Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.357.077 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nou ja de A merken hebben vaak wel het voordeel dat ze stiller en efficiënter / zuiniger zijn. Vooral op die vlakken is er de afgelopen jaren zeker ook nog wel e.a. gebeurd.

Wat betreft bestellen in het buitenland, daar is een apart topic voor (zie topic warning voor de link). Ja daar zijn ze inderdaad veel goedkoper maar er komt wel e.a. bij kijken. Niet in de laatste plaats dat je dan zelf een gecertificeerde monteur moet zien te regelen.

Wat betreft single vs multisplit, daar is al heel veel over geschreven in dit topic. Korte samenvatting is dat beide zowel voor als nadelen hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 14-10-2020 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 13:11
Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar ionisatie. Conclusies voor wat betreft de luchtkwaliteit:
- De effectiviteit van ionisatoren voor vermindering van het aantal stofdeeltjes is afhankelijk van een groot aantal factoren waaronder de concentratie en aard van de deeltjes, de relatieve luchtvochtigheid, grootte en inrichting van de ruimte, de mate van ventilatie, sterkte van de ionisator en gebruik van de ruimte wat betreft het aantal personen en type activiteiten.

- Een ionisator kan leiden tot afname van het aantal vitale micro-organismen in de binnenlucht, met name bacteriën en schimmels. Enerzijds door afname van het aantal, anderzijds door afname van de eigenschappen van de deeltjes.

- Een ionisator kan leiden tot afname van het aantal allergenen in de binnenlucht en tot afname van de allergene eigenschappen van deze deeltjes.

- Ionisatoren zijn niet effectief in verlaging van de concentratie gasvormige bestanddelen in de omgevingslucht. In tegendeel, door chemische reacties kan de concentratie aan vluchtige stoffen vergroot worden.

- Ionisatoren produceren ozon dat door chemische reacties kan leiden tot de vorming van ultrafijne stofdeeltjes en vluchtige verbindingen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:18

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Huttenkloas schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:32:

Oh ja, ik heb ook weleens ergens gelezen dat 2 single-split units beter/voordeliger zijn dan 1 multi-split unit. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?
Ik heb sinds dit voorjaar ook een 3,5 KW en een 5 KW van Mitsubishi Electric als single split en ben er zeer tevreden over. Single split is echt goedkoper dan Multi split en als er storing is heb je er altijd nog een die koelt of verwarmt.
Wel even kijken of je ruimte hebt voor 2 buitenunits .
Installatie ging hier supersnel en heel netjes
zonder dat er allerlei lelijke witte goten zichtbaar zijn . Het oog wil tenslotte ook wat . 8)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 14:01
964C2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Ik heb sinds dit voorjaar ook een 3,5 KW en een 5 KW van Mitsubishi Electric als single split en ben er zeer tevreden over. Single split is echt goedkoper dan Multi split en als er storing is heb je er altijd nog een die koelt of verwarmt.
Wel even kijken of je ruimte hebt voor 2 buitenunits .
Installatie ging hier supersnel en heel netjes
zonder dat er allerlei lelijke witte goten zichtbaar zijn . Het oog wil tenslotte ook wat . 8)
Welke type's had jij en heb je een prijsindicatie voor enkel de airco's?
Jij hebt uiteindelijk voor 2x single-units gekozen vanwege de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:18

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Heb je PM gestuurd
WSH-HR50VF en WSH-HR35VF

[ Voor 41% gewijzigd door 964C2 op 14-10-2020 21:47 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
neemerci schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Leuk dat je er ff een foto van toont. Ik dacht dat je gewoon "een bakje troost" vast hield :D
Dit is toch wel een serieuze installatie als je 53kg koudemiddel nodig hebt? Kan dat niet gehergenereerd worden door een firma (wat natuurlijk wel wat zal kosten)? Of is dit al te erg om nog te doen?

Ongelooflijk dat een installateur dit doet :s Hardsolderen onder droog stikstof/argon/heleum is dacht k een requirement voor certificatie. Wat een luie mens :s
Die 53kg zat in een VRF systeem, buitendeel heeft twee compressoren van 35kW p/s
Draait voor koeling en verwarming van een horeca tent, met 10 binnendelen.

Het koudemiddel wat afgepompt is, gaat retour voor recycling. Net als al het andere koudemiddel wat wij afpompen. Alleen is dat niet iets waar je even op kunt wachten, dus moet je toch nieuwe kopen.

@Tsurany Koelen met een airco als luxe zien, dat snap ik (want die zijn er meer). Al zie ik de noodzaak om te koelen, gelijkwaardig aan die van verwarmen. Maar verwarmen met airco, daar moet je toch zin in hebben. Tenminste, naar mijn mening. Het heeft zeker zijn voordelen, maar om geruis en zo'n luchtverplaatsing in mijn woonkamer te hebben....nee, daar bedank ik voor. Vooral die lucht(stof)verplaatsing zou ik niet fijn vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 14-10-2020 22:22 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oxellaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:09:
@Tsurany Koelen met een airco als luxe zien, dat snap ik (want die zijn er meer). Al zie ik de noodzaak om te koelen, gelijkwaardig aan die van verwarmen. Maar verwarmen met airco, daar moet je toch zin in hebben. Tenminste, naar mijn mening. Het heeft zeker zijn voordelen, maar om geruis en zo'n luchtverplaatsing in mijn woonkamer te hebben....nee, daar bedank ik voor. Vooral die lucht(stof)verplaatsing zou ik niet fijn vinden.
Ik merk er niks van. Heb sowieso een robotstofzuiger voor tegen de stof, maar ook zonder merk ik niet dat het huis stoffiger wordt.
En geruis heb ik op de laagste stand geen last van, ook luchtverplaatsing niet met de juiste plaatsing.

Wat ik wel merk is een hele snelle opwarming van een het huis met erg weinig stroomverbruik. Ik ben er tot nu toe tevreden over :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Tsurany als jij er tevreden mee bent is het natuurlijk helemaal prima.
Maar denk niet dat een robotstofzuiger een garantie is op minder stof circulatie.

Luchtverwarming heeft inderdaad een korte opwarmtijd, maar dan wel alleen van de lucht en niet van de massa.

Ikzelf geef toch de voorkeur aan een continu temperatuur. Zonder opwarmen en afkoelen. Daar heb je natuurlijk niet perse een cv ketel voor nodig.
Doe het al jaren met een heel kleine lucht/water warmtepomp en dat heeft toch mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1460552

Oxellaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:45:
@Tsurany als jij er tevreden mee bent is het natuurlijk helemaal prima.
Ikzelf geef toch de voorkeur aan een continu temperatuur. Zonder opwarmen en afkoelen. Daar heb je natuurlijk niet perse een cv ketel voor nodig.
Doe het al jaren met een heel kleine lucht/water warmtepomp en dat heeft toch mijn voorkeur.
Die discussie loopt nu hier Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Wat jij doet met L/W doe ik met L/L en zie het verschil niet. Je verwarmt immers met een L/W ook met lage temperaturen en als je daarmee verlaagt heb je hetzelfde probleem....koude massa. Oftewel met L/L ook niet, of iig niet veel verlagen. Geen probleem en een stuk makkelijker/goedkoper aan te leggen in situatie zonder vloerverwarming of LT radiatoren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Anoniem: 1460552 Leuk dat die discussie hier loopt... Maar het antwoord is in de klimaattechniek al jaren bekend.
Hoef je niet meer over te discussiëren 😉

Het zit hem trouwens niet in ltv of htv, dat is hier niet aan de orde. Het gaat mij meer om massa en/of pieken en dalen.

Verder heb ik geen vloerverwarming of lt radiatoren (die helemaal niet bestaan trouwens)
Maar dat is een ander verhaal.

Ik stook gewoon met ouderwetse paneel radiatoren het hele huis warm, kotje uit 1970, zonder gekke aanpassingen. En dat met 4.5kw.
Afgelopen winter geen ketel als backup nodig gehad.

Over zuinig stoken gesproken.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Oxellaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:14:
@Anoniem: 1460552 Leuk dat die discussie hier loopt... Maar het antwoord is in de klimaattechniek al jaren bekend.

Het zit hem trouwens niet in ltv of htv, dat is hier niet aan de orde. Het gaat mij meer om massa en/of pieken en dalen.

Verder heb ik geen vloerverwarming of lt radiatoren (die helemaal niet bestaan trouwens)

Ik stook gewoon met ouderwetse paneel radiatoren het hele huis warm, kotje uit 1970, zonder gekke aanpassingen. En dat met 4.5kw.

Ik ben nu een paar weken met de airco aan het verwarmen in een wat groter dan gemiddeld huis en zie dit ook heel duidelijk terug. Met opwarmen heb ik minder kWh aan warmte nodig om het in het huis op temperatuur te krijgen en houden, maar als hij uitgaat, dan koelt het ook weer veel sneller af.
Met zeer lage temperatuur verwarming vorig jaar (met gewone radiatoren + vloer) had ik bij vergelijkbare buiten temperaturen een afkoeling van 0.8oC in 19 uur als ik de ketel uit zette, nu met airco's onder de zelfde omstandigheden zie ik 1.6oC in 8 uur.
De oppervlakten van mijn muren, vloeren en plafonds warmen wel op als de airco's de hele dag op eco standje laag staan te pruttelen, dus ik voel geen koude straling ervan en het is door de iets hogere lucht temperatuur zelfs aangenamer, maar als de boel uit gaat, dan zie je de oppervlakte temperatuur van vooral de vloer en buitenmuren rap omlaag gaan.
Tevens hebben we nu ook de buiten temperaturen bereikt (<11oC) dat eco standje laag het niet meer gaat trekken, ben benieuwd wat er met het comfort (geluid en lucht verplaatsing) gaat gebeuren als ik hem op medium ga begrensen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
@Anoniem: 1460552

Dan ben ik nieuwsgierig wat jij heb draaien? :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18
Oxellaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:09:
[...]
Vooral die lucht(stof)verplaatsing zou ik niet fijn vinden.
Heb je juist niet minder stof in huis als de lucht continue door de stoffilters wordt geblazen?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-07 11:32
Martinusz schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:55:
[...]

Jep dat is 1 van mijn argumenten om voor Daikin te gaan, echter ik betwijfel of we snachts de airco aan laten.

Maar over geluid gesproken Iemand ervaring met de GREE GWH09AAB Bora of de Gree Bora – GWH12AABK6DNA4A?

Standaard staat er geluid binnenunit: 28db
Dat is fors meer dan de Daikin met 21db bijvoorbeeld, maar het rare is, is dat op een buitenlandse site ook standaard staat: (min/max): 28/40 dB
Maar in de omschrijving wordt er gesproken over een superquite modus met max 21db.

Dat zie ik op meerdere Italiaanse airco sites, maar ik kan er op NL sites niets over vinden?
In de handleiding kom ik het niet specifiek tegen, wel een sleep modus, maar onduidelijk is of dat zorgt voor die 21db of niet.

Aan de andere kant als we toch niet aanlaten tijdens slapen, maakt het ook niet zo heel veel uit.
Gree versus Daikin qua kosten is 1200,- versus 1700,-, behalve de 21db liggen de overige waarden dicht bij elkaar.
Ik heb thuis een GREE (Lomo) en deze is stil, kan er prima in slapen. Maar de Daikin bij mijn ouders en in ons vakantiehuis is stiller, die hoor je echt niet op standje Quiet. De GREE hoor je heel licht blazen. Ook de buitenunit van de GREE maakt iets meer geluid.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
Zijn jullie trouwens bekend met aircostunt(..com). Zij beperken zich tot Daikin, Gree en Mitsibishi HI en pretenderen zo goedkoop te kunnen zijn door import uit het buitenland. "Wij kopen niet bij de Nederlandse importeurs, want daar betaal je als dealer de hoofdprijs". Opzicht staat het verhaal me wel aan. Aantal modellen daarentegen is wel weer heel beperkt maar goed, is natuurlijk gewoon goed:).

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is dan het antwoord? Daar ben ik als leek dan wel benieuwd naar. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PentaClover schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:15:
[...]
Tevens hebben we nu ook de buiten temperaturen bereikt (<11oC) dat eco standje laag het niet meer gaat trekken, ben benieuwd wat er met het comfort (geluid en lucht verplaatsing) gaat gebeuren als ik hem op medium ga begrensen.
Niets. Ik heb het niet aan staan en draait hier op de laagste compressor frequentie. cmpfreq=14,mompow=3
Huttenkloas schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:50:
Zijn jullie trouwens bekend met aircostunt(..com). Zij beperken zich tot Daikin, Gree en Mitsibishi HI en pretenderen zo goedkoop te kunnen zijn door import uit het buitenland. "Wij kopen niet bij de Nederlandse importeurs, want daar betaal je als dealer de hoofdprijs". Opzicht staat het verhaal me wel aan. Aantal modellen daarentegen is wel weer heel beperkt maar goed, is natuurlijk gewoon goed:).

Dus bij problemen ook geen garantie vanuit NL. :N Hou daar wel rekening mee. Als je dat geen probleem vindt en zelf kan doen ben je zeker veel goedkoper uit.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 15-10-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:38

Staat ook bij mij in de lijst, let wel op dat ze niet verzenden, maar dat het dus afhalen is in Dordrecht ;)
Op zich geen gek verhaal, in het buitenland kun je zelf ze ook goedkoper bestellen in Italie/Portugal/Spanje etc.

Hier heb je trouwens nog een goedkope NL aanbieder wel met verzenden. Die hebben naast dezelfde Daikins ook nog LG's en een vaag merk.
Marcusso schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Ik heb thuis een GREE (Lomo) en deze is stil, kan er prima in slapen. Maar de Daikin bij mijn ouders en in ons vakantiehuis is stiller, die hoor je echt niet op standje Quiet. De GREE hoor je heel licht blazen. Ook de buitenunit van de GREE maakt iets meer geluid.
Heb de Gree nog wel op het lijstje, maar die valt eigenlijk toch wel af, alternatieven zijn veel stiller :)

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 15-10-2020 10:18 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-07 18:55
Martinusz schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Staat ook bij mij in de lijst, let wel op dat ze niet verzenden, maar dat het dus afhalen is in Dordrecht ;)
Op zich geen gek verhaal, in het buitenland kun je zelf ze ook goedkoper bestellen in Italie/Portugal/Spanje etc.

Hier heb je trouwens nog een goedkope NL aanbieder wel met verzenden. Die hebben naast dezelfde Daikins ook nog LG's en een vaag merk.

[...]

Heb de Gree nog wel op het lijstje, maar die valt eigenlijk toch wel af, alternatieven zijn veel stiller :)
Die Daikin modellen zijn er geen die hier verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Duidelijk verhaal en ik denk dat ik het ermee eens ben.

Sinds gisteren draait de 5kWh MHI in het trapgat naar zolder (fan stand 2). Binnen no-time is de zolderkamer 'warm', terwijl het een halve meter onder de airco 'koud' is.

Echter, de airco doet telkens een run* van 10-15 minuten op 300W (electrisch vermogen) en het is duidelijk de merken dat de 2-5 minuten daartussen 'koud' aanvoelen. Dat volgt ook duidelijk uit de thermometers die ik heb: de losse sensor zonder massa beweegt meteen mee terwijl een thermometer in een behuizing (met wat massa) een vertraging laat zien. Ik ga dus kijken naar een regelstrategie om eerder te beginnen met verwarmen om de massa mee te verwarmen.

* Het pendel gedrag volgt logisch uit de positie van de thermostaat op de binnenunit (en ik vermoed het minimum vermogen van de buitenunit). Dat vereist dus nog wat aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
neemerci schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Die Daikin modellen zijn er geen die hier verkocht worden.
Jawel, in ieder geval bij deze 2 aanbieders :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedfightserv schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Dan ben ik nieuwsgierig wat jij heb draaien? :)
Een Elga, dat staat onder ieder bericht wat ik post hier ;)
ronjansen87 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Heb je juist niet minder stof in huis als de lucht continue door de stoffilters wordt geblazen?
Nee, want het stof wat op je filter ligt, is al tig keer door je woonruimte geblazen. Want niet alle lucht die circuleert, is ook daadwerkelijk door de unit heen gegaan.
Zeker bij verwarmen, dan blaas je warme lucht, naar beneden, om beter te mengen.
Dat geeft enorme luchtstroming en luchtverplaatsing zorgt voor stofverplaatsing.
Zeker als je huisdieren hebt, wil je niet weten wat er rond vliegt.
Dat is net zo smerig als je kat of hond bij je in bed laten slapen.
Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Wat is dan het antwoord? Daar ben ik als leek dan wel benieuwd naar. :Y
Het antwoord is, dat luchtverwarming voordelen heeft, qua snelheid van opwarmen. Maar de nadelen geef ik hierboven al aan. Daarbij gaf ik al geluid.
En in geval van een splitje, veel vermogen uit één hoek, ipv spreiding van vermogen.

Verder is het natuurlijk helemaal aan jezelf wat je wel of niet comfortabel/acceptabel vind.

Het mooie is, dat in de discussie vaak de kostenbesparing, de doorslag geeft.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oxellaar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:29:

[...]

Het antwoord is, dat luchtverwarming voordelen heeft, qua snelheid van opwarmen. Maar de nadelen geef ik hierboven al aan. Daarbij gaf ik al geluid.
En in geval van een splitje, veel vermogen uit één hoek, ipv spreiding van vermogen.

Verder is het natuurlijk helemaal aan jezelf wat je wel of niet comfortabel/acceptabel vind.

Het mooie is, dat in de discussie vaak de kostenbesparing de doorslag geven.
;)
Ik bedoelde het massa verhaal en constant houden van temperatuur. Daar gaat de discussie over in het andere topic. Ik ben van mening dat constant houden zuiniger is bij een redelijk/goed geisoleerd huis en massa om je heen bij grote verlaging veel te veel afkoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Ik bedoelde het massa verhaal en constant houden van temperatuur. Daar gaat de discussie over in het andere topic. Ik ben van mening dat constant houden zuiniger is bij een redelijk/goed geisoleerd huis en massa om je heen bij grote verlaging veel te veel afkoelt.
Dat is inderdaad per situatie verschillend.
Maar ik heb geen bijzonder goed geïsoleerde woning en het loont wel degelijk om de temperatuur niet onder de 19 te laten zakken.
Die 19 is geen harde lijn, maar voor mij het meest comfortabel en gunstig gezien het lage vermogen van de warmtepomp. En het is goedkoper dan in de oude situatie, met de ketel iedere dag opwarmen en afkoelen.

Met een splitje snel de luchtinhoud opwarmen lijkt misschien comfortabel.
Maar alle massa is nog koud. Alles wat je vastpakt en aanraakt is kouder dan de ruimtetemperatuur. Dat is gewoon niet ideaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 15-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oxellaar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Dat is inderdaad per situatie verschillend.
Maar ik heb geen bijzonder goed geïsoleerde woning en het loont wel degelijk om de temperatuur niet onder de 19 te laten zakken.
Die 19 is geen harde lijn, maar voor mij het meest comfortabel en gunstig gezien het lage vermogen van de warmtepomp. En het is goedkoper dan in de oude situatie, met de ketel iedere dag opwarmen en afkoelen.
Dan zijn we het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:18
Oxellaar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Een Elga, dat staat onder ieder bericht wat ik post hier ;)

[...]

Nee, want het stof wat op je filter ligt, is al tig keer door je woonruimte geblazen. Want niet alle lucht die circuleert, is ook daadwerkelijk door de unit heen gegaan.
Zeker bij verwarmen, dan blaas je warme lucht, naar beneden, om beter te mengen.
Dat geeft enorme luchtstroming en luchtverplaatsing zorgt voor stofverplaatsing.
Zeker als je huisdieren hebt, wil je niet weten wat er rond vliegt.
Dat is net zo smerig als je kat of hond bij je in bed laten slapen.
Dan bedoel je dus dat er niet zozeer meer stof is, maar dat het van de vloer op je meubels e.d. beland? Dat zou idd kunnen. Moet zeggen dat ik hier thuis vrijwel nooit meer hoef te stoffen, na een maand is er nog vrijwel geen stof te zien op zelfs zwarte apparaten en oppervlakken. maar dat is dan met een airco, luchtreiniger én een robotstofzuiger. Denk eigenlijk ook dat hiervan de airco het minste effect heeft. Als je huisdieren hebt zou ik sowieso een robotstofzuiger ten zeerste aanbevelen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 15-10-2020 11:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@ronjansen87 Nee, zeker bedoel ik niet dat een airco stof produceert.

Jij woont vast alleen en bent 12 uur per dag van huis.. Of je bent een zeer steriel persoon. Maar normaal gesproken heeft iedereen een laagje stof liggen in huis... Zeker na een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ronjansen87 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Dan bedoel je dus dat er niet zozeer meer stof is, maar dat het van de vloer op je meubels e.d. beland? Dat zou idd kunnen. Moet zeggen dat ik hier thuis vrijwel nooit meer hoef te stoffen, na een maand is er nog vrijwel geen stof te zien op zelfs zwarte apparaten en oppervlakken. maar dat is dan met een airco, luchtreiniger én een robotstofzuiger. Denk eigenlijk ook dat hiervan de airco het minste effect heeft. Als je huisdieren hebt zou ik sowieso een robotstofzuiger ten zeerste aanbevelen.
Heb een Irobot Roomba gehad met een speciale opvangbak voor dierenharen. Drama. :X Ding moest ik na iedere run legen, borstels idem schoonmaken, onderdelen verslijten als een gek, batterij vervangen na 1,5 jaar, filter kosten, knalt overal tegenaan (dure speakers etc), doet mijn kleed niet en na 2,5 jaar totaal gesloopt. Heb nu een zakloze Philips met Hepa filter, ideaal. Ik hoef zo'n ding nooit meer. :N Maar dit is voor een ander topic denk ik.
Oxellaar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:17:
@ronjansen87 Nee, zeker bedoel ik niet dat een airco stof produceert.

Jij woont vast alleen en bent 12 uur per dag van huis.. Of je bent een zeer steriel persoon. Maar normaal gesproken heeft iedereen een laagje stof liggen in huis... Zeker na een maand.
Hier een hond en kat, 2 kinderen met aanhang, erin eruit enz. Blijven stofzuigen. Lekkere lichaamsbeweging iedere dag. Net als je denkt het is schoon, kunnen we weer beginnen. 8) Komen dan ook nog filters bij van de airco. >:)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 15-10-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-07 11:32

Heb daar nu al 6 Daikin units vandaan. Prima partij.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-07 12:31

mwk

Hun "magazijn" is het adres van de Shurguard in Dordrecht. Vraag me af of dit legale import is. Immers de import van f-gassen is gereguleerd. Dus of je hier garantie hebt vraag ik me af.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mwk schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Hun "magazijn" is het adres van de Shurguard in Dordrecht. Vraag me af of dit legale import is. Immers de import van f-gassen is gereguleerd. Dus of je hier garantie hebt vraag ik me af.
In ieder geval geen garantie , lees fabrieksgarantie, vanuit de importeurs die in NL zitten. Lijkt me logisch want die verdienen er ook niets aan. Je moet dus afwegen of dit nadeel opweegt tegen het financiële voordeel. Dat is ieder voor zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

In ieder geval geen garantie , lees fabrieksgarantie, vanuit de importeurs die in NL zitten. Lijkt me logisch want die verdienen er ook niets aan. Je moet dus afwegen of dit nadeel opweegt tegen het financiële voordeel. Dat is ieder voor zich.
Op basis van de hoeveelheid defecten die ik gezien heb loont dat vrijwel zeker :p

In NL kopen is een stukje verzekering (wel met een premie van enkele tientallen procenten van de nieuwwaarde): dat kost geld en fijn als je het nodig hebt, maar het risico op defecten heb ik inmiddels zo laag zitten dat ik een paar nieuwe kan bestellen en nog steeds goedkoper uit ben :)

(bij vrienden en familie inmiddels 11 units draaien)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Ik denk dat je het kan vergelijken met met zelf direct in het buitenland bestellen wat sommige hier ook doen maar dan zonder het gedoe van zelf transport regelen, soms gebrekkige communicatie met de verzender etc. Dat stukje nemen zij dan over.

Legaal zal het op zich wel zijn zolang je het maar door een gecertificeerde monteur laat aansluiten / in bedrijf stellen. Als schijnt het dan ook weer niet mee te vallen om zo iemand te vinden die dat wil doen voor zelf gekocht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
[...]

Je hebt zeker geen garantie. Ik betwijfel ook of dit legale import is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Glashelder schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Op basis van de hoeveelheid defecten die ik gezien heb loont dat vrijwel zeker :p

In NL kopen is een stukje verzekering (wel met een premie van enkele tientallen procenten van de nieuwwaarde): dat kost geld en fijn als je het nodig hebt, maar het risico op defecten heb ik inmiddels zo laag zitten dat ik een paar nieuwe kan bestellen en nog steeds goedkoper uit ben :)

(bij vrienden en familie inmiddels 11 units draaien)
Ook bij Daikin?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

neemerci schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Ik dacht wij vrije handel hadden in de EU. De kartel afspraken in WP land zijn wat dat betreft schandalig.
Als ik een unit koop in Italië moet ik daar gewoon garantie op krijgen in Nederland.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Ik dacht wij vrije handel hadden in de EU. De kartel afspraken in WP land zijn wat dat betreft schandalig.
Als ik een unit koop in Italië moet ik daar gewoon garantie op krijgen in Nederland.
Dat is natuurlijk onzin. Dacht jij dat als je een nieuwe Ford in Frankrijk koopt je garantie krijgt van Ford Nederland die geen pepernoot hebben verdient aan die auto? Zo werkt het met alle producten. Tv's zijn een heel bekend voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vooralsnog nog geen Daikins nee :).

2x Mitsubishi Electric, 4x Haier’s en 4x Fujitsu’s.
En in een ver verleden een keer een Tristar :X
neemerci schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:42:
[...]

Kunnen we het laten om dit soort FUD hier te posten totdat iemand daadwerkelijk een beroep op de garantie gedaan heeft? Ik heb ze bijv. bij climamarket vandaan en die geven aan gewoon garantie te leveren mits vakkundig geïnstalleerd.

Hoe dat dan precies werkt heeft nog niemand ervaren.. :).

[ Voor 45% gewijzigd door Glashelder op 15-10-2020 16:09 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. Dacht jij dat als je een nieuwe Ford in Frankrijk koopt je garantie krijgt van Ford Nederland die geen pepernoot hebben verdient aan die auto? Zo werkt het met alle producten. Tv's zijn een heel bekend voorbeeld.
Het is juist raar dat de importeur opdraait voor de kosten van garantie. Dat zou toch gewoon vanuit de fabriek gedragen moeten worden en voor iedereen hetzelfde moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naafkap schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Het is juist raar dat de importeur opdraait voor de kosten van garantie. Dat zou toch gewoon vanuit de fabriek gedragen moeten worden en voor iedereen hetzelfde moeten zijn?
Garantie ligt sowieso bij de leverancier en niet bij de fabrikant in de EU.
Daarnaast; consumentenrecht gaat verder dan fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dacht jij dat als je een nieuwe Ford in Frankrijk koopt je garantie krijgt van Ford Nederland die geen pepernoot hebben verdient aan die auto? Zo werkt het met alle producten. Tv's zijn een heel bekend voorbeeld.
Dat er meer partijen zijn dit zo regelen wil niet zeggen dat het een goede, logische constructie is.
We leven in 2020, niet in 1990.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:31
Anoniem: 1460552 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:36:
[...]

Lijkt me niet ok. De mijne (Daikin) moet ik echt dichtbij staan wil ik buiten iets horen. Zowel met verwarmen als koelen is geluid gelijk. Al toert hij nu met verwarmen wel echt laag. cmpfreq=14,mompow=3
Goedkoop is toch duurkoop...
De aircoset komt uit Portugal. De firma waar de set is gekocht vraagt om een errorcode. De unit geeft geen errorcode. Schijnt dat alleen een installateur dit uit kan lezen? Maar ja, ik heb hem laten installeren door een firma hier in Nederland en die geeft (logischerwijs (was ook de afspraak)) geen garantie op de airco unit.

Panasonic zelf geeft ook geen thuis. Die verwijzen mij door naar de installateur of firma waar de unit is gekocht.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rimave schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

De aircoset komt uit Portugal. De firma waar de set is gekocht vraagt om een errorcode. De unit geeft geen errorcode. Schijnt dat alleen een installateur dit uit kan lezen? Maar ja, ik hem laten installeren door een firmware hier in Nederland en die geeft (logischerwijs (was ook de afspraak)) geen garantie op de airco unit.

Panasonic zelf geeft ook geen thuis. Die verwijzen mij door naar de installateur of firma waar de unit is gekocht.
Gaat dit om die lawaaibak? Heb je geluidsresonantie ten gevolgen van de opstelling al uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Dat er meer partijen zijn dit zo regelen wil niet zeggen dat het een goede, logische constructie is.
We leven in 2020, niet in 1990.
Dus als jij een zaak zou hebben, iets niet hebt verkocht maar je collega wel die er aan heeft verdient en jij voert hetzelfde product ga jij het kosteloos oplossen bij een probleem als die klant komt? Ik kom met al mijn kapotte spullen naar jou. Je bent een kanjer. :+ NB: weet niet hoe oud je bent maar in 1990 was het serviceniveau van veel bedrijven een stuk hoger dan nu.
[...]

De aircoset komt uit Portugal. De firma waar de set is gekocht vraagt om een errorcode. De unit geeft geen errorcode. Schijnt dat alleen een installateur dit uit kan lezen? Maar ja, ik hem laten installeren door een firmware hier in Nederland en die geeft (logischerwijs (was ook de afspraak)) geen garantie op de airco unit.

En nu?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 15-10-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:13:
[...]

Dus als jij een zaak zou hebben, iets niet hebt verkocht maar je collega wel die er aan heeft verdient en jij voert hetzelfde product ga jij het kosteloos oplossen bij een probleem als die klant komt? Ik kom met al mijn kapotte spullen naar jou. Je bent een kanjer. :+
De fabrikant zou ALTIJD defecte hardware moeten vergoeden. Arbeidsuren die het gevolg zijn is inderdaad een andere discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Dus als jij een zaak zou hebben, iets niet hebt verkocht maar je collega wel die er aan heeft verdient en jij voert hetzelfde product ga jij het kosteloos oplossen bij een probleem als die klant komt? Ik kom met al mijn kapotte spullen naar jou. Je bent een kanjer. :+
Helaas denkt de wetgever er wel zo over. En dat is maar goed ook. Garanties gelden Europa breed, daar kan niemand zich onderuit wurmen ook al wordt dat wel geprobeerd. In Nederland geldt zelfs het conformiteitsbeginsel, apparatuur moet blijven werken gedurende de verwachte levensduur.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Wat is nu exact het probleem met je airco?

Ik hoor een compressor hoog optoeren, verder hoor ik niet echt iets bijzonders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Als jij bij een toko koopt in Spanje, dan claim je je garantie toch bij die toko in Spanje :?
Hoe zij dat oplossen is hun probleem. Als je iets koopt bij Amazon.de heb je ook gewoon aftercare etc.
Als een partij in NL spullen koopt in chilitjap en dat hier verkoopt, dan claim je toch bij die toko in NL, waar hun de spullen vandaan halen zal mij een rotzorg zijn. Zij regelen reparatie of een vervangend toestel of wat dan ook. Is het een fabriekskwestie, dan regelt die NL toko maar dat met de fabriek/leverancier.

En ja garantie krijgen etc. is altijd een uitdaging maar dat geldt net zo goed voor heel veel nederlandse shops die hun spullen bij NL leveranciers kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

De fabrikant zou ALTIJD defecte hardware moeten vergoeden. Arbeidsuren die het gevolg zijn is inderdaad een andere discussie.
Dat zal de fabrikant ook wel doen, via het desbetreffende distributiekanaal in het buitenland dus. Maar volgens mij is hier een topic over. Kopen in het buitenland....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

De beperking heeft betrekking op de import van f-gassen. Het is de leverancier die de garantie moet leveren.
En als je het in Italië koopt, en je wilt garantie in Nederland, ga je dan de reis en verblijfskosten van Mario betalen?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Glashelder schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Wat is nu exact het probleem met je airco?

Ik hoor een compressor hoog optoeren, verder hoor ik niet echt iets bijzonders?
Klopt. Dat is ook wat ie doet. Maar is dat normaal. De één zegt van niet, de ander zegt van wel. De compressor klimt inderdaad hoog in de toeren om daarna weer langzaam af te zwakken. Tijdens het de hele dag verwarmen doet de unit dit om de zoveel tijd.

Dat de unit dat om de zoveel tijd doet komt omdat hij anders bevriest is mij door de installateur verteld. Een airco kan niet continue verwarmen, terwijl hij wel continue kan koelen.

Misschien maar eens de unit openschroeven of ik kan zien of er iets los zit ofzo.

Het enige wat men (en ook de installateur, die zelf geen Panasonic verkoopt) mij verteld is dat een Daikin of een Mitsubitshi minder herrie maakt. Leuk en aardig, maar daar koop ik niets voor. Ik heb een Panasonic.

[ Voor 12% gewijzigd door rimave op 15-10-2020 16:30 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
revolution-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Gaat dit om die lawaaibak? Heb je geluidsresonantie ten gevolgen van de opstelling al uitgesloten?
Yup. Er resoneert niets. Tenzij de compressor resoneert, maar dan moet ik de unit openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rimave schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Klopt. Dat is ook wat ie doet. Maar is dat normaal. De één zegt van niet, de ander zegt van wel. De compressor klimt inderdaad hoog in de toeren om daarna weer langzaam af te zwakken. Tijdens het de hele dag verwarmen doet de unit dit om de zoveel tijd.

Dat de unit dat om de zoveel tijd doet komt omdat hij anders bevriest is mij door de installateur verteld. Een airco kan niet continue verwarmen, terwijl hij wel continue kan koelen.

Misschien maar eens de unit openschroeven of ik kan zien of er iets los zit ofzo.
Het optoeren en terugtoeren is bij mijn MHI ook standaard gedrag. Toen hij op gare kunstofbalkjes stond maakte hij een soortgelijk geluid als bij jou, met de bigfoot balken is dat zo goed als opgelost.

Dat een airco niet continu kan verwarmen is onzin, als de warmte vraag boven het minimale bereik komt krijg je langere sessies, wanneer de unit invriest wordt er automatisch een defrost programma gestart.

Wat je nu ziet is zogenaamd pendel gedrag wat vanzelf minder wordt naarmate het kouder wordt.
Heb je een silent mode en zo ja, heb je daar al mee getest.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 15-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
[...]

Het enige wat men (en ook de installateur, die zelf geen Panasonic verkoopt) mij verteld is dat een Daikin of een Mitsubitshi minder herrie maakt. Leuk en aardig, maar daar koop ik niets voor. Ik heb een Panasonic.
Ik heb een MHI, dit geluid doet die van mij ook met verwarmen. Misschien wel wat minder luid.
En inderdaad, hij verwarmt niet constant, maar dat komt misschien omdat de temperatuur snel bereikt is in de ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 15-10-2020 16:50 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

daemonix schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Helaas denkt de wetgever er wel zo over. En dat is maar goed ook. Garanties gelden Europa breed, daar kan niemand zich onderuit wurmen ook al wordt dat wel geprobeerd. In Nederland geldt zelfs het conformiteitsbeginsel, apparatuur moet blijven werken gedurende de verwachte levensduur.
Leuk verhaal, maar nogmaals, die plicht ligt bij de verkoper, niet bij de producent of een willekeurige partij die toevallig ook hetzelfde artikel levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Mijn Haier of Fujitsu’s doen dit ook maar inderdaad lijkt deze wel heel hoog op te toeren.

Er lopen er hier meer rond met Panasonic, misschien wel iemand met jouw model? Welk model heb je?

Pendelen is op zich met deze temperaturen niet heel vreemd. Doet ie dat ook als je bijv. een paar deuren open hebt staan waardoor de temperatuur niet bereikt wordt?

Bevriezen is bij deze buitentemperaturen trouwens niet echt aan de orde :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

daemonix schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Waar heb je gelezen dat garanties europabreed gelden?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-07 23:18

Lo_

Glashelder schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Mijn Haier of Fujitsu’s doen dit ook maar inderdaad lijkt deze wel heel hoog op te toeren.

Er lopen er hier meer rond met Panasonic, misschien wel iemand met jouw model? Welk model heb je?

Pendelen is op zich met deze temperaturen niet heel vreemd. Doet ie dat ook als je bijv. een paar deuren open hebt staan waardoor de temperatuur niet bereikt wordt?

Bevriezen is bij deze buitentemperaturen trouwens niet echt aan de orde :p
en @rimave. Hier een single 2.5 Panasonic. Bij pendelen komt dit opspoelgedrag redelijk overeen. Ik heb verder weinig ervaring met andere systemen om te weten wat normaal is. Technisch vind ik het alleen ook niet zo gek; er moet steeds weer even opnieuw druk worden opgebouwd. En scroll compressors zijn wel goed efficiënt en duurzaam, maar inherent volgens mij ook een beetje onstabiel tijdens de loop waardoor het dan ook niet zo soepel klinkt (waar je het in de post van je video over had) als bijvoorbeeld automotoren. Dat de unit beter vastzetten zou helpen kan ik me dan wel iets bij voorstellen. Die installateur had het lijkt me gewoon over defrosts. Dat gedrag lijkt er wel wat op, maar dan gaat de compressor wel een stuk langer op vol vermogen draaien (tot een paar minuten). De buitenunit hangt aan de muur en tijdens defrosts en pendelen is de compressor binnen ook wel te horen. Nooit aan geërgerd alleen en er zijn ook geen buren die in de buurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
[...]
Dacht jij dat als je een nieuwe Ford in Frankrijk koopt je garantie krijgt van Ford Nederland die geen pepernoot hebben verdient aan die auto? Zo werkt het met alle producten. Tv's zijn een heel bekend voorbeeld.
Nee hoor. Kookplaat en diepvries in DLD gekocht en gewoon garantie in NL.
En een Ford in Fr kopen geeft fabrieksgarantie met europese dekking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

jobr schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Nee hoor. Kookplaat en diepvries in DLD gekocht en gewoon garantie in NL.
En een Ford in Fr kopen geeft fabrieksgarantie met europese dekking.
Laten we deze discussie hier maar stoppen en ieder moet zelf zijn afwegingen maar maken. Ik koop in ieder geval niet voor 4 of 5 mille in Italie of Spanje. Heb Daikin al een keer nodig gehad en was blij met de lokale service. :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hmm ja dat Daikin’s de service nodig hebben is niet nieuw, er zijn er meerdere je voor gegaan :+

Sorry kon het niet laten, maar het is niet gelogen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Anoniem: 1460552 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:08:
[...]
Niets. Ik heb het niet aan staan en draait hier op de laagste compressor frequentie. cmpfreq=14,mompow=3
[...]
Uiteraard verwachtte ik wel iets aangezien ik al aangaf dat op standje Low de airco het niet meer trok, of te wel, de airco verwarmt met het maximum vermogen wat mag met standje low, en de temperatuur binnen daalt toch bij buiten temperaturen <11oC.

En inderdaad, toen ik hem gisteren van Low naar Medium zette ging de airco direct iets harder blazen (standje2 denk ik), met een iets warmere lucht temperatuur en het electrisch vermogen dat door de airco gevraagd werd ging omhoog van ~600W naar ~850W.
Uiteindelijk aan het einde van de middag was het huis weer op temperatuur en ging hij automatisch iets terug naar ~650W wat voldoende was om de temperatuur binnen constant te houden.

Hoewel het iets meer geluid gaf en vies warm was als je recht onder de airco ging zitten, vonden we het nog best goed te doen. Wij zitten daar normaal nooit, maar de katten sinds gisteren wel wat vaker. :+

Gisteren uiteindelijke in totaal 11.6 kWh verbruikt voor verwarmen, vorig jaar onder gelijkwaardige omstandigheden was dat zo'n 6m3 Gas, dus dat valt zeker niet tegen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Glashelder schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:55:
Hmm ja dat Daikin’s de service nodig hebben is niet nieuw, er zijn er meerdere je voor gegaan :+

Sorry kon het niet laten, maar het is niet gelogen :p
Duuuuh 8) Was kleinigheidje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Speedfightserv schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:16:
[...]

Ik had de genoemde onderdelen besteld (https://tasmota.github.io/docs/IR-Remote/ )

Echter lijkt het alsof de infrarood transmitter het signaal niet verstuurd, Door de drukte hier thuis ligt het even stil, wellicht dat ik vanavond nog even ga proberen :)
Mijn eerste test met de MHI SRK50ZS remote (RLA502A704A), een simpele IR ontvanger op een NodeMCU met tasmota-ir resulteert helaas in "Unknown Protocol". De bitlength van 154 komt ook niet overeen met 152 of 88.

Van het weekend probeer ik de simpele transmitter (betere zijn nog onderweg), maar mijn verwachtingen zijn niet hoog.

Uitzoeken van mijn mogelijke resonantieprobleem zal iets meer prio nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 10:22
Na ongeveer een bladzijde of 300 van dit uiterst interessante topic gelezen te hebben beschrijf ik hier ook eens mijn huidige situatie. Kwestie van achteraf niet tot de constatatie te moeten komen dat het misschien anders moest :)

Wij wonen in een halfopen nieuwbouw woning uit 2013/2014. De zijkant is Noord, Noord Oost georiënteerd. De achterkant Zuid, Zuid West. Ongeveer.

De zijkant van de woning ziet met andere woorden enkel 's morgens vroeg de opgaande zon dewelke dan via de voorkant en de zijkant van de aangebouwde woning 's avonds achteraan terug verdwijnt. We hebben overal rolluiken en een lamellendak op het terras waardoor we een koel huis hebben vergeleken met vele andere woningen.

Gezien ons terras en wandelpad aan de zijkant van de woning nog niet aangelegd zijn hebben we vorige week de voorzieningen laten aanleggen voor een airco installatie. Het was een beetje een nu of nooit verhaal gezien ik geen buitenunit tegen de zijgevel wil. De buitenunit komt los op de grond aan de zijkant van de woning waardoor de leidingen ondergronds moeten. Nu lukt dit nog perfect maar eens het terras en zijpad aangelegd zijn kon dit niet meer.

De installateur van Daikin heeft de nodige voorzieningen buiten getroffen maar ik twijfel nog een beetje welke vermogens te kiezen. Ik wil geen overkill maar het moet natuurlijk wel voldoende zijn.

Op de foto zie je de locatie van de binnen units in het rood. De buitenunit in het blauw.

De leiding naar de achterkant van de woning loopt ondergronds en gaat loodrecht naar boven waar de binnenunit komt. Idem dito voor de binnenunit in de slaapkamer. Deze is minimaal gezien deze daar op de gevel loodrecht naar boven gaat.

De beneden ruimte bedraagt 66,47 m² en is 2,6 m hoog = 172,82 m³
De slaapkamer en dressing zijn samen 26,54 m² en is 2,5 m hoog = 66,35 m³

Als ik de standaard formule gebruik (x30) kom ik voor beneden op 5,184 Kw en 1,99 Kw boven.

De installateur stelt het volgende voor: 2MXM50M9 buitenunit met daaraan een FTXM-50N (Perfera) voor de beneden ruimte en een FTXM-20N of 25N (Perfera) voor boven.

Nu wil ik beneden graag een Stylish maar die is om de één of andere reden niet compatibel met de 2MXM50M9. Een FTXA-42AW is wel compatibel.

Wat denken jullie? Over de buitenunit is er weinig twijfel vermoed ik. Maar wat met de binnenunits? Als ik het topic mag geloven is de 50N niet nodig en volstaat de 42AW. En wat met de bovenverdieping? Het prijsverschil beneden is natuurlijk een stukje groter beneden dan boven. Boven is het het verwaarloosbaar.

Alvast bedankt voor de input ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZkLr7dX4RW__Dn0c0Pk_dPUJps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCJb3h1LrqNYoMSetmhJYaJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzVBQd4JRisn44FkmbH8Lil7RMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJMgV0IyrAFbd4nWsd1dajIo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door FrE911 op 17-10-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Interessant. Volgend de brochure van 2020 kan de 5Kw stylish niet op de 2mxm50m9.
Maar volgens de catalogus wel:

http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Misschien een foutje. Is denk ik handig als de installateur even belt met Daikin.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09-2021
FrE911 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:56:
Na ongeveer een bladzijde of 300 van dit uiterst interessante topic gelezen te hebben beschrijf ik hier ook eens mijn huidige situatie. Kwestie van achteraf niet tot de constatatie te moeten komen dat het misschien anders moest :)

Wij wonen in een halfopen nieuwbouw woning uit 2013/2014. De zijkant is Noord, Noord Oost georiënteerd. De achterkant Zuid, Zuid West. Ongeveer.

De zijkant van de woning ziet met andere woorden enkel 's morgens vroeg de opgaande zon dewelke dan via de voorkant en de zijkant van de aangebouwde woning 's avonds achteraan terug verdwijnt. We hebben overal rolluiken en een lamellendak op het terras waardoor we een koel huis hebben vergeleken met vele andere woningen.

Gezien ons terras en wandelpad aan de zijkant van de woning nog niet aangelegd zijn hebben we vorige week de voorzieningen laten aanleggen voor een airco installatie. Het was een beetje een nu of nooit verhaal gezien ik geen buitenunit tegen de zijgevel wil. De buitenunit komt los op de grond aan de zijkant van de woning waardoor de leidingen ondergronds moeten. Nu lukt dit nog perfect maar eens het terras en zijpad aangelegd zijn kon dit niet meer.

De installateur van Daikin heeft de nodige voorzieningen buiten getroffen maar ik twijfel nog een beetje welke vermogens te kiezen. Ik wil geen overkill maar het moet natuurlijk wel voldoende zijn.

Op de foto zie je de locatie van de binnen units in het rood. De buitenunit in het blauw.

De leiding naar de achterkant van de woning loopt ondergronds en gaat loodrecht naar boven waar de binnenunit komt. Idem dito voor de binnenunit in de slaapkamer. Deze is minimaal gezien deze daar op de gevel loodrecht naar boven gaat.

De beneden ruimte bedraagt 66,47 m² en is 2,6 m hoog = 172,82 m³
De slaapkamer en dressing zijn samen 26,54 m² en is 2,5 m hoog = 66,35 m³

Als ik de standaard formule gebruik (x30) kom ik voor beneden op 5,184 Kw en 1,99 Kw boven.

De installateur stelt het volgende voor: 2MXM50M9 buitenunit met daaraan een FTXM-50N (Perfera) voor de beneden ruimte en een FTXM-20N of 25N (Perfera) voor boven.

Nu wil ik beneden graag een Stylish maar die is om de één of andere reden niet compatibel met de 2MXM50M9. Een FTXA-42AW is wel compatibel.

Wat denken jullie? Over de buitenunit is er weinig twijfel vermoed ik. Maar wat met de binnenunits? Als ik het topic mag geloven is de 50N niet nodig en volstaat de 42AW. En wat met de bovenverdieping? Het prijsverschil beneden is natuurlijk een stukje groter beneden dan boven. Boven is het het verwaarloosbaar.

Alvast bedankt voor de input ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien een domme vraag, maar waarom wordt de dressing meegeteld? Deze zijn toch afgescheiden door een deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
mwk schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:46:
Interessant. Volgend de brochure van 2020 kan de 5Kw stylish niet op de 2mxm50m9.
Maar volgens de catalogus wel:

http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Misschien een foutje. Is denk ik handig als de installateur even belt met Daikin.
Idd. Net eens uw link bekeken en daar kan het wel. Het zou me eigenlijk wel verbazen dat het niet zou kunnen eerlijkgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
jamespels schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waarom wordt de dressing meegeteld? Deze zijn toch afgescheiden door een deur?
Er is een deuropening maar er zit geen binnendeur in. Het prijsverschil tussen die 20 en 25 is te verwaarlozen.

Wat me belangrijker lijkt is die unit beneden. 42 vs 50 :)

Voor de buitenunit ga ik best voor de 2MXM50M9 vermoed ik ipv de 3MXM68N. Er zal nooit een unit bij komen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrE911 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Er is een deuropening maar er zit geen binnendeur in. Het prijsverschil tussen die 20 en 25 is te verwaarlozen.

Voor de buitenunit ga ik best voor de 2MXM50M9 vermoed ik ipv de 3MXM68N. Er zal nooit een unit bij komen in elk geval.
Ligt aan je isolatie, zonwering, ligging huis etc maar ik doe 160m3 met een 4,2. Je kan de gok nemen. Heb je angst....dan een 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
FrE911 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:32:
[...]

Ik had initieel ook een buitenunit met 3 aansluitingen: De Mitsubishi MXZ-3F68VF R32. Ik zit om precies dezelfde redenen als jij te denken aan een buitenunit met 2 aansluitingen: Mitsubishi MXZ-2F53VF R32.

Ik wil er een MSZ-EF35 VG en MSZ-EF50 VG achter hangen welke zelden tot nooit tegelijk zouden draaien. 1 slaapkamer en 1 keuken.

Gaat deze Mitsubishi MXZ-2F53VF R32 dit trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
Huttenkloas schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:25:
[...]

Ik had initieel ook een buitenunit met 3 aansluitingen: De Mitsubishi MXZ-3F68VF R32. Ik zit om precies dezelfde redenen als jij te denken aan een buitenunit met 2 aansluitingen: Mitsubishi MXZ-2F53VF R32.

Ik wil er een MSZ-EF35 VG en MSZ-EF50 VG achter hangen welke zelden tot nooit tegelijk zouden draaien. 1 slaapkamer en 1 keuken.

Gaat deze Mitsubishi MXZ-2F53VF R32 dit trekken?
Volgens tabellen van Mitusbishi kan dit niet, je kan er max 7,0 aanhangen (dus bv 4,2 +2,5 of 3,5 + 3,5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-07 09:25
Eén van mijn Stylish units had een andere leidingaansluiting dan conform catalogus zou moeten zijn. Het was 3/8" en had moeten zijn 1/2" (5KW unit).

Doos en alles van de unit zei 5KW. Stickers in de unit ook, maar is er nou een manier om te checken hoeveel capaciteit de unit nu echt heeft? Ik bedoel sticker kan ook verkeerd zijn geplakt en dan huppa zo in de doos.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klopt het verbruik in de Daikin app een beetje ?

Ik zie namelijk een verbruik voor koeling voor vandaag, terwijl ik de units niet gebruikt heb voor koeling.
Heb verder geen monitoring op de groep van de buitenunit zitten, dus ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen of het gebruik in de app een beetje represenatatief is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarge78
Sarge78 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:55:
Eén van mijn Stylish units had een andere leidingaansluiting dan conform catalogus zou moeten zijn. Het was 3/8" en had moeten zijn 1/2" (5KW unit).

Doos en alles van de unit zei 5KW. Stickers in de unit ook, maar is er nou een manier om te checken hoeveel capaciteit de unit nu echt heeft? Ik bedoel sticker kan ook verkeerd zijn geplakt en dan huppa zo in de doos.
Nou ik beantwoord mijn eigen vraag maar even.

Na wat uitzoeken ben ik erachter. Mijn Daikin Stylish 5kw ( FTXA50A2V1BW ) heeft waarschijnlijk een fabricage fout. Er is een verkeerde verdamper in gezet en nu is het een verkapte 1,5 of 2 of 2,5 of 3,5 (wie zal het zeggen). Dat is het handige als ze allemaal er hetzelfde uitzien. :(

Helaas is er bij het leggen van de leidingen niet nagedacht en liggen er nu 3/8 leidingen ipv 1/2, dus alles mag er weer af en uit en compleet vervangen worden. Gelukkig is dit de unit met maar 3 meter leidingen.

Wie kijken er nu allemaal naar hun Stylish en vragen zich ook af welke verdamper er in zou zitten??? 8)7
You never know! :+

Service bij Daikin laat wel te wensen over zeg. Contact met ze krijgen is een drama als je geen installateur bent. E-mails worden ook nooit beantwoord.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Sarge78 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Na wat uitzoeken ben ik erachter. Mijn Daikin Stylish 5kw ( FTXA50A2V1BW ) heeft waarschijnlijk een fabricage fout. Er is een verkeerde verdamper in gezet en nu is het een verkapte 1,5 of 2 of 2,5 of 3,5 (wie zal het zeggen). Dat is het handige als ze allemaal er hetzelfde uitzien. :(

Helaas is er bij het leggen van de leidingen niet nagedacht en liggen er nu 3/8 leidingen ipv 1/2, dus alles mag er weer af en uit en compleet vervangen worden. Gelukkig is dit de unit met maar 3 meter leidingen.

Wie kijken er nu allemaal naar hun Stylish en vragen zich ook af welke verdamper er in zou zitten??? 8)7
You never know! :+

Service bij Daikin laat wel te wensen over zeg. Contact met ze krijgen is een drama als je geen installateur bent. E-mails worden ook nooit beantwoord.
Een 5Kw is groter dan een 2,5 of 3,5kw dus daar zou je het aan kunnen zien.
De zuigleiding is meestal sowieso al 3/8", alleen de koppeling die er op zit is 1/2"

Of de verdamper daadwerkelijk kleiner is zou je zo kunnen zien want dan zal hij veel te klein zijn voor een 5Kw behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
rupsen schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Een 5Kw is groter dan een 2,5 of 3,5kw dus daar zou je het aan kunnen zien.
De zuigleiding is meestal sowieso al 3/8", alleen de koppeling die er op zit is 1/2"

Of de verdamper daadwerkelijk kleiner is zou je zo kunnen zien want dan zal hij veel te klein zijn voor een 5Kw behuizing.
Binnendelen hebben zelfde buiten afmetingen, alleen de verdamper is anders. Ik heb geen idee hoe dat er dan uit zou zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sarge78 Daikin gewoon bellen en je krijgt netjes antwoord. Maar daarbij moet je hiervoor bij je installateur zijn. Die is hiervoor aansprakelijk en aanspreekpunt. Wel balen en hoe kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sarge78 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:55:

Sarge78 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

In de specs zijn de koelleidingmaten hetzelfde (zowel gas als liquid). Daikin verkoopt ze ook alleen via installateurs, dat ze dan daar naar doorverwijzen voor dit soort vragen lijkt me niet zo gek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:45:
@Sarge78 Daikin gewoon bellen en je krijgt netjes antwoord. Maar daarbij moet je hiervoor bij je installateur zijn. Die is hiervoor aansprakelijk en aanspreekpunt. Wel balen en hoe kan dit?
Mja, in de fabriek heeft iemand niet op zitten letten en de installateur heeft er verder niet bij nagedacht en dacht, dan zal er wel iets veranderd zijn en kloppen de gegevens niet, "hoppa 3/8" it is" en installeren maar.

Vraagje voor jou. Jij hebt 160m3 en een 4.2. Moet hij daarvoor in de zomer flink zwoegen of valt dat mee? Islotatie goed, normaal, laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Marzman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

[...]

In de specs zijn de koelleidingmaten hetzelfde (zowel gas als liquid). Daikin verkoopt ze ook alleen via installateurs, dat ze dan daar naar doorverwijzen voor dit soort vragen lijkt me niet zo gek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPX0Zp9ACFvIJJogwIbTMVVdeJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hQHrkb0sguhYPvFHB1V7CSoy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Sarge78 Koelen met 2 vingers in zijn neus. Isolatie standaard jaren 70 (6cm glaswol), forse raampartij (traditioneel dubbelglas) op het zuiden met zonnescherm. Ik koel met 35 graden buiten naar 22/23 op blower auto en die blaast nooit hard. Ik koel met extreem weer wel 24/7. En met verwarmen verlaag ik ook niet veel. Wordt nooit kouder dan 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:08:
@Sarge78 Koelen met 2 vingers in zijn neus. Isolatie standaard jaren 70 (6cm glaswol), forse raampartij (traditioneel dubbelglas) op het zuiden met zonnescherm. Ik koel met 35 graden buiten naar 22/23 op blower auto en die blaast nooit hard. Ik koel met extreem weer wel 24/7. En met verwarmen verlaag ik ook niet veel. Wordt nooit kouder dan 19 graden.
Ik zit nu te kijken of het bij mij ook niet voldoende zal zijn.

Geluid van de daadwerkelijke 5kw zal anders zijn dan van wat er nu ook maar hangt. Gaat mijn WAF weer aardig naar de maan.

Ik heb een goed geïsoleerde ruimte van 150m3 waar de unit hangt, met daaraan (nabij de airco) een semi open deel van nog eens 45m3 met slechtere isolatie en plat dak. Zit er echt een beetje tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sarge78 Nieuw dak leggen met isolatie en nog een andere maatregel en je kan subsidie pakken. Ik ben aan het shoppen voor extra spouwisolatie en HR++

NB: vermogens van 4,2 en 5 schelen bijna niets maar bij een Perfera zijn de maten kleiner en is hij stiller.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1460552 op 19-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:46
Vandaag een offerte ontvangen.

Mitsubishi SRC50ZS-S incl installatie voor €2700.

Ver boven budget, so the journey continues.

Dacht geef de zaken in de omgeving eens een kans, maar 90% komt niet eens met een reactie en de ander is boven budget.

Dan Aircovoordeel maar eens benaderen.

(gaat om 50+75m3)

[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 20-07 20:53
NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:20:
Dacht geef de zaken in de omgeving eens een kans, maar 90% komt niet eens met een reactie en de ander is boven budget.
is idd frustrerend. Welk deel van NL zoek je een installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt gelijk, in de gasleiding zit inderdaad 2,8 mm verschil.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:46
@jpvk007 Midden Limburg.

[ Voor 26% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-10-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NeutraleTeun schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:20:
Vandaag een offerte ontvangen.

Mitsubishi SRC50ZS-S incl installatie voor €2700.

Ver boven budget, so the journey continues.

Dan Aircovoordeel maar eens benaderen.

(gaat om 50+75m3)
Herkenbaar. het blijft een bijzondere wereld. Uiteindelijk heb ik het door aircodeal uit Apeldoorn laten doen, die reageerde snel en konden snel leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 19-10-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Laatst online: 20-07 20:53
kan ik je helaas niet mee helpen. Eindhoven/Weert een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

revolution-nl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Herkenbaar. het blijft een bijzondere wereld. Uiteindelijk heb ik het door aircodeal uit Apeldoorn laten doen, die reageerde snel en konden snel leveren.
Probleem is dat de hele installatiebranche zich nog steeds alleen maar richt op de ouwe trouwe HR Ketel en zelfs die regelen ze niet goed in. Weinig echte vakmannen tegenwoordig. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:19:
@Sarge78 Nieuw dak leggen met isolatie en nog een andere maatregel en je kan subsidie pakken. Ik ben aan het shoppen voor extra spouwisolatie en HR++

NB: vermogens van 4,2 en 5 schelen bijna niets maar bij een Perfera zijn de maten kleiner en is hij stiller.
Als je het laat doen ja. Huidige subsidieronde is niet voor DHZ, of je moet een aannemer vinden die wat met je wilt meedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamespels
Anoniem: 1460552 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:19:

@Anoniem: 1460552 Ben hier aan het overwegen om een Misubishi MSZ-EF35VE te installeren in een woonkamer/keuken 150m3 van een woning uit 2010, dacht initieel de EF42 te plaatsen maar deze is met 28db te luidruchtig zie ik. Is dit haalbaar denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-07 10:10
ZeRoC00L schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:31:
Klopt het verbruik in de Daikin app een beetje ?

Ik zie namelijk een verbruik voor koeling voor vandaag, terwijl ik de units niet gebruikt heb voor koeling.
Heb verder geen monitoring op de groep van de buitenunit zitten, dus ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen of het gebruik in de app een beetje represenatatief is.
Geeft hier in ieder geval een stand-by verbruik van blijkbaar afgerond 100W per dag per unit

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
t.oswald schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Geeft hier in ieder geval een stand-by verbruik van blijkbaar afgerond 100W per dag per unit
[W] is een vermogen, geen verbruik. 24 uur lang 100W is 2,4 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
jamespels schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Volgens tabellen van Mitusbishi kan dit niet, je kan er max 7,0 aanhangen (dus bv 4,2 +2,5 of 3,5 + 3,5)
Geldt dat niet als je alles tegelijk volle bak wilt laten draaien. De kans dat je beide ruimtes tegelijk wilt koelen lijkt mij niet heel groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

[W] is een vermogen, geen verbruik. 24 uur lang 100W is 2,4 kWh.
100W in 24 uur is 4,2Wh

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee. Leer het verschil tussen W en Wh aub. Wat jij zegt is; "100 Joule per seconde in 24 uur is 15.120 Joule"; dat slaat echt nergens op :P

100W x 24 h = 2,4 kWh

Maar hij bedoelt waarschijnlijk 0,1 kWh per 24 uur aan sluipverbruik. Als dat van een constant sluipverbruik komt is dat sluipverbruik 4,2 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:25:
[...]

Als je het laat doen ja. Huidige subsidieronde is niet voor DHZ, of je moet een aannemer vinden die wat met je wilt meedenken...
Snap de toegevoegde waarde van de opmerking niet. Lijkt me logisch toch dat dit niet voor DHZ geldt? Ga ook echt geen installatie kopen voor het vullen van mijn spouw en/of branden dak en/of plakken van EPDM.
jamespels schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

@Anoniem: 1460552 Ben hier aan het overwegen om een Misubishi MSZ-EF35VE te installeren in een woonkamer/keuken 150m3 van een woning uit 2010, dacht initieel de EF42 te plaatsen maar deze is met 28db te luidruchtig zie ik. Is dit haalbaar denk je?
Ligt allemaal bij koelen aan je zoninstraling/wering. En bij verwarmen reken je het hier uit: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En anders wordt het toch een 4,2 Daikin. Die is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:55:
[...]

Nee. Leer het verschil tussen W en Wh aub. Wat jij zegt is; "100 Joule per seconde in 24 uur is 15.120 Joule"; dat slaat echt nergens op :P

100W x 24 h = 2,4 kWh

Maar hij bedoelt waarschijnlijk 0,1 kWh per 24 uur aan sluipverbruik. Als dat van een constant sluipverbruik komt is dat sluipverbruik 4,2 W
Ik heb het over 100Wdag en een dag is 24 uur, dus het stand-by verbruik is 100/24=4,2 Wh. En zo reken ik ook af bij mijn leverancier, 24 cent per kW, waarbij het niet uitmaakt of ik zo’n kW per uur, per dag of per jaar verbruik. De Daikin app geeft het verbruik per dag en dat staat op 100W en daar ging de vraag over.

Pagina: 1 ... 94 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"