30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Gewoon de naam van een groot Chinese fabrikant van allerlei apparatuur die (ook) onder eigen merknaam airco's verkoopt: Wikipedia: HisenseSpeedfightserv schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:27:
HiSense, is dat ook een rebrand van een bepaald merk?
[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 02-10-2020 09:32 ]
De Stylish is wel een stuk compacter. Dat an sich kan al als stijlvoller beschouwd worden.Tsurany schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:06:
[...]
Toch zie ik nooit dat om die reden twee kleinere CV ketels aangeraden worden. Gek dat we die logica opeens bij Airco's wel toepassen, alsof ze om de haverklap hopeloos defect raken.
[...]
Ik vind de Stylish er overigens ook niet heel stijlvol uit zien als hij aan staat. De Perfera heeft een subtiele luchtuitlaat die open gaat terwijl bij de Stylish de hele front omhoog schuift.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
"Hisense-HitachiRukapul schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Gewoon de naam van een groot Chinese fabrikant van allerlei apparatuur die (ook) onder eigen merknaam airco's verkoopt: Wikipedia: Hisense
A brand of commercial air-conditioners designed and manufactured by a joint venture of Hisense and Hitachi."
Setup:
1x 3AMW-72U4RFA Buiten unit (7kW)
2x DJ35VE0AG Binnen unit tbv. woonkamer / (zolder-)slaapkamer(3.5kW)
1x DJ25VE0AG Binnen unit tbv. Werkkamer (2.5kW)
3x WiFi module
Ruimtes:
Woonkamer - 9.2m x 5.15m x 2.65m
:strip_exif()/f/image/oOf3efXJUWI5OtjwbuLJ8Un5.jpg?f=fotoalbum_small)
(Zolder-)slaapkamer - 6.78m x 5.15m x 2.65m met open trap verbinding
:strip_exif()/f/image/eP5nqdib7IyNJWOhRh7wPZ4h.jpg?f=fotoalbum_small)
Werkkamer - 4.04m x 3m x 2.65m
:strip_exif()/f/image/uCFiGzwcNx8yIpxQbFVrlA3q.jpg?f=fotoalbum_small)
Het is wat lastig te zien, maar de binnen units hangen op het 'blauwe' lijntje, waardoor ze boven elkaar hangen (dus 1 kanaal langs het huis).
Interessant hierbij dat het huis aan voor en achterzijde volledig glas betreft en de zon 's ochtends voor op het huis begint en vanaf ~13:00 uur tot 's avonds de achterzijde pakt, waarmee de warmte last zomers hoog ligt. Betreft een woning uit 2004, met de voor die tijd behorende isolatie etc.
Ervaringen:
Tot dus ver een ruime voldoende. De buitenunit staat bij ons op het dak (plat dak, ca. 12m hoog) en is niet hoorbaar zelfs bij maximale koel of warmte vraag.
De binnen units zijn geruisloos bij normale omstandigheden. Indien je de 'Super' stand activeert hoor je natuurlijk windgeluid.
Koeling is tot heden ruim voldoende gebleken, maar het is maar een paar dagen iets wat warmer geweest in september. Indien de (zolder-)slaapkamer 24 graden aan tikt had deze het ondanks een open trap verbinding binnen no-time naar een keurige 20 graden.
De werkruimte airco doet dit idem, en pakt door de deur open te zetten de gang + andere ruimtes enigszins mee, in combinatie met de (zolder-)slaapkamer airco waar tevens koele lucht ontsnapt via de trapverbinding.
Nu al een weekje aan het verwarmen op de airco als test, tot dus ver weinig klachten. Je merkt dat de capaciteit nu te hoog is tav. wat het huis nodig heeft aan warmte vraag, waardoor de airco vaak maar 1x per uur aan gaat, ook op fluister stand.
We verwarmen nu tevens de aansluitende ruimtes een deel mee, maar dit moeten we in de winter even goed ervaren of dit voldoende kan en gaat zijn.
Dan de 'negatieve' dingen;
- App is gewoon ruk. Hiervan kan ik alleen maar zeggen, het 'werkt'. Functionaliteiten die niet werken, of zaken die de afstandsbediening wel kent maar de app niet etc.
- De (zolder-)slaapkamer binnen unit kan soms wat geluid produceren indien de woonkamer airco aanstaat op verwarmen. De slaapkamer unit zit het dichtst bij de buitenunit, dus dit had ik ergens zien aankomen.
- Met verwarmen is de Hisense oplossing niet zo zuinig als de bekende 'A' merken, maar gezien de prijs die we hebben betaald voor de oplossing mag ik dit eigenlijk niet als negatief bemerken

[ Voor 66% gewijzigd door Xrypta op 02-10-2020 10:55 ]
3960wp SE | Model Y RWD
Maar wat is je ervaring ermee danXrypta schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:31:
Mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn in ervaringen met Hisense, hier enkele weken geleden ook een Hisense multi-split laten aanleggen![]()
Setup:
1x 3AMW-72U4RFA Buiten unit (7kW)
2x DJ35VE0AG Binnen unit tbv. woonkamer / (zolder-)slaapkamer(3.5kW)
1x DJ25VE0AG Binnen unit tbv. Werkkamer (2.5kW)
3x WiFi module
Ruimtes:
Woonkamer - 9.2m x 5.15m x 2.65m
(Zolder-)slaapkamer - 6.78m x 5.15m x 2.65m met open trap verbinding
Werkkamer - 4.04m x 3m x 2.65m
Interessant hierbij dat het huis aan voor en achterzijde volledig glas betreft en de zon 's ochtends voor op het huis begint en vanaf ~13:00 uur tot 's avonds de achterzijde pakt, waarmee de warmte last zomers hoog ligt. Betreft een woning uit 2004, met de voor die tijd behorende isolatie etc.
Die 3,5 op zolder, trekt dat ook wat kou naar beneden?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ook goeie morgen, wel handig als ik het erbij vermeld danMartinusz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Maar wat is je ervaring ermee dan
Die 3,5 op zolder, trekt dat ook wat kou naar beneden?
Zal de post updaten!
3960wp SE | Model Y RWD
Ik had de genoemde onderdelen besteld (https://tasmota.github.io/docs/IR-Remote/ )Rukapul schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:25:
[...]
Ziet er goed uit.
Kun je bepaalde hardware aanraden om te kopen?
[...]
Waar loop je tegenaan?
Echter lijkt het alsof de infrarood transmitter het signaal niet verstuurd, Door de drukte hier thuis ligt het even stil, wellicht dat ik vanavond nog even ga proberen
OK! Ik heb een aantal verschillende IR transmitters en receivers modules besteld en hoop zelf binnenkort ook aan de slag te kunnen.Speedfightserv schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Ik had de genoemde onderdelen besteld (https://tasmota.github.io/docs/IR-Remote/ )
Echter lijkt het alsof de infrarood transmitter het signaal niet verstuurd, Door de drukte hier thuis ligt het even stil, wellicht dat ik vanavond nog even ga proberen
Ik had de link van hierboven nog niet gevonden. Een van de bestelde IR transmitter modules kan ik dus afschrijven
Zeker dat je de juiste gebruikt? Connecteren was wel eventjes een dingetje maar die app werkt toch gewoon zoals het hoort? Althans bij ons, de afstandsbediening heb ik nog nooit gebruikt.Xrypta schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:31:
- App is gewoon ruk. Hiervan kan ik alleen maar zeggen, het 'werkt'. Functionaliteiten die niet werken, of zaken die de afstandsbediening wel kent maar de app niet etc.
De HiSmart Life app gebruik ik hier, stond op de QR die bij de modules zatStancke schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:52:
[...]
Zeker dat je de juiste gebruikt? Connecteren was wel eventjes een dingetje maar die app werkt toch gewoon zoals het hoort? Althans bij ons, de afstandsbediening heb ik nog nooit gebruikt.
Hier gebruik ik grotendeels de app ook, echter bij verschillende functies pikt ie regelmatig de setting niet en schiet hij weer terug naar de voorgaande setting. Vooral bij verwarmen inclusief quiet mode of energy saving.
Het is zeuren om te zeuren, maar als je dan wat moet benoemen
3960wp SE | Model Y RWD
Hier geen problemen met de app (of toch niet wat ik mij kan herinneren). Wij gebruiken wel onze airco niet om te verwarmen, enkel koelen.Xrypta schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:38:
[...]
De HiSmart Life app gebruik ik hier, stond op de QR die bij de modules zat!
Hier gebruik ik grotendeels de app ook, echter bij verschillende functies pikt ie regelmatig de setting niet en schiet hij weer terug naar de voorgaande setting. Vooral bij verwarmen inclusief quiet mode of energy saving.
Het is zeuren om te zeuren, maar als je dan wat moet benoemen
Koelen werkt de app inderdaad prima mee inclusief alle functiesStancke schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:12:
[...]
Hier geen problemen met de app (of toch niet wat ik mij kan herinneren). Wij gebruiken wel onze airco niet om te verwarmen, enkel koelen.
3960wp SE | Model Y RWD
Geen idee hoor, nog geen airco ervaring, maar...
Nu vraag ik mij af of die leidingen, ondanks de witte isolatie, erg warm, koud of vochtig worden en schade kunnen veroorzaken aan dat spaanplaat.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik heb ze ook tegen (onbehandeld) spaanplaat lopen sinds maart en er is niks aan de hand gebleken. Moet toegeven dat ik alleen gekeken heb paar weken geleden en nooit gevoeld.Sarge78 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:32:
Vraagje, de koelleidingen wil ik bij ons aan de binnenkant tegen het schuine dak beugelen. We hebben zeg maar zo'n prefab dak met van die witte platen aan de binnenkant van dat spaanplaat zeg maar.
Geen idee hoor, nog geen airco ervaring, maar...
Nu vraag ik mij af of die leidingen, ondanks de witte isolatie, erg warm, koud of vochtig worden en schade kunnen veroorzaken aan dat spaanplaat.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ook ik ben mij zelf aan het inlezen en offerte,s te vragen voor onze eerste airco
en heb voor de ruimte van 85m3 ,woonkamer/keuken hier al goed gelezen en veel tips gezien
nu sta ik voor voor de keuze van de volgene 3 toestellen
LG-PC12SQ-SET 3,5kW Standaard Plus 120 M3 Met Wifi € 1250,-
MITSUBISHI Electric MSZ-HR35VF Wandmodel – single-split set – 3,4 kW €1325
Beide zouden geleverd ,geplaatst worden door KWB goedkopeairconditioning punt com
Thoshiba RAS-B13J2KVSG Single split (3.5KW) nog geen offerte gehad
de specs vd Toshiba zijn beter , alleen de Belgische verkoper staat niet goed bekend
dus moeten we nog verder uitzoeken
Graag advies van u allen wat de juiste/beste keuze tussen deze merken/toestel zou zijn
ook wat geluid ed aangaat
Mag ik jullie advies vragen over de volgende situatie?
Ik ben mij aan het oriënteren op het plaatsen van een airco/verwarmingssysteem. De ruimte waar deze geplaatst zou moeten worden bestaat uit meerdere kleine ruimtes (telkens 10m2-15m2) en één lange gang. Totaaloppervlakte is ongeveer 65m2.
Zelf zat ik te denken aan het plaatsen een multisplit systeem met 2 wandunits (bijv. Daikin 2mxm40m +2x ftxm-n). Ik vermoed dat deze combi meer dan voldoende koel+verwarmingscapaciteit genereert voor de benodigde oppervlakte. Ik heb enkele vragen hieromtrent:
1. Ik heb helaas geen mogelijkheid de wandunits tegen een buitenmuur te plaatsen. Een mogelijkheid zou zijn deze in een tussenmuur (dus tweemaal boven een deur in het gangenstelsel), waardoor ik een gat kan boren dóór de tussenmuur om zo de leidingen, onder het plafond, te laten lopen naar de buitenunit. Bestaat er misschien ook de mogelijkheid om een wandunit te plaatsen zónder dat je een gat dóór een muur moet boren, maar de leidingen ‘erlangs/erboven/eronder’ laat verlopen, via bijvoorbeeld een koofsysteem?
2. Wegens de indeling van de ruimte en de kleine oppervlakten van de afzonderlijke ruimtes is het volgens mij overbodig/overkill om een wandunit per kleine ruimte te hangen. Zodoende mijn idee om 2 wandunits in het gangenstelsel te hangen. De verplaatsing van koude lucht zal enerzijds via de geopende deuren moeten verlopen naar de afzonderlijke ruimtes. Echter, is het van toegevoegde waarde (lees: een goed idee) om eventueel meerdere decentrale buisventilatoren tussen de muren van de gang en de afzonderlijke ruimtes te plaatsen. Zodat deze ventilatoren tijdens koeling/verwarming de lucht ook nog ‘actief’ de kleinere ruimtes intrekken?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Alvast vriendelijk dank voor jullie moeite en bereidwilligheid in deze.
1)joshuaq1992 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:56:
...
1. Bestaat er misschien ook de mogelijkheid om een wandunit te plaatsen zónder dat je een gat dóór een muur moet boren, maar de leidingen ‘erlangs/erboven/eronder’ laat verlopen, via bijvoorbeeld een koofsysteem?
2. Wegens de indeling van de ruimte en de kleine oppervlakten van de afzonderlijke ruimtes is het volgens mij overbodig/overkill om een wandunit per kleine ruimte te hangen. Zodoende mijn idee om 2 wandunits in het gangenstelsel te hangen. De verplaatsing van koude lucht zal enerzijds via de geopende deuren moeten verlopen naar de afzonderlijke ruimtes. Echter, is het van toegevoegde waarde (lees: een goed idee) om eventueel meerdere decentrale buisventilatoren tussen de muren van de gang en de afzonderlijke ruimtes te plaatsen. Zodat deze ventilatoren tijdens koeling/verwarming de lucht ook nog ‘actief’ de kleinere ruimtes intrekken?
Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Alvast vriendelijk dank voor jullie moeite en bereidwilligheid in deze.
Ik denk dat het bij de meeste units kan, maar in iedergeval bij de Daikin kan je recht naar achteren door de muur, maar ook links of rechts naast de unit naar de zijkant.
2)
Ik denk dat het erg gaat tegenvallen hoe dat gaat werken, je zal veel lucht moeten verplaatsen om te voorkomen dat units in de gang uit gaan omdat de doel temperatuur bereikt is. Om te koelen wil je laag bij de grond van de gang naar de kamers blazen, en hoog bij het plafond van de kamers naar de gang. Om te verwarmen juiste andersom, hoog van de gang naar de kamers en laag bij de grond van de kamers naar de gang.
Als je zoveel gaten gaat lopen maken om lucht te verplaatsen wordt het misschien een idee om een kanaal airco unit te nemen die naar alle kamers uitblaast.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
wat me wel opvalt is dat de connectie met die app nogal te wensen over laat. het lijkt wel of de binnenunits de verbinding met het netwerk verliezen of in slaap-modus ofzo gaan. het lijkt wel roulette wanneer het wel werkt. geen pijl op te trekken.
Omdat in Zuid-Europa een warmer klimaat is, zijn deze airco's minder geschikt voor het klimaat in Noord-Europa. En dat dit dus de reden is waarom de airco's goedkoper zijn in Zuid-Europa dan Noord-Europa? Is dit echt zo of is dit een leugen om de duurdere airco's in Noord-Europa te kunnen "verantwoorden"?
1 x Toshiba Kuzumi Ras-B07J2KVSG + buitenunit (2,0kW koelen/2,5kW verwarmen)
voor in de slaapkamer incl. montage, 3-5 meter koelleiding, boring door dubbele stenen muur, werkschakelaar, afwerking en 1 x onderhoud na 1 jaar. (elektra vanuit slaapkamer)
2.075 euro.
1 x Toshiba Kuzumi Ras-B13J2KVSG + buitenunit (3,5kW koelen/4,2kW verwarmen)
voor in de woonkamer/keuken incl. montage, 3-5 meter koelleiding, boring door dubbele stenen muur, werkschakelaar, afwerking en 1 x onderhoud na 1 jaar. (elektra vanuit woonkamer)
2.295 euro.
Totaal dus 4.370 euro incl. btw.
Indien nieuwe groep groep incl. materialen (waaronder kW meter) +125 euro.
Wat vinden jullie hier van ?
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Maar als je het spelletje wilt meespelen, vraag hem eens naar voorbeelden van onderdelen of inspecties die anders uitgevoerd zijn? Met zo'n statement zou ie dat ook heel makkelijk aan moeten kunnen tonen.
Ondertussen zou ik een andere installateur zoeken
1 x Toshiba Kuzumi Ras-B13J2KVSG + buitenunit (3,5kW koelen/4,2kW verwarmen)
voor in de woonkamer/keuken incl. montage, 3-5 meter koelleiding, boring door dubbele stenen muur,
Deze ochtend antwoord gehad
€ 920 voor de binnen/buiten units en € 800,- plaatsen
helaas voor jou niet interessant , verkoper woont in Riemst B
een ander vroeg ook € 2200,- plaatsen pas in maart april 2021

Ik heb afgehaakt om dat voor een simppele montage tussen de 5 n 6 honderd € genoeg moet zijn
heb dus ook nog niet besloten
[ Voor 6% gewijzigd door Bob diesel op 05-10-2020 12:26 ]
Airco installateur: "Inverta"
[ Voor 21% gewijzigd door Psychostase op 05-10-2020 12:30 . Reden: toevoeging ]
Dat is net zoiets als de zonnepanelen boer die hier een offerte uitgaf. Die wilde 11k hebben voor een installatie die ik online voor zo’n 6k in elkaar klikte (met installatie)!Psychostase schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:28:
Het verhaal was "een minder goede compressor en behuizing"...
Airco installateur: "Inverta"
Dat kwam omdat de panelen die zij leverden door de fabrikant waren geselecteerd (hoogste rendement). De toko waar ik het vandaan haalde kreeg de restpartijen

Maar goed, I ruik bullshit
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De thoschiba is reeds afgevallenBob diesel schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:19:
Hallo deskundigen
Ook ik ben mij zelf aan het inlezen en offerte,s te vragen voor onze eerste airco
en heb voor de ruimte van 85m3 ,woonkamer/keuken hier al goed gelezen en veel tips gezien
Beide zouden geleverd ,geplaatst worden door KWB goedkopeairconditioning punt com
Graag advies van u allen wat de juiste/beste keuze tussen deze merken/toestel zou zijn
de keuze nu alleen nog tussen de ME of LG
Help
Uit de openingspost:Bob diesel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:38:
[...]
De thoschiba is reeds afgevallen
de keuze nu alleen nog tussen de ME of LG
Helpwie heeft raad ?
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Premium:
• Daikin
• MHI
• Mitsubishi
• Toshiba
Iets minder premium:
• Fujitsu
• Samsung
• LG
• Panasonic
We ziin echter 4 jaar verder , de techniek ook
De LG heeft de wifi er bij , en is € 75 goedkoper en zal denk ik iets beter verwarmen??
zag hier echter een foto van een in 2017 geplaatste LG , met reeds behoorlijk roest op de buiten unit
Ook heeft de ME iets mindere specs ,echter zo te zien zijn de verschillen minimaal
en is dus mn de betrouwbaarheid cq kwaliteit iets beter
Ik zit nog op de wip stoel ,lood om ijzer , en zoek net naar dat stukje info wat het doet omslaan
in het voordeel van of/of
Wij hebben bewust gekozen voor een unit die veel wordt weggezet én met een bewezen kwaliteit om zo de kans op storingen te verkleinen en te borgen dat wanneer er zich toch een storing voordoet reserve onderdelen voorradig zijn.Bob diesel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:10:
Die hadden we natuurlijk ook al gelezen
De LG heeft de wifi er bij , en is € 75 goedkoper en zal denk ik iets beter verwarmen??
zag hier echter een foto van een in 2017 geplaatste LG , met reeds behoorlijk roest op de buiten unit
Ook heeft de ME iets mindere specs ,echter zo te zien zijn de verschillen minimaal
Ik zit nog op de wip stoel ,lood om ijzer , en zoek net naar dat stukje info wat het doet omslaan
De doorslag was uiteindelijk de WAF (desigin van de binnenunit).
Ik ben van mening dat die 100 euro extra van ondergeschikt belang is bij een investering die welke >10 jaar moet meegaan.
Zo maakt iedereen zijn eigen afweging
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 05-10-2020 14:35 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Alleen is dat lijstje iets van 3 maanden oud (ik heb het er zelf ingezet namelijk met de laatste edit)Bob diesel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:10:
Die hadden we natuurlijk ook al gelezen
Ik zou voor ME gaan als de keuze tussen LG en ME is. (puur afgaande op ervaringen hier)
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 05-10-2020 14:37 ]

Dat is dan dus een duidelijk aanbeveling voor de ME
Wat de vormgeving van de binnen unit aan gaat
Geen idee welke er het meest gelikt uit ziet
gaat mij echt om de kwaliteit/werking en hopelijk energie zuinig
en id in het zelfde prijs segment ,maakt die € 100 niet uit
echter ergens word een grens getrokken ,om dat je weet voor die prijs lukt het wat ik wil
duurder of meer is niet altijd beter
Hier nog een bijna hetzelfde lijstje:Notna schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Alleen is dat lijstje iets van 3 maanden oud (ik heb het er zelf ingezet namelijk met de laatste edit)Voor alsnog is de TS up-to-date op het FAQ gedeelte.
https://www.allesairco.nl/beste-merken-airconditioning/
Beste merken split-airco’s:
* Mitsubishi airconditioning
* Panasonic airconditioning
* Daikin airconditioning
* Carrier airconditioning
* Toshiba airconditioning
Was de consumentenlijn van Carrier niet chinese meuk?Psychostase schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Hier nog een bijna hetzelfde lijstje:
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En uit ervaring, die LG (S09ET) is op de stilte stand vrijwel onhoorbaar.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dit lijstje slaat nergens op.Psychostase schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Hier nog een bijna hetzelfde lijstje:
* Mitsubishi airconditioning
* Panasonic airconditioning
* Daikin airconditioning
* Toshiba airconditioning
Mitsubishi, welke van de twee?
Daikin, panasonic en toshiba kan ik nog in komen, maar carrier slaat echt nergens op. Die zijn al een hele tijd geen A merk meer qua airconditioning
Edit: Na op de link geklikt te hebben staat er Mitsubishi Heavy. Mitsubishi Electric wordt toch wel als beter merk gezien over het algemeen. Daar valt uiteraard over te twisten maar hij ontbreekt zeker in het lijstje.
[ Voor 15% gewijzigd door rupsen op 05-10-2020 17:22 ]
Ik denk dat de apparaten weinig zullen verschillen. De prijzen zijn denk ik afgestemd op het gemiddeld prijsniveau in dat land. Wat ook zal meespelen zijn de kosten die nodig zijn om distributie en service aan te bieden in een bepaald land. Dat moet je relateren aan het aantal units dat je kan verkopen.Miyamoto schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:21:
Je zou toch verwachten dat de airco in de zuidelijke landen harder moet werken? Dus dat verhaal lijkt me erg sterk.
Maar als je het spelletje wilt meespelen, vraag hem eens naar voorbeelden van onderdelen of inspecties die anders uitgevoerd zijn? Met zo'n statement zou ie dat ook heel makkelijk aan moeten kunnen tonen.
Ondertussen zou ik een andere installateur zoeken
In een groot zuidelijk land waar airco bij een woning meer regel is dan uitzondering, levert dat een andere rekensom op dan in ons land.
Maarten
Ook hier besloten om voor de ,,stillere,, LG te gaanHeadshot_NL schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:03:
Onze keuze tussen me en LG is uiteindelijk een LG geworden. Scheelde op 2 sets ongeveer 240 euro en daarnaast vonden wij het design van de LG mooier. Daarnaast waren de binnenunits net iets stiller. Dat was voor ons belangrijk op de slaapkamer.
En uit ervaring, die LG (S09ET) is op de stilte stand vrijwel onhoorbaar.
ook omdat ik een nog gunstiger aanbod kreeg , welke ook nog binnen 2 weken kan plaatsen
en dat hadden we niet verwacht , gezien dat er firma,s zijn welke niet meer buiten hun regio plaatsen
of pas ergens begin 2021
dus nog deze herfst maand bij verwarmen met de LG- PC12-SQ-3.5 kw met wifi
Bedankt voor de input

Condenspompjes worden gebruikt om condenswater op te kunnen pompen voor leidingen die omhoog gaan en niet natuurlijk af kunnen lopen. Nu worden ze bij ons geplaatst om het water omhoog te pompen door het plafond. Nu gaan verderop de leidingen ook weer schuin omhoog om wat hindernissen te overbruggen.
Maakt dat nog veel uit?
Ik wil de leidingen achter het knieschot in 70 mm pvc buis verwerken. Zo kan ik ze beter vrij houden van ventilatiekanalen en tegelijk beschermen. Do's or don'ts van jullie zijde?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ligt aan de pomp maar maakt niet uit, Aspen heeft bijvoorbeeld ook een pomp die je buiten de airco kan plaatsen, dan zit er ook wat meer slang tussen met allerlei hindernissen.Sarge78 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:42:
Vraagje nog over pompjes en afwerken leidingen,
Condenspompjes worden gebruikt om condenswater op te kunnen pompen voor leidingen die omhoog gaan en niet natuurlijk af kunnen lopen. Nu worden ze bij ons geplaatst om het water omhoog te pompen door het plafond. Nu gaan verderop de leidingen ook weer schuin omhoog om wat hindernissen te overbruggen.
Maakt dat nog veel uit?
Ik wil de leidingen achter het knieschot in 70 mm pvc buis verwerken. Zo kan ik ze beter vrij houden van ventilatiekanalen en tegelijk beschermen. Do's or don'ts van jullie zijde?
ff offerte ME tekenen en klaarBob diesel schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:19:
Hallo deskundigen
Thoshiba RAS-B13J2KVSG Single split (3.5KW) nog geen offerte gehad![]()
de specs vd Toshiba zijn beter , alleen de Belgische verkoper staat niet goed bekend
dus moeten we nog verder uitzoeken
Goede keuze hoorBob diesel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Ook hier besloten om voor de ,,stillere,, LG te gaan
ook omdat ik een nog gunstiger aanbod kreeg , welke ook nog binnen 2 weken kan plaatsen
en dat hadden we niet verwacht , gezien dat er firma,s zijn welke niet meer buiten hun regio plaatsen
of pas ergens begin 2021
Bedankt voor de inputfijne avond
FTXA25AW
FTXA20AW
2MXM50M
FTXM60N
RXM60N
De airco's zelf zijn echter behoorlijk aan de prijs. ik zet er sterk over na te denken om het zelf te bestellen en een aircomonteur te laten komen om de boel te installeren (inclusief, leidingwerk, boren, gootjes, afspersen en op druk brengen wat ik bij de monteur afneem dan).
Wat zijn een beetje riële prijzen hierin ?
Het is redelijk rechtoe recht aan, alle arico's tegen dezelfde kant van het huis. 1 airco +/- 2,5 meter van buiten unit, de overige 2 zijn +/- 8 meter.
Heb je trouwens echt 6kW nodig in die ene ruimte? Is 5kW daar niet genoeg? Anders kun je wellicht goedkoper uit zijn met een enkele buitenunit (6,8 of 8kW). Sowieso lijkt een 5Kw buitenunit met slechts 4,5kW aan binnenunits erop me niet heel optimaal, grote kans op pendelen.
Ik heb de volgende setup:basjuhh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:08:
inmiddels een aantal offertes binnen gehad voor deze opstelling:
FTXA25AW
FTXA20AW
2MXM50M
FTXM60N
RXM60N
De airco's zelf zijn echter behoorlijk aan de prijs. ik zet er sterk over na te denken om het zelf te bestellen en een aircomonteur te laten komen om de boel te installeren (inclusief, leidingwerk, boren, gootjes, afspersen en op druk brengen wat ik bij de monteur afneem dan).
Wat zijn een beetje riële prijzen hierin ?
Het is redelijk rechtoe recht aan, alle arico's tegen dezelfde kant van het huis. 1 airco +/- 2,5 meter van buiten unit, de overige 2 zijn +/- 8 meter.
3MXM52N
FTXM20N (x2)
FTXM35N
RXM50N9
FTXM50N
Uit Engeland besteld, alles units bij elkaar was ongeveer 3k inclusief verzenden. Kabelgoten, leidingen, condensafvoer, muurbeugels en kleinmateriaal ook nog eens rond de 750. Daarna vrijwel alles zelf gedaan en alleen een Stek monteur de leidingen laten solderen en aansluiten. Die vertelde me dat hij normaal (als de montage helemaal gedaan moet worden) ongeveer 750 per binnenunit vraagt.
Terugrekenend naar jouw situatie, en dan doe ik een royaal schot uit de heup, zou je moeten rekenen op een minimum bedrag van rond de 6k. En dan moet je hopen dat je een monteur treft die het geen probleem vindt om andermans apparatuur te installeren en daar geen dikke premium over te willen vangen.
Qua werk zijn ze met een mannetje of 2 wel krap 2 dagen bezig denk ik, zeker als er ook nog stroom aangelegd moet worden naar die buitenunits vanuit de meterkast.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
is zeg 800,- een normale prijs per unit? voor de installatie inclusief gootwerk, electra, boren, koppelingen, beugels, afpersen en vullen ?
ik222 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:02:
@basjuhh Je moet er sowieso rekening mee houden dat die Stylish binnenunits zomaar minimaal 500 euro per stuk duurder zijn dan andere binnenunits. Dat moet je in gedachte houden als je gaat vergelijken met in dit topic genoemde prijzen. Ter vergelijking mijn bestelde setup met 3 x Stylish binnenunit ik222 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Heb je trouwens echt 6kW nodig in die ene ruimte? Is 5kW daar niet genoeg? Anders kun je wellicht goedkoper uit zijn met een enkele buitenunit (6,8 of 8kW). Sowieso lijkt een 5Kw buitenunit met slechts 4,5kW aan binnenunits erop me niet heel optimaal, grote kans op pendelen.
Doordat de leidingen bij ons in vervelende ruimtes weg gewerkt moeten worden en nogal lang zijn, bestaat het idee om de leiding te splitsen en daarna weer opnieuw te koppelen. Dan zouden we met doorvoeren, 2 kanten op kunnen werken.
Die koppeling komt dan ter hoogte van een cv ketel.
Ga ik niet zelf doen uiteraard, als het gedaan kan worden, wordt het door een gecertificeerd installateur gedaan, maar kan het überhaupt en is het veilig?
Staat op de buitenunit dat het brandgevaarlijk is, dus wil bij eventuele lekkage geen toestanden bij de CV. Geen idee hoor, misschien bekijk ik het verkeerd. Hier zit gelukkig genoeg kennis
Hier is de leiding voor de unit in de woonkamer ook 2 keer gelast. Gaat primaSarge78 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:53:
bestaat het idee om de leiding te splitsen en daarna weer opnieuw te koppelen. Dan zouden we met doorvoeren, 2 kanten op kunnen werken.
Ga ik niet zelf doen uiteraard, als het gedaan kan worden, wordt het door een gecertificeerd installateur gedaan, maar kan het überhaupt en is het veilig?
Staat op de buitenunit dat het brandgevaarlijk is, dus wil bij eventuele lekkage geen toestanden bij de CV. Geen idee hoor, misschien bekijk ik het verkeerd. Hier zit gelukkig genoeg kennis
Wat die CV betreft, dat weet ik zo net niet. Doorgaans zorgt een CV ervoor dat de vlam in het apparaat blijft, dus dat zou niet direct gevaarlijk moeten zijn. CV ruimte is wel vaak wat kleiner, dus je zou uit kunnen rekenen of er explosieve dan wel een giftige situatie kan ontstaan als de unit daar leeg lekt.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Is een 4,2 echt zo stiller als een 5?
En is jouw buiten unit wel groot genoeg? Mijn simpele gedachten is dat je een goede 3kW mist?
Ps ongeveer elke airco specialist geeft weer andere cijfers, installaties, ophang methodes, do’s and don’t om gek van te worden 😋
ik222 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:02:
@basjuhh Je moet er sowieso rekening mee houden dat die Stylish binnenunits zomaar minimaal 500 euro per stuk duurder zijn dan andere binnenunits. Dat moet je in gedachte houden als je gaat vergelijken met in dit topic genoemde prijzen. Ter vergelijking mijn bestelde setup met 3 x Stylish binnenunit ik222 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
[ Voor 6% gewijzigd door basjuhh op 06-10-2020 20:28 ]
E.a. is natuurlijk afhankelijk van je specifieke situatie maar zeker voor koelen heb je in een woonhuis al snel te veel vermogen. Ook installateurs gaan regelmatig erg hoog zitten.
Wat betreft geluid, bij de FTXA (Stylish) series is het verschil tussen de 4,2kW en 5kW variant 2 a 3dB. Lijkt weinig maar elke 3dB extra is een verdubbeling van het geluid, dat is dus toch wel significant.
[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 06-10-2020 20:57 ]
Meenemen de woonkamer in... daar ben ik zelf dan wat sceptisch over
Verschil tussen de Mitsubishi en de Panasonic is verder dat de Panasonic WiFi standaard heeft en de Mitsubishi niet (maar is wel een wens).
De grootste twijfel zit hem eigenlijk in dat nano x deel.. is dat de 1000,- meerprijs waard, zeker omdat Corona voorlopig nog niet weg is en mogelijk een extra “gevoel” van veiligheid creeert mochten we bezoek krijgen
Daarnaast is vrouwlief erg allergisch en gevoelig voor geuren/pollen... geen idee of nano x dan echt het verschil maakt...
Qua geld kan beide, maar als nano x onzin is (of een ander goed argument) dan vind ik die 1000,- zonde geld als het dat niet waard is
Iemand ideeen / suggestie?
Volgens mij worden ze bij mij dan gekneld/geperst.Glashelder schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:17:
[...]
Hier is de leiding voor de unit in de woonkamer ook 2 keer gelast. Gaat prima.
Wat die CV betreft, dat weet ik zo net niet. Doorgaans zorgt een CV ervoor dat de vlam in het apparaat blijft, dus dat zou niet direct gevaarlijk moeten zijn. CV ruimte is wel vaak wat kleiner, dus je zou uit kunnen rekenen of er explosieve dan wel een giftige situatie kan ontstaan als de unit daar leeg lekt.
In het geval van lekken zal het vlammetje van de cv wel wat risico vormen lijkt mij. Zal wel even overleggen.
Zelf woonachtig in midden Limburg.
Een lek is vaak miniscuul hoor. Tenzij je met de schommel er aan gaat hangen natuurlijk.Sarge78 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:53:
Ben ik weer, nog maar effe een vraagje![]()
Doordat de leidingen bij ons in vervelende ruimtes weg gewerkt moeten worden en nogal lang zijn, bestaat het idee om de leiding te splitsen en daarna weer opnieuw te koppelen. Dan zouden we met doorvoeren, 2 kanten op kunnen werken.
R32 is ook mild ontvlambaar. Dus of dat zo een probleem zou zijn...
Leuk zo'n nano x module, maar dat is gewoon een ionisator en dat hebben veel meer merken in de binnenunits zitten, daikin noemt t flash stream. Die werkt dan echter alleen als je je airco ook aan hebt en dan heb je dus alleen ionisatie. Dan kan je imho beter een losse luchtreiniger met bevochtiger kopen.AiR60 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:18:
Wij twijfelen voor een nieuwe airco om in de zomer te koelen (duhhh) en in de winter te verwarmen in de woonkamer... boven hebben we een Mitsubishi heavy die ons prima bevalt maar hebben nu 2 offertes voor beneden. Beide 5KW. De Mitsubishi is +/- 2000,- de Panasonic 3200,- (!) want dat is de etherium lijn met nano x... volgens de monteur helpt het zelfs tegen Corona mocht iemand dat
Meenemen de woonkamer in... daar ben ik zelf dan wat sceptisch over
Verschil tussen de Mitsubishi en de Panasonic is verder dat de Panasonic WiFi standaard heeft en de Mitsubishi niet (maar is wel een wens).
De grootste twijfel zit hem eigenlijk in dat nano x deel.. is dat de 1000,- meerprijs waard, zeker omdat Corona voorlopig nog niet weg is en mogelijk een extra “gevoel” van veiligheid creeert mochten we bezoek krijgen
Daarnaast is vrouwlief erg allergisch en gevoelig voor geuren/pollen... geen idee of nano x dan echt het verschil maakt...
Qua geld kan beide, maar als nano x onzin is (of een ander goed argument) dan vind ik die 1000,- zonde geld als het dat niet waard is
Iemand ideeen / suggestie?
Ik heb zelf een Daikin MCK75J (in het voorjaar nog <600 voor betaald, maar die prijzen lopen nu best hard op door de grote vraag door corona), die heeft zowel een HEPA filter, een koolstoffilter, een ionisator als een bevochtigingsfunctie die de luchtvochtigheid boven de 45% houdt. En itt goedkopere bevochtigers zitten er voor 10 jaar filters bij, bij bijv. zo'n philips van 200 euro moet je elke 3 maanden een nieuw filter en vochtwiel kopen a 4 tientjes, no thank you
All-electric.
Afgelopen hitte golf zei mijn buurman nog. Nu heb je een airco en gebruik je hem niet. Waarop ik antwoorde
de airco staat echt wel aan. Kijk maar eens goed naar de ventilator.
Maar ben vanplan voor in de woonkamer een Daikin Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 te gaan omdat deze +++/+++ heeft voor verwarmen.Om daarmee mijn gasverbruik te verminderen. De LG wat ik op de slaapkamer heb hangen doet met verwarmen maar + namelijk.
Bob diesel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Ook hier besloten om voor de ,,stillere,, LG te gaan
of pas ergens begin 2021
Bedankt voor de inputfijne avond
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
voor 1x FTXA20AW en 1x FTXA35AW en 1x 2MXM40M installatie + gaten boren + leidingen enz betaal ik incl BTW 937,75.basjuhh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:40:
Het gaat mij niet om de units zelf, maar echt installatie van het geheel met alles er op en aan.
is zeg 800,- een normale prijs per unit? voor de installatie inclusief gootwerk, electra, boren, koppelingen, beugels, afpersen en vullen ?
[...]
Elektra buiten heb ik door de elektricien laten doen.
ronjansen87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:27:
[...]
Leuk zo'n nano x module, maar dat is gewoon een ionisator en dat hebben veel meer merken in de binnenunits zitten, daikin noemt t flash stream. Die werkt dan echter alleen als je je airco ook aan hebt en dan heb je dus alleen ionisatie. Dan kan je imho beter een losse luchtreiniger met bevochtiger kopen.
Ik heb zelf een Daikin MCK75J (in het voorjaar nog <600 voor betaald, maar die prijzen lopen nu best hard op door de grote vraag door corona), die heeft zowel een HEPA filter, een koolstoffilter, een ionisator als een bevochtigingsfunctie die de luchtvochtigheid boven de 45% houdt. En itt goedkopere bevochtigers zitten er voor 10 jaar filters bij, bij bijv. zo'n philips van 200 euro moet je elke 3 maanden een nieuw filter en vochtwiel kopen a 4 tientjes, no thank you. Anyway, een losse reiniger werkt dus 3-dubbel tegen virussen en pollen en filtert ook op geurtjes, dat doet die nano-x allemaal niet of minder en je bent nog veel goedkoper uit ook, dan heb je voor niet heel veel meer gelijk een 2e exemplaar voor in de slaapkamer als het bevalt.
Heb 4 muurinbouwdozen voorzien en de koelleidingen liggen klaar.
Nu is de condensafvoer aan de beurt.
Hoe sluit ik de condensafvoer best aan?
Onder iedere binnenunit is er 32mm vaste PVC voorzien. Wordt er standaard gewerkt met een inbouwsifon net voor de overgang naar de vaste pvc buis?
[ Voor 10% gewijzigd door drled op 07-10-2020 21:02 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit brengt het totaal op 3 Mitsubishi hier in huis.
Volgende stap is nieuwe dakbedekking en vervolgens wat paneeltjes op het dak om het verbruik wat te compenseren.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
In die zin is de offerte die ik heb ontvangen van +6000 voor FTXA-20AW en DAIKIN FTXA-35 Stylish met beide single split en voor 1 kamer niet rechttoe rechtaan montage niet heel gek.ik222 schreef op maandag 7 september 2020 @ 23:34:
Hier ook akkoord gegeven op de offerte voor een Daikin multisplit.
Betreft de volgende installatie:
- Daikin FTXA42BT 4,2kW (woonkamer 160m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 60m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 50m3)
- Daikin 3MXM68N buitenunit.
Nog even getwijfeld voor de woonkamer, volgens de rekensommetjes zou daar minimaal een 5kW unit nodig zijn maar de 4,2kW is veel stiller. En aangezien diezelfde woonkamer deze zomer ook al op maximaal 23 graden gehouden kon worden door een mobiele airco moet dit ruim voldoende zijn.
Prijs is 8250 euro inclusief complete installatie (met uitzondering van elektra) door een lokale installateur. Die Stylish binnenunits (enige wat door de huiselijke welstandscommissie kwam) tikken aardig aan dus al met al een redelijke prijs wat mij betreft.
Levertijd indicatie is eind oktober, de Stylish binnenunits schijnen nog altijd een vrij lange levertijd te hebben. Maar goed het is hoe dan ook voor volgende zomer dus dat is prima.
Heb met zonnepanelen de fout gemaakt om puur naar de producten te kijken en niet naar de installateur, terwijl die laatste juist bij dit soort dingen het belangrijkste is. Deze partij staat als erg goed bekend, maar vind dit met het verschil van 700 euro in totaal ten opzichte van 123klimaatshop (daar als vergelijking samen gesteld) best fors.
Ik heb vorige week een offerte ontvangen voor een split-unit aircosysteem. 4 binnen airo's op 1 buitenunit.
3x 2,1
1x 5
Incl monteren. Prijs is 19.500.
Ik wil niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten maar dit lijkt wat veel?
Zonder additionele info, ja dat is veel.Michelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:19:
Ik volg al met enige tijd dit draadje omdat ik airco's wil laten installeren.
Ik heb vorige week een offerte ontvangen voor een split-unit aircosysteem. 4 binnen airo's op 1 buitenunit.
3x 2,1
1x 5
3960wp SE | Model Y RWD
Tjah ik heb ook bewust voor een bekende lokale installateur gekozen die zelf ook reparaties e.d. aan dit soort systemen doet. Het had vast nog iets goedkoper gekund maar deze prijs was wat mij betreft redelijk en die paar honderd euro extra heb ik dan wel over voor een lokale installateur waar ik vertrouwen in heb.Freakie1NL schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
In die zin is de offerte die ik heb ontvangen van +6000 voor FTXA-20AW en DAIKIN FTXA-35 Stylish met beide single split en voor 1 kamer niet rechttoe rechtaan montage niet heel gek.
Heb met zonnepanelen de fout gemaakt om puur naar de producten te kijken en niet naar de installateur, terwijl die laatste juist bij dit soort dingen het belangrijkste is. Deze partij staat als erg goed bekend, maar vind dit met het verschil van 700 euro in totaal ten opzichte van 123klimaatshop (daar als vergelijking samen gesteld) best fors.
@Michelle85 Dat lijkt wel heel erg veel inderdaad, of heb je een complexe installatie?
[...]
Tjah ik heb ook bewust voor een bekende lokale installateur gekozen die zelf ook reparaties e.d. aan dit soort systemen doet. Het had vast nog iets goedkoper gekund maar deze prijs was wat mij betreft redelijk en die paar honderd euro extra heb ik dan wel over voor een lokale installateur waar ik vertrouwen in heb.
@Michelle85 Dat lijkt wel heel erg veel inderdaad, of heb je een complexe installatie?
ZUG-serie (Bestair) in een gewone eengezinswoning. Zolderkamer (2,5 kw,
18 m2), 2 slaapkamers (2x 2,1 kw, 14 m2)
En een woonkamer (5 kw, 49 m2). En dat dan op 1 buitenunit.
Ik wacht nog op andere offertes, afspraken staan al maar dit leek mij wat aan de hoge kant.
[ Voor 27% gewijzigd door fmrama op 08-10-2020 14:20 ]
Maar sowieso, is 5kW niet vrij veel voor die woonkamer? 49m2 is uitgaande van een standaard plafond hoogte van 2,40m ongeveer 118m2. Dat zou als je geen hele slechte isolatie of veel glas zonder zonwering hebt prima met een 3,5 kW of anders een 4,2kW moeten kunnen.
[ Voor 52% gewijzigd door ik222 op 08-10-2020 14:52 ]
Ben die naam al een aantal keer tegengekomen in dit topic, vragen idd woekerprijzen..ik222 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:36:
@Michelle85 Aha Bestair, dat zijn gewoon afzetters inderdaad die dit soort woekerprijzen vragen. Ik zou er met een grote boog omheen lopen...
op hun site staat wel "Laagste prijsgarantie"

Ons huis is erg goed geïsoleerd. Pas 18 jaar oud. Geen direct zonlicht op het grote raampartij aan de achterkant van het huis.ik222 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:36:
@Michelle85 Aha Bestair, dat zijn gewoon afzetters inderdaad die dit soort woekerprijzen vragen. Ik zou er met een grote boog omheen lopen...
Maar sowieso, is 5kW niet vrij veel voor die woonkamer? 49m2 is uitgaande van een standaard plafond hoogte van 2,40m ongeveer 118m2. Dat zou als je geen hele slechte isolatie of veel glas zonder zonwering hebt prima met een 3,5 kW of anders een 4,2kW moeten kunnen.
Ze waren best dwingend met overhalen incl met een krediet aan te bieden. En juist daar knapte ik totaal op af. Sowieso had ik niet gelijk mijn handtekening gezet. Ook niet onder een zogenaamde vrijblijvende offerte trouwens 😁
Bedankt voor je informatie en meedenken.
[ Voor 3% gewijzigd door Michelle85 op 08-10-2020 17:38 ]
Je moet even vragen of hij vergeten is om de 19.500 gulden naar euro om te rekenen.Michelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:19:
Geen geld...Michelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:58:
[quote]ik222 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Tjah ik heb ook bewust voor een bekende lokale installateur gekozen die zelf ook reparaties e.d. aan dit soort systemen doet. Het had vast nog iets goedkoper gekund maar deze prijs was wat mij betreft redelijk en die paar honderd euro extra heb ik dan wel over voor een lokale installateur waar ik vertrouwen in heb.
Ik wacht nog op andere offertes, afspraken staan al maar dit leek mij wat aan de hoge kant.

Qua de 5kwh is dat echt wel overkill. Wij hebben iets groter in m3 maar wij hebben een 3.5 die ruimschoots voldoet
Ter vergelijking voor jezelf, wij waren voor een multi met 1x 3.5 en 2x 2.5 van LG en 1x een stille condenspomp (20 dB) incl. installatie en in werking zetten 3.025 euro incl. BTW kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door supercrazy op 09-10-2020 11:43 ]
Daikin type FTXP35 + RXP35: 2420 euro
Vind het niet goedkoop. Maar vrees dat alle installateurs tegenwoordig dit soort prijzen rekenen. Iets met vraag en aanbod...
Je bent blijkbaar niet de eerst die zo'n prijs van rond de 20.000 euro krijgtMichelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
Ons huis is erg goed geïsoleerd. Pas 18 jaar oud. Geen direct zonlicht op het grote raampartij aan de achterkant van het huis.
Ze waren best dwingend met overhalen incl met een krediet aan te bieden. En juist daar knapte ik totaal op af. Sowieso had ik niet gelijk mijn handtekening gezet. Ook niet onder een zogenaamde vrijblijvende offerte trouwens 😁
Bedankt voor je informatie en meedenken.
Misschien moet je ook maar even een review achterlaten
:strip_exif()/f/image/FnN7RlfFYKadwZpFtANCep71.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan weet ik in welke categorie airco we kunnen gaan zoeken
Het betreft een recht-toe-recht-aan installatie (waarschijnlijk multisplit) op de garage met de leidingen in 1 lijn naar boven, eerste airco op +/- 3 meter en de tweede op +/- 6 meter.
Dus een meter 0f 10 leiding, afdekkap, maar verder?
Ik lees vaak een paar honderd euro voor materiaal erbij, maar hebben we het dan over 200/300/400/500/600/700 euro?
Tja ze moeten toch dit soort ongein ergens van betalen.....rupsen schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:42:
[...]
Je bent blijkbaar niet de eerst die zo'n prijs van rond de 20.000 euro krijgt
Misschien moet je ook maar even een review achterlaten![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/uYDWiKD7iVK3ykOc0AovY7Dx.jpg?f=fotoalbum_large)
10 mrt leiding 30 euro x10= 300 euro, muurbeugel of kunststof blokken, Maximaal 50 euro, leidinggoot 60 euro, dus iets van 400 euro, montage 3 uur arbeid, gaten boren, vacumeren, afpersen, maximaal 600 euro, dus 1000 euro totaal, zonder je units.Martinusz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:51:
Hoeveel moet ik ongeveer rekenen aan materialen naast de airco zelf? (zonder montage)
Dan weet ik in welke categorie airco we kunnen gaan zoeken
Het betreft een recht-toe-recht-aan installatie (waarschijnlijk multisplit) op de garage met de leidingen in 1 lijn naar boven, eerste airco op +/- 3 meter en de tweede op +/- 6 meter.
Dus een meter 0f 10 leiding, afdekkap, maar verder?
Ik lees vaak een paar honderd euro voor materiaal erbij, maar hebben we het dan over 200/300/400/500/600/700 euro?
Na goed zoeken, moet het ruimschoots kunnen voor bovenstaande prijs.
Mijn advies, kies voor fatsoenlijke opstelbalken. Die kunstof balken geven weinig stevigheid en geven een grotere kans op bijgeluiden.Ckriek schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
10 mrt leiding 30 euro x10= 300 euro, muurbeugel of kunststof blokken, Maximaal 50 euro, leidinggoot 60 euro, dus iets van 400 euro, montage 3 uur arbeid, gaten boren, vacumeren, afpersen, maximaal 600 euro, dus 1000 euro totaal, zonder je units.
Voor een paart tientjes extra heb je degelijk bigfoot balken, ik heb de kunstofbalken bij mij na een maand vervangen.
Oke 400-500 euro, goed om te wetenCkriek schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:05:
[...]
10 mrt leiding 30 euro x10= 300 euro, muurbeugel of kunststof blokken, Maximaal 50 euro, leidinggoot 60 euro, dus iets van 400 euro, montage 3 uur arbeid, gaten boren, vacumeren, afpersen, maximaal 600 euro, dus 1000 euro totaal, zonder je units.
Montage e.d. komt goed, ik ken een monteur
Ik ken ze niet maar het systeem zelf is 1200 euro, dus dan zou de installatie 1220 euro kosten. Is het door de muur naar buiten en komt de buitenunit aan de gevel dan is het vrij prijzig. Als er veel leidingwerk nodig is dan valt de prijs hoger uit maar dan nog is 1220 euro wel erg veelBard1982 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:18:
Iemand ervaring met AWS uit Breda? Heb nu een offerte liggen voor een 3,5 kw split unit (standaard montage).
Daikin type FTXP35 + RXP35: 2420 euro
Vind het niet goedkoop. Maar vrees dat alle installateurs tegenwoordig dit soort prijzen rekenen. Iets met vraag en aanbod...
[ Voor 4% gewijzigd door supercrazy op 09-10-2020 13:28 ]
Hij zegt toch 50,- voor opstelbalkenrevolution-nl schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:10:
[...]
Mijn advies, kies voor fatsoenlijke opstelbalken. Die kunstof balken geven weinig stevigheid en geven een grotere kans op bijgeluiden.
Voor een paart tientjes extra heb je degelijk bigfoot balken, ik heb de kunstofbalken bij mij na een maand vervangen.
https://www.radiatorendis...f8o5FRwkLRjBoCx9MQAvD_BwE
Edit: Hij zei inderdaad kunststof

[ Voor 3% gewijzigd door rupsen op 09-10-2020 13:37 ]
Ja dat kost ook watFreakie1NL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:04:
[...]
Tja ze moeten toch dit soort ongein ergens van betalen.....![]()
[Afbeelding]
Tja, ik zit helemaal niet te wachten op die verwarming. Wij hebben stadsverwarming en in de winter alleen de vloerverwarming aan. In die 18 jaar dat ik hier woon nog nooit kachels op de eerste en tweede verdieping aangehad. Isolatie is top hier.Freakie1NL schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:04:
[...]
Tja ze moeten toch dit soort ongein ergens van betalen.....![]()
[Afbeelding]
Ipv een offerte werd het gelijk op een opdrachtbon geschreven. Inclusief wat het ons zou kosten als we het gelijk zouden financieren middels krediet van 120 maanden x 240 euro per maand wat het dan gelijk 28.800 zou laten kosten. Alsof ze er al vanuit gingen dat we een krediet zouden nemen. Dat was het grootste alarmbel aangezien ik verder niet technisch ben. En het feit dat hij even buiten met de 'baas' ging bellen en dat de prijs ineens 9000 zou zijn zonder huiskamerunit van 5 kw en overdompelaar/condensding (of zoiets?). De grootste pressiemiddel die al sinds jaren wordt toegepast door shady bedrijfjes.Nee, ik voelde aan alle kanten alarmbellen. Maar ik snap dat veel mensen zich laten overhalen want ze kwamen overtuigend over.
Anyway..blij met dit topic en ik ga dit goed volgen en hopelijk voldoende kennis op te doen.
Groot gelijk! Beste is om een installateur uit de buurt te vragen voor een offerte, met garantie en service vaak ook beterMichelle85 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Tja, ik zit helemaal niet te wachten op die verwarming. Wij hebben stadsverwarming en in de winter alleen de vloerverwarming aan. In die 18 jaar dat ik hier woon nog nooit kachels op de eerste en tweede verdieping aangehad. Isolatie is top hier.
Ipv een offerte werd het gelijk op een opdrachtbon geschreven. Inclusief wat het ons zou kosten als we het gelijk zouden financieren middels krediet van 120 maanden x 240 euro per maand wat het dan gelijk 28.800 zou laten kosten. Alsof ze er al vanuit gingen dat we een krediet zouden nemen. Dat was het grootste alarmbel aangezien ik verder niet technisch ben. En het feit dat hij even buiten met de 'baas' ging bellen en dat de prijs ineens 9000 zou zijn zonder huiskamerunit van 5 kw en overdompelaar/condensding (of zoiets?). De grootste pressiemiddel die al sinds jaren wordt toegepast door shady bedrijfjes.Nee, ik voelde aan alle kanten alarmbellen. Maar ik snap dat veel mensen zich laten overhalen want ze kwamen overtuigend over.
Anyway..blij met dit topic en ik ga dit goed volgen en hopelijk voldoende kennis op te doen.
Ik zag op de instagram pagina dat hun "eigen" airco's gewoon LG's zijn waar ze een sticker overheen plakken, zelfs over het LG logo op de binnenunit

Het verhaal gaat verder ... Ik heb intussen de betreffende offerte gekregen. Deze installateur beweert bij hoog en bij laag dat zijn concullega (installateur van Stancke) met 3,5 kW zwaar heeft ondergedimensioneerd voor mijn woonkamer van 52 m2. Hij stelt hiervoor zeker een 5kW voor.. Zijn prijs voor een 2,5 kW + een 5 kW toestel van Hisense : 4098 Euro, exclusief BTW. Vind ik vrij duur, als een gelijkaardige installatie van LG op 3600 euro komt. Ben nu wachtende op een installatieprijs van een 3,5 kW van LG. De twijfel tussen de Fujitsu's en de LG is er omdat :
1. Bij de LG 's is reeds een wifimodule ingebouwd, en niet bij de Fujitsu
2. Ik heb nog geen officiële prijs van zo'n Fujitsu wifimodule
3. De LG's lijken iets stiller te zijn
4. Afwachten wat het prijsverschil is tussen de 3,5 kW en de 5 kW van LG en dan afwegen tegen de 4 of 4,2 kW van Fujitsu.
Misschien wordt ik wel gek verklaard omdat ik zo lang twijfel.

Vrijblijvend is alleen maar in je nadeel hé, dat is mooi voor de verkoper maar niet voor de koper. Je kunt nooit gedwongen worden tot het in opdracht geven van een offerte, dat houd dat "vrijblijvend" niet in.....Michelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
Ook niet onder een zogenaamde vrijblijvende offerte trouwens 😁
Awesome
Nee hoor zeker niet, waarom zou je dit haasten. Ben nu ook rustig bezig en er vallen al partijen af omdat die gewoon onzin advies geven, andere verstrekken geen offerte.elchor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
Misschien wordt ik wel gek verklaard omdat ik zo lang twijfel.![]()
, maar 't is niet goedkoop, en nu toch niet echt dringend in deze periode ...
Heb er in principe nu 1 waar ik wel mee in zee zal willen gaan, alleen schrikbarend duur. Als dat bij andere ook zo blijkt te zijn, tja dan is dat zo. Maar ik wil wel kunnen vergelijken.
Ik heb een offerte gekregen voor €1495 (2.5kw) en €1695 (3.3kw) inclusief plaatsen.
Als je wil vergelijken : ik heb een offerte voor een Toshiba multisplit met een buitenunit van 5,2 kW, een binnenuit Kazumi van 2 kW en een binnenunit Shorai premium van 4,6 kw : geïnstalleerd voor 3286 euro exclusief BTW. (Belsele, BE)supercop7373 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:28:
Iemand ervaring met Toshiba Seiya? Lees er weinig over in het hele topic.
Ik heb een offerte gekregen voor €1495 (2.5kw) en €1695 (3.3kw) inclusief plaatsen.
Heb een 10 jaar oude Toshiba gekregen, doet het nog perfect. Niet het genoemde typesupercop7373 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:28:
Geen gekke prijs denk ik.
Als je een goede lokale installateur hebt en je gaat multi split. Dan mag je beetje 1600-1900 per ruimte rekenen voor een A-Merk. Dus iets van Daikin of MHI.Michelle85 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:58:
[quote]ik222 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Dus voor 4 ruimtes waarvan 1 zware zou ik ongeveer 7800 verwachten inclusief installatie.
19.500 is echt een fantasieprijs. Zeker voor een B/C-merk.
Maarten
Voor een Daikin Stylish (FTXA) binnenunit moet je per ruimte waar er een hangt er nog wel ongeveer 500 euro bij optellen. Die dingen zijn in Nederland los zomaar 500 euro duurder dan een standaard witte binnenunit van Daikin.mwk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:01:
[...]
Als je een goede lokale installateur hebt en je gaat multi split. Dan mag je beetje 1600-1900 per ruimte rekenen voor een A-Merk. Dus iets van Daikin of MHI.
Dus voor 4 ruimtes waarvan 1 zware zou ik ongeveer 7800 verwachten inclusief installatie.
19.500 is echt een fantasieprijs. Zeker voor een B/C-merk.
Verder helemaal mee eens.
Anoniem: 1460552
Niet dringend?elchor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:50:
"[i].
Misschien wordt ik wel gek verklaard omdat ik zo lang twijfel.![]()
, maar 't is niet goedkoop, en nu toch niet echt dringend in deze periode ...
Ik heb een Seiya 2,5 kW in de slaapkamer hangen. Uitstekend airco en doet in stilte wat hij moet doen.supercop7373 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:28:
Er hangt een Daikin 4MXM68N aan de buitenmuur met 4 binnen-units (4,2KW woonkamer, 2.5KW zolder en op 2 slaapkamers een 2.0KW). Alle units van het type FTXM. Installatieprijs (bijna 3 jaar geleden) ongeveer E 7000,-.
Laten installeren door een lokale installateur. Handig vanwege service. Heb ze een keer nodig gehad (ratelende binnen-unit) en de volgende dag stonden ze voor de deur. Mijn advies: Kies voor een lokale installateur, of een grote organisatie die in de buurt een serviceafdeling heeft zitten. Als je in de winter er ook mee verwarmt en je hebt je gas de deur uit gedaan is er niks zo vervelend als in de kou zitten.
Kwa grootte: Voor de slaapkamers (10m2 en 12m2) is zelfs de kleinst verkrijgbare binnen-unit (CTXM 1.5) al overkill.
Als vuistregel gebruik ik de 30-40-50 regel: 30W koelvermogen per m3 bij een goed geisoleerd huis, 40W bij matig en 50W bij slecht. Beter nog is een warmteverliesberekening maken, maar de vuistregel klopt aardig.
Bij de woonkamer heb ik voor de keuze gestaan 3,5KW of 4,2KW binnen-unit. Omdat mijn huis toen nog minder goed geisoleerd was ben ik uitgegaan van 40W koelvermogen per kubieke meter (m3) inhoud. Hoogte vloer-plafond is 2,5 m. Dat maakt de rekensom: 40x2,5 = 100m3. 100x40 = 4KW koelvermogen benodigd. Ik heb er toen voor gekozen om de 4,2KW binnen-unit op te hangen, maar achteraf had de 3,5KW ook prima gekunt.
Ik verwarm er nu al een week mee. Gemiddeld stook ik per dag met de huidige buitentemperaturen (10 tot 15 graden) 7KWh weg. s'-Nachts staan de units uit. Het huis koelt nu gemiddeld 1 graad af.
Om on-topic te blijven: Ik koel 24x7 als het binnen warmer dan 24 graden wordt. Verbruik bij koelen varieert. Op de paar warmste dagen van afgelopen zomer zo'n 12KWh per dag. Rest van de dagen 5 tot 7KWh per dag.
Een stuk comfort mag wat kosten, maar het verbruik tot nu toe valt me erg mee. En met de hogere heffingskorting op elektriciteit stook ik de eerste 3500KWh tegen zo'n 6,5ct per KWh.
Ik doe hier voor het hele huis zo’n 3,5 kWh per dag. Boven 20, beneden 22/23.
Met koelen is het verbruik prima, maar met verwarmen is de installatie minder efficient. Vanwege welstandseisen kon ik niet meerdere buiten-units kwijt, daarom voor een zware buiten-unit gekozen.
Ben nu aan het verwarmen om eens te kijken wat dat scheelt ten opzichte van verwarmen met gas. Tot nu toe ben ik nog goedkoper uit. Maar zodra het buiten kouder wordt zet ik waarschijnlijk de CV weer aan.
Nadeel van verwarmen met de LL warmtepomp is het geblaas. Met koelen hoor ik de units nauwelijks tot niet, maar met verwarmen is geluid duidelijk aanwezig.
Het is een test. Eind van de week eens kijken hoe het er voor staat kwa verbruik (dan heb ik 2 weken getest) en of ik er mee door ga of dat de CV weer aan de bak mag.
Nu met een weekje verwarmen met de 5,0 Daikin FXTA (single split) beneden, op stand 21 a 22 graden en stil blazen (boompje/maantje op de afstandsbediening) zit dat tussen de 7 en 9 kWh. Dan staat 'ie op sommige dagen wel de hele dag aan tussen 7:00 en ca 22:00 (slaat alleen nu en dan af bij bereikte temperatuur). Dus ruwweg 5 kWh per dag. De stroom komt van het dak (in elk geval zolang we nog salderen) dus ik maak me nog geen zorgen. Betreft geïsoleerde woning (vrijstaand) uit 2000.
Dit weekend ga ik eens experimenteren met de autostand en econo functie. Maar het valt me nog niet tegen, toch? Ik lees hier wel mensen met een lager verbruik, maar ik zou niet weten hoe.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ik heb geen zonnepanelen (teveel schaduw door bomen/bebouwing), dus salderen zit er hier zowiezo al niet in. Maar met de heffingskorting op de energiebelasting (dit jaar E527) kosten de eerste 3500kWh mij alleen het kale leveringstarief (+/- 6,5 ct bij variabel tarief). Dat is +/- E 273 aan stroom per jaar (vaste lasten houd je toch, dus die laat ik even buiten beschouwing).
Mijn stroomverbruik zonder de airco (koelen) is zo’n 1500kWh per jaar. Houd ik nog 2000 kWh over die ik in koelen/verwarmen kan steken vóór ik energiebelasting ga betalen. Verbruik bij koelen is gemiddeld 500kWh per jaar. Houd ik dus nog 1500 kWh om mee te verwarmen.
Gezien het verbruik van 7kWh per dag bij verwarmen (als het kouder wordt zal het wel oplopen) ga ik het niet redden om met de resterende 1500kWh het huis warm te stoken tijdens het stookseizoen.
De installatie is overigens ooit gekocht om te koelen en dat doet ‘ie prima tegen hele acceptabele verbruikscijfers, maar verwarmen is dus een beetje een ander verhaal.
Nu met thuiswerken wilde ik wel eens een langere periode achter elkaar testen wat het verbruik is op een dag en bepalen hoe zinvol het is om er mee door te blijven gaan. Met de cijfers die ik tot nu toe heb vergaard is verwarmen met de airco in mijn geval niet rendabel.
Anoniem: 1460552
Probeer het eens. Ben benieuwd.
Zit een relatief zware compressor in die minimaal al meer vermogen (warmte) levert als de lichtste binnen-unit (2KW). Vandaar dat ik altijd minimaal 2 binnen-units laat draaien.
Lees maar eens verder terug in dit topic of in het ‘Verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp’ over mijn ervaringen en die van oa @Ray, dan zul je zien dat mijn installatie een stroomvreter is als het op verwarmen aankomt en dan tevens pendelt als een gek.
‘t Is nu 21 graden binnen. Zal alleen de woonkamer (4,2KW) zo eens aanzetten (Eco stand uit) op setpoint 20 graden, dan heb ik de rest van de dag lekker warm en kan ik vanavond (of morgenochtend een mooie grafiek laten zien van het stroomverbruik. Alvast een waarschuwing: Die zal fors zijn.
Zoals eerder gezegd, voor koelen is het stroomverbruik van de installatie zeer acceptabel, gegeven dat ik 24x7 met alle units tegelijkertijd koel (Dus de hele woning behalve één kleine kamer van 8m2).
Volgens mij zijn er meer gebruikers die een vergelijkbare installatie als ik hebben (oa @PentaClover), maar daar weet ik verder niet van hoe het met de verbruikscijfers zit.
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"