Geachte ....,
Tijdens ons telefonisch onderhoud heb ik inderdaad aangegeven graag een juridische onderbouwing van uw vordering en een specificering van de schadevergoeding te ontvangen.
Juridische onderbouwing
Met de juridische onderbouwing bedoel ik een bewijsvoering van de door u gestelde wettelijke verplichting van ondergetekende op het betalen van de vordering. Onder het kopje wettelijke grondslag heeft u getracht dit toe te lichten. Ik word hier echter niet veel wijzer van.
Voor de duidelijkheid heb ik hieronder de wetsartikelen geciteerd waarnaar u hebt verwezen:
Artikel 2 Gaswet
Lid 8 Degene aan wie een ander net toebehoort dan het landelijk gastransportnet, wijst voor het beheer van dat net een of meer naamloze of besloten vennootschappen als netbeheerder aan.
Artikel 1 Gaswet
Lid 1 In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
o. afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;
Artikel 3 Gaswet
Lid 1 Een rechtspersoon die de productie, de aankoop of de levering van gas verricht wordt niet aangewezen als netbeheerder.
Artikel 10b
1 Het is de netbeheerder, niet zijnde de netbeheerder van het landelijk gastransportnet, of een rechtspersoon waarin de netbeheerder een deelneming heeft als bedoeld in artikel 24c van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, niet toegestaan goederen of diensten waarmee zij in concurrentie treden te leveren, tenzij het betreft het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van:
a. de uitvoering van de taken, bedoeld in de artikelen 10, 10a, 42 en 54a en hoofdstuk 2 voor zichzelf, voor andere netbeheerders of voor anderen die een recht van gebruik op een gastransportnet hebben,
b. de aanleg, het beheer of het onderhoud van leidingen buiten gebouwen voor het transport van elektriciteit of
c. het ter beschikking stellen en houden van netten ten behoeve van het gebruik van daarmee verbonden zaken door derden,
d. de aanleg, het beheer of het onderhoud van aansluitingen met een doorlaatwaarde groter dan 40 m3(n) per uur.
2 Indien een netbeheerder, niet zijnde de netbeheerder van het landelijk gastransportnet, deel uitmaakt van een groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, is het deze groep niet toegestaan om handelingen of activiteiten te verrichten die strijdig kunnen zijn met het belang van het beheer van het desbetreffende net.
3 Onder handelingen en activiteiten als bedoeld in het tweede lid worden in ieder geval verstaan:
a. handelingen en activiteiten die niet op enigerlei wijze betrekking hebben op of verband houden met infrastructurele voorzieningen of aanverwante activiteiten,
b. het door de netbeheerder verstrekken van zekerheden ten behoeve van de financiering van activiteiten van tot de groep behorende rechtspersonen of vennootschappen en
c. het zich aansprakelijk stellen door de netbeheerder voor schulden van tot de groep behorende rechtspersonen of vennootschappen, tenzij het verstrekken van zekerheden of het zich aansprakelijk stellen voor schulden door de netbeheerder:
1°. geschiedt ten behoeve van handelingen of activiteiten die de netbeheerder zelf zou mogen verrichten,
2°. anderszins verband houdt met het netbeheer of
3°. geschiedt om te voldoen aan voorwaarden in verband met de toepassing van wettelijke bepalingen.
4 De statuten van de rechtspersonen die met een netbeheerder, niet zijnde de netbeheerder van het landelijk gastransportnet, in een groep zijn verbonden, behoeven de goedkeuring van Onze Minister voor zover het betreft de daarin opgenomen doelstellingen van die rechtspersonen.
Dit zijn twee definitiebepalingen. Artikel 2 lid 8 Gaswet geeft de definitie van netbeheerder en artikel 1 lid 1 sub o Gaswet geeft de definitie van afnemer. Vervolgens noemt u twee artikelen (artikel 3 lid 1 Gaswet en artikel 10b Gaswet), waaruit blijkt dat het voor een partij verboden om tegelijk als energieleverancier en netbeheerder op te treden. Waarom dit om mij van toepassing is, is onduidelijk. Ik ben geen energieleverancier of netbeheerder.
Hierbij stelt u dat:
“Op het verbruiksadres wordt gebruik gemaakt van het energienet. Voor de aansluiting welke zich op het net bevindt is echter geen leveringsovereenkomst gesloten met een energieleverancier. Een netbeheerder is in zo'n situatie verplicht om het transport van energie te beëindigen. Cliënte is eigenaar van de aansluiting en meter op het adres op het verbruiksadres welke het verbruik meten. De meter dienen op dit moment geen enkel doel meer omdat er geen energieleverancier is waarvoor het verbruik gemeten dient te worden.” .
En in de volgende alinea:
“Op grond van het bovengenoemde is cliënte verplicht het transport van energie naar het verbruiksadres te beëindigen door middel van afsluiting.”
Uit deze onderbouwing is geen enkele wettelijke verplichting af te leiden waaruit blijkt dat ik u deze vordering dien te betalen. Ik kan hier niet uit afleiden dat ik volgens de wet verplicht ben een leveringsovereenkomst voor gas te hebben. Graag ontvang ik een nadere toelichting waarin u onderbouwt waarom ik op grond van de Gaswet of een andere wet verplicht ben een leveringsovereenkomst voor gas af te sluiten en indien ik dat niet doe ik verplicht ben een schadevergoeding aan Liander te betalen.
Schadevergoeding
Tijdens het telefonisch onderhoud heb ik ook gevraagd om een specificatie van de vordering. Helaas laat de beantwoording daarvan te wensen over. U stelt dat:
“De schadevergoeding is opgebouwd uit netverlies, misgelopen netbeheerderskosten/inkomsten en buitengerechtelijke kosten. Het netverlies resulteert in het feit dat door cliënte energie wordt ingekocht om het toegerekende verbruik te kunnen dekken. Het verbruik kan op dit moment niet worden gemeten. Toch koopt cliënte energie in. De kosten die door cliënte zijn gemaakt hiervoor worden aangemerkt als netverlies. De buitengerechtelijke kosten worden in rekening gebracht omdat door cliënte kosten zijn gemaakt om u te bewegen tot het sluiten van een leveringsovereenkomst. Hiervoor heet cliënte intern en extern kosten gemaakt.”
Graag ontvang ik een specificatie van de schadevergoeding van €250,-. Hierbij wil ik graag een onderbouwing van de volgende kosten:
- Netverlies
- Misgelopen netbeheerderkosten
- Misgelopen netbeheerdersinkomsten
- Interne buitengerechtelijke kosten
- Externe buitengerechtelijke kosten
Ik wil de hoogte weten van elke kostenpost.
De juridische onderbouwing van de schadevergoeding is mij ook onduidelijk. Volgens u dien ik op grond van artikel 6:74 Bw wegens een tekortkoming in de nakoming van een verbintenis aan Liander een schadevergoeding te bepalen. Over welke verbintenis heeft u het dan? Voor zover ik weet ben ik nooit met Liander een verbintenis aangegaan voor de levering van gas. Graag met verwijzing naar een wetsartikel uit het Burgerlijk Wetboek.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,