Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.532 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
DjaRoel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:14:
[...]

MarkV6 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Dit zijn naar mijn weten de beste dempers voor buitenunits. Ik heb ze zelf ook :P
Ik heb de airco op mijn balkon inmiddels ook op dergelijke veren staan :) Niet uitgebreid getest nog maar scheelt aanzienlijk in de trilling die aan het dakje wordt doorgeven.

Laatst even op 2000W laten werken maar niet wezen luisteren wat we eerder last van het geluid hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Roe!and schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:14:
[...]

Bij elke klus kan toch wat mis gaan? Ik snap je beunhaas verhaal niet helemaal? Mensen denken altijd op forums zomaar met van alles en nog wat te kunnen smijten veilig van achter hun schermpje....
Tuurlijk kan er wat mis gaan, dat gebeurt iedereen wel eens. Maar jij schetst het verhaal dat hij bij willens en wetens iets doet wat niet hoort en dan als het fout gaat zegt dat het normaal gesproken altijd goed gaat.
Dat zou ik ook zeggen als mij zoiets gebeurt.

Hoe dan ook klinkt het gewoon als iemand die zich dus blijkbaar niet aan de regels houdt en daardoor emissie heeft veroorzaakt.

Ik snap ook niet helemaal wat je precies bedoelt met een 3/8" leiding aansluiten op een 1/2" koppeling. Maar als dat fout kan gaan als in dat de leiding er gewoon af knalt ben je gewoon een dikke beunhaas in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

coob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:49:
Ik heb, om te proberen, nu deze dempers [...]

Dit neemt voor 90% de trillingen weg van de buitenunit.
Zijn er ook nog betere dempers of iets om de muurbeugels zelf te ontkoppelen van de muur?
Er zitten wel rubbers tussen de beugel en de muur maar die zijn maar iel.
Mijn buitenunit staat ook op die rubbers. En de onderste bouten van mijn muurbeugel zitten in een soort rubberpluggen in de muur. Van de units heb ik nauwelijks geluid.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

coob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:11:
[...]

Ik heb sinds een week een warmtepomp en die gebruik ik uiteraard nu om te verwarmen maar ik merk dat ik de temperatuur nu op 22-23 graden heb staan.
Dat voelt voor mij hetzelfde aan als 21 gr met de cv.
Misschien omdat je luchtverplaatsing hebt met de airco en drogere lucht of gaat dat niet op met verwarmen?
Bij mij staan de binnenunits op 18 of 19 graden. Zelf geven ze dan een graad of 4 meer aan als gemeten temperatuur.
Momenteel staat de woonkamer bijvoorbeeld ingesteld op 19. Mijn Nefit kamerthermostaat geeft 20,1 aan. De binnenunit geeft 23 aan. Maar die binnenunits zitten ook vrij hoog natuurlijk.

Maar voor elk huis zal dat anders zijn. Afhankelijk van tocht, koudeval etc.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
mwk schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:15:
[...]

Bij mij staan de binnenunits op 18 of 19 graden. Zelf geven ze dan een graad of 4 meer aan als gemeten temperatuur.
Momenteel staat de woonkamer bijvoorbeeld ingesteld op 19. Mijn Nefit kamerthermostaat geeft 20,1 aan. De binnenunit geeft 23 aan. Maar die binnenunits zitten ook vrij hoog natuurlijk.

Maar voor elk huis zal dat anders zijn. Afhankelijk van tocht, koudeval etc.
Je moet de temperatuur sowieso met een losse thermometer meten en dan bij voorkeur op de locatie die relevant is, bijvoorbeeld je zithoek of werkplek.

Mijn airco die de kantoorzolder verwarmt hangt in het trapgat en moet dus sowieso daarvoor corrigeren. Ik heb een temperatuursensor naast de werkplek en sinds vanmorgen ook een op de binnenunit. Ik weet wel zeker dat beide een heel andere temperatuur meten dan de interne thermostaat van de unit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kwam er vandaag achter dan mijn beneden airco het niet meer doet. De binnenunit lijkt het gewoon te doen, maar de buitenunit reageert nergens op, ventilator draait niet en ook geen compressor. Wat is handig om te controleren? Het was een 2de handsje, dus ik wil eerst zelf even kijken of ik het gerepareerd krijg voordat ik een monteur laat komen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Kan iemand mij vertellen wat de info verteld achter "err"?

ret=OK,htemp=23.0,hhum=40,otemp=9.0,err=10000,cmpfreq=0

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
zonoskar schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:12:
Kwam er vandaag achter dan mijn beneden airco het niet meer doet. De binnenunit lijkt het gewoon te doen, maar de buitenunit reageert nergens op, ventilator draait niet en ook geen compressor. Wat is handig om te controleren? Het was een 2de handsje, dus ik wil eerst zelf even kijken of ik het gerepareerd krijg voordat ik een monteur laat komen.
Moeten we nu gokken wat je daar hebt staan? :+

De buitenunit heeft als het goed is zijn eigen zekering. Die zou je kunnen controleren.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 22-11-2020 16:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:37:
Kan iemand mij vertellen wat de info verteld achter "err"?

ret=OK,htemp=23.0,hhum=40,otemp=9.0,err=10000,cmpfreq=0
Volgens mij krijg je die error bij een multisplit als je wilt verwarmen en koelen tegelijk op binnenunits op dezelfde buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Glashelder schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:52:
[...]

Moeten we nu gokken wat je daar hebt staan? :+

De buitenunit heeft als het goed is zijn eigen zekering. Die zou je kunnen controleren.
Ik dacht dat alle buitenunits wel ongeveer hetzelfde opgebouwd waren en dat er een soort checklijstje zou zijn voor het geval de fan niet draait. Het is een oude Haier overigens (1U12BE5ERA).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49
zonoskar schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:02:
[...]

Ik dacht dat alle buitenunits wel ongeveer hetzelfde opgebouwd waren en dat er een soort checklijstje zou zijn voor het geval de fan niet draait. Het is een oude Haier overigens (1U12BE5ERA).
https://www.manualslib.co...r-1u09be5era.html?page=31

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet iemand toevallig of je de gemeten temperatuur in de Daikin units kan compenseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOjhK7QrFbyK8HrnfYsQUAG8I7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa1n835htQCGjqeRsDLE0mN6.jpg?f=fotoalbum_large

De woonkamer is geen 22 graden maar 20.5 op dit moment. Slaapkamer en kantoor kloppen wel vrij aardig op dit moment.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:18:
Weet iemand toevallig of je de gemeten temperatuur in de Daikin units kan compenseren?

[Afbeelding]

De woonkamer is geen 22 graden maar 20.5 op dit moment. Slaapkamer en kantoor kloppen wel vrij aardig op dit moment.
Zelfde ervaring hier.

Units hangen hoog, daar is het vaak warmer.

Ik had een woonkamer unit die steeds te koud aangeeft. Dat kwam door het gat in de buitenmuur.
Heb daar nu isolatie in gestopt.

Verder geven de units wel de juiste temperatuur weer, als je ze 10 minuten op ventileren zet.

Op de verwarmingsstand gaat de ventilator uit. En als de unit uit staat, is de meting ook niet echt representatief.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02
Bij climamarket mooie black friday deals, ik ga denk ik de LG S09ET en 12 bestellen voor 950,- 8)

Wie weet trouwens welke optie je moet kiezen qua werkzaamheden op omgevingsloket om te checken?
Er staan dingen als alarminstallatie, zonnepanelen etc. In de lijst maar geen airco buitenunit plaatsen :p

[ Voor 51% gewijzigd door Martinusz op 22-11-2020 22:50 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 14:45
Martinusz schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:42:
Bij climamarket mooie black friday deals, ik ga denk ik de LG S09ET en 12 bestellen voor 950,- 8)

Wie weet trouwens welke optie je moet kiezen qua werkzaamheden op omgevingsloket om te checken?
Er staan dingen als alarminstallatie, zonnepanelen etc. In de lijst maar geen airco buitenunit plaatsen :p
Ga je hem aan de muur hangen?
Mocht je hem op de grond zetten, maak er een bloembak van met het uiterlijk ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Speedfightserv schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:29:
[...]

Ga je hem aan de muur hangen?
Mocht je hem op de grond zetten, maak er een bloembak van met het uiterlijk ;)
Nee op de garage aan zijkant van het huis. Buurt hangt er vol mee, maar dacht laat ik het toch even checken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

Wat ik heb begrepen is dat het om overige veranderingen aan bestaande bouwerken gaat.

Waarbij belangrijk is om bij de twee vraag goed naar de uitleg te kijken. Het volume neemt immers wel toe, maar het telt niet mee omdat het minder dan 50cm uitsteekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFRXzOGjWWvuGIbzGs3jI1q_lGM=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/gi4KffCEY5KkcQxF4YJq2jqy.png?f=fotoalbum_small

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55

Hmm 2 keer zo'n LG S12ET is misschien wel interessant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die LG zou (volgens de startpost) eenvoudig aan Home Assistant te hangen zijn. Hoe gaat dat in zijn werk? Heeft iemand daar ervaring mee?

Gaat dat via het SmartThinQ portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 12:42
Hi Tweakers,

Wij willen al een paar jaar een Airco laten installeren en halverwege dit jaar eindelijk besloten er 2 te nemen. Maar vanwege de run op airco's, kon het bedrijf in februari 2021 pas langs komen om ze te installeren.

Nu met blackfriday zijn we aan het twijfelen geslagen. We krijgen de Mitsubishi Wsh-hr25i en Wsh-hr50i (MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF en MSZ-HR50VF + MUZ-HR50VF).

Hier zit echter geen wifi bij en kreeg ik vorige week te horen dat we 2x 180 euro extra voor de wifi modules moeten bijbetalen. Mijn partner wilt er namelijk heel graag WiFi op en de deze modellen hebben geen standaard wifi, die moet dus apart erbij besteld/geinstalleerd worden. Op climatecontrol hebben alle andere mitsubishi airco's wel standaard wifi.

Zoals hierboven al is vernoemd is er op climatemarket nu blackfriday en is de Wsh-hr35i zodanig afgeprijst dat die goedkoper (en beter) is dan de 25 versie. Inclusief verzenden nu 1779 euro. Dat is dus de helft wat we in februari moeten betalen (3700 euro incl wifi) en dan ook nog met een versie met meer koelcapiciateit

Door de twijfel weten we nu niet wat we moeten doen, onze kennis is ook niet zo heel goed op gebied van airco's. Heeft iemand advies?

Dus:
Alles zoals nu laten en in februari lekker laten installeren, maar waarschijnlijk minimaal 500,- euro duurder uit zijn.

De Airco's los bij climatecontrol bestellen en door een ander bedrijf laten installeren. (Met wifi 2017,00 euro, exlusief montage.. Ik moet nog uitzoeken wat het kost om apart door iemand te laten installeren, wellicht weten jullie wat zoiets ongeveer kost, 2x standaard montage maar wel met 3 gaten door beton). Is 500 euro per stuk een reeele prijs?

Een andere type Airco bestellen, met wifi erin (liefst wel mitsubishi (of daikin). Het bedrijf die in februari komt, had destijds de beste prijs omdat ze "pallet korting" kregen op de Mitsushi. Vandaar dat het de Wsh-hr25i en Wsh-hr50 werd. Andere types vielen een stuk hoger uit.

Ik hoor graag van jullie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Clarissa schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:20:
Hi Tweakers,

[...]

Nu met blackfriday zijn we aan het twijfelen geslagen. We krijgen de Mitsubishi Wsh-hr25i en Wsh-hr50i (MSZ-HR25VF + MUZ-HR25VF en MSZ-HR50VF + MUZ-HR50VF).

[...]

Zoals hierboven al is vernoemd is er op climatemarket nu blackfriday en is de Wsh-hr35i zodanig afgeprijst dat die goedkoper (en beter) is dan de 25 versie. Inclusief verzenden nu 1779 euro. Dat is dus de helft wat we in februari moeten betalen (3700 euro incl wifi) en dan ook nog met een versie met meer koelcapiciateit

[...]

Dus:
Alles zoals nu laten en in februari lekker laten installeren, maar waarschijnlijk minimaal 500,- euro duurder uit zijn.

De Airco's los bij climatecontrol bestellen en door een ander bedrijf laten installeren. (Met wifi 2017,00 euro, exlusief montage.. Ik moet nog uitzoeken wat het kost om apart door iemand te laten installeren, wellicht weten jullie wat zoiets ongeveer kost, 2x standaard montage maar wel met 3 gaten door beton). Is 500 euro per stuk een reeele prijs?

Een andere type Airco bestellen, met wifi erin (liefst wel mitsubishi (of daikin). Het bedrijf die in februari komt, had destijds de beste prijs omdat ze "pallet korting" kregen op de Mitsushi. Vandaar dat het de Wsh-hr25i en Wsh-hr50 werd. Andere types vielen een stuk hoger uit.

Ik hoor graag van jullie:)
Een aantal opmerkingen:

Je geeft aan dat de aangeboden apparaten die je in februari wilt laten plaatsen samen 3700 zijn? Is dat inclusief of exclusief montage? Ik ga uit van inclusief.

De modellen die je noemt zijn Mitsubishi Electric. Dat is niet hetzelfde als Mitsubishi Heavy Industries. Laatstgenoemde is kwalitatief vergelijkbaar met Daikin, de eerste niet.

Als je Daikins zou willen met Wifi (de perfera')s dan zijn deze voor ongeveer deze prijzen te vinden:

FTXM + RXM 25 ongeveer 1600 ex installatie
FTXM + RXM 50ongeveer 2350 ex installatie

Voor MHI ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Dat zijn dan de SRK-25ZS-W en SRK-50ZS-W.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Thanks, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen bedenken 8)7 Ik ga ermee aan de slag, hopelijk kan ik wat vinden.

/Hmm, de enige LED die ik kan vinden zit in de binnenunit en knippert continue, iets van 2 a 3 keer per sec. De fan van de buitenunit draait nu, maar de binnenunit wordt niet warm. De LED-segment indicator is van 14C naar 24C gestegen in een half uur, maar staat nu weer terug op 14C (2 uur later). Lekkage van de vloeistof misschien?

[ Voor 35% gewijzigd door zonoskar op 23-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clarissa
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04 12:42
mwk schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:43:
[...]

Een aantal opmerkingen:

Je geeft aan dat de aangeboden apparaten die je in februari wilt laten plaatsen samen 3700 zijn? Is dat inclusief of exclusief montage? Ik ga uit van inclusief.

De modellen die je noemt zijn Mitsubishi Electric. Dat is niet hetzelfde als Mitsubishi Heavy Industries. Laatstgenoemde is kwalitatief vergelijkbaar met Daikin, de eerste niet.

Als je Daikins zou willen met Wifi (de perfera')s dan zijn deze voor ongeveer deze prijzen te vinden:

FTXM + RXM 25 ongeveer 1600 ex installatie
FTXM + RXM 50ongeveer 2350 ex installatie

Voor MHI ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Dat zijn dan de SRK-25ZS-W en SRK-50ZS-W.
Hi Dankje voor jouw antwoord! 3700 eur is dan inclusief montage inderdaad. Klopt dat het Mitsibishi Electric is. Ik heb mij laten vertellen dat ze beiden goed scoren. Ooit waren zij hetzelfde bedrijf, maar uit elkaar gegaan en eigen paden bewandeld? Het bedrijf dat in februari komt, werkte alleen met Electic, omdat ze daar betere (garantie) ervaringen mee hadden zeiden ze. We hoeven niet persee het beste van het beste, gewoon prijs kwaliteit willen we een goede deal. Als het maar geen B merk is. Tenzij je echt zegt dat Mitshubishi Electric niet goed is, dan ga ik nog wat verdere onderzoek daar naar doen. De daikins die jij noemt dan kom ik al op 2700 excl montage, die gaat inclusief dus over onze budget heen ;(

Nogmaals dank voor je antwoord

[ Voor 5% gewijzigd door Clarissa op 23-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:18:

[Afbeelding]

Hey, je hebt andere plaatjes bij je binnenunits.....

Mijn binnenunits zijn zoals je woonkamer, maar het plaatje wat ie weergeeft is zoals de ander units.
Heb je dit zelf aangepast ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Clarissa schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:47:
[...]

Tenzij je echt zegt dat Mitshubishi Electric niet goed is, dan ga ik nog wat verdere onderzoek daar naar doen.
Mitsubishi Electric is beter dan Daikin en MHI ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ZeRoC00L schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:35:
[...]

Hey, je hebt andere plaatjes bij je binnenunits.....

Mijn binnenunits zijn zoals je woonkamer, maar het plaatje wat ie weergeeft is zoals de ander units.
Heb je dit zelf aangepast ?
Dit heb ik inderdaad zelf aangepast. Dit zit, bij Android, onder de 3 stipjes rechts boven en dan "Units bewerken". Hier kan ik per unit een ander icon kiezen en ook de naam aanpassen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:43:
[...]

Dit heb ik inderdaad zelf aangepast. Dit zit, bij Android, onder de 3 stipjes rechts boven en dan "Units bewerken". Hier kan ik per unit een ander icon kiezen en ook de naam aanpassen.
Bedankt, zo simpel inderdaad, had de namen wel aangepast, maar blijkbaar nooit gezien dat het icoontje aan te passen is.
Maakt voor de werking verder niet uit, maar als het kan, dan moet het ook netjes aangepast worden :*)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
rupsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:39:
[...]

Gheghehe.. de eeuwige discussie..

Alle 3 A merken. Iedere installateur heeft zijn voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:51

Freakie1NL

Grote Baas

Dit weekend maar even mijn groepenkast een upgrade gegeven. Omdat er binnen kort een EV komt alvast voorbereid op 3 fase. Gezien ik toch bezig was maar alvast de ALAMAT die ik voor de airco in gedachten had geplaatst.

Donderdag komen ze hem plaatsen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
ik222 schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:22:
[...]

Volgens mij krijg je die error bij een multisplit als je wilt verwarmen en koelen tegelijk op binnenunits op dezelfde buitenunit.
Hey wat goed, dat klinkt eigenlijk wel heel plausibel. Hoewel die units niet aan stonden, was de laatste stand van de units die dat gaven inderdaad een andere dan verwarmen van de unit die aan stond. Ga het nog wel eens testen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Speedfightserv schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:03:
[...]

Gheghehe.. de eeuwige discussie..

Alle 3 A merken. Iedere installateur heeft zijn voorkeur :)
En LG? Ook vergelijkbaar A merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Anton-007 schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:03:
[...]

En LG? Ook vergelijkbaar A merk?
Ik heb er geen ervaring mee. Op het forum hier zit een installateur die er zelf 1 heeft. Mijn mening, het zal prima spul zijn maar valt niet onder de A merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

rupsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:39:
[...]

In welk opzicht? Het is hoe je kwaliteit definieert en hoe je data verzamelt om een conclusie uit te trekken.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hmm niet die discussie weer toch..

Volgens mij heeft niemand hier toegang tot een dataset die objectief antwoord op die vraag kan geven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Glashelder schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:00:
Hmm niet die discussie weer toch..

Volgens mij heeft niemand hier toegang tot een dataset die objectief antwoord op die vraag kan geven.
Maar er worden wel vragen over gesteld en (stellige) uitspraken gedaan. Beste wat iedereen kan doen is zijn/haar ervaringen delen. Maar tegen mensen die nog wat willen kopen roepen dat merk A beter is dan merk B is m.i. minder handig.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mwk schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:07:
[...]

Maar er worden wel vragen over gesteld en (stellige) uitspraken gedaan. Beste wat iedereen kan doen is zijn/haar ervaringen delen. Maar tegen mensen die nog wat willen kopen roepen dat merk A beter is dan merk B is m.i. minder handig.
Die worden hier veelvuldig gedeeld toch?

Over het algemeen worden er bij geen enkel merk ernstige defecten gemeld. De meldingen die er dan zijn zijn vaak subjectief (‘raar geluid’, ‘trillingen’, etc..).

Als ik even goed graaf kan ik me èèn melding van een Mitsubishi herinneren die een defecte compressor had. Hoe dat afgelopen is is nooit gemeld.

Vrijwel alle issues zijn installatiefouten. Lekkende koppelingen etc. Èèn keer een fout met aarding.

Die stelligheid ben ik verder met je eens. Volgens mij is dat niet echt ergens op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Nog even een aanvulling voor een eerdere post van mij waar er een fabrieksfout was van de Daikin Stylish 5kw.

Alles inclusief het hele leidingwerk is nu vervangen. Wat nu het vermoeden is:

De units zien er ook wat binnenwerk betreft hetzelfde uit alleen de flair koppeling die op de eerste zat was een 3/8 en dat had 1/2 moeten zijn. Ze gaat in principe allemaal daarna over naar een 3/8 leiding in de verdamper, alleen waren er bij mij nu ook 3/8 leidingen gelegd.
De fabrieksfout was waarschijnlijk alleen de verkeerde koppeling.

Deze week ga ik weer alles opnieuw goed instellen en dan maak ik even wat foto's van mijn complete installatie ter demo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
[...]

Aanvullend over A of B merk...

Ik heb Daikin, wat een A merk moet zijn. Veel geld voor betaald. Hoop gedoe gehad en de service is echt heel erg ruk. Als je contact met ze wilt, kun je het vergeten, wil je installatie advies of advies daarna ook. Zelfs na een fabricage fout die aanzienlijk problemen heeft geleverd, zoals je hierboven kunt lezen, geen advies, geen contact, niets.
Ze reageren niet op mails, terwijl ze gewoon een consumenten lijn en mail hebben.
Niet vergeten dat ik in mijn beide bedrijven en huis compleet Daikin heb. Veul geld. Dit heeft weinig met Daikin als product te maken denk ik hoor. Dit probleem is service en organisatie van Daikin Nederland. Ik wacht nog steeds op antwoord van mails van augustus ;w 8)7 :) 5 keer telefonisch naar gevraagd. Google ze maar.
Ervaringen met andere toko's kunnen hetzelfde zijn, maar daar kan ik weinig over vertellen.

Dus LG, Mitsu, ,Haier, Daikin, Panasonic? Als het maar werkt en je een beetje vertrouwen kunt hebben in de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Waarom zou je als consument überhaupt direct met de fabrikant (Daikin in dit geval) willen bellen? Als er wat is bel ik de installateur en mag die het verdere regelen met de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
ik222 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:59:
Waarom zou je als consument überhaupt direct met de fabrikant (Daikin in dit geval) willen bellen? Als er wat is bel ik de installateur en mag die het verdere regelen met de fabrikant.
Technische gegevens, dingen die de installateur niet kan beantwoorden, direct antwoord bij installatie vragen, informatie voor aankoop van een installatie, mogelijke problemen met fabricage, dingen waar installateurs roepen kan niet of weet ik niet...

Zo simpel als het maar kan, als ik iets wil weten m.b.t. de bediening van mijn TV of aansluitmogelijkheden, bel ik dan de jongelui achter de telefoon bij Coolblue (met alle respect voor ze) of bel ik Samsung?

Installateur zijn en een airco aan kunnen leggen, wil niet altijd zeggen dat ze de materie en producten 100% kennen helaas. Ik ga dan geen week zitten wachten, tot de ene tijd heeft gevonden de andere te bellen en mij daar weer over te bellen. Bij sommigen is er ook een gebrek aan kennis door te weinig ervaring en dat is heel begrijpelijk, maar niet mijn probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Sarge78 op 23-11-2020 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57
Nou toen ik het verschil wilde weten tussen de FTXM-M en de FTXM-N was er geen zinnig woord uit de installateurs te krijgen die ik had benaderd. Sommige zeiden dat N met wifi was en M zonder, maar dat was aantoonbaar onzin.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:10
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:26:
Nou toen ik het verschil wilde weten tussen de FTXM-M en de FTXM-N was er geen zinnig woord uit de installateurs te krijgen die ik had benaderd. Sommige zeiden dat N met wifi was en M zonder, maar dat was aantoonbaar onzin.
En? Wat is het verschil? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
plofkip schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:29:
[...]

Hmm 2 keer zo'n LG S12ET is misschien wel interessant...
Ben benieuwd naar jullie input. Stel ik bestel 2 van deze; https://www.climamarket.eu/nl/wandmodel-lg-s12et
Zou dat een beetje volstaan voor een zolder en 1e verdieping van +/- 8.7 meter x 5.4 meter = 47m²?
Dit site heeft het over "Aanbevolen oppervlakte: 35 m²", maar het hoeft echt niet 20 graden te worden.
Prijs / kWh verhouding ziet er erg goed uit en ben zelf altijd wel te spreken over LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Bij lucht gaat het niet om vierkante meters maar om inhoud. Of te wel m3. Gaat dus een beetje afhangen van de hoogte van je dak (zolder). Maar gezien 3.5 kW voor mening woonkamer al genoeg is, zal dit vast goed komen. Maar je zou nog moeten vermenigvuldigen met de hoogte, en dan een factor voor je isolatie c.q. warmte instraling moeten rekenen. Staat allemaal in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Freakie1NL schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:07:
Bij lucht gaat het niet om vierkante meters maar om inhoud. Of te wel m3. Gaat dus een beetje afhangen van de hoogte van je dak (zolder). Maar gezien 3.5 kW voor mening woonkamer al genoeg is, zal dit vast goed komen. Maar je zou nog moeten vermenigvuldigen met de hoogte, en dan een factor voor je isolatie c.q. warmte instraling moeten rekenen. Staat allemaal in de topic start.
Ja I know. Dit is de situatie:
Woning is 3 jaar jong, isolatie lijkt me dus wel prima in orde.
De zolder is ongeveer 80m3. De helft van het dak ligt op het zuiden met een dakkapel. Hier schijnt de zon dus flink op. De ramen van de dakkapel hebben rolluiken aan de buitenzijde.
De 1e verdieping is ongeveer 127m3, zonder badkamer meegerekend 110m3. 2 slaapkamers liggen op het zuiden, maar ook hier hebben we rolluiken voor.
De airco's zouden beide in het trapgat komen aan de buitenmuur (hoekwoning).

Maar als ik het goed begrijp zou het wel wat moeten doen? Ik wil ervoor waken dat we nu 1500 a 2000 euro kwijt zijn en er uiteindelijk niet veel van te merken is 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 22:41

Thompson

Beeromaniac

Ook ik ben, een klein beetje overhaast, aan het kijken naar de airco's op climamarket.eu.

Mijn situatie van te koelen ruimtes is als volgt;
Oud huis (1930) wat in 2015 volledig is gerenoveerd (nieuw dak/isolatie, 3-dubbel glas etc). Dus "redelijk" geïsoleerd denk ik. Niet zoals 2015 nieuwbouw, maar zeker niet slecht.
1x Slaapkamer direct onder schuin dak. Circa 12m2 / 36m3 (hoog plafond idd)
1x Woonkamer, circa 32m2 / 83m3
1x Keuken, volledig plat dak op het zuiden, circa 24m2 / 60m3

Waarbij de woonkamer en keuken een open verbinding hebben van 1,5x2,2m.

Concreet heb ik nu deze vragen, voor ik me verder verdiep in de verschillende aanbiedingen en merken.

1) Klopt het dat het voordeel (waarom het rechtvaardig duurder is) van een multi-split vooral is dat je maar 1 buitenunit hoeft te plaatsen? Meerdere buitenunits plaatsen is voor mij namelijk geen bezwaar ivm groot plat dak.

2) Kan iemand een inschatting maken of een doorgang van 1,5x2,2m redelijk koude lucht doorlaat of is het vele malen beter/makkelijker om in de keuken een eigen unit te hangen?

3) Ik kan de installatie niet zelf installeren. Je leest nogal eens dat installateurs alleen aan de slag willen als ze zelf de installatie leveren. Zijn er mensen bekend met goede installatiebedrijven (midden Noord-Brabant) die ook installeren als ze zelf de installatie niet leveren?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
plofkip schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:37:
[...]

Ja I know. Dit is de situatie:
Woning is 3 jaar jong, isolatie lijkt me dus wel prima in orde.
De zolder is ongeveer 80m3. De helft van het dak ligt op het zuiden met een dakkapel. Hier schijnt de zon dus flink op. De ramen van de dakkapel hebben rolluiken aan de buitenzijde.
De 1e verdieping is ongeveer 127m3, zonder badkamer meegerekend 110m3. 2 slaapkamers liggen op het zuiden, maar ook hier hebben we rolluiken voor.
De airco's zouden beide in het trapgat komen aan de buitenmuur (hoekwoning).

Maar als ik het goed begrijp zou het wel wat moeten doen? Ik wil ervoor waken dat we nu 1500 a 2000 euro kwijt zijn en er uiteindelijk niet veel van te merken is 😏
Kwa capaciteit zal het wel voldoende zijn, de vraag bij dit soort oplossing met een airco in het trapgat is alleen in hoeverre de koele lucht ook de ruimtes bereikt waar je er juist behoefte aan hebt. Dat is heel lastig te zeggen en hangt af van je specifieke setup maar over het algemeen gaat dit lastiger dan je denkt als er geen luchtstroom naar die ruimtes is. Het is indien enigszins mogelijk beter om binnenunits te plaatsen in de ruimtes die ook echt wilt koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Thompson schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:57:
Ook ik ben, een klein beetje overhaast, aan het kijken naar de airco's op climamarket.eu.

Mijn situatie van te koelen ruimtes is als volgt;
Oud huis (1930) wat in 2015 volledig is gerenoveerd (nieuw dak/isolatie, 3-dubbel glas etc). Dus "redelijk" geïsoleerd denk ik. Niet zoals 2015 nieuwbouw, maar zeker niet slecht.
1x Slaapkamer direct onder schuin dak. Circa 12m2 / 36m3 (hoog plafond idd)
1x Woonkamer, circa 32m2 / 83m3
1x Keuken, volledig plat dak op het zuiden, circa 24m2 / 60m3

Waarbij de woonkamer en keuken een open verbinding hebben van 1,5x2,2m.

Concreet heb ik nu deze vragen, voor ik me verder verdiep in de verschillende aanbiedingen en merken.

1) Klopt het dat het voordeel (waarom het rechtvaardig duurder is) van een multi-split vooral is dat je maar 1 buitenunit hoeft te plaatsen? Meerdere buitenunits plaatsen is voor mij namelijk geen bezwaar ivm groot plat dak.

2) Kan iemand een inschatting maken of een doorgang van 1,5x2,2m redelijk koude lucht doorlaat of is het vele malen beter/makkelijker om in de keuken een eigen unit te hangen?

3) Ik kan de installatie niet zelf installeren. Je leest nogal eens dat installateurs alleen aan de slag willen als ze zelf de installatie leveren. Zijn er mensen bekend met goede installatiebedrijven (midden Noord-Brabant) die ook installeren als ze zelf de installatie niet leveren?
Grootste voordeel van een multisplit is inderdaad dat je maar één buitenunit hebt. Als dat geen issue is kun je net zo goed gaan voor meerdere single splits.

Wat betreft de woonkamer / keuken, ik zou daar als ik het zo lees aparte units plaatsen. Vooral ook omdat d de keuken met het platte dak een relatief hoge warmtelast zal hebben t.o.v. de woonkamer. Die alleen maar indirect koelen met een relatief beperkte opening tussen beide zou wel eens niet zo goed uit kunnen pakken. Vooral ook nog omdat je juist de woonkamer niet extra koud wilt maken om de keuken zo beter te koelen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:34:
[...]

Ja en nee, ik weet dat het topsegment is, maar daardoor toch wel buiten budget voor nu. Uit het hogere segment heb ik 1 set Daikins kunnen vinden die nog enigzins binnen budget vallen.
Totale keuzelijst voor nu is (heb de Gree toch maar geschrapt ivm db):

Merk - model Prijs
Daikin Split Airco – (A)FTXC20B 575
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B 675
-----
LG Split Airco - S09ET model 2020 575
LG Split Airco - S12ET model 2020 650
-----
Samsung AR09TXHQASINEU + AR09TXHQASIXEU 370,78
Samsung AR12TXHQASINEU + AR12TXHQASIXEU 417,48
----
Haier Airconditioning Wandmodel AS25TADHRATH + 1U25BEEFRA 404,24
Haier Airconditioning Wandmodel AS35TADHRATH + 1U35MEEFRA 420,79

[...]

Als je hem uitzet loopt de temperatuur ook langzaam op :+
Nou zoektocht ten einde, het is geworden:

Zolder:
LG Split Airco - S12ET model 2020 - 411,40

Slaapkamer:
LG Split Airco - S09ET model 2020 - 399,30

Totaal incl. verzenden: 958,08 8) bij climamarket _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
ik222 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:28:
[...]

Kwa capaciteit zal het wel voldoende zijn, de vraag bij dit soort oplossing met een airco in het trapgat is alleen in hoeverre de koele lucht ook de ruimtes bereikt waar je er juist behoefte aan hebt. Dat is heel lastig te zeggen en hangt af van je specifieke setup maar over het algemeen gaat dit lastiger dan je denkt als er geen luchtstroom naar die ruimtes is. Het is indien enigszins mogelijk beter om binnenunits te plaatsen in de ruimtes die ook echt wilt koelen.
Begrijp ik. Maar dan worden het ineens 3 airco's op de 1e verdieping ipv 1, aangezien er 3 slaapkamers zijn. Dat scheelt nogal wat geld 😏 Wellicht dat ik er altijd nog 1 bij kan plaatsen op de slaapkamer die het verste verwijderd is van de airco op de overloop. En dan kan ik in de tussentijd vast wel iets bereiken met extra ventilatoren richting de slaapkamers? 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Martinusz Als je deze LG gaat gebruiken zul je zeker plezier van hebben. Ik heb het afgelopen langste hitte golf heerlijk gehad met de LG S09ET voor de bovenverdieping slaapkamers.

Nu afwachten hoe mijn Daikin Pefera (FTXM35N - RXM35N) bevalt in de woonkamer die in bedrijf is gezet afgelopen zondag.
Martinusz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:45:
[...]

Nou zoektocht ten einde, het is geworden:

Zolder:
LG Split Airco - S12ET model 2020 - 411,40

Slaapkamer:
LG Split Airco - S09ET model 2020 - 399,30

Totaal incl. verzenden: 958,08 8) bij climamarket _/-\o_

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Heren graag jullie mening omtrent het wel of niet importeren.

Clima-Market
LG Split Airco - S12ET model 2020 = 3.5 KwH
Prijs incl verzenden 518 euro

Bij NLX Internationaal (bedrijf uit Limburg)
Set precies hetzelfde als hierboven.
Prijs incl verzenden 685 euro

De vraag waar ik over tob, en persoonlijk is voor iedereen, maar waar ik graag jullie mening over hoor is;

Is een verschil van 167 euro het importeren waard?

Is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Anton-007 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:31:

Clima-Market

De vraag waar ik over tob, en persoonlijk is voor iedereen, maar waar ik graag jullie mening over hoor is;

Is
Tja bij mij was het verschil groter, dus dan vind ik de keus makkelijker :) je moet het toch echt zelf beslissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Anton-007 Persoonlijk heb ik gekozen voor te bestellen via NL. Ik heb zelf ook een besluit moeten nemen om een Daikin Pefera FTXM35N - RXM35N) te kopen via Spanje of via NL. Daar zat een prijs verschil in van €300. Maar heb toch uit eindelijk gekozen om het via NL te bestellen. Toevallig heb ik dit ook besteld bij NLX-international. Hier heb ik zelf inmiddels nu al 4x airco's aangeschaft. :)
Anton-007 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:31:

Clima-Market

Is

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Martinusz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:49:
[...]

Tja bij mij was het verschil groter, dus dan vind ik de keus makkelijker :) je moet het toch echt zelf beslissen ;)
Ik zit nu ook eens wat beter naar deze sets te kijken. Wat is voor jou de reden dat je op specifiek deze sets uit kwam?
Als ik zo kijk lijkt het erop dat deze qua nominaal verbruik / prijs een gunstige verhouding hebben. Op gevoel is dat (uiteraard naast vermogen) een van de belangrijke kenmerken waar ik op moet letten?

Hoe pak jij het aan m.b.t. installatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Thompson op 25-11-2020 08:35 ]

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Thompson schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:34:
[...]

Ik zit nu ook eens wat beter naar deze sets te kijken. Wat is voor jou de reden dat je op specifiek deze sets uit kwam?
Als ik zo kijk lijkt het erop dat deze qua nominaal verbruik / prijs een gunstige verhouding hebben. Op gevoel is dat (uiteraard naast vermogen) een van de belangrijke kenmerken waar ik op moet letten?

Hoe pak jij het aan m.b.t. installatie?
Naja om eerlijk te zijn is het budget enigzins beperkt, dus ik was al tijdje aan het volgen. Tijdje terug zat ik nog naar de Haier te kijken, echter LG is toch wel stapje hoger denk ik.
Nu met deze deal kwam LG ruim binnen budget, dus was de keuze eigenlijk zo gemaakt. Met een Daikin bijvoorbeeld ga je toch snel richting 1200 euro, en dan moet je nog wifi modules los erbij kopen wat ook bijna 200 euro is.

Voordelen van de LG:
- Stil 19db in stilste stand
- Wifi integrated
- geen budget merk

Installatie heb ik gelukt mee, ik ken iemand die dat kan doen :) ik denk dat wij straks 2 airco's hebben voor rond de 1500,- :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 14:35
Hopelijk het goede topic voor mijn vraag:

In de start staat nl:
Hebben jullie nog adviezen voor installateurs in regio X?
Wordt nog aan gewerkt!
Ga binnenkort naar mijn nieuwe huis met platdak, en wil daar 3 airco units in huis hebben (2 in slaapkamer en 1 in kamer) (Cassette units gaat prima passen) waarschijnlijk 2 buiten units.

Kan alleen hier in NO Friesland niet echt een leverancier/installateur vinden. Iemand tips?
Of kopen jullie de units zelf en sluiten ze aan? Welke zou ik dan moeten nemen?
1,5 a 2 kw voor slaapkamers
5 kw voor kamer.
Liefst met wifi , iig geschikt voor domoticz

[ Voor 9% gewijzigd door Sterke-Jerke op 25-11-2020 09:38 ]

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik ben ook voor 2 keer de LG S12ET gegaan van climamarket :-)
Had nog even nagevraagd of deze al voorgevuld zijn:
< Yes, all outdoor units are prefilled with some refrigerant gas. This unit in particular comes with 0,7 kgs of R32 refrigerant gas

> Is that enough or does it need additional gas?

< It is enough for most installations, although if there is too much height difference between the indoor and outdoor units or the piping length is too much, you may need to fill in some more. This will be seen once the units are installed and the pressure levels are measured

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@plofkip Dat hoef je bijna niet meer te vragen. Staat in de handleiding erbij. Deze LG set zijn voorgevuld voor 7,5 meter namelijk. Veel plezier met deze keus. :)
plofkip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:53:
Ik ben ook voor 2 keer de LG S12ET gegaan van climamarket :-)
Had nog even nagevraagd of deze al voorgevuld zijn:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 15:14
Glashelder schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:05:
[...]

Er is een groot verschil tussen een fout maken en bewust iets verkeerd doen (3/8e leiding opgerekt naar 1/2 ofzo? :?).

Dat laatste is beunhazerij :p
Hier heb ik dus geen verstand van daarom een officiële installateur laten komen... mijn vraag aan jullie @jp73 @rupsen waarom zitten er eigenlijk 3x een 3/8 en 1x een 1/2 aansluiting op een buitenunit. Installateur komt nu zaterdag met een verloop van 1/2 naar 3/8 en vult het systeem af met koelgas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mwk schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:54:
[...]

In welk opzicht? Het is hoe je kwaliteit definieert en hoe je data verzamelt om een conclusie uit te trekken.
Het zijn alle 3 A merken, in mijn ogen is LG ook een A merk, Maarja die installeer ik zelf in mn vrije tijd O-)

Maar waarom ME de in mijn ogen het beste is is de techniek die ze in hun machines hebben. Dit is misschien niet direct zichtbaar in splitjes maar bijvoorbeeld in de VRF systemen en systemen voor tapwater hebben zijn als enige bepaalde technieken die ver op de concurrentie vooruit lopen.

In de VRF systemen de techniek dat ze extra nakoeling hebben voor de vloeistof waardoor ze altijd 100% vloeistof in de vloeistof leiding hebben zodat je gewone t-stukken kan gebruiken ipv speciale y-stukken die je bij Daikin of MHI of LG moet gebruiken. Hier hebben ze zelfs een patent op.

Voor de tapwater systemen waren ze (volgens mij hebben sommige andere merken dit nu ook waar ME dit jaren geleden al had) de enige die continu boven de 65°C kon blijven door flash gas injectie in een speciaal ontwikkelde scroll compressor te spuiten.

Alklima, de Nederlandse importeur van ME biedt ook hele goeie cursussen aan en sinds kort ook F-gassen opleidingen.

Ik kan nog wel even doorgaan maar voor mij, en dan zullen misschien installateurs die alleen splitjes installeren iets anders zeggen, is ME gewoon het beste merk.
Ze onderscheiden zich op zoveel vlakken van andere merken dat je er gewoon bijna niet om heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:33:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee. Op het forum hier zit een installateur die er zelf 1 heeft. Mijn mening, het zal prima spul zijn maar valt niet onder de A merken.
Dat ben ik dan denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
[...]

Aan het verhaal van de desbetreffende persoon te lezen dacht deze dat iemand zei dat ME slecht was, vandaar mijn reactie inc knipoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Sarge78 schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:22:
[...]

Technische gegevens, dingen die de installateur niet kan beantwoorden, direct antwoord bij installatie vragen, informatie voor aankoop van een installatie, mogelijke problemen met fabricage, dingen waar installateurs roepen kan niet of weet ik niet...

Zo simpel als het maar kan, als ik iets wil weten m.b.t. de bediening van mijn TV of aansluitmogelijkheden, bel ik dan de jongelui achter de telefoon bij Coolblue (met alle respect voor ze) of bel ik Samsung?

Installateur zijn en een airco aan kunnen leggen, wil niet altijd zeggen dat ze de materie en producten 100% kennen helaas. Ik ga dan geen week zitten wachten, tot de ene tijd heeft gevonden de andere te bellen en mij daar weer over te bellen. Bij sommigen is er ook een gebrek aan kennis door te weinig ervaring en dat is heel begrijpelijk, maar niet mijn probleem.
Daar ga je al. Er zijn tegenwoordig zoveel cowboys die denken een airco te kunnen installeren. Totdat er lastige vragen komen.

Als installateur moet je al die vragen gewoon kunnen beantwoorden vind ik

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Ok ik ben er nu al wel aan uit dat het 3x een splitunit wordt in plaats van 1x multisplit.
Goedkoper en gemakkelijker individueel e.e.a. in te stellen en ik heb er gewoon de plek voor.
De LG's waar het hier al een paar posts over gaat hebben ook mijn interesse gewekt.

Nu is het enige verschil tussen deze 2 volgens mij het vermogen?
Maar wat ik nog niet helemaal begrijp, als ik een ruimte van 80m3 X wil koelen/verwarmen;
Gaat dat bij een groot verschil in temperatuur mogelijk niet helemaal lukken met het kleinere model?
Gaat dat langer duren met het kleinere model?
Gaat het kleinere model op z'n max werken en wordt daardoor juist mínder energie efficiënt dan z'n grotere broer?

Het prijsverschil tussen de twee is nihil, maar ik kan nog niet helemaal de juiste afweging maken m.b.t. energie verbruik.

Beeromaniac

• Martinusz
Thompson schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:23:
Ok ik ben er nu al wel aan uit dat het 3x een splitunit wordt in plaats van 1x multisplit.
Goedkoper en gemakkelijker individueel e.e.a. in te stellen en ik heb er gewoon de plek voor.
De LG's waar het hier al een paar posts over gaat hebben ook mijn interesse gewekt.

Maar wat ik nog niet helemaal begrijp, als ik een ruimte van 80m3 X wil koelen/verwarmen;
Gaat dat bij een groot verschil in temperatuur mogelijk niet helemaal lukken met het kleinere model?
Gaat het kleinere model op z'n max werken en wordt daardoor juist mínder energie efficiënt dan z'n grotere broer?

Het prijsverschil tussen de twee is nihil, maar ik kan nog niet helemaal de juiste afweging maken m.b.t. energie verbruik.
Je woonkamer is 32m2, de LG 09 staat aangegeven voor 30m2, de LG 12 staat voor 35m2.
Geen groot verschil, ik zou dan voor de 12 kiezen, maar er zijn vast anderen hier die een veel betere onderbouwing voor 1 van de 2 kunnen geven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Thompson Het prijs verschil tussen de S09ET en Se12ET is inderdaad nihil. Het enige verschil tussen deze 2x is dat de S12ET 3,5Kw koelvermogen heeft ten opzichte van de S09ET die 2,5Kw koelvermogen heeft. De buiten unit van deze sets zijn precies het zelfde kan ik je vertellen. Het enige wat anders is de binnenunit.

De reden waarom je niet te veel vermogen wilt hebben in een ruimte waar de airco hangt is omdat je wilt verkomen dat de airco steeds aan/uit schakelt omdat de airco een bepaalde minimaal vermogen heeft. Daar wil je dus proberen niet onder te komen. Want dat geeft veel minder comfort en vaak ook meer verbruik. Vooral bij verwarmen lijkt me dit niet wenselijk dat de airco afslaat met verwarmen. Want dat merk je vrij snel namelijk. Met koelen zal het wat minder opvallen.

Ik persoonlijk zou wel goed bekijken wanneer je ermee wilt gaan verwarmen om op te letten naar de verwarm energie verbruik en mogelijkheid qua stook programma's die je kunt instellen. Dat is namelijk de reden bij mij geweest om voor een ander merk en type ta geen. Want bij de LG Thinq App zijn de mogelijkheden erg beperkt namelijk. Je kunt niet mooi schema's aanmaken hiervoor.

Ik ben zelf zeer tevreden over mijn LG SE09ET die op de 1ste verdieping alle slaapkamer koelt. Voor verwarmen gebruik ik het alleen wanneer mijn kinderen boven studeren. Dus even de ruimte wat op te warmen. De LG Se09ET heeft voor verwarmen maar +. Dus dat is niet de beste keus om er dagelijks mee te gaan verwarmen lijkt me. Daarom heb ik voor de woonkamer een energie zuinige airco gekocht die ik wel gebruik om primair te verwarmen om mijn gas verbruik te verminderen.
Thompson schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:23:

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Dolbyadt schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:43:
@Thompson Het prijs verschil tussen de S09ET en Se12ET is inderdaad nihil. Het enige verschil tussen deze 2x is dat de S12ET 3,5Kw koelvermogen heeft ten opzichte van de S09ET die 2,5Kw koelvermogen heeft. De buiten unit van deze sets zijn precies het zelfde kan ik je vertellen. Het enige wat anders is de binnenunit.

De reden waarom je niet te veel vermogen wilt hebben in een ruimte waar de airco hangt is omdat je wilt verkomen dat de airco steeds aan/uit schakelt omdat de airco een bepaalde minimaal vermogen heeft. Daar wil je dus proberen niet onder te komen. Want dat geeft veel minder comfort en vaak ook meer verbruik. Vooral bij verwarmen lijkt me dit niet wenselijk dat de airco afslaat met verwarmen. Want dat merk je vrij snel namelijk. Met koelen zal het wat minder opvallen.

Ik persoonlijk zou wel goed bekijken wanneer je ermee wilt gaan verwarmen om op te letten naar de verwarm energie verbruik en mogelijkheid qua stook programma's die je kunt instellen. Dat is namelijk de reden bij mij geweest om voor een ander merk en type ta geen. Want bij de LG Thinq App zijn de mogelijkheden erg beperkt namelijk. Je kunt niet mooi schema's aanmaken hiervoor.

Ik ben zelf zeer tevreden over mijn LG SE09ET die op de 1ste verdieping alle slaapkamer koelt. Voor verwarmen gebruik ik het alleen wanneer mijn kinderen boven studeren. Dus even de ruimte wat op te warmen. De LG Se09ET heeft voor verwarmen maar +. Dus dat is niet de beste keus om er dagelijks mee te gaan verwarmen lijkt me. Daarom heb ik voor de woonkamer een energie zuinige airco gekocht die ik wel gebruik om primair te verwarmen om mijn gas verbruik te verminderen.

[...]
Dank voor de snelle en uitgebreide feedback.
Verwarmen zou voor mij ook meer als probeersel zijn. Ik heb een CV ketel uit 2016 dus die blijft voorlopig lekker hangen/draaien.
Het verwarmen zou ik denk ik voornamelijk gebruiken door de airco's, enkel de twee op de benedenverdieping, in de winter een half uur voor het CV programma inschakelt even stevig te laten verwarmen (terwijl ik dus nog niet eens thuis/wakker ben). Als ze dan een keer extra aan/uit schakelen is dus niet zo erg als het aankomt op comfort.

In principe is het grote verschil dus vooral de optie tot meer "max" en zullen ze beide bij kleine verschillen in temperatuur ongeveer evenveel verbruiken?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Over die LG SE12ET. Wat is het verschil met de LG PC12SQ?
Volgens snel vergelijk van de specificaties zijn die exact hetzelfde. Klopt dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:26
Beide LG airco's (S09ET en S12ET) hebben een gelijke minimum koelen en verwarmen van 890W.
Er zal dus geen verschil in mogelijke pendelen zitten en zoals eerder vermeld alleen het maximum vermogen is anders.
https://www.comfortklimaa...G-S-ET-airconditioner.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Thompson Ja inderdaad tussen deze 2x modellen wel. Zie deze pdf (blz 2) dan kun je zien dat er alleen verschil zit tussen maximaal vermogen koelen/verwarmen bij de 9k & 12K model. Wanneer je hoger gaat dan de S012. Dan veranderd er meer. want dan krijg je een hele andere buiten unit met andere formaat, vermogen, geluid enzo.

https://www.lg.com/uk/bus.../rac/R32S_EQ_STANDARD.pdf
Thompson schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:52:
[...]

Dank voor de snelle en uitgebreide feedback.
Verwarmen zou voor mij ook meer als probeersel zijn. Ik heb een CV ketel uit 2016 dus die blijft voorlopig lekker hangen/draaien.
Het verwarmen zou ik denk ik voornamelijk gebruiken door de airco's, enkel de twee op de benedenverdieping, in de winter een half uur voor het CV programma inschakelt even stevig te laten verwarmen (terwijl ik dus nog niet eens thuis/wakker ben). Als ze dan een keer extra aan/uit schakelen is dus niet zo erg als het aankomt op comfort.

In principe is het grote verschil dus vooral de optie tot meer "max" en zullen ze beide bij kleine verschillen in temperatuur ongeveer evenveel verbruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Jelte Dit heb ik afgelopen zomer ook geprobeerd te achterhalen. Maar het lijkt er gewoon op dat het allemaal de zelfde airco zijn. Die onder andere model nummer worden gemaakt (ET, EQ, SQ). Het lijkt er namelijk op dat dit model jaren zullen zijn. Want ik heb het hele internet gezocht en kom verschillende type benamingen uit. Maar lijken allemaal het zelfde qua specs. verbruik, vermogen, uiterlijk enzo. .

Moet eerlijk zeggen dat LG niet echt netjes overzichtelijk alle type en modellen laat zien. Wat ze bij andere merken veel beter doen.
Jelte schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:54:
Over die LG SE12ET. Wat is het verschil met de LG PC12SQ?
Volgens snel vergelijk van de specificaties zijn die exact hetzelfde. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Knoop doorgehakt. 3x LG SE12ET besteld bij climamarket.eu.

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Dolbyadt schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:10:
@Jelte Dit heb ik afgelopen zomer ook geprobeerd te achterhalen. Maar het lijkt er gewoon op dat het allemaal de zelfde airco zijn. Die onder andere model nummer worden gemaakt (ET, EQ, SQ). Het lijkt er namelijk op dat dit model jaren zullen zijn. Want ik heb het hele internet gezocht en kom verschillende type benamingen uit. Maar lijken allemaal het zelfde qua specs. verbruik, vermogen, uiterlijk enzo. .

Moet eerlijk zeggen dat LG niet echt netjes overzichtelijk alle type en modellen laat zien. Wat ze bij andere merken veel beter doen.

[...]
Waarschijnlijk verschillende codes per land of regio.

• Dolbyadt
@Thompson Hier zul je zeker plezier van hebben.
Thompson schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:25:
Knoop doorgehakt. 3x LG SE12ET besteld bij climamarket.eu.

• Dolbyadt
@Martinusz Daar zal zeker kunnen inderdaad. :)
Martinusz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:28:
[...]

Waarschijnlijk verschillende codes per land of regio.

• Lieuwe15
Inmiddels hier ook een aantal offertes mogen ontvangen voor de volgende vertrekken:
Woonkamer: 114m3
Slaapkamer: 40m3
Bouwjaar huis 1995, woonkamer heeft HR++. Screens en rolluiken worden geïnstalleerd. Dus de isolatie is prima.
Alle prijzen zijn incl installatie en BTW.

Bedrijf 1:
Midea WF35 €2050,-
Midea WF27 €1930,-
2x wifi €58,-/stuk
Totaal: €4096,-

OF (na voorkeur voor daikin aangegeven)
Daikin Stylish 35 €3695,-
Daikin Perfera 20 €2465,-
2x wifi a €58,-/stuk (totaal overbodig, zit al ingebouwd)
Totaal: €6276

Bedrijf 2:
MHI SRK35ZS-S €2057,-
MHI SRK20ZS-S €1815,-
Totaal: €3872,-

Bedrijf 3:
Daikin Stylish 50 €3150,-
Daikin Comfora 25 €1956,-
Totaal: €5106

Bedrijf 4:
Daikin Stylish 35 €2750
Daikin Perfera 25 €1875
of Daikin Perfera 20 voor €1715,-
Totaal: €4625,- (of €4465,-)

Bedrijf 5:
Kon pas over 2 maanden komen voor offerte.

NLX:
Daikin Stylish 35 €1655,-
Daikin Perfera 25 €1090,-

Uiteindelijk is de keuze gevallen voor bedrijf 4. Daar de Stylish in de woonkamer wel erg gewenst is.
Naar mijn weten heeft bedrijf 4 acceptabele prijzen, als je ze naast de NLX tarieven legt (wat import is).

• Dolbyadt
@Lieuwe15 785 euro verschil tussen zoals jij zegt import en bedrijf 4 vind ik toch echt wel een behoorlijk verschil. Maar ieder zijn eigen mening gelukkig.

Ik heb zelf via NLX international mijn Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N besteld en inmiddels zelf gemonteerd en laten in bedrijf stellen door een airco bedrijf. Ik was hiervoor totaal €1500 kwijt. _/-\o_
Lieuwe15 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:50:
Inmiddels hier ook een aantal offertes mogen ontvangen voor de volgende vertrekken:
Woonkamer: 114m3
Slaapkamer: 40m3
Bouwjaar huis 1995, woonkamer heeft HR++. Screens en rolluiken worden geïnstalleerd. Dus de isolatie is prima.
Alle prijzen zijn incl installatie en BTW.

Bedrijf 1:
Midea WF35 €2050,-
Midea WF27 €1930,-
2x wifi €58,-/stuk
Totaal: €4096,-

OF (na voorkeur voor daikin aangegeven)
Daikin Stylish 35 €3695,-
Daikin Perfera 20 €2465,-
2x wifi a €58,-/stuk (totaal overbodig, zit al ingebouwd)
Totaal: €6276

Bedrijf 2:
MHI SRK35ZS-S €2057,-
MHI SRK20ZS-S €1815,-
Totaal: €3872,-

Bedrijf 3:
Daikin Stylish 50 €3150,-
Daikin Comfora 25 €1956,-
Totaal: €5106

Bedrijf 4:
Daikin Stylish 35 €2750
Daikin Perfera 25 €1875
of Daikin Perfera 20 voor €1715,-
Totaal: €4625,- (of €4465,-)

Bedrijf 5:
Kon pas over 2 maanden komen voor offerte.

NLX:
Daikin Stylish 35 €1655,-
Daikin Perfera 25 €1090,-

Uiteindelijk is de keuze gevallen voor bedrijf 4. Daar de Stylish in de woonkamer wel erg gewenst is.
Naar mijn weten heeft bedrijf 4 acceptabele prijzen, als je ze naast de NLX tarieven legt (wat import is).

• Lieuwe15
Klopt. Het zelf installeren zou mij prima lukken, alleen heb ik daar de tijd simpelweg niet voor.
En indien de import modellen door een installateur laat installeren (eerst een zien te vinden die dat wil doen) en er werkt iets niet of er is iets defect, dan wordt het lastig.
Het is ook een stukje ontzorging ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Work in progress, hele fijne gasten. Enorm flexibel. Benieuwd naar eind resultaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZ6MDYP5UTNMAH5HabS-mkWdXKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQBFk8BnlFtJ7yomibXWaC0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKyIZ1o9e7IS3CYAMz78v2B15Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veHTEvM2CM8FPsBFAfi27ZEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvWC9oCZRly6vm4MoKOlAyG7BHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcKCUT7PIPiFALigtogwuWzh.jpg?f=fotoalbum_large

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Freakie1NL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:33:
Work in progress, hele fijne gasten. Enorm flexibel. Benieuwd naar eind resultaat. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat niet een beetje... laag? Ik had er denk ik persoonlijk voor gekozen het op de muur te doen (hoofdkant van het bed)
Ja dan heb je iets meer goot binnen, maar dan zit het wel hoger én blaast het over je heen. Maar misschien dat ik iets mis waardoor het niet kan. Soms kan je niet anders. :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Nee bewust zo gekozen, ook omdat bij niet gebruik het gordijn er dan zo voor kan. Ook heeft de airco de mogelijkheid om de lucht alsnog naar boven te blazen.

• firekey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-07-2024
Ik ben bezig met het verdiepen om airco's te plaatsen. Wat ik graag wil is een Airco in de woonkamer en een airco in 1 van de 3 slaapkamers.

In de tekening in het blauw de plek van de airco. Kantekening in de woonkamer heb ik een uitbouw van 2,4 meter plat dak, daar kan de buitenunit mooi op staan. Slaapkamer brengen we de buitenunit naar de Carport toe. Ruimte van de slaapkamer ligt precies boven de woonkamer zitgedeelte in plattegrond.

Ik kreeg het volgende als offerte:

Daikin - Sensira FTXC35B (3,5 Kwh)
Daikin - Sensira FTXC50B (5 Kwh)

Beide inclusief installatie: €3479,94

Mitsubishi Heavy Industries 50ZS-W (3,5 Kwh)
Mitsubishi Heavy Industries 35ZS-W (5 Kwh)

Beide inclusief installatie: €3820

de capaciteit zou een 5,0 kW voldoende moeten zijn voor de woonkamer wanneer er in de slaapkamer een 3,5 kW
wordt geïnstalleerd en u beide airco’s continu aan laat staan. Omdat koude lucht zakt zal dan de woonkamer mee profiteren van de overcapaciteit van de slaapkamer en is de 5,0 kW daarom dan ook voldoende capaciteit.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar klinkt dit als een logisch verhaal? En wat is het advies in Airco keuze :-) ik vind het prijsverschil te overzien.. ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJkUsvFlc1ZGGf4HhA7P-W2Wnd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lM5Qmm8J6yEohLT1NqLyoVaQ.png?f=fotoalbum_large

• Dolbyadt
@Freakie1NL Lucht omhoog blazen? Hangt de binnen unit niet ook erg dicht bij het plafond? Lijkt me op de foto rond de 3cm.Dat is echt de minimum wat word aanbevolen. Ben je niet bang dat hierdoor meer lucht geruis kan ontstaan omdat er erg weinig ruimte zit aan de bovenkant unit?
Freakie1NL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:37:
Nee bewust zo gekozen, ook omdat bij niet gebruik het gordijn er dan zo voor kan. Ook heeft de airco de mogelijkheid om de lucht alsnog naar boven te blazen.

• Speedfightserv
Lieuwe15 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:50:

Toch vraag ik me af of het wel import is, als je kijk dat https://www.coolmark.nl de importeur is van MHI, daar koop je als aircoboer de 2,5 kw voor 399 ex. BTW..

Volgens mij kan je de daikins ook voor die prijs bij de importeur kopen, waarom zou dat bedrijf dan de moeite doen om ze ergens anders vandaan te importeren?

Iemand hier ideen bij?

• rupsen
Speedfightserv schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:19:
[...]

Toch vraag ik me af of het wel import is, als je kijk dat https://www.coolmark.nl de importeur is van MHI, daar koop je als aircoboer de 2,5 kw voor 399 ex. BTW..

Volgens mij kan je de daikins ook voor die prijs bij de importeur kopen, waarom zou dat bedrijf dan de moeite doen om ze ergens anders vandaan te importeren?

Iemand hier ideen bij?
De prijs die je hier noemt is wel heel goedkoop. Een 2,5Kw van MHI staat in de catalogus voor 1663,-. Reken dat de gemiddelde installateur 68% korting krijgt. Dan kom ik op ongeveer 533,- ex BTW

Verder kopen de meeste installateur rechtsreeks bij Daikin Nederland in. Vroeger ging dat nog via Itho. Een 2,5 Kw van daikin is ongeveer net zo duur als de MHI (Dat boek van Daikin heb ik even niet bij de hand)

De prijs die je noemt lijkt mee eerder een "pallet actie" die ze meestal in de zomer hebben. Maar dan moet je er meestal minimaal 5 afnemen.

• Speedfightserv
rupsen schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:53:
[...]

De prijs die je hier noemt is wel heel goedkoop. Een 2,5Kw van MHI staat in de catalogus voor 1663,-. Reken dat de gemiddelde installateur 68% korting krijgt. Dan kom ik op ongeveer 533,- ex BTW

Verder kopen de meeste installateur rechtsreeks bij Daikin Nederland in. Vroeger ging dat nog via Itho. Een 2,5 Kw van daikin is ongeveer net zo duur als de MHI (Dat boek van Daikin heb ik even niet bij de hand)

De prijs die je noemt lijkt mee eerder een "pallet actie" die ze meestal in de zomer hebben. Maar dan moet je er meestal minimaal 5 afnemen.
In de lente stond door een foutje de prijzen op de site van coolmark, dag later waren ze weg maar toen ik keek stonden ze op 400 ex. BTW, waarschijnlijk dan een vanaf prijs bij een minimale afname denk ik dan :)

• rupsen
Speedfightserv schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:02:
[...]

In de lente stond door een foutje de prijzen op de site van coolmark, dag later waren ze weg maar toen ik keek stonden ze op 400 ex. BTW, waarschijnlijk dan een vanaf prijs bij een minimale afname denk ik dan :)
https://www.coolmark.nl/m...atalogi/cat_kmt_20_21.pdf

Prijscatalogus staat sowieso gewoon op de website. Reken met ongeveer 68% korting en dan nog 21% BTW :P

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56
Ik heb een offerte opgevraagd voor onze doorzon woning. We willen in de woonkamer en 3 slaapkamers een unit hangen. In totaal vier.

De offerte die uitgebracht is:
Merk : Mitsubishi Heavy
Buitenunit : SCM 71 ZS-W
Binnenunits :
SRK20 ZS (2x): slaapkamers 1e verdieping
SRK25 ZS (1x): zolderkamer
SRK35 ZS (1x): woonkamer

De installatie wordt aan de buitenmuur gehangen en volledig afgemonteerd voor € 6.000,- Ik heb nog geen installateurs kunnen vinden die ook de tijd nemen/hebben om een offerte uit te brengen. Ze hebben het allemaal erg druk.

Ik vraag mij eigenlijk af of deze prijs een beetje reëel is.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

• Roe!and
Roe!and schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:36:
[...]

Hier heb ik dus geen verstand van daarom een officiële installateur laten komen... mijn vraag aan jullie @jp73 @rupsen waarom zitten er eigenlijk 3x een 3/8 en 1x een 1/2 aansluiting op een buitenunit. Installateur komt nu zaterdag met een verloop van 1/2 naar 3/8 en vult het systeem af met koelgas....
Iemand? @Glashelder @jp73 @rupsen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dolbyadt schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:55:
@Freakie1NL Lucht omhoog blazen? Hangt de binnen unit niet ook erg dicht bij het plafond? Lijkt me op de foto rond de 3cm.Dat is echt de minimum wat word aanbevolen. Ben je niet bang dat hierdoor meer lucht geruis kan ontstaan omdat er erg weinig ruimte zit aan de bovenkant unit?

[...]
Het werkt, de foto zal wel vertekenen maar de unit is even diep als het lagere gedeelte. Als hij blaast heeft hij ruimte zat. Anyways precies gegaan zoals gewenst en dat is belangrijk. Kan zijn dat mensen dit zelf anders zouden doen maar iedereen zijn eigen huis zeg ik maar. Ik ben erg tevreden over de installatie. Meer foto's hieronder:

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZDUzAXEUPXzJH8joM913JwyH2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKHZm7wvfyhZvG5OjupRRU3b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5zFHvqHvdZ2tO-N9VQZsj3BgJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/owv1X7tDt1S1xIPpf27Szw1E.jpg?f=fotoalbum_large

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dan kan er èèn 4,2 of 5 kW unit op aangesloten worden.

• Roe!and
Glashelder schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:40:
[...]

Dan kan er èèn 4,2 of 5 kW unit op aangesloten worden.
Okee en hoe kan je er dan een 2,5 of 3,5 je unit op aansluiten?

• Dolbyadt
@Freakie1NL Dat ziet er inderdaad netjes uit. :)
Freakie1NL schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:24:
[...]

Het werkt, de foto zal wel vertekenen maar de unit is even diep als het lagere gedeelte. Als hij blaast heeft hij ruimte zat. Anyways precies gegaan zoals gewenst en dat is belangrijk. Kan zijn dat mensen dit zelf anders zouden doen maar iedereen zijn eigen huis zeg ik maar. Ik ben erg tevreden over de installatie. Meer foto's hieronder:

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Roe!and schreef op donderdag 26 november 2020 @ 18:55:
[...]

Okee en hoe kan je er dan een 2,5 of 3,5 je unit op aansluiten?
Je hebt toch nog drie poorten met 1/4 + 3/8e? Die maat gebruiken alle units kleiner dan 4,2 kW :)

Of bedoel je op de 1/2 poort? Ik denk dat je dan een verloopsokkeltje nodig hebt :). (@rupsen ?)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 16:47
@Freakie1NL De binnenunit zit dichtbij het trappengat zie ik, wordt het daarom niet eerst daar boven warm ?
En bij koelen beneden ?

Dat vond ik altijd eng namelijk, ik zat er ook wel aan de denken 1 grote unit in het trappengang te hangen en zo alles koelen/verwarmen en met de deuren open is geen probleem(voor boven).

Koelen heb ik wel eens geprobeerd in de zomer, de unit beneden op invriezen te zetten maar de kou ging niet echt naar boven en bleef maar hangen halverwege.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2020 21:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@mr_evil08

De tijd zal het vertellen. Het is wel de bedoeling, wil dus eigenlijk precies wat jij niet wilt. Main reden voor airco is ook koelen, verwarmen secundair. Thermostaat in de woonkamer dus woonkamer verwarmen zal zorgen dat er verder nergens verwarmd word.

Het is een niet standaard situatie, en niet de meest ideale plek maar volgens mijzelf en verschillende partijen zou het wel werken.

Testen van net gaf al meer verwarming in de woonkamer dan verwacht. Heb er dus vertrouwen in dat in de zomer goed komt.

• Roe!and
Glashelder schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:40:
[...]

Je hebt toch nog drie poorten met 1/4 + 3/8e? Die maat gebruiken alle units kleiner dan 4,2 kW :)

Of bedoel je op de 1/2 poort? Ik denk dat je dan een verloopsokkeltje nodig hebt :). (@rupsen ?)
Ik heb deze buiten unit: 4U75S2SR3FA
Zitten deze aansluitingen op:
Diameter gaszijde : 3x9,52 (3/8") + 1x12,7 (1/2") mm (inch) op de 3x 3/8 zitten dus al 3 binnen units....
Zag net trouwens dat er een Merk compressor Mitsubishi in mijn Haier zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitamontje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-12-2023
firekey schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:55:
Ik ben bezig met het verdiepen om airco's te plaatsen. Wat ik graag wil is een Airco in de woonkamer en een airco in 1 van de 3 slaapkamers.

In de tekening in het blauw de plek van de airco. Kantekening in de woonkamer heb ik een uitbouw van 2,4 meter plat dak, daar kan de buitenunit mooi op staan. Slaapkamer brengen we de buitenunit naar de Carport toe. Ruimte van de slaapkamer ligt precies boven de woonkamer zitgedeelte in plattegrond.

Ik kreeg het volgende als offerte:

Daikin - Sensira FTXC35B (3,5 Kwh)
Daikin - Sensira FTXC50B (5 Kwh)

Beide inclusief installatie: €3479,94

Mitsubishi Heavy Industries 50ZS-W (3,5 Kwh)
Mitsubishi Heavy Industries 35ZS-W (5 Kwh)

Beide inclusief installatie: €3820

de capaciteit zou een 5,0 kW voldoende moeten zijn voor de woonkamer wanneer er in de slaapkamer een 3,5 kW
wordt geïnstalleerd en u beide airco’s continu aan laat staan. Omdat koude lucht zakt zal dan de woonkamer mee profiteren van de overcapaciteit van de slaapkamer en is de 5,0 kW daarom dan ook voldoende capaciteit.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar klinkt dit als een logisch verhaal? En wat is het advies in Airco keuze :-) ik vind het prijsverschil te overzien.. ben benieuwd!

[Afbeelding]
Ik vind dit altijd een beetje tricky. Als het niet werkt heb je een hoop geld uitgegeven en zit je met een warme woonkamer. Maar dat is mijn mening. Er zijn hier ook mensen op het forum die met 1 unit alle slaapkamers koelen boven. Ik heb het risico niet genomen en heb voor iedere kamer een aparte binnenunit.
Pagina: 1 ... 99 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"