico voor nu. Ik zal me hier regelmatig blijven melden uiteraard :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:59
quote:
…ťn van de huidige routes voor 'gratis opzegging' kiezen vergt aardig wat tijd, energie en je moet heel goed in de gaten houden dat je niet per ongeluk in de communicatie alsnog een opdracht verleent of juist in strijd handelt met de voorwaarden of gaswet. De Liander medewerkers zijn er duidelijk op getraind om op slinkse wijze een dergelijke uitspraak uit te lokken.
Komt de inzet van tijd en energie niet door de manier waarop je het doet?

Het lijkt mij dat het helemaal geen tijd hoeft te kosten als je na het opzeggen van je contract bij de leverancier helemaal niet reageert op de brieven van Liander.

Ik zie namelijk geen enkele plicht te antwoorden op (dreig)brieven als er geen contract meer bestaat.

De enige uitzondering daarop zou zijn wanneer ze een afspraak willen maken voor werkzaamheden op eigen initiatief en als ze aan de deur komen zonder afspraak moet je ze wel even binnenlaten als je thuis bent.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

De verwijderingskosten, naja afsluit boete die ze nu rekenen is ongeveer 3 jaar vastrecht. Dus als je binnen 2 jaar op duidelijkheid hoopt en dan wellicht een lagere rekening krijgt voor het verwijderen dan schiet je er toch niks mee op als je afwacht ? Tegen die tijd ben je het geld dan ook kwijt, alleen dan niet in 1 keer maar elke maand een beetje.

Als je zeker weet dat je geen gas meer wil en ook geen intresse hebt in alternatieve via de gasleiding (al zal dat wel langer gaan duren dan binnen 2 jaar) dan zou ik lekker opzeggen en afwachten en je maandelijkse Liander bijdrage opsparen. Zelf kiezen voor verwijdering kan altijd nog als je de afdeling bluf en bedreig van Liander zat ben.

Oja, volgens mij is het zo dat een incassobureau alleen kan blaffen en de deurwaarder het kan innen. Maar dan moet er wel een gerechtelijke uitspraak zijn, dus zo snel hoef je niet bang te worden van de Liander uitspraken, of van partijen die Liander inschakeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:38

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Dat deze hier nog niet gepost is? :D

NOS.nl: Oproep netbeheerder: sluit nieuwbouwwoningen niet meer aan op gasnet
quote:
Netbeheerder Liander roept gemeenten, woningcorporaties en projectontwikkelaars op om geplande aanleg van gasleidingen terug te draaien. Volgens Liander is het kapitaalvernietiging om nu nog nieuwbouwhuizen op gas aan te sluiten, terwijl het kabinet de ambitie heeft om het gebruik van aardgas helemaal te stoppen in 2050.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
De grote kapitaalvernietiger roept anderen op om dat niet te doen? 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23:49
quote:
sideriusj schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 18:16:
Het lijkt erop dat dit scenario (gasloos wonen) nooit bedacht is. Gasloos ??? wie kan er zonder gas.
En kijk als consument is dit je recht op ontwetendheid zeg maar.. je hoeft er niet aan te denken, tenzij het een keer op je pad komt. (Bij mij was het 2006 vh gas af, meter ook weg en doei niks aan de hand verder)

Maar als je core business energie is, dan had je gewoon rekening moeten houden met dit scenario. Wel iets kort door de bocht, maar toch is het zo. (Ook al had je er niets aan kunnen doen door de wet, je kon je businessplan veranderen.) De pioniers zo lastigvallen is echt laag v de beheerders, eigenlijk vooral liander dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Is ook wel wennen hoor als je als ex staatsbedrijf zonder concurrentie ineens wakker schrikt en je verdien model ondermijnt wordt/is.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 15-06-2018 17:16 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aap009
Volgens het incassobureau zouden er al vaker uitspraken zijn gedaan door de rechter waarbij de vordering tot schadevergoeding werd toegewezen. Ik ben dus gaan zoeken op rechtspraak.nl en heb daar een uitspraak gevonden die een beetje op mijn zaak lijkt. Best interessant.

http://deeplink.rechtspra...=ECLI:NL:RBNHO:2017:11598

Het gaat hier om een verstekvonnis, dat betekent dat de gedaagde niet is komen opdagen en dus geen verweer heeft gevoerd. Doorgaans zal de eis van de eiser dan volledig worden toegewezen. Dat is ook hier het geval.

Erg opvallend is dat hier de afsluitingskosten volgens de tariefbladen van Liander voor elektriciteit ťn gas slechts § 176,42 zijn i.p.v. de §600 die ik zou moeten betalen voor alleen gas. Dus zelfs als ik niets van me laat horen en wacht op een dagvaarding van de deurwaarden en niet verschijn op de zitting, dan betaal ik alsnog minder dan als ik een opdracht geef tot afsluiting aan Liander 8)7. Of zie ik het nu verkeerd?

• Stefan118
Ik zat eerst te denken dat je dat idd verkeerd zag, 3 jaar geleden was afsluiten compleet gratis. Vorig jaar 605 euro en nu 687 euro.
De uitspraak is echter ook van 2017 dus iets klopt er niet.
Het bedrag zou 605 euro moeten zijn.
quote:
Uit de door Liander overgelegde tariefbladen blijkt dat bij het gelijktijdig afsluiten van een elektriciteits- en gasaansluiting maar ťťn keer voorrijkosten in rekening worden gebracht en dat een korting van 10% op de uitvoeringskosten geldt. Met die kortingen heeft Liander in haar vordering geen rekening gehouden en de vordering komt de kantonrechter daarom deels ongegrond of onrechtmatig voor. Rekening houdend met die kortingen zal een bedrag van § 176,42 worden toegewezen.
Al sla je me dood hoe ze aan die 176,42 euro komen... ik weet het niet.

Stefan118 wijzigde deze reactie 15-06-2018 19:13 (55%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aap009
§ 176,42 aan afsluitingskosten
§ 250,00 schadevergoeding
§ 82,02 dagvaarding
§ 117,00 griffierecht
§ 60,00 salaris gemachtigde
__________________________+
Totaal: §685,44

Iets meer dan een opdracht tot afsluiting, maar dan heb je wel een leuke rechtszaak erbij :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
quote:
aap009 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:18:
§ 176,42 aan afsluitingskosten
§ 250,00 schadevergoeding
§ 82,02 dagvaarding
§ 117,00 griffierecht
§ 60,00 salaris gemachtigde
__________________________+
Totaal: §685,44

Iets meer dan een opdracht tot afsluiting, maar dan heb je wel een leuke rechtszaak erbij :D
Afsluiten kost 687 euro. Das heel iets meer _O-
Helaas verwacht ik dat je de rechtzaak wint en niks hoeft te betalen.
Laat Liander eerst maar eens met goede argumenten komen waarom iemand ergens voor moet betalen terwijl diegene geen contract heeft.
En dan nog heb je een uitspraak van de geschillencommissie die liander behoorlijk op zn vingers heeft getikt.

Stefan118 wijzigde deze reactie 15-06-2018 19:52 (3%)

• Stefan118
Verkeerd gequote! Mag verwijderd worden.

Stefan118 wijzigde deze reactie 15-06-2018 19:53 (137%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
Als jouw meter nog steeds op dezelfde stand staat als wat als laatste bekend is bij liander hebben ze een groot probleem om die schadevergoeding op te eisen.

Anders zou het zijn als jij gewoon gas blijft gebruiken zonder een leverancier te hebben.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:19:
@sideriusj: Durf je ze nog een vervolgvraag te stellen? Zoiets als: dank voor uw heldere antwoord van zojuist. Ik was daar al tijden naar op zoek. Als dit staand beleid van Liander is, waarom vind ik dit antwoord dan niet terug bij jullie webpagina veelgestelde vragen? Het zou een hoop mensen een hoop gezoek schelen.
quote:
Speedy-Andre schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:18:
Vraag dan meteen wat 'afsluiting' inhoudt :9
quote:
Stefan118 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:28:
En of dat ook voor langer dan 12 maanden mag ;)
Alle bovenstaande vragen zijn aan Liander gesteld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoofie
quote:
aap009 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:28:
Volgens het incassobureau zouden er al vaker uitspraken zijn gedaan door de rechter waarbij de vordering tot schadevergoeding werd toegewezen. Ik ben dus gaan zoeken op rechtspraak.nl en heb daar een uitspraak gevonden die een beetje op mijn zaak lijkt. Best interessant.

http://deeplink.rechtspra...=ECLI:NL:RBNHO:2017:11598

Het gaat hier om een verstekvonnis, dat betekent dat de gedaagde niet is komen opdagen en dus geen verweer heeft gevoerd. Doorgaans zal de eis van de eiser dan volledig worden toegewezen. Dat is ook hier het geval.

Erg opvallend is dat hier de afsluitingskosten volgens de tariefbladen van Liander voor elektriciteit ťn gas slechts § 176,42 zijn i.p.v. de §600 die ik zou moeten betalen voor alleen gas. Dus zelfs als ik niets van me laat horen en wacht op een dagvaarding van de deurwaarden en niet verschijn op de zitting, dan betaal ik alsnog minder dan als ik een opdracht geef tot afsluiting aan Liander 8)7. Of zie ik het nu verkeerd?
Je moet zelf niet gaan zoeken, dan wordt het een gokje.
Gewoon het incassobureau vragen welke zaken ze bedoelen, zij zeggen dat er vaker uitspraken gedaan zijn, laat ze dan ook zelf maar aangeven welke.
Natuurlijk zijn er best wel vaker uitspraken over schadevergoeding gedaan, maar mijn gevoel zegt dat er geen enkele zaak vergelijkbaar is met die van jou...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Ik doe een gokje dat de (meeste) zaken die de Incassohut voor Liander doet over wanbetalers gaat. Dus niet zo vreemd dat ze die zaken winnen bij een rechtzaak.

Zoals Stoofie al zegt, laat ze maar met voorbeelden komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Precies @Erwin_83. Het feit dat niemand uit de uitdijende lijst van Tweakers die tot nu toe gratis van het gas af zijn gekomen voor de rechter is gedaagd door Liander, en Liander dus kennelijk normaal wel voor een paar honderd euro naar de rechter gaat, bewijst eens te meer dat Liander helemaal geen zaak heeft als mensen hun leveringscontract opzeggen, dan wel hun ATO. QED

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Vraag aan Liander:

Op 18 juni heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin vraagt u of er een wettelijke termijn is waarin Liander als netwerkbeheerder moet afsluiten. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Antwoord van Liander:

""Liander mag wettelijk gezien geen energie leveren als er geen energieleverancier is aangemeld. Heeft de energieleverancier het contract beŽindigd? Dan mogen wij na 15 werkdagen afsluiten. Is de klant de nieuwe bewoner en is er geen energiecontract? Liander stuurt dan eerst nog twee brieven. Is de datum in de tweede brief verstreken? Op dat moment mogen wij wettelijk gezien afsluiten.""

Ik heb nog maar 1 brief mogen ontvangen, oftewel ze mogen mij niet afsluiten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stefan118
Nu is het antwoord: "na 15 dagen" natuurlijk heel rekbaar.
Over 2 jaar is ook "na 15 dagen".

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Juist. De gestelde vraag wordt wederom niet beantwoord. Ze beantwoorden vanaf wanneer Liander mag afsluiten, terwijl de vraag is of er een wettelijke termijn is waarin Liander moet afsluiten.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +3Henk 'm!
Vervolgvragen van het kamerlid Tom van der Lee (GL) aan Wiebes!

2018Z11714

Vragen van het lid Van der Lee (GroenLinks) aan de minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht ‘Ruim 600 euro ‘afsluitboete’ voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’ (ingezonden 19 juni 2018)

1
Herinnert u zich dat u als antwoord op de vraag welke consequenties u verbindt aan de bindende uitspraak van de Geschillencommissie Energie, aangaf dat er geen generieke werking uitgaat van deze uitspraak? 1) Klopt het dat Liander, de in dit geval verantwoordelijke netbeheerder, in het complete dossier van ruim 100 pagina’s in een verweerschrift en een dupliek uitgebreid heeft geprobeerd aannemelijk te maken dat het volledig weghalen van de gasaansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om de veiligheid van het gastransportnet te waarborgen? Zo ja, deelt u de overtuiging dat in een zodanig uitgebreid dossier de belangrijkste argumenten al aangehaald zullen zijn en derhalve in vergelijkbare casussen de geschillencommissie of de rechter niet anders zal oordelen?

2
Deelt u de overtuiging dat het een onwenselijke situatie is als ieder die dienst Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas volgens de regels opzegt naar de geschillencommissie of rechter moet om de door netbeheerders als Liander opgelegde verplichting tot het in opdracht laten weghalen van de aansluiting en meetinrichting en de daarvoor gepresenteerde rekening te bevechten, waarbij voor iedere specifieke casus een uitgebreid dossier opgesteld zal moeten worden door de verantwoordelijke netbeheerder om aannemelijk te maken dat het volledig weghalen van de gasaansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om de veiligheid van het gastransportnet te waarborgen? Zo ja, op welke termijn verwacht u een generieke oplossing voor de huidige drempel tot opzegging van de ATO voor gas? Zo nee, waarom niet?

3
Herinnert u zich dat u in het antwoord op vraag 3 (Deelt u het oordeel van de Geschillencommissie dat verzegeling geen veiligheidsrisico’s oplevert?) stelde dat ‘de netbeheerders eerder hebben aangegeven dat het zogenaamde verzegelen onvoldoende waarborgen biedt dat de veiligheid op de lange termijn gewaarborgd is’? 1) Bent u bekend met het feit dat netbeheerders Stedin 2) en Enexis 3) de gasaansluiting wel voor onbepaalde tijd verzegelen, in het geval van Stedin kosteloos? Deelt u de mening dat hieruit blijkt dat deze netbeheerders verzegeling van de gasaansluiting voor onbepaalde tijd weldegelijk een voldoende waarborging vinden van de veiligheid op de lange termijn?

4
Klopt het dat uit het Bindend Advies van de geschillencommissie 4) blijkt dat de afnemer niet automatisch opdracht geeft, noch verplicht is om opdracht te geven, tot wegneming van de gasaansluiting en meetinrichting bij het opzeggen van de ATO volgens de Algemene Voorwaarden, ongeacht of wegneming al dan niet noodzakelijk is vanuit het oogpunt van veiligheid? Zo nee, waarom niet?

5
Klopt het dat de afnemer juridisch gezien geen verplichting heeft tot betaling van kosten bij opzegging of het nu verzegeling van de aansluiting of het wegnemen van de aansluiting en meetinrichting betreft? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid om met de netbeheerders in gesprek te gaan over het afschaffen van deze kosten?

6
Bent u voornemens om afsluiting van het gas van gehele wijken ineens te stimuleren? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2017-2018, nr. 2375
2) https://www.stedin.net/kl...an-de-energie-aansluiting
3) https://www.enexis.nl/con...ten/afsluiting-op-verzoek
4) https://www.degeschillenc...2993/uitspraak-113858.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Bram-Bos Het lijkt wel of jij de vragen hebt geschreven, zo korrekt en to the point zijn ze nu...
Ik denk dat je nu goed hebt uitgelegd hoe het zit.
Tom van der Lee heeft het begrepen.
Nu Wiebes nog.
En dan op het NOS journaal.
Want ook Wiebes moet de regels volgen. En niet wat Liander wil.

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-09 21:39

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
Bram-Bos schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:08:
Precies @Erwin_83. Het feit dat niemand uit de uitdijende lijst van Tweakers die tot nu toe gratis van het gas af zijn gekomen voor de rechter is gedaagd door Liander, en Liander dus kennelijk normaal wel voor een paar honderd euro naar de rechter gaat, bewijst eens te meer dat Liander helemaal geen zaak heeft als mensen hun leveringscontract opzeggen, dan wel hun ATO. QED
Kleine update: mijn ouders hebben nog steeds niks gehoord over het 'slotje'. Er is zelfs al een keer een meterstand opnemer geweest. So far so good dus :)

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Zonder ooit bijgedragen aan dit topic toch maar even een bijdrage:

Situatie: 9 maanden terug een appartement gekocht met gasmeter en stroommeter van Liander.
Verwarming en warm water gaat via collectieve standleidingen, gas werd uitsluitend gebruikt voor gasfornuis. Wegens het verbouwen van de keuken direct vervangen voor inductie en dus nooit gas gebruikt of aangemeld bij mijn energieleverancier, uitsluitend electra afgesloten.

Na 3 lange gesprekken en een wachtperiode met Liander zijn ze uiteindelijk (onder het mom van een experiment) mijn gasmeter gratis gaan verwijderen.
Deze is inmiddels een maand uit mijn huis verwijderd, enige wat ik er nog over gehoord heb is een standaard enquete over hoe ik de dienstverlening vond.

Tactiek van mij was puur herhalen; Ik heb nergens voor getekend, jullie hebben niks zwart op wit met mij, jullie hebben iets in mijn huis hangen, ik ga hier niet voor betalen.
Jullie hebben 2 opties;
- Kom hem ophalen, maar hier ga ik niet voor betalen.
- Doe niks, en ik laat hem netjes hangen, maar ik betaal hier niet voor.

Ik heb een nette offerte gekregen van Liander voor het verwijderen van mijn aansluiting voor 0 euro, dus ik heb nu wel zwart op wit staan dat het kosteloos gedaan is, uiteindelijk blij, maar het koste mij wel +- 3 uur aan tijd bij elkaar, plus nog zo een 3 uur aan internetten en zoeken naar wat mijn rechten zijn (en wat een lekker grijs gebied dit is).

Trust me, I'm an engineer

• Stoofie
quote:
Paragon93 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:03:
[...]
Na 3 lange gesprekken en een wachtperiode met Liander zijn ze uiteindelijk (onder het mom van een experiment) mijn gasmeter gratis gaan verwijderen.
[...]
Het experiment voor een appartement was bij jullie.
Tegen dezelfde voorwaarden mogen ze bij ons wel het experiment voor een vrijstaande woning houden :+

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
quote:
Stoofie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 20:55:
[...]

Het experiment voor een appartement was bij jullie.
Tegen dezelfde voorwaarden mogen ze bij ons wel het experiment voor een vrijstaande woning houden :+
Die vrouw aan de telefoon deed echt alsof ik de eerste in Nederland was met dit probleem.. 8)7
Wat een experiment zeg, volgens mij wist ze gewoon niet wat ze moest zeggen.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• geengasaub
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 07-10 23:09
Hallo allen,

Ik had wat adviezen gekregen over het opzeggen van de gasaansluiting. Ik had ook beloofd mijn ervaring te posten.

Ik heb 2 routes bewandeld, waarvan er 1 succesvol was.
- route 1: ATOF opzeggen bij Liander. Omdat er nog een glaslevering is mag de ATOF niet worden opgezegd. Ik werd nog net niet uitgelachen. Niks schriftelijk beantwoord, alles mondeling.
Het mocht, maar dan of 1 jaar bevriezen of weg laten graven voor heel veel geld.
Geen succes.

Route 2: Gas opzeggen bij energieleverancier ( in mijn geval Energiedirect ) en Energiedirect de ATOF laten opzeggen bij Liander. Vooral erbij vertellen dat je niets wilt laten weggraven!

Dan nergens meer op reageren. Liander gaat allemaal brieven sturen en bellen. Gewoon nergens meer op reageren, want er is immers geen contractuele bindtenis meer.

Grt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 23:11
quote:
geengasaub schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:42:
Hallo allen,

Ik had wat adviezen gekregen over het opzeggen van de gasaansluiting. Ik had ook beloofd mijn ervaring te posten.

Ik heb 2 routes bewandeld, waarvan er 1 succesvol was.
- route 1: ATOF opzeggen bij Liander. Omdat er nog een glaslevering is mag de ATOF niet worden opgezegd. Ik werd nog net niet uitgelachen. Niks schriftelijk beantwoord, alles mondeling.
Het mocht, maar dan of 1 jaar bevriezen of weg laten graven voor heel veel geld.
Geen succes.

Route 2: Gas opzeggen bij energieleverancier ( in mijn geval Energiedirect ) en Energiedirect de ATOF laten opzeggen bij Liander. Vooral erbij vertellen dat je niets wilt laten weggraven!

Dan nergens meer op reageren. Liander gaat allemaal brieven sturen en bellen. Gewoon nergens meer op reageren, want er is immers geen contractuele bindtenis meer.

Grt
Route 2. Als ik het goed begrijp heb je nog steeds een werkende aansluiting. Hoe lang geleden heb je opgezegd?

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuŁmbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
geengasaub schreef op zondag 24 juni 2018 @ 11:42:
Hallo allen,

Grt
Hoeveel brieven heb je al ontvangen van Liander, en hoe vaak ben je al gebeld door Liander. ??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
quote:
pleio65 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:11:
[...]

Route 2. Als ik het goed begrijp heb je nog steeds een werkende aansluiting. Hoe lang geleden heb je opgezegd?
Die werkende aansluiting is het probleem niet.
Als ik Ziggo opzeg en ze laten het aangesloten kunnen ze achteraf ook geen televisie abo claimen
Pagina: 1 ... 25 ... 31 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True