Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.346.033 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
rupsen schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:26:
[...]

Je hoeft niet perse een f-gassen certificering te hebben om te solderen. De soldering mag ook door een gecertificeerd persoon worden gecontroleerd.
Of als je bijvoorbeeld een medische gassen cursus hebt gehad mag het ook
Klopt helemaal, maar dan nog valt de soldering onder de verantwoordelijkheid van een gecertificeerd persoon. Maar die persoon zal dus zorgen dat de juiste soldeer staaf gebruikt wordt. Dus nog hoef je jezelf niet druk te maken om dit materiaal.

Waar het mij om gaat is dat de waarschuwing, die onderaan dit topic staat, niet vergeten wordt. Want iedereen weet, dat niemand bij @Speedfightserv langskomt om de boel te controleren. Tenminste, die kans schat ik klein.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mwk schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:25:
[...]
Uit interesse: Waarom 3 buitenunits?
Omdat de keuze naar een multisplit fors duurder uitvalt en ik de ruimte heb op de schuur om ze daar met z'n 3-en naast elkaar neer te zetten.
Ander voordeel zou nog kunnen zijn dat als er wat stuk is aan de buitenunit je daar niet in alle ruimtes last van hebt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
Oxellaar schreef op donderdag 24 september 2020 @ 23:03:
[...]

Klopt helemaal, maar dan nog valt de soldering onder de verantwoordelijkheid van een gecertificeerd persoon. Maar die persoon zal dus zorgen dat de juiste soldeer staaf gebruikt wordt. Dus nog hoef je jezelf niet druk te maken om dit materiaal.

Waar het mij om gaat is dat de waarschuwing, die onderaan dit topic staat, niet vergeten wordt. Want iedereen weet, dat niemand bij @Speedfightserv langskomt om de boel te controleren. Tenminste, die kans schat ik klein.
Er is wel degelijk een f-gassen gecertificeerde monteur langs geweest :) airco draait perfect nu.

Ik heb zelf geen vacuüm pomp etc. Als ik die spullen wel had gehad dan was de kans wel wat kleiner geweest dat er een monteur was langs gekomen...

Ik kon de monteur die dag niet bereiken, vandaar mijn rechtstreekse vraag over het hardsoldeer :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Glashelder Klopt helemaal want de Intergas heeft namelijk geen driewegklep erin zitten.
Glashelder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 15:36:
[...]

Niet in een Intergas volgens mij.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Oxellaar schreef op zondag 13 september 2020 @ 21:58:
Dat aandraaimoment is wel een dingetje merk ik, zeker niet verkeerd natuurlijk.
Maar ik heb werkelijk nog nooit iemand een momentsleutel zien gebruiken.

Ik draai altijd de wartel aan, totdat de leiding mee gaat draaien en dan nog een tikkie verder.
Nooit lekkages gehad, maar officieel moet het op moment.
Ik denk dat je zo aardig in de buurt zit. Met de visunster zag ik ook dat de leiding op een bepaald moment mee ging draaien maar ik was er nog niet helemaal qua kracht. Inderdaad een tikkie verder en klaar.
Ik schrok er in eerste instantie wel van dat de leiding ging draaien, dacht dat dat juist niet mocht, maar is niet te voorkomen.
En de 2 split systemen die ik zo gedaan heb zijn lekvrij, dus alles okay.

[ Voor 4% gewijzigd door Hadespuiter op 25-09-2020 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
remco_k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 00:01:
[...]

Omdat de keuze naar een multisplit fors duurder uitvalt en ik de ruimte heb op de schuur om ze daar met z'n 3-en naast elkaar neer te zetten.
Ander voordeel zou nog kunnen zijn dat als er wat stuk is aan de buitenunit je daar niet in alle ruimtes last van hebt.
Ben tot hetzelfde gekomen met meerdere buitenunits. Het is inderdaad frappant dat een duo of trio split duurder is (en minder krachtig) dan 2 of 3 gescheiden systemen.
En tevens, gaat er een buitenunit stuk of heb je een lek dan zit je tenminste niet helemaal zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hadespuiter schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:11:
[...]
Ben tot hetzelfde gekomen met meerdere buitenunits. Het is inderdaad frappant dat een duo of trio split duurder is (en minder krachtig) dan 2 of 3 gescheiden systemen.
En tevens, gaat er een buitenunit stuk of heb je een lek dan zit je tenminste niet helemaal zonder.
Zeker, eens. In sommige gevallen is een multisplit t.o.v allemaal losse units meer dan 1000 euro duurder.
Wellicht zitten er duurdere onderdelen in, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier ook een stukje pootje uitdraaien inzit. De meeste mensen (ook ik, eigenlijk) willen natuurlijk een multisplit, want minder van die dingen in het zicht of de ruimte niet. En daar zijn mensen dan bereid om voor te betalen.

Ik ontdek zojuist nog een voordeel van meerdere singlesplits t.o.v. multisplit bij het meten van leiding lengtes: De maximale lengte van de koelleiding is bij mijn singlesplit units 20 en 30m. Bij een multisplit is dat 50m, in totaal van alle (opgetelde) koelleidingen. En dat ga ik dan ruimschoots niet redden op de schuur. Dus daar kán bij mij niet eens een multisplit staan

Een voordeel van een multisplit is dan weer dat z'n max opgenomen stroom veel beperkter is dan 3 losse units. De 3MXM52N doet b.v. max 2300W. Dat is wat anders dan de 4550W waar ik nu mee te maken heb. Waarvoor ik overigens een extra groepje ga aanleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 25-09-2020 19:16 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
remco_k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:11:
[...]

Een voordeel van een multisplit is dan weer dat z'n max opgenomen stroom veel beperkter is dan 3 losse units. De 3MXM52N doet b.v. max 2300W. Dat is wat anders dan de 4550W waar ik nu mee te maken heb. Waarvoor ik overigens een extra groepje ga aanleggen.
De 3 losse units hebben waarschijnlijk dan ook veel meer koelend vermogen?
Als je overcapaciteit hebt zal dat hogere max vermogen niet of nauwelijks aangesproken worden.

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

Hadespuiter schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:19:
[...]

De 3 losse units hebben waarschijnlijk dan ook veel meer koelend vermogen?
Als je overcapaciteit hebt zal dat hogere max vermogen niet of nauwelijks aangesproken worden.
Ik denk het wel. Minimaal vermogen over 3 units zal ook iets hoger zijn dan over een multi split.
Maar wat je daar precies van terugziet is een tweede. Mijn installatie komt begin oktober. 2 buitenunits en 6 binnenunits. Voor koelen beetje ruim denk ik. Voor verwarmen wel heel comfortabel.
De rekensom zal voor ieder individuele casus anders zijn denk ik.

Maarten

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iemand ervaring met y-stukken om condens afvoerslangen samen te voegen?
Pas nu net niet in de buitengoten, door samenvoegen van condensafvoer misschien wel.
Slangen zijn 16mm, maar wat is daar eigenlijk minimaal voor benodigd, gaat niet super veel water doorheen lijkt me.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ZeRoC00L schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:35:
Pas nu net niet in de buitengoten, door samenvoegen van condensafvoer misschien wel.
Slangen zijn 16mm, maar wat is daar eigenlijk minimaal voor benodigd, gaat niet super veel water doorheen lijkt me.
Nee joh, komt praktisch niks doorheen. Het is een continue gedrup maar echt geen stroom water. Een 16mm slang moet makkelijk voor tien binnen units kunnen afvoeren. Enige waar je op moet letten is dat je geen opstopping kan krijgen en de afvoer nergens omhoog loopt want dan kan het water niet weg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Nu is mij bekend, dat ik met de airco ook kan (bij)verwarmen.

Geldt hiervoor, dat er een minimum buitentemperatuur moet zijn om te kunnen verwarmen?

• Oxellaar
  • Niet online
piwakawaka schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:53:
Nu is mij bekend, dat ik met de airco ook kan (bij)verwarmen.

Geldt hiervoor, dat er een minimum buitentemperatuur moet zijn om te kunnen verwarmen?
Verschilt een beetje per unit. Dit staat eigenlijk altijd wel vermeld in de specs.

Hier de specs van een ME WSH-HR25I, dit is een basic model, lagere prijsklasse

Bedrijfstemperatuur koelen (Dry Bulb)
-10.00 - 46.00 °C
Bedrijfstemperatuur verwarmen (Wet Bulb)
-10.00 - 24.00 °C

Het standaard model, hogere prijsklasse, die kan verwarmen tot -15
Voor koelen geld hetzelfde als bij de basic.

Een Mr. Slim unit, de professionele lijn split airco's van ME, die kan koelen en verwarmen tot -15.
Denk dan aan server koeling, dat gaat zomer en winter door.

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 26-09-2020 15:28 ]

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Oxellaar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:21:
[...]

Het standaard model, hogere prijsklasse, die kan verwarmen tot -15
Voor koelen geld hetzelfde als bij de basic.

Een Mr. Slim unit, de professionele lijn split airco's van ME, die kan koelen en verwarmen tot -15.
Denk dan aan server koeling, dat gaat zomer en winter door.
Bedoel je "verwarmen vanaf -15"? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
piwakawaka schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:31:
[...]

Bedoel je "verwarmen vanaf -15"? :?
Hij kan verwarmen tot een buitentemperatuur, van -15.
Gelukkig niet vanaf -15, want anders zat je tot de -15 in de kou.

Ik beredeneer het vanuit de prestatie van de warmtepomp, de maximale prestatie wordt geleverd bij een lage buitentemperatuur.
Dus is de werking gegarandeerd, tot -15c en je kunt verwarmen, vanaf 24c buitentemperatuur

En je kunt koelen vanaf -10, tot 46 graden buitentemperatuur.

[ Voor 34% gewijzigd door Oxellaar op 26-09-2020 15:45 ]

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
ZeRoC00L schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:35:
Vraagje: heb jij dan ook maar 1 condenspompje? Lijkt me van niet maar toch ff checken :)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
neemerci schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:50:
[...]

Vraagje: heb jij dan ook maar 1 condenspompje? Lijkt me van niet maar toch ff checken :)
Geen, alles gaat meteen naar buiten. Airco’s hangen aan een buitenmuur zeg maar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Hadespuiter
Ben benieuwd of er ook mensen zijn die dusdanig tevreden waren over de airco als verwarming dat ze hebben besloten van het gas af te gaan?
Zit je alleen nog met je warmwatervoorziening. Electrische boiler? Of is dat minder gunstig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:26
Hadespuiter schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:55:
Ben benieuwd of er ook mensen zijn die dusdanig tevreden waren over de airco als verwarming dat ze hebben besloten van het gas af te gaan?
Zit je alleen nog met je warmwatervoorziening. Electrische boiler? Of is dat minder gunstig?
Zie het lucht lucht warmtepomp topic hierover :) Warmtepomp boiler voor het SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

remco_k schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:11:
[...]
Dat is wat anders dan de 4550W waar ik nu mee te maken heb. Waarvoor ik overigens een extra groepje ga aanleggen.
Dat heb ik vandaag gedaan. Maar de weg daarnaartoe...
remco_k in "Het grote "FFFFFFUUUUU"-situaties topic deel 3"

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Laatst online: 31-05 22:05
Is dat nou serieus een besloten topic?

Iemand ervaring met keer bochtjes versus de leiding in de binnenuit 180 graden om buigen?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Gieliovd520 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:14:
Is dat nou serieus een besloten topic?

Iemand ervaring met keer bochtjes versus de leiding in de binnenuit 180 graden om buigen?
Voorwaarden aanvragen huiskamer (HK) toegang

De binnenunit heeft als het goed is een spiraal om eromheen zitten. Die is ervoor bedoeld zodat het bochtje daar niet gaat knikken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Weet er iemand of je bij ene Daikin perfera de leidingen recht naar boven kunnen? Ik dacht van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 21:14
Sinds de laatste major update van de LG Thinq app lukt het me nog amper om de app te gebruiken om onze airco te bedienen. Response op een tik op het scherm van m'n iphone lijkt niet of slechts zeer traag (30 seconden + traag) te gebeuren.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46
neemerci schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:30:
Weet er iemand of je bij ene Daikin perfera de leidingen recht naar boven kunnen? Ik dacht van niet.
Nee helaas, dat dacht/hoopte ik ook, maar ze kunnen alleen opzij, naar achteren of naar onderen bij een perfera. We hebben ze toen rechts ernaast meteen omhoog gebogen en daar een klein kapje overheen gemaakt.
Hadespuiter schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:55:
Ja, ik en velen met mij. Al 3 jaar geen gas meer gebruikt. Zie dit topic voor meer info hierover: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Mbt warmwater, ik heb zelf een normale elektrische boiler ivm 1-persoons huishuiden. Heb je meer gebruikers dan zou ik zeker een warmtepomp boiler nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 28-09-2020 11:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Nino
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03-2022
filerijder schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:17:
Sinds de laatste major update van de LG Thinq app lukt het me nog amper om de app te gebruiken om onze airco te bedienen. Response op een tik op het scherm van m'n iphone lijkt niet of slechts zeer traag (30 seconden + traag) te gebeuren.

Zelfde probleem bij mij en als ik de reviews lees in de appstore, is het een probleem waar iedereen last van heeft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
El-Nino schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:40:
[...]

Zelfde probleem bij mij en als ik de reviews lees in de appstore, is het een probleem waar iedereen last van heeft. :(
Dank voor je terugkoppeling, dan ligt het tenminste niet aan mij.

Hopelijk komt LG snel met een update (of de oude versie terug, want die deed het voor mij prima). Want we komen in het seizoen dat ik de airco wil gaan gebruiken om bij te verwarmen en dan is de app toch wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@filerijder Ik gebruik de nieuwe versie op android en werkt gewoon zoals gewend. Alleen vind ik persoonlijk het nieuwe uiterlijk niet echt een verbetering. Alles werkt gelukkig wel maar vind het niet beter dan de oude versie zeg maar.

Nieuwe versie LG Thinq app;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVe0GA9GuUNLXuvjjt1iQq7EVWc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2E36BZ1KJ4AoFn7rIozV0ST.jpg?f=fotoalbum_medium
filerijder schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:17:

[ Voor 24% gewijzigd door Dolbyadt op 28-09-2020 13:45 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@filerijder Vinden jullie de LG Thinq app handig om er mee te verwarmen. Ik mis tot nu toe de uitgebreide scherma om de airo op tijden in te laten schakelen en uit te schakelen. Ik kan op dit moment alleen aanzetten/uitzetten en dat laten herhalen namelijk? Niet echt super handig zeg maar. Daarom heb ik nu aan het kijken voor toch voor een daikin te gaan omdat daar betere meer mogelijkheden zijn om per 24uur schema's in te stellen dat mis ik op dit moment bij de LG Thing app.

Zie schema LG ThinQ app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juQOYMmGgkR8jlLhGbkxiArtA8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1ihtYCH6fklYqtwPRSOV6bs.jpg?f=fotoalbum_medium
filerijder schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:06:
[...]

Dank voor je terugkoppeling, dan ligt het tenminste niet aan mij.

Hopelijk komt LG snel met een update (of de oude versie terug, want die deed het voor mij prima). Want we komen in het seizoen dat ik de airco wil gaan gebruiken om bij te verwarmen en dan is de app toch wel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
Dolbyadt schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:30:
@filerijder Ik gebruik de nieuwe versie op android en werkt gewoon zoals gewend.[...]
Ik dacht dat is een mooie oplossing, dan zet ik de app op een tablet die hier ligt. Maar de LG Thinq app is niet compatible met de Samsung tablet die hier ligt. Geen idee of het aan de android versie ligt of het feit dat het een tablet is.
Dolbyadt schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:30:
[...]
Ik mis tot nu toe de uitgebreide scherma om de airo op tijden in te laten schakelen en uit te schakelen
[...]
Voor mij is een schema niet zo belangrijk, maar ik vind het wel praktisch dat ik niet eerst naar de zolder hoef te wandelen om de airco aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
Ray schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:00:
[...]

elke kamer een eigen unit heeft echt de voorkeur
het prijsverschil is wel idioot. de 3 0f 4 mxm68 is vrijwel even duur en een losse ftxm kost iets van 400 euro ?
@Ray ik heb je een berichtje gestuurd, kan je even checken :) weet niet of het goed is aangekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@filerijder Ik zal vanavond eens proberen om de LG Thinq app te installeeren op onze Samsung tablet. Kijken of het daar wel op werkt. Ik zou toch eigenlijk verwachten dat het op een tablet ook moet werken is wel lekker makkelijk namelijk.
filerijder schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:10:
[...]

Ik dacht dat is een mooie oplossing, dan zet ik de app op een tablet die hier ligt. Maar de LG Thinq app is niet compatible met de Samsung tablet die hier ligt. Geen idee of het aan de android versie ligt of het feit dat het een tablet is.

[...]

Voor mij is een schema niet zo belangrijk, maar ik vind het wel praktisch dat ik niet eerst naar de zolder hoef te wandelen om de airco aan of uit te zetten.

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Beste allen,

Wij krijgen binnenkort 3 Daikin Stylish units, waarbij er 2 met leidingen naar boven gaan langs de muur, door het plafond. Bij de ene naar een vliering en de andere naar een knieschot.

Als ik het goed heb, gaan de leidingen dan eerst naar rechts of links de airco uit en dan pas naar boven?

Heeft iemand vergelijkbare situaties op foto staan hoe dat eruit ziet als dat met goten is afgewerkt?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• neemerci
Sarge78 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:46:
Beste allen,

Wij krijgen binnenkort 3 Daikin Stylish units, waarbij er 2 met leidingen naar boven gaan langs de muur, door het plafond. Bij de ene naar een vliering en de andere naar een knieschot.

Als ik het goed heb, gaan de leidingen dan eerst naar rechts of links de airco uit en dan pas naar boven?

Heeft iemand vergelijkbare situaties op foto staan hoe dat eruit ziet als dat met goten is afgewerkt?
Ja de leiding kan spijtig genoeg niet bovenaan uit de unit komen. Ik heb zelf geen fotos hiervan.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:54
Gisteravond even de airco op verwarmen gezet, maar ben er niet van onder de indruk. Als dit mijn huis moet verwarmen in de winter... Het is leuk voor bij verwarmen en ik geloof wel dat hij mijn slaapkamer warm krijgt (maar daar heb ik nooi verwarming aan), maar de woon- en eetkamer samen verwarmen wordt hem niet. Dan gaat toch weer de cv aan.

Misschien moet ik toch maar eens werk maken van de vloerverwarming gedachte...

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Martinusz
  • Nu online
rimave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:16:
Gisteravond even de airco op verwarmen gezet, maar ben er niet van onder de indruk. Als dit mijn huis moet verwarmen in de winter... Het is leuk voor bij verwarmen en ik geloof wel dat hij mijn slaapkamer warm krijgt (maar daar heb ik nooi verwarming aan), maar de woon- en eetkamer samen verwarmen wordt hem niet. Dan gaat toch weer de cv aan.

is dat niet een beetje gekke test om een avondje de airco te laten verwarmen?
Je huis moet ook op temperatuur komen he, als jij nu zou wachten en een avondje je CV aan zet, dan heb je het waarschijnlijk ook niet meteen warm ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:26

Wat voor airco heb je hangen? Op welke settings stond ie? Hoe hard de fan?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Wat is het probleem dan?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@rimave Wanneer je de airco op de slaapkamer hebt hangen. Zal je natuurlijk nooit de woonkamer warm krijgen natuurlijk. Warmte stijgt namelijk. En de CV ketel krijgt jouw woonkamer ook niet warm binnen korte tijd.
Dat heeft ook tijd nodig natuurlijk. ;)

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45
ik ben vanaf maandag ook begonnen met verwarmen van de zolder waar wij thuiswerken. Deze is best groot en er hangt een perfera 4.2kW unit van Daikin. Voor koelen was dat ook hard nodig.

De ruimte nu op temperatuur krijgen gaat prima. Het gedrag van de airco snap ik niet helemaal. Hij slaat best veel aan en uit (pendelen?). Temperatuur die de airco zelf rapporteert is in ieder geval veel te hoog (25 ipv 21). Bij koelen lijkt de unit verder terug te kunnen moduleren,

Verder is de setup niet ideaal. Naast het bureau staat een radiator en als die een klein beetje warmte uitstraalt is dat lekker en is de luchttemperatuur van de rest van de zolder minder relevant. De airco moet daarentegen eerst de lucht beginnen op te warmen, inclusief in de nok, voordat het effect gaat hebben op mijn werkplek.

maar 2,5kWh per dag is verder vrij minimaal dus duur zal het niet zijn. Als 2.5kWh is qua kosten iets minder dan 1 m3 gas en daarvan begint de teller ook op te lopen getuige dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEOWPST0hxqXuiHUKHoIASaWEIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpt8MNkfK4U0cmsvK9MsliFr.png?f=fotoalbum_large

• Speedfightserv
maxtrash schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:51:
ik ben vanaf maandag ook begonnen met verwarmen van de zolder waar wij thuiswerken. Deze is best groot en er hangt een perfera 4.2kW unit van Daikin. Voor koelen was dat ook hard nodig.

De ruimte nu op temperatuur krijgen gaat prima. Het gedrag van de airco snap ik niet helemaal. Hij slaat best veel aan en uit (pendelen?). Temperatuur die de airco zelf rapporteert is in ieder geval veel te hoog (25 ipv 21). Bij koelen lijkt de unit verder terug te kunnen moduleren,

Verder is de setup niet ideaal. Naast het bureau staat een radiator en als die een klein beetje warmte uitstraalt is dat lekker en is de luchttemperatuur van de rest van de zolder minder relevant. De airco moet daarentegen eerst de lucht beginnen op te warmen, inclusief in de nok, voordat het effect gaat hebben op mijn werkplek.

maar 2,5kWh per dag is verder vrij minimaal dus duur zal het niet zijn. Als 2.5kWh is qua kosten iets minder dan 1 m3 gas en daarvan begint de teller ook op te lopen getuige dit plaatje:

[Afbeelding]
Bij mij leek de MHI ook veel te pendelen, toen ik de lamellen anders had gezet ging dit een stuk beter, ik had het idee dat hij direct zijn verwarmde lucht weer opzoog en daardoor snel weer uit ging.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Gisteravond even de airco op verwarmen gezet, maar ben er niet van onder de indruk. Als dit mijn huis moet verwarmen in de winter...
Ik denk dat de meesten, waaronder ik, hier toch iets anders over denken. Sinds begin September heb ik ook een nieuw aircosysteem in gebruik en ik heb toevallig ook afgelopen week voor het eerst eens de warmtestand getest. Mijn vermogen van 5kw is wel twee keer jouw vermogen, maar ik kan je zeggen dat het zéér effectief verwarmt. Bij wijze van test had ik de binnenunit op 27º gezet met ventilatie op "auto" en binnen 20 minuten zat ik al zwetend op de bank. De hele onderetage met woonkamer en open keuken was in no-time warm. Ik heb ook vloerverwarming, maar die heeft echt wel úren nodig om de temperatuur een paar graden te laten klimmen. Het verschil kan bijna niet groter.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:22

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter

[Afbeelding]
Op beide punten wordt in de TS ingegaan, maar:

1. Er zal altijd een gemeten verschil zijn bij de unit tov midden kamer. Dat is een kwestie van proberen om daar mee rekening te houden en wat het verschil dan is. Zo zet ik de setpoint op 18 om het 21 graden te krijgen.
2. Op dit moment is het ook nog niet heel erg koud en dus zal de unit sneller pendelen dan in de winter. Dat kan je opvangen door de setpoint naar beneden te zetten en/of de fanstand op fluister of op 1 te zetten. Verlaag je het debiet, dan verwarmt de unit minder snel en dus blijft hij langer aan.

Xbox Live ID:Notna8310

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 19:45
Speedfightserv schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:54:
[...]

Bij mij leek de MHI ook veel te pendelen, toen ik de lamellen anders had gezet ging dit een stuk beter, ik had het idee dat hij direct zijn verwarmde lucht weer opzoog en daardoor snel weer uit ging.
dat is een heel terecht punt! De lamellen had ik zo gezet dat ze van me af bliezen. Heb hem nu op mij en naar beneden gericht. Testen wordt later want het is nu te warm dus de airco is niet nodig.

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03

[Afbeelding]
Als de unit de gewenste temperatuur heeft bereikt zal deze stoppen met ventileren. Bij koelen is dit niet zo.
Als het koud is dan voelt een luchtstroom die kouder is dan je lichaamstemperatuur al snel onprettig, daarom stopt hij met ventileren

De unit zal af en toe heel kort ventileren om lucht over de aanzuigsensor te krijgen om te checken of hij al weer moet gaan verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Sarge78 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:46:
Beste allen,

Klopt, de leiding kan naar onder, rechts, links of naar achteren, maar niet naar boven. Dat viel mij toen ook tegen. Als het een "zachte" muur is zou je m eventueel achterlangs kunnen laten lopen als je wat ruimte maakt met bijv. een dozenboor. Ik heb even geen foto van de eindsituatie met lijst/koof, maar we hebben t zo rechtsom gedaan (in gewapend beton is achterlangs niet zo 1,2,3 geregeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCAVLJvCTJQ1EF05z8aL18pUBRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EvyO9T84wUrMIfFX1YYjwRG.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

• Dolbyadt
@ronjansen87 Hebben jullie dan wel een afvoerpompje geinstalleerd. Want zonder pompje zal je problemen krijgen met condensafvoer.
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:31:
[...]

Klopt, de leiding kan naar onder, rechts, links of naar achteren, maar niet naar boven. Dat viel mij toen ook tegen. Als het een "zachte" muur is zou je m eventueel achterlangs kunnen laten lopen als je wat ruimte maakt met bijv. een dozenboor. Ik heb even geen foto van de eindsituatie met lijst/koof, maar we hebben t zo rechtsom gedaan (in gewapend beton is achterlangs niet zo 1,2,3 geregeld):
[Afbeelding]

• rimave
Dolbyadt schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:18:
@rimave Wanneer je de airco op de slaapkamer hebt hangen. Zal je natuurlijk nooit de woonkamer warm krijgen natuurlijk. Warmte stijgt namelijk. En de CV ketel krijgt jouw woonkamer ook niet warm binnen korte tijd.
Dat heeft ook tijd nodig natuurlijk. ;)

[...]
Vergeten te melden. Ik heb twee binnenunits. 1 in de woonkamer/eetkamer en 1 in de slaapkamer.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• RonJ
Dolbyadt schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:34:
@ronjansen87 Hebben jullie dan wel een afvoerpompje geinstalleerd. Want zonder pompje zal je problemen krijgen met condensafvoer.

[...]
Ja, het pompje en bedrading is alles wat blauw is op de foto >:). De vlotter zit onderin in de unit, de rest ernaast.

All-electric.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rimave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:38:
[...]

Vergeten te melden. Ik heb twee binnenunits. 1 in de woonkamer/eetkamer en 1 in de slaapkamer.
Tegen welk probleem loop je dan aan met het verwarmen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op woensdag 30 september 2020 @ 08:20:
[...]

is dat niet een beetje gekke test om een avondje de airco te laten verwarmen?
Je huis moet ook op temperatuur komen he, als jij nu zou wachten en een avondje je CV aan zet, dan heb je het waarschijnlijk ook niet meteen warm ;)
Ik vind dat geen gekke test, een airco kan dat juist prima. Juist doordat het de lucht verwarmd en dat door je huis heen blaast heb je heel snel een warm gevoel. Als ik hier de airco op verwarmen zet dan merk ik dat vrijwel direct in de woonkamer.

Het is dan wel echt een kwestie van juist dimensioneren en juist instellen, ik denk dat dat hier nu mis is gegaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Dolbyadt
@ronjansen87 Hopenlijk heb je geen last van lawaai van het pompje. Dat is namelijk hier al meerdere keren
over geschreven. Ziet er netjes uit. :)
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:39:
[...]

Ja, het pompje en bedrading is alles wat blauw is op de foto >:). De vlotter zit onderin in de unit, de rest ernaast.

• rimave
revolution-nl schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:41:
[...]

Tegen welk probleem loop je dan aan met het verwarmen?
Ik ga uit van de temp. op de thermostaat in de woonkamer en daarop veranderd niets. Vandaar mijn conclusie. Nu had ik de temp op de airco wel op 18,5 graden gezet, want daar staat de CV ook altijd op. Maar misschien moet ik anders denk en de airco temp hoger zetten. Ik zal nu eens testen met 22 graden.

• Batilan
  • Laatst online: 31-05 15:21
Dolbyadt schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:43:
@ronjansen87 Ziet er netjes uit. :)

[...]
Ik vrees dat het hier niet door de WAF test heen komt :F
Of ga je nog iets over de kabelbundels heen plaatsen?
Hoe doe je dat typisch bij nieuwbouw? Een stel kabelgoten in de muur laten frezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Batilan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:21:
[...]

Hoe doe je dat typisch bij nieuwbouw? Een stel kabelgoten in de muur laten frezen?
Die kabelbundels zitten gewoon netjes in een goot met kapje hé. Niemand laat het zo zitten :D :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Dolbyadt schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:43:
@ronjansen87 Hopenlijk heb je geen last van lawaai van het pompje. Dat is namelijk hier al meerdere keren
over geschreven. Ziet er netjes uit. :)

[...]
Die hoor je helaas wel behoorlijk, ondanks dat er 3x "SILENT" op de doos staat (ik heb er verder geen last van, niet mijn huis :+), daarom probeer ik als het even kan die pompjes te vermijden, maar hier ging het echt niet anders. Inmiddels zit eea in een koofje weggewerkt met een prop steenwol eromheen en hoor je het wat minder, maar het blijft een ding. In de slaapkamer heb je er het meeste last van, daar zitten 3 lagen steenwol omheen zodat je het helemaal niet hoort.
Batilan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:21:
[...]

Inmiddels is het dus weggewerkt achter een lijst/koofje met led-verlichting en schilderij-rails erin. Zal er de volgende keer even een foto van maken als ik weer bij mn pa ben. Je kan het inderdaad ook in de muur vrezen, zeker als het kalkzandsteen oid is. Dat was hier niet zo makkelijk in het gewapend beton en ze wilden toch een lijst rondom hebben, dus hebben we het zo opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 30-09-2020 11:37 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:39:
[...]

Dank je voor jouw reactie.

Hoeveel geluid/hinder ervaar jij van het pompje? De stylish zelf is natuurlijk super stil.

Aanvulling: Zie nu jouw reactie ook hierboven, maar Is het vergelijkbaar met iets ter referentie?

Eén van de airco's komt op de slaapkamer en mijn vrouw is er al niet zo'n fan van. Zal dit een storende factor zijn of te verwaarlozen? Weet ook niet hoe vaak zo'n pompje aanslaat als de airco op silent heel zachtjes aanstaat in de nacht?

[ Voor 32% gewijzigd door Sarge78 op 30-09-2020 11:53 ]

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het Mini Aqua Silent+ pompje van Aspen is de stilste op de markt, die produceert slechts 19dB(A) op 1 meter afstand. Niet super goedkoop, maar bijna onhoorbaar

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:14
Het moment komt dichterbij dat onze MHI SRK/SRC50 geinstalleerd wordt. Ik zit even de integratie met de home automation te bekijken:
• WiFi module niet meebesteld (krijg de indruk dat dergelijke apps toch brak zijn)
• airco wordt met IR remote geleverd
• ik heb in diverse ruimtes EspEasy temperatuur/luchtvochtigheid/co2 sensors
• ik overweeg een Shelly 1PM om het energieverbruik te monitoren
• ik overweeg een IR transmitter te bouwen om de airco bij te sturen

Zijn er hier mensen die zelf een IR zender hebben gemaakt? Zijn er aan te raden software projecten die het IR protocol hebben reverse engineerd?

• RonJ
Sarge78 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:39:
[...]

Dank je voor jouw reactie.

Hoeveel geluid/hinder ervaar jij van het pompje? De stylish zelf is natuurlijk super stil.

Aanvulling: Zie nu jouw reactie ook hierboven, maar Is het vergelijkbaar met iets ter referentie?

Eén van de airco's komt op de slaapkamer en mijn vrouw is er al niet zo'n fan van. Zal dit een storende factor zijn of te verwaarlozen? Weet ook niet hoe vaak zo'n pompje aanslaat als de airco op silent heel zachtjes aanstaat in de nacht?
Zie idd de post hierboven. Het is wel irritanter in je slaapkamer dan elders in huis. Wat je hoort is een paar keer per uur een korte burst "BRRRRT" om t water weg te pompen. Wat je wel kan doen (als dat passend is in jouw situatie, ik weet niet hoe je leiding loopt) is de flotter bij de unit plaatsen en de pomp zelf een stukje verderop (de bekabeling tussen pomp en vlotter is een ˜2 meter en dat staat ook in de handleiding als max lengte). Of als je de ruimte hebt de pomp dus inpakken in isolatie.
DexterDee schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:47:
Het Mini Aqua Silent+ pompje van Aspen is de stilste op de markt, die produceert slechts 19dB(A) op 1 meter afstand. Niet super goedkoop, maar bijna onhoorbaar
Die hebben wij dus gebruikt, maar ik heb niet het idee dat ie maar 19dB geluid maakt, eerder het dubbele. Maar dat kan ook komen door contactgeluid omdat ie tegen de behuizing van de unit zat.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 30-09-2020 12:07 ]

All-electric.

• Speedfightserv
Rukapul schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:01:
Het moment komt dichterbij dat onze MHI SRK/SRC50 geinstalleerd wordt. Ik zit even de integratie met de home automation te bekijken:
• WiFi module niet meebesteld (krijg de indruk dat dergelijke apps toch brak zijn)
• airco wordt met IR remote geleverd
• ik heb in diverse ruimtes EspEasy temperatuur/luchtvochtigheid/co2 sensors
• ik overweeg een Shelly 1PM om het energieverbruik te monitoren
• ik overweeg een IR transmitter te bouwen om de airco bij te sturen

Zijn er hier mensen die zelf een IR zender hebben gemaakt? Zijn er aan te raden software projecten die het IR protocol hebben reverse engineerd?
ik ben bezig met een IR transmitter, ik doe dit op basis van Tasmota IR en ESPhome.
Heb het helaas nog niet af :)

• Rukapul
Speedfightserv schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:07:
[...]

ik ben bezig met een IR transmitter, ik doe dit op basis van Tasmota IR en ESPhome.
Ziet er goed uit.
Kun je bepaalde hardware aanraden om te kopen?
Heb het helaas nog niet af :)
Waar loop je tegenaan?

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-05 12:01
ook hier aan het oriënteren voor een drietal airco's (2 slaapkamers en woonkamer met open keuken op het zuiden).

ik zou het volgende nodig hebben

slaapkamer1: 2,4kW
slaapkamer2: 1,8kW
Woonkamer: 6,5kW

Graag wilde ik alles hebben van Daikin Stylish, echter gaan deze maar tot 5kW en daarom is de woonkamer een Perfera geworden.

Het volgende zou dan bestelt worden:

FTXA25AW
FTXA20AW
2MXM50M

FTXM60N
RXM60N

De totaalprijs zou 10500 zijn, wat nog hoger kan worden als er lengtes meer dan 5 meter zijn of specifieke wensen. Dit lijkt mij extreem hoog. Zelf inmiddels voor de apparatuur offertes opgevraagd en bovenstaande kan ik verscheept en wel krijgen voor 3900,- dus 6500 aan uurloon en gootjes, afpersen etc. lijkt me niet echt te kloppen.

Wat zou voor bovenstaande een redelijke installatie prijs zijn? alle 3 de airco komen uit op de zelfde achtermuur. van airco naar buitenunits zullen de afstanden 2, 7 en 5 meter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:27:
ook hier aan het oriënteren voor een drietal airco's (2 slaapkamers en woonkamer met open keuken op het zuiden).

Graag wilde ik alles hebben van Daikin Stylish, echter gaan deze maar tot 5kW en daarom is de woonkamer een Perfera geworden.

FTXA25AW
FTXA20AW
2MXM50M

FTXM60N
RXM60N

De totaalprijs zou 10500 zijn, wat nog hoger kan worden als er lengtes meer dan 5 meter zijn of specifieke wensen. Dit lijkt mij extreem hoog. Zelf inmiddels voor de apparatuur offertes opgevraagd en bovenstaande kan ik verscheept en wel krijgen voor 3900,- dus 6500 aan uurloon en gootjes, afpersen etc. lijkt me niet echt te kloppen.

Wat zou voor bovenstaande een redelijke installatie prijs zijn? alle 3 de airco komen uit op de zelfde achtermuur. van airco naar buitenunits zullen de afstanden 2, 7 en 5 meter zijn.
Heb je echt een 6.5 kW nodig voor je huiskamer en keuken? Wat is de inhoud en isolatiegraad van de ruimte? Lijkt mij namelijk erg over gedimensioneerd. Wat zijn de afmetingen van de slaapkamers?

Verder is die prijs absurd; als in ruim 40-50% te duur. Ik was voor 2 x 2 FTXM combinaties 6500 euro kwijt. voor een stuk ingewikkeldere installatie dan wat jij hier hebt.
Ik zou nog even rondshoppen :X

• RonJ
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:27:

FTXA25AW
FTXA20AW
2MXM50M

FTXM60N
RXM60N

Dat lijkt me inderdaad veel te duur. Ik onderschat zeker niet hoeveel tijd en werk het kost om het allemaal netjes af te werken en wil daar niet aan afdoen, maar laten we zeggen met nog wat marge op de apparatuur, hou je 50*100 euro per uur over en dat is echt bizar veel. Ik zou maar eens wat tegenoffertes opvragen.

Mbt de unit voor de woonkamer, ik weet natuurlijk niet hoe groot je woonkamer is, maar kijk nog eens goed naar de performancecijfers, het verschil tussen een 5 en 6 kW is in de praktijk veel minder groot dan je denkt, de compressor is even groot en kan even ver terug, alleen de piek ligt ietsje hoger. Maar je wil toch al niet maximaal draaien bij normaal gebruik, dus tenzij je het super belangrijk vindt om heel snel te kunnen terugkoelen zou je waarschijnlijk ook prima met een 5Kw wegkomen.

All-electric.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rimave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:18:
[...]

Ik ga uit van de temp. op de thermostaat in de woonkamer en daarop veranderd niets. Vandaar mijn conclusie. Nu had ik de temp op de airco wel op 18,5 graden gezet, want daar staat de CV ook altijd op. Maar misschien moet ik anders denk en de airco temp hoger zetten. Ik zal nu eens testen met 22 graden.
Verschil met de CV is dat de thermostaat niet bij de verwarmingsunit zelf zit. Je airco zal direct uit gaan als hij 18,5 graden registreert terwijl dat enkel bij de unit zelf is. Dus de blaas stand ietsjes harder en de temperatuur ietsjes hoger.

• basjuhh
De woonkamer is 12,5x4,5x2,6 = kleine 150kuub (wel op zuiden met hele dag zon.
Huis is van 2005 hsb en redelijk goed geïsoleerd.
Notna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:31:
[...]

Heb je echt een 6.5 kW nodig voor je huiskamer en keuken? Wat is de inhoud en isolatiegraad van de ruimte? Lijkt mij namelijk erg over gedimensioneerd. Wat zijn de afmetingen van de slaapkamers?

Verder is die prijs absurd; als in ruim 40-50% te duur. Ik was voor 2 x 2 FTXM combinaties 6500 euro kwijt. voor een stuk ingewikkeldere installatie dan wat jij hier hebt.
Ik zou nog even rondshoppen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
Als 5kW genoeg is dan zou dat mooi zijn dat alles in de stylish style kan.
De woonkamer is 12,5x4,5x2,6 = kleine 150kuub
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:34:
[...]

Dat lijkt me inderdaad veel te duur. Ik onderschat zeker niet hoeveel tijd en werk het kost om het allemaal netjes af te werken en wil daar niet aan afdoen, maar laten we zeggen met nog wat marge op de apparatuur, hou je 50*100 euro per uur over en dat is echt bizar veel. Ik zou maar eens wat tegenoffertes opvragen.

Mbt de unit voor de woonkamer, ik weet natuurlijk niet hoe groot je woonkamer is, maar kijk nog eens goed naar de performancecijfers, het verschil tussen een 5 en 6 kW is in de praktijk veel minder groot dan je denkt, de compressor is even groot en kan even ver terug, alleen de piek ligt ietsje hoger. Maar je wil toch al niet maximaal draaien bij normaal gebruik, dus tenzij je het super belangrijk vindt om heel snel te kunnen terugkoelen zou je waarschijnlijk ook prima met een 5Kw wegkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:43:
Als 5kW genoeg is dan zou dat mooi zijn dat alles in de stylish style kan.
De woonkamer is 12,5x4,5x2,6 = kleine 150kuub

[...]
Dan kom je imho prima weg met een 5Kw. Ik kom hier thuis in de woonkamer werkelijk niets tekort met een 3,5 op ~115m3, ook niet met verwarmen bij -10. Ik durf wel te stellen dat ie na het isoleren van de vloer en gevel en het plaatsen van 3-dubbel glas zelfs te zwaar is. Zonder isolatie en met lekkende enkelglas kozijnen ging het namelijk ook prima de hele winter.

Aanvullend, ik merk en hoor dat veel vaker, ook in de topics hier op tweakers, dat installateurs nogal ruim gaan zitten met het vermogen. Heb het daar ook wel is mijn leverancier over gehad en de reden is eigenlijk wel simpel: Als ze per ongeluk toch te klein gaan zitten moeten ze op eigen kosten een zwaardere unit gaan plaatsen, die ze dan ook niet meer (iig niet voor de volle mep) terug kunnen sturen naar de importeur. Dat kost ze zo een paar duizend euro. Gaan ze daarentegen (veel) zwaarder zitten qua vermogen, dan verliest de klant wat efficiëntie en zit die met een hogere stroomrekening, maar werkt het verder wel goed en daar worden ze dus ook niet op afgerekend. Dit is natuurlijk wel relevanter als je er ook mee gaat verwarmen, want dan gebruik je m op veel meer dagen dan die paar hete weken in de zomer en tikt het rendement dus ook veel harder door.

[ Voor 59% gewijzigd door RonJ op 30-09-2020 12:54 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:41:

[...]
Ik doe 145 kuub met een FTXM 4.2 met 2 vingers in de neus (huis uit 2008, 2-onder-1-kap). 6 is echt veel te veel en 5 eigenlijk ook nog wel. 4.2 (zeker als je een singlesplit zou nemen met vol vermogen) is eigenlijk al meer dan zat, maar geeft je wat overhead als het echt heel koud gaat worden. Dat geeft je ook meer opties mbt welke serie je kan nemen en dus ook kosten.

Ik zou zelfs durven beweren dat die 2.5 voor een slaapkamer veel te groot is; vaak kan je die prima af met een 2.0 (of zelfs 1.5, maar die zijn bij Daikin lastig te combineren in een multisplit IIRC)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 30-09-2020 12:54 ]

• basjuhh
mijn gevoel zegt dan toch de 5kW ook omdat er een deur kan open staan van de bijruimte en of hal.

Stel dat ik voor een 5, 2,4 en een 1,8 kW ga, zou ik deze op 1 buitenunit kunnen aansluiten (liefst maar 1 unit voor het zicht. Of adviseren jullie toch 2 (1 voor de 2 slaapkamers en 1 voor de woonkamer).

Ook rekening houdende of 1 grote buitenunit meer of minder geluid maakt dan 2 kleinere.
Notna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:53:
[...]

Ik doe 145 kuub met een FTXM 4.2 met 2 vingers in de neus (huis uit 2008, 2-onder-1-kap). 6 is echt veel te veel en 5 eigenlijk ook nog wel. 4.2 (zeker als je een singlesplit zou nemen met vol vermogen) is eigenlijk al meer dan zat, maar geeft je wat overhead als het echt heel koud gaat worden. Dat geeft je ook meer opties mbt welke serie je kan nemen en dus ook kosten.

Ik zou zelfs durven beweren dat die 2.5 voor een slaapkamer veel te groot is; vaak kan je die prima af met een 2.0 (of zelfs 1.5, maar die zijn bij Daikin lastig te combineren in een multisplit IIRC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:56:
mijn gevoel zegt dan toch de 5kW ook omdat er een deur kan open staan van de bijruimte en of hal.

Stel dat ik voor een 5, 2,4 en een 1,8 kW ga, zou ik deze op 1 buitenunit kunnen aansluiten (liefst maar 1 unit voor het zicht. Of adviseren jullie toch 2 (1 voor de 2 slaapkamers en 1 voor de woonkamer).

Ook rekening houdende of 1 grote buitenunit meer of minder geluid maakt dan 2 kleinere.

[...]
Let er wel op dat bij bijv. de FTXM serie die >5.0 KW binnenunit groter is in formaat dan <4.2. Dat is niet voor alle series overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Notna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:58:
[...]

Let er wel op dat bij bijv. de FTXM serie die >5.0 KW binnenunit groter is in formaat dan <4.2. Dat is niet voor alle series overigens.
Als je de Stylish neemt, die er in 5KW variant is, heb je dat probleem niet. Wij hebben om die reden beneden een Stylish en boven een FTXM.

• RonJ
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:56:

[...]
Hoe wil je ze eigenlijk gaan gebruiken? Wil je ze (voornamelijk) om te koelen of wil je er ook (deels) mee verwarmen? Dat maakt nogal wat uit voor wat je kiest. Met 2 buitenunits kom je waarschijnlijk wat duurder uit dan met een enkele, maar het rendement zal, zeker onder deellast, wat beter zijn en je hebt meer redundancy, als er 1 stuk is heb je toch nog wat warmte.

Qua geluid maakt het niet zo heel veel uit, de grotere buitenunits maken iets meer geluid, maar 2 buitenunits versterken elkaar ook weer. Sowieso valt het geluid wel mee bij A-merk buitenunits en is er vaak ook nog een silent-optie (die dan weer tot iets meer verbruikt leidt). Als je er alleen mee wilt koelen is dat de meerprijs en extra unit in het zicht allemaal niet waard imho.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Tsurany schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:02:
[...]

Als je de Stylish neemt, die er in 5KW variant is, heb je dat probleem niet. Wij hebben om die reden beneden een Stylish en boven een FTXM.
ja je wil toch vooral een stylish in je living/.. In een slaapkamer vind ik de perfera meer dan goed genoeg.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:05:
en je hebt meer redundancy, als er 1 stuk is heb je toch nog wat warmte.
Toch zie ik nooit dat om die reden twee kleinere CV ketels aangeraden worden. Gek dat we die logica opeens bij Airco's wel toepassen, alsof ze om de haverklap hopeloos defect raken.
neemerci schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:06:
[...]

ja je wil toch vooral een stylish in je living/.. In een slaapkamer vind ik de perfera meer dan goed genoeg.
Ik vind de Stylish er overigens ook niet heel stijlvol uit zien als hij aan staat. De Perfera heeft een subtiele luchtuitlaat die open gaat terwijl bij de Stylish de hele front omhoog schuift.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 30-09-2020 13:07 ]

• RonJ
Tsurany schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:06:
[...]

Toch zie ik nooit dat om die reden twee kleinere CV ketels aangeraden worden. Gek dat we die logica opeens bij Airco's wel toepassen, alsof ze om de haverklap hopeloos defect raken.
Daar heb je zeker een punt, het is echt niet zo dat die dingen om de haverklap kapot gaan en zeker niet de hoofdcomponenten als compressors en dergelijke.

Ik ken trouwens genoeg huizen met meerdere ketels, maar ik woon dan ook in een omgeving waar een enorme villa, al dan niet met zwembad, niet ongebruikelijk is :+

Wat wél een belangrijk verschil is, als er iets met een Nefit of Remeha keteltje is, dan stap ik in de auto naar de Warmtejuwelier en heb ik vrijwel elk willekeurig onderdeel binnen een uur in mn handen en stook ik weer verder. Bij een airco zijn onderdelen nergens op voorraad en kan je soms dagen tot zelfs wekenlang wachten op een (minder courant) onderdeel in mijn ervaring (zowel Daikin als MHI). Dat is als je geen andere manier van verwarmen hebt minder grappig en daarom heeft redundancy voor mij wel degelijk meerwaarde.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 30-09-2020 13:12 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
Ga ze enkel voor koeling gebruiken. Warmte blijft in huis hangen, vandaar zomer ook lastig koel te houden en te krijgen. Winters is het de verwarming of houtkachel even aan en alles is warm.
[...]

Hoe wil je ze eigenlijk gaan gebruiken? Wil je ze (voornamelijk) om te koelen of wil je er ook (deels) mee verwarmen? Dat maakt nogal wat uit voor wat je kiest. Met 2 buitenunits kom je waarschijnlijk wat duurder uit dan met een enkele, maar het rendement zal, zeker onder deellast, wat beter zijn en je hebt meer redundancy, als er 1 stuk is heb je toch nog wat warmte.

Qua geluid maakt het niet zo heel veel uit, de grotere buitenunits maken iets meer geluid, maar 2 buitenunits versterken elkaar ook weer. Sowieso valt het geluid wel mee bij A-merk buitenunits en is er vaak ook nog een silent-optie (die dan weer tot iets meer verbruikt leidt). Als je er alleen mee wilt koelen is dat de meerprijs en extra unit in het zicht allemaal niet waard imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuhh
Volgens mij zijn 2 buitenunits gek genoeg goedkoper dan 1 grotere die alles kan :-)
[...]

• neemerci
basjuhh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:54:
Volgens mij zijn 2 buitenunits gek genoeg goedkoper dan 1 grotere die alles kan :-)

[...]
Vanaf 3 wordt het dacht ik goedkoper als ik me niet vergis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rimave
De airco staat nu de hele middag al te pruttelen op 22 graden en volgens de kamerthermostaat is het nu 19,8 graden in de woonkamer. Lekker aangenaam. Het is wel een prettige manier van verwarmen. Bij de CV is het vaak zo dat die de radiatoren bloedheet stookt en daarna op de ingestelde temperatuur houd, maar daardoor voelt het niet echt aangenaam in huis. De airco verwarmt voor mijn gevoel efficiënter en het voelt aangenamer in de woonkamer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42
rimave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:28:
De airco staat nu de hele middag al te pruttelen op 22 graden en volgens de kamerthermostaat is het nu 19,8 graden in de woonkamer. Lekker aangenaam. Het is wel een prettige manier van verwarmen. Bij de CV is het vaak zo dat die de radiatoren bloedheet stookt en daarna op de ingestelde temperatuur houd, maar daardoor voelt het niet echt aangenaam in huis. De airco verwarmt voor mijn gevoel efficiënter en het voelt aangenamer in de woonkamer.
Een hoop veranderd in je gedachtegang sinds vanmorgen woensdag 30 september 2020 08:16 ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05
rimave schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:28:
Ik heb uit het cv tijdperk nog een Tado kamerthermostaat hangen en die kan via IFTTT de Daikin aansturen. Dus bij voorbeeld kamertemperatuur onder 20,5 dan Daikin huiskamer aan, verwarmen 24 graden. Kamertemperatuur boven 20,8 Daikin huiskamer uit. Met koelen uiteraard zelfde principe. Werkt ook voor drogen omdat de Tado de luchtvochtigheid kan meten. Wellicht dat er ook andere kamerthermostaten met IFTTT uit de voeten kunnen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP2S5Mz5lSYFj4E6z--ZilB_dQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9X396hEV6hYHnZIOphxITq1U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0uiUThohJT3xJRaUtdsbFI12KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDTGAZQ73e31CA3pqwPBvi0J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1otdC-F1edX15tkj39CkNAim6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDAjBb74x2bb4QHg645ywMS6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door t.oswald op 30-09-2020 17:31 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:33

[...]
Ik heb een 4,2 KW met vrijwel exact dezelfde afmetingen 12,5x5x2,6, die heeft totaal geen moeite met deze ruimte koelen en te verwarmen. Woning is uit 2001 met de keuken op het zuiden.

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:06
Vandaag voor de 1e keer een offerte laten maken voor een airco. De monteur heeft al bij diverse buren geplaatst.

Hij levert Cooper&Hunter. met 3 jaar garantie. Het zou bij mij neer komen op 2x een Veritas CH-S12FTXQ 3.5kw. Een voor op de slaapkamer 1e verdieping en 1x op de zolder met dakkapel. Prijs per unit incl.plaatsen €1350,-

Iemand ervaring met Cooper&Hunter?
-Ik lees iets over een rebranded van Gree? Wat houdt dat in?
-Ben een leek op dit gebied maar dienen deze 2 units op een eigen elektra groep geplaatst te worden? De monteur zei namelijk van niet omdat ze zoveel stroom niet nodig zouden hebben.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:01

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

[...]
Een 5KW is meer dan voldoende voor je woonkamer/ woonkeuken.
Ik heb een 5W single split van ME beneden en die houdt onze woonkamer/ woonkeuken van >200 m3 hartstikke koel .
Qua prijs moet je denken aan max. € 2300

Meerdere single splits is inderdaad voordeliger dan multi split

[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 30-09-2020 21:24 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMO
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-04-2024

BMO

supercop7373 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:01:
Vandaag voor de 1e keer een offerte laten maken voor een airco. De monteur heeft al bij diverse buren geplaatst.

Hij levert Cooper&Hunter. met 3 jaar garantie. Het zou bij mij neer komen op 2x een Veritas CH-S12FTXQ 3.5kw. Een voor op de slaapkamer 1e verdieping en 1x op de zolder met dakkapel. Prijs per unit incl.plaatsen €1350,-

-Ben een leek op dit gebied maar dienen deze 2 units op een eigen elektra groep geplaatst te worden? De monteur zei namelijk van niet omdat ze zoveel stroom niet nodig zouden hebben.
Ik heb zelf een paar maanden geleden ook een Cooper&Hunter Veritas CH-S09FTXQ laten plaatsen en ben er blij mee.
Ja er zijn vast betere apparaten te verkrijgen maar die kosten uiteraard ook veel meer geld.

De Veritas koelt en verwarmt prima tevens maakt hij op de lagere ventilatorstanden weinig lawaai.
Mijn Veritas gebruikt onder vollast rond de 700w (gemeten via de slimme meter) dit is voor zowel koelen als verwarmen, die van jou zou uiteraard iets meer stroom verbruiken. Tevens ben ik ook aangenaam verrast door de wifi optie inclusief app zodat je de airco op afstand kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

Notna schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:53:
[...]

De CTXF-M 1.5 is toch juist alleen voor multi split?

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@filerijder Heb het gisteren ook getest op een android tablet daar is helaas de LG smart Thinq app inderdaad niet te downloaden en installeren. Erg jammer was handig geweest.
filerijder schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:10:
[...]

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mwk schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

De CTXF-M 1.5 is toch juist alleen voor multi split?
Even opgezocht en idd; de 1.5 modellen zijn alleen met MS te krijgen, mea culpa :Y

offtopic:
Volgens mij wist ik dat ook wel, want we hebben het hier eerder over gehad. Maar na 3 dagen cursus van 9 tot 18.00 gaat er het eea wel eens mis in die bovenkamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:04:
[...]

Zie idd de post hierboven. Het is wel irritanter in je slaapkamer dan elders in huis. Wat je hoort is een paar keer per uur een korte burst "BRRRRT" om t water weg te pompen. Wat je wel kan doen (als dat passend is in jouw situatie, ik weet niet hoe je leiding loopt) is de flotter bij de unit plaatsen en de pomp zelf een stukje verderop (de bekabeling tussen pomp en vlotter is een ˜2 meter en dat staat ook in de handleiding als max lengte). Of als je de ruimte hebt de pomp dus inpakken in isolatie.

[...]

Die hebben wij dus gebruikt, maar ik heb niet het idee dat ie maar 19dB geluid maakt, eerder het dubbele. Maar dat kan ook komen door contactgeluid omdat ie tegen de behuizing van de unit zat.
We gaan ook de Aspen silent+ gebruiken

Waarschijnlijk gaan we nu de pomp zelf inderdaad een stuk van de vlotter weg leggen. Zo komt de pomp dan op de vliering en de andere achter een knieschot. Als het goed is moet de slang die er bij zit al 1,5 meter zijn en is de aanzuigcapaciteit 2 meter.

Iemand nog aandachtspunten hierbij die we in acht moeten houden? De slang loopt dan rechts de airco uit, via een goot omhoog door het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Sarge78 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:34:
[...]

We gaan ook de Aspen silent+ gebruiken

Waarschijnlijk gaan we nu de pomp zelf inderdaad een stuk van de vlotter weg leggen. Zo komt de pomp dan op de vliering en de andere achter een knieschot. Als het goed is moet de slang die er bij zit al 1,5 meter zijn en is de aanzuigcapaciteit 2 meter.

Iemand nog aandachtspunten hierbij die we in acht moeten houden? De slang loopt dan rechts de airco uit, via een goot omhoog door het plafond.
Het wijst zichzelf opzich wel bij het installeren. Aandachtspunten zijn de boel even goed testen voor je alles dichtmaakt en als het kan de leiding schuin omhoog laten lopen ipv verticaal. En ik zou bij het verderop plaatsen van de pomp zeker het veiligheidscircuit aansluiten als dat kan op jouw airco. Er zit namelijk een aparte relais-aansluiting op de bekabeling van de pomp die je airco dan uitschakelt als de pomp t niet doet. Installateurs knippen die vaak gewoon door, maar in dit geval zou ik die wel aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 01-10-2020 10:14 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
supercop7373 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:01:

Amerikaans merk geplakt op Chinese meuk. De kwaliteit en service wordt dus bepaald door de betreffende (Chinese) fabrikant.
Klopt. Kijk maar eens naar het max opgenomen elektrische vermogen. Typisch het koelvermogen gedeeld door iets van 3. In de praktijk kun je heel veel vermogen op een groep van 16A/3600W aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchor
  • Laatst online: 11-12-2022
@Stancke - Als jij nog meeleest en op gevaar af om het hele forum door te blijven vragen naar ervaringen 8)7 : Wij hebben nog steeds geen beslissing genomen, maar hebben intussen, naast de offertes van Fujitsu, Daikin, Toshiba en LG, ook een offerte ontvangen van dezelfde firma die bij jullie de Hisense geplaatst heeft. (ook voor Hisense - ongeveer een gelijkaardige prijs). Jullie leken tevreden over de firma. Zijn jullie nog steeds tevreden over de toestellen ? Ze stellen ons ook een multisplit unit voor met een 2,5 kW koelen voor de slaapkamer en een 3,5 kW koelen (3,9 kW verwarmen) voor onze woonkamer (52 m2). Is het dit bij jullie gelijkaardig en voldoende ?
Dank bij voorbaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Nino
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03-2022
Dolbyadt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:51:
@filerijder Heb het gisteren ook getest op een android tablet daar is helaas de LG smart Thinq app inderdaad niet te downloaden en installeren. Erg jammer was handig geweest.

[...]
Ik heb contact gehad met LG Nederland en volgens de servicedesk waren de technische mensen druk bezig het probleem met de app te verhelpen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 21:54
elchor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:41:
@Stancke - Als jij nog meeleest en op gevaar af om het hele forum door te blijven vragen naar ervaringen 8)7 : Wij hebben nog steeds geen beslissing genomen, maar hebben intussen, naast de offertes van Fujitsu, Daikin, Toshiba en LG, ook een offerte ontvangen van dezelfde firma die bij jullie de Hisense geplaatst heeft. (ook voor Hisense - ongeveer een gelijkaardige prijs). Jullie leken tevreden over de firma. Zijn jullie nog steeds tevreden over de toestellen ? Ze stellen ons ook een multisplit unit voor met een 2,5 kW koelen voor de slaapkamer en een 3,5 kW koelen (3,9 kW verwarmen) voor onze woonkamer (52 m2). Is het dit bij jullie gelijkaardig en voldoende ?
Dank bij voorbaat !
Check PM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elchor
@Stancke Bedankt - Zie PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
El-Nino schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Ik heb contact gehad met LG Nederland en volgens de servicedesk waren de technische mensen druk bezig het probleem met de app te verhelpen.....
Je kunt de apk hier downloaden en daarna installeren. Vanuit browser op je tablet gaat dit goed. Misschien moet je installeren uit andere bronnen nog aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Wat is de reden om hier niet gewoon de ervaringen te bespreken?

Vroeg of laat wil er iemand anders ervaringen met HiSense lezen :). En we zijn hier toch om informatie te delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elchor
Glashelder schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:54:
[...]

Wat is de reden om hier niet gewoon de ervaringen te bespreken?

Vroeg of laat wil er iemand anders ervaringen met HiSense lezen :). En we zijn hier toch om informatie te delen?
@Glashelder Waarschijnlijk ligt dat aan mij : ik had Stancke zowel hier op het forum als in een PM om zijn ervaringen naar Hisense gevraagd. Het was alleszins niet mijn bedoeling om alles geheim te houden ... Mijn excuses.

Omdat de firma die Stancke gebruikte een eind van ons gevestigd is, heb ik nu ook offerte gevraagd voor een gelijkaardige installatie bij iemand hier uit de buurt die naast Daikin en Hitachi ook Hisense installeert. Deze persoon zegt dat Hisense met Hitachi samenwerkt (of omgekeerd). (Ja, ik weet het, ik ben een geboren twijfelaar 8)7 ). Als ik de offerte binnenkrijg zal ik zeker delen.
Pagina: 1 ... 90 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"