Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:41
quote:
Stoofie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:25:
[...]

Ik zeg ook niet dat iedereen het kan, een totale energierekening van 800 euro per jaar is ook niet echt gemiddeld. Hoe hoger de rekening, hoe minder het kost om wat meer te besparen. Het enige wat ik vraag is om eens de positieve mogelijkheden te bekijken, in plaats van meteen op de onmogelijkheden te wijzen...
Er is inderdaad een (kleine) groep huiseigenaren die met 10k van het gas af kunnen. Maar deze hebben al goed geÔsoleerde woningen met een lage temperatuurverwarming.

Helaas is dat voor veel huiseigenaren erg ver weg en moeten ze bezig met de eerste stap: Het goed isoleren van hun huidige woning omdat ze nog in een oude woning wonen. Op dit kaartje is mooi te zien hoe oud de woningen zijn in Nederland: https://code.waag.org/buildings/#52.3722,4.7918,11

En daarnaast zijn 43% van alle woningen huurwoningen, en zijn de bewoners afhankelijk van hun verhuurder. En verhuurders kennende zullen ze niet graag flink investeren in verduurzaming tenzij er groot onderhoud aan de woningen gepleegd moet worden.

Veel positiever kan ik het helaas niet voor je maken.

Binance | Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Isolatie bespaart ook bij een gasketel. Ik ga gewoon door met isoleren, als over 8-10 jaar mijn gasketel aan vervanging toe is vervang ik die door een warmtepomp.

Zit nu aan 1000 kuub per jaar, kijken of ik dat nog verder naar beneden krijg. Dit huis deed bij de vorige eigenaar 3300 kuub per jaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-06 19:55
quote:
Onbekend schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Er is inderdaad een (kleine) groep huiseigenaren die met 10k van het gas af kunnen. Maar deze hebben al goed geÔsoleerde woningen met een lage temperatuurverwarming.

Helaas is dat voor veel huiseigenaren erg ver weg en moeten ze bezig met de eerste stap: Het goed isoleren van hun huidige woning omdat ze nog in een oude woning wonen. Op dit kaartje is mooi te zien hoe oud de woningen zijn in Nederland: https://code.waag.org/buildings/#52.3722,4.7918,11

En daarnaast zijn 43% van alle woningen huurwoningen, en zijn de bewoners afhankelijk van hun verhuurder. En verhuurders kennende zullen ze niet graag flink investeren in verduurzaming tenzij er groot onderhoud aan de woningen gepleegd moet worden.

Veel positiever kan ik het helaas niet voor je maken.
Je wilt het niet van de positieve kant benaderen, ook prima. Als 43% huurwoning is, dan ligt bijna de helft van de opdracht bij woningcorporaties. Dat is mooi, want die kunnen grote stappen maken. :) Ik ken verscheidene projecten waarbij huurwoningen complete nieuwe gevels en daken krijgen om nom-woningen te creŽren. Het zijn er nog niet veel, maar het is toch een begin. Het hoeft tenslotte ook niet allemaal in 2025 klaar te zijn ;)
Daar komt bij dat een m3 gas in 2000 nog geen 30 cent kostte, nu is dat bijna 65 cent en dat gaat niet meer dalen kan ik je voorspellen.
quote:
_JGC_ schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:13:
Isolatie bespaart ook bij een gasketel. Ik ga gewoon door met isoleren, als over 8-10 jaar mijn gasketel aan vervanging toe is vervang ik die door een warmtepomp.

Zit nu aan 1000 kuub per jaar, kijken of ik dat nog verder naar beneden krijg. Dit huis deed bij de vorige eigenaar 3300 kuub per jaar.
Dat is de juiste instelling :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10:08
quote:
_JGC_ schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:13:

Je kun je afvragen of de winst van het isoleren, het wel waard is..
Een wp voor 1000M≥ zou misschien nu al voordeliger zijn... [ en dat beetje verlies voor lief nemen.]

[img]http://pvs.kkopv.com/612ffb1cxxf.png[/img]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
@Onbekend De meeste huurwoningen zijn eigendom van corporaties. En die zijn nu al verplicht om hun woningbestand te verbeteren te gemiddeld energielabel B. Door dat per blok te doen, is dat vrij makkelijk. Een heel blok voorzien van gevelisolatie, desnoods met nieuwe gevels, nieuwe kozijnen en gewoon de pannen en panlatten verwijderen, isolerende dakplaten aanbrengen en nieuwe pannen er op.

Voor 1 enkele woning in een rij is uitwendig isoleren een ramp vanwege ongelijke gevels en daklijn. Pak je een heel blok in 1 keer aan, is dat veel simpeler en wanneer je het combineert met werkzaamheden uit de meerjaren onderhoudsplanning ook nog relatief betaalbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
quote:
Dylantje2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:35:
[...]

Je kun je afvragen of de winst van het isoleren, het wel waard is..
Een wp voor 1000M≥ zou misschien nu al voordeliger zijn... [ en dat beetje verlies voor lief nemen.]
Financieel misschien niet, maar qua comfort... die vloerisolatie en kunststofkozijnen in de woonkamer doen zoveel voor het comfort...
GeÔsoleerde berging gaat ervoor zorgen dat (bij)keuken minder koud is.

Scheelt ook dat ik het meeste zelf doe. Vloerisolatie allemaal zelf gedaan, dak zelf, dubbelglas heeft mijn vader gezet, berging ga ik helemaal zelf doen.

Kreeg hier afgelopen winter buren op bezoek, die waren verbaasd over de vloer, was veel minder koud dan die van hun.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Vraag van klant op Twitter:
"@liander, hoe gaat dit werken? Moet iedereen nu de geschillen commisie inschakelen, of is er een eenvoudigere manier om van de ongebruikte gasmeter af te komen?"

Reactie van Liander:
"Goedemorgen Paul, voor nu is dat inderdaad het beleid wat wij aanhouden. Of dit nog gaat veranderen kunnen wij op dit moment geen zekerheid over geven. Wesley"

Bring it on, dames en heren.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylantje2
quote:
Bram-Bos schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:13:
Vraag van klant op Twitter:
"@liander, hoe gaat dit werken? Moet iedereen nu de geschillen commisie inschakelen, of is er een eenvoudigere manier om van de ongebruikte gasmeter af te komen?"

Reactie van Liander:
"Goedemorgen Paul, voor nu is dat inderdaad het beleid wat wij aanhouden. Of dit nog gaat veranderen kunnen wij op dit moment geen zekerheid over geven. Wesley"

Bring it on, dames en heren.
Welkom in bananenrepubliek NL...
Waar werkende gestraft worden...
En ............. alles kunnen maken..
BIZAR!! :( :( :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Ivow85 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:47:
@Onbekend De meeste huurwoningen zijn eigendom van corporaties. En die zijn nu al verplicht om hun woningbestand te verbeteren te gemiddeld energielabel B.
Zeg dat even tegen http://onshuis.com/ :/ , daar doen ze dat allťťn (en met de nodige tegenzin van bouwvakkers) wanneer het bestaande huurcontract opgezegd wordt en ze ruim §650 kunnen gaan vragen i.p.v. een paar honderd p/m minder.
(Huidig label is F of G geloof ik).

Raven wijzigde deze reactie 21-05-2018 09:53 (3%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:39

BlueTooth76

Bitcoin!

Dat zal nog wat worden, het is nu even wachten op de offerte voor de warmtepomp en PV systeem maar over een maand of 3 hoop ik toch ook gasloos te zijn.

Afijn, ik ga de strijd wel aan, laat maar komen. M'n strijdkas is gevuld :P

Er zijn 2 soorten gebruikers: zij die backuppen en zij die nooit een crash gehad hebben...

Acties:
  • +3Henk 'm!
Ik heb een short-link aangemaakt voor het overzicht van manieren om gratis van je gas af te komen: tiny.cc/gasvrij. Verdient volgens mij wel wat meer bekendheid.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
Onbekend schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:04:
[...]

Ik was er nog geen §5000 aan kwijt en nu ga ik pas denken over isoleren :+
Inmiddels een negatieve energie rekening en de 6 jaar daar voor < een tientje per maand.
Gewoon de juiste volgorde zoeken, eerst doen wat direct geld bespaart en met dat geld later de rest doen.
Blijkbaar is het voor velen erg lastig om dit even uit te puzzelen :)
Het is prachtig om te zien dat anderen dit ook gaan doen omdat ze zien dat het kan!

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22-06 15:02
quote:
Ivow85 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:47:
@Onbekend De meeste huurwoningen zijn eigendom van corporaties. En die zijn nu al verplicht om hun woningbestand te verbeteren te gemiddeld energielabel B. Door dat per blok te doen, is dat vrij makkelijk. Een heel blok voorzien van gevelisolatie, desnoods met nieuwe gevels, nieuwe kozijnen en gewoon de pannen en panlatten verwijderen, isolerende dakplaten aanbrengen en nieuwe pannen er op.

Voor 1 enkele woning in een rij is uitwendig isoleren een ramp vanwege ongelijke gevels en daklijn. Pak je een heel blok in 1 keer aan, is dat veel simpeler en wanneer je het combineert met werkzaamheden uit de meerjaren onderhoudsplanning ook nog relatief betaalbaar.
Een woningbouwcorporatie gaat binnenkort bij een vriendin beginnen, om haar huurwoning aan te passen.

Zonnepanelen op het dak. Muurisolatie met vlokken. Vloerisolatie met hangende zakken.
Eventueel enkel glas vervangen door HR++. Dikke isolerende platen op zolder aanbrengen, van ca 10cm dik.

Inderdaad per blok/straat tegelijk. Huurverhoging rond de 4 euro/maand. In een paar dagen klaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 09:19

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het is vandaag precies 3 maanden geleden dat ik een brief kreeg van Liander, met de mededeling dat ik geen contract heb met een gasleverancier. Ik moest wel snel een leverancier kiezen, want anders moeten ze mij afsluiten van gas. Sindsdien heb ik niets meer van Liander vernomen. Ik sta in dubio, wat te doen. Niet of wel contact opnemen met Liander om te vragen wanneer ze denken me af te sluiten. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
@sideriusj hou even in de gaten wat er bij @Erwin_83 gaat gebeuren. Hij heeft inmiddels de vraag gesteld wanneer Liander de in de brieven beloofde afsluiting komt uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08:58

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
Ivow85 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:53:
@sideriusj hou even in de gaten wat er bij @Erwin_83 gaat gebeuren. Hij heeft inmiddels de vraag gesteld wanneer Liander de in de brieven beloofde afsluiting komt uitvoeren.
Dat was ik niet. Maar ik zit wel met dezelfde gedachte. Moet ik Liander gaan vragen wanneer ze hun eigendommen komen weghalen of geen slapende honden wakker maken.

Hoe langer dit voor duurt zonder actie vanuit Liander, des te zwakker staan ze met hun noodzaak om het verplicht weg te halen voor rekening van de consument.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:17:
[...].

Hoe langer dit voor duurt zonder actie vanuit Liander, des te zwakker staan ze met hun noodzaak om het verplicht weg te halen voor rekening van de consument.
Dit is ook mijn gedachte, we weten nu wat er gebeurt als je aan de bel trekt, ook wel interessant om te weten wat er gebeurt als je niets doet, en het initiatief aan Liander overlaat. Dus ik houd het bij niets doen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoofie
Ik overweeg om Liander even te wijzen op hun wettelijke verplichting om mij af te sluiten.
Ik zou natuurlijk niet willen dat er bij mij een voor Liander onwettige situatie ontstaat omdat het Liander even ontschoten is dat er bij mij nog niets afgesloten is...

Stoofie wijzigde deze reactie 22-05-2018 21:06 (18%)
Reden: Iets andere formulering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

@Stoofie bij jou geen monteur met slotje aan de deur geweest ? Uiteraard zonder vooraf een afspraak te maken zodat er iemand thuis is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:44
quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:17:
[...]

Dat was ik niet. Maar ik zit wel met dezelfde gedachte. Moet ik Liander gaan vragen wanneer ze hun eigendommen komen weghalen of geen slapende honden wakker maken.

Dat was ik. Ik verwacht volgens de bevestigings mail van Liander donderdag bericht.
5 en een halve maand na contract beŽindiging en 4 en een halve maand na 1e brief heb ik afgelopen zaterdag een mail gestuurd.
Stefan118 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Stefan118 wijzigde deze reactie 22-05-2018 18:15 (16%)
Reden: Aanvulling

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:47:
@Stoofie bij jou geen monteur met slotje aan de deur geweest ? Uiteraard zonder vooraf een afspraak te maken zodat er iemand thuis is.
Nope, niemand, geen slotje, geen schep in de grond, nada...

Acties:
  • +5Henk 'm!
De Geschillencommissie is kennelijk platgebeld n.a.v. de media-aandacht. Er staat nu een speciaal nieuwsbericht op hun site. Dat doen ze slechts bij hoge uitzondering. Interessant daaraan is ook dat deze tekst de uitspraak nog aardig wat preciezer maakt, en in lijn met onze interpretatie:

"Oordeel commissie
De Geschillencommissie Energie oordeelde dat onvoldoende bleek dat het weghalen van de aansluiting en meetinrichting door de ondernemer een noodzakelijke handeling is om de overeenkomst op te zeggen. Volgens de commissie maakte de netbeheerder onvoldoende aannemelijk dat het volledig weghalen van de aansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om de veiligheid te waarborgen. Daarbij mag de ondernemer alleen kosten in rekening brengen voor het afsluiten zelf. Hij mag de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting niet rekenen."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoofie
Ik had daar ook al eens over zitten te denken.
Liander heeft op zich maar 2 tarieven, eentje voor afsluiten en eentje voor verwijderen, het is natuurlijk niet zo dat er door een uitspraak van de GE zomaar een derde tarief ontstaat.
Dat zou betekenen dat ze op basis van ťťn uitspraak een nieuwe categorie in het leven roepen,en dat gaan ze natuurlijk niet doen. Het zou ook gek zijn dat een mogelijkheid zoals bjjvoorbeeld alleen buiten afdoppen, zonder verwijdering van de leiding, tegen een bedrag van §200,-- nu ineens wel mogelijk blijkt te zijn terwijl dat voorheen niet bespreekbaar was.
De keus is dus tussen §118,58 of §687,-- een andere mogelijkheid is er niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Afsluit tarief is er toch niet? Verzegelen voor maximaal een jaar of compleet weghalen is wat Liander aangeeft.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Erwin_83: Bindend Advies doet nog suggestie van 'drukloos maken' van de leidingen. Dat is wat anders dan verzegelen. Maar GE schrijft technisch niks voor. In dit nieuwsbericht wordt het nu gewoon 'afsluiten' en dat kan prima met verzegelen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Erwin_83 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:44:
Afsluit tarief is er toch niet? Verzegelen voor maximaal een jaar of compleet weghalen is wat Liander aangeeft.
Klopt, en verwijderen mag niet meer, dus dan blijft afsluiten over, maar dan langer dan een jaar.
Of ze verwijderen wel, zoals bij @Ivow85, maar dan op eigen kosten, waardoor ze er andere mensen voor op laten draaien en dat is nu precies wat ze niet willen...

Acties:
  • 0Henk 'm!
De casus @Ivow85 geeft al aan dat als Liander het risico loopt de kosten zelf te moeten betalen ze nadrukkelijk minder werk doet, dan als ze de rekening naar de afnemer kan verleggen.

Bleek een speciaal geval, want speciale tegels.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 22-05-2018 22:16 (13%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
@Stefan118 en @Erwin_83 sorry, ik had me vergist.

@Bram-Bos Dat mindere werk is geloof ik niet zo zeer vanuit Liander gekomen, maar vanuit de aannemer. Ik heb (weliswaar in slechte staat) een plateau met keramische tegeltjes voor de deur. Dat maakt met de hand de volledige leiding verwijderen wat lastig dus werd er door de werklui gevraagd of ik er bezwaar tegen had als ze de leiding zouden laten liggen onder dat plateau. En daarop heb ik geantwoord dat het mij allemaal niks uit maakt zolang het de discussie met Liander maar zou beŽindigen.

Ik denk dat ook wanneer ik de opdrachtgever voor de werkzaamheden was geweest dezelfde vraag gesteld zou zijn. Gewoon uit praktische overweging, omdat mijn tuintje niet uit normaal straatwerk bestaat wat weer redelijk eenvoudig is terug te leggen.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Hoi! Ik krijg een 'coulancevergoeding' van Liander!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Hoezo is dat coulance? Je bent toch in het gelijk gesteld door de geschillencommissie, dan heb je hier gewoon recht op.

24 x SF 170 + Fronius Primo 3.6 LIVE

Acties:
  • +4Henk 'm!
quote:
hesselbeertje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:34:
Hoezo is dat coulance? Je bent toch in het gelijk gesteld door de geschillencommissie, dan heb je hier gewoon recht op.
Ja, dat is de ironie. Het boekhoudsysteem van Liander kent waarschijnlijk niks beters.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:37 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Ik zou toch een correcte factuur vragen. Hieruit kan de indruk ontstaan dat er een coulance is toegepast, hierdoor bestaat de kans dat jurisprudentie waardeloos wordt.

Coulance betekent immers zoveel als "Je had geen gelijk maar we geven je het toch"

hesselbeertje wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:38 (20%)

24 x SF 170 + Fronius Primo 3.6 LIVE

Acties:
  • +4Henk 'm!
Welnee... jurisprudentie zit in het Bindend Advies, niet in een factuur van Liander

Bram-Bos wijzigde deze reactie 23-05-2018 12:46 (80%)

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:55
quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:25:
Hoi! Ik krijg een 'coulancevergoeding' van Liander!

[afbeelding]
Zou Liander nu aansturen op een deal van ongeveer 190,50 euro voor de rekening van het afsluiten zelf? :P
quote:
zacht schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:19:
[...]
Zou Liander nu aansturen op een deal van ongeveer 190,50 euro voor de rekening van het afsluiten zelf? :P
Grappig! Nee, ze zullen het bij voorkeur in het vage laten.

• Ivow85
  • Nu online
@Bram-Bos Die creditfactuur is toch ook weer belachelijk.

Of krijg je nu 52,50 uit coulance ter compensatie van de vaste kosten tot driekwart jaar na je opzegging zijn doorgelopen en binnenkort de verplicht opgelegde terugbetaling van het klachtengeld?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Wie leest er hier eigenlijk nog, er staat toch duidelijk vergoeding klachtengeld boven? 8)7

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016

quote:
Ivow85 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:33:
@Bram-Bos Die creditfactuur is toch ook weer belachelijk.

Of krijg je nu 52,50 uit coulance ter compensatie van de vaste kosten tot driekwart jaar na je opzegging zijn doorgelopen en binnenkort de verplicht opgelegde terugbetaling van het klachtengeld?
Nee, dit Ūs vergoeding klachtengeld. Het blijven drolletjes bij Liander.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Gelukkig gaat het vergoeden sneller dan het echt afsluiten/verzegelen/oplossen van dit gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
Wisten jullie trouwens al dat Liander zomaar dingen roept en niet na komt??
Of is dit nieuw? :X
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor uw e-mail.

U ontvangt binnen drie werkdagen onze reactie
Wij registreerden uw verzoek onder het nummer *******.

Via†www.liander.nl†antwoord op uw vraag
Heeft u nog andere vragen? Meer informatie over Liander en de antwoorden op veelgestelde vragen vindt u op†www.liander.nl.

Met vriendelijke groet,

Liander N.V.
Klant & Markt
Deze e-mail is automatisch verstuurd. Een reactie op deze e-mail kunnen wij hierdoor niet beantwoorden.
Onze gesprekken worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Vandaag was de 3e werkdag. De werkdag is toch al redelijk om lijkt mij.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bericht van Liander:

""Op 14 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin stuurt u een stuk uit het artikel van de Leeuwarder Courant door. De Geschillencommissie denkt anders over de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting. U wilt graag weten of Liander haar beleid hierin aanpast. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Uitspraak Geschillencommissie
De Geschillencommissie heeft vastgesteld dat Liander bij de beŽindiging van de overeenkomst een redelijke vergoeding voor de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden in rekening mag brengen. Echter heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat Liander in deze zaak onvoldoende heeft uitgelegd waarom de gasleiding er helemaal uit moet. In dit individuele geval heeft de klant gelijk gekregen. Wij zullen met hem afspraken maken over de afwikkeling. Dit betekend echter niet dat het automatisch ook voor andere klanten gaat gelden.

Huidige beleid
De Geschillencommissie heeft meerdere keren vastgesteld dat als iemand opdracht geeft voor de verwijdering, daar kosten voor verschuldigd zijn. Verwijderingskosten van gelijkbare omvang zoals Liander die hanteert zijn door de Geschillencommissie niet als onredelijk beoordeeld. Wij blijven bij het huidige beleid voor het verwijderen van een gasaansluiting. Liander is intern en met andere netbeheerders in beraad over hoe we omgaan met deze uitspraak.

Verwijderde aansluitingen in het verleden
Als iemand Liander in het verleden opdracht heeft gegeven om de aansluiting te laten verwijderen, dan bestaat er voor Liander geen verplichting om dit terug te betalen. ""

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan118
Het "huidige beleid" gaat alleen maar over personen die opdracht geven. Dus ze lullen weer de verkeerde kant op want de uitspraak van de GE gaat juist over mensen die geen opdracht geven!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
sideriusj schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:12:
Bericht van Liander:

De Geschillencommissie heeft vastgesteld dat Liander bij de beŽindiging van de overeenkomst een redelijke vergoeding voor de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden in rekening mag brengen. Echter heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat Liander in deze zaak onvoldoende heeft uitgelegd waarom de gasleiding er helemaal uit moet. In dit individuele geval heeft de klant gelijk gekregen. Wij zullen met hem afspraken maken over de afwikkeling. Dit betekend echter niet dat het automatisch ook voor andere klanten gaat gelden.
Ach ach ach, nu ze een keer een nederlaag hebben geleden telt een uitspraak van de commissie in ene niet meer voor iedereen. Waar ze voorheen met allerlei uitspraken en zelfs 2e kamermoties hun gelijk probeerden te bewijzen willen ze deze uitspraak vooral als individueel geval framen.

Stuiptrekkingen zijn het.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
Stefan118 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:03:

[...]

Wie weet komt het verzoek voor een klanttevredenheids onderzoek eerder. Slechts 3 vragen. Vraag 1, is de zaak afgehandeld? Bij antwoord nee is de enquÍte gelijk klaar. 7(8)7

Ik wacht trouwens nog steeds op mail van Liander. De juridische afdeling zal wel druk zijn met listen bedenken.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 24-05-2018 20:14 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
quote:
Bericht van Liander:
[...] Liander is intern en met andere netbeheerders in beraad over hoe we omgaan met deze uitspraak.
Ik hoop wel dat onze overheid streng toezicht houd wanneer de door haar gecreŽerde monopolisten onderling gaan overleggen over hoe ze consumenten kunnen dwingen om ergens voor te betalen.
De politiek kan meteen eens kijken naar concurrerende stroom netwerken in ťťn dorp en micro-grids.
Ik krijg misschien twee bossen glasvezel in mijn straat, van verschillende aanbieders, dus zo onwaarschijnlijk zijn dergelijke situaties niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Bericht van Liander:
[...]Uitspraak Geschillencommissie
De Geschillencommissie heeft vastgesteld dat Liander bij de beŽindiging van de overeenkomst een redelijke vergoeding voor de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden in rekening mag brengen.[...]

[...]Huidige beleid
De Geschillencommissie heeft meerdere keren vastgesteld dat als iemand opdracht geeft voor de verwijdering, daar kosten voor verschuldigd zijn. Verwijderingskosten van gelijkbare omvang zoals Liander die hanteert zijn door de Geschillencommissie niet als onredelijk beoordeeld[...]
Op zich klopt dit natuurlijk precies, het zijn ook twee heel verschillende dingen, De ene gaat over het beŽindigen van de overeenkomst en de tweede over opdracht geven tot verwijdering. Dat je bij opdracht geven tot verwijdering kosten verschuldigd bent is geen discussie over, het gaat alleen om het eerste punt.
Dat worden veel zaken bij de geschillencommissie 8)
En ondertussen gaat Liander gewoon door met het huidige beleid, en dat is het insinueren dat je verplicht bent opdracht te geven tot verwijdering...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stefan118
Wat ik mij trouwens nog wel afvraag:

Wanbetalers KRIJGEN een slotje, slot verwijderen kost geld.

Als wij een slotje aanvragen mag dat maximaal voor 1 jaar en kost geld.

Hoe lang mag iemand wanbetaler zijn?
En als je minder dan 1 jaar wanbetaler bent maar niet wil betalen voor verwijdering van het slotje? Wat dan? Mag het dan wel langer dan 1 jaar?

Stefan118 wijzigde deze reactie 24-05-2018 21:21 (27%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dylantje2
quote:
jwstolk schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:41:
Ik hoop wel dat onze overheid streng toezicht houd
Stop maar...
Ze blijven liegen en lachen..
Dus verwacht niets van een liberaal.
Hij geeft zelf aan dat hij geen ruggengraat heeft.

Dus marktwerking lost alles op is het soelaas..
Kijk naar de zorg onderwijs enz enz enz

De Kamervragen zijn al gesteld, dus een compromis..
Geen 6 maar 300 en we lachen weer verder... :( :( :( :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
quote:
Stefan118 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:03:

[...]

Bij mij liet het antwoord wat ik binnen 10 werkdagen zou krijgen uiteindelijk 6 weken op zich wachten. En eigenlijk kon dat geen antwoord heten, want de 5 pagina's tellende reactie ging nergens op mijn vraag in.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
Bericht van Liander:

""Op 14 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin stuurt u een stuk uit het artikel van de Leeuwarder Courant door. De Geschillencommissie denkt anders over de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting. U wilt graag weten of Liander haar beleid hierin aanpast. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Huidige beleid
De Geschillencommissie heeft meerdere keren vastgesteld dat als iemand opdracht geeft voor de verwijdering, daar kosten voor verschuldigd zijn. Verwijderingskosten van gelijkbare omvang zoals Liander die hanteert zijn door de Geschillencommissie niet als onredelijk beoordeeld. Wij blijven bij het huidige beleid voor het verwijderen van een gasaansluiting. Liander is intern en met andere netbeheerders in beraad over hoe we omgaan met deze uitspraak.

Verwijderde aansluitingen in het verleden
Als iemand Liander in het verleden opdracht heeft gegeven om de aansluiting te laten verwijderen, dan bestaat er voor Liander geen verplichting om dit terug te betalen. ""
Zijn al die spelvaudten van Liander of is dit geen copy/paste? :9

Acties:
  • +2Henk 'm!
@sideriusj: Dank voor het delen! Wat een suggestieve en foute mail weer van Liander. En dan ook nog al die taalvouten, inderdaad. Brrr.

En wat het "Wij zullen met hem afspraken maken over de afwikkeling" betreft: op mijn laatste bericht van 30 april heb ik niets meer inhoudelijks van die gasten gehoord.

- Wie stelt er eens een lijstje samen van mensen-die-op-antwoord-van-Liander wachten? Inclusief sinds wanneer?
- Het wordt zo langzamerhand toch wel erg onveilig voor al die mensen waar de aansluiting en meetinrichting nog niet is weggehaald. Maken ze zich daar geen zorgen over bij Liander?
- Stuurt Liander nu bewust aan op een proefproces bij een echte rechter van onze kant? Het lijkt er wel op. Lijkt me zo langzamerhand heel nuttig en haalbaar:
  1. Er is geen opdrachtverlening vereist bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6 AV.
  2. Er is geen enkele suggestie in de AV dat uitvoering door de netbeheerder van de 'noodzakelijke handelingen' die samenhangen met de beŽindiging van de ATO ook tot een betalingsverplichting van de afnemer leidt.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 25-05-2018 00:38 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Ik wacht al sinds december. Mijn gasaansluiting is dan wel verwijderd op kosten van Liander, maar antwoord op de vraag waar de door Liander veronderstelde verplichtingen zijn vastgelegd heb ik nooit gehad.

10 werkdagen reactietermijn is bij Liander zoals hierboven geschreven 6 weken. Waarschijnlijk werken ze bij Liander slechts 2 dagen per week, waaronder elke maandag. Want dan kwam vanwege kerst en nieuwjaar het aantal werkdagen in die 6 weken precies op 10 uit. Een reactie houdt bij Liander echter zelden een antwoord op je vraag in, is mijn ervaring al vaker geweest.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Bitcoin!

quote:
Dylantje2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:56:
[...]

Stop maar...
Ze blijven liegen en lachen..
Dus verwacht niets van een liberaal.
Hij geeft zelf aan dat hij geen ruggengraat heeft.

Dus marktwerking lost alles op is het soelaas..
Kijk naar de zorg onderwijs enz enz enz

De Kamervragen zijn al gesteld, dus een compromis..
Geen 6 maar 300 en we lachen weer verder... :( :( :( :(
Marktwerking is er ook niet, je kan niet naar een andere partij dan Liander.

Er zijn 2 soorten gebruikers: zij die backuppen en zij die nooit een crash gehad hebben...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:57:
@sideriusj:
[...]
- Het wordt zo langzamerhand toch wel erg onveilig voor al die mensen waar de aansluiting en meetinrichting nog niet is weggehaald. Maken ze zich daar geen zorgen over bij Liander?
- Stuurt Liander nu bewust aan op een proefproces bij een echte rechter van onze kant? Het lijkt er wel op. Lijkt me zo langzamerhand heel nuttig en haalbaar:[...]
Ik weet niet of Liander zich daar zorgen over maakt, maar dat zouden ze wel moeten, gezien hun gehamer op veiligheid. Ik ben in ieder geval wel van plan om daar binnenkort eens pro-actief mee bezig te gaan, want als ik op Liander moet wachten... Mede gezien de uitspraak van de GE ben ik best wel bereid om §120,-- te betalen voor een verzegeling, maar dan wil ik wel de garantie dat ik later niet meer aangesproken wordt op de aanwezigheid van de gasleiding.
Wat betreft dat proefproces, mijn idee is dat Liander dat aan moet spannen, want de meeste mensen hier betalen geen vaste lasten meer en hebben dus ook geen contract meer met Liander. Indien Liander dan nog wat wil, zullen ze dat toch echt zelf moeten gaan halen, desnoods bij de rechtbank.
Probleem is natuurlijk wel de onduidelijke status van de aansluiting...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Als je geen antwoord op je vraag krijgt van Liander kan je dit hier melden:

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

Ik heb dit ook al gedaan, maar ze doen alleen wat als er meerdere meldingen komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
Zojuist even met Liander gebeld met de vraag waar het antwoord op mijn email blijft.
De vriendelijke mevrouw kon na het doorgeven van het referentienummer zien dat haar collega er mee bezig was en die behandelde het ook verder.
Ze zou een notitie achter laten om mij zo spoedig mogelijk bericht terug te doen.

Ik wacht af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
@Stefan118 die boodschap heb ik ook een stuk of 10 keer vernomen via de telefoon en web-chat. Als je dan doorvraagt of ze het meteen kunnen nagaan bij die collega is die toevallig in gesprek of niet op zijn werkplek en als je vraagt wanneer je het antwoord kunt verwachten is dat steevast 'binnen enkele dagen'.

Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder.

@sideriusj ik ga de klachten die ik heb naar aanleiding van de communicatie van Liander binnenkort uitgebreid beschrijven en aan diverse partijen versturen. Want ongeacht wie gelijk heeft in de discussie deugt de manier waarop Liander met mij is omgegaan van geen kanten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan118
quote:
Ivow85 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:55:
@Stefan118 die boodschap heb ik ook een stuk of 10 keer vernomen via de telefoon en web-chat. Als je dan doorvraagt of ze het meteen kunnen nagaan bij die collega is die toevallig in gesprek of niet op zijn werkplek en als je vraagt wanneer je het antwoord kunt verwachten is dat steevast 'binnen enkele dagen'.

Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder.
Ik denk dat mijn vriendelijkheid en het mooie weer misschien iets geholpen heeft.
Ik heb bericht terug! Geen antwoord natuurlijk, maar wel bericht :P
quote:
Geachte heer Stefan118,

Op 19 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u per 1 december de aansluit- en transportovereenkomst voor uw adres heeft beŽindigd. U wilt graag weten wanneer wij u komen afsluiten. Daarnaast geeft u aan dat u geen opdracht geeft voor het afsluiten of verwijderen van de leidingen en gasmeter. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Ik bied u mijn excuses aan voor het feit dat er niet binnen drie dagen gereageerd is op uw e-mail.

Antwoord op uw vraag
Uw vraag is in behandeling bij de verantwoordelijke afdeling. Ik reageer morgen inhoudelijk op uw e-mail.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

A. A.
Medewerker Klant & Markt

Acties:
  • +3Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Stefan118 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:13:
[...]

Ik denk dat mijn vriendelijkheid en het mooie weer misschien iets geholpen heeft.
Ik heb bericht terug! Geen antwoord natuurlijk, maar wel bericht :P

[...]
Lijkt me niet helemaal juist het bericht. Antwoord op veegestelde vragen op de website? Het opzeggen van de ATO en hoe de afhandeling hiervan precies werkt lijkt me inmiddels ook wel een 'veelgestelde vraag'. Kan het desondanks niet vinden op de website.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 14:03

Mojo

The Power Within

quote:
Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:38:
[...]

Kun je me een verwijzing geven naar de 'WION'? Dit argument is door de netbeheerders in ieder geval nog nooit gegeven
Sorry voor de oude kick, maar deze wil ik even verduidelijken.. :p

Er zijn voor aanbieders van een openbaar telecommunicatienetwerken andere regels (Telecommunicatiewet) dan voor nutsaanbieders zoals Liander (o.a. Warmtewet)

De TW kent bepalingen over loze leidingen die verwijderd moeten worden. Dat heeft meer te maken met het leggen om niet / verleggen om niet en de bijbehorende gedoogplicht. Zie ook hoofdstuk 5. http://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/2018-05-01#Hoofdstuk5

X-Life Lanparty Core i5 4670K @ 4.5Ghz, GTX980Ti, 8GB, Gigabyte Z97, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Stefan118 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:13:
[...]
Antwoord op uw vraag
Uw vraag is in behandeling bij de verantwoordelijke afdeling. Ik reageer morgen inhoudelijk op uw e-mail.
[...]
Merk op dat er een subtiel verschil zit tussen antwoord geven op de vraag en inhoudelijk reageren.
Dat gezegd hebbende, het gaat waarschijnlijk allebei niet gebeuren...
Haal de bingokaarten maar tevoorschijn:
- aansluiting můet verwijderd worden
- art. 3.6 AV
- art. 5.3 AV
- art. 2.5.1.12 Tarievencode Gas
- Uitspraak GE 111186
- www.mijnaansluiting.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefan118
_O- _O- _O-
Bij een volle kaart gratis afsluiting??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
quote:
Stefan118 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:02:
_O- _O- _O-
Dat zou zomaar eens kunnen ;)

Mits je de juiste argumenten gebruikt om die verwijzingen te weerleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
quote:
Stefan118 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:02:
_O- _O- _O-
Behalve dat Liander nooit uit zichzelf over artikel 3.6 gaat beginnen, natuurlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Liander heeft de wettelijke plicht om je af te sluiten. Ter voorkoming dat ze leverancier worden bij illegale afname. Alleen proberen ze dat bij de consument neer te leggen.

Hier tot op heden geen antwoord gehad van Liander en ook geen nieuwe dreig brieven of telefoontjes.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 28-05-2018 20:13 (13%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Stoofie
quote:
Bram-Bos schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:39:
[...]
Behalve dat Liander nooit uit zichzelf over artikel 3.6 gaat beginnen, natuurlijk
O jawel hoor:
quote:
Artikel 3.6 regelt hoe u de ATO kunt opzeggen en wat u daarvoor moet doen. De opzegging van de ATO heeft tot gevolg dat de aansluiting verwijderd moet worden wanneer deze permanent niet meer nodig is. In dergelijke situaties regelt artikel 5.3 van de algemene voorwaarden dat een afnemer de kosten van het demonteren en verwijderen van een aansluiting moet betalen.
Drie zinnen en drie kruisjes op de bingokaart :+

Acties:
  • +3Henk 'm!
Da's flauw @Stoofie: die reactie kwam van Liander omdat jij zelf over artikel 3.6 was begonnen. Je gaat niet door voor de koelkast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:48

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien moet de overheid maar met een specifieke gasafsluitsubsidie (=geld rondpompen) komen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
Misschien moet de overheid Liander aan banden leggen. De verzekeraars zeggen ook niet "die woekerpolis is een geval op zich, bij de rest voeren we gewoon ons standaard beleid". Zouden ze wel willen, maar ze zijn op de vingers getikt. Tijd dat Liander datzelfde lot ondergaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
quote:
dunklefaser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:00:
Misschien moet de overheid maar met een specifieke gasafsluitsubsidie (=geld rondpompen) komen?
We hebben meer aan een overheidsinstantie die onafhankelijk van netbheerders en aannemers zelf die miljoenen huishoudens gaat loskoppelen van het gasnet. Iedere afsluiting als uniek geval zien en daarvoor meerdere aannemers een offerte laten maken wordt een dure grap. Volgens mij kunnen de kosten veel lager. De afkoppeling kan ook best maanden later gebeuren, dus er kunnen afsluitingen opgespaard worden en daarna meerdere afsluitingen in ťťn wijk op dezelfde dag gedaan worden.
Levert nog een paar banen op ook. (maar gaat wel ten kosten van honderden communicatie experts en juristen bij de netbeheerders)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-06 18:03

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

quote:
In Amsterdam is die er al :)

ZonPHP site PVOutput site

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
ericplan schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:56:
[...]

In Amsterdam is die er al :)
Hier in Wijchen werd/wordt er ook al over nagedacht.
Mijn mening: Weer teen typisch NL (tijdelijke, ongestructureerde) reparatieoplossing.
En gelet op het overige "duurzame" subsidiebeleid gedoemd te mislukken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:48
quote:
Nee, liever niet. Want dan gaat het afsluiten dus overheidsgeld kosten en de netbeheerders worden weer (relatief gezien) rijker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Bitcoin!

Ik stap in augustus wel over naar GreenChoice met alleen elektriciteit.
Gas zeg ik dan op bij Eneco.

En de rest post ik hier dan wel tzt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoofie
quote:
_Arthur schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:34:
[...]

Nee, liever niet. Want dan gaat het afsluiten dus overheidsgeld kosten en de netbeheerders worden weer (relatief gezien) rijker.
Waarbij het dividend natuurlijk weer aan de aandeelhouders, in het geval van Alliander een fiks aantal gemeentes, uitgekeerd gaat worden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefan118
Mevrouw A. A. heeft woord gehouden, ik heb zojuist email van haar mogen ontvangen.
quote:
Geachte heer Stefan118

Op 28 mei heb ik u een e-mail gestuurd. Hierin heb ik aangegeven dat ik vandaag reageer op uw e-mail van 19 mei. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Helaas moet ik u mededelen dat ik vandaag nog geen antwoord kan geven op uw vraag. Ik beantwoord uw vraag morgen. Mijn excuses voor het ongemak.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

A. A.
Medewerker Klant & Markt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
Stefan118 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:11:
Mevrouw A. A. heeft woord gehouden, ik heb zojuist email van haar mogen ontvangen.

[...]
Ze maken het wel spannend |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stefan118
Zouden ze het aan durven om morgen zo'n zelfde mail te versturen?

Klein detail, in beide e-mails heeft mevrouw mijn achternaam verkeerd geschreven. Er mist een letter die weldegelijk in de mail stond die ik naar Liander gestuurd heb, en die letter staat ook in mijn e-mail adres!

Stefan118 wijzigde deze reactie 29-05-2018 17:47 (62%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

quote:
Stefan118 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:45:
Klein detail, in beide e-mails heeft mevrouw mijn achternaam verkeerd geschreven. Er mist een letter die weldegelijk in de mail stond die ik naar Liander gestuurd heb, en die letter staat ook in mijn e-mail adres!
Dat is precies het soort aandacht voor details wat je mag verwachten van een partij die verantwoordelijk is voor de aanleg en het onderhoud van het gasnetwerk.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
quote:
Zoals hierboven al is vermeldt, hebben verschillende gemeenten al geld voor beschikbaar.
Vaak is het een vast subsidiebedrag van een X-duizend euro om je woonhuis gasvrij te maken. Met die subsidie moet je dus o.a. de afsluitkosten van betalen.

Binance | Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
quote:
Onbekend schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:15:
[...]

Zoals hierboven al is vermeldt, hebben verschillende gemeenten al geld voor beschikbaar.
Vaak is het een vast subsidiebedrag van een X-duizend euro om je woonhuis gasvrij te maken. Met die subsidie moet je dus o.a. de afsluitkosten van betalen.
Zucht. Nee....

Die subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van het aanpassen van de woning.

Niet om de netbeheerder te subsidiŽren middels het betalen van kosten die de netbeheerder zelf moet dragen.

@Stefan118 mooi he, zo'n belofte dat je een inhoudelijke reactie gaat krijgen. En dan vervolgens iets krijgen wat niet op je vraag in gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

In Amsterdam wordt specifiek subsidie gegeven voor de afsluitkosten, het komt bovenop de andere subsidie en is kostendekkend. Je vraagt een offerte bij Liander en dat bedrag ontvang je 1 op 1 als subsidie.

https://www.amsterdam.nl/...4213-A5DC-5298FCD8F13C%7D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
quote:
Ivow85 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:34:
[...]

Zucht. Nee....

Die subsidie is een tegemoetkoming in de kosten van het aanpassen van de woning.

Niet om de netbeheerder te subsidiŽren middels het betalen van kosten die de netbeheerder zelf moet dragen.
Jawel. Het is een tegemoetkoming in de kosten, inclusief die afsluitkosten van ruim 600 euro te betalen.
De voorwaarde van zo'n subsidie, is dat de woning geen gasaansluiting meer mag hebben. Hierboven geeft @ericplan een mooie link met de voorwaarden. Per gemeente, indien ze zo'n subsidie verlenen, kunnen de voorwaarden iets van elkaar verschillen, maar het gaat erom dat de woning gasloos wordt en dat de meeste van die gemeenten ook de afsluitkosten vergoeden.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Onbekend: Ja, in Amsterdam is dat zo, maar het gaat wel af van je maximale subsidiebedrag. Die euri kun je dus niet meer steken in nog betere isolatie, nog zuiniger wp e.d. In die zin heeft @Ivow85 gelijk, want het zijn (onnodige) kosten die de netbeheerder (daarom) zelf zou moeten dragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan

ericplan

quote:
Bram-Bos schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 21:38:
@Onbekend: Ja, in Amsterdam is dat zo, maar het gaat wel af van je maximale subsidiebedrag. Die euri kun je dus niet meer steken in nog betere isolatie, nog zuiniger wp e.d. In die zin heeft @Ivow85 gelijk, want het zijn (onnodige) kosten die de netbeheerder (daarom) zelf zou moeten dragen.
De kosten voor gasafsluiting zijn apart, hebben geen invloed op je maximale subsidiebedrag. Zie de laatste bullets onderaan in de link.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@ericplan: Dank. I stand corrected.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

quote:
Stefan118 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 17:11:

[...]
Ze moet er nog een nachtje over slapen ofzo? Of had ze gister geen zin meer en vandaag een nieuwe poging om een ontwijkend antwoord te bedenken.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-06 11:36

Wailing_Banshee

You're Next

Ze willen toch zo graag alles weghalen ivm veiligheid? Ik vraag me af... Hebben ze die leidingen ook getest met een aardbeving met een kracht van 5? Een golvende grond lijkt me ook niet goed voor zo'n leiding...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Stefan118
quote:
Erwin_83 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:48:
[...]

Ze moet er nog een nachtje over slapen ofzo? Of had ze gister geen zin meer en vandaag een nieuwe poging om een ontwijkend antwoord te bedenken.
Het was 17:07 toen ik de mail kreeg. Dus ze was al 7 minuten aan het overwerken.
Ik denk dat ze net haar broodtrommel oppakte om in de tas te stoppen en dat daar onder een notitie lag om mij nog te mailen.

Reactie: ah f*ck! Tis 30 graden en ik wil lekker aan het zwembad liggen.
Weet je wat? Ik doe een kort mailtje, geen tijd om NAW gegevens te checken, maar dan issie in iedergeval tevreden, hij heeft zn beloofde mail, en ik kan morgen weer verzinnen hoe we verder gaan.
Just to live an other day!

Helaas kwam mevrouw thuis in de stromende regen, de hele rest van de dag naar de gallemiezen, en dus zal ik vandaag wel weer een gefrustreerd onzinnig mailtje krijgen omdat mevrouw gister geen kleurtje heeft kunnen opdoen aan de rand van het zwembad.

• Stefan118
quote:
Wailing_Banshee schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:50:
Ze willen toch zo graag alles weghalen ivm veiligheid? Ik vraag me af... Hebben ze die leidingen ook getest met een aardbeving met een kracht van 5? Een golvende grond lijkt me ook niet goed voor zo'n leiding...
Liander opereert niet in Groningen als het goed is.
Voor de rest van Nederland (Friesland, Gelderland, Flevoland, Noord holland en Zuid holland) komen dat soort bevingen niet echt vaak voor.
In mijn 41 jarig bestaan kan ik het mij iig niet herinneren.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

quote:
Stefan118 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:16:
[...]

Liander opereert niet in Groningen als het goed is.
Voor de rest van Nederland (Friesland, Gelderland, Flevoland, Noord holland en Zuid holland) komen dat soort bevingen niet echt vaak voor.
In mijn 41 jarig bestaan kan ik het mij iig niet herinneren.
Ik kan me nog goed herinneren aan de peelrandbreuk-beving in 1992. In Helmond liet de golf onze dakpannen dansen.
Maar van een directe schade aan (gas)leidingen heb ik ook niets gehoord.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stoofie
Vandaag in de Leeuwarder Courant:
quote:
Liander zat fout met afsluitboete

Liander mag consumenten niet verplichten opdracht te geven tot het verwijderen van de gasleiding. Dat is de uitkomst van een zaak bij de landelijke Geschillencommissie Energie (GE), aangespannen door Bram Bos uit Amsterdam.

Bos heeft voor zijn gemeentemonument uit 1865 geen gas meer nodig, wilde van zijn vaste lasten af en besloot zijn Aansluit- en Transport Overeenkomst (ATO) overeenkomstig artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden (AV) op te zeggen. Liander wilde dit alleen doorvoeren als Bos opdracht zou geven tot de, volgens Liander wettelijk verplichte, fysieke verwijdering van de aansluiting. Dat weigerde Bos.

Dat het geen wettelijke verplichting is de gasleiding te verwijderen bij opzegging van de ATO blijkt natuurlijk alleen al uit het feit dat andere netbeheerders anders reageren bij opzegging van de ATO. Enexis en Stedin verzegelen dan de meter, al dan niet tegen een kleine vergoeding. Volgens de bindende uitspraak van de Geschillencommissie heeft Bos aan alle in artikel 3.6 gestelde eisen voldaan en is Liander niet gerechtigd de ‘afsluitboete’ van 605 euro (inmiddels al 687 euro) aan Bos op te leggen.

Omdat Bos aangegeven had wel een redelijk bedrag (zo’n 120 euro) te willen betalen voor het effectueren van de opzegging, mag Liander een redelijke vergoeding vragen voor de noodzakelijke werkzaamheden, niet zijnde het verwijderen van de aansluiting.

Los van deze uitspraak is de werkwijze van Liander natuurlijk toch al vrij onzinnig. Willen zij nu werkelijk voor elke aansluiting apart de straat openhalen en weer dicht leggen om vervolgens, als de hele straat van het gas af is, de straat weer open te halen en de hoofdleiding te verwijderen?

Is het dan niet verstandiger om de aansluitingen te laten zitten en deze pas te verwijderen als iedereen van het gas af is? Dan hoeft de straat maar ťťn keer open en kun je ook nog eens iedereen de vrije keus laten om de gasleiding op eigen terrein al dan niet te verwijderen. Je zou er eventueel voor kunnen kiezen om een bijdrage voor de totale verwijdering te vragen op het moment dat iemand het gas opzegt.

Dat de energietransitie een hoop geld gaat kosten is iedereen wel duidelijk, laten we daar niet nog (veel) meer onzinnige kosten bij laten komen.

Stoofie

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-06 11:36

Wailing_Banshee

You're Next

@dunklefaser de aardbevingen in Limburg kun je blijkbaar niet vergelijken met de aardbevingen in Groningen. Het verschil in diepte (12km vs 3km) schijnt behoorlijk uit te maken...
Maar juist omdat Enexis de leidingen niet weghaalt, zou dan dus extra gevaarlijk moeten zijn, volgens Liander. Niemand zou merken dat hij stuk is!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

https://www.volkskrant.nl...-van-het-gas-af~b67a4089/

Kunnen wij ons ook al aanmelden als "kwestbare groep"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
quote:
Erwin_83 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 07:48:
[...]

Ontwijkend antwoorden deed ene mevrouw A.A. ook in december al toen ik uitgelegd wilde hebben wat mijn internet en elektrische apparaten met de gasaansluiting te maken hebben.

Vervolgens wel roeptoeteren dat je vanalles verplicht bent. Als je dan vraagt waar die verplichtingen vandaan komen krijg je Den berichtje dat je vraag is doorgestuurd naar een andere afdeling wordt je na hťťl lang wachten en veel zeuren om een antwoord bestookt met boekwerken waarin veel beweerd wordt, maar waarin het beantwoorden van de gestelde vraag vakkundig wordt vermeden.

Reactie =/= antwoord
Antwoord geven doet Liander zeer zelden.
quote:
Stoofie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:43:
Vandaag in de Leeuwarder Courant:
[...]
Mooi! Het heeft even geduurd, maar het is een heldere uitleg van wat er daadwerkelijk is geadviseerd.

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Wel leuk dat ze het nog steeds over de afsluitboete hebben.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 30-05-2018 11:36 (73%)

Het artikel was van @Stoofie zelf, en wij framen de zaak natuurlijk in termen van afsluitboete

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aap009
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 18-06 17:18
Ik heb ook een geschil met Liander over mijn gasaansluiting. Naar aanleiding daarvan heb ik de zaak voorgelegd aan mijn energieleverancier. Een energieleverancier is verplicht informatie te verstrekken op grond van de Gaswet.
quote:
Artikel 52C Gaswet
Lid 2 Leveranciers zorgen ervoor dat afnemers als bedoeld in artikel 43, eerste lid, te allen tijde transparante informatie kunnen krijgen over de geldende tarieven en voorwaarden voor levering en transport van gas.
Zij antwoordden mij het volgende:
quote:
Beste Naam,

Hartelijk bedankt voor je reactie. Hierin vraag je of je wettelijk verplicht bent om een gascontract af te sluiten. Graag ga ik hier nader op in.

Buiten het feit dat wij verplicht zouden zijn antwoord te geven op deze vraag, hebben wij transparantie erg hoog in het vaandel staan en geven wij graag op een eerlijke en transparante manier antwoord op al je vragen.

Het is niet wettelijk geregeld dat je als consument verplicht bent een gascontract af te sluiten. Het is echter wel wettelijk bepaald dat een netbeheerder je moet afsluiten indien er geen energiecontract actief is op een actieve aansluiting. De website van Liander zegt hier het volgende over: "Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt." (bron: https://www.liander.nl/co...ngen/afsluiting/?ref=9598)

Je bent dus niet wettelijk verplicht en gascontract af te sluiten, er zijn echter wel wettelijk vastgelegde consequenties indien dit niet gebeurd. Mocht je die willen voorkomen is een gascontract onmisbaar.

Mocht je nog andere vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag. Je kunt via deze link contact met ons opnemen. Ik wens je een fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Dat is toch een heel ander verhaal dan wat Liander aan mij vertelt. "Daarna hebben wij op 21 mei 2018 nog een brief gestuurd. Hierin staat aangegeven dat er met spoed een contract moet komen."

Terwijl er helemaal geen contract můťt komen. Ja alleen als je afsluiting wil voorkomen. Ik vind dat ze hiermee mensen bewust op het verkeerde been zetten en doen alsof het wettelijk verplicht is een gascontract af te sluiten bij een energieleverancier.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ja, @aap009, precies zoals je het zegt: alleen als je afsluiting wilt voorkomen moet je zorgen dat je een leveringscontract voor gas hebt. Jij bent echter niet wettelijk verplicht zo'n leveringscontract te hebben als er toevallig een aansluiting in je huis ligt.

Of Liander met die boodschap mensen 'bewust' op het verkeerde been zet, weet ik niet: ze gaan uit van de 90% die nog wel gas gebruikt, maar (even) geen leveringscontract heeft, en stemmen daar hun communicatie op af.

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*