Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.782 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:13
Hadespuiter schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:21:
[...]

Als je een prijzig onderhoudscontract aan je cv ketel hebt dan is het een non-issue inderdaad. Zelf heb ik een cv ketel die al 23 jaar oud is waar nog nooit een monteur bij is geweeest (doe onderhoud zelf) en dan wordt het lastiger uitrekenen. Mijn cv-installatie kost bijna niets meer.

Ik ga van de winter gewoon eens de proef op de som doen en een weekje verwarmen met de airco, en vervolgens een weekje met de cv, en wat dat nou precies heeft gekost. Moet het wel dezelfde temperatuur zijn ongeveer.
Heb dit voor een periode van 4 maanden steeds per maand afwisselend gedaan. Omgerekend naar graaddagen was de airco 40 procent goedkoper, zelfs gerekend met de volle elektriciteitsprijs.
Alleen was het comfort iets minder ivm 1 puntverwarming ipv 3 cv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:36:
[...]

Tsja, vraag me af of daar iets zinnigs over te zeggen is. Aan de andere kant betaal ik voor mijn CV elk jaar 140 euro aan onderhoud. Een CV ketel is potentieel ‘gevaarlijk’ in huis (CO, explosiegevaar) dus onderhoud is daar noodzakelijk. Elke 2 jaar moeten er (volgens de fabrikant) allerlei rubbers vervangen worden.
Heb jij een speciaal soort ketel. Ik heb een Nefit. Die heeft 1x in de twee jaar onderhoud nodig. Dat kost ongeveer 80 euro.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

I-King schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:29:
[...]

Heb dit voor een periode van 4 maanden steeds per maand afwisselend gedaan. Omgerekend naar graaddagen was de airco 40 procent goedkoper, zelfs gerekend met de volle elektriciteitsprijs.
Dat is interessant. Die van mij komen begin oktober. Ben met name benieuwd hoe ik het handig combineer met CV. Op de slaapkamers kan sowieso de radiator dicht want dat redden die binnenunits prima.
Beneden heb je koudeval bij de ramen. Dan wil ik een 'beetje' CV en de airco voor de rest. Ook CV vloerverwarming in de serre.

Denk dat ik dan een iets slimmere oplossing nodig heb dan de woonkamerthermostaat.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

I-King schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:29:
[...]

Dat is interessant. Die van mij komen begin oktober. Ben met name benieuwd hoe ik het handig combineer met CV. Op de slaapkamers kan sowieso de radiator dicht want dat redden die binnenunits prima.
Beneden heb je koudeval bij de ramen. Dan wil ik een 'beetje' CV en de airco voor de rest. Ook CV vloerverwarming in de serre.

Denk dat ik dan een iets slimmere oplossing nodig heb dan de woonkamerthermostaat.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 23:16
daemonix schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:22:
[...]

Dat is een misvatting. Het verbruik zal (veel) hoger zijn dan bij een moderne cv ketel.
Met een SCOP boven de 4?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNr11T_ZtJgxITABOkuBBv790Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtIQ9CTglPC3Y4PrLidJ8R0C.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mwk schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:44:
[...]

Heb jij een speciaal soort ketel. Ik heb een Nefit. Die heeft 1x in de twee jaar onderhoud nodig. Dat kost ongeveer 80 euro.
Ja, de ketel is van Lamborghini en is met goud bekleed.

Nee toen ik het huis kocht stond de ketel in storing en omdat er nogal wat werk nodig was had ik me laten verleiden om een abo te nemen voor het onderhoud :+ Was op dat moment voordeliger dan gewoon het onderhoud aftikken :X

Toevallig was dat dan een van de duurdere toko’s. Later heb ik ze nog een keer moeten laten komen dus het geld haalde ik er wel uit :D

Laat onverlet dat 3 tientjes per maand voor zo’n abo niet heel gek is voor een 12/13 jaar oude ketel.
Denk dat er bedoeld wordt in vergelijking met een moderne HR ketel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 20-09-2020 18:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
mwk schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:49:
[...]

Ik draai de vloerverwarming met een lucht water wp. De combinatie van dit trage lage temperatuur systeem met de super snelle lucht lucht wp/airco is in voor en najaar ideaal. De wp staat nu nog uit, maar voor de zon in de kamer komt is wat warme lucht best aangenaam nu. Net alsof je zoals vroeger even een slinger aan de thermostaat gaf met 70 graden radiatoren. Eigenlijk nog veel sneller...
Dat van die thermostaat vat ik niet helemaal. Iedere binnenunit heeft zijn eigen temperatuurinstelling.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:04:
[...]

Ja, de ketel is van Lamborghini en is met goud bekleed.

Nee toen ik het huis kocht stond de ketel in storing en omdat er nogal wat werk nodig was had ik me laten verleiden om een abo te nemen voor het onderhoud :+ Was op dat moment voordeliger dan gewoon het onderhoud aftikken :X

Toevallig was dat dan een van de duurdere toko’s. Later heb ik ze nog een keer moeten laten komen dus het geld haalde ik er wel uit :D

Laat onverlet dat 3 tientjes per maand voor zo’n abo niet heel gek is voor een 12/13 jaar oude ketel.

[...]

Denk dat er bedoeld wordt in vergelijking met een moderne HR ketel ;)
Of in vergelijking met een ouderwetse airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
mwk schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:49:
[...]

Wat ik wil proberen is een thermometer op de retour leiding, zodat ik de leidingen altijd openbaar een bepaalde temperatuur kan houden. Of dat in de praktijk werkt geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 21:30
Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:04:
[...]
Ik vind dat verschrikkelijk duur. Ik had in de vorige woning een Nefit van 2006, die me elke twee jaar rond de 100 euro aan onderhoud kostte. Jij betaalt met je abonnement 360 euro per jaar! Dan heb je elke 6 jaar een nieuwe ketel betaald aan onderhoud....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:55:
[...]

Ik vind dat verschrikkelijk duur. Ik had in de vorige woning een Nefit van 2006, die me elke twee jaar rond de 100 euro aan onderhoud kostte. Jij betaalt met je abonnement 360 euro per jaar! Dan heb je elke 6 jaar een nieuwe ketel betaald aan onderhoud....
Niet lang meer :p

CV zuigt :+

Zoals ik al zei had ik t gedaan omdat de CV toen der tijd nogal onbetrouwbaar was en hiermee bespaarde ik voorrijkosten en arbeidsloon. Omdat het een oudere ketel was kostte dat iets meer. In een maand waren ze hier 3 keer dus ik had de kosten er wel uit :X

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 20-09-2020 20:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

t.oswald schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:12:
[...]

Dat van die thermostaat vat ik niet helemaal. Iedere binnenunit heeft zijn eigen temperatuurinstelling.
Ik bedoelde te zeggen dat de thermostaat van de CV lastig kan zijn, Ik wil het zo regelen dat de CV zachtjes mee blijft doen om de vloerverwarming op temperatuur te houden.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:22:
[...]

Dat is een misvatting. Het verbruik zal (veel) hoger zijn dan bij een moderne cv ketel.
Gasverbruik zal wel meevallen, want de rek qua rendement is er al jaren uit.
De moderne HR ketel was eigenlijk rond 1994 al uit ontwikkeld qua rendement
Elektra verbruik zal wel behoorlijk lager zijn

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-12-2022
Goeiedag,

Eerst en vooral : als ik mijn vraag elders moet stellen verneem ik het graag.

Ben al even het topic (en het internet) aan het doorspitten omdat wij hier ook (eindelijk) een airco willen laten installeren.
Wij denken aan 2 splitunits : eentje voor de slaapkamer van 15,5 m2, (ongeveer 37 m3) en eentje voor in de woonkamer met open keuken, 53 m2 (ruwweg 137m3).

Ik heb al enkele offertes laten maken:

1. iemand die Daikin installeert, spreekt van 5000 a 6000 euro. - vinden we te duur

2. twee installateurs van LG, beiden geven 3600 Euro aan voor een PC18SQ.UL2/PC18SQ.NSK van 5 kW voor de leefruimte en een PC09SQ.UA3 /PC09SQ.NSJ van 2,5 kW voor de slaapkamer.

3. Eén iemand, via de website van Fujitsu. Deze plaatst een toestel van 5 kW en een van 2 kW voor 3200 euro.
Deze laatste denkt zelfs dat voor de leefruimte een toestel van 4 kw of 4,2 kW zou volstaan. Dan komt de prijs op 2700 euro. Op de toestellen van Fujitsu moet wel nog een aparte wifi-module apart bijgerekend worden.

4. ik wacht nog op een offerte van een Toshiba plaatser. Die spreekt echter enkel van een dubbelsplit, waar ikzelf niet zo voor te vinden ben (als er met de buitenunit iets fout is heb ik op dat moment helemaal geen airco meer. ..)

Woning en ramen geven uit op Zuid-Zuid-Oost en is goed geïsoleerd (7 jaar oud). Ramen zijn niet uitzonderlijk groot.

Graag raad, ervaringen met een merk, voor het vermogen , want ik weet het even niet meer.

Dank !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik koel en verwarm hier een soortgelijke ruimte met een 3,5 dus die 4,2 zal wel genoeg zijn vermoed ik.

Van de drie units zijn er hier 2 van Fujitsu en die bevallen ons prima. Ik zou zonder twijfel voor de Fujitsu gaan. Je kan nog even naar de SCOP kijken maar 900 euro verdien je niet zo snel terug en 2300/3300 euro is gewoon uitgesloten: no way in hell dat je dat terugverdiend. Die prijzen zijn zelfs voor Daikin overigens vèèl te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
Ben nog op zoek naar een wlan adapter voor mijn fujitsu airco's. Korte zoektocht op internet levert niet veel op. Zijn hier bekende adressen? Mijn volgende stap zou zijn om maar een aantal webshops direct te mailen met de vraag of ze deze kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mentalozzie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:56:
[...]

Ja bizar, wij waren nu €1350 kwijt... vast appels met peren maar de airco werkt super!
Verhaal heeft nog een heel opvallend staartje gekregen. Ik heb gezocht op reviews en vond de website bizzratings.com, hier staat Bestair ook op.

Hier heb ik een review achter gelaten en wat blijkt nu ik vandaag wilde kijken?

"Your IP 87.209.xx.xx has been blacklisted!"

8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchor
@Glashelder Bedankt voor deze info. Verwarmen zou toch niet de hoofdzaak worden, misschien enkel om even bij te verwarmen wanneer het nog niet echt nodig is om de CV aan te zetten.
Aan terugverdienen had ik nog niet eens gedacht, maar ik weet niet of LG (en zeker niet Daikin) het prijsverschil waard zijn. Nu zouden 2 wifi modules voor de Fujitsu ongeveer 150 euro/stuk kosten. Dan is het verschil wel zo groot niet meer, want inbegrepen bij de LG. Toch gaat momenteel ook mijn voorkeur nog uit naar de Fujitsu, tenzij er nog iemand met doorslaande argumenten komt voor iets anders met vergelijkbare prijs.
@hpmkruit Ik ga de adapters ineens mee bestellen wanneer ik de airco's laat plaatsen. Heb op de website van Fujitsu ook niets hierover gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:45:
[...]

Verhaal heeft nog een heel opvallend staartje gekregen. Ik heb gezocht op reviews en vond de website bizzratings.com, hier staat Bestair ook op.

Hier heb ik een review achter gelaten en wat blijkt nu ik vandaag wilde kijken?

"Your IP 87.209.xx.xx has been blacklisted!"

8)7
Je mag daar ook alleen maar positieve reviews achterlaten zo te zien. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:11:
[...]

Je mag daar ook alleen maar positieve reviews achterlaten zo te zien. ;)
Het is nog aparter, bizzratings.com en bestair zitten op hetzelfde adres, en wat ik er uit kan halen hebben beide bedrijven dezelfde eigenaar.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
elchor schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:26:
Goeiedag,

Eerst en vooral : als ik mijn vraag elders moet stellen verneem ik het graag.

Ben al even het topic (en het internet) aan het doorspitten omdat wij hier ook (eindelijk) een airco willen laten installeren.
Wij denken aan 2 splitunits : eentje voor de slaapkamer van 15,5 m2, (ongeveer 37 m3) en eentje voor in de woonkamer met open keuken, 53 m2 (ruwweg 137m3).

Ik heb al enkele offertes laten maken:

3. Eén iemand, via de website van Fujitsu. Deze plaatst een toestel van 5 kW en een van 2 kW voor 3200 euro.
Deze laatste denkt zelfs dat voor de leefruimte een toestel van 4 kw of 4,2 kW zou volstaan. Dan komt de prijs op 2700 euro. Op de toestellen van Fujitsu moet wel nog een aparte wifi-module apart bijgerekend worden.
Heb je een linkje :?

Bij ons soortgelijke situatie, ook Fujitsu, durfden ze bijna 4500 euro (excl. wifi) voor te vragen 8)7

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:13:
[...]

Het is nog aparter, bizzratings.com en bestair zitten op hetzelfde adres, en wat ik er uit kan halen hebben beide bedrijven dezelfde eigenaar.
Dat is niet apart, dat zijn oneerlijke handelspraktijken. ;) Melding van je ervaring bij de ACM kan geen kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 21-09-2020 15:13 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elchor
@TvanW Sorry, heb geen link. Ik had via de website van Fujitsu België een offerte gevraagd. Kort daarop werd ik opgebeld door een door hen geïnformeerde installateur. Na een plaatsbezoek heeft die de betreffende bedragen opgegeven. Zijn eerlijk gezegd wel nog zonder BTW (ook de offerte van de man van LG trouwens), en ik moet nog een bevestiging krijgen op e-mail. Hopelijk komt die snel. Ik wil je wel het telefoonnummer geven van de installateur, maar zie dat je in Groningen woont. Ben zelf van Belsele in België. Betwijfel of ie gaat langskomen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
Ik ben me aan het uitkijken voor een airco. Ik heb al enkele offertes maar twijfel aan de capaciteit van de units. Ze moeten koelen in de zomer(verwarming van geen belang). Het huis is vrijstaand uit 2010 met de slaapkamer en woonkamer zuidoost, platte daken, redelijk goed geïsoleerd.

- Slaapkamer: open ruimte met badkamer en dressing.(zonder tussendeuren itt plan)39m2=>97m3
- Woonkamer/keuken 59m2 =>150m3

Nu wordt er geoffreerd :

Offerte 1
Daikin 3mxm68 buiten unit
FTXA35 voor de slaapkamer
FTXA50 voor de woonkamer/keuken

Offerte 2
Mitsubishi MXZ-2F53VF buiten unit
MSZ-AP25 voor de slaapkamer
MSZ-AP42 voor de woonkamer/keuken

Wat zijn jullie gedachten? Vooral voor de slaapkamer twijfel ik wegens de open ruimte met badkamer en dressing, hier een 2,5kw of 3,5kw nemen? Op de andere kamers wordt geen airco voorzien, misschien kunnen de andere kamers wat mee afgekoeld worden indien ik de deur openlaat?

Voor de woonkamer denk ik eigenlijk dat een 4,2 kW zal volstaan, daar er ook een terrasoverkapping voor het achterraam komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxNxeFE8ys39HeqGR_We-hXcb-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NlIpJn43FDnITtDyLEQjowmW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogDrfUrwuQ4U1mpz-llGVj5ej9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTBtTsEudE0HD12qeBouKmIj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door jamespels op 26-09-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchor
Zonet nog de offerte (gedetailleerd) ontvangen voor een Toshiba systeem :
Multisplit 5.2KW RAS-2M18U2AVG (buitenunit) met binnenunit KAZUMI 2kw RAS-B07J2KVSG voor de slaapkamer en binnenunit RAS-B16J2KVRG SHORAI PREMIUM 4.6KW.

Volledig geïnstalleerd : 3250 euro exclusief BTW. Wifi modules optioneel aan te kopen. Aparte splits zouden iets goedkoper uitvallen naar het schijnt.

Lijkt allemaal nogal dicht bij elkaar te zitten met de LG, Fujitsu en deze (behalve de Fujitsu van 4,2 kW)

Voor de Fujitsu enkel nog maar de "mondelinge offerte" (installateur was wel al op bezoek).

Ben nog altijd benieuwd. Voorlopig nog steeds lichte gevoelsmatige voorkeur voor de Fujitsu. Ik denk omdat daar de binnenunits in een kleurtje (antraciet) zouden kunnen gekozen worden en ze iets compacter zijn dan de LG's. Er bestaat ook een 4,2 kW versie in, die de LG niet heeft (= ineens 5 kW, maar die heeft wel al de wifi ingebouwd).

Twijfel twijfel, maar moet toch eens gaan beslissen - bijkomende goede raad is steeds welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
jamespels schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:24:
Ik ben me aan het uitkijken voor een airco. Ik heb al enkele offertes maar twijfel aan de capaciteit van de units. Ze moeten koelen in de zomer(verwarming van geen belang). Het huis is vrijstaand uit 2010 met de slaapkamer en woonkamer zuidoost, platte daken, redelijk goed geïsoleerd.

- Slaapkamer: open ruimte met badkamer en dressing.(zonder tussendeuren itt plan)39m2=>97m3
- Woonkamer/keuken 59m2 =>150m3

Nu wordt er geoffreerd :

Offerte 1
Daikin 3mxm68 buiten unit
FTXA35 voor de slaapkamer
FTXA50 voor de woonkamer/keuken

Offerte 2
Mitsubishi MXZ-2F53VF buiten unit
MSZ-AP25 voor de slaapkamer
MSZ-AP42 voor de woonkamer/keuken

Wat zijn jullie gedachten? Vooral voor de slaapkamer twijfel ik wegens de open ruimte met badkamer en dressing, hier een 2,5kw of 3,5kw nemen? Op de andere kamers wordt geen airco voorzien, misschien kunnen de andere kamers wat mee afgekoeld worden indien ik de deur openlaat?

Voor de woonkamer denk ik eigenlijk dat een 4,2 kW zal volstaan, daar er ook een terrasoverkapping voor het achterraam komt?

[Afbeelding]
Een paar gedachten hierover:
Als je de badkamer en dressing volledig meerekent qua gekoelde ruimte kom je al snel bij een 3,5 uit. Ik zou me echter met name bij de badkamer afvragen of je dat wel wil, de hele dag die opening openlaten betekend ook vocht en evt. tocht vanuit de badkamer. Er staat duidelijk in de handleiding van je airco dat je m niet moet gaan gebruiken om kleding of badkamers te drogen. Uiteindelijk trekken die ruimtes wel mee met je slaapkamer, maar hou er wel rekening mee dat dit lang duurt. Dan moet je ze de hele dag aan laten staan wil je dat merken. En dan kom je juist met een 2,5 prima weg. Het effect naar de andere slaapkamers (nog 2 deuropeningen verder) is nihil in mijn ervaring.

Voor beneden is een 4,2 al veel als je alleen gaat koelen, dus ik zou me niet druk maken over te weinig capaciteit beneden.
elchor schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:25:
Zonet nog de offerte (gedetailleerd) ontvangen voor een Toshiba systeem :
Multisplit 5.2KW RAS-2M18U2AVG (buitenunit) met binnenunit KAZUMI 2kw RAS-B07J2KVSG voor de slaapkamer en binnenunit RAS-B16J2KVRG SHORAI PREMIUM 4.6KW.

Volledig geïnstalleerd : 3250 euro exclusief BTW. Wifi modules optioneel aan te kopen. Aparte splits zouden iets goedkoper uitvallen naar het schijnt.

Lijkt allemaal nogal dicht bij elkaar te zitten met de LG, Fujitsu en deze (behalve de Fujitsu van 4,2 kW)

Voor de Fujitsu enkel nog maar de "mondelinge offerte" (installateur was wel al op bezoek).

Ben nog altijd benieuwd. Voorlopig nog steeds lichte gevoelsmatige voorkeur voor de Fujitsu. Ik denk omdat daar de binnenunits in een kleurtje (antraciet) zouden kunnen gekozen worden en ze iets compacter zijn dan de LG's. Er bestaat ook een 4,2 kW versie in, die de LG niet heeft (= ineens 5 kW, maar die heeft wel al de wifi ingebouwd).

Twijfel twijfel, maar moet toch eens gaan beslissen - bijkomende goede raad is steeds welkom.
Let op dat je bij veel merken ergens tussen de 4 en 6 kW naar een (veel) grotere binnenunit gaat. Check dus even goed de maten van de binnenunit bij de gekozen capaciteit, anders heb je straks ineens een bakbeest van anderhalve meter breed aan je muur hangen. Die is dan wel (relatief) lekker stil :+. Verder heb ik geen hands-on ervaring met deze merken, maar het is allemaal prima spul. Ik zou persoonlijk altijd voor een japanner kiezen, dus Toshiba, Fujitsu, Daikin, Panasonic of MHI/ME, maar LG is ook weer niet slecht. Het nadeel van LG en Samsung vind ik de snelle opvolging in modellen, wat dat betreft zijn t echte tech-bedrijven en dan zie je dat ze vaak liever een nieuw model uitbrengen dan fouten in een ouder model/onderdeel te fixen en de support/onderdelenbeschikbaarheid na x jaar dus niet altijd even top is.

Uiteindelijk heb jij met je installateur te maken en niet (direct) met de fabrikant of importeur, dus het is imho belangrijker dat je installateur snel reageert bij vragen of problemen en ook bereid is om er bij problemen wat tijd in te steken als het probleem niet obvious is. Vaak is dat vooral een gevoelskwestie, maar puntje bij paaltje kan dat achteraf best een paar honderd euro meer waard zijn dan de goedkoopste.

Tot slot, als je de buitenunits uit het zicht kan plaatsen of daar niet mee zit (zoals ik), zou ik voor losse splits gaan als dat goedkoper of om het even is. Uiteindelijk is dat altijd in mijn geval efficiënter dan een multi en je hebt ook nog wat redundancy. Bedenk wel dat je dan weer met 2 onderhoudsbeurten zit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Uiteindelijk is dat altijd efficienter dan een multi en je hebt ook nog wat redundancy.
Volgens mij is dat heel afhankelijk van je gebruik. Ik heb 3 losse splits die tijdens een hittegolf altijd alle drie 24/7 draaien maar verstook gemiddeld meer dan de mensen met multi setups hier.

Moet wel gezegd worden dat huizen zich lastig laten vergelijken denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Glashelder schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:46:
[...]

Volgens mij is dat heel afhankelijk van je gebruik. Ik heb 3 losse splits die tijdens een hittegolf altijd alle drie 24/7 draaien maar verstook gemiddeld meer dan de mensen met multi setups hier.

Moet wel gezegd worden dat huizen zich lastig laten vergelijken denk ik :).
Je hebt gelijk, en dan heb je bij multi ook nog de véle combinaties van binnen/buiten. Ik heb de tekst even aangepast :*) In mijn geval is het juist weer andersom, maar ik moet wel zeggen dat ik dan vooral naar verwarmen kijk, koelen is voor mij een bijzaak, dus ook qua hoeveelheid dagen waar ik gegevens van heb verzameld.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Soms vraag ik mij af of het niet gewoon tegoed gaat in Nederland. Ik snap dat airco installateurs het steeds drukker krijger. Maar mijn ervaringen tot dusver:

Via lokale installateur, waar ik erg tevreden over ben, die warmtepompen plaats geïnformeerd. Die doet geen airco, het vacumeren etc besteed hij ook uit. Daarvan de contact gegevens verkregen.

Partij 1 is langs geweest, die wilde eigenlijk niet meer moeite doen dan een wandmodel plaatsen. Oplossingen met een koof etc had hij 0,0 zin in. Enfin als je daar eerlijk over bent vind ik dat prima. Zou offerte binnen 2 weken ontvangen, zijn ondertussen 4 verder.

Partij 2 zou vandaag langs komen. Niets gehoord en zijn niet langs geweest.

Partij 3 is via dit forum gevonden en tot nu toe de enige die een offerte heeft uitgebracht. Bieden gelukkig de oplossing die wij willen, maar zit voor bijna 600 euro aan kosten in de offerte opgenomen die nergens opslaan. Electra aanleggen > ligt er al. Beton sparing > Onzin, is houtskelet.

Partij 4 maar benaderd, die komt als het goed is volgende week.

Heb geen haast en wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (wil perse een Daikin Stylish mag hopelijk genoeg zeggen). Maar ik vermoed dat het nog wel even gaat duren voordat ik een betrouwbare partij vind. Al heb ik op dit moment goede hoop bij partij 4. Goede reviews, in reviews staat ook zeker dat ze niet goedkoop zijn maar dat hoeft voor mij ook niet. Dan zou ik het zelf wel doen en in gebruik laten stellen via partijen genoemd in dit topic.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elchor
@ronjansen87 ook erg bedankt voor je antwoord. De Fujitsu's zijn compacter (83 cm), behalve de voorgestelde 5 kW, die is 98 cm. De LG van 5kW is ook 99 cm. De Toshiba's zijn dan ook weer compacter (rond de 80 cm).
Het gaat bij ons bijna enkel om koelen, dus, aan de hand van wat hier verteld wordt zou de 4,2 kW voldoende zijn voor de woonkamer van 52 m2.
Buitenunits kunnen helemaal uit het zicht op een klein plat dak direct naast de slaapkamer en vlak boven de woonkamer, daar volg ik je ook helemaal, plus, als er eentje dienst weigert heb ik nog steeds ergens airco.
Blijft nog de keuze voor merk/installateur : dat blijft een beetje een gok, denk ik. Allen beweren goede service te geven, merkonderdelen die direct beschikbaar zijn indien nodig, ... enz. Nog even wachten op de schriftelijke offerte van de Fujitsu's, die zou er vanavond aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
ronjansen87 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:41:
[...]

Een paar gedachten hierover:
Als je de badkamer en dressing volledig meerekent qua gekoelde ruimte kom je al snel bij een 3,5 uit. Ik zou me echter met name bij de badkamer afvragen of je dat wel wil, de hele dag die opening openlaten betekend ook vocht en evt. tocht vanuit de badkamer. Er staat duidelijk in de handleiding van je airco dat je m niet moet gaan gebruiken om kleding of badkamers te drogen. Uiteindelijk trekken die ruimtes wel mee met je slaapkamer, maar hou er wel rekening mee dat dit lang duurt. Dan moet je ze de hele dag aan laten staan wil je dat merken. En dan kom je juist met een 2,5 prima weg. Het effect naar de andere slaapkamers (nog 2 deuropeningen verder) is nihil in mijn ervaring.

Voor beneden is een 4,2 al veel als je alleen gaat koelen, dus ik zou me niet druk maken over te weinig capaciteit beneden.

[...]

Let op dat je bij veel merken ergens tussen de 4 en 6 kW naar een (veel) grotere binnenunit gaat. Check dus even goed de maten van de binnenunit bij de gekozen capaciteit, anders heb je straks ineens een bakbeest van anderhalve meter breed aan je muur hangen. Die is dan wel (relatief) lekker stil :+. Verder heb ik geen hands-on ervaring met deze merken, maar het is allemaal prima spul. Ik zou persoonlijk altijd voor een japanner kiezen, dus Toshiba, Fujitsu, Daikin, Panasonic of MHI/ME, maar LG is ook weer niet slecht. Het nadeel van LG en Samsung vind ik de snelle opvolging in modellen, wat dat betreft zijn t echte tech-bedrijven en dan zie je dat ze vaak liever een nieuw model uitbrengen dan fouten in een ouder model/onderdeel te fixen en de support/onderdelenbeschikbaarheid na x jaar dus niet altijd even top is.

Uiteindelijk heb jij met je installateur te maken en niet (direct) met de fabrikant of importeur, dus het is imho belangrijker dat je installateur snel reageert bij vragen of problemen en ook bereid is om er bij problemen wat tijd in te steken als het probleem niet obvious is. Vaak is dat vooral een gevoelskwestie, maar puntje bij paaltje kan dat achteraf best een paar honderd euro meer waard zijn dan de goedkoopste.

Tot slot, als je de buitenunits uit het zicht kan plaatsen of daar niet mee zit (zoals ik), zou ik voor losse splits gaan als dat goedkoper of om het even is. Uiteindelijk is dat altijd in mijn geval efficiënter dan een multi en je hebt ook nog wat redundancy. Bedenk wel dat je dan weer met 2 onderhoudsbeurten zit.
De opening dicht maken gaat helaas niet meer, we hebben die deuren in de bouwfase weggelaten :) , op de kamer hebbben we eigenlijk nooit last van vocht/tocht

De Mitsubishi offerte is veel goedkoper dan de Daikin, laat ik deze dan best aanpassen naar tweemaal een 3,5kw (een woonkamer , andere slaapkamer)? Volgens de tabellen van Mitsubishi kan ik geen 4,2 + 3,5 aansluiten op de MXZ-2D53VA op een gelijkaardige Daikin (2MXM50) zou dit wel mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrHerk
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-09-2020
Hallo allemaal,

Heb me de afgelopen dagen een beetje verdiept in dit topic maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar een split unit airco die voornamelijk de zolder en 1e verdieping koel moet krijgen. De zolder is 25m2, de eerste verdieping iets meer dan 30m2. zowel het dak als de muren zijn met 10cm glaswol geïsoleerd. Trapgat naar beide etages is open. Er zijn nieuwe kozijnen en ramen geplaatst op beide verdiepingen, geen sunscreen of rolluik. Er is net een dakkapel op zolder geplaatst. De binnenkant van de zolder moet nog worden afgewerkt. Hier zijn de leidingen dus makkelijker weg te werken dan op de eerste verdieping het geval is.

Nu zie ik verschillende mensen zeggen dat een sterke split unit (6kw/7kw) in het trapgat op zolder voldoende is om het goed koel te krijgen, de andere is van mening dat dit alleen lukt met meerdere binnen units.

Door mijn budget van max €2200 inc. montage neig ik op dit moment naar een LG-PC24SQ 6.6kw single split in het trapgat op zolder voor circa €2100. 2 losse split units met beide een eigen buiten unit zou ook een optie kunnen zijn. Dan kom ik met 2x een LG-PC12SQ 3.5kw op circa €2450 uit. Beide is inc. montage. De laatste optie is net buiten budget, maar als dit echt de betere optie is dan is dat het overwegen en sparen waard.

Wat is de beste keus in deze? En als ik voor 2 single split units ga, waar op de 1e verdieping kan ik dan het beste de 2e binnen unit plaatsen? En als iemand een andere / betere optie weet binnen dit budget hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door HerrHerk op 22-09-2020 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrd
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 25-05 17:21

Rrd

hpmkruit schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:28:
Ben nog op zoek naar een wlan adapter voor mijn fujitsu airco's. Korte zoektocht op internet levert niet veel op. Zijn hier bekende adressen? Mijn volgende stap zou zijn om maar een aantal webshops direct te mailen met de vraag of ze deze kunnen leveren.
Ik heb in juli enkele wlan adapters besteld bij de importeur, deze zouden begin september geleverd worden, maar op dit moment is de exacte levertijd nog steeds niet bekend. Ik verwacht dat dit pas tegen het einde van het jaar wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
@Oxellaar

Welke hardsoldeer staven worden gebruikt om de airco leidingen te solderen? Ik kan online niet zo snel de juiste vinden

Hardsolderen heb ik wel eens gedaan (autogeen) maar niet voor een airco leiding.

Ik wil voorbereidende werkzaamheden doen, rest laat ik door een koelmonteur doen.

Edit:
Ik dacht zelf dit:

https://www.wasco.nl/arti...roc-vierkant-2mm/99KG5008

[ Voor 14% gewijzigd door Speedfightserv op 22-09-2020 23:22 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Misschien een domme vraag maar stel hem toch ... , mag de binnen-unit van een airco ipv horizontaal ook verticaal worden geplaatst of functioneert deze dan niet meer . Dit ivm lastig te plaatsen in de horizontale stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Gaat niet lukken ivm condensafvoer en wellicht andere redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shakespeare2000
  • Laatst online: 28-05 13:21
Speedfightserv schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:03:
...
Welke hardsoldeer staven worden gebruikt om de airco leidingen te solderen? Ik kan online niet zo snel de juiste vinden
...
i.c.m. de volgende quote
Oxellaar schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:22:
[...]

Wie vraagt zich dat af? Iemand die deze koppelingen aan mag sluiten, die weet dat.
Iemand die er vanaf moet blijven, die weet dat niet ;)
Ik vraag het me al een tijdje af (ook vanwege de topicwarning): wat zijn nou precies de regels omtrent aansluiten / inbedrijfstellen i.h.k.v. F-gassen?
Waar ligt de grens voor wat je zelf (zonder F-gassen certificaat) mag doen?

Goten, stroom-/stuurkabels, condensafvoer lijken me allemaal geen probleem. Koelleidingen neerleggen ook nog niet. Maar bij het aansluiten van de koelleidingen (flare of soldeer) begint voor mij het grijze gebied.
En dat afpersen, vacumeren en koelvloeistof loslaten (en evt. bijvullen) een no-go zijn.

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
I-King schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:08:
Gaat niet lukken ivm condensafvoer en wellicht andere redenen.
Ok duidelijk thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:03:
@Oxellaar

Hardsolderen heb ik wel eens gedaan (autogeen) maar niet voor een airco leiding.

Ik wil voorbereidende werkzaamheden doen, rest laat ik door een koelmonteur doen.

Edit:
Ik dacht zelf dit:

https://www.wasco.nl/arti...roc-vierkant-2mm/99KG5008
Je hoeft je hier niet druk over te maken, de koelmonteur neemt zelf zijn spullen mee. Dus ook de juiste soldeerstaven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:43
HerrHerk schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:13:
Hallo allemaal,

Heb me de afgelopen dagen een beetje verdiept in dit topic maar ben er nog niet helemaal uit.

Ik ben op zoek naar een split unit airco die voornamelijk de zolder en 1e verdieping koel moet krijgen. De zolder is 25m2, de eerste verdieping iets meer dan 30m2. zowel het dak als de muren zijn met 10cm glaswol geïsoleerd. Trapgat naar beide etages is open. Er zijn nieuwe kozijnen en ramen geplaatst op beide verdiepingen, geen sunscreen of rolluik. Er is net een dakkapel op zolder geplaatst. De binnenkant van de zolder moet nog worden afgewerkt. Hier zijn de leidingen dus makkelijker weg te werken dan op de eerste verdieping het geval is.

Nu zie ik verschillende mensen zeggen dat een sterke split unit (6kw/7kw) in het trapgat op zolder voldoende is om het goed koel te krijgen, de andere is van mening dat dit alleen lukt met meerdere binnen units.

Door mijn budget van max €2200 inc. montage neig ik op dit moment naar een LG-PC24SQ 6.6kw single split in het trapgat op zolder voor circa €2100. 2 losse split units met beide een eigen buiten unit zou ook een optie kunnen zijn. Dan kom ik met 2x een LG-PC12SQ 3.5kw op circa €2450 uit. Beide is inc. montage. De laatste optie is net buiten budget, maar als dit echt de betere optie is dan is dat het overwegen en sparen waard.

Wat is de beste keus in deze? En als ik voor 2 single split units ga, waar op de 1e verdieping kan ik dan het beste de 2e binnen unit plaatsen? En als iemand een andere / betere optie weet binnen dit budget hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zou persoonlijk voor 2 units gaan, omdat de ruimtes beter gekoeld worden als het op 2 punten gebeurd en een unit boven de 3.5 wordt ook een stuk groter in formaat wat niet altijd mooi/handig is.

• elchor
Ik heb intussen het topic nog eens doorlopen omdat ik niet zeker weet hoe het zit met de elektrische aansluiting voor de 2 units (2 of 2,5 kW en een 4,2 of 5 kW) maar ik kom er zelf niet uit.
Er is geen stopcontact op het platte dak, maar volgens één van de installateurs kunnen de buitenunits gewoon op een stopcontact binnen (slaapkamer) worden aangesloten via een kabel door de muur. Stekkers zouden zelfs mogen/kunnen worden aangesloten via zo'n multi-stekkerdoos. Een andere zou één of twee stopcontacten naar buiten bijplaatsen (vanuit het stopcontact van de slaapkamer doorgetrokken), of ik moet dit laten doen door een elektricien. Slaapkamer heeft een aparte kring, waar een oudere plasma tv, 2 settopboxen, soms 2 telefoonladers en 2 elektrische boxsprings en 2 nachtlampjes op moeten werken (meestal niet allemaal tegelijk)
Ik ken echt niks van elektriciteit. Kan iemand ook hierin raad geven ? Dank bij voorbaat !

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:10
@elchor Ik heb mijn twee buitenunits binnen op een stopcontact zitten, die wel op een aparte groep zitten.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
Ik wil graag de woonkamer (175m3) koelen/verwarmen met een kanaalunit en de slaapkamer (40m3) koelen/verwarmen met een wandmodel.
Is er ergens een tool / site of dit mogelijk is op 1 buitenunit? Vind het nogal lastig, want overal zie ik deze combinatie niet. Het is altijd multisplit icm met meerdere wandunits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
baronruud schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:08:
Ik wil graag de woonkamer (175m3) koelen/verwarmen met een kanaalunit en de slaapkamer (40m3) koelen/verwarmen met een wandmodel.
Is er ergens een tool / site of dit mogelijk is op 1 buitenunit? Vind het nogal lastig, want overal zie ik deze combinatie niet. Het is altijd multisplit icm met meerdere wandunits.
Wij hebben dit (maar dan andersom: Slaapkamers met kanaalmodel en woonkamer met wandunit). Werkt prima. Het maakt voor de buitenunit niet uit wat de uitvoering van de binnenunit is, dus je kan rustig combineren.

Uiteraard (maar dit hangt niet samen met de combi kanaal/wand, maar geldt universeel) kan je niet tegelijkertijd met de ene unit verwarmen en met de andere koelen.

• Twhomp
  • Laatst online: 01:01

Twhomp

Stayin' Alive

@baronruud
Je zou hier kunnen kijken:
https://www.klimate.nl/airco.html

Niet dat je daar persé moet gaan kopen, zo bedoel ik het niet, maar het is een handige site waar je kan filteren.
Ze onderverdelen de units naar bijvoorbeeld inderdaad kanaalunits en wandunits.

Op die manier kan je globaal al wat bij elkaar klikken en heb je een beeld van wat kan en wat de hardware kost.

Standaard bieden meeste aircoboeren inderdaad multisplits aan met wandmodelen, dat verkoopt het meest lijkt me.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• DeBaroN
Raymond schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:15:
[...]

Wij hebben dit (maar dan andersom: Slaapkamers met kanaalmodel en woonkamer met wandunit). Werkt prima. Het maakt voor de buitenunit niet uit wat de uitvoering van de binnenunit is, dus je kan rustig combineren.

Uiteraard (maar dit hangt niet samen met de combi kanaal/wand, maar geldt universeel) kan je niet tegelijkertijd met de ene unit verwarmen en met de andere koelen.
Hoeveel KW hebben jullie als ik vragen mag? En 1 buitenunit?
Ik kom op een kanaal uit voor de wk op 7kw en voor de slaapkamer een wandunit van 2kw.
Dus heb ik een buitenunit van 9kw nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Beide units bij ons zijn 5KW en ze hangen aan een 8KW buitenunit.
Kan prima, aangezien over de dag heen, de koelvraag per ruimte anders is. Zelfs met afgelopen hittegolf, verwacht ik niet dat er in totaal meer dan die 8KW benodigd is geweest.

• RonJ
jamespels schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:19:
[...]

De Mitsubishi offerte is veel goedkoper dan de Daikin, laat ik deze dan best aanpassen naar tweemaal een 3,5kw (een woonkamer , andere slaapkamer)? Volgens de tabellen van Mitsubishi kan ik geen 4,2 + 3,5 aansluiten op de MXZ-2D53VA op een gelijkaardige Daikin (2MXM50) zou dit wel mogelijk zijn?
Bij Daikin kan je vaak wat meer overboeken idd. Waarom dat bij hun wel kan en Mitsubishi niet, geen idee. Bedenk wel dat bijna 50% "overboeken" ervoor zorgt dat in de situatie dat wanneer je überhaupt dat maximum vermogen gaat aanspreken (e.g. het moment dat een 4,2 daadwerkelijk iets toevoegt tov een 3,5, op deellast is t hooguit wat inefficienter) je ze vaak allebei aan hebt. Dus tenzij je de units vooral om en om/na elkaar gaat gebruiken heeft t dan niet heel veel zin om groter te willen.

All-electric.

• jamespels
ronjansen87 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:32:
[...]

Bij Daikin kan je vaak wat meer overboeken idd. Waarom dat bij hun wel kan en Mitsubishi niet, geen idee. Bedenk wel dat bijna 50% "overboeken" ervoor zorgt dat in de situatie dat wanneer je überhaupt dat maximum vermogen gaat aanspreken (e.g. het moment dat een 4,2 daadwerkelijk iets toevoegt tov een 3,5, op deellast is t hooguit wat inefficienter) je ze vaak allebei aan hebt. Dus tenzij je de units vooral om en om/na elkaar gaat gebruiken heeft t dan niet heel veel zin om groter te willen.
Dan je voor de info, dus is de meest optimale oplossing in mijn situatie een 3,5 en een 4,2 aangesloten op een 3MXM68 van Daikin(of 3F68VF indien Mitsubishi) als ik het goed begrepen heb?
Gaat deze dan tijdens het koelen niet meer pendelen als lichtere units?

• RonJ
jamespels schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:42:
[...]

Dan je voor de info, dus is de meest optimale oplossing in mijn situatie een 3,5 en een 4,2 aangesloten op een 3MXM68 van Daikin(of 3F68VF indien Mitsubishi) als ik het goed begrepen heb?
Gaat deze dan tijdens het koelen niet meer pendelen als lichtere units?
Ik zou zeggen ja, ALS je het belangrijk(er) vindt om snel de boel flink af te kunnen koelen als je thuis komt met beide units op volgas. Als je daar een paar uur de tijd voor kan nemen of ze door kan laten draaien zou ik persoonlijk naar 2x 3,5 op een 50/52 neigen. Die is dan weer zuiniger en pendelt minder, maar kan wat moeite hebben om in korte tijd de boel snel terug te koelen. Dat is de afweging die je moet maken als je alleen naar koelen kijkt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

ronjansen87 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ik zou zeggen ja, ALS je het belangrijk(er) vindt om snel de boel flink af te kunnen koelen als je thuis komt met beide units op volgas. Als je daar een paar uur de tijd voor kan nemen of ze door kan laten draaien zou ik persoonlijk naar 2x 3,5 op een 50/52 neigen. Die is dan weer zuiniger en pendelt minder, maar kan wat moeite hebben om in korte tijd de boel snel terug te koelen. Dat is de afweging die je moet maken als je alleen naar koelen kijkt.
Je kan ook even in de combinatietabellen kijken wat de minimale capaciteit van de combinatie is en wat het rendement dan is. Pendelen zal je vooral zien als de minimale capaciteit te groot is.

Maarten

• neemerci
  • Laatst online: 21-05 15:39
Shakespeare2000 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:32:
[...]

i.c.m. de volgende quote

[...]

Ik vraag het me al een tijdje af (ook vanwege de topicwarning): wat zijn nou precies de regels omtrent aansluiten / inbedrijfstellen i.h.k.v. F-gassen?

Goten, stroom-/stuurkabels, condensafvoer lijken me allemaal geen probleem. Koelleidingen neerleggen ook nog niet. Maar bij het aansluiten van de koelleidingen (flare of soldeer) begint voor mij het grijze gebied.
En dat afpersen, vacumeren en koelvloeistof loslaten (en evt. bijvullen) een no-go zijn.
Ik dacht dat het aansluiten van het koelcircuit, druktest, gas in de leidingen laten, ... dat dit allemaal voor een STEK monteur is. Je moet ook met stikstofstroom hardsolderen.

• neemerci
vinom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:08:
@elchor Ik heb mijn twee buitenunits binnen op een stopcontact zitten, die wel op een aparte groep zitten.
Met een aparte stekker dan (je kan dus de stekker disconnecteren)? Of gewoon afgetakt van een bestaand stopcontact?

• vinom
neemerci schreef op woensdag 23 september 2020 @ 14:56:
[...]

Met een aparte stekker dan (je kan dus de stekker disconnecteren)? Of gewoon afgetakt van een bestaand stopcontact?
Elke buitenunit zit een stekker aan gemonteerd die in het stopcontact gaat. Het stopcontact is net zoals alle andere stopcontacten in huis, maar dan op een eigen groep. Ik kan de stekker er dus uithalen als ik dat zou willen.

• elchor
@vinom Bedankt voor de reactie. Denk je dat de 2 units op een bijkomend stopcontact kunnen aangesloten worden op de betreffende slaapkamer ? Ik ken totaal niks van elektriciteit...

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@elchor een 2,5 én een 5 kW zou op één groep kunnen maar theoretisch verwacht ik dat je de 16A dan wel kan overschrijden. Maar dan moeten we weten welke units dit zijn?

Dan zullen ze beiden volle bak moeten verwarmen dus of dat voorkomt..

• vinom
elchor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:27:
@vinom Bedankt voor de reactie. Denk je dat de 2 units op een bijkomend stopcontact kunnen aangesloten worden op de betreffende slaapkamer ? Ik ken totaal niks van elektriciteit...
Wat zit er aangesloten op het stopcontact? Wat zit er nog meer op de groep van het stopcontact? Anders zul je waarschijnlijk in je groepenkast wat groepen uit moeten zetten en kijken wat er blijft werken, zodat je weet welke stopcontacten op welke groep zitten.

• mwk

mwk

vinom schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:34:
[...]

Wat zit er aangesloten op het stopcontact? Wat zit er nog meer op de groep van het stopcontact? Anders zul je waarschijnlijk in je groepenkast wat groepen uit moeten zetten en kijken wat er blijft werken, zodat je weet welke stopcontacten op welke groep zitten.
Kijk niet alleen naar de zwaarte van de groep maar ook welke groepen er samen op één aardlekschakelaar zitten. Zou vervelend zijn dat je vriezer ontdooid is omdat er even een aardlekje was in één van de buitenunits.
Installateurs adviseren meestal om buitenunits op een aparte aardlekautomaat te zetten. Dat is een zekering en aardlekschakelaar in één.

Maarten

• elchor
@Glashelder @vinom @mwk - Bedankt ! het zou gaan om ofwel de Fujitsu buiten- en binnenunit AOYG 14 KMCC /ASYG 14 KMCC van 4,2 kW en de AOYG 07 KMCC/ ASYG 07 KMCC van 2 kW. Ofwel wordt het een LG PC18SQ.UL2/PC18SQ.NSK van 5 kW en de PC09SQ.UA3 PC09SQ.NSJ van 2 kW. De laatste is de duidelijkste en meest gedetailleerde offerte.

Wat zit er nog op de groep van het stopcontact : een Plasma TV, 2 settopboxen, 2 nachtlampjes, een elektrische boxspring, en 's avonds worden de telefoons opgeladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K2UlycfMaVe_c-X3QeauXF9W9o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9kUoVapVUed62GLVn8rTmgBV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LXtA7-UbRQLhd6bvkeyxjZrIOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65lYbPZwEwj6Nfu1GYctiAnM.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast voor de reacties !

[ Voor 36% gewijzigd door elchor op 23-09-2020 17:18 ]

• elchor
Oeps ... Foto's lijken nogal groot -

"I" (niet "L") is de betreffende zekering voor de genoemde slaapkamer.

Misschien dat dit meer zegt ...

• mwk

mwk

elchor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:08:

Woon je in NL of BE? Dit lijkt geen Nederlandse meterkast.

Maarten

• elchor
BE

• mwk

mwk

Ah. Dan kan ik er niet zo veel zinnigs over zeggen. Wat mij opvalt is dat het lijkt alsof je 2 aardlekschakelaars hebt. In Nederland mogen er maximaal 4 groepen op één aardlek zitten. Maar dat kan bij jullie anders zijn.
Gevolg is wel dat als een aardlekschakelaar afschakelt dat er een heel aantal groepen zonder stroom zitten.

Maarten

• elchor
@mwk Bedankt in elk geval al. Ik heb net de monteur van onze elektrische installatie aan de lijn gehad, en volgens hem zou het aftakken van een bestaand stopcontact, met de nieuwe airco-toestellen, geen probleem mogen opleveren. Heb intussen nog een adres voor installatie van Toshiba airco's door een ook hiervoor gecertificeerd elektricien. Iemand ervaring met Toshiba, in geval die prijs mocht meevallen ?
Excuses aan de mensen die mij al zoveel raad hebben gegeven, als ik te veel van de hak op de tak spring, maar die Toshiba's komen er nu ineens nog bij ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ-Princeps
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-05 18:47
elchor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:08:
@Glashelder @vinom @mwk - Bedankt ! het zou gaan om ofwel de Fujitsu buiten- en binnenunit AOYG 14 KMCC /ASYG 14 KMCC van 4,2 kW en de AOYG 07 KMCC/ ASYG 07 KMCC van 2 kW. Ofwel wordt het een LG PC18SQ.UL2/PC18SQ.NSK van 5 kW en de PC09SQ.UA3 PC09SQ.NSJ van 2 kW. De laatste is de duidelijkste en meest gedetailleerde offerte.

Wat zit er nog op de groep van het stopcontact : een Plasma TV, 2 settopboxen, 2 nachtlampjes, een elektrische boxspring, en 's avonds worden de telefoons opgeladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Automaat I zit enkel achter de hoofddiff van 300mA dus dat is geen probleem. Wellicht een automaat van 20A (voor de zekerheid even controleren), in combinatie met de overige spullen gaat dit geen problemen geven. Ik hang zelf alles wat buitenshuis komt liefst achter een apparte diff maar dat is geen verplichting. Kan je in jouw geval eventueel ook doen door in de zekeringkast een diff bij te hangen voor automaat I.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:10
Wat doen de airco gebruikers hier nu het koudere weer een gelukkig weer aankomt ?

Huis verwarmen met airco's
Huis verwarmen met CV (bespaar me de reacties met warmtepompen etc.)

Stroom is goedkoper dan gas, en de airco heeft de betreffende ruimte belachelijk snel op temperatuur, waarbij een CV toch behoorlijk lang bezig is, voordeel met CV is dat het hele huis eigenlijk wordt gedaan waarbij de airco's specifieke ruimtes pakken

Ik heb gelukkig nog een houtkachel voor de koude dagen, maar die doe ik op doordeweekse avonden nooit aan, te veel werk :+

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Met de airco’s.

Maar vooralsnog is er nog geen aanleiding, het is hier nog altijd 22,5/23 graden.

• Shakespeare2000
Oxellaar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:14:
[...]

Je hoeft je hier niet druk over te maken, de koelmonteur neemt zelf zijn spullen mee. Dus ook de juiste soldeerstaven
Dat de koelmonteur zijn eigen spullen meebrengt, wil niet zeggen dat @Speedfightserv zelf zijn leidingen niet mag solderen.

Wat zijn nou precies de regels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:13:
Wat doen de airco gebruikers hier nu het koudere weer een gelukkig weer aankomt ?

Stroom is goedkoper dan gas, en de airco heeft de betreffende ruimte belachelijk snel op temperatuur, waarbij een CV toch behoorlijk lang bezig is, voordeel met CV is dat het hele huis eigenlijk wordt gedaan waarbij de airco's specifieke ruimtes pakken

Ik heb gelukkig nog een houtkachel voor de koude dagen, maar die doe ik op doordeweekse avonden nooit aan, te veel werk :+
Airco's gebruiken natuurlijk, ik heb niet eens een CV meer :9 Dit gaat de 3e winter worden dat ik volledig verwarm met de airco's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:13:

Daar hebben we zelfs een topic voor O-)

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

\Kortom; mat de L/L WP (aka airco). Al jaren overigens.

Ik wacht nog even september af en dan ga ik die dingen schoonmaken (ja ik zal een video maken; zal geen Hollywood productie zijn) zodat we geur en schimmel/stofvrij de winter in kunnen met verwarmen :Y

Xbox Live ID:Notna8310

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:10
Glashelder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:29:
Met de airco’s.

Maar vooralsnog is er nog geen aanleiding, het is hier nog altijd 22,5/23 graden.
Inmiddels bij mij afgekoeld naar 21 graden :)
vinom schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:49:
[...]

Airco's gebruiken natuurlijk, ik heb niet eens een CV meer :9 Dit gaat de 3e winter worden dat ik volledig verwarm met de airco's.
Mooi om te weten, en dat gaat op ten duur geen schade veroorzaken aan de CV die alleen nog maar gebruikt wordt voor warm water? (Bijvoorbeeld leidingen en radiatoren, pomp etc)

• elchor
@MJ-Princeps Bedankt voor de info. Er zullen zich normaal gezien, welke keuze de installateurs ook maken, dus geen problemen voordoen. Ben ik weeral gerust.

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]

Inmiddels bij mij afgekoeld naar 21 graden :)

[...]

Mooi om te weten, en dat gaat op ten duur geen schade veroorzaken aan de CV die alleen nog maar gebruikt wordt voor warm water? (Bijvoorbeeld leidingen en radiatoren, pomp etc)
niet echt gebruik al 4 jaar de CV alleen voor douchen.

• DeBaroN
Qua merken, welke zijn aan te bevelen? En welke moet ik ontwijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 22:06
baronruud schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:42:
Qua merken, welke zijn aan te bevelen? En welke moet ik ontwijken?
Heb je uberhaupt de moeite genomen om de openingspost te lezen of uberhaupt te zoeken in het topic?
In de beginpost staat al een aardige opsomming namelijk...

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 24-09-2020 12:45 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• DeBaroN
Martinusz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:44:
[...]

Heb je uberhaupt de moeite genomen om de openingspost te lezen of uberhaupt te zoeken in het topic?
In de beginpost staat al een aardige opsomming namelijk...
Ja, heb ik wel. Alleen had ik iets duidelijker moeten zijn. Er zijn genoeg topics met verouderde info in de ts.
Deze is up to date?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:53:
[...]
Zolang je CV eens of vaker per dag even de pomp aanslingert kan het geen kwaad. Meeste CV’s doen dat volgens mij wel. Anders zitten veel mensen met een vast gerotte CV pomp na de zomer :p

• Oxellaar
  • Niet online
Shakespeare2000 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:47:
[...]

Dat de koelmonteur zijn eigen spullen meebrengt, wil niet zeggen dat @Speedfightserv zelf zijn leidingen niet mag solderen.

Wat zijn nou precies de regels?
Eerst zeg jij dat hij zelf mag solderen en daarna vraag je wat de regels precies zijn.....

Solderen is onderdeel van de F-gassen certificering. Dus nee, je mag niet zelf solderen. Lijkt me ook vrij logisch als we de uitstoot van f-gassen willen beperken.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
Glashelder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:53:
[...]

Zolang je CV eens of vaker per dag even de pomp aanslingert kan het geen kwaad. Meeste CV’s doen dat volgens mij wel. Anders zitten veel mensen met een vast gerotte CV pomp na de zomer :p
Pomp wordt ook gebruikt voor het tapwater. Die pompt heet water in de wisselaar en in de wisselaar wordt het tapwater opgewarmd :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 22:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat zijn jullie ervaringen kwa installatiekosten.

Ik heb het over een buitenunit op het dak en twee binnenunits? Meer dan 1000 euro lijkt mij veel tbh.

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 09:59
Shakespeare2000 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:32:
[...]

i.c.m. de volgende quote

[...]

Als dhz'er mag je alles behalve aansluiten van koelleidingen en in bedrijf stellen (met de daarbij behorende handelingen).

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

• Shakespeare2000
Oxellaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:05:
[...]

Eerst zeg jij dat hij zelf mag solderen en daarna vraag je wat de regels precies zijn.....

Solderen is onderdeel van de F-gassen certificering. Dus nee, je mag niet zelf solderen. Lijkt me ook vrij logisch als we de uitstoot van f-gassen willen beperken.
Nee, dat zeg ik niet én ik had de vraag al eerder gesteld.

Die koelmonteur zal waarschijnlijk ook elektrakabels bij zich hebben, maar wil toch niet zeggen dat ik die kabels niet zelf mag aansluiten?

Mag ik het dan zo samenvatten? Alle werkzaamheden aan het koelcircuit vallen onder de F-gassen certificering, waaronder dus het aansluiten van de koelleiding op de airco-units (solderen / flare-koppeling / whatever). Omdat die mogelijk kunnen leiden tot het vrijkomen van de F-gassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Shakespeare2000 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:55:
[...]

Mag ik het dan zo samenvatten? Alle werkzaamheden aan het koelcircuit vallen onder de F-gassen certificering, waaronder dus het aansluiten van de koelleiding op de airco-units (solderen / flare-koppeling / whatever). Omdat die mogelijk kunnen leiden tot het vrijkomen van de F-gassen.
Ja dit dus, alle handelingen aan het koeltechnische gedeelte vallen onder de F gassen regeling.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TrailBlazer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:17:
Wat zijn jullie ervaringen kwa installatiekosten.

Ik heb het over een buitenunit op het dak en twee binnenunits? Meer dan 1000 euro lijkt mij veel tbh.
Hoeveel gootwerk? Wat voor gaten moeten er komen? Ligt er al een stroomaansluiting?

Installatie is maatwerk doorgaans dus daar horen ook maatwerk prijzen bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedfightserv schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:10:
[...]

Pomp wordt ook gebruikt voor het tapwater. Die pompt heet water in de wisselaar en in de wisselaar wordt het tapwater opgewarmd :)
Niet in een Intergas volgens mij.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
@vinom @Andrehj @Ray en anderen die het boeit:

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.

Het slechte nieuws is; ik houd mij niet aan mijn woord en heb besloten om mijn huiskamer unit nu al schoon te maken ipv het eerder aangegeven eind september :+ .

Het goede nieuws is dat de video nu dus al beschikbaar is :P Even wat dingen vooraf:

1. Ik heb dit opgenomen met een Samsung S9, dus verwacht niet Linus Tech Tips kwaliteit
2. Eerste YT vid ooit
3. Alles is op eigen risico
4. Het loopt niet allemaal even lekker (want een hoop was weggezakt van vorig jaar) maar het gaat om het idee. Ik ben niet echt van plan hiermee mij brood te gaan verdienen oid, dus het is wat het is :+
5. Voor je de rol er in doet, kijk even het stukje daarna eerst mbt het terugzetten van de schoepen. Ik garandeer je dat jij, net als ik, het namelijk fout doet anders :F

Without further ado, hier is 26 minuten met mijn sexy stem:

• mwk

mwk

Glashelder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:36:
[...]

Niet in een Intergas volgens mij.
In die intergas juist wel volgens mij. Die heeft geen klep naar de verwarmingsspiraal maar een warmtewisselaar waar cv water en tapwater samen doorlopen.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Oxellaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:02:
[...]

Ja dit dus, alle handelingen aan het koeltechnische gedeelte vallen onder de F gassen regeling.
Je hoeft niet perse een f-gassen certificering te hebben om te solderen. De soldering mag ook door een gecertificeerd persoon worden gecontroleerd.
Of als je bijvoorbeeld een medische gassen cursus hebt gehad mag het ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Notna schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:00:

Het slechte nieuws is; ik houd mij niet aan mijn woord en heb besloten om mijn huiskamer unit nu al schoon te maken ipv het eerder aangegeven eind september :+ .

Het goede nieuws is dat de video nu dus al beschikbaar is :P Even wat dingen vooraf:

1. Ik heb dit opgenomen met een Samsung S9, dus verwacht niet Linus Tech Tips kwaliteit
2. Eerste YT vid ooit
4. Het loopt niet allemaal even lekker (want een hoop was weggezakt van vorig jaar) maar het gaat om het idee. Ik ben niet echt van plan hiermee mij brood te gaan verdienen oid, dus het is wat het is :+
5. Voor je de rol er in doet, kijk even het stukje daarna eerst mbt het terugzetten van de schoepen. Ik garandeer je dat jij, net als ik, het namelijk fout doet anders :F

[YouTube: Daikin FTXM schoonmaak]
Top! Ik ga hem morgen eens op mijn gemak bekijken.

• neemerci
Notna schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:00:

2. Eerste YT vid ooit

[YouTube: Daikin FTXM schoonmaak]
Kleine opmerking. Je hebt blijkbaar je content gemarkeerd als "voor kinderen". Daardoor kan ik jouw filmpje niet toevoegen aan een afspeellijst :)

Dank om dit te doen en met ons te delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
neemerci schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:07:
[...]

Kleine opmerking. Je hebt blijkbaar je content gemarkeerd als "voor kinderen". Daardoor kan ik jouw filmpje niet toevoegen aan een afspeellijst :)

offtopic:
Hij loopt al te lang in dit topic dus dat is vast bewust ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:07:
[...]

Echt waar? Ik zal het aanpassen :') :+

Edit: done!
Glashelder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:11:
[...]

offtopic:
Hij loopt al te lang in dit topic dus dat is vast bewust ;)
I see what you did thar

• neemerci
Notna schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:12:
[...]

Echt waar? Ik zal het aanpassen :') :+

Edit: done!

[...]
Thanks!
Toch een stuk omslachtiger dan ik dacht eigenlijk. Stel dat de levensduur van je installatie 15 a 20 jaar is kan ik me bijna niet inbeelden dat er niks breekt na de Xde keer.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:39:
[...]

Thanks!
Toch een stuk omslachtiger dan ik dacht eigenlijk. Stel dat de levensduur van je installatie 15 a 20 jaar is kan ik me bijna niet inbeelden dat er niks breekt na de Xde keer.
Mwa het valt wel mee. Het geheel wordt niet zo enorm gestressed dat het op het randje van breken zit. Er zal genoeg flexibiliteit blijven zitten over de jaren. Als je dit 1 keer per jaar doet, komt het dus neer op 15 tot 20 keer dit herhalen. Ik denk dat, getuige de kwaliteit, dit prima moet kunnen.

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 16:35

Aldmar

Niks...

In hoeverre is er tegenwoordig nog sprake van verkleuring van het plastic bij Daikin binnenunits?

Mijn ouders hebben een Daikin unit (volgens mij Comfora) en deze is na 10 jaar aanzienlijk geel geworden. Zit er nog verschil in kwaliteit van plastic van de goedkopere of duurdere units?

• Appie Heijn
  • Laatst online: 30-05 22:52
rupsen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:26:
[...]

Je hoeft niet perse een f-gassen certificering te hebben om te solderen. De soldering mag ook door een gecertificeerd persoon worden gecontroleerd.
Of als je bijvoorbeeld een medische gassen cursus hebt gehad mag het ook
@Oxellaar volgens mij heeft rupsen gelijk in deze. Bij mijn vorige werkgever werden de 100’en meters koelleiding ook door andere personen geïnstalleerd(incl solderen) dan degene die de daadwerkelijke inbedrijfstelling deden. Van die laatste hadden we er niet zoveel.

Een goede druk en vacuumtest moet in principe garanderen dat er geen ongewenste uitstoot van F-gassen ontstaat.

Ik zou het een leek niet aanraden om te hardsolderen, de kans is groot dat je F-Gas persoon over de zeik gaat en/of de boel afkeurt. De kans op slak en of ander las residu is ook best aanwezig wanneer je zonder kennis los gaat met hardsolderen. Dit kan als je pech hebt je een buitenunit kosten.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zit met een vraagstuk waar ik eigenlijk het antwoord al wel op weet, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik ga 3 buitenunits aansluiten op één 16A groep. Het betreft Daikin FTXC-B units van 2 kW, 2,5 kW en 5 kW.
Hun maximale opgenomen vermogens zijn respectievelijk: 1350,1350 en 1850 Watt. (=4550 Watt)
Hun nominale opgenomen vermogens zijn respectievelijk: 670, 750, 1520 Watt (=2940 Watt)
Op diezelfde groep wordt ééns in de week een frituurpan van 2 kW gebruikt.
Dat overschrijd hier en daar nogal de 3680 Watt van een 16A groepje.

Alles in mij zegt dat ik hier een 2e 16A groep heen moet leggen en de boel moet gaan verdelen, maar de installateur geeft aan dat die max vermogens alleen worden verbruikt bij het starten van de units op de power stand en hij denkt dat het prima samen gaat, vooral omdat ze waarschijnlijk nooit allemaal gelijkertijd in die stand worden gestart.

Wat is jullie visie hierop?

Alles kan stuk.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:50:
Ik zit met een vraagstuk waar ik eigenlijk het antwoord al wel op weet, maar ik ben even benieuwd naar jullie mening.

Ik ga 3 buitenunits aansluiten op één 16A groep. Het betreft Daikin FTXC-B units van 2 kW, 2,5 kW en 5 kW.
Hun maximale opgenomen vermogens zijn respectievelijk: 1350,1350 en 1850 Watt. (=4550 Watt)
Hun nominale opgenomen vermogens zijn respectievelijk: 670, 750, 1520 Watt (=2940 Watt)
Op diezelfde groep wordt ééns in de week een frituurpan van 2 kW gebruikt.
Dat overschrijd hier en daar nogal de 3680 Watt van een 16A groepje.

Alles in mij zegt dat ik hier een 2e 16A groep heen moet leggen en de boel moet gaan verdelen, maar de installateur geeft aan dat die max vermogens alleen worden verbruikt bij het starten van de units op de power stand en hij denkt dat het prima samen gaat, vooral omdat ze waarschijnlijk nooit allemaal gelijkertijd in die stand worden gestart.

Tjah grote kans dat het inderdaad meestal wel goed gaat maar als je die frietpan aanzet terwijl er gelijktijdig ook behoorlijk wat koelvermogen gevraagd wordt kan de automaat een keer eruit klappen...

Als het enigszins mogelijk is zou ik in dit geval gewoon een extra groep erbij leggen en de 5 en 2,5 kW buitenunits dan daarop zetten.

• ravenstein
  • Laatst online: 14-05 11:55
elchor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:24:
@mwk Iemand ervaring met Toshiba, in geval die prijs mocht meevallen ?
Excuses aan de mensen die mij al zoveel raad hebben gegeven, als ik te veel van de hak op de tak spring, maar die Toshiba's komen er nu ineens nog bij ...
Mijn ouders en mijn schoonouders hebben Toshiba units, de Daisekai serie.
Zijn er beiden zeer over te spreken, stille buitenunits, stille binnenunits.

• mwk

mwk

remco_k schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:50:

Uit interesse: Waarom 3 buitenunits?
Eerlijk gezegd zou ik apparaten buiten altijd op een aparte Alamat zetten. Als je ze samen op één groep wil zetten zou ik een B20 of C20 nemen. Ik weet niet of ze bij elkaar in de buurt komen te staan?
Zo ja, dan kan dan met 4mm2 draad van de meterkast naar een lasdoos en van daaruit aftakken naar de buitenunits. Per stuk mogen die denk ik met 2,5mm2

Maarten

Pagina: 1 ... 89 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"