Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.349.244 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1460552

Zerobase schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:53:
@Anoniem: 1460552: Heb jij ook een multisplit buiten-unit? Ik heb één buiten-unit (4MXM68N) waar 4 binnen-units aanhangen.

Zit een relatief zware compressor in die minimaal al meer vermogen (warmte) levert als de lichtste binnen-unit (2KW). Vandaar dat ik altijd minimaal 2 binnen-units laat draaien.

Lees maar eens verder terug in dit topic of in het ‘Verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp’ over mijn ervaringen en die van oa @Ray, dan zul je zien dat mijn installatie een stroomvreter is als het op verwarmen aankomt en dan tevens pendelt als een gek.

‘t Is nu 21 graden binnen. Zal alleen de woonkamer (4,2KW) zo eens aanzetten (Eco stand uit) op setpoint 20 graden, dan heb ik de rest van de dag lekker warm en kan ik vanavond (of morgenochtend een mooie grafiek laten zien van het stroomverbruik. Alvast een waarschuwing: Die zal fors zijn.

Zoals eerder gezegd, voor koelen is het stroomverbruik van de installatie zeer acceptabel, gegeven dat ik 24x7 met alle units tegelijkertijd koel (Dus de hele woning behalve één kleine kamer van 8m2).

Volgens mij zijn er meer gebruikers die een vergelijkbare installatie als ik hebben (oa @PentaClover), maar daar weet ik verder niet van hoe het met de verbruikscijfers zit.
Pendelen? Wat is pendelen? Ik heb hier beneden een 4,2 op een single en ja in deze tijd van het jaar gaat hij ook bij mij af en toe uit. Nogal logisch, het is buiten nog niets eens onder de 10 graden. So what? Pendelen veroorzaakt echt niet zo'n fors verbruik.

En waarom dat ding hoger opstoken nu naar meer dan 21 graden? Is toch warm zat? Mijn unit staat hier nu op 18 graden en 21 graden binnen en hij springt automatisch uit, mede door zoninstraling. Om 1700 uur gaat hij automatisch naar setpoint 19 graden en houdt dan die 21 tot 21,5 graden aan. Wordt het echt wat kil dan handmatig naar 20 graden setpoint en in de nacht op 17 graden. Zorg gewoon dat je binnentemperatuur zo constant mogelijk houdt. Dan werkt de unit nooit op vol vermogen en ja in deze tijd zal hij wat pendelen. Kan hij gewoon tegen en is geen probleem. Wordt het straks kouder zal hij lekker blijven pruttelen.

Edit: ik heb net gekeken en heb vorige week 13,3 kWh verstookt. Het kan dus wel. ;) Zit deze week op 12,8 tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
...
Volgens mij zijn er meer gebruikers die een vergelijkbare installatie als ik hebben (oa @PentaClover), maar daar weet ik verder niet van hoe het met de verbruikscijfers zit.
Op koelen staat hij 's zomers 24/7 aan op auto stand en dat werkt perfect en stil.

Ik ben nu bijna 2 weken aan het verwarmen met de airco's, op eco low stand gaat het best aardig, dan prutteld ie op ~570 Watt, zonder de eco stand gaat ie meteen met 1.5 kW als een idioot hete lucht blazen. Dankzij de grote ruimte hier beneden gaat hij niet direct pendelen, maar de fan op auto gaat dan wel naar maximaal en prettig is anders.

Ik heb het setpoint nog iets lager gezet, met alles nu op 18oC wordt het ongeveer 21oC beneden en 22oC boven, maar helaas niet altijd. Ik heb eens door alle data gekeken, en het valt me op dat als de buiten temperatuur stijgt, de airco beneden uit gaat bij 21oC binnen temperatuur, maar als de buiten temperatuur aan het dalen is, dan blijft hij vrolijk door verwarmen en wordt het hier binnen te warm en moet ik hem handmatig uitzetten.

Als ik naar het verbruik kijk, dan is het lager dan ik had verwacht op basis van historische data van de CV.
Ik heb hier nu de afgelopen dagen gemiddeld 0.74 kWh per graaddag verbruikt voor verwarmen. Als ik heel optimistisch met een gemiddelde COP van 4.9 reken, is dat 3.64 kWh warmte per graaddag, en dat is ongeveer 50% van wat ik met de CV doe.
Dus dan lijkt het op basis van deze korte periode van net geen 2 weken, met voor COP gunstige buiten temperaturen, dat ik 1m3 gas inruil voor 1kWh stroom als ik met de airco's verwarm.

We gaan zien wat dat wordt als het buiten kouder is en er nog minder warmte van de zon op het huis valt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin 7321
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-10-2020
Zit te dubben tussen de twee volgende airco’s.

Mitsubishi Heavy Industries SRK 25 ZS-W (900 euro)
MITSUBISHI Electric MSZ-HR25VF (700 euro)

Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 1460552 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Pendelen? Wat is pendelen? Ik heb hier beneden een 4,2 op een single en ja in deze tijd van het jaar gaat hij ook bij mij af en toe uit. Nogal logisch, het is buiten nog niets eens onder de 10 graden. So what? Pendelen veroorzaakt echt niet zo'n fors verbruik.

En waarom dat ding hoger opstoken nu naar meer dan 21 graden? Is toch warm zat? Mijn unit staat hier nu op 18 graden en 21 graden binnen en hij springt automatisch uit, mede door zoninstraling. Om 1700 uur gaat hij automatisch naar setpoint 19 graden en houdt dan die 21 tot 21,5 graden aan. Wordt het echt wat kil dan handmatig naar 20 graden setpoint en in de nacht op 17 graden. Zorg gewoon dat je binnentemperatuur zo constant mogelijk houdt. Dan werkt de unit nooit op vol vermogen en ja in deze tijd zal hij wat pendelen. Kan hij gewoon tegen en is geen probleem. Wordt het straks kouder zal hij lekker blijven pruttelen.

Edit: ik heb net gekeken en heb vorige week 13,3 kWh verstookt. Het kan dus wel. ;) Zit deze week op 12,8 tot nu toe.
Veel hangt af van de isolatie graad maar ook het aantal overige verbruikers in huis kan van invloed zijn. Onderling vergelijken is eigenlijk zinloos.

In de ochtend stook ik naar de 19.5, in de avond 20.5 en om 22:30 gaat hij uit.

Verbruik van de afgelopen dagen (benedenverdieping 65m2 van hoekwoning bj2019) met MHI SRK 35 ZS-WT op ECO

03-10-20 0,500
04-10-20 0,500
05-10-20 0,900
06-10-20 1,000
07-10-20 0,600
08-10-20 0,800
09-10-20 0,600

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Martin 7321 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:12:

Iemand advies?
Beide goed spul, de MHI is een stuk zuiniger.

ME
EER/SEER 3,13/6,2
COP/SCOP 3,71/4,3

MHI
EER/SEER 4,03/7,80
COP/SCOP 4,00/4,60

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06 13:57

mwk

@Anoniem: 1460552: Heb jij ook een multisplit buiten-unit? Ik heb één buiten-unit (4MXM68N) waar 4 binnen-units aanhangen.

Zit een relatief zware compressor in die minimaal al meer vermogen (warmte) levert als de lichtste binnen-unit (2KW). Vandaar dat ik altijd minimaal 2 binnen-units laat draaien.
Dat is nuttige info. Maar als het nog steeds voordeliger is dan gas dan blijft het interessant.
Maandag komen mijn installaties. De 'grote' is ook een 4MXM68 met 5+2+2+2. Heb nog de 4MXM80 overwogen maar dat voegde weinig toe en had een slechter rendement.

De 'kleine' installatie is een 3MXM40 met een 2+2.
Die extra plek is om eventueel later de serre of aanbouw te voorzien.

Voorlopig zijn ze vooral om te verwarmen. Aangezien we de hele winter nog wel thuiswerken kunnen we dan de werkkamers verwarmen zonder het hele huis te stoken.

Ik zal de ervaringen delen in het juiste forum.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:04
Martin 7321 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:12:

Iemand advies?
Zonder plaatsen zo te zien, aircostunt.com heeft de mhi voor 675

Ik heb zelf 2x MHi, goed spul :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 10-10-2020 15:34 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@PentaClover: Ik heb de afgelopen week met de airco verwarmd (setpoint 21 graden op standje Eco Low) en daarbij is 50 kWh verbruikt (per dag gemiddeld 7kWh).

Het aantal gewogen graaddagen over de afgelopen week is afgerond 60 (Berekend via mindergas.nl: Stookgrens 18 graden, etmaal gemiddelde binnentemperatuur 21, meetstation Eindhoven).

Dit betekent dat ik 0,83 KWh (50/60) per graaddag kwijt ben. Dat ik wat meer kwijt ben per graaddag dan jij zal ongetwijfeld komen omdat jouw woning beter geisoleerd is.

Als ik dezelfde berekening maak als jou (aanname COP 4,9) is dat 4,9 x 0,83 = afgerond 4KW warmte per graaddag. Dat is 44% van wat ik met de ketel doe.

Het omslagpunt voor verwarmen met de airco ligt bij 33% (Prijs per kWh gedeeld door prijs per m3, in mijn geval een verhouding van 1:3).

Ga ik uit van een COP van 4,9 dan stook ik nu 11% efficienter (44% - 33%) met de airco als met de ketel.

Dat mijn installatie een COP van 4,9 haalt kan ik me niet voorstellen (kan volgens mij volgens de specs van Daikin al niet eens). Daarom is in mijn geval verwarmen met de CV al voordeliger dan met de airco.

@Anoniem: 1460552: Zie hier het verschil tussen een single-split en een multi-split setup. Jouw unit kan verder terug toeren en verbruikt dan ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Veel hangt af van de isolatie graad maar ook het aantal overige verbruikers in huis kan van invloed zijn. Onderling vergelijken is eigenlijk zinloos.

In de ochtend stook ik naar de 19.5, in de avond 20.5 en om 22:30 gaat hij uit.

Verbruik van de afgelopen dagen (benedenverdieping 65m2 van hoekwoning bj2019) met MHI SRK 35 ZS-WT op ECO

03-10-20 0,500
04-10-20 0,500
05-10-20 0,900
06-10-20 1,000
07-10-20 0,600
08-10-20 0,800
09-10-20 0,600
Dat is wel een heel laag verbruik, 500W op een hele dag verwarmen? Dat pak ik zowat per uur...

Ik ga wat genoemde tips gebruiken de komende tijd.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Dat is wel een heel laag verbruik, 500W op een hele dag verwarmen? Dat pak ik zowat per uur...

Ik ga wat genoemde tips gebruiken de komende tijd.
Volgens mij leven sommigen hier in een thermoskan :p Of ze houden het op 19 graden en pochen dan met een laag verbruik :+

Je kan die kilowattjes niet makkelijk vergelijken. Ik heb vandaag al 3,35kWh gestookt (alleen beneden) maar het is hier wel 23 graden.

Met een halve kWh is er gewoon nauwelijks warmtevraag geweest of die 0,5 kWh klopt niet :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zerobase schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:38:
@PentaClover:
@Anoniem: 1460552: Zie hier het verschil tussen een single-split en een multi-split setup. Jouw unit kan verder terug toeren en verbruikt dan ook minder.
Dat is dan ook waar ik de configuratie op heb afgestemd. Maar dan nog moet het bij je een stuk zuiniger kunnen.
Glashelder schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Volgens mij leven sommigen hier in een thermoskan :p Of ze houden het op 19 graden en pochen dan met een laag verbruik :+

Je kan die kilowattjes niet makkelijk vergelijken. Ik heb vandaag al 3,35kWh gestookt (alleen beneden) maar het is hier wel 23 graden.

Met een halve kWh is er gewoon nauwelijks warmtevraag geweest of die 0,5 kWh klopt niet :p
Nee hoor. Hier 21 graden op 60 m2. Airco doet op dit moment niets.

@revolution-nl Als ik een binnen temperatuur zoals jou zou aanhouden denk ik dat ik ook zulke lage cijfers zou hebben. Sowieso als je isolatie niet op orde is, is verwarmen met L/L geen optie vind ik.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 10-10-2020 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
[...]

23 graden binnen? Jezus :p

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

23 :D , lekker temperatuurtje 8), die 3kWh valt dan gewoon ook erg mee.

Kakelverse nieuwbouw dus qua isolatie wel op een redelijk niveau. Het verbruik van de MHI wordt bemeterd met een degelijke DIN kWh meter dus dat klopt gewoon :*)

Heeft er iemand nog suggesties voor een thermostaat die ik met een app oid kan uitlezen. Het mag chinese meuk zijn :+

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ja corona doet iets raars met je interne thermostaat :+ Ik had voorheen altijd warm :/
revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Kakelverse nieuwbouw dus qua isolatie wel op een redelijk niveau. Het verbruik van de MHI wordt bemeterd met een degelijke DIN kWh meter dus dat klopt gewoon :*)
Ja precies dus gewoon nauwelijks warmtevraag. De helft van dat verbruik is misschien wel standby verbruik, dat is al snel een watt of 10 :+

[ Voor 47% gewijzigd door Glashelder op 10-10-2020 16:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Een vriendin van m'n mam had een mobiele airco die steeds aan het bevriezen was, fast forward naar een paar weken geleden waarbij ze het echt zat was geworden en een MHI wilde laten hangen vertelde de aircoboer haar leuk dat hij bevroor omdat "hij de koelvraag niet kon bijhouden", lijkt me apart maar oke.

In elk geval ze vroeg me om dat ding schoon te maken en ik was toch wel eens benieuwd wat er nu aan de hand was. Ik had een warme dag gesimuleerd door een föhn op lage snelheid op de verdamper te houden terwijl ik de unit open had liggen en het duurde echt heel lang voordat ik de verdamper maar ook enigzins koel voelde worden en de condenser warm werd. Wat wel opviel was dat de compressor gruwelijk heet werd en m'n infrarood thermometer 66.4c aangaf als ik erop richtte na ongeveer 10 minuten te hebben gedraaid. De verdamper was ook aan het vriezen meteen na de restrictie klep (metering device, Nederlandse termen voor koelinstallaties zijn me nog vreemd :+). Dus toch maar geconcludeerd, dat ding heeft of te weinig koelvloeistof door een lek of de klep laat te weinig door dus dat ding mag mooi terug naar bol.com.

En ja, het is absoluut niet de moeite waard om een mobiele airco schoon te maken die bij de cavias heeft gestaan en dus hartstikke smerig was, maar ik was ook benieuwd of ik kon achterhalen wat er aan de hand is. Ik vind het wel verbazingwekkend dat deze compressor blijkbaar geen interne bescherming heeft; dat ding heeft constant op zolder gedraaid in deze toestand en volgens haar was de compessor nooit afgeslagen.

[ Voor 7% gewijzigd door VikeeVeekie op 10-10-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Heeft er iemand nog suggesties voor een thermostaat die ik met een app oid kan uitlezen. Het mag chinese meuk zijn :+
Voor je CV? Honeywell Liric. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Thermostaat |:( , ik bedoel een thermometer om de ruimte temperatuur te loggen, bijvoorkeur icm luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Thermostaat |:( , ik bedoel een thermometer om de ruimte temperatuur te loggen, bijvoorkeur icm luchtvochtigheid.
Cresta's. Kan je uitlezen met RFXcom. U vraagt, wij draaien. 8)

https://www.weerstationko...-weerstations/tfa/tfa-320 At your service.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 10-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Zerobase schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:38:
@PentaClover: Ik heb de afgelopen week met de airco verwarmd (setpoint 21 graden op standje Eco Low) en daarbij is 50 kWh verbruikt (per dag gemiddeld 7kWh).

Het aantal gewogen graaddagen over de afgelopen week is afgerond 60 (Berekend via mindergas.nl: Stookgrens 18 graden, etmaal gemiddelde binnentemperatuur 21, meetstation Eindhoven).

Dit betekent dat ik 0,83 KWh (50/60) per graaddag kwijt ben. Dat ik wat meer kwijt ben per graaddag dan jij zal ongetwijfeld komen omdat jouw woning beter geisoleerd is.

Als ik dezelfde berekening maak als jou (aanname COP 4,9) is dat 4,9 x 0,83 = afgerond 4KW warmte per graaddag. Dat is 44% van wat ik met de ketel doe.

Het omslagpunt voor verwarmen met de airco ligt bij 33% (Prijs per kWh gedeeld door prijs per m3, in mijn geval een verhouding van 1:3).

Ga ik uit van een COP van 4,9 dan stook ik nu 11% efficienter (44% - 33%) met de airco als met de ketel.

Dat mijn installatie een COP van 4,9 haalt kan ik me niet voorstellen (kan volgens mij volgens de specs van Daikin al niet eens). Daarom is in mijn geval verwarmen met de CV al voordeliger dan met de airco.

Hier is het Airco stroom verbruik gemiddeld 5.92 kWh per dag geweest.
Mijn interne warmte productie (mensen+elektra verbruik) was in deze periode gemiddeld 2.28 kWh/Graaddag, wat ongeveer 38.5% van de totale warmte vraag was, dus het verschil in kWh/graaddag tussen onze huizen kan ook wel eens veroorzaakt worden door een hogere interne warmte productie hier i.p.v. de isolatie. (Of een combinatie van beiden)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
@revolution-nl
Hoe is het pendel gedrag bij je nu? Voor een paar dagen terug was het bij mij wel 10 keer per uur of zo . Nu giste ren en vandaag niet meer. Zit nu tussen 150-200 watt. Wel is het zo dat de buiten temperatuur lager is dan een paar dagen terug.bij mij staat hij niet op eco maar op buiten still wat dus minder krachtig is. Eco heeft volgens mij alleen maar te maken met de afwezigheid te maken zodat hij 1 of 2 graden lager gaat .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@evtje Je hebt bij Daikin econo op de remote en stroombesparingsstand op de app. Op de remote wordt je piek beperkt die hij maximaal kan vragen (zie manual voor grafiek), zo ook in de app waar je gradaties kan aanbrengen.De sensor die jij aankaart is intelligent oog inschakelen, iets totaal anders. Of heb je geen Daikin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:33:
@revolution-nl
Hoe is het pendel gedrag bij je nu? Voor een paar dagen terug was het bij mij wel 10 keer per uur of zo . Nu giste ren en vandaag niet meer. Zit nu tussen 150-200 watt. Wel is het zo dat de buiten temperatuur lager is dan een paar dagen terug.bij mij staat hij niet op eco maar op buiten still wat dus minder krachtig is. Eco heeft volgens mij alleen maar te maken met de afwezigheid te maken zodat hij 1 of 2 graden lager gaat .
De warmtevraag is op dit moment nog te laag om daar iets van te zeggen. De unit staat nu gewoon hele periodes uit. In de avond wanneer de setpoint op 21c staat gaat hij denk ik om de 30min voor 5 a 10min aan. Ik denk dat de temperaturen nog aardig mogen zakken voor langere sessies. Met koelen was er ook een kantelpunt van veelvuldig pendelen naar continu koelen op een laag vermogen.

Het valt mij wel op dat de MHI vandaag sessies maakt op 400watt, terwijl dit gisteren 190watt was.
De sessie zelf zijn even kort.

Aan de hand van welke parameters wordt het vermogen bepaald, is dat binnentemperatuur / daling door de tijd in combinatie van parameters die de buitenunit meet (zoals temperatuur?)

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 10-10-2020 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

De warmtevraag is op dit moment nog te laag om daar iets van te zeggen. De unit staat nu gewoon hele periodes uit. In de avond wanneer de setpoint op 21c staat gaat hij denk ik om de 30min voor 5 a 10min aan. Ik denk dat de temperaturen nog aardig mogen zakken voor langere sessies. Met koelen was er ook een kantelpunt van veelvuldig pendelen naar continu koelen op een laag vermogen.

Het valt mij wel op dat de MHI vandaag sessies maakt op 400watt, terwijl dit gisteren 190watt was.
De sessie zelf zijn even kort.

Aan de hand van welke parameters wordt het vermogen bepaald, is dat binnentemperatuur / daling door de tijd in combinatie van parameters die de buitenunit meet (zoals temperatuur?)
Ik vroeg dit vanwege jij met koeling eerder af was met pendel gedrag ik was daarom benieuwd hoe dat nu met verwarmen dat was. Jij heb een MHI35 en ik een MHI25 maar jouw kamer is groter dan de mijne .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Anoniem: 1460552 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 18:37:
@evtje Je hebt bij Daikin econo op de remote en stroombesparingsstand op de app. Op de remote wordt je piek beperkt die hij maximaal kan vragen (zie manual voor grafiek), zo ook in de app waar je gradaties kan aanbrengen.De sensor die jij aankaart is intelligent oog inschakelen, iets totaal anders. Of heb je geen Daikin?
Sorry het ging over de MHI. Bij de Daikin gebruik ik ook wel eens de econo bij koeling . Maar ik verwarm er niet veel mee vanwege dat die in een slaapkamer hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Ik vroeg dit vanwege jij met koeling eerder af was met pendel gedrag ik was daarom benieuwd hoe dat nu met verwarmen dat was. Jij heb een MHI35 en ik een MHI25 maar jouw kamer is groter dan de mijne .
Het minimale vermogen van de MHI 35 en MHI 25 is gelijk, beide 0.9kW. We moeten gewoon even geduld hebben voor uren lange sessies op laag vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Het minimale vermogen van de MHI 35 en MHI 25 is gelijk, beide 0.9kW. We moeten gewoon even geduld hebben voor uren lange sessies op laag vermogen
Toch lukt mij dat nu al . Vanmiddag 3 uurtjes aan geen 1 keer afgevallen. Daarna uitgezet ik kreeg het te warm . Wel heb ik de fan in 3D staan ik weet niet of dat wat uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Toch lukt mij dat nu al . Vanmiddag 3 uurtjes aan geen 1 keer afgevallen. Daarna uitgezet ik kreeg het te warm . Wel heb ik de fan in 3D staan ik weet niet of dat wat uit maakt.
Ik heb de unit in ECO staan. 3D werkt dan niet.
Op wat voor vermogen pruttelt hij nu bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:33:
[...]

Ik heb de unit in ECO staan. 3D werkt dan niet.
Op wat voor vermogen pruttelt hij nu bij jou?
Start z'n 600 Wh na een aantal minuten terug 350 Wh na z'n 20 minuten of zo onder de 200 Wh dan schommelt tussen 150 tot 200 Wh bij start was de kamer 19.5c de ab op 20c temp loopt op naar 21.5c /22c maar dan gaat hij van mij uit. Ik heb bijna geen warmte verlies.( hij heeft van de week nog maar 4.6 kWh verbruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 15:32

kgl

Ik ben ook van plan om airco aan te leggen, tegelijk met de plaatsing van onze dakopbouw. We willen in totaal 4 slaapkamers kunnen koelen / verwarmen. Ik heb een offerte opgevraagd bij de installateur die samenwerkt met onze aannemer.
Hij stelt een Remko SKT1061DC voor, met 4x 2,6 kw binnenunits. Ik heb werkelijk nog nooit van deze Duitse fabrikant gehoord, en het lijkt er ook op dat er maar heel weinig verkopers zijn van Remko apparatuur in Nederland. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze fabrikant?
Ik neig zelf meer naar een Haier Flair multisplit met 4x 2,5kw binnenunit. Deze lijken veel meer verkocht te worden in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

kgl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:38:

Hij stelt een Remko SKT1061DC voor, met 4x 2,6 kw binnenunits. Ik heb werkelijk nog nooit van deze Duitse fabrikant gehoord, en het lijkt er ook op dat er maar heel weinig verkopers zijn van Remko apparatuur in Nederland. Is er hier iemand die ervaring heeft met deze fabrikant?
Had er nog niet van gehoord. Merk lijkt ook kachels etc te doen. Beetje zoeken op hun site op het doo rjou genoemde model levert alleen wat documentatie op. Het product zelf staat niet meer op hun site.

https://www.remko.de/inde...3397fcae0d7eb91af94ff61b4

Handleiding meldt wel dat deze R410A gebruikt. Vermoedelijk oud model. Ik denk dat dit de opvolger is:

https://www.remko.de/nl/p...irconditioners/serie-mvt/

Die staat wel genoemd op hun site (en gebruikt R32). Rendement lijkt lager dan de meer bekende merken.

Haier wordt in elk geval geleverd door een NL groothandel:

http://airco.wasco.nl/wp-...AIER_2020_DEF_LOW_RES.pdf

Misschien dat Remko in Duitsland best groot is, maar de vraag is of je daar als Nederlandse klant iets aan hebt (tenzij je in Denekamp woont of zo)

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

mwk schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Had er nog niet van gehoord. Merk lijkt ook kachels etc te doen. Beetje zoeken op hun site op het doo rjou genoemde model levert alleen wat documentatie op. Het product zelf staat niet meer op hun site.

https://www.remko.de/inde...3397fcae0d7eb91af94ff61b4

Handleiding meldt wel dat deze R410A gebruikt. Vermoedelijk oud model. Ik denk dat dit de opvolger is:

https://www.remko.de/nl/p...irconditioners/serie-mvt/

Die staat wel genoemd op hun site (en gebruikt R32). Rendement lijkt lager dan de meer bekende merken.

[...]
Ik dacht precies hetzelfde, echter als je zoekt op de Remko website, dan kom je conformiteitsverklaringen getekend in februari 2020 voor dit model tegen, dat zou een en ander weer tegenspreken.
Ik ga sowieso wat vragen stellen aan de installateur, want ik vind het een gek voorstel. De offerte is ruim 6150 euro exclusief BTW. Voor dat geld wil ik wel een knap en goed ondersteund product hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@kgl Voor dat geld heb je ook Daikin of MHI hangen. Weet je zeker dat je bij problemen/garantie onderdelen kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:08:
@kgl Voor dat geld heb je ook Daikin of MHI hangen. Weet je zeker dat je bij problemen/garantie onderdelen kan vinden.
Inderdaad. Dat is bijna 7500 inclusief. Daar moet je een A-merk voor kunnen hebben.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl

kgl

Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:08:
Ja ik vind de Mitsubishi inverter airco SCM100ZM-S 10,0kW Multi split 4x SRK25ZS-W 2,5kW voor 4875 inclusief BTW. Komt nog wel euro of 500 aan installatiemateriaal bij, zou er ruim 2000 overblijven voor arbeidsloon. Lijkt me dat dat moet lukken. Maar liever wil ik goedkoper uit zijn, de Haier flair kost slechts 3150 inclusief BTW...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kgl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Ja ik vind de Mitsubishi inverter airco SCM100ZM-S 10,0kW Multi split 4x SRK25ZS-W 2,5kW voor 4875 inclusief BTW. Komt nog wel euro of 500 aan installatiemateriaal bij, zou er ruim 2000 overblijven voor arbeidsloon. Lijkt me dat dat moet lukken. Maar liever wil ik goedkoper uit zijn, de Haier flair kost slechts 3150 inclusief BTW...
Reken even uit: je geniet 10/15 jaar van dat ding. Deel dat door aantal jaren/maanden/dagen gebruik en weeg dan af of je deze kleine meerprijs per dag niet liever aan een A merk besteedt. Maar dat is je eigen gevoel/beslissing natuurlijk. Maar dat is met alle aankopen in het leven. Ik heb alleen gekeken naar MHI en Daikin. NB: en check de COP. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Reken even uit: je geniet 10/15 jaar van dat ding. Deel dat door aantal jaren/maanden/dagen gebruik en weeg dan af of je deze kleine meerprijs per dag niet liever aan een A merk besteedt. Maar dat is je eigen gevoel/beslissing natuurlijk. Maar dat is met alle aankopen in het leven. Ik heb alleen gekeken naar MHI en Daikin. NB: en check de COP. ;)
Ik heb ook een A-Merk. Later dacht ik, je kan ook iets kopen dat goedkoper is en iets minder lang meegaat en dan over tig jaar weer het nieuwste en zuinigste kopen. Maar dan schrijf je de installatiekosten wel sneller af en het levert meer afval op.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Waarom wordt dit topic trouwens niet samengevoegd met het "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" pas de titel aan zoals bij het l/w topic "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen "
Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Eens, eigenlijk is de meerprijs van betere hardware minimaal als je afzet tegen de gebruikstermijn en de installatiekosten. Alleen moet je daar op het moment van investeren wel het geld voor (over) hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:37:
Eens, eigenlijk is de meerprijs van betere hardware minimaal als je afzet tegen de gebruikstermijn en de installatiekosten. Alleen moet je daar op het moment van investeren wel het geld voor (over) hebben
Ligt eraan hoe je het aanpakt. Ik was rond de 2500 kwijt voor 2 Fujitsu’s en 1 Haier. 1 van beiden worden gebruikt om te verwarmen en die Haier doet dat lang niet zo goed als een Daikin ben ik inmiddels achter. Het minimum vermogen bij verwarmen ligt rond de 500W en dat is hoog. Verbruik lijkt ook een stuk hoger te zijn.

Had ik echter 3 Daikin’s of MHI’s genomen dan was ik waarschijnlijk 1500 tot 2000 meer kwijt geweest. En gezien het stroomverbruik hier (vooralsnog) ruim binnen de salderingsruimte valt kost een kWh 7 cent ofzo? Dan is het wel heel lastig, zo niet onmogelijk om dat prijsverschil terug te verdienen :)

Laat je het door een (dure) installateur doen dan is de hardware maar een klein percentage van de kosten en dan heb je gelijk. Hier was 90% van de kosten materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:37:
Waarom wordt dit topic trouwens niet samengevoegd met het "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" pas de titel aan zoals bij het l/w topic "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen "

[...]

Daarom leer ik mijn kinderen, sparen, sparen, sparen en denk na waar je je geld in investeert. Keuzes maken. Beter wachten en voor iets goeds gaan dan halsoverkop kopen. Als je zo heel je leven koopt hou je ook meer spaargeld over. Lange termijn planning/investering heet dat.

@Glashelder 90 procent lukt je alleen maar als je het zelf doet en/of een aardige handige vriend hebt. Die hebben de meeste niet en/of kunnen/willen het niet. Ik niet i.i.g.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 11-10-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• articcie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-01-2021
Goedemiddag,

Wij hebben enige tijd geleden airconditioning laten aanleggen in onze woning. 3 inverter binnen units en 1 buitenunit. Nu is het zo dat als wij op de 2e verdieping de airco aanzetten op stand 1 of op stand 5(dit maakt niet uit voor de klacht) de airco op de 1e verdieping direct begint te borrelen. De installateur is meermaals terug geweest en geeft aan dat de buiten unit in sommige gevallen te zwaar is en dus niet ver genoeg terug kan toeren waardoor die het naar airco's stuurt die zelfs uit staan. Dit zou "bleeding" van de airconditioning heten. De kleppen die voor elke binnen unit zitten, zouden namelijk nooit 100% dicht zijn ,ook als ze niet aan staan. Bij Toshiba zouden deze kleppen "30 pulsen" open staan ten alle tijden, aan of uit. Ik kan hier niets over terug vinden en het geluid is erg storend.

Klinkt dit iemand bekend en klopt het? Of is het een "onzin" verhaal en zit er daadwerkelijk iets niet goed.

Nog 1 detail wat de installateur en ik niet eens zijn met elkaar, bij de installatie is er geen backing gas gebruikt, want dit zou bij kleine installaties niet nodig zijn... ik zeg op mijn beurt dat dit wel nodig is om vervuiling te voorkomen bij het hard solderen..

Il hoor graag jullie reacties,

Met vriendelijke groet Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
articcie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:28:
Goedemiddag,

Wij hebben enige tijd geleden airconditioning laten aanleggen in onze woning. 3 inverter binnen units en 1 buitenunit. Nu is het zo dat als wij op de 2e verdieping de airco aanzetten op stand 1 of op stand 5(dit maakt niet uit voor de klacht) de airco op de 1e verdieping direct begint te borrelen. De installateur is meermaals terug geweest en geeft aan dat de buiten unit in sommige gevallen te zwaar is en dus niet ver genoeg terug kan toeren waardoor die het naar airco's stuurt die zelfs uit staan. Dit zou "bleeding" van de airconditioning heten. De kleppen die voor elke binnen unit zitten, zouden namelijk nooit 100% dicht zijn ,ook als ze niet aan staan. Bij Toshiba zouden deze kleppen "30 pulsen" open staan ten alle tijden, aan of uit. Ik kan hier niets over terug vinden en het geluid is erg storend.

Klinkt dit iemand bekend en klopt het? Of is het een "onzin" verhaal en zit er daadwerkelijk iets niet goed.

Nog 1 detail wat de installateur en ik niet eens zijn met elkaar, bij de installatie is er geen backing gas gebruikt, want dit zou bij kleine installaties niet nodig zijn... ik zeg op mijn beurt dat dit wel nodig is om vervuiling te voorkomen bij het hard solderen..

Als je in dit topic én die van het verwarmen met een L/L WP (zie rode kader onder aan dit topic) (daar past deze vraag hoe dan ook beter, omdat het voornamelijk een dingetje is met verwarmen) zoekt naar 'bleeding' kom je dezelfde verhalen tegen.

In het kort; ja dit klopt en is niets tegen te doen. Heel soms komt het door een teveel aan koelmiddel (@Glashelder ) maar als de installateur al 3 keer is langsgekomen lijkt mij dit onwaarschijk

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• articcie
Dank voor je snelle reactie, echter is het met name met koeling. Ik ga eens zoeken op de term bleeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Borrelen kan soms wel normaal zijn. Op mijn oude werk hadden we een flink systeem met een buitenunit en een stuk of 14 binnenunits en daar hoorde je ook flink geborrel bij binnenunits die uit stonden als er in ‘t hele gebouw maar één unit aan stond.

En backing gas.. volgens mij is het wel netjes maar ik ken idd ook installateurs die het niet doen :X. Is hier bij één van de drie units ook niet gebeurd. Die doet het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Glashelder schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:13:
Borrelen kan soms wel normaal zijn. Op mijn oude werk hadden we een flink systeem met een buitenunit en een stuk of 14 binnenunits en daar hoorde je ook flink geborrel bij binnenunits die uit stonden als er in ‘t hele gebouw maar één unit aan stond.

En backing gas.. volgens mij is het wel netjes maar ik ken idd ook installateurs die het niet doen :X. Is hier bij één van de drie units ook niet gebeurd. Die doet het wel prima.
Op de zaak hebben een aantal units (panasonic bj 2014) die aangesloten zitten op een multi ook last van een borrelend geluid. Erg irritant. Ik begreep dat de installateur het probleem er ook niet uit kreeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• articcie
Bij grotere installaties heb ik ook gehoord dat dit voorkomt maar bij kleinere woonhuis installaties eigenlijk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
articcie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:28:
Goedemiddag,

Dat bleeden is vrij normaal bij een multisplit. Als één binnendeel koelt en je zet er één op ventileren, dan gaat dat binnendeel ook een klein beetje koelen.
Er is namelijk altijd een klein beetje stroming van koudemiddel, langs alle binnendelen.
En dat kun je soms horen, is weinig aan te doen.
Bleeding kan zowel bij verwarmen, als bij koelen voorkomen

Wat betreft backinggas kletst hij uit zijn nek....Want waar ligt dan de grens van het wel of niet gebruiken?
Laat hem dat eens aantonen. Bij zijn opleiding heeft hij, net als ik, geleerd dat je het altijd moet gebruiken.
Want les één van de koelmonteur is...Werk altijd schoon en zonder backinggas werk je niet schoon.

Dat het risico op problemen kleiner is bij kleine systemen, dat klopt.
Maar dat is dus de gok die men neemt en daardoor sneller kan werken.
De problemen die je kunt verwachten, zijn falende expansieventielen. Deze raken verstopt, of gaan vast zitten. In het ergste geval draait een compressor in elkaar

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Oftewel...... Multi's hebben veel nadelen en maar 1 voordeel, namelijk je hebt maar 1 buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:48:
Oftewel...... Multi's hebben veel nadelen en maar 1 voordeel, namelijk je hebt maar 1 buitenunit.
Juist...ik twijfelde of ik dit er nog onder zou zetten...Maar je vult me mooi aan :9

Al is het natuurlijk niet helemaal waar. Er zijn ook genoeg gevallen waarbij een multi prima werkt, zonder klachten.
Denk aan grote ruimtes, waar meerdere binnendelen gewenst zijn. Of aan situaties waar ongeveer een dezelfde, gelijktijdige koel of warmtevraag is.

[ Voor 31% gewijzigd door Oxellaar op 11-10-2020 16:34 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• articcie
Dus als ik jullie goed begrijp, komt dit altijd voor bij multi splits met 1 buitenunit en is er niets aan te doen? Kan je het bleeden niet sturen naar een airco die niet op een slaapkamer hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oxellaar schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:32:
[...]

Juist...ik twijfelde of ik dit er nog onder zou zetten...Maar je vult me mooi aan :9

Al is het natuurlijk niet helemaal waar. Er zijn ook genoeg gevallen waarbij een multi prima werkt, zonder klachten.
Denk aan grote ruimtes, waar meerdere binnendelen gewenst zijn. Of aan situaties waar ongeveer een dezelfde, gelijktijdige koel of warmtevraag is.
Precies. Maar dat is HET probleem. Helaas adviseren de meeste verkopers en/of installateurs niet en vragen niet naar het gebruik in de praktijk. DE reden dat ik eigenlijk nooit blind vaar op welke verkoper dan ook. Eerst zelf onderzoeken, rondvragen etc. Vaak tellen de targets meer dan de klant helaas.

@articcie Als je dit dus niet is vertelt en niet is gevraagd naar je gebruik heb je denk ik een goede zaak om aan te vechten. Nooit geschoten is altijd mis.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 11-10-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• articcie
Ons is een fluitserstil airco systeem verkocht. Dat staat in de offerte.. als ik er niet van kan slapen, is dit niet fluisterstil naar mijn idee. Er is ook zeker niet bij gemeld dat met 1 buitenunit dit verschijnsel gratis bij komt.. want dan hadden wij wel 2 buitenunits laten plaatsen. Het is hoe dan ook een rib uit je lijf, dan maakt het prijsverschil tussen 1 grote buiten unit of 2 kleinere mij niet veel meer uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

articcie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:39:
Ons is een fluitserstil airco systeem verkocht. Dat staat in de offerte.. als ik er niet van kan slapen, is dit niet fluisterstil naar mijn idee. Er is ook zeker niet bij gemeld dat met 1 buitenunit dit verschijnsel gratis bij komt.. want dan hadden wij wel 2 buitenunits laten plaatsen. Het is hoe dan ook een rib uit je lijf, dan maakt het prijsverschil tussen 1 grote buiten unit of 2 kleinere mij niet veel meer uit..
Dat wordt dat dus eerste met hem bespreken, geen oplossing, aangetekend aanschrijven, geen oplossing, de rechtsbijstand inschakelen. Kan me voorstellen dat je zwaar baalt en terecht. Succes!

NB:vergeet ook niet het hogere verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Zo door bovenstaande Posts gelijk de knoop doorgehakt, hier komen dus 2 losse buitenunits en niet multisplit!

Vanavond eens wat zaken op ‘papier’ zetten :)

Edit: toch al wel een vraagje, het aansluiten van buitenunit op stroom, is dat kwestie van kabel naar binnen en in een stopcontact steken?

Als je 2 buitenunits hebt, kun je deze “combineren” en met 1 snoer naar binnen en stopcontact? (Ik neem aan dat bij een zwaardere multisplit buitenunit het ook uit 1 stopcontact kan)

[ Voor 50% gewijzigd door Martinusz op 11-10-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinusz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:34:
Zo door bovenstaande Posts gelijk de knoop doorgehakt, hier komen dus 2 losse buitenunits en niet multisplit!

Edit: toch al wel een vraagje, het aansluiten van buitenunit op stroom, is dat kwestie van kabel naar binnen en in een stopcontact steken?

Als je 2 buitenunits hebt, kun je deze “combineren” en met 1 snoer naar binnen en stopcontact? (Ik neem aan dat bij een zwaardere multisplit buitenunit het ook uit 1 stopcontact kan)
Netjes is werken met een werkschakelaar buiten maar kan ook gewoon met een kabel naar binnen in het stopcontact. Hou wel rekening met maximale belasting op je groep. Ik heb er 2 verdeeld over 2 groepen zodat ik nooit gelazer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:45:
[...]

Netjes is werken met een werkschakelaar buiten maar kan ook gewoon met een kabel naar binnen in het stopcontact. Hou wel rekening met maximale belasting op je groep. Ik heb er 2 verdeeld over 2 groepen zodat ik nooit gelazer heb.
Maar heb je dan per unit een werkschakelaar? Of 1 voor beide?

Op zich kan 2 naar binnen ook, de ene slaapkamer zit op groep (1ste verdieping + zolder) de andere kamer zit op groep (hal, wc, en die kamer).
Omdat er op groep 1ste verdieping/zolder wat meer zit (wasmachine, tv’s) hoopte ik eigenlijk om beide units kwijt te kunnen op groep (kamer, wc,hal) aangezien daar echt niks op zit behalve wat lampen. En dan idealiter met 1 stekker, zodat ik 1 stopcontact over heb voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinusz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Ligt aan je groepen verdeling. Kijk gewoon wat de max belasting is wat je units samen trekken en als dat op 1 groep kan.....doen. Anders verdelen.

Ik heb ook geen werkschakelaar. A werk je bijna nooit aan je buitenunit B stekker eruit is ook veilig.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 11-10-2020 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Op zich kan 2 naar binnen ook, de ene slaapkamer zit op groep (1ste verdieping + zolder) de andere kamer zit op groep (hal, wc, en die kamer).
Omdat er op groep 1ste verdieping/zolder wat meer zit (wasmachine, tv’s) hoopte ik eigenlijk om beide units kwijt te kunnen op groep (kamer, wc,hal) aangezien daar echt niks op zit behalve wat lampen. En dan idealiter met 1 stekker, zodat ik 1 stopcontact over heb voor gebruik.
Denk ook even na of je de unit nog wil bemeteren.

Ik heb een hager miniverdeler gemaakt met een automaat (welke dus ook dienen om de boel spanningsloos te maken) en DIN kWh meter met Youless om de boel te bemeteren.

Aankomende zomer willen we ook een MHI op de zolder plaatsen, ik denk dat ik die ook achter een eigen automaat zit. Wel fijn om ze onafhankelijk van elkaar spanningsloos te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik zou dan gewoon recht door de inbouwdoos naar buiten boren. Daar een XMVK buitenkabel door stoppen en direct aansluiten (eventueel met lasklemmen als je hem niet al direct bij de WCD erbij kan aansluiten). Dus niet klooien met stekkers, geen stopcontact bezet en ook niet zichtbaar binnen.

Dan buiten netjes afmonteren met een werkschakelaar en een lasdoos voor buiten om beide units vast erop aan te sluiten. Twee losse werkschakelaars kan natuurlijk ook, dan zet je ze na de lasdoos in de afzonderlijke kabels naar de buitenunits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Denk ook even na of je de unit nog wil bemeteren.

Ik heb een hager miniverdeler gemaakt met een automaat (welke dus ook dienen om de boel spanningsloos te maken) en DIN kWh meter met Youless om de boel te bemeteren.

Aankomende zomer willen we ook een MHI op de zolder plaatsen, ik denk dat ik die ook achter een eigen automaat zit. Wel fijn om ze onafhankelijk van elkaar spanningsloos te kunnen maken.
Daarop volgend. Denk ook aan je Domotica. Een van de redenen dat ik Daikin heb gekozen. Zalig die timers in Domoticz in plaats van de gepiel op een remote of app. En op afstand eventueel bedienen zonder servers van de fabrikant. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

articcie schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:39:
..
Het is hoe dan ook een rib uit je lijf, dan maakt het prijsverschil tussen 1 grote buiten unit of 2 kleinere mij niet veel meer uit..
Mosterd na de maaltijd: losse buitenunits is vrijwel altijd zelfs aanzienlijk goedkoper in aanschaf dan een multisplit.
Voeg dat samen met alle hierboven genoemde nadelen en je zou haast zeggen dat je, waar het kan en waar je wilt, moet kiezen voor meerdere single split units.
Misschien zie ik dan nog iets over het hoofd, maar ik ben blij dat ik voor 4 binnen- en 4 buitenunits heb gekozen.

Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is het minimum vermogen. Bij een multisplit systeem ligt dat wat lager als je meerdere binnenunits aanslingerd op hun laagste stand.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 11-10-2020 19:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Martinusz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:34:

Het was altijd zo dat als de aansluitwaarde hoger was dan 2000W dan dan een eigen groep nodig was. Dat is inmiddels wel iets gewijzigd maar ik zou dat nog steeds aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jobr schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Het was altijd zo dat als de aansluitwaarde hoger was dan 2000W dan dan een eigen groep nodig was. Dat is inmiddels wel iets gewijzigd maar ik zou dat nog steeds aanhouden.
En niet te vergeten aarding. Ik heb hier een grondpen moeten slaan. Oud huis. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

En niet te vergeten aarding. Ik heb hier een grondpen moeten slaan. Oud huis. O-)
Jep, bij verhuizing overal aarde bij getrokken :) dus dat is in ieder geval wel geregeld :p 2000W klinkt als niet heel veel, neem aan dat 2 units meer trekken? (2,5 + 3,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinusz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Jep, bij verhuizing overal aarde bij getrokken :) dus dat is in ieder geval wel geregeld :p 2000W klinkt als niet heel veel, neem aan dat 2 units meer trekken? (2,5 + 3,5)
Zie specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19
Nu ik de airco gebruik om te verwarmen maakt ie wel wat meer geluid.
Er zit echter ook een vreemde brom in (begin filmpje).
Waar kan dat van komen? Onbalans in de fan?

Met verwarmen slaat hij af en toe aan. Op vol vermogen om dan af te zwakken.
Dat afzwakken hoor je ook in de video.

[ Voor 20% gewijzigd door rimave op 11-10-2020 19:43 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Ja, maar er is ook een reden dat dit als harde regel is afgeschaft... Het gaat om de maximale totale belasting van een een groep.

Als je nu enkel wat lampen en opladers op een groep hebt zitten kun je daar makkelijk die 2 buitenunits bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rimave schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:42:

[YouTube: Airco Buzz]

Volgens mij is het een MHI? Staat de unit op opstelbalken?

Kijk eens of het rooster achterop resoneert, ik heb deze bij mijn unit eraf gehaald. Uiteindelijk heb ik de kunstof opstelbalken vervangen voor bigfoot balken, het geluid bij het optoeren bij de start is nu een heel stuk minder.

Het geluid van de compressor bij de start is in silent mode volgens mij ook wat zachter als normaal.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rimave schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:42:

[YouTube: Airco Buzz]

Lijkt me niet ok. De mijne (Daikin) moet ik echt dichtbij staan wil ik buiten iets horen. Zowel met verwarmen als koelen is geluid gelijk. Al toert hij nu met verwarmen wel echt laag. cmpfreq=14,mompow=3

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 11-10-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 22:19
revolution-nl schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Volgens mij is het een MHI? Staat de unit op opstelbalken?

Kijk eens of het rooster achterop resoneert, ik heb deze bij mijn unit eraf gehaald. Uiteindelijk heb ik de kunstof opstelbalken vervangen voor bigfoot balken, het geluid bij het optoeren bij de start is nu een heel stuk minder.

Het geluid van de compressor bij de start is in silent mode volgens mij ook wat zachter als normaal.
Het is een Panasonic unit welke op van die hardplastic (waar ze ook parkbankjes van maken) balkjes staat met rubberen dempvoetjes eronder. Ik heb het idee dat de fan dit geluid maakt en niet het rooster achterop.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Mensen ervaring met nlx-international?

Ik denk namelijk dat ik ga voor de:
Daikin Split Airco - FTXC25B
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B

Bij elkaar 1250 + 450 (leiding,goot,wifi,balken,elektra...) = 1700,- euro :)
Bestellen via buitenland levert bij deze set niet zoveel winst op door de verzending.

Heb ook nog gegeken naar een set van Gree bij aircostunt:
GREE GWH09AAB Bora
Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A
Wat bij elkaar 1000,- euro is, en daarbij zitten al wel de wifi modules + 2x3 meter leiding. Met nog wat extra leiding en toebehoren kom je op ongeveer 1300 uit denk ik.
Echter is de Gree luidruchtiger en iets mindere SCOP en SEER dan de Daikin.

Mijn gevoel zegt dan toch ga voor de Daikin het prijsverschil is niet super groot.
Jullie nog gedachten of gewoon voor de Daikin gaan :)
Sorry dat ik het alsnog vraag, maar naar wat moet ik zoeken in al die specs bij de genoemde Daikin's hierboven? Ik zie in de installatiehandleiding wel staan dat ze op een 16A zekering kunnen. Maar dan weet ik nog niet wat ze max trekken en of ze eventueel samen op 1 groep kunnen?

[ Voor 20% gewijzigd door Martinusz op 11-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Zo het leed is geschied. Alles hangt en staat en is weg gewerkt :) (het werkt alleen even niet meer :'( ).

1 Daikin MS buitenunit 4MXM68N in de tuin, laag aan de muur met beugels.

1 Daikin Stylish FTXA25 in werkruimte
1 Daikin Stylish FTXA35 op grote slaapkamer voor bovenverdieping
1 Daikin Stylish FTXA50 voor de gehele benedenverdieping (grote woonkamer, open keuken en eetkamer)

Dit te samen met aardig wat leidingwerk. Woonkamer gaat recht naar buiten met natuurlijke afloop condens. Werkkamer gaat omhoog met een Aspen Slilent plus lime in de hoek van de goot en slaapkamer gaat omhoog met de Aspen Aqua Silent plus (blauwe) pomp op de vliering. Zo geen geluidsoverlast op de slaapkamer.

Nu even hopen dat het pendelen nog mee gaat vallen met het verwarmen, maar dat gaan we zien. Ben al van een 2 kw naar een 2.5 kw gegaan om het minimale vermogen wat op te krikken. Feit is wel dat de deur naar de gang altijd open staat en die meegenomen moet worden in de m3 om te verwarmen.

Helaas ligt de unit er nu wel uit. Het hele systeem is op dezelfde dag van ingebruikname in de avond in storing gegaan.

Vermoeden aan de hand van de foutcodes bestaat dat de druk niet op orde is of de stuurkabels verwisseld zijn.
Zo hadden wij na installatie alle units op drogen gezet voor een poos en merkte ik dat de slaapkamer niet echt veel droger werd (alle deuren stonden wel open boven, weet het daarom niet zeker) en de unit in de werkkamer was ineens de hele verdamper en alles bevroren en zelfs na uitzetten nog aan het nablazen. In de avond nog wat aan het testen geweest met verwarmen en later nog weer met koelen om te kijken of het weer zou bevriezen, met de unit in de werkkamer, maar nadat even later ook de unit in de slaapkamer ineens aanging, blazen en weer uitging, was niet veel later alles in storing.

Vraagje, als ik naar de leidingen luister achter het knieschot, hoor je ze suizen, je hoort het stromen zeg maar, als het aan het koelen/drogen is. Is dat normaal of juist een teken van te weinig druk? Geen idee hoe leidingen normaal klinken.

Mocht iemand anders nog een idee hebben...feel free.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
remco_k schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Mosterd na de maaltijd: losse buitenunits is vrijwel altijd zelfs aanzienlijk goedkoper in aanschaf dan een multisplit.
Voeg dat samen met alle hierboven genoemde nadelen en je zou haast zeggen dat je, waar het kan en waar je wilt, moet kiezen voor meerdere single split units.
Misschien zie ik dan nog iets over het hoofd, maar ik ben blij dat ik voor 4 binnen- en 4 buitenunits heb gekozen.

Het enige nadeel wat ik me kan bedenken is het minimum vermogen. Bij een multisplit systeem ligt dat wat lager als je meerdere binnenunits aanslingerd op hun laagste stand.
Hoe laag gaat de multisplit dan? Mijn single MHI draaide vanavond 144 Wh . Wel bij verwarming stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 22:42
144W bedoel je?

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
evtje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Hoe laag gaat de multisplit dan? Mijn single MHI draaide vanavond 144 Wh . Wel bij verwarming stand.
Wanneer een enkele binnenunit aan staat kan een single split waarschijnlijk altijd verder terug dan een multisplit. Simpelweg omdat de buitenunit van een multisplit zwaarder is (die moet immers 2 of meer binnenunits aankunnen).

Echter bij bijvoorbeeld 3 binnenunits die ook alle 3 aan staan moet je natuurlijk 3 x een single buitenunit vergelijken met 1 x multi buitenunit. En dan heb je best kans dat de 3 losse units bij elkaar opgeteld een hoger minimaal vermogen hebben dan de multisplit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-06 14:00
Sarge78 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:11:
Zo het leed is geschied. Alles hangt en staat en is weg gewerkt :) (het werkt alleen even niet meer :'( ).

1 Daikin MS buitenunit 4MXM68N in de tuin, laag aan de muur met beugels.

1 Daikin Stylish FTXA25 in werkruimte
1 Daikin Stylish FTXA35 op grote slaapkamer voor bovenverdieping
1 Daikin Stylish FTXA50 voor de gehele benedenverdieping (grote woonkamer, open keuken en eetkamer)

Dit te samen met aardig wat leidingwerk. Woonkamer gaat recht naar buiten met natuurlijke afloop condens. Werkkamer gaat omhoog met een Aspen Slilent plus lime in de hoek van de goot en slaapkamer gaat omhoog met de Aspen Aqua Silent plus (blauwe) pomp op de vliering. Zo geen geluidsoverlast op de slaapkamer.

Nu even hopen dat het pendelen nog mee gaat vallen met het verwarmen, maar dat gaan we zien. Ben al van een 2 kw naar een 2.5 kw gegaan om het minimale vermogen wat op te krikken. Feit is wel dat de deur naar de gang altijd open staat en die meegenomen moet worden in de m3 om te verwarmen.

Helaas ligt de unit er nu wel uit. Het hele systeem is op dezelfde dag van ingebruikname in de avond in storing gegaan.

Vermoeden aan de hand van de foutcodes bestaat dat de druk niet op orde is of de stuurkabels verwisseld zijn.
Zo hadden wij na installatie alle units op drogen gezet voor een poos en merkte ik dat de slaapkamer niet echt veel droger werd (alle deuren stonden wel open boven, weet het daarom niet zeker) en de unit in de werkkamer was ineens de hele verdamper en alles bevroren en zelfs na uitzetten nog aan het nablazen. In de avond nog wat aan het testen geweest met verwarmen en later nog weer met koelen om te kijken of het weer zou bevriezen, met de unit in de werkkamer, maar nadat even later ook de unit in de slaapkamer ineens aanging, blazen en weer uitging, was niet veel later alles in storing.

Vraagje, als ik naar de leidingen luister achter het knieschot, hoor je ze suizen, je hoort het stromen zeg maar, als het aan het koelen/drogen is. Is dat normaal of juist een teken van te weinig druk? Geen idee hoe leidingen normaal klinken.

Mocht iemand anders nog een idee hebben...feel free.
de foutcodes kan je zelf opzoeken. Normaal komt dit in de app of je kan op je afstandsbediening op cancel blijven duwen terwijl je naar een binnenunit richt en dan kan je de verschillende codes afgaan. De code waarop er een lange pieptoon is, is de foutcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
DBItechnics schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:12:
[...]

de foutcodes kan je zelf opzoeken. Normaal komt dit in de app of je kan op je afstandsbediening op cancel blijven duwen terwijl je naar een binnenunit richt en dan kan je de verschillende codes afgaan. De code waarop er een lange pieptoon is, is de foutcode.
Die heb ik.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
144 watt gemiddeld over een uur een paar uur lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

2.5 koelvermogen komt niet overeen met het stroom vermogen gelukkig :)

Check de specs van de airco. Voor een 2.5kw airco is normaal geen aparte groep nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

evtje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:31:
[...]
Ik heb geen idee. Ik weet alleen uit specs van verschillende multisplit sets en van uitleg van experts dat een multisplit soms een iets hoger laagste vermogen heeft als dat een single split heeft. Dat is 'nadelig' als je maar 1 binnenunit actief hebt maar een multisplit wordt dan een voordeel als je 2 binnenunits actief hebt in de laagste stand. (Immers bij een single split heb je dan 2x dat laagste vermogen actief).
evtje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:19:
[...]
144 watt gemiddeld over een uur een paar uur lang.
offtopic:
Die 144 Wh die je beschreef impliceerde dat je de hele avond 144 Wh had verbruikt. (Of liet in ieder geval de ruimte om dat te denken. Ik denk dat @S0epkip daarom een vraag daarover stelde.)

Dus ik las het als 144 Wh over de hele avond, zeg c.a. 3 uur.
Maar zoals je het nu zegt is het 432 Wh over 3 uur.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Speedfightserv schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

2.5 koelvermogen komt niet overeen met het stroom vermogen gelukkig :)

Check de specs van de airco. Voor een 2.5kw airco is normaal geen aparte groep nodig.
Maar waar in de specs, of beter hoe wordt dat weergegeven?
Heb nu de installatiehandleiding en gebruikershandleiding van die Daikin doorgenomen, ik kom wel tegen dat ze op een 16A zekering mogen, maar niet hoeveel stroom ze max trekken. Ik kijk er vast overeen of niet goed, maar als je niet goed weet in wat voor termen ze erin zetten is het voor een 'leek' op dat gebied vrij lastig :) het is dus geen luiheid om het zelf te zoeken, maar als je niet weet wat je precies zoekt is het toch lastiger

Edit:
Of het staat er wel, maar je moet het nog wellicht om/uit rekenen ?
Staat het hier bijvoorbeeld in:
https://www.daikin.nl/con..._ECPNL-NL17-045_Dutch.pdf
Opgenomen
vermogen
Koelen Nom. kW 0,69
Verwarmen Nom. kW 0,78
Dit wellicht?

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 12-10-2020 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:34:
[...]

Maar waar in de specs, of beter hoe wordt dat weergegeven?
Heb nu de installatiehandleiding en gebruikershandleiding van die Daikin doorgenomen, ik kom wel tegen dat ze op een 16A zekering mogen, maar niet hoeveel stroom ze max trekken. Ik kijk er vast overeen of niet goed, maar als je niet goed weet in wat voor termen ze erin zetten is het voor een 'leek' op dat gebied vrij lastig :) het is dus geen luiheid om het zelf te zoeken, maar als je niet weet wat je precies zoekt is het toch lastiger

Edit:

[...]

Dit wellicht?
In de specs moet je dan kijken (sorry, ik ben niet van de tabellen in forumtaal :p )

FTXC25AV1B FTXC35AV1B FTXC50AV1B FTXC60AV1B
Stroom Nominale bedrijfsstroom - 50Hz Koelen A 3.82 5.73 7.36 8.52
Verwarmen A 3.83 5.19 6.86 7.46
Stroom - 50Hz Maximale bedrijfsstroom A 6.75 7.75 16.3 16.6
Maximaal zekeringamperage (MFA) A 16 16 20 20
Wiring connections - 50Hz For power supply Opmerking Voeding naar binnenunit Voeding naar binnenunit Voeding naar binnenunit Voeding naar binnenunit

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:34:
[...]

Edit:

[...]

Dit wellicht?
Ja, daar staat het in onder 'openomen vermogen:

Bij de 2,5 kW:

Opgenomen
vermogen
Koelen Nom. kW 0,69
Verwarmen Nom. kW 0,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bard1982 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Ja, daar staat het in onder 'openomen vermogen:

Bij de 2,5 kW:

Opgenomen
vermogen
Koelen Nom. kW 0,69
Verwarmen Nom. kW 0,78
Ok, dus hij (de 2.5kW) trekt max 0.69kW bij koelen en max 0.78 bij verwarmen in full power :P
Dus de piek is 690W en 780W?

Bij de 3.5 is dat 1.06 en 1.0kWm, bij elkaar (2.5 + 3.5) dus nog geen 2000W in piekvermogen.
Heb ik het zo goed begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Ok, dus hij (de 2.5kW) trekt max 0.69kW bij koelen en max 0.78 bij verwarmen in full power :P
Dus de piek is 690W en 780W?

Bij de 3.5 is dat 1.06 en 1.0kWm, bij elkaar (2.5 + 3.5) dus nog geen 2000W in piekvermogen.
Heb ik het zo goed begrepen?
Helemaal goed :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Intussen ook een handtekening gezet onder een offerte, gekozen voor een lokaal bedrijf in onze woonplaats.

Wij gaan krijgen:
  • Buitenunit: Daikin 3MXM68N, op muurbeugel
  • Woonkamer: Daikin Stylish Silver 4.2kW
  • Slaapkamer: Daikin Perfera 2kW
  • Kantoor: Daikin Perfera 2kW
Inclusief alle boringen en installatie komt het neer op net geen 6300,- euro.

Begin november wordt alles geplaatst, uiteraard dik te laat voor het hete seizoen maar dan zijn we in elk geval goed voorbereid aankomend voorjaar en zomer.

Foto's volgen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dank je :) voor sommige wellicht stomme vragen, maar niet iedereen is expert op gebied van elektra etc. :P

Heb nu deze lijst staan bij nlx-international:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Daikin Split Airco - FTXC25B:  600,-
Daikin Split Airco - FTXC35B: 650,-
Airco Leiding 1/4-3/8 X 4 meter:  40,-
Airco Leiding 1/4-3/8 X 6 meter: 60,-
Elektrakabel per meter - 4x1,5 mm2 x8 meter: 20,-
Airco Condensslang per meter - 8 meter: 2,-
SUMO - Airco montagebalk 2 sets: 100,-
Daikin Wifi module x2: 140,-
Montagekanaal 80x60 mm - 2Meter 5stuks: 60,-
Muurkap 80x60 mm montagekanaal x 2: 12,-
Verbindingsconnector 80x60 mm montagekanaal x3: 7,50

Totaal afgerond: 1700,- :)
Mooi prijs dacht ik zo.

Enige twijfels nog:
Wifi modules -> vind ik dat de 140,- waard....
SUMO montagebalk -> zijn dat goede?
Condensslang -> tot waar laat je deze precies lopen? Loopt dat tot aan de buitenunit terug (staat op garage)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarge78
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:31:
Intussen ook een handtekening gezet onder een offerte, gekozen voor een lokaal bedrijf in onze woonplaats.

Wij gaan krijgen:
  • Buitenunit: Daikin 3MXM68N, op muurbeugel
  • Woonkamer: Daikin Stylish Silver 4.2kW
  • Slaapkamer: Daikin Perfera 2kW
  • Kantoor: Daikin Perfera 2kW
Inclusief alle boringen en installatie komt het neer op net geen 6300,- euro.

Begin november wordt alles geplaatst, uiteraard dik te laat voor het hete seizoen maar dan zijn we in elk geval goed voorbereid aankomend voorjaar en zomer.

Foto's volgen :)
Top! Gefeliciteerd.

Ik heb nu in mijn andere praktijk een Perfera hangen en thuis en mijn praktijk daar overal de Stylish. Als ik het weer had kunnen doen had ik overal de Stylish gedaan. Kost wat meer, maar oogt ook anders. Ik vind de Perfera vrij fors nog en de Stylish heeft ook net iets meer instellingsvrijheid volgens mij. Just saying. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Sarge78 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Top! Gefeliciteerd.

Ik heb nu in mijn andere praktijk een Perfera hangen en thuis en mijn praktijk daar overal de Stylish. Als ik het weer had kunnen doen had ik overal de Stylish gedaan. Kost wat meer, maar oogt ook anders. Ik vind de Perfera vrij fors nog en de Stylish heeft ook net iets meer instellingsvrijheid volgens mij. Just saying. :P
De stylish unit heeft hier de WAF nogal aardig verhoogd, en de meerprijs viel mij enorm mee. Een ander bedrijf had het over een meerprijs van 1000 euro per unit. In deze offerte was de meerprijs van de unit 350 euro.

In de woonkamer kijken we er de hele tijd er tegenaan, hij komt namelijk schuin boven het audiomeubel te hangen. Op onze slaapkamer en mijn kantoor maakt het mij niets uit wat er komt te hangen. Als het maar functioneert.

Op mijn kantoor ga ik er overigens ook mee verwarmen. Ik verwacht dat we dit op ozne slaapkamer / 1e verdieping ook gaan doen. Daar zet mijn vrouw de thermostaat van de verwarming hoger als ze daar bezig is. Alleen omdat we een L/W warmtepomp hebben duurt het heel lang voordat de temperatuur daadwerkelijk hoger wordt.

Met een L/L warmtepomp mer warme lucht heb je het daar zo gevoelsmatig wat warmer.

Onze meterkast is intussen trouwens ook al uitgebreid. Ik heb een aparte 16C alamat laten installeren voor de airco.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mkleinman Nou....ik heb Perfera 4,2 en 2,5 en 2 op een single en duo voor €5600,-. Scheelt aanzienlijk. Maar geniet ervan.

@Martinusz Wifi doen. Ik gebruik de remote nooit. App is veel makkelijker en je kan hem dan in Domotica integreren.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 12-10-2020 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

De stylish unit heeft hier de WAF nogal aardig verhoogd, en de meerprijs viel mij enorm mee. Een ander bedrijf had het over een meerprijs van 1000 euro per unit. In deze offerte was de meerprijs van de unit 350 euro.

In de woonkamer kijken we er de hele tijd er tegenaan, hij komt namelijk schuin boven het audiomeubel te hangen. Op onze slaapkamer en mijn kantoor maakt het mij niets uit wat er komt te hangen. Als het maar functioneert.

Op mijn kantoor ga ik er overigens ook mee verwarmen. Ik verwacht dat we dit op ozne slaapkamer / 1e verdieping ook gaan doen. Daar zet mijn vrouw de thermostaat van de verwarming hoger als ze daar bezig is. Alleen omdat we een L/W warmtepomp hebben duurt het heel lang voordat de temperatuur daadwerkelijk hoger wordt.

Met een L/L warmtepomp mer warme lucht heb je het daar zo gevoelsmatig wat warmer.

Onze meterkast is intussen trouwens ook al uitgebreid. Ik heb een aparte 16C alamat laten installeren voor de airco.
Gefeliciteerd, ga je de units ook gebruiken om (bij) te verwarmen?
Bij ons was de keuze van een binnenunit de WAF ook doorslaggevend :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mijn vrouw maakt het geen bal uit. Als het maar warm is in huis in de winter en niet te warm in de zomer. Top vrouw. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:52:

Enige twijfels nog:
Wifi modules -> vind ik dat de 140,- waard....
SUMO montagebalk -> zijn dat goede?
Condensslang -> tot waar laat je deze precies lopen? Loopt dat tot aan de buitenunit terug (staat op garage)?
Wifi - Moet je zelf beoordelen.
Montagebalken - maakt niet zoveel uit, als ze maar van composiet zijn.
Condensslang - tot aan de dichtstbijzijnde afvoer voorzien van een Y-stuk en een droogsifon, of naar buiten, whatever makkelijker is. Zorg wel dat t water niet langs je gevel loopt.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:02:
@Martinusz Wifi doen. Ik gebruik de remote nooit. App is veel makkelijker en je kan hem dan in Domotica integreren.
Domotica heb ik verder niet in huis, maar Wifi is wellicht toch wel makkelijk, iedere keer naar zolder voor je AB is ook niks.
ronjansen87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Wifi - Moet je zelf beoordelen.
Condensslang - tot aan de dichtstbijzijnde afvoer voorzien van een Y-stuk en een droogsifon, of naar buiten, whatever makkelijker is. Zorg wel dat t water niet langs je gevel loopt.
Ok ik moet even uitzoeken waar die montagebalken van gemaakt zijn.
Condensslang gaat sowieso naar buiten, dan wordt het gewoon naar beneden en op het garagedak laten lopen ipv op de gevel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:02:
@mkleinman Nou....ik heb Perfera 4,2 en 2,5 en 2 op een single en duo voor €5600,-. Scheelt aanzienlijk. Maar geniet ervan.
Ook met 1 Stylish unit of alleen de Perferra? Dat scheelt alweer 350 euro. En het boren bij ons is een dure hobby. Er moeten bij mij 4 boringen gedaan worden door 22cm massief gewapend beton en 1x een boring door een binnenmuurtje van gasbeton.

En ik denk dat een triplesplit duurder is dan een duo + single wat betreft de buitenunit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Gefeliciteerd, ga je de units ook gebruiken om (bij) te verwarmen?
Bij ons was de keuze van een binnenunit de WAF ook doorslaggevend :+
Yes, zie eerder. Ik ga mijn kantoor er volledig mee verwarmen, het huidige radiatortje gaat van de muur af. En ik verwacht dat we de 1e verdieping er ook af en toe mee gaan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ronjansen87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Ik zou de big foot fix-it balken adviseren vanwege het hoge eigen gewicht en de demping die erin verwerkt zit.

Afbeeldingslocatie: https://aircolemmer.nl/wp-content/uploads/2020/04/combideal-big-foot-fix-it-foot-06m-set.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 12-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:18:
[...]

Ik zou de big foot fix-it balken adviseren vanwege het hoge eigen gewicht en de demping die erin verwerkt zit.

[Afbeelding]
Eens. Zijn de kosten ook niet meer op het totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Martinusz Ik heb ervaring met NLX-International. Ik heb er inmiddels 2x LG Split aircos gekocht. Een voor in de slaapkamer. en de andere voor kennisen. Na mijn mening zijn ze tot nu toe een van de goedkoopste van Nederland.

Ik ben zelf nu op zoek naar een Daikin Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 Energie label +++/+++ Seer 8,51 Scop 5,1). Omdat ik er ook vanplan ben mee te gaan verwarmen. Maar helaas hebben ze die niet bij NLX-International.
Martinusz schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:57:
Mensen ervaring met nlx-international?

Ik denk namelijk dat ik ga voor de:
Daikin Split Airco - FTXC25B
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B

Bij elkaar 1250 + 450 (leiding,goot,wifi,balken,elektra...) = 1700,- euro :)
Bestellen via buitenland levert bij deze set niet zoveel winst op door de verzending.

Heb ook nog gegeken naar een set van Gree bij aircostunt:
GREE GWH09AAB Bora
Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A
Wat bij elkaar 1000,- euro is, en daarbij zitten al wel de wifi modules + 2x3 meter leiding. Met nog wat extra leiding en toebehoren kom je op ongeveer 1300 uit denk ik.
Echter is de Gree luidruchtiger en iets mindere SCOP en SEER dan de Daikin.

Mijn gevoel zegt dan toch ga voor de Daikin het prijsverschil is niet super groot.
Jullie nog gedachten of gewoon voor de Daikin gaan :)

[...]

Sorry dat ik het alsnog vraag, maar naar wat moet ik zoeken in al die specs bij de genoemde Daikin's hierboven? Ik zie in de installatiehandleiding wel staan dat ze op een 16A zekering kunnen. Maar dan weet ik nog niet wat ze max trekken en of ze eventueel samen op 1 groep kunnen?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Ook met 1 Stylish unit of alleen de Perferra? Dat scheelt alweer 350 euro. En het boren bij ons is een dure hobby. Er moeten bij mij 4 boringen gedaan worden door 22cm massief gewapend beton en 1x een boring door een binnenmuurtje van gasbeton.

En ik denk dat een triplesplit duurder is dan een duo + single wat betreft de buitenunit :)
Je bent je bewust van de nadelen van multi? Als je nu met een Elga kan verwarmen weet ik bijna zeker dat als je maar 1 unit aanzet het een pendelfestijn gaat worden. Je bent gewaarschuwd. Mijn duo draait altijd gelijktijdig. Is voor boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 12-10-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Je bent je bewust van de nadelen van multi? Als je nu met een Elga kan verwarmen weet ik bijna zeker dat als je maar 1 unit aanzet het een pendelfestijn gaat worden. Je bent gewaarschuwd. Mijn duo draait altijd gelijktijdig of bijna niet. Is voor boven.
Geen idee hoe ver die MXM6.8 kan terug moduleren en of hij gaat pendelen als alleen de unit in mijn kantoor of slaapkamer aan staat.

Hij hangt er hoofdzakelijk om te koelen in de zomer, daarbij verwacht ik dan dat alle drie de units tegelijkertijd draaien. Dus mocht hij gaan pendelen in de winter voor het verwarmen, tja. het is niet anders.

Praktisch gezien komt daar ook bij dat deze enkele buitenunit al een niet al te hoge WAF heeft. Hij komt namelijk naast, haaks op de voordeur te staan te hangen op de muur van de buren. ( huizen zijn 3 meter verschoven van elkaar ).

Als ik daar 2 buitenunits had gewild dan had ik denk ik spreekwoordelijk oorlog gekregen met de baas ;)

Pagina: 1 ... 92 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"