Ik heb een vraag over een offerte die ik heb gekregen van een lokale installateur.
Hij is gekomen met een offerte met een voor mij compleet onbekend merk: Airwell.
En kennelijk is dat niet alleen voor mij onbekend, er is naast wat specs bar weinig over te vinden.
Daarbij wil ik opmerken dat ik om goed spul heb gevraagd en vooral niet het goedkoopste.
Doelen:
Koelen van alle gekozen ruimtes (woonkamer, slaapkamer, kantoor, zolder(slaapkamer)). Verwarmen van woonkamer en kantoor. Energie efficiënt. Gas besparen (ik heb zonnepanelen).
CV en vloerverwarming blijven er bij mij gewoon inzitten, het verwarmen met de airco doe ik waar het mogelijk is / comfortabel is, anders schakel ik de CV bij. Ik kan dat zelf sturen met domotica.
Mijn vragen:
1. Waar staat volgens jullie kenners Airwell in het lijstje van goed...prut spul? In de buurt van Mitsubishi en Daikin of verder naar beneden? Reden van mijn vraag: ik heb graag goed en betrouwbaar en zuinig spul, wat dit betreft.
2. Ik wil graag prijzen kunnen vergelijken en ik vind op
één pagina na nergens prijzen over het aan mij aangeboden spul. Als die prijzen kloppen, is de onderstaande offerte best ok. Maar is de offerte duur, of juist niet?
3. Domotica: Ik wil de airco units zelf kunnen aansturen (en als het kan status uitlezen) via wifi danwel een gateway of whatever er bij zit. Liefst geheel offline (Als in: dat er niet perse een internet verbinding nodig is en dat het via een cloud systeem van de airco fabrikant werkt). Ook hierover vind ik bar weinig.
4. Zouden jullie het met Airwell aandurven?
Zelf neig ik ernaar om deze offerte omwille van het aangeboden merk en de lack-of-info die eromheen hangt niet te gaan doen en de installateur te vragen een nieuwe te maken maar dan met Daikin of Mitsubishi of een ander merk in de buurt van de A-range.
5. De SCOP (4.9) en SEER (6.1 en 6.2) zijn (voor zover mijn kennis reikt) zeer hoog te noemen. Too good to be true? Of hebben ze bij Airwell het ultieme apparaat ontworpen?
6. Als ik kijk naar de lijst met combinaties bij de YDZC3-27, dan staat daar géén 9-9-18 combinatie tussen. Is datgene wat mij aangeboden is dan eigenlijk wel in orde? (Ik heb niet de 3 binnenunits gelijkertijd allemaal op vol vermogen nodig, maar wat ik me vooral afvraag is, krijgt de 5kW unit wel 5 kW in deze setup? Dat staat nergens vernoemd.).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Waar Model PartNr Prijs bij 3e-partij
Buitendeel 7,8 kw YDZC327-H91 7SP091182 €2700
Woonkamer: Binnendeel 5 kw HKD-018 7SP023137 €670
Slaapkamer: Binnendeel 2.5 kw HKD-009 7SP023135 €400
Kantoor: Binnendeel 2.5 kw HKD-009 7SP023135 €400
Buitendeel 2,5 kw YKD-009 7SP063040 €790
Zolder: Binnendeel 2.5 kw HKD-009 7SP023135 €400
Totaal op basis van bij elkaar gegooglede prijzen: €5360
Offerte prijs is vastgesteld op: €6125
(Dat is incl. montage, gaten boren, dakdoorvoer + dakdekker, condenspomp, goten, leidingen en kabel) |
Prijsvergelijkings materiaal:
https://blue2.vanmarcke.b...gId=-1011&catalogId=10101
Bron van specs:
http://lh.airwell-res.com...xport%20EN%2020191202.pdf
Er is nog een offerte onderweg van een andere lokale installateur die uitsluitend met Mitsubishi werkt.
Aangezien de bovenstaande PDF nogal uitgebreid is opgezet, heb ik de relevante specs even bij elkaar geknipt en plakt en rood omlijnd:
Specs YDZC327:
Specs HDK009 HKD018 YKD009:
Indoor unit combinations YDZC327:
Alles kan stuk.