jamespels schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:24:
Ik ben me aan het uitkijken voor een airco. Ik heb al enkele offertes maar twijfel aan de capaciteit van de units. Ze moeten koelen in de zomer(verwarming van geen belang). Het huis is vrijstaand uit 2010 met de slaapkamer en woonkamer zuidoost, platte daken, redelijk goed geïsoleerd.
- Slaapkamer: open ruimte met badkamer en dressing.(zonder tussendeuren itt plan)39m2=>97m3
- Woonkamer/keuken 59m2 =>150m3
Nu wordt er geoffreerd :
Offerte 1
Daikin 3mxm68 buiten unit
FTXA35 voor de slaapkamer
FTXA50 voor de woonkamer/keuken
Offerte 2
Mitsubishi MXZ-2F53VF buiten unit
MSZ-AP25 voor de slaapkamer
MSZ-AP42 voor de woonkamer/keuken
Wat zijn jullie gedachten? Vooral voor de slaapkamer twijfel ik wegens de open ruimte met badkamer en dressing, hier een 2,5kw of 3,5kw nemen? Op de andere kamers wordt geen airco voorzien, misschien kunnen de andere kamers wat mee afgekoeld worden indien ik de deur openlaat?
Voor de woonkamer denk ik eigenlijk dat een 4,2 kW zal volstaan, daar er ook een terrasoverkapping voor het achterraam komt?
[
Afbeelding]
Een paar gedachten hierover:
Als je de badkamer en dressing volledig meerekent qua gekoelde ruimte kom je al snel bij een 3,5 uit. Ik zou me echter met name bij de badkamer afvragen of je dat wel wil, de hele dag die opening openlaten betekend ook vocht en evt. tocht vanuit de badkamer. Er staat duidelijk in de handleiding van je airco dat je m niet moet gaan gebruiken om kleding of badkamers te drogen. Uiteindelijk trekken die ruimtes wel mee met je slaapkamer, maar hou er wel rekening mee dat dit lang duurt. Dan moet je ze de hele dag aan laten staan wil je dat merken. En dan kom je juist met een 2,5 prima weg. Het effect naar de andere slaapkamers (nog 2 deuropeningen verder) is nihil in mijn ervaring.
Voor beneden is een 4,2 al veel als je alleen gaat koelen, dus ik zou me niet druk maken over te weinig capaciteit beneden.
elchor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:25:
Zonet nog de offerte (gedetailleerd) ontvangen voor een Toshiba systeem :
Multisplit 5.2KW RAS-2M18U2AVG (buitenunit) met binnenunit KAZUMI 2kw RAS-B07J2KVSG voor de slaapkamer en binnenunit RAS-B16J2KVRG SHORAI PREMIUM 4.6KW.
Volledig geïnstalleerd : 3250 euro exclusief BTW. Wifi modules optioneel aan te kopen. Aparte splits zouden iets goedkoper uitvallen naar het schijnt.
Lijkt allemaal nogal dicht bij elkaar te zitten met de LG, Fujitsu en deze (behalve de Fujitsu van 4,2 kW)
Voor de Fujitsu enkel nog maar de "mondelinge offerte" (installateur was wel al op bezoek).
Ben nog altijd benieuwd. Voorlopig nog steeds lichte gevoelsmatige voorkeur voor de Fujitsu. Ik denk omdat daar de binnenunits in een kleurtje (antraciet) zouden kunnen gekozen worden en ze iets compacter zijn dan de LG's. Er bestaat ook een 4,2 kW versie in, die de LG niet heeft (= ineens 5 kW, maar die heeft wel al de wifi ingebouwd).
Twijfel twijfel, maar moet toch eens gaan beslissen - bijkomende goede raad is steeds welkom.
Let op dat je bij veel merken ergens tussen de 4 en 6 kW naar een (veel) grotere binnenunit gaat. Check dus even goed de maten van de binnenunit bij de gekozen capaciteit, anders heb je straks ineens een bakbeest van anderhalve meter breed aan je muur hangen. Die is dan wel (relatief) lekker stil

. Verder heb ik geen hands-on ervaring met deze merken, maar het is allemaal prima spul. Ik zou persoonlijk altijd voor een japanner kiezen, dus Toshiba, Fujitsu, Daikin, Panasonic of MHI/ME, maar LG is ook weer niet slecht. Het nadeel van LG en Samsung vind ik de snelle opvolging in modellen, wat dat betreft zijn t echte tech-bedrijven en dan zie je dat ze vaak liever een nieuw model uitbrengen dan fouten in een ouder model/onderdeel te fixen en de support/onderdelenbeschikbaarheid na x jaar dus niet altijd even top is.
Uiteindelijk heb jij met je installateur te maken en niet (direct) met de fabrikant of importeur, dus het is imho belangrijker dat je installateur snel reageert bij vragen of problemen en ook bereid is om er bij problemen wat tijd in te steken als het probleem niet obvious is. Vaak is dat vooral een gevoelskwestie, maar puntje bij paaltje kan dat achteraf best een paar honderd euro meer waard zijn dan de goedkoopste.
Tot slot, als je de buitenunits uit het zicht kan plaatsen of daar niet mee zit (zoals ik), zou ik voor losse splits gaan als dat goedkoper of om het even is. Uiteindelijk is dat
altijd in mijn geval efficiënter dan een multi en je hebt ook nog wat redundancy. Bedenk wel dat je dan weer met 2 onderhoudsbeurten zit.
All-electric.