Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.967 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
mkleinman schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:43:
[Afbeelding]

Ik heb hier twee offertes liggen met een MXM68 buitenunit. Die pakt 1,38 / 1,72kW voor respectievelijk koelen en verwarmen.

De afzekerwaarde in de sheet zegt afzekeren op 30A, en van 1 installateur krijg ik te horen dat ik een 25 traag zekering moet hebben, terwijl de andere zegt dat 16B ook prima werkt. 25C kan/mag niet bij mij in verband met selectiviteit. Ik heb een 1x35A aansluiting. 35 / 1.6 = 21.8A om aan selectiviteit te kunnen voldoen. 25A afzekeren kan niet in mijn geval.

Ik meende dat de meeste moderne inverterunits een softstart doen om te voorkomen dat een groep wordt overbelast tijdens de start van de compressor/motor.

Wie heeft hier nu gelijk? 16B of C voldoende? Toch 25A of 30A volgens de sheet?
C-karakteristiek is sowieso complete onzin bij een inverter met soft-start. Dat is alleen van toepassing bij aan/uit compressors uit de 90's. Helaas hebben veel monteurs dat ooit zo geleerd en denken niet meer verder. Bovendien kan 't geen kwaad in principe, het werkt probleemloos.

Ik denk niet dat je 'm in de praktijk ook maar in de buurt van 16A zal zien, maar als je het echt zeker wil weten kan je door Jumper 23 door te knippen op de buitenunit 'm in Econo Mode forceren op de buitenunit, dan houdt ie 'm er sowieso hard onder (ik denk max 2KW/10A bij de 68). Zie hier de jumper settings in het service manual: https://www.manualslib.co...xm50m.html?page=96#manual

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

ik222 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:05:
[...]

Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.

Met een "normale" 16B groep heb je dan zelfs nog een hele ruime marge. Hier komt de MXM68N dus in elk geval gewoon op een eigen 16B groep te zitten.

Dat advies vanuit Daikin voor 30A snap ik echt totaal niet. Sowieso is dat in moderne huizen met 3 x 25A niet eens mogelijk. Wil je dan selectiviteit behouden dan zou je naar een 3 x 50A hoofdaansluiting moeten :?
Ja die starting current vond ik alleen in de Engelse documentatie.
Mijn installateur adviseerde een C20 voor de mxm68 (vond 30 ook overdreven). Die zit achter een 1x35 dus dat kan net.
Voor de mxm40 was een b16 voldoende.

Maarten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Even een positieve ervaring met de standaard integratie tussen HomeAssistant en Daikin. Deze integratie werkt ontzettend snel en stabiel, een service call naar de api van de binnenunit wordt direct geëffectueerd. Dit in tegenstelling tot app van Daikin zelf.

Inmiddels diverse "automations" gemaakt waarmee de airco nu aangestuurd wordt, dit is wat mij betreft een enorme aanvulling op de afstandsbedieningen.

[ Voor 9% gewijzigd door Nimoleda op 14-09-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Nimoleda schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:36:
Even een positieve ervaring met de standaard integratie tussen HomeAssistant en Daikin. Deze integratie werkt ontzettend snel en stabiel, een service call naar de api van de binnenunit wordt direct geëffectueerd. Dit in tegenstelling tot app van Daikin zelf.

Inmiddels diverse "automations" gemaakt waarmee de airco nu aangestuurd wordt, dit is wat mij betreft een enorme aanvulling op de afstandsbedieningen.
Bij mij werken beide wel prima. Het enige wat ik jammer vind is dat je niet vanuit één scherm de meestgebruikte functionaliteit (modus, temp) van meerdere units kunt bedienen in de standaard app. En dat er geen losse "knop" zit voor scan op nieuwe units, maar dat hij élke keer je netwerk loopt af te scannen. Dat is wat de app bij mij traag in gebruik maakt. Als hij de unit voor de miljoenste keer weer heeft gevonden dan reageert hij bij mij gewoon instant, net als via HA.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:04:
[...]

Bij mij werken beide wel prima. Het enige wat ik jammer vind is dat je niet vanuit één scherm de meestgebruikte functionaliteit (modus, temp) van meerdere units kunt bedienen in de standaard app. En dat er geen losse "knop" zit voor scan op nieuwe units, maar dat hij élke keer je netwerk loopt af te scannen. Dat is wat de app bij mij traag in gebruik maakt. Als hij de unit voor de miljoenste keer weer heeft gevonden dan reageert hij bij mij gewoon instant, net als via HA.
Oké wellicht dat de trage response vanuit de app komt i.c.m. gebruik van de Out-of-home functionaliteit.

\\edit

Net even getest, ook los van de Out-of-home functionaliteit duurt het hier ongeveer 30 seconde voor de aanpassing via de app doorgevoerd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nimoleda op 15-09-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Nevermind...

[ Voor 107% gewijzigd door Hadespuiter op 15-09-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:15
ik222 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:05:
[...]

Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.

Met een "normale" 16B groep heb je dan zelfs nog een hele ruime marge. Hier komt de MXM68N dus in elk geval gewoon op een eigen 16B groep te zitten.

Dat advies vanuit Daikin voor 30A snap ik echt totaal niet. Sowieso is dat in moderne huizen met 3 x 25A niet eens mogelijk. Wil je dan selectiviteit behouden dan zou je naar een 3 x 50A hoofdaansluiting moeten :?
Het gaat ook niet alleen om de startstroom, maar ook de lengte en diameter van de voeding. Met andere woorden een juiste kabelberekening. Daar volgt je afzekerwaarde uit. Omdat de fabrikant niet weet hoe ver de unit van je meterkast komt geeft hij een veilige afzekerwaarde op.
Zelfde geldt voor de diameter van de voedingkabel. Meestal is voor 16A 2,5mm² voldoende, maar ga je 50 meter leggen dan moet je toch echt een dikker kabel pakken terwijl er toch hetzelfde vermogen achter zit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@zonoskar Onze installateur gaat ons ook deze Inventor als alternatief aanbieden.
Mag ik vragen naar je ervaringen tot nu toe en totale kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door TvanW op 15-09-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Pietje555 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:48:
[...]

Het gaat ook niet alleen om de startstroom, maar ook de lengte en diameter van de voeding. Met andere woorden een juiste kabelberekening. Daar volgt je afzekerwaarde uit. Omdat de fabrikant niet weet hoe ver de unit van je meterkast komt geeft hij een veilige afzekerwaarde op.
Zelfde geldt voor de diameter van de voedingkabel. Meestal is voor 16A 2,5mm² voldoende, maar ga je 50 meter leggen dan moet je toch echt een dikker kabel pakken terwijl er toch hetzelfde vermogen achter zit.
Ik snap dat dit soort factoren uiteraard een rol spelen, daarom neem je ook marge. Maar dan nog is 30A wel absurd en bovendien op een 3 fase huisaansluiting niet realistisch mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb 2550 euro betaald voor de 2 units. En nog 700 euro voor de installatie. Het had vast goedkoper gekund, maar ik vond het goed zo. En lekker snel geholpen. Over de units zelf heb ik geen echte klachten. Wel een paar opmerkingen :
- de 2.5KW unit is eigenlijk te groot voor de kleine kamer, maar hij pendelt niet, dat moet ik zelf doen anders wordt het kouder dan ingesteld.
- de app is soms wat traag en je moet telkens inloggen. Je kan wel een klokprogramma maken zodat je kamer altijd koel is.
- ik heb geen referentiekader, maar ik vind de buitenunits soms toch wat luidruchtig, zeker bij het opstarten. Maar ze staan voor het huis, dus ik heb er geen last van.
- binnenunits zien er leuk uit en maken niet veel kabaal, slapen op de laagste stand gaat oké. Maar in turbo mode hoor je ze wel erg goed.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:27:
Ik heb 2850 euro betaald voor de 2 units. En nog 7700 euro voor de installatie. Het had vast goedkoper gekund, maar ik vond het goed zo. En lekker snel geholpen. Over de units zelf heb ik geen echte klachten. Wel een paar opmerkingen :
- de 2.5KW unit is eigenlijk te groot voor de kleine kamer, maar hij pendelt niet, dat moet ik zelf doen anders wordt het kouder dan ingesteld.
- de app is soms wat traag en je moet telkens inloggen. Je kan wel een klokprogramma maken zodat je kamer altijd koel is.
- ik heb geen referentiekader, maar ik vind de buitenunits soms toch wat luidruchtig, zeker bij het opstarten. Maar ze staan voor het huis, dus ik heb er geen last van.
- binnenunits zien er leuk uit en maken niet veel kabaal, slapen op de laagste stand gaat oké. Maar in turbo mode hoor je ze wel erg goed.
7700 euro voor installatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tiepvoutje, sorry

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Hoe gevaarlijk is het nou eigenlijk, als je ligt te slapen en - in het extreemste geval - een leiding knapt en er stroomt twee kilo R32 je slaapkamer in?
Is dit einde carriëre of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56
Recent een Mitsu HI srk50zsw laten hangen. Nu hoor ik op maximale fanspeed een rateland geluid uit de binnenunit komen, iets wat er tot voor kort niet was.

Iemand een idee voor ik de installateur lastig val om
Iets onnozels?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Hadespuiter schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:16:
Hoe gevaarlijk is het nou eigenlijk, als je ligt te slapen en - in het extreemste geval - een leiding knapt en er stroomt twee kilo R32 je slaapkamer in?
R32 is een A2L koudemiddel volgens EN378

Giftig boven de 0,061 kg / m3

Brandbaar tussen 0,3 - 0,6 kg / m3

R410 heeft veel ruimere grenzen. Is niet ontvlambaar en minder giftig (0,42 kg / m3)

Dus voor die 2 kg heb je een kamer van meer dan 33m3 nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door biljoenblik op 15-09-2020 22:32 ]

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:15
Hadespuiter schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:16:
Als hij in de fik vliegt heb je een groter probleem.
Hoe groot is de kans nu dat een statische leiding volledig afbreekt bij de binnenunit?

Dagelijks je bed uit komen is al een groter risico.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

biljoenblik schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:31:
[...]
Dus voor die 2 kg heb je een kamer van meer dan 33m3 nodig.
Je bedoelt denk ik: om boven de 'toxische grens' uit te komen moet je kamer kleiner dan 33 m3 zijn.

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
PSspike schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:32:
[...]

FYI de 3MXM52N zit nominaal op 1,39kW opgenomen vermogen bij verwarmen maar ik heb op een (din rail eaton) kWh meter een piekvermogen van 2,35kW gemeten (!). Hetzij kortstondig (enkele minuten) voordat de buitenunit weer terugmoduleerd. Dit alles met een 4.2kW binnenunit welke op de maximale / powerful stand stond te verwarmen. Piek stroom in mijn geval dus rond de 10A. Dit is zonder evt. ingestelde begrenzingen op de buitenunit.
Bedankt! We hebben ook een jacuzzi op dezelfde groep zitten als waar de airco zou moeten komen. Moet dus mijn meterkast laten aanpassen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:02

CeesKees

I rest my Kees

Jij gaat in een hittegolf lekker bubbelen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• mwk

mwk

stijn1995 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:53:
[...]

Bedankt! We hebben ook een jacuzzi op dezelfde groep zitten als waar de airco zou moeten komen. Moet dus mijn meterkast laten aanpassen.
Zit die jacuzzi niet op een krachtstroomgroep?

Maar ik zou de airco's sowieso eigen alamats geven. Dan heb je ook niet de kans dat er meerdere groepen uitvallen bij een aardlek.

Maarten

• Hadespuiter
Is het normaal dat een aircoleiding meer geluid maakt naarmate de fan zachter draait?

Ik heb noodgedwongen een meter koelleiding in de slaapkamer lopen (kon niet direct naar buiten), en mij valt op dat als je je oor op de leiding houdt je een ruisend (stromend water achtig) geluid hoort. Dit schijnt vrij normaal te zijn.
Als ik echter de fan van de binnenunit op de quiet stand zet ('s nachts) dan verandert de monotone ruis in de leiding in gepruttel/geborrel, iets wat ik ook wel eens bij ijskasten hoor.
Best irritant als je in bed ligt, dus ik zal een manier moeten vinden om dat geluid te dempen.

Komt iemand dit bekend voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hadespuiter schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:31:
Is het normaal dat een aircoleiding meer geluid maakt naarmate de fan zachter draait?
Ja, op de quiet stand moet er doorgaans harder gewerkt worden. Minder airflow binnen betekend dat de uitblaastemperatuur verlaagd moet worden.
Ik heb noodgedwongen een meter koelleiding in de slaapkamer lopen (kon niet direct naar buiten), en mij valt op dat als je je oor op de leiding houdt je een ruisend (stromend water achtig) geluid hoort. Dit schijnt vrij normaal te zijn.
Als ik echter de fan van de binnenunit op de quiet stand zet ('s nachts) dan verandert de monotone ruis in de leiding in gepruttel/geborrel, iets wat ik ook wel eens bij ijskasten hoor.
Best irritant als je in bed ligt, dus ik zal een manier moeten vinden om dat geluid te dempen.

Komt iemand dit bekend voor?
Ja. Vind het ook niet zo’n chill geluid maar ben eraan gewend. Zat eerst teveel koudemiddel in, nu wat minder en daarmee is ook het geluid minder geworden maar het is er nog wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44
Wat trekt een 4.2 multi split aan stroom als er een 3.5 + 2.5 binnenunit aan hangt? Is dat dan ook echt max 4200 watt?

Want ik wil hem aansluiten op een vrij schone groep waar alleen het licht op zit van de 1e verdieping. Maar max watt van een groep is ook iets van 3500 watt....

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
@Anton-007 Bij lange na niet. Check de handleiding. Of zoek even in dit topic, dit komt dagelijks langs.
Aangezien je geen type meldt zal het eerder rond de 1,5kw of max 2kw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Anton-007 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:04:
Wat trekt een 4.2 multi split aan stroom als er een 3.5 + 2.5 binnenunit aan hangt? Is dat dan ook echt max 4200 watt?

Want ik wil hem aansluiten op een vrij schone groep waar alleen het licht op zit van de 1e verdieping. Maar max watt van een groep is ook iets van 3500 watt....
4.2 kW is het koelvermogen, dat is heel iets anders als het opgenomen elektrische vermogen.

Voor 4.2kW koelvermogen zal een beetje moderne inverter unit nominaal rond de 1000 watt opgenomen vermogen blijven. Opstartstroom e.d. kan dan nog iets hoger zijn maar het kan dus makkelijk op een bestaande groep erbij als die niet al zwaar bezet is.

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Anton-007 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:04:

ik heb een 5kw die heb ik met koelen nooit meer dan 1800 zien gebruiken en met verwarmen niet meer dan 2200

de binnenunit verbruikt 15 tot 50 watt voor de ventilator dus 2 binnenunits zal niet echt meer verbruiken

BarryMel

• Anton-007
  • Laatst online: 25-03 08:44
Many thanx!!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stijn1995 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:53:
[...]

Kun je er niet een schakelaar tussen zetten dat het niet tegelijk aan kan? Je gaat toch niet in een jacuzi zitten met de airco aan?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gezien ik een vrij fors sluipverbruik heb, onlangs toch maar een Shelly stekker gekocht.
Tijdens het rondje ook de Mitsubishi airco unit nagemeten. Sluipverbruik daarvan is welhaast non-existent. Maar dan het verbruik tijdens verbruik.

Melcloud zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG14NgMQfcr_OYKF-3pC_qFMT-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/awbEx6RtD16iZpWiVfMc1efS.png?f=user_large

Shelly zegt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4iDixYo98HZGYCNZAjEPLAIRl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0UPUkgYeE97VpEGSeIt6Kw7R.png?f=user_large

Ik ben geneigd de Shelly te geloven, gezien de andere metingen. Maar dat zou inhouden dat MelCloud een wel heel positieve voorstelling van zaken geeft.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
MikeyMan schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:40:
Gezien ik een vrij fors sluipverbruik heb, onlangs toch maar een Shelly stekker gekocht.
Tijdens het rondje ook de Mitsubishi airco unit nagemeten. Sluipverbruik daarvan is welhaast non-existent. Maar dan het verbruik tijdens verbruik.

Melcloud zegt:

[Afbeelding]

Shelly zegt:

[Afbeelding]

Ik ben geneigd de Shelly te geloven, gezien de andere metingen. Maar dat zou inhouden dat MelCloud een wel heel positieve voorstelling van zaken geeft.
Heb je een slimme meter?
Dan kun je bijvoorbeeld gratis bij U-meter aanmelden, dan kun je je verbruik per dag zien (vandaag van de dag ervoor) uitgelezen uit je meter.

Dinsdag was heel warm, dan lijkt mij dat Shelly eerder gelijk heeft toch? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 17-09-2020 09:48 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Martinusz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:47:
[...]

Heb je een slimme meter?
Dan kun je bijvoorbeeld gratis bij U-meter aanmelden, dan kun je je verbruik per dag zien (vandaag van de dag ervoor) uitgelezen uit je meter.
Heb ik, zit ook op mijn domoticz.

Maar dat geeft zeker icm mijn zonnepanelen nogal een inconsistent beeld.
Ben overigens vooral daardoor wel geneigd om de Shelly het voordeel van de twijfel te geven tegenover de MelCloud app zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 17-09-2020 15:49 ]

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Aircovrienden,

Ik heb sinds de installatie van de Airco's in mijn huis last van een vreemd probleem.
Het betreft een Multisplit systeem van LG.

Op de logeerkamer werkt de airco zonder problemen en koelt goed.

Op de slaapkamer echter, iedere keer als de compressor weer aanspringt om te koelen, bevriest de binnenunit en gaat dan kraken.
Voor een geluidsopname zie: https://1drv.ms/u/s!Ao68WtW941DShpsYxcVUJCOIKMk4SA?e=QzwiEN

De aircomeneer heeft al enkele pogingen gedaan het probleem te verhelpen.

Eerst contact gehad met de importeur. Het probleem was eerst onbekend, maar enkele weken later meldden meer mensen met dit probleem zich. Men moest het onderzoeken...

Het vermoeden was eerst dat het koelblok te strak zat, waardoor deze niet goed kon inkrimpen en uitzetten.
Deze is wat losser gezet. Dit verhelpt het probleem gedeeltelijk. Het is iets minder luid, maar nog steeds zeer aanwezig.

Het tweede vermoeden was dat er af fabriek teveel koudemiddel was voorgevuld.
Aircomeneer weer over de vloer, systeem afgepompt en opnieuw gevuld met de juiste hoeveelheid.
Ook hier, geen verbetering...

Ik heb ook het idee dat het systeem in de logeerkamer beter koelt dan die op de slaapkamer. Hoewel beide dezelfde temperatuur aangeven, voelt het niet hetzelfde.
De slaapkamer moet ik echt op 18graden zetten om het idee te hebben dat de airco ook echt aan staat.

Op de logeerkamer is 23 graden al te koud...

De aircomeneer denkt er nu over om de buitenunit te gaan vervangen voor een nieuw exemplaar om te zien of dit de boel oplost. Of dit gaat helpen weet ik niet, voor mijn idee zit het probleem in de binnen unit.
Maar de aircomeneer geeft aan dat de binnenunit eigenlijk niet zoveel doet en wordt aangestuurd door de buitenunit.
Opzich wel een goed verhaal, maar hoop dat t snel gefixt wordt want we worden er inmiddels een beetje gek van.

Wat ook niet helpt is dat ik constant achter de aircomeneer aan moet voor updates. Maar da's een ander verhaal...

Iemand weleens zoiets meegemaakt?

De set bestaat uit:
2x LG Standard Plus 2,5 kW Binnen- en Buitenunit Type : PC09SQ.NSJ / PC09SQ.UA3

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

ZtaaB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:04:

Er lijken meerdere oorzaken voor bevriezende verdampers, maar een teveel aan koudemiddel zorgt juist voor minder bevriezingsverschijnselen. Persoonlijk zou ik nogal gaan twijfelen aan de kunde van iemand die dit type fouten maakt.

Zoals in de gelinkte video wordt duidelijk gemaakt kan het o.a. aan airflow en te lage druk liggen. Als er gewoon voldoende airflow uit de unit komt lijkt me de druk van het koelmiddel een goede kandidaat voor het probleem. Eerste zou normaal eigenlijk een goede druk/ lektest zijn. Als er echt zo'n groot verschil is tussen de twee units kan het ook goed zijn dat er ergens in het circuit naar de probleem-binnenunit op de vloeistofleiding de druk daalt. Misschien staat de poort van deze binnenunit op de buitenunit niet helemaal open, misschien zit er een knik in de leiding, misschien zit er vuil in het metering device van de binnenunit.

• ZtaaB
Lo_ schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:10:
[...]

Er lijken meerdere oorzaken voor bevriezende verdampers, maar een teveel aan koudemiddel zorgt juist voor minder bevriezingsverschijnselen. Persoonlijk zou ik nogal gaan twijfelen aan de kunde van iemand die dit type fouten maakt.

Zoals in de gelinkte video wordt duidelijk gemaakt kan het o.a. aan airflow en te lage druk liggen. Als er gewoon voldoende airflow uit de unit komt lijkt me de druk van het koelmiddel een goede kandidaat voor het probleem. Eerste zou normaal eigenlijk een goede druk/ lektest zijn. Als er echt zo'n groot verschil is tussen de twee units kan het ook goed zijn dat er ergens in het circuit naar de probleem-binnenunit op de vloeistofleiding de druk daalt. Misschien staat de poort van deze binnenunit op de buitenunit niet helemaal open, misschien zit er een knik in de leiding, misschien zit er vuil in het metering device van de binnenunit.
Wat ik begrepen had zijn de buiten units vanuit de fabriek voorgevuld, en wordt de boel aangesloten, ontlucht en voila.
Er is daarna dus afgepompt en precies volgens specificaties weer gevuld.
LG vermoed dat de buiten unit teveel druk levert en daardoor de boel bevriest.
Maar dat lijkt mij niet op te gaan, aangezien de unit in de logeerkamer niet bevriest.
Niet alleen, en ook niet als ze met z'n 2en tegelijk werken.

De unit op de slaapkamer kraakt alleen en als ze met z'n 2en werken.

Vanmiddag maar weer bellen met de aircomeneer want zou t wel leuk vinden als het voor het echte einde van de zomer is opgelost :')

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 21:12

Lo_

ZtaaB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:56:
[...]

Wat ik begrepen had zijn de buiten units vanuit de fabriek voorgevuld, en wordt de boel aangesloten, ontlucht en voila.
Er is daarna dus afgepompt en precies volgens specificaties weer gevuld.
Dat zijn wel de stappen die normaal genomen moeten worden bij ingebruikstelling, maar die hebben wel een onderliggende reden. Er kunnen nog 1001 andere dingen aan de hand kunnen zijn en die moeten wel goed ondervangen/ gediagnosticeerd worden. Is er wel een lektest gedaan met stikstof?

Als er is afgepompt en niet gemeten hoeveel koelmiddel er uit is gekomen is er informatie verloren gegaan. Anders had een lek voor een groot deel uitgesloten kunnen worden.
LG vermoed dat de buiten unit teveel druk levert en daardoor de boel bevriest.
Het punt is dat hogere druk onder gelijkblijvende omstandigheden juist voor minder bevriezing zorgt. Wat je binnenunit feitelijk doet is vloeibaar r32 koken tot gas. Het kookpunt is afhankelijk van de druk; bij lagere drukken is het kookpunt lager (op hoge bergen kookt water bij een lagere temperatuur etc.). Dat koelmiddel komt onder hoge druk uit de buitenunit zetten (blijft dus vloeibaar bij kamertemperatuur), er wordt wat druk weggehaald bij je binnenunit en daardoor begint het spul te koken (vandaar dat binnenunits ook wel verdampers worden genoemd).

Bij nominale / gewenste omstandigheden is de druk in je binnenunit zo dat die die r32 dus ergens misschien bij 6 graden celsius ofzo kookt. Maar als de druk al laag was om mee te beginnen daalt die temperatuur alleen maar. Bij atmosferische omstandigheden is het kookpunt -52. Als het ergens daar naartoe gaat is het niet zo gek dat het hele zaakje begint te beviezen.

Hoe lang zijn de leidingen? En de afstand van de bevriezende vs de niet-bevriezende binnenunits tot de buitenunit?

De reden voor een eventuele lage druk naar de probleemunit kan in principe in de buitenunit zitten, maar mij lijken fabricagefouten wat minder waarschijnlijk dan installatiefouten. Sowieso moeten eerst installatiefouten worden uitgesloten lijkt me. Meten of er geen restrictie is op de vloeistofleiding is misschien een goede eerste stap.

• ZtaaB
Zojuist contact gehad met de aircomeneer.
Het schijnt een probleem binnen LG te zijn. Wij waren toevallig een van de eersten die de problemen aangaven. Maar inmiddels zijn er 10 tallen probleem gevallen bekend.

Ze gaan nu met een team van LG bij een ander geval onderzoeken en wellicht ook nog bij ons volgende week.
De leidingen van beide binnen units zijn praktisch hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rg5qxLt3lhrPBN4WWila-JNbww=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZVNFmuUM83U0RlCCk1Eom09.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik wacht het onderzoek nog wel weer even af...

Moet wel zeggen dat de aircomeneer echt zijn best wel doet om het probleem boven water te krijgen.
Hij is inmiddels ook al 5 keer langsgeweest...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Geeft toch te denken over een merk als LG* :/ Alles valt of staat nu met hoe LG dit op gaat lossen. Ben benieuwd :).

Ook naar de oorzaak.

Als deze installateur al tientallen gevallen kent dan is er toch iets misgegaan in de testfase zeg maar..

[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 17-09-2020 16:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 19:48
Ik weet niet/denk niet dat het wat zegt over LG. Al die dingen , ook van andere merken, worden in lage lonen landen in elkaar gezet. En liefst zo goedkoop mogelijk. Daar kan altijd wat fout gaan. Ik heb in de jaren 90 een toyota carina E aangeschaft. Mooie auto. Helaas waren de eerste exemplaren in de UK gemaakt. En dat kon je merken. Later is vanwege de kwaliteit de produktie verplaatst. Dat zegt dus niks over toyota. Ik wil maar zeggen, dat het met alle merken wel eens kan gebeuren. (Overigens heb ik zelf Daikin).
En het is precies wat je zegt. Alles hangt af van hoe ze het oplossen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik was niet tevreden over het geluid van de MHI35 buitenunit en de stevigheid op het dak. Vandaag heb ik de kunststof (450mm) opstelbalken vervangen voor Big Foot Fix-it balken (600mm).

De unit staat nu aanzienlijk steviger en maakt nu een acceptabel geluid, in de garage hoor je de unit nog een beetje maar dat is voor ons acceptabel.

Ben je in de markt voor een airco in combinatie met een platdakopstelling geef dan een paar tientjes meer uit voor degelijke balken, of vraag er naar bij je installateur!

Oud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/cd4dcaf5ee5dc787bfea3aed37e65d733b4144da/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FGKNvgkM.jpg

Nieuw
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OmJ0yOO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uH08En5.jpg

Daarnaast heb ik het grove rooster verwijderd gezien deze erg slap is en in potentie veel herrie kan maken, gezien de unit beschut staat zie ik de meerwaarde niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xa5z92j.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EvOfYQv.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 17-09-2020 18:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Glashelder schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Geeft toch te denken over een merk als LG* :/ Alles valt of staat nu met hoe LG dit op gaat lossen. Ben benieuwd :).

Ook naar de oorzaak.

Als deze installateur al tientallen gevallen kent dan is er toch iets misgegaan in de testfase zeg maar..
Elk merk heeft wel eens problemen.

Ik kreeg laatst een mail van daikin dat je van een bepaalde serie serienummers de buitendelen direct terug moest sturen als je ze nog niet geïnstalleerd had omdat je de inbus afsluiters er helemaal uit kon draaien.

Met MHI hebben we bij Batavia stad fase 2 bij alle buitenunits de fan motoren moeten vervangen omdat er een verkeerde kit was gebruikt waardoor er water in kon lopen.

Net als met automerken heeft elk merk wel eens een terugroepactie oid. Dit zegt verder weinig over het merk.

Verder ligt de garantie vaak aan de importeur. Maar meestal worden dit soort dingen wel serieus opgepakt. Bij Daikin en MHI iig wel.
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe dit bij LG gaat.

• rupsen
fmrama schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:27:
Ik weet niet/denk niet dat het wat zegt over LG. Al die dingen , ook van andere merken, worden in lage lonen landen in elkaar gezet. En liefst zo goedkoop mogelijk. Daar kan altijd wat fout gaan. Ik heb in de jaren 90 een toyota carina E aangeschaft. Mooie auto. Helaas waren de eerste exemplaren in de UK gemaakt. En dat kon je merken. Later is vanwege de kwaliteit de produktie verplaatst. Dat zegt dus niks over toyota. Ik wil maar zeggen, dat het met alle merken wel eens kan gebeuren. (Overigens heb ik zelf Daikin).
En het is precies wat je zegt. Alles hangt af van hoe ze het oplossen.
Van Daikin weet ik dat ze een fabriek in Oostende hebben. Ook worden veel units in Tsjechië geassembleerd en nog ergens in het oostblok.

Van LG weet ik niet of ze ook fabrieken buiten Korea hebben. Wel weet ik dat ze bij LG geen stikstof als backing gas gebruiken in de fabriek maar de leidingen na spoelen met water. Bij Daikin gebruiken ze wel stikstof. (In Oostende iig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZtaaB
Ik maak me er niet al te druk om. Mijn installateur wilde al de buiten unit vervangen maar LG heeft hem gevraagd daar nog even mee te wachten voor het geval ze nog een onderzoek op locatie willen doen.

Uiteindelijk wordt t wel opgelost maar het duurt even. Dat er met een apparaat een probleem kan optreden kan gebeuren, hoe men ermee om gaat is belangrijker.

Dat het nu een beetje lang duurt (ruim 2 maanden) komt ook wel door de zomer drukte bij de installateur, mijn vakantie en een beetje gebrek aan prioriteit bij de installateur en ook wel LG.

In ieder geval zit er wel schot in de zaak dus ik vertrouw nog wel op een goede afloop :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb een vraag over een offerte die ik heb gekregen van een lokale installateur.
Hij is gekomen met een offerte met een voor mij compleet onbekend merk: Airwell.
En kennelijk is dat niet alleen voor mij onbekend, er is naast wat specs bar weinig over te vinden.
Daarbij wil ik opmerken dat ik om goed spul heb gevraagd en vooral niet het goedkoopste.

Doelen:
Koelen van alle gekozen ruimtes (woonkamer, slaapkamer, kantoor, zolder(slaapkamer)). Verwarmen van woonkamer en kantoor. Energie efficiënt. Gas besparen (ik heb zonnepanelen).
CV en vloerverwarming blijven er bij mij gewoon inzitten, het verwarmen met de airco doe ik waar het mogelijk is / comfortabel is, anders schakel ik de CV bij. Ik kan dat zelf sturen met domotica.

Mijn vragen:
1. Waar staat volgens jullie kenners Airwell in het lijstje van goed...prut spul? In de buurt van Mitsubishi en Daikin of verder naar beneden? Reden van mijn vraag: ik heb graag goed en betrouwbaar en zuinig spul, wat dit betreft.
2. Ik wil graag prijzen kunnen vergelijken en ik vind op één pagina na nergens prijzen over het aan mij aangeboden spul. Als die prijzen kloppen, is de onderstaande offerte best ok. Maar is de offerte duur, of juist niet?
3. Domotica: Ik wil de airco units zelf kunnen aansturen (en als het kan status uitlezen) via wifi danwel een gateway of whatever er bij zit. Liefst geheel offline (Als in: dat er niet perse een internet verbinding nodig is en dat het via een cloud systeem van de airco fabrikant werkt). Ook hierover vind ik bar weinig.
4. Zouden jullie het met Airwell aandurven?
Zelf neig ik ernaar om deze offerte omwille van het aangeboden merk en de lack-of-info die eromheen hangt niet te gaan doen en de installateur te vragen een nieuwe te maken maar dan met Daikin of Mitsubishi of een ander merk in de buurt van de A-range.
5. De SCOP (4.9) en SEER (6.1 en 6.2) zijn (voor zover mijn kennis reikt) zeer hoog te noemen. Too good to be true? Of hebben ze bij Airwell het ultieme apparaat ontworpen?
6. Als ik kijk naar de lijst met combinaties bij de YDZC3-27, dan staat daar géén 9-9-18 combinatie tussen. Is datgene wat mij aangeboden is dan eigenlijk wel in orde? (Ik heb niet de 3 binnenunits gelijkertijd allemaal op vol vermogen nodig, maar wat ik me vooral afvraag is, krijgt de 5kW unit wel 5 kW in deze setup? Dat staat nergens vernoemd.).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Waar                               Model       PartNr      Prijs bij 3e-partij 
Buitendeel 7,8 kw                  YDZC327-H91 7SP091182   €2700 
Woonkamer:  Binnendeel 5 kw        HKD-018     7SP023137   €670 
Slaapkamer: Binnendeel 2.5 kw      HKD-009     7SP023135   €400 
Kantoor:    Binnendeel 2.5 kw      HKD-009     7SP023135   €400 

Buitendeel 2,5 kw                  YKD-009     7SP063040   €790 
Zolder:     Binnendeel 2.5 kw      HKD-009     7SP023135   €400 

Totaal op basis van bij elkaar gegooglede prijzen:         €5360     

Offerte prijs is vastgesteld op: €6125 
(Dat is incl. montage, gaten boren, dakdoorvoer + dakdekker, condenspomp, goten, leidingen en kabel)

Prijsvergelijkings materiaal: https://blue2.vanmarcke.b...gId=-1011&catalogId=10101
Bron van specs: http://lh.airwell-res.com...xport%20EN%2020191202.pdf

Er is nog een offerte onderweg van een andere lokale installateur die uitsluitend met Mitsubishi werkt.

Aangezien de bovenstaande PDF nogal uitgebreid is opgezet, heb ik de relevante specs even bij elkaar geknipt en plakt en rood omlijnd:

Specs YDZC327:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLe1dcfI0cZUPS0HZAPeCnOJq9o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y0YUo21mSNf8XY62WSPU39nu.png?f=user_large

Specs HDK009 HKD018 YKD009:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGh66PPbXdlWTgZlWru-CNmOXog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfCE4pdAARmCt27qX1Tox4nT.png?f=user_large

Indoor unit combinations YDZC327:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qVNCQFxfbQOwCqLKjQtbVYUqKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMrYthsXyflBMhf8gppfpjH4.png?f=fotoalbum_large

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

remco_k schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:41:
Ik heb een vraag over een offerte die ik heb gekregen van een lokale installateur.
Hij is gekomen met een offerte met een voor mij compleet onbekend merk: Airwell.
En kennelijk is dat niet alleen voor mij onbekend, er is naast wat specs bar weinig over te vinden.
Daarbij wil ik opmerken dat ik om goed spul heb gevraagd en vooral niet het goedkoopste.
Je hebt zelf al aardig onderzoek gedaan. Ik had nooit van het merk gehoord eerlijk gezegd. Van wat ik zo kan vinden lijkt het me niet het meest geavanceerde spul.

Een paar aspecten:

Prijs: Je wilt 4 ruimtes koelen. Jouw offerte komt dan op 1531 euro per ruimte inclusief montage. Dat is in de huidige tijd goedkoper dan wat je voor A-Merk betaalt. Mijn Daikin offerte (multisplit 2 + multisplit 4) zat op 1760 per ruimte. Als ik dat omreken naar 4 ruimtes zou je op een ruime 7000 euro uitkomen.

Geluid. Geluidsdruk van de buitenunit zit op 55 dBa. Een Daikin zit rond de 46.
Hij maakt dus meer geluid. Maar 55 is nog steeds niet dramatisch.

Rendement:
De units scoren met de SEER lager dan Daikin maar met de SCOP hoger. Dat betekent dat hij bij koelen wat lager scoort in rendement en bij verwarmen wat hoger.

Service/garantie:
Er is inderdaad weinig te vinden over dit merk. Dus moeilijk vast te stellen wat de service/garantie zal zijn in geval van problemen.

Heb je degene die de offerte heeft uitgebracht gevraagd iets te vertellen over dit merk en waarom hij juist dit merk heeft aangeboden?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 11:14
remco_k

Kijk maar is goed naar de scop klimaat, die is hier in Nederland A+ en niet A++ of A+++

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ev0r5x2WDoHQS3paZ9acbiycgw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1KhNbvwHocvp5p38kcVHmhY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:01
De voorgestelde 5kW binnenunit heeft een 1/2" gas aansluiting, de aangeboden buitenunit niet. Die gaat nooit de 5kW halen dan...

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Glashelder schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:39:
[...]

Ja, op de quiet stand moet er doorgaans harder gewerkt worden. Minder airflow binnen betekend dat de uitblaastemperatuur verlaagd moet worden.

[...]

Ja. Vind het ook niet zo’n chill geluid maar ben eraan gewend. Zat eerst teveel koudemiddel in, nu wat minder en daarmee is ook het geluid minder geworden maar het is er nog wel.
Heb inmiddels een 2e systeem in gebruik genomen en bij deze is het geluid van de leiding totaal niet storend op de zachtste fan stand.
Dus het zou inderdaad een te veel aan koudemiddel kunnen zijn. Ik gebruik maar 3 meter leiding en de unit die het geluid maakt was voorgevuld tot wel 7 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@rupsen LG spoelt met water??? Niet dat ik jouw niet wil geloven, maar dit is haast onmogelijk. Water.. De grootste vijand in een koelsysteem en de fabrikant spoelt daarmee?

Hoe kom je aan deze informatie?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Hadespuiter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:53:
[...]

Heb inmiddels een 2e systeem in gebruik genomen en bij deze is het geluid van de leiding totaal niet storend op de zachtste fan stand.
Dus het zou inderdaad een te veel aan koudemiddel kunnen zijn. Ik gebruik maar 3 meter leiding en de unit die het geluid maakt was voorgevuld tot wel 7 meter.
Ik denk het niet. Mijn unit is voorgevuld tot 20meter. totale leidinglengte is ruwweg 7 a 8 meter.
Geen enkel probleem. Ik denk dat dit alleen in extreme gevallen een probleem is maar kan natuurlijk ook wel van brand tot brand anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Hallo allemaal,

afgelopen week heb ik een 2-tal monteurs over de vloer gehad die mij een offerte hebben laten toekomen.

Situatie: het gaat om het koelen van de bovenverdieping (3 slaapkamers). Op basis van de berekening had ik reeds geconstateerd dat een 3.5kW unit zou moeten voldoen. Dit sluit ook aan bij beide adviezen / offertes.

Waar ik nu over twijfel is het prijsverschil tussen beide van € 300,-

Monteur 1 offreert het volgende:
- Toshiba
- Model Kazumi B13J (zie bijgevoegd plaatje)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxwjHtQKwKH53mdH3idkO7N_C-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hGPfbLhuFrjle3KNymFbGYXU.png?f=fotoalbum_large

Investering € 1.950,-

Monteur 2 offreert het volgende:
- MHI
- Model SRK/SRC35ZS-W (details in het plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C756TqKwdBzf2Ed6KTwe-ZFKwZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9SqfEpCsxyyHFoUfgM8xE7c.png?f=fotoalbum_large

Investering: € 1.650,-.

Beide kwamen voorbereid op de afspraak, hebben zich de tijd genomen om te kijken naar aansluitmogelijkheden, elektrac etc. Ik heb dus geen voorkeur voor 1 van beide maar gezien het forse prijsverschil hoop ik dat iemand van advies kan zijn waarom ik de voor de 1 of ander moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Sinners schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:41:
Hallo allemaal,

afgelopen week heb ik een 2-tal monteurs over de vloer gehad die mij een offerte hebben laten toekomen.

Situatie: het gaat om het koelen van de bovenverdieping (3 slaapkamers). Op basis van de berekening had ik reeds geconstateerd dat een 3.5kW unit zou moeten voldoen. Dit sluit ook aan bij beide adviezen / offertes.

- Toshiba
- Model Kazumi B13J (zie bijgevoegd plaatje)[Afbeelding]

Investering € 1.950,-

- MHI

[Afbeelding]

Beide kwamen voorbereid op de afspraak, hebben zich de tijd genomen om te kijken naar aansluitmogelijkheden, elektrac etc. Ik heb dus geen voorkeur voor 1 van beide maar gezien het forse prijsverschil hoop ik dat iemand van advies kan zijn waarom ik de voor de 1 of ander moet kiezen.
Zou voor mij een eenvoudige keuze zijn: MHI. Toshiba aircos heb ik nog heel weinig van gehoord. En het is duurder ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Ik las ergens dat het temperatuurverschil tussen de ingaande en uitkomende luchtstroom zo'n 10 graden zou moeten bedragen. Red je dat dan heb je een goedwerkend systeem.
Zijn we het hier over eens?

Van de week 2 mono splitunits in gebruik genomen, allebij 3,5 KW maar van een verschillend merk. De ene doet inderdaad precies 10 graad verschil, de ander doet echter wel 12!
Verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Dat is wel erg generaliserende info. Welke bron heb je die bewering vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
ZtaaB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:30:
Ik maak me er niet al te druk om. Mijn installateur wilde al de buiten unit vervangen maar LG heeft hem gevraagd daar nog even mee te wachten voor het geval ze nog een onderzoek op locatie willen doen.

Uiteindelijk wordt t wel opgelost maar het duurt even. Dat er met een apparaat een probleem kan optreden kan gebeuren, hoe men ermee om gaat is belangrijker.

Dat het nu een beetje lang duurt (ruim 2 maanden) komt ook wel door de zomer drukte bij de installateur, mijn vakantie en een beetje gebrek aan prioriteit bij de installateur en ook wel LG.

In ieder geval zit er wel schot in de zaak dus ik vertrouw nog wel op een goede afloop :)
Mijn inziens alleen maar goed dat LG eerst op locatie willen onderzoeken om het probleem structureel aan te kunnen pakken. Ze hadden ook "the easy way" kunnen kiezen door de hele unit te vervangen onder garantie. Het feit dat ze nu op locatie gaan onderzoeken is voor LG vele male kostbaarder dan een nieuwe unit (laten) plaatsen.

Hou ons op de hoogte want ik ben ook wel benieuwd, heb zelf ook een LG multisplit installatie, vooralsnog zonder al te veel problemen. Al moet ik wel zeggen dat ik in het eerste jaar ook last had van een "tikkende, krakende" binnenunit. Mijn installateur zei toen dat dit kan komen omdat het allemaal nog een beetje moet "zetten" en dat materialen nog wat heftig kunnen reageren op temperatuursverschillen. En ik moet zeggen dat ik het daarna ook niet meer heb gehoord. Ook heb ik een keer gehad dat een van units helemaal niet wilde koelen, na een powercycle was het opgelost. Ik heb het maar onder de noemer "incident" geplaatst ;).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
neemerci schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:29:
[...]

Ik denk het niet. Mijn unit is voorgevuld tot 20meter. totale leidinglengte is ruwweg 7 a 8 meter.
Geen enkel probleem. Ik denk dat dit alleen in extreme gevallen een probleem is maar kan natuurlijk ook wel van brand tot brand anders zijn.
Ik vermoed dat ze bij jou bedoelen dat het systeem een leidinglengte van 20 meter aan zou kunnen maar hiermee bedoelen ze de pompkracht, en wil niet zeggen dat er genoeg koudemiddel in zit vanuit de fabriek voor 20 meter. Wil je die 20 meter halen dan moet er bijgevuld worden.
Zover ik begrepen heb bevatten de meeste buitenunits voldoende koudemiddel voor 5-7 meter leiding. Daarboven moet er bijgevuld worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 18-09-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
neemerci schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:45:
[...]

Zou voor mij een eenvoudige keuze zijn: MHI. Toshiba aircos heb ik nog heel weinig van gehoord. En het is duurder ...
Toshiba airco’s weinig van gehoord? Toshiba is een van de wereldmarktleiders als het aankomt op professionele airconditioning. In Nederland is het minder gangbaar maar het is gewoon een heel groot en professioneel Japans merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
hpmkruit schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:56:
Dat is wel erg generaliserende info. Welke bron heb je die bewering vandaan?
Op diverse sites gelezen.

Maar meet het eens voor de grap bij jouw airco? Thermometer 5 minuten bovenop de binnenunit leggen (ingaande lucht), en vervolgens 5 minuten in de uitgaande luchtstroom.

Meer mensen die deze test willen doen? Ben wel benieuwd eigenlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Hadespuiter op 18-09-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU

LGU

Naafkap schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:11:
[...]

Toshiba airco’s weinig van gehoord? Toshiba is een van de wereldmarktleiders als het aankomt op professionele airconditioning. In Nederland is het minder gangbaar maar het is gewoon een heel groot en professioneel Japans merk.
Je laat me weer twijfelen. Jij een idee wat in deze de verstandigste (lange termijn) keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:30

A13X

Dude

Hadespuiter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:53:
Ik las ergens dat het temperatuurverschil tussen de ingaande en uitkomende luchtstroom zo'n 10 graden zou moeten bedragen. Red je dat dan heb je een goedwerkend systeem.
Zijn we het hier over eens?

Van de week 2 mono splitunits in gebruik genomen, allebij 3,5 KW maar van een verschillend merk. De ene doet inderdaad precies 10 graad verschil, de ander doet echter wel 12!
Verklaring?
Doen ze dezelfde hoeveelheid lucht? Minder lucht bij hetzelfde vermogen is een grotere delta T.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
Sinners schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:41:
Hallo allemaal,

- Toshiba
- Model Kazumi B13J (zie bijgevoegd plaatje)[Afbeelding]

Investering € 1.950,-

- MHI

[Afbeelding]

No-brainer, de MHI nemen :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
Kun je dat ook met argumenten onderbouwen of is dat subjectief merkgevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Nu online
Sinners schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:18:
[...]

Je laat me weer twijfelen. Jij een idee wat in deze de verstandigste (lange termijn) keuze is?
Ik heb sinds dit voorjaar een Toshiba Seiya in de slaapkamer hangen. Afgelopen zomer ontzettend veel plezier van gehad. Stille binnen- en buitenunit en heerlijk koele slaapkamer. Over de lange termijn kan ik dus nog niks zeggen, maar volgens de experts (oa @Oxellaar ) is Toshiba gewoon een prima airconditioner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU

LGU

Naafkap schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb sinds dit voorjaar een Toshiba Seiya in de slaapkamer hangen. Afgelopen zomer ontzettend veel plezier van gehad. Stille binnen- en buitenunit en heerlijk koele slaapkamer. Over de lange termijn kan ik dus nog niks zeggen, maar volgens de experts (oa @Oxellaar ) is Toshiba gewoon een prima airconditioner.
De stilte was ook 1 van de argumenten van monteur 1. Er zou met deze Toshiba worden voorgesorteerd op nieuwe wetswijziging rondom omgevingsgeluid op de erfgrens van woningen. Deze Toshiba zou hier al aan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• german8
  • Laatst online: 14:28
Mijn installateur heeft eerst een tiental jaren bij een airco bedrijf gewerkt en alle types en merken airco's geïnstalleerd. 
Hij is nu voor zichzelf begonnen en omdat hij ZZP-er is wil hij zo min mogelijk problemen en garantiegevallen waar hij naar terug moet.
Op basis van zijn ervaringen levert hij zelf enkel MHI airco's.
Aangezien ik ook zo min mogelijk problemen wil met mn airco ben ik dus voor MHI gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:44
Naafkap schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:32:
[...]

Kun je dat ook met argumenten onderbouwen of is dat subjectief merkgevoel?
@Sinners

Heb zelf 2 MHI units staan. Super stil zowel binnen als buiten.
Monteur die hier geweest is plaatst alleen maar MHI, puur omdat het kwalitatief erg goed is en dus weinig problemen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:16

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Een groothandel in de regio ZH geeft al jaren leuke korting op MHI. Dat een ZZP'er dan zegt dat hij dat merk kiest, is te begrijpen, maar soms zit er iets meer achter dan alleen kwaliteit. Waar overigens niets mis mee is bij MHI.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Speedfightserv schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:49:
[...]

@Sinners

Heb zelf 2 MHI units staan. Super stil zowel binnen als buiten.
Monteur die hier geweest is plaatst alleen maar MHI, puur omdat het kwalitatief erg goed is en dus weinig problemen.
Ik heb in totaal een drietal ondernemingen benaderd. De eerste was een MKB'er uit de regio die alleen met MHI werkte. De tweede een wat grotere regionale onderneming die ook koel/vries installaties leverde en industriële koeling. Die bood Carrier aan. Derde was een ZZP'er. Die werkt alleen met Daikin.
Hij zei ook andere merken te hebben geleverd zoals LG en dat ook daarvan de garantie an sich prima is. Maar wel in die zin dat hij steeds nieuwe onderdelen kreeg die hij moest gaan inbouwen om te kijken of het probleem daarmee weg is. Daikin komt vaak zelf langs om het probleem op te lossen.

Er zijn denk ik veel prima merken en LG en Toshiba worden ook vaak positief genoemd. Een leverancier kiest natuurlijk op basis van wat hij kan servicen en op basis van ervaringen uit het verleden.

Mijn uiteindelijke opdracht gegaan naar de installateur die Daikin gebruikt. Als hij met MHI was aangekomen was ik daar waarschijnlijk ook in meegegaan.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
neemerci schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:45:
[...]

Toshiba is van Carrier... De grootste koelboer ter wereld...
Totaal niet onbekend hoor.

En wat betreft kwaliteit... Daikin, ME, MHI, Toshiba, Panasonic, Hitachi enz enz... Allemaal Japanners, dus allemaal goed. Van al deze merken zou ik in principe geen voorkeur hebben. Alleen vind ik Daikin een verschrikkelijk bedrijf, MHI kom ik nooit tegen, net als Panasonic en Hitachi. Toshiba heb ik thuis staan op de Elga, ding doet het perfect. En ME werk ik dagelijks mee, service van Alklima is top en nauwelijks defecte units of storingen, zeg maar nooit.

Ik zou dus voor ME gaan :+

[ Voor 42% gewijzigd door Oxellaar op 18-09-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hadespuiter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:01:
[...]

Ik vermoed dat ze bij jou bedoelen dat het systeem een leidinglengte van 20 meter aan zou kunnen maar hiermee bedoelen ze de pompkracht, en wil niet zeggen dat er genoeg koudemiddel in zit vanuit de fabriek voor 20 meter. Wil je die 20 meter halen dan moet er bijgevuld worden.
Zover ik begrepen heb bevatten de meeste buitenunits voldoende koudemiddel voor 5-7 meter leiding. Daarboven moet er bijgevuld worden.
Nee.

Maximum lengte per circuit: 25m
Max cumulatieve totale lengte: 50m
2kg R32.
Vooraf gevuld in de fabriek tot: 30m

(van de Daikin datasheet)

Er moet dus niet bijgevuld worden.

Ik zou zeggen dat dit mss voor de lengte gaan en niet terug is gerekend maar als ik me niet vergis rekenen ze een pak minder gram in de liquidline (1/10 van de andere lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Raym09 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:22:
[...]

Doen ze dezelfde hoeveelheid lucht?
Dat is lastig te bepalen, zou niet weten hoe ik de exacte luchtopbrengst kan meten.
Maar 2 graden verschil zou een flink verschil in luchtopbrengst zijn, ik heb niet het idee dat dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 09:30
Ik heb een raar "probleempje" met m'n binnenunit. Deze gaat af en toe, onregelmatig, harder blazen. Het klinkt een beetje alsof de wind erop slaat en daardoor de fan hogere toeren maakt. Na minder dan een seconde is het weer weg. Ik heb uitgesloten dat het de wind zou zijn, het gebeurt namelijk ook op windstille dagen. Zou het met spanningswisselingen te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:30

A13X

Dude

Hadespuiter schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:58:
[...]

Dat is lastig te bepalen, zou niet weten hoe ik de exacte luchtopbrengst kan meten.
Maar 2 graden verschil zou een flink verschil in luchtopbrengst zijn, ik heb niet het idee dat dit zo is.
Bij 3,5kW en 10 graden zou je 1053m3/h nodig hebben, bij 12 graden 878m3/h. Lijkt mij ook sterk dat je dat verschil van 175m3/h voelt. Als het uitblaas oppervlak van de 2e ook nog eens kleiner is dan is de uitblaassnelheid mogelijk gelijk en valt er geen verschil te voelen.

Verder blijft het gokken zonder iets meer info over de units.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 18-09-2020 15:07 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

endness schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:05:
Ik heb een raar "probleempje" met m'n binnenunit. Deze gaat af en toe, onregelmatig, harder blazen. Het klinkt een beetje alsof de wind erop slaat en daardoor de fan hogere toeren maakt. Na minder dan een seconde is het weer weg. Ik heb uitgesloten dat het de wind zou zijn, het gebeurt namelijk ook op windstille dagen. Zou het met spanningswisselingen te maken kunnen hebben?
Ben je er mee aan het koelen of verwarmen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 09:30
mwk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ben je er mee aan het koelen of verwarmen?
Ik heb het alleen gemerkt bij koelen, verwarmen nog niet mee gedaan aangezien 'ie er pas vanaf mei hangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mwk schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:30:
[...]
Geluid. Geluidsdruk van de buitenunit zit op 55 dBa. Een Daikin zit rond de 46.
Hij maakt dus meer geluid. Maar 55 is nog steeds niet dramatisch.
... maar wel een redelijk belangrijke factor aangezien de buiten unit dicht bij mijn slaapkamerraam (en die van de buren) komt te hangen staan, op plat dak. Ik neem het mee in de overweging.
...
Heb je degene die de offerte heeft uitgebracht gevraagd iets te vertellen over dit merk en waarom hij juist dit merk heeft aangeboden?
Dat ga ik nog doen, maar die zit momenteel ziek thuis.

@MasterSword thx! Ik had het wel gezien maar niet verwerkt, kennelijk. Duidelijk!
PSspike schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:01:
De voorgestelde 5kW binnenunit heeft een 1/2" gas aansluiting, de aangeboden buitenunit niet. Die gaat nooit de 5kW halen dan...
Dat bevestigd mijn vermoeden dat er iets aangeboden is wat niet kan én daarnaast niet past.
Ik ga ermee terug naar de installateur.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Oxellaar schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:17:
@rupsen LG spoelt met water??? Niet dat ik jouw niet wil geloven, maar dit is haast onmogelijk. Water.. De grootste vijand in een koelsysteem en de fabrikant spoelt daarmee?

Hoe kom je aan deze informatie?
Collega van mij is naar de fabriek geweest in Korea. Het klinkt inderdaad raar, maar het is echt zo.
Ik weet dit ook nog niet zo lang, dus lijkt me interessant om een keer een leiding open te zagen van een soldering uit een buitendeel oid, want je moet dit dan kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-nl1
  • Laatst online: 30-10-2023
Ik heb een nieuwe buitenunit gekregen van de leverancier maar vraag zich af of je de bestaande flare koppeling van de koelleidingen kan hergebruiken of moet je per se een nieuwe maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Naafkap schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:11:
[...]

Van de laptops heb ik wel al gehoord >:)
Maar nog NOOIT gezien. Nu, ik zie natuurlijk niet elke buitenunit staan maar ik let er het laatste half jaar toch wel overal op waar ik kom en passeer.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is.
Als ik het goed begrijp zijn alle aircomerken marktleider >:) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mentalozzie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:00:
Vorige week vrijdag kwam er een sales man op gesprek voor een single unit in de slaapkamer, vroeg er €3600 voor... bedrijf BestAir

Toen we hem aankeken van hoe dan? Werd het bedrag al snel €3000.

Vinden we nog teveel.. volgende week afspraak met een ander bedrijf.
Specificaties van de airco weten we niet precies, hebben we nooit gekregen. (hoeven we nu ook niet meer)
Hier een vergelijkbare ervaring. De vertegenwoordiger van Bestair is hier net geweest en kwam voor onze triplesplit oplossing uit op een installatiebedrag van ruim 13000 euro. Dat is het dubbele van de andere offertes die ik heb liggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:24
mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:44:
[...]

Hier een vergelijkbare ervaring. De vertegenwoordiger van Bestair is hier net geweest en kwam voor onze triplesplit oplossing uit op een installatiebedrag van ruim 13000 euro. Dat is het dubbele van de andere offertes die ik heb liggen.
Ja bizar, wij waren nu €1350 kwijt... vast appels met peren maar de airco werkt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
[...]

Holy f... Ging hij het met leidingen van goud aanleggen? Bij ons was de duurste 8.500 euro voor een triple split en dat vonden we al grof ingezet.
ZtaaB schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:04:
Aircovrienden,

Ik heb sinds de installatie van de Airco's in mijn huis last van een vreemd probleem.
Het betreft een Multisplit systeem van LG.

Op de logeerkamer werkt de airco zonder problemen en koelt goed.

Op de slaapkamer echter, iedere keer als de compressor weer aanspringt om te koelen, bevriest de binnenunit en gaat dan kraken.
Voor een geluidsopname zie: https://1drv.ms/u/s!Ao68WtW941DShpsYxcVUJCOIKMk4SA?e=QzwiEN

De aircomeneer heeft al enkele pogingen gedaan het probleem te verhelpen.

Eerst contact gehad met de importeur. Het probleem was eerst onbekend, maar enkele weken later meldden meer mensen met dit probleem zich. Men moest het onderzoeken...

Het vermoeden was eerst dat het koelblok te strak zat, waardoor deze niet goed kon inkrimpen en uitzetten.
Deze is wat losser gezet. Dit verhelpt het probleem gedeeltelijk. Het is iets minder luid, maar nog steeds zeer aanwezig.

Aircomeneer weer over de vloer, systeem afgepompt en opnieuw gevuld met de juiste hoeveelheid.
Ook hier, geen verbetering...

Ik heb ook het idee dat het systeem in de logeerkamer beter koelt dan die op de slaapkamer. Hoewel beide dezelfde temperatuur aangeven, voelt het niet hetzelfde.
De slaapkamer moet ik echt op 18graden zetten om het idee te hebben dat de airco ook echt aan staat.

Op de logeerkamer is 23 graden al te koud...

De aircomeneer denkt er nu over om de buitenunit te gaan vervangen voor een nieuw exemplaar om te zien of dit de boel oplost. Of dit gaat helpen weet ik niet, voor mijn idee zit het probleem in de binnen unit.
Maar de aircomeneer geeft aan dat de binnenunit eigenlijk niet zoveel doet en wordt aangestuurd door de buitenunit.
Opzich wel een goed verhaal, maar hoop dat t snel gefixt wordt want we worden er inmiddels een beetje gek van.

Wat ook niet helpt is dat ik constant achter de aircomeneer aan moet voor updates. Maar da's een ander verhaal...

Iemand weleens zoiets meegemaakt?

De set bestaat uit:
2x LG Standard Plus 2,5 kW Binnen- en Buitenunit Type : PC09SQ.NSJ / PC09SQ.UA3
Je hebt 2 single units begrijp ik? Ik heb een setup van 2x PC09 en 1x PC12 met een MU3R19 en heb hier zelf nog geen last van gehad dusver. Zou het bij multi split niet voorkomen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mentalozzie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:56:
[...]

Ja bizar, wij waren nu €1350 kwijt... vast appels met peren maar de airco werkt super!
In mijn geval geen appels en peren. Prijsindicatie was voor een Daikin installatie met 8.5kW buitenunit, 4.2kW binnenunit in de woonkamer en 2x 2.5kW op de slaapkamer en mijn kantoor. Dat is ietsje zwaarder dan de andere offertes die ik heb gekregen maar zeker vergelijkbaar.

Ik had je opmerking over Bestair vandaag al eerder gelezen dus ik was een klein beetje voorbereid maar ondanks dat schrok ik oprecht van de offerte van ruim 13500 euro waarmee Bestair kwam.

En ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, iets moet goed of anders niet, maar het verschil tussen offertes om en nabji de 6000 euro en dan 13500 euro? 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mkleinman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:24:
[...]

maar het verschil tussen offertes om en nabji de 6000 euro en dan 13500 euro? 8)7
Die laatste wil de opdracht niet of heeft er geen tijd voor.

Mocht je toch akkoord gaan dan is het mooi meegenomen en moet iemand anders waarschijnlijk iets langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Glashelder schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:27:
[...]

Die laatste wil de opdracht niet of heeft er geen tijd voor.

Mocht je toch akkoord gaan dan is het mooi meegenomen en moet iemand anders waarschijnlijk iets langer wachten.
Dat is het niet eens. De vertegenwoordiger heeft een invulformulier die hij vult met wat er benodigd is. Op dat formulier staan simpelweg prijzen wat het moet kosten. Dus 2x die unit, 1x die unit, 1x die buitenunit met zoveel kW, zoveel meter leidingwerk, en daaruit rolt dus deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

endness schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:12:
[...]

Ik heb het alleen gemerkt bij koelen, verwarmen nog niet mee gedaan aangezien 'ie er pas vanaf mei hangt :)
Dan is het niet het ontdooien van de buitenunit. Klinkt als een issue in de regeling. Gebeurt het vaak?
En als je een andere temperatuur instelt gebeurt het dan nog steeds?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

PSspike schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:01:
Scherp opgemerkt. De 9+18 staat wel in de combinatietabel aan het einde van zijn post. Interessant is dat die combinatietabel per unit een hoger koelvermogen geeft dan de unit zelf heeft.

Het zou betekenen dat aan de buitenunit een 1/2" retour aangesloten moet worden op een 3/8" met verloop.
Maar waarom zou dat niet werken? Kan met een grotere verdamper binnen en met een hogere omloopsnelheid niet hetzelfde koelvermogen worden gehaald?

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwk

mwk

[...]

Was dat inclusief of exclusief het uitbouwen van jullie woning????

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mwk schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:58:
[...]

Was dat inclusief of exclusief het uitbouwen van jullie woning????
Helaas niet :P dit bedrag was echt bloedserieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zie dat de ook warmtepompen doen.

Ik snap nu eindelijk waarom veel mensen 50k voor zo’n ding kwijt denken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Glashelder schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:14:
Ik zie dat de ook warmtepompen doen.

Ik snap nu eindelijk waarom veel mensen 50k voor zo’n ding kwijt denken te zijn.
Voor dat bedrag van die 13k kan ik bijna een W/W warmtepomp laten installeren in huis. :)

• ZtaaB
supercrazy schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:22:
[...]

Holy f... Ging hij het met leidingen van goud aanleggen? Bij ons was de duurste 8.500 euro voor een triple split en dat vonden we al grof ingezet.

[...]

Je hebt 2 single units begrijp ik? Ik heb een setup van 2x PC09 en 1x PC12 met een MU3R19 en heb hier zelf nog geen last van gehad dusver. Zou het bij multi split niet voorkomen misschien?
Nee ook dual split. Dus een buiten unit met 2x binnen. Denk dat ik de type nummers uit de offerte verkeerd gekopieerd heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Peter-nl1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:43:
Ik heb een nieuwe buitenunit gekregen van de leverancier maar vraag zich af of je de bestaande flare koppeling van de koelleidingen kan hergebruiken of moet je per se een nieuwe maken ?
Wie vraagt zich dat af? Iemand die deze koppelingen aan mag sluiten, die weet dat.
Iemand die er vanaf moet blijven, die weet dat niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark1111
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-09 20:20
[quote]Peter-nl1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:43:

Bestaande flare koppeling is her te gebruiken als hij naar visuele inspectie er gewoon goed normaal uitziet. Wel met het juiste moment aandraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
Over verwarmen, in hoeverre verkort dit eigenlijk de levensduur van je airco als je er in de winter continue gebruik van maakt?
Alles leuk en aardig dat verwarmen met een airco goedkoper schijnt te zijn dan een gas CV, maar als je airco vervolgens geen 15 maar nog maar 7 jaar meegaat dan mag je dit toch wel onder verborgen kosten zetten en is de rekensom plotseling niet meer zo gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:11:
[...]

Toshiba is van Carrier... De grootste koelboer ter wereld...
Totaal niet onbekend hoor.

En wat betreft kwaliteit... Daikin, ME, MHI, Toshiba, Panasonic, Hitachi enz enz... Allemaal Japanners, dus allemaal goed. Van al deze merken zou ik in principe geen voorkeur hebben. Alleen vind ik Daikin een verschrikkelijk bedrijf, MHI kom ik nooit tegen, net als Panasonic en Hitachi. Toshiba heb ik thuis staan op de Elga, ding doet het perfect. En ME werk ik dagelijks mee, service van Alklima is top en nauwelijks defecte units of storingen, zeg maar nooit.

Ik zou dus voor ME gaan :+
Volgens mij ga je te kort door de bocht. Diverse merken doen nog wel professionele koelinstallaties maar hebben een joint venture (minderheidsbelang) of verkopen de merknaam voor het consumentenspul. In dat geval zegt het merk weinig meer over kwaliteit (zeker alles na enige tijd).

Dit soort deals verschillen soms ook nog per markt / regio. Men is er altijd super ontransparant over want als men wel transparant over is dan gaan consument natuurlijk een discount toepassen :+ Voor beleggers is dat anders een daarom is in die persberichten nog wel iets te vinden.

Zo is consumenten spul van carrier van Midea (Indiaas/Chinees).
Toshiba heeft ook een joint venture met Midea. Grote kans dat dat ook Chinees is dus en niet meer Japans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hadespuiter schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:50:
Over verwarmen, in hoeverre verkort dit eigenlijk de levensduur van je airco als je er in de winter continue gebruik van maakt?
Alles leuk en aardig dat verwarmen met een airco goedkoper schijnt te zijn dan een gas CV, maar als je airco vervolgens geen 15 maar nog maar 7 jaar meegaat dan mag je dit toch wel onder verborgen kosten zetten en is de rekensom plotseling niet meer zo gunstig.
Tsja, vraag me af of daar iets zinnigs over te zeggen is. Aan de andere kant betaal ik voor mijn CV elk jaar 140 euro aan onderhoud. Een CV ketel is potentieel ‘gevaarlijk’ in huis (CO, explosiegevaar) dus onderhoud is daar noodzakelijk. Elke 2 jaar moeten er (volgens de fabrikant) allerlei rubbers vervangen worden.

Onderhoud voor airco’s is een discussiepunt maar doe ik lekker zelf. Het is in tegenstelling tot je CV ook niet echt een bron van gevaar.

Nu heb ik nog een CV, maar als die eruit is dan bespaar ik 140 euro aan onderhoud en 200 euro aan vastrecht per jaar. Voor die 340 euro per jaar neem ik het wel voor lief dat hij na 8 jaar stuk gaat ipv 15. Over 8 jaar is de nieuwe unit ongetwijfeld weer een stuk zuiniger, dus misschien is er voor vervanging op zich dan wel weer een business case. En omdat alle leidingen er al liggen zal vervanging vast ook een stuk voordeliger zijn.

En wat het constant draaien betreft: constant draaien betekend ook dat alles constant gesmeerd wordt en dat de boel niet vastrot. Taxi’s gaan ook gemiddeld gezien véél langer mee dan de gemiddelde auto, voornamelijk omdat ze constant in bedrijf zijn. Dus er is ook nog een kans dat het juist positief is voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:36:
[...]

Tsja, vraag me af of daar iets zinnigs over te zeggen is. Aan de andere kant betaal ik voor mijn CV elk jaar 140 euro aan onderhoud. Een CV ketel is potentieel ‘gevaarlijk’ in huis (CO, explosiegevaar) dus onderhoud is daar noodzakelijk. Elke 2 jaar moeten er (volgens de fabrikant) allerlei rubbers vervangen worden.

Onderhoud voor airco’s is een discussiepunt maar doe ik lekker zelf. Het is in tegenstelling tot je CV ook niet echt een bron van gevaar.

Nu heb ik nog een CV, maar als die eruit is dan bespaar ik 140 euro aan onderhoud en 200 euro aan vastrecht per jaar. Voor die 340 euro per jaar neem ik het wel voor lief dat hij na 8 jaar stuk gaat ipv 15. Over 8 jaar is de nieuwe unit ongetwijfeld weer een stuk zuiniger, dus misschien is er voor vervanging op zich dan wel weer een business case. En omdat alle leidingen er al liggen zal vervanging vast ook een stuk voordeliger zijn.

En wat het constant draaien betreft: constant draaien betekend ook dat alles constant gesmeerd wordt en dat de boel niet vastrot. Taxi’s gaan ook gemiddeld gezien véél langer mee dan de gemiddelde auto, voornamelijk omdat ze constant in bedrijf zijn. Dus er is ook nog een kans dat het juist positief is voor de levensduur.
Bij levensduur van apparatuur heb je de factor gebruik en de factor tijd door o.a. weersinvloeden en degradatie van materiaal.

Ik denk dat in het Nederlandse klimaat de factor tijd zwaarder weegt dan de factor gebruik, in die zin zou je met meer gebruik (door te verwarmen) toch een zelfde levensduur moeten kunnen halen.

Goed onderhoud blijft natuurlijk essentieel.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:36:
[...]

Tsja, vraag me af of daar iets zinnigs over te zeggen is. Aan de andere kant betaal ik voor mijn CV elk jaar 140 euro aan onderhoud.
Als je een prijzig onderhoudscontract aan je cv ketel hebt dan is het een non-issue inderdaad. Zelf heb ik een cv ketel die al 23 jaar oud is waar nog nooit een monteur bij is geweeest (doe onderhoud zelf) en dan wordt het lastiger uitrekenen. Mijn cv-installatie kost bijna niets meer.

Ik ga van de winter gewoon eens de proef op de som doen en een weekje verwarmen met de airco, en vervolgens een weekje met de cv, en wat dat nou precies heeft gekost. Moet het wel dezelfde temperatuur zijn ongeveer.

[ Voor 16% gewijzigd door Hadespuiter op 20-09-2020 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hadespuiter schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:21:
[...]

Als je een prijzig onderhoudscontract aan je cv ketel hebt dan is het een non-issue inderdaad. Zelf heb ik een cv ketel die al 23 jaar oud is waar nog nooit een monteur bij is geweeest (doe onderhoud zelf) en dan wordt het lastiger uitrekenen. Mijn cv-installatie kost bijna niets meer.
Dat is een misvatting. Het verbruik zal (veel) hoger zijn dan bij een moderne cv ketel.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:28:
[...]

Volgens mij ga je te kort door de bocht. Diverse merken doen nog wel professionele koelinstallaties maar hebben een joint venture (minderheidsbelang) of verkopen de merknaam voor het consumentenspul. In dat geval zegt het merk weinig meer over kwaliteit (zeker alles na enige tijd).

Dit soort deals verschillen soms ook nog per markt / regio. Men is er altijd super ontransparant over want als men wel transparant over is dan gaan consument natuurlijk een discount toepassen :+ Voor beleggers is dat anders een daarom is in die persberichten nog wel iets te vinden.

Zo is consumenten spul van carrier van Midea (Indiaas/Chinees).
Toshiba heeft ook een joint venture met Midea. Grote kans dat dat ook Chinees is dus en niet meer Japans.
Los van waar het gefabriceerd is, de kwaliteitsstandaard van Toshiba is echt anders dan die van Midea.
En over kort door de bocht gesproken....Wie zegt er dat ik op voorhand iets tegen chinees spul heb.
Ik heb al een Oneplus vanaf de One en ben er zeer tevreden over.

één ding is zeker, voor mij geen Midea. Alleen al omdat de ondersteuning in NL slecht is, onderdelen matig te verkrijgen enz enz. Nog niet eens zozeer om de kwaliteit

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"