Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.351.399 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:20

mwk

Creep schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:45:
Ik heb een offerte opgevraagd voor onze doorzon woning. We willen in de woonkamer en 3 slaapkamers een unit hangen. In totaal vier.

[...]

De installatie wordt aan de buitenmuur gehangen en volledig afgemonteerd voor € 6.000,- Ik heb nog geen installateurs kunnen vinden die ook de tijd nemen/hebben om een offerte uit te brengen. Ze hebben het allemaal erg druk.

Ik vraag mij eigenlijk af of deze prijs een beetje reëel is.
Dat is 1500 euro per ruimte. Lijkt me een nette prijs.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 08:38
Creep schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:45:
Ik heb een offerte opgevraagd voor onze doorzon woning. We willen in de woonkamer en 3 slaapkamers een unit hangen. In totaal vier.

De offerte die uitgebracht is:
Merk : Mitsubishi Heavy
Buitenunit : SCM 71 ZS-W
Binnenunits :
SRK20 ZS (2x): slaapkamers 1e verdieping
SRK25 ZS (1x): zolderkamer
SRK35 ZS (1x): woonkamer

De installatie wordt aan de buitenmuur gehangen en volledig afgemonteerd voor € 6.000,- Ik heb nog geen installateurs kunnen vinden die ook de tijd nemen/hebben om een offerte uit te brengen. Ze hebben het allemaal erg druk.

Ik vraag mij eigenlijk af of deze prijs een beetje reëel is.
Zoals mkoskamp al zei, 1500 per ruimte is een nette prijs :)
En een goed merk! :) ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Roe!and schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:55:
[...]

Okee en hoe kan je er dan een 2,5 of 3,5 je unit op aansluiten?
Bij Daikin zit er een verloop bij voor als je een flare maakt. Ik soldeer er meestal een verkoop in van 1/2 maar 3/8.
Maar veel installateurs knijpen de 1/2 dicht om de 3/8 leiding en solderen hem dan dicht. Werkt overigens prima.

Bij MHI zijn alle aansluitingen 1/4 - 3/8 En krijg je er een flare verloop bij naar van 3/8 naar 1/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Roe!and schreef op donderdag 26 november 2020 @ 23:29:
[...]

Zag net trouwens dat er een Merk compressor Mitsubishi in mijn Haier zit....
Interessant, heel interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:53
Hallo,

Ik zag net dat de langverwachte nieuwe app voor MHI in de playstore is verschenen. Smart M-Air.
https://play.google.com/s....smartmair&hl=en_US&gl=US

Nu probeer ik die app te verbinden met mijn huidige wifi module, de AM-MHI-01.

Maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul hoe dat moet. In de handleiding wordt verwezen naar een ander soort module met meer knopjes erop. Moet ik nu een andere module aanschaffen? En zo ja, welke?

Ik wil zo graag van dat brakke airconwithme af..

Edit: ah is alleen voor Mitsubishi Electric blijkbaar en niet voor mhi.
https://www.mitsubishiele...minimum-requirements.html

[ Voor 16% gewijzigd door AtlAntA op 27-11-2020 12:27 ]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 23:54
Voor de kenners een vraagje. Ik hoop dat er ook een installateur tussen zit.

Onlangs zijn er aanpassingen gedaan aan ons systeem waarbij het gas terug in de buitenunit is gepompt en het systeem drukloos is gemaakt. Werkzaamheden uitgevoerd. Daarna weer een lektest en weer op druk gebracht.

Nu is er bij de buitenunit meer geluid te horen dan eerst zoals je op het filmpje kunt horen

Het doet mij denken dat er niet genoeg gas in zit, maar ik ben geen installateur. Iemand een idee?

Weet niet of het relevant is, heb het idee dat de comp freq iets omhoog is gegaan.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Sarge78 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:29:

Onlangs zijn er aanpassingen gedaan aan ons systeem waarbij het gas terug in de buitenunit is gepompt en het systeem drukloos is gemaakt. Werkzaamheden uitgevoerd. Daarna weer een lektest en weer op druk gebracht.

Nu is er bij de buitenunit meer geluid te horen dan eerst zoals je op het filmpje kunt horen

Het doet mij denken dat er niet genoeg gas in zit, maar ik ben geen installateur. Iemand een idee?

Weet niet of het relevant is, heb het idee dat de comp freq iets omhoog is gegaan.

[YouTube: geluid airco]
Welk merk en type? Hoe lang draait de installatie al?
Staat hij op verwarmen of koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Speedfightserv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:03:
[...]

Welk merk en type? Hoe lang draait de installatie al?
Staat hij op verwarmen of koelen?
Nieuwe unit, Daikin 4MXM68N, Koelen, 1 binnenunit aan voor 20 minuten denk ik..

[ Voor 4% gewijzigd door Sarge78 op 27-11-2020 16:05 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Sarge78
Heb je de mogelijkheid om de temperatuur van de zuigleiding (dikke leiding) van de buitenunit te meten?
ik begrijp ook dat er meerdere binnenunits zijn, zet die allemaal eens aan,

teveel koelmiddel vind een compressor ook niet leuk en kan ook een ander geluid geven.

Andere kant is wel, als je denk dat er iets niet goed is, gewoon de installateur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Sarge78 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:29:

[...]
Eén van mijn buitenunits doet dat ook (3mxm40). Ook op de plek waar jij het hoort. Daarvoor komt mijn installateur ook nog langs. Ik vind het geluid vrij hinderlijk. Het is stromend koelmiddel. Dat hoort er bij, maar dit klinkt meer als een regenpijp.

Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 16:35
Speedfightserv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:43:
[...]

Ja ik dacht al dat Haier niet alle onderdelen zelf in productie had.... en de compressor is toch best een belangrijk onderdeel van de buitenunit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
rupsen schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:14:
[...]

Bij Daikin zit er een verloop bij voor als je een flare maakt. Ik soldeer er meestal een verkoop in van 1/2 maar 3/8.
Maar veel installateurs knijpen de 1/2 dicht om de 3/8 leiding en solderen hem dan dicht. Werkt overigens prima.

Bij MHI zijn alle aansluitingen 1/4 - 3/8 En krijg je er een flare verloop bij naar van 3/8 naar 1/2
Okee duidelijk verhaal snap dan ook niet helemaal waarom mijn installateur hier ook niet voor gekozen heeft.... moet zeggen dat hij bij het installeren van de binnen units 4 stuks in totaal erg netjes heeft gewerkt.... had echt het idee dat hij wist waar hij mee was.... heeft ook alles hard gesoldeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat veel mensen er niet bij stil staan hoeveel producten Mitsubishi maakt.
Er zijn ook daikin machines waar Mitsubishi onderdelen in zitten.

Dat er een Mitsubishi compressor in zit zegt nog niks over de rest van de kwaliteit.
ECR is niet voor niks gestopt met de levering van Haier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@rupsen die nu Carrier lijkt te leveren. Is dat niet hetzelfde goedkope spul? ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-04 07:36
Beste mede Tweakers,

Wij willen ook graag een airco voor in de woonkamer. Ben helemaal nieuw vwb airco. Kunnen jullie wat advies geven? Woonkamer is 8,31x5,5x2,5= 115m3. Wil echter de 5KW Mitsubishi http://aircoklimaat.nl/aanbieding.html ivm open stuk naar boven zie foto's. Wordt (mogelijk) in de toekomst nog dichtgemaakt. Of is dit overkill? Hoofdreden is voor ons om op gas te besparen. Zitten nu op 1650m3 per jaar. Bouwjaar 1979, kunstof kozijnen met dubbelglas. Niet super geïsoleerd, maar dat blijkt wel uit de stookkosten. Heb ook zonnepanelen. Meestal 1200 Kwh per jaar over. Installatie wordt uitbesteed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXxKSnhiIneMKo5aZ9clKKWRvLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO1Y71LR32zH1aXIWy9bgzLI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrIgSEjvalXXkHXZqfoguvXD9FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i63WgpqT3iRKsnv91rKjh7BJ.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe zit het met de stroomsnoer? Is maar 1,5 meter? Ik wil hem eigenlijk boven het raamkozijn zie foto. Ze kunnen er toch wel een langer snoer aanmaken?

Alvast bedankt voor de moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9kBGpfUUy2APqCPisyPKN2IuPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDjrQQuepHXFqUtWcH2hfulr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Speedfightserv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:10:
@Sarge78
Heb je de mogelijkheid om de temperatuur van de zuigleiding (dikke leiding) van de buitenunit te meten?
ik begrijp ook dat er meerdere binnenunits zijn, zet die allemaal eens aan,

teveel koelmiddel vind een compressor ook niet leuk en kan ook een ander geluid geven.

Andere kant is wel, als je denk dat er iets niet goed is, gewoon de installateur laten komen.
Net even 2 testen gedaan. Bij de 3.5kw unit voor boven met een aardige lengte aan 3/8 leidingen, wordt het -6 op die dikke. Kon niet zo lang omdat het nu vrij snel 18 graden is in de ruimte.

Bij de 5kw unit beneden met een 3 meter 1/2 werd het ongeveer -3. Die is moeilijk te meten omdat er weinig vrij oppervlak is om op te meten met de IR thermometer. Kan dus ook iets kouder zijn geweest.

Bij het verwarmen is dat geluid er niet.

Misschien dat het te maken heeft met de lage temperatuur buiten en het koelen. Ik kan me voorstellen dat de unit het zwaarder heeft om de boel rond te laten pompen?

Alle units ook aan gezet op drogen, zodat hij wat constanter aan blijft en dat geeft weinig van die geluiden. Leidingen dan -6 en later loopt het naar -12 op de lange 3/8 van boven. Die binnenunit moet dan ook wel even nablazen om de raap te verwijderen.

Weer even een filmpje met het geluid van vandaag. Het diepere klotsende geluid is nu anders. Wat lastig te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Glashelder schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:28:
@rupsen die nu Carrier lijkt te leveren. Is dat niet hetzelfde goedkope spul? ;)
Durf ik niet te zeggen, maar mijn gevoel zegt dat Carrier toch wel beter is met het oog op de ervaring die ze daar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Sarge78 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:35:
[...]

Net even 2 testen gedaan. Bij de 3.5kw unit voor boven met een aardige lengte aan 3/8 leidingen, wordt het -6 op die dikke. Kon niet zo lang omdat het nu vrij snel 18 graden is in de ruimte.

Bij de 5kw unit beneden met een 3 meter 1/2 werd het ongeveer -3. Die is moeilijk te meten omdat er weinig vrij oppervlak is om op te meten met de IR thermometer. Kan dus ook iets kouder zijn geweest.

Misschien dat het te maken heeft met de lage temperatuur buiten en het koelen. Ik kan me voorstellen dat de unit het zwaarder heeft om de boel rond te laten pompen?

Alle units ook aan gezet op drogen, zodat hij wat constanter aan blijft en dat geeft weinig van die geluiden. Leidingen dan -6 en later loopt het naar -12 op de lange 3/8 van boven. Die binnenunit moet dan ook wel even nablazen om de raap te verwijderen.

Weer even een filmpje met het geluid van vandaag. Het diepere klotsende geluid is nu anders. Wat lastig te horen.

[YouTube: geluid airco buitenunit]
En wat voor temperatuur blaast hij uit? Dit lijkt wel koudemiddel te kort. De zuigleiding hoort niet zo koud te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
rupsen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:29:
[...]

En wat voor temperatuur blaast hij uit? Dit lijkt wel koudemiddel te kort. De zuigleiding hoort niet zo koud te worden
Als hij eenmaal koud is dan rond de 0 graden als ik in de opening van de binnenunit meet met de IR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Sarge78 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:31:
[...]

Als hij eenmaal koud is dan rond de 0 graden als ik in de opening van de binnenunit meet met de IR.
Ik zou de installateur maar langs laten komen, hoogstwaarschijnlijk heb je koudemiddel te kort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Sarge78 Ik ben even het dak opgegaan voor een geluid filmpje te maken van mijn Daikin Pefera RXM35N buitenunit. Hoop dat er je iets aan hebt. Op het moment dat ik dit filmpje heb gemaakt verwarmde de airco met +/- 200 watt. Buiten temperatuur 5,3 graden 91% vochtigheid en binnen temperatuur 20,7 graden met 56% vochtigheid.

Filmpje van geluid buiten unit;
https://drive.google.com/...j4boSTvq/view?usp=sharing
Sarge78 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:35:
[...]

[YouTube: geluid airco buitenunit]

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 28-11-2020 16:34 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
rupsen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:08:
[...]

Ik denk dat veel mensen er niet bij stil staan hoeveel producten Mitsubishi maakt.
Er zijn ook daikin machines waar Mitsubishi onderdelen in zitten.

Dat er een Mitsubishi compressor in zit zegt nog niks over de rest van de kwaliteit.
ECR is niet voor niks gestopt met de levering van Haier....
Volgens mij is de compressor wel een belangrijk onderdeel in de buiten unit....

dat ECR er mee is gestopt wil volgens mij niks zeggen over kwaliteit....

Wasco.nl is een aardig grote speler die Haier en daikin verkoopt...

kijk ik snap wel dat daikin en Mitsubishi betere kwaliteit af levert mag dan ook wel voor de prijzen die ze vragen....

maar lees hier heel veel klachten over daikin kwa service wat volgens mij ook erg belangrijk is....

Ik ben blij met de Haier die bij ons geïnstalleerd is voor die aantal weken in het jaar dat ik het gebruik.... voor een mooie prijs....

als ik dit in daikin of Mitsubishi had willen hebben was ik het dubbele kwijt geweest....

mocht er dan over 8 tot 10 jaar iets stuk zijn kan ik het makkelijk laten vervangen.... en wie zegt dat ik over 8 tot 10 jaar hier nog woon.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Dolbyadt schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:20:
@Sarge78 Ik ben even het dak opgegaan voor een geluid filmpje te maken van mijn Daikin Pefera RXM35N buitenunit. Hoop dat er je iets aan hebt. Op het moment dat ik dit filmpje heb gemaakt verwarmde de airco met +/- 200 watt. Buiten temperatuur 5,3 graden 91% vochtigheid en binnen temperatuur 20,7 graden met 56% vochtigheid.

Filmpje van geluid buiten unit;
https://drive.google.com/...j4boSTvq/view?usp=sharing

[...]
Dank je wel!

Met verwarmen heb ik ook niet dat gerommel. Is echt bij het koelen.

Met het oog op toch een bevriezende (raap) verdamper, denk ik ook te weinig koudemiddel.
Hoop geen lekkage ergens of dat ze hem de 2e keer verkeerd in bedrijf hebben gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Roe!and schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:31:
[...]

Volgens mij is de compressor wel een belangrijk onderdeel in de buiten unit....

dat ECR er mee is gestopt wil volgens mij niks zeggen over kwaliteit....

Wasco.nl is een aardig grote speler die Haier en daikin verkoopt...

kijk ik snap wel dat daikin en Mitsubishi betere kwaliteit af levert mag dan ook wel voor de prijzen die ze vragen....

maar lees hier heel veel klachten over daikin kwa service wat volgens mij ook erg belangrijk is....

Ik ben blij met de Haier die bij ons geïnstalleerd is voor die aantal weken in het jaar dat ik het gebruik.... voor een mooie prijs....

als ik dit in daikin of Mitsubishi had willen hebben was ik het dubbele kwijt geweest....

mocht er dan over 8 tot 10 jaar iets stuk zijn kan ik het makkelijk laten vervangen.... en wie zegt dat ik over 8 tot 10 jaar hier nog woon.....
De reden dat ECR ermee gestopt is is omdat ze er teveel gezeik mee hadden dus opsich is dat wel een kwaliteit dingetje. Maar elk merk timmert aan de weg dus uiteraard zal het wel beter zijn geworden.

Dat grote prijs verschil moet ergens in zitten lijkt me. De compressor is zeker belangrijk maar is niet het onderdeel wat het snelst kapot gaat (mits er netjes met stikstof gesoldeerd wordt uiteraard ;) )

Dat de daikin service ruk is ben ik volkomen met je eens hoor, en dat is niet door verhalen van anderen maar vooral mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
rupsen schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:26:
[...]

De reden dat ECR ermee gestopt is is omdat ze er teveel gezeik mee hadden dus opsich is dat wel een kwaliteit dingetje. Maar elk merk timmert aan de weg dus uiteraard zal het wel beter zijn geworden.

Dat grote prijs verschil moet ergens in zitten lijkt me. De compressor is zeker belangrijk maar is niet het onderdeel wat het snelst kapot gaat (mits er netjes met stikstof gesoldeerd wordt uiteraard ;) )

Dat de daikin service ruk is ben ik volkomen met je eens hoor, en dat is niet door verhalen van anderen maar vooral mijn eigen ervaring.
Wanneer is ERC ermee gestopt dan? Ik zie op internet dat ze in 2014 nog lovend over het merk waren 😜 ik geloof best dat als je er veel gezeur meer krijgt en ook andere airco merken kan verkopen zonder dat gezeik de keuze snel is gemaakt....

Ik heb 6 jaar garantie op onderdelen volgens Haier als het geïnstalleerd word door een gecertificeerde installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Roe!and schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:09:
[...]

Wanneer is ERC ermee gestopt dan? Ik zie op internet dat ze in 2014 nog lovend over het merk waren 😜 ik geloof best dat als je er veel gezeur meer krijgt en ook andere airco merken kan verkopen zonder dat gezeik de keuze snel is gemaakt....

Ik heb 6 jaar garantie op onderdelen volgens Haier als het geïnstalleerd word door een gecertificeerde installateur.
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het verschil in prijsklasse ergens in moet zitten. Dat betekend niet dat Haier perse heel slecht is, zoals ik al zei, elk merk timmert aan de weg.
Ik heb er verder ook geen persoonlijke ervaringen met Haier. Ik ken wel een aantal mensen die ze wel eens weg hangen dus ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen de aankomende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-05-2021
@Ik222, Sorry voor de late feedback. Ik vind het zeker geen slecht idee om eventueel 2 buitenunits te laten installeren. zal dit zeker bekijken.
Ook de 5kW ga ik herbekijken, 4,2 zal inderdaad wel voldoende zijn.

PS: Je spreekt over YMVK-kabel? Wat is dit voor kabel, is het een XVB-kabel dat je wil zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
Dag forumleden

2 vragen want ik twijfel een beetje:

1) Ik dien met de leidingen van 3 binnenunits naar buiten te geraken, boor ik voor elke binnenunit een klokgat van +/- 70mm, en dan zo'n 3 naast elkaar? Of is het beter van 1 groot gat te boren waar alles in ene keer door kan?

2) Heeft er iemand ervaring met de doorboring van ongeveer 30cm diep (isolatie + gewone baksteen), te doen met een zogenaamde dozenboor van 60mm diepte? Dan moet je ze natuurlijk er elke keer weer uittrekken om het afvalstuk te verwijderen totdat je er bent. Ik heb namelijk geen zin (en is onnodige kost) om een diamantboor + machine te gaan huren. Het zal dan wel eenbeetje langer duren, maar ja.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:59
1 gat van 70 krijg je er al 2 doorheen verwacht ik, dus ik zou eens proberen met 2 van 70 of 3 op rij van 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Regi_2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:31:
@Ik222, Sorry voor de late feedback. Ik vind het zeker geen slecht idee om eventueel 2 buitenunits te laten installeren. zal dit zeker bekijken.
Ook de 5kW ga ik herbekijken, 4,2 zal inderdaad wel voldoende zijn.

PS: Je spreekt over YMVK-kabel? Wat is dit voor kabel, is het een XVB-kabel dat je wil zeggen?
De 1 is hittebestendig en de ander niet, en een grondkabel wordt aangeduid met -as erachter.
De Y of X maakt niet uit voor thuis neem maar de goedkoopste.
De 1 kon tot 130 graden en de ander tot 90 graden ofzo, maar je kan gewoon de goedkoopste nemen als die maar 2,5 draaddikte is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 08:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ik gebruik de airco ook om te verwarmen, nu met -2 a -3 moest hij aardig aan het werk vanochtend, Toch knap dat zo'n apparaat toch nog warmte mijn kamer in kan pompen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Speedfightserv -10 buiten is ook geen probleem, praktijk -7 gehad hier en er was nog prima capaciteit over.
Alleen het verbruik neemt iets toe onder vriespunt vanwege defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06 18:44
Mijn mhi staat vanaf vanmorgen lekker te verwarmen maar net begon het gele ledje op de binnenunit te knipperen en verwarmde hij even niet meer.
Er liep een flinke straal water uit de buitenunit.
Ik neem aan dat hij, nu het vriest buiten, aan het defrosten was?
Duurde een minuut of 10 en nu verwarmt hij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
coob schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:02:
Mijn mhi staat vanaf vanmorgen lekker te verwarmen maar net begon het gele ledje op de binnenunit te knipperen en verwarmde hij even niet meer.
Er liep een flinke straal water uit de buitenunit.
Ik neem aan dat hij, nu het vriest buiten, aan het defrosten was?
Duurde een minuut of 10 en nu verwarmt hij weer.
Yup, dat is een defrost.

Voor meer ervaringen:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedfightserv schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:50:
Ik gebruik de airco ook om te verwarmen, nu met -2 a -3 moest hij aardig aan het werk vanochtend, Toch knap dat zo'n apparaat toch nog warmte mijn kamer in kan pompen :)
Ik blijf dat ook indrukwekkend vinden.
Kan dit topic niet samengevoegd worden met Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Voor lucht/water is er ook een centraal topic voor koelen en verwarmen.

[ Voor 28% gewijzigd door revolution-nl op 30-11-2020 13:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
revolution-nl schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:48:
Kan dit topic niet samengevoegd worden met Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Voor lucht/water is er ook een centraal topic voor koelen en verwarmen.
Dat komt zo langzamerhand wel wekelijks aan bod.

Kan.. maar koelen en verwarmen met een L/L vind ik toch wel verschillend. Koelen kan met elke willekeurige AC. Comfortabel verwarmen vereist toch wel wat meer finetuning en goeie planning. Koelen met L/W wordt daar volgens mij ook niet bijster veel gedaan omdat het niet goed werkt.

Bovendien wordt het volgens mij wel een zooitje als 2 topic worden gemerged die toch best groot zijn :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:58:
[...]

Kan.. maar koelen en verwarmen met een L/L vind ik toch wel verschillend. Koelen kan met elke willekeurige AC. Comfortabel verwarmen vereist toch wel wat meer finetuning en goeie planning. Koelen met L/W wordt daar volgens mij ook niet bijster veel gedaan omdat het niet goed werkt.

Bovendien wordt het volgens mij wel een zooitje als 2 topic worden gemerged die toch best groot zijn :p
Misschien een idee om deze topics beiden (vroegtijdig) te sluiten en samen één nieuwe aan te maken en gezamenlijk de topic start te schrijven? Ik ben het wel eens met het feit dat samenvoegen misschien niet zo'n gek idee is. Steeds meer mensen wekken of zelf stroom op, of nemen duurzaam af. Ook wordt het door toenemende efficientie en dalende energieprijzen interresanter om ermee te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Mensen wat in algemeen een airco gebruiken om te koelen boeit het totaal niet hoe zuinig die kan verwarmen en gebruiken hem hoofdzakelijk om mee te koelen en geeft dus geen gasbesparing of milieu redenen, als de ruimte maar koel wordt.

Mensen wat ermee verwarmen hebben in algemeen een andere motivatie, dus weet niet of het handig is om ze te samenvoegen, en koelen met L/W WP gebeurd in algemeen bijna niet, een L/W WP wordt hoofdzakelijk aangeschafd voor gasbesparing / milieu etc, is de doel hoofdzakelijk koelen wordt al snel naar een airco gekeken.

Edit: dat is ook 1 van de reden waarom lucht/lucht WP,s geen subsidie hebben anders gaat half Nederland 1 aanschaffen en er alleen mee koelen en schiet het zijn doel voorbij.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Precies, de belangen zijn ietwat anders.

Koelen kan met elke opstelling wel. Multisplit is vaak gewoon prima. Met verwarmen is een multi dan vaak weer veel minder efficient. Ook wil je over het algemeen niet teveel oversizen. Vind het lastig. Het kan allemaal, samenvoegen, of het echt handig is.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:53
Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:36:
Precies, de belangen zijn ietwat anders.

Koelen kan met elke opstelling wel. Multisplit is vaak gewoon prima. Met verwarmen is een multi dan vaak weer veel minder efficient. Ook wil je over het algemeen niet teveel oversizen. Vind het lastig. Het kan allemaal, samenvoegen, of het echt handig is.. :)
En daar komt bij dat dit topic afgelopen zomer (en de zomers daarvoor eigenlijk ook) ontiegelijk hard liep dus dan heb je kans dat vele andere nuttige discussies snel onder sneeuwen.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-06 15:43
Hoe hoog achten jullie de kans dat een Tristar inverter een verwarmingselement om de compressor heeft zitten? Al een langere tijd merk ik dat er een irritante coil whine van de binnenunit af komt en eigenlijk heb ik gruwelijk zin om de stekker eruit te trekken maar twijfel ik of dat slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:19:
Hoe hoog achten jullie de kans dat een Tristar inverter een verwarmingselement om de compressor heeft zitten? Al een langere tijd merk ik dat er een irritante coil whine van de binnenunit af komt en eigenlijk heb ik gruwelijk zin om de stekker eruit te trekken maar twijfel ik of dat slim is.
Volgens mij hebben ze dat toch allemaal?

Hoor je die whine ook buiten dan? Vraag me toch af of coilwhine kan resoneren door de leidingen.. betwijfel dat ten zeerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
VikeeVeekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:19:
Je bedoelt waarschijnlijk carter verwarming, staat er in de installateurshandleiding niks ?
normaalgesproken kan de stekker er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:40:
[...]

Hoor je die whine ook buiten dan? Vraag me toch af of coilwhine kan resoneren door de leidingen.. betwijfel dat ten zeerste.
Dat zou maar zo kunnen. Het zijn holle koperen gevuld met vloeistof. Dat is in principe best in staat om geluid te transporteren denk ik. Hoewel ik verwacht dat de zachtheid van het koper wel dempend werkt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 13:58:
[...]

Pas dan tenminste de topic naam aan bijv. het grote koelen met een airco lucht/lucht wp topic. dan is het doel duidelijk en is verwarmen met een airconditioner offtopic, iets wat het nu niet is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

revolution-nl schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:40:
[...]

Pas dan tenminste de topic naam aan bijv. het grote koelen met een airco lucht/lucht wp topic. dan is het doel duidelijk en is verwarmen met een airconditioner offtopic, iets wat het nu niet is.
Het is denk ik ook een beetje het seizoen. Niemand is nu aan het koelen. Als het weer warm wordt in Nederland zal het hier vast weer gaan over condensafvoer en verschil tussen binnen- en buitentemperatuur.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt dubbel oops.

[ Voor 124% gewijzigd door mr_evil08 op 30-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 06:51
Regi_2 schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:01:
Dag forumleden

2 vragen want ik twijfel een beetje:

1) Ik dien met de leidingen van 3 binnenunits naar buiten te geraken, boor ik voor elke binnenunit een klokgat van +/- 70mm, en dan zo'n 3 naast elkaar? Of is het beter van 1 groot gat te boren waar alles in ene keer door kan?

2) Heeft er iemand ervaring met de doorboring van ongeveer 30cm diep (isolatie + gewone baksteen), te doen met een zogenaamde dozenboor van 60mm diepte? Dan moet je ze natuurlijk er elke keer weer uittrekken om het afvalstuk te verwijderen totdat je er bent. Ik heb namelijk geen zin (en is onnodige kost) om een diamantboor + machine te gaan huren. Het zal dan wel eenbeetje langer duren, maar ja.

Alvast bedankt.
Ik had in mijn vorige woning ook 3 split airco’s en heb gekozen om 3 boringen te doen. Mocht je willen, ik heb een 90mm Hilti SDS Max gatenzaag welke je mag lenen als je in de buurt woont. Dan krijg je alle leidingen door 1 gat en kan je een goot nemen van 100mm.

Ik heb laatst bij mijn moeder nog een airco geplaatst en dit wederom met een dozenboor welke perfect gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiNWDuVa-SIJYWaii_SuYa6LhEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfH0nMtwZYCvSEuRSl09ARUj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWj635MsKsO6gV-yQmQBoEwTWbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PCtSnBJG1V5rCPOGDrxAxQG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 18:21:
[...]

Je bedoelt waarschijnlijk carter verwarming, staat er in de installateurshandleiding niks ?
normaalgesproken kan de stekker er gewoon uit.
Carter verwarming ja, ik kon niet op het juiste woord komen, dank!

Helaas staat er niks over in de handleiding of je verplicht bent het hele jaar door de voeding erop te laten, maar mij lijkt het echt wel dat die nodig is aangezien dit een unit is zonder mogelijkheid tot verwarmen. We hebben ook een oudere aan/uit Tristar hangen hier waar simpelweg de stroom toevoer wordt geschakeld door een contactrelais, lijkt me sterk dat die er wel een heeft maar bij deze kan ik het me indenken.
Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:40:
[...]

Nee de coil whine komt echt zeer zeker van de binnenunit af, aan het einde van de zomer begon me op te vallen dat je het al helemaal goed hoort voor een tijdje als de compressor heeft gedraaid en zwakt het weer af tot zijn normale volume na een nacht uitstaan. Vandaag had ik heel even de ventilator van de binnenunit draaien, maar dat gaf geen sterkere coil whine dan met draaiende compressor. Het aparte is nu ik deze post aan het typen ben terwijl dat ding nu letterlijk boven me hangt kan ik het geluid niet waarnemen.

Ik ben eigenlijk sowieso benieuwd of er stroom naar de buitenunit gaat ook al staat hij uit, als hij het heeft lijkt het me echt wel dat het aan/uit schakelen van de carter verwarming buiten wordt geregeld en je dus de circuits in de buitenunit van stroom moet blijven voorzien. Dat ga ik eens voor de grap testen wanneer ik toch de kap eraf heb als ik het verdamperblok ga schoonmaken.

[ Voor 44% gewijzigd door VikeeVeekie op 30-11-2020 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Verkeerd.

[ Voor 98% gewijzigd door Nicklazzz op 30-11-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
VikeeVeekie schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:47:
[...]

Carter verwarming ja, ik kon niet op het juiste woord komen, dank!

Helaas staat er niks over in de handleiding of je verplicht bent het hele jaar door de voeding erop te laten, maar mij lijkt het echt wel dat die nodig is aangezien dit een unit is zonder mogelijkheid tot verwarmen. We hebben ook een oudere aan/uit Tristar hangen hier waar simpelweg de stroom toevoer wordt geschakeld door een contactrelais, lijkt me sterk dat die er wel een heeft maar bij deze kan ik het me indenken.

[...]

Nee de coil whine komt echt zeer zeker van de binnenunit af, aan het einde van de zomer begon me op te vallen dat je het al helemaal goed hoort voor een tijdje als de compressor heeft gedraaid en zwakt het weer af tot zijn normale volume na een nacht uitstaan. Vandaag had ik heel even de ventilator van de binnenunit draaien, maar dat gaf geen sterkere coil whine dan met draaiende compressor. Het aparte is nu ik deze post aan het typen ben terwijl dat ding nu letterlijk boven me hangt kan ik het geluid niet waarnemen.

Ik ben eigenlijk sowieso benieuwd of er stroom naar de buitenunit gaat ook al staat hij uit, als hij het heeft lijkt het me echt wel dat het aan/uit schakelen van de carter verwarming buiten wordt geregeld en je dus de circuits in de buitenunit van stroom moet blijven voorzien. Dat ga ik eens voor de grap testen wanneer ik toch de kap eraf heb als ik het verdamperblok ga schoonmaken.
Wat voor unit is dat? Ik ben ooit begonnen met een oude aan/uit Tristar en die kon gewoon verwarmen. Als ik op de site kijk van Tristar dan zie ik ook gewoon de verwarmingsmogelijkheid genoemd worden.

Lijkt me verder lastig zoiets. Zelf geïnstalleerd? Gaat vervelende discussies opleveren vermoed ik (ook al heb je een installateur.. die horen dan niets natuurlijk :p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:16

Japie.G

Colour Classic

Wat is op dit moment een ruwweg gangbare prijs voor het laten uitvoeren van STEK handelingen als je de rest van de installatie zelf doet?

Dus:
-Koppelingen solderen
-aansluiten
-Afpersen met stikstof
-Half uur vacumeren
-In bedrijf stellen.

Mijn vaste STEK monteur is met pensioen en zijn laatste werkzaamheden hier zijn van een paar jaar terug dus die prijs is niet meer gangbaar ga ik vanuit. Ik ga wat offertes opvragen. Wil voor mezelf even een richtlijn hebben voor wat normaal is. Vandaar de vraag. Hier zitten vast mensen die dat weten.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Glashelder schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:19:
[...]

Wat voor unit is dat? Ik ben ooit begonnen met een oude aan/uit Tristar en die kon gewoon verwarmen. Als ik op de site kijk van Tristar dan zie ik ook gewoon de verwarmingsmogelijkheid genoemd worden.

Lijkt me verder lastig zoiets. Zelf geïnstalleerd? Gaat vervelende discussies opleveren vermoed ik (ook al heb je een installateur.. die horen dan niets natuurlijk :p ).

Wat betreft de verwarming, deze heeft het helaas heel zeker niet. De afstandsbediening heeft simpelweg geen verwarming modus geprogrammeerd en als ik het via m'n WiFi IR blaster probeer reageert de unit wel op het commando maar blijft hij gewoon in de ventilatie stand doorgaan.
Die in m'n slaapkamer hangt is een AC-5406, die we buiten hebben is een 5400 of 5402 als ik het goed zeg. En ja allebei zijn ze zelf opgehangen maar door een verre oud collega van m'n pap in bedrijf gesteld dus via die route valt er niks te bewandelen :p

[ Voor 15% gewijzigd door VikeeVeekie op 01-12-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Afgelopen zomer airco geïnstalleerd en tot op heden de cv-ketel nog niet aangehad, dus het huis ook verwarmen met de airco. Moet wel zeggen dat de verhalen dat je goedkoper uit bent dan gas in mijn geval naar het rijk der fabelen kunnen. Als ik een periode van vorig jaar er bij pak toen het ongeveer net zo koud was als nu, dan ben ik volgens de Eneco app ongeveer net zo veel kwijt.
Echter heb je met cv toch wel wat meer comfort (geen hoorbare binnenunits en ook vlak bij het raam lekker warm).

De cv-ketel blijft voorlopig dus nog wel hangen denk ik.

(situatie: appartement 170m3 met Energielabel D, 2 x mono split unit a 3,5Kw).

[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 03-12-2020 01:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Hadespuiter schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:15:
Afgelopen zomer airco geïnstalleerd en tot op heden de cv-ketel nog niet aangehad, dus het huis ook verwarmen met de airco. Moet wel zeggen dat de verhalen dat je goedkoper uit bent dan gas in mijn geval naar het rijk der fabelen kunnen. Als ik een periode van vorig jaar er bij pak toen het ongeveer net zo koud was als nu, dan ben ik volgens de Eneco app ongeveer net zo veel kwijt.
Echter heb je met cv toch wel wat meer comfort (geen hoorbare binnenunits en ook vlak bij het raam lekker warm).

Dat is niet zo, echter men heeft tijdens de plaatsing alleen rekening gehouden dat je wil koelen waarschijnlijk, bij verwarmen zijn er andere factoren waardoor het niet werkt, denk aan isolatie, plaatsing, unit correct afgestemd op de ruimte, unit kiezen met goede COP in het A+++ segment, en de ventilatie anders afstellen.

2x 3,5 kw op 170 m3 is ook aardig lomp te noemen bij verwarmen het zou mij ook niet verbazen dat de unit loopt te pendelen en bij elke start vrij hoog weer begint en dit kost ook de nodige energie.

Hier is het jaarverbruik 700 kwh vs 900 m3 gas met CV in verleden(CV tuning is gedaan maar was niet meer zuiniger te krijgen ondanks HRE 107%), dus ja het kan wel degelijk.

Maar zoals altijd 1 persoon heeft slechte ervaring omdat er fouten zijn gemaakt en dan wordt alles over 1 kam geschoren.

(kwa geluid is het hier exact hetzelfde als de mechanische ventilatie type C, het geluid komt er zeker niet bovenuit).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-12-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 00:48
Het blijft natuurlijk een discussiepunt; hoe je het wendt of keert een airco is een andere manier van verwarmen dan een traditionele CV met radiatoren. Een binnenunit hoor je "altijd" ook op de laagste stand en op de momenten dat ie wat harder moet werken om de gewenste temperatuur te halen alleen maar meer.

Daarnaast is de soort warmte toch anders; warme lucht rondblazen versus stralingswarmte van radiatoren. Ik vind dat laatste een prettigere warmte dan een "warme föhn".

Ook herken ik wel wat @Hadespuiter zegt; wij hebben een goed geïsoleerd huis maar wel ventilatieroosters boven de ramen die in gesloten toestand nog steeds een minimale aanvoer van (koude) buitenlucht doorlaten (moet ook wel, juist vanwege de goede isolatie) maar zorgt toch voor iets meer koudeval die met radiatoren vlakbij redelijk goed wordt verdrongen itt een airco.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zonoskar schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:46:
[...]

Thanks, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken 8)7 Ik ga ermee aan de slag, hopelijk kan ik wat vinden.

/Hmm, de enige LED die ik kan vinden zit in de binnenunit en knippert continue, iets van 2 a 3 keer per sec. De fan van de buitenunit draait nu, maar de binnenunit wordt niet warm. De LED-segment indicator is van 14C naar 24C gestegen in een half uur, maar staat nu weer terug op 14C (2 uur later). Lekkage van de vloeistof misschien?
Korte update. Airco monteur is langsgeweest en heeft de unit bijgevuld. Er zat zo weinig koudemiddel in dat de compressor niet meer aan wou. Hij heeft de wartels een beetje aangedraaid en de afsluitdoppen afgedicht met teflon tape. Hopelijk zit er nu verder geen lekkage meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10:35
zonoskar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:14:
[...]

Korte update. Airco monteur is langsgeweest en heeft de unit bijgevuld. Er zat zo weinig koudemiddel in dat de compressor niet meer aan wou. Hij heeft de wartels een beetje aangedraaid en de afsluitdoppen afgedicht met teflon tape. Hopelijk zit er nu verder geen lekkage meer.
De airco monteur heeft geen afpersing met stikstof en/of vacuumtest gedaan? Of op z'n minst met een gasdetector bij de betreffende koppelingen/doppen gemeten?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 10:35
Nicklazzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:46:
[...]

Ik had in mijn vorige woning ook 3 split airco’s en heb gekozen om 3 boringen te doen. Mocht je willen, ik heb een 90mm Hilti SDS Max gatenzaag welke je mag lenen als je in de buurt woont. Dan krijg je alle leidingen door 1 gat en kan je een goot nemen van 100mm.

Ik heb laatst bij mijn moeder nog een airco geplaatst en dit wederom met een dozenboor welke perfect gaat. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt van binnen naar buiten geboord?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Wat voor merk airco en type? Oude Haier lees ik terug.
Is er wel hard gesoldeerd?

Beetje gek om teflon te gebruiken... 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 03-12-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-06 23:29
Het is inmiddels lekker afgekoeld buiten, dus ik verwacht dat de aircobedrijven inmiddels niet meer zo druk zijn als tijdens de hittegolf. Dus ik wil ook wat offertes gaan opvragen, maar ben graag goed voorbereid:
Onze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1VYn0YOGaxCf1YAZd1REZQjCkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L9oTm1tsF2IwsItBFBXeZMgR.png?f=fotoalbum_large
Zowel slaapkamer 1 en 3 liggen pal op het zuiden, daarom hebben we een paar jaar geleden rolluiken aangeschaft. Maar bij langdurige hitte hou je de warmte niet meer buiten en 's nachts luchten heeft (te) weinig effect. We willen op slaapkamer 1 een airco laten installeren. Op basis van de formule, inhoud x 30, kom ik op 1,2 kW uit.
Echter willen we ook de mogelijkheid hebben om (sporadisch) de rest van de eerste verdieping te koelen met diezelfde unit. Is het zinvol om een 2,5 kW (of zelfs nog meer) te installeren? Volgens de berekening kom ik op 3,5 kW uit voor de hele verdieping, maar die is voor 99% van de tijd veel te zwaar.
Het betreft een tussenwoning, dus in de overloop hangen is geen optie. Ik had daarom bedacht de airco misschien niet in de hoek (rood) te hangen, maar tegenover de deur (blauw) en op echt warme dagen dan extra ventilatoren te gebruiken om de koele lucht te verspreiden.

Vragen die ik heb zijn:
  1. Welk vermogen adviseren jullie? 2/2,5/3,5?
  2. Waar kan ik de airco het beste plaatsen ivm optie om lucht beter te kunnen spreiden over de verdieping? Rood of blauw?
  3. We willen de buitenunit op/boven onze uitbouw plaatsen. Kiezen voor plaatsing op de uitbouw of aan muurbeugels boven de uitbouw? Waarom?
  4. Ik neig naar een A-merk Daikin of Mitsubishi en een integratie met Home Assistant is een pre, welk merk heeft dan de voorkeur? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Paul! schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:56:

Vragen die ik heb zijn:
  2. Waar kan ik de airco het beste plaatsen ivm optie om lucht beter te kunnen spreiden over de verdieping? Rood of blauw?
  3. We willen de buitenunit op/boven onze uitbouw plaatsen. Kiezen voor plaatsing op de uitbouw of aan muurbeugels boven de uitbouw? Waarom?
  4. Ik neig naar een A-merk Daikin of Mitsubishi en een integratie met Home Assistant is een pre, welk merk heeft dan de voorkeur? Waarom?
Het is sowieso lastig inschatten als je niet weet hoe groot de ramen zijn, hoe de inval van de zon is etc. Maar op basis van de berekening kom ik op ongeveer 1,5Kw (factor 40).

Kou spreiden over de hele etage vanaf slaapkamer 1 gaat je denk ik niet lukken. Tenzij de trap dicht is. Dan zal je op de gang wel effect hebben van de airco op slaapkamer 1. Als de trap open is dan zakt de koele hoofdzakelijk omlaag door het trapgat.

Op het dak of aan de muur is ook weer erg situationeel. Muur heeft een spouw een dak niet. Wat voor dakbedekking ligt er op? Als je over en paar jaar het dakleer moet vervangen en de airco staat er op dan is dat minder handig.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
mr_evil08 schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:48:
[...]

De 1 is hittebestendig en de ander niet, en een grondkabel wordt aangeduid met -as erachter.
De Y of X maakt niet uit voor thuis neem maar de goedkoopste.
De 1 kon tot 130 graden en de ander tot 90 graden ofzo, maar je kan gewoon de goedkoopste nemen als die maar 2,5 draaddikte is.
Ok, Bedankt voor de verduidelijking (y)

Mvg
Regi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Regi_2
Nicklazzz schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:46:
[...]

Ik heb laatst bij mijn moeder nog een airco geplaatst en dit wederom met een dozenboor welke perfect gaat. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dag Nicklazzz, bedankt voor je feedback. Ik ga het zeker eens bekijken. Ik vind het heel vriendelijk dat ik die boor zou mogen gebruiken. Ik heb zelf een gatenboor van (ik dacht 73mm), dus het zou kunnen dat ik gewoon hiervan 2 gaten voorzie. Moest het nodig zijn hou ik je zeker op de hoogte.

Bedankt nog :)

Mvg
Regi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Appie Heijn schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:27:
[...]

De airco monteur heeft geen afpersing met stikstof en/of vacuumtest gedaan? Of op z'n minst met een gasdetector bij de betreffende koppelingen/doppen gemeten?
Bij de originele plaatsing heeft ie een vacuumtest gedaan. Maar schijnbaar toch een klein lek, want de airco heeft het een jaar goed gedaan.
Speedfightserv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:05:
[...]

Is er wel hard gesoldeerd?

Beetje gek om teflon te gebruiken... 8)7
Niet hardgesoldeerd omdat ik de leidingen zelf heb aangesloten heb ik knelkoppelingen gebruikt. De teflon zit bij het afdekkapje van de vulnippels, over de afsluiter heen. Normaal zou dat niet hoeven, maar hij heeft dit gedaan voor het geval de afsluiter niet helemaal dicht is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

zonoskar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:39:
[...]

Bij de originele plaatsing heeft ie een vacuumtest gedaan. Maar schijnbaar toch een klein lek, want de airco heeft het een jaar goed gedaan.

[...]
Is hij ook eerst afgeperst? Een vacuumtest is niet genoeg om lekkage te voorkomen. Daarvoor moet de installatie met stikstof onder druk worden gezet en daar meer dan een half uur op blijven staan. Uit mijn hoofd is dat 1,5 x de werkdruk dus zo'n 36 bar.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hadespuiter schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:15:

Even concreet, wat verbruikte je dan aan gas toen en nu, en aan kwh's toen en nu?

En je stookt ook op vergelijkbare temperaturen? Wij stookten altijd op 20 gr, nu op 23/24 en zijn nog steeds goedkoper uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is inmiddels lekker afgekoeld buiten, dus ik verwacht dat de aircobedrijven inmiddels niet meer zo druk zijn als tijdens de hittegolf. Dus ik wil ook wat offertes gaan opvragen, maar ben graag goed voorbereid:
Onze situatie:
[Afbeelding]
Zowel slaapkamer 1 en 3 liggen pal op het zuiden, daarom hebben we een paar jaar geleden rolluiken aangeschaft. Maar bij langdurige hitte hou je de warmte niet meer buiten en 's nachts luchten heeft (te) weinig effect. We willen op slaapkamer 1 een airco laten installeren. Op basis van de formule, inhoud x 30, kom ik op 1,2 kW uit.
Echter willen we ook de mogelijkheid hebben om (sporadisch) de rest van de eerste verdieping te koelen met diezelfde unit. Is het zinvol om een 2,5 kW (of zelfs nog meer) te installeren? Volgens de berekening kom ik op 3,5 kW uit voor de hele verdieping, maar die is voor 99% van de tijd veel te zwaar.
Het betreft een tussenwoning, dus in de overloop hangen is geen optie. Ik had daarom bedacht de airco misschien niet in de hoek (rood) te hangen, maar tegenover de deur (blauw) en op echt warme dagen dan extra ventilatoren te gebruiken om de koele lucht te verspreiden.

Vragen die ik heb zijn:
Ik heb toevallig vanochtend een airco club gebeld en die beste man gaf aan dat hij me begin januari gaat terugbellen om een afspraak te maken vanwege de huidige giga drukte :).

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 20:20
Het betreft een tussenwoning, dus in de overloop hangen is geen optie.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Ook afgeperst? Dan nog; die koppelingen hebben veel te verduren.. qua temperatuurcycli.
[...]

Wartels te strak aandraaien = koper bros = garantie op lekken..... na een x aantal warmte/koude cycli.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-12-2020 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ik denk omdat de buitenunit dan bij de buren binnen hangt :-)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-06 23:29
mwk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:08:
[...]

Het is sowieso lastig inschatten als je niet weet hoe groot de ramen zijn, hoe de inval van de zon is etc. Maar op basis van de berekening kom ik op ongeveer 1,5Kw (factor 40).

Kou spreiden over de hele etage vanaf slaapkamer 1 gaat je denk ik niet lukken. Tenzij de trap dicht is. Dan zal je op de gang wel effect hebben van de airco op slaapkamer 1. Als de trap open is dan zakt de koele hoofdzakelijk omlaag door het trapgat.

Op het dak of aan de muur is ook weer erg situationeel. Muur heeft een spouw een dak niet. Wat voor dakbedekking ligt er op? Als je over en paar jaar het dakleer moet vervangen en de airco staat er op dan is dat minder handig.
In de zomer hebben we de rolluiken dicht, dus dat scheelt al. Maar ook met factor 40 zitten we nog onder de grens van 2 kW waar de meeste units mee beginnen. Woning is overigens van 2016, dus goed geisoleerd.
Dak hoeft dus voorlopig ook niet vervangen te worden. Ik dacht meer aan het feit van trillingen/geluid/stormbestendigheid, is er daarom nog een reden voor muur of dak te kiezen?
Omdat hij dan halverwege verdieping 1 en 2 komt te hangen in het trappenhuis en er een leiding van 8-9 meter nodig is. 90% van de tijd willen we alleen slaapkamer koelen en niet het trappenhuis en alle kamers eromheen, dus lijkt me in ons geval niet de beste optie.
bartvl schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:20:
[...]

Ik heb toevallig vanochtend een airco club gebeld en die beste man gaf aan dat hij me begin januari gaat terugbellen om een afspraak te maken vanwege de huidige giga drukte :).
Die doen dus nog goede zaken. Ik had me voorgenomen om bij de eerste temperaturen onder 0 offertes op te vragen.
mwk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:50:
[...]

Ik denk omdat de buitenunit dan bij de buren binnen hangt :-)
Ook dat ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
sorry inderdaad verkeerde topic haha

[ Voor 99% gewijzigd door Roe!and op 03-12-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Roe!and

Mooi, maar volgens mij zit je in het verkeerde topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:01

Freakie1NL

Grote Baas

@Roe!and mooie zonnepanelen om je airco te gebruiken ....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Speedfightserv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:28:
@Roe!and

Mooi, maar volgens mij zit je in het verkeerde topic :+
Freakie1NL schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:29:
@Roe!and mooie zonnepanelen om je airco te gebruiken ....
haha ja sorry effe niet goed gekeken! zeker kan de airco hier mooi op draaien haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
zonoskar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:39:
[...]

[...]

Niet hardgesoldeerd omdat ik de leidingen zelf heb aangesloten heb ik knelkoppelingen gebruikt. De teflon zit bij het afdekkapje van de vulnippels, over de afsluiter heen. Normaal zou dat niet hoeven, maar hij heeft dit gedaan voor het geval de afsluiter niet helemaal dicht is.
Oh oh oh, weer zo'n monteur die denkt dat afpersen niet nodig is. Ik heb hier al zo vaak discussies over gehad.
Los van dat je geen breektest doet (of alles heel blijft bij 45 bar) gebeurt het afpersen ook om eventueel vocht uit de leiding te halen. Dit wordt opgenomen door de stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mwk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:09:
[...]

Is hij ook eerst afgeperst? Een vacuumtest is niet genoeg om lekkage te voorkomen. Daarvoor moet de installatie met stikstof onder druk worden gezet en daar meer dan een half uur op blijven staan. Uit mijn hoofd is dat 1,5 x de werkdruk dus zo'n 36 bar.
1,1 x 41.5 Bar = 45,65 Bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Glashelder schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:15:
[...]

Even concreet, wat verbruikte je dan aan gas toen en nu, en aan kwh's toen en nu?

En je stookt ook op vergelijkbare temperaturen? Wij stookten altijd op 20 gr, nu op 23/24 en zijn nog steeds goedkoper uit :X
Als ik een dag van vorig jaar pak met gelijke buitentemperaturen dan zat ik op zo'n 2,5 kuub gas versus 17Kw aan stroom nu.
En dan houd ik het qua binnentemperatuur zeer bescheiden met 20 graden (en in de slaapkamer 18).
Als ik naar bed ga gaat alles uit.

A.s. weekend wordt het op zaterdag en zondag exact even koud volgens het weerbericht en dan zal ik nog eens een vergelijking doen. Zaterdag met de airco, zondag de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hadespuiter schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:18:
[...]

Als ik een dag van vorig jaar pak met gelijke buitentemperaturen dan zat ik op zo'n 2,5 kuub gas versus 17Kw aan stroom nu.
En dan houd ik het qua binnentemperatuur zeer bescheiden met 20 graden (en in de slaapkamer 18).
Als ik naar bed ga gaat alles uit.

A.s. weekend wordt het op zaterdag en zondag exact even koud volgens het weerbericht en dan zal ik nog eens een vergelijking doen. Zaterdag met de airco, zondag de cv.
Hmm, zou zeggen dat er op basis van alle ervaringen hier haast wel iets mis moet zijn met die units dan :?

17 kWh tegen 2,5 kuub is echt buitensporig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Glashelder schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:32:
[...]

Hmm, zou zeggen dat er op basis van alle ervaringen hier haast wel iets mis moet zijn met die units dan :?

17 kWh tegen 2,5 kuub is echt buitensporig.
Vergeten te melden dat er ongeveer 8/9 Kw aan verbruik is op een dag wat niet door de airco komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:44:
Het blijft natuurlijk een discussiepunt; hoe je het wendt of keert een airco is een andere manier van verwarmen dan een traditionele CV met radiatoren. Een binnenunit hoor je "altijd" ook op de laagste stand en op de momenten dat ie wat harder moet werken om de gewenste temperatuur te halen alleen maar meer.

Daarnaast is de soort warmte toch anders; warme lucht rondblazen versus stralingswarmte van radiatoren. Ik vind dat laatste een prettigere warmte dan een "warme föhn".

Ook herken ik wel wat @Hadespuiter zegt; wij hebben een goed geïsoleerd huis maar wel ventilatieroosters boven de ramen die in gesloten toestand nog steeds een minimale aanvoer van (koude) buitenlucht doorlaten (moet ook wel, juist vanwege de goede isolatie) maar zorgt toch voor iets meer koudeval die met radiatoren vlakbij redelijk goed wordt verdrongen itt een airco.
Dat is een misvatting ook een "airco" heeft stralingswarmte maar in mindere mate dan radiatoren of vloerverwarming, stralingswarmte voel je en convectiewarmte niet, als ik in de buurt sta voel ik dat toch duidelijk.

Luchtverwarming heeft de eigenschap klopt iets niet dan wordt het oncomfortabel en veelal te wijten aan installatiefouten(plaatsing etc) of verkeerd gebruik door gebruiker.

Kwa geluid oneens dan heb je een verkeerde keuze gemaakt kwa apparatuur, deze unit produceert 21 dB en dat is echt heel stil en alleen te horen als je er recht onder staat (en nee mij mankeert niks aan de oren).

Radiatoren doen ook convectiewarmte, als je de type 11 en 22 radiator hebt en die hebben de meeste mensen.

Het enige systeem wat het meest comfortabel is dat is vloerverwarming, radiatoren of luchtverwarming maakt niets uit(als het zaakje klopt en dat moet bij radiatoren overigens ook want die kan je ook niet lukraak overal neerzetten).

mbt koudeval bij de ramen dan heb je de airco dus verkeerd geplaatst, overgens hier 0,0 last.

Ik zal dit topic niet verder meer kapen gezien het hier een koeltopic is en niet verwarm topic, zie Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Hadespuiter schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:35:
[...]

Vergeten te melden dat er ongeveer 8/9 Kw aan verbruik is op een dag wat niet door de airco komt.
Ik zie een toename van 10 tot 17 Kwh per dag. Dat vind ik vrij fors. Moet er wel bij zeggen dat we de kamer van de jongste warm houden 12 uur per nacht. Die is ingesteld op 17 graden. Verder overdag de werkkamers.

Verwarming gaat 2x per dag even aan om de serre en badkamer op te warmen. En warm water gaat ook op gas.

November 2020 in totaal 620Kwh stroom en 118 kuub gas
November 2019 in totaal 226kwh stroom en 318 kuub gas

De overcapaciteit van het PV systeem is bijna op. Maar ook zonder dat zou het goedkoper zijn.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:46:
[...]
@Glashelder Als je nu 24c moet stoken klopt er echt wat niet, of je hebt tocht in huis of je luchtvochtigheid is te laag, of veel te laat aanzetten waardoor de massa nog niet warm is, bij beton duurt dat wel even.
COVID-19 is het antwoord ;). Onze lichamen zijn behoorlijk ontregeld.

Vinden het in alle andere huizen waar het wel normaal is kwa temperatuur gewoon koud :+ Het ligt dus aan ons, niet het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Rukapul schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:17:
[...]

Ja. Voorbeeld:
code:
1
IRHVAC {"Vendor":"MITSUBISHI_HEAVY_152","Model":1,"Mode":"Heat","Power":"On","Celsius":"On","Temp":22,"FanSpeed":"Medium","SwingV":"Off","SwingH":"Off","Quiet":"Off","Turbo":"Off","Econo":"Off","Light":"Off","Filter":"Off","Clean":"Off","Beep":"On","Sleep":-1}

Je krijgt dan de volgende console output:
code:
1
2
10:15:51 CMD: IRHVAC {"Vendor":"MITSUBISHI_HEAVY_152","Model":1,"Mode":"Heat","Power":"On","Celsius":"On","Temp":22,"FanSpeed":"Medium","SwingV":"Off","SwingH":"Off","Quiet":"Off","Turbo":"Off","Econo":"Off","Light":"Off","Filter":"Off","Clean":"Off","Beep":"On","Sleep":-1}
10:15:52 MQT: irsend/ir/airco/RESULT = {"IRHVAC":{"Vendor":"MITSUBISHI_HEAVY_152","Model":1,"Mode":"Heat","Power":"On","Celsius":"On","Temp":22,"FanSpeed":"Medium","SwingV":"Off","SwingH":"Off","Quiet":"Off","Turbo":"Off","Econo":"Off","Light":"Off","Filter":"Off","Clean":"Off","Beep":"On","Sleep":-1}}

Je kunt testen of je IR transmitter iets verstuurt door met je smartphone camera naar het LEDje te kijken als je wat verstuurt. Die knippert dan.
@Speedfightserv

Ik heb wat sterkere IR-leds gekocht op Ali en kan nu op meters afstand maar ook door reflectie (nodemcu met IR zender ligt op de airco nu) de airco aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Appie Heijn schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:28:
[...]

Je hebt van binnen naar buiten geboord?
Nee ik heb van buiten naar binnen geboord, niet dat dat veel uitmaakt volgens mij. In mijn nieuwe woning heb ik alle airco’s laten aanleggen en daar hebben ze van binnen naar buiten geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 18:46:
[...]

Dat is een misvatting ook een "airco" heeft stralingswarmte maar in mindere mate dan radiatoren of vloerverwarming, stralingswarmte voel je en convectiewarmte niet, als ik in de buurt sta voel ik dat toch duidelijk.

Luchtverwarming heeft de eigenschap klopt iets niet dan wordt het oncomfortabel en veelal te wijten aan installatiefouten(plaatsing etc) of verkeerd gebruik door gebruiker.

Kwa geluid oneens dan heb je een verkeerde keuze gemaakt kwa apparatuur, deze unit produceert 21 dB en dat is echt heel stil en alleen te horen als je er recht onder staat (en nee mij mankeert niks aan de oren).

Radiatoren doen ook convectiewarmte, als je de type 11 en 22 radiator hebt en die hebben de meeste mensen.

Het enige systeem wat het meest comfortabel is dat is vloerverwarming, radiatoren of luchtverwarming maakt niets uit(als het zaakje klopt en dat moet bij radiatoren overigens ook want die kan je ook niet lukraak overal neerzetten).

mbt koudeval bij de ramen dan heb je de airco dus verkeerd geplaatst, overgens hier 0,0 last.

Ik zal dit topic niet verder meer kapen gezien het hier een koeltopic is en niet verwarm topic, zie Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

@Glashelder Als je nu 24c moet stoken klopt er echt wat niet, of je hebt tocht in huis of je luchtvochtigheid is te laag, of veel te laat aanzetten waardoor de massa nog niet warm is, bij beton duurt dat wel even.
Dude "chill" out... wel eens van cognitieve dissonantie gehoord? Jij bent een perfect voorbeeld ervan.

Jij kan toch niet bepalen hoe ik het verschil ervaar en wat ik comfortabel acht? Samen met mij velen die er zo over denken. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik heb een unit die doet 19db. En inderdaad die is heel stil als hij op het zijn aller rustigst draait (en dan nog kan je het horen als het helemaal stil is in huis dat doet mijn radiator toch echt niet... kan je hoog of laag springen maar dat is gewoon een feit :')). Zoek de dB tabel maar eens op wat hoorbaar is bij x dB. Je probeert mij nu te overtuigen van iets wat gewoon onjuist is.

Ik geef alleen aan dat ik een airco een minder prettige manier van verwarmen vind dan mijn cv met radiatoren, afgezien hoe efficiënt en goedkoop het alternatief is.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Roe!and schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:21:
sorry inderdaad verkeerde topic haha
Idd. Maar toch benieuwd waar de rest van de panelen ligt als je meer dan 6Kwp hebt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:37:
[...]

Dude "chill" out... wel eens van cognitieve dissonantie gehoord? Jij bent een perfect voorbeeld ervan.

Jij kan toch niet bepalen hoe ik het verschil ervaar en wat ik comfortabel acht? Samen met mij velen die er zo over denken. Kwestie van persoonlijke voorkeur.

Ik heb een unit die doet 19db. En inderdaad die is heel stil als hij op het zijn aller rustigst draait (en dan nog kan je het horen als het helemaal stil is in huis dat doet mijn radiator toch echt niet... kan je hoog of laag springen maar dat is gewoon een feit :')). Zoek de dB tabel maar eens op wat hoorbaar is bij x dB. Je probeert mij nu te overtuigen van iets wat gewoon onjuist is.

Ik geef alleen aan dat ik een airco een minder prettige manier van verwarmen vind dan mijn cv met radiatoren, afgezien hoe efficiënt en goedkoop het alternatief is.
De reden dat je "aangevallen" wordt is omdat ik het hele verhaal van je lees, alleen maar negatief en hoofdzakelijk de boel zo goed mogelijk de grond in te trappen.

Dit deugt niet dat deugt niet en daarna ook nog eens onwaarheden gaan verkondigen kwa energieverbruik, daarmee schop je meteen je gehele verhaal onderuit.

Als je negatief bent houd het dan wel geloofwaardig en ga geen zaken erbij halen wat eigenlijk geen probleem zijn of de feiten omdraaien want daar lijkt het sterk op, 19db aan geluid terwijl een woonkamer gemiddeld 30-40db aan geluid is..., tja zo kan ik ook beginnen ik hoor het water in radiatoren ook wel stromen dus zijn ook niet 100% stil, dat je de binnenunit zou kunnen horen in absoluut stilte en van dichtbij ontken ik niet.

Voor CV kan ik ook wel een negatief lijstje aanleveren.
Dat je persoonlijk liever radiatoren hebt is prima maar houd het verhaal even geloofwaardig de volgende keer.

Van een mug een olifant maken heet dat ook wel.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
mwk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:52:
[...]

Idd. Maar toch benieuwd waar de rest van de panelen ligt als je meer dan 6Kwp hebt.
hoe bedoel je? ik het in totaal 20 panelen liggen 9 op schuine dak 2 op de dak kapel liggen op Westen
En 9 panelen op platte dak van de garage op zuiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Rukapul schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:23:
[...]

@Speedfightserv

Ik heb wat sterkere IR-leds gekocht op Ali en kan nu op meters afstand maar ook door reflectie (nodemcu met IR zender ligt op de airco nu) de airco aansturen.
Nice!, welk schema heb je gebruikt en welke firmware op de esp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54
Speedfightserv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:16:
[...]

Nice!, welk schema heb je gebruikt en welke firmware op de esp?
Je kunt het eigenlijk geen schema noemen:
Nodemcu V3 - IR transmitter module
VU - 5V
GND - GND
D2 (GPIO4) - IN
En dan voeden met USB kabel.

Ik gebruik overigens deze IR transmitter: https://m.nl.aliexpress.c...YjFXav.jpg_640x640Q90.jpg maar dan bij een andere aanbieder. Had zowel 1W als 3W exemplaar besteld maar zou niet weten wat ik ontvangen heb aangezien de modules identiek eruit zien.

Firmware is tasmota-ir.bin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srJc-_tREGkbAiHHY_Dwmo3xnco=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1fO8BQjz6OitgRMfVwBu8I2.jpg?f=fotoalbum_medium
Zo ziet het er dan uit in testopstelling. Zit ook een IR receiver aan vast, maar daar kun je niet heel veel mee. En erachter ligt nog een nodemcu met temperatuursensor.

Nu verzinnen hoe ik het wil bedienen en wat voor aanstuurlogica ik wil en hoe ik dat programmeer.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 04-12-2020 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hadespuiter
Vanavond voor het eerst dit jaar de cv-ketel weer eens opgestart in plaats van de airco. Man man man, het comfort is zo veel beter. 100% gelijkmatige verwarming door het hele huis waar je ook zit of staat, doodstil qua geluid, geen voelbare luchtstromen.
Iemand die hier nog komt vertellen dat verwarmen met de airco net zo fijn is als een cv is een verkoper. Gewoon lulkoek van de bovenste plank.

[ Voor 6% gewijzigd door Hadespuiter op 04-12-2020 03:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Hadespuiter schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 03:41:
Vanavond voor het eerst dit jaar de cv-ketel weer eens opgestart in plaats van de airco. Man man man, het comfort is zo veel beter. 100% gelijkmatige verwarming door het hele huis waar je ook zit of staat, doodstil qua geluid, geen voelbare luchtstromen.
Iemand die hier nog komt vertellen dat verwarmen met de airco net zo fijn is als een cv is een verkoper. Gewoon lulkoek van de bovenste plank.
Gelukkig heeft ook nooit niemand dat hier ook maar gezegd of beweerd. Immers is convectie vs stralingswarmte gewoon heel anders waarbij persoonlijke voorkeur de doorslag geeft.

Het lulkoek van de bovenste plank noemen is net zo kortzichtig als je opmerking dat het niet voordeliger is tov stoken met een cv.
Enfin, fijn dat jij gelukkiger bent met je cv warmte :w

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Volgens mij zit je in een verkeerd topic ;)

Het grote verwarmen met een CV topic

Maar goed prima toch als jij je CV weer opstart. Hier draait ie gewoon mee naast de airco. Gelukkig zijn we daar allemaal vrij in om een eigen keus te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kan nog steeds wel druk zijn, het zijn ook lucht/lucht warmtepompen. Er zijn mensen die het daar voor kopen en mensen die het eerder hebben laten plaatsen die nu tegen problemen aanlopen nu het kouder wordt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Roe!and schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:10:
[...]

hoe bedoel je? ik het in totaal 20 panelen liggen 9 op schuine dak 2 op de dak kapel liggen op Westen
En 9 panelen op platte dak van de garage op zuiden
Ah. Dat kon ik op de foto niet zo goed zien. Het leken er inderdaad 9 op het dak en een paar op de garage.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Is denk ik smaakafhankelijk. Met de CV krijgen we de woonkamer inderdaad gelijkmatiger warm. Je voelt ook meer de warmte van de muren de kamer inkomen.
Voor de slaap- en studeerkamers vindt ik het wel erg praktisch dat we die nu per ruimte kunnen verwarmen op de gewenste temperatuur. En echt heel koud is het nog niet geweest dit jaar dus ik kan nog niet zo veel zeggen over hartje winter.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08
Marzman schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 08:52:
[...]

Het kan nog steeds wel druk zijn, het zijn ook lucht/lucht warmtepompen. Er zijn mensen die het daar voor kopen en mensen die het eerder hebben laten plaatsen die nu tegen problemen aanlopen nu het kouder wordt.
Precies de reden waarom wij er hier een paar weken geleden een paar hebben opgehangen. Regelmatig zitten we met meerdere mensen thuis die ook tegelijk moeten werken/huiswerk maken. Dus we hebben nu in een paar kamers een buro erbij geplaatst en gelijk airco laten hangen. Dus nu hebben we de woonkamer en 2 slaapkamers waar een werkplek is die per kamer verwarmd kan worden. Er komt nog een 3e plek bij maar dat wordt een aparte unit en daar hadden ze nu nog geen tijd voor. Ze hebben het dus duidelijk nog steeds druk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Hadespuiter nou ik zou het eens aan @mr_evil08 vragen ;) :P ... nee geintje natuurlijk, moet kunnen.

Maar dat is denk ook precies het punt wat ik ook wilde maken. Ik zeg niet dat je niet kunt verwarmen met een Airco, want dat doen ze zeker wel. Maar de warmte is gewoon niet vergelijkbaar met een radiator die stralingswarmte afgeeft en dat veel gelijkmatiger kan doen (in de regel heb je al gauw drie of meer in een woonkamer hangen). Hoe goed je ook een binnenunit plaatst en tuned, je kan nooit hetzelfde gelijkmatige resultaat behalen imho. En meerdere units plaatsen in een woonkamer is gewoon niet logisch zowel kostentechnisch als esthetisch.

Laat ik voorop stellen dat ik een airco heb genomen om mee te koelen. Dat ie ook kan verwarmen is mooi meegenomen. Dit gebruiken we heel sporadisch, bijvoorbeeld in de slaapkamer. Als we op een winterdag het raam open hebben gehad overdag om lekker te luchten kun je daarna wel redelijk snel de slaapkamer even op temperatuur brengen. Dat gaat sneller en effectiever dan een CV. Dus in de hybride situaties werkt dit dus prima.

Zoveel mensen, zoveel wensen!

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"