Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.351.050 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:54:
[...]

Heb je 'm (te) dicht bij het plafond hangen of andersinds dat hij z'n eigen warme lucht hapt?

Ik heb boven m'n Daiking 10 cm tot aan het plafond en als ik hem op verwarmen zonder gebruik van die 'flap' langs het plafond laat blazen hapt hij ook z'n eigen uitlaat weer naar binnen en klopt de temperatuur dus ook niet.
Hier ook een ruime 10cm ertussen.

Maar ik denk wel dat dit het probleem is. Ik betrapte hem er vanochtend op op 290W te pruttelen dus hij kan het wel. In de nachtstand blaast ie op medium, dus komt de lucht verder weg. Toen ik beneden kwam weer op auto gezet en toen ging ie na 10 min uit, gemeten temperatuur 24 (setpoint 22).

Eens kijken of ik iets kan bedenken hierop..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-06 23:54
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 02:26:
[...]

[...]

Alleen de airco's of inclusief de CV ketel en WTW?

EDIT: Ooh, Stylish binnenunits. Ja, dan zal het wel 8K voor de AC's alleen zijn.
Klopt, alleen AC met de Stylish.

Ik kan dat wel aanraden hoor de Stylish. Ik vind het de meerprijs wel waard. Ik heb in mijn andere praktijk deze zomer een Perfera single split laten plaatsen en als ik het nog een keer zou kunnen doen, was dat ook een Stylish geworden.
Werk gewoon wat beter, is stiller, meer flexibiliteit met sommige instellingen en ziet er veel beter uit.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Ik heb hier 3 verschillende offertes gekregen voor diakin airco, om te koelen (en in slaapkamers ook te verwarmen). Maar maak me zorgen om de volledig verschillende koelcapaciteiten die ze aanbrengen. 1 van de 3 werkt in de living met 10kW ipv 7kW. Een andere werkt dan weer met 1 buitenunit voor alles ipv 2.

Ik heb het begin van dit topic gelezen, als je rekening houdt met een plafond hoogte van 2,6m en huis met veel zuid ramen en plat dak maar goede isolatie, dus schat factor 40, dan zou ik voor de woonkamer 71m²x2,6m x 40 = 7,38 kW nodig hebben en in de slaapkamers 2,7kW/1,5/1,5kW = 5,7kW.
Totaal dus zo'n 13kW nodig om te koelen

Offerte 1
Woonkamer (71m²) --> 2x 3,5 kW
Slaapkamer (26m²) --> 2,5kW
Slaapkamer (14,6m²) --> 1,5 kW

1 x Buitenunit daikin 5MXM90 (9kW) voor alles

Offerte 2
Woonkamer (71m²) --> 2x 5kW
Slaapkamer (26m²) --> 3,5KW
Slaapkamer (14,6m²) --> 2 kW

1 x Buitenunit daikin 4MXM80 (8kw)
1 x Buitenunit daikin 3MXM68 (6,8kW)

Offerte 3

2 x Buitenunit daikin 3 MXM 68 (dus 2 x 6,8kW)

Nu vraag ik mij af, offerte 1, die de helft goedkoper is, is deze effectief haalbaar?
Kan ik in de zomer genoeg koelen? Ik weet dat meestal niet alles tegelijk aanstaat, je hoeft dus niet over je capaciteit te gaan, maar hier lijkt dit dan weer te veel onder gedoseerd door maar 1 buiten unit van 9kW die 13kW moet trekken? Al snap ik niet dat een installateur dit zou doen, dit is toch slechter voor zijn eigen inkomen?

Wat zouden jullie kiezen?

Bedankt! :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Roe!and kan je eens kijken bij je Haier units of je op de verdamper (binnenunit) een temperatuursensor hebt?

Bij mij lijkt die gewoon te ontbreken :?

Volgens de exploded view van Wasco zou die rechts op de verdamper moeten zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 16:35
Glashelder schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Lijkt me best wel een goede deal ja :)

Vraag aan jou (en de rest van de Haier gebruikers): hebben jullie er al mee verwarmd en bevalt dit?
Ja dacht ook wel dat het een goeie deal was.

Nog nooit echt verwarmd wel een unit op verwarmen gezet om te kijken hoe dit aan voelt. Best aangenaam moet ik zeggen verder verwarmen we nooit op de slaapkamers.
Gaan we wel met de unit doen die in de woonkamer komt....
Martinusz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:49:
Huh de Haier flair zelf is al veel duurder dan 600,- :? Edit wacht je hebt natuurlijk alleen de binnenunit nodig.
Haha ja anders was het helemaal goedkoop geweest!!
mwk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Lijkt me netjes. En 600 euro voor een extra ruimte lijkt me ook niet gek. Alle gas moet er toch weer af. Opnieuw afpersen en vacumeren en zo.
Klopt moet wel zeggen dat ik hem al aan 2 nieuwe klanten geholpen heb hoor dus dat helpt ook mee in de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:34

mb1

Glashelder schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

Lijkt me best wel een goede deal ja :)

Vraag aan jou (en de rest van de Haier gebruikers): hebben jullie er al mee verwarmd en bevalt dit?

Ik heb een Flexis Plus 35 in de woonkamer hangen maar de temperatuur fluctueert naar mijn idee behoorlijk. Ik twijfel een beetje of dit aan de unit of aan de plaatsing ligt, want de CV thermostaat hangt eronder en die vertoonde altijd hetzelfde gedrag. Maar het display op de unit vertoond de hele tijd 23 terwijl ik duidelijk kan voelen dat het afkoelt. Ik geef ‘m dan opdracht om te verwarmen tot 24, dan gaat de fan aan en heeft ie ineens door dat het nog maar 20 of 21 is :( CV thermostaat en AC zijn het over het algemeen wel eens over de temperatuur, totdat de fan van de Haier gaat draaien.

Ook valt het me op dat ie nooit onder de 500W komt met verwarmen, terwijl ie het volgens mij wel kan. Het opstarten begint met 150W en dan komt er ook al lichtjes warme lucht uit.
Herkenbaar ja.
Hier ook het fenomeen dat met verwarmen de unit niet op zijn plaats lijkt te hangen hoog in de ruimte.
Met koelen werkt dat prima maar nu met verwarmen is het vlak onder het plafond warmer dan op ooghoogte.
Als de fan er mee op ophoud koelt de ruimte af en blijft de unit een hoge temperatuur meten welke heerst boven in de ruimte.
Enige wat werkt is de fan snelheid laag houden (quit of stand 1 van 3) dat voorkomt dat de unit te veel vermogen kan leveren waardoor de temperatuur voorbij het ingestelde setpoint schiet en de fan uitgaat.
Zou het mogelijk zijn de fan continu te laten draaien?

Ook zie ik dat mijn buitendeel de 3u55s2sr2fa welke op koelen terug gaat naar een opgenomen vermogen van ca. 500 Watt bij verwarmen niet onder de 1000 Watt lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mb1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Zou het mogelijk zijn de fan continu te laten draaien?
Met koelen schijnt dat mogelijk te zijn kwam ik vanochtend in een service manual tegen. “Auto” knop 1x en 6x ‘Smart’. Probleem: mijn afstandsbediening heeft geen auto knop :D
Ook zie ik dat mijn buitendeel de 3u55s2sr2fa welke op koelen terug gaat naar een opgenomen vermogen van ca. 500 Watt bij verwarmen niet onder de 1000 Watt lijkt te komen.
Holy s** dat is wel heel extreem. Koelen zit hier minimaal rond de 200. Verwarmen meestal niet lager dan 550, maar vanochtend ineens 330 :?

(Ik heb wel een 35 en geen 55)

Kan jij de kap van de unit eens openen om te zien of je een temperatuursensor op de verdamper hebt zitten? Ik zie die op de tekening maar bij mijn unit ontbreekt die.

Wil morgen de kap eens demonteren om te kijken waar ze die sensor verstopt hebben. Ik vermoed dat ie ergens zit waar ie wordt opgewarmd door de buizen oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:34

mb1

Rechts op de binnendelen zit er een opening voorzien van vier verticale ~ vormige sleufjes daar zit volgens mij de temperatuur sensor achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mb1 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:24:
Rechts op de binnendelen zit er een opening voorzien van vier verticale ~ vormige sleufjes daar zit volgens mij de temperatuur sensor achter.
Verdomd inderdaad, daar zit ie. Net even met de endoscoop gekeken. Vanmiddag zitten zoeken in de buurt van de verdamper 8)7. Al mijn andere units hebben daar een sensor zitten en volgens de service manual hoort er bij deze Haier daar ook een sensor te zitten.

Want ik vraag me echt af of dat een goede plek is.. volgens mij warmtecamera warmt het daar snel op als de unit aan staat :). Morgen eens kijken of er wat aan te tweaken valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-06 15:53
Nou maak je mijn keuze weer moeilijker voor Haier :p al ga ik er niet veel mee verwarmen verwacht ik.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:13:
Nou maak je mijn keuze weer moeilijker voor Haier :p al ga ik er niet veel mee verwarmen verwacht ik.
Heb je liever een leugen dan :p

Maar even zonder dollen: hij hangt hier nu sinds eind januari en je doet ervaringen op. Sommige positief, anderen wat minder.

Wat ik wel grappig vind overigens is dat er duidelijk een of ander algoritme op de meting zit. Op de verwarmingstand wordt nu 23 gemeten. Zet ik de unit op ventileren, dan is dit ineens 28. Chinezen..

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 24-10-2020 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minisculus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 20:51
neemerci schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Je moet de installatie registreren binnen x maanden na installatie dacht ik. Niet na de garantieperiode.

Het is ff geleden dat ik het gezien heb maar idd ik vond het ook alles behalve duidelijk wat nu inbegrepen was, ...
Als ik me niet vergis is het 2jaar als je binnen 3 maand na de installatie registreert en krijg je een half jaar extra.
Als je dat niet doet dan heb je standaard garantie 2 jaar (vanaf "aankoop toestel" door de installateur?).
En dan kan je nog de garantie verlengen naar 5 jaar iirc.
Zoals ik het van mijn installateur heb begrepen krijg ik van hen 1 jaar garantie op het systeem en als ik het systeem door een erkende installateur laat onderhouden van Daikin nog eens 4 jaar op onderdelen. Dat kan ik Die 4 jaar kan ik met een jaar verlengen als ik een zogenaamde "inbedrijfstellingscode" krijg. Die kun je dan via Standbyme van Daikin als eindgebruiker opgeven en daarmee kun je schijnbaar ook je systeem bekijken wat je hebt etc. (Accountje aanmaken bij op de website).
Die inbedrijfstellingscode krijgen erkende installateurs als ze bij het in bedrijf stellen van het apparaat wat gegevens bij Daikin zelf registreren, een soort van bevestiging dat de installateurs die met hun spullen werken, ook daadwerkelijk weten wat ze doen. (klik)

Volgens de installateur is Daikin een log bedrijf waarbij dit soort zaken over 4 bureaus gaan voordat ze weer terug zijn bij de eindgebruiker.

Ik moet het zien, het systeem is nog niet in gebruik bij mij. Ervaringen volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minisculus
Hadespuiter schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 07:11:
[...]

Dat ziet een binnenunit sowieso. Ik zie wat dat betreft weinig verschil.
Daarom heb ik gekozen voor eerder genoemde setup, met een plafond model en zoneregeling.
Ik heb 4 zones met enkel een luchtrooster en kan per zone de temperatuur bepalen.
Wij wilden per definitie geen binnenunit aan de wand hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:06
amadeus123 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:29:
Ik heb hier 3 verschillende offertes gekregen voor diakin airco, om te koelen (en in slaapkamers ook te verwarmen). Maar maak me zorgen om de volledig verschillende koelcapaciteiten die ze aanbrengen. 1 van de 3 werkt in de living met 10kW ipv 7kW. Een andere werkt dan weer met 1 buitenunit voor alles ipv 2.

Ik heb het begin van dit topic gelezen, als je rekening houdt met een plafond hoogte van 2,6m en huis met veel zuid ramen en plat dak maar goede isolatie, dus schat factor 40, dan zou ik voor de woonkamer 71m²x2,6m x 40 = 7,38 kW nodig hebben en in de slaapkamers 2,7kW/1,5/1,5kW = 5,7kW.
Totaal dus zo'n 13kW nodig om te koelen

Offerte 1

1 x Buitenunit daikin 5MXM90 (9kW) voor alles

Offerte 2
Woonkamer (71m²) --> 2x 5kW
Slaapkamer (26m²) --> 3,5KW

1 x Buitenunit daikin 4MXM80 (8kw)
1 x Buitenunit daikin 3MXM68 (6,8kW)

Offerte 3

2 x Buitenunit daikin 3 MXM 68 (dus 2 x 6,8kW)

Nu vraag ik mij af, offerte 1, die de helft goedkoper is, is deze effectief haalbaar?
Kan ik in de zomer genoeg koelen? Ik weet dat meestal niet alles tegelijk aanstaat, je hoeft dus niet over je capaciteit te gaan, maar hier lijkt dit dan weer te veel onder gedoseerd door maar 1 buiten unit van 9kW die 13kW moet trekken? Al snap ik niet dat een installateur dit zou doen, dit is toch slechter voor zijn eigen inkomen?

Wat zouden jullie kiezen?

Bedankt! :) :) :) :)
Ben benieuwd welke prijzen en totaalkosten aan deze offertes hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Kingsolo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Ben benieuwd welke prijzen en totaalkosten aan deze offertes hangen?
9000 met plaatsing incl btw voor offerte 1 en ongv 15000 voor de 2 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@amadeus123 Natuurlijk lastig om te bepalen van achter een beeldscherm maar als je spreekt over goede isolatie dan heb je voor mijn gevoel ook in optie 1 nog veel te veel capaciteit. Met name voor de woonkamer, 1 x 5kW zou denk ik ruim voldoende moeten zijn bij goede isolatie. Buitenunit zou ook kleiner kunnen naar een 8.0kW dan zou ik zeggen.

Maar nogmaals het is lastig van achter een beeldscherm om te bepalen wat goede isolatie is en hoeveel warmtelast jou huis heeft.

Optie 2 en 3 is helemaal bizar veel capaciteit, ik ben bang dat je dan heel veel last van pendelen gaat krijgen...

[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 25-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
ik222 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:30:
@amadeus123 Natuurlijk lastig om te bepalen van achter een beeldscherm maar als je spreekt over goede isolatie dan heb je voor mijn gevoel ook in optie 1 nog veel te veel capaciteit. Met name voor de woonkamer, 1 x 5kW zou denk ik ruim voldoende moeten zijn bij goede isolatie. Buitenunit zou ook kleiner kunnen naar een 8.0kW dan zou ik zeggen.

Maar nogmaals het is lastig van achter een beeldscherm om te bepalen wat goede isolatie is en hoeveel warmtelast jou huis heeft.

Optie 2 en 3 is helemaal bizar veel capaciteit, ik ben bang dat je dan heel veel last van pendelen gaat krijgen...
Ja, ik vroeg mij dit ook net af van de capaciteit, ik was tegelijk ook bezig in het huis verwarmen topic over airco's en heb daar net dit gepost, misschien kan je daar even verder je mening geven, dan hoef ik niet beide topics te kapen :)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64358822

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Glashelder schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Verdomd inderdaad, daar zit ie. Net even met de endoscoop gekeken. Vanmiddag zitten zoeken in de buurt van de verdamper 8)7. Al mijn andere units hebben daar een sensor zitten en volgens de service manual hoort er bij deze Haier daar ook een sensor te zitten.

Want ik vraag me echt af of dat een goede plek is.. volgens mij warmtecamera warmt het daar snel op als de unit aan staat :). Morgen eens kijken of er wat aan te tweaken valt.
Er valt inderdaad iets aan te tweaken, en nog relatief eenvoudig ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkrJYhRj6jixun9EZQz6jKes5HU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Yvwzh93AVTXKtUdQl1OXGgy.jpg?f=user_large

De sensor zit achter het kapje met het oog, die is met 1 schroef los te maken. De sensor zit dan bovenin. De sensor kan naar rechts los geklikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51w9o7NoG1UUtomvcEmMG_BXYd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tB5FbqEvnJbREVKPb8AFXNuL.jpg?f=user_large

Ik heb de sensor vervolgens door die onderste uitsparing geleid. Je vraagt je af of die daar voor bedacht was? Nu zit die in de vrije luchtstroom.

Vooralsnog lijkt het te werken, de meting is veel betrouwbaarder geworden. Het is niet langer zo dat hij een korte run doet en dan ermee nokt (om vervolgens pas weer aan te gaan als het flink is afgekoeld). De modulatie blijft even ruk though.. 500W minimaal. Hij kan het wel want laatst zag ik 330, maar het is me een compleet raadsel waarom ie dat niet vaker doet. Heb bijna het idee dat de software intern voor de temperaturen met een integer werkt, en daarom alleen een overshoot kan doen en dan ermee nokt :') De technische documentatie bevat echter verassend veel info over de gebruikte algoritmes, dus die moet ik nog eens even goed bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:12
@Glashelder Super. Unit lijkt toch ook wel redelijk dicht tegen het plafond te hangen. Of vertekend de foto behoorlijk?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Kire88 het is exact 10cm :)

Dat moest, want anders kwam ik niet uit met de leidingen.

Edit: nu hij de temperatuur exacter kan vasthouden kunnen we wel duidelijk merken dat 22/23 echt veel te warm is.. gaan nu voor 21.

Edit: tot 21 graden gaan zorgt er ook voor dat ie nu op 300W kan pruttelen ipv 500W.

[ Voor 58% gewijzigd door Glashelder op 26-10-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Misschien een gekke vraag, als je airco niet gaat verbruiken voor verwarmen, wat doen jullie dan in de herfst/winter/lente periode met de airco? Haal je hem van de stroom af? of laat je het gewoon zoals het is? Of laat je hem toch af en toe even draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:05
@Martinusz Ik laat de airco (degene die ik niet gebruik om mee te verwarmen) buiten het seizoen af en toe draaien. Per maand een kwartiertje of zo.

[ Voor 2% gewijzigd door Jef61 op 26-10-2020 11:45 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Jef61 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:18:
@Martinusz Ik laat de airco (degene die ik niet gebruik om mee te verwarmen) buiten het seizoen af en toe draaien. Per maand een kwartiertje of zo.
Even kwartiertje verwarmen dan zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:05
Martinusz schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Even kwartiertje verwarmen dan zeg maar?
Ik doe meestal koelen maar verwarmen zal de zaak ook wel 'in beweging' houden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
neemerci schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Open eens een incognito venster. Sommige plugins breken hun website. Of als je bijvoorbeeld een pihole hebt op je netwerk je DNS server tijdelijk aanpassen.
Dank voor je reactie, PiHole was inderdaad de boosdoener!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:59
amadeus123 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:29:
Ik koel mijn hele huis (80m2, 1900, matige isolatie) met een 3,5 kw op de eerste verdieping, open trap. Ik denk dat je met een 3,5 in de woonkamer voldoende hebt. Je moet je ook afvragen naar welke temperatuur je terug wilt koelen. Ik koel met een buitentemperatuur van 30+ grden naar 22-23, wil ik lager dan kom ik capaciteit te kort. Komt ook omdat de unit op de verdieping hangt en de lucht moet zakken.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-06 12:30
Hallo allemaal, ik ben mij aan het orienteren op air conditioning in huis. Ik wil graag beneden de woonkeuken en aangrenzende woonkamer en kantoor koelen, en boven de slaapkamer. De unit beneden zal in de woonkeuken komen die op het zuiden ligt, en ben mij ervan bewust dat de woonkamer mogelijk iets minder koud zal zijn doordat we maar 1 unit plaatsen beneden. Het is een oude woonboerderij, waarbij beneden de woonkeuken en woonkamer aan elkaar zitten (in een U vorm rond een grote openhaard) en het kantoor naast de woonkeuken zit zonder deur (doorloop opening). De woning heeft grotendeels dubbel glas, fatsoenlijke dak isolatie, en de muren zijn redelijk tot goed geisoleerd. Woonkeuken en slaapkamer boven zitten op de zuidkant. De slaapkamer boven is een grote ruimte direct onder de kap en een opening (zonder deur) naar de overloop.

Afmetingen:
Woonkamer + Woonkeuken + kantoor (plafond hoogte ongeveer 2.6m): 65m2
Slaapkamer (hoogste punt 3m, laagste punt 1.5m): 28m2

Leiding boven gaat door het dak, onder de pannen naar beneden waar de buitenunit komt te staan (leiding lengte ongeveer 5m). De beneden unit gaat met een goot langs een kort muurtje ook via het dak naar beneden, leiding lengte ongeveer 4m.

Ik heb twee installateurs laten komen, waarvan ik van de eerste de officiele offerte al heb ontvangen, en van de tweede enkel de modellen heb maar nog geen prijzen. Ik wil graag van jullie horen of wat ze in gedachte hebben klopt, en er zit wat verschil in vermogen.

Offerte 1:
Totaalprijs inclusief installatie (stroomvoorziening buiten voor eigen rekening): €6225,-

Binnenunits:
Beneden: Daikin Stylish FTXA50 5kW
Boven: Daikin Stylish FTXA35 3,5kW

Buitenunit:
Daikin 3MXM68N 6,8kW

Offerte 2:
Totaalprijs inclusief installatie (stroomvoorziening buiten voor eigen rekening): nog onbekend

Binnenunits:
Beneden: Daikin Stylish FTXA35 3,5kW (hij twijfelde tussen een 2,5kW en een 3,5kW)

Buitenunit:
Daikin 3MXM52N (5,2kW) of 3MXM68N (6,8kW)
Installateur gaf aan een 6,2kW model, maar zie dat Daikin deze niet in het assortiment heeft.

De tweede installateur gaf aan dat omdat warme lucht opstijgt, en koele lucht daalt, de bovenunit belangrijker is als de beneden unit. Er zit ook geen deur in de slaapkamer, welke uitkomt op de overloop, met een open trapgat naar de hal beneden.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn, volgens mijn berekeningen zou het afdoende moeten zijn, maar zeker niet overbemeten. Ook hoor ik graag of de prijs van de eerste offerte enigsinds reeel is. Prijs van de 2e offerte volgt later deze week of begin volgende week.

Foto's (in rood aangegeven waar de units komen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YV5uz2251aKtQ4eQmI1Y-3UVYJo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Z8Ztc3Na20sF9MzUJtmBtUuf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0bqorKcq3D4pqnk0on_J_qR5kU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pc5VoanDK6tCL3bWmzvzxdUH.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door DeV0uReR op 27-10-2020 15:32 . Reden: plattegrond toegevoegd ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 17:11
Vandaag zijn de airco’s geinstalleerd.
Ik ben er super blij mee.
Ze staan nu op verwarmen. Want de vloerverwarming mag voorlopig niet aan. Ivm leggen pvc.

Plaatjes zeggen meer dan woorden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8h4Ijb4P83_K9om-XtVOjr7FBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wp4C5m05hVV1OXcKw0IDdn7D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8Sn5_uB6K04jmrNHXf_l-FCIL0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHGOeHjJ6CXJzTQUKv0baLnS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNtu-2JWk9mp7jnEcVAi_nE6mEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxVK6atKY5faJmJ2kXVBMCUg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc3-pL7_OmwtWqZ0lwpGoyHdBXY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zASDhijvNyVtOYyDlHHCESQh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hhnSsHXfjWuqogVGM-j4a-ce0k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQi5cXhBm9LwVtpUEW8nkcvh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Y61F6MDsIVthpJ0y_XBPuG9nA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGI4X867tOussxtukigihApQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qw74vdxtzAZTn5oD1EVopf6KLd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SELJL6x7R344sfZGwLXqbH6E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmYi0tZBgNiGwsjrnHhgKy9KSsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2Poh2jjkeehDyV1GE09X7SV.jpg?f=fotoalbum_tile

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 21:51
biljoenblik schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:39:
Vandaag zijn de airco’s geinstalleerd.
Ik ben er super blij mee.
Ze staan nu op verwarmen. Want de vloerverwarming mag voorlopig niet aan. Ivm leggen pvc.

Plaatjes zeggen meer dan woorden.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zoomde even in op de solderingen maar de slaapkamer achter lijkt wel een geknikte(=geknepen) bocht te hebben in de dikke leiding aan de buitenunit zijde. Wellicht komt het door de foto?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
drled schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:01:
Ik ben zelf met de voorbereiding van de airco bezig. De leidingen worden weggewerkt in de muur.

Heb 4 muurinbouwdozen voorzien en de koelleidingen liggen klaar.
Nu is de condensafvoer aan de beurt.

Hoe sluit ik de condensafvoer best aan?
Onder iedere binnenunit is er 32mm vaste PVC voorzien. Wordt er standaard gewerkt met een inbouwsifon net voor de overgang naar de vaste pvc buis?
Ondertussen heb ik een Hepvo droogsifon besteld.
Hoe wordt de condensafvoerslang van de binnenunit op de muurinbouwdoos aangesloten? Loopt het condenswater gewoon in het gootje van de inbouwdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:31
drled schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:46:
[...]
Ondertussen heb ik een Hepvo droogsifon besteld.
Ik hoop niet dat je deze voor een 32mm buis hebt besteld, want die had ik en die past dus niet op de buis. Mijn review vind je bij Amazon terug (en wordt bevestigd door iemand anders).
Hoe wordt de condensafvoerslang van de binnenunit op de muurinbouwdoos aangesloten? Loopt het condenswater gewoon in het gootje van de inbouwdoos?
Muurinbouwdoos? Die gebruik je voor elektriciteit toch? Dat lijkt me geen plek voor je condenswater....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
DeV0uReR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:51:
Hallo allemaal, ik ben mij aan het orienteren op air conditioning in huis. Ik wil graag beneden de woonkeuken en aangrenzende woonkamer en kantoor koelen, en boven de slaapkamer. De unit beneden zal in de woonkeuken komen die op het zuiden ligt, en ben mij ervan bewust dat de woonkamer mogelijk iets minder koud zal zijn doordat we maar 1 unit plaatsen beneden. Het is een oude woonboerderij, waarbij beneden de woonkeuken en woonkamer aan elkaar zitten (in een U vorm rond een grote openhaard) en het kantoor naast de woonkeuken zit zonder deur (doorloop opening). De woning heeft grotendeels dubbel glas, fatsoenlijke dak isolatie, en de muren zijn redelijk tot goed geisoleerd. Woonkeuken en slaapkamer boven zitten op de zuidkant. De slaapkamer boven is een grote ruimte direct onder de kap en een opening (zonder deur) naar de overloop.

Afmetingen:
Woonkamer + Woonkeuken + kantoor (plafond hoogte ongeveer 2.6m): 65m2
Slaapkamer (hoogste punt 3m, laagste punt 1.5m): 28m2

Leiding boven gaat door het dak, onder de pannen naar beneden waar de buitenunit komt te staan (leiding lengte ongeveer 5m). De beneden unit gaat met een goot langs een kort muurtje ook via het dak naar beneden, leiding lengte ongeveer 4m.

Ik heb twee installateurs laten komen, waarvan ik van de eerste de officiele offerte al heb ontvangen, en van de tweede enkel de modellen heb maar nog geen prijzen. Ik wil graag van jullie horen of wat ze in gedachte hebben klopt, en er zit wat verschil in vermogen.

Offerte 1:
Totaalprijs inclusief installatie (stroomvoorziening buiten voor eigen rekening): €6225,-

Binnenunits:
Beneden: Daikin Stylish FTXA50 5kW

Buitenunit:
Daikin 3MXM68N 6,8kW

Offerte 2:
Totaalprijs inclusief installatie (stroomvoorziening buiten voor eigen rekening): nog onbekend

Binnenunits:
Beneden: Daikin Stylish FTXA35 3,5kW (hij twijfelde tussen een 2,5kW en een 3,5kW)

Buitenunit:
Daikin 3MXM52N (5,2kW) of 3MXM68N (6,8kW)
Installateur gaf aan een 6,2kW model, maar zie dat Daikin deze niet in het assortiment heeft.

De tweede installateur gaf aan dat omdat warme lucht opstijgt, en koele lucht daalt, de bovenunit belangrijker is als de beneden unit. Er zit ook geen deur in de slaapkamer, welke uitkomt op de overloop, met een open trapgat naar de hal beneden.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn, volgens mijn berekeningen zou het afdoende moeten zijn, maar zeker niet overbemeten. Ook hoor ik graag of de prijs van de eerste offerte enigsinds reeel is. Prijs van de 2e offerte volgt later deze week of begin volgende week.

Foto's (in rood aangegeven waar de units komen):
[Afbeelding][Afbeelding]
Hoewel ik een voorstander ben van 'onderdimensioneren' vind ik optie 1 toch wel heel erg uit verhouding. Nog erger; waarom zou je in godesnaam een 5 kW binnenunit willen hebben voor een ruimte van ± 130m3?

Die slaapkamer is ook vreemd (veel te groot), maar dat is denk ik eerder omdat er een open gat naar de overloop is?

Die plaatsing van de unit in de huiskamer is overigens erg ongelukkig, tenzij je alleen maar gaat verkoelen. Met verwarmen gaat dit problematisch worden ivm luchtstroom om die hoek heen.
Slaapkamer is ook ongelukkig; een airco recht tegenover je bed is echt een no-no. Zelfs op de fluisterstand gaat dat tijdens het slapen heel fris worden (lees: oncomfortabel). En dat ding gedurende de nacht uitzetten is juist wat je niet wilt als je voor airco gaat.

Ik zou beide units dan ook aan de zuidkant (onderkant) van de tekening doen indien mogelijk

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Notna schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:54:
[...]
Hoewel ik een voorstander ben van 'onderdimensioneren' vind ik optie 1 toch wel heel erg uit verhouding. Nog erger; waarom zou je in godesnaam een 5 kW binnenunit willen hebben voor een ruimte van ± 130m3?
Wat bedoel je hiermee? Dat hij volgens jou over gedimensioneerd is? Als ik de berekening erop los laat dan kom ik op 130*35=4550=4,5kW wat niet heel gek ver weg ligt van 5kW.
[...]
Die slaapkamer is ook vreemd (veel te groot), maar dat is denk ik eerder omdat er een open gat naar de overloop is?
Klopt, er is een open gat naar de overloop en de trap naar beneden. Daarnaast was de beredenering (gezien het een oude boerderij is die niet ideaal geisoleerd is, dat warmte naar boven trekt en dat je daarom boven zoveel capaciteit nodig hebt.
[...]
Die plaatsing van de unit in de huiskamer is overigens erg ongelukkig, tenzij je alleen maar gaat verkoelen. Met verwarmen gaat dit problematisch worden ivm luchtstroom om die hoek heen.
Slaapkamer is ook ongelukkig; een airco recht tegenover je bed is echt een no-no. Zelfs op de fluisterstand gaat dat tijdens het slapen heel fris worden (lees: oncomfortabel). En dat ding gedurende de nacht uitzetten is juist wat je niet wilt als je voor airco gaat.
Ik ga hem niet voor verwarmen gebruiken, we hebben vloerverwarming, en gebruik momenteel als bijverwarming een prachtige openhaard (houtkachel met aan 3 kanten glas verwerkt in een schouw) met luchtcirculatie. Voor wat betreft de airco recht tegenover het bed, alle andere kanten van de slaapkamer zit een schuine kap (boerderij met wolfskap) wat de plaatsing aan de andere wanden onmogelijk maakt. Verder hoopte ik dat met de Stylish de luchtstroom dus niet recht op het bed gericht is door hun Coanda effect, maar hoor graag van anderen hoe goed dat werkt. Ik ben dus bang dat dit de enige oplossing is.
[...]
Ik zou beide units dan ook aan de zuidkant (onderkant) van de tekening doen indien mogelijk
Dit wordt lastig, beneden door gebrek aan ruimte aan de muur aan de zuidkant en het feit dat er dan leidingen op de gevel die in het zicht ligt moeten komen, en boven omdat er dus een schuine kap begint op 1.5m hoogte (boven het hoofdeinde van het bed).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DeV0uReR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat hij volgens jou over gedimensioneerd is? Als ik de berekening erop los laat dan kom ik op 130*35=4550=4,5kW wat niet heel gek ver weg ligt van 5kW.
Ik snap niets van die berekeningen ik doe 150 - 160m3 met een 3.5 en die kreeg het afgelopen hittegolf met twee vingers in zijn neus koel.

Nu met verwarmen is het ding nog steeds aan het pendelen omdat er te weinig warmtevraag is.
Ik heb sterk het idee dat deze formule alleen op gaat bij matige isolatie én dat er een ruime veilige marge is aangenomen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
revolution-nl schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ik snap niets van die berekeningen ik doe 150 - 160m3 met een 3.5 en die kreeg het afgelopen hittegolf met twee vingers in zijn neus koel.

Nu met verwarmen is het ding nog steeds aan het pendelen omdat er te weinig warmtevraag is.
Ik heb sterk het idee dat deze formule alleen op gaat bij matige isolatie én dat er een ruime veilige marge is aangenomen.
Helder, dan zou het aanbod van de 2e installateur beter in de buurt komen met zijn 3.5kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:34
Na dit warmterecords eerder dit jaar toch maar eens serieus gaan nadenken over een airco. Aangezien ons huis goed geïsoleerd is en we beide een vrij hoge warmte tolerantie kennen hebben we het nut en noodzaak lang betwijfeld. Zeker aangezien we een airco unit uit esthetisch oogpunt echt afschuwelijk vinden.

Inmiddels zijn we zover om toch 1 unit te gaan plaatsen op de slaapkamer met als primaire doel te kunnen koelen op echt hete dagen. Verwarmen is dus geen noodzaak.
Na bijna dit gehele topic te hebben doorgelezen, en een aantal installateurs over de vloer te hebben gehad liggen er concreet 3 opties op tafel. De usual suspects:
  1. Daikin Stylish FTXA25AW (~2100 euro)
  2. Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS (~1500 euro)
  3. Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZS (~1800 euro)
De voornaamste onderlinge verschillen lijken met name in design, app en verbruik te zitten. De Daikin Stylish heeft mijn voorkeur, aangezien ik dat de minst lelijke vind. Of ik dat het prijsverschil van 600 euro t.o.v. de goedkoopste Mitsubishi waard vind voor een slaapkamer is nog even de vraag. Een ander aspect dat meespeelt is dat ik de mogelijkheid open houd dat er in de toekomst ook een unit in de woonkamer geplaatst kan worden. Voor die ruimte zou ik zonder meer voor een Daikin gaan gezien de uitstraling.
Is het vanuit compatibiliteit overweging (1 app) nog logisch om nu voor een Daikin te gaan, of stelt die app zo weinig voor t.o.v. een IR zender dat dit verwaarloosbaar is.

Zijn er nog andere moverende redenen die ik over het hoofd zie behoudens prijs en design?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
DeV0uReR schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Helder, dan zou het aanbod van de 2e installateur beter in de buurt komen met zijn 3.5kW unit.
Zoals in de TS te lezen is, is de rekenregel een leuk uitgangspunt maar zijn er zoveel factoren die het beïnvloeden dat het niet altijd blind over te nemen is.

Voor de ruimte die jij hebt te koelen is 5 kW overkill. Ik heb een 4.2 FTXM in een ± 150m3 ruimte en dat is eigenlijk al veel te veel. 3.5 is m.i meer dan zat.

Met betrekking tot het stukje onderdimensioneren waar ik op doelde: Je zou een 5 + 3.5 kw binnendeel aan een 6.8 Kw buitendeel hangen. Dat is ruim 2.5 kW ondergedimensioneerd als je kijkt naar de buitenunit.

Kijk, ik draai 4.2 + 2.0 op een 5.2 model, maar die 2.0 hangt op de slaapkamer en is veel te groot (ik kon niet voor 1.5 gaan) en dus zal die nooit het volledige vermogen nodig hebben. Maar jouw marge is in voorbeeld één veel te ruim.

Als je voor 2 x een 3.5 op een 6.8 buiten gaat zit je prima

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeV0uReR
Dankjewel @Notna!

Ik hoor graag of er nog mensen zijn die ervaring hebben met de Daikin Stylish en hun Coanda effect waarbij koude lucht niet recht eruit wordt geblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 08:38
hutch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:45:
Na dit warmterecords eerder dit jaar toch maar eens serieus gaan nadenken over een airco. Aangezien ons huis goed geïsoleerd is en we beide een vrij hoge warmte tolerantie kennen hebben we het nut en noodzaak lang betwijfeld. Zeker aangezien we een airco unit uit esthetisch oogpunt echt afschuwelijk vinden.

Inmiddels zijn we zover om toch 1 unit te gaan plaatsen op de slaapkamer met als primaire doel te kunnen koelen op echt hete dagen. Verwarmen is dus geen noodzaak.
Na bijna dit gehele topic te hebben doorgelezen, en een aantal installateurs over de vloer te hebben gehad liggen er concreet 3 opties op tafel. De usual suspects:
De voornaamste onderlinge verschillen lijken met name in design, app en verbruik te zitten. De Daikin Stylish heeft mijn voorkeur, aangezien ik dat de minst lelijke vind. Of ik dat het prijsverschil van 600 euro t.o.v. de goedkoopste Mitsubishi waard vind voor een slaapkamer is nog even de vraag. Een ander aspect dat meespeelt is dat ik de mogelijkheid open houd dat er in de toekomst ook een unit in de woonkamer geplaatst kan worden. Voor die ruimte zou ik zonder meer voor een Daikin gaan gezien de uitstraling.
Is het vanuit compatibiliteit overweging (1 app) nog logisch om nu voor een Daikin te gaan, of stelt die app zo weinig voor t.o.v. een IR zender dat dit verwaarloosbaar is.

Zijn er nog andere moverende redenen die ik over het hoofd zie behoudens prijs en design?
Zo lelijk vind ik de MHI niet eerlijk gezegd, heb er zelf 2 hangen :)
App van Daikin is wel beter dan die van MHI

Beide merken zitten in het topsegment dus een verkeerde keuze kan je eigenlijk niet maken ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 09:25
hutch schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:45:

Aan beiden zal je geen miskoop doen, het zijn allebei A-merken die heel lang mee zullen gaan. Daikin heeft een betere app, Mitsubishi is dan weer wat sneller met onderdelen leveren. Als je voor een Perfera/FTXN kijkt bij Daikin is het verschil al een fors stuk kleiner, dat lijkt me ook een eerlijker vergelijking met een ZRK-ZS qua uiterlijk en functies. Nu vergelijk je in autotermen een "Daikin S-klasse" met een "Mitsu A3". Omdat je nauwelijks verwarmt is het rendement imho ook niet heel doorslaggevend.

Ik vind wel dat je boven en beneden voor één merk moet gaan, zowel omdat je dan één app hebt, maar ook omdat je 2 min of meer dezelfde buitenunits hebt, vind het echt geen gezicht als er 2-3 verschillende buitenunits naast elkaar hangen. Zo is mitsubishi een paar tinten geler dan een daikin unit (beide gebroken wit), dan lijkt ie meteen al (onterecht) oud/verkleurd met een daikin ernaast.

Je zou ook nog kunnen overwegen meteen een multi (2x) buitenunit op te hangen en in eerste instantie maar één binnenunit aan te sluiten, dat kan iig bij Daikin zonder problemen. Kwa kosten maakt dat helaas niet zo gek veel uit (wifi gaat bijv. ook per binnenunit), maar t scheelt wel weer een buitenunit en een extra groep, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 28-10-2020 17:25 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
Appie Heijn schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

Ik zoomde even in op de solderingen maar de slaapkamer achter lijkt wel een geknikte(=geknepen) bocht te hebben in de dikke leiding aan de buitenunit zijde. Wellicht komt het door de foto?
Denk de foto. Heb er vanmiddag naar gekeken. Maar de leiding is niet platter geworden.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Minisculus schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:10:
[...]

Zoals ik het van mijn installateur heb begrepen krijg ik van hen 1 jaar garantie op het systeem en als ik het systeem door een erkende installateur laat onderhouden van Daikin nog eens 4 jaar op onderdelen. Dat kan ik Die 4 jaar kan ik met een jaar verlengen als ik een zogenaamde "inbedrijfstellingscode" krijg. Die kun je dan via Standbyme van Daikin als eindgebruiker opgeven en daarmee kun je schijnbaar ook je systeem bekijken wat je hebt etc. (Accountje aanmaken bij op de website).
Die inbedrijfstellingscode krijgen erkende installateurs als ze bij het in bedrijf stellen van het apparaat wat gegevens bij Daikin zelf registreren, een soort van bevestiging dat de installateurs die met hun spullen werken, ook daadwerkelijk weten wat ze doen. (klik)

Volgens de installateur is Daikin een log bedrijf waarbij dit soort zaken over 4 bureaus gaan voordat ze weer terug zijn bij de eindgebruiker.

Ik moet het zien, het systeem is nog niet in gebruik bij mij. Ervaringen volgen.
Wat ik te horen kreeg is dat Stand by me, niet voor airco's is. Heb jij of iemand anders, andere info/ervaringen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minisculus
Sarge78 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Wat ik te horen kreeg is dat Stand by me, niet voor airco's is. Heb jij of iemand anders, andere info/ervaringen?
Ik ben er achteraangegaan, klopt inderdaad. De exacte woorden van de helpdesk:

"De Stand By Me Portal is enkel voor Altherma warmtepomp installatie. Garantie verlengen voor Aircosystemen is dus niet mogelijk. De garantie op Airconditioning bedraagt 5 jaar op de onderdelen."

Onze installateur handelt dus conform de termen van Daikin voor wat betreft garantieafhandeling, de informatie op de link maakte mij niet direct duidelijk dat de standbyme portal alleen voor althermawarmtepompen was. Moet ik er wel bij zeggen dat er geen 2 uur tussen mijn bericht naar Daikin en het antwoord zat, er is dus wel dégelijk een Nederlandse helpdesk die snel kan reageren.

[ Voor 19% gewijzigd door Minisculus op 29-10-2020 14:06 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:34
ronjansen87 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:09:
[...]

...

Je zou ook nog kunnen overwegen meteen een multi (2x) buitenunit op te hangen en in eerste instantie maar één binnenunit aan te sluiten, dat kan iig bij Daikin zonder problemen. Kwa kosten maakt dat helaas niet zo gek veel uit (wifi gaat bijv. ook per binnenunit), maar t scheelt wel weer een buitenunit en een extra groep, etc.
Dit is een optie die ik nog niet overwogen had. Ik ga hier eens de prijzen van navragen. Qua plaatsing zou het overigens zo zijn dat de slaapkamerunit op de uitbouw geplaatst kan worden, en de woonkamerunit aan de zijkant van het huis. Mogelijk dat met een multi er wat meer leidingwerk over de gevel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:13

mwk

hutch schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Dit is een optie die ik nog niet overwogen had. Ik ga hier eens de prijzen van navragen. Qua plaatsing zou het overigens zo zijn dat de slaapkamerunit op de uitbouw geplaatst kan worden, en de woonkamerunit aan de zijkant van het huis. Mogelijk dat met een multi er wat meer leidingwerk over de gevel moet.
Check dan wel de specs van de fabrikant. Daikin geeft aan dat er minimaal 2 kamers op een multisplit moeten zitten. Dat staat althans in de installatie manuals.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Kan me zo voorstellen dat dat met bleeding te maken heeft. Zonder tweede unit kan die multi geen vermogen dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
Wij gaan op zoek naar een aircosysteem voor volgende zomer.
Heb een eerste offerte die overeenkomt met wat wij willen.
Slpk1 2,5 kW Fujitsu ASYG 09 KMCC
Slpk2 2 kW Fujitsu ASYG 07 KMCC 1x
Zolderkmr Vloermodel 2,5kW Fujitsu AGYG 09 LVCA
Buitendeel 6,8kW A++ Fujitsu AOYG 24 LAT3
Totaal all in 5800 euro.
Ik vind het heel wat geld maar als ik een beetje in dit topic lees lijkt dit een normaal bedrag.
Iemand die hier nog iets over kwijt kan, bijvoorbeeld wat ik kan verwachten over de kwaliteit van dit merk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb al een tijdje Fujitsu’s hangen en het zijn gewoon degelijke producten. Degene die ik heb zijn heel simpel: geen wifi of andere poespas.

Zoals @Oxellaar zegt: een degelijke japanner :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Andrehj schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Ik hoop niet dat je deze voor een 32mm buis hebt besteld, want die had ik en die past dus niet op de buis. Mijn review vind je bij Amazon terug (en wordt bevestigd door iemand anders).

[...]

Muurinbouwdoos? Die gebruik je voor elektriciteit toch? Dat lijkt me geen plek voor je condenswater....
Ik bedoel zo'n speciale inbouwdoos voor airco's.

Ligt de slang van de binnnenunit gewoon los in het "gootje" van de inbouwdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
https://www.vakbladwarmte...t-airconditioners-1016416

Aangezien propaan overal te koop is, is een F-gassen certificering wel nodig voor deze units?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Zoals jullie weten zijn bij mij onlangs de airco's geinstalleerd.
Wat mij is opgevallen is dat het sluipverbruik van ongeveer 0.06 kWh per uur naar 0.14 kWh per uur is gegaan.
Gebruiken die airco's als ze uit staan dan toch zoveel energie?
Het gaat om een 3MXM52N met 3 units FTXM binnen.

Nu zie ik in de handleiding ook een energie bespaar optie die geactiveerd kan worden. Door een connector los te trekken.
Iemand ervaring met deze optie? En met het hoge standby verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFffqzYB5fX4AyXPLPnYrCfeYwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iF2hZ9ZiMz9pU63l5eMzu1lZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Sinds wanneer verbruiken ze meer als ze uitstaan, nu de temperaturen lager zijn?

Er zijn koelsystemen die een verwarmingelement om de compressor hebben, maar weet ik niet of split airco's het ook normaliter hebben. Als ik het goed zeg uit mijn hoofd is het een bescherming die voorkomt dat de compressor het punt is met de laagste druk en dat het koelmiddel daar gaat verdampen, of andersom en juist condenseren.

Edit: toch maar eens beter opgezocht, blijkbaar is het juist ter voorkoming dat het koelmiddel kan condenseren in de krukas van de compressor. De extra druk en temperatuur binnen de compressor zorgen er normaliter voor dat de twee vloeistoffen niet met elkaar vermengd raken, maar als de boel te ver afkoelt kunnen ze wel vermengd raken en is de smering niet meer zo optimaal.

[ Voor 31% gewijzigd door VikeeVeekie op 30-10-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
VikeeVeekie schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:58:
Sinds wanneer verbruiken ze meer als ze uitstaan, nu de temperaturen lager zijn?
Ik bedoel. Sinds de airco's er hangen. Is het verbruik omhoog gegaan. Terwijl ze niet aan staan.
De dagen daarvoor hingen ze er niet.
Dus de toename in verbruik, komt omdat de airco's er hangen. Maar ik had niet gedacht, dat iets wat uit staat. Toch zoveel verbruikt.
Is dat bij anderen ook zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:06
biljoenblik schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:44:
Wat mij is opgevallen is dat het sluipverbruik van ongeveer 0.06 kWh per uur naar 0.14 kWh per uur is gegaan.

Nu zie ik in de handleiding ook een energie bespaar optie die geactiveerd kan worden. Door een connector los te trekken.

[Afbeelding]
Bij mij verbruiken ze 12Wh elk uur, dat is 3Wh per airco, en 288 Wh per dag, in de winter bij buitentemperaturen onder een bepaalde temperatuur(weet niet meer welke) gaat de buiten unit nog extra verbruiken (heater) om te voorkomen dat er vloerbaar koelmiddel in de olie van de compressor zit.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:13

mwk

biljoenblik schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:44:

[Afbeelding]
Vraag me wel af waarom dit alleen op de 3x multisplits zit. En wat de trade off is. Als er geen nadeel is zou het toch wel standaard aanstaan.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
mwk schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Vraag me wel af waarom dit alleen op de 3x multisplits zit. En wat de trade off is. Als er geen nadeel is zou het toch wel standaard aanstaan.
Het werkt niet met alle binnendelen. Dus misschien zit er in deze specifieke combinatie een opstart protocol.
Dat het misschien wat langer duurt bij opstart na lange periode standby.

Ik had gehoopt dat een ‘expert’ hier wat over kan zeggen.

Ik ga donderdag eens wat testen. Dan zet ik alle groepen uit. Behalve de airco groep.
En dan het verbruik aflezen op de slimme meter. Met en zonder energie spaar modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:51:
[...]

Nou minimale isolatie........Wel goede zonwering beneden en 6 cm glaswol. Het is geen kartonnen doos. De 4,2 doet toch 21db in laagste stand? Maar waarom er niet mee verwarmen? In deze tijd van het jaar spotgoedkoop en dan koel je gratis. En aardig voor het klimaat. ;) Ik zou dat toch meenemen.
Huppieduppie, kun je mij eens beschrijven hoe de 4.2 unit in de zomer bij jou draait in de 160m3?

Staat hij dan constant vollast te draaien en max te blazen bij warm weer of af en toe aan en uit om de temperatuur naar beneden te brengen wanneer nodig. Even vanuit gaande dat je hem gebruikt om koel te houden en niet koel te maken.

Er benieuwd naar hoe hij dan bij jou loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

k heb vandaag het filter weer eens schoongemaakt. Het viel mij op dat het stoffilter best grofmazig is.

Ik had nog een paar koolstoffilters liggen van een luchtreiniger welke met een kleine aanpassing achter het filter van de mitsu passen.

Volgens mij kan het geen kwaad en helpt het om de interne vervuiling tegen te gaan en de lucht extra te zuiveren.

Ik ben benieuwd hoeveel stof het filter opvangt, geeft direct aan wat er door het originele filter wordt doorgelaten.

Helaas zijn de filters iets te kort, als het werkt ga ik eens kijken of ik iets op maat kan maken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOYVJAh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXi4LBF.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 31-10-2020 15:35 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
PentaClover schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Bij mij verbruiken ze 12Wh elk uur, dat is 3Wh per airco, en 288 Wh per dag, in de winter bij buitentemperaturen onder een bepaalde temperatuur(weet niet meer welke) gaat de buiten unit nog extra verbruiken (heater) om te voorkomen dat er vloerbaar koelmiddel in de olie van de compressor zit.
Ik was vanmiddag nog even in mijn nieuwe huis.
En heb gelijk maar even alle groepen uitgezet. Alleen de airco groep stond aan en dat fluctueerde tussen de 10 en 15 watt, aan verbruik.
Dus dat valt wel mee.

Maar goed, waar dan het extra verbruik vandaan komt...

8)7 8)7 8)7

Ik kan mezelf wel voor de kop slaan. Ik weet waar het extra verbruik vandaan komt. De vloerenleggers hebben van Woensdag op Donderdag het licht op de overloop laten branden. 2x 35 watt.
Normaal dus een minimum verbruik van 60 watt. En laatst dus 144 watt.
60 + 35 + 35 + 15(airco) = 145 watt.
Stom stom stom. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door biljoenblik op 31-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:30:
k heb vandaag het filter weer eens schoongemaakt. Het viel mij op dat het stoffilter best grofmazig is.

Ik had nog een paar koolstoffilters liggen van een luchtreiniger welke met een kleine aanpassing achter het filter van de mitsu passen.

Volgens mij kan het geen kwaad en helpt het om de interne vervuiling tegen te gaan en de lucht extra te zuiveren.

Ik ben benieuwd hoeveel stof het filter opvangt, geeft direct aan wat er door het originele filter wordt doorgelaten.

Helaas zijn de filters iets te kort, als het werkt ga ik eens kijken of ik iets op maat kan maken :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Experiment lijkt mislukt. Waar de unit normaal gesproken onder deze omstandigheden tot 180 - 200 watt terug moduleert blijft hij nu hangen op 350watt. Het luistert waarschijnlijk toch nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik ben wat testen aan het doen en ben dit aan het bekijken met get_sensor_info

Nu zie ik bij err= iets staan zoals hieronder beschreven bij 1 van de binnenunits.
Iemand enig idee of dit een foutcode betreft?

ret=OK,htemp=19.0,hhum=55,otemp=17.0,err=10000,cmpfreq=17

Nog een vraag...

Ik heb 2 aspen pompem op de daikin stylish. Een blauwe en een lime.

Nu zie ik 2 losse draden zitten in de airco en ik vermoed dat dit de high level safety wires zijn :-(

Kunnen deze aangesloten worden op de Daiki Stylish? Ga er toch een beetje van uit van wel.
Nog beter, enig idee waarop en hoe?

[ Voor 36% gewijzigd door Sarge78 op 03-11-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Sarge78 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:33:
Ik ben wat testen aan het doen en ben dit aan het bekijken met get_sensor_info

Nu zie ik bij err= iets staan zoals hieronder beschreven bij 1 van de binnenunits.
Iemand enig idee of dit een foutcode betreft?

ret=OK,htemp=19.0,hhum=55,otemp=17.0,err=10000,cmpfreq=17

Nog een vraag...

Ik heb 2 aspen pompem op de daikin stylish. Een blauwe en een lime.

Nu zie ik 2 losse draden zitten in de airco en ik vermoed dat dit de high level safety wires zijn :-(

Kunnen deze aangesloten worden op de Daiki Stylish? Ga er toch een beetje van uit van wel.
Nog beter, enig idee waarop en hoe?
Op deze draden kan je de L doorlussen. Als het water te hoog wordt wordt de stroomtoevoer afgesloten.

Dus inkomende L op een van de high level cut out draden en de L van het pompje er ook bij. De andere draad van de high level cut out op de 1 aansluiting van het binnendeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vrijdag gaan ze hier de triple-split installeren. Ik zal de komende dagen voorbereidingsfoto's posten. Ik moet nog wat in de tuin doen en her en der wat dingen alvast weg halen in huis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:36:
Vrijdag gaan ze hier de triple-split installeren. Ik zal de komende dagen voorbereidingsfoto's posten. Ik moet nog wat in de tuin doen en her en der wat dingen alvast weg halen in huis.
Wat voor merk/type/vermogen etc. heb je gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Martinusz schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:40:
[...]

Wat voor merk/type/vermogen etc. heb je gekozen?
Daikin 3-MXM68 buitenunit. Binnen 2x2kW Perfera unit in mijn kantoor en onze slaapkamer. en een Stylish Silver 4.2kW unit in onze woonkamer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@mkleinman Ik neem aan dat je deze setup hebt gekozen om er ook mee te verwarmen?
mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:44:
[...]

Daikin 3-MXM68 buitenunit. Binnen 2x2kW Perfera unit in mijn kantoor en onze slaapkamer. en een Stylish Silver 4.2kW unit in onze woonkamer.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 21:24

Freakie1NL

Grote Baas

@mkleinman Dat is snel, jij was toch pas net begonnen met de zoektocht?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dolbyadt schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:13:
@mkleinman Ik neem aan dat je deze setup hebt gekozen om er ook mee te verwarmen?

[...]
Dat is wel de bedoeling. We blijven de hoofdmoot van de verwarming doen met onze bestaande L/W warmtepomp. Op dagen zoals nu met relatief hoge temperaturen is het efficiënter om te verwarmen met de Daikin dan met mijn L/W warmtepomp.

Op onze eerste verdieping gaan we er mee verwarmen als we daar toevallig bezig zijn, dan heb je het meteen aangenaam, en zodra je klaar bent kan de verwarming meteen weer uit ( instant comfort (c) (r) (tm) ;) ).

Ik ga structureel mijn kantoor er mee verwarmen. Daar hangt nu een heel klein radiatortje. Die gaat volledig weg.

Zal in de woonkamer even wennen zijn wat het lekkerst/ meest efficiënte is om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freakie1NL schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:23:
@mkleinman Dat is snel, jij was toch pas net begonnen met de zoektocht?
Hoezo snel? :) Ik heb een aantal bedrijven over de vloer gehad, offertes vergeleken en daarna keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:26:
[...]

Hoezo snel? :) Ik heb een aantal bedrijven over de vloer gehad, offertes vergeleken en daarna keuze gemaakt.
Gewoon snel als in goed geregeld. Wij zijn rond dezelfde tijd begonnen met zoeken, en hoewel ik al 5 partijen langs heb gehad (en de installatie van 1 airco echt niet simpeler kan, andere is iets lastiger) pas 2 offertes binnen. En het is niet dat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Daarbij geven alle partijen aan pas volgend jaar rond maart te kunnen installeren. Vandaar dat ik zeg, netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Ik zoek een split die ook echt kan ventileren, dus niet alleen maar rondpompen.
Deze split heeft extra luchtopeningen naar buiten om echt te ventileren.
Wie weet welke dat kunnen?

En zijn er ook gewone split units die Het rondpompen en met een True Hepafilter werken?
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:36:
Is de verwachting dat ze dat in één dag gaan redden bij jou?

Hier komt de installateur over 2 weken ook een Daikin triple split setup installeren, een 3MXM68N met 2 x 2,5kW Stylish binnenunits (zwarthout) in de slaapkamers en een 4,2kW Stylish zwarthout binnenunit beneden. Maar daarvoor is bij ons 2 dagen uitgetrokken. Installatie is wat mij betreft toch al redelijk eenvoudig hier, alles komt op dezelfde muur met kabelgoten tegen de buitenkant. Enige enigszins aparte is dat de buitenunit hier op een inpandig dakterras komt te hangen waardoor daar een extra boring in dezelfde muur voor gemaakt moet worden. Stroomvoorziening e.d. ligt ook al helemaal klaar evenals de goten die we zelf in kleur geschilder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Ruud888 Als je een beetje had ingelezen op het forum had je kunnen ontdekken dat er maar weining airco zijn die dat kunnen. Maar de airco die het kan is de Daikin Ururu Sarara. Kijk daar maar eens naar. hierover is al voldoende informatie op het forum beschreven. Want de ventilatie wat de airco kan valt erg tegen en maakt daarbij ook meer geluid.
Ruud888 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:43:
Ik zoek een split die ook echt kan ventileren, dus niet alleen maar rondpompen.
Deze split heeft extra luchtopeningen naar buiten om echt te ventileren.
Wie weet welke dat kunnen?

En zijn er ook gewone split units die Het rondpompen en met een True Hepafilter werken?
Iemand een tip?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ik222 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:02:
[...]

Is de verwachting dat ze dat in één dag gaan redden bij jou?

Hier komt de installateur over 2 weken ook een Daikin triple split setup installeren, een 3MXM68N met 2 x 2,5kW Stylish binnenunits (zwarthout) in de slaapkamers en een 4,2kW Stylish zwarthout binnenunit beneden. Maar daarvoor is bij ons 2 dagen uitgetrokken. Installatie is wat mij betreft toch al redelijk eenvoudig hier, alles komt op dezelfde muur met kabelgoten tegen de buitenkant. Enige enigszins aparte is dat de buitenunit hier op een inpandig dakterras komt te hangen waardoor daar een extra boring in dezelfde muur voor gemaakt moet worden. Stroomvoorziening e.d. ligt ook al helemaal klaar evenals de goten die we zelf in kleur geschilder hebben.
De verwachting is idd 1 dag. We gaan het mee maken morgen. Ze beginnen wel morgenvroeg meteen met de betonboorder om alle gaten te zagen, volgens mij kan het daarna allemaal vrij rap gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Dolbyadt schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:04:
@Ruud888 Als je een beetje had ingelezen op het forum had je kunnen ontdekken dat er maar weining airco zijn die dat kunnen. Maar de airco die het kan is de Daikin Ururu Sarara. Kijk daar maar eens naar. hierover is al voldoende informatie op het forum beschreven. Want de ventilatie wat de airco kan valt erg tegen en maakt daarbij ook meer geluid.

[...]
Dankje voor de tip.
Via de zoekfunctie was het niet te vinden en ik had weinig zin om hier 372 pagina’s te lezen of het ergens vermeld stond.
Alsnog bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Wat is in jullie ervaring het beste qua geluid minimalisatie voor de buitenunit.

Staand of hangend aan een wandconsole. Staand zal op een zinkendak luifel zijn en zinkendak (vermoedelijk houtskelet). Hangend zou zijn 2x aan houtskelet bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
rupsen schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:48:
[...]

Op deze draden kan je de L doorlussen. Als het water te hoog wordt wordt de stroomtoevoer afgesloten.

Dus inkomende L op een van de high level cut out draden en de L van het pompje er ook bij. De andere draad van de high level cut out op de 1 aansluiting van het binnendeel.
Ga ik eens naar kijken. Weet jij hoeveel ampère er op de inkomende fase staat van de Stylish binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Sarge78 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:30:
[...]

Ga ik eens naar kijken. Weet jij hoeveel ampère er op de inkomende fase staat van de Stylish binnenunit?
Op de sticker staat volgens mij wel het maximaal opgenomen vermogen van het binnendeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

edit: verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door wildhagen op 03-11-2020 16:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:51
Ik zit zelf te denken om een FTXC35B te bestellen bij https://www.nlx-international.com/, deze zelf te installeren en daarna in bedrijf te laten stellen door https://aircomaster.nl/ (als iemand anders nog tips heeft voor bedrijven in regio Venlo, laat het even weten ;) ).

Mijn vraag is echter, hoe toon je uiteindelijk aan dat de airco in bedrijf is gesteld door een erkend f-gassen monteur. Is een factuur hierbij voldoende? Ik zie her en der ook iets staan van een "in bedrijf stellings nummer".

Iemand ervaringen hier mee? Ervaringen betreffende een van de webshops zijn ook welkom ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RadioX op 04-11-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
RadioX schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:44:
Ik zit zelf te denken om een FTXC35B te bestellen bij https://www.nlx-international.com/, deze zelf te installeren en daarna in bedrijf te laten stellen door https://aircomaster.nl/ (als iemand anders nog tips heeft voor bedrijven in regio Venlo, laat het even weten ;) ).

Mijn vraag is echter, hoe toon je uiteindelijk aan dat de airco in bedrijf is gesteld door een erkend f-gassen monteur. Is een factuur hierbij voldoende? Ik zie her en der ook iets staan van een "in bedrijf stellings nummer".

Iemand ervaringen hier mee? Ervaringen betreffende een van de webshops zijn ook welkom ;)
Iedere F-gassen monteur heeft een eigen steknummer/code. Ik denk dat die codes te controleren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@RadioX Ik kan alleen vertellen dat nlx-international.com een betrouwbaar bedrijf is. Heb er zelf al 2x airco gekocht en ga er nu een 3de airco bestellen. Zelfs een airco type die ze niet standaard op de website hebben staan. ;)
RadioX schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:44:

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 04-11-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voorbereidingen gaan hier gestaag verder. Mijn kantoor is volledig voorbereid. Alles is van de muur af waar de unit moet komen te hangen.

Ik ga zo beginnen met het weg breken van het verlaagde plafond in mijn halletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dolbyadt schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:24:
@RadioX Ik kan alleen vertellen dat nlx-international.com een betrouwbaar bedrijf is. Heb er zelf al 2x airco gekocht en ga er nu een 3de airco bestellen. Zelfs een airco type die ze niet standaard op de website hebben staan. ;)

[...]
Aha hebben ze meer aanbod? (andere merken of ander type van de merken op de website?)
Gewoon via mail/telefoon gevraagd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:51
@Speedfightserv @Dolbyadt Bedankt voor de reacties! Ik had het ondertussen ook nog even nagevraagd bij https://www.nlx-international.com/ en die geven inderdaad aan dat een bon en steknummer van de monteur voldoende is voor garantie claims ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Plafond ligt er inmiddels ook uit en ik heb inmiddels ook de nieuwe groep (C16) voor de airco aangesloten in de meterkast. Gaat vele malen sneller en netter dan ik had verwacht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcKq6zVaZRs-2g4uhEe5FXKSSI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTYCOmCgi7IPoeEBm7QuD5gf.jpg?f=fotoalbum_large

Plafond er uit, hier boven langs kunnen we mooi naar de woonkamerunit en via een ander gat via de woonkamer ook naar boven toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjKw6SD5pGAofSR2sKm_dCJqjvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPsG0TfJHAA7aldKc1aRg1Tj.jpg?f=fotoalbum_large

Meterkast begint aardig vol te raken, de aardlekautomaat rechtsonder is de automaat waar de airconditioning op komt. Buiten komt ook een lastschakelaar te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uUZyFkoL8QcPE8jhlqfrhtxodc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egE6XJqJq0DfWJQs2KZSiJeF.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje veel te veel YMVK kabel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@mkleinman ; ook te veel (meer dan 0) verstopte (niet bereikbare) lasdozen. Kun je ook mooi fixen nu het plafond toch open ligt ;)

Hint; lekker ABB CHP-60 dozen gebruiken, kun je gewoon de 76mm gatenzaag gebruiken ipv een vierkant gat in je plafondplaat te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 05:45
.

[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 05-11-2020 06:46 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Martinusz Ik heb ze gemaild met de vraag of ze ook een Daikin Bluevolution Perfera FTXM35n + RXM35N9 kunnen bestellen die ik graag zou willen hebben. Daarop hebben ze gereageerd dat het inderdaad mogelijk is. _/-\o_ En voor een goede prijs.
Martinusz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:24:
[...]

Aha hebben ze meer aanbod? (andere merken of ander type van de merken op de website?)
Gewoon via mail/telefoon gevraagd?

[ Voor 4% gewijzigd door Dolbyadt op 05-11-2020 10:08 . Reden: Daikin type toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kabeltjekabel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 06:12:
@mkleinman ; ook te veel (meer dan 0) verstopte (niet bereikbare) lasdozen. Kun je ook mooi fixen nu het plafond toch open ligt ;)

Hint; lekker ABB CHP-60 dozen gebruiken, kun je gewoon de 76mm gatenzaag gebruiken ipv een vierkant gat in je plafondplaat te zagen.
Alleen al hier zitten er misschien wel 10 dozen achter dat verlaagde plafond. Die zitten er al vanaf bouw. Als ik die weg zou willen werken dan zou ik die dozen naar de meterkast moeten halen of benaderbaar maken via een luik boven de meterkast.

Daar heb ik de ruimte niet voor, en eerlijk gezegd de zin ook niet. Alle draden zijn in de afgelopen jaren vervangen. De lasdoppen zijn vervangen voor goede nieuwe. Ik vind het wel even best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 27-06 14:13

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik wil graag een triple unit aanschaffen (merk: dimstal, uit duitsland), maar zit niet te wachten op alle rompslomp rondom vergunningen. Ik wil 'm dus eigenlijk gewoon achter het huis ophangen, zodat deze niet echt zichtbaar is vanaf de straat. Ik zag alleen dat de afstand maximaal 10m mag zijn tussen binnen/buiten unit. En hoogte verschil maximaal 5 meter.

Eerst wilde ik 'm op de zijgevel doen, maar bij nader inzien toch op de achtergevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCU7OgjurIlij6_AJQVQ054MZU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nH4xZE1FeLzg0XeSlssU6iwP.png?f=fotoalbum_large

Zo hoop ik net op/onder de 10 meter te komen voor de verste (2e verdieping). Zou dit zo kunnen denken jullie? Ik wil 'm zelf kopen en laten installeren door een installatiebureau uit de buurt.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NeFoRcE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:30:
Ik wil graag een triple unit aanschaffen (merk: dimstal, uit duitsland), maar zit niet te wachten op alle rompslomp rondom vergunningen. Ik wil 'm dus eigenlijk gewoon achter het huis ophangen, zodat deze niet echt zichtbaar is vanaf de straat. Ik zag alleen dat de afstand maximaal 10m mag zijn tussen binnen/buiten unit. En hoogte verschil maximaal 5 meter.

Eerst wilde ik 'm op de zijgevel doen, maar bij nader inzien toch op de achtergevel:

[Afbeelding]

Zo hoop ik net op/onder de 10 meter te komen voor de verste (2e verdieping). Zou dit zo kunnen denken jullie? Ik wil 'm zelf kopen en laten installeren door een installatiebureau uit de buurt.
Alleen de stickers komen zo te zien uit Duitsland, de rest van de unit komt gewoon uit China gezien deze identiek is aan andere goedkope B merken.

Als je beweegreden om voor dit merk te kiezen kwaliteit is dan zou ik even verder kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:39:
[...]

Alleen de stickers komen zo te zien uit Duitsland, de rest van de unit komt gewoon uit China gezien deze identiek is aan andere goedkope B merken.

Als je beweegreden om voor dit merk te kiezen kwaliteit is dan zou ik even verder kijken ;)
Toch zeggen ze dat ie een cops van 5.4 heeft, wat vrij hoog is (hoger dan bijv keer zo dure airco's hier in NL). Maat van me heeft 'm ook en is er zeer tevreden over..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
NeFoRcE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:30:

[Afbeelding]

Als ik dat merk zo bekijk is het een midea, zie ze rond de 550 euro voor een 2,5 KW. Een daikin kost bij nlx-international.com 600 euro. Voor die 5 tientjes wist ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NeFoRcE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:50:
[...]

Toch zeggen ze dat ie een cops van 5.4 heeft, wat vrij hoog is (hoger dan bijv keer zo dure airco's hier in NL). Maat van me heeft 'm ook en is er zeer tevreden over..
Dit lijkt mij zeer sterk, waarschijnlijk is dit een SCOP die opgegeven is voor regio Zuid Europa.
Meestal is de SEER van dit soort units ook niet al te best.

Zoals @Speedfightserv zou ik iets meer investeren en voor een A merk gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 05-11-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

revolution-nl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:56:
[...]

Dit lijkt mij zeer sterk, waarschijnlijk is dit een SCOP die opgegeven is voor regio Zuid Europa.
Meestal is de SEER van dit soort units ook niet al te best.

Zoals @Speedfightserv zou ik iets meer investeren en voor een A merk gaan.
alleen zijn die single split units niet zo duur inderdaad. Maar we willen graag 3 airco's. En ik ga geen 4000+ euro voor een beetje verkoeling in huis kopen, dan zit er ook nog niet eens wifi bij vaak (wel een must i.v.m. huisautomatisering). Dan geef ik liever wat minder uit, dan maar wellicht over 8 jaar ofzo een nieuwe set bijvoorbeeld. We hebben zonnepanelen, en die dingen draaien een paar weken in de zomer verwacht ik, en wellicht wat dagen in de winter bij écht koud weer (alleen op de slaapkamers namelijk, en slapen bij koud is lekker, nog nooit verwarming aangehad in de winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
NeFoRcE schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:50:
[...]

Uit ervaring heb ik hier in ieder geval geleerd dat je de specs van Chinese airco's niet al te serieus moet nemen :).

Ik heb hier een chinees ding hangen, gekocht met dezelfde reden als jij, en ik geloof best wel dat de COP wel redelijk is, maar de modulatie is vergeleken met een Daikin of MHI zeer ondermaats.

Ik heb redelijk wat affiniteit met softwareontwikkeling en ik ben er inmiddels van overtuigd dat ze bij het starten van de compressor een minimumvermogen kiezen en te lui geweest zijn om een fatsoenlijk modulatie algoritme te bouwen. Wat ik zie namelijk is dat als de unit start met een temperatuurverschil van >1,5/2 graden, dat de unit nooit onder de 550W komt. Op een gegeven moment wordt het dan te warm en slaat de unit af.

Is het verschil kleiner, dan is het mimumvermogen veel lager, rond de 300W. Dan blijft ie wel langer draaien maar slaat alsnog na een tijdje af omdat het te warm wordt :).Terwijl ik kan zien dat de compressor prima lager kan, je hoort hem heel traploos starten en op mijn energiemeter zie ik dan 30, 50, 100, 120, 150, etc. Luie donders zijn het :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Minisculus
Minisculus schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:51:
Ik zie lees hier van veel tweakers die alles zelf doen, hulde daarvoor. Helaas is dat niet voor mij weggelegd, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen omdat ik voor zover ik in dit topic kan lezen voor een vrij afwijkende constructie heb gekozen voor zover ik hier kan zien.

Afgelopen winter hebben wij besloten om een dakopbouw te laten plaatsen op een plat dak van een jaren '70 woning in een rij. Vrij kort gezegd, er is een puntje opgekomen. Daarin zo'n 40m2 aan extra woonruimte, in de vorm van 2 slaapkamers en 1 rommelhok.

Nu is zo'n plat dak echt een warmtevanger in de zomer, de warmte trekt gewoon niet weg uit de woning. Bij aanschaf woning alle ramen voorzien van HR++ glas en afgelopen zomer ook de woning voorzien van spouwmuurisolatie en bodemisolatie in de vorm van HR++ EPS parels, dit collectief met wat woningen uit de buurt.

De opbouw is volgens de laatste standaarden helemaal geisoleerd. Door de warme zomers en de kans dat die voorlopig niet koeler worden, wilden wij graag Airco laten plaatsen. Na wat forums te hebben gevolgd en nagekeken en wat offertes te hebben opgevraagd bij diverse specialisten zijn we met een lokale specialist in zee gegaan, die, zij het wat terughoudend, ons idee heel gaaf vond maar wat veel werk.

Dat klopt, het idee is namelijk als volgt:

De dakopbouw heeft in het midden een stuk verlaagd plafond. In die ruimte plaatsen wij een binnenunit van het merk Daikin, type FBA60A9, een plafondunit van zo'n 6.0kw. Deze unit wordt voorzien van een computergestuurde zoneregeling, waardoor de unit in staat wordt gesteld om 4 zones afzonderlijk te koelen. Dat betekend dat er vanuit die ruimte dus leidingwerk naar de 4 verschillende ruimtes wordt gebracht. 2 slaapkamers in de punt en 2 op de 1e verdieping, samen goed voor zo'n 70-75 m2.

De buitenunit die het geheel aandrijft is een RXM60N9. Het mooie is dat we doordat we de dakopbouw laten plaatsen direct al het leidingwerk mooi kunnen wegwerken in de wanden, al gaat dat voor de koele-lucht leidingen nog met wat moeite gezien dat buizen van 12.5mm zijn.

Eindesultaat is dus op 4 slaapkamers slechts een "rooster" in de wand of plafond die de koele (of in de winter, warme) lucht op de kamers brengt, waarbij elke kamer afzonderlijk bestuurbaar is door een thermostaat. Gezien het geheel nog maar net geplaatst is heb ik nog geen praktische resultaten, deze deel ik graag met jullie als ik de ervaringen heb.

Al met al zoals de aanleggende specialist aangeeft een "prachtige maar complexe" oplossing. Veel mensen kiezen voor een unit binnen per slaapkamer, wat natuurlijk prima/efficient werkt. Deze constructie vindt je vaker terug in hotels, zij het met wat minder controle over de temperaturen. Hotels krijgen vaak een beperkte thermostaat, volgens de specialist. Ons voordeel is dat wij de aanleg konden combineren met de dakopbouw, in bestaande woningen zal er véél moeten worden aangepast om deze constructie weg te werken. Aannemer en specialist konden elkaar gelukkig goed vinden waardoor ik hopelijk een goede oplossing heb, toekomst bestendig. Over onderhoudscontract heb ik het met de specialist nog niet gehad, ik neig er naar dit wél te doen, maar ik weet niet in hoeverre dat nodig is voor zo'n systeem.

Ik deel mijn ervaringen v.w.b. efficientie graag nog in de toekomst, mogelijk zal ik nog naar manieren zoeken om het stroomverbruik etc. te kunnen meten en bijhouden.
De in mijn eerdere post aangegeven installatie is gisteren werkend opgeleverd en ik moet zeggen dat ik er wel een beetje trots op ben.
Bijgevoegd wat plaatjes om misschien wat te verduidelijken.

De buitenunit(RXM60N9):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hluEmbRWg2t4WFxIhrVlqTTO_gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fLinp7ipmf2szGszSI64il2z.jpg?f=user_large

De binnenunit heb ik nog niet goed op de foto, maar daar zie je ook niet veel meer aan, die ligt in een verlaagd plafond in de punt een beetje weggewerkt te zijn :P

Het resultaat van de roosters is "slechts" een kleine opening in het plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uapy6hPhTTpCt8ZEChSORcxOTIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JMCb1agXkvp1kSIdCx5XotrZ.jpg?f=user_large

En in een inmiddels afgestucte(?) muur in de nok van de nieuw gerealiseerde punt, waar het ronde afdekroostertje nog op mist omdat we nog moeten behangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnnD5rVfotPKyZ0PzSnDpAdfdgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpp6NVSrdoTxzEx1jfKpAliU.jpg?f=fotoalbum_large

Bestuurd door in 3 zones een AZCE6THINKCB Think, dit is een E-ink zonethermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plgx2DQg5Cw15WRqa5zn0vgdhzA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5SmeJXx0kduMIBikco5xiFyg.jpg?f=user_large
Hierop kun je de "demand", temperatuur die (eventueel via een schedule ingesteld op de hoofdthermostaat) wordt aangeboden aan de ruimte aanpassen. Ook een sleeptimer is in te stellen en natuurlijk op aanvraag aan/uit schakelen van de toevoer tot die zone.

en in 1 zone de hoofdthermostaat AZCE6BLUEFACECB Blueface:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDdkiqY7BTPsEMGFYSZLeZS22oo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5Zc7My6AVBdGRFgmTE1Zy3cg.jpg?f=user_large

Hierop kun je de gehele installatie bedienen, elke zone bedienen en bepalen of er verwarmd/gekoeld/gedroogd moet worden. Je kunt er tijdschema's op bouwen, eco instellingen toepassen en de power van de unit op afstemmen. Ik moet het boekje er nog op naspitten maar er is een hoop mogelijk.
Gisteren even in de bovenste twee zones zitten klooien (droogt het stucwerk lekker snel :9 ) en ik merk in ieder geval nagenoeg geen last van herrie, de installatie is echt heerlijk rustig bij zowel aanvoer koude als warme lucht. De buitenunit "zucht" een beetje, binnen niet hoorbaar. (Fijn, want hij hangt naast ons slaapkamerraam.)

De installatie van het geheel heeft mij, inclusief de 4 thermostaten, zo tegen de €9500 gekost, waarbij de installateur, doordat hij natuurlijk afhankelijk was van de aannemer, 3 afzonderlijke dagen nodig heeft gehad om het geheel te installeren. Ik heb voor het geheel, exclusief thermostaten, ook een offerte van €8700 gehad, maar de thermostaten zijn vrij kostbaar vind ik. Nu heb ik ook niet het goedkoopste type gekozen, je hebt natuurlijk ook de simpele + en - thermostaat die goedkoper zijn.

Onderhoud doet hij voor €90,- per jaar.

Ik heb nog geen metingen gedaan met stroomtoevoer etc. Hebben jullie tips hoe dit gemakkelijk bij te houden? Kastjes die ik tussen de groepenkast en de installatie kan zetten om goed te monitoren (daar ben ik niet zo in thuis).

Tot zover, ik ben zoals gezegd héél blij met de roostertjes in plaats van de (ook al zijn de stylish modellen van daikin erg fraai) binnenunits aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mkleinman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:43:
[...]

Alleen al hier zitten er misschien wel 10 dozen achter dat verlaagde plafond. Die zitten er al vanaf bouw. Als ik die weg zou willen werken dan zou ik die dozen naar de meterkast moeten halen of benaderbaar maken via een luik boven de meterkast.

Daar heb ik de ruimte niet voor, en eerlijk gezegd de zin ook niet. Alle draden zijn in de afgelopen jaren vervangen. De lasdoppen zijn vervangen voor goede nieuwe. Ik vind het wel even best :)
Of met blindplaat gewoon direct op het plafond. Waarschijnlijk kun je er ook gewoon een aantal laten vervallen door meer buis en draad en minder dozen te gebruiken.

Niet-bereikbare lasdozen zijn al heel lang niet norm-conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kabeltjekabel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:03:
[...]

Of met blindplaat gewoon direct op het plafond. Waarschijnlijk kun je er ook gewoon een aantal laten vervallen door meer buis en draad en minder dozen te gebruiken.

Niet-bereikbare lasdozen zijn al heel lang niet norm-conform.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV4ky48RlFi2KAOdKbpn7hk5CcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ber013AiNA19k3QBLMim4QmK.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen hier heb ik er al vier zitten. Twee die mijn buitenmuur in gaan via een gekke doosconstructie. Hier in zitten mijn buitenlamp. Een onbekende doos er naast die op dezelfde groep zit. Doos 3 is mijn deurbel. En helemaal rechts op de foto zit een doos die wordt gebruikt voor de schakelaar van de buitenlamp.

Dat ga ik allemaal niet eenvoudig vervangen.

En dan hebi k nog een verdeeldoos voor de centraaldozen in de gang/hal en woonkamer, en een 2e die naar een stopcontact aan de andere kant gaat.

Dit huis is 1 grote }:O als het op electradozen aan komt.

Pagina: 1 ... 96 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"