Pendelen? Wat is pendelen? Ik heb hier beneden een 4,2 op een single en ja in deze tijd van het jaar gaat hij ook bij mij af en toe uit. Nogal logisch, het is buiten nog niets eens onder de 10 graden. So what? Pendelen veroorzaakt echt niet zo'n fors verbruik.Zerobase schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:53:
@Anoniem: 1460552: Heb jij ook een multisplit buiten-unit? Ik heb één buiten-unit (4MXM68N) waar 4 binnen-units aanhangen.
Zit een relatief zware compressor in die minimaal al meer vermogen (warmte) levert als de lichtste binnen-unit (2KW). Vandaar dat ik altijd minimaal 2 binnen-units laat draaien.
Lees maar eens verder terug in dit topic of in het ‘Verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp’ over mijn ervaringen en die van oa @Ray, dan zul je zien dat mijn installatie een stroomvreter is als het op verwarmen aankomt en dan tevens pendelt als een gek.
‘t Is nu 21 graden binnen. Zal alleen de woonkamer (4,2KW) zo eens aanzetten (Eco stand uit) op setpoint 20 graden, dan heb ik de rest van de dag lekker warm en kan ik vanavond (of morgenochtend een mooie grafiek laten zien van het stroomverbruik. Alvast een waarschuwing: Die zal fors zijn.
Zoals eerder gezegd, voor koelen is het stroomverbruik van de installatie zeer acceptabel, gegeven dat ik 24x7 met alle units tegelijkertijd koel (Dus de hele woning behalve één kleine kamer van 8m2).
Volgens mij zijn er meer gebruikers die een vergelijkbare installatie als ik hebben (oa @PentaClover), maar daar weet ik verder niet van hoe het met de verbruikscijfers zit.
En waarom dat ding hoger opstoken nu naar meer dan 21 graden? Is toch warm zat? Mijn unit staat hier nu op 18 graden en 21 graden binnen en hij springt automatisch uit, mede door zoninstraling. Om 1700 uur gaat hij automatisch naar setpoint 19 graden en houdt dan die 21 tot 21,5 graden aan. Wordt het echt wat kil dan handmatig naar 20 graden setpoint en in de nacht op 17 graden. Zorg gewoon dat je binnentemperatuur zo constant mogelijk houdt. Dan werkt de unit nooit op vol vermogen en ja in deze tijd zal hij wat pendelen. Kan hij gewoon tegen en is geen probleem. Wordt het straks kouder zal hij lekker blijven pruttelen.
Edit: ik heb net gekeken en heb vorige week 13,3 kWh verstookt. Het kan dus wel.