Na ongeveer een bladzijde of 300 van dit uiterst interessante topic gelezen te hebben beschrijf ik hier ook eens mijn huidige situatie. Kwestie van achteraf niet tot de constatatie te moeten komen dat het misschien anders moest
Wij wonen in een halfopen nieuwbouw woning uit 2013/2014. De zijkant is Noord, Noord Oost georiënteerd. De achterkant Zuid, Zuid West. Ongeveer.
De zijkant van de woning ziet met andere woorden enkel 's morgens vroeg de opgaande zon dewelke dan via de voorkant en de zijkant van de aangebouwde woning 's avonds achteraan terug verdwijnt. We hebben overal rolluiken en een lamellendak op het terras waardoor we een koel huis hebben vergeleken met vele andere woningen.
Gezien ons terras en wandelpad aan de zijkant van de woning nog niet aangelegd zijn hebben we vorige week de voorzieningen laten aanleggen voor een airco installatie. Het was een beetje een nu of nooit verhaal gezien ik geen buitenunit tegen de zijgevel wil. De buitenunit komt los op de grond aan de zijkant van de woning waardoor de leidingen ondergronds moeten. Nu lukt dit nog perfect maar eens het terras en zijpad aangelegd zijn kon dit niet meer.
De installateur van Daikin heeft de nodige voorzieningen buiten getroffen maar ik twijfel nog een beetje welke vermogens te kiezen. Ik wil geen overkill maar het moet natuurlijk wel voldoende zijn.
Op de foto zie je de locatie van de binnen units in het rood. De buitenunit in het blauw.
De leiding naar de achterkant van de woning loopt ondergronds en gaat loodrecht naar boven waar de binnenunit komt. Idem dito voor de binnenunit in de slaapkamer. Deze is minimaal gezien deze daar op de gevel loodrecht naar boven gaat.
De beneden ruimte bedraagt 66,47 m² en is 2,6 m hoog = 172,82 m³
De slaapkamer en dressing zijn samen 26,54 m² en is 2,5 m hoog = 66,35 m³
Als ik de standaard formule gebruik (x30) kom ik voor beneden op 5,184 Kw en 1,99 Kw boven.
De installateur stelt het volgende voor: 2MXM50M9 buitenunit met daaraan een FTXM-50N (Perfera) voor de beneden ruimte en een FTXM-20N of 25N (Perfera) voor boven.
Nu wil ik beneden graag een Stylish maar die is om de één of andere reden niet compatibel met de 2MXM50M9. Een FTXA-42AW is wel compatibel.
Wat denken jullie? Over de buitenunit is er weinig twijfel vermoed ik. Maar wat met de binnenunits? Als ik het topic mag geloven is de 50N niet nodig en volstaat de 42AW. En wat met de bovenverdieping? Het prijsverschil beneden is natuurlijk een stukje groter beneden dan boven. Boven is het het verwaarloosbaar.
Alvast bedankt voor de input
[
Voor 20% gewijzigd door
FrE911 op 17-10-2020 09:58
]