Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.263 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:07
mkleinman schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:13:
Er is iets mis met mijn Daikin triplesplit installatie. Ik wilde vanmiddag verwarmen ( van 18 naar 21 ) in mijn kantoor. App geeft aan verwarmen, buitenunit draait ( cmpfreq loopt op tot 58 ), binnenunit gaat de klep open en de ventilator gaat heel zachtjes draaien, echter: Er komt alleen geen warmte binnen.

Als ik op de app of op de afstandbediening aan geef dat ik de ventilator op de hoogste stand wil hebben dan gebeurd er verder niets.

Ik heb op twee van de drie binnenunits geprobeerd om te verwarmen en later te om te koelen. Gedrag is hetzelfde. Buitenunit gaat aan, binnenunit open, ventilator aan alleen geen kou of warmte.

Ze komen misschien morgen en anders in de loop van volgende week kijken wat er aan de hand is. Ik vermoed dat ik onvoldoende koudemiddel heb in mijn systeem, en dus een lek ergens.
Spanningsloos maken, even wachten en de spanning er weer. 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-03 10:49
Er is iets mis met mijn Daikin triplesplit installatie. Ik wilde vanmiddag verwarmen ( van 18 naar 21 ) in mijn kantoor. App geeft aan verwarmen, buitenunit draait ( cmpfreq loopt op tot 58 ), binnenunit gaat de klep open en de ventilator gaat heel zachtjes draaien, echter: Er komt alleen geen warmte binnen.

Als ik op de app of op de afstandbediening aan geef dat ik de ventilator op de hoogste stand wil hebben dan gebeurd er verder niets.

Ik heb op twee van de drie binnenunits geprobeerd om te verwarmen en later te om te koelen. Gedrag is hetzelfde. Buitenunit gaat aan, binnenunit open, ventilator aan alleen geen kou of warmte.

Ze komen misschien morgen en anders in de loop van volgende week kijken wat er aan de hand is. Ik vermoed dat ik onvoldoende koudemiddel heb in mijn systeem, en dus een lek ergens.
Staat leidingen dicht gedraait op de buitenunit ofzo? Weet dat mijn F-Gassen monteur toen hij mijn binnenunit moest vervangen een "kraantje" dicht draaide zodat de compressor alleen al het gas/vloeistof terug trok in de compressor en er niks meer naar de binnenunit ging (en dat ding dus ook niets doet binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 20:40

Dat klinkt als een gaslek/drukverlies wat je dus al aangeeft te weinig koudemiddel.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speedfightserv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:29:
[...]

Start de buitenunit wel?

Heb je een infrarood thermometer? Zet hem eens op koelen en kijk hoe koud de dikke leiding wordt.
I can do you one better :). Ik heb een warmtebeeldcamera. Ik heb vanuit de installateur tip gekregen om de gehele unit stroomloos te maken. Ze komen uiterlijk woensdag langs om te kijken wat er aan de hand is. En ik heb de airco nog niet echt nodig voor het verwarmen.

Ik pak voor de komende paar dagen wel een 400W elektrisch kacheltje op mijn kantoor ( maandag en dinsdag )

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 17:21
Misschien geheel overbodig, maar plak wel een stuk tape op de metalen delen als je met een warmtecamera of IR meter aan de gang gaat. Glanzend metaal geeft reflecties waardoor de meting niet klop. Stukje tape voorkomt dit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cayen
  • Laatst online: 24-11-2020
Twijfelen over combinatie

- Daikin Stylish, 5kw (huiskamer) + (excl wifi)
Daikin Perfera, 3,5kw (overloop, trappengat)
€ 5.295

Of 2x Stylish €5.685.

OF

- Mitsubishi Heavy, 5kw (huiskamer)
Mitsubishi Heavy, 3,5kw (overloop, trappengat)
€3.965.

Incl installeren + dakdoorvoer + btw.

Is er kwaliteitsverschil tussen Daikin en Mhi?
Prijsverschil is enorm.
Stylish is mooier, matte afwerking, subtiel logo

Mhi is helaas glanzend, vrij groot logo in midden, minder wit.

Ouders hebben Daikin en na 14 jr alleen pompje stuk.

Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje555 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:28:
Misschien geheel overbodig, maar plak wel een stuk tape op de metalen delen als je met een warmtecamera of IR meter aan de gang gaat. Glanzend metaal geeft reflecties waardoor de meting niet klop. Stukje tape voorkomt dit.
Check! Ik heb daarvoor PVC tape liggen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 19:26
Cayen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:58:

€ 5.295

Of 2x Stylish €5.685.

OF

€3.965.

Prijsverschil is enorm.

Ben benieuwd
Er zit geen kwaliteit verschil tussen. MHI fans zeggen MHI, Daikin fans zeggen Daikin.

Het zijn allebei A merken. Zelf heb ik 2 x een MHI.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
Cayen schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:58:

€ 5.295

Of 2x Stylish €5.685.

OF

€3.965.

Prijsverschil is enorm.

Ben benieuwd
In single-split versie komt de Daikin zeer duur uit, als je ze beiden als multi-split gaat vergelijken zal het verschil kleiner zijn, maar dat moet je willen natuurlijk....
Zijn dit belgische offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedfightserv schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:42:
[...]

Er zit geen kwaliteit verschil tussen. MHI fans zeggen MHI, Daikin fans zeggen Daikin.

Het zijn allebei A merken. Zelf heb ik 2 x een MHI.
Statistisch gezien lijken de Daikins toch wel vaker service nodig te hebben dan MHI’s :)

ik heb overigens geen van beiden. Ik constateer dit op basis van de ervaringen hier, maar wellicht kan dat ook komen omdat meer mensen Daikins hebben

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Belangrijke redenen voor mij om voor Daikin te kiezen waren het design van de binnenunits (Stylish) en de WiFi functionaliteit die bij Daikin veel beter is.

Kwalitatief gezien is MHI net zo goed, daar hoeft je niet bang voor te zijn. En dat geldt ook voor nog wel meer merken zoals bijvoorbeeld Panasonic.

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 14-11-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Goedenmiddag Kleinman en andere leden,

Ik ben al een tijdje de verschillende forums over allerlei soorten warmtepompen aan het lezen. Onlangs een infrarood meter van Bosch ( de universele) aangeschaft. Dus niet een van een tientje. En aan het meten. De kunststof aanvoer leidingen geeft een andere temperatuurmeting dan op de radiator bij de thermostaatkraan. Dus ook tape op de leiding geplakt. Helaas blijft het verschil te groot om deze waarde serieus te nemen. Deugt mijn meter niet of deugt mijn meetwijze niet? Moet de meter misschien tegen de buis aangedrukt worden, of gebruik ik de verkeerde tape? Zijn jullie hier ook tegen aan gelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

ik222 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:11:
Belangrijke redenen voor mij om voor Daikin te kiezen waren het design van de binnenunits (Stylish) en de WiFi functionaliteit die bij Daikin veel beter is.

Kwalitatief gezien is MHI net zo goed, daar hoeft je niet bang voor te zijn. En dat geldt ook voor nog wel meer merken zoals bijvoorbeeld Panasonic.
MHI en Daikin zijn bijde topmerken. Ik heb Daikin omdat mijn installateur daar mee werkte. Een andere die ik belde voor een offerte deed alles met MHI. Uiteindelijk is het Daikin geworden omdat ik voor de offerte van deze installateur heb gekozen. Ben tevreden met hoe stil de binnenunits zijn (perfera). Ze zijn wel groot maar dat zie je eigenlijk alleen van de zijkant.

Als het MHI was geworden was ik waarschijnlijk ook tevreden geweest.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03

Zorg ervoor dat alle units in dezelfde modus staan.

Op de verwarming stand duurt het even voordat de fan gaat draaien omdat hij eerst het blok opwarmt voordat hij gaat ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rupsen schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:13:
[...]

Zorg ervoor dat alle units in dezelfde modus staan.

Op de verwarming stand duurt het even voordat de fan gaat draaien omdat hij eerst het blok opwarmt voordat hij gaat ventileren.
Ik weet dat hij niet het snelste is met reageren. Ik heb vrijdag ruim een kwartier de binnenunit in de woonkamer aan gehad, daar kwam na een kwartier nog geen warme lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mkleinman schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:04:
[...]

Ik weet dat hij niet het snelste is met reageren. Ik heb vrijdag ruim een kwartier de binnenunit in de woonkamer aan gehad, daar kwam na een kwartier nog geen warme lucht uit.
Staan de andere units ook in verwarmingsmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 17:21
ik222 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:11:
De Daiking vrv 5S series werken ook met Alexia en GoogleAssist. Vind ik ook wel een grote plus omdat ik altijd afstandbedieningen kwijt ben.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rupsen schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:15:
[...]

Staan de andere units ook in verwarmingsmodus?
yes alle 3. Overigens maakt dat niet heel veel uit. Ik heb afgelopen donderdag nog met de installatie lopen koelen op zolder terwijl unit beneden en slaapkamer op stand verwarmen ( maar uit ) stonden.

De andere units retourneren dan fout 10000 via de webinterface wat effectief betekent dat er een conflicterende stand is tussen de actieve unit en de units die uit staan.

Ik ga het zo nog 1x proberen en foto's maken met de warmtebeeldcamera. Kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mkleinman schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:29:
[...]
Ik ga het zo nog 1x proberen en foto's maken met de warmtebeeldcamera. Kijken wat er gebeurd.
Ik zou dat niet doen. Je hebt garantie op het systeem en het advies gekregen om het spanningsloos te maken. Waarom zou je daar tegenin gaan? Voor onze nieuwsgierigheid? :p

Lijkt het me niet waard. Als het systeem leeg is kan dat volgens mij schade aan de compressor opleveren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Glashelder schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:22:
[...]

Ik zou dat niet doen. Je hebt garantie op het systeem en het advies gekregen om het spanningsloos te maken. Waarom zou je daar tegenin gaan? Voor onze nieuwsgierigheid? :p

Lijkt het me niet waard. Als het systeem leeg is kan dat volgens mij schade aan de compressor opleveren.
Hij is nog niet weer in de lucht geweest ( rotweer hier ). En je hebt gelijk, ik wacht rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@mkleinman Wat vervelend om te horen dat je er nu al problemen mee hebt. Hopenlijk kunnen ze het snel komen oplossen.
mkleinman schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:04:
[...]

Hij is nog niet weer in de lucht geweest ( rotweer hier ). En je hebt gelijk, ik wacht rustig af.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:07
Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het leveren en laten installeren van airco op 3x slaapkamer en 1x kantoor (woning is van 2018):
1. Slaapkamer 1: 33m3
2. Slaapkamer 2 : 48m3
3. Slaapkamer 3: 30m3
4. Kantoor: 22m3

Ruimtes bevinden zich aan de zuid zijde van de woning, waarvan 2 (slaapkamer 3 en kantoor) onder plat dak.
Buiten unit(s) komen op garage dak.

Ik heb vier offertes aangevraagd voor of MHI of Daikin.

Graag jullie reacties!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiLC3KPqkLH58G_pt2MPbLLjV_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ggHX3oMYgcwgshrlYmYXT6PQ.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door newtastyland op 17-11-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 20:53
plofkip schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:25:
- heel verhaal -

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik hoop stiekem op iets meer input dan ik tot nu toe gehad heb O-) pretty please? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

newtastyland schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:03:
Hallo,

Ik ben me aan het oriënteren op het leveren en laten installeren van airco op 3x slaapkamer en 1x kantoor (woning is van 2018):

Graag jullie reacties!
[Afbeelding]
De installaties lijken me vrij ruim. Heb je een plat dak of veel ramen?

De eerste heeft 4 buitenunits? Heb je daar ruimte voor?

De tweede heeft iets opvallends want de FTXP kan niet worden gecombineerd met multi-splits vanaf 3 units.
Ook zou ik eerder kiezen voor de 4MXM68 dan de 80. De 80 is een wat rare eend in de bijt die een lager rendement heeft dan de 68 bij nauwelijks meer vermogen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
plofkip schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:25:
Goedemorgen!
Ik ben voornemens zelf airconditioning te gaan installeren in onze woning. 2 split-airco's aan de wand, 1 op zolder (boven het trapgat) en 1 op de 1e verdieping (in het trapgat).
Ze komen dan beide aan de buitenmuur (hoekwoning) en de buiten units kunnen direct aan de andere kant van de muur bevestigd worden, dat zou dus betekenen korte leidingen lijkt me. Dit kan dus ook een nadeel of zelfs een probleem zijn?
Er zijn merken die een minimale lengte hebben (2 a 3 m), vaak is dit geen probleem
Het idee is in ieder geval dat de verkoeling ook naar de begane grond komt (met de deur van de gang naar woonkamer open uiteraard). Maar het belangrijkste is comfortabel slapen en fatsoenlijk kunnen werken op zolder in de zomer (zolder met dakkapel op het zuiden). De woning zelf is overigens van 2017.

Nou kom ik uit op de volgende inhoud:
- Zolder ongeveer 80m³ en ik vermoed ongeveer 3,2 a 4 kW nodig
- 1e verdieping ongeveer 120m³ en ik vermoed ongeveer 4kW nodig

Zou dat ook voldoende zijn om overdag de koelte op de BGG te krijgen? Hoeft echt geen 20 graden te worden, maar gewoon een stukje aangenamer dan zonder airco.
Koude lucht zakt, ja het wordt koeler, zoals je zelf al zegt, " gewoon een stukje aangenamer" , en dat wordt het ik spreek uit ervaring :)
Daarnaast zat ik te kijken naar dit model: https://www.nu1airco.nl/p...-inverter-120m3-met-wifi/
De prijs ziet er erg aantrekkelijk uit, maar is dat wel betrouwbaar..? Iemand ervaring mee?
Wil graag de airco ook met Domoticz kunnen koppelen, maar dat zit volgens mij wel snor.
Ken het merk niet maar verwacht dat het een re-brand is van een C&H of Midea. Is een B merk.
Voor iets meer geld heb je een A-merk https://www.nlx-internati...irco-ftxc25b/a3531?c=3457
Ook zit ik met de vraag of ze allebei een eigen groep nodig hebben. Die op zolder kan ik eenvoudig voorzien van een eigen groep, maar die op de 1e verdieping zou makkelijker op een bestaand stopcontact gekoppeld kunnen worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!
rond de 2,5 a 3,5 kw heb je niet direct een aparte groep nodig en kan het op het bestaande stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
plofkip schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:04:
[...]

Ik hoop stiekem op iets meer input dan ik tot nu toe gehad heb O-) pretty please? :D
Op basis van mijn eigen ervaringen tot nu toe zou ik zeggen wees wijs en investeer wat meer :).

Ik heb zelf een Haier hangen die heel goedkoop is en het op zich wel ok doet, maar ik was meer tevreden over de Mitsubishi Electric die ik bij mijn pa had hangen :). De modulatie van de Haier is niet echt geweldig. Vermoed dat meer van die goedkope merken daar last van hebben. Minimum is 330W, terwijl Dakin en MHI op 100W zitten (bij verwarmen). Bij koelen kan het wel verder terug tot 200, maar toch.. had achteraf liever wat meer geïnvesteerd ;)

Het meest domme is dan wel dat het apparaat het wel kan, want dat zie ik op mijn energiemeter, maar hij kiest er gewoon (softwarematig?) voor om het niet te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Speedfightserv schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:30:
[...]

Er zijn merken die een minimale lengte hebben (2 a 3 m), vaak is dit geen probleem

[...]

Koude lucht zakt, ja het wordt koeler, zoals je zelf al zegt, " gewoon een stukje aangenamer" , en dat wordt het ik spreek uit ervaring :)

[...]

Ken het merk niet maar verwacht dat het een re-brand is van een C&H of Midea. Is een B merk.
Voor iets meer geld heb je een A-merk https://www.nlx-internati...irco-ftxc25b/a3531?c=3457
Het is volgens mij een Cooper & Hunter inderdaad. Degene waar je naar linkt is 9000BTU en degene die ik op het oog had is 12000BTU. Neem aan dat het dan eerder om deze gaat? https://www.nlx-internati...irco-ftxc35b/a3530?c=3457
Maar ook die prijs is goed te doen...
[...]

rond de 2,5 a 3,5 kw heb je niet direct een aparte groep nodig en kan het op het bestaande stopcontact.
Kan, maar wellicht toch verstandiger om een eigen groep te maken? Een groot deel van de 1e verdieping, de overloop/meterkast/wc beneden en groot deel zolder (niet de zware apparaten) en de schuur zitten al op deze groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Glashelder schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:36:
[...]

Op basis van mijn eigen ervaringen tot nu toe zou ik zeggen wees wijs en investeer wat meer :).

Ik heb zelf een Haier hangen die heel goedkoop is en het op zich wel ok doet, maar ik was meer tevreden over de Mitsubishi Electric die ik bij mijn pa had hangen :). De modulatie van de Haier is niet echt geweldig. Vermoed dat meer van die goedkope merken daar last van hebben. Minimum is 330W, terwijl Dakin en MHI op 100W zitten (bij verwarmen). Bij koelen kan het wel verder terug tot 200, maar toch.. had achteraf liever wat meer geïnvesteerd ;)

Het meest domme is dan wel dat het apparaat het wel kan, want dat zie ik op mijn energiemeter, maar hij kiest er gewoon (softwarematig?) voor om het niet te doen 8)7
Dus wat jou betreft ook beter voor zo'n Daikin gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 22:17
newtastyland schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:03:
Hallo,

Graag jullie reacties!
[Afbeelding]
goede prijzen. Als je de ruimte hebt voor de buitenunits zou ik voor optie 1 gaan, zeker als je ook gaat verwarmen.
als je maar één airco aan zet voor koelen of verwarmen is vermogen van bijv. zo'n 6,8 kW buitenunit erg groot voor een 2,5 kW binnenunit. Je hoort ook wat bijgeluiden bij de binnenunits die niet aan staan.
Niet echt een probleem, maar het is ook nog de goedkoopste optie en lokale installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
plofkip schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:40:
[...]

Dus wat jou betreft ook beter voor zo'n Daikin gaan?
Wat persoonlijke mening betreft zou ik weer neigen naar een Mitsubishi Electric, vooral omdat ik om mij heen hoor dat dat kwa techniek toch wel de Rolls Royce is. Daarna zou ik kiezen voor MHI, dan pas voor Daikin. Daikin heeft naar mijn smaak toch teveel service nodig :+ :+ :+

Wifi van Daikin is dan natuurlijk wel gewoon top d:)b Daar kunnen andere merken echt niet aan tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
plofkip schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:40:
[...]

Het is volgens mij een Cooper & Hunter inderdaad. Degene waar je naar linkt is 9000BTU en degene die ik op het oog had is 12000BTU. Neem aan dat het dan eerder om deze gaat? https://www.nlx-internati...irco-ftxc35b/a3530?c=3457
Maar ook die prijs is goed te doen...

[...]

Kan, maar wellicht toch verstandiger om een eigen groep te maken? Een groot deel van de 1e verdieping, de overloop/meterkast/wc beneden en groot deel zolder (niet de zware apparaten) en de schuur zitten al op deze groep.
Ik heb zelf 2 x 2,5kw (MHI). 1tje heb ik op een aparte groep maar dat was puur omdat het sneller en makkelijker was dan op een stopcontactt :*)

Wellicht is het misschien verstandiger om 1 op een aparte groep te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Speedfightserv schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:17:
[...]

Ik heb zelf 2 x 2,5kw (MHI). 1tje heb ik op een aparte groep maar dat was puur omdat het sneller en makkelijker was dan op een stopcontactt :*)

Wellicht is het misschien verstandiger om 1 op een aparte groep te zetten :)
Er komt er sowieso 1 op een eigen groep, maar twijfel over de 2e.

Jullie maken het er niet makkelijker op om te kiezen tussen Mitsubishi Electric en Daikin ;-)
Vooral nu ik zie dat je ook iets hebt als https://www.climamarket.eu/nl/ en die doen ook mee aan Black Friday... Dat wordt wel erg interessant dan. Maarja, waar kies je voor :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

plofkip schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:44:
[...]

Jullie maken het er niet makkelijker op om te kiezen tussen Mitsubishi Electric en Daikin ;-)
Vooral nu ik zie dat je ook iets hebt als https://www.climamarket.eu/nl/ en die doen ook mee aan Black Friday... Dat wordt wel erg interessant dan. Maarja, waar kies je voor :X :X
Prijzen voor de ME zien er best wel netjes uit. Voor de rest moet je kijken hoeveel euro's je er voor over hebt.
Een A-merk als MHI of Daikin moet je rekenen op grofweg 1600-1900 per ruimte inclusief professionele installatie.

Er zijn ook goedkopere merken. Misschien minder stil, minder opties. Maar je kan daar evengoed jaren plezier van hebben. Waar je vooral ook naar moet kijken welke installateur je het wilt laten installeren en welke merken een installateur bereid is te plaatsen met garantie.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik wil de installatie zelf doen, op het vacuüm trekken van de leiding en vullen van het koelmiddel na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Ik heb daar ondertussen al 7 units vandaan en de ervaring is prima :).

Garantie is alleen nog nooit getest (gelukkig nooit nodig gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Ter info, Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Electric zijn 2 verschillende merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Speedfightserv schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:38:
[...]

Ter info, Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Electric zijn 2 verschillende merken
I know, maar denk dat het vooral tussen die 2 zal gaan, kan alleen niet goed aangeven waarom. Vind het echt lastig kiezen op zo'n buitenlandse site zo der reviews ofzo.

Welke heb jij allemaal ervaring mee @Glashelder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@plofkip bedoel je buitenlandse sites of AC merken? Wat buitenlandse sites betreft, alleen climamarket. Meestal als ik happy ben met een leverancier dan switch ik niet zo snel.

Wat merken betreft: Tristar ( :X ), Panasonic, Carrier, Mitsubishi Electric, Haier, Fujitsu, LG.. Heb er wel wat gezien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
@Glashelder met AC merken inderdaad. Of eigenlijk uitvoeringen van de A merken van climamarket 😏
Ik wacht black Friday wel even af en kijk wat dan in de aanbieding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
mwk schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:21:
[...]

De installaties lijken me vrij ruim. Heb je een plat dak of veel ramen?

De eerste heeft 4 buitenunits? Heb je daar ruimte voor?

De tweede heeft iets opvallends want de FTXP kan niet worden gecombineerd met multi-splits vanaf 3 units.
Ook zou ik eerder kiezen voor de 4MXM68 dan de 80. De 80 is een wat rare eend in de bijt die een lager rendement heeft dan de 68 bij nauwelijks meer vermogen.
Alle vier de ruimtes zitten aan de zuidkant van de woning, waar de hele middag de zon op staat. Twee ruimtes zitten onder een schuindak (met zonnepanelen)

De buitenunits komen op het garage dak te staan.

Bedankt voor je reactie/input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
maxtrash schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:45:
[...]

goede prijzen. Als je de ruimte hebt voor de buitenunits zou ik voor optie 1 gaan, zeker als je ook gaat verwarmen.
als je maar één airco aan zet voor koelen of verwarmen is vermogen van bijv. zo'n 6,8 kW buitenunit erg groot voor een 2,5 kW binnenunit. Je hoort ook wat bijgeluiden bij de binnenunits die niet aan staan.
Niet echt een probleem, maar het is ook nog de goedkoopste optie en lokale installateur.
ruimte zat op het garage dak, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14
mwk schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:21:
[...]
heb je daar concreet bewijs voor (behalve dat het buitendeel in de NENxxxxx test een lagere SCOP heeft en je zakelijk je subsidie niet kan krijgen)?
Het ligt echt aan je combinatie van buiten en binnenunit.
Stel je hebt 4x 2,0kw dan is de SCOP 4,55 bij de 80 en 4,22 bij de 68. SEER 8,32 bij de 80 en 8,03 bij de 68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

jpvk007 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:24:
[...]

heb je daar concreet bewijs voor (behalve dat het buitendeel in de NENxxxxx test een lagere SCOP heeft en je zakelijk je subsidie niet kan krijgen)?
Het ligt echt aan je combinatie van buiten en binnenunit.
Stel je hebt 4x 2,0kw dan is de SCOP 4,55 bij de 80 en 4,22 bij de 68. SEER 8,32 bij de 80 en 8,03 bij de 68.
Hangt inderdaad van de configuratie af en de vermogensvraag. Ik heb me gebaseerd op de cijfers in de combinatietabellen voor mijn configuratie (2,2,2,5) en heb gekeken bij het koelen. Als je daar kijkt zie je dat de 80 bij de configuratie 2,2,2,2 vrijwel de enige hoge score heeft. Bij 2,2,2 is het al weer lager dan bij de 68. Hangt dus erg af van het opgenomen vermogen. Bij verwarmen zie je dat ook terug.
Verder levert de 80 nauwelijks meer maximaal vermogen. Als je het zou doen, dan zou het moeten doen voor de gelijktijdigheid. Als je verwacht dat je alle units tegelijk regelmatig aanspreekt. Bij koelen heb je dan 1,85 per unit in plaats van 1,70.

[ Voor 11% gewijzigd door mwk op 17-11-2020 13:06 ]

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-05 10:59
Vandaag is mijn MHI SRK/SRW35 geplaatst.
Nu zit ik echter nog wel met wat vragen.
Ik dacht dat de A-merken altijd nog gevuld moesten worden. Deze MHI was al gevuld.
Ik dacht dat de leidingen altijd gesoldeerd moeten worden bij de A-merken. Bij deze MHI zitten er gewoon koppelingen aan het apparaat.

Ik heb last van een brom in huis.
De buitenunit staat op muurbeugels met de standaard (iele) dempers.
Dit is met betere dempers op te lossen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
coob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:31:
Hebben ze snel gedaan in 31 minuten :p
Ik dacht dat de A-merken altijd nog gevuld moesten worden. Deze MHI was al gevuld.
Ook A merken zijn over het algemeen gewoon tot een bepaalde lengte voorgevuld hoor. En dat is vaak ook genoeg.
Ik dacht dat de leidingen altijd gesoldeerd moeten worden bij de A-merken. Bij deze MHI zitten er gewoon koppelingen aan het apparaat.
Bij Daikin zitten die er standaard ook op, net als bij de meeste merken. Installateur heeft die er hier afgezaagd en vervolgens gesoldeerd. De koppelingen gebruiken kan ook maar schijnt iets meer kans op lekkage te geven aldus de installateur hier.
Waarschijnlijk wel, ik zou kijken naar veren onder de unit.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 18-11-2020 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@coob Alle merken zijn voorgevuld dat heeft niks met A merken te maken. In de handleiding staat ook voor hoeveel meter ze al zijn voorgevuld namelijk. Bij Daikin zijn ze bijna allemaal 10meter voorgevuld. En Bij LG zijn de meeste voor 7,5meter voorgevuld. Maar dat ligt aan grote en type airco unit. En dat alle Airco's zijn voorzien van knelkoppelingen is gewoon handig dat je de airco zelf kunt installeren.Ook al wil de overheid het liever niet. Ze willen liever dat bedrijven het doen die gecertificeerd zijn. Het enige wat wel zo is dat wanneer er goed gesoldeerd is dit natuurlijk een veel betere verbinding is.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:42

Ik heb in huis ook last van brom gehad bij bepaalde toerentallen van de buitenunit. Het plaatsen van veren onder de unit heeft het probleem opgelost. (gratis door de installateur)

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ik zal de installateur straks eens bellen.
Die veren zijn wel achterlijk duur zag ik.
De brom is er vooral bij lage toerentallen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier is vandaag de installatie van het airco systeem afgerond.

Betreft onderstaande setup.

- Daikin FTXA42BT 4,2kW (woonkamer 160m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 60m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 50m3)

- Daikin 3MXM68N buitenunit.

Binnenunits, die in de woonkamer is momenteel al aan het verwarmen, dat gaat verwacht ik veel gas en daarmee geld besparen omdat ik nog een flink overschot aan zonnestroom heb (opwek 8000 - 8500kWh per jaar en verbruik was zonder de L/L WP tussen de 6000 en 6500 kWh per jaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkI70m9i0Fzk87PNqwKHWS_y_XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6s3r5hY6M97qXN1Nv9x8VI0P.jpg?f=fotoalbum_large

De units in de slaapkamers zullen primair gebruikt worden voor koeling in de zomer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMhts0hGP1QkLJKHmCEfQu3b8iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYbEwrz64EIr1wBvIexTwQlv.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenunit is op een inpandig dakterras geplaatst waar we verder nooit komen dus daar staat hij niemand in de weg en heeft ook niemand er last van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9CHfNjwZRNmoUwoYzcR0CLcYTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Hh397q5jMJ5q4m8YmhZ8uT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-63WovnuyDsLMCTcgUaf8Dcqkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWO6MDVfAU4oymqJGpwaMhBT.jpg?f=fotoalbum_large

Leidingwerk loop volledig over de buitenmuur, gootwerk hebben we vooraf zelf geschilderd in de dezelfde kleur als de daktrim en kozijnen. Dat is een stuk mooier dan witte of grijze goten wat mij betreft. Enige todo is nu nog om de uiteinde van de condenswaterafvoeren ook te schilderen in dezelfde kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPykJLnssRrbjgIineJ0odI3YYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiB39KqvStnzsg3ripQsyx5F.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al heel tevreden met het resultaat, stroomvoorziening voor de buitenunit hadden we vooraf zelf aangelegd (aparte B16 aardlekautomaat). Installateur kon zo zijn werkschakelaar op de klaarliggende kabel aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 18-11-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@ik222 16B automaat is nog uit de tijd van aan/uit warmtepompen bij de inverter warmtepompen is 16A voldoende(heeft met pieken te maken een inverter start nooit in 1 klap volgas).

Waarom heeft de monteur de rest niet ingetaped ? Vogels zijn er gek op witte isolatie als 1 het gezien heeft ben je binnen een mum van tijd je leiding isolatie kwijt, advies is volledig intapen/afschermen.

Ziet er netjes uit, een buitenunit op hout zetten kan contact/geluidshinder geven, beter was geweest daar trillingsdempers onder te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mr_evil08 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:25:
@ik222 16B automaat is nog uit de tijd van aan/uit warmtepompen bij de inverter warmtepompen is 16A voldoende(heeft met pieken te maken een inverter start nooit in 1 klap volgas).
Denk dat je in de war ben met een 16B en een 16C automaat ;)

C automaat werd altijd gebruikt voor aan/uit compressors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Speedfightserv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:59:
[...]

Denk dat je in de war ben met een 16B en een 16C automaat ;)

C automaat werd altijd gebruikt voor aan/uit compressors
C is voor lasapparaten, zaagtafels en andere zwaar machinaal spul wat forse startpieken kan veroorzaken.
De hele oude aan/uit airco,s kunnen nog C hebben inderdaad, de latere aan/uit airco,s was B automaat al de norm, inverters is A de norm.

Ik kan begrijpen dat een installateur liever voor de "zekerheid" gaat, B automaat is niet verkeerd maar niet noodzakelijk, staat ook in installatiehandleiding van fabrikant, het is vrij normaal dat men gaat "overzekeren" in praktijk, ben daar geen fan van omdat de kans op brand een beetje kan vergroten.

[ Voor 70% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2020 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@mrnn B karakteristiek automaten zijn het allemaal hoor in mijn meterkast. Ik denk inderdaad dat je in de war bent met C karakteristiek, dat was nodig voor ouderwetse airco's maar tegenwoordig dus niet meer.

Betreffende de isolatie, het is zover mogelijk ingetaped. Laatste stukje bij de aansluitingen is praktisch bijna onmogelijk vanwege de elektra kabels die er ook bijkomen daar. Overigens vroeg de installateur hier of hij het überhaupt moest intapen, was volgens hem puur cosmetisch aangezien vogels het toch wel kapot zouden pikken.

Houten vlonder is in de praktijk geen probleem, unit staat op zware balken en vlonder zelf ligt ook op rubber dempers. Ik hoor in elk geval niets binnen van de buitenunit (tenminste nu bij verwarmen niet). Buiten moet je trouwens ook bijna voelen om te weten of hij aan staat, unit is echt heel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Laat maar.

[ Voor 248% gewijzigd door mr_evil08 op 18-11-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mr_evil08 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:08:
[...]

C is voor lasapparaten, zaagtafels en andere zwaar machinaal spul wat forse startpieken kan veroorzaken.
De hele oude aan/uit airco,s kunnen nog C hebben inderdaad, de latere aan/uit airco,s was B automaat al de norm, inverters is A de norm.

Ik kan begrijpen dat een installateur liever voor de "zekerheid" gaat, B automaat is niet verkeerd maar niet noodzakelijk, staat ook in installatiehandleiding van fabrikant, het is vrij normaal dat men gaat "overzekeren" in praktijk, ben daar geen fan van omdat de kans op brand een beetje kan vergroten.
Standaard is B. Kom je uit een naast gelegen land die automaten gebruiken die ik niet ken? :) (oprechte vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Speedfightserv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:50:
[...]

Standaard is B. Kom je uit een naast gelegen land die automaten gebruiken die ik niet ken? :) (oprechte vraag)
Gewoon NL, meterkast groepen zijn bijna allemaal A, maar na inlezen begrijp ik dat B automaten tegenwoordig de norm is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

ik222 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:31:
@mrnn
Betreffende de isolatie, het is zover mogelijk ingetaped. Laatste stukje bij de aansluitingen is praktisch bijna onmogelijk vanwege de elektra kabels die er ook bijkomen daar. Overigens vroeg de installateur hier of hij het überhaupt moest intapen, was volgens hem puur cosmetisch aangezien vogels het toch wel kapot zouden pikken.
Het is te doen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je met de leidingen uitkomt. Hieronder mijn 4MXM68.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkxxP4GKcQVU43_dfHbFw3lA30A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG1DnexZ9i1Ulqr3Qu8aoIVe.jpg?f=fotoalbum_large

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mwk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:03:
[...]

Het is te doen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je met de leidingen uitkomt. Hieronder mijn 4MXM68.

[Afbeelding]
Is hij weer gefixed? Zo ja, wat was het probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Speedfightserv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:14:
[...]

Is hij weer gefixed? Zo ja, wat was het probleem :)
Hoe bedoel je, die van mij was niet stuk.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
mwk schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:18:
[...]

Hoe bedoel je, die van mij was niet stuk.
Oeps.. begon wel met een M _O-

Bedoelde @mkleinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Ah ja, beide MK.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

}:O Misschien een gekke maar ik snap m niet 8)7

Wel een update van mijn kant. Leiding naar mijn unit in de woonkamer is lek op een koppeling. Met afpersen was die niet lek ( 40 bar ), onder normaal gebruik wel blijkbaar, vermoedelijk is de leiding warm geworden en toch niet perfect dicht gemaakt met de perstang.

Ik ben al mijn R32 overigens kwijt uit het systeem. Systeem stond nog op 1 bar. Ze komen vrijdag of zaterdag mijn systeem repareren, daarna wordt het resterende R32 verwijderd en wordt het systeem opnieuw afgevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
mkleinman schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
[...]

Ik had me vergist, verwisselde de naam van mkoskamp met die van jou.
Wel een update van mijn kant. Leiding naar mijn unit in de woonkamer is lek op een koppeling. Met afpersen was die niet lek ( 40 bar ), onder normaal gebruik wel blijkbaar, vermoedelijk is de leiding warm geworden en toch niet perfect dicht gemaakt met de perstang.

Ik ben al mijn R32 overigens kwijt uit het systeem. Systeem stond nog op 1 bar. Ze komen vrijdag of zaterdag mijn systeem repareren, daarna wordt het resterende R32 verwijderd en wordt het systeem opnieuw afgevuld.
Balen, fijn dat het opgelost wordt. Ze hadden dus die nieuwe perskoppelingen gebruikt?

Had op een ander forum daar wisselende verhalen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Benieuwd of ze dan gaan solderen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:18:
[...]

[...]

Balen, fijn dat het opgelost wordt. Ze hadden dus die nieuwe perskoppelingen gebruikt?

Ik gebruik dat nieuwe pers systeem (maxipro) nu al een tijdje en ik moet zeggen dat ik er nog geen problemen mee heb gehad.
Van een complete VRV installatie tot kleine splitjes. Ook op oude leidingen of leidingen waar een soldering bij de pers koppeling in de buurt zit geeft het geen problemen.

• Speedfightserv
rupsen schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:55:
[...]

Ik gebruik dat nieuwe pers systeem (maxipro) nu al een tijdje en ik moet zeggen dat ik er nog geen problemen mee heb gehad.
Van een complete VRV installatie tot kleine splitjes. Ook op oude leidingen of leidingen waar een soldering bij de pers koppeling in de buurt zit geeft het geen problemen.
Stekkoppelingen soldeer je nog wel denk ik? Of zijn die er ook al in pers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
Speedfightserv schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:24:
[...]

Stekkoppelingen soldeer je nog wel denk ik? Of zijn die er ook al in pers?
https://www.wasco.nl/arti...-4-flare-adaptor/99MP1502 _/-\o_

• mr_evil08
[...]

De installateur heeft tijdens installatie om die reden de binnenkoppeling van mijn unit als voorzorg gesoldeerd, voor de buitenkoppeling is dat niet gedaan omdat je er nog wel bij moet kunnen bij problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 19-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mkleinman Wat vervelend dat je systeem in de woonkamer lekt op een koppeling. Hopenlijk word het snel inorde gemaakt. Gelukkig heb je garantie.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speedfightserv schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:18:
[...]

[...]

Inderdaad; Alles is met perskoppelingen gedaan. Door het verwarmen ( en dus uitzetten van de koppeling ) is waarschijnlijk de koppeling gaan lekken. Je kon het duidelijk horen maar je kon hem ook zien met mijn warmtebeeldcamera.

Wat ben ik trouwens nu blij dat ik mijn verlaagde plafond nog niet opnieuw heb afgetimmerd. Daar zit het lek namelijk boven.

Vrijdag of zaterdag komen ze langs om de koppeling te repareren en/of vervangen, het systeem opnieuw af te persen, te testen en opnieuw te vullen met R32. Overigens het R32 wat er nog in zit wordt er, met oog op vervuiling, eerst helemaal uit gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mr_evil08 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:32:
[...]

De installateur heeft tijdens installatie om die reden de binnenkoppeling van mijn unit als voorzorg gesoldeerd, voor de buitenkoppeling is dat niet gedaan omdat je er nog wel bij moet kunnen bij problemen.
Dat is nog een goeie idd. Als ik straks mijn plafond wel netjes aftimmer en het lekt er weer dan zit ik weer met de gebakken peren. Als die gesoldeerd is dan is dat risico een stuk kleiner.

De andere koppelingen zijn goed toegankelijk in de goten, dus daar speelt het probleem een stuk minder.

• ik222
  • Niet online
Hier hebben ze alleen koppelingen gebruikt direct op de buitenunit, dat wil zeggen er is een koppeling op de leidingen gesoldeerd en die is dan vastgedraaid op de aansluiting van de buitenunit.

De rest is allemaal gesoldeerd, ook de koppelingen die standaard aan de binnenunits zitten heeft men er allemaal afgezaagd en vervolgens de leidingen aan elkaar gesoldeerd.

• coob
Ik werk in de jachtenbouw >50m en daar wordt alles geperst. Al jaren.

• mr_evil08
mkleinman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:27:
[...]

Dat is nog een goeie idd. Als ik straks mijn plafond wel netjes aftimmer en het lekt er weer dan zit ik weer met de gebakken peren. Als die gesoldeerd is dan is dat risico een stuk kleiner.

De andere koppelingen zijn goed toegankelijk in de goten, dus daar speelt het probleem een stuk minder.
R32 gas is erg duur, ik had dus gewoon alles laten solderen behalve bij de buitenunit, ik heb verder ook geen koppelingen behalve bij de buitenunit.

• Speedfightserv
mr_evil08 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:14:
[...]

R32 gas is erg duur, ik had dus gewoon alles laten solderen behalve bij de buitenunit, ik heb verder ook geen koppelingen behalve bij de buitenunit.
Valt wel mee toch? Zag pas een 9 kilo fles voor 270 euro. 3 tientjes per kilo

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 22:27
[...]

Hier ook zo’n geval ik had al een:
Haier 4U75S2SR3FA met 3x
AS25S2SF2FA-1 zitten deze heeft deze aansluitingen
3x9,52 (3/8") + 1x12,7 (1/2") mm (inch)
Nu wilde de installateur zaterdag hier een
AS25TADHAR-1 bij aansluiten in de woonkamer
Dus binnen unit opgehangen gasleidingen aangelegd en aangesloten op buiten unit hij wilde het systeem afpompen maar het was te koud waardoor compressor niet aan sloeg maar koelde op de buiten lucht.... uiteindelijk toch nog gelukt. spul afgeperst en gecheckt op lekkage bleef prima op druk toen koelgas weer op het systeem gezet.... toch weer lekkage op nieuwe 1/2 inc aansluiting bij het aan draaien van de knel koppeling vloog de koelgas leiding eraf..... installateur gaf aan dat dit kwam door dat de koelleiding te dun was was eigenlijk een leiding voor een 3,8 inch aansluiting maar deed dit al 2 jaar ging altijd goed 🙃🙃 nu komt hij komende week met verloop 3,8 inc naar 1/2 inch en vult hij het systeem weer met R32 duur grapje is het wel ging hij ook niet meer doen toch maar een verloopje er tussen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plofkip
Speedfightserv schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:21:
[...]

Valt wel mee toch? Zag pas een 9 kilo fles voor 270 euro. 30 tientjes per kilo
3 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 23:05
Roe!and schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:31:
[...]

Haier 4U75S2SR3FA met 3x
Dus binnen unit opgehangen gasleidingen aangelegd en aangesloten op buiten unit hij wilde het systeem afpompen maar het was te koud waardoor compressor niet aan sloeg maar koelde op de buiten lucht.... uiteindelijk toch nog gelukt. spul afgeperst en gecheckt op lekkage bleef prima op druk toen koelgas weer op het systeem gezet.... toch weer lekkage op nieuwe 1/2 inc aansluiting bij het aan draaien van de knel koppeling vloog de koelgas leiding eraf..... installateur gaf aan dat dit kwam door dat de koelleiding te dun was was eigenlijk een leiding voor een 3,8 inch aansluiting maar deed dit al 2 jaar ging altijd goed 🙃🙃 nu komt hij komende week met verloop 3,8 inc naar 1/2 inch en vult hij het systeem weer met R32 duur grapje is het wel ging hij ook niet meer doen toch maar een verloopje er tussen....
Daarom mag je ook zelf geen airco installeren maar mogen alleen opgeleide professionals dat doen .......
Zodat de klussers geen klimaat opwarmend gas in de atmosfeer laten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
jp73 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:38:
[...]

Daarom mag je ook zelf geen airco installeren maar mogen alleen opgeleide professionals dat doen .......
Het loslaten van dat gas heeft juist de professional hier toch gedaan :p

Die controleert of alles lekvrij is en heeft daarna de kraan open gedraaid ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
Roe!and schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:31:
[...]

Haier 4U75S2SR3FA met 3x
Wat zitten er toch ook verschrikkelijke beunhazen tussen....gecertificeerd of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-04 23:05
Glashelder schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:54:
[...]

Mijn reactie was dan ook ietwat sarcastisch bedoeld.....

Ga mijn huis ook voorzien van airco en zit er aan te denken het toch maar helemaal zelf te doen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
jp73 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:38:
[...]

Was een officiële installateur hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Glashelder schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:54:
[...]

Klopt was een officiële installateur die netjes alles op druk had gezet en vervolgens 30 min gewacht geen lekkage toen toch lichte lekkage bij het open zetten van de koelgas kraan bij het iets aandraaien van de knelkoppeli g knalde de hele koel slang eraf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
rupsen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:43:
[...]

Wat zitten er toch ook verschrikkelijke beunhazen tussen....gecertificeerd of niet.
Lekkere reactie jij kent hem dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Roe!and schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:59:
[...]

Lekkere reactie jij kent hem dus?
Aan jouw verhaal te horen is dit nogal beunhaas werk ja, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
rupsen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:27:
[...]

Aan jouw verhaal te horen is dit nogal beunhaas werk ja, of zie ik dat verkeerd?
Bij elke klus kan toch wat mis gaan? Ik snap je beunhaas verhaal niet helemaal? Mensen denken altijd op forums zomaar met van alles en nog wat te kunnen smijten veilig van achter hun schermpje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Roe!and schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:14:
[...]

Bij elke klus kan toch wat mis gaan? Ik snap je beunhaas verhaal niet helemaal? Mensen denken altijd op forums zomaar met van alles en nog wat te kunnen smijten veilig van achter hun schermpje....
Er is een groot verschil tussen een fout maken en bewust iets verkeerd doen (3/8e leiding opgerekt naar 1/2 ofzo? :?).

Dat laatste is beunhazerij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
Glashelder schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:05:
[...]

Er is een groot verschil tussen een fout maken en bewust iets verkeerd doen (3/8e leiding opgerekt naar 1/2 ofzo? :?).

Dat laatste is beunhazerij :p
Is gewoon een gecertificeerde installateur met veel ervaring dus geen beunhaas....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Roe!and schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:13:
[...]

Is gewoon een gecertificeerde installateur met veel ervaring dus geen beunhaas....
Zucht, iemand die ergens voor gecertificeerd is kan gewoon aan ‘beunhazerij’ doen. Je zegt notabene zelf dat hij wel degelijk wist dat wat hij deed niet conform norm is :?

Dat iets lang goed gaat maakt het niet OK.

Een elektricien kan van mening zijn dat aarding in je nieuwe badkamer onzin is omdat hij niemand kent die in 40 jaar geëlektrocuteerd is (ervaring). Dat maakt het zeker niet OK om dan maar de norm naast je neer te leggen. De regels zijn er juist doorgaans om de uitzondering situaties te voorkomen (zoals die koel leiding die nu bij jou losschoot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ik heb, om te proberen, nu deze dempers onder de buitenunit gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97stvQhioYKsk4opAMSZRSUfGhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ddEMn15iDRAM85cDRgqGGAxL.jpg?f=fotoalbum_large

Dit neemt voor 90% de trillingen weg van de buitenunit.
Zijn er ook nog betere dempers of iets om de muurbeugels zelf te ontkoppelen van de muur?
Er zitten wel rubbers tussen de beugel en de muur maar die zijn maar iel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn Daikin triplesplit werkt weer. Koppeling is vervangen voor een nieuwe, wel weer geperst en niet gesoldeerd. Daarna is hele installatie afgeperst, is het koudemiddel verwijderd, vacuum getrokken en daarna opnieuw gevuld.

En uiteraard getest. Dat testen heb ik geweten. Mijn woonkamer is nu 23 graden. *smelt*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:02:

En uiteraard getest. Dat testen heb ik geweten. Mijn woonkamer is nu 23 graden. *smelt*
Ik heb sinds een week een warmtepomp en die gebruik ik uiteraard nu om te verwarmen maar ik merk dat ik de temperatuur nu op 22-23 graden heb staan.
Dat voelt voor mij hetzelfde aan als 21 gr met de cv.
Misschien omdat je luchtverplaatsing hebt met de airco en drogere lucht of gaat dat niet op met verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mkleinman schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:02:
Mijn Daikin triplesplit werkt weer. Koppeling is vervangen voor een nieuwe, wel weer geperst en niet gesoldeerd. Daarna is hele installatie afgeperst, is het koudemiddel verwijderd, vacuum getrokken en daarna opnieuw gevuld.

Hier staat ie altijd op 23 graden.

Kost dan wel flink meer kWh’s dan op 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

coob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:11:
[...]

Ik heb sinds een week een warmtepomp en die gebruik ik uiteraard nu om te verwarmen maar ik merk dat ik de temperatuur nu op 22-23 graden heb staan.
Dat voelt voor mij hetzelfde aan als 21 gr met de cv.
Misschien omdat je luchtverplaatsing hebt met de airco en drogere lucht of gaat dat niet op met verwarmen?
Durf ik je niet te zeggen. Ik vond die 23 graden echt beklemmend warm. Het is nu gelukkig weer afgezakt naar de 20.5 graden en dat voelt een stuk lekkerder aan.

Wat wel leuk was om te zien is dat mijn L/W warmtepomp met gemak naar de 40 graden aanvoertemperatuur gaat en dat het met mijn L/W warmtepomp en de airco tegelijkertijd aan op verwarmen wel heel snel warm wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-05 20:52
coob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:49:
Ik heb, om te proberen, nu deze dempers onder de buitenunit gezet.

[Afbeelding]

Dit neemt voor 90% de trillingen weg van de buitenunit.
Zijn er ook nog betere dempers of iets om de muurbeugels zelf te ontkoppelen van de muur?
Er zitten wel rubbers tussen de beugel en de muur maar die zijn maar iel.
MarkV6 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Dit zijn naar mijn weten de beste dempers voor buitenunits. Ik heb ze zelf ook :P

Ik vind het persoonlijk wel verwarrend dat er zo veel verschillende topics gaan over in de basis hetzelfde onderwerp, is er ooit overwogen dit in een centraal topic samen te voegen? Nu staat het ene relevante topic in witgoed en het andere in duurzame energie 8)7 Eventueel per merk o.i.d. uit te splitsen zoals ook met de L/W warmtepompen topics is gedaan?

[ Voor 18% gewijzigd door DjaRoel op 21-11-2020 16:17 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Misschien benoem Ik het verkeerd maar met de warmtepomp bedoel ik de airco. Dat is toch een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-05 20:52
coob schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:21:
Misschien benoem Ik het verkeerd maar met de warmtepomp bedoel ik de airco. Dat is toch een warmtepomp?
Het was niet bedoeld als persoonlijke noot, maar in algemene zin.

Je kan wel stellen dat elke airco een warmtepomp is, maar niet elke warmtepomp is een airco 🙂 Op google zijn genoeg werkingsprincipes te vinden met mooie animaties.

Om terug te komen op wat ik bedoelde, ik heb onlangs ook een aantal units laten plaatsen, daarbij heb ik zowel hier meegelezen als in het andere topic om bij te blijven. Daarbij viel me op dat de inhoud in veel gevallen niet veel van elkaar verschild, en je nu twee topics moet volgen om bij te blijven met alle ervaringen van iedereen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regi_2
  • Laatst online: 18-05-2021
Beste forumleden,

Ik wens ook airco te laten installeren van Daikin en zat toch nog met vraagjes die ik liever eerst hier stel alvorens iemand langs komt voor offerte

Even eerst mijn situatie schetsen:
We hebben een huis van het jaar 1999-2000 en achteraan aan de kant van de tuin (die zuiders gelegen is !) ramen van op de grond tot volledig bovenaan (+/- 6m hoog dus), met dubbel glas.
We leven ook onder schuin dak en plat dak. Vorige zomer ( de hittegolf van de eerste 2 weken van augustus was het binnen zowel boven als beneden 36°, kapotgaan dus.

• Beneden hebben we 2 ruimtes die open zijn (geen deur of zo), daar dacht ik van in de grootste ruimte
1 te zetten die de 2 ruimtes kan koelen. Tesamen zijn deze 117m³
• Boven idem van ruimtes als beneden. Tesamen dus ook 117m³
• Slaapkamer 1 is 38m³
• Slaapkamer 2 is 67m³

Als ik de basisformule hierop uitvoer kom ik voor boven en beneden op 117m³ x 50 = 5850W
Slaapkamer 1 is 38m³ x 50 = 1900W
Slaapkamer 2 is 67m³ x 50 = 3350W
Ik neem telkens de waarde 50 omdat we hier rechtstreeks leven onder het dak en zuiders gerichte tuin hebben op groot glaspartij…weet niet of de 50 dan wel juist is.
Ik had heel graag met de daikin Stylish gewerkt, daar we met een zeer strak interieur zitten.
Als ik het bekijk op de site van daikin zie ik de stylish met max. 5000W, dus ik vroeg me af of dat niet genoeg zou zijn voor boven en beneden telken 1 van 5000W te plaatsen.

Dus mijn vragen:
1. Is de Daikin Stylish 50 (5000W) (1 voor boven en 1 voor beneden) voldoende of net te zwaar?
2. Voor de slaapkamer 1 zal ik dan best 1 Stylish van 20 (2000W) nemen?
3. Voor de slaapkamer 2 zal ik dan best 1 Stylish van 35 (3500W) nemen?
4. De buitenunit 5MXM90N, omdat deze de bovenstaande vermogens aan kan en de 4MXM80N blijkbaar
niet volgens hun berekeningsblad.
5. Als ik bovenstaande vermogens allemaal optel, zit ik aan een vermogen van 15500 W !! Ik begrijp dus
niet goed dat een buitenunit 5MXM90N van 9000 W voldoende is, of heeft dit er niets mee te maken?
6. Betreft de automatische zekering, is 20A wel voldoende dan voor 15500W, of heeft dit vermogen niets
met elektrisch vermogen te maken? Want een 20A mag kan maar max een 4400W aan.
7. Betreft de elektrische kabel die voorzien moet worden, is een XVB-kabel 3G2,5mm² wel voldoende
dan?
8. Moet ik deze automaat op de vochtige kant zetten? Mss best wel, daar de buitenunit toch buiten staat!

Dit was het denk ik zo een beetje, als er iemand iets meer van weet?

Alvast iedereen bedankt die feedback kan geven.

Groeten
Regi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Regi_2 Factor 50 is zelfs in jou situatie denk ik te hoog, dan moet je echt geen enkele isolatie en enkel glas hebben. Factor 40 zou dus voldoende moeten zijn.

Verder zou ik in dit geval niet alles op een enkele buitenunit zetten, ik zou voor minimaal 2 buitenunits kiezen denk ik. Je zou dan kunnen kiezen voor bijvoorbeeld 2 x de 3MXM68N waarbij je op beide een slaapkamer en een unit voor de boven / beneden unit aansluit. Een van die units zouden dan ook de 4.2kW variant kunnen zijn eventueel (stuk stiller dan 5kW). Dan krijg je 5 + 2 en 4.2 + 3.5 op een buitenunit. Die laatste combi is waarschijnlijk ook prima omdat die 3.5 voor de slaapkamer erg ruim is (zou denk ik zelfs ook een 2.5 kunnen zijn)

Kwa elektra is het koelvermogen absoluut niet gelijk aan het opgenomen elektrische vermogen. Een 3MXM68N doet maximaal iets van 11A geloof ik en kan dus op een standaard B16 automaat. Met 2 van die units heb je dan dus wel ook 2 extra groepen nodig en daarmee 2 kabels naar de positie van de buitenunits. Dat moet dan dus ook 3 x 2.5mm2 YMVK kabel zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 21-11-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DjaRoel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:14:
[...]

MarkV6 in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Dit zijn naar mijn weten de beste dempers voor buitenunits. Ik heb ze zelf ook :P

Ik vind het persoonlijk wel verwarrend dat er zo veel verschillende topics gaan over in de basis hetzelfde onderwerp, is er ooit overwogen dit in een centraal topic samen te voegen? Nu staat het ene relevante topic in witgoed en het andere in duurzame energie 8)7 Eventueel per merk o.i.d. uit te splitsen zoals ook met de L/W warmtepompen topics is gedaan?
Dit topic zou wat mij betreft ook naar DED mogen en eventueel zelfs samengevoegd met het L/L topic.

Het gaat in elk geval heel erg hard in bijna alle topics wat betreft warmtepompen / airco's :*)

Pagina: 1 ... 98 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"