Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.954 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik snap echt niet waarom dit topic niet samengevoegd wordt met Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Er wordt zo veel hetzelfde besproken in beide topics met soms zelfs crossposts dat het er echt allemaal niet overzichtelijker op wordt zo met 2 losse topics.

Maar goed wat betreft verwarmen met een L/L warmtepomp / airco ben ik het er wel mee eens dat dit weliswaar werkt maar absoluut niet vergelijkbaar is met een CV systeem wat betreft comfort. Vooral niet als je vloerverwarming gewend bent. Wij zien de airco hier dus ook als bijverwarming die handig is voor losse werk / slaapkamers maar stoken beneden primair nog steeds op de CV. Vooral ook omdat de CV dan netjes secundaire ruimtes waar je geen binnenunit hangt mee verwarmd (hal, badkamer, toilet, garage om die vorstvrij en droog te houden).

Ik heb inmiddels wel de eerste stappen gezet met een Tado systeem voor de CV, doel daarvan is wel om misschien te kijken of ik de L/L warmtepomp beneden uiteindelijk iets meer kan inzetten in een hybride setup.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 04-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@ik222 gefeliciteerd, jouw reactie was de 10000e in dit topic. *O*

Dat was off-topic uiteraard, maar het geeft misschien wel aan hoe druk het anders gaat worden in één topic, vooral in en tegen de zomer gaat het hier hard. :)

[ Voor 11% gewijzigd door -MD- op 04-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Graag vraag ik jullie second opinion inzake de prijsopgave en de aangeboden Toshiba Seiya offerte die ik heb ontvangen voor een unit op zolder en de 1e verdieping. Buitenunits worden op een plaat roof mate met betontegels geplaatst.

2x Toshiba Seiya 3.3KW
2x condenspomp
Installatie en wegwerken leidingen

€ 3735 incl. btw

[ Voor 6% gewijzigd door The Druid op 04-12-2020 12:50 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:18

Freakie1NL

Grote Baas

Zonder details te kennen lijkt mij dat een prijs prijs.
Wel zou je echt nog even dubbel kunnen checken of een condenspomp niet vermeden kan worden. Die dingen heb je liever niet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb al gepost in het verwarmingstopic maar aangezien het ons vooral om koelen gaat toch maar even hier een wat preciezere post.

Wij willen graag ons nieuwbouw (2020) hoekhuis van airco voorzien op alle verdiepingen, maar zitten met het volgende zaken:
-Buitenunit mag niet op de zijgevel (aanvraag afgewezen)
-Binnenunits moeten zo'n beetje wel op de binnenkant van de zijgevel ivm beperkte ruimte op de muren van de achtergevel. Hoe dat aan te pakken qua leidingen?
-We willen de 2e verdieping uitbouwen naar dezelfde lengte als de rest van het huis (plat dak). Het huidige dak ligt helemaal vol met zonnepanelen (zie mijn topic hierover) met alleen wat ruimte aan de buurkant van het dak (zie foto's in dat topic), maar dat zal dus niet ver genoeg van de erfgrens zijn om een relatief hoge buitenunit te plaatsen. Althans, niet zonder verguningsplicht en zo.

We hoopten de airco voor de aankomende zomer te regelen (het werd hier afgelopen zomer ruim boven de 30 graden) maar aangezien de beste plek voor een buitenunit nu het platte dak van de 1e verdieping is en we die kwijtraken met een uitbouw van de 2e verdieping, vraag ik me af of dat wel een goed idee is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
redwing schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:17:
[...]

Precies de reden waarom wij er hier een paar weken geleden een paar hebben opgehangen. Regelmatig zitten we met meerdere mensen thuis die ook tegelijk moeten werken/huiswerk maken. Dus we hebben nu in een paar kamers een buro erbij geplaatst en gelijk airco laten hangen. Dus nu hebben we de woonkamer en 2 slaapkamers waar een werkplek is die per kamer verwarmd kan worden. Er komt nog een 3e plek bij maar dat wordt een aparte unit en daar hadden ze nu nog geen tijd voor. Ze hebben het dus duidelijk nog steeds druk :)
Tja als het voor verwarmen is kun je ook prima Tado aanschaffen en op die manier per ruimte verwarmen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34
plofkip schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:42:
[...]

Tja als het voor verwarmen is kun je ook prima Tado aanschaffen en op die manier per ruimte verwarmen :-)
Dat zou kunnen, maar dan gaat de ketel wel heel inefficiënt werken omdat hij dan iedere keer al het water moet opwarmen om 1 kamer te verwarmen. En in een jaren 30 huis liggen die CV-leidingen nog niet zo heel slim. Zeker aangezien gas steeds duurder wordt gemaakt is dit al snel goedkoper stoken.

Daarnaast heb ik ook genoeg zonnepanelen dus ook op dat punt is elektraverbruik beter en goedkoper. En bovenal is het wel handig om in de zomer te kunnen koelen.

Dus wat nu meestal gebeurt is dat 's morgens de CV zorgt dat het beneden warm is en de airco wordt gebruikt om de losse kamers te verwarmen/warm te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Termy schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:04:
-Buitenunit mag niet op de zijgevel (aanvraag afgewezen)
Heb je daar een omgevingsvergunning voor nodig? :o :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

plofkip schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:52:
[...]

Heb je daar een omgevingsvergunning voor nodig? :o :o :o
Yup.. hier in Utrecht waar ik woon iig wel. De zijgevel zit dus direct aan de straat/openbare ruimte.

Hilarisch genoeg was het gesuggereerde alternatief om die unit binnen te plaatsen.. :F

Als alternatief kon het aan de achtergevel maar ze doen nu moeilijk over dat de leidingen dan intern moeten, wat niemand hier in de buurt doet dus daar maak ik bezwaar tegen. Mogelijkerwijs had ik niet eens moeten gaan vragen om toestemming voor de zijgevel en het gewoon aan de achtergevel moeten plaatsen, aangezien zij blijkbaar de ballen snappen van hoe zo'n airco werkt, maar ja, ik zit nu eenmaal al in de aanvraag.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik denk dat ik ze gewoon ga plaatsen aan de zijgevel. Heb een vergunningscheck gedaan, maar kwam niet echt uit dat ik een vergunning moet hebben, maar wellicht heb ik de verkeerde zaken geselecteerd / beantwoord?
Er zijn wel meer airco's in de buurt en kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze allemaal een vergunning hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
Freakie1NL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:56:
Zonder details te kennen lijkt mij dat een prijs prijs.
Wel zou je echt nog even dubbel kunnen checken of een condenspomp niet vermeden kan worden. Die dingen heb je liever niet.
Ja goed advies, heb de vraag aan de installateur gesteld want las ik het zo lees maken ze herrie en zijn ze ook nog eens storingsgevoelig.

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

The Druid schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:57:
[...]

Ja goed advies, heb de vraag aan de installateur gesteld want las ik het zo lees maken ze herrie en zijn ze ook nog eens storingsgevoelig.
Zie nu trouwens een type fout, eerste prijs moet prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voor het verwarmen hebben we een apart topic
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

[ Voor 76% gewijzigd door revolution-nl op 04-12-2020 16:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
ik222 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:20:
Ik snap echt niet waarom dit topic niet samengevoegd wordt met Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp. Er wordt zo veel hetzelfde besproken in beide topics met soms zelfs crossposts dat het er echt allemaal niet overzichtelijker op wordt zo met 2 losse topics.
Helemaal mee eens. Heb de mods ook maar eens om hun mening gevraagd.

HarmoniousVibe in "Witgoed feedbacktopic"

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:09
@renzo4000 duo split kan prima in een woonkamer zoveel kost het niet.
Radiatoren staan ook vaak genoeg op niet logische plekken en om schoonheid te beginnen nou niet echt...

Probleem is radiatoren zijn "ingeburgerd" en iedereen vind het normaal, komt er een nieuwe techniek om de hoek kijken wordt het meteen afgeschilderd.

zijn... in dit huis kan gordijnen van boven tot beneden ophangen zonder bellemering of de bankstel op een plek zetten waar ik wil, zo kan ik nog wel een rits nadelen opnoemen.

Het is persoonlijke ervaring en overstap op ander type verwarming moet je altijd leren ermee omgaan, het is ZLTV verwarming bij radiatoren LTV of HT, dat is even wennen inderdaad.

Iedereen kiest wat hij zelf prettig vind en dat is prima.

@ik222 Mentaliteit van de gebruiker is anders bij aanschaf van alleen koelen, dat merk ik hier al behoorlijk. Daarom niet zo handig om het in 1 topic te doen.

[ Voor 145% gewijzigd door mr_evil08 op 04-12-2020 22:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28
Ik overweeg ook om een Daikin aan te schaffen die richting het trapgat blaast. Het gaat om een Daikin FTXP35M van 3,5 kW.

Ik had hierover 2 vraagjes:
1) Voor het koelen van de verdieping eronder moet de airco 3 meter overbruggen voordat het begin van het trapgat bereikt is. Is dat realistisch?
2) Als ik de ruimte zelf wil koelen sluit ik het trapgat af met een dikke gordijnen. De airco moet dan niet recht vooruit blazen maar schuin. Het liefst meer dan 45 graden. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
@mr_evil08 wat jij nu doet is ontkrachten wat ik en anderen daadwerkelijk ervaren. Dat heeft niks met onwetendheid te maken. Wat jij mij en andere verwijt(wat kant noch wal slaat) doe je zelf des te meer. Mensen kunnen hier toch prima een ervaring delen? Dat dit niet in "jouw" straatje pas is dan niet ineens de absolute waarheid.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zullen we nu stoppen met de discussie over verwarmen met airco vs CV? Is hier ten eerste offtopic en ten tweede is het een persoonlijke voorkeur en komen we er toch niet uit ;)
banaliteit schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:55:
Ik overweeg ook om een Daikin aan te schaffen die richting het trapgat blaast. Het gaat om een Daikin FTXP35M van 3,5 kW.

Ik had hierover 2 vraagjes:
1) Voor het koelen van de verdieping eronder moet de airco 3 meter overbruggen voordat het begin van het trapgat bereikt is. Is dat realistisch?
2) Als ik de ruimte zelf wil koelen sluit ik het trapgat af met een dikke gordijnen. De airco moet dan niet recht vooruit blazen maar schuin. Het liefst meer dan 45 graden. Is dat mogelijk?
2 is zeker mogelijk. 1 is denk ik wel mogelijk. De airco op zolder bij mij hangt in de slaapkamer en blaast van het trapgat weg. Trap is in de zomer altijd koel :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Hadespuiter schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 03:41:
Vanavond voor het eerst dit jaar de cv-ketel weer eens opgestart in plaats van de airco. Man man man, het comfort is zo veel beter. 100% gelijkmatige verwarming door het hele huis waar je ook zit of staat, doodstil qua geluid, geen voelbare luchtstromen.
Iemand die hier nog komt vertellen dat verwarmen met de airco net zo fijn is als een cv is een verkoper. Gewoon lulkoek van de bovenste plank.
Oh ja want jij hebt alle type airco's geprobeerd met verwarmen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05
Sinds deze week 'in de markt ' voor de plaatsing van een multisplit airco met 3 binnenunits.

Het betreft een moderne woning (6 jaar) naar hedendaagse isolatienormen. Platte daken, oriëntatie zuid-west en de leefruimte + slaapkamers liggen op de achterkant en worden in de zomer met die hittegolven
oncomfortabel warm. Beneden zit je nog met een grote glaspartij (ong 5 x 2m) dus lekker bakken.

Met het grondplan bij de hand kom ik tot volgende berekeningen in kubieke meters per ruimte.
  1. 30,47m² (slaapkamer 1)
  2. 26,48m³ (slaapkamer 2)
  3. 118,72m³ (leeruimte met grote glaspartij)
Door de formule op deze site te gerbruiken kom ik dan tot de volgende geschatte benodigde vermogens:
  1. slaapkamer: 30,47m² = 914w (factor 30)
  2. slaapkamer: 26,48m³ = 794w (factor 30)
  3. leefruimte: 118,72m³ = 4749w (factor 40)
Tot nu toe 2 offertes binnen, beide van Daikin. We gaan nog een derde, mogelijks vierde vragen.
Het zal vermoedelijk ook Daikin worden omdat het esthetische een rol speelt en dat nu eenmaal erg persoonsgebonden is. Een ander voorstel was LG, maar die vielen qua design niet in de smaak (en dan vooral bij mijn vrouw :+ )..qua portomonnee lag die LG me wel beter :P

Dit gaat dus over modellen van Daikin.
Installateur 1:
  • FTXA42BB 4,2kW (leefruimte)
  • FTXM20R 2,0kW (slaapkamers)
  • 3MXM68M 6.8kW (inverter)
Installateur 2:
  • FTXA50AW 5.0kW (leefruimte)
  • CTXM15 1.5kW (slaapkamers)
  • 3MXM52 5.2kW (inverter)
Volgens mij is het voorstel van "installateur 1" voor de leefruimte ondergedimensioneerd en voor de slaapkamers overgedimensioneerd met 2kW units. "Installateur 1" heeft ook geen enkele moeite genomen om de ruimte te berekenen en heeft op het oog een inschatting gemaakt. Eerst sprak hij over het plaatsen van 2 buitenunits, maar uiteindelijk is hij dan toch naar 1 gegaan.
De modellen van "installateur 2" lijken me dan weer beter het benodigde koelvermogen te benaderen, met wat overschot in elke kamer.

Het verschil grote verschil in buitenunit begrijp ik dan wel niet.
6,8kw bij installateur 1 en 'maar' 5.2kW bij installateur 2. Je moet niet 1+1 doen wat maximaal vermogen betreft denk ik, maar als ik 5 + 1.5 + 1.5 doe kom ik op 8kW max op een unit van 5.2kW?

O ja, wat het verschil in prijs betreft zit er 600€ verschil op in het voordeel van installateur 2. Dat scheelt flink, maar valt denk ik voor een groot stuk toe te schrijven aan de minder krachtige buitenunit.

En nee, ik heb het importtopic ook al met interesse bekeken maar daar krijg ik mijn vrouw werkelijk niet van overtuigd. Mezelf ook niet trouwens bij gebrek aan tijd/ervaring/kunde om dit zelf te doen of iemand ervoor te zoeken. ;)

Wil er iemand zijn inzichten delen?

[ Voor 5% gewijzigd door Drwho1 op 05-12-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvl0
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-08 21:31
Wij gaan binnenkort proberen de Vve van ons appartement woning, bovenste laag, plat dak, gesloten balkon ("loggia"), te overtuigen dat er een airco willen laten installeren. Inmiddels 2 offertes en 3 gesprekken gehad. Na ieder gesprek komen er steeds meer overwegingen - waar deze topic al best mee helpt.

Anyway, condenspompen is momenteel het onderwerp waar ik over in zit. Idealiter niet doen lees ik.
Gevolg daarvan in mijn situatie:
Binnenunit hoog. Buitenunit op het dak.
Buitenmuur van de binnenunit is dus de 3de en bovenste laag van een appartement.
Negeer even dat uitgekraste gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1vpI3095W1z9A89j10szus58rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toPA3lgjmSQUgSYmFJSsssgj.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste laag heeft dus een andere diepte dan de woningen daaronder (scheelt 80cm) en heeft daarom een richel. Hoe zou dit eruit zien zonder condenspomp? Beste oplossing lijkt mij een afvoer tegen het zij-muurtje helemaal naar beneden naar de tuin van m'n onderburen. Of dat de afvoerbuis stopt een paar cm voorbij de richel en dan alles zo in de hoek naar beneden valt. Maarja, lijkt mij niet helemaal tof als je dan beneden in je tuin zit.

Andere alternatieven, overwegingen? Ik vrees dat toestemming krijgen om voor mijn airco installatie het condenswaterafvoer buis te laten eindigen in de tuin van m'n buurman op de nodige weerstand zal eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 18:27
Even een vraagje. Ik wil binnenkort een airco laten plaatsen. Het gaat om een split unit met twee binnen units, 1 voor in de woonkamer de ander voor de slaapkamer. Nu was het idee van de installateur om de condens afvoer aan te sluiten op de wasmachine afvoer in de keuken. Deze leiding loopt dan via de woonkamer ( waar de eerste unit staat) via de slaapkamer ( waar de tweede unit staat ) naar de keuken.

Ik vraag mij nu af of het water wat hierdoor heen loopt hoorbaar is, of is het beter om deze leiding te isoleren?
Het lijkt me namelijk erg irritant om 's nachts water te horen lopen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27

Japie.G

Colour Classic

Xplosive schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:35:
Even een vraagje. Ik wil binnenkort een airco laten plaatsen. Het gaat om een split unit met twee binnen units, 1 voor in de woonkamer de ander voor de slaapkamer. Nu was het idee van de installateur om de condens afvoer aan te sluiten op de wasmachine afvoer in de keuken. Deze leiding loopt dan via de woonkamer ( waar de eerste unit staat) via de slaapkamer ( waar de tweede unit staat ) naar de keuken.

Ik vraag mij nu af of het water wat hierdoor heen loopt hoorbaar is, of is het beter om deze leiding te isoleren?
Het lijkt me namelijk erg irritant om 's nachts water te horen lopen.

Iemand hier ervaring mee?
Als het natuurlijk afloopt en niet plonst in je afvoer hoor je dat niet. Als jet het afpompt dan hoor je het pompje mogelijk.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 18:27
Japie.G schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:38:
[...]

Als het natuurlijk afloopt en niet plonst in je afvoer hoor je dat niet. Als jet het afpompt dan hoor je het pompje mogelijk.
Bedankt voor je antwoord, in de keuken is denk ik wel ruimte om de condens afvoer zo te laten lopen dat het niet haaks de wasmachine afvoer in loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 13:48
Ook wij willen graag een airco gaan hangen in onze woning. Nu al 4 bedrijven over de vloer gehad voor advies en offerte, maar allemaal adviseren ze wat anders. Oftewel we zijn geen steek wijzer geworden en hebben geen idee wat we nu het beste kunnen kiezen...

Situatie:
We wonen in een jaren 50 woning die afgelopen jaren rondom voorzien is van hardhouten kozijnen met hr++ glas, later deze maand wordt de spouwmuur na geïsoleerd met minerale wol. Dak waarschijnlijk in de loop van komend jaar. Ramen zijn allen voorzien van rolluiken.
Bovenverdieping bestaat uit 3 slaapkamers (1,65x2,6 + 3,9x2,7 + 3x3,55 en circa 2,25M hoog), badkamer (3,65x2,05) en overloop (3,9x1).
Benedenverdieping is circa 50m2 (plafond wel hoger dan boven).

Wens:
Vanuit onze slaapkamer de bovenverdieping koelen (2 slaapkamers liggen tegenover onze slaapkamer) en indien mogelijk de benedenverdieping minder laten opwarmen bij extreem warme dagen (beneden kunnen we ook nog beetje bij koelen met een kleine mobiele airco).
Airco unit moet stil zijn en enigszins net uitzien.

Samengevat de adviezen van de bedrijven:
  • 1 5kw split unit op slaapkamer
  • 1 4,2kw split unit op slaapkamer
  • 1 3,5kw split unit op slaapkamer
  • 1 3,5kw split op slaapkamer en 1 3,5kw split op benedenverdieping (deze oplossing moet ik nog offerte voor ontvangen, maar waarschijnlijk te duur voor ons)
Dan de units die geadviseerd worden:
Fuji rsg-14km (4,2kw)
Mitsubishi SRK35ZS (3,5kw)
Mitsubishi SRK50ZS (5kw)
Daikin FTXC35B (3,5kw)
Daikin FTXC50B (5kw)

Bedoeling is dat het leidingwerk naar boven via de zolder naar achtergevel gaat, zodat bovenop overkapping de buitenunit geplaatst zal worden. Vraag is of we dan met of zonder condenspomp willen werken. Als we geen condenspomp gaan gebruiken zal een buisje uit de zijgevel komen bij de oprit voor het condenswater.

De goedkoopste aanbieding is de 3,5kw Mitsubishi, plaatsing inclusief het meerwerk voor betonboren plafond en extra meters leiding tbv plaatsing buitenunit achterom , exclusief pompje voor 1.940 Euro incl btw.
Is het gebruikelijk dat hier nog stroom aansluitkosten bij komen?

Wat is in ons geval nu wijsheid? Welk merk/type/model? Wel of geen pompje? Welke capaciteit?
Iemand die een onafhankelijk advies kan geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Ik kan je nu al vertellen dat de aanbevolen units veeeel te zwaar en overgedimensioneerd zijn. 2 kw is al te zwaar voor de grootste slaapkamer. Welke beunhazen hebben dit voorgesteld?!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Wat @renzo4000 inderdaad stelt, veel te zwaar. Voor een gemiddelde woonkamer is 3,5kW al zat. Menig slaapkamer al overgedimensioneerd met 2 (vaak niet kleiner te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Spurlie schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:41:
Ook wij willen graag een airco gaan hangen in onze woning. Nu al 4 bedrijven over de vloer gehad voor advies en offerte, maar allemaal adviseren ze wat anders. Oftewel we zijn geen steek wijzer geworden en hebben geen idee wat we nu het beste kunnen kiezen...

Situatie:
We wonen in een jaren 50 woning die afgelopen jaren rondom voorzien is van hardhouten kozijnen met hr++ glas, later deze maand wordt de spouwmuur na geïsoleerd met minerale wol. Dak waarschijnlijk in de loop van komend jaar. Ramen zijn allen voorzien van rolluiken.
Bovenverdieping bestaat uit 3 slaapkamers (1,65x2,6 + 3,9x2,7 + 3x3,55 en circa 2,25M hoog), badkamer (3,65x2,05) en overloop (3,9x1).
Benedenverdieping is circa 50m2 (plafond wel hoger dan boven).

Wens:
Vanuit onze slaapkamer de bovenverdieping koelen (2 slaapkamers liggen tegenover onze slaapkamer) en indien mogelijk de benedenverdieping minder laten opwarmen bij extreem warme dagen (beneden kunnen we ook nog beetje bij koelen met een kleine mobiele airco).
Airco unit moet stil zijn en enigszins net uitzien.

Samengevat de adviezen van de bedrijven:
  • 1 5kw split unit op slaapkamer
  • 1 4,2kw split unit op slaapkamer
  • 1 3,5kw split unit op slaapkamer
  • 1 3,5kw split op slaapkamer en 1 3,5kw split op benedenverdieping (deze oplossing moet ik nog offerte voor ontvangen, maar waarschijnlijk te duur voor ons)
Fuji rsg-14km (4,2kw)
Mitsubishi SRK50ZS (5kw)
Daikin FTXC35B (3,5kw)
Daikin FTXC50B (5kw)

Bedoeling is dat het leidingwerk naar boven via de zolder naar achtergevel gaat, zodat bovenop overkapping de buitenunit geplaatst zal worden. Vraag is of we dan met of zonder condenspomp willen werken. Als we geen condenspomp gaan gebruiken zal een buisje uit de zijgevel komen bij de oprit voor het condenswater.

De goedkoopste aanbieding is de 3,5kw Mitsubishi, plaatsing inclusief het meerwerk voor betonboren plafond en extra meters leiding tbv plaatsing buitenunit achterom , exclusief pompje voor 1.940 Euro incl btw.
Is het gebruikelijk dat hier nog stroom aansluitkosten bij komen?

Wat is in ons geval nu wijsheid? Welk merk/type/model? Wel of geen pompje? Welke capaciteit?
Iemand die een onafhankelijk advies kan geven?
renzo4000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:49:
Ik kan je nu al vertellen dat de aanbevolen units veeeel te zwaar en overgedimensioneerd zijn. 2 kw is al te zwaar voor de grootste slaapkamer. Welke beunhazen hebben dit voorgesteld?!
Freakie1NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:52:
Wat @renzo4000 inderdaad stelt, veel te zwaar. Voor een gemiddelde woonkamer is 3,5kW al zat. Menig slaapkamer al overgedimensioneerd met 2 (vaak niet kleiner te krijgen).
Houden jullie er rekening mee dat @Spurlie met één unit in de slaapkamer graag de hele verdieping wilt koelen? In dat opzicht is een 3.5 voor boven nog niet zo heel gek, maar het is makkelijker praten als @Spurlie een tekening heeft van de lay-out. Ik vind persoonlijk die 'ik plaat een unit in de slaapkamer en ga de hele verdieping ermee doen' oplossingen... meh. Tenzij het je echt puur gaat om de algehele temperatuur iets naar beneden te krijgen; dan werkt het wel redelijk.

Dat gezegd hebbende: puur afgaande op wat je voor maten geeft (het praat makkelijker overigens als je het even in een [list] zet en elke kamer een inhoud geeft; oppervlakte hebben we niets aan) zou ik voor de 3.5 + 3.5 gaan. Als dat te duur is, is een 3.5 zat voor je bovenverdieping, vermits:

1. Je geen open trapgat hebt naar boven of beneden
2. Jij je realiseert dat je temperatuur verschillen gaat krijgen in de kamers en waar de unit hangt de ijspegels aan je neus hangen
3. Zodra je de deur in de nacht dichtdoet van je slaapkamer, de rest weer opwarmt in een goede zomer

Is er geen mogelijkheid de unit op de overloop te hangen? Dat lost al iets van de genoemde problemen op en is nog steeds niet heel ideaal maar onder het mom van 'beter iets dan niets'

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
@Notna en @Spurlie je hebt gelijk natuurlijk dat we nog wat extra informatie missen. Waaronder de isolatiewaarde van het huis (is een jaren 50 huis waar nu wel maatregelen zijn getroffen voor extra isolatie). Hoe staat het met het dak? Vloerisolatie? Vrijstaand? Tussenwoning? Vol in de zon? Veel glas? Etc. Maar zelfs als ik met een factor 40 reken (gemiddelde isolatie) dan zijn voornamelijk de slaapkamers veel te zwaar berekend. Daar wil je echt de aller "lichtste" modellen plaatsen om pendelen te voorkomen. Ik zou dan eerder opteren om beneden een unit te plaatsen (5kW volgens berekening maar een 4,2 of 3,5 volstaat waarschijnlijk ook).

SK1: 1.65x2.6x2.25 = 9,7m3 x factor 40 = 388w (0,4kW)
SK2: 3.9x2.7x2.25 = 23,7m3 x factor 40 = 948w (0,9kW)
SK3: 3x3.55x2.25 = 24m3 x factor 40 = 960w (1,0kW)
WK: 50m2x2.5 = 125m3 x factor 40 = 5000w (5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
renzo4000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:33:
@nota en @Spurlie je hebt gelijk natuurlijk dat we nog wat extra informatie missen. Waaronder de isolatiewaarde van het huis (is een jaren 50 huis waar nu wel maatregelen zijn getroffen voor extra isolatie). Hoe staat het met het dak? Vloerisolatie? Vrijstaand? Tussenwoning? Vol in de zon? Veel glas? Etc. Maar zelfs als ik met een factor 40 reken (gemiddelde isolatie) dan zijn voornamelijk de slaapkamers veel te zwaar berekend. Daar wil je echt de aller "lichtste" modellen plaatsen om pendelen te voorkomen. Ik zou dan eerder opteren om beneden een unit te plaatsen (5kW volgens berekening maar een 4,2 of 3,5 volstaat waarschijnlijk ook).

SK1: 1.65x2.6x2.25 = 9,7m3 x factor 40 = 388w (0,4kW)
SK2: 3.9x2.7x2.25 = 23,7m3 x factor 40 = 948w (0,9kW)
SK3: 3x3.55x2.25 = 24m3 x factor 40 = 960w (1,0kW)
WK: 50m2x2.5 = 125m3 x factor 40 = 5000w (5kW)
Psst, je linked de verkeerde ;)

Het grootste probleem wat je hebt is dat je moet compenseren voor luchtstroom en dus meer vermogen nodig hebt voor een hele verdieping oplossing. Vandaar dat een 3.5 voor de hele eerste verdieping niet zo een gek idee is, zelfs als je de ruimtes bij elkaar optelt. Dat gezegd hebbende zal een 2.5 kW model voor de eerste ook wel volstaan, maar je zal dan toch ook de flow naar de andere kamers moeten zien te krijgen als je het fatsoenlijk wilt.
Of echt consequent 24/7 gaan koelen en alle deuren open laten staan. uiteindelijk zal alles dan wel verkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
@renzo4000 @Notna
Bedoeling is inderdaad om de bovenverdieping te koelen met 1 unit. Uiteraard zullen de andere 2 slaapkamers niet enorm gekoeld worden, maar als het een aantal graden is zijn we tevreden (zijn 2 kinderkamers).
We hebben ook niet de illusie om met 1 unit ook nog eens de benedenverdieping helemaal gekoeld te krijgen, maar als die in een warme zomer door de airco boven minder zou opwarmen, dan zijn we al tevreden.

Vraag blijft wat we in ons geval dan het beste zouden kunnen doen als we voor 1 unit op onze slaapkamer gaan? En maakt het dan nog veel verschil of we voor de Daikin of de Mitsubishi gaan?

Plaatjes praten inderdaad makkelijker, zie onderstaande plattegronden voor boven en beneden. Op de tekening van de benedenverdieping staat de hal niet afgebeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7G9Kl_fFqS3e_KWsngNPwbqFd30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiQ3RDHuPBCCXQnJ6m4EZ96a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGfm0f9_XnSTzKwoNP0FDwE7-bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cO4ceqUDF4FD0K3f37uBuRHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
@Spurlie in dit topic is jouw case wel vaker voorbij gekomen. Het koelen van meerdere kamers met één unit. Mijn advies is om te overwegen toch voor losse units te gaan. Waarom? Als je verwachting is om de ruimtes gecontroleerd gekoeld (of zelfs verwarmd) te krijgen dan is het plaatsen van 1 (te zware) unit een behoorlijk slechte oplossing.

Stel, je plaatst de unit in slaapkamer 1 en je wil op een hete zomer (waarbij de temperatuur richting 28 graden loopt in huis of zelfs meer) koelen naar een acceptabele 22 graden. Slaapkamer 1 zal waarschijnlijk na een halfuur al die temperatuur hebben bereikt en zal de airco terugschakelen. De temperatuur in de andere kamers zullen dan met een beetje mazzel 27,9 graden zijn. Ik chargeer enigzins maar dit gaat bijzonder slecht werken. Slaapkamer 2 zo overigens in deze situatie het beste werken (als de airco tegen over de deuren is geplaatst).

Wat een compromis zou kunnen zijn is in de overloop boven het trapgat een 5kW model hangen die je alle richtingen op kan laten blazen. Waarschijnlijk haal je daarmee het beste resultaat, maar verwacht geen wonderen. Zelf zou ik hier dus nooit voor kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door renzo4000 op 07-12-2020 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Spurlie schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:54:
@renzo4000 @Notna
Bedoeling is inderdaad om de bovenverdieping te koelen met 1 unit. Uiteraard zullen de andere 2 slaapkamers niet enorm gekoeld worden, maar als het een aantal graden is zijn we tevreden (zijn 2 kinderkamers).
We hebben ook niet de illusie om met 1 unit ook nog eens de benedenverdieping helemaal gekoeld te krijgen, maar als die in een warme zomer door de airco boven minder zou opwarmen, dan zijn we al tevreden.

Vraag blijft wat we in ons geval dan het beste zouden kunnen doen als we voor 1 unit op onze slaapkamer gaan? En maakt het dan nog veel verschil of we voor de Daikin of de Mitsubishi gaan?

Plaatjes praten inderdaad makkelijker, zie onderstaande plattegronden voor boven en beneden. Op de tekening van de benedenverdieping staat de hal niet afgebeeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat die trap die ik zie naar beneden gaat en afzonderlijk is van de huiskamer? In welke slaapkamer zou de unit komen te hangen?

Lastig; kou wil graag zakken dus dat halletje is vervelend in dat opzicht als je gaat koelen. Maar deze layout is hoe dan ook verre van ideaal, in welke slaapkamer je de unit ook gaat zetten. De enige heil die ik zie is bij de 'koker' in Slaapkamer 2 en dat die dan recht de deur uit blaast. Of zoals @renzo4000 al vermeld; in de overloop. Maar ook dat is knudde, aangezien daar getuige de geringe hoogte van de kamers, waarschijnlijk geen ruimte voor is.

Hoe je het ook wendt of keert; het gaat allemaal suboptimaal zijn als je voor 1 unit kiest die alles gaat verkoelen. Betere optie zou zijn om op iedere slaapkamer een 1.5 of 2 Kw model te hebben en in de huiskamer een 3.5, maar dan moet je dat wel willen mbt kosten, leidingen en nog maar niet te spreken over de haalbaarheid van een installatie oogpunt.

Als je écht voor 1 unit boven wilt gaan zou ik voor 3.5 of 4.2 gaan. 5 Lijkt mij erg stevig (en is vaak ook een grotere unit voor binnen, tenzij je de wat duurdere reeksen neemt) en voor beneden een 3.5. Je moet in ieder geval niet de illusie hebben dat je met een unit op de eerste, zelfs als je een 5 neemt) óók nog de huiskamer kan meepakken. Dat gaat gewoonweg niet.. Ja of je moet in iedere deurpost een ventilator zetten en die airco non-stop laten draaien. Niet ideaal dus.

Wat betreft het merk: MH(I) of Daikin zijn alle 3 (ja, 3) goedemerken dus daar kan je niet fout aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:34
@Spurlie Ik heb hier toevallig momenteel hetzelfde (maar wel alleen ervaring met verwarmen, nog niet met koelen). Omdat we hier vanwege corona thuis moeten werken heb ik de airco-plaatsing naar voren gehaald. Uiteindelijk is het idee om in elke kamer een unit te hangen, maar doordat de airco-boeren het nogal druk hebben, zijn er pas 2 van de units geplaatst. We hebben al een keer geprobeerd om de 3e kamer enigszins warmer te krijgen, maar op het moment dat de andere kamers al 23 graden zijn, is de 2e slaapkamer net een halve graad in temp omhoog gegaan. Ook als alles al wat langer aanstaat verandert er eigenlijk weinig.

Zoals gezegd heb ik alleen ervaring met verwarmen, maar ik zie niet in waarom koelen beter zal werken. Ik zou er dan ook niet van uit gaan dat de kamers waar geen airco hangt er echt veel van gaan merken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Lastige keuze dus. Van het idee van 1 airco naar meerdere, dat moet even indalen :)

@Notna
Als we voor 1 unit zouden gaan, dan zou die overigens op slaapkamer 2 komen te hangen. Ik heb ook gevraagd naar de mogelijkheid om een unit in de overloop boven het trappengat te hangen, maar dat is helaas te smal en in de overloop zelf is inderdaad het plafond te laag. Anders was dat wel een betere optie geweest inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Om nog een duit in het zakkie te doen; wij hebben drie slaapkamers waarvan twee voorzien van een airco (2,5kW, eigenlijk te zwaar!). De 3e slaapkamer heeft geen airco waar de jongste slaapt. Als ik de twee units wat steviger laat draaien overdag pakt ie zeker wel de 3e slaapkamer mee. Echter het probleem is zodra er geslapen moet worden dat de airco's op de rustigste stand gaan pruttelen en vervolgens de flow minder wordt en de temperatuur op de kamers snel zijn bereikt en constant blijven. Slaapkamer 3 gaat dan binnen no-time weer terug naar de oude waarden binnen een klein uurtje, vaak wel genoeg om "koeler" in slaap te vallen. Maar ideaal is het dus niet. Bovendien moet je in die situatie dus altijd alle deuren op laten staan, wat wij niet prettig vinden als er geslapen moet worden.

Er komt dus ook een airco op die kamer, samen met een extra unit op de zolder aangezien ik daar mijn thuiswerkplek heb gerealiseerd. Oftewel, ik wil gewoon per ruimte het comfort kunnen regelen zonder allerlei trucjes uit te moeten halen die eigenlijk allemaal niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
renzo4000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:34:
Om nog een duit in het zakkie te doen; wij hebben drie slaapkamers waarvan twee voorzien van een airco (2,5kW, eigenlijk te zwaar!). De 3e slaapkamer heeft geen airco waar de jongste slaapt. Als ik de twee units wat steviger laat draaien overdag pakt ie zeker wel de 3e slaapkamer mee. Echter het probleem is zodra er geslapen moet worden dat de airco's op de rustigste stand gaan pruttelen en vervolgens de flow minder wordt en de temperatuur op de kamers snel zijn bereikt en constant blijven. Slaapkamer 3 gaat dan binnen no-time weer terug naar de oude waarden binnen een klein uurtje, vaak wel genoeg om "koeler" in slaap te vallen. Maar ideaal is het dus niet. Bovendien moet je in die situatie dus altijd alle deuren op laten staan, wat wij niet prettig vinden als er geslapen moet worden.

Er komt dus ook een airco op die kamer, samen met een extra unit op de zolder aangezien ik daar mijn thuiswerkplek heb gerealiseerd. Oftewel, ik wil gewoon per ruimte het comfort kunnen regelen zonder allerlei trucjes uit te moeten halen die eigenlijk allemaal niet werken.
Ligt er dan denk ik ook nog aan waar slaapkamer 3 zich bevindt? (op Noord of Zuid zal ook wel schelen met opwarmen in de nacht?)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Martinusz Slaapkamer 3 ligt het meest gunstig, noordzijde en is in theorie de koelste slaapkamer. Dit is ook lang koel te houden aangezien de woning goed geïsoleerd is (2006). Echter het probleem van goed geïsoleerde huizen is dat bij langdurige warmte dit er dan uiteindelijk toch insluipt en heel langzaam weer afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Drwho1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:59:

Dit gaat dus over modellen van Daikin.
Installateur 1:
  • FTXA42BB 4,2kW (leefruimte)
  • FTXM20R 2,0kW (slaapkamers)
  • 3MXM68M 6.8kW (inverter)
Installateur 2:
  • FTXA50AW 5.0kW (leefruimte)
  • CTXM15 1.5kW (slaapkamers)
  • 3MXM52 5.2kW (inverter)
De FTXM-R kan ik nergens meer in de catalogi vinden. Is dat een ouder model? Ik heb de FTXM-M.
De 1.5KW units zijn gek genoeg duurder dan de 2Kw units. Het zijn in feite dezelfde units met andere firmware zodat je niet over de maximale belastbaarheid van de buitenunit heen gaat.

Er kan ook 2,0+2,0+5,0 op de 3MXM52. Scheelt in de prijs. In het minimaal vermogen bij het koelen maakt het geen verschil dat is 2,0. Het enige is dat als je de units tegelijk gebruikt dat er bij de 1,5 in verhouding iets meer vermogen naar de woonkamer gaat (3,25 ipc 2,89). Maar dat is ook weer alleen als het hele spul op vol vermogen moet draaien.

Op zich zou die 52 het wel moeten kunnen trekken. Ik heb de 68 voor 4 kamers. (5+2+2+2). Maar die staan ook niet tegelijk aan. Heb niet het gevoel dat ik wat tekort kom.

Ik zou wel voor in installateur gaan die ter plekke komt kijken naar de situatie. Ook naar het plaatsen van de units en het leidingwerk.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Spurlie schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:41:

Fuji rsg-14km (4,2kw)
Mitsubishi SRK50ZS (5kw)
Daikin FTXC35B (3,5kw)
Daikin FTXC50B (5kw)
Daikin FTXC is toch niet meer leverbaar? Dat was de Sensira. Daar is toch de FTXP voor in de plaats gekomen (Comfora)?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

wvl0 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:22:
Wij gaan binnenkort proberen de Vve van ons appartement woning, bovenste laag, plat dak, gesloten balkon ("loggia"), te overtuigen dat er een airco willen laten installeren. Inmiddels 2 offertes en 3 gesprekken gehad. Na ieder gesprek komen er steeds meer overwegingen - waar deze topic al best mee helpt.

Anyway, condenspompen is momenteel het onderwerp waar ik over in zit. Idealiter niet doen lees ik.
Gevolg daarvan in mijn situatie:
Binnenunit hoog. Buitenunit op het dak.
Buitenmuur van de binnenunit is dus de 3de en bovenste laag van een appartement.
Negeer even dat uitgekraste gedeelte.

[Afbeelding]

Bovenste laag heeft dus een andere diepte dan de woningen daaronder (scheelt 80cm) en heeft daarom een richel. Hoe zou dit eruit zien zonder condenspomp? Beste oplossing lijkt mij een afvoer tegen het zij-muurtje helemaal naar beneden naar de tuin van m'n onderburen. Of dat de afvoerbuis stopt een paar cm voorbij de richel en dan alles zo in de hoek naar beneden valt. Maarja, lijkt mij niet helemaal tof als je dan beneden in je tuin zit.

Andere alternatieven, overwegingen? Ik vrees dat toestemming krijgen om voor mijn airco installatie het condenswaterafvoer buis te laten eindigen in de tuin van m'n buurman op de nodige weerstand zal eindigen.
Waarom niet codensafvoer via zelfde gat naar buiten maar dan i.p.v naar het dak gaat die naar beneden naar de richel. En dan daarop laten aflopen. Zo zal dat met de regen ook gaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Wij overwegen ook een overgedimensioneerde enkele airco op de zolder (~20 m2) die ook de verdieping daaronder (~60 m2) moet gaan koelen. Daarnaast zal die ook gebruikt worden om de zolder te verwarmen. De airco zal bevestigd worden aan de muur tegenover het trapgat op zolder. Het idee is dat koude lucht het trapgat in wordt geblazen.

De aircoboer biedt een Daikin Perfera FTXM 3,5 kW aan voor 2300 euro inclusief BTW en installatie. Als ik de reacties zo lees is de 3,5kW ook veel te veel. Volgens de installateur kan het echter prima als je de airco laat verwarmen / koelen op de laagst mogelijke capaciteit.

Ik ben me er wel bewust van dat als ik voor deze suboptimale beslissing ga dat ik ook het een en ander moet renoveren. De trapgaten tussen de treden van de zolder naar de 1ste verdieping wil ik dichtmaken. Daarnaast is het denk ik ook beter als ik de ruimte richting de begane grond afsluit als ik de zolder en 1ste verdieping wil gaan koelen. Wie moet ik nu geloven. :+

Twijfels twijfels... Lastig inschatten ook, want het is niet alleen een kwestie van warme lucht stijgt, koude lucht valt, maar volgens mij moet je ook rekening houden met de luchtaanvoer en afvoer (mechanische ventilatie) in de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OB__XzJC_A9tZhG2lpcL9ugkaiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZi0pkusx7K3XQEgDsqpTby5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0SadbUpfq3zCLAO6G7cVmt7Ibw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlIKrAMKIZs6l2iYQOZ4gipg.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door banaliteit op 07-12-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
renzo4000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 00:49:
Dit gaat natuurlijk niet helemaal op. Hou er rekening mee dat je op je slaapkamer 's nachts de fan op z'n laagst wil hebben, wat ervoor zorgt dat je op een veel lager vermogen draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@rupsen huh? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt? Uiteraard snap ik dat ze op lager vermogen draaien wanneer er minder vraag is, maar dat is het punt toch helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
Andere vraag. Aanbod wat we nu hebben liggen:
Mitsubishi SRK35ZS-W + SRC35ZS-W inclusief montage en BTW (all-in prijs, inclusief boren naar zolder via betonvloer en leidingwerk naar achtergevel voor buitenunit): 1.940 Euro

Is dat een beetje een nette prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Spurlie schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:54:
Andere vraag. Aanbod wat we nu hebben liggen:
Mitsubishi SRK35ZS-W + SRC35ZS-W inclusief montage en BTW (all-in prijs, inclusief boren naar zolder via betonvloer en leidingwerk naar achtergevel voor buitenunit): 1.940 Euro

Is dat een beetje een nette prijs?
Dit lijkt mij gezien de extra boring marktconform.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
Martinusz schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:45:
[...]

Nou zoektocht ten einde, het is geworden:

Zolder:
LG Split Airco - S12ET model 2020 - 411,40

Slaapkamer:
LG Split Airco - S09ET model 2020 - 399,30

Totaal incl. verzenden: 958,08 8) bij climamarket _/-\o_
De prijzen zijn flink omhoog gegaan. Black Friday deals gone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Kaizah schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:11:
[...]

De prijzen zijn flink omhoog gegaan. Black Friday deals gone..
Voor de LG wel idd, maar goed ze zijn ruim een week zo aangeboden ;) inmiddels staan ze thuis :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
Martinusz schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:14:
[...]

Voor de LG wel idd, maar goed ze zijn ruim een week zo aangeboden ;) inmiddels staan ze thuis :)
Bevallen ze?

Ik heb recent een nieuwe woning gekocht en ben ernaar aan het kijken. Ik zal eerst een zomer overleven en dan bepalen hoeveel AC ik nodig heb.

Black Friday 2021, here I come!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
renzo4000 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:44:
@rupsen huh? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt? Uiteraard snap ik dat ze op lager vermogen draaien wanneer er minder vraag is, maar dat is het punt toch helemaal niet?
Als jij een 2Kw op z'n laagste stand laat draaien, fan stand bedoel ik dan, wat gewenst is 's nachts, dan levert hij geen 2kw meer.
Die 2Kw is gebaseerd op een max fan speed. hoe minder lucht over je verdamper hoe minder je verdampt dus hoe minder vermogen je uit je koudemiddel krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

rupsen schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:13:
[...]

Als jij een 2Kw op z'n laagste stand laat draaien, fan stand bedoel ik dan, wat gewenst is 's nachts, dan levert hij geen 2kw meer.
Die 2Kw is gebaseerd op een max fan speed. hoe minder lucht over je verdamper hoe minder je verdampt dus hoe minder vermogen je uit je koudemiddel krijgt
Hoeveel je verdampt wordt toch geregeld door het expansieventiel? Enig is dat die waarschijnlijk wel iets terugregelt om te voorkomen dat de boel bevriest.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
mwk schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:23:
[...]

Hoeveel je verdampt wordt toch geregeld door het expansieventiel? Enig is dat die waarschijnlijk wel iets terugregelt om te voorkomen dat de boel bevriest.
Dat klopt, dat veranderd niet dat de fan op de laagste stand staat en dat er dus niet meer koudemiddel kan verdampen omdat er niet genoeg lucht over de verdamper gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:05
Ik heb een vraag over de elektra vereisten.

Ik heb twee keer eerder een airco gehad en die zijn heel anders aangesloten. De eerste keer (LG) ging zat er zo ver ik mij herinner binnen in de slaapkamer letterlijk een stekker in het stopcontact. De tweede keer (Panasonic) is de buiten unit aangesloten op een buiten stopcontact. Ik vraag mij eigenlijk af wat hierin de beste optie is. Zo'n buiten stopcontact met een klepje dat nooit sluit als er een stekker in zit heb ik altijd een beetje vreemd gevonden.

Volgende maand ga ik verhuizen dus ik zou graag de 'beste' oplossing meenemen in mijn elektra. Ik moet op de eerste etage toch randaarde voorzien dus dan kan ik meteen even kijken of ik iets kan verzinnen voor de airco(s).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Multisplit meestal buiten op een werkschakelaar en bij een single split is de binnenunit van stroom voorzien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
I-King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 03:12:
Multisplit meestal buiten op een werkschakelaar en bij een single split is de binnenunit van stroom voorzien.
Dat is niet waar.

Het is vrijwel altijd de buitenunit die van stroom voorzien moet worden. Ook bij single’s.

@sdk1985 je antwoord is een werkschakelaar. Waterdicht en geen stekker :).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:17:
[...]

Dat is niet waar.

Het is vrijwel altijd de buitenunit die van stroom voorzien moet worden. Ook bij single’s.

@sdk1985 je antwoord is een werkschakelaar. Waterdicht en geen stekker :).
Inderdaad, en meestal kan je dat in een bestaande woning eenvoudig realiseren door vanuit een bestaande WCD doos naar buiten te boren. Uiteraard wel onder voorwaarde dat de unit op die bestaande groep erbij kan.

Als je een aparte groep nodig hebt of wilt zul je op de een of andere manier een kabel naar de meterkast moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Even afgezien van het feit dat je vanaf een WCD in Nederland niet door mag lussen ;)

Even het orakel erbij taggen: @kabeltjekabel :p
edit: @ik222 ja daarom even kabeltje getagged. Die weet het wel :).

[ Voor 43% gewijzigd door Glashelder op 08-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Glashelder schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:47:
Even afgezien van het feit dat je vanaf een WCD in Nederland niet door mag lussen ;)

Huh weet je zeker dat dit niet mag? Ik zie dat toch echt heel vaak gedaan worden en zou eigenlijk ook niet weten waarom dat niet zou mogen. Er zit volgens mij wel een limiet aan hoe vaak je mag doorlussen maar goed ik geef toe dat de exacte regeltjes niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
ik222 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:55:
[...]

Huh weet je zeker dat dit niet mag? Ik zie dat toch echt heel vaak gedaan worden en zou eigenlijk ook niet weten waarom dat niet zou mogen. Er zit volgens mij wel een limiet aan hoe vaak je mag doorlussen maar goed ik geef toe dat de exacte regeltjes niet ken.
Het mag volgens de NEN niet, doorlussen mag maar op de zelfde wand. Ik dacht max 2 x doorlussen.
Domme van de regel is, 4 op een rij geld als 1 doos. Dus 3 x 1 losse doos doorgelust mag niet maar 4 op een rij weer wel.

Maar dit was behoorlijk graven, correct me if I am wrong :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Hohoho niet NEN 1010 presenteren als een wet, dat is het niet.

Volgens NEN1010 mag het onderbepaalde voorwaarden wel.
Er bestaat echter geen wet dat het niet mag.

Ja ik leef zoveel mogelijk NEN1010 na, maar als in menig ander land iets veilig is en daarbij mag is het de vrijheid die je als huiseigenaar hebt om dat eventueel in je eigen huis ook toe te passen.

Lasdoos, WCD, Inbouwdoos 50mm met WCD. Alsof dat voor het doorlussen iets uit zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Sarge78 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:09:
[...]

Dank je wel!

Met verwarmen heb ik ook niet dat gerommel. Is echt bij het koelen.

Met het oog op toch een bevriezende (raap) verdamper, denk ik ook te weinig koudemiddel.
Hoop geen lekkage ergens of dat ze hem de 2e keer verkeerd in bedrijf hebben gesteld.
Hoi, heb je uiteindelijk nog antwoord van de installateur gekregen? Is het normaal of was er inderdaad te weinig middel?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2004billy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 17:34
Ik was eerst maar eens begonnen met een LG F12MT prestige voor verwarming van een deel van de huiskamer en de keuken. Deze A+++ R32 unit is de vervanger van de H12AL en kost ruim 1400 euro. Ik woon in de buurt van Eindhoven, en heb hem gekocht bij Rifera, die hem voor 150 euro in werking stelt als je zelf alles doet wat je mag doen (gaten boren, ophangen, stroom aanleggen). Je moet natuurlijk wel een koelleiding, beugel, kabels, condensleiding etc kopen. Totaal was het zo'n 1700 euro.
Nu is die LG wel geinig. Wat ze doen voor zo'n A+++ unit is een enorme buitenunit (van zo'n 45 kg in plaats van 25 kg) combineren met een relatief gewone binnenunit (iets meer buisjes in de radiator).
Van deze LG is er een 2.5 en een 3.5 kW versie. Ze zijn identiek op firmware na. De F12MT mag iets harder draaien dan de F09MT. Er staat dat deze iets van 800W gebruikt, maar hij kan veel harder (en dan verbruikt hij ook veel meer). Zo kan hij 4700W (!!!) leveren als het buiten -7C is, en dan gaat het verbruik richting de 1.5 kW en zal de COP dus richting de 3 gaan (verbruik kun je monitoren in de app). Veel airco's zakken in qua vermogen als het echt koud wordt, dat is niet handig.
Om nu mijn hele huis te gaan verwarmen op stroom, heb ik 2x MU3R19, 4x PC09SQ en 2xPC12SQ aangeschaft bij Climamarket.eu. Black Friday prijs incl transport op pallet met DB Schenker 2934 euro.
Die MU3R19 heeft dezelfde maat buitenunit als de F12MT, dus kan ook ca 5 kW leveren bij -7C. Gegeven dat een enkel triple setje met MU3R19 in Nederland rond de 2400 euro kost (excl installatie), heb ik besloten om het toch maar uit Spanje te laten komen. Ik zal nog eens terug rapporteren als het allemaal is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goSrFkHyG1gbD14t7N0xAI4Lp68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LoQYeVNC52VPAL1o7v5w9Oee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door 2004billy op 10-12-2020 10:39 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
Met dank aan de vele info op dit forum, heb ik in Italie twee split airco’s gekocht bij Clima Stars en deze zelf geinstalleerd. Panasonic FZ25UKE en FZ35UKE. Kosten 420 + 435 + 300 transport en gratis steunen.

Voor het condenswater pompje dacht ik gelijk aan een slangenpompje, ook wel peristaltische- of doseerpomp genoemd. Ik vind die standaard condenswater pompen van 100+ euro een beetje dure oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEh3wLL4UzvU0CgnAnNMzM57miU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c53UbLx0QyXHSCoPnULEHbwP.jpg?f=fotoalbum_large

De uitdaging bij die pompjes is een goed werkende vlotterschakelaar. Die dure pompjes hebben een mooi custom made vlotterbakje met schakelaar. Ik heb deze niet los te koop gezien voor een klein prijsje.

Omdat ik een electronica hobyist ben, heb ik er een Arduino nano project van gemaakt.
Ik heb twee van die pompjes gekocht (15 euro per stuk). De pompjes hebben een slang van 3x5 mm. Dus 3 mm binnendiameter en 5mm buitendiameter. Wanddikte is 1mm. Deze slang is te koop bij een watersportzaak voor 25 cent de meter.

Volgens de documentatie van Panasonic is de maximale condenswater productie 1,6 liter per uur in de ‘DRY’ modus. De pompcapaciteit is 7 liter per uur op 12 Volt. Het pompje kan dus met een duty cycle van 23 % deze hoeveelheid wegpompen.

De Panasonic FZ serie die ik heb, wordt gevoed vanuit de binnenunit en zet spanning op de buitenunit als de airco aan staat. Ik heb op de buitenunit een 12 Volt adapter aangesloten die de Arduino en pomp van spanning voorziet. Zo loopt de pomp enkel als de compressor draait.
En als de airco niet in bedrijf is, komt er elk uur 1 minuut lang spanning op de buitenunit. Waarschijnlijk controleert de Panasonic elk uur wat zaken. Als bijwerking draait het pompje dan ook elk uur eventjes, wat weer prima is om het laatste restje condenswater weg te pompen.

Door de slangen en de voedingsdraden kun je de pomp ergens inbouwen om zo het geluid te reduceren. Want ook deze pompjes maken helaas geluid. Bij mij zitten ze in een opbergkast en zijn ze niet hoorbaar.
Ze passen wel in de binnenunit, maar daar zijn ze dan hoorbaar. Er is onvoldoende ruimte in de binnenunit voor goede geluidsisolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYfCybJmo3lGjjfPUFrxlSC9CDc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kKAa0gjeNepDrePb2tDUHWjs.jpg?f=user_large

Met twee pompjes heb ik met eentje een waterstroom van 1,6 l/u gesimuleerd. En met het andere pompje ben ik gaan expirimenteren. Met nog twee luchtdruk sensors (3 euro bij Ali) erbij, werd het een leuk project zo. Ik dacht door de luchtdruk in de aanzuigslang te meten, dat ik de duty cycle kon optimaliseren. Helaas werkt dat niet met die luchtdruksensor en heb ik nu een vaste duty cycle van 25% zodat ik zeker weet dat er voldoende wordt weggepompt. Van elke 10 seconden draait de pomp nu 2,5 seconde.

In een test opstelling heb ik de echte situarie nagebouwd. Zo kon ik naar hartelust zaken uitproberen zoals drooglopen, constante druppelstroom en plotselinge toename als er veel druppels tegelijk loskomen.

Het geheel moest wel bedrijfszeker zijn. Ik heb geen zin in een overlopende condenswaterbak. Totale kosten voor 1 pomp zijn dan: pomp(15) + slang(2) + adapter(3) + arduino(10) = € 30

Deze Arduino oplossing is alleen geschikt voor de betere electronica hobyist.

Voor de gewone DHZ-er kun je het pompje aansluiten op een thermostaat (voor weinig bij Ali of Amazon te koop) waarvan je de temperatuursensor op de persleiding plakt/bindt. De thermostaat kun je dan zo instellen dat het pompje loopt bij een ijskoude leiding. Pompje doet dan 7 liter per uur, dus ruim voldoende voor airco’s tot 10 kw.
Totale kosten met thermostaat zijn dan: pompje(15) + slang(2) + adapter(3) + thermostaat(4) = € 24

De condensafvoerslang steekt omhoog en daar gaat het slangetje van de pomp in .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nig0xJxzn7GX1u6wJQejibZ3zR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g1GlxLCH9OVuvTMtPDcKyqRj.jpg?f=user_large

Nu nog wachten op de zomer voor de echte praktijktest.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 16-12-2020 10:37 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:05
mwk schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
[...]

De FTXM-R kan ik nergens meer in de catalogi vinden. Is dat een ouder model? Ik heb de FTXM-M.
De 1.5KW units zijn gek genoeg duurder dan de 2Kw units. Het zijn in feite dezelfde units met andere firmware zodat je niet over de maximale belastbaarheid van de buitenunit heen gaat.

Er kan ook 2,0+2,0+5,0 op de 3MXM52. Scheelt in de prijs. In het minimaal vermogen bij het koelen maakt het geen verschil dat is 2,0. Het enige is dat als je de units tegelijk gebruikt dat er bij de 1,5 in verhouding iets meer vermogen naar de woonkamer gaat (3,25 ipc 2,89). Maar dat is ook weer alleen als het hele spul op vol vermogen moet draaien.

Op zich zou die 52 het wel moeten kunnen trekken. Ik heb de 68 voor 4 kamers. (5+2+2+2). Maar die staan ook niet tegelijk aan. Heb niet het gevoel dat ik wat tekort kom.

Ik zou wel voor in installateur gaan die ter plekke komt kijken naar de situatie. Ook naar het plaatsen van de units en het leidingwerk.
Ja die FTXM-R is het vorige model van die Perfera reeks, de huidige reeks is CTXM-R blijkbaar. Lichtjes gewijzigd design, binnenkant vrijwel gelijk.
Ik heb ondertussen een offerte binnen van installateur 3. Ook hij gaat voor de 3MXM68N, dus 6.8kW inverter. In de slaapkamers zet hij de CTXM15R met 1.5kW, in de leefruimte gaat hij voor de FTXA50B.

Installateur 3 zit er onderaan de streep wel 1116€ duurder dan de minst dure offerte tot nu toe. Met dat verschil wel dat de minst dure nog wel een 5.2kW buitenunit plaatst, ipv de 6.8kW zoals door de 2 andere installateur voorgesteld. Ik kan het prijsverschil niet zien, want de minst dure offerte heeft geen prijsdetail per onderdeel. Heb me laten vertellen dat het zo'n 200-250€ zou schelen tussen beide modellen.

De buitenunit 6.8kW is bij installateur 2 en 3 trouwens exact even duur, tussen de CTXM15R en FTXM20R zit 10€ verschil.

Maak ik me nog wel de bedenking dat er aan de leefruimte 2 kamers grenzen (4 op 4m) waarvan de deur vaak/meestal gedeeltelijk open staat. Deze zitten niet in mijn koelplan, maar als ze mee profiteren dan is dat mooi meegenomen.

Mijn gevoel zegt dan te kiezen voor de 6.8kW gewoon om wat meer reserve te hebben indien nodig.

Volgende week komt er normaal gezien nog een vierde ter plaatse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
Pim57 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:01:
Met dank aan de vele info op dit forum, heb ik in Italie twee split airco’s gekocht bij Clima Stars en deze zelf geinstalleerd. Panasonic FZ25UKE en FZ35UKE. Kosten 420 + 435 + 300 transport en gratis steunen.

Voor het condenswater pompje dacht ik gelijk aan een slangenpompje, ook wel peristaltische- of doseerpomp genoemd. Ik vind die standaard condenswater pompen van 100+ euro een beetje dure oplossing.
[Afbeelding]

De uitdaging bij die pompjes is een goed werkende vlotterschakelaar. Die dure pompjes hebben een mooi custom made vlotterbakje met schakelaar. Ik heb deze niet los te koop gezien voor een klein prijsje.

Omdat ik een electronica hobyist ben, heb ik er een Arduino nano project van gemaakt.
Ik heb twee van die pompjes gekocht (15 euro per stuk). De pompjes hebben een slang van 3x5 mm. Dus 3 mm binnendiameter en 5mm buitendiameter. Wanddikte is 1mm. Deze slang is te koop bij een watersportzaak voor 25 cent de meter.

Volgens de documentatie van Panasonic is de maximale condenswater productie 1,6 liter per uur in de ‘DRY’ modus. De pompcapaciteit is 7 liter per uur op 12 Volt. Het pompje kan dus met een duty cycle van 23 % deze hoeveelheid wegpompen.

De Panasonic FZ serie die ik heb, wordt gevoed vanuit de binnenunit en zet spanning op de buitenunit als de airco aan staat. Ik heb op de buitenunit een 12 Volt adapter aangesloten die de Arduino en pomp van spanning voorziet. Zo loopt de pomp enkel als de compressor draait.

Door de slangen en de voedingsdraden kun je de pomp ergens inbouwen om zo het geluid te reduceren. Want ook deze pompjes maken helaas geluid. Bij mij zitten ze in een opbergkast en zijn ze niet hoorbaar.
Ze passen wel in de binnenunit, maar daar zijn ze dan hoorbaar. Er is onvoldoende ruimte in de binnenunit voor goede geluidsisolatie.
[Afbeelding]

Met twee pompjes heb ik met eentje een waterstroom van 1,6 l/u gesimuleerd. En met het andere pompje ben ik gaan expirimenteren. Met nog twee luchtdruk sensors (3 euro bij Ali) erbij, werd het een leuk project zo. Ik dacht door de luchtdruk in de aanzuigslang te meten, dat ik de duty cycle kon optimaliseren. Helaas werkt dat niet met die luchtdruksensor en heb ik nu een vaste duty cycle van 25% zodat ik zeker weet dat er voldoende wordt weggepompt. Van elke 10 seconden draait de pomp nu 2,5 seconde.

In een test opstelling heb ik de echte situarie nagebouwd. Zo kon ik naar hartelust zaken uitproberen zoals drooglopen, constante druppelstroom en plotselinge toename als er veel druppels tegelijk loskomen.

Het geheel moest wel bedrijfszeker zijn. Ik heb geen zin in een overlopende condenswaterbak. Totale kosten voor 1 pomp zijn pomp(15) + slang(2) + adapter(3) + arduino(10) = € 30

Deze Arduino oplossing is alleen geschikt voor de echte hobyist.

Voor de gewone DHZ-er kun je het pompje aansluiten op een thermostaat (voor weinig bij Ali te koop) waarvan je de temperatuursensor op de persleiding plakt/bindt. De thermostaat kun je dan zo instellen dat het pompje loopt bij een ijskoude leiding. Pompje doet dan 7 liter per uur, dus ruim voldoende voor airco’s tot 10 kw.

De condensafvoerslang steekt omhoog en daar gaat het slangetje van de pomp in .
[Afbeelding]

Nu nog wachten op de zomer voor de echte praktijktest.
Mooi gemaakt, _/-\o_ misschien even een link waar de pompjes te koop zijn ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Drwho1 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:25:
[...]

Ja die FTXM-R is het vorige model van die Perfera reeks, de huidige reeks is CTXM-R blijkbaar.
Geloof het niet. De C geeft alleen aan dat het een 1,5Kw unit is die alleen in een multisplit combi kan worden gebruikt.

De nieuwe Perfera units zijn dan de CTXM-N (1,5Kw) en de FTXM-N (2,0Kw en groter).

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
wizzopa schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:44:
[...]

Mooi gemaakt, _/-\o_ misschien even een link waar de pompjes te koop zijn ;)
Pompje is te koop bij Amazon via deze link.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

mwk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:52:
[...]

Geloof het niet. De C geeft alleen aan dat het een 1,5Kw unit is die alleen in een multisplit combi kan worden gebruikt.

De nieuwe Perfera units zijn dan de CTXM-N (1,5Kw) en de FTXM-N (2,0Kw en groter).
The FTXM-R is juist het nieuwe wand model van Daikin. Als ik het goed heb heeft deze een iets ander design dan de FTXM-N en kan deze met residential app verbonden worden.

Zie: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/ftxm-r.html

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

BCGraaf schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:00:
[...]

The FTXM-R is juist het nieuwe wand model van Daikin. Als ik het goed heb heeft deze een iets ander design dan de FTXM-N en kan deze met residential app verbonden worden.

Excuus. Ik vond hem er wat ouder uitzien. Maar het is inderdaad een nieuwe model lijkt het.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
I-King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 03:12:
via de buitenunit ja O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
In mijn geval (Panasonic) was de multisplit buiten gevoed, en de singlesplit binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Mag wel.

Maar door de muur heen prikken; altijd opletten met vochtintrede, koudebruggen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
I-King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:21:
In mijn geval (Panasonic) was de multisplit buiten gevoed, en de singlesplit binnen.
Je hebt toch al een kabeltje lopen tussen binnen en buitenunit voor communicatie, net zo makkelijk om dan de prik ook van de buitenunit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:25:
[...]

Je hebt toch al een kabeltje lopen tussen binnen en buitenunit voor communicatie, net zo makkelijk om dan de prik ook van de buitenunit te pakken.
Ik heb alleen maar de instructies uit 't boekje gevolgd :) Dus nu loopt er een voeding van buiten naar de binnenunit, en dan een stuurkabel van de binnenunit naar buitenunit bij de single split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-08 14:28
[...]

FTXM-R heeft ook Alexa en Google assistent ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:10
@BCGraaf Klopt maar binnenkort zijn de oudere modelen van Daikin ook te bedienen via de residential app. Staat bij de informatie. Had het al even uitgeprobeerd. Maar mijn Daikin FTXm35n serie werkt inderdaad nu nog niet.
[...]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@2004billy Ik zou persoonlijk niet gaan verwarmen met de PC09SQ & PC12SQ want die heeft maar voor verwarmen +. Dat wilt zeggen niet erg zuinig bij verwarmen. Helaas heeft deze LG ook geen mogelijkheid tijdens verwarmen om stroombesparings (eco) stand in te stellen. Dit werk helaas alleen bij verkoelen heb ik zelf bij mijn LG 09 set achter gekomen. De unit gaat ook relatief snel op defrost en maakt dan best veel lawaai..
2004billy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:13:
Ik was eerst maar eens begonnen met een LG F12MT prestige voor verwarming van een deel van de huiskamer en de keuken. Deze A+++ R32 unit is de vervanger van de H12AL en kost ruim 1400 euro. Ik woon in de buurt van Eindhoven, en heb hem gekocht bij Rifera, die hem voor 150 euro in werking stelt als je zelf alles doet wat je mag doen (gaten boren, ophangen, stroom aanleggen). Je moet natuurlijk wel een koelleiding, beugel, kabels, condensleiding etc kopen. Totaal was het zo'n 1700 euro.
Nu is die LG wel geinig. Wat ze doen voor zo'n A+++ unit is een enorme buitenunit (van zo'n 45 kg in plaats van 25 kg) combineren met een relatief gewone binnenunit (iets meer buisjes in de radiator).
Van deze LG is er een 2.5 en een 3.5 kW versie. Ze zijn identiek op firmware na. De F12MT mag iets harder draaien dan de F09MT. Er staat dat deze iets van 800W gebruikt, maar hij kan veel harder (en dan verbruikt hij ook veel meer). Zo kan hij 4700W (!!!) leveren als het buiten -7C is, en dan gaat het verbruik richting de 1.5 kW en zal de COP dus richting de 3 gaan (verbruik kun je monitoren in de app). Veel airco's zakken in qua vermogen als het echt koud wordt, dat is niet handig.
Om nu mijn hele huis te gaan verwarmen op stroom, heb ik 2x MU3R19, 4x PC09SQ en 2xPC12SQ aangeschaft bij Climamarket.eu. Black Friday prijs incl transport op pallet met DB Schenker 2934 euro.
Die MU3R19 heeft dezelfde maat buitenunit als de F12MT, dus kan ook ca 5 kW leveren bij -7C. Gegeven dat een enkel triple setje met MU3R19 in Nederland rond de 2400 euro kost (excl installatie), heb ik besloten om het toch maar uit Spanje te laten komen. Ik zal nog eens terug rapporteren als het allemaal is aangesloten.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2004billy
Dolbyadt schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:18:
@2004billy Ik zou persoonlijk niet gaan verwarmen met de PC09SQ & PC12SQ want die heeft maar voor verwarmen +. Dat wilt zeggen niet erg zuinig bij verwarmen. Helaas heeft deze LG ook geen mogelijkheid tijdens verwarmen om stroombesparings (eco) stand in te stellen. Dit werk helaas alleen bij verkoelen heb ik zelf bij mijn LG 09 set achter gekomen. De unit gaat ook relatief snel op defrost en maakt dan best veel lawaai..

[...]
Hoi, bedankt voor de waarschuwing! Wel is mijn situatie iets anders. Het gaat hem voor de efficiency volgens mij vooral om de buitenunit. Ik heb dus niet de PC09SQ buitenunit die jij hebt, maar de MU3R19 waar 3 binnenunits aan kunnen. Deze heeft ook inderdaad geen 5.1 SCOP, maar slechts 4.2. Dus dat is 21% meer stroom dan de F12MT voor dezelfde hoeveelheid warmte. Ik ga die multisplits gebruiken om zolder, studeer en slaapkamers mee te verwarmen/koelen. Aangezien we niet altijd overal tegelijk zijn betekent dat dat er maar zelden vollast gevraagd wordt, dus dat de setjes wat overgedimensioneerd zijn. Die MU3R19 buitenunit is ongeveer 2x zo zwaar, en ook een slag groter dan de PC09SQ buitenunit (hij heeft zelfde maat doos als de F12MT buitenunit). Dan hoop ik dat daardoor ik nog redelijk wegkom met de efficiency in deellast.Ik weet in ieder geval van inverter zwembadwarmtepompen dat die in deellast 2x efficienter zijn dan in vollast. In ieder geval zit er voor iedere binnenunit een aparte EEV (electronic expansion valve) in om de cyclus te optimaliseren. We zullen het zien (energiebewaking op de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@2004billy Graag gedaan. Daar zijn we hier voor om elkaar proberen goed advies te geven. :)

Heb even gezocht naar de MU3R19EU. Maar die heeft ook maar + bij verwarmen. Ik hoop dat toch alles gaat zoals je het zelf hebt bedoelt.

Energylabel:
https://objects.icecat.bi...1580808209_9519_12119.pdf

Lange samenvatting LG MU3R19.UE0 air conditioner Buiteneenheid airconditioning Wit:
LG MU3R19.UE0. Energie-efficiëntieklasse (koeling): A+++, Energie-efficiëntieklasse (verwarming) (gemiddelde stookseizoen): A+, Jaarlijks energieverbruik (koelen): 217 kWu. Extern geluidsniveau: 50 dB, Buitenunit geluidsvermogensniveau: 63 dB, Verkoelende luchtstroom (outdoor eenheid): 3000 m³/uur

Klik dan bij Energy label en of bij specificaties dan zie je toch echt staan bij verwarmen maar +. Bij verkoelen heeft deze set inderdaad +++.
2004billy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:11:
[...]

Hoi, bedankt voor de waarschuwing! Wel is mijn situatie iets anders. Het gaat hem voor de efficiency volgens mij vooral om de buitenunit. Ik heb dus niet de PC09SQ buitenunit die jij hebt, maar de MU3R19 waar 3 binnenunits aan kunnen. Deze heeft ook inderdaad geen 5.1 SCOP, maar slechts 4.2. Dus dat is 21% meer stroom dan de F12MT voor dezelfde hoeveelheid warmte. Ik ga die multisplits gebruiken om zolder, studeer en slaapkamers mee te verwarmen/koelen. Aangezien we niet altijd overal tegelijk zijn betekent dat dat er maar zelden vollast gevraagd wordt, dus dat de setjes wat overgedimensioneerd zijn. Die MU3R19 buitenunit is ongeveer 2x zo zwaar, en ook een slag groter dan de PC09SQ buitenunit (hij heeft zelfde maat doos als de F12MT buitenunit). Dan hoop ik dat daardoor ik nog redelijk wegkom met de efficiency in deellast.Ik weet in ieder geval van inverter zwembadwarmtepompen dat die in deellast 2x efficienter zijn dan in vollast. In ieder geval zit er voor iedere binnenunit een aparte EEV (electronic expansion valve) in om de cyclus te optimaliseren. We zullen het zien (energiebewaking op de app).

[ Voor 19% gewijzigd door Dolbyadt op 09-12-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2004billy
Dolbyadt schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:39:
@2004billy Graag gedaan. Daar zijn we hier voor om elkaar proberen goed advies te geven. :)

Heb even gezocht naar de MU3R19EU. Maar die heeft ook maar + bij verwarmen. Ik hoop dat toch alles gaat zoals je het zelf hebt bedoelt.

[...]
Dat klopt, een SCOP van 4.2 is A+
Met zoeken naar "LG Engineering Product Databook" vond ik de totale documentatie, incl performance tabellen. Het defrosten met de F12MT gaat trouwens vlot en maakt niet zoveel herrie. Maar als ik die in de jet mode zet (op zijn hardst), dan gaat hij ook veel sneller de defrost in.

[ Voor 26% gewijzigd door 2004billy op 09-12-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Iemand ervaring met een buitendeel op een dakkapel met warm dak?

Ik las ergens dat als je de airco ook gaat gebruiken voor verwarmen dat je dan last van trillingen gaat krijgen. Is het sowieso een verstandig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
jwakie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:22:
Iemand ervaring met een buitendeel op een dakkapel met warm dak?

Ik las ergens dat als je de airco ook gaat gebruiken voor verwarmen dat je dan last van trillingen gaat krijgen. Is het sowieso een verstandig idee?
Ik heb de buitenunit op mijn dakkapel staan, heb ze op goede blokken staan met gewicht, de defrost hoor ik nog wel eens maar niet echt heel veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Speedfightserv schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:37:
[...]

Ik heb de buitenunit op mijn dakkapel staan, heb ze op goede blokken staan met gewicht, de defrost hoor ik nog wel eens maar niet echt heel veel herrie.
Wat voor blokken zijn dat? Heb je een linkje?
En heb je een warm dak? Dus isolatie boven onder het dak leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
jwakie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:39:
[...]

Wat voor blokken zijn dat? Heb je een linkje?
En heb je een warm dak? Dus isolatie boven onder het dak leer.
Geen warm dak dus de trillingen zouden bij mij nog beter hoorbaar moeten zijn,

https://www.wasco.nl/arti...iging-m8-x-40-4x/99BF2205

Dit is 60cm maar je heb ook van 100cm. Link is ter indicatie, wellicht ergens anders goedkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Speedfightserv schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:42:
[...]

Geen warm dak dus de trillingen zouden bij mij nog beter hoorbaar moeten zijn,

https://www.wasco.nl/arti...iging-m8-x-40-4x/99BF2205

Dit is 60cm maar je heb ook van 100cm. Link is ter indicatie, wellicht ergens anders goedkoper te krijgen.
Dat denk ik ook. Qua constructie komt het wel beter uit bij jou. Zo'n unit op dat zacht isolatie materiaal lijkt mij niet het best.

Ik verbaas me eigenlijk ook over dat ze die units lost op het dak plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door jwakie op 09-12-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
jwakie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:45:
[...]

Dat denk ik ook. Qua constructie komt het wel beter uit bij jou. Zo'n unit op dat zacht isolatie materiaal lijkt mij niet het best.

Ik verbaas me eigenlijk ook over dat ze die units lost op het dak plaatsen.
Als je bang bent voor geluid kan je deze er ook nog tussen zetten: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Ik heb dat bij twee van de drie buitenunits laten doen, die staan op plat dak met vlas isolatie. Dat dak is een echte klankkast als je er op loopt/werkt maar de units zijn muisstil.

De andere staat op een dak van pir sandwich panelen waarvan ik dacht dat die niet zouden doorklinken, maar die hoor je bij een defrost toch een beetje dus daar ga ik ze ook nog tussen plaatsen. Als onderbalk zijn ook van die big-foot blokken gebruikt.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Ik heb beide airco buitendelen op het platte dak van de uitbouw staan. Dak is hout met pir platen als isolatie. Stonden eerst op de meegeleverde plastic opstelbalkjes. Dit gaf best veel herrie, vergelijkbaar met stationair draaiende vrachtwagen op straat.

Ik ben voor de goedkope oplossing gegaan. Heb massief kunstof opstelbalkjes besteld en de standaard holle kunstof balken hiermee vervangen. Daarnaast een oude speeltuin tegel van 100x100 in stukken gezaagd en deze stroken onder de balkjes gelegd. Je hoort nu niks meer en kosten waren 4x 10 euro voor de opstelbalkjes. De rubber tegel was hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:42:
Veel meegelezen in dit topic, dus deel graag ook even mijn ervaring tot nu toe.

Afgelopen zomer nodige offertes opgevraagd omdat de temperatuur op mijn werkplek op zolder toch wel erg hoog opliep.
Het is een woning van 2010 en goed geïsoleerd, maar zodra het ochtend zonlicht op de grote raampartijen van de dakkapel valt is het kwaad geschiet.
Wens was dan ook een buiten unit op de dakkapel van de zolder (andere plek is helaas niet mogelijk in mijn situatie) en binnen unit komt boven het trappengat te hangen waar ook mijn thuiswerkplek zit.

Maar op de aanvragen kreeg ik óf geen reactie óf veel te duur óf namen überhaupt niets meer aan. Uiteindelijk een bedrijf gevonden in de buurt (regio Den Bosch / Oss) welke mij eerlijk vertelde dat ze op dat moment geen nieuwe installaties aannamen omdat hun service voorrang kreeg en ze daar plek voor vrij wilde houden. Vervolgens de vraag of ze mij terug konden bellen in oktober om te kijken of ze mij nog konden helpen, zo niet even goede vrienden. Kijk dat kan ik waarderen, gewoon eerlijk en transparant. Vervolgens is het plan even in de ijskast gegaan omdat ik er dus eigenlijk niet uitkwam.
En ja hoor, in oktober netjes een belletje en meteen afspraak gemaakt voor een vrijblijvende offerte.

Bij het bezoek duidelijke uitleg en advies gekregen en er is goed naar de situatie gekeken. Direct een (vaste) prijs (€1954,-) gekregen voor de MHI SRK35ZS-W waarbij de buitenunit ook op de betere blokken/dempers komt te staan. Garantie zat bij de prijs in; 5 jaar (zonder voorrijkosten).
Offerte op papier deden ze niet aan tenzij ik het echt graag had. Hij komt ook zelf de installatie doen en heeft meteen wat foto's van de situatie gemaakt. Typisch een klein familiebedrijfje (zijn vrouw doet de planning en z'n broer werkt ook mee) dat het van de mond op mond reclame wil hebben en vooral kwaliteit wil leveren en tevreden klanten wil hebben.
Ze doen dan ook max één airco installatie per dag en proberen er niet nog eentje extra weg te zetten.

Grappig was dat de installateur het niet op de jaarlijkse onderhoudscontracten had; hij kon het niet over zijn hart verkrijgen om jaarlijks een airco te controleren waar vrijwel niets aan valt te doen wat je zelf niet kan. Eens in de 5 jaar een echte controle was prima volgens hem, en dan het filter jaarlijks zelf even schoonmaken. Mocht er tussentijds iets zijn moest ik gewoon bellen.

Deze week de knoop doorgehakt om het te gaan doen en wederom netjes te woord gestaan en meteen een datum kunnen prikken: Installatie volgt begin december.
Er zullen vast goedkopere aanbieders te vinden zijn, maar deze partij heeft ook mijn gunfactor gekregen. Hopelijk na de installatie nog net zo tevreden :-)

In aanloop alvast deze Infrarood <-> wifi module gekocht. Eens kijken we de airco straks met HomeAssistant via dit ding kunnen aansturen: https://nl.aliexpress.com/item/4000286064868.html
Mocht iemand daar al ervaring mee hebben i.c.m. een MHI dan lees ik het graag.
Onlangs heeft de installatie naar volle tevredenheid plaatsgevonden.

Resultaat binnen is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T3cdpjJD/IMG-4522.jpg

Achterkant van de binnen unit:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Dzj7c2Df/IMG-4524.jpg
- condensafvoer loopt richting onderkant WTW waar een afvoer zit.
- stroom loopt naar links waar een een stopcontact bij de CV zit.
- leidingen naar de buiten unit lopen naar de nok en gaan daar door het dak heen naar buiten.

Buitenaanzicht op afstand:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TPYRmytH/IMG-4577.jpg

Monteur heeft van 8:30 tot 16u vrijwel non-stop doorgewerkt.
Waarvan ze de eerste 2 uur waren met z'n tweeën waren.

Ondanks de dikke rubberen blokken voor de buiten unit is er toch wel iets van resonantie aanwezig, met name bij het op toeren komen van de unit. Het lijkt met verwarmen iets meer te zijn dan bij koelen.
Binnenkort komen ze extra rubbers monteren welke dit zouden moeten verhelpen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedfight schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:33:
[...]

Onlangs heeft de installatie naar volle tevredenheid plaatsgevonden.

Resultaat binnen is als volgt:
[Afbeelding]

Achterkant van de binnen unit:
[Afbeelding]
- condensafvoer loopt richting onderkant WTW waar een afvoer zit.
- stroom loopt naar links waar een een stopcontact bij de CV zit.
- leidingen naar de buiten unit lopen naar de nok en gaan daar door het dak heen naar buiten.

Buitenaanzicht op afstand:
[Afbeelding]

Monteur heeft van 8:30 tot 16u vrijwel non-stop doorgewerkt.
Waarvan ze de eerste 2 uur waren met z'n tweeën waren.

Ondanks de dikke rubberen blokken voor de buiten unit is er toch wel iets van resonantie aanwezig, met name bij het op toeren komen van de unit. Het lijkt met verwarmen iets meer te zijn dan bij koelen.
Binnenkort komen ze extra rubbers monteren welke dit zouden moeten verhelpen.
Mooie installatie. Ik blijf mij erover verbazen dat installateurs niet gewoon standaard een resonantie proof opstelling aanbieden. Hoe moeilijk kan het zijn. Bij mij hetzelfde gelazer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Nu is het vandaag weer wat kouder. Overdag een uurtje aangeweest en om 16.30 uur weer aan nu om even voor 2200 uur zit ik te denken waarom is het niet warm. Kamer net 20c waar hij nornaal doorliep tot 21.5c . Ik kijk op de energiemeter de geeft aan z'n 360w. Wordt begrenst door buiten still mode. Toen ik die uitzette toerde hij direct op naar 1400W voor een aantal minuten waarna hij terug ging naar 350W nu. Weer wat geleerd en het voelt nu stuk beter in huis.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
DjaRoel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:53:
[...]

Als je bang bent voor geluid kan je deze er ook nog tussen zetten: https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-10-25kg-m8.html

Ik heb dat bij twee van de drie buitenunits laten doen, die staan op plat dak met vlas isolatie. Dat dak is een echte klankkast als je er op loopt/werkt maar de units zijn muisstil.

De andere staat op een dak van pir sandwich panelen waarvan ik dacht dat die niet zouden doorklinken, maar die hoor je bij een defrost toch een beetje dus daar ga ik ze ook nog tussen plaatsen. Als onderbalk zijn ook van die big-foot blokken gebruikt.
Goeie tip, zal dit meenemen in het verkoopgesprek vrijdag.
hpmkruit schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:18:
Ik heb beide airco buitendelen op het platte dak van de uitbouw staan. Dak is hout met pir platen als isolatie. Stonden eerst op de meegeleverde plastic opstelbalkjes. Dit gaf best veel herrie, vergelijkbaar met stationair draaiende vrachtwagen op straat.

Ik ben voor de goedkope oplossing gegaan. Heb massief kunstof opstelbalkjes besteld en de standaard holle kunstof balken hiermee vervangen. Daarnaast een oude speeltuin tegel van 100x100 in stukken gezaagd en deze stroken onder de balkjes gelegd. Je hoort nu niks meer en kosten waren 4x 10 euro voor de opstelbalkjes. De rubber tegel was hergebruikt.
Netjes. De dakkapel is mij te hoog en via het schuine dak te bereiken. Ik heb liever dat de installateur dat doet.

• Ronald2211
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09-2021
Iemand ervaring met de ECR self flare snelkoppeling?
Kom er niet helemaal uit:
Vast zetten met 1,5 slag voldoende of toch daarna weer losmaken, handvast vastdraaien en weer met een 1/4 slag vast zetten?
Gebruik van olie op de "flare" nodig?
Wie kan mij verder helpen?
Natuurlijk de verdere IBS laat ik doen door een gecertificeerd bedrijf.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
revolution-nl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:14:
[...]

Mooie installatie. Ik blijf mij erover verbazen dat installateurs niet gewoon standaard een resonantie proof opstelling aanbieden. Hoe moeilijk kan het zijn. Bij mij hetzelfde gelazer.
Installateurs hebben ervaring met het plaatsen van airco's, maar veel minder met de ervaringen in het gebruik daarna. Toen ik de vraag stelde of de buitendelen op het dak niet gingen resoneren kreeg ik ook het veelzeggende antwoord dat 'moderne units niet veel herrie meer maken'.

• Speedfightserv
Ronald2211 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:10:
Iemand ervaring met de ECR self flare snelkoppeling?
Kom er niet helemaal uit:
Vast zetten met 1,5 slag voldoende of toch daarna weer losmaken, handvast vastdraaien en weer met een 1/4 slag vast zetten?
Gebruik van olie op de "flare" nodig?
Wie kan mij verder helpen?
Natuurlijk de verdere IBS laat ik doen door een gecertificeerd bedrijf.
Die dingen vind ik troep, dat terzijde, er zijn youtube filmpjes over deze koppelingen, aan je omschrijving te lezen heb je die al gevolgd, olie moet je niet gebruiken, draai je hem te vast mee. loctite 577 zou evt. wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 09:44
Ik sta op het punt om een bestelling voor een aantal SRKxxZS-W-units te plaatsen. Ik twijfel nog over de wireless modules.

Als ik het zo hoor is de airconwithme-app het niet waard, maar zou de overgang naar Smart M-Air momenteel plaatsvinden.
AtlAntA schreef dat hij het idee had dat de Smart M-Air-app alleen voor Mitsubishi Electric zou zijn. Dat vind ik apart, want de maker van die app is juist MHI. Wel zie ik dat alleen Android 8 en 9 wordt ondersteund? :?

In de handleiding van de SRK-units staat wel de verwijzing naar de Smart M-Air-app, wat er toch op zou moeten duiden dat het allemaal zou moeten werken.

Iemand al meer ervaringen hiermee?

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Scooper schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:52:
Ik sta op het punt om een bestelling voor een aantal SRKxxZS-W-units te plaatsen. Ik twijfel nog over de wireless modules.

Als ik het zo hoor is de airconwithme-app het niet waard, maar zou de overgang naar Smart M-Air momenteel plaatsvinden.
AtlAntA schreef dat hij het idee had dat de Smart M-Air-app alleen voor Mitsubishi Electric zou zijn. Dat vind ik apart, want de maker van die app is juist MHI. Wel zie ik dat alleen Android 8 en 9 wordt ondersteund? :?

In de handleiding van de SRK-units staat wel de verwijzing naar de Smart M-Air-app, wat er toch op zou moeten duiden dat het allemaal zou moeten werken.

Iemand al meer ervaringen hiermee?
De SmartM-air stond in het 2020 boekje van MHI en nu ook aangegeven in het 2021 boekje wel te verstaan online boekje. Ik heb de app geprobeerd maar krijg het niet werkend het kan zijn dat de bestaande Wifi modules niet geschikt zijn. Maar ik kan er geen info over vinden.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Vandaag ben ik bij de aircoboer geweest voor een offerte.

Daikin Perfera - FTXM-R
2KW - 2150 EUR
2.5KW 2250 EUR
Incl. montage op het plat dak van de uitbouw en 7 mtr leiding naar de zolderkamer. Er werd mij gezegd dat montage onder de dakpan, naar het knieschot en vanuit het knieschot naar de beoogde plek een werkje is. Je ziet dan geen leidingen lopen over het dak.
Installatie op de dakkapel is ook mogelijk. Dan is het een stuk makkelijker en zijn de prijzen daar ook naar (2KW 1800 EUR en 2,5KW 1900). Wel kans op resonantie. Dat zou op de betonnen uitbouw niet of veel minder het geval zijn.

Het betreft een standaard nieuwbouw rijtjeshuis uit 2016. Met een zolderkamer van 45m3 en een dakkapel van 4 mtr breed. Volgens de verkoper is de zolder kouder in de winter en warmer in zomer dan andere verdiepingen, daarom raadt hij 3,5 KW of 2,5 KW aan. Mij lijkt 3,5 KW echt teveel van het goede. Wat is jullie ervaring? Zijn de prijzen schappelijk?

[ Voor 4% gewijzigd door jwakie op 11-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
mwk schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:20:
[...]

Hoi, heb je uiteindelijk nog antwoord van de installateur gekregen? Is het normaal of was er inderdaad te weinig middel?
Nog niet, het geeft bij mij ook bij een binnenunit wat meer geluid. Er is een malende waterslag te horen en de temperatuur gemeten in de ventilatieopeningen loopt snel naar ver onder 0. Tot zelfs -25.
Toch ergens iets met de druk niet op orde. Vermoed en te lage druk in de aanzuig.

Ze hebben destijds bij mij op druk bijgevuld, maar dat blijkt helemaal niet te kunnen. Er moet op gewicht bijgevuld worden. Ik ben even aan het kijken wat nu handig is. Ben wel zo klaar met die airco's nu.

De mogelijke problemen nu: Te weinig koelmiddel of een restrictie in een leiding of koppeling. Het kan nog meer zijn, maar dit is een begin om naar te gaan kijken.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Sarge78 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:58:
[...]

Nog niet, het geeft bij mij ook bij een binnenunit wat meer geluid. Er is een malende waterslag te horen en de temperatuur gemeten in de ventilatieopeningen loopt snel naar ver onder 0. Tot zelfs -25.
Toch ergens iets met de druk niet op orde. Vermoed en te lage druk in de aanzuig.

Ze hebben destijds bij mij op druk bijgevuld, maar dat blijkt helemaal niet te kunnen. Er moet op gewicht bijgevuld worden. Ik ben even aan het kijken wat nu handig is. Ben wel zo klaar met die airco's nu.

De mogelijke problemen nu: Te weinig koelmiddel of een restrictie in een leiding of koppeling. Het kan nog meer zijn, maar dit is een begin om naar te gaan kijken.
Een airco met inverter compressor op druk vullen gaat dus niet werken nee 8)7

Ik denk dat er nog vrij weinig koudemiddel in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
jwakie schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:07:
Vandaag ben ik bij de aircoboer geweest voor een offerte.

Daikin Perfera - FTXM-R
2KW - 2150 EUR
2.5KW 2250 EUR
Incl. montage op het plat dak van de uitbouw en 7 mtr leiding naar de zolderkamer. Er werd mij gezegd dat montage onder de dakpan, naar het knieschot en vanuit het knieschot naar de beoogde plek een werkje is. Je ziet dan geen leidingen lopen over het dak.
Installatie op de dakkapel is ook mogelijk. Dan is het een stuk makkelijker en zijn de prijzen daar ook naar (2KW 1800 EUR en 2,5KW 1900). Wel kans op resonantie. Dat zou op de betonnen uitbouw niet of veel minder het geval zijn.

Het betreft een standaard nieuwbouw rijtjeshuis uit 2016. Met een zolderkamer van 45m3 en een dakkapel van 4 mtr breed. Volgens de verkoper is de zolder kouder in de winter en warmer in zomer dan andere verdiepingen, daarom raadt hij 3,5 KW of 2,5 KW aan. Mij lijkt 3,5 KW echt teveel van het goede. Wat is jullie ervaring? Zijn de prijzen schappelijk?
Schappelijk. Ik betaal 2300 voor hetzelfde model voor 3.5kW. Het betreft een simpele installatie ook nog. Dit is regio Utrecht.
Pagina: 1 ... 101 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"