Vandaar dat ik nog vanmiddag het volgende mailtje heb gestuurd:
Tijdens typen van dit forumbericht ontving ik de volgende reactie:Geachte heer bedrijfsjurist,
Helaas heb ik met betrekking tot de afspraak van 30 april nog geen verdere communicatie ontvangen voor de werkzaamheden die u op uw initiatief in het kader van beheer en onderhoud wenst uit te voeren. Graag verneem ik zoals eerder aangegeven hoe laat ik de monteur kan verwachten en hoe lang deze naar verwachting bezig zal zijn. Mocht u naar aanleiding van mijn vorige bericht besloten hebben dat u de werkzaamheden annuleert, dan ontvang ik daarvan ook graag bericht.
Met vriendelijke groet,
Ivow85
Geachte heer Ivow85,
Ik heb mijn collega’s die zich met de planning van het werk bezighouden gewezen op uw vraag aan mij. Mijn verwachting is dat u komende week bericht ontvangt.
Na uitvoering van de werkzaamheden zetten we de discussie over de verschuldigde kosten voort.
Met vriendelijke groet,
bedrijfsjurist
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Leuk.Ivow85 schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:52:
Tijdens typen van dit forumbericht ontving ik de volgende reactie:
[...]
Zolang dat van de kosten nog zwart op wit staat, lijkt het mij geen goed plan om die afsluiting door te laten gaan. Zeker in geval van dit bedrijf waarbij de betrouwbaarheid en communicatie het soms laat afweten.....
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat houd in dat ze na de werkzaamheden (nog) geen rekening kunnen sturen, aangezien ze hierover eerst willen discusseren.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Tja, het is bij Liander uitermate duidelijk dat @Ivow85 geen kosten accepteert, dat heeft hij wel tot in den treure duidelijk gemaakt.Onbekend schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:23:
[...]
Leuk.Dan hebben ze stok om mee te slaan.
Zolang dat van de kosten nog zwart op wit staat, lijkt het mij geen goed plan om die afsluiting door te laten gaan. Zeker in geval van dit bedrijf waarbij de betrouwbaarheid en communicatie het soms laat afweten.....
Indien Liander dan toch besluit om de aansluiting te verwijderen terwijl er geen akkoord/opdracht is, zal Liander ook aan moeten tonen dat de rekening die ze sturen terecht is.
In mijn beleving hoef je de rekening niet te betalen voordat dat bij de GE/rechtbank aangetoond is.
Zoals ook al door @!null gezegd:
En zolang er bij netbeheer niet in de AV staat dat bij opzegging van de ATO de aansluiting verwijderd moet worden geef ik Liander bij de rechtbank weinig kans, al is gelijk hebben natuurlijk wat anders dan gelijk krijgen...!null schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:57:
Tja, het blijft bij het simpele feit dat er ergens in een contract of voorwaarden of wat voor juridisch geldig stuk dan ook zou moeten staan dat gas contract beeindigen betekent dat je gas aansluiting moet verwijderen.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
En in wacht ook nog steeds op mail van Liander, dus dat bewijzen is blijkbaar een moeilijk iets voor Liander.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Yes, I guess the jaarnota was not related to ending the gas contract, but I can't be sure. It was almost a year since the last jaarnota! the seal was placed on April 9th, details here: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?".Stefan118 schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:13:
[...]
You've got a jaarnota while your meter has been sealed?
Can you tell us when the seal was placed?
When i read that your bill was 150 euro for transportation/networkcosts, it must be recently placed.
150 euro is almost for a whole year.
Yes it is! reason is: heat pump and the induction stove installed a while back, no need to use gas since then - and on the other hand a great need to use electric due to the solar panels.150 euro is almost for a whole year.

fingers crossed, but remember that things may take time and in this case it's definetly worth waiting. Keep us posted!Erasmo schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:01:
Yup haven't heard from them after the second email though...
Er werd hier net aangebeld.
Man in werkkleding van Liander....
Liander man: Ik kom voor de meter.
Ik denk nu zul je het hebben. Dus ik zeg welke?
Lianderman: De electra.
Ik: Jammer, ik hoopte dat je voor het gas kwam en een slotje zou plaatsen.
Lianderman: Oh die zit beneden en heb ik al gehad. Waarom???
Ik: Nou ik gebruik geen gas meer.
Lianderman: Oh dan moet je dat even doorgeven aan Liander.
Lianderman: Fijne dag verder!
En weg wassie weer.
De meterstanden zijn gecontroleerd.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Geachte heer bedrijfsjurist,
Nogmaals noodzaakt u mij mede te delen dat ik geen kosten zal aanvaarden voor werkzaamheden die u op uw initiatief komt uitvoeren, zonder dat de werkzaamheden volgen uit een overeenkomst. Een overeenkomst voor de gasaansluiting heb ik al bijna een halfjaar niet meer. Indien u de kosten van de werkzaamheden niet wenst te dragen, dient u de werkzaamheden simpelweg te annuleren. Door de werkzaamheden niet te annuleren, aanvaard u dat de kosten van de werkzaamheden die u op uw initiatief laat uitvoeren voor Liander zijn.
Met vriendelijke groet,
Ivow85
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 24-04-2018 14:53 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
""Als een particulier van het gas af wil, blijft hem dat 687 euro kosten voor een huis en 366 euro voor een flatappartement. Netbeheerder Alliander beroept zich op de wet. Het alternatief zou zijn dat verwijderkosten via verhoging van het vastrecht over alle afnemers wordt omgeslagen. Daarvoor is een politiek besluit nodig. De hoge afsluitrekening was aangekaart door het provinciebestuur, nadat D66 daar onlangs in een overigens door de staten verworpen motie op had aangedrongen.""
Welke wet ?
[ Voor 3% gewijzigd door sideriusj op 24-04-2018 18:52 . Reden: datum erbij gezet ]
Ook dat doordrammen over de "verwijderingskosten". Die kosten hoeft Liander niet te maken (zie andere netbeheerders) dus is het nogal een slap excuus om hoge kosten in rekening te brengen bij de klant.
[ Voor 25% gewijzigd door Ivow85 op 24-04-2018 20:00 ]
Met een slimme meter kunnen ze eventueel verbuik zo zien (of heeft die geen voeding meer als er geen gas doorheen stroomt?) Dus een slotje is eigenlijk al niet eens nodig.
Liander geeft dus bij voorbaat al aan dat ze de voorwaarden waarop de afspraak gemaakt is zullen gaan schenden. Laat ik het maar "heel gedurfd" noemen.Geachte heer Ivow85,
Ik begrijp welk standpunt u vanaf het begin heeft ingenomen. U meent dat er goede gronden zijn om de kosten die de werkzaamheden met zich meebrengen niet verschuldigd te zijn.
Wij zien dat anders. Wij menen dat het standpunt dat wij innemen ook wordt erkend in onafhankelijke beoordeling door de rechtbank en de Geschillencommissie.
Wij gaan er vanuit dat u de benodigde medewerking verleent op de afgesproken datum.
Daarna discussiëren we verder en laten we zo nodig beoordelen of u de kosten van de noodzakelijke werkzaamheden moet dragen of dat die voor rekening van Liander blijven.
Met vriendelijke groet
namens Liander N.V.
Bedrijfsjurist
Hier staat de slimme meter al 25 weken stil. Nog steeds kan ik de stand zien, dus ik neem aan dat het ding ook nog z'n verbinding heeft met de Liander server. Nu ga ik er vanuit dat de batterij inderdaad wordt opgeladen door een generator die draait als er gas door de meter stroomt, dus uiteindelijk zal de meter uitvallen. Maar dat is dan in principe ook weer een teken dat er nog steeds geen gas door de meter stroomt. Want zodra er weer gas gaat stromen, wordt het batterijtje weer opgeladen en kan er weer data verstuurd worden naar Liander.Erwin_83 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:52:
Dat alleenrecht van ze maakt ze moeilijk. Dingen verzinnen die niet noodzakelijk zijn.
Met een slimme meter kunnen ze eventueel verbuik zo zien (of heeft die geen voeding meer als er geen gas doorheen stroomt?) Dus een slotje is eigenlijk al niet eens nodig.
Ben voorzichtig om in antwoorden ook over "de kosten" te gaan spreken, want dan lijkt het alsof je accepteert/toegeeft dat er kosten aan verbonden zijn.Ivow85 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:54:
En ik ontving weer mail:
[...]
Liander geeft dus bij voorbaat al aan dat ze de voorwaarden waarop de afspraak gemaakt is zullen gaan schenden. Laat ik het maar "heel gedurfd" noemen.
Signatures zijn voor boomers.
Zelf heb ik ooit bij Enexis rond de 90 euro betaald voor het afsluiten van mijn gasaansluiting. Ik ben erg benieuwd wanneer ze het hier willen gaan weghalen. Ik zat laatst naar die kosten te kijken, maar dat is mij echt te gortig. Echter in de afgelopen drie jaar zijn ze ook nog geen een keer komen kijken en zit er ook nog geen slimme meter op. Ben erg benieuwd wanneer Enexis daar wakker wordt.
https://www.degeschillenc...smeter-door-netbeheerder/
Maar dat gaat dus om 3 uitspraken waar de consument een aanvraag voor verwijdering van de aansluiting heeft gedaan. En zijn daarom niet van toepassing op mijn discussie
Alleen de tweede in het rijtje gaat om een vergelijkbare situatie. Echter het oordeel wat de geschillencommissie daar velt gaat niet meer op. Naar aanleiding van de uitzending die Kassa eerder dit jaar aan het onderwerp gewijd heeft, hebben zowel Netbeheer Nederland als Staatstoezicht op de Mijnen aangegeven dat een netbeheerder prima kan volstaan met alleen het verzegelen van de hoofdkraan of afdoppen van de leiding in de woning. En daarmee is die uitspraak ook niet meer van toepassing op de huidige situatie.
Ik vond de ongeveer 100 euro al best veel voor de hoeveelheid werkzaamheden. Maar volgens mij ben ik dan nu aan het preken tegen de kerk
Anyway, veel succes met Liander, Enexis lijkt hier in ieder geval wat makkelijker over te doen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Oei, ik zit morgenochtend om 9 uur in het vliegtuig, en uit Friesland moet je dan redelijk vroeg vertrekken, maar ik probeer daar voor die tijd nog een ingezonden stukje over aan te leveren...sideriusj schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 17:00:
Artikel in De Leeuwarder Courant 24 april 2018:
""Als een particulier van het gas af wil, blijft hem dat 687 euro kosten voor een huis en 366 euro voor een flatappartement. Netbeheerder Alliander beroept zich op de wet. Het alternatief zou zijn dat verwijderkosten via verhoging van het vastrecht over alle afnemers wordt omgeslagen. Daarvoor is een politiek besluit nodig. De hoge afsluitrekening was aangekaart door het provinciebestuur, nadat D66 daar onlangs in een overigens door de staten verworpen motie op had aangedrongen.""
Welke wet ?
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 24-04-2018 21:13 . Reden: typo ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Copy paste van mijn bijdrage in trouw van 5 januari?Stoofie schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:12:
[...]
Oei, ik zit morgenochtend om 9 uur in het vliegtuig, en uit Friesland moet je dan redelijk vroeg vertrekken, maar ik probeer daar voor die tijd nog een ingezonden stukje over aan te leveren...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Mijn bewuste keuze om de bizarre communicatie te openbaren, inclusief alle onjuiste informatie, dreigementen en niet te onderbouwen beweringen waarmee Liander telkens komt, heeft zo zijn keerzijde.Bram-Bos schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:11:
@Ivow85: bizarre communicatie met/door Liander. Je bent nu nadrukkelijk uitgekozen als publiek voorbeeld van Liander om te laten zien dat ze niet met zich laten sollen. Jij en ik weten dat het bløf is.
Maar volhouden kan zéér lonend zijn voor ons allen, en daarom ben ik jou zeer dankbaar dat jij dat richting de geschillencommissie ook hebt gedaan. Ongeacht de uitkomst, worden we er allemaal wijzer van.
Ongeacht de uiteindelijke uitkomst over wat er nu echt gedaan moet worden wanneer iemand van het gas af stapt en wie dat moet betalen is het hoog tijd dat Liander twee lessen leert:
1: Er moet op zeer korte termijn een deugdelijk (intern) beleid komen in het kader van de energietransitie. Iemand die geen contract heeft zomaar in een wanbetalers-traject gooien en dreigen met deurwaarders is hoe dan ook zéér onfatsoenlijk en volstrekt onterecht. Als er noodzaak is tot uitvoeren van werkzaamheden, dan moet Liander bij opzegging van de ATO daarvoor simpelweg de klant benaderen in het kader van artikel 3.6 van de algemene voorwaarden.
2: Communiceren met klanten doe je door juiste informatie te verstrekken en inhoudelijk te reageren op vragen die de klant heeft naar aanleiding van de verstrekte informatie. Tot op heden schort het daar veelvuldig aan.
Kan best korter, was mijn eerste versie ook. En als je hem vertaalt in het Frysk is het helemaal origineel.Stoofie schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:32:
Dat is een idee, maar dan wordt het een opiniestuk, ik zal hem nog een even lezen..
Vraag is of het geplaatst wordt natuurlijk, maar ik heb in ieder geval mijn best gedaanTarief voor verwijderen gasleiding blijft hoog (LC 24-4)
De bewering van Alliander dat bij opzeggen van het gas de leiding verwijderd moet worden raakt kant noch wal.
Het netwerkbedrijf mag vinden dat bij het opzeggen van het gas de leiding verwijderd moet worden, maar de netbeheerder heeft geen enkele wettelijke grond om de extreme kosten daarvan (€ 687 euro) op de kleinverbruiker die van het gas af wil te verhalen.
Iedereen heeft namelijk het recht om per direct zijn zogenoemde Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met Liander op te zeggen (op grond van artikel 3.6). Nergens in de algemene voorwaarden, de regelgeving of de wet staat dat de eindgebruiker vervolgens moet betalen voor de werkzaamheden die daarop volgen.
Het is dan ook niet voor niets dat de collega's van Liander heel anders met deze situatie omgaan. Stedin verzegelt gratis en Enexis vraagt een redelijk tarief van ± 120 euro. Alliander suggereert een hoge morele standaard (dat anderen niet voor de kosten moeten opdraaien), maar zou in de eerste plaats kritisch naar zijn eigen beleid moeten kijken en deze kosten niet moeten maken.
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 24-04-2018 22:18 . Reden: typo ]
Met deze conclusie loopt Ivow85 mogelijk wel wat risico en ik geloof niet dat Liander dus nog geen rekening zal kunnen gaan sturen. Het risico is namelijk dat Liander waarschijnlijk wel gewoon een rekening zal sturen die Ivow85 niet gaat betalen. Er volgt dan een algemene procedure vanuit Liander die zal gaan leiden tot deurwaarder, etc.... dat houdt dan in dat Ivow85 zal moeten gaan procederen om zijn gelijk te krijgen en op dat moment ligt de bewijslast waarschijnlijk bij Ivow85, het begint eruit te zien als een mijnenveld als hij hier in trapt.Stefan118 schreef op maandag 23 april 2018 @ 18:45:
In ieder geval heb je nu zwart op wit dat er na de werkzaamheden een discussie over de kosten komt.
Dat houd in dat ze na de werkzaamheden (nog) geen rekening kunnen sturen, aangezien ze hierover eerst willen discusseren.
Zij hebben (vooral)geld en geduld genoeg neem ik aan..
Ik volg overigens het topic zo nu en dan eens, dus ik weet niet of ik met mijn opmerking een open deur intrap
[ Voor 7% gewijzigd door JdM op 25-04-2018 13:23 ]
zolang hij niet expliciet opdracht geeft hiervoor blijft Liander degene die uit eigen wil dit uitvoert. Dat ze dit vervolgens willen verhalen, mogen ze nog uren over discussiërenJdM schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:35:
[...]
Met deze conclusie loopt TS mogelijk wel wat risico en ik geloof niet dat Liander dus nog geen rekening zal kunnen gaan sturen. Het risico is namelijk dat Liander waarschijnlijk wel gewoon een rekening zal sturen die TS niet gaat betalen. Er volgt dan een algemene procedure vanuit Liander die zal gaan leiden tot deurwaarder, etc.... dat houdt dan in dat TS zal moeten gaan procederen om zijn gelijk te krijgen en op dat moment ligt de bewijslast waarschijnlijk bij TS, het begint eruit te zien als een mijnenveld als hij hier in trapt.
Ik volg overigens het topic zo nu en dan eens, dus ik weet niet of ik met mijn opmerking een open deur intrap
tijd voor wat klusjes!
Zonder opdracht werkzaamheden uitvoeren en in rekening brengen wil mijn baas vast ook wel doen, nu nog wat klanten die daar in trappen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Nee, gewoon een niet-oplaadbare batterij. Dat zei de monteur bij ons in ieder geval.Ivow85 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:58:
[...]
Hier staat de slimme meter al 25 weken stil. Nog steeds kan ik de stand zien, dus ik neem aan dat het ding ook nog z'n verbinding heeft met de Liander server. Nu ga ik er vanuit dat de batterij inderdaad wordt opgeladen door een generator die draait als er gas door de meter stroomt, dus uiteindelijk zal de meter uitvallen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het is simpel: je stelt dat het de wet is zonder bewijs en als ze niet betalen stuur je ze wat linkjes van uitspraken waarbij iemand wel moest betalen voor een gegeven opdracht.Erwin_83 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:25:
Als Liander er een zaak van maakt dan moet Liander toch met de bewijsvoering komen en niet @Ivow85 .
Zonder opdracht werkzaamheden uitvoeren en in rekening brengen wil mijn baas vast ook wel doen, nu nog wat klanten die daar in trappen.
Overigens 1 tip voor @Ivow85 : als de grondwerker langskomt en de leiding verwijdert, teken niet voor de verrichte werkzaamheden. Liander is opdrachtgever, daar mogen ze de handtekening halen.
En de monteur mag zijn gereedschap van mij pas naar binnen brengen nadat de meterstanden zijn ingevuld op een fatsoenlijke meterstandenkaart en de monteur daaronder zijn handtekening heeft gezet en een kopie aan mij heeft afgegeven.
Klopt, in de meter zit een lithium cel die soms wel 15 meegaan.Wailing_Banshee schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:47:
[...]
Nee, gewoon een niet-oplaadbare batterij. Dat zei de monteur bij ons in ieder geval.
De display gaat uit naar een korte tijd, dus de batterij gaat erg lang mee.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
TS dat zijn @Bram-Bos (toegevoegd) en ikJdM schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:35:
[...]
Met deze conclusie loopt TS mogelijk wel wat risico en ik geloof niet dat Liander dus nog geen rekening zal kunnen gaan sturen. Het risico is namelijk dat Liander waarschijnlijk wel gewoon een rekening zal sturen die TS niet gaat betalen. Er volgt dan een algemene procedure vanuit Liander die zal gaan leiden tot deurwaarder, etc.... dat houdt dan in dat TS zal moeten gaan procederen om zijn gelijk te krijgen en op dat moment ligt de bewijslast waarschijnlijk bij TS, het begint eruit te zien als een mijnenveld als hij hier in trapt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Verwijderd
Zij zullen zeggen dat het noodzakelijke werkzaamheden zijn. Waaruit die noodzaak blijkt is mij echter nog altijd een volstrekt raadsel. Waarom de werkzaamheden dan nu worden uitgevoerd terwijl we in afwachting zijn van de uitspraak van de geschillencommissie is een nog groter raadsel. Liander neemt hiermee een bewust voorschot op de uitspraak.Ivow85 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:54:
En ik ontving weer mail:
[...]
Liander geeft dus bij voorbaat al aan dat ze de voorwaarden waarop de afspraak gemaakt is zullen gaan schenden. Laat ik het maar "heel gedurfd" noemen.
Als je het geld hebt zou ik zeggen laat de factuur maar komen, als ze daarna nog altijd van mening zijn dat ze in hun recht staan, dan mag de rechter een uitspraak doen en kunnen ze via de rechter het "verschuldigde" bedrag incasseren.
Defacto spelen er twee zaken; volgen de werkzaamheden vanuit het opzeggen van de overeenkomst en zijn de werkzaamheden zoals Liander ze uitvoert noodzakelijk. Beiden zijn op zijn best dubieus en het beleid van Liander zou leiden tot een massieve kapitaalverspilling van een paar miljard...
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 13:04 ]
@Verwijderd Dat de noodzaak tot verwijderen van de gasaansluiting er niet is, wordt bevestigd door andere netbeheerders, Netbeheer Nederland en Staatstoezicht op de Mijnen (zie Kassa-uitzending eerder dit jaar).Geachte heer bedrijfsjurist,
Ik heb u de gelegenheid gegeven om, indien door u gewenst, met mij een te maken voor werkzaamheden die u in het kader van beheer en onderhoud voor uw rekening wenst uit te voeren. Naar aanleiding daarvan heeft u een aantal datumvoorstellen gedaan en zijn we een uitvoeringsdatum (30 april) overeengekomen voor de werkzaamheden die u wenst uit te voeren.
Nu geeft u echter in de laatste drie e-mailberichten die u mij gestuurd heeft telkens aan dat u de voorwaarden waarop de afspraak is gemaakt zult gaan schenden. Hiermee stelt Liander zich wederom op als een zeer onbetrouwbare partner.
Nogmaals: indien u op de afgesproken datum werkzaamheden komt uitvoeren, dan is dat op uw initiatief en zoals afgesproken geheel voor uw rekening. Wenst u geen kosten voor werkzaamheden te dragen, dient u simpelweg de werkzaamheden te annuleren. De keuze is geheel aan u. Voor de werkzaamheden die u wenst uit te voeren bestaat immers géén wettelijke verplichting en de werkzaamheden zijn ook niet het rechtstreekse gevolg van de opzegging van de overeenkomst mijnerzijds.
Met vriendelijke groet,
Ivow85
@s0ulmaster Een rekening sturen kan iedereen op elk moment. Dat betekent niet dat de ontvanger van die rekening ook moet betalen
@JdM Ik ben geen TS in dit topic. Wel een zeer actieve poster omdat Liander mij kennelijk heeft uitgekozen als proefproject.
mooie reactie ook.

[ Voor 3% gewijzigd door s0ulmaster op 25-04-2018 13:07 ]
tijd voor wat klusjes!
Verwijderd
Mocht het komen tot een middagje rechtbank dan wil ik evt. wel helpen met het schrijven van het verweerIvow85 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:04:
Nog maar even een reactie geschreven:
[...]
@Verwijderd Dat de noodzaak tot verwijderen van de gasaansluiting er niet is, wordt bevestigd door andere netbeheerders, Netbeheer Nederland en Staatstoezicht op de Mijnen (zie Kassa-uitzending eerder dit jaar).
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2018 13:12 ]
Ivow85 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:04:
[...]
@JdM Ik ben geen TS in dit topic. Wel een zeer actieve poster omdat Liander mij kennelijk heeft uitgekozen als proefproject.
Ik heb mijn post aangepastSpeedy-Andre schreef op woensdag 25 april 2018 @ 12:31:
[...]
TS dat zijn @Bram-Bos (toegevoegd) en ik
Kan je niet beter de werkzaamheden annuleren en bal bij Liander neerleggen. Discussie over een rekening voor verrichte werkzaamheden bij een rechter is van een heel andere orde dan dat Liander bij de rechter eerst akkoord moet halen om leidingen te verwijderen waar geen noodzaak of goede onderbouwing voor is.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:12:
[...]
Mocht het komen tot een middagje rechtbank dan wil ik evt. wel helpen met het schrijven van het verweerBen geen jurist, maar kan aardig schrijven, d'r hebben al meer advocaten moeite met me gehad
Verwijderd
Liander neemt eigenhandig het initiatief bij Ivo, dus er valt weinig te annulerengrave006 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:38:
[...]
Kan je niet beter de werkzaamheden annuleren en bal bij Liander neerleggen. Discussie over een rekening voor verrichte werkzaamheden bij een rechter is van een heel andere orde dan dat Liander bij de rechter eerst akkoord moet halen om leidingen te verwijderen waar geen noodzaak of goede onderbouwing voor is.
zij stellen toch een rekening te willen sturen voor verrichte werkzaamheden als je het daar niet mee eens bent annuleer je de werkzaamheden toch totdat er duidelijkheid is bij wie de rekening komt te liggen. Als zij dan toch zo nodig de boel willen verwijderen moet dat dan niet via een gerechtelijk bevel gaan en daar zal Liander toch wel een goede onderbouwing voor moeten geven.Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:43:
[...]
Liander neemt eigenhandig het initiatief bij Ivo, dus er valt weinig te annuleren
Liander probeert echter telkens de bal bij mij neer te leggen.
- Eerst is er veelvuldig geprobeerd om mij opdracht te laten verstrekken voor de werkzaamheden. Dit heb ik geweigerd.
- Vervolgens was een opdrachtverstrekking ineens niet meer nodig, maar volgden de werkzaamheden volgens Liander "rechtstreeks uit mijn handeling tot het beëindigen van de overeenkomst". En vroeg Liander mij herhaaldelijk om het initiatief te nemen tot het maken van een afspraak. Dit heb ik niet gedaan. Ik heb telkens aangegeven dat het Liander altijd vrij staat om in kader van beheer en onderhoud een afspraak te maken voor het uitvoeren van werkzaamheden op kosten van Liander.
- Uiteindelijk heeft de jurist het initiatief genomen om een afspraak in te plannen. Vervolgens zegt een paar dagen later meneer dat hij tegen de afspraak in toch de kosten op mij wil verhalen.
- Ik heb nu tweemaal medegedeeld dat wanneer Liander de kosten niet wil dragen, Liander de werkzaamheden moet annuleren en dat de kosten automatisch voor de initiatiefnemer van de werkzaamheden zijn als Liander de werkzaamheden door laat gaan.
Kortom: Ik wil niks, ik hoef niks en ik ga niks. Ik geef Liander alleen de mogelijkheid om met haar spullen te doen wat ze wil. Liander heeft het initiatief tot de werkzaamheden genomen en als Liander niet de kosten wil dragen van de werkzaamheden zal Liander ook het initiatief voor de annulering moeten nemen.
Oke helder. Dan mag ik hopen dat deze case of die van Bram tot jurisprudentie leidt. Wellicht is dat de reden dat ik hun 2e standaard brief dat ik een aansluiting moest nemen om afsluiting te voorkomen (uiterlijk ergens in februari) niks meer vernomen heb van deze club.Ivow85 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:05:
@grave006 Liander heeft het wettelijk recht om toegang tot haar netwerk te vragen in het kader van beheer en onderhoud. Daarom heb ik ook consequent de optie geboden aan Liander om met mij een afspraak te maken. Maar dan wel duidelijk met de voorwaarde dat de werkzaamheden in het kader van beheer en onderhoud voor rekening van Liander worden uitgevoerd.
Liander probeert echter telkens de bal bij mij neer te leggen.
- Eerst is er veelvuldig geprobeerd om mij opdracht te laten verstrekken voor de werkzaamheden. Dit heb ik geweigerd.
- Vervolgens was een opdrachtverstrekking ineens niet meer nodig, maar volgden de werkzaamheden volgens Liander "rechtstreeks uit mijn handeling tot het beëindigen van de overeenkomst". En vroeg Liander mij herhaaldelijk om het initiatief te nemen tot het maken van een afspraak. Dit heb ik niet gedaan. Ik heb telkens aangegeven dat het Liander altijd vrij staat om in kader van beheer en onderhoud een afspraak te maken voor het uitvoeren van werkzaamheden op kosten van Liander.
- Uiteindelijk heeft de jurist het initiatief genomen om een afspraak in te plannen. Vervolgens zegt een paar dagen later meneer dat hij tegen de afspraak in toch de kosten op mij wil verhalen.
- Ik heb nu tweemaal medegedeeld dat wanneer Liander de kosten niet wil dragen, Liander de werkzaamheden moet annuleren en dat de kosten automatisch voor de initiatiefnemer van de werkzaamheden zijn als Liander de werkzaamheden door laat gaan.
Kortom: Ik wil niks, ik hoef niks en ik ga niks. Ik geef Liander alleen de mogelijkheid om met haar spullen te doen wat ze wil. Liander heeft het initiatief tot de werkzaamheden genomen en als Liander niet de kosten wil dragen van de werkzaamheden zal Liander ook het initiatief voor de annulering moeten nemen.
Brief 3 werd hier in de bus gedaan door een Liander monteur die met een slotje langs kwam. Maarja Liander komt niet op afspraak langs dus was er niemand thuis.grave006 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:29:
[...]
Oke helder. Dan mag ik hopen dat deze case of die van Bram tot jurisprudentie leidt. Wellicht is dat de reden dat ik hun 2e standaard brief dat ik een aansluiting moest nemen om afsluiting te voorkomen (uiterlijk ergens in februari) niks meer vernomen heb van deze club.
Same here, nog steeds geen teken van leven van Liander na brief 2.Stefan118 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:04:
Hier net zo, sinds midden januari niks meer vernomen.
Behalve @Gert-Jan1988.
Iedereen die weerstand bied die wordt standrechtelijk geëxecuteerd.
Tja, Liander gooit water op de veenbrand, om de vlammetjes boven het maaiveld te blussen.Bram-Bos schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:07:
De trend is zó duidelijk: als je geen trammelant maakt, gaat het gezeur vanzelf over. Als je er een punt van maakt, en zeker als je dat publiek maakt, word je ten voorbeeld gesteld. Alles in de hoop om de veenbrand te temmen.
Intussen komt iedereen die het onderwerp gaat googelen al vrij snel op dit topic terecht waardoor ondergronds de veenbrand doorsuddert en zich verder aan het uitbreiden is. En hoe vaker de 'stille weg' geslaagd is, hoe meer mensen het op die manier zullen proberen.
De andere optie is dat Liander simpelweg alle acties tijdelijk heeft stopgezet, om eerst in enkele zaken jurisprudentie te vergaren, vervolgens (eventueel) nieuw intern beleid te schrijven als dat aan de hand van de jurisprudentie nodig is en daarna de stil gezette zaken weer op te pakken.
Dit is een huur flat, met best een hoog verloop van huurders.
Ik zou best een nieuwe huurder kunnen zijn inmiddels die ook geen gas gebruikt.
Woningruil is hier in de flat ook al voor gekomen.
Gaan ze mijn nieuwe locatie dan benaderen met duurwaarders omdat ik destijds gas opgezegd heb?
Zoals jij (Ivow) ook al zegt, als het contractuele verplichtingen zouden zijn, dan dienen die in de opzegtermijn al aangekaart te worden en afspraken geprobeerd in te plannen.
Inmiddels ben ik al 3,5 maand verder na de laatste standaard brief dat ik afgesloten zou worden.
Berichten die nu eventueel gaan komen, of sterker, over een half jaar misschien, hebben niks meer met een contract te maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefan118 op 25-04-2018 22:52 ]
Ik denk eerder optie 3, Liander probeert achter de schermen de andere makkers van Netbeheer op 1 lijn te krijgen en nieuwe voorwaarden op te stellen. En ongetwijfeld wordt de politiek ook bewerkt dat de arme burger iets minder moet gaan betalen, maar wel moet betalen.Ivow85 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:41:
[...]
Tja, Liander gooit water op de veenbrand, om de vlammetjes boven het maaiveld te blussen.
Intussen komt iedereen die het onderwerp gaat googelen al vrij snel op dit topic terecht waardoor ondergronds de veenbrand doorsuddert en zich verder aan het uitbreiden is. En hoe vaker de 'stille weg' geslaagd is, hoe meer mensen het op die manier zullen proberen.
De andere optie is dat Liander simpelweg alle acties tijdelijk heeft stopgezet, om eerst in enkele zaken jurisprudentie te vergaren, vervolgens (eventueel) nieuw intern beleid te schrijven als dat aan de hand van de jurisprudentie nodig is en daarna de stil gezette zaken weer op te pakken.
En ze lezen uiteraard hier nog steeds mee, om te kijken wat er allemaal geschreven wordt en daarop de taktiek aan te passen.
Wij kunnen natuurlijk als antwoord een burgerintiatief starten waarbij vrije keuze van de netbeheerder mogelijk wordt, eens kijken hoe ze dan piepen....
Dus maandag wordt op initiatief van en voor rekening van Liander mijn gasaansluiting verwijderd in het kader van beheer en onderhoud, aldus de gemaakte afspraak. Of de bedrijfsjurist van Liander moet toch ineens besluiten dat het onzinnig is om al dat werk te verrichten terwijl er ook met een simpel zegeltje op de gaskraan volstaan kan worden.
Of word dat een verrassing voor hem morgen?
Verwijderd
Nouja....dit viel te verwachten. Vraag is wat er daarna gaat gebeuren.Erasmo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:44:
Eindelijk schot in de zaak!
27-04-2018 in de Leeuwarder Courant:Stoofie schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 21:12:
[...]
Oei, ik zit morgenochtend om 9 uur in het vliegtuig, en uit Friesland moet je dan redelijk vroeg vertrekken, maar ik probeer daar voor die tijd nog een ingezonden stukje over aan te leveren...
""Tarief voor verwijderen gasleiding blijft hoog (LC 24 april). De bewering van Alliander dat bij opzeggen van het gas de leiding verwijderd moet worden, raakt kant noch wal. Het netwerkbedrijf mag dat weliswaar vinden, maar de netbeheerder heeft geen enkele wettelijke grond om de extreme kosten daarvan (687 euro) op de kleinverbruiker die van het gas af wil te verhalen.
Iedereen heeft namelijk het recht om per direct zijn zogenoemde Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met Liander op te zeggen (op grond van artikel 3.6). Nergens in de algemene voorwaarden, de regelgeving of de wet staat dat de eindgebruiker vervolgens moet betalen voor de werkzaamheden die daarop volgen.
Het is dan ook niet voor niets dat de collega's van Liander heel anders met deze situatie omgaan. Stedin verzegelt gratis en Enexis vraagt een redelijk tarief van ongeveer 120 euro. Alliander suggereert een hoge morele standaard (dat anderen niet voor de kosten moeten opdraaien), maar zou in de eerste plaats kritisch naar zijn eigen beleid moeten kijken en deze kosten niet moeten maken.""
Dit inderdaad. Liander beweert bij hoog en bij laag dat de enige oplossing het volledig weghalen van de aansluiting betreft. Het zou vreemd zijn als dan de gemaakte afspraak daarvoor ineens wordt ingetrokken.Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:21:
[...]
Nouja....dit viel te verwachten. Vraag is wat er daarna gaat gebeuren.
Wat er daarna gaat gebeuren......?
Niemand die het weet.
Overigens is het nog afwachten wat er maandag precies gaat gebeuren. Als er bijvoorbeeld iets staat als "op verzoek van bewoner verwijderen van gasaansluiting" zal ik geen werkzaamheden toestaan. Daar is immers nooit een afspraak voor gemaakt en dat is ook helemaal niet wat ik wil.
[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 27-04-2018 14:23 ]
Jij weet van niks... Liander heeft werkzaamheden bij de aannemer aangevraagd voor "jouw" aansluiting in het kader van beheer en onderhoud. Laat de aannemer lekker zijn gang gaan en houd je van de domme. Liander heeft jou ingelicht dat zij werkzaamheden moeten verrichten en dat je dan thuis moet zijn. Wat Liander met de aannemer heeft afgesproken is niet jouw zorgIvow85 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:22:
[...]
Dit inderdaad. Liander beweert bij hoog en bij laag dat de enige oplossing het volledig weghalen van de aansluiting betreft. Het zou vreemd zijn als dan de gemaakte afspraak daarvoor ineens wordt ingetrokken.
Wat er daarna gaat gebeuren......?
Niemand die het weet.
Overigens is het nog afwachten wat er maandag precies gaat gebeuren. Als er bijvoorbeeld iets staat als "op verzoek van bewoner verwijderen van gasaansluiting" zal ik geen werkzaamheden toestaan. Daar is immers nooit een afspraak voor gemaakt en dat is ook helemaal niet wat ik wil.
Het volgende viel mij op:
""Wat nog belangrijk is om hierbij te melden: netbeheerders mogen geen
onderlinge prijsafspraken maken over activiteiten die ze uitvoeren (en die buiten
de wettelijke kaders vallen). Dat verklaart deels de ongelijkheid in prijzen. ""
Als ik dit lees, valt de verwijdering van een gasaansluiting buiten de wettelijke kaders. Begrijp ik dit nu goed?
Ivow85 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:58:
[...]
Hier staat de slimme meter al 25 weken stil. Nog steeds kan ik de stand zien, dus ik neem aan dat het ding ook nog z'n verbinding heeft met de Liander server. Nu ga ik er vanuit dat de batterij inderdaad wordt opgeladen door een generator die draait als er gas door de meter stroomt, dus uiteindelijk zal de meter uitvallen. Maar dat is dan in principe ook weer een teken dat er nog steeds geen gas door de meter stroomt. Want zodra er weer gas gaat stromen, wordt het batterijtje weer opgeladen en kan er weer data verstuurd worden naar Liander.
can you read my mind?
Nee, de gasmeter kan stand alone zijn werk doen. Hij heeft zijn eigen voeding. Daar is geen voeding van een andere meter voor nodig.cruncher schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:56:
Ik ken niet alle slimme meters, maar normaal is het zo dat de gasmeter meter, wat een woord, wordt gevoedt vanuit de elektra meter.
[...]
Wel is het zo dat de E meter de verbinding tussen netbeheerder en netwerk is.
De G meter stuurt zijn gegevens naar de E meter, de E meter verstuurd naar de netbeheerder
Als de G meter zonder E meter moet verbinden, of deze twee liggen ver uit elkaar, dan zal de G meter een eigen verbinding krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 28-04-2018 18:49 ]
Op dit moment wordt (bij Liander) de gasmeter en elektrometer niet vervangen door slimme meters als de gasmeter en elektrometer te ver van elkaar zitten. Vaak is dat zo bij oude huizen en bedrijven, maar er wordt geen eigen gsm-verbinding voor de gasmeter opgezet.Oxellaar schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:48:
[...]
Nee, de gasmeter kan stand alone zijn werk doen. Hij heeft zijn eigen voeding. Daar is geen voeding van een andere meter voor nodig.
Wel is het zo dat de E meter de verbinding tussen netbeheerder en netwerk is.
De G meter stuurt zijn gegevens naar de E meter, de E meter verstuurd naar de netbeheerder
Als de G meter zonder E meter moet verbinden, of deze twee liggen ver uit elkaar, dan zal de G meter een eigen verbinding krijgen.
Dat zou goed kunnen, maar Stedin doet/kan het wel.Onbekend schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 19:00:
[...]
Op dit moment wordt (bij Liander) de gasmeter en elektrometer niet vervangen door slimme meters als de gasmeter en elektrometer te ver van elkaar zitten. Vaak is dat zo bij oude huizen en bedrijven, maar er wordt geen eigen gsm-verbinding voor de gasmeter opgezet.
Nu was dit geval op verzoek/eis van de klant, maar het is mogelijk.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Kun je nog wel warm douchen straks?Ivow85 schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:06:
De heren zijn bezig. Als ik dadelijk geen internet een stroom meer heb, weten jullie hoe het komt.
Ik ontken het bestaan van IE.
De leiding in de grond is overigens blijven liggen. In de straat is de boel afgesloten en binnenshuis is de leiding, drukregelaar en gasmeter weggehaald.
Geen werkbon, niets tekenen. Ze kwamen "namens Liander het gas afsluiten en de gasmeter verwijderen". Precies zoals afgesproken.
Alleen de tip gehad om nog even een foto van de meterstanden te maken om discussie daarover achteraf te voorkomen.
Maar 2 personen en 1,5 uur werk ofzo ? En met de hand scheppen of met een graafmachine erbij ?
[ Voor 30% gewijzigd door Erwin_83 op 30-04-2018 09:20 ]
Scheppen met het handje, leiding doorzagen met een recipro zaagje op accu, en nog een schroefmachine en wat handgereedschap voor de overige handelingen. Dus gewoon standaard uitrusting die in het uurtarief van een monteur verwerkt zit, geen duur materieel wat een aannemer afzonderlijk factureert. Verder natuurlijk wat klein materiaal om de leiding af te doppen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Liander zou alles weghalen, dus ook de leiding in de tuin.
Alles of niks na al dit gezeur! 😇
Hij was geen opdrachtgever, en had dus geen reden om er niet mee akkoord te gaan. Vragen om de leiding ook uit de tuin te verwijderen had als "opdracht geven" geinterpreteerd kunnen worden door Liander...Stefan118 schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:14:
Ik zou niet accoord gegaan zijn hiermee!
Liander zou alles weghalen, dus ook de leiding in de tuin.
Alles of niks na al dit gezeur! 😇
En dat kan geen kwaad volgens liander of is deze bij de hoofdleiding ook afgesloten.Ivow85 schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:11:
De leiding in de grond is overigens blijven liggen.
[ Voor 10% gewijzigd door TvanW op 30-04-2018 10:47 ]
Dat is wel een mooie, in de uitzending van Kassa had de mevrouw van Alliander het constant over ''opgeruimd is netjes', nu blijkt dat ze die pijp gewoon laten liggenIvow85 schreef op maandag 30 april 2018 @ 09:11:
En het klusje is al klaar. Nouja, bijna dan. Ze zijn nu de stoep nog even aan het straten.
De leiding in de grond is overigens blijven liggen. In de straat is de boel afgesloten en binnenshuis is de leiding, drukregelaar en gasmeter weggehaald.

Zie ook de antwoorden op de vragen destijds die Liander schriftelijk heeft beantwoord:
Het afsluiten zoals Liander dat uitvoert wordt met de minuut onzinniger.Verder spelen hier ook milieu-aspecten een rol. Wij verwijderen in principe de leidingen die niet langer worden gebruikt.
[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 30-04-2018 10:49 ]
En @Ivow85 was geen opdrachtgever hiervan en moest alleen toegang verlenen.
Mocht het zover komen dat hij wel de volle mep hiervoor moet betalen dan zou ik het wel opmerken dat het "noodzakelijke" werk maar deels is uitgevoerd en eisen dat Liander de werkzaamheden compleet uitvoert. (Met alle risico's van dien dat de andere leidingen zoals riool en stroom kunnen beschadigen)
@TvanW het stuk leiding in mijn tuin is drukloos gemaakt door hem bij de hoofdleiding in de straat af te koppelen
@Wolly Die beweringen dat ze alles netjes volledig opruimen waren destijds al discutabel. Ik heb nu twee ongebruikte stukken gasleiding in de grond van mijn voortuintje. Er lag namelijk al een oude ongebruikte gasleiding die kennelijk is blijven liggen op moment dat hier in de straat alle aansluitingen zijn vernieuwd (voor ik hier woonde) en nu dus ook een 'nieuwe' ongebruikte leiding.
Niet alles, wat moeilijk is laten ze zitten zoals de leiding die met een bocht mijn huis in gaat.Bram-Bos schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:48:
Inderdaad opvallend dat de leidingen in de tuin zijn blijven liggen. Bij @Speedy-Andre en @GadgetFrank haalden ze wel alle meuk eruit. Als Liander hiermee een voorbeeld zou willen stellen, voeren ze het toch niet helemaal volmaakt uit
Wel binnen netjes dichtgemaakt zodat er geen vocht of troep het huis in komt
Maar goed, bij mij was het in feite regulier onderhoud en misschien hadden ze meer moeite gedaan als de gasleiding vernieuwd was.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Deze meneer mijn contactgegevens gemaild en later even gebeld.
Ook hij moest van Liander 687 euri's betalen en vond dat zonde van zijn geld.
Ik heb hem toen mijn verhaal maar verteld en dat alleen al het feit dat Stedin en Enexis het anders doen al aangeeft dat het nooit een wettelijke verplichting kan zijn.
's Avonds heb ik hem ook nog een linkje naar dit topic gestuurd.
Hij kon nu nog niet zonder gas, maar ik vermoed dat hij binnenkort niet bij Liander op gaat zeggen maar een andere manier zoekt...
Het geeft wel aan dat het wel een prio-dingetje aan het worden is voor de netwerkbeheerders.
Die brief is in principe standaard, en heeft niet echt over de gasaansluiting zelf te maken.zacht schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:02:
Daags na inschrijving bij de gemeente lag er een brief op de deurmat van Enexis: er was geen contract met een energie-leverancier. Of ze dat binnen 5 werkdagen wilde regelen, anders werd de gasaansluiting afgesloten, de kosten waren voor haar (vet gedrukt).
Toen ik mijn huis kocht moest ik natuurlijk ook een energieleverancier kiezen. Dit kan je pas kiezen op het moment dat het huis op jouw naam staat, maar energieleveranciers hebben wel zo'n twee weken nodig om de "administratie" in orde te maken. Binnen een paar dagen kreeg ik ook al een vergelijkbare brief van de netbeheerder op de mat terwijl ik op de zelfde dag als dat ik het huis kocht al een energieleverancier had gekozen...
Een meter weghalen en de leiding afkoppelen + verzegelen zou voldoende moeten zijn. Of zou Liander bang zijn voor diefstal van gas en daarom ook in de grond de gasleiding hebben afgekoppeld?Ivow85 schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:19:
@Stefan118 Dat het werk niet is uitgevoerd zoals Liander wil, is een zaak tussen Liander en de aannemer. Ik moet alleen maar even toegang geven tot mijn woning zodat ze binnenshuis een en ander weg konden halen. Voor nu scheelt het me een puinhoop in mijn voortuintje en vind ik het wel best.
Het idee van Liander om de oude leiding te laten zitten begrijp ik wel, want als er nieuwe bewoners komen, kunnen die zonder veel extra aansluitkosten weer op het gasnet worden aangesloten.
Ik ben benieuwd of er nog een vervolg op dit interessante verhaal zal komen.
Als Liander echt bang is voor diefstal van gas, moeten ze simpelweg de meter-opnemer vaker langs sturen en juist fel tegen de installatie van slimme meters zijn.Onbekend schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:18:
[...]
Een meter weghalen en de leiding afkoppelen + verzegelen zou voldoende moeten zijn. Of zou Liander bang zijn voor diefstal van gas en daarom ook in de grond de gasleiding hebben afgekoppeld?
Het idee van Liander om de oude leiding te laten zitten begrijp ik wel, want als er nieuwe bewoners komen, kunnen die zonder veel extra aansluitkosten weer op het gasnet worden aangesloten.
Ik ben benieuwd of er nog een vervolg op dit interessante verhaal zal komen.
Want neem nu een leveringscontract voor gas en elektra, tap voor de meter illegaal wat af en zorg voor een beperkt verbruik op de meter. En het duurt een eeuwigheid voordat Liander er achter komt.
De laatste keer dat ik een meter-opnemer aan de deur heb gehad was minstens 8 jaar terug. In mijn laatste 2 woningen heb ik er nooit eentje gezien.
Verder ben ik vooral benieuwd wat de zaak van @Bram-Bos ons brengt. Daar is immers een en ander aan de geschillencommissie voorgelegd, dus daar zal een uitspraak komen waar als het goed is wij allemaal wat mee opschieten. Of niet, maar dan is er in elk geval duidelijkheid over de rechtvaardigheid van de verplichtingen die Liander eenzijdig probeert op te leggen.
The suspense is killing meBram-Bos schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:46:
@Ivow85 e.a.: ik kan op dit moment alleen zeggen dat er interessante ontwikkelingen zijn op het front van de geschillencommissie, die ik op een gegeven moment graag met jullie deel omdat ze ons allemaal een stuk wijzer gaan maken.

Ik wil je nu wel een momentje geven hoor.Bram-Bos schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 23:46:
.......... die ik op een gegeven moment graag met jullie deel omdat ze ons allemaal een stuk wijzer gaan maken.
Ik heb nu toch pauze 😁
De senior-bedrijfsjurist bij Liander is op vakantie.
Schiet niet op.Bram-Bos schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:31:
[...]
De senior-bedrijfsjurist bij Liander is op vakantie.
Even gegoogled. Kan er al zo 6 vinden.
Als er dan 1 op "vakantie" is zijn er nog 5 over.
Phoe hey, drukke job trouwens, dat er sowieso al 6 senior bedrijfsjuristen bij Alliander werken.
Verwijderd
dat klopt toch van geen kanten
Dit topic is gesloten.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.