Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Jij weet toch wel hoe onze staat werkt? Iedereen afhankelijk / verslaafd maken aan de stroom en dan de prijs omhoog onder het motto wij moeten betalen om het netwerk aan te passen want wij overbelasten het.Rol-Co schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:01:
[...]
In de nacht? Stroom word natuurlijk nooit duur in de dag.
En de mis gelopen inkomsten van gas moeten door iets anders weer gevuld worden.
Dus precies vanwege mijn achterdocht behoud ik mijn ht systeem met buffer, alles kan draaien
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, echter stroom overdag goedkoop door hoge aanbod en avond/nacht duur door laag aanbod kan een batterijopslag lucratief worden, zelfde als je nu met je ht buffer kan.reneeke1970 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:07:
[...]
Jij weet toch wel hoe onze staat werkt? Iedereen afhankelijk / verslaafd maken aan de stroom en dan de prijs omhoog onder het motto wij moeten betalen om het netwerk aan te passen want wij overbelasten het.
En de mis gelopen inkomsten van gas moeten door iets anders weer gevuld worden.
Dus precies vanwege mijn achterdocht behoud ik mijn ht systeem met buffer, alles kan draaien
Bijv dag 7 cent
Avond nacht 27 cent
Wedden dat jij een batterij gaat vullen in de dag
Edit:
Maar goed, verkeerde topic, dus

Als de slimme meter ooit verplicht wordt, kunnen er prijzen per kwartier gaan gelden. Op momenten van hoge opwekking van PV panelen en windenergie zal dan de stroom goedkoop zijn. De kale stroomprijs kan dan bij pieken in de opwekking zelfs gratis of negatief zijn. Wie stroom levert moet dan betalen en wie stroom afneemt krijgt geld toe.reneeke1970 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:58:
[...]
Never nooit niet dat ik aan de accu ga, als stroom heel duur word dan levert mijn PV ook duur terug, dan ga ik zelf lekker op hout stoken. Die staan nu al standby.....
Tijdens windstille winteravonden zal echter de stroomprijs de pan uit rijzen. Nauwelijks opwek van groene stroom, maar wel wil iedereen lekker zijn warmtepomp laten draaien om het huis warm te houden en de inductiekookplaat gaat aan om een lekkere maaltijd te maken. Na het koken moet ook de vaatwasser aan en als de kinderen thuis komen van voetbal- of hockeytraining zit ook de wasmachine weer vol. Piek verbruik en minimaal aanbod zal dan in de avonduren hoge prijzen als gevolg hebben.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
S'nachts word stroom nooit zo duur want dan krijgen wij gratis stoom uit de landen waar ze overschot hebben door waterkracht.Rol-Co schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:14:
[...]
Ja, echter stroom overdag goedkoop door hoge aanbod en avond/nacht duur door laag aanbod kan een batterijopslag lucratief worden, zelfde als je nu met je ht buffer kan.
Bijv dag 7 cent
Avond nacht 27 cent
Wedden dat jij een batterij gaat vullen in de dag
Edit:
Maar goed, verkeerde topic, dus
@Ivow85 een slimme zal nooit verplicht kunnen worden en kwartier tarief is een optie net als nu dag en nacht. Zal nooit verplicht worden.
1 PVoutput . Dongen NB
https://radar.avrotros.nl...ideos/van-gas-los-deel-i/
Deel I wordt vanavond uitgezonden, 20:30 uur op NPO 1
Deel II wordt uitgezonden op maandag 21 mei 2018, 20:30 uur op NPO 1
Edit 15/5: Ik zie dat de eerste aflevering inmiddels ook via bovenstaande link is terug te kijken
[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 15-05-2018 12:08 ]
Deel 1 gezien, wilde het vervolg al melden hier, heb jij al gedaan.ThinkPadd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:06:
Vanavond documentaire van Radar Extra: "Van gas los"
https://radar.avrotros.nl...ideos/van-gas-los-deel-i/
Deel I wordt vanavond uitgezonden, 20:30 uur op NPO 1
Deel II wordt uitgezonden op maandag 21 mei 2018, 20:30 uur op NPO 1
Beetje simpel verteld, maar geen idiote fouten.
Voor de doe-het-zelver kan het véél goedkoper dan ze daar vertellen, dat wel.
Samenvatting: Isoleren (vloer, dak, muren, deuren, ramen), koude bruggen, warmtepomp (lage temperatuur 'radiatoren'), (ventilatie) warmtepompboiler, inductiekookplaat. (zonnepanelen, zonneboiler)
edit: maar zullen we deze zaken verder in hun eigen topics bespreken? Hier verder weer on-topic?
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 15-05-2018 13:18 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zo langzamerhand lijkt alles wel gezegd. Tijd voor een mooie samenvatting? Korte versie: tot nog toe is iedereen hier gratis van het gas af. Liander dreigt wel wat, maar of je nu reageert of niet, uiteindelijk wordt het oorverdovend stil.onetime schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:27:
[...]Hier verder weer on-topic?
[ Voor 27% gewijzigd door Bram-Bos op 15-05-2018 21:42 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Wat nog niet gezegd is, is hoe Liander verder gaat na de uitspraak. Morgen is het alweer een maand geleden dat de uitspraak is gedaan.Bram-Bos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:45:
[...]
Zo langzamerhand lijkt alles wel gezegd. Tijd voor een mooie samenvatting?
Is je gasaansluiting al verwijderd? Of heeft Liander al initiatief genomen tot het inplannen van de volgens Liander 'noodzakelijke werkzaamheden'?
Of enig ander bericht?
Bij mij is het tot nu toe stil.
Geen rekening, geen "discussie over de kosten". Niets.
Nu wordt het vooral reuze interessant hoe Liander om gaat met 'nieuwe' gevallen. Blijven ze dreigen met hoge kosten en deurwaarders, valse informatie verstrekken en de enige juiste weg voor opzegging verzwijgen? Of is dadelijk de procedure zodanig aangepast dat je zowel op de website als in de brieven ook kunt lezen over de optie "ik gebruik geen gas meer maar de aansluiting hoeft van mij niet te worden verwijderd"?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@Ivow85: Mijn inschatting is dat Liander helemaal niets verandert. Ze hebben de slag met Bram verloren, maar de oorlog nog niet. Liander gaat gewoon roepen dat deze uitspraak van de GE alleen voor dit geval geldt en gaat over tot de orde van de dag...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Waarom willen we eigenlijk het gas de deur uit doen? Omdat het een fossiele brandstof is, of omdat je minder vaste lasten wilt hebben? Bij dat laatste is een aansluiting op een warmtenet ook geen oplossing, omdat je dan ook vaste lasten hebt (die in de toekomst zeer waarschijnlijk zullen stijgen).
Zou Liander of Alliander bang zijn dat er veel te snel mensen van het gas af willen, en d.m.v. de hoge kosten de mensen in de wacht proberen te zetten? Ik ga er namelijk van uit dat Alliander DGO vrij snel warmtenetten wil gaan uitrollen, en dat dan gegroepeerd de gasleidingen in de woningen gaan worden vervangen door warmtenetleidingen. En natuurlijk dat mensen tot dat moment het liefst voor hun gasleiding onderhoud blijven betalen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
En gewoon op de oude voet doorgaan past natuurlijk prima in bij de schofterige communicatie en leugens die Liander de afgelopen maanden gebruikt heeft om mensen onder druk te zetten.
Maar nu komen ze nog hier...... Of niet, ik heb namelijk geen brief gehad zover ik weet.
Dus of ze komen niet en is het dus niet erg dat die van ons gaat lekken?
Of ze hebben geen gas geregistreerd en gaan er vanuit dat hij weggehaald is.
Of ze komen wel maar dan is er een probleem, er zit namelijk een slot op waar alleen stedin een sleutel van heeft.
Ik ga iedergeval vragen of ze hem alleen bij de straat afdoppen en dat stukje verwijderen, kan ik er later ook geen ellende van krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Die ze dan ook nog eens zelf moeten gaan aanspannen, want iedereen die via de leverancier opzegt betaalt geen vastrecht meer.Bram-Bos schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:05:
@Stoofie: Ja, dat zullen ze zeker gaan doen, maar ik garandeer je dat ze dan nog heel veel geschillen bij de geschillencommissie gaan krijgen over opzeggingen op grond van artikel 3.6. En dat kost een lieve duit voor Liander...
Dus als Liander dan wat wil, zullen ze zelf in actie moeten komen.
Edit:
Heb jij al wat gehoord van Liander?
Daar had je al antwoord op gegeven...
[ Voor 4% gewijzigd door Stoofie op 16-05-2018 10:39 ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
En wat was de insteek van die brief?Gert-Jan1988 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:18:
Naar aanleiding van de dreigbrieven met de gerechtsdeurwaarder, en het telefoongesprek met Liander waarin ze meldde dat mijn zaak bij een Deurwaarder ligt, heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Deze heeft een brief gestuurd naar Liander, ben benieuwd hoe ze nu hierop gaan reageren! Helemaal nu er nieuwe vorderingen in het hele gebeuren zitten
Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet
Frank Straver– 20:04, 16 mei 2018
Wie gasvrij gaat wonen mag niet opdraaien voor hoge afsluitkosten. Dit heeft de landelijke geschillencommissie energie bepaald in een bindende uitspraak.
Bram Bos, inwoner van Amsterdam, spande de zaak aan tegen de energienetbeheerder Liander, die 605 euro van Bos eiste voor het afsluiten van zijn verduurzaamde woning.
De winst van Bos lijkt goed nieuws voor iedereen die thuis met gas stopt. Liander benadrukt wel dat de recente uitspraak maar om één klant gaat. “Op de korte termijn blijven we dan ook het huidige beleid toepassen.” Omdat de uitspraak gaat over landelijke voorwaarden kan iedereen de kosten aanvechten.
Wie overstapt op gasloos wonen moet de kraan definitief dicht laten draaien. Anders blijven er jaarlijkse vaste aansluitkosten (115 euro gemiddeld). Voor definitieve afsluiting vragen alle netbeheerders eenmalig geld. Stedin rekent 623 euro, Enexis 346 euro, aldus vergelijker gaslicht.com. Zo willen ze kosten van monteurs en graafwerk dekken.
Nergens voor nodig
Maar zulke hoge kosten maken is feitelijk nergens voor nodig, zegt de geschillencommissie. Hiermee gaat een streep door het beleid van Liander. De netbeheerder eist dat iedereen die, zoals Bos, gasloos gaat wonen betaalt voor het weghalen van de meter thuis en een gaspijp, ook een stukje buiten onder de straat. Bos weigerde en vocht dit met succes aan. De meter en gasbuis mogen blijven liggen, zegt de commissie. Simpel verzegelen en afdoppen is genoeg.
Nu doen netbeheerders dat hooguit tijdelijk. De gasaansluiting laten liggen is gevaarlijk, zegt Liander. Maar daar is geen enkel bewijs voor, oordeelt de commissie. Liander mag de bewoner daarom alleen ‘redelijke kosten’ voorschotelen, voor simpel dichtdraaien en verzegelen van de gaskraan thuis. Dat kan meestal voor ruim 100 euro. Dat wil Bos best betalen. Maar eigenlijk zou het overal gratis moeten worden, zegt hij.
Alle huizen moeten van het aardgas af, voor 2050. Wie zijn huis duurzaam maakt, zit al gauw met (tien)duizenden euro’s aan kosten, voor isolatie en duurzame techniek. Een ‘afsluitboete’ werpt daarbij onnodig een drempel op, zegt Bos. Liander wil met hem afspreken welke vergoeding nu redelijk is. Verder praten alle netbeheerders samen over een landelijk beleid, zodat iedereen die straks van gas afgaat dezelfde afsluiting en rekening krijgt.
Lees ook: Laat die gasaansluiting toch lekker zitten
Bram Bos betoogde eerder in Trouw dat afkoppelen van de gasaansluiting nergens voor nodig is. Wettelijk niet, en veiligheids-technisch niet. Het risico op gaslekkage wordt echt niet groter.
Voetnoten:
- De genoemde bedragen zijn verouderd, in ieder geval voor Liander en voor de vaste lasten
- Ik heb nooit gezegd "Maar eigenlijk zou het overal gratis moeten worden". Juridisch is er geen verplichting tot betaling, maar ik sta op het standpunt dat mensen zoals ik een redelijk bedrag zouden moeten betalen. Mijn aanbod aan Liander is 138 euro (één jaar vaste lasten voor transportkosten en meterhuur).
- Wij weten dat Stedin en Enexis niet verplichten om de aansluiting geheel te laten verwijderen. Dat wordt niet duidelijk uit het artikel.
[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 16-05-2018 21:51 ]
De kant/redenen van Liander in kaart brengen waarom er een deurwaarder ingeschakeld moet worden om mij te dwingen toegang te verschaffen

Mooi stukje, maar Liander gaat dus doen waar ik al bang voor was: doorgaan met het huidige beleid, want deze uitspraak gaat maar over één klant. Het wordt tijd dat het wat algemener bekend wordt dat je gewoon bij de leverancier op kunt zeggen, dan krijgt Liander nog een hele kluif aan het aanspannen van al klachten bij de geschillencommissieBram-Bos schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:52:
Morgen in Trouw, en nu al on line:
Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet
Frank Straver– 20:04, 16 mei 2018
Wie gasvrij gaat wonen mag niet opdraaien voor hoge afsluitkosten. Dit heeft de landelijke geschillencommissie energie bepaald in een bindende uitspraak.
Bram Bos, inwoner van Amsterdam, spande de zaak aan tegen de energienetbeheerder Liander, die 605 euro van Bos eiste voor het afsluiten van zijn verduurzaamde woning.
De winst van Bos lijkt goed nieuws voor iedereen die thuis met gas stopt. Liander benadrukt wel dat de recente uitspraak maar om één klant gaat. “Op de korte termijn blijven we dan ook het huidige beleid toepassen.” Omdat de uitspraak gaat over landelijke voorwaarden kan iedereen de kosten aanvechten.
Wie overstapt op gasloos wonen moet de kraan definitief dicht laten draaien. Anders blijven er jaarlijkse vaste aansluitkosten (115 euro gemiddeld). Voor definitieve afsluiting vragen alle netbeheerders eenmalig geld. Stedin rekent 623 euro, Enexis 346 euro, aldus vergelijker gaslicht.com. Zo willen ze kosten van monteurs en graafwerk dekken.
Nergens voor nodig
Maar zulke hoge kosten maken is feitelijk nergens voor nodig, zegt de geschillencommissie. Hiermee gaat een streep door het beleid van Liander. De netbeheerder eist dat iedereen die, zoals Bos, gasloos gaat wonen betaalt voor het weghalen van de meter thuis en een gaspijp, ook een stukje buiten onder de straat. Bos weigerde en vocht dit met succes aan. De meter en gasbuis mogen blijven liggen, zegt de commissie. Simpel verzegelen en afdoppen is genoeg.
Nu doen netbeheerders dat hooguit tijdelijk. De gasaansluiting laten liggen is gevaarlijk, zegt Liander. Maar daar is geen enkel bewijs voor, oordeelt de commissie. Liander mag de bewoner daarom alleen ‘redelijke kosten’ voorschotelen, voor simpel dichtdraaien en verzegelen van de gaskraan thuis. Dat kan meestal voor ruim 100 euro. Dat wil Bos best betalen. Maar eigenlijk zou het overal gratis moeten worden, zegt hij.
Alle huizen moeten van het aardgas af, voor 2050. Wie zijn huis duurzaam maakt, zit al gauw met (tien)duizenden euro’s aan kosten, voor isolatie en duurzame techniek. Een ‘afsluitboete’ werpt daarbij onnodig een drempel op, zegt Bos. Liander wil met hem afspreken welke vergoeding nu redelijk is. Verder praten alle netbeheerders samen over een landelijk beleid, zodat iedereen die straks van gas afgaat dezelfde afsluiting en rekening krijgt.
Lees ook: Laat die gasaansluiting toch lekker zitten
Bram Bos betoogde eerder in Trouw dat afkoppelen van de gasaansluiting nergens voor nodig is. Wettelijk niet, en veiligheids-technisch niet. Het risico op gaslekkage wordt echt niet groter.
In het stuk staat trouwens dat je de gaskraan moet laten dichtdraaien:
Maar dat is de omgekeerde wereld, als je gewoon opzegt bij de leverancier betaal je geen vaste kosten meer is Liander wettelijk verplicht om de kraan dicht te draaien, dat doen ze alleen niet...Wie overstapt op gasloos wonen moet de kraan definitief dicht laten draaien. Anders blijven er jaarlijkse vaste aansluitkosten (115 euro gemiddeld).
Natuurlijk moest Liander dat zeggen @Stoofie. Maar geef het even tijd. Zoals onze eminente bedrijfsjurist het al formuleerde: er komt een tsunami aan van dit soort gevallen. @Gert-Jan1988 is al nuttig gebruik aan het maken van de uitspraak, en hij zal niet de enige zijn.Stoofie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:57:
[...]
Mooi stukje, maar Liander gaat dus doen waar ik al bang voor was: doorgaan met het huidige beleid, want deze uitspraak gaat maar over één klant. Het wordt tijd dat het wat algemener bekend wordt dat je gewoon bij de leverancier op kunt zeggen, dan krijgt Liander nog een hele kluif aan het aanspannen van al klachten bij de geschillencommissie
<tl;dr>Als je zonder kosten van je vaste lasten voor gas af wilt komen, maar de meter zit je niet in de weg, dan zeg je je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier. Die opzegging móet je leverancier accepteren op grond van artikel 52b, lid 7 van de Gaswet. Je netbeheerder stuurt vier en zes weken na einde contract twee standaardbrieven. Die kun je negeren. Je betaalt geen vaste lasten meer.<tl;dr>
We kunnen nu wel zeggen dat je gratis (of in ieder geval zonder hoge kosten) van je vaste lasten af kunt komen als je geen gas meer gebruikt. Netwerkbeheerders gaan er echter verschillend mee om, en vooral Liander is een vervelende kwast. Hieronder meerdere routes die geprobeerd zijn, of worden, om zonder kosten van je vaste lasten voor gas af te komen. Focus ligt erg op Liander, omdat die al heel lang dit beleid voert. Inmiddels voeren alle netbeheerders dit beleid, en zijn deze routes dus bruikbaar in alle gevallen. Let wel op: elke netbeheerder legt de regels anders uit en heeft een andere strategie om je tot een opdracht te verleiden.
Nota bene: het gaat mij niet om het verleggen van kosten naar anderen, maar om het voorkomen van kosten. Zie voor achterliggende motivatie deze posting van 5 januari 2018.
Belangrijke noties vooraf zijn:
- Je wilt niet per se van je aansluiting af maar van je vaste lasten.
- Netbeheerders hebben juridisch geen grond om je een rekening te sturen voor het weghalen van de aansluiting- en meetinrichting als ze dat uit eigen beweging komen doen.
- Daarom willen clubs als Liander je tot een aparte opdracht verleiden via mijnaansluiting.nl als je van je vaste lasten af wilt. Dan hebben ze alsnog een juridische titel om je een factuur te versturen.
- Echter: netbeheerders hebben juridisch ook geen grond om je te verplichten die opdracht te geven.
- Geef dus nooit een opdracht tot het afsluiten van je aansluiting (verzegelen ofwel fysiek verwijderen). Dan ben je namelijk verplicht de kosten te betalen.
- Je hebt twee contracten: één met je energieleverancier, en één met je netwerkbeheerder. Van die laatste ben je je niet bewust, maar die Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel de grond waarop je via je energieleverancier verplicht bent te betalen aan je netwerkbeheerder.
- Inmiddels weten we uit de mond van Liander dat deze ATO automatisch wordt opgezegd door de energieleverancier, als je je leveringscontract voor gas opzegt. Enexis lijkt het daar echter nog niet mee eens, maar inmiddels (mrt 2019) ook alweer wel.
- Netwerkbeheerders willen koste wat kost voorkomen dat ze gas leveren zonder een energieleverancier, omdat dat tegen de scheiding van rollen in de Gaswet ingaat.

- Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier.
- Bij de meeste leveranciers lukt dat, zeker na wat aandringen. Wijs ze er desnoods op dat je wettelijk het recht hebt om het contract op te zeggen op grond van artikel 52b, lid 7 van de Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."
- Waarschijnlijk staat zoiets ook in de Algemene Voorwaarden van je energieleverancier.[/li]
- Sommige energieleveranciers beweren dat je eerst je aansluiting moet laten weghalen voordat je je leveringscontract kunt opzeggen. Dat is onzin. Wijs ze op het artikel in de Gaswet hierboven en hun eigen Algemene Voorwaarden.
- NLE is een van de meest vervelende energieleveranciers, omdat ze pertinent weigeren om je gasleveringscontract te beëindigen als de netbeheerder niet eerst de aansluiting op non-actief heeft gezet. Dit is in strijd met hun eigen Algemene Voorwaarden. @Verwijderd en @JohnBr probeerden het. @JohnBr stapte uiteindelijk gewoon over naar Greenchoice om vervolgens zijn gasleveringscontract op te zeggen. En kreeg vervolgens na in het openbaar of Facebook te dreigen met de geschillencommissie binnen no time een reactie van NLE dat ze het voor elkaar gingen maken.
- Andere leveranciers (zoals Qurrent) piepen wel, maar bij aandringen voeren ze de beëindiging wel door. Eventueel kun je aangeven dat ze een aantekening mogen maken dat je gewaarschuwd bent over de kosten die de netbeheerder zogenaamd in rekening zou mogen brengen.
- Clubs als Greenchoice en Vandebron doen niet moeilijk.
- Wacht af
- Netwerkbeheerder stuurt een standaard-brief ‘Voorkom afsluiting van gas en/of stroom’.
- Bij Liander was die overigens een tijdje tamelijk koddig, omdat ze beweerden dat je niet meer kon internetten als je gasaansluiting was afgesloten.
- @sideriusj helderde de procedure op via vragen aan Liander
- De eerste standaardbrief eindigt altijd met het zinnetje: "Zonder energieleverancier betaalt u niet voor uw energie. Wij zijn dan wettelijk verplicht u af te sluiten van gas." Veel Tweakers hebben al geprobeerd te achterhalen waar die wettelijke verplichting precies op is gebaseerd. Duidelijk is het nooit geworden. Het dichtst in de buurt komt de verklaring dat netwerkbeheerders wettelijk geen energie mogen verkopen, en via afsluiting proberen te voorkomen dat dat gebeurt.
- Sinds oktober 2018 staat er een extra alinea in de brief: "Gaat u geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? In verband met veiligheid sluiten we de gasaansluiting maximaal 12 maanden af. Weet u al dat u de gasaansluiting in de toekomst niet meer gaat gebruiken? Vraag dan een verwijdering aan via www.mijnaansluiting.nl. Aan afsluiten en verwijderen zijn kosten verbonden." Zoals je in deze post kunt lezen komen die kosten alleen voor je rekening als verwijdering of afsluiting zelf aanvraagt (lees: opdracht geeft tot). Je hoeft dat echter niet te doen.
- Op dit punt heb je twee opties:
- Niets doen, niet reageren
- Wel reageren
- Hieronder volgt wat je kunt doen als je wél wilt reageren, maar niet reageren is waarschijnlijk minstens zo effectief. Je krijgt dan nog één of twee standaard-dreigbrieven, en bij sommigen wordt er daarna uiteindelijk soms gewoon kosteloos verzegeld, en bij veel anderen gebeurde helemaal niets.
- Als je wél wil reageren: Stuur een mail (info@liander.nl) dat je afsluiting prima vindt, en graag een afspraak maakt om dat mogelijk te maken. Geef tegelijk ook aan dat je medewerking verleent aan afsluiting, maar geen opdracht geeft tot afsluiting.
- Liander zal in reactie dreigen, bv. dat ze alleen onaangekondigd langskomen en als je niet thuis bent de tweede keer met een deurwaarder komen. Herhaal je boodschap van de vorige stap, en geef aan dat een deurwaarder zinloos is als je medewerking verleent. Wijs ze eventueel op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB:
- 4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
- Netwerkbeheerder zal soms (onaangekondigd) langskomen, of contact opnemen om je meter te verzegelen.
- Je betaalt geen netwerkkosten en abonnementskosten meer. De juridische status is onduidelijk. Mogelijk ‘gedoogconstructie’. Onduidelijk wat er na 12 maanden gebeurt. Maar tot nog toe is iedereen hier van zijn vaste lasten af, ook na die 12 maanden.
Liander: @Pascal Saul, @Verwijderd, @cyberstalker, @Dennis en @thehog. Bij @Speedy-Andre is zelfs de hele aansluiting gratis verwijderd, maar dat kwam vooral omdat er toevallig regulier onderhoud werd gepland nadat @Speedy-Andre het gas contract had opgezegd. Hiervoor werd een afspraak gemaakt en toen gaf @Speedy-Andre aan dat hij geen nieuwe leiding en meter meer nodig had.
Stedin: @onetime, @Rol-Co,
@Stoofie, @Betonzicht, @sideriusj, @Stefan118, @Gert-Jan1988, @Grimson, @MLFM, @alfado75, @grave006, @Verwijderd, @geengasaub, @ikookmaar, @niekovk, @JvdW, @J.o.r.i.s, @koevlaas2, @Verwijderd, @Erasmo, @Ricky1, @The Wizard, @djwireless, @JohnBr, @Hans299 en @CH4loos hebben deze route ook allemaal gevolgd. Na twee standaard-brieven hoorden ze niks meer van Liander. Alleen bij @Gert-Jan1988 werd een tijdje geleden nog even echt met deurwaarders gedreigd.
@Erwin_83 wisselde van energieleverancier, zei gas & elektra bij de ene op, en sloot alleen een elektriciteitscontract bij de andere.
@Tunda is deze route begonnen met Coteq (okt 2018) en werd in nov 2018 gratis afgesloten met een slotje.
@mv8tekst, en @hrt en @reneeke1970 volgden deze route bij Enexis in resp. 2015 en 2017. Bij @reneeke1970 werd uiteindelijk verzegeld en betaalde hij 119 euro. @hrt betwistte de factuur. Bij @mv8tekst werd na eerst wat vruchteloos gedreig gratis verzegeld. Na drie jaar kwam Enexis weer eens slotje controleren.
@Verwijderd volgt deze route bij Enexis, en had een verhelderend telefoongesprek (voor Enexis vooral). Ook @ZuinigeRijder volgt deze route bij Enexis.
Zie voor een actueler overzicht deze tabel.
Route B (de achterdeur met Volluk!)
- Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier
- Als de opzegging is doorgevoerd en einddatum bekend is, mail je netwerkbeheerder (bij LIander: info@liander.nl) dat je per die datum geen energiecontract meer hebt, en dat je graag je medewerking verleent aan het uitvoeren van noodzakelijke werkzaamheden. Geef tegelijk ook aan dat je medewerking verleent aan afsluiting, maar geen opdracht geeft tot afsluiting.
- Netwerkbeheerder zal contact opnemen om je meter te verzegelen. (Inmiddels (medio 2018) doet Liander dat overigens ook niet meer)
- Je betaalt geen netwerkkosten en abonnementskosten meer. De juridische status is onduidelijk. Mogelijk ‘gedoogconstructie’. Onduidelijk wat er na 12 maanden gebeurt.
- Status: De ouders van @Mattie112 (meer dan een jaar geleden), en @chumbinator (recent) hebben deze route met succes doorlopen. Zie hier het relaas van @chumbinator.
- @Jitta zit in het proces bij Liander (nov 2018)
- @Stefshon zit in dit proces bij Rendo. Die kreeg een factuur na onaangekondigde tweezijdige afkoppeling van de aansluitleiding. @Stefshon betwist deze factuur.
Route C (de achterdeur én voordeur zonder Volluk!)
- Nota Bene: Inmiddels weten we uit de mond van Liander dat volgens hen de ATO automatisch wordt opgezegd als je je leveringscontract voor gas opzegt bij je leverancier. Deze route is bij Liander dus omslachtiger dan nodig. Enexis beweert echter dat de ATO niet automatisch wordt opgezegd als je leveringscontract wordt beëindigd. Route C is dus zeker bij Enexis aan te bevelen.
- Zeg de ATO op bij netbeheerder (bij LIander: info@liander.nl) op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden.
- Wacht tien dagen. Waarschijnlijk doet de netbeheerder niks, en als ze het wel doen is het ook goed.
- Zeg na die tien dagen je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier, of doe het eerder maar zorg dat de daadwerkelijke beëindiging ná die tien dagen ligt.
- Wacht af
- Netwerkbeheerder stuurt een standaard-brief ‘Voorkom afsluiting van gas en/of stroom’
- Stuur een mail waarin je aangeeft al geruime tijd geleden de ATO te hebben opgezegd (verwijs naar je mail), dat de netbeheerder in de gelegenheid was om de noodzakelijke handelingen te verrichten, maar daar geen gebruik van heeft gemaakt, en er nu dus feitelijk geen contractuele relatie meer bestaat. Geef aan dat je desondanks afsluiting prima vindt, en graag een afspraak maakt om dat mogelijk te maken.Benadruk dat je die medewerking aan afsluiting coulance-halve verleent, en dus zeker geen opdracht geeft tot, of een verplichting tot betaling aangaat.
- Je betaalt geen netwerkkosten en abonnementskosten meer. En zoals wij er naar kijken is dit juridisch gewoon waterdicht.
- Bij @Ivow85 is inmiddels de aansluiting drukloos gemaakt (op 30 april 2018), voordat er overeenstemming was over wie de kosten zou betalen. @Ivow85 heeft verder niks meer van Liander gehoord, en ook geen factuur ontvangen.
- @Brandaris68 heeft een soortgelijke route gevolgd. Bij hem is nog niks fysieks gebeurd, ondanks berichten dat Liander een afspraak zou maken. Zie voor zijn relaas hier.
- @Ennas en @pleio65 zijn deze route gestart in juli 2018. Behalve een standaardreactie van Liander (doorgestuurd naar verantwoordelijke afdeling) hebben ze niets meer vernomen (eind aug 2018).
Route D (de voordeur)
- Zeg schriftelijk bij je netwerkbeheerder je Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op, op grond van artikel 3.6. van Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers. Stuur kopie van brief uit (2) mee. Kan ook per email. Bij LIander: info@liander.nl
- Bericht je energieleverancier tegelijkertijd dat je je ATO hebt opgezegd, en dat je je leveringscontract wilt beëindigen direct nadat de ATO is beëindigt. Stuur kopie van brief uit (1) mee.
- Liander komt met een vaag verhaal over de Tarievencode Gas van de ACM, die ze zou verplichten om kosten in rekening te brengen. En ze verwijzen naar een kamerbrief van Kamp, waarin staat dat verzegelen niet voldoende is voor de veiligheid.
- Wijs ze op de recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 16 april 2018
- Liander stopt op dit moment (juni/juli 2018) alle berichten die betrekking hebben op artikel 3.6 in een soort ravijn. Je hoort niets meer, hoogstens dat het langer duurt om te antwoorden.
Zie follow-up 1 en follow-up 2.
Route E (verhuizen)
Dit is een speciaal geval: als je verhuist naar een andere woning mét een gasaansluiting, maar je sluit vanaf het begin geen leveringscontract voor gas af op dat adres, dan haalt de netbeheerder uiteindelijk op eigen kosten de aansluiting weg. Dat overkwam @GadgetFrank, nadat hij eerst de bekende dreigbrieven van Liander kreeg. Nadat een uitzending op tv bij Omroep Max dreigde, en Liander constateerde dat @GadgetFrank nooit een ATO had gehad op dat adres, werd zijn aansluiting op kosten van Liander geheel verwijderd. Zie ook hier.
- @dion_b volgde deze route al in 2015.
- @aap009 heeft deze route ook gevolgd, kreeg twee brieven in 2016, reageerde niet, en kreeg daarna in het voorjaar van 2018 weer twee brieven, en vervolgens brieven van een gerechtsdeurwaarder die hem € 250 euro in rekening wil brengen. @aap009 bevocht dit op goede gronden en kreeg uiteindelijk (na maanden) meer dan gelijk. Liander verwijdert kosteloos zijn aansluiting
- Bij @sanderovich werd door Enexis uiteindelijk ook kosteloos de gasaansluiting in zijn nieuwe woning afgekoppeld. Zie hier.
- Bij @Basement lukte uiteindelijk hetzelfde bij Enexis voor iemand die hij ondersteunde en nooit gas had gebruikt in de nieuwe woning en ook geen gasleveringscomtract had gehad. Zie hier en hier.
Zie voor een actueler overzicht deze tabel.
Route F (parallel universum)
Deze route is door @sideriusj bewandeld bij Liander. Het is onduidelijk of die ook werkt bij andere netbeheerders. Zeg je leveringscontract voor gas op. Je krijgt een eerste brief van Liander met een code om op de website van Liander het proces van (her)aanmelding te volgen. Voer die code in op het aangegeven adres op de website van Liander, en gebruik een wegwerp-emailadres. Doe verder niks. Liander blijft je maandenlang twee keer per week spammen dat het proces nog niet is afgerond, maar je krijgt geen tweede standaard-brief meer (zoals normaal), en er gebeurt verder ook niks. Die emails kun je gemakkelijk geautomatiseerd in je spambox laten verdwijnen. @sideriusj: "Het lijkt erop dat je, als je de code invult, in een soort parallel administratief Liander universum belandt, waar zich wellicht ook de verantwoordelijke afdeling, die contact met je opneemt, zich bevindt, maar dit nooit doet."
Het is onduidelijk of dit ook zo werkt bij andere netbeheerders.
[ Voor 255% gewijzigd door Bram-Bos op 19-04-2019 20:58 ]
Frappant detail is wel dat Enexis daarna een slimme elektriciteitsmeter heeft opgehangen, maar de gasmeter/aansluiting niet gekoppeld heeft. Daar zit dus nog steeds een oude analoge meter op. Alhoewel er volgens mij geen wettelijke verplichting is, ben ik wel benieuwd of ze daar nog iets mee gaan doen. In de afgelopen drie jaar heb ik trouwens ook geen controle gehad op mijn gasaansluiting.
Dat is hier ook zo, de oude meter hangt er nog, (heb wel een slimme elektra meter) blijft het lekker dicht zegt de monteur.alex3305 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 23:18:
@Bram-Bos even korte aanvulling op bovenstaande. Wij zijn in 2015 verhuist naar een woning met een gasaansluiting, maar hebben geen gas afgenomen bij een energieleverancier. Omdat er destijds weinig over dit onderwerp bekend was (zelfs 1 jaar voor de start van dit topic), hebben wij op eigen initiatief contact opgenomen met de netbeheerder, in dit geval Enexis. Dat wij geen gasaansluiting meer wensen en dat ze ons met onze medewerking mochten afsluiten. Hiervoor heb ik dus opdracht gegeven en dus destijds ook een bedrag rond de 100 euro betaald. De aansluiting is daarbij verzegeld.
Frappant detail is wel dat Enexis daarna een slimme elektriciteitsmeter heeft opgehangen, maar de gasmeter/aansluiting niet gekoppeld heeft. Daar zit dus nog steeds een oude analoge meter op. Alhoewel er volgens mij geen wettelijke verplichting is, ben ik wel benieuwd of ze daar nog iets mee gaan doen. In de afgelopen drie jaar heb ik trouwens ook geen controle gehad op mijn gasaansluiting.
Update op dit verhaal: mevrouw rol-co heeft gevraagd aan de werklui (ingehuurd door stedin) of ze de leiding er wel uit willen halen maar geen nieuwe er in maar afdoppen bij de hoofdleiding.Rol-Co schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:39:
Hier is ook wat leuks gaande, zoals ik al schreef zijn ze de gasleidingen in de wijk aan het vervangen omdat er gelijmde moffen zitten die onbetrouwbaar blijken te zijn. Bij één elkele buur zijn ze geweest en hebben de leiding vervangen alsmede de beugel waar de meter aan hangt, die beugel is gelijk de leiding aansluiting van de meter.
Maar nu komen ze nog hier...... Of niet, ik heb namelijk geen brief gehad zover ik weet.
Dus of ze komen niet en is het dus niet erg dat die van ons gaat lekken?
Of ze hebben geen gas geregistreerd en gaan er vanuit dat hij weggehaald is.
Of ze komen wel maar dan is er een probleem, er zit namelijk een slot op waar alleen stedin een sleutel van heeft.
Ik ga iedergeval vragen of ze hem alleen bij de straat afdoppen en dat stukje verwijderen, kan ik er later ook geen ellende van krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Daar kwam als antwoord dat ze dat aan stedin moesten vragen maar waarschijnlijk niet omdat de druk te hoog is. die laatste is wat vreemd vind ik maar goed, hij zou er op terug komen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Oh dat kan ook natuurlijk
Word iedergeval vervolgd, slot was overigens ook geen probleem, ze hadden de sleutel. (Zegt hij, maar ik vraag het mij af)
Normaal schijnt dit niet zo makkelijk te kunnen, maar wel als je recent bent verhuisd en dit aangeeft bij Greenchoice.
Hierna volgde de welbekende Liander brief over voorkom afsluiting en geen GASvezel internet meer en nog een brief.
Na wat heen en weer mailen en een telefoontje met deurwaarder dreigement is het nu al weer een tijdje stil. (Ik wacht nog steeds op de brief/mail van de Liander meneer met artikelen die hun dit recht geven, gezien de nieuwe ontwikkelingen zal dit wel niet meer komen) Tussendoor is er 1 keer een Liander monteur aan de deur geweest met waarschijnlijk een slotje, maar toen was er niemand thuis omdat Liander hiervoor niet van te voren een afspraak wenst te maken met mij.
Wat zal ik nu eens doen, lekker niks of bij Liander vragen wanneer ze actie ondernemen?
Leuk detail voor eventuele toekomstige rechtzaken, Liander heeft het nooit gehad over de netwerkkosten die nu niet betaald worden terwijl er wel een aansluiting is.
Tot op heden woon ik gasloos en zonder kosten hiervoor vanaf 1 december 2017.
[ Voor 23% gewijzigd door Erwin_83 op 17-05-2018 07:36 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Moest de rechtsbijstand hard lachen om de methodes die Liander gebruikt? Kan me niet voorstellen dat er een rechter is die de deurwaarder toestemming gaat geven om voor Liander de deur te laten openen omdat ze zelf niet op afspraak willen werken.Gert-Jan1988 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:18:
Naar aanleiding van de dreigbrieven met de gerechtsdeurwaarder, en het telefoongesprek met Liander waarin ze meldde dat mijn zaak bij een Deurwaarder ligt, heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Deze heeft een brief gestuurd naar Liander, ben benieuwd hoe ze nu hierop gaan reageren! Helemaal nu er nieuwe vorderingen in het hele gebeuren zitten
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik heb gemeld dat de deurwaarder van harte welkom is, maar dat de kosten toch echt voor Liander zijn als Liander weigert om op een fatsoenlijke manier minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maakt voor het bezoek van de monteur.
Bovenstaande was toen de monteur met slotje onaangekondigd (vergeefs) langs was gekomen en ik een brief had ontvangen met 'belt u alstublieft even voor het maken van een afspraak'.
Nadat ik de deurwaarderskosten had verworpen en vroeg wanneer de monteur dan opnieuw zou langskomen kreeg ik nota bene te horen dat een afspraak maken niet kan. Toen ik Liander erop wees dat ze verplicht zijn om een bezoekje voor werkzaamheden binnenshuis toch minimaal 5 werkdagen van tevoren moesten aankondigen werd de basis telefonist stil en 'ging even overleggen'. Na een paar minuten in de wacht kwam ik uit bij vermoedelijk het hoofd van de afdeling. 20 minuten later was er geen afspraak gemaakt en wist ik nog steeds niet waarom het verplicht zou zijn om een opdracht te geven aan Liander en ook niet waarom het verplicht zou zijn om de hele gasaansluiting te laten verwijderen.
Inmiddels is vastgesteld dat die verplichtingen niet bestaan. Ondanks dat Liander gezien de reactie die ze aan Trouw gegeven hebben kennelijk van mening is dat bepaalde wet- en regelgeving alleen van toepassing is op @Bram-Bos en dat voor de rest van Nederland andere voorwaarden en regels gelden.
https://nos.nl/artikel/22...-gas-niet-te-betalen.html
Die kunnen het terug eisen? Of is daar niks over afgesproken?
Je kan proberen het er op gooien dat Liander je dwong onder (nu bekend) valse voorwendsellen of (bewust) verkeerde interpretatie van wet en regelgeving.
[ Voor 32% gewijzigd door Erwin_83 op 17-05-2018 12:46 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Rare en foutieve weergave. NOS is bezig met correctieScoutertje schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:21:
Klant hoeft 600 euro afsluitboete voor gas niet te betalen:
https://nos.nl/artikel/22...-gas-niet-te-betalen.html
NOS heeft inmiddels een verbeterde versie geplaatst. Het is ook ingewikkelde materie
[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 17-05-2018 14:50 ]
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Restantje overschrijven van het artikel in Trouw, dat op zijn beurt nog uitging van het tarief 2017.Roger_de_Poger schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:07:
...en waarom schrijft NOS 600 ipv 687 in de aanhef? Klein detail, maar toch. Iedere cent in deze is onterecht.
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
Is verzegelen voor veel minder geld ook nog een afsluitboete?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Broeha: "De uitspraak luidt geen nieuwe koers in voor Liander. De netbeheerder volgt de uitspraak alleen in dit specifieke geval. "De commissie stelde alleen dat wij onvoldoende aannemelijk hebben gemaakt dat verwijdering de enige mogelijkheid was," zegt een woordvoerder van Liander."Roger_de_Poger schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:15:
...en het Parool heeft het nu óók opgepakt.
https://www.parool.nl/ams...niet-te-betalen~a4598440/
Ik heb hier 77 pagina's van Liander voor de commissie liggen, waarin ze proberen dat aannemelijk te maken...
77 pagina's met onzin is geen verheldering.
2017 tarief versus 2018 tarief, een "inflatiecorrectie" van dik 80 euro.Roger_de_Poger schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:07:
...en waarom schrijft NOS 600 ipv 687 in de aanhef? Klein detail, maar toch. Iedere cent in deze is onterecht.
Ik heb mijn eigen transitie doorgevoerd en ben klaar om het gas af te laten sluiten. Ons verbruik is nu al enige weken exact nul-niks-komma-nada. Maar die vaste kosten blijven doorlopen...
Enfin, volgens mij is de Cie duidelijk geweest over die beweegredenen: onjuist en juridisch niet in de haak. Ik volg dit topic met buitengewone interesse!
Ik verwacht helemaal geen geheimhoudingsverklaring te moeten tekenen, ik zie daar geen grond voor, en ik zou zoiets ook niet tekenen. Heck, als het me om het geld ging had ik vorig jaar allang subsidie bij de gemeente Amsterdam aangevraagd.
Enneh... als je die standaard brief krijgt dan ga je de hele mikmak overnieuw beginnen??Bram-Bos schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:15:
Omdat Liander iedereen hier die geen vastrecht meer betaalt ook het liefst in juridisch niemandsland laat hangen om maar geen precedent te scheppen. Ik heb sinds een week geen gasleveringscontract meer, na het advies van Liander. Ik verwacht over een week of drie/vier de eerste standaardbrief

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Ja, vanzelfsprekend. Dan kan ik verwijzen naar een zekere uitspraak van de GE, waarover ik op de radio had gehoord.Stefan118 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:49:
[...]
Enneh... als je die standaard brief krijgt dan ga je de hele mikmak overnieuw beginnen??

Edit: ik zie nu dat de geschillencommissie de uitspraak in mijn zaak heeft opgenomen in het rijtje op hun speciale pagina. Hij staat bovenaan. Er is ook een tweede nieuwe uitspraak bijgekomen, behandeld op dezelfde dag, waarbij de commissie zich niet bevoegd achtte.
[ Voor 39% gewijzigd door Bram-Bos op 17-05-2018 23:19 ]
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Het is niet zo raar. De klacht was totaal anders geformuleerd, en gericht op het verschil in kosten die netbeheerders rekenen. In mijn geval ging het principieel om de opzeggingsbevoegdheid.Stefan118 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:12:
Toch is dat raar, ze achtten zich niet bevoegd, maar bij jou geschil ging het over dezelfde kosten en daar zeggen ze dat die kosten niet reëel zijn.
Overigens: ik denk dat het best lastig wordt voor Liander om de uitspraak in mijn zaak te beperken tot mijn geval. Het Europese non-discriminatiebeginsel geldt speciaal voor instellingen met een monopoliepositie, zoals de netbeheerders. "Het discriminatieverbod, dat een van de grondbeginselen van het unierecht is, verlangt dat vergelijkbare situaties niet verschillend worden behandeld, tenzij een dergelijk verschil objectief gerechtvaardigd is." Als het enige verschil is dat Liander de beweegredenen nog beter zou moeten 'uitleggen' is dat een erg zwakke 'objectieve rechtvaardiging' om in andere gevallen terug te vallen op het standaard-beleid.
Ze zijn hiernaast nieuwe complexen aan het bouwen, en de afgelopen 3 dagen zijn er diverse buizen de grond in gespoten voor warmtepompen.
Ik heb met de aannemer gesproken die hier in de flat ook bezig gaat, maar dat gaat nog wel even duren. Er is nog steeds geen nieuw plan, maar de ketels gaan iig niet door.
Ik denk dat wanneer die mensen middels bewaarde brieven en mails kunnen aantonen dat Liander gemeld heeft dat het verlenen van opdracht verplicht was, er nog wel eens met succes een rechtszaak gevoerd kan worden op basis van dwaling.Erwin_83 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:42:
Kan je altijd proberen, maar als je zelf opdracht hebt gegeven voor verwijdering zal het lastig worden. En Liander was zo slim om dat te proberen bij iedereen.
Je kan proberen het er op gooien dat Liander je dwong onder (nu bekend) valse voorwendsellen of (bewust) verkeerde interpretatie van wet en regelgeving.
De opdracht is immers gegeven naar aanleiding van onjuiste informatie die de door "deskundige" partij is verstrekt. Zeker wanneer je je eerst schriftelijk hebt verweerd tegen het 'verplichte karakter' voordat je uiteindelijk toch met tegenzin opdracht hebt gegeven sta je hierin volgens mij best sterk. Je kan dan namelijk aantonen dat je niet zelf de intentie had om opdracht te geven, maar dat je dat uiteindelijk alleen hebt gedaan omdat het volgens de netbeheerder de enige mogelijkheid was om van definitief van het vastrecht af te komen.
Maar om zover te komen zul je een advocaat moeten contacten en een rechtszaak starten. Of Liander moet naar aanleiding van een brief van de ingeschakelde advocaat onderhands willen schikken om precedentwerking van een rechtszaak te voorkomen.
Liander afsluitboete.
Levert heel wat sites op

Iemand al succesvol de gasleiding laten verzegelen bij hun? En zo ja, tegen welke kosten?
Ah, daarin staat dat je het dus een jaar verzegeld mag hebben en daarna weg moet laten halen.
Flinke bedragen bij Cogas wel.

[ Voor 57% gewijzigd door Kecin op 18-05-2018 15:49 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat zijn, helaas, normale bedragen die bij ongeveer alle netbeheerders gerekend worden. Zoals @Bram-Bos eerder in dit topic aankaartte heeft Liander zelfs 80 euro inflatiecorrectie voor 2018 aangebracht.
Afsluiting kan ik bij Coteq (Cogas netbeheer) niet direct vinden. Dan zijn er twee aanpakken die je kunt toepassen als je van het gas af wilt. Namelijk een energiecontact afsluiten voor alleen maar elektra en wachten totdat je bericht krijgt van de netbeheerder. Of actief navraag doen bij de netbeheerder. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat de aanpak is van deze netbeheerder ten opzichte van de anderen.
Ik zal ze volgende week even bellen. Want volgens mij is het goedkoper om de gasleiding niet te gebruiken en desnoods toch jaarlijks de 200 euro te betalen (in iedergeval minimaal de eerste 3 jaren).alex3305 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:03:
[...]
Dat zijn, helaas, normale bedragen die bij ongeveer alle netbeheerders gerekend worden. Zoals @Bram-Bos eerder in dit topic aankaartte heeft Liander zelfs 80 euro inflatiecorrectie voor 2018 aangebracht.
Afsluiting kan ik bij Coteq (Cogas netbeheer) niet direct vinden. Dan zijn er twee aanpakken die je kunt toepassen als je van het gas af wilt. Namelijk een energiecontact afsluiten voor alleen maar elektra en wachten totdat je bericht krijgt van de netbeheerder. Of actief navraag doen bij de netbeheerder. Ik ben in ieder geval erg benieuwd wat de aanpak is van deze netbeheerder ten opzichte van de anderen.
Had gehoopt met zonnepanelen en een all-electric warmtepomp+boiler gas helemaal de deur uit te kunnen doen
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Dat kan ook echt wel, als je deze post van @Bram-Bos even doorneemt kom je al een heel eind, en voor verdere vragen zijn we hier altijd bereikbaarKecin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:51:
[...]
Ik zal ze volgende week even bellen. Want volgens mij is het goedkoper om de gasleiding niet te gebruiken en desnoods toch jaarlijks de 200 euro te betalen (in iedergeval minimaal de eerste 3 jaren).
Had gehoopt met zonnepanelen en een all-electric warmtepomp+boiler gas helemaal de deur uit te kunnen doen.
Sinds die aanvraag hebben ze niets meer van Liander gehoord, geen brieven geen mails, nada, totdat vorige week ineens de uitvoerder van de verwijderingsploeg belde: of ze nog steeds een verwijdering wilden? Nou nee, van ons hoeft het niet, wij vinden het belachelijk duur, wat de meneer van verwijdering overigens met ze eens was
Uitkomst: verwijdering gaat niet door.
Ik ben benieuwd hoe lang Liander erover doet om te ontdekken dat er op dat adres helemaal niets gebeurd is...
Goed verhaal, al doet dit stukje wel een gedachte bij mij opkomen:Bram-Bos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:29:
Ik heb de Topic-Start aangepast. Missen er nog essentiële dingen?
Namelijk deze zin in de 2 brieven die ik mocht ontvangen:komt tot nu toe iedereen hier (enkele tientallen Tweakers) gratis van de vaste lasten voor gas af, omdat het op een gegeven moment stil wordt aan de kant van Liander.
Misschien moet ik Liander even op hun wettelijke verplichtingen attenderen "omdat het vast aan hun aandacht ontschoten is"Zonder een contract met een energieleverancier zijn wij als netbeheerder wettelijk verplicht uw elektriciteits- en/of gasaansluiting(en) af te sluiten
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 19-05-2018 09:38 . Reden: typo ]
Ik moest even zoeken naar mijn tekstBram-Bos schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:29:
Ik heb de Topic-Start aangepast. Missen er nog essentiële dingen?

Dit past beter beter bij de huidige stand van zaken
Voor iedereen die nu 'tijdelijk' een gratis slotje heeft van Liander wordt de situatie natuurlijk ook steeds positiever. Liander geeft dan wel aan dat slotjd het tijdelijk is in verband met drukte bij de aannemer die de gehele aansluiting zou moeten verwijderen, maar als er vervolgens maanden lang geen contact is, dan is het op een gegeven moment natuurlijk niet meer te verkopen dat een slotje op de meter niet veilig genoeg zou zijn en dat volledige verwijdering nog een gevolg is van een opzegging die lang geleden gedaan is.
Oorzaak - gevolg, zoals Liander het ziet, vallen met het verstrijken van de tijd steeds verder uit elkaar.
https://www.tweedekamer.n...2018Z09106&did=2018D29311
Hier de vragen:
Vragen van de leden Van Tongeren en Van der Lee (beiden GroenLinks) aan de minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht ‘Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’ (ingezonden 18 mei 2018)
1
Bent u bekend met het bericht ‘Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’? 1)
2
Welke consequenties verbindt u aan deze bindende uitspraak van de Geschillencommissie Energie?
3
Deelt u het oordeel van de Geschillencommissie dat verzegeling geen veiligheidsrisico’s oplevert? Zo nee, waarom niet?
4
Deelt u de mening dat door deze uitspraak de urgentie voor warmtenetten en elektrificatie nog hoger wordt en dat de nieuwe Warmtewet nu alweer door de praktijk wordt ingehaald? Zo nee, waarom niet?
5
Wat zou gezien deze uitspraak op dit moment uw oordeel zijn over de motie-Van Tongeren (Kamerstuk 34 775-XIII, nr. 76) waarin de regering wordt verzocht er zorg voor te dragen dat personen die op eigen verzoek hun gasaansluiting willen laten afsluiten dit tegen een zo laag mogelijk tarief kunnen doen? Deelt u de mening dat het beter zou zijn geweest pro-actiever beleid ten aanzien hiervan te voeren waardoor de Geschillencommissie Energie hierover geen uitspraken had hoeven te doen?
6
Deelt u de mening dat de Wet voortgang energietransitie (Wet VET), waarin geen maatregelen zijn opgenomen om de afsluitkosten van gas te verlagen, in dit opzicht nu al achterhaald is? Zo ja, ziet u dit als een gemiste kans? Zo nee, waarom niet?
Als ik nu een slotje heb in de periode dat het toegestaan is en dat de afsluitboete niet toegestaan is door de GE zit ik aan de veilige kant.
Als straks de wet aangepast word en dat er dus wettelijk dingen geregeld gaan worden mbt afsluiten/kosten/verwijdering kan ik zeggen dat ik voor die tijd het contract heb opgezegd met de toen geldende regels.
Iedereen die de 2 standaard brieven heeft gehad en verder niks meer heeft gehoord heeft nogsteeds een actieve gasaansluiting.
Het mag allereerst niet.
En zolang er een actieve aansluiting is zullen we in de toekomst altijd weer op Liander, kosten en de wet terug komen met een hoop gezeur dat je toen en toen al geen contract meer had hoewel de aansluiting er nog zit.
Want reken maar dat de wet aangepast word.
De wet gaat volgens mij nog steeds boven de mening van de GE.
Het rijk loopt door het missen van die afsluitboetes teveel inkomsten mis.
Ik zie aankomen dat die uitspraak van de GE over een jaar nutteloos en overruled is.
[ Voor 26% gewijzigd door Stefan118 op 19-05-2018 16:53 ]
valkuilen en hoge drempels, want het mag (de (semi-)overheid!
= quasi monopolisten) uiteindelijk niets kosten.
Just my 2 cents
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zojuist verstuurd via email naar Liander:
De ontvangstbevestiging is inmiddels binnen:Hallo Liander,
In oktober 2017 heb ik mijn gasleverancier (Essent) gemachtigd om per 1 december 2017 bij u de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) voor mijn adres te beëindigen.
Hierop heeft u op 3 januari 2018 (ruim 1 maand na beëindiging contract) een standaard brief aan mij verzonden met het verzoek een leverancier voor gas te nemen.
Deze brief was ronduit knullig in elkaar gezet, geen internet meer als u mijn gasaansluiting afsluit, en daarom heb ik op deze brief ook niet gereageerd.
Op 17 januari 2018 heeft u mij zo’n zelfde soort brief gestuurd, en ook op deze brief heb ik niet gereageerd.
1: omdat deze brief weer een aantal onjuistheden bevatte, en
2: omdat de brief alleen over het afsluiten van een nieuw contract gaat, hoe ik dit moet doen en voor welke datum.
Dit wil ik helemaal niet, aangezien mijn huishouden compleet gasvrij is.
Beide brieven van u hebben uw kenmerk: 0000******
Nu zijn we inmiddels ruim 5 maand verder en ik wilde graag van u weten wanneer u denkt mij te komen afsluiten.
Volgens uw eigen voorwaarden dient u dit minimaal 5 werkdagen van te voren met mij te overleggen. Ik zal hiervoor namelijk hoogstwaarschijnlijk ook met mijn werk rekening mee moeten houden, en ik wil graag mijn medewerking aan u verlenen om de werkzaamheden die u nodig acht uit te voeren.
Graag hoor ik spoedig van u wanneer u de werkzaamheden die u denkt te moeten doen wilt gaan uitvoeren.
Tot slot wil ik u er nog wel op wijzen dat ik hiermee absoluut geen opdracht tot afsluiten geef. Ook geef ik geen opdracht tot verwijderen van leidingen en of gasmeter. Deze zitten mij niet in de weg en mogen gerust blijven zitten.
Met vriendelijke groet,
Hoogachtend,
Stefan118
Geachte heer/mevrouw,
Bedankt voor uw e-mail.
U ontvangt binnen drie werkdagen onze reactie
Wij registreerden uw verzoek onder het nummer *******.
Via www.liander.nl antwoord op uw vraag
Heeft u nog andere vragen? Meer informatie over Liander en de antwoorden op veelgestelde vragen vindt u op www.liander.nl.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Klant & Markt
Deze e-mail is automatisch verstuurd. Een reactie op deze e-mail kunnen wij hierdoor niet beantwoorden.
Onze gesprekken worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.
Als Liander van mening is dat de recente uitspraak van de geschillencommissie niet van toepassing is op jouw situatie, zal er de nodige motivatie voor gegeven moeten worden. De uitspraak is tenslotte gebaseerd op algemeen geldende wet- en regelgeving.
Och gut, mijn eigenste partijgenoten nemen niet eens de moeite om de uitspraak zelf te lezen en knallen er snel schriftelijke vragen uit om te scoren. Resultaat straks: antwoorden op schriftelijke vragen die Liander weer gaat gebruiken om andere klanten het bos in te sturen. Déja vu.Roger_de_Poger schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:31:
...en zo ligt het onderwerp wéér op het bordje van een minister. Niet Kamp maar Wiebes mag nu kamervragen gaan beantwoorden. Ben hier hééééél benieuwd naar!
https://www.tweedekamer.n...2018Z09106&did=2018D29311
Hier de vragen:
Vragen van de leden Van Tongeren en Van der Lee (beiden GroenLinks) aan de minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht ‘Ruim 600 euro 'afsluitboete' voor huiseigenaar die gasloos gaat wonen, dat mag dus niet’ (ingezonden 18 mei 2018)
Wat een volstrekte quatsch. Welke wet zouden ze dan moeten aanpassen? En het Rijk verdient helemaal niks aan die afsluitboetes.Stefan118 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:41:
Want reken maar dat de wet aangepast word.
De wet gaat volgens mij nog steeds boven de mening van de GE.
Het rijk loopt door het missen van die afsluitboetes teveel inkomsten mis.
[ Voor 52% gewijzigd door Bram-Bos op 19-05-2018 21:19 ]
Een aantal gemeenten en provincies is aandeelhouder, niet het rijk. En inderdaad, ik denk ook dat die 687 euro net kostendekkend is voor de exorbitante werkzaamheden die Liander wenst._JGC_ schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:35:
Het rijk is aandeelhouder van Liander, maar ergens denk ik dat die 680 euro net kostendekkend is en vooral de grondwerker het meeste toegeschoven krijgt.
En wel om de volgende reden:
Er is geen directe link tussen het afwijzen van een motie en wat de Kamerleden van het onderwerp an sich vinden. Wanneer een motie wordt afgewezen, houdt dat simpelweg niet meer in dan dat het voorstel niet wordt goedgekeurd. Dat kan ook zijn omdat het voorstel niet ver genoeg gaat, terug naar de tekentafel moet voor kleine wijzigingen of omdat er door de regeringspartijen aan vergelijkbare voorstellen gewerkt wordt. En in dat laatste geval willen die partijen natuurlijk niet het voorstel van de oppositie alvast goedkeuren, maar een paar weken of maanden later graag zichzelf op de borst kloppen voor de mooie wijzigingen.
21% van 687 euro is 144,27 euro btw wat de staat/overheid/rijk whatever krijgt als deze afsluitkosten verplicht worden.Bram-Bos schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:16:
[...]
Wat een volstrekte quatsch. Welke wet zouden ze dan moeten aanpassen? En het Rijk verdient helemaal niks aan die afsluitboetes.
Dan hebben we het inderdaad nog niet over aandeelhouders of wat dan ook. Puur btw.
7 miljoen huishoudens die van het gas af moeten dat kan dus in het uiterste geval met de huidige tarieven oplopen tot bijna 1,01 miljard euro. Gewoon een klein rekensommetje wat ze mis kunnen lopen.
Welke wet er aangepast zou moeten kunnen worden?
Er kan bijvoorbeeld in de gaswet een extra paragraaf toegevoegd worden met betrekking tot kosten bij afsluiten omdat ze dan spontaan wel de noodzaak wettelijk zien om de leiding e.d. weg te halen. Ik zie mogelijkheden zat.
Als dat geld niet aan Liander wordt besteed, wordt het wel aan iets anders uitgegeven, incl. 21% BTW, dus dat is echt geen argument om deze tarieven vanuit de rijksoverheid te willen handhaven.Stefan118 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:51:
[...]
21% van 687 euro is 144,27 euro btw wat de staat/overheid/rijk whatever krijgt als deze afsluitkosten verplicht worden.
Dan hebben we het inderdaad nog niet over aandeelhouders of wat dan ook. Puur btw.
7 miljoen huishoudens die van het gas af moeten dat kan dus in het uiterste geval met de huidige tarieven oplopen tot bijna 1,01 miljard euro. Gewoon een klein rekensommetje wat ze mis kunnen lopen.
Ja, in theorie kan dat. Maar ik zie dat niet gebeuren - want geen motief bij de overheid.Stefan118 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 23:51:
[...]Welke wet er aangepast zou kunnen worden?
Er kan bijvoorbeeld in de gaswet een extra paragraaf toegevoegd worden met betrekking tot kosten bij afsluiten omdat ze dan spontaan wel de noodzaak wettelijk zien om de leiding e.d. weg te halen. Ik zie mogelijkheden zat.
Op dit moment wordt het nog als opzegvergoeding/afsluitboete gezien omdat er wettelijk gezien geen regelgeving is om de hele boel uit de tuin weg te halen en af te doppen.
Maar zodra hier wel een regelgeving voor is, kun je deze boete ook anders zien.
Als ik/jij/wij nu boodschappen halen, dan betalen we die, alles er op en er aan.
Nu eten we de spulletjes lekker op en er verdwijnt een gedeelte in de komo zak en uiteindelijk in de kliko.
Nu kan het wezen (in mijn geval) dat die komo zak onder de grond verdwijnt doordat ik met een RFID pasje een apparaat open maak.
Gelijk word geregistreerd dat Stefan118 1 vuilniszak á xx euro mag afrekenen op de jaarlijkse nota.
Er zijn gebieden waar dit per leging van de kliko genoteerd word en er zijn gebieden die gewoon een standaard bedrag per huishouding/samenstelling hanteren.
Het is ver gezocht, maar dit is ook een verwijderingsbijdrage voor iets wat je niet meer gebruikt.
Ben benieuwd wie hier voor de kosten gaat opdraaien dan
Natuurlijk zijn er kosten aan verbonden, maar als je aan de andere kant bespaart op je energierekening zijn er behoorlijk wat mogelijkheden.
En dat is waar het om draait, bottom-up en niet top-down besluiten nemen.De buurt hoeft niet bang te zijn dat de gaskraan meteen dichtgedraaid gaat worden, stelt de gemeente in een brief aan de bewoners, maar wil juist samen met de burgers optrekken. Van begin tot eind praten ze en beslissen ze mee, is de belofte.
Hier in Friesland staat al 25 jaar een windmolen bij en van het dorp Reduzum.
Nu willen ze daar een nieuwe, iets hogere, molen om het complete verbruik van het dorp af te dekken, maar dat mag dan ineens weer niet van de provincie. Overal in den lande wordt geprotesteerd tegen windmolens en hier heeft de stichting een plan, de omwonenden, de drie dorpen zelfs de gemeente is voor maar de provincie jeuzelt iets over landschapsvervuiling en verleent geen vergunning.
Dan moet de gemeente dus naar de bestuursrechter, alwaar de provincie zich ook nog eens zeer star opstelt, om iets voor elkaar te krijgen wat de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Van onderaf draagkracht creëren, dan zijn mensen vaak best bereid mee te betalen danwel te investeren in duurzame oplossingen.
Maar dan moet je dat natuurlijk niet weer gaan tegenwerken op basis van bureaucratische regeltjes of in dit geval zelfs een duf coalitie-akkoord...
De kosten zijn een belangrijk onderdeel van het gasloos maken van gebouwen.Stoofie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:57:
Waarom meteen over kosten beginnen en niet eerst kijken wat de mogelijkheden zijn?
Naast de aanlegkosten zijn ook de lopende (onderhouds)kosten ook iets om over na te denken.
En wat moet je als een deel van de bewoners hun nieuwe energierekening niet meer kunnen betalen, terwijl de oude vorm van energie wel te betalen was?
Het punt is: moet dit wel weggehaald worden? Wat zijn daar de argumenten voor? Veiligheid? Hoe vaak lekt of ontploft er een gasleiding op openbaar terrein (in de voortuin van burgers) of in de meterkast?Stefan118 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:13:
Het is ver gezocht, maar dit is ook een verwijderingsbijdrage voor iets wat je niet meer gebruikt.
Is laten liggen niet gewoon een betere oplossing en het pas aan te pakken als je groot onderhoud doet aan je gasnet?
Signatures zijn voor boomers.
In de gemeente waar ik woon, is de wijk waar mijn ouders wonen aangewezen als proefproject om volledig gasloos te maken. Wie voor de kosten gaat opdraaien is niet bekend. Wel is bekend dat het gasnet daar nu ruim 40 jaar oud is en daarom binnen enkele jaren toch alles vernieuwd moet worden als men nog niet volledig over is op alternatieven. Snelle uitvoering van de energietransitie levert voor de netbeheerder hier dus juist een behoorlijke kostenbesparing op, in plaats van extra kosten voor verwijdering.Stefan118 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:18:
https://www.destentor.nl/...-gaskraan-dicht~a5aea352/
Ben benieuwd wie hier voor de kosten gaat opdraaien dan
Het zou mij niet verbazen als bij andere proefprojecten in het land het 'toevallig' ook gaat om wijken uit de jaren '70. Immers zijn rijtjeshuizen uit die periode relatief eenvoudig na te isoleren en is het gasnet er al reeds afgeschreven en aan vervanging toe.
Daarom schreef ik ook:Onbekend schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:16:
[...]
De kosten zijn een belangrijk onderdeel van het gasloos maken van gebouwen.![]()
Naast de aanlegkosten zijn ook de lopende (onderhouds)kosten ook iets om over na te denken.
En wat moet je als een deel van de bewoners hun nieuwe energierekening niet meer kunnen betalen, terwijl de oude vorm van energie wel te betalen was?
Normaal gesproken is verwarming middels een wp, na aanpassing van de woning, goedkoper dan verwarming met gas. Let op: ik heb het niet over het apparaat zelf, alleen over de kosten van de geleverde warmte per kWhNatuurlijk zijn er kosten aan verbonden, maar als je aan de andere kant bespaart op je energierekening zijn er behoorlijk wat mogelijkheden.
Half Nederland leent met liefde 10k om een mooie auto/keuken/badkamer te kopen die je nooit terugverdient. Maar als je hetzelfde bedrag kunt lenen om je woning aan te passen en je betaalt per maand 100 euro minder aan energie waardoor je het binnen 10 jaar terugverdient is het allemaal te moeilijk en te duur...
In mijn wijk zijn ze ook de stukken gasleiding van de straat naar de huizen aan het vervangen omdat er problemen zijn met de lijm moffen o.i.d. Deze wijk is "pas" van "88.Ivow85 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:09:
[...]
In de gemeente waar ik woon, is de wijk waar mijn ouders wonen aangewezen als proefproject om volledig gasloos te maken. Wie voor de kosten gaat opdraaien is niet bekend. Wel is bekend dat het gasnet daar nu ruim 40 jaar oud is en daarom binnen enkele jaren toch alles vernieuwd moet worden als men nog niet volledig over is op alternatieven. Snelle uitvoering van de energietransitie levert voor de netbeheerder hier dus juist een behoorlijke kostenbesparing op, in plaats van extra kosten voor verwijdering.
Het zou mij niet verbazen als bij andere proefprojecten in het land het 'toevallig' ook gaat om wijken uit de jaren '70. Immers zijn rijtjeshuizen uit die periode relatief eenvoudig na te isoleren en is het gasnet er al reeds afgeschreven en aan vervanging toe.
En guess what? Ze doen zelfs moeilijk om dat stuk alleen weg te halen ipv de nieuwe te leggen. Volgende week maar eens met stedin bellen of het toch mogelijk is, die monteurs zien het niet zitten.
Als het echt maar 10k zou kosten en je zou (bijna gegarandeerd) 100 euro per maand kunnen besparen, zou bijna iedereen dit gaan doen. Helaas kost het bij veel huizen vaak meer dan 10k (om maar eens te beginnen met isoleren), terwijl het vaak erg lastig is om 100 euro per maand te besparen op de energierekening.Stoofie schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:15:
Half Nederland leent met liefde 10k om een mooie auto/keuken/badkamer te kopen die je nooit terugverdient. Maar als je hetzelfde bedrag kunt lenen om je woning aan te passen en je betaalt per maand 100 euro minder aan energie waardoor je het binnen 10 jaar terugverdient is het allemaal te moeilijk en te duur...
Mijn totale energierekening is bijvoorbeeld nog geen 800 euro per jaar, dus een besparing van 100 euro per maand is niet mogelijk. Aangezien bij mij 2/3 daarvan gas is en stel dat ik van gas ga afstappen, scheelt het mij dus 45 euro per maand aan gaskosten. Mogelijk gaat het elektriciteitsverbruik omhoog vanwege de pomp voor de alternatieve warmte-energie, dus laten we zeggen dat ik dan 40 euro per maand bespaar.
Stel dat de installatie 10k kost, dan is de terugverdientijd ruim 20 jaar en dat is gewoon veel te lang. Voor mij is het dus beter om te wachten totdat de gasprijs flink hoger wordt, of dat alternatieven goedkoper in aanschaf worden.
Extra isoleren is comfort verhogend en verbruik verlagend.
Een voordeel van all-electric wonen is dat je een deel (of alles voor sommige) van je electra verbruik met zonnepanelen kan opvangen.
Zelf weet ik het historisch verbruik van de woning niet waar ik in zit, aangezien in na de verhuizing gelijk ben gaan verbouwen en de warmtepomp begin van de winter is gekomen.
De exacte verbruikscijfers heb ik ook nog niet omdat er nog geen heel jaar om is. Maar gezien de tabellen in Enelogic ga ik kwa maandbedrag voor electra en de energie lening erbij denk ik niet veel meer betalen dan op de traditionele manier. En de lening is na 10 jaar klaar en de warmtepomp en zonnepanelen werken dan nog ga in van uit.
(Van de zomer nieuwe berging met afdak bouwen en als er weer budget over is gaan daar ook zonnepanelen op. Eens kijken hoe dicht we dan bij 0 op de meter gaan uitkomen)
Voor 10k is er genoeg keus in warmtepompen en zonnepanelen (inclusief installatie en exclusief subsidies)
[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 20-05-2018 17:59 ]
Op een dienstleiding (de leiding vanaf de hoofdleiding naar de gasmeter) zitten over het algemeen 2 verbindingen/koppelingen. Een op de hoofdleiding, en eentje vlak voor de voordeur.Maasluip schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:21:
[...]
Het punt is: moet dit wel weggehaald worden? Wat zijn daar de argumenten voor? Veiligheid? Hoe vaak lekt of ontploft er een gasleiding op openbaar terrein (in de voortuin van burgers) of in de meterkast?
Is laten liggen niet gewoon een betere oplossing en het pas aan te pakken als je groot onderhoud doet aan je gasnet?
Als die koppeling voor de voordeur lekt, heb je dus een redelijke kans dat het gas de spouw/kruipruimte in stroomt. Daarnaast zijn veel aansluitleidingen nog van staal, dat rot vroeg of laat ook door (blokfluit genaamd...), en heb je dus extra kans op lekkages
Krijg je dit soort berichten in de krant:
http://www.gelrenieuws.nl...rnhem-drie-gaslekken.html
en zoiets
https://www.parool.nl/ams...terdam-zuidoost~a3597111/
Zoiets komt gelukkig niet vaak voor, maar elke explosie is er een teveel. Het begrip doorzonwoning krijgt dan opeens een hele andere betekenis.
Signatures zijn voor boomers.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Uiteraard is een verzegelde gasaansluiting even veilig als een in gebruik zijnde.Bram-Bos schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:46:
@Trichoglossus: Liander probeerde de Geschillencommissie Energie tijdens de zitting ook met dergelijke voorbeelden te overtuigen dat verzegelen onvoldoende veilig was. Een van de leden vroeg -terecht- welke van die voorbeelden huizen betroffen met een verzegelde aansluiting. Het antwoord was: geen. Het waren allemaal huizen met een gasaansluiting die in gebruik was. "Aha," was de reactie van de commissie. "Verzegelen van een gasaansluiting is dus net zo veilig als een gasaansluiting die in gebruik is."
Feit is wel dat ze een verzegelde gasaansluiting nog steeds moeten controleren in het zoveel jaarlijkse gaslekonderzoek, en bij lekkage moeten repareren of vervangen.
Als ze de totale dienstleiding weghalen, zijn ze van die plichten en kosten af.
Ik zeg ook niet dat iedereen het kan, een totale energierekening van 800 euro per jaar is ook niet echt gemiddeld. Hoe hoger de rekening, hoe minder het kost om wat meer te besparen. Het enige wat ik vraag is om eens de positieve mogelijkheden te bekijken, in plaats van meteen op de onmogelijkheden te wijzen...Onbekend schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:28:
[...]
Als het echt maar 10k zou kosten en je zou (bijna gegarandeerd) 100 euro per maand kunnen besparen, zou bijna iedereen dit gaan doen. Helaas kost het bij veel huizen vaak meer dan 10k (om maar eens te beginnen met isoleren), terwijl het vaak erg lastig is om 100 euro per maand te besparen op de energierekening.
Mijn totale energierekening is bijvoorbeeld nog geen 800 euro per jaar, dus een besparing van 100 euro per maand is niet mogelijk. Aangezien bij mij 2/3 daarvan gas is en stel dat ik van gas ga afstappen, scheelt het mij dus 45 euro per maand aan gaskosten. Mogelijk gaat het elektriciteitsverbruik omhoog vanwege de pomp voor de alternatieve warmte-energie, dus laten we zeggen dat ik dan 40 euro per maand bespaar.
Stel dat de installatie 10k kost, dan is de terugverdientijd ruim 20 jaar en dat is gewoon veel te lang. Voor mij is het dus beter om te wachten totdat de gasprijs flink hoger wordt, of dat alternatieven goedkoper in aanschaf worden.
Juist, en dat is dus een financiele overweging die een netbeheerder kan maken. Wegen de kosten van het weghalen op tegen de vermeden kosten van onderhoud en/of eventuele reparatie.Trichoglossus schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:24:
[...]
Uiteraard is een verzegelde gasaansluiting even veilig als een in gebruik zijnde.
Feit is wel dat ze een verzegelde gasaansluiting nog steeds moeten controleren in het zoveel jaarlijkse gaslekonderzoek, en bij lekkage moeten repareren of vervangen.
Als ze de totale dienstleiding weghalen, zijn ze van die plichten en kosten af.
Mij lijkt een logische aanpak hierbij dat men bij opzegging van gascontract bijvoorbeeld verzegeld (of niet, bij een slimme meter bijvoorbeeld omdat ze het daar snel genoeg kunnen zien) en dan bij het eerste onderhoud de installatie weghalen, als de boel toch open is.
Ik ontken het bestaan van IE.
Dit topic is gesloten.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.