Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.344.816 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-05 19:18

Freakie1NL

Grote Baas

Hoewel ik altijd probeer de normen na te leven (en dit tot nu toe altijd lukt) is het voordeel dat @mkleinman als particulier die normen niet verplicht is om te volgen. In tegenstelling tot wat altijd word aangenomen is het volgen van NEN-1010 voor een consument geen verplichting. Ook verzekeraars hebben hier niets over te melden in hun polissen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:06
Minisculus schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:11:
[...]

De in mijn eerdere post aangegeven installatie is gisteren werkend opgeleverd en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben.
Bijgevoegd wat plaatjes om misschien wat te verduidelijken.
Leuk om te zien dat meer mensen bezig zijn met kanaalunits met multizone! Ziet er erg goed uit!
Ik heb nog geen metingen gedaan met stroomtoevoer etc. Hebben jullie tips hoe dit gemakkelijk bij te houden? Kastjes die ik tussen de groepenkast en de installatie kan zetten om goed te monitoren (daar ben ik niet zo in thuis).

Tot zover, ik ben zoals gezegd héél blij met de roostertjes in plaats van de (ook al zijn de stylish modellen van daikin erg fraai) binnenunits aan de wand.
Ik doe dat voor mijn airco's met DIN-pulstellers die je in serie achter de groep zet, de s0 uitgang daarvan zit met een stukje netwerkkabel aangesloten op een S0-PCM usb apparaatje, dat de pulsen telt en weergeeft in domoticz. Let er wel op dat je een pulsteller koopt die minimaal 1000 pulsen per kWh geeft, anders meet ie niet lekker bij een laag verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 06-11-2020 12:05 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 09:26
Vraag,

In ons nieuwe huis zouden we graag cassette unit in de slaapkamer willen plaatsen. We gaan het hele plafond vervangen (geen systeem plafond)

Mijn vragen:
- Moet ik een toegangsluik oid maken om de units te kunnen servicen? (Wordt gestukt gips) (Overweeg om dan een LED-Paneel lamp van 60x60 er naast te plaatsen, waar t luik achter zit. Bijv de Ikea Floalt
- Aangezien de kleinste cassette units rond de 2kw zijn, en we waarschijnlijk maar 1,2 of 1,3 nodig hebben, is er dus wel wat over capaciteit. Kun je een extra buis aansluiten op cassette units, en dan bijv een extra afvoer naar een andere ruimte creëren? Desnoods mechanisch geregeld?

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Sterke-Jerke schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:30:
Vraag,

In ons nieuwe huis zouden we graag cassette unit in de slaapkamer willen plaatsen. We gaan het hele plafond vervangen (geen systeem plafond)

Mijn vragen:
- Moet ik een toegangsluik oid maken om de units te kunnen servicen? (Wordt gestukt gips) (Overweeg om dan een LED-Paneel lamp van 60x60 er naast te plaatsen, waar t luik achter zit. Bijv de Ikea Floalt
- Aangezien de kleinste cassette units rond de 2kw zijn, en we waarschijnlijk maar 1,2 of 1,3 nodig hebben, is er dus wel wat over capaciteit. Kun je een extra buis aansluiten op cassette units, en dan bijv een extra afvoer naar een andere ruimte creëren? Desnoods mechanisch geregeld?
Een luik is inderdaad wel een must in mijn optiek. Een aftakking oid kan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freakie1NL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:30:
Hoewel ik altijd probeer de normen na te leven (en dit tot nu toe altijd lukt) is het voordeel dat @mkleinman als particulier die normen niet verplicht is om te volgen. In tegenstelling tot wat altijd word aangenomen is het volgen van NEN-1010 voor een consument geen verplichting. Ook verzekeraars hebben hier niets over te melden in hun polissen.
Wijkt mijn installatie dan dermate van NEN1010 af? Meterkast is modern, overal in huis randaarde, alle groepen achter 30mA aardlek of aardlekautomaat. Overal nieuwe 2.5mm2 VD draad op schakeldraad na. Alle apparaten ( op nieuwe ELGA na ) die meer dan 10A trekken zitten op eigen groep.

Enige nadeel is dus dat ik her en der dozen heb waar ik niet 1 2 3 bij kan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, dat was een drukke dag. Her en der wat mee geholpen met aangeven, leidingen begeleiden etc. Ik ben praktisch niet verder geweest dan het einde van mijn voortuin en heb tot daarnet al 6300 stappen gezet :)

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oT37k6mI7S3n3HW1EKjl40jdxhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldZGreffydGQ5flPxsKaR3iP.jpg?f=fotoalbum_large

Lang leve de betonboorder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYcSFqfjqWXgWvLXQJCYHr59OXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPhSfOCk9Bpn1QBTgLnnx8zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qiu7Q8vf-CvYYanUttqUasbK58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FruBSsdRkSU5p9eFrYvGQXWX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKn_IRUUtPKYLSJEdH5a8fzQpMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EewYEuwDxQQaLyCu5JQPUiqA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1ANsaNuXXMYn7nk20Zb5NEbzOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qd9ccDcMzC2mh9xVxONKd58x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9DeRSh2WSxApb_TywgZKQCRTKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/My3xyyC3FpmvfX9m02XKxFCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knd_BTGua0enVXInNQE6mrf48Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEAkc6YYLsizZO28cdd2GIsf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxJyzZov5B7pj6pXDVIo1JZQypI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnLtjJWkUBjSD1BnOuWgXpYs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyU44XlJ3dvYiMhBQLajoE9GfWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziY5dzK8Ct0NwKNOjkZp2qby.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OjvIDK_PuGxcyGJdL21LIwZNKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ht04mLRme9G61DYRMi1hQNL.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige wat nog lelijk in het zicht zit zijn de leidingen in de hoek van de woonkamer. Ik moet nog even kijken of ik hier een koofje om heen timmer. Aan de andere kant komt de gordijnrails er ook weer voor langs en dan zie je helemaal niets meer er van.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@mkleinman Mooie installatie, ga je vast veel plezier van hebben. Je hebt wel relatief veel zichtbaar gootwerk binnen maar goed dat kan soms niet anders helaas. Daar in de hoek van de woonkamer kun je natuurlijk nog simpel een koof omheen maken.

Koelleidingen buiten zitten nu het klaar is neem ik aan wel ook helemaal in een goot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
rupsen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:23:
[...]

Een luik is inderdaad wel een must in mijn optiek. Een aftakking oid kan niet.
Ze zijn er wel hoor met aftakking :)
Samsung (zoek op sub duct)

@Sterke-Jerke
Vergis je niet in de lompheid van de cassette units, de meeste zijn een behoorlijk serieus formaat (60x60), ook de inbouwdiepte is behoorlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 07-11-2020 08:49 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Freakie1NL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:30:
Beetje offtopic maar ben ik de enige die dat logisch vind gezien deze norm niet (gratis) openbaar is in te zien?

Wettelijke verplichtingen moeten openbaar zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Glashelder schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:53:
[...]

Beetje offtopic maar ben ik de enige die dat logisch vind gezien deze norm niet (gratis) openbaar is in te zien?

Helaas is dat niet het geval. Er zijn al een aantal gerechtelijke uitspraken geweest welke anders hebben bewezen. Ik dacht tot 1-2 jaar terug hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Appie Heijn schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:53:
[...]

Helaas is dat niet het geval. Er zijn al een aantal gerechtelijke uitspraken geweest welke anders hebben bewezen. Ik dacht tot 1-2 jaar terug hetzelfde.
Welke dan? (Oprechte interesse hoor, daarna hou ik er wel over op :p )

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Glashelder schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:56:
[...]

Welke dan? (Oprechte interesse hoor, daarna hou ik er wel over op :p )
https://kvdl.com/artikele...ldig-en-voldoende-kenbaar
https://blog.iusmentis.co...men-in-wetten-toegestaan/
Er is vast nog wel meer over te vinden. Heb er al eens een stevige discussie met mijn voormalig werkgever over gevoerd(Spaanse werkgever). “Law is law en normative is no low”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Glashelder schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:53:
[...]

Nee hoor helemaal met je eens. Er zit een veiligheidslogica achter het volgen van NEN1010 maar zolang ik niet alles in kan zien (als consument) kan en mag niemand (is gelukkig ook zo) van mij verwachten dat ik dat 100% volg.

Af en toe ben ik ook wel blij dat je hem niet 100% hoeft te volgen. In België bijvoorbeeld mag je vaker een WCD doorlussen dan hier. Zou dat in België nou echt gevaarlijker zijn dan hier. Denk het niet. Mijn grootste streven bij electra werkzaamheden is altijd duidelijkheid. Zorg dat het dusdanig consistent en duidelijk is dat de persoon na jou geen gevaar loopt bij zijn of haar werkzaamheden omdat alles te volgen is.

Geheel offtopic; heb er overigens een hekel aan als dingen niet publiekelijke toegankelijk zijn maar men (mensen die wel toegang hebben) je om de oren slaan met zogenaamde quotes en beweringen die in de normen zouden moeten staan.

Het is voor bijvoorbeeld een bedrijf relatief makkelijk om de standaarden
die een accountant moet volgen te lezen (mits kennis van zaken) en daarmee de boel te volgen en in de gaten te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Freakie1NL op 07-11-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik222 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:17:
@mkleinman Mooie installatie, ga je vast veel plezier van hebben. Je hebt wel relatief veel zichtbaar gootwerk binnen maar goed dat kan soms niet anders helaas. Daar in de hoek van de woonkamer kun je natuurlijk nog simpel een koof omheen maken.

Koelleidingen buiten zitten nu het klaar is neem ik aan wel ook helemaal in een goot?
Gootwerk binnen kon helaas niet anders. Buiten zit alles ook netjes in een goot. Overigens ga je daar straks weinig van terug zien want onze regenton komt daar voor te staan.

In de woonkamer ga ik aankomende week een klein koofje in de hoek maken en dan zie je daar ook niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zijn er trouwens meer mensen die problemen hebben met het koppelen van de Daikin units aan het eigen WIFI netwerk?

De Stylish unit had ik zo gekoppeld. De beide Perfera units krijg ik niet in AP mode. Volgens de instructie:

1. Cancel knop op AB
2. Minimaal 5 seconden Powerfull knop indrukken
3. Setting op 3 zetten en dan op Powerfull knop drukken om te bevestigen.

Echter als ik op de Cancel knop druk veranderd er op de AB niets, de unit piept wel dat hij de input begrepen heeft. Ik krijg dus de unit niet in AP mode en kan hem dus ook niet toevoegen aan het netwerk.

Update:

Ik heb de afstandbediening die ik beneden gebruik gepakt, daarmee lukt het wel om in AP mode te komen ( lijkt het ). Alleen vind ik dan het SSID niet wanneer ik er naar zoek. Dit gaat op beide Perfera units niet goed.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 07-11-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Appie Heijn schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:32:
[...]

Ze zijn er wel hoor met aftakking :)
Samsung (zoek op sub duct)

@Sterke-Jerke
Vergis je niet in de lompheid van de cassette units, de meeste zijn een behoorlijk serieus formaat (60x60), ook de inbouwdiepte is behoorlijk.
Ik kan niet echt iets vinden als ik google op samsung sub duct.

Het systeem wat hij omschrijft bestaat uiteraard wel in de vorm van VRF of VRV.
Ook heeft daikin een systeem met 1 centrale satelliet unit waarmee je elke uitblaasmond apart kan sturen, maar dit zijn allemaal niet echt oplossingen voor in huis :P

Edit: Dat systeem van daikin is een optie kit die je op je kanaal unit kan monteren waarmee je tot 6 aparte ruimtes kan bedienen.

https://www.daikin.be/nl_be/producten/AZEZ6DAIST07.html

[ Voor 12% gewijzigd door rupsen op 07-11-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Freakie1NL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:18:
[...]

Nee hoor helemaal met je eens. Er zit een veiligheidslogica achter het volgen van NEN1010 maar zolang ik niet alles in kan zien (als consument) kan en mag niemand (is gelukkig ook zo) van mij verwachten dat ik dat 100% volg.

Af en toe ben ik ook wel blij dat je hem niet 100% hoeft te volgen. In België bijvoorbeeld mag je vaker een WCD doorlussen dan hier. Zou dat in België nou echt gevaarlijker zijn dan hier. Denk het niet. Mijn grootste streven bij electra werkzaamheden is altijd duidelijkheid. Zorg dat het dusdanig consistent en duidelijk is dat de persoon na jou geen gevaar loopt bij zijn of haar werkzaamheden omdat alles te volgen is.

Geheel offtopic; heb er overigens een hekel aan als dingen niet publiekelijke toegankelijk zijn maar men (mensen die wel toegang hebben) je om de oren slaan met zogenaamde quotes en beweringen die in de normen zouden moeten staan.

Het is voor bijvoorbeeld een bedrijf relatief makkelijk om de standaarden
die een accountant moet volgen te lezen (mits kennis van zaken) en daarmee de boel te volgen en in de gaten te houden.
Bij bijvoorbeeld het nieuwe (inmiddels al wel een paar jaar oud) ziekenhuis in Zwolle gebruiken ze bijna geen lasdozen meer. Alles wordt met van die plastic clips (een plug met 2 grote uitstekende sprieten die tegen het dek aan klemmen) aan het betonnen dek "vastgemaakt" en alles is stekkerbaar. Volgens mij met wieland stekkers.

Het voordeel hiervan is, als er ergens iets aan elektra bij gemaakt moet worden hoeft de desbetreffende groep niet meer spanningsloos gemaakt te worden. Gewoon stekker erin en gaan.

Overzichtelijk wordt het er naar mijn idee niet van. Ik heb ook geen idee of dit meer toegepast wordt of dat dit alleen hier toegepast is. Ik heb het ergens anders nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
rupsen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:42:
[...]

Ook heeft daikin een systeem met 1 centrale satelliet unit waarmee je elke uitblaasmond apart kan sturen, maar dit zijn allemaal niet echt oplossingen voor in huis :P

Edit: Dat systeem van daikin is een optie kit die je op je kanaal unit kan monteren waarmee je tot 6 aparte ruimtes kan bedienen.

https://images.app.goo.gl/9FWbxNQgeL15iFuZA
Makkelijk is het niet te vinden, als ik mij goed herinner ben ik er 2 units tegengekomen die het ondersteunen. Niet echt huis-tuin-keuken spul maar dat is een cassette unit per definitie niet volgens mij.

Wieland is heel fijn spul om mee te werken, je ziet het in winkels ook in toenemende daar veranderd elke week bijna wel wat. Hup snoertje erbij en klaar.

Heeft iemand nog goede suggesties voor een plafond rooster+geïsoleerd plenum voor mijn airzone systeem? Ik heb op tekening roosters van 450x150 voor circa 500m3/uur

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 07-11-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
mkleinman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:40:
Zijn er trouwens meer mensen die problemen hebben met het koppelen van de Daikin units aan het eigen WIFI netwerk?

De Stylish unit had ik zo gekoppeld. De beide Perfera units krijg ik niet in AP mode. Volgens de instructie:

1. Cancel knop op AB

Echter als ik op de Cancel knop druk veranderd er op de AB niets, de unit piept wel dat hij de input begrepen heeft. Ik krijg dus de unit niet in AP mode en kan hem dus ook niet toevoegen aan het netwerk.

Update:

Ik heb de afstandbediening die ik beneden gebruik gepakt, daarmee lukt het wel om in AP mode te komen ( lijkt het ). Alleen vind ik dan het SSID niet wanneer ik er naar zoek. Dit gaat op beide Perfera units niet goed.
Je moet de wifi controller in de unit op AP mode zetten.
Knopje op de wifi module in de unit.

Zie ook.
https://www.daikin.nl/con...ation%20manuals_Dutch.pdf

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 08:26

HellBeast

Oh My GoT!

Ik moet voor 11 december de ruwbouwopties definitief maken voor mijn nieuwbouwwoning die eind 2021 opgeleverd gaat worden. Nu wil ik ook graag een airco. We nemen een uitbouw, dus daar kan mooi de buitenunit op geplaatst worden. Ik zit alleen even met de stroomaansluiting. Wat kan ik daar het beste mee doen? Waar hebben jullie de stroomaansluiting gemaakt voor de buitenunit? Moet ik ergens een extra stopcontact en een extra groep regelen? Nu heb ik nog de optie om aanpassingen te doen.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Extra groep en werkschakelaar laten monteren :).

Stopcontact kan, maar werkschakelaar is buiten netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 12:11
Ik heb gewoon een kabel afgesplitst van een stopcontact in de aanbouw en dat met een pijpje naar boven getrokken. Achteraf was een werkschakelaar waarschijnlijk netter geweest inderdaad.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

biljoenblik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:42:
[...]

Je moet de wifi controller in de unit op AP mode zetten.
Knopje op de wifi module in de unit.

Zie ook.
https://www.daikin.nl/con...ation%20manuals_Dutch.pdf
:X iets met rtfm

Tnx. Heb alle drie nu netjes in de app staan.

Zag ook al dat elke unit een webserver draait. Kijken welke data ik daar vanaf kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minisculus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 15:58
rupsen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:42:
[...]

Project voor in huis kan zeker wel, mits de situatie naar je hand is. Anders is het inderdaad veel werk. Zie hiervoor mijn eerdere posts, ik heb exact zo'n setting met 1 kanaalunit en 4 zones afzonderlijk bestuurbaar. Ik ben maar wát blij dat ik geen units aan de muur heb of leidingwerk tegen de muren zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
mkleinman schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:40:

1. Cancel knop op AB

Update:

Heb je een gecombineerde 5GHZ/2,4GHZ wifi ? zoja dan tijdelijk de 5GHZ band uit zetten, de Daikin(s) koppelen en daarna kun je de 5GHZ band weer aanzetten.

dit werkte uiteindelijk bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Edit: Mijn vraag is beantwoord door het kijken van wat doe-het-zelf airco-aanleg-filmpjes op Youtube. Ik wilde weten of ik (binnen) een aparte elektriciteitsgroep moest aanleggen voor airco, maar de buitenunit krijgt stroom, welke de binnenunit weer van stroom voorziet. Ik hoef dus geen aparte groep binnen aan te leggen :)

[ Voor 80% gewijzigd door EMP op 08-11-2020 13:55 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
EMP schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:41:
Kan iemand mij vertellen
A. Hoeveel Watt een kleine (1.2 tot 2 kW) split unit airco uit het stopcontact trekt en
Dat is afhankelijk van het model, kwestie van de specificaties erbij zoeken.
B. Of alle stroom via de binnenunit geleverd wordt, of de buitenunit een aparte leiding/groep heeft?
Meestal heeft de buitenunit voeding nodig, binnenunit krijgt dan voeding van de buitenunit. Maar dit geldt niet voor alle systemen, altijd dus ook even checken bij het model dat de wil plaatsen.
Ik ben namelijk elektriciteit aan het aanleggen in huis, en we willen rekening houden met mogelijk een airco in de slaapkamer in de toekomst. Ik kom er alleen niet helemaal uit of daar nou een aparte groep voor getrokken moet worden binnen, of dat die gewoon op de verlichtingsgroep er bij gezet mag worden, of dat de stroom naar de buitenunit moet.
Over het algemeen kan een slaapkamer airco prima op een groep met verlichting erbij, tenzij die groep al heel zwaar belast is.
Als alle stroom via de binnenunit komt, in principe moeten alle apparaten die 2kW of meer uit het stopcontact kunnen trekken en vastgeschroefd zitten een eigen groep krijgen, dus het hangt dan van het vermogen van de airco af.
Die regel is achterhaald.
Het een slaapkamer van 30m^3 die redelijk goed geïsoleerd is, maar wel flink veel zon krijgt. Als ik deze berekening aanhoud en reken met factor 40 dan kom ik op een benodigd koelvermogen van 1200 W en kunnen we dus met een hele kleine airco toe.

Nu is het koelvermogen van al die airco's wel prima te vinden, maar waar en hoeveel stroom uit het stopcontact wordt getrokken is mij niet duidelijk, vandaar de vraag: moet voor een (kleine) airco een aparte groep getrokken worden of niet?
Nee dus, dat hoeft niet. Van de andere kant als je nu makkelijk een eigen groep voor de airco kan aanleggen zou ik het niet nalaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

EMP schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:41:
Edit: Mijn vraag is beantwoord door het kijken van wat doe-het-zelf airco-aanleg-filmpjes op Youtube. Ik wilde weten of ik (binnen) een aparte elektriciteitsgroep moest aanleggen voor airco, maar de buitenunit krijgt stroom, welke de binnenunit weer van stroom voorziet. Ik hoef dus geen aparte groep binnen aan te leggen :)
Het lijkt mij een beetje onzinnig om voor een airco van 2kW met een opgenomen vermogen van 500-600 watt een aparte groep aan te leggen,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32
Aankomende week komt er een installateur hier kijken.
Waarschijnlijk gaat het een MHI SRK/SRW35 ZS-W worden.
Dit zou volgens hem de beste keus zijn als ik er ook mee wil verwarmen.
Totaalprijs 1600€ all in inclusief plaatsen.

Nu had ik die set ook al gevonden voor 840€
Volgens hem gaat het dan om een import model waar eventueel garantie lastig wordt.
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

coob schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:10:
Aankomende week komt er een installateur hier kijken.
Waarschijnlijk gaat het een MHI SRK/SRW35 ZS-W worden.
Dit zou volgens hem de beste keus zijn als ik er ook mee wil verwarmen.
Totaalprijs 1600€ all-in inclusief plaatsen.

Nu had ik die set ook al gevonden voor 840€
Volgens hem gaat het dan om een import model waar eventueel garantie lastig wordt.
Is dat zo?
1600 all in is keurig. Ik was 300 meer kwijt (wel een titanium model ZS-WT).

Met import is de kans groot dat je gedoe krijgt met garantie inderdaad. Ik vraag mij overigens af hoe groot dat risico is.

Aankomend jaar wil ik ook een MHI 35 ZS-W voor de zolder, best kans dat dit wel een import modelletje wordt. Tegen die tijd maar even onderzoeken wat het scheelt.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 08-11-2020 14:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

rondewit01 schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:16:
[...]

Heb je een gecombineerde 5GHZ/2,4GHZ wifi ? zoja dan tijdelijk de 5GHZ band uit zetten, de Daikin(s) koppelen en daarna kun je de 5GHZ band weer aanzetten.

dit werkte uiteindelijk bij mij
Oplossing was gevalletje RTFM. joinen van netwerk gaat bij de Perfera anders dan bij de Stylish units.

Ik heb ze intusen alle drie in de Daikin app staan en ik kan ze alle drie intussen ook al via mijn domotica installatie benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 18:32
revolution-nl schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:14:
[...]

1600 all in is keurig. Ik was 300 meer kwijt (wel een titanium model ZS-WT).

Met import is de kans groot dat je gedoe krijgt met garantie inderdaad. Ik vraag mij overigens af hoe groot dat risico is.

Aankomend jaar wil ik ook een MHI 35 ZS-W voor de zolder, best kans dat dit wel een import modelletje wordt. Tegen die tijd maar even onderzoeken wat het scheelt.
Die titanium is sowieso al een stuk duurder.
En een NL model, wit, zit rond de 1000€, import ergens op de 800€.
Scheelt dus nog geen 200€.
Dan houd ik het maar bij een NL model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Mijn 3-split buitenunit van Daikin (3MXM52M) heeft een max opgenomen vermogen van 2kW. Een beetje efficiënte single split zal daar dus ruim onder blijven.

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-3MXM52M.pdf

Hij zit op de "begane grond"-groep bij mij, waar dus een paar lampen, mijn AV en een koelvriescombinatie (A++) op zitten. Ik heb nog nooit geprobeerd om alles tot hun max te krijgen, maar ik heb er in ieder geval nooit problemen mee ondervonden.

[ Voor 35% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-11-2020 14:58 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

HarmoniousVibe schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:50:
Mijn 3-split buitenunit van Daikin (3MXM52M) heeft een max opgenomen vermogen van 2kW. Een beetje efficiënte single split zal daar dus ruim onder blijven.

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-3MXM52M.pdf

Hij zit op de "begane grond"-groep bij mij, waar dus een paar lampen, mijn AV en een koelvriescombinatie (A++) op zitten. Ik heb nog nooit geprobeerd om alles tot hun max te krijgen, maar ik heb er in ieder geval nooit problemen mee ondervonden.
Ik heb mijn 3-split ( MXM68 ) wel op een aparte groep aangesloten ( 16A C-karakteristiek ). Deze unit is wel wat zwaarder dan de M52M :)

Ik heb intussen ook de code voor het uitlezen van het verbruik met koelen en verwarmen, per unit, werkend.

De Stylish unit geeft ook humidity terug, de perfera units doen dit niet.

Stylish: ret=OK,htemp=23.0,hhum=45,otemp=15.0,err=0,cmpfreq=0

Perfera: ret=OK,htemp=21.0,hhum=-,otemp=15.0,err=0,cmpfreq=0

compressorfrequentie is mogelijk nog leuk om te bewaren in mijn database :)

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 08-11-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik ga zelf de electrische bekabeling doen voor de airco monteur maar heb een paar vragen. Allereerst is Daikin niet heel transparant in haar documentatie over totaal maximum opgenomen vermogen en eisen aan de electrische installatie. Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat als je flexibele kabel gebruikt, zij 3*2.5mm2 adviseren, en de 'onderbreker' (ik neem aan de werkschakelaar) 25A moet ondersteunen bij de 3MXM68.

Nou zij de installateur dat een normale 16A groep meer dan voldoet en conform NEN1010 berekening zou bij de 15m kabellengte tussen automaat en het appraat een YMVK-as grondkabel met aders van 1.5mm2 afdoende zijn.

Wat is jullie ervaringen? Moet ik 2.5mm2 YMVK-as gebruiken, moet ik een 16A of 25A automaat toepassen, en moet ik een B of C karakteristiek automaat toepassen? Ik heb voldoende 'ruimte' voor een 25A groep om toch selectiviteit te kunnen behouden (komt 3*40A binnen) maar heb al YMVK-as kabel en automaat 16A B-kar besteld...

Edit: ter verduidelijking, de YMVK kabel gaat vanuit de meterkast direct naar buiten richting de plek waar de buitenunit komt te hangen.

[ Voor 6% gewijzigd door DeV0uReR op 08-11-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Een 16A automaat met B karakteristiek is ruim voldoende voor een 3MXM68N. Een dergelijke moderne inverter heeft softstart waardoor je geen C karakteristiek nodig hebt.

Ik zou wel netjes 2,5mm2 gebruiken, dat is standaard voor alle bekabeling in huis die op 16A is afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@DeV0uReR idd wat @ik222 zegt, 16A B-Kar dikke prima, en overal in huis gewoon 2,5mm2 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Top, zal kijken of ik de bestelling van de YMVK kabel nog kan annuleren/wijzigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
DeV0uReR schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:19:
Top, zal kijken of ik de bestelling van de YMVK kabel nog kan annuleren/wijzigen..
Officieel is 1,5mm tot 16 A (zitten ook nog lengte berekeningen bij, dat terzijde)

Het zou dus wel kunnen. Zelf doe ik ook overal 2,5mm overigens. Tenzij er een LED lampje aan komt te hangen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Speedfightserv schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:46:
[...]

Officieel is 1,5mm tot 16 A (zitten ook nog lengte berekeningen bij, dat terzijde)

Het zou dus wel kunnen. Zelf doe ik ook overal 2,5mm overigens. Tenzij er een LED lampje aan komt te hangen :)
Ja voor VD draad, maar de NEN hanteert andere normen voor grondkabel, kabel in een buis, kabel in een buis in de grond, etc. Maar zal voor de zekerheid 2.5mm2 bestellen als ik de bestelling nog kan aanpassen.

Berekening: https://www.tkf.nl/nl/servicecenter/kabelberekening

Tabel (mist de categorie grondkabel (D2) maar is wel aanwezig in bovenstaande berekening): https://www.ew-installati...ing-volgens-nen-1010-2015

[ Voor 0% gewijzigd door DeV0uReR op 08-11-2020 21:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 01:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Speedfightserv schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:46:
[...]

Bij 1,5 mm gaat de lengte i.c.m. met vermogen wel een hele grote rol spelen met relatief flinke (spannings)verliezen bij hogere vermogens tot gevolg, inderdaad. Dat kan op zichzelf de meest vreemde storingen veroorzaken. Maar je zegt het eigenlijk ook al zelf, 2,5mm is de juiste manier. Bij mijn weten wordt bij installatie techniek 1,5 alleen gebruikt bij schakeldraden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert van Ledden
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-11-2020
Ik werd getipt over uw opmerking over het solderen bij ons bedrijf bekend onder de naam “Airco Druten’.
Wil hier toch even alsnog op reageren.
Bij elke airco die wij installeren wordt alles netjes gesoldeerd en wordt er absoluut niet gewerkt met schroefwartels. Wanneer wij niet installeren solderen wij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Gert van Ledden dat gaat over deze reactie dus? Volgende keer even quoten, dan hoeft niet iedereen te zoeken ;)
Deaddust schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 05:57:
[...]

Maar ja de persoon van airco Druten die ik gisteren sprak soldeerde het “niet eens” die gebruikt gewoon de flens aansluiting.. ja dan durf ik het er zelf ook nog wel op te wagen door ook vacuümpomp te kopen en alles zelf te doen..

Ach ja hopelijk belt de andere monteur vandaag die wel wilde solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mkleinman schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:09:
Zo, dat was een drukke dag. Her en der wat mee geholpen met aangeven, leidingen begeleiden etc. Ik ben praktisch niet verder geweest dan het einde van mijn voortuin en heb tot daarnet al 6300 stappen gezet :)

Foto's

[Afbeelding]
Wij nemen ook een Stylish en ben nu van plan om rechtstreeks via de meterkast een plintje te doen naar de airco, dan naar beneden achter de airco en via hetzelfde gat naar buiten laten gaan. Is er achter de Stylish voldoende ruimte om een YMVK van 11,8mm achter te verwerken?
revolution-nl schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:01:
[...]

Het lijkt mij een beetje onzinnig om voor een airco van 2kW met een opgenomen vermogen van 500-600 watt een aparte groep aan te leggen,
Qua vermogen ja; qua vocht en buitenomgeving zou ik zeggen hartstikke nuttig om achter een eigen aardlekautomaat te hangen. Thans dat ga ik hier wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freakie1NL schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:44:
[...]

Wij nemen ook een Stylish en ben nu van plan om rechtstreeks via de meterkast een plintje te doen naar de airco, dan naar beneden achter de airco en via hetzelfde gat naar buiten laten gaan. Is er achter de Stylish voldoende ruimte om een YMVK van 11,8mm achter te verwerken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzCS1Wkxol8H55Y2TOoHwvZ7y9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjPT9Dt1huMJC9MLNxRKEgHL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zo geen foto vanaf de achterkant van de Stylish. Bij de Perfera is er plek. Je kan de koperen leidingen en de stuurdraad zowel links, rechts als onder de unit uit laten komen. Dan moet een extra kabel ook lukken.

Edit:

Vandaag eerste werkdag na de installatie van de Daikin installatie. Vanochtend de unit op kantoor even aan gehad om te verwarmen. Dat ging echt perfect.

Weet iemand trouwens hoe je de compressorfrequentie moet lezen/interpreteren. Die frequentie kan ik uitlezen via: http://192.168.x.xxx/aircon/get_sensor_info

Ik krijg dan terug:

code:
1
ret=OK,htemp=22.0,hhum=45,otemp=12.0,err=0,cmpfreq=0

De cmpfreq wordt bij alle drie de units terug gegeven ( zelfde waarde ). Vanochtend begon de unit op 34/35 en zakte daarna terug naar 20.

Alleen wat is het bereik van die frequentie, als in wat is de laagste modulatiestand en wat is de hoogste?

[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 09-11-2020 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mkleinman schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:55:
[...]

De cmpfreq wordt bij alle drie de units terug gegeven ( zelfde waarde ). Vanochtend begon de unit op 34/35 en zakte daarna terug naar 20.

Alleen wat is het bereik van die frequentie, als in wat is de laagste modulatiestand en wat is de hoogste?
Dat verschilt nogal per type en vermogen van de buitenunit. Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd, dus ik heb even snel een bash scriptje gebakken dat de cmpfreq waarde logt naar een custom sensor in domoticz. Ik zit nu zelf op 6hz voor de woonkamer (Ururu Sarara 3,5) en 12Hz op mn kantoor (Perfera 2,5). Ik denk dat 6Hz wel redelijk de ondergrens is, voor de hoogste waarde moeten we nog even wachten op wintertemperaturen...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
#!/bin/bash

# Retrieve Daikin Compressor Frequency Value and post to domoticz

# Settings:
# Daikin IP Adress
    DIP=10.0.x.x

# Domoticz IP
    DomIp=10.0.x.x

# Domoticz port
    DomPort=8080

# cmpfreq dummy device idx
    FreqIdx=xxxx

############################################################
# NO CHANGES AFTER THIS LINE ## NO CHANGES AFTER THIS LINE #
############################################################

# Sensor info url path
sensors="/aircon/get_sensor_info"

# Set complete path for Daikin Sensors
SensorsInfoPath=http://$DIP$sensors
SensorsInfo=$(curl -s $SensorsInfoPath)

# Get Sensor information
SensorsInfo=${SensorsInfo//,/ [}
SensorsInfo='['${SensorsInfo//=/]=}
eval declare -A DaiSens=($SensorsInfo)

cmpfreq=( ${DaiSens[cmpfreq]} )

curl  "http://$DomIp:$DomPort/json.htm?type=command&param=udevice&idx=$FreqIdx&nvalue=0&svalue=$cmpfreq"
Minisculus schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:11:
[...]

De in mijn eerdere post aangegeven installatie is gisteren werkend opgeleverd en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben.
Heb je trouwens ook de Airzone Cloud/Wifi module erbij genomen? Dat werkt echt heel mooi! Zie ook deze post.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 09-11-2020 14:43 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Beste allemaal,

Ik heb sinds de zomer 4 MHI single split units laten installeren (3x 2.5kw, 1 x 3.5kw).
Momenteel aan het uit vogelen wat de beste instellingen zijn - hopelijk hebben jullie tips en tricks?

Nu de nachten wat kouder worden gebruik de airco's om te verwarmen (eigenlijk enkel de slaapkamers van de kids). Het valt me alleen op dat de temperatuur vrij snel te hoog wordt. Nu zie ik een eco stand, een silent stand, auto fan, etc., maar tot op heden weet ik niet de juiste stand te kiezen om die pieken in temperatuur te voorkomen. Ook als ik de temperatuur op 18 graden zet in de 'verwarm modus' (de laagste temperatuur mogelijk op de MHI is 18 graden - of ik doe iets verkeerd..), geeft uitschieters naar boven.

Wat is jullie advies qua instellingen op een MHI om de temperatuur zo constant mogelijk te houden?
Moet ik bijv. de modus stand zetten op 'auto', Eco altijd gebruiken, auto fan?

Hoor heel graag jullie tips & tricks om dit beter werkend te krijgen dan nu :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Jeroen.br dat je nu al verwarming nodig bent op de slaapkamers zegt ook wat over het isolatie niveau. Dakisolatie? Spouwmuur? Een airco 18 graden laten verwarmen is bijna niet te doen, dan gaat hij nogal pendelen, tenzij het idd slecht geïsoleerd is i.c.m. buitentemp dik onder 0.

Ik heb zelf een MHI 2.0 in mijn kantoortje van 12-15m2, dat is redelijk geïsoleerd. Met de ECO stand aan gaat hij met buittemp 11gr en 22 ingesteld al aardig pendelen. Laat staan wanneer ik hem op 18gr zet.

Een airco is perfect voor een snelle boost en op temperatuur houden van een slaapkamer die bijvoorbeeld ook als speel/studeerkamer gebruikt wordt. Dan spreek je over 21-22gr doorgaans.
Ik zou ze eerst ook op de slaapkamers installeren echter heb ik toch voor het airzone systeem gekozen icm een kanaalairco(FDUM50) van MHI.
Koelvermogen (min.-max.) 1,1~5,6kW
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) 0,6~6,3kW

Voor een SRK25 ZS-W (die jij waarschijnlijk hebt) is dat:
Koelvermogen (min.-max.) 0,9~3,1kW
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) 0,9~4,5kW
Het minimale vermogen scheelt nogal, en ik kan de 0,6kW met de kanaalairco het nog over 3 slaapkamers uitsmeren.

[ Voor 40% gewijzigd door Appie Heijn op 09-11-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jeroen.br schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:12:
Beste allemaal,

Ik heb sinds de zomer 4 MHI single split units laten installeren (3x 2.5kw, 1 x 3.5kw).
Momenteel aan het uit vogelen wat de beste instellingen zijn - hopelijk hebben jullie tips en tricks?

Nu de nachten wat kouder worden gebruik de airco's om te verwarmen (eigenlijk enkel de slaapkamers van de kids). Het valt me alleen op dat de temperatuur vrij snel te hoog wordt. Nu zie ik een eco stand, een silent stand, auto fan, etc., maar tot op heden weet ik niet de juiste stand te kiezen om die pieken in temperatuur te voorkomen. Ook als ik de temperatuur op 18 graden zet in de 'verwarm modus' (de laagste temperatuur mogelijk op de MHI is 18 graden - of ik doe iets verkeerd..), geeft uitschieters naar boven.

Wat is jullie advies qua instellingen op een MHI om de temperatuur zo constant mogelijk te houden?
Moet ik bijv. de modus stand zetten op 'auto', Eco altijd gebruiken, auto fan?

Hoor heel graag jullie tips & tricks om dit beter werkend te krijgen dan nu :)

Alvast bedankt!
Geen mitsu hier, maar ik kan er uit ervaring met verwarmen wél wat over zeggen:

Allereerst, hoe meet je die uitschieters? Via de sensor in de binnenunit of apart? De sensor in je binnenunit is niet bepaald geijkt en wijkt nog wel is wat af, bovendien meet ie de temperatuur net onder het plafond, niet op ˜1,5m hoogte zoals een losse (CV-)thermostaat of zoals hier, een losse temperatuursensor. Hier geeft de sensor in mn binnenunit ook al snel teveel aan, maar als ik dan de waarde op mn losse temperatuursensors (op 1-1,5m hoogte) bekijk is het vrijwel precies de ingestelde temperatuur in de ruimte.

Verder is het nu gewoon nog erg warm buiten, dus je hebt weinig nodig om een kleine slaapkamer op te stoken. De unit begint te verwarmen en probeert dan te bepalen hoe snel de ruimte opwarmt, zodat ie daarop zn vermogen kan regelen. Op dagen als vandaag krijgt ie daar de tijd helemaal niet voor, omdat ie binnen een paar minuten al op of boven de ingestelde temperatuur zit. Dan blaast ie echter nog wel even door, omdat ie de compressor een minimumtijd wil laten draaien. Als het buiten kouder wordt en de unit harder moet werken heb je daar weinig tot geen last meer van is mijn ervaring.

Qua modi, hard op heat of auto maakt in principe niet zoveel uit, qua fan e.d. vooral de boel op auto laten. De ecostand is een begrenzing op het vermogen van je buitenunit, dat heeft niet direct effect, zeker vandaag niet, op de overshoot in de ruimte, hoewel ie dan wel wat langzamer stookt initieel. Kijk ook even goed naar de uitblaasrichting, dus dat er geen "kortsluiting" in de luchtstroom ontstaat, vooral op de langzaamste fanstand en uitblaasrichting omhoog gebeurd dat vrij makkelijk. Ultra-Beun-mode: Je kan dat ook makkelijk zien met een sigaretje >:) bij gebrek aan een rookgenerator oid.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ik222 schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:56:
Een 16A automaat met B karakteristiek is ruim voldoende voor een 3MXM68N. Een dergelijke moderne inverter heeft softstart waardoor je geen C karakteristiek nodig hebt.

Ik zou wel netjes 2,5mm2 gebruiken, dat is standaard voor alle bekabeling in huis die op 16A is afgezekerd.
"Standaard" NL huis heeft VD in buis, geen kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ik222 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:57:
[...]

Die regel is achterhaald.
In de andere bewoording zoals het er nu staat komt het alsnog min of meer op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DeV0uReR schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:36:
Ik ga zelf de electrische bekabeling doen voor de airco monteur maar heb een paar vragen. Allereerst is Daikin niet heel transparant in haar documentatie over totaal maximum opgenomen vermogen en eisen aan de electrische installatie. Het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat als je flexibele kabel gebruikt, zij 3*2.5mm2 adviseren, en de 'onderbreker' (ik neem aan de werkschakelaar) 25A moet ondersteunen bij de 3MXM68.

Nou zij de installateur dat een normale 16A groep meer dan voldoet en conform NEN1010 berekening zou bij de 15m kabellengte tussen automaat en het appraat een YMVK-as grondkabel met aders van 1.5mm2 afdoende zijn.

Wat is jullie ervaringen? Moet ik 2.5mm2 YMVK-as gebruiken, moet ik een 16A of 25A automaat toepassen, en moet ik een B of C karakteristiek automaat toepassen? Ik heb voldoende 'ruimte' voor een 25A groep om toch selectiviteit te kunnen behouden (komt 3*40A binnen) maar heb al YMVK-as kabel en automaat 16A B-kar besteld...

Edit: ter verduidelijking, de YMVK kabel gaat vanuit de meterkast direct naar buiten richting de plek waar de buitenunit komt te hangen.
Ik heb 2.5mm2 YMVK kabel besteld hiervoor met een 16C aardlekautomaat in de groepenkast. Die 16C traag op aanraden van de installateur.

Ik heb buiten ook nog een lastschakelaar zitten naast de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Appie Heijn schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:01:
@Jeroen.br dat je nu al verwarming nodig bent op de slaapkamers zegt ook wat over het isolatie niveau. Dakisolatie? Spouwmuur? Een airco 18 graden laten verwarmen is bijna niet te doen, dan gaat hij nogal pendelen, tenzij het idd slecht geïsoleerd is i.c.m. buitentemp dik onder 0.
Vrijstaand huis, waarbij in 1 van de slaapkamers de isolatie bij het raam niet zo goed meer is. Spouwmuur wel eens naar gekeken, daar zat al wel 'iets' van isolatie in vanaf de bouw, maar ook dat is niet echt denderend meer.
Appie Heijn schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:01:
Voor een SRK25 ZS-W (die jij waarschijnlijk hebt) is dat:
Koelvermogen (min.-max.) 0,9~3,1kW
Verwarmingscapaciteit (min.-max.) 0,9~4,5kW
Klopt, dat is 'm. Maar eens kijken hoe het gaat als het nog wat kouder wordt.
ronjansen87 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:08:
[...]

Geen mitsu hier, maar ik kan er uit ervaring met verwarmen wél wat over zeggen:

Allereerst, hoe meet je die uitschieters? Via de sensor in de binnenunit of apart? De sensor in je binnenunit is niet bepaald geijkt en wijkt nog wel is wat af, bovendien meet ie de temperatuur net onder het plafond, niet op ˜1,5m hoogte zoals een losse (CV-)thermostaat of zoals hier, een losse temperatuursensor. Hier geeft de sensor in mn binnenunit ook al snel teveel aan, maar als ik dan de waarde op mn losse temperatuursensors (op 1-1,5m hoogte) bekijk is het vrijwel precies de ingestelde temperatuur in de ruimte.
Ik heb een EvoHome installatie op de CV, waardoor ik per slaapkamer de temperatuur kan zien (en instellen). De temp. sensor is volgens mij niet 100% accuraat, maar geeft wel een redelijk goed beeld.
[...]

Verder is het nu gewoon nog erg warm buiten, dus je hebt weinig nodig om een kleine slaapkamer op te stoken. De unit begint te verwarmen en probeert dan te bepalen hoe snel de ruimte opwarmt, zodat ie daarop zn vermogen kan regelen. Op dagen als vandaag krijgt ie daar de tijd helemaal niet voor, omdat ie binnen een paar minuten al op of boven de ingestelde temperatuur zit. Dan blaast ie echter nog wel even door, omdat ie de compressor een minimumtijd wil laten draaien. Als het buiten kouder wordt en de unit harder moet werken heb je daar weinig tot geen last meer van is mijn ervaring.
Helder, maar eens zien hoe het gaat als het nog wat kouder wordt buiten.
[...]

Qua modi, hard op heat of auto maakt in principe niet zoveel uit, qua fan e.d. vooral de boel op auto laten. De ecostand is een begrenzing op het vermogen van je buitenunit, dat heeft niet direct effect, zeker vandaag niet, op de overshoot in de ruimte, hoewel ie dan wel wat langzamer stookt initieel. Kijk ook even goed naar de uitblaasrichting, dus dat er geen "kortsluiting" in de luchtstroom ontstaat, vooral op de langzaamste fanstand en uitblaasrichting omhoog gebeurd dat vrij makkelijk. Ultra-Beun-mode: Je kan dat ook makkelijk zien met een sigaretje >:) bij gebrek aan een rookgenerator oid.
Goede tips. Ik heb hem over het algemeen op de laagste fan stand staan of op de 3D Modus. Bij Auto Fan lijkt hij af en toe ook ineens heel hard te gaan. Onnodig hard naar mijn idee.

Bedankt voor jullie reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
Notna schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Met betrekking tot het stukje onderdimensioneren waar ik op doelde: Je zou een 5 + 3.5 kw binnendeel aan een 6.8 Kw buitendeel hangen. Dat is ruim 2.5 kW ondergedimensioneerd als je kijkt naar de buitenunit.

Kijk, ik draai 4.2 + 2.0 op een 5.2 model, maar die 2.0 hangt op de slaapkamer en is veel te groot (ik kon niet voor 1.5 gaan) en dus zal die nooit het volledige vermogen nodig hebben. Maar jouw marge is in voorbeeld één veel te ruim.

Als je voor 2 x een 3.5 op een 6.8 buiten gaat zit je prima
@Notna
De Daikin 3mxm68 heeft toch een nominaal koelvermogen van 6,8kw?
5+3.5 is 8.5, hiervan 6.8 aftrekken geeft toch een onderdimensie van 1,7kw ipv 2,5kw

Ben je met 2x 3,5 niet beter met een 5kw buiten-unit ipv een 6,8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 19:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
jamespels schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:47:
[...]

@Notna
De Daikin 3mxm68 heeft toch een nominaal koelvermogen van 6,8kw?
5+3.5 is 8.5, hiervan 6.8 aftrekken geeft toch een onderdimensie van 1,7kw ipv 2,5kw

Ben je met 2x 3,5 niet beter met een 5kw buiten-unit ipv een 6,8?
:Y

Zo bedoelde ik het ook maar zo staat het er niet :+ Sorry!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 16:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Kan iemand dit bevestigen? Ik wil een tri-split airco ophangen, maar er wordt gezegd dat de maximum leidinglengte 10 meter is. Nu heb ik een beetje zitten rekenen, en het zal ergens tussen de 9,5 - 10,5 zitten. Wanneer het 10,5 is, is er kans dat de compressor sneller schade oploopt. Maar, ik heb niet de mogelijkheid om de afstand te verkleinen helaas.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
NeFoRcE schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:48:
Kan iemand dit bevestigen? Ik wil een tri-split airco ophangen, maar er wordt gezegd dat de maximum leidinglengte 10 meter is. Nu heb ik een beetje zitten rekenen, en het zal ergens tussen de 9,5 - 10,5 zitten. Wanneer het 10,5 is, is er kans dat de compressor sneller schade oploopt. Maar, ik heb niet de mogelijkheid om de afstand te verkleinen helaas.
Welk merk is dat? Vaak is het een combinatie van te weinig koelmiddel fabriek af hebben én wat de unit zelf in de rondte kan pompen. Maar ik vind 10 meter wel erg weinig tbh en dat klinkt als een DHZ pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-05 19:36
NeFoRcE schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:48:
Zal eerder gaan over de fabrieksvulling, hoeveel meter je mag hebben indien je erna niet extra bij hebt gevuld.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Notna schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:49:
[...]

Welk merk is dat? Vaak is het een combinatie van te weinig koelmiddel fabriek af hebben én wat de unit zelf in de rondte kan pompen. Maar ik vind 10 meter wel erg weinig tbh en dat klinkt als een DHZ pakket.
Dimstal, Duitsland (simando.de), is nog een enigszins betaalbare 3x 9000BTU set (met wifi, ivm home automation) namelijk.

https://www.ebay.de/itm/3...t-Multisplit/372759115911

Deze (ebay, maar ze hebben 'm ook op hun eigen site).

[ Voor 16% gewijzigd door NeFoRcE op 10-11-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
NeFoRcE schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:53:
[...]

Dimstal, Duitsland (simando.de), is nog een enigszins betaalbare 3x 9000BTU set (met wifi, ivm home automation) namelijk.

https://www.ebay.de/itm/3...t-Multisplit/372759115911

Deze (ebay, maar ze hebben 'm ook op hun eigen site).
Als ik het goed zie, zijn dat units met een quick connect aansluiting, wat de leidinglengte verklaart. Die DHZ dingen hebben vaak maar X lengte standaard leiding meegeleverd waardoor je tegen die 10 meter aanloopt; die leidingen zijn dan ook voor gevuld met R32 en niet de unit zelf.

Wat is je budget, de te verkoelen ruimte, specs van de ruimte etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Notna schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:03:
[...]

Als ik het goed zie, zijn dat units met een quick connect aansluiting, wat de leidinglengte verklaart. Die DHZ dingen hebben vaak maar X lengte standaard leiding meegeleverd waardoor je tegen die 10 meter aanloopt; die leidingen zijn dan ook voor gevuld met R32 en niet de unit zelf.

Wat is je budget, de te verkoelen ruimte, specs van de ruimte etc.?
Ik moet er losse leiding bijkopen, zit er niet bij (als ik het goed begrijp van hun). Ik wil het liefst 3 kamers koelen varierend van 14m2 - 22m2 (260 hoog plafond). De grootste ruimte moet ook ietwat verwarmd worden soms (als het echt vriest, radiator is verwijderd). Woning heef A label en is van 2007.

Leidingen zijn alle 3 zo rond de 8,5 - 10,5m die ik nodig heb.

Budget is max 2300 ex montage. Deze voldoet namelijk aan alle eisen, ik twijfel dus alleen nog over die halve meter teveel lengte (zal het nogmaals narekenen vanavond). Maar ik denk; die 50cm... dat hoeft toch niet uit te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NeFoRcE schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:08:
[...]

Ik moet er losse leiding bijkopen, zit er niet bij (als ik het goed begrijp van hun). Ik wil het liefst 3 kamers koelen varierend van 14m2 - 22m2 (260 hoog plafond). De grootste ruimte moet ook ietwat verwarmd worden soms (als het echt vriest, radiator is verwijderd). Woning heef A label en is van 2007.

Leidingen zijn alle 3 zo rond de 8,5 - 10,5m die ik nodig heb.

Budget is max 2300 ex montage. Deze voldoet namelijk aan alle eisen, ik twijfel dus alleen nog over die halve meter teveel lengte (zal het nogmaals narekenen vanavond). Maar ik denk; die 50cm... dat hoeft toch niet uit te maken?
Normaliter zit er gewoon vulling in voor x tm y meter. Bij meer moet er dan extra koelmiddel in.

Die van mij is ook extra koelmiddel in gegaan. Was voorgevuld tm 5 meter ofzo en ik heb 8m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
Even een vraagje voor de zekerheid een Daikin Perfera bluevolution 3,5Kw (ftxm35n-rxm35n9) kan daarvan ook de stroomkabel doorvoeren terug van buiten unit naar binnen toe met een stekker eraan. Heb de handleiding gelezen maar is niet 100% duidelijk namelijk. Daarom even mijn vraag hierover.

Ik heb namelijk bij mijn LG S09ET 2,5Kw op mijn slaapkamer het ook zo namelijk aangesloten. Daar heb ik
gewoon een stekker die rechtstreeks zit aangesloten op een stopcontact.De stroom komt ook vanuit de buiten unit terug naar binnen toe doormiddel van een stekker. (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HraWlETb-IRjSgnQLgCDjVRB47Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhGqxB8MWTk9js21EEDUTbku.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Dolbyadt op 11-11-2020 12:28 . Reden: Vraag informatie aangepast ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dolbyadt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:16:
Even een vraagje voor de zekerheid een Daikin Perfera bluevolution 3,5Kw (ftxm35n-rxm35n9) kan daarvan ook de stroomkabel doorvoeren terug van buiten unit naar binnen toe met een stekker eraan. Heb de handleiding gelezen maar is niet 100% duidelijk namelijk. Daarom even mijn vraag hierover.

Ik heb namelijk bij mijn LG S09ET 2,5Kw op mijn slaapkamer het ook zo namelijk aangesloten. Daar heb ik
gewoon een stekker die rechtstreeks zit aangesloten op een stopcontact.De stroom komt ook vanuit de buiten unit terug naar binnen toe doormiddel van een stekker. (zie foto)

[Afbeelding]
Natuurlijk kan dat, de buitenunit heeft stroom nodig maar waar dat vandaan komt maakt niet uit. Je krijgt dan gewoon 2 stroomkabels door het gat en de goot, één kabel vanaf het stopcontact naar de buitenunit als voeding voor de buitenunit en dan een tweede kabel tussen de buitenunit en de binnenunit.

Al zou ik het zelf nooit zo aansluiten, ik zou zelf even het stopcontact eraf halen. Vervolgens recht door de doos naar buiten boren. Voedingskabel voor de buitenunit door het gat en de aders direct erbij aansluiten in het stopcontact, meestal kun je de aders er gewoon bijsteken en anders gebruik je kleine lasdopjes achter het stopcontact. Bij de buitenunit vervolgens netjes een werkschakelaar plaatsen en klaar, dat is in mijn ogen een veel nettere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@ik222 Bedankt voor je reactie. Maar deze Daikin word in de woonkamer geplaatst en de buiten unit word via muurbeugel boven op de uitbouw keuken geplaatst naast de buiten unit van mijn slaap kamer airco. (zie foto) Rechts komt dan de Daikin buiten unit te hangen. Zodat alles netjes uit het zicht is en nooit problemen kan krijgen met buren voor uitzicht of mogelijk geluid van de Airco's. Daarom dat ik deze vraag stelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ52lPOzGNRRQSLRG6bLYtIwhjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSS852oMLjgvM6gIxNFLyvGm.jpg?f=fotoalbum_large
ik222 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:48:
[...]

Natuurlijk kan dat, de buitenunit heeft stroom nodig maar waar dat vandaan komt maakt niet uit. Je krijgt dan gewoon 2 stroomkabels door het gat en de goot, één kabel vanaf het stopcontact naar de buitenunit als voeding voor de buitenunit en dan een tweede kabel tussen de buitenunit en de binnenunit.

Al zou ik het zelf nooit zo aansluiten, ik zou zelf even het stopcontact eraf halen. Vervolgens recht door de doos naar buiten boren. Voedingskabel voor de buitenunit door het gat en de aders direct erbij aansluiten in het stopcontact, meestal kun je de aders er gewoon bijsteken en anders gebruik je kleine lasdopjes achter het stopcontact. Bij de buitenunit vervolgens netjes een werkschakelaar plaatsen en klaar, dat is in mijn ogen een veel nettere oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 11-11-2020 13:43 . Reden: foto toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dolbyadt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:41:
@ik222 Bedankt voor je reactie. Maar deze Daikin word in de woonkamer geplaatst en de buiten unit word via muurbeugel boven op de uitbouw keuken geplaatst naast de buiten unit van mijn slaap kamer airco. (zie foto) Rechts komt dan de Daikin buiten unit te hangen. Zodat alles netjes uit het zicht is en nooit problemen kan krijgen met buren voor uitzicht of mogelijk geluid van de Airco's. Daarom dat ik deze vraag stelde.

[Afbeelding]

[...]
Dat verandert het verhaal in principe niet. Je kunt nog steeds buiten een stroompunt creëren door via het stopcontact naar buiten te boren. Heb zelf een pijpje laten maken vanuit de aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Thra0d32QQiRcYxS0MVA5y5wY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFmJMcPwtpurhDzRmk3GNHGf.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@HarmoniousVibe Bedankt voor je duidelijk uitleg en foto. Top. Maar ik zie nog steeds niet het voordeel van deze contructie?

Op dit moment zie ik zelf als voordeel dat wanneer je een stekker in de woonkamer hebt in de buurt van je airco. Dat wanneer er iets aan de hand is omdat het wifi niet werkt of voor onderhoud aan de binnen unit. Hoef ik niet naar buiten op het dak te klimmen om daar de stroom van de airco unit te halen.

In het begin toen ik mijn LG Thinq app had geinstalleerd wilde de wifi nog weleens weg vallen waardoor ik geen verbinding meer kon krijgen met de LG Airco.Dan is het stekker eruit paar seconden wachten. En daarna stekker terug plaatsen en de Wifi werkte weer. Dan hoef ik niet op het dak om daar even de stroom te onderbreken.
HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:13:
[...]

Dat verandert het verhaal in principe niet. Je kunt nog steeds buiten een stroompunt creëren door via het stopcontact naar buiten te boren. Heb zelf een pijpje laten maken vanuit de aanbouw.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het voordeel is dat je zo van je spullen met een single split relatief makkelijk een multisplit kunt maken. Geen idee hoe het zou moeten werken als er 3 binnenunits zijn met ieder hun eigen 230V en dan ook nog een buitenunit die stroom moet krijgen via één of meerdere binnenunits.

En ik ben zelf ook blij dat de stroomvoorziening buiten is. Dan kun je het binnen lekker clean houden. Ik heb op 240cm hoog immers geen stopcontact zitten. Dan zou ik die ook weer met kabelgoten naar boven moeten trekken. Da's lelijk. Nu kun je natuurlijk een nieuw vast stroompunt binnen maken maar dan moet je opnieuw je muur gaan stuccen en/of schilderen of behangen.

Overigens lijkt het nu alsof je je binnenunit veel te laag hebt hangen. Is dat puur omdat hij anders niet bij het stopcontact kon komen? Een airco moet over je heen kunnenblazen anders is het niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 16-05 21:44
Dolbyadt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:32:
@HarmoniousVibe Bedankt voor je duidelijk uitleg en foto. Top. Maar ik zie nog steeds niet het voordeel van deze contructie?
[...]
Belangrijkste lijkt me dat het netjes weg gewerkt is in huis. De airco is gemonteerd aan de muur met schroeven, dus om dan de airco aan een binnen stopcontact (geaard?) te bevestigen met een kabel is onnodig. Een single split unit is dit natuurlijk mogelijk. Multisplit uiteraard niet. Verder zou je de unit op een buitenstopcontact met een aparte groep kunnen bevestigen als je een groot vermogen gebruikt.

de airco hoort idealiter zo'n 2.30m van de grond gemonteerd te worden, en afhankelijk van model 10-15cm van het plafond

[ Voor 8% gewijzigd door jpvk007 op 11-11-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@HarmoniousVibe Nee de slaapkamer LG S09ET airco moet zo hangen volgens handleiding. Die hangt namelijk 20CM van plafond af. De bovenkant zitten bij dit model de filters. Geen probleem met blazen die blaast makkelijk over je heen. Het plafond is namelijk 2,60 hoog. Nee de kabel is later op maat gemaakt zodat het zo kon worden geinstalleerd. _/-\o_
HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:41:
Het voordeel is dat je zo van je spullen met een single split relatief makkelijk een multisplit kunt maken. Geen idee hoe het zou moeten werken als er 3 binnenunits zijn met ieder hun eigen 230V en dan ook nog een buitenunit die stroom moet krijgen via één of meerdere binnenunits.

En ik ben zelf ook blij dat de stroomvoorziening buiten is. Dan kun je het binnen lekker clean houden. Ik heb op 240cm hoog immers geen stopcontact zitten. Dan zou ik die ook weer met kabelgoten naar boven moeten trekken. Da's lelijk. Nu kun je natuurlijk een nieuw vast stroompunt binnen maken maar dan moet je opnieuw je muur gaan stuccen en/of schilderen of behangen.

Overigens lijkt het nu alsof je je binnenunit veel te laag hebt hangen. Is dat puur omdat hij anders niet bij het stopcontact kon komen? Een airco moet over je heen kunnenblazen anders is het niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dolbyadt schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:15:
@HarmoniousVibe Nee de slaapkamer LG S09ET airco moet zo hangen volgens handleiding. Die hangt namelijk 20CM van plafond af. De bovenkant zitten bij dit model de filters. Geen probleem met blazen die blaast makkelijk over je heen. Het plafond is namelijk 2,60 hoog. Nee de kabel is later op maat gemaakt zodat het zo kon worden geinstalleerd. _/-\o_

[...]
Ahh oké, het lijkt op de foto alsof hij op deurhoogte hangt en dat je hem een kopstoot kunt geven :*)

• Dolbyadt
@HarmoniousVibe Hier heb ik nog een foto van de bovenkant LG S09ET bij dit type moet je ook van boven de filters los halen en schoonmaken. Bij dit type kun je de voorkant niet open maken waar bij de meeste binnen unit filters zitten. .
HarmoniousVibe schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:04:
[...]

Ahh oké, het lijkt op de foto alsof hij op deurhoogte hangt en dat je hem een kopstoot kunt geven :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sVmqQ_uZQeZvxs-C4EHRhcEMtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrUtIhxnKkoLZpIredfLAYhv.jpg?f=fotoalbum_large

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Huppa akkoord gegeven op offerte voor 2x Daikin Stylish. Echt absurd wat voor verschillen er tussen verschillende offertes zitten. Heb je het echt over tot wel 2,5K.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:32:
Huppa akkoord gegeven op offerte voor 2x Daikin Stylish. Echt absurd wat voor verschillen er tussen verschillende offertes zitten. Heb je het echt over tot wel 2,5K.
Ja inderdaad en ook schokkend soms wat voor complete bullshit sommige leveranciers uitkramen. Ben echt blij dat ik me eerst zelf goed ingelezen had voordat ik de gesprekken met sommige potentiele leveranciers aan ben gegaan. Van alles voorbij horen komen met als toppunt een leverancier die vond dat ik voor de 3MXM68N de hoofdaansluiting moest laten verzwaren naar 3 x 50A 8)7

Uiteindelijke leverancier is dan ook een lokale partij geworden die vanaf het eerste moment met een realistische technische oplossing kwam i.c.m. een redelijk prijs maar ook zeker niet de goedkoopste.

Hier komt men volgende week een 3 x Daikin Stylish multisplit plaatsen, zou eerst eind oktober zijn maar levertijd van die dingen is nogal lang. Begin september al akkoord gegeven op de offerte en dus pas volgende week levering en installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 12-11-2020 09:46 ]

• Dolbyadt
@Freakie1NL Welkom in het airco land. waar de bedragen om je oren vliegen. Heerlijk die open markt. Is inderdaad schandalig wat bedrijven er voor durven te vragen.Voor de consument is het te gek voor woorden.

Heb gisteren ook een offerte ontvangen. Daarop heb ik netjes terug op gereageerd. "Zijn de airco leidingen van goud gemaakt?" Even €1500 neerlegen voor montage. En daarboven op €300 om het in bedrijf te stellen. Het gaat om een standaard montage recht toe recht aan woonkamer. Die heb ik vriendelijke bedankt. 8)7
Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:32:

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dolbyadt schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:42:
@Freakie1NL Welkom in het airco land. waar de bedragen om je oren vliegen. Heerlijk die open markt. Is inderdaad schandalig wat bedrijven er voor durven te vragen.Voor de consument is het te gek voor woorden.

Heb gisteren ook een offerte ontvangen. Daarop heb ik netjes terug op gereageerd. "Zijn de airco leidingen van goud gemaakt?" Even €1500 neerlegen voor montage. En daarboven op €300 om het in bedrijf te stellen. Het gaat om een standaard montage recht toe recht aan woonkamer. Die heb ik vriendelijke bedankt. 8)7

[...]
Ja echt absurd. De partij waarmee wij nu in zee gaan hadden wij gelukkig ook het beste gevoel bij en was heel realistisch over wat kon en niet. In woonkamer is het wat uitdagender. Maar slaapkamer is echt simpel, direct tegen buitenmuur, gat naar buiten en daarna direct komt de buiten unit. Elektra heb ik zelf al gedaan. Alsnog waren er partijen die voor alleen de slaapkamer unit al 2.600 durven te rekenen. Voor een 2kW unit met rond de 1100 inkoop zit je aan 1500 voor montage van zo'n simpele unit.

Exact hetzelfde waar jij mee komt.

Zat er ook nog 1 tussen die wilde 250 euro per unit per jaar voor onderhoud erbij om garantie af te geven. Zit nu aan 220 onderhoud in totaal voor beide... :X

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freakie1NL schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:47:
[...]
Zit nu aan 220 onderhoud in totaal voor beide... :X
Wat zit er eigenlijk inbegrepen bij het onderhoud? Ik vind 220 euro gevoelsmatig behoorlijk fors voor een onderhoudsarm apparaat wat alleen nieuwe filters nodig heeft en een reiniging van de warmtewisselaar.

• ik222
  • Niet online
Installateur hier gaf aan dat onderhoud in principe niet nodig is buiten wat schoonmaakwerkzaamheden. Die kun je volgens hem makkelijk zelf doen. En dat klopt ook, die filters schoonmaken is niet heel moeilijk en de condensor kun je als dat nodig is makkelijk zelf reinigen met een stoomreiniger en inspuiten met die speciale spray.

Hooguit eens in de zoveel jaar een keer het systeem controleren maar dat gaat dan op basis van afspraak / uurtarief. Dus geen vast onderhoudscontract.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 12-11-2020 09:58 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

revolution-nl schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:54:
[...]

Wat zit er eigenlijk inbegrepen bij het onderhoud? Ik vind 220 euro gevoelsmatig behoorlijk fors voor een onderhoudsarm apparaat wat alleen nieuwe filters nodig heeft en een reiniging van de warmtewisselaar.
Het schoonmaken van de binnenkant van de buitenunit, controle van gassen etc.
Deze partij gaf ook aan afhankelijk van gebruik dit maar 1x per 2 a 3 jaar te zullen uitvoeren.

• Davitamontje
  • Laatst online: 13-12-2023
Hallo allemaal,

Ben ook nieuw hier op het forum en heb net mijn huis vol laten hangen met die dingen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat, haha.

Betreft wat Freakie1NL zegt kan ik bevestigen dat het bij mij ook zo werkt. Onderhoud was bij mij zelfs 100 euro duurder. Maar wel 1 x in de 2 jaar. Voor in totaal 4 units, multi split met 3 binnenunits en een single split.

Ik twijfel nog een beetje over het afsluiten er van. Ik vind het toch veel geld.

• DeV0uReR
Wat ik begrepen heb t.a.v. het onderhoud, is dat je van Daikin alleen de 5 jaar garantie op apparatuur krijgt als je installatie jaarlijks door een gecertificeerd F-gassen installateur is onderhouden.

• Davitamontje
  • Laatst online: 13-12-2023
Bij mij gaat de garantie van 3 naar 5 jaar als ik het afsluit. Anders blijft het 3 jaar

• Gentle_Jan
  • Laatst online: 26-03 10:49
Glashelder schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

Heb je liever een leugen dan :p

Maar even zonder dollen: hij hangt hier nu sinds eind januari en je doet ervaringen op. Sommige positief, anderen wat minder.

Wat ik wel grappig vind overigens is dat er duidelijk een of ander algoritme op de meting zit. Op de verwarmingstand wordt nu 23 gemeten. Zet ik de unit op ventileren, dan is dit ineens 28. Chinezen..
ja dat is dus die offset van -4 graden C die er in gebakken zit . Ik heb daar helaas veel te veel last want die offset is in mijn situatie veel te groot

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mogelijk heb je hier iets aan?
Temperature compensation: +/- 4°C on commercial units
If the temperature set in the wired controller does not respect the previously set temperature, try the following procedure. To do this you must:
- Make sure that no offsets have already been set up using the wired controller
- A receiver card (e.g. receiver in the cassette unit panel, or RE02 receiver interface)
- A remote control with the "SLEEP" button (for example, YR-HBS01)
THEN FOLLOW THE NOTES BELOW:
1. Turnontheunitusingtheremotecontrol
2. Fromremotecontrol,selecttheHEATPUMPmodeat24°C
3. Pressthe"SLEEP"button7timesin5seconds.Theinternalunitmustissue2confirmation"BEEP"sounds.Ifyoudonothearany
sound repeat step 3
4. Turnofftheunitviatheremotecontrolandyouwillhear4"BEEP"soundsforconfirmation
5. Removevoltageandthenrestartthesystem
N.B.: If you want to set a different compensation temperature, set a higher or lower temperature in step 2 instead of setting 24 °C. Considering the starting 24 °C as point 0, each additional degree will give a positive compensation (e.g. 25 °C = +1 °C, 26 °C = +2 °C) instead, every less degree will give a negative compensation (e.g. 23 °C = -1 °C, 22 °C = -2 °C)
Mijn afstandsbediening heeft die sleep knop, zal er morgen eens mee spelen :p

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:59:
Mogelijk heb je hier iets aan?

[...]

Mijn afstandsbediening heeft die sleep knop, zal er morgen eens mee spelen :p
Had ik ook al gelezen. Maar gaat volgens mij over instellen van een "0"punt. Met een bedrade wand afstandbediening kan je dan een aantal graden + of - instellen tov dat referentie punt. zoals je weleen sin hotel ziet. ja dna dan de temperatuur niet in graden aanpassen maar alleen maar "ik wil het 3 grade warmer.

Tevens heb ik die knop sleep niet eens op de afstandbediening (kan sleep alleen kiezen via de extra functions button.. dus 7x snel indrukken in technische onmogelijk)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQHBq6vWyJJX_rRjACSnwvVg39E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nBUp8Asn0mE48a6XlB4Mcxku.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Gentle_Jan op 12-11-2020 21:23 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat toch niet.. heb nog een ander document waar het volgende in staat:
7.1.4
Heating operation mode.
* temperature control range: 16---30°C
* temperature difference: ±1°C
* control feature: the temperature compensation is automatically added and the system will send the heating signals to the outdoor system.
Zal het niet om die temperature compensation gaan?

Bij nader inzien heb je denk ik wel gelijk maar ik kan het morgen wel eens proberen.

edit: zojuist getest en het werkt wel degelijk zoals ik dacht :p Enige is dat hij alleen de bevestigende piepjes geeft als je als offset 0 opgeeft (temperatuur 24 dus). Ik begon met 24 en toen meette die hier ineens 28 graden :X Daarna de procedure opnieuw gedaan met 21 en nu komen CV thermostaat en airco weer netjes overeen. Door de ontbrekende piepjes raakte ik heel even in paniek of ik het nou hier juist nu gesloopt had :D Maar duidelijk chinese software :X

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 13-11-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 23:06
Goedemorgen!
Ik ben voornemens zelf airconditioning te gaan installeren in onze woning. 2 split-airco's aan de wand, 1 op zolder (boven het trapgat) en 1 op de 1e verdieping (in het trapgat).
Ze komen dan beide aan de buitenmuur (hoekwoning) en de buiten units kunnen direct aan de andere kant van de muur bevestigd worden, dat zou dus betekenen korte leidingen lijkt me. Dit kan dus ook een nadeel of zelfs een probleem zijn?
Het idee is in ieder geval dat de verkoeling ook naar de begane grond komt (met de deur van de gang naar woonkamer open uiteraard). Maar het belangrijkste is comfortabel slapen en fatsoenlijk kunnen werken op zolder in de zomer (zolder met dakkapel op het zuiden). De woning zelf is overigens van 2017.

Nou kom ik uit op de volgende inhoud:
- Zolder ongeveer 80m³ en ik vermoed ongeveer 3,2 a 4 kW nodig
- 1e verdieping ongeveer 120m³ en ik vermoed ongeveer 4kW nodig

Zou dat ook voldoende zijn om overdag de koelte op de BGG te krijgen? Hoeft echt geen 20 graden te worden, maar gewoon een stukje aangenamer dan zonder airco.

Daarnaast zat ik te kijken naar dit model: https://www.nu1airco.nl/p...-inverter-120m3-met-wifi/
De prijs ziet er erg aantrekkelijk uit, maar is dat wel betrouwbaar..? Iemand ervaring mee?
Wil graag de airco ook met Domoticz kunnen koppelen, maar dat zit volgens mij wel snor.

Ook zit ik met de vraag of ze allebei een eigen groep nodig hebben. Die op zolder kan ik eenvoudig voorzien van een eigen groep, maar die op de 1e verdieping zou makkelijker op een bestaand stopcontact gekoppeld kunnen worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 12% gewijzigd door plofkip op 13-11-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:45:
Ik denk dat toch niet.. heb nog een ander document waar het volgende in staat:

[...]

Zal het niet om die temperature compensation gaan?

Bij nader inzien heb je denk ik wel gelijk maar ik kan het morgen wel eens proberen.

edit: zojuist getest en het werkt wel degelijk zoals ik dacht :p Enige is dat hij alleen de bevestigende piepjes geeft als je als offset 0 opgeeft (temperatuur 24 dus). Ik begon met 24 en toen meette die hier ineens 28 graden :X Daarna de procedure opnieuw gedaan met 21 en nu komen CV thermostaat en airco weer netjes overeen. Door de ontbrekende piepjes raakte ik heel even in paniek of ik het nou hier juist nu gesloopt had :D Maar duidelijk chinese software :X
Klinkt reuze interessant. Heb ook geprobeerd of ik via knop "extra function", de sleep mode kon selecteren en dan geprobeerd razend snel knopje "confirm", dan weer "extra function", "confirm" 7x te doen... of onmogelijk binnen 5 sec... of werkt gewoon niet. Hoor geen piepjes en temp verschil met werkelijkheid blijft -4 C. Vraagje welk overeenkomstige knopje op mijn afstandbediening is jouw sleep knopje? of is het een heeeeeel andere afstandbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gentle_Jan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:11:
[...]

Klinkt reuze interessant. Heb ook geprobeerd of ik via knop "extra function", de sleep mode kon selecteren en dan geprobeerd razend snel knopje "confirm", dan weer "extra function", "confirm" 7x te doen... of onmogelijk binnen 5 sec... of werkt gewoon niet. Hoor geen piepjes en temp verschil met werkelijkheid blijft -4 C. Vraagje welk overeenkomstige knopje op mijn afstandbediening is jouw sleep knopje? of is het een heeeeeel andere afstandbediening?
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EENjruLR8mF9If5Mn4KQcCW7pQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v23WPfqqpGirReEkSXwtkieW.png?f=user_large

Het lijkt er overigens op dat het quiet knopje hetzelfde zou moeten zijn als de sleep knop. Het is een groot klepje en die Quit knop drukt daar onder op de Sleep knop blijkbaar :?

Dus Quiet kan je proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:18:
[...]

Ik heb deze:

[Afbeelding]

Het lijkt er overigens op dat het quiet knopje hetzelfde zou moeten zijn als de sleep knop. Het is een groot klepje en die Quit knop drukt daar onder op de Sleep knop blijkbaar :?

Dus Quiet kan je proberen..
Ja dat is de luxe afstandbediening van de luxere modellen (ik heb FLAIR).
Maar ga het toch effe proberen met de QUIET button ja. Heb je ook echt de power er afgehaald na de handeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ja ik heb de stroom er ervan afgehaald.

Overigens heb ik hem eerst op de ventileren modus gezet. Daarna heat, dan de offset, en dan sleep 7x. Maar alleen als ie op 24 staat geeft ie een bevestigend piepje. Je ziet hier wel onmiddellijk de offset bijgesteld worden op het display op de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:29:
Ja ik heb de stroom er ervan afgehaald.

Overigens heb ik hem eerst op de ventileren modus gezet. Daarna heat, dan de offset, en dan sleep 7x. Maar alleen als ie op 24 staat geeft ie een bevestigend piepje. Je ziet hier wel onmiddellijk de offset bijgesteld worden op het display op de unit.
Helaas helaas, ook netjes op ventileren het gezet, heat, 24 graden en dan 7x QUIET, maar is blijkbaar toch niet zelfde als sleep. Kreeg geen piepjes terug en ook zag ik niet de temperatuur met een aantal graden omhoog springen (zoals gehoopt).

Wat ik eventueel kan proberen is de sensor (die nu achter die omcirkelde inlaat gluifjes zit), verplaatsen naar helemaal bovenin, waardoor hij misschien een graadje meer meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpgvCWR_nbgrTCa9sdg0vtOiW0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zBqI9crMEyachvYPjuQ69M7n.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Waar woon je eigenlijk? Wellicht kunnen we het een keer met mijn remote proberen. Moet het niet de andere kant van het land zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:40:
Waar woon je eigenlijk? Wellicht kunnen we het een keer met mijn remote proberen. Moet het niet de andere kant van het land zijn :X
Ik zou dat super tof en aardig van je vinden! Waddinxveen (Zuid Holland)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gentle_Jan schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:46:
[...]

Ik zou dat super tof en aardig van je vinden! Waddinxveen (Zuid Holland)
Dat is niet zo mega ver van Hoofddorp dus dat komt wel een keer goed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
Glashelder schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:57:
[...]

Dat is niet zo mega ver van Hoofddorp dus dat komt wel een keer goed :p
Ja ik vind het geweldig! Ik stuur wel een DM met mijn contact gegevens.
welke type airco/afstandbediening heb je precies.. Ik kan natuurlijk altijd nog even eerst hier in de nog meer directe omgeving informeren of iemand iets vergelijkbaars heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
plofkip schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:25:
Goedemorgen!
Ik ben voornemens zelf airconditioning te gaan installeren in onze woning. 2 split-airco's aan de wand, 1 op zolder (boven het trapgat) en 1 op de 1e verdieping (in het trapgat).
Ze komen dan beide aan de buitenmuur (hoekwoning) en de buiten units kunnen direct aan de andere kant van de muur bevestigd worden, dat zou dus betekenen korte leidingen lijkt me. Dit kan dus ook een nadeel of zelfs een probleem zijn?
Het idee is in ieder geval dat de verkoeling ook naar de begane grond komt (met de deur van de gang naar woonkamer open uiteraard). Maar het belangrijkste is comfortabel slapen en fatsoenlijk kunnen werken op zolder in de zomer (zolder met dakkapel op het zuiden). De woning zelf is overigens van 2017.

Nou kom ik uit op de volgende inhoud:
- Zolder ongeveer 80m³ en ik vermoed ongeveer 3,2 a 4 kW nodig
- 1e verdieping ongeveer 120m³ en ik vermoed ongeveer 4kW nodig

Zou dat ook voldoende zijn om overdag de koelte op de BGG te krijgen? Hoeft echt geen 20 graden te worden, maar gewoon een stukje aangenamer dan zonder airco.

Daarnaast zat ik te kijken naar dit model: https://www.nu1airco.nl/p...-inverter-120m3-met-wifi/
De prijs ziet er erg aantrekkelijk uit, maar is dat wel betrouwbaar..? Iemand ervaring mee?
Wil graag de airco ook met Domoticz kunnen koppelen, maar dat zit volgens mij wel snor.

Ook zit ik met de vraag of ze allebei een eigen groep nodig hebben. Die op zolder kan ik eenvoudig voorzien van een eigen groep, maar die op de 1e verdieping zou makkelijker op een bestaand stopcontact gekoppeld kunnen worden.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Of een centrale airco in het trappengat gaat werken is niet met zekerheid te zeggen, hangt een beetje af van je deuropeningen, als de airco daar 'tegenover' hangt zal er wel wat koele lucht richting de slaapkamer gaan. Hangt de airco boven een deuropening dan zal dit minder zijn.
Geen garanties dat dit goed werkt, de resultaten zijn ook wisselend als ik dit forum geloof.
Zelf ben ik heel blij met airco's per kamer, dan kunnen de deuren dicht blijven, en kan de airco op het laatste standje de boel koel houden.

Qua leidinglengte in de specs kijken, meestal staan er min- en maximum lengtes vermeld.

En wat betreft stroom, meestal worden de buitenunits op het stroomnet aangesloten, niet via een stopcontact, maar via een werkschakelaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 23:06
ZeRoC00L schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:47:
[...]

Of een centrale airco in het trappengat gaat werken is niet met zekerheid te zeggen, hangt een beetje af van je deuropeningen, als de airco daar 'tegenover' hangt zal er wel wat koele lucht richting de slaapkamer gaan. Hangt de airco boven een deuropening dan zal dit minder zijn.
Geen garanties dat dit goed werkt, de resultaten zijn ook wisselend als ik dit forum geloof.
Zelf ben ik heel blij met airco's per kamer, dan kunnen de deuren dicht blijven, en kan de airco op het laatste standje de boel koel houden.

Qua leidinglengte in de specs kijken, meestal staan er min- en maximum lengtes vermeld.

En wat betreft stroom, meestal worden de buitenunits op het stroomnet aangesloten, niet via een stopcontact, maar via een werkschakelaar.
Airco's per kamer wordt echt een te duur geintje en is ook een flinke bak meer werk qua leidingen e.d.
De airco's samen zullen toch wel een heel eind moeten komen om ons bescheiden optrekje aangenaam te koelen hoop ik.

En m.b.t. de stroom; ik wil ook niet een stekker in een stopcontact doen, maar vanuit een bestaand stopcontact elektra richting de airco aanleggen. De airco op zolder kan ik zeer eenvoudig een nieuwe eigen groep geven, die op de 1e verdieping wordt lastiger (maar niet onmogelijk).
Nou vraag ik mij dus af of een enkele split unit op een bestaande groep (waar al best veel op zit door het hele huis heen) te doen is of echt afgeraden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er is iets mis met mijn Daikin triplesplit installatie. Ik wilde vanmiddag verwarmen ( van 18 naar 21 ) in mijn kantoor. App geeft aan verwarmen, buitenunit draait ( cmpfreq loopt op tot 58 ), binnenunit gaat de klep open en de ventilator gaat heel zachtjes draaien, echter: Er komt alleen geen warmte binnen.

Als ik op de app of op de afstandbediening aan geef dat ik de ventilator op de hoogste stand wil hebben dan gebeurd er verder niets.

Ik heb op twee van de drie binnenunits geprobeerd om te verwarmen en later te om te koelen. Gedrag is hetzelfde. Buitenunit gaat aan, binnenunit open, ventilator aan alleen geen kou of warmte.

Ze komen misschien morgen en anders in de loop van volgende week kijken wat er aan de hand is. Ik vermoed dat ik onvoldoende koudemiddel heb in mijn systeem, en dus een lek ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09
mkleinman schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:13:
Er is iets mis met mijn Daikin triplesplit installatie. Ik wilde vanmiddag verwarmen ( van 18 naar 21 ) in mijn kantoor. App geeft aan verwarmen, buitenunit draait ( cmpfreq loopt op tot 58 ), binnenunit gaat de klep open en de ventilator gaat heel zachtjes draaien, echter: Er komt alleen geen warmte binnen.

Als ik op de app of op de afstandbediening aan geef dat ik de ventilator op de hoogste stand wil hebben dan gebeurd er verder niets.

Ik heb op twee van de drie binnenunits geprobeerd om te verwarmen en later te om te koelen. Gedrag is hetzelfde. Buitenunit gaat aan, binnenunit open, ventilator aan alleen geen kou of warmte.

Ze komen misschien morgen en anders in de loop van volgende week kijken wat er aan de hand is. Ik vermoed dat ik onvoldoende koudemiddel heb in mijn systeem, en dus een lek ergens.
Start de buitenunit wel?

Heb je een infrarood thermometer? Zet hem eens op koelen en kijk hoe koud de dikke leiding wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 13-11-2020 18:35 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Pagina: 1 ... 97 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"