Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.940 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

TvanW schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:21:
[...]

Nee, totaal 3800 maar excl. Wifi
Dan zijn het comfora binnenunits en geen perfera. Dan vind ik het wat duur. Voor dat geld zou ik perfera binnenunits verwachten, die zijn met wifi.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50
TvanW schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:32:
Zojuist een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een multi split van het merk Midea,
Deze bestaat uit een 2,6 kW en een 3,5 kW mission pro binnenunit en de M20-18FN8-Q buitenunit.
Lengte leidingen 3 - 5 meter.
Incl. afstandsbediening en wifi.
Totaal all in prijs 2385 euro incl. btw
Komt mij over als een zeer nette prijs alleen het merk Midea zegt mij niets.

Graag jullie mening
Onderdeel technisch is het schijnbaar een lastig merk. Ik lees ook mee in een koeltechniek forum op Facebook, daar kwam de klacht voorbij dat na 4 jaar er geen onderdelen meer te krijgen zijn. Daar stonden weer een aantal reacties onder waarin men dit herkent.

https://m.facebook.com/gr...alink&id=2950926621684315

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Ik heb vandaag akkoord gegeven op een offerte voor de installatie van een daikin multi split systeem.
2x perfera 2kw, 1x perfera 3,5kw. Slaapkamers en woonkamer.
Alles op een 3mxm52n buiten unit.

Alles compleet voor € 4980.

Bedrijf zit hier op het dorp. En staat goed aangeschreven.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hier ook akkoord gegeven op de offerte voor een Daikin multisplit.

Betreft de volgende installatie:

- Daikin FTXA42BT 4,2kW (woonkamer 160m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 60m3)
- Daikin FTXA25BT 2,5kW (slaapkamer 50m3)

- Daikin 3MXM68N buitenunit.

Nog even getwijfeld voor de woonkamer, volgens de rekensommetjes zou daar minimaal een 5kW unit nodig zijn maar de 4,2kW is veel stiller. En aangezien diezelfde woonkamer deze zomer ook al op maximaal 23 graden gehouden kon worden door een mobiele airco moet dit ruim voldoende zijn.

Prijs is 8250 euro inclusief complete installatie (met uitzondering van elektra) door een lokale installateur. Die Stylish binnenunits (enige wat door de huiselijke welstandscommissie kwam) tikken aardig aan dus al met al een redelijke prijs wat mij betreft.

Levertijd indicatie is eind oktober, de Stylish binnenunits schijnen nog altijd een vrij lange levertijd te hebben. Maar goed het is hoe dan ook voor volgende zomer dus dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:25
Heb een vraag vwb de droogfunctie van Daikin. Onder andere een Daikin FVXM35FV (vloermodel) laten installeren icm een 4MXM80N buitenunit. Als ik de zolder (RV 75%) wil ontvochtigen dmv de droogfunctie, lijkt het alleen maar vochtiger te worden. Na 3u draaien stond de teller op 78%. Daarna koeling aangezet; binnen 30 min was RV nog “maar” 69%. Maw, koelen en ontvochtigen werkt, alleen ontvochtigen niet. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 11:14
Ik heb even een tabel gemaakt om te laten zien dat verwamen met een airco veel zuiniger is,
dan bijvoorbeeld met aardgas of elektrische kachel of stad/of blok verwarming.

Bij airco's daalt ook de COP Waarde als het buiten kouder wordt,
Maar airco's houden langer een veel hogere COP waarde omdat die alleen lucht in de ruimte verwarmen, en geen warm water hoeven te maken bijvoorbeeld als lucht/water warmtepomp.

Leuk weetje:
− Om 1 kg lucht 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 1000 J warmte nodig
( 1 m3 lucht heeft een massa van 1,293 kg. )

− Om 1 kg water 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 4180 J warmte nodig

Lucht direct verwarmen is goedkoper,
dan eerst water opwarmen die dan via het water de lucht moet opwarmen.
( Maar zo denk ik er over. )

Nu naar het tabel, ik heb de data van Daikin Perfera Singel Split Gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FsOcS1-6byT3SCXXFPIvTqIRlk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLj6rYSjL910GouAHG6YHfwr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
MasterSword schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 04:55:
Ik heb even een tabel gemaakt om te laten zien dat verwamen met een airco veel zuiniger is,
dan bijvoorbeeld met aardgas of elektrische kachel of stad/of blok verwarming.

Bij airco's daalt ook de COP Waarde als het buiten kouder wordt,
Maar airco's houden langer een veel hogere COP waarde omdat die alleen lucht in de ruimte verwarmen, en geen warm water hoeven te maken bijvoorbeeld als lucht/water warmtepomp.

Leuk weetje:
− Om 1 kg lucht 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 1000 J warmte nodig
( 1 m3 lucht heeft een massa van 1,293 kg. )

− Om 1 kg water 1 °C in temperatuur te laten stijgen is er 4180 J warmte nodig

Lucht direct verwarmen is goedkoper,
dan eerst water opwarmen die dan via het water de lucht moet opwarmen.
( Maar zo denk ik er over. )

Nu naar het tabel, ik heb de data van Daikin Perfera Singel Split Gebruikt.

[Afbeelding]
EDIT: negeer maar, ik heb niet goed gekeken

Leuke tabel maar de COP op 20 graden... zegt dat zo veel? kan je dat ook extrapoleren naar bijvoorbeeld 15 graden? Of krijgen we daar bijvoorbeeld een compleet ander verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

neemerci schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:28:
Leuke tabel maar de COP op 20 graden... zegt dat zo veel? kan je dat ook extrapoleren naar bijvoorbeeld 15 graden? Of krijgen we daar bijvoorbeeld een compleet ander verhaal?
Ik denk dat je het verkeerd interpreteert; de tabel gaat er van uit dat je het binnen graag 20 graden wilt hebben. Voor 15 graden binnen temperatuur hoef je denk ik niet zo veel/zaak te verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand toevallig ervaring met een wifi stekker i.c.m. een Mitsubishi airco oid? SRK-25ZSW en SRC25ZS-W

Zit te twijfelen om deze aan te schaffen voor het inzichtelijk maken van energie kosten en het remote inschakelen van de Airco.

Met het uitschakelen van de afstandsbedieningen gaan de roosters etc dicht en ik kan me voorstellen dat het helemaal uitschakelen van het stroom voor de binnen en buiten unit (zit op 1 stekker toch?) niet helemaal verstandig is? Ben benieuwd naar jullie advies.

Als laatste nog de vraag aan de kenners hier: is jaarlijks onderhoud noodzakelijk? Ik lees op het internet 1x per jaar of om de 2 jaar, maar vraag me wat er echt nodig is als de airco maar relatief weinig uren aan heeft gestaan op alleen de warme dagen + van 2019 is.

[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 08-09-2020 09:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Workaholic schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:43:
Heeft iemand toevallig ervaring met een wifi stekker i.c.m. een Mitsubishi airco oid? SRK-25ZSW en SRC25ZS-W
Ik heb er een Z-wave plug tussen zitten voor energiemonitoring. Bediening doe ik via een Broadlink RM Mini (bij Ali voor 10-15 euro ofzo). Het lijkt mij niet goed om 'hard' via een plug de airco te schakelen...

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
_Arthur schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:38:
[...]

Ik denk dat je het verkeerd interpreteert; de tabel gaat er van uit dat je het binnen graag 20 graden wilt hebben. Voor 15 graden binnen temperatuur hoef je denk ik niet zo veel/zaak te verwarmen :)
Oeps... ik heb blijkbaar toch een bril nodig 8) B)
Staat duidelijk boven de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Dolbyadt schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:20:
@supercrazy De LG smart app werkt hier geweldig zonder enige problemen. Je kunt voldoende settings instellen met tijdschema's enzovoort. De App is voor Android & Iphone beschikbaar. Daarmee kun je netjes jouw wensen in stellen voor verwarmen en koelen lijkt me. Ik ben in iedergeval zeer tevreden over de LG Smart App.

[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de LG app op mijn telefoon gezet, maar ik kan nergens het energieverbruik vinden of is dat per airco model verschillend?

Hoe kan je naast planner een tijdschema instellen? Ik wil het een beetje zoals Tado per dag kunnen indelen en de opties zijn voornamelijk een soort van sleeptimers. En heeft de app ook geofencing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:21
@supercrazy Als je rechtbovenaan het scherm klikt op de 3 puntjes krijg je een menuutje te zien;

Energiebewaking
Filterbeheer
Smart Diagnosis
Instellingen.

Over het Tijdschema instellen heb je inderdaad alleen maar optie Inschakelen, uitschakelen, Slaaptimer & Schema herhalen.

Ik denk dat alle LG Split Airco het ondersteunen. Want ik heb namelijk Standard Plus LG Airco - S09ET model 2020
supercrazy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:45:
[...]

Ik heb de LG app op mijn telefoon gezet, maar ik kan nergens het energieverbruik vinden of is dat per airco model verschillend?

Hoe kan je naast planner een tijdschema instellen? Ik wil het een beetje zoals Tado per dag kunnen indelen en de opties zijn voornamelijk een soort van sleeptimers. En heeft de app ook geofencing?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:30
Dolbyadt schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:48:
@supercrazy Als je rechtbovenaan het scherm klikt op de 3 puntjes krijg je een menuutje te zien;

Energiebewaking
Filterbeheer
Smart Diagnosis
Instellingen.

Over het Tijdschema instellen heb je inderdaad alleen maar optie Inschakelen, uitschakelen, Slaaptimer & Schema herhalen.

Ik denk dat alle LG Split Airco het ondersteunen. Want ik heb namelijk Standard Plus LG Airco - S09ET model 2020

[...]
Het werkt alleen als je een single split LG hebt, bij multi split helaas niet, ik heb 1 buiten- en 3 binnen-units en ik heb die optie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Klopt, ik heb ook een lg multisplit maar heb tussen de hoofdaansluiting ook een energieplug zitten en heb ik inzicht in het totale verbruik van de airco installatie.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@alexfop & @renzo4000 Sorry dat wist ik niet dat bij een Multisplit deze optie niet aanwezig zou zijn. Heb ik ook weer iets bij geleerd. Best jammer dat deze funtie niet werkt. Dat zou een mooi optie zijn namelijk.

Ik ben nu aan het kijken voor een Singel Split airco (3Kwh of 4,2Kwh) voor in de woonkamer 120M3. Maar ben op dit moment toch aan het kijken voor een Daikin omdat deze airco niet alleen gebruikt zal worden voor te koelen maar ook om te verwarmen. En volgens de gegevens die ik op dit moment heb gevonden zou de Daikin een betere COP & Seer hebben en de App van Daikin heeft meer mogelijkheden qua instellingen van schema's. Dat ben ik nu aan het onderzoeken. Anders was ik weer voor een LG gegaan.

Wat ik tot nu toe hebt ontdekt is de LG Smart app minder uitgebreid dan de Daikin app. Vooral omdat ik deze
airco ook wil gaan gebruiken om te verwarmen heb ik op dit moment dus de voorkeur voor Daikin.

[ Voor 16% gewijzigd door Dolbyadt op 09-09-2020 09:39 . Reden: Meer informatie aangevuld ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Sowieso hebben de meeste Daikin's een iets betere effecientie (COP) dan de LG's over het algemeen dus voor verwarmen is dat wellicht wel zo prettig.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@renzo4000 Wat ik apart vind is dat ik ook een stroomverbruik meter tussen de LG Airco heb zitten. En de stroomverbruik meter geeft minder verbruik aan dan de LG Smart app verbruik. Dit had ik eerder andersom verwacht.
renzo4000 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:17:
Klopt, ik heb ook een lg multisplit maar heb tussen de hoofdaansluiting ook een energieplug zitten en heb ik inzicht in het totale verbruik van de airco installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Nino
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03-2022
Ik ga een 3.5kw airco aanschaffen voor mijn woonkamer. Gaat gebruikt worden om (uiteraard) te koelen maar ook om te verwarmen in de "winter".

Ben aan het twijfelen tussen:
LG S12ET https://www.nlx-internati...t-model-2020/a3535?c=3472
LG PC12SQ https://www.goedkopeairco...ard-plus-120-m3-met-wifi/
GREE Fairy https://www.comfortklimaa...ng-gwh12acc-inverter.html

Als mogelijk ook onderbouwing waarom een bepaald model.
(I know het is geen Daikin waar ik naar aan het kijken ben dus aub geen koop Daikin posts ;) )

Iemand hier die een LG Split Airco heeft?
Ben benieuwd hoe het zit met de geluidsproductie van de buitenunit. Op internet kom ik 65DB tegen, wat, als ik kijk naar andere merken, best hoog is. Of heb ik het mis? Wil mijzelf en de buren niet tot last zijn met lawaai van een airco.

Dank voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@El-Nino Over de LG S12ET kan ik bevestigen dat de binnen unit & buiten unit erg stil is. Je hoort alleen maar de wind luchtstroom. De rest van de buiten unit hoor je echt niet. Ik heb zelf de LG S09ET. Maar de S09ET & S12ET gebruiken de zelfde buiten unit).

Geen enkel probleem hoor. Ik ben zelf zeer te vrede met mijn LG voor op de slaapkamer. _/-\o_
Als LG meer opties met de Smart app had en betere Scop & Seer waardes was ik ook opnieuw voor
een LG type gegaan.

Hier een Filmpje van de LG S09ET & LG S12ET buiten unit;

Tijdens deze opnamen was de airco maximaal aan het koelen.
El-Nino schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:48:
Ik ga een 3.5kw airco aanschaffen voor mijn woonkamer. Gaat gebruikt worden om (uiteraard) te koelen maar ook om te verwarmen in de "winter".

(I know het is geen Daikin waar ik naar aan het kijken ben dus aub geen koop Daikin posts ;) )

Ben benieuwd hoe het zit met de geluidsproductie van de buitenunit. Op internet kom ik 65DB tegen, wat, als ik kijk naar andere merken, best hoog is. Of heb ik het mis? Wil mijzelf en de buren niet tot last zijn met lawaai van een airco.

[ Voor 7% gewijzigd door Dolbyadt op 03-11-2020 15:04 . Reden: Link toegevoegd geluid LG buiten Unit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online

Ik heb een multi split van LG van 2x 2.5 en 1x 3.5, qua geluid valt het mij echt mee. Ik had het zelf harder verwacht :). Dit is dan wel alleen voor het koelen aangezien ik nog niet veel te verwarmen heb nu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:30

Ik heb dus een multi split LG met de buitenunit aan de schoorsteen, met koelen hoor je hem totaal niet ook niet tijdens die enorme hitte begin augustus, met koelen hoor je hem wat meer brommen maar niet dat ik dat vervelend vind, ik slaap er prima door en de rest van de fam. heb ik ook nooit horen klagen.
Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo,

Weet iemand hoeveel ampère een daikin unit gebruikt? Ik kan dit nergens in de documentatie vinden, alleen het aansluit advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
@stijn1995 zonder modelnummer weet niemand dat.

Of kan jij me vertellen hoeveel km/L een BMW doet?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
Glashelder schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:47:
@stijn1995 zonder modelnummer weet niemand dat.

Of kan jij me vertellen hoeveel km/L een BMW doet?
Sorry, maar waarom meteen in de aanval?

Het gaat om een Daikin 2MXM50M9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:27:
Hallo,

Weet iemand hoeveel ampère een daikin unit gebruikt? Ik kan dit nergens in de documentatie vinden, alleen het aansluit advies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNr11T_ZtJgxITABOkuBBv790Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtIQ9CTglPC3Y4PrLidJ8R0C.jpg?f=fotoalbum_large
Het Max opgenomen vermogen staat duidelijk in dit overzicht. Verder moduleert de wp, dus zal het opgenomen vermogen liggen tussen het maximum en ongeveer 100W. Begint hoog en gaat dan snel terug.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:11:
[...]

Het was niet bedoeld als aanval :p

1,37kW dus zo’n 6 a 7A (afhankelijk van de cos phi).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
stijn1995 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:11:
[...]

Nou ja aanval, ik moest wel gniffelen :+ ... er ontbrak misschien een smilie voor de interpretatie maar hij had wel een punt natuurlijk. Wat heb je zelf gevonden in de specsheets?

Of moeten we dat zelf voor je googlen?

Niet te vergeten een :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hallo,

Tel 11A nominaal voor een 3mxm68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

Hallo,

Kijk even in de combinatietabellen alhier: http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Daar vindt je voor elke mogelijke combinatie het opgenomen vermogen in de combinatietabellen. Je vindt zowel het minimale, nominale als het maximale opgenomen vermogen.

Advies dat ik van mijn installateur kreeg is om een mxm40 af te zekeren met een B16 aardelekautomaat en een mxm68 met een C20.

Maarten

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
Ik zoek een multi split waar ik 5 binnen units op aan kan sluiten. De gelijktijdigheid is rond de 70% omdat de ruimten niet allemaal tegelijk verwarmen of koelen en ik het alleen als bijverwarming of top koeling wil gebruiken. Ik heb rond de 8-10 kW nodig.
Probleem is dat ik een 3 fasen aansluiting wil. Het hele huis is 3 fase en ik kan geen 25A op een enkele fase aansluiten omdat dan 1 fase van de hoofdautomaat (3x25A) eruit klapt.
Ik wil niet naar een 3x35A vanwege de vaste aansluitkosten.
Door de vele aanbieders en soms ondoorzichtige typenummers kan ik niet de juiste buiten unit vinden.
Wie heeft een suggestie?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Speedfightserv
Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
Ik zoek een multi split waar ik 5 binnen units op aan kan sluiten. De gelijktijdigheid is rond de 70% omdat de ruimten niet allemaal tegelijk verwarmen of koelen en ik het alleen als bijverwarming of top koeling wil gebruiken. Ik heb rond de 8-10 kW nodig.
Probleem is dat ik een 3 fasen aansluiting wil. Het hele huis is 3 fase en ik kan geen 25A op een enkele fase aansluiten omdat dan 1 fase van de hoofdautomaat (3x25A) eruit klapt.
Door de vele aanbieders en soms ondoorzichtige typenummers kan ik niet de juiste buiten unit vinden.
Wie heeft een suggestie?
Betreft de elektra, je lampen en tv zijn ook 3 fase? ;)

16 of 20 A kan ook prima op 1 fase. Daarnaast is het opgenomen koel of verwarm vermogen niet gelijk aan opgenomen stroom (gelukkig)

• neemerci
Wie heeft een suggestie?
zit je dan niet automatisch in het VRV gamma (SkyAir)? Alle MXM van Daikin zijn niet 3-fase dacht ik.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Wie heeft een suggestie?
Letterlijk de post boven je bevat alle informatie over Daikin. Vanaf pagina 114 staat de info voor een 5MXM90N. Doet max 16,xx Ampere.

• mwk

mwk

Speedfightserv schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:32:
[...]

Betreft de elektra, je lampen en tv zijn ook 3 fase? ;)

16 of 20 A kan ook prima op 1 fase. Daarnaast is het opgenomen koel of verwarm vermogen niet gelijk aan opgenomen stroom (gelukkig)
De vragensteller vreest waarschijnlijk de selectiviteit tussen de hoofdautomaat en de automaat naar de airco. Als je bijvoorbeeld een C20 achter een C25 hoofdautomaat plaatst dan zit er overlap in het werkingsgebied.
In dat geval zal in geval van problemen (sluiting of een inschakelpiek) de kans bestaan dat de hoofdautomaat eerder afschakelt dan de individuele automaat van de airco. En dan zijn alle groepen van die fase stroomloos geworden. Stelregel is dacht ik dat de hoofdautomaat minimaal 1,6 keer groter is dan de individuele automaten er achter.

Maarten

• Pietje555
_Arthur schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:42:
[...]

Letterlijk de post boven je bevat alle informatie over Daikin. Vanaf pagina 114 staat de info voor een 5MXM90N. Doet max 16,xx Ampere.
Maar die is dus niet 3 fase en niet geschikt
mwk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:46:
[...]

De vragensteller vreest waarschijnlijk de selectiviteit tussen de hoofdautomaat en de automaat naar de airco. Als je bijvoorbeeld een C20 achter een C25 hoofdautomaat plaatst dan zit er overlap in het werkingsgebied.
In dat geval zal in geval van problemen (sluiting of een inschakelpiek) de kans bestaan dat de hoofdautomaat eerder afschakelt dan de individuele automaat van de airco. En dan zijn alle groepen van die fase stroomloos geworden. Stelregel is dacht ik dat de hoofdautomaat minimaal 1,6 keer groter is dan de individuele automaten er achter.
Klopt, alles is verdeeld over 3 fasen omdat van nieuwbouw we al 3 fasen hebben. Met een aantal grote gebruikers zit ik regelmatig op een nominale belasting van 10A op een fase. Met de inschakelpiek verwacht ik dat er een fase over zijn max kan gaan. Klapt de hoofdautomaat eruit dan zit het hele huis zonder spanning. Ik wil dus zeker één stap selectiviteit tussen de groepen en en hoofd automaat houden, liefst een eigen 16A 3-fase alamat voor de buiten unit.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• supercrazy
  • Nu online
Even een andere vraag, wat zouden jullie aanraden: plat op het dak zetten of aan de muur? Als de buitenunit bij ons aan de muur komt dan zit hij tegen de slaapkamer aan van ons en van de buren (niet echt tof met de trillingen :)), maar moet je bij plat op het dak je zorgen maken met storm? Dus dat hij niet de wijde wereld in geblazen wordt :). Hij staat op kunststof stellingbalken.

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51
Hallo,

FYI de 3MXM52N zit nominaal op 1,39kW opgenomen vermogen bij verwarmen maar ik heb op een (din rail eaton) kWh meter een piekvermogen van 2,35kW gemeten (!). Hetzij kortstondig (enkele minuten) voordat de buitenunit weer terugmoduleerd. Dit alles met een 4.2kW binnenunit welke op de maximale / powerful stand stond te verwarmen. Piek stroom in mijn geval dus rond de 10A. Dit is zonder evt. ingestelde begrenzingen op de buitenunit.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• mwk

mwk

Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:03:
[...]

Maar die is dus niet 3 fase en niet geschikt

[...]

Klopt, alles is verdeeld over 3 fasen omdat van nieuwbouw we al 3 fasen hebben. Met een aantal grote gebruikers zit ik regelmatig op een nominale belasting van 10A op een fase. Met de inschakelpiek verwacht ik dat er een fase over zijn max kan gaan. Klapt de hoofdautomaat eruit dan zit het hele huis zonder spanning. Ik wil dus zeker één stap selectiviteit tussen de groepen en en hoofd automaat houden, liefst een eigen 16A 3-fase alamat voor de buiten unit.
Maar je hebt toch een hoofdautomaat per fase? Of zit je hele huis op één fase? In dat geval kan je de airco's gewoon op een eigen fase zetten.
Een 3-fase alamat voor de airco volg ik niet. De airco's werken op één fase en niet op draaistroom. Wat wil je dan op die alamat aansluiten?

Maarten

• Pietje555
mwk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:12:
[...]

Maar je hebt toch een hoofdautomaat per fase? Of zit je hele huis op één fase? In dat geval kan je de airco's gewoon op een eigen fase zetten.
Een 3-fase alamat voor de airco volg ik niet. De airco's werken op één fase en niet op draaistroom. Wat wil je dan op die alamat aansluiten?
Sorry, ik ben misschien niet duidelijk genoeg.
Mijn groepenkast bestaat uit 20 1-fase groepen en 4 3-fase groepen. Dit wordt met een 3x25A hoofdvoeding gezekerd.
Door een goede verdeling over de fasen zit ik nu regelmatig op 10A per fase.
Zet ik in mijn verdeelkast nog een 1 fase groep van 20A dan heb ik grote kans dat de automaat van het nutsbedrijf overbelast wordt.
Ik wil dus een 3-fase buiten unit omdat die zijn vermogen over de fasen verdeeld en dus onder de 3x25 A hoofd automaat blijf.
Ik gebruik een alamat omdat ik geen ruimte meer heb op mijn aardlekschakelaars als ik wil uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwk

mwk

Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
[...]

Mijn groepenkast bestaat uit 20 1-fase groepen en 4 3-fase groepen. Dit wordt met een 3x25A hoofdvoeding gezekerd.
Zet ik in mijn verdeelkast nog een 1 fase groep van 20A dan heb ik grote kans dat de automaat van het nutsbedrijf overbelast wordt.
Ik wil dus een 3-fase buiten unit omdat die zijn vermogen over de fasen verdeeld en dus onder de 3x25 A hoofd automaat blijf.
Ik gebruik een alamat omdat ik geen ruimte meer heb op mijn aardlekschakelaars als ik wil uitbreiden.
Dan snap ik het. Maar als je een buitenunit hebt die 3 fasen nodig heeft, dan heb je meteen een hele grote:

https://www.mijnklimaatsh...rd-inverter-uu43w-u3.html

https://www.climadirect.c...a-buitenunit-12-kw-3-fase

https://www.fujitsuclimat...lder_thercon_0612_DEF.pdf

Maar misschien kan je er een samen met de buren kopen :P

Maarten

• Pietje555
De kleinste welke ik tegen kwam was de LG 3f Synchro high inverter UU37WH U33. Ik hoopte dat er meer leveranciers waren, maar we zoeken rustig verder.

Bedankt voor de links

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
@Pietje555 en dan toch 2 of zelfs 3 kleinere losse units? Kun je de belasting ook makkelijker verdelen. Zoveel gebruiken ze namelijk helemaal niet.

• mwk

mwk

I-King schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:05:
@Pietje555 en dan toch 2 of zelfs 3 kleinere losse units? Kun je de belasting ook makkelijker verdelen. Zoveel gebruiken ze namelijk helemaal niet.
Dat is natuurlijk ook een idee. Maar je moet dan wel de ruimte hebben om ze neer te zetten denk ik. Hoewel de 3-fase exemplaren die ik zo zag ongeveer 2x zo hoog zijn als een 'normale'.

Maarten

• ik222
  • Niet online
Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:43:
De kleinste welke ik tegen kwam was de LG 3f Synchro high inverter UU37WH U33. Ik hoopte dat er meer leveranciers waren, maar we zoeken rustig verder.

Bedankt voor de links
Ik denk dat je dan in jou geval beter kan kijken naar bijvoorbeeld 2 buitenunits en die dan beide op een andere fase zetten. Dan kom je op bijvoorbeeld op twee 5kW buitenunits waarbij de ene 2 grotere binnenunits bedient en de andere 3 kleinere (beetje spelen met de ideale verdeling). Dat zou meer dan voldoende verdeling moeten geven waardoor je niet in de problemen komt. Zo'n 5kW buitenunit gebruikt namelijk echt niet zo veel en kun je prima met 16A afzekeren waardoor ook de selectiviteit behouden blijft.

Maar sowieso een hoofdzekering springt er niet zomaar uit als er even een piek iets over de 25A komt. Gelukkig maar, anders zou het met bijvoorbeeld een 2 x 16A kookgroep op dezelfde fase ook regelmatig fout gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 10-09-2020 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Pietje555 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat je het jezelf veel te moeilijk maakt.

Als je de fases met 10A belast, dan kan er dus nog 15A bij voor het mis gaat. 15A continue is wel heel erg veel, dat gaat welke unit dan ook niet lang trekken of je moet een heel groot huis hebben. Buiten dat zal een 25A zekering er niet in een keer uitklappen als er kort 30A doorheen gaat.

Voor 3 fase units ga je naar de echt zware en dure units en dat zal zijn geld niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Ik zag op een Youtube video dat men Nylog sealer op de flare en schroefdraad smeerde voordat men de boel aandraait, een soort locktite.
Zou je ook niet gewoon 2K Epoxylijm kunnen gebruiken? Zelf gebruik ik dit goedje al jaren op duik equipment (300 bar compressor- en fles moeren e.d) en werkt super tegen lekkage.
Een bout weer los krijgen gaat ook goed, dus het is niet zo dat je het nooit meer loskrijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 01:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hadespuiter
Nu even over flare moeren aandraaien met een bepaald moment...

Een steekmomentsleutel is niet goedkoop en zeker niet voor éénmalig gebruik, maar nu kom ik op het idee om een unster te gebruiken die ik in mijn visuitrusting heb liggen (waar je een karper of snoek mee kunt wegen).
Unster door het oog van de steeksleutel en trekken maar.

20nm (aanbevolen kracht voor een 1/4e aansluiting) staat gelijk aan 2kg/meter, dus op een steeksleutel van pak 'm beet 20cm zou je 10kg moeten zetten qua trekkracht.

Iemand die het ook zo gedaan heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:48
Dat laatste heb ik gezien bij het programma Weelers dealers. Voor het openen en sluiten van een deur van een bijzondere BMW moest er een max kracht op de veer staan. Er werd ook een gewicht aan de sleutel gehangen iom het gewicht. Dus wie weet werkt het ook in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
In de installatiehandleiding van een bepaalde airco lees ik dat men de stap vacumeren met een vacuumcompressor helemaal niet uitvoert maar het systeem gewoon ontlucht middels het indrukken van het service ventiel.

Stap 1 eerst de kraan van de onderste dunne leiding open, paar minuten wachten, druk vervolgens 10 seconde lang het service ventiel in met een schroevedraaier o.i.d., en als laatste draai je de kraan van de bovenste dikke leiding open.

Officieël lijkt me dit niet toegestaan in Nederland omdat er koelmiddel vrij kan komen (als je te lang het ventiel indrukt?), dus is de handleiding een vertaling van een land waar de regels minder strikt zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNu8Lbu5L5_i8XrbhlZGlJ4a03c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYc2xtmGpRRe01SZXyQfNxmx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Vraagje:

Wij hebben een Daikin 2MXM50M met twee binnenunits, een 2.5 op de slaapkamer en een 3.5 op de zolder.

Nu viel het mij gisteravond op dat de 2.5 unit (slaapkamer) een "borrelend / stromend water" geluid heeft, iedere 5 a 10 seconde ongeveer. De unit in de slaapkamer stond op 19 graden en de unit op zolder stond uit.

Dit geluid stopt pas als als de 3.5 unit (zolder) ook aan slaat. Nu begreep ik van Notna (dank!) dat dit het zogenaamde bleeding effect kon zijn? Is dit ook bij koelen? Is er dan teveel vermogen o.i.d.?

Condenswater wordt overigens prima afgevoerd, dit kan het geluid niet zijn. Daarnaast koelt de binnenunit ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Nimoleda op 11-09-2020 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Mijn single split op zolder heeft dat ook heel lang gehad en bleek te komen doordat er teveel koudemiddel in zat.

Kan me bij jou zo voorstellen dat er misschien teveel koudemiddel naar de unit gestuurd wordt als die als enige aan staat.

Bleeding is overigens andersom: het teveel aan vermogen wordt dan naar een unit gestuurd die uit staat en het dus niet nodig heeft. Dan zou je de geluiden moeten horen bij de unit die uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:26
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:33:
Vraagje:

Wij hebben een Daikin 2MXM50M met twee binnenunits, een 2.5 op de slaapkamer en een 3.5 op de zolder.

Nu viel het mij gisteravond op dat de 2.5 unit (slaapkamer) een "borrelend / stromend water" geluid heeft, iedere 5 a 10 seconde ongeveer. De unit in de slaapkamer stond op 19 graden en de unit op zolder stond uit.

Dit geluid stopt pas als als de 3.5 unit (zolder) ook aan slaat. Nu begreep ik van Notna (dank!) dat dit het zogenaamde bleeding effect kon zijn? Is dit ook bij koelen? Is er dan teveel vermogen o.i.d.?

Condenswater wordt overigens prima afgevoerd, dit kan het geluid niet zijn. Daarnaast koelt de binnenunit ook prima.
Hier precies de zelfde set-up enkel de 3.5 Unit in de woonkamer hangen.
Uit onze 2.5 slaapkamer unit komt het zelfde geluid.
Heb alleen het idee dat hij het niet altijd doet.

Tijdens de installatie is er geen koudemiddel bijgevoegd aangezien de leiding lengte onder het aantal meters bleef wat mocht volgens de handleiding.

Ik volg even voor een mogelijke oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door happy killer op 11-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:28:
Mijn single split op zolder heeft dat ook heel lang gehad en bleek te komen doordat er teveel koudemiddel in zat.

Kan me bij jou zo voorstellen dat er misschien teveel koudemiddel naar de unit gestuurd wordt als die als enige aan staat.

Bleeding is overigens andersom: het teveel aan vermogen wordt dan naar een unit gestuurd die uit staat en het dus niet nodig heeft. Dan zou je de geluiden moeten horen bij de unit die uit staat.
Ik heb het nu al bij 3 installaties gehad, lijkt mij sterk dat ze alle 3 er last van hadden door teveel koudemiddel. :P

Dat gezegd hebbende; ik gaf bleeding aan bij met name verwarmen, met verkoelen is het minder of zelfs niet aanwezig.

@Nimoleda ; komt het geluid echt uit de unit zelf of via / uit de leidingen?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:33:
Nu begreep ik van Notna (dank!) dat dit het zogenaamde bleeding effect kon zijn? Is dit ook bij koelen? Is er dan teveel vermogen o.i.d.?
Ik heb dit blijkbaar gemist. Ergens een linkje waar dit uitgelegd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:41:
[...]

Ik heb het nu al bij 3 installaties gehad, lijkt mij sterk dat ze alle 3 er last van hadden door teveel koudemiddel. :P

Dat gezegd hebbende; ik gaf bleeding aan bij met name verwarmen, met verkoelen is het minder of zelfs niet aanwezig.

Zo bedoelde ik het niet.

Mijn unit had teveel koudemiddel en maakte dat geluid.

In een multi setup kan ik me dus voorstellen dat je hetzelfde geluid kan krijgen als er door de (zware) buitenunit teveel koudemiddel wordt gestuurd naar de binnenunit.

Bedoelde in deze situatie dus niet dat er teveel koudemiddel in het systeem zit.
neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:49:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel.

Men neme een buitenunit met teveel vermogen voor een specifieke binnenunit. Als de te kleine binnenunit dan als enige aan staat, dan wordt een eventueel teveel aan koudemiddel wat de buitenunit rondpompt naar een andere unit gestuurd die uit staat (het moet ergens naartoe). Maar dat hoor je dan bij een unit die uit staat.

[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 11-09-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
Dank voor jullie reacties!
Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:28:

Dit had inderdaad gekund ware het niet dat de lengtes van de leiding als volgt zijn:

Slaapkamer: 19 meter
Zolder: 14 meter

Als het goed zit er genoeg vulmiddel in voor de lengtes?
happy killer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:31:
[...]

Hier precies de zelfde set-up enkel de 3.5 Unit in de woonkamer hangen.
Uit onze 2.5 slaapkamer unit komt het zelfde geluid.
Heb alleen het idee dat hij het niet altijd doet.

Tijdens de installatie is er geen koudemiddel bijgevoegd aangezien de leiding lengte onder het aantal meters bleef wat mocht volgens de handleiding.

Ik volg even voor een mogelijke oplossing.
Oké! En heb jij toevallig je installateur al gevraagd? En komt het bij jou echt uit de binnenunit?
Notna schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:41:
[...]

Het lijkt echt uit de binnenunit te komen.
Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:52:
[...]

Zo bedoelde ik het niet.

Mijn unit had teveel koudemiddel en maakte dat geluid.

In een multi setup kan ik me dus voorstellen dat je hetzelfde geluid kan krijgen als er door de (zware) buitenunit teveel koudemiddel wordt gestuurd naar de binnenunit.

Bedoelde in deze situatie dus niet dat er teveel koudemiddel in het systeem zit.

[...]

Het is eigenlijk heel simpel.

Men neme een buitenunit met teveel vermogen voor een specifieke binnenunit. Als de te kleine binnenunit dan als enige aan staat, dan wordt een eventueel teveel aan koudemiddel wat de buitenunit rondpompt naar een andere unit gestuurd die uit staat (het moet ergens naartoe). Maar dat hoor je dan bij een unit die uit staat.
Hier komt het geluid dus echt uit de binnenunit die aanstaat (de 2.5)

Als ik maar weet dat het zo "hoort".. word erg onrustig van onverklaarbare geluiden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:03:

[...]

Dit had inderdaad gekund ware het niet dat de lengtes van de leiding als volgt zijn:

Slaapkamer: 19 meter
Zolder: 14 meter

Als het goed zit er genoeg vulmiddel in voor de lengtes?

[...]
Voor 2mxm50

Max lengte per circuit 20m
Max cumulatieve lengte 30m. Daar zit je dus al een stuk boven.
En vooraf gevuld tot 20m.

Euuh. dus ofwel heeft die airco installateur koelmiddel bijgestoken of heb je dus te weinig. Plus dat je over de max cum lengte gaat :s

Is dat een echte installateur of iemand die het tussen de soep en de patatten heeft gedaan? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:26:
[...]

Voor 2mxm50

Max lengte per circuit 20m
Max cumulatieve lengte 30m. Daar zit je dus al een stuk boven.
En vooraf gevuld tot 20m.

Euuh. dus ofwel heeft die airco installateur koelmiddel bijgestoken of heb je dus te weinig. Plus dat je over de max cum lengte gaat :s

Is dat een echte installateur of iemand die het tussen de soep en de patatten heeft gedaan? :s
Het is een "echte" installateur. Hij gaf aan dat er voldoende koelmiddel in zit.. Is de kans groot dat het hier aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:28:
[...]

Het is een "echte" installateur. Hij gaaf aan dat het voldoende moest zijn.. Is de kans groot dat het hier aan ligt?
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het hieraan ligt aangezien ik te weinig ervaring heb met aircos.

Maar dit is wel wat ik lees bij de fabrikant. En meestal staan zulke voorschriften er in voor een reden :)
En als er op staat tot 20m voorgevuld dan ga ik er ook van uit dat dit wel degelijk het geval is (hangt dacht ik ook nog af van de lineset diameters maar denk dat dit hier niet/minder relevant is).

Misschien dat dit niet het geluid veroorzaakt maar wel dat je installatie sneller slijtage zal krijgen (mss moet compressor nog harder werken nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:31:
[...]

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het hieraan ligt aangezien ik te weinig ervaring heb met aircos.

Maar dit is wel wat ik lees bij de fabrikant. En meestal staan zulke voorschriften er in voor een reden :)
En als er op staat tot 20m voorgevuld dan ga ik er ook van uit dat dit wel degelijk het geval is (hangt dacht ik ook nog af van de lineset diameters maar denk dat dit hier niet/minder relevant is).

Misschien dat dit niet het geluid veroorzaakt maar wel dat je installatie sneller slijtage zal krijgen (mss moet compressor nog harder werken nu).
Helder! Heb je toevallig linkje / screenshot waar de maximum leidingslengte staat voor de 2mxm50?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:35:
[...]

Helder! Heb je toevallig linkje / screenshot waar de maximum leidingslengte staat voor de 2mxm50?
https://www.daikin.be/con...-lucht%20warmtepompen.pdf

Pagina 49.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:49:
[...]

Het was een vraag van mij enige tijd terug en werd uitgelegd door verschillende mensen als een bleeding effect; units die uitstaan kunnen alsnog 'beweging' van koelmiddel hebben in de koelleidingen en de unit zelf, waardoor je het kan horen suizen als de unit uitstaat en de andere binnenunit aanstaat.

Het is niet super hoorbaar, maar wel duidelijk aanwezig in een stille kamer (slaapkamer bijv.) Zo zet ik in de winter de 4.2 unit voor de huiskamer aan rond 7 uur terwijl de wekker om 07.30 uur gaat. Ik kan echter in de slaapkamer dan de leidingen en de unit zelf horen suizen in de slaapkamer (2.5 model) die aan dezelfde buitenunit zit.

Als je leidingen binnenshuis hebt, kan je het ook koudemiddel daar doorheen horen stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 08:20

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb een offerte liggen voor de aanschaf en installatie van een Daikin FTXM35N (binnenunit) + RXM35N9 (buitenunit) met wifi voor € 2.725. Is dat een beetje een goede prijs? Ik heb werkelijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:38:
Ik heb een offerte liggen voor de aanschaf en installatie van een Daikin FTXM35N (binnenunit) + RXM35N9 (buitenunit) met wifi voor € 2.725. Is dat een beetje een goede prijs? Ik heb werkelijk geen idee.
Klinkt als redelijk aan de prijs. Veel meter leiding? Betonboringen? Complexe installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Gevoelsmatig iets van 300 - 400 euro te duur als het een simpele installatie betreft. Ik was voor een muurbeugel + (standaard) installatie + 2MXM40 + FTXM20+35 ± 3200 euro kwijt een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:41:
[...]

Klinkt als redelijk aan de prijs. Veel meter leiding? Betonboringen? Complexe installatie?
Ik schat zo'n 8 meter aan leidingen. Die moeten door een standaard bakstenen buitenmuur. Elektriciteit kan van de droger-groep en zit er praktisch naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
3raser schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:44:
[...]

Ik schat zo'n 8 meter aan leidingen. Die moeten door een standaard bakstenen buitenmuur. Elektriciteit kan van de droger-groep en zit er praktisch naast.
Wat @Notna zegt; iets te duur. Maar kwaliteit mag ook wat kosten :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
Het systeem kan je los kopen met wifi voor 1.429 euro. Dus 1.296 euro voor de leidingen en werkzaamheden, wat ik persoonlijk voor een single unit erg veel vind. Ik zou zeggen normaal gesproken zo rond de 2.150-2.300 euro.

https://www.123klimaatsho...5nrxm35n-wand-unit-35-kw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:46:
[...]

Wat @3raser zegt; iets te duur. Maar kwaliteit mag ook wat kosten :9
Ik wil ook best betalen voor kwaliteit want daarom kies ik ook voor Daikin. Maar er is een verschil tussen betalen voor kwaliteit en gewoon teveel betalen. ;)
supercrazy schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:51:
[...]

Het systeem kan je los kopen met wifi voor 1.429 euro. Dus 1.296 euro voor de leidingen en werkzaamheden, wat ik persoonlijk voor een single unit erg veel vind. Ik zou zeggen normaal gesproken zo rond de 2.150-2.300 euro.

https://www.123klimaatsho...5nrxm35n-wand-unit-35-kw/
Bedankt voor de reacties. Nu weet ik een beetje wat ik kan verwachten. Een beetje afdingen kan zo te horen geen kwaad. Of een andere installateur een offerte laten maken. Als iemand tips heeft voor een goede installateur in de omgeving van Woerden dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Nimoleda schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:03:
Hier komt het geluid dus echt uit de binnenunit die aanstaat (de 2.5)

Als ik maar weet dat het zo "hoort".. word erg onrustig van onverklaarbare geluiden :+
Mijn zolderunit doet het ook en die werkt nog altijd prima. Misschien is het iets van lange leidingen: bij mij zit er ook 20 meter leiding tussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:47:
In de installatiehandleiding van een bepaalde airco lees ik dat men de stap vacumeren met een vacuumcompressor helemaal niet uitvoert maar het systeem gewoon ontlucht middels het indrukken van het service ventiel.

Stap 1 eerst de kraan van de onderste dunne leiding open, paar minuten wachten, druk vervolgens 10 seconde lang het service ventiel in met een schroevedraaier o.i.d., en als laatste draai je de kraan van de bovenste dikke leiding open.

Officieël lijkt me dit niet toegestaan in Nederland omdat er koelmiddel vrij kan komen (als je te lang het ventiel indrukt?), dus is de handleiding een vertaling van een land waar de regels minder strikt zijn? [Afbeelding]
Ik had hier wel wat reactie's op verwacht eerlijk gezegd.
Is dit een vrij gebruikelijke manier om een airco in gebruik te stellen in landen waar de regelgeving minder strikt is?
Het gaat hier trouwens om het merk Chigo en de installatiewijze zonder vacuumpomp staat gewoon openlijk op hun Nederlandse website.

Het klinkt ook gewoon erg logisch. Door eerst de onderste leiding open te zetten verzamelt alle lucht zich in de bovenste en kan dit eenvoudig afgeblazen worden door het ventiel even in te drukken.

Een lektest kun je zo pas achteraf uitvoeren dus dat zal het nadeel zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Hadespuiter op 11-09-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:30:
[...]

Is dit een vrij gebruikelijke manier om een airco in gebruik te stellen in landen waar de regelgeving minder strikt is?
Het gaat hier trouwens om het merk Chigo en de installatiewijze zonder vacuumpomp staat gewoon openlijk op hun Nederlandse website.

Het klinkt ook gewoon erg logisch. Door eerst de onderste leiding open te zetten verzamelt alle lucht zich in de bovenste en kan dit eenvoudig afgeblazen worden door het ventiel even in te drukken.

Welk koelmiddel wordt hier in gebruikt? Hoeveel is de precharge?

Als je geen goed vacuum hebt gaat dat denk ik ten koste van de efficiëntie van het toestel en kan/zal het wrs ook sneller kapot gaan aangezien het vacuum ook zorgt dat onzuiverheden/vocht/... uit het systeem gaan. En ook geen druktest dus idd lekken zal je pas vinden eenmaal het gas in het circuit zit.
Ik vind het bizar dat dit de instructies zijn. In zoveel landen wordt er geen nederlands gesproken :) mss zijn er uitzonderingen voor bepaalde koelmiddelen of bepaalde hoeveelheden.
Is dit met een vaste leidinglengte van de binnen naar buitenunit? (ik bedoel ala een quick-connect systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
neemerci schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:41:
[...]

Welk koelmiddel wordt hier in gebruikt? Hoeveel is de precharge?

Als je geen goed vacuum hebt gaat dat denk ik ten koste van de efficiëntie van het toestel en kan/zal het wrs ook sneller kapot gaan aangezien het vacuum ook zorgt dat onzuiverheden/vocht/... uit het systeem gaan. En ook geen druktest dus idd lekken zal je pas vinden eenmaal het gas in het circuit zit.
Ik vind het bizar dat dit de instructies zijn. In zoveel landen wordt er geen nederlands gesproken :) mss zijn er uitzonderingen voor bepaalde koelmiddelen of bepaalde hoeveelheden.
Is dit met een vaste leidinglengte van de binnen naar buitenunit? (ik bedoel ala een quick-connect systeem)
Ik was eerst ook in de veronderstelling dat het om een quick-connect systeem zou gaan maar de ingebruikstelling zonder vacuumpomp staat gewoon in al hun handleidingen:

https://www.chigoairco.nl...handleiding-ac5412-13-18/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
[...]

Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken? Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
[...]

Tristar heeft dezelfde handleiding.

Mijn eerste airco heb ik met die handleiding zelf in werking gesteld :+. Had toen der tijd geen idee dat dat illegaal was.

Maar ze mogen inmiddels niet meer verkocht worden zonder installatie (in NL). Dus die handleiding is niet relevant meer lijkt me.
t.oswald schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:00:
[...]

Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken? Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.
Ontluchten ken ik niet?

Doorgaans wordt alles aangesloten, afgeperst met stikstof en dan vacuüm getrokken.

Wellicht bedoel je met ontluchten de stikstof weg laten lopen? :p Af fabriek zijn binnenunits ook met stikstof afgeperst.

[ Voor 22% gewijzigd door Glashelder op 11-09-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
t.oswald schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:00:
[...]

Ben geen installateur, maar ontluchten en vacuümeren zijn toch twee verschillende zaken?
Het is bijna hetzelfde maar vacumeren is grondiger (ook watermoleculen die zich eventueel aan de binnenzijde van de leiding hebben gehecht verwijder je met vacumeren, bij ontluchten kan er wat achterblijven.)
Volgens mij werd mijn installatie eerst ontlucht en vervolgens gevacumeerd. Ook wel handig als je de garantie wilt behouden meen ik.
Normale werkwijze in NL is eerst afpersen met stikstof (lektest) en vervolgens vacumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Glashelder schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:02:
[...]

Tristar heeft dezelfde handleiding.

Mijn eerste airco heb ik met die handleiding zelf in werking gesteld :+. Had toen der tijd geen idee dat dat illegaal was.

Maar ze mogen inmiddels niet meer verkocht worden zonder installatie (in NL). Dus die handleiding is niet relevant meer lijkt me.
Tenzij de hele website chigoairco.nl niet meer relevant is (failliet?), de werkwijze staat nog steeds bij al hun split-unit modellen. Zie link die ik eerder gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:23:
[...]

Tenzij de hele website chigoairco.nl niet meer relevant is (failliet?), de werkwijze staat nog steeds bij al hun split-unit modellen. Zie link die ik eerder gaf.
Dat weet ik, zag het. Maar je kan niets bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Ik heb hiervoor een offerte ontvangen van €2450,00 en als ik deze samen af nam met een Multisplit €2100,00. Zoals Notna aangaf, 300-400€ aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]

Dit mag niet op deze manier. Dit is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Speedfightserv schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:37:
[...]

Wat voor problemen afgezien dat het officieël niet mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
Hadespuiter schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:57:
[...]

Wat voor problemen afgezien dat het officieël niet mag?
Zeer slecht voor het milieu.

Vocht blijft achter in de leidingen, ondanks dat je het ventiel open zet. Hierdoor gaat de compressor sneller stuk.
10 seconden koudemiddel weg laten lopen kan voor een tekort zorgen in het systeem wat voor slechte prestaties kan zorgen.

Als je een investering doet in een duur apparaat wil je dat het goed functioneert, de handleiding die je noemde zorgt er alleen maar voor dat je sneller de eerder genoemde problemen heb.

• Hadespuiter
Speedfightserv schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:58:
[...]

10 seconden koudemiddel weg laten lopen kan voor een tekort zorgen in het systeem wat voor slechte prestaties kan zorgen.
Is het niet zo dat er eerst een tijdje enkel lucht uit komt? Dus dat er enkel in de laatste seconde vloeistof uitkomt? (tijd hangt af van de leidinglengte)
Als je de klep opendraait terwijl de leiding nog vol lucht zit dan kan de vloeistof op een bepaald moment namelijk niet meer verder in de leiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedfightserv
Hadespuiter schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:15:
[...]

Is het niet zo dat er eerst een tijdje enkel lucht uit komt? Dus dat er enkel in de laatste seconde vloeistof uitkomt? (tijd hangt af van de leidinglengte)
Als je de klep opendraait terwijl de leiding nog vol lucht zit dan kan de vloeistof op een bepaald moment namelijk niet meer verder in de leiding.
Vloeistof komt ook in de verdamper, ook al draait hij niet, het wordt daar al iets gas. Daarnaast mag er geen vloeistof in de compressor komen, dit moet altijd in gasvorm, iets zal hij wel tegen kunnen.

Maar waarom hebben we deze discussie? Je moet het gewoon niet op die manier doen.
Die (werk)regels zijn er niet voor niets.
Stroom kan ik ook aansluiten met kroonsteentjes in centraal dozen groepenkasten etc. Zal het werken? Jazeker, is het verstandig? Zeker weten van niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 12-09-2020 10:23 ]

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Koude middel verdampt bij atmosferische druk bij temperaturen onder 0oC, dus als je wacht tot er vloeistof uitkomt is al je koude middel al weg...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:32
@Hadespuiter wat ook kan is dat er iets van vloeistof uit komt maar dan is het olie. Zowieso wat voor uitstoot dan ook is niet wenselijk. Gewoon afpersen, vacuumeren en gaan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
alle gassen e.d die niet kunnen condenseren blijven in je condensor hangen waardoor de capaciteit van je condensor afneemt.

Water/vocht is al helemaal erg want dat kan dan bevriezen en verstoppingen veroorzaken

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Speedfightserv schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 23:37:
[...]

Laat ik in het verleden zo 4x een gamma Tristar installatie in werking hebben gesteld.
Toch alweer zo'n kleine 10 jaar geleden, ze draaien nog, zonder ooit één storing hebben gehad.
En dat voor die 400€ pst.wat ze toen kosten.

Misschien was er 4x een geluksfactor. :+

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Supertip schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:25:
[...]

Laat ik in het verleden zo 4x een gamma Tristar installatie in werking hebben gesteld.
Toch alweer zo'n kleine 10 jaar geleden, ze draaien nog, zonder ooit één storing hebben gehad.
En dat voor die 400€ pst.wat ze toen kosten.

Misschien was er 4x een geluksfactor. :+
Ze zullen ook heus wel draaien, maar het is een milieu delict.
Vroeger alleen voor bedrijven maar tegenwoordig geldt dit ook voor particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03
Ik ben me aan het verdiepen in een airco systeem. Lopen een aantal offertes maar ben nog niet uit in de capaciteit van de units. Ze moeten bijverwarmen in de winter en koelen in de zomer. Het huis is vrijstaand uit 2006 met zon pal op slaapkamer 4 en woonkamer.
Slaapkamer 1 32m3
Slaapkamer 2 42m3
Slaapkamer 3 35m3
Slaapkamer 4 82m3
Woonkamer 98m3
Eetkamer/keuken 150m3

De woonkamer en eetkamer zijn een ruimte met room divider/schuifdeur.

Nu wordt er geoffreerd
Voor slaapkamer 1 en 2 een Daikin 2mxm40 buiten unit met 2x 2kw binnenunits
Voor de rest 5mxm90 buiten unit met 2kw binnenunit slaapkamer 3, 2,5kw voor slaapkamer 4 en 2x 3,5kw binnenunit voor beneden.
Evt zou buiten unit 4mxm80 kunnen zijn.
Zelf denk ik dat dit voor beneden over bemeten is. Misschien een 2,5kw en 3,5kw binnenunit. Ook een 5kw binnenunit voor beide ruimten met open deur is te overwegen, maar deur is dan verplicht open.
Buiten unit kan m.i. Een 4mxm68 zijn met 2,5 en 3,5 binnenunit beneden en 2,5 en 2kw boven.
Prijstechnisch geen groot verschil tussen de 2,5 en 3,5 unit. Buiten unit iets meer.

Wat zijn jullie gedachten? Ook mbt ervaring van pendel gedrag bij overcapaciteit. Of grote buiten units terwijl niet alle binnenunits aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
jpvk007 schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:52:
Ik ben me aan het verdiepen in een airco systeem. Lopen een aantal offertes maar ben nog niet uit in de capaciteit van de units. Ze moeten bijverwarmen in de winter en koelen in de zomer. Het huis is vrijstaand uit 2006 met zon pal op slaapkamer 4 en woonkamer.
Slaapkamer 1 32m3
Slaapkamer 2 42m3
Slaapkamer 3 35m3
Slaapkamer 4 82m3
Woonkamer 98m3
Eetkamer/keuken 150m3

De woonkamer en eetkamer zijn een ruimte met room divider/schuifdeur.

Nu wordt er geoffreerd
Voor slaapkamer 1 en 2 een Daikin 2mxm40 buiten unit met 2x 2kw binnenunits
Voor de rest 5mxm90 buiten unit met 2kw binnenunit slaapkamer 3, 2,5kw voor slaapkamer 4 en 2x 3,5kw binnenunit voor beneden.
Evt zou buiten unit 4mxm80 kunnen zijn.
Zelf denk ik dat dit voor beneden over bemeten is. Misschien een 2,5kw en 3,5kw binnenunit. Ook een 5kw binnenunit voor beide ruimten met open deur is te overwegen, maar deur is dan verplicht open.
Buiten unit kan m.i. Een 4mxm68 zijn met 2,5 en 3,5 binnenunit beneden en 2,5 en 2kw boven.
Prijstechnisch geen groot verschil tussen de 2,5 en 3,5 unit. Buiten unit iets meer.

Wat zijn jullie gedachten? Ook mbt ervaring van pendel gedrag bij overcapaciteit. Of grote buiten units terwijl niet alle binnenunits aan staan.
Elk huis is anders, dus het is altijd lastig om daar iets zinnigs over te zeggen, mijn huis en isolatie standaard zijn van 1995. Als het warm begint te worden heb ik de airco's 24h/dag aan zodat ze rustig kunnen draaien.

Ik heb slaapkamers van 50m3 en daarvoor is 2 kW al veel, wij hebben overdag de deuren open, maar 's nachts als we slapen dicht, en dan gaan de airco's al vrij rap uit omdat de doel temperatuur wordt bereikt. Gedurende de nacht gaan ze dan af en toe een paar minuten aan.

De beneden verdieping is bij ons semi open, de doorgang naar de keuken is 1 deur breed, en daar blijft het zomers 1 a 2 graden warmer en in de winter kouder dan in de woonkamer, dus 2 units beneden lijkt mij voor jou een goed idee.

Ik heb een 5kW unit beneden hangen en die houd de ruimte van bijna 400m3 op temperatuur, ook
als het buiten 40oC is.

Alles zit buiten aan een enkele 4MXM68N unit die afgelopen zomer geen enkele dag op zijn maximum hoefde te draaien.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
Vandaag mijn flare koppelingen vastgedraaid m.b.v. de vis-unster truc in plaats van een momentsleutel en dat ging perfect. Eerst gewoon op gevoel goed vastzetten zonder gek te doen en vervolgens natrekken met de unster.

Om de juiste waarde te bepalen moet de unster wel op 90 graden ten opzichte van de sleutel staan maar dat was geen probleem.

Berekening vooraf: 100 delen door de lengte van de sleutel en de uitkomst hiervan vermenigvuldigen met 2,0 voor een 1/4e moer, en vermenigvuldigen met 3,5 voor een 3/8e moer.

In mijn geval moest ik 11 kilo trekken aan de 1/4e moer en 15 kilo aan de 3/8e moer.

Met de hand (zonder unster) zat ik al aardig in de buurt trouwens, ik schat 9 respectievelijk 12 kilo.

[ Voor 7% gewijzigd door Hadespuiter op 13-09-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat aandraaimoment is wel een dingetje merk ik, zeker niet verkeerd natuurlijk.
Maar ik heb werkelijk nog nooit iemand een momentsleutel zien gebruiken.

Ik draai altijd de wartel aan, totdat de leiding mee gaat draaien en dan nog een tikkie verder.
Nooit lekkages gehad, maar officieel moet het op moment.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[Afbeelding]

Ik heb hier twee offertes liggen met een MXM68 buitenunit. Die pakt 1,38 / 1,72kW voor respectievelijk koelen en verwarmen.

De afzekerwaarde in de sheet zegt afzekeren op 30A, en van 1 installateur krijg ik te horen dat ik een 25 traag zekering moet hebben, terwijl de andere zegt dat 16B ook prima werkt. 25C kan/mag niet bij mij in verband met selectiviteit. Ik heb een 1x35A aansluiting. 35 / 1.6 = 21.8A om aan selectiviteit te kunnen voldoen. 25A afzekeren kan niet in mijn geval.

Ik meende dat de meeste moderne inverterunits een softstart doen om te voorkomen dat een groep wordt overbelast tijdens de start van de compressor/motor.

Wie heeft hier nu gelijk? 16B of C voldoende? Toch 25A of 30A volgens de sheet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@mkleinman

Er staat bij dat het een advies is, geen verplichting.

Alle zekeringen hebben een karakteristiek. Je zou in mijn optiek prima de set kunnen draaien op een B16. Zet je alles tegelijk aan, kunnen denken aan een C16 automaat. Die reageert wat trager.

Detail: 3-fase is meestal 3x25A. Als je 1.6 maal onder je hoofd zekering moet zitten zouden de groepen maximaal 15.6A mogen zijn.. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:43:
[Afbeelding]

Ik heb hier twee offertes liggen met een MXM68 buitenunit. Die pakt 1,38 / 1,72kW voor respectievelijk koelen en verwarmen.

De afzekerwaarde in de sheet zegt afzekeren op 30A, en van 1 installateur krijg ik te horen dat ik een 25 traag zekering moet hebben, terwijl de andere zegt dat 16B ook prima werkt. 25C kan/mag niet bij mij in verband met selectiviteit. Ik heb een 1x35A aansluiting. 35 / 1.6 = 21.8A om aan selectiviteit te kunnen voldoen. 25A afzekeren kan niet in mijn geval.

Ik meende dat de meeste moderne inverterunits een softstart doen om te voorkomen dat een groep wordt overbelast tijdens de start van de compressor/motor.

Wie heeft hier nu gelijk? 16B of C voldoende? Toch 25A of 30A volgens de sheet?
Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.

Met een "normale" 16B groep heb je dan zelfs nog een hele ruime marge. Hier komt de MXM68N dus in elk geval gewoon op een eigen 16B groep te zitten.

Dat advies vanuit Daikin voor 30A snap ik echt totaal niet. Sowieso is dat in moderne huizen met 3 x 25A niet eens mogelijk. Wil je dan selectiviteit behouden dan zou je naar een 3 x 50A hoofdaansluiting moeten :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
ik222 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:05:
[...]

Als je in de gedetailleerde specificaties van de MXM68N kijkt staat daar een starting current van 9,8A.

Met een "normale" 16B groep heb je dan zelfs nog een hele ruime marge. Hier komt de MXM68N dus in elk geval gewoon op een eigen 16B groep te zitten.

Dat advies vanuit Daikin voor 30A snap ik echt totaal niet. Sowieso is dat in moderne huizen met 3 x 25A niet eens mogelijk. Wil je dan selectiviteit behouden dan zou je naar een 3 x 50A hoofdaansluiting moeten :?
Hier ook net de voorbereiding gemaakt voor de MXM68N. Volgend weekend wordt alles geplaatst. Op de unit zelf staat max 16,3A. Helaas zat onze groepenkast (nieuwbouw) inmiddels al vol. dus ik heb er een ABB uitbreiding bijgeplaatst met een aardlek en 2x 16A (B16A 1P+N) groepen.

Er komen 2 FTXA42AW's aan te hangen. Dus dat trekken we voorlopig niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fried schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:00:
[...]

Hier ook net de voorbereiding gemaakt voor de MXM68N. Volgend weekend wordt alles geplaatst. Op de unit zelf staat max 16,3A. Helaas zat onze groepenkast (nieuwbouw) inmiddels al vol. dus ik heb er een ABB uitbreiding bijgeplaatst met een aardlek en 2x 16A (B16A 1P+N) groepen.

Er komen 2 FTXA42AW's aan te hangen. Dus dat trekken we voorlopig niet vol.
Vraagje; Wat moet je betalen voor die installatie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
mkleinman schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:23:
[...]

Vraagje; Wat moet je betalen voor die installatie?
Daar heb je weinig aan vrees ik omdat een familielid de boel komt installeren. Gecertificeerd installateur wel natuurlijk.
Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"