Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.347.417 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

ronjansen87 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Wifi - Moet je zelf beoordelen.
Montagebalken - maakt niet zoveel uit, als ze maar van composiet zijn.
Condensslang - tot aan de dichtstbijzijnde afvoer voorzien van een Y-stuk en een droogsifon, of naar buiten, whatever makkelijker is. Zorg wel dat t water niet langs je gevel loopt.
Hoezo niet langs de gevel? Zitten nog in het offerte traject, maar dan weet ik weer iets waar ik op moet letten. Als hier naar buiten, dan huppa dacht ik gewoon zo langs de gevel. Maar als dat niet goed is....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-06 23:28

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Freakie1NL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:15:
Hoezo niet langs de gevel? Zitten nog in het offerte traject, maar dan weet ik weer iets waar ik op moet letten. Als hier naar buiten, dan huppa dacht ik gewoon zo langs de gevel. Maar als dat niet goed is....
Ik denk dat je het letterlijk moet interpreteren als: "zorg dat je condenswater niet over de gevel naar beneden loopt". Dat gaat er op den duur niet mooier uitzien namelijk. Als je de condensslang een centimeter of 5 van de gevel houdt, dat druppelt het de tuin in in plaats van op je gevel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:35
DexterDee schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Ik denk dat je het letterlijk moet interpreteren als: "zorg dat je condenswater niet over de gevel naar beneden loopt". Dat gaat er op den duur niet mooier uitzien namelijk. Als je de condensslang een centimeter of 5 van de gevel houdt, dat druppelt het de tuin in in plaats van op je gevel.
@Freakie1NL ˆ^dit dus, als het langs je gevel omlaag loopt krijg je al vrij snel zo'n groene streep met algen op je stenen, zorg dus dat het er iets vanaf valt. Bij mij hangen de buitenunits ook aan de gevel (ik verwarm ermee), daar heb ik er zelf een pvc pijp van 50cm opgezet zodat t niet de hele winter tegen de muur aan spettert, anders werd dat op een gegeven moment ook helemaal groen in de winter.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 15:54
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Gefeliciteerd, ga je de units ook gebruiken om (bij) te verwarmen?
Bij ons was de keuze van een binnenunit de WAF ook doorslaggevend :+
Help mij even... WAF? :)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Wife Acceptance Factor. :+

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Hahahahaha Nou daar kan ik je nog wel wat over vertellen. Toen mijn vrouw de 4MXM68N zag hangen, werd ze toch niet zo heel erg blij! Dat is nog een understatement. :X

Dan nog 3 van die airco's in huis, die ze nog steeds beweerd niet nodig te vinden...

Nou die WAF.... ik ben allang blij dat ik voor de Stylish ben gegaan toen ik de Perfera zag, want anders had was WAF, AF geworden. >:)

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1460552

Vrouwen opvoeden en leren dat een huis is om in te wonen/leven en niet zoals op al die woonprogramma's alleen een showroom is. ;) En ben toch al 30 jaar samen. <3

Hier doet er maar 1 waf. Dat is de hond. _O-

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 12-10-2020 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:58:
Vrouwen opvoeden en leren dat een huis is om in te wonen/leven en niet zoals op al die woonprogramma's alleen een showroom is. ;)

Hier doet er maar 1 waf. Dat is de hond. _O-
En het praktische nut laten zien.

Zo wilde mijn vrouw absoluut geen zonnepanelen ( duur en lelijk ). Toen ze iemand zag die een PV paneeltje als afdakje boven de voordeur had was dat in elk geval een optie ook bij ons.

Dat heeft ze geweten. Binnen 3 weken hing dat afdakje er en toen de zon er goed op scheen heb ik haar de draaiende schijf van de elektriciteitsmeter laten zien. (wel alle groepen uit gedaan op de groep van het PV paneeltje na trouwens :P ).

Daarna zag ze dus de meter op een gegeven moment terug draaien en viel er spreekwoordelijk een kwartje. Nog geen 3 maanden later lagen toen ook de eerste PV panelen op het dak :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@mkleinman Ze zijn ook lelijk, zonnepanelen, units, windmolens etc, maar een klimaat dat als maar verder naar de klote gaat vind ik nog veeeeeeeeeeeeel lelijker. Zeker voor mijn jonge kinderen die straks op mijn leeftijd 45 graden hebben in de zomer als het zo doorgaat. Helaas denken nog steeds veel mensen er niet zo over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:07:
@mkleinman Ze zijn ook lelijk, zonnepanelen, units, windmolens etc, maar een klimaat dat als maar verder naar de klote gaat vind ik nog veeeeeeeeeeeeel lelijker. Zeker voor mijn jonge kinderen die straks op mijn leeftijd 45 graden hebben in de zomer als het zo doorgaat. Helaas denken nog steeds veel mensen er niet zo over.
Ik heb niet de illusie dat de mensheid de klimaatverandering nog kan remmen. De hele klimaat poeha is ook veel te politiek geworden. Ik ben daarom ook een beetje klaar met al die doomsday vergezichten die door Brussel en Den Haag worden geschetst.

Waar doe ik het wel voor?
- Om aan de omgeving te laten zien dat het ook anders kan (ik ben gek op innovatie) en waarom zou je nieuwe, betere schonere technieken niet gebruiken als die voorhanden zijn.

- Voor het milieu (niet te verwarren met het klimaat), ik leef graag in een schone en gezonde leefomgeving en wens mijn kinderen dat ook toe.

- Wooncomfort

- Mijn portemonnee :*)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Maar even om op mijn vraag terug te komen.

Horen jullie de leidingen stromen/suizen als je bij de leidingen luistert (mits je er bij kan) wanneer de installatie op koelen staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Sarge78 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:17:

Horen jullie de leidingen stromen/suizen als je bij de leidingen luistert (mits je er bij kan) wanneer de installatie op koelen staat?
Ik bij mijn L/W warmtepomp wel, vooral als de unit behoorlijk terug moduleert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Over WAF gesproken, hier komt daarnet toch een lichte streep door mijn Daikin setup voor 1700,- (wat niet duur is, maar weet zij veel :P ).
Dusja hier nog een battle te gaan ;) en anders wordt het toch omschakelen naar Gree airco, of alleen de zolder met de Daikin en de slaapkamer (nog) niet. Vrouwen..... :X

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb dat hele WAF geneuzel omzeild door het aanschaffen van een airco zoooo lang uit te stellen dat ze me er nu bijna voor heeft gesmeekt en het maakt haar nu geen bal uit wat er komt. Als het er maar komt. ;)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03

Ja, Staat bij mijn MHI ook in de handleiding dat dit voorkomt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:58:
Vrouwen opvoeden en leren dat een huis is om in te wonen/leven en niet zoals op al die woonprogramma's alleen een showroom is. ;) En ben toch al 30 jaar samen. <3
Ik heb denk ik ook geluk gehad dan, hier hangen aan de zijkant van het huis twee Daikin joekels van 5kW, in de woonkamer de onvolprezen Perfera 50 (aka het bakbeest) en in 3 andere ruimtes nog wat kleinere Perfera's. Geen commentaar gehad over lelijke units of dat Stylish mooier zou zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Ja dat is normaal.

Hier overigens gewoon de airco's aangeschaft. Vriendin vind het allemaal wel prima :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:52:
Over WAF gesproken, hier komt daarnet toch een lichte streep door mijn Daikin setup voor 1700,- (wat niet duur is, maar weet zij veel :P ).
Dusja hier nog een battle te gaan ;) en anders wordt het toch omschakelen naar Gree airco, of alleen de zolder met de Daikin en de slaapkamer (nog) niet. Vrouwen..... :X
De Daikin is wel vreselijk stil. Dat is wel prettig voor de slaapkamer :9 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Sarge78 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

De Daikin is wel vreselijk stil. Dat is wel prettig voor de slaapkamer :9 8)
Jep dat is 1 van mijn argumenten om voor Daikin te gaan, echter ik betwijfel of we snachts de airco aan laten.

Maar over geluid gesproken Iemand ervaring met de GREE GWH09AAB Bora of de Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A?

Standaard staat er geluid binnenunit: 28db
Dat is fors meer dan de Daikin met 21db bijvoorbeeld, maar het rare is, is dat op een buitenlandse site ook standaard staat: (min/max): 28/40 dB
Maar in de omschrijving wordt er gesproken over een superquite modus met max 21db.

Dat zie ik op meerdere Italiaanse airco sites, maar ik kan er op NL sites niets over vinden?
In de handleiding kom ik het niet specifiek tegen, wel een sleep modus, maar onduidelijk is of dat zorgt voor die 21db of niet.

Aan de andere kant als we toch niet aanlaten tijdens slapen, maakt het ook niet zo heel veel uit.
Gree versus Daikin qua kosten is 1200,- versus 1700,-, behalve de 21db liggen de overige waarden dicht bij elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

@Martinusz Airco niet aan laten tijdens slapen. Jij gaat volgende zomer vloeken jongen. Dan hou je het niet koel. Warmte gaat in je muren zitten. Binnen no time weer warm binnen. Je bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:52
Als ik een airco wil laten plaatsen, redelijk zuinig en efficiënt, om te verwarmen en koelen.
Graag met WIFI en ionisator.

Zou dat dan met ong €1500 mogelijk zijn, of moet ik dan meer richting de €2000 denken.

Ik heb een aantal leveranciers aangeschreven voor een offerte, maar geen reacties.
Er is 1 bedrijf die gereageerd heeft met een indicatie van €2000/2500, zonder dat ik mijn wensen kenbaar had gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Jep dat is 1 van mijn argumenten om voor Daikin te gaan, echter ik betwijfel of we snachts de airco aan laten.

Maar over geluid gesproken Iemand ervaring met de GREE GWH09AAB Bora of de Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A?

Dat is fors meer dan de Daikin met 21db bijvoorbeeld, maar het rare is, is dat op een buitenlandse site ook standaard staat: (min/max): 28/40 dB
Maar in de omschrijving wordt er gesproken over een superquite modus met max 21db.

Dat zie ik op meerdere Italiaanse airco sites, maar ik kan er op NL sites niets over vinden?
In de handleiding kom ik het niet specifiek tegen, wel een sleep modus, maar onduidelijk is of dat zorgt voor die 21db of niet.

Aan de andere kant als we toch niet aanlaten tijdens slapen, maakt het ook niet zo heel veel uit.
Gree versus Daikin qua kosten is 1200,- versus 1700,-, behalve de 21db liggen de overige waarden dicht bij elkaar.
21dB? Wat een herrieschopper. Ultra cheap chinees ding doet hier 19dB.

De recente Daikins en MHI’s doen ook 19 dB hoor. De Fujitsu op mijn slaapkamer doet ook 21 dB en ik zou beslist niet meer willen dan dat want ik vind die 21dB al storend :+ Kijk je niet naar een oude serie van Daikin ofzo?
NeutraleTeun schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:11:
Als ik een airco wil laten plaatsen, redelijk zuinig en efficiënt, om te verwarmen en koelen.

Zou dat dan met ong €1500 mogelijk zijn, of moet ik dan meer richting de €2000 denken.

Ik heb een aantal leveranciers aangeschreven voor een offerte, maar geen reacties.
Er is 1 bedrijf die gereageerd heeft met een indicatie van €2000/2500, zonder dat ik mijn wensen kenbaar had gemaakt.
Als je zelf wat doet is dat wel haalbaar. Bij 100% ontzorgen en ionisator (betekend een wat duurder model) denk ik niet dat dat haalbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 12-10-2020 15:14 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:57:
@Martinusz Airco niet aan laten tijdens slapen. Jij gaat volgende zomer vloeken jongen. Dan hou je het niet koel. Warmte gaat in je muren zitten. Binnen no time weer warm binnen. Je bent gewaarschuwd.
Ok ok ok relaxt ;) geen ervaring met airco in NL, alleen van vakanties. Op vakantie altijd de airco uit snachts en de volgende dag weer aan, altijd overleefd :P maar wie weet is het wel een slecht idee ja.

Dan is de vraag -> slapen met 28db mogelijk?
Anders moet het toch Daikin/LG worden met 21 of 19db modus..

@Glashelder
Daikin Split Airco – (A)FTXC20B =  21/26/34/39
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B =  21/26/34/39
GREE GWH09AAB Bora = 28/35/37/42
Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A = 28/35/37/42

Welk merk heb jij met 19db?

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 12-10-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Ok ok ok relaxt ;) geen ervaring met airco in NL, alleen van vakanties. Op vakantie altijd de airco uit snachts en de volgende dag weer aan, altijd overleefd :P maar wie weet is het wel een slecht idee ja.

Met oordopjes in vast wel :Y

On a more serious note: het is een soort van whitenoise op een gegeven moment, maar 28dB in de nacht als alles verder stil is; dat is best hard.
[...]

@Glashelder

FTXM op fluisterstand is 19 dB

Voor een 2.5 kW model: ja hoor. Voor een MS met 9 kW aan vermogen van een A merk incl installeren: nope

Maar je moet idd wel iets specifieker zijn. Hoeveel koelvermogen, welk model heb je zelf voor ogen, moet er een condenspomp bij, moeten er betonboringen gedaan worden, zit er veel lengte aan leidingen etc.
Anders is het gewoon puur giswerk en dat schiet niet op.

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 12-10-2020 15:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

@Glashelder

Ik heb een Haier Flexis Plus 35. Volgens de specs zelfs 17 dB.

Prima ding hoor. Verwarm er hier ook mee maar als je wilt verwarmen zou ik toch een Daikin, MHI of ander A merk nemen dat verder terug kan moduleren. Deze blijft hangen op 500W voor verwarmen. Koelen wel 140 dus dat is wel prima.

Ik denk kwa geluid overigens dat meeste mensen zich wel gaan ergeren bij zo’n 22dB.

[ Voor 6% gewijzigd door Glashelder op 12-10-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Dan dan wordt het snachts slapen met airco sowieso een uitdaging, mijn vrouw hoort een scheet van een mug nog :P Verwarmen verwacht ik niet veel te gebruiken, eens kijken naar die Haier :) (wasmachine van Haier hebben iets minder goede ervaring mee :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Oxellaar schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Wat betreft backinggas kletst hij uit zijn nek....Want waar ligt dan de grens van het wel of niet gebruiken?
Laat hem dat eens aantonen. Bij zijn opleiding heeft hij, net als ik, geleerd dat je het altijd moet gebruiken.
Want les één van de koelmonteur is...Werk altijd schoon en zonder backinggas werk je niet schoon.

Dat het risico op problemen kleiner is bij kleine systemen, dat klopt.
Maar dat is dus de gok die men neemt en daardoor sneller kan werken.
De problemen die je kunt verwachten, zijn falende expansieventielen. Deze raken verstopt, of gaan vast zitten. In het ergste geval draait een compressor in elkaar
ik had laatst de zelfde discussie met een koelmonteur. Ik vind ook dat hij backinggas moet gebruiken.
Hij gaf aan dat het niet zwartgeblakerd wordt van binnen en dat het reuze meevalt.

ik heb de proef op de som genomen en een leiding gehardsoldeerd wat hier nog als rest lag:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MvQublQd9BvyhUkbx6_cBE_KEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hw1YUWAz0mVL94bRo96ReK7Z.jpg?f=user_large

Dat van het zwartgeblakerd moet ik hem meegeven idd, t valt opzich mee.

Overigens geen discussie, gewoon backinggas gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:26:
Dan dan wordt het snachts slapen met airco sowieso een uitdaging, mijn vrouw hoort een scheet van een mug nog :P Verwarmen verwacht ik niet veel te gebruiken, eens kijken naar die Haier :) (wasmachine van Haier hebben iets minder goede ervaring mee :P )
Integendeel tot wat menigeen lijkt te denken is 0 dB omgevingsgeluid volstrekt onhaalbaar. Wij zitten hier in een uiterst stille omgeving op 21 dB. Daarin kun je prima slapen want voor je gevoel is er geen enkel geluid. Wij sliepen ook goed bij de normalere 35 dB (want snelweg op een aantal kilometer afstand en open raam).

Helaas maakte onze mobiele airco een herrie van 60+ dB, en toch kun je daarbij slapen... Het voordeel is dan wel dat je die scheet van de mug niet hoort. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Anoniem: 1460552 Nou dat doe ik wel en heb afgelopen langste hitte golf ooit gehad. En geen enkel probleem gehad met slapen. Wanneer je wakker word zet je gewoon weer de airco aan en niks aan de hand. Zo ben ik zonder problemen de afgelopen hitte golf doorgekomen. En we hebben allemaal heerlijk geslapen zonder enige problemen.

Met airco continu aan lijkt me niet echt geweldig.
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:57:

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Martinusz Ik heb zelf een LG S09ET 2,5Kw Split airco die hoor je echt niet als je de airco op Slow of mid heb staan. Maar of het verstandig is om de airco continu aan te laten staan lijkt me zelf niet handig namelijk.
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:26:

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dolbyadt schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:06:
@Anoniem: 1460552

[...]
Zaaaaaaalig. Wil geen warme zomer meer zonder. Je moet hem alleen niet te koud zetten bij 35 overdag. Staat hij hier op 22/23 graden en pruttelt lekker door. NB: door het hele huis.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 12-10-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
daemonix schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Integendeel tot wat menigeen lijkt te denken is 0 dB omgevingsgeluid volstrekt onhaalbaar. Wij zitten hier in een uiterst stille omgeving op 21 dB. Daarin kun je prima slapen want voor je gevoel is er geen enkel geluid. Wij sliepen ook goed bij de normalere 35 dB (want snelweg op een aantal kilometer afstand en open raam).

Helaas maakte onze mobiele airco een herrie van 60+ dB, en toch kun je daarbij slapen... Het voordeel is dan wel dat je die scheet van de mug niet hoort. :+
0db is nergens, maar je introduceerd natuurlijk wel een geluid extra wat je nog niet kent, en in dit geval redelijk (bijna) boven het bed, ook nog eens aan de kant van de vrouw ;)
Wij hebben ook centrale afzuiging op zolder hangen die aan vervanging toe is, dat ding maakt 24/7 ongeveer 40db op zolder, daarvan horen wij nog ongeveer 28-30db op onze slaapkamer. Dat zou dus vergelijkbaar moeten zijn met de airco die 28db zou maken.
Wij ervaren dit geluid al als storend, natuurlijk uiteindelijk slapen we wel, maar dat komt meer doordat geluid er 24/7 nu is en je het soort van filtert (dat heeft wel even geduurd).
Aangezien ik niet verwacht de airco alle nachten nodig te hebben, lijkt mij dat sowieso al een uitdaging om dat geluid te filteren als het niet constant aanwezig is.

Echter voor dochterlief op zolder wellicht wel snachts aan (zolder is toch het warmst), maar over het algemeen hebben die ook minder problemen met in slaap komen of geluiden.
Ik kan er ook nog voor kiezen om voor zolder een airco te kiezen met max 21db en voor onze slaapkamer 1 waarbij het niet zoveel uitmaakt omdat we hem snachts waarschijnlijk toch uit doen.

Mix van Daikin (3.5kw) en Gree (2.5kw) is dus ook mogelijk een optie.
andere optie is zolder Daikin en onze slaapkamer nog even uitstellen tot het jaar erna en alsnog ook een Daikin nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 12-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

Mix van Daikin (3.5kw) en Gree (2.5kw) is dus ook mogelijk een optie.
andere optie is zolder Daikin en onze slaapkamer nog even uitstellen tot het jaar erna en alsnog ook een Daikin nemen.
Misschien koel je de 1ste verdieping wel koel genoeg met de 3.5 op zolder als je de deur openhoud.
Ik zou het lekker standaardiseren, dezelfde hardware aan de buitengevel staat ook beter als een samengeraapt zooitje (8>

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@revolution-nl @Martinusz Ik zou ook gaan voor 2x de zelfde merk altijd handig met bijvoorbeeld in te stellen met 1x app. Dus makkelijker en handiger om de airco goed in te stellen qua timers en temperatuur. ;)
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Misschien koel je de 1ste verdieping wel koel genoeg met de 3.5 op zolder als je de deur openhoud.
Ik zou het lekker standaardiseren, dezelfde hardware aan de buitengevel staat ook beter als een samengeraapt zooitje (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Ik ben minder gevoelig voor dat laatste, ze staan vrij ver achterop de garage, maar op zich liever wel zelfde merk ja.
Keuzes keuzes keuzes, zolder moet sowieso, dochterlief kon daar echt niet slapen afgelopen zomer, onze slaapkamer is luxe (al ligt die ook op zuidwest). Dus wat je zegt misschien eerst maar zolder en eens zien wat dat brengt. De geldboom is dit jaar aardig kaal geplukt, dus moet ook verantwoord keuze maken, maar ook weer niet overhaasten en nu iets kiezen waar ik over een jaar spijt van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ik zie iedereen hier nu wel lukraak met decibelletjes gooien, maar dat kan je echt niet zomaar allemaal 1:1 op basis van de foldertjes vergelijken. Het gaat in "het echt" altijd om db(A) tov een bepaalde ruisvloer, dus zonder dat je bijvoorbeeld weet op welke afstand, met welke ruisvloer, in wat voor ruimte en met welke belasting er gemeten wordt. Daarbovenop, denk ook aan op welke frequentie maakt ie geluid? Hoe is de unit geplaatst tov je hoofd als je slaapt? E.g. de ene dB is de andere niet qua daadwerkelijke beleving.

Gebruik je bijv. een streamer of ventilatiefunctie (extra geluid)? En als ik even naar mn eigen units kijk, dan verschilt de geluidsbeleving behoorlijk als je je hoofd om de unit beweegt en is deze ook sterk afhankelijk van de gekozen uitblaasrichting. En tot slot. bij mij maken vooral bij de ururu's, de flappen nogal wat geluid als je m op oscilleren hebt staan. Dat is vele malen storender dan het constante geluid van de ventilator. Ik wil maar zeggen, als geluid de voor jou doorslaggevende factor is, ga dan eerst zelf luisteren ipv alleen op de waarden in de folder af te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 12-10-2020 16:34 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Notna schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Voor een 2.5 kW model: ja hoor. Voor een MS met 9 kW aan vermogen van een A merk incl installeren: nope

Maar je moet idd wel iets specifieker zijn. Hoeveel koelvermogen, welk model heb je zelf voor ogen, moet er een condenspomp bij, moeten er betonboringen gedaan worden, zit er veel lengte aan leidingen etc.
Anders is het gewoon puur giswerk en dat schiet niet op.
Binnenunit komt in de eetkamer te hangen (50m3) met woonkamer (75m3) aansluitend middels een toog.
Met de formule kom ik uit op een kleine 5000w.

Hoeven geen gaten geboord te worden, leidingen kunnen gelijk door een oude kachelpijp naar boven lopen (plat dak).

Condenspomp kan het eea makkelijker maken. Maar heb geen flauw benul hoe storend dat geluid is, anders is een gat naar buiten boren alsnog een optie.

Qua modellen weet ik het niet, maar kwam wel een aantal keer uit bij een LG.
Wat kan ik rekenen voor installatiekosten, max €750?

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-10-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Speedfightserv schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

ik had laatst de zelfde discussie met een koelmonteur. Ik vind ook dat hij backinggas moeten gebruiken.
Hij gaf aan dat het niet zwartgeblakerd wordt van binnen en dat het reuze meevalt.

ik heb de proef op de som genomen en een leiding gehardsoldeerd wat hier nog als rest lag:[Afbeelding]

Ik kan maar één ding zeggen bij het zien van je solderingen...dat ze niet warm genoeg zijn gestookt.
Want bij de juiste temperatuur om te hardsolderen, treed er verbranding van het oppervlak op, zodra het oppervlak met zuurstof in aanraking komt. dus wat je aan de buitenkant ziet aan zwarte bladders, zie je aan de binnenkant zeker zoveel. Want aan de buitenzijde is het oppervlak nog in de vlam beschermd tegen zuurstof, tijdens het solderen.

Kijk...normaal is compressorolie zo helder als zonnebloemolie, zelfs na 15 jaar...

Zo ziet het eruit als er zonder backing is gesoldeerd, na 14 maanden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6-8OYOzEaRY4mOlsc_Newf06K8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TJ90xOust2Ytnwio7MBfTQsy.png?f=user_large
Kosten ongeveer €9000,- om de boel weer draaiend te krijgen :X
Twee compressoren verrot, incl inverters, 53kg koudemiddel naar de maan, verzuurde olie in systeem, dit moeten neutraliseren en burnout filter plaatsen.
Volgend jaar burnout filter weer verwijderen

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 12-10-2020 17:08 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Oxellaar schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Ik kan maar één ding zeggen bij het zien van je solderingen...dat ze niet warm genoeg zijn gestookt.
Want bij de juiste temperatuur om te hardsolderen, treed er verbranding van het oppervlak op, zodra het oppervlak met zuurstof in aanraking komt. dus wat je aan de buitenkant ziet aan zwarte bladders, zie je aan de binnenkant zeker zoveel. Want aan de buitenzijde is het oppervlak nog in de vlam beschermd tegen zuurstof, tijdens het solderen.

Kijk...normaal is compressorolie zo helder als zonnebloemolie, zelfs na 15 jaar...

[Afbeelding]
Twee compressoren verrot, incl inverters, 53kg koudemiddel naar de maan, verzuurde olie in systeem, dit moeten neutraliseren en burnout filter plaatsen.
Veel koelmonteurs denken ook dat het voornamelijk de expantie ventielen zijn die kapot gaan, maar vooral bij kleine split units zijn de compressoren de componenten die als eerste kapot gaan.
En dan kan je fluiten naar je garantie want zoals je ziet op de foto van Oxellaar, ze zien het direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:56
mkleinman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:31:
Intussen ook een handtekening gezet onder een offerte, gekozen voor een lokaal bedrijf in onze woonplaats.

Wij gaan krijgen:
  • Buitenunit: Daikin 3MXM68N, op muurbeugel
  • Woonkamer: Daikin Stylish Silver 4.2kW
  • Slaapkamer: Daikin Perfera 2kW
  • Kantoor: Daikin Perfera 2kW
Inclusief alle boringen en installatie komt het neer op net geen 6300,- euro.

Begin november wordt alles geplaatst, uiteraard dik te laat voor het hete seizoen maar dan zijn we in elk geval goed voorbereid aankomend voorjaar en zomer.

Foto's volgen :)
Naar mijn mening een vrij correcte prijs. Ik heb €6000 betaald voor ongeveer hetzelfde behalve heb ik een 4MXM68, en een perfera 4,2 + condenspompje. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Ik moet zeggen als het gaat om geluid...

We hebben een WTW waarvan in 1999 de leidingen zijn gelegd en daar zitten ook 100mm pijpen tussen.
Geluid hebben we hoe dan ook. Dan valt de airco in het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-05 23:14

mwk

[...]

In welke situatie worden leidinge gesoldeerd? Ik meen dat ik alleen knelkoppelingen heb gezien.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NeutraleTeun schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Binnenunit komt in de eetkamer te hangen (50m3) met woonkamer (75m3) aansluitend middels een toog.
Je bedoelt een veel te grote 5000. 3,5 is groot genoeg. Tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mwk schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:09:
[...]

In welke situatie worden leidinge gesoldeerd? Ik meen dat ik alleen knelkoppelingen heb gezien.
Als er knelkoppelingen worden gebruikt, dan worden die aan de leiding gesoldeerd.
Maar bij veel systemen is iedere verbinding gesoldeerd, zowel aan de binnen, als aan de buitenunit.
Als ik een splitje aansluit, haal ook regelmatig de koppelingen van het binnendeel en soldeer de leidingen aan elkaar. Koppelingen, knel, klem of pers, het zijn altijd zwakkere verbindingen dan een goede soldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:35:
[...]

Hoeven geen gaten geboord te worden, leidingen kunnen gelijk door een oude kachelpijp naar boven lopen (plat dak).

Condenspomp kan het eea makkelijker maken. Maar heb geen flauw benul hoe storend dat geluid is, anders is een gat naar buiten boren alsnog een optie.

Qua modellen weet ik het niet, maar kwam wel een aantal keer uit bij een LG.
Wat kan ik rekenen voor installatiekosten, max €750?
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

Je bedoelt een veel te grote 5000. 3,5 is groot genoeg. Tel uit je winst.
Dat dus. Ik zou maximaal voor 4.2 gaan maar zeker niet 5.

Dat gezegd hebbende; forget it met je 1500 euro. Voor een kleine singlesplit van 2.5 kW kan je daarmee wel uit de voeten. Maar voor een 4.2 kW singlesplit met installatie ben je meer richting de 2000 a 2500 kwijt. Voor een merk als MHI of Daikin ben je voor een 4.0 kW model(en je andere eisen) als snel 1500+ euro kwijt voor de unit zelf. Dan nog materiaal (euro of 200 tot 300) en uurloon (700 tot 900 euro voor een dag met 1 man). En dan hebben we het niet over bijkomende kosten voor elektra indien nodig. Condenspomp kan, maar je kan beter direct naar buiten gaan en de zwaartekracht het werk laten doen.

Je kan nog wat besparen door voor een minder poplulair merk te gaan (LG, Toshiba, Gree etc.) Maar voor 1500 euro ga je het niet halen voor een all-in prijs.

Edit: hmm, ik kan eigenlijk niet zo snel een 4 kW singlesplit vinden? Gaat van 3.5 naar 5 meteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Zo de installateur is geweest en alles werkt weer naar behoren. Zat toch te weinig druk in.

Vraagje, weet iemand hoe ik de naam van de units in de app kan veranderen en toevoegen aan kamers enz?

In plaatjes zie ik alles netjes verdeeld staan over ruimten en de units een andere naam hebben, maar bij mij is het DaikinAP12345 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 10:32
Sarge78 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:28:
Zo de installateur is geweest en alles werkt weer naar behoren. Zat toch te weinig druk in.

Vraagje, weet iemand hoe ik de naam van de units in de app kan veranderen en toevoegen aan kamers enz?

In plaatjes zie ik alles netjes verdeeld staan over ruimten en de units een andere naam hebben, maar bij mij is het DaikinAP12345 enz.
Rechts boven op ... klikken en dan units bewerken

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
t.oswald schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Rechts boven op ... klikken en dan units bewerken
De tandjes! Dan denk je dat je overal wel op geklikt hebt haha. Thanks a lot!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:29

Waar wil je de ionisator voor gebruiken? Ik heb het bij de technische lijn gevraagd en die zeiden dat het niet helpt met astma en hooikoorts, maar als je rookt dan scheelt het wel. Voor mij zou het een meerwaarde ivm astma en hooikoorts maar dat maakt geen verschil.

Bij mijn schoonouders worden binnenkort 2 single units opgehangen van LG. Een 3.5 kwh voor 1200 euro en een 7.0 kwh voor 1550 euro. Dus je kan onder de 2000 euro makkelijk klaar zijn als je de ionisator laat vallen :).

@Notna onder de 2.000 euro kan je voor een LG makkelijk een goed systeem hebben :).

[ Voor 4% gewijzigd door supercrazy op 12-10-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
supercrazy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Waar wil je de ionisator voor gebruiken? Ik heb het bij de technische lijn gevraagd en die zeiden dat het niet helpt met astma en hooikoorts, maar als je rookt dan scheelt het wel. Voor mij zou het een meerwaarde ivm astma en hooikoorts maar dat maakt geen verschil.

Bij mijn schoonouders worden binnenkort 2 single units opgehangen van LG. Een 3.5 kwh voor 1200 euro en een 7.0 kwh voor 1550 euro. Dus je kan onder de 2000 euro makkelijk klaar zijn als je de ionisator laat vallen :).

@Notna onder de 2.000 euro kan je voor een LG makkelijk een goed systeem hebben :).
Maar dan moet je dus wel wat aan je eisenpakket veranderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Het zou puur als luchtzuiveraar dienen.

Niemand hier rookt en vooralsnog heeft niemand klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Hmm Daikin app is de weg kwijt ... of liever 1 van mijn airco units :?
Unit is wel gewoon via het netwerk te bereiken en aan/uit te zetten via Domoticz maar de app ziet hem niet meer maar wel nog de 3 andere units ....vreeemd.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Over de Daikin app gesproken... de temperatuur van de binnenunits is gewoon 3 tot 4 graden hoger. Zal wel niet te veranderen zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Hmm, hij was zo rood als een kers, zowel de leiding als de sok, hardsoldeer was overal netjes gevloeid, dat zal het ook wel zijn, zodra ik zie dat alles er in is gevloeid stop ik met verhitten.

[Afbeelding]
Dat zijn geen leuke dingen meer... kilo koudemiddel kost rond de 80-100 ex btw?

Ik ben aan het kijken om een overstap te maken naar hvac, vandaar mijn interesse en drang om dit goed te doen/leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PentaClover schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:34:
Hmm Daikin app is de weg kwijt ... of liever 1 van mijn airco units :?
Unit is wel gewoon via het netwerk te bereiken en aan/uit te zetten via Domoticz maar de app ziet hem niet meer maar wel nog de 3 andere units ....vreeemd.
Probeer eens voor de grap in te loggen via 'Out of home'. Dan kan gewoon via je WiFi netwerk (hoeft niet via 4/5G). Ik heb wel vaker met die app dat hij de controller van de airco in de huiskamer kwijt is als ik het gewoon lokaal benader via de app, maar via de out of home functie ziet hij hem dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Notna @PentaClover Als ik zoiets heb kill ik de app en start app opnieuw op. Werkt hier altijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 13-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:14
Weet iemand hoe het met die condenspompjes zit qua afstand? Ik wil 3 binnenunits laten plaatsen. 2 in de slaapkamers op de 2e etage (waarvan er 1 mijn werkkamer is) op dezelfde muur (zijn de zwarte pijlen). En eentje op de verdieping daaronder op dezelfde muur in de woonkamer (1e etage).

Vermoedelijk komt de buitenunit op de beganegrond in de tuin te staan. Kan die condenspomp dan ook wat meters verderop in de werkkamer geplaatst worden om toch zijn werk te doen? Ik zit in de slaapkamer niet echt op gezoem te wachten 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3p5REHcZwVm8ZpwSwd3_U--aZE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7PvaluM8uIbH8NbaKQkeLF23.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zty5ovm6CJe9D96taRafitIfN7Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tssCVtORE5vqkbzLR2eZllvn.jpg?f=user_large

Ik heb bij 123klimaatshop (las hier in dit topic goede ervaringen) en 3 lokale bedrijven een offerte uitgezet. Ben benieuwd of die laatste 3 überhaupt wel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Speedfightserv kilo R410a kost €21 tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ah, de verhuurder had vorig jaar de de airco laten repareren, door een lek was alle koudemiddel er uit. Nadat ze het lek gedicht hadden ging er 10 kg in. De factuur kwam bij ons in de brievenbus, die gasten rekende 100 ex. BTW per kilo...(R410a) gelukkig betaalde de verhuurder het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Ah, de verhuurder had vorig jaar de de airco laten repareren, door een lek was alle koudemiddel er uit. Nadat ze het lek gedicht hadden ging er 10 kg in. De factuur kwam bij ons in de brievenbus, die gasten rekende 100 ex. BTW per kilo...(R410a) gelukkig betaalde de verhuurder het :)
Vorig jaar was de prijs ook veel hoger, waardoor hij zoveel gezakt is weet ik niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

ShininNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:12:
Weet iemand hoe het met die condenspompjes zit qua afstand? Ik wil 3 binnenunits laten plaatsen. 2 in de slaapkamers op de 2e etage (waarvan er 1 mijn werkkamer is) op dezelfde muur (zijn de zwarte pijlen). En eentje op de verdieping daaronder op dezelfde muur in de woonkamer (1e etage).

Vermoedelijk komt de buitenunit op de beganegrond in de tuin te staan. Kan die condenspomp dan ook wat meters verderop in de werkkamer geplaatst worden om toch zijn werk te doen?
Je kan dan toch alle units naar beneden laten afvoeren? Waarom zou je dan condenspompjes plaatsen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:14
mwk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Je kan dan toch alle units naar beneden laten afvoeren? Waarom zou je dan condenspompjes plaatsen?
Ik dacht dat eigenlijk omdat je dan 2 betonboringen nodig hebt door de vloer in de slaapkamers. Ik weet niet waar die bedrijven mee komen qua oplossing, maar het handigste leek mij om de leidingen van de kleinere slaapkamer door te trekken naar die van de werkkamer, en daar alles naar beneden richting de woonkamer te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

mwk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:08:

Er zitten wat langere horizontale stukken in die layout. En aangezien je het verval van de binnenunit niet onmiddellijk kan doen (een verticale koof recht naar beneden langs de airco unit ziet er niet bepaald mooi uit) zul je tegen problemen aanlopen met afvoeren van je condenswater zonder pompje.

Een van mijn binnenunits gaat op afschot door de buitenmuur, daarna zo'n 15cm recht naar beneden, 2 meter horizontaal en daarna weer naar beneden. Het condenswater liep echter niet weg. Het bleek dat de condensslang op het horizontale deel, hoewel ten alle tijden ruim onder het gat in de buitenmuur, niet helemaal vlak liep door de koof en door de ribbelstructuur te veel weerstand bood. Op advies van een aircomonteur vervangen door een gladde PVC buis en onder een klein horizontaal afschot in de koof gelegd. Toen waren de problemen pas verholpen. Het komt met horizontale stukken in je afvoer dus best wel nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DexterDee Horizontaal afschot is dus verticaal. Horizontaal blijft water gewoon staan. Wet van de zwaartekracht. O-)

@ShininNL Condenspompen vermijden als het kan. Extra herrie en storingsgevoelig.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 13-10-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

ShininNL schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Ik dacht dat eigenlijk omdat je dan 2 betonboringen nodig hebt door de vloer in de slaapkamers. Ik weet niet waar die bedrijven mee komen qua oplossing, maar het handigste leek mij om de leidingen van de kleinere slaapkamer door te trekken naar die van de werkkamer, en daar alles naar beneden richting de woonkamer te voeren.
Ah je wilt binnenlangs naar beneden. Dan heb je een koof over de binnenmuur. Maar dan kan je nog steeds boven de vloer door de buitenmuur toch? Dan zit je maar een 40 tot 50 cm hoger aan de buitenkant dan wanneer je eerst door de vloer gaat.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Anoniem: 1460552 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:43:
@DexterDee Horizontaal afschot is dus verticaal. Horizontaal blijft water gewoon staan. Wet van de zwaartekracht. O-)
Met horizontaal afschot bedoel ik binnen de beperkingen van je horizontale ruimte nog 1º of 2º afschot bereiken, door de loze ruimte in je horizontale koof slim te gebruiken. Poor choice of words :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
@Glashelder nog bedankt voor de 'tip' van Haier, heb denk ik daar ook mooi setje van gevonden.
Mocht het Daikin verhaal totaal niet doorgaan, zal ik moeten gaan kiezen voor de mindere goden (Gree, Samsung, Haier,....) deze zitten volgens mij nog wel aan de goede kant en niet totaal budget merk :)

Deze staan nu op het alternatieve lijstje:
GREE GWH09AAB Bora
Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A
Samsung AR09TXHQASINEU + AR09TXHQASIXEU
Samsung AR12TXHQASINEU + AR12TXHQASIXEU
Haier Airconditioning Wandmodel AS25TADHRATH + 1U25BEEFRA
Haier Airconditioning Wandmodel AS35TADHRATH + 1U35MEEFRA

Waarbij de Haier en Samsung stil zijn 20+21db en de Gree dus niet (28db). De SEER en SCOP van de Haier zijn ook prima, die van Samsung iets minder. Bij de Haier is Wifi ook included.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
28dB is wel fors hoor, dat zou ik niet onderschatten. Tenminste als dat echt de stiltste stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
ik222 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:51:
28dB is wel fors hoor, dat zou ik niet onderschatten. Tenminste als dat echt de stiltste stand is.
Nee die gaat denk ik ook afvallen, rare is dat op buitenlandse site bij dat model wel staat dat ie 21db stand heeft, maar nergens anders is dat terug te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 01:45
Martinusz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:14:
@Glashelder nog bedankt voor de 'tip' van Haier, heb denk ik daar ook mooi setje van gevonden.
Mocht het Daikin verhaal totaal niet doorgaan, zal ik moeten gaan kiezen voor de mindere goden (Gree, Samsung, Haier,....) deze zitten volgens mij nog wel aan de goede kant en niet totaal budget merk :)

Deze staan nu op het alternatieve lijstje:
GREE GWH09AAB Bora
Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A
Samsung AR09TXHQASINEU + AR09TXHQASIXEU
Samsung AR12TXHQASINEU + AR12TXHQASIXEU
Haier Airconditioning Wandmodel AS25TADHRATH + 1U25BEEFRA
Haier Airconditioning Wandmodel AS35TADHRATH + 1U35MEEFRA

Waarbij de Haier en Samsung stil zijn 20+21db en de Gree dus niet (28db). De SEER en SCOP van de Haier zijn ook prima, die van Samsung iets minder. Bij de Haier is Wifi ook included.
Heb je mitsubishi heavy ook meegenomen in je keuzes? Ik heb er één in mijn thuis kantoortje. Bevalt zeer goed. Lekker stil zowel koelend als verwarmend.
https://www.aircodruten.n...subishi-heavy-srk-20zs-s/

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:06
Dolbyadt schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:06:
@Anoniem: 1460552
[...]
Kan ook anders, is persoonlijk. Bij warme dagen gaat hier de airco op de slaapkamer aan en als ik 's nachts eerste keer naar de wc moet zet ik hem uit. Dan wordt je ook niet 's ochtends wakker met droge of pijnlijke keel.

Bij nachten boven de 20 en hete dagen blijft hij wel hele nacht aan.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
elmerblues schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Kan ook anders, is persoonlijk. Bij warme dagen gaat hier de airco op de slaapkamer aan en als ik 's nachts eerste keer naar de wc moet zet ik hem uit. Dan wordt je ook niet 's ochtends wakker met droge of pijnlijke keel.

Bij nachten boven de 20 en hete dagen blijft hij wel hele nacht aan.
Daar kan je ook de sleep modus voor gebruiken. Die laat de temperatuur gedurende de nacht lichtjes oplopen (naar mate je langer slaapt koelen de meeste mensen af en hebben minder last van de warmte).

Doorgaans zou je dan ook niet echt meer last moeten hebben van een pijnlijke keel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Appie Heijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Heb je mitsubishi heavy ook meegenomen in je keuzes? Ik heb er één in mijn thuis kantoortje. Bevalt zeer goed. Lekker stil zowel koelend als verwarmend.
https://www.aircodruten.n...subishi-heavy-srk-20zs-s/
Ja en nee, ik weet dat het topsegment is, maar daardoor toch wel buiten budget voor nu. Uit het hogere segment heb ik 1 set Daikins kunnen vinden die nog enigzins binnen budget vallen.
Totale keuzelijst voor nu is (heb de Gree toch maar geschrapt ivm db):

Merk - model Prijs
Daikin Split Airco – (A)FTXC20B 575
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B 675
-----
LG Split Airco - S09ET model 2020 575
LG Split Airco - S12ET model 2020 650
-----
Samsung AR09TXHQASINEU + AR09TXHQASIXEU 370,78
Samsung AR12TXHQASINEU + AR12TXHQASIXEU 417,48
----
Haier Airconditioning Wandmodel AS25TADHRATH + 1U25BEEFRA 404,24
Haier Airconditioning Wandmodel AS35TADHRATH + 1U35MEEFRA 420,79
Glashelder schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Daar kan je ook de sleep modus voor gebruiken. Die laat de temperatuur gedurende de nacht lichtjes oplopen (naar mate je langer slaapt koelen de meeste mensen af en hebben minder last van de warmte).

Doorgaans zou je dan ook niet echt meer last moeten hebben van een pijnlijke keel :).
Als je hem uitzet loopt de temperatuur ook langzaam op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Martinusz Dan is de LG echt een stuk goedkoper dan de Daikin. Want bij de LG zit de Wifi module eral bij de Daikin FTX serie zit er geen Wifi module bij.
Martinusz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:34:
[...]

Ja en nee, ik weet dat het topsegment is, maar daardoor toch wel buiten budget voor nu. Uit het hogere segment heb ik 1 set Daikins kunnen vinden die nog enigzins binnen budget vallen.
Totale keuzelijst voor nu is (heb de Gree toch maar geschrapt ivm db):

Merk - model Prijs
Daikin Split Airco – (A)FTXC20B 575
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B 675
-----
LG Split Airco - S09ET model 2020 575
LG Split Airco - S12ET model 2020 650
-----
Samsung AR09TXHQASINEU + AR09TXHQASIXEU 370,78
Samsung AR12TXHQASINEU + AR12TXHQASIXEU 417,48
----
Haier Airconditioning Wandmodel AS25TADHRATH + 1U25BEEFRA 404,24
Haier Airconditioning Wandmodel AS35TADHRATH + 1U35MEEFRA 420,79

[...]

Als je hem uitzet loopt de temperatuur ook langzaam op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Dolbyadt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:53:
@Martinusz Dan is de LG echt een stuk goedkoper dan de Daikin. Want bij de LG zit de Wifi module eral bij de Daikin FTX serie zit er geen Wifi module bij.

[...]
Bij de FTXC niet, bij de FTXM wel. Maar daar betaal je dan ook naar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Dolbyadt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:53:

[...]
Klopt, LG incl. Wifi en benodigdheden komt op 1500,-, Daikin excl. wifi ook, maar met wifi dus 1700,-.
Haier incl. wifi en benodigdheden komt op 1300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Klopt, LG incl. Wifi en benodigdheden komt op 1500,-, Daikin excl. wifi ook, maar met wifi dus 1700,-.
Haier incl. wifi en benodigdheden komt op 1300.
FYI; je kan die WiFi modules vaak een stuk goedkoper (40% goedkoper) krijgen in het buitenland, op Ebay met name. Toegegeven, dat was wel voor deze hele Covid crisis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En weer een artikel https://www.nu.nl/klimaat...p.html#coral_talk_wrapper die onze geliefde warmtepomp zwart maakt. Koelen kost helemaal niets als je de besparing haalt uit verwarmen tov verwarmen met gas. Nee, maar een L/W warmtepomp is helemaal top. 8)7
Glashelder schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Hoezo zou je pijn aan je keel moeten krijgen? Hier draait met bloedheet weer de airco de hele dag op laag niveau 22/23 graden. Vochtigheidsgraad blijft netjes rond de 55% dus het fabeltje van droge lucht is ook onzin als dat al een pijnlijke keel zou geven. Cowboy verhalen zijn er genoeg rondom airco.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 14-10-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:29:
En weer een artikel https://www.nu.nl/klimaat...p.html#coral_talk_wrapper die onze geliefde warmtepomp zwart maakt. Koelen kost helemaal niets als je de besparing haalt uit verwarmen tov verwarmen met gas. Nee, maar een L/W warmtepomp is helemaal top. 8)7

[...]

Hoezo zou je pijn aan je keel moeten krijgen? Hier draait met bloedheet weer de airco de hele dag op laag niveau 22/23 graden. Vochtigheidsgraad blijft netjes rond de 55% dus het fabeltje van droge lucht is ook onzin als dat al een pijnlijke keel zou geven. Cowboy verhalen zijn er genoeg rondom airco.
Bedoel je dit artikel? https://www.nu.nl/klimaat...roene-stroom-weer-op.html

Ik kan me daar wel goed in vinden. Airco's verbruiken nu eenmaal veel energie, zelfs de moderne zuinige airco's. Genoeg mensen die wel airco's installeren maar geen zonnepanelen hebben om dat verbruik te compenseren, dan gaat het aardig wat impact hebben. Het is ook eigenlijk te gek voor woorden hoeveel daken van koopwoningen perfect liggen voor zonnepanelen maar volledig onbenut blijven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Ik kan me daar wel goed in vinden. Airco's verbruiken nu eenmaal veel energie, zelfs de moderne zuinige airco's. Genoeg mensen die wel airco's installeren maar geen zonnepanelen hebben om dat verbruik te compenseren, dan gaat het aardig wat impact hebben. Het is ook eigenlijk te gek voor woorden hoeveel daken van koopwoningen perfect liggen voor zonnepanelen maar volledig onbenut blijven.
Nou ja natuurlijk stijgt door warmtepompen in het algemeen (of dat nu L/L, L/W of W/W) is de vraag naar elektriciteit. Net zoals dat de toenemende populariteit van elektrische auto's daar aan bijdraagt. In ruil daarvoor neemt het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie en gas af, dat is ook het hele idee van de energietransitie. Dus stellingen als "een airco is slecht voor het milieu" wat je op veel plaatsen nog steeds leest zijn gewoon onzin en helpen bepaald niet.

Belangrijk is uiteraard wel dat we die extra benodigde elektriciteit zoveel mogelijk groen gaan opwekken, anders hebben zowel warmtepompen als ook elektrische auto's alsnog geen positief effect voor het milieu en klimaat. Dus inderdaad zonnepanelen is wel een goed idee als je een airco aanschaft zodat je eigen verbruik in elk geval minimaal afgedekt wordt.

Wat meer offtopic misschien maar ik vind het helemaal schokkend dat we enorme zonneparken op stukken grond bouwen terwijl veel daken van huizen en bedrijven gewoon leeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Als je alleen mee koelt wel ja. Maar als je er ook mee gaat verwarmen en je cv dus niet meer gebruikt is het totaal verbruik onderaan de streep lager. Ik heb airco genomen om te verwarmen en koelen is mooi meegenomen.

En wbt zonnepanelen. Die heb ik al 9 jaar liggen en nog steeds roepen mensen om mij heen. Die dingen leveren niets op. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Als je alleen mee koelt wel ja. Maar als je er ook mee gaat verwarmen en je cv dus niet meer gebruikt is het totaal verbruik onderaan de streep lager. Ik heb airco genomen om te verwarmen en koelen is mooi meegenomen.

En wbt zonnepanelen. Die heb ik al 9 jaar liggen en nog steeds roepen mensen om mij heen. Die dingen leveren niets op. :'(
Maar als je er alleen mee gaat verwarmen is het verbruik onderaan de streep nog veel lager ;) Ik zie het koelen met airco's echt als een stukje luxe in veel gevallen. En daar is niks mis mee maar dan is het wel handig om dat netjes te compenseren met je eigen zonnepanelen juist om te voorkomen dat het energieverbruik stijgt enkel vanwege een stuk luxe.
ik222 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Nou ja natuurlijk stijgt door warmtepompen in het algemeen (of dat nu L/L, L/W of W/W) is de vraag naar elektriciteit. Net zoals dat de toenemende populariteit van elektrische auto's daar aan bijdraagt. In ruil daarvoor neemt het gebruik van fossiele brandstoffen zoals olie en gas af, dat is ook het hele idee van de energietransitie. Dus stellingen als "een airco is slecht voor het milieu" wat je op veel plaatsen nog steeds leest zijn gewoon onzin en helpen bepaald niet.
Het gebruik van een warmtepomp om te koelen in de zomer zorgt er niet voor dat het gebruik van fossiele brandstoffen af neemt. Dat gaat enkel op voor het verwarmen waar anders gas gebruikt zou worden. Koelen in de zomer is puur een extra luxe die idealiter lokaal gecompenseerd wordt door middel van zonnepanelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:26:
[...]
:D Helaas is dat echt de wereld tegenwoordig.

Mensen die zich tijdens een rationeel gesprek met goede argumenten laten overhalen van standpunt te wisselen worden steeds zeldzamer lijkt wel.

Alles wat je tegen ze zegt is nepnieuws of gelogen of noem maar.. :F

En alles wat in het eigen straatje past is natuurlijk waar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-05 15:39
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Als je een airco op een normale manier gebruikt blijft hij gewoon aan staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij constant draait.
Op warme nachten zal hij dan soms eens aanslaan op de laagste stand en zo de temperatuur mooi op peil houden gedurende de hele nacht. Zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Speedfightserv schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

ik had laatst de zelfde discussie met een koelmonteur. Ik vind ook dat hij backinggas moet gebruiken.

ik heb de proef op de som genomen en een leiding gehardsoldeerd wat hier nog als rest lag:[Afbeelding]

Wat bedoelen jullie met backinggas? Droge stikstof voor oxidatie tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
neemerci schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Wat bedoelen jullie met backinggas? Droge stikstof voor oxidatie tegen te gaan?
Idd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 1460552 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:29:

Dat is een oude mensen fabel. Ik zie dat vooral terugkomen bij mensen van 60+. Ik betwijfel of het vroeger met de oude aan/uit airco's al echt zo was, maar de afgelopen 10 jaar toch echt zeker niet. Ik zag het ook met mijn schoonmoeder; jaren mekkeren in de auto of in een hotel dat de airco niet aan mocht want 'dan werd ze verkouden en kreeg ze last van haar keel'. Vorig jaar zijn ze toch overstag gegaan voor een multisplit en nu ineens bestaat eerder genoemd issue niet meer en pretendeert ze net alsof ze dat ook nooit zo gezegd heeft :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
[...]

[Afbeelding]
Leuk dat je er ff een foto van toont. Ik dacht dat je gewoon "een bakje troost" vast hield :D
Dit is toch wel een serieuze installatie als je 53kg koudemiddel nodig hebt? Kan dat niet gehergenereerd worden door een firma (wat natuurlijk wel wat zal kosten)? Of is dit al te erg om nog te doen?

Ongelooflijk dat een installateur dit doet :s Hardsolderen onder droog stikstof/argon/heleum is dacht k een requirement voor certificatie. Wat een luie mens :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Dat is een oude mensen fabel. Ik zie dat vooral terugkomen bij mensen van 60+. Ik betwijfel of het vroeger met de oude aan/uit airco's al echt zo was, maar de afgelopen 10 jaar toch echt zeker niet. Ik zag het ook met mijn schoonmoeder; jaren mekkeren in de auto of in een hotel dat de airco niet aan mocht want 'dan werd ze verkouden en kreeg ze last van haar keel'. Vorig jaar zijn ze toch overstag gegaan voor een multisplit en nu ineens bestaat eerder genoemd issue niet meer en pretendeert ze net alsof ze dat ook nooit zo gezegd heeft :')
Het is meer dat de een er wel last van heeft en de andere niet ;)

Ik heb er zelf ook last van maar alleen als de airco echt te koud staan en alleen 's nachts. Dus 18 is echt te laag. 19/20 is prima en dan heb ik er geen last van.

En ik ben 32. Maar Corona had op mij ook een behoorlijke impact dus misschien ben ik wel bejaard :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

Ik heb er zelf ook last van maar alleen als de airco echt te koud staan en alleen 's nachts. Dus 18 is echt te laag. 19/20 is prima en dan heb ik er geen last van.

En ik ben 32. Maar Corona had op mij ook een behoorlijke impact dus misschien ben ik wel bejaard :')
Maar dat is net als zeggen dat alle koelcellen je verkouden maken als je er lang in gaat zitten zonder jas :+

Waar het om gaat is dat simpelweg roepen 'een airco maakt mij altijd verkouden' oude mensen larie is. Hardnekkige larie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:15:
[...]

De fabel is dat je er verkouden of ziek door wordt. Je wordt niet verkouden of ziek door schone lucht maar door bacteriën, virussen en schimmels. Je zult die dus moeten weren uit je airco.

In de auto doe je dat door hem 5 minuten voor je aankomt uit te schakelen zodat er geen condens (met bacteriën) ontstaat. Voor de thuis airco is het vast een automatisch proces. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@Notna @daemonix
Wakker worden met een droge strot staat ook niet gelijk aan een verkoudheid :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:31:
@Notna @daemonix
Dat weten wij, maar die 60+ -ers niet :P

enfin; genoeg offtopic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:31:
@Notna @daemonix
Ik formuleerde ook niet voor niets zorgvuldig. Ik heb nergens naar jouw klachten verwezen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Notna schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

Maar dat is net als zeggen dat alle koelcellen je verkouden maken als je er lang in gaat zitten zonder jas :+

Waar het om gaat is dat simpelweg roepen 'een airco maakt mij altijd verkouden' oude mensen larie is. Hardnekkige larie :P
Je krijgt toch ook van 5G Corona? :+ Sorry kon het niet laten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@daemonix Bij veel airco gaat daarom ook wanneer je de airco uitschakeld de klep dicht. Maar blijft als het goed is de airco nog een paar minuten droog blazen. Meestal merk je daar zelf niks van. Om te voorkomen dat bacterien & virussen en schimmels kunnen ontstaan. En vooral nare luchtjes na verloop van tijd.
daemonix schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

De fabel is dat je er verkouden of ziek door wordt. Je wordt niet verkouden of ziek door schone lucht maar door bacteriën, virussen en schimmels. Je zult die dus moeten weren uit je airco.

In de auto doe je dat door hem 5 minuten voor je aankomt uit te schakelen zodat er geen condens (met bacteriën) ontstaat. Voor de thuis airco is het vast een automatisch proces. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Dolbyadt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:18:
@daemonix Bij veel airco gaat daarom ook wanneer je de airco uitschakeld de klep dicht. Maar blijft als het goed is de airco nog een paar minuten droog blazen. Meestal merk je daar zelf niks van. Om te voorkomen dat bacterien & virussen en schimmels kunnen ontstaan. En vooral nare luchtjes na verloop van tijd.

[...]
Bij Daikin heb je ook die FlashStreamer die bacteriën en virussen zou doden. Hoe effectief dat is ga ik me niet over uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neemerci schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Bij Daikin heb je ook die FlashStreamer die bacteriën en virussen zou doden. Hoe effectief dat is ga ik me niet over uitspreken.
Verwacht niet effectief. Anders zou het RIVM wel adviseren overal Daikins te hangen. Daikin zou binnenlopen. NB: dit was geen geintje.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 14-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
neemerci schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Bijna ieder merk heeft zoiets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
Na weer een zomer gehad te hebben waar het binnen niet uit te houden was en thuiswerken toch steeds belangrijker gaat worden leek het mij kostentechnisch verstandig om deze winter een airco te laten plaatsen.

Inmiddels een specialist over de vloer gehad voor een wandunit in onze woonkeuken en 1 wandunit in onze master bedroom. Dit zijn bij ons de meest warme ruimtes in huis, het belangrijkste om koel te houden en esthetisch de enige ruimtes waar het "eenvoudig" en "mooi" te plaatsen is. Het advies wat ik kreeg was uit de Mitsubishi Electric serie:

MSZ-EF35 wit met wifi (wandunit master bedroom)
MSZ-EF50 VG wit met wifi (wandunit woonkeuken)
MXZ-3F68 VF RAC MXZ Multisplit Inverter Warmtepomp (R32), (buitenunit), evt. voor in de toekomst een 3e wandunit, maar is geen must.

Nou is Mitsubishi Electric één van de topmerken schijnbaar. Even los van de prijs zat ik zelf het volgende te denken. Airco's staan in vrijwel alle warme landen waar wij Nederlanders op vakantie gaan. Dit betreft landen waar mensen over het algemeen minder te besteden hebben dan wij Nederlanders. Hier zie ik vaak dat niet de topmerken gebruikt worden. Als de mindere merken slecht zouden zijn dan zouden ze juist in dat soort landen snel kapot gaan verwacht ik. De indruk dat dit gebeurt heb ik niet. Iets in mij zegt dat een standaard airco eigenlijk al jaren is uitontwikkeld en dat er enkel nog marketing technisch interessante dingen worden toegevoegd (wifi, viruskiller, bacteriën killer, zelfreiniging, you name it). Persoonlijk geloof ik totaal niet in al deze onzinnige functies.

Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar standaard/gemiddelde witte wandunits welke welke voldoen aan de capaciteiten van voorgestelde modellen door de specialist. Enige eisen welke ik eigenlijk heb zijn het liefst geen lelijk logo / merknaam o.i.d., niet te hoog <30cm i.v.m. beperkte ruimte boven deur tot het plafond en geen lawaaimachine maar gewoon "standaard" ;)

Echter is de markt voor airco's erg ondoorzichtig vind ik. Zo kan je de wandunits vrijwel nergens in het echt aanschouwen of in werking zien en bestaan er geen goede vergelijkingssites waar de meeste modellen, capaciteiten en afmetingen in zijn opgenomen. De prijzen in NL hebben eveneens veel weg van kartelvorming als ik kijk naar wat buitenlandse webshops vragen voor dezelfde modellen.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegen aankijken en of iemand wellicht een leuk model weet welke voldoet aan mijn wensen.

Oh ja, ik heb ook weleens ergens gelezen dat 2 single-split units beter/voordeliger zijn dan 1 multi-split unit. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

[ Voor 4% gewijzigd door Huttenkloas op 14-10-2020 20:34 ]

Pagina: 1 ... 93 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"