Dan zijn het comfora binnenunits en geen perfera. Dan vind ik het wat duur. Voor dat geld zou ik perfera binnenunits verwachten, die zijn met wifi.
Maarten
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dan zijn het comfora binnenunits en geen perfera. Dan vind ik het wat duur. Voor dat geld zou ik perfera binnenunits verwachten, die zijn met wifi.
Maarten
Onderdeel technisch is het schijnbaar een lastig merk. Ik lees ook mee in een koeltechniek forum op Facebook, daar kwam de klacht voorbij dat na 4 jaar er geen onderdelen meer te krijgen zijn. Daar stonden weer een aantal reacties onder waarin men dit herkent.TvanW schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:32:
Zojuist een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een multi split van het merk Midea,
Deze bestaat uit een 2,6 kW en een 3,5 kW mission pro binnenunit en de M20-18FN8-Q buitenunit.
Lengte leidingen 3 - 5 meter.
Incl. afstandsbediening en wifi.
Totaal all in prijs 2385 euro incl. btw
Komt mij over als een zeer nette prijs alleen het merk Midea zegt mij niets.
Graag jullie mening
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
EDIT: negeer maar, ik heb niet goed gekekenMasterSword schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 04:55:
Ik heb even een tabel gemaakt om te laten zien dat verwamen met een airco veel zuiniger is,
dan bijvoorbeeld met aardgas of elektrische kachel of stad/of blok verwarming.
Bij airco's daalt ook de COP Waarde als het buiten kouder wordt,
Maar airco's houden langer een veel hogere COP waarde omdat die alleen lucht in de ruimte verwarmen, en geen warm water hoeven te maken bijvoorbeeld als lucht/water warmtepomp.
Leuk weetje:
− Om 1 kg lucht 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 1000 J warmte nodig
( 1 m3 lucht heeft een massa van 1,293 kg. )
− Om 1 kg water 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 4180 J warmte nodig
Lucht direct verwarmen is goedkoper,
dan eerst water opwarmen die dan via het water de lucht moet opwarmen.
( Maar zo denk ik er over. )
Nu naar het tabel, ik heb de data van Daikin Perfera Singel Split Gebruikt.
[Afbeelding]
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert; de tabel gaat er van uit dat je het binnen graag 20 graden wilt hebben. Voor 15 graden binnen temperatuur hoef je denk ik niet zo veel/zaak te verwarmenneemerci schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:28:
Leuke tabel maar de COP op 20 graden... zegt dat zo veel? kan je dat ook extrapoleren naar bijvoorbeeld 15 graden? Of krijgen we daar bijvoorbeeld een compleet ander verhaal?
[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 08-09-2020 09:58 ]
Ik heb er een Z-wave plug tussen zitten voor energiemonitoring. Bediening doe ik via een Broadlink RM Mini (bij Ali voor 10-15 euro ofzo). Het lijkt mij niet goed om 'hard' via een plug de airco te schakelen...Workaholic schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:43:
Heeft iemand toevallig ervaring met een wifi stekker i.c.m. een Mitsubishi airco oid? SRK-25ZSW en SRC25ZS-W
12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS
Oeps... ik heb blijkbaar toch een bril nodig_Arthur schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:38:
[...]
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert; de tabel gaat er van uit dat je het binnen graag 20 graden wilt hebben. Voor 15 graden binnen temperatuur hoef je denk ik niet zo veel/zaak te verwarmen
Ik heb de LG app op mijn telefoon gezet, maar ik kan nergens het energieverbruik vinden of is dat per airco model verschillend?Dolbyadt schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:20:
@supercrazy De LG smart app werkt hier geweldig zonder enige problemen. Je kunt voldoende settings instellen met tijdschema's enzovoort. De App is voor Android & Iphone beschikbaar. Daarmee kun je netjes jouw wensen in stellen voor verwarmen en koelen lijkt me. Ik ben in iedergeval zeer tevreden over de LG Smart App.
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
supercrazy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:45:
[...]
Ik heb de LG app op mijn telefoon gezet, maar ik kan nergens het energieverbruik vinden of is dat per airco model verschillend?
Hoe kan je naast planner een tijdschema instellen? Ik wil het een beetje zoals Tado per dag kunnen indelen en de opties zijn voornamelijk een soort van sleeptimers. En heeft de app ook geofencing?
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Het werkt alleen als je een single split LG hebt, bij multi split helaas niet, ik heb 1 buiten- en 3 binnen-units en ik heb die optie niet.Dolbyadt schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:48:
@supercrazy Als je rechtbovenaan het scherm klikt op de 3 puntjes krijg je een menuutje te zien;
Energiebewaking
Filterbeheer
Smart Diagnosis
Instellingen.
Over het Tijdschema instellen heb je inderdaad alleen maar optie Inschakelen, uitschakelen, Slaaptimer & Schema herhalen.
Ik denk dat alle LG Split Airco het ondersteunen. Want ik heb namelijk Standard Plus LG Airco - S09ET model 2020
[...]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
[ Voor 16% gewijzigd door Dolbyadt op 09-09-2020 09:39 . Reden: Meer informatie aangevuld ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
renzo4000 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:17:
Klopt, ik heb ook een lg multisplit maar heb tussen de hoofdaansluiting ook een energieplug zitten en heb ik inzicht in het totale verbruik van de airco installatie.
El-Nino schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Ik ga een 3.5kw airco aanschaffen voor mijn woonkamer. Gaat gebruikt worden om (uiteraard) te koelen maar ook om te verwarmen in de "winter".
Ben aan het twijfelen tussen:
LG S12ET https://www.nlx-internati...t-model-2020/a3535?c=3472
LG PC12SQ https://www.goedkopeairco...ard-plus-120-m3-met-wifi/
GREE Fairy https://www.comfortklimaa...ng-gwh12acc-inverter.html
Als mogelijk ook onderbouwing waarom een bepaald model.
(I know het is geen Daikin waar ik naar aan het kijken ben dus aub geen koop Daikin posts)
Iemand hier die een LG Split Airco heeft?
Ben benieuwd hoe het zit met de geluidsproductie van de buitenunit. Op internet kom ik 65DB tegen, wat, als ik kijk naar andere merken, best hoog is. Of heb ik het mis? Wil mijzelf en de buren niet tot last zijn met lawaai van een airco.
Dank voor de reacties alvast!
[ Voor 7% gewijzigd door Dolbyadt op 03-11-2020 15:04 . Reden: Link toegevoegd geluid LG buiten Unit ]
Ik heb een multi split van LG van 2x 2.5 en 1x 3.5, qua geluid valt het mij echt mee. Ik had het zelf harder verwachtEl-Nino schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Ik ga een 3.5kw airco aanschaffen voor mijn woonkamer. Gaat gebruikt worden om (uiteraard) te koelen maar ook om te verwarmen in de "winter".
(I know het is geen Daikin waar ik naar aan het kijken ben dus aub geen koop Daikin posts)
Ben benieuwd hoe het zit met de geluidsproductie van de buitenunit. Op internet kom ik 65DB tegen, wat, als ik kijk naar andere merken, best hoog is. Of heb ik het mis? Wil mijzelf en de buren niet tot last zijn met lawaai van een airco.
Ik heb dus een multi split LG met de buitenunit aan de schoorsteen, met koelen hoor je hem totaal niet ook niet tijdens die enorme hitte begin augustus, met koelen hoor je hem wat meer brommen maar niet dat ik dat vervelend vind, ik slaap er prima door en de rest van de fam. heb ik ook nooit horen klagen.El-Nino schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Sorry, maar waarom meteen in de aanval?Glashelder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:47:
@stijn1995 zonder modelnummer weet niemand dat.
Of kan jij me vertellen hoeveel km/L een BMW doet?
stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:27:
Hallo,
Weet iemand hoeveel ampère een daikin unit gebruikt? Ik kan dit nergens in de documentatie vinden, alleen het aansluit advies.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Het was niet bedoeld als aanvalstijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:11:
[...]
Sorry, maar waarom meteen in de aanval?
Het gaat om een Daikin 2MXM50M9
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nou ja aanval, ik moest wel gniffelenstijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:11:
[...]
Sorry, maar waarom meteen in de aanval?
Het gaat om een Daikin 2MXM50M9
Tel 11A nominaal voor een 3mxm68.stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:27:
Hallo,
Weet iemand hoeveel ampère een daikin unit gebruikt? Ik kan dit nergens in de documentatie vinden, alleen het aansluit advies.
Kijk even in de combinatietabellen alhier: http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdfstijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:27:
Hallo,
Maarten
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Betreft de elektra, je lampen en tv zijn ook 3 fase?Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
Ik zoek een multi split waar ik 5 binnen units op aan kan sluiten. De gelijktijdigheid is rond de 70% omdat de ruimten niet allemaal tegelijk verwarmen of koelen en ik het alleen als bijverwarming of top koeling wil gebruiken. Ik heb rond de 8-10 kW nodig.
Probleem is dat ik een 3 fasen aansluiting wil. Het hele huis is 3 fase en ik kan geen 25A op een enkele fase aansluiten omdat dan 1 fase van de hoofdautomaat (3x25A) eruit klapt.
Ik wil niet naar een 3x35A vanwege de vaste aansluitkosten.
Door de vele aanbieders en soms ondoorzichtige typenummers kan ik niet de juiste buiten unit vinden.
Wie heeft een suggestie?
zit je dan niet automatisch in het VRV gamma (SkyAir)? Alle MXM van Daikin zijn niet 3-fase dacht ik.Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
Ik zoek een multi split waar ik 5 binnen units op aan kan sluiten. De gelijktijdigheid is rond de 70% omdat de ruimten niet allemaal tegelijk verwarmen of koelen en ik het alleen als bijverwarming of top koeling wil gebruiken. Ik heb rond de 8-10 kW nodig.
Probleem is dat ik een 3 fasen aansluiting wil. Het hele huis is 3 fase en ik kan geen 25A op een enkele fase aansluiten omdat dan 1 fase van de hoofdautomaat (3x25A) eruit klapt.
Door de vele aanbieders en soms ondoorzichtige typenummers kan ik niet de juiste buiten unit vinden.
Wie heeft een suggestie?
Letterlijk de post boven je bevat alle informatie over Daikin. Vanaf pagina 114 staat de info voor een 5MXM90N. Doet max 16,xx Ampere.Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
Wie heeft een suggestie?
De vragensteller vreest waarschijnlijk de selectiviteit tussen de hoofdautomaat en de automaat naar de airco. Als je bijvoorbeeld een C20 achter een C25 hoofdautomaat plaatst dan zit er overlap in het werkingsgebied.Speedfightserv schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:32:
[...]
Betreft de elektra, je lampen en tv zijn ook 3 fase?
16 of 20 A kan ook prima op 1 fase. Daarnaast is het opgenomen koel of verwarm vermogen niet gelijk aan opgenomen stroom (gelukkig)
Maarten
Maar die is dus niet 3 fase en niet geschikt_Arthur schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
[...]
Letterlijk de post boven je bevat alle informatie over Daikin. Vanaf pagina 114 staat de info voor een 5MXM90N. Doet max 16,xx Ampere.
Klopt, alles is verdeeld over 3 fasen omdat van nieuwbouw we al 3 fasen hebben. Met een aantal grote gebruikers zit ik regelmatig op een nominale belasting van 10A op een fase. Met de inschakelpiek verwacht ik dat er een fase over zijn max kan gaan. Klapt de hoofdautomaat eruit dan zit het hele huis zonder spanning. Ik wil dus zeker één stap selectiviteit tussen de groepen en en hoofd automaat houden, liefst een eigen 16A 3-fase alamat voor de buiten unit.mwk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:46:
[...]
De vragensteller vreest waarschijnlijk de selectiviteit tussen de hoofdautomaat en de automaat naar de airco. Als je bijvoorbeeld een C20 achter een C25 hoofdautomaat plaatst dan zit er overlap in het werkingsgebied.
In dat geval zal in geval van problemen (sluiting of een inschakelpiek) de kans bestaan dat de hoofdautomaat eerder afschakelt dan de individuele automaat van de airco. En dan zijn alle groepen van die fase stroomloos geworden. Stelregel is dacht ik dat de hoofdautomaat minimaal 1,6 keer groter is dan de individuele automaten er achter.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
FYI de 3MXM52N zit nominaal op 1,39kW opgenomen vermogen bij verwarmen maar ik heb op een (din rail eaton) kWh meter een piekvermogen van 2,35kW gemeten (!). Hetzij kortstondig (enkele minuten) voordat de buitenunit weer terugmoduleerd. Dit alles met een 4.2kW binnenunit welke op de maximale / powerful stand stond te verwarmen. Piek stroom in mijn geval dus rond de 10A. Dit is zonder evt. ingestelde begrenzingen op de buitenunit.stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:27:
Hallo,
Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Maar je hebt toch een hoofdautomaat per fase? Of zit je hele huis op één fase? In dat geval kan je de airco's gewoon op een eigen fase zetten.Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:03:
[...]
Maar die is dus niet 3 fase en niet geschikt
[...]
Klopt, alles is verdeeld over 3 fasen omdat van nieuwbouw we al 3 fasen hebben. Met een aantal grote gebruikers zit ik regelmatig op een nominale belasting van 10A op een fase. Met de inschakelpiek verwacht ik dat er een fase over zijn max kan gaan. Klapt de hoofdautomaat eruit dan zit het hele huis zonder spanning. Ik wil dus zeker één stap selectiviteit tussen de groepen en en hoofd automaat houden, liefst een eigen 16A 3-fase alamat voor de buiten unit.
Maarten
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk genoeg.mwk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:12:
[...]
Maar je hebt toch een hoofdautomaat per fase? Of zit je hele huis op één fase? In dat geval kan je de airco's gewoon op een eigen fase zetten.
Een 3-fase alamat voor de airco volg ik niet. De airco's werken op één fase en niet op draaistroom. Wat wil je dan op die alamat aansluiten?
Dan snap ik het. Maar als je een buitenunit hebt die 3 fasen nodig heeft, dan heb je meteen een hele grote:Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
[...]
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk genoeg.
Mijn groepenkast bestaat uit 20 1-fase groepen en 4 3-fase groepen. Dit wordt met een 3x25A hoofdvoeding gezekerd.
Door een goede verdeling over de fasen zit ik nu regelmatig op 10A per fase.
Zet ik in mijn verdeelkast nog een 1 fase groep van 20A dan heb ik grote kans dat de automaat van het nutsbedrijf overbelast wordt.
Ik wil dus een 3-fase buiten unit omdat die zijn vermogen over de fasen verdeeld en dus onder de 3x25 A hoofd automaat blijf.
Ik gebruik een alamat omdat ik geen ruimte meer heb op mijn aardlekschakelaars als ik wil uitbreiden.
Maarten
Dat is natuurlijk ook een idee. Maar je moet dan wel de ruimte hebben om ze neer te zetten denk ik. Hoewel de 3-fase exemplaren die ik zo zag ongeveer 2x zo hoog zijn als een 'normale'.I-King schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:05:
@Pietje555 en dan toch 2 of zelfs 3 kleinere losse units? Kun je de belasting ook makkelijker verdelen. Zoveel gebruiken ze namelijk helemaal niet.
Maarten
Ik denk dat je dan in jou geval beter kan kijken naar bijvoorbeeld 2 buitenunits en die dan beide op een andere fase zetten. Dan kom je op bijvoorbeeld op twee 5kW buitenunits waarbij de ene 2 grotere binnenunits bedient en de andere 3 kleinere (beetje spelen met de ideale verdeling). Dat zou meer dan voldoende verdeling moeten geven waardoor je niet in de problemen komt. Zo'n 5kW buitenunit gebruikt namelijk echt niet zo veel en kun je prima met 16A afzekeren waardoor ook de selectiviteit behouden blijft.Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:43:
De kleinste welke ik tegen kwam was de LG 3f Synchro high inverter UU37WH U33. Ik hoopte dat er meer leveranciers waren, maar we zoeken rustig verder.
Bedankt voor de links
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 10-09-2020 17:47 ]
Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt.Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
[...]
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk genoeg.
Mijn groepenkast bestaat uit 20 1-fase groepen en 4 3-fase groepen. Dit wordt met een 3x25A hoofdvoeding gezekerd.
Door een goede verdeling over de fasen zit ik nu regelmatig op 10A per fase.
Zet ik in mijn verdeelkast nog een 1 fase groep van 20A dan heb ik grote kans dat de automaat van het nutsbedrijf overbelast wordt.
Ik wil dus een 3-fase buiten unit omdat die zijn vermogen over de fasen verdeeld en dus onder de 3x25 A hoofd automaat blijf.
Ik gebruik een alamat omdat ik geen ruimte meer heb op mijn aardlekschakelaars als ik wil uitbreiden.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
[ Voor 12% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 01:44 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 02:35 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Nimoleda op 11-09-2020 10:47 ]
Hier precies de zelfde set-up enkel de 3.5 Unit in de woonkamer hangen.Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:33:
Vraagje:
Wij hebben een Daikin 2MXM50M met twee binnenunits, een 2.5 op de slaapkamer en een 3.5 op de zolder.
Nu viel het mij gisteravond op dat de 2.5 unit (slaapkamer) een "borrelend / stromend water" geluid heeft, iedere 5 a 10 seconde ongeveer. De unit in de slaapkamer stond op 19 graden en de unit op zolder stond uit.
Dit geluid stopt pas als als de 3.5 unit (zolder) ook aan slaat. Nu begreep ik van Notna (dank!) dat dit het zogenaamde bleeding effect kon zijn? Is dit ook bij koelen? Is er dan teveel vermogen o.i.d.?
Condenswater wordt overigens prima afgevoerd, dit kan het geluid niet zijn. Daarnaast koelt de binnenunit ook prima.
[ Voor 7% gewijzigd door happy killer op 11-09-2020 13:34 ]
Ik heb het nu al bij 3 installaties gehad, lijkt mij sterk dat ze alle 3 er last van hadden door teveel koudemiddel.Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:28:
Mijn single split op zolder heeft dat ook heel lang gehad en bleek te komen doordat er teveel koudemiddel in zat.
Kan me bij jou zo voorstellen dat er misschien teveel koudemiddel naar de unit gestuurd wordt als die als enige aan staat.
Bleeding is overigens andersom: het teveel aan vermogen wordt dan naar een unit gestuurd die uit staat en het dus niet nodig heeft. Dan zou je de geluiden moeten horen bij de unit die uit staat.
Ik heb dit blijkbaar gemist. Ergens een linkje waar dit uitgelegd wordt?Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:33:
Nu begreep ik van Notna (dank!) dat dit het zogenaamde bleeding effect kon zijn? Is dit ook bij koelen? Is er dan teveel vermogen o.i.d.?
Zo bedoelde ik het niet.Notna schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:41:
[...]
Ik heb het nu al bij 3 installaties gehad, lijkt mij sterk dat ze alle 3 er last van hadden door teveel koudemiddel.
Dat gezegd hebbende; ik gaf bleeding aan bij met name verwarmen, met verkoelen is het minder of zelfs niet aanwezig.
@Nimoleda ; komt het geluid echt uit de unit zelf of via / uit de leidingen?
Het is eigenlijk heel simpel.neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:49:
[...]
Ik heb dit blijkbaar gemist. Ergens een linkje waar dit uitgelegd wordt?
[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 11-09-2020 13:54 ]
Dit had inderdaad gekund ware het niet dat de lengtes van de leiding als volgt zijn:Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:28:
Mijn single split op zolder heeft dat ook heel lang gehad en bleek te komen doordat er teveel koudemiddel in zat.
Kan me bij jou zo voorstellen dat er misschien teveel koudemiddel naar de unit gestuurd wordt als die als enige aan staat.
Bleeding is overigens andersom: het teveel aan vermogen wordt dan naar een unit gestuurd die uit staat en het dus niet nodig heeft. Dan zou je de geluiden moeten horen bij de unit die uit staat.
Oké! En heb jij toevallig je installateur al gevraagd? En komt het bij jou echt uit de binnenunit?happy killer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:31:
[...]
Hier precies de zelfde set-up enkel de 3.5 Unit in de woonkamer hangen.
Uit onze 2.5 slaapkamer unit komt het zelfde geluid.
Heb alleen het idee dat hij het niet altijd doet.
Tijdens de installatie is er geen koudemiddel bijgevoegd aangezien de leiding lengte onder het aantal meters bleef wat mocht volgens de handleiding.
Ik volg even voor een mogelijke oplossing.
Het lijkt echt uit de binnenunit te komen.Notna schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:41:
[...]
Ik heb het nu al bij 3 installaties gehad, lijkt mij sterk dat ze alle 3 er last van hadden door teveel koudemiddel.
Dat gezegd hebbende; ik gaf bleeding aan bij met name verwarmen, met verkoelen is het minder of zelfs niet aanwezig.
@Nimoleda ; komt het geluid echt uit de unit zelf of via / uit de leidingen?
Hier komt het geluid dus echt uit de binnenunit die aanstaat (de 2.5)Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:52:
[...]
Zo bedoelde ik het niet.
Mijn unit had teveel koudemiddel en maakte dat geluid.
In een multi setup kan ik me dus voorstellen dat je hetzelfde geluid kan krijgen als er door de (zware) buitenunit teveel koudemiddel wordt gestuurd naar de binnenunit.
Bedoelde in deze situatie dus niet dat er teveel koudemiddel in het systeem zit.
[...]
Het is eigenlijk heel simpel.
Men neme een buitenunit met teveel vermogen voor een specifieke binnenunit. Als de te kleine binnenunit dan als enige aan staat, dan wordt een eventueel teveel aan koudemiddel wat de buitenunit rondpompt naar een andere unit gestuurd die uit staat (het moet ergens naartoe). Maar dat hoor je dan bij een unit die uit staat.
Voor 2mxm50Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:03:
[...]
Dit had inderdaad gekund ware het niet dat de lengtes van de leiding als volgt zijn:
Slaapkamer: 19 meter
Zolder: 14 meter
Als het goed zit er genoeg vulmiddel in voor de lengtes?
[...]
Het is een "echte" installateur. Hij gaf aan dat er voldoende koelmiddel in zit.. Is de kans groot dat het hier aan ligt?neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:26:
[...]
Voor 2mxm50
Max lengte per circuit 20m
Max cumulatieve lengte 30m. Daar zit je dus al een stuk boven.
En vooraf gevuld tot 20m.
Euuh. dus ofwel heeft die airco installateur koelmiddel bijgestoken of heb je dus te weinig. Plus dat je over de max cum lengte gaat
Is dat een echte installateur of iemand die het tussen de soep en de patatten heeft gedaan?
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het hieraan ligt aangezien ik te weinig ervaring heb met aircos.Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:28:
[...]
Het is een "echte" installateur. Hij gaaf aan dat het voldoende moest zijn.. Is de kans groot dat het hier aan ligt?
Helder! Heb je toevallig linkje / screenshot waar de maximum leidingslengte staat voor de 2mxm50?neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:31:
[...]
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het hieraan ligt aangezien ik te weinig ervaring heb met aircos.
Maar dit is wel wat ik lees bij de fabrikant. En meestal staan zulke voorschriften er in voor een reden
En als er op staat tot 20m voorgevuld dan ga ik er ook van uit dat dit wel degelijk het geval is (hangt dacht ik ook nog af van de lineset diameters maar denk dat dit hier niet/minder relevant is).
Misschien dat dit niet het geluid veroorzaakt maar wel dat je installatie sneller slijtage zal krijgen (mss moet compressor nog harder werken nu).
https://www.daikin.be/con...-lucht%20warmtepompen.pdfNimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:35:
[...]
Helder! Heb je toevallig linkje / screenshot waar de maximum leidingslengte staat voor de 2mxm50?
Het was een vraag van mij enige tijd terug en werd uitgelegd door verschillende mensen als een bleeding effect; units die uitstaan kunnen alsnog 'beweging' van koelmiddel hebben in de koelleidingen en de unit zelf, waardoor je het kan horen suizen als de unit uitstaat en de andere binnenunit aanstaat.neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:49:
[...]
Ik heb dit blijkbaar gemist. Ergens een linkje waar dit uitgelegd wordt?
Klinkt als redelijk aan de prijs. Veel meter leiding? Betonboringen? Complexe installatie?3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:38:
Ik heb een offerte liggen voor de aanschaf en installatie van een Daikin FTXM35N (binnenunit) + RXM35N9 (buitenunit) met wifi voor € 2.725. Is dat een beetje een goede prijs? Ik heb werkelijk geen idee.
Gevoelsmatig iets van 300 - 400 euro te duur als het een simpele installatie betreft. Ik was voor een muurbeugel + (standaard) installatie + 2MXM40 + FTXM20+35 ± 3200 euro kwijt een paar jaar terug.3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:38:
Ik heb een offerte liggen voor de aanschaf en installatie van een Daikin FTXM35N (binnenunit) + RXM35N9 (buitenunit) met wifi voor € 2.725. Is dat een beetje een goede prijs? Ik heb werkelijk geen idee.
Ik schat zo'n 8 meter aan leidingen. Die moeten door een standaard bakstenen buitenmuur. Elektriciteit kan van de droger-groep en zit er praktisch naast.Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:41:
[...]
Klinkt als redelijk aan de prijs. Veel meter leiding? Betonboringen? Complexe installatie?
Wat @Notna zegt; iets te duur. Maar kwaliteit mag ook wat kosten3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:44:
[...]
Ik schat zo'n 8 meter aan leidingen. Die moeten door een standaard bakstenen buitenmuur. Elektriciteit kan van de droger-groep en zit er praktisch naast.
Het systeem kan je los kopen met wifi voor 1.429 euro. Dus 1.296 euro voor de leidingen en werkzaamheden, wat ik persoonlijk voor een single unit erg veel vind. Ik zou zeggen normaal gesproken zo rond de 2.150-2.300 euro.3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:38:
Ik wil ook best betalen voor kwaliteit want daarom kies ik ook voor Daikin. Maar er is een verschil tussen betalen voor kwaliteit en gewoon teveel betalen.Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:46:
[...]
Wat @3raser zegt; iets te duur. Maar kwaliteit mag ook wat kosten
Bedankt voor de reacties. Nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Een beetje afdingen kan zo te horen geen kwaad. Of een andere installateur een offerte laten maken. Als iemand tips heeft voor een goede installateur in de omgeving van Woerden dan hoor ik het graag.supercrazy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:51:
[...]
Het systeem kan je los kopen met wifi voor 1.429 euro. Dus 1.296 euro voor de leidingen en werkzaamheden, wat ik persoonlijk voor een single unit erg veel vind. Ik zou zeggen normaal gesproken zo rond de 2.150-2.300 euro.
https://www.123klimaatsho...5nrxm35n-wand-unit-35-kw/
Mijn zolderunit doet het ook en die werkt nog altijd prima. Misschien is het iets van lange leidingen: bij mij zit er ook 20 meter leiding tussenNimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:03:
Hier komt het geluid dus echt uit de binnenunit die aanstaat (de 2.5)
Als ik maar weet dat het zo "hoort".. word erg onrustig van onverklaarbare geluiden
Ik had hier wel wat reactie's op verwacht eerlijk gezegd.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:47:
In de installatiehandleiding van een bepaalde airco lees ik dat men de stap vacumeren met een vacuumcompressor helemaal niet uitvoert maar het systeem gewoon ontlucht middels het indrukken van het service ventiel.
Stap 1 eerst de kraan van de onderste dunne leiding open, paar minuten wachten, druk vervolgens 10 seconde lang het service ventiel in met een schroevedraaier o.i.d., en als laatste draai je de kraan van de bovenste dikke leiding open.
Officieël lijkt me dit niet toegestaan in Nederland omdat er koelmiddel vrij kan komen (als je te lang het ventiel indrukt?), dus is de handleiding een vertaling van een land waar de regels minder strikt zijn? [Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 18:34 ]
Welk koelmiddel wordt hier in gebruikt? Hoeveel is de precharge?Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:
[...]
Ik had hier wel wat reactie's op verwacht eerlijk gezegd.
Is dit een vrij gebruikelijke manier om een airco in gebruik te stellen in landen waar de regelgeving minder strikt is?
Het gaat hier trouwens om het merk Chigo en de installatiewijze zonder vacuumpomp staat gewoon openlijk op hun Nederlandse website.
Het klinkt ook gewoon erg logisch. Door eerst de onderste leiding open te zetten verzamelt alle lucht zich in de bovenste en kan dit eenvoudig afgeblazen worden door het ventiel even in te drukken.
Een lektest kun je zo pas achteraf uitvoeren dus dat zal het nadeel zijn.
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat het om een quick-connect systeem zou gaan maar de ingebruikstelling zonder vacuumpomp staat gewoon in al hun handleidingen:neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:41:
[...]
Welk koelmiddel wordt hier in gebruikt? Hoeveel is de precharge?
Als je geen goed vacuum hebt gaat dat denk ik ten koste van de efficiëntie van het toestel en kan/zal het wrs ook sneller kapot gaan aangezien het vacuum ook zorgt dat onzuiverheden/vocht/... uit het systeem gaan. En ook geen druktest dus idd lekken zal je pas vinden eenmaal het gas in het circuit zit.
Ik vind het bizar dat dit de instructies zijn. In zoveel landen wordt er geen nederlands gesprokenmss zijn er uitzonderingen voor bepaalde koelmiddelen of bepaalde hoeveelheden.
Is dit met een vaste leidinglengte van de binnen naar buitenunit? (ik bedoel ala een quick-connect systeem)
Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken? Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:
[...]
Is dit een vrij gebruikelijke manier om een airco in gebruik te stellen in landen waar de regelgeving minder strikt is?
Het gaat hier trouwens om het merk Chigo en de installatiewijze zonder vacuumpomp staat gewoon openlijk op hun Nederlandse website.
Het klinkt ook gewoon erg logisch. Door eerst de onderste leiding open te zetten verzamelt alle lucht zich in de bovenste en kan dit eenvoudig afgeblazen worden door het ventiel even in te drukken.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Tristar heeft dezelfde handleiding.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:
[...]
Ontluchten ken ik niet?t.oswald schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:00:
[...]
Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken? Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 11-09-2020 19:04 ]
Het is bijna hetzelfde maar vacumeren is grondiger (ook watermoleculen die zich eventueel aan de binnenzijde van de leiding hebben gehecht verwijder je met vacumeren, bij ontluchten kan er wat achterblijven.)t.oswald schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:00:
[...]
Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken?
Normale werkwijze in NL is eerst afpersen met stikstof (lektest) en vervolgens vacumeren.Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.
Tenzij de hele website chigoairco.nl niet meer relevant is (failliet?), de werkwijze staat nog steeds bij al hun split-unit modellen. Zie link die ik eerder gaf.Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:02:
[...]
Tristar heeft dezelfde handleiding.
Mijn eerste airco heb ik met die handleiding zelf in werking gesteld. Had toen der tijd geen idee dat dat illegaal was.
Maar ze mogen inmiddels niet meer verkocht worden zonder installatie (in NL). Dus die handleiding is niet relevant meer lijkt me.
Dat weet ik, zag het. Maar je kan niets bestellen.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:23:
[...]
Tenzij de hele website chigoairco.nl niet meer relevant is (failliet?), de werkwijze staat nog steeds bij al hun split-unit modellen. Zie link die ik eerder gaf.
Ik heb hiervoor een offerte ontvangen van €2450,00 en als ik deze samen af nam met een Multisplit €2100,00. Zoals Notna aangaf, 300-400€ aan de hoge kant.3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:38:
Dit mag niet op deze manier. Dit is vragen om problemen.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:
[...]
Wat voor problemen afgezien dat het officieël niet mag?Speedfightserv schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:37:
[...]
Dit mag niet op deze manier. Dit is vragen om problemen.
Zeer slecht voor het milieu.Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:57:
[...]
Wat voor problemen afgezien dat het officieël niet mag?
Is het niet zo dat er eerst een tijdje enkel lucht uit komt? Dus dat er enkel in de laatste seconde vloeistof uitkomt? (tijd hangt af van de leidinglengte)Speedfightserv schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:58:
[...]
10 seconden koudemiddel weg laten lopen kan voor een tekort zorgen in het systeem wat voor slechte prestaties kan zorgen.
Vloeistof komt ook in de verdamper, ook al draait hij niet, het wordt daar al iets gas. Daarnaast mag er geen vloeistof in de compressor komen, dit moet altijd in gasvorm, iets zal hij wel tegen kunnen.Hadespuiter schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:15:
[...]
Is het niet zo dat er eerst een tijdje enkel lucht uit komt? Dus dat er enkel in de laatste seconde vloeistof uitkomt? (tijd hangt af van de leidinglengte)
Als je de klep opendraait terwijl de leiding nog vol lucht zit dan kan de vloeistof op een bepaald moment namelijk niet meer verder in de leiding.
[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 12-09-2020 10:23 ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Laat ik in het verleden zo 4x een gamma Tristar installatie in werking hebben gesteld.Speedfightserv schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:37:
[...]
Dit mag niet op deze manier. Dit is vragen om problemen.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Ze zullen ook heus wel draaien, maar het is een milieu delict.Supertip schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:25:
[...]
Laat ik in het verleden zo 4x een gamma Tristar installatie in werking hebben gesteld.
Toch alweer zo'n kleine 10 jaar geleden, ze draaien nog, zonder ooit één storing hebben gehad.
En dat voor die 400€ pst.wat ze toen kosten.
Misschien was er 4x een geluksfactor.
Elk huis is anders, dus het is altijd lastig om daar iets zinnigs over te zeggen, mijn huis en isolatie standaard zijn van 1995. Als het warm begint te worden heb ik de airco's 24h/dag aan zodat ze rustig kunnen draaien.jpvk007 schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:52:
Ik ben me aan het verdiepen in een airco systeem. Lopen een aantal offertes maar ben nog niet uit in de capaciteit van de units. Ze moeten bijverwarmen in de winter en koelen in de zomer. Het huis is vrijstaand uit 2006 met zon pal op slaapkamer 4 en woonkamer.
Slaapkamer 1 32m3
Slaapkamer 2 42m3
Slaapkamer 3 35m3
Slaapkamer 4 82m3
Woonkamer 98m3
Eetkamer/keuken 150m3
De woonkamer en eetkamer zijn een ruimte met room divider/schuifdeur.
Nu wordt er geoffreerd
Voor slaapkamer 1 en 2 een Daikin 2mxm40 buiten unit met 2x 2kw binnenunits
Voor de rest 5mxm90 buiten unit met 2kw binnenunit slaapkamer 3, 2,5kw voor slaapkamer 4 en 2x 3,5kw binnenunit voor beneden.
Evt zou buiten unit 4mxm80 kunnen zijn.
Zelf denk ik dat dit voor beneden over bemeten is. Misschien een 2,5kw en 3,5kw binnenunit. Ook een 5kw binnenunit voor beide ruimten met open deur is te overwegen, maar deur is dan verplicht open.
Buiten unit kan m.i. Een 4mxm68 zijn met 2,5 en 3,5 binnenunit beneden en 2,5 en 2kw boven.
Prijstechnisch geen groot verschil tussen de 2,5 en 3,5 unit. Buiten unit iets meer.
Wat zijn jullie gedachten? Ook mbt ervaring van pendel gedrag bij overcapaciteit. Of grote buiten units terwijl niet alle binnenunits aan staan.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
[ Voor 7% gewijzigd door Hadespuiter op 13-09-2020 20:12 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2020 00:00 ]
Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.mkleinman schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:43:
[Afbeelding]
Ik heb hier twee offertes liggen met een MXM68 buitenunit. Die pakt 1,38 / 1,72kW voor respectievelijk koelen en verwarmen.
De afzekerwaarde in de sheet zegt afzekeren op 30A, en van 1 installateur krijg ik te horen dat ik een 25 traag zekering moet hebben, terwijl de andere zegt dat 16B ook prima werkt. 25C kan/mag niet bij mij in verband met selectiviteit. Ik heb een 1x35A aansluiting. 35 / 1.6 = 21.8A om aan selectiviteit te kunnen voldoen. 25A afzekeren kan niet in mijn geval.
Ik meende dat de meeste moderne inverterunits een softstart doen om te voorkomen dat een groep wordt overbelast tijdens de start van de compressor/motor.
Wie heeft hier nu gelijk? 16B of C voldoende? Toch 25A of 30A volgens de sheet?
Hier ook net de voorbereiding gemaakt voor de MXM68N. Volgend weekend wordt alles geplaatst. Op de unit zelf staat max 16,3A. Helaas zat onze groepenkast (nieuwbouw) inmiddels al vol. dus ik heb er een ABB uitbreiding bijgeplaatst met een aardlek en 2x 16A (B16A 1P+N) groepen.ik222 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:05:
[...]
Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.
Met een "normale" 16B groep heb je dan zelfs nog een hele ruime marge. Hier komt de MXM68N dus in elk geval gewoon op een eigen 16B groep te zitten.
Dat advies vanuit Daikin voor 30A snap ik echt totaal niet. Sowieso is dat in moderne huizen met 3 x 25A niet eens mogelijk. Wil je dan selectiviteit behouden dan zou je naar een 3 x 50A hoofdaansluiting moeten
Vraagje; Wat moet je betalen voor die installatie?Fried schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:00:
[...]
Hier ook net de voorbereiding gemaakt voor de MXM68N. Volgend weekend wordt alles geplaatst. Op de unit zelf staat max 16,3A. Helaas zat onze groepenkast (nieuwbouw) inmiddels al vol. dus ik heb er een ABB uitbreiding bijgeplaatst met een aardlek en 2x 16A (B16A 1P+N) groepen.
Er komen 2 FTXA42AW's aan te hangen. Dus dat trekken we voorlopig niet vol.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Daar heb je weinig aan vrees ik omdat een familielid de boel komt installeren. Gecertificeerd installateur wel natuurlijk.mkleinman schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:23:
[...]
Vraagje; Wat moet je betalen voor die installatie?
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq