Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.343.541 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

mwk schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:06:
[...]

Bedoel je een loze leiding voor stroom? Op plek B is al een stroompunt zie ik.
Esthetisch is punt A meer uit het zicht vanuit de kamer. Maar mogelijk is deze wel meer zichtbaar vanaf de straat of oprit. Voor de binnenunit ziet plek B er wel goed uit. Meer centraal in de kamer.
Ja loze leiding aan de buitengevel, om de buitenunit van stroom te voorzien. De binnenunit krijgt dan weer stroom van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:24

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:36:
[...]

Probleem is dat er een zekere kans is dat je een keer thuis komt en dat er een enorme plens water onder je AC ligt omdat je pompje kapot is.
Maargoed als er niet genoeg afschot is om het "natuurlijk" af te laten vloeien heb ik ook dat probleem :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16
@koevlaas2 ben je momenteel afwezig? Ik had een vraagje gesteld via DM.

Onlangs een offerte gekregen voor een LG multisplit. Ging om een LG Multisplit buitenunit MU4R25 U40 met drie 12 PC12SQ NSJ. Voor een bedrag van 6500 euro. Gekker moet het niet worden. Ik wacht wel tot het buiten vriest, misschien dat de prijzen dan pas normaler worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Untouchablezz20 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:55:
Iemand ervaring met de maxi cool AMD-AUR-12HDI AURORA 3,5kW R32 inverter set? We kunnen ook kiezen voor de LG PC09SQ R32 2,5kW WiFi Standard Plus Smart Inverter set.

Voor welke zouden jullie gaan? Onze voorkeur gaat nu uit naar Maxi Cool.
Die Maxi Cool is gewoon een Midea airco. Zelfde fabrikant als de airco's van Qlima, Olimpia Splendit, Carrier en vele andere merken. Heb zelf net een Qlima 4.6kw geïnstalleerd en werkt gewoon goed en stil. Hoelang deze zal meegaan zal de tijd moeten uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-11-2024
stijn1995 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:31:
hallo iedereen,

Wij willen een multi split airco kopen, en zijn aan het rondkijken. Maar hoe kan ik een goede buiten unit selecteren. Ik bedoel dan hoeveel kW is verstandig om te kopen. We zouden er 1 op de slaapkamer willen die een inhoud heeft van 31m3, en 1 in de woonkamer van 94m3. Ik kom dan uit op een unit van rond de 1/1,5 kW voor boven en een 3,5 kW voor de woonkamer.

Ik heb verschillende offertes aangevraagd, die uitlopen van 2800 euro tot 5000 euro, voor bijna allemaal gelijke vermogens. Ik kwam toen op het andere topic om de units in het buitenland te kopen. Maar wat voor een vermogen moet ik de buiten unit nemen? Ik heb namelijk offertes voor een 4kW buitenunit maar ook van 6! kW buitenunit. Die 6 lijkt mij geen kant noch wal raken. Is 4 kW dus prima? Ook omdat ik heb gelezen dat je niet wil dat de buitenunit steeds aan en uit gaat.

Bedankt alvast.

[Afbeelding]
zie : https://www.daikin.nl/nl_nl/products/2MXM-M.html
ga naar documentatie en klik op multi split ECPNL.

dan zie je dat de 4KW een valide oplossing is voor 3,5 + 2,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:48
Notna schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:43:
[...]

Dat laatste. Je kan vaak een hoofdunit instellen die voorrang krijgt in vermogen, maar de unit zal het in de regel zoveel mogelijk proberen te verdelen. Op hele warme dagen zal je dus bij 4 kW krijgen dat de units op 2 kW vermogen draaien, afhankelijk van isolatie etc.

Zelfs als je een 1.5 om 2.5 verdeling krijgt (vraag vermogen), is dat voor de huiskamer wellicht gewoon te weinig en warmt het sneller op dan dat de unit kan koelen. Een super geïsoleerd nieuwbouwhuis kan er wellicht nog wel mee uit de voeten.

Iets meer speling is dan wel fijn, zeker ook als je er mee wilt gaan verwarmen.
Dit inderdaad. Was met de laatste hittegolf op bezoek bij iemand die in het trapgat en in de woonkamer een MHI 3,5 heeft hangen, op 1 buitenunit waarvan het vermogen onbekend was voor hun. (laten installeren)

Beiden stonden om max koelen (18 graden) maar de woonkamer kwam niet onder de 23 graden en voelde nog vrij warm aan. Ze zeiden: 'als we hem boven uit zetten dan wordt het wel koud beneden'.

Waarschijnlijk dus aangesloten op een 4 of 5 kW buitenunit, waarbij deze te weinig power heeft om beide units vol vermogen te laten draaien.

Normaal zal het prima gaan, ze hadden eerder ook geen klachten. Alleen met hoge buitentemperaturen zoals een paar weken terug loop je het risico dat beide ruimtes niet genoeg gekoeld kunnen worden met een te laag vermogen voor de buitenunit.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 15:04

mwk

rondewit01 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:07:
[...]

Die brochure laat zien welke units aangesloten worden op de buitenunit. Welke units je tegelijkertijd kan aansluiten kan je het best uit de combinatietabellen halen. Maar 2,0 + 3,5 wordt daar inderdaad genoemd.

Maarten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Marcusso schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:22:
[...]

Dit inderdaad. Was met de laatste hittegolf op bezoek bij iemand die in het trapgat en in de woonkamer een MHI 3,5 heeft hangen, op 1 buitenunit waarvan het vermogen onbekend was voor hun. (laten installeren)

Beiden stonden om max koelen (18 graden) maar de woonkamer kwam niet onder de 23 graden en voelde nog vrij warm aan. Ze zeiden: 'als we hem boven uit zetten dan wordt het wel koud beneden'.

Waarschijnlijk dus aangesloten op een 4 of 5 kW buitenunit, waarbij deze te weinig power heeft om beide units vol vermogen te laten draaien.

Normaal zal het prima gaan, ze hadden eerder ook geen klachten. Alleen met hoge buitentemperaturen zoals een paar weken terug loop je het risico dat beide ruimtes niet genoeg gekoeld kunnen worden met een te laag vermogen voor de buitenunit.
Het ligt ook aan je verwachtingen. Met de hittegolf wilden wij het hier niet onder de 24 hebben want dan werd het te koud.

Vraag me ook af of het heel gezond is om <22 te willen als het buiten 35 graden is :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:49:
[...]

Het ligt ook aan je verwachtingen. Met de hittegolf wilden wij het hier niet onder de 24 hebben want dan werd het te koud.

Vraag me ook af of het heel gezond is om <22 te willen als het buiten 35 graden is :?
Ik had de boel op 21 en ik leef nog c.q ben niet ziek geworden :+

N=1 etc. :P

Overigens is mij 24 nog steeds te warm. Lekker als je van buiten naar binnen gaat, maar als ik in 24 graden zit voor een half uur loopt het zweet mij gewoon van het voorhoofd af hoor :$

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 02-09-2020 13:24 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 22:30
baba420 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:11:
@koevlaas2 ben je momenteel afwezig? Ik had een vraagje gesteld via DM.

Onlangs een offerte gekregen voor een LG multisplit. Ging om een LG Multisplit buitenunit MU4R25 U40 met drie 12 PC12SQ NSJ. Voor een bedrag van 6500 euro. Gekker moet het niet worden. Ik wacht wel tot het buiten vriest, misschien dat de prijzen dan pas normaler worden.
Nee, niet afwezig maar wel zo druk dat ik even niet kan reageren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
Glashelder schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:49:
[...]

Zeker waar. Maar het voelde gewoon niet koel aan, leek wel of de airco niet aan stond. Heb zelf de airco thuis op 22-23 gehad en dat voelde gewoon lekker aan, niet supermarkt koud maar gewoon een fijne leef temperatuur.

Ik gaf meer het voorbeeld dat een te lichte buitenunit voor deze 'problemen' kan zorgen. Bij een iets zwaardere buiten unit of een dubbele mono-split was het huis waarschijnlijk koeler en hadden ze de airco op 22-23 gezet ipv de 18, omdat de airo in de huidige situatie de ingestelde temperatuur niet kon halen.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
koevlaas2 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, niet afwezig maar wel zo druk dat ik even niet kan reageren.
Geen probleem, ik wacht rustig af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
baba420 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:50:
[...]

Geen probleem, ik wacht rustig af. :)
6500 euro klinkt aan de hoge kant. Volgens mij ben je 3500-4000 kwijt aan materialen. Moeten er andere zaken gebeuren zoals betonboringen, groepenkast aanpassingen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
rondewit01 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:07:
[...]

Bedankt! deze had ik al bekeken, ik kan hierin alleen niet het minimale vermogen vinden.
Notna schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:15:
[...]

Ik heb een (hoek)huis uit 2008 en gebruik een 4.2 binnenunit voor 160m3. En dat is al overkill. Dus die 3.5 is meer dan zat (op zichzelf)

Kijkende naar jouw situatie: 2.0 + 3.5 op een 5.0 buitenunit en dat is meer dan zat.
Alleen nog beslissen voor een 4 of 5 kw aan de buitenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11-2024
Een overcapaciteit hebben van een paar Kw, is dat nou erg? Ik lees in de artikelen op internet dat je dan last zou kunnen krijgen van tocht (te veel luchtstroom), maar dat is toch gewoon een kwestie van de binnenunits niet voluit zetten?

En hoe zit het met stroomverbruik? Een systeem met overcapaciteit hoeft toch minder vaak te draaien wat de boel compenseert?

Mijn gevoel zegt dat ik graag wat overcapaciteit wil, want als het langdurig 30 plus wordt dan kom je voor mijn gevoel in de problemen met een systeem wat krap bemeten is.

[ Voor 19% gewijzigd door Hadespuiter op 02-09-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-05 15:48
Hadespuiter schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:02:
Een overcapaciteit hebben van een paar Kw, is dat nou erg? Ik lees in de artikelen op internet dat je dan last zou kunnen krijgen van tocht (te veel luchtstroom), maar dat is toch gewoon een kwestie van de binnenunits niet voluit zetten?

En hoe zit het met stroomverbruik? Een systeem met overcapaciteit hoeft toch minder vaak te draaien wat de boel compenseert?

Mijn gevoel zegt dat ik graag wat overcapaciteit wil, want als het langdurig 30 plus wordt dan kom je voor mijn gevoel in de problemen met een systeem wat krap bemeten is.
Hangt er sterk vanaf waar je een unit met overcapaciteit wil neerhangen. Als het in een grotere ruimte zoals een woonkamer is of een slaapkamer waar je graag de deur dicht wil laten ga je last krijgen van pendelen, ofwel dat de compressor steeds stopt en dan weer begint. Dat leidt dus tot schommelende temperaturen, maar nog vervelender de luchtvochtigheid schommelt ook veel en je ruimte klam aan kan voelen omdat het verzamelde vocht in de binnenunit weer terug de ruimte in wordt geblazen.

Overcapaciteit kan wel handig zijn om andere vertrekken een beetje mee te koelen. Mijn slaapkamer van 15.4m2 is momenteel de enige met een airco (2.5kW) en met de hittegolf die we begin deze maand hadden liet ik de unit 24/7 aanstaan op 23c, met de deur open bleef de temperatuur tussen de 23 - 23,5c terwijl de compressor redelijk rustig door pruttelde zonder af te slaan. Ofwel de slaapkamer bleef al die tijd koel en zelfs beneden in onze woonkamer leek het een klein beetje te schelen volgens mijn ouders, hoewel ik betwijfel of dat mogelijk is met een airco van 2.5kW.

Maar ook hier als ik die deur dichtgooi begint de unit te pendelen, zelfs met de lang aanhoudende hitte die we hadden. Wat ik toen begon te merken was dat ik 's ochtends met een geirriteerde keel wakker werd als ik met de deur dicht had geslapen en een beetje licht in het hoofd voelde, maar als de deur 's nachts open staat en de compressor constant blijft draaien is er niks aan de hand de volgende ochtend.

[ Voor 12% gewijzigd door VikeeVeekie op 02-09-2020 18:23 . Reden: Aanvulling details ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1995
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-06-2024
VikeeVeekie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:15:
[...]

Hangt er sterk vanaf waar je een unit met overcapaciteit wil neerhangen. Als het in een grotere ruimte zoals een woonkamer is of een slaapkamer waar je graag de deur dicht wil laten ga je last krijgen van pendelen, ofwel dat de compressor steeds stopt en dan weer begint. Dat leidt dus tot schommelende temperaturen, maar nog vervelender de luchtvochtigheid schommelt ook veel en je ruimte klam aan kan voelen omdat het verzamelde vocht in de binnenunit weer terug de ruimte in wordt geblazen.

Overcapaciteit kan wel handig zijn om andere vertrekken een beetje mee te koelen. Mijn slaapkamer van 15.4m2 is momenteel de enige met een airco (2.5kW) en met de hittegolf die we begin deze maand hadden liet ik de unit 24/7 aanstaan op 23c, met de deur open bleef de temperatuur tussen de 23 - 23,5c terwijl de compressor redelijk rustig door pruttelde zonder af te slaan. Ofwel de slaapkamer bleef al die tijd koel en zelfs beneden in onze woonkamer leek het een klein beetje te schelen volgens mijn ouders, hoewel ik betwijfel of dat mogelijk is met een airco van 2.5kW.

Maar ook hier als ik die deur dichtgooi begint de unit te pendelen, zelfs met de lang aanhoudende hitte die we hadden. Wat ik toen begon te merken was dat ik 's ochtends met een geirriteerde keel wakker werd als ik met de deur dicht had geslapen en een beetje licht in het hoofd voelde, maar als de deur 's nachts open staat en de compressor constant blijft draaien is er niks aan de hand de volgende ochtend.
toon volledige bericht
Ik ga steeds meer twijfelen over welke capaciteit ik moet nemen, haha. Als ik gewoon overdag de woonkamer koel en half uur voor het slapen de unit boven aanzet, krijg ik dan met een 5kw unit dat hij eerder gaat pendelen? het zou bij mij gaan om 3,5 en 2 kw. Als ik namelijk alleen beneden koel, draait de buitenunit maar op 70% max. Als het dan koel is en hij zakt naar 30%, dan heb ik toch met 5 eerder last van pendelen dan met 4kw? omdat met een 5kw de capaciteit die op dat moment gevraagd word lager is dan met een 4kw unit. Of werkt het niet zo, zoals ik in mijn hoofd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baba420
hpmkruit schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:55:
[...]

6500 euro klinkt aan de hoge kant. Volgens mij ben je 3500-4000 kwijt aan materialen. Moeten er andere zaken gebeuren zoals betonboringen, groepenkast aanpassingen etc?
Er moet drie keer een gat geboord worden in beton, voor de rest niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
VikeeVeekie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:15:
[...]

toon volledige bericht
Lang verhaal kort, als je overal in huis de deuren open laat staan is overcapaciteit prima(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Hadespuiter schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:10:
[...]

Lang verhaal kort, als je overal in huis de deuren open laat staan is overcapaciteit prima(?).
Tot zekere mate, als je op een ruimte een flinke bak neerhangt die echt veel te groot is kan het alsnog zijn dat er meer warmte wordt ontrokken uit een kamer dan er binnenkomt door een open deur, ofwel weer pendelen tot gevolg. Je thermostaat meet immers de ruimte waar hij in hangt en als er minder warmte kan worden opgenomen dan er binnenkomt slaat de boel af. Betere conclusie is dat overcapaciteit kan maar je wil zeker weten dat je het uitbalanceert.

Mijn vader wil in hun slaapkamer een 3.5kW hangen, maar ik schat de kans redelijk groot dat daar vervolgens pendelen op gaat treden wanneer mijn unit ook staat te draaien boven, tenzij we uiteraard de temperatuur zeer laag instellen.

Ik ben trouwens zeker geen expert als het op dimensionering aankomt maar ik deel gewoon even mijn eigen ervaringen, dus tweede meningen zijn altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Los van het ongemak, is pendelen schadelijk voor de airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
Marcusso schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:22:
[...]

Doorgaans is het ook abnormaal om tot 18c te gaan koelen in de woonkamer, 22-23c is dikke prima.
In praktijk komt het eigenlijk ook vrijwel nooit voor dat beide units op max staan te stampen tegelijkertijd daarom is de buitenunit altijd ondergedemontioneerd.

Deze splitje hier kan zonder problemen maximaal koelen en heel rap maar ook hier staat hij altijd op 22-23c met koelen.

Ik zie het vaak lui in de winter maken het een sauna en in de zomer een ijskast.

Een airco(koelen) verlaagt ook de luchtvochtigheid ook, 23c voelt niet aan als 23c als je dat zou verwarmen bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2020 20:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Naafkap schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:38:
Onduidelijk. Meeste gaan uit van niet maar het voelt onlogisch dat iets wat de hele tijd aan en uit gaat, een lange levensduur heeft dan hetzelfde product die gewoon zachtjes blijft pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Naafkap schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:38:
Niet per se, het is alleen dat de compressor en andere onderdelen iets meer kunnen slijten door de jaren heen omdat ze vaker starten dan wanneer ze continue draaien, voor motoren is vaak namelijk het meest stressvolle moment om op snelheid te komen maar denk ik dat het meevalt met inverter compressoren vergeleken met oude aan / uit types. Hier is het opgevallen dat m'n inverter buitenunit veel rustiger op gang komt als er weer vraag komt, vergeleken met een oudere airco die we hier hebben die met best veel geweld start.

[ Voor 15% gewijzigd door VikeeVeekie op 02-09-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Ik wilde net zeggen, daar is toch de inverter techniek voor? Deze voorkomt toch pendelen? Vroeger deed een airco niets anders dan aan/uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Hadespuiter op 02-09-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Klopt, het vermindert pendelen maar een inverter heeft nog steeds een minimum koelvermogen. De airco die hier hangt kan bijvoorbeeld tot 1.7kW terugmoduleren wat nog steeds te veel is voor mijn slaapkamer alleen.

[ Voor 5% gewijzigd door VikeeVeekie op 02-09-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Die invertertechniek betekend echter ook wel een flink stuk complexiteit.

Een niet inverter is gewoon een motor die op de fase lekker 50 rondjes draait. Veel simpeler kan het niet en die dingen gingen volgens mij bijna nooit stuk :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:14
VikeeVeekie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:33:
[...]

Mijn vader wil in hun slaapkamer een 3.5kW hangen, maar ik schat de kans redelijk groot dat daar vervolgens pendelen op gaat treden wanneer mijn unit ook staat te draaien boven, tenzij we uiteraard de temperatuur zeer laag instellen.

Ik ben trouwens zeker geen expert als het op dimensionering aankomt maar ik deel gewoon even mijn eigen ervaringen, dus tweede meningen zijn altijd welkom :)
3,5 kwh is te veel voor een slaapkamer. Of het moet een mega grote slaapkamer zijn..

Ik heb zelf een 2,5 kwh op een redelijk grote slaapkamer hangen, die koelt de hele 1ste verdieping en de begane grond wordt ook merkbaar koeler.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
Speedfightserv schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:28:
[...]

3,5 kwh is te veel voor een slaapkamer. Of het moet een mega grote slaapkamer zijn..
Of onder een plat dak met een groot raam op het zuiden.
Alles gaat en staat met de ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Hadespuiter schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:06:
[...]

Of onder een plat dak met een groot raam op het zuiden.
Alles gaat en staat met de ligging.
Inderdaad zonwering etc. Er moet gekeken worden naar het totale plaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Speedfightserv Hier ook een 2,5Kwh airco die de hele boven verdieping op temperatuur houdt. En wanneer de kamerdeur open laat word de woonkamer merkbaar aangenaam. En dat was tijdens de hitte golf van vorige week. _/-\o_
Speedfightserv schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:28:
[...]

Ik heb zelf een 2,5 kwh op een redelijk grote slaapkamer hangen, die koelt de hele 1ste verdieping en de begane grond wordt ook merkbaar koeler.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:59
Dolbyadt schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:44:
@Speedfightserv Hier ook een 2,5Kwh airco die de hele boven verdieping op temperatuur houdt. En wanneer de kamerdeur open laat word de woonkamer merkbaar aangenaam. En dat was tijdens de hitte golf van vorige week. _/-\o_

[...]
Over hoeveel kamers gaat dit en waar hangt de airco ten opzichte van de ruimtes? Ik ben benieuwd omdat ik ook met de vraag zit om in de toekomst een airco boven op te hangen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Kire88 In mijn geval 1ste verdieping totaal 100m3 (3x slaapkamers inclusief gang. Hangt de airco in de grootste slaapkamer. Heb de binnen unit zo ingesteld dat de koude lucht precies naar de 2x andere slaapkamers deuren blaast.

Als je foto 2 bekijkt zie je links het raam zitten.(spiegeldbeeld) Waar je nu de de airco leiding naar binnen
ziet gaan zit dus de binnen unit op die op foto 1 te zien is. ;)

Wanneer ik dan de woonkamer deur openzet voel je naar verloop van tijd het aangenamer worden. Niet dat het in de woonkamer qua temeperatuur zakt maar het word wel aangenamer.

We zijn wel vanplan om aankomend december een 3,5Kwh in onze woonkamer bij te plaatsen. Onze woonkamer is totaal 150m3. (inclusief uitbouw keuken en badkamer).
Kire88 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:16:
[...]

Over hoeveel kamers gaat dit en waar hangt de airco ten opzichte van de ruimtes? Ik ben benieuwd omdat ik ook met de vraag zit om in de toekomst een airco boven op te hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HraWlETb-IRjSgnQLgCDjVRB47Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhGqxB8MWTk9js21EEDUTbku.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ52lPOzGNRRQSLRG6bLYtIwhjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSS852oMLjgvM6gIxNFLyvGm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Dolbyadt op 03-09-2020 14:24 . Reden: Foto's toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

• Kire88
Bedankt @Dolbyadt. Ik zet met een omgekeerde situatie. Beneden hangt nu een 3.5kW unit en boven nog niks.

Mijn concept voor boven is om een unit in het trapgat te hangen zodat richting de 2 slaapkamers blaast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc0Ez-KqrHTM8sw9lroiOcHQH3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nNCLhMWXmEkeB2ZIrcT972sC.jpg?f=user_large

Unit boven deze deur die naar de logeerkamer gaat, links de deur naar de studeerkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb7k7Br68kmDeJko6Hptn_NHx8Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8akwTGS5SS3zD7Yk14qcSNuQ.jpg?f=user_large

Twee slaapkamer deuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FChuFE-yMf7nmAh4OkBnHxG2rQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D55SxtdKh1xotod4f7BZLDoY.jpg?f=user_large

De twee slaapkamers zijn circa 10m2, studeerkamer 4,8m2, badkamer 9m2.

Als jij 3 slaakamers met 2,5kW kunt koelen, dan moet in mijn situatie dit met 3,5kW ook lukken schat ik. Mijn intentie is ook om te verwarmen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Kire88 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:33:
Bedankt @Dolbyadt. Ik zet met een omgekeerde situatie. Beneden hangt nu een 3.5kW unit en boven nog niks.

Mijn concept voor boven is om een unit in het trapgat te hangen zodat richting de 2 slaapkamers blaast:
[Afbeelding]

Unit boven deze deur die naar de logeerkamer gaat, links de deur naar de studeerkamer:
[Afbeelding]

Twee slaapkamer deuren:
[Afbeelding]

Als jij 3 slaakamers met 2,5kW kunt koelen, dan moet in mijn situatie dit met 3,5kW ook lukken schat ik. Mijn intentie is ook om te verwarmen.
Wil je de hele bovenverdieping koelen of alleen de slaapkamers?
Koude lucht daalt wel en wanneer de studeerkamer deur open staat, weet ik niet of de koude lucht om die deur heen kan komen, zodat de slaapkamers gekoeld worden.

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Inmiddels heb ik een 3 tal offertes binnen voor het airco systeem zoals beschreven in deze post.

biljoenblik in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Offerte 1:

Daikin 4MXM80N buiten unit.
2x FTXP20M binnen units voor de slaapkamers
1x FTXP35M binnen unit voor de woonkamer.
Alles incl montage voor €6320

Of
Midea Trio-89 set.
Zelfde setup als bovenstaand.
Alles incl montage voor €4400

Offerte 2:

Daikin 3MXM40N buiten unit.
2x FTXM20 binnen unit op de slaapkamers.
1x FTXM35 binnen unit in de woonkamer.
Alles incl montage voor €4755

Optie 3MXM52N voor €225 meerprijs.

Offerte 3:

Mitsubishi MXZ-3F54VF buitenunit.
2x MSZ AP20VG voor op de slaapkamers.
1x MSZ AP35VGK voor de woonkamer.
Alles incl montage voor €5286

Bij offerte 1 is het niet mogelijk om een lichtere buiten unit te nemen. Dat kan niet, zegt deze.

Offerte 2 zit op het dorp.

Offerte 3 grote speler. Maar rekent veel extra meters leiding en goten en extra wifi en boringen.

Ik wacht nog op offerte 4. Dit bedrijf zou ongeveer 2 weken nodig hebben voor een offerte. Wegens drukte.

Maar goed. De ‘grote speler’ had ik aangeschreven in de hoop op een concurerend voorstel. Maar dat viel dus toch wat tegen.

De 2e offerte is wel een bedrag wat ik min of meer zou verwachten.
Ben benieuwd naar jullie mening.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

• Anton-007
  • Laatst online: 25-03 08:44
Het lijkt me voor de hand liggend maar vraag het toch voor de zekerheid.

Ons huis is 8 jaar geleden gebouwd met grote blokken kalkzandsteen. Dit is toch makkelijker te doorboren dan beton? Het zal ook geen makkie zijn, dat besef ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
biljoenblik schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:31:
Inmiddels heb ik een 3 tal offertes binnen voor het airco systeem zoals beschreven in deze post.

Offerte 1:

Of
Midea Trio-89 set.

Offerte 2:

Offerte 3:

Bij offerte 1 is het niet mogelijk om een lichtere buiten unit te nemen. Dat kan niet, zegt deze.

Offerte 3 grote speler. Maar rekent veel extra meters leiding en goten en extra wifi en boringen.

Ik wacht nog op offerte 4. Dit bedrijf zou ongeveer 2 weken nodig hebben voor een offerte. Wegens drukte.

Maar goed. De ‘grote speler’ had ik aangeschreven in de hoop op een concurerend voorstel. Maar dat viel dus toch wat tegen.

toon volledige bericht
Offerte 1 lult uit de spreekwoordelijke nek (tenzij je ten alle tijsen het volledige vermogen nodig hebt voor de binnenunits), dus die valt per definitie imo al af.

Offerte 2 heeft wel een heel krap bemeten buitenunit met een 40. Ik zou de 52 nemen en de totaalprijs is dan niet mega hoog imo

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
Anton-007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:35:
Het lijkt me voor de hand liggend maar vraag het toch voor de zekerheid.

Ons huis is 8 jaar geleden gebouwd met grote blokken kalkzandsteen. Dit is toch makkelijker te doorboren dan beton? Het zal ook geen makkie zijn, dat besef ik.
Ja hoor, een stuk makkelijker. Als je een goede boorder hebt kan die de gaten waarschijnlijk droog boren met stofafzuiging. Scheelt weer schoonmaken.

• Kire88
bosmas70 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:11:
[...]

Wil je de hele bovenverdieping koelen of alleen de slaapkamers?
Koude lucht daalt wel en wanneer de studeerkamer deur open staat, weet ik niet of de koude lucht om die deur heen kan komen, zodat de slaapkamers gekoeld worden.
Het gaat om de slaapkamers en zou ook fijn als de badkamer mee koelt/opwarmt.

• Anton-007
PieterBuma schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:11:
[...]

Ja hoor, een stuk makkelijker. Als je een goede boorder hebt kan die de gaten waarschijnlijk droog boren met stofafzuiging. Scheelt weer schoonmaken.
Ik wou het zelf gaan doen met spul van Boels...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-05 19:52

Insidious

Professionele amateur

Offerte 1:

Of
Midea Trio-89 set.

Offerte 2:

Offerte 3:

toon volledige bericht
Zo op het oog zou ik voor offerte 2 kiezen met de meerprijs. Als bonus zit het ook nog eens in het dorp.
Heeft Daikin niets tussen de 5,2 kW en 8,0 kW zitten als buitenunit?
Zelf heb ik MHI met een 6,0 kW buitenunit op twee binnenunits van 2,5 kW en 5,0 kW.

• biljoenblik
Insidious schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:32:
[...]

Zo op het oog zou ik voor offerte 2 kiezen met de meerprijs. Als bonus zit het ook nog eens in het dorp.
Heeft Daikin niets tussen de 5,2 kW en 8,0 kW zitten als buitenunit?
Zelf heb ik MHI met een 6,0 kW buitenunit op twee binnenunits van 2,5 kW en 5,0 kW.
Ja hoor. Ze hebben de 3MXM68N of 4MXM68N

Maar dat is niet mogelijk. Je mag niet meer capaciteit aansluiten als de buiten unit aan kan. Zegt deze.
Zou ook volgens Daikin zijn, zegt deze.

Dus ja, die geloof ik al niet meer.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 13:52
biljoenblik schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:42:
[...]

Maar dat is niet mogelijk. Je mag niet meer capaciteit aansluiten als de buiten unit aan kan. Zegt deze.

Wie is deze?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dolbyadt
@Kire88 Hoelang is jouw gang? Ik denk persoonlijk dat de 2x slaapkamers van de einde op de gang geen probleem zal worden. Alleen de badkamer en studeerkamer zal bijna niet gekoeld worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Twee slaapkamer deuren:
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
De betreffende installateur van de 1e offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37
Anton-007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:25:
[...]

Ik weet niet of Boels ook accessoires of speciale boormachines en boren verhuurt om droog mee te boren. Je kan het ook met een gewone boor droog boren alleen slijt de boor dan een stuk sneller, heb je een grotere kans op vast slaan, worden de keerringen in de machine niet gekoeld en wordt het nogal een stof zooi.

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 21:41

Lo_

Anton-007 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:25:
[...]

Als je al een klopboormachine hebt, zou ik het eerlijk gezegd gewoon proberen met zo'n gatenboor van de Lidl of Amazon. Ik heb het idee dat dit soort boren zelfs nog wel redelijk door gewoon beton zouden komen (https://www.youtube.com/w...jcv9F36A&feature=youtu.be ). Enige issue is dat die er misschien niet 100% de breedte van de muur in diepte komt, maar van 2 kanten uit kom je toch wel een heel eind. Sowieso eerst een gewoon gat door heel de muur boren. En tja, dan wordt de kamer even stoffig...

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Lo_ schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:11:
[...]

Als je al een klopboormachine hebt, zou ik het eerlijk gezegd gewoon proberen met zo'n gatenboor van de Lidl of Amazon. Ik heb het idee dat dit soort boren zelfs nog wel redelijk door gewoon beton zouden komen (https://www.youtube.com/w...jcv9F36A&feature=youtu.be ). Enige issue is dat die er misschien niet 100% de breedte van de muur in diepte komt, maar van 2 kanten uit kom je toch wel een heel eind. Sowieso eerst een gewoon gat door heel de muur boren. En tja, dan wordt de kamer even stoffig...
Totdat je ijzer tegen komt. 8)7

• rupsen
PieterBuma schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:44:
[...]

Ik weet niet of Boels ook accessoires of speciale boormachines en boren verhuurt om droog mee te boren. Je kan het ook met een gewone boor droog boren alleen slijt de boor dan een stuk sneller, heb je een grotere kans op vast slaan, worden de keerringen in de machine niet gekoeld en wordt het nogal een stof zooi.
Ja, meestal zijn de blauwe diamantboren daar voor nat boren (beton dus) en de rode boren om droog mee te boren. (steen, kalk zandsteen etc etc)

• Anton-007
Ben blij dat ik dit topic heb gevonden. Bedankt allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejaytraxxx
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01-2023
Droog boren kan wel. Er zijn opzet stukken verkrijgbaar om een stofzuiger op aan te sluiten maar t zal nooit 100% stofvrij worden. |Een boor huren is waarschijnlijk duurder dan iemand laten komen om dat gat te laten boren. Aangezien je bij huur ook slijtage kosten hebt. iemand die dergelijke boringen vaak doet heeft dat klusje zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[Afbeelding]
Dat wordt veel gedaan zo te zien, maar het lijkt me een beetje een rare keuze. Mensen geven af op een mobiele airco omdat dit meer energie verbruikt en dan ga je een extra zware split hard laten blazen op een plek waar het niet nodig is met de deuren open van de aangrenzende slaapkamers?

Kun je dan niet beter twee kleinere units plaatsen in de slaapkamers?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Nino
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03-2022
Na heel wat pagina's scrollen, lezen en mijn wachtwoord opnieuw aanvragen, besloten dat ik er qua aantal kwh's voor de airco niet meer uit kom.

Ik wil op mijn benedenverdieping een airco monteren en twijfel tussen 3.5 en 5 kwh. Situatie is als volgt:
(sorry voor mijn paint skills ;))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsUEfXeWCTxYZanhayQb7RRIPZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cruJmefRpKPWyE8DBCzqS2M4.png?f=user_large

Plafond is 2.60 hoog. Grofweg kom ik op 130m3.

Bedoeling is om de beide ruimtes (ook die kleine links onder, deur open) te koelen en bij te verwarmen in de winter. Huis uit 1972, gevel nageisoleerd, overal beneden HR++ glas. kleine ruimte is bijgebouwd, heeft een plat dak. De wasmachine droger en amerikaanse koelkast staan er - veel warmte daar dus.

Als ik reken met factor 30, kom ik -volgens mij- met 3.5kwh weg, met factor 40 niet meer.

Dank voor de reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:29
Deze vragen komen met enige regelmatig voorbij @El-Nino, maar gezien de ruimte kan je mijn inziens met gemak af met een 3,5kW unit. Zelf heb ik een 3,5kW hangen beneden (+ 160M3) en dat koelt ie met twee vingers in de neus. Mijn woning is wel een stuk jonger en waarschijnlijk beter geïsoleerd maar wat ik zo lees zijn jouw isolatiewaarden ook prima op orde. De warmte van de koelkast is te verwaarlozen. De droger kan tijdelijk natuurlijk wat meer warmte genereren maar dan zal de AC dit wel opvangen (ik neem trouwens wel aan dat je de warmte afvoert van de droger?!).

Wil je er ook mee gaan verwarmen(als hoofdverwarming)? Dan zou je wellicht naar een stapje hoger kunnen kijken (4,2kW). 5kW lijkt me in jouw situatie overkill en ligt pendelen op de loer.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45
Het is vooral belangrijk op hele warme dagen het apparaat rustig te laten pruttelen en niet uit te zetten. Dan heb je sowieso al veel minder capaciteit nodig omdat je pieken afzwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-12-2024

Offerte 1:

Of
Midea Trio-89 set.

Offerte 2:

Offerte 3:

toon volledige bericht
Optie met 3MXM52N. Waarom die ook geen 3MXM68 voorstelt weet ik niet.
Maar 8KW buitenunit voor dit is echt overkill imho.

EDIT: de reden dat hij wrs geen 3MXM68 voorstelt is dat je daarop wrs geen Comfora binnenunit kunt aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door neemerci op 04-09-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Nino
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-03-2022
renzo4000 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:20:
Deze vragen komen met enige regelmatig voorbij @El-Nino, maar gezien de ruimte kan je mijn inziens met gemak af met een 3,5kW unit. Zelf heb ik een 3,5kW hangen beneden (+ 160M3) en dat koelt ie met twee vingers in de neus.

Wil je er ook mee gaan verwarmen(als hoofdverwarming)? Dan zou je wellicht naar een stapje hoger kunnen kijken (4,2kW). 5kW lijkt me in jouw situatie overkill en ligt pendelen op de loer.
Ja, ik zag door de bomen het bos niet meer....
verwarming is de bedoeling om het als bij verwaming/ondersteunende verwarming te gebruiken naast mijn vloerverwarming.
Zonnepanelen op het dak dus elektra is goedkoper dan gas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
biljoenblik schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:42:
[...]

Het kan wel zijn dat dit een recommended practice is he. Maar er kan zeker meer op aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
[...]

Ik heb dat ook gebruikt en ik moet zeggen dat dit niet vlot ging :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcusso
Betreft de gatenboor. Ik heb de Mexco diamantboor van Toolstation gebruikt op een Makita HR2230 boorhamer, uiteraard niet geboord met de klopstand. Ging zonder problemen door de binnenmuur en buitenmuur heen van een jaren 80 woning. Ook een mooi strakke rand aan de buitenzijde, geen afgebrokkelde baksteen.

Niet vergeten adapter mee te bestellen voor SDS of 6-kant.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
**Sorry staat eigenlijk in het verkeerde topic**

De warmtepomp staat er inmiddels. Dus dat levert geen vertraging meer op.
Wel jammer dat niet iedereen weet hoe een waterpas werkt..... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MR1L-P_0CoKZg_KDnI5MUI_viQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaZhAauNBLwDhybKFXBvSky4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door biljoenblik op 05-09-2020 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dat is inderdaad wel echt heel storend :/

Echt zoiets waarom ik een hekel heb aan de installatiebranche.. :F Je moet ze eigenlijk altijd in de gaten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
biljoenblik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:35:
De warmtepomp staat er inmiddels. Dus dat levert geen vertraging meer op.
Wel jammer dat niet iedereen weet hoe een waterpas werkt..... 8)7

[Afbeelding]
Waarom heb je die plek gekozen? Ik neem aan dat er naast de wp direct een schutting komt? Voor de buren mogelijk toch een herriebron. Met zo'n hoekhuis heb je toch veel meer mogelijkheden om te plaatsen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 05-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Wolly schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:37:
[...]

Waarom heb je die plek gekozen? Ik neem aan dat er naast de wp direct een schutting komt? Voor de buren mogelijk toch een herriebron. Met zo'n hoekhuis heb je toch veel meer mogelijkheden om te plaatsen?
En voor hunzelf ook. Als je aan de achterkant van het huis zit zal je t wel horen als hij eens goed aan het geven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Wolly schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:37:
[...]

Heb niets kunnen kiezen. Dat heb je met een project.
Mensen met een uitbouw, dan komt deze op de uitbouw.
Geen uitbouw, dan dus op deze plaats.

Ach in de zomer doet deze toch niets. Neem aparte airco. En die komt naast het huis te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
biljoenblik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:22:
[...]

Ach in de zomer doet deze toch niets. Neem aparte airco. En die komt naast het huis te staan.
Je tapwater vat wordt ook gewoon hiermee verwarmd? Of heb je een aparte warmtepomp boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
Speedfightserv schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:26:
[...]

Je tapwater vat wordt ook gewoon hiermee verwarmd? Of heb je een aparte warmtepomp boiler?
Dat klopt. Maar dat zal toch niet zo vaak gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43

Japie.G

Colour Classic

biljoenblik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:22:
[...]

Dat klopt. Maar dat zal toch niet zo vaak gebeuren?
Paar keer per dag. Of eenmalig langere tijd.. anyway.. Zou dat ding echt naar achter in de tuin verplaatsen of zijkant huis of whatever.. niet daar🤪. Typisch projectbouw, scheelt namelijk weer een paar meter leiding🙈

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 05-09-2020 19:39 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
[...]

En @Anton-007 ; Je kunt ook gewoon een dozenboor gebruiken (niet kloppen) met een verlengstuk. Moet je waarschijnlijk wel tussendoor een keer de prop extra verwijderen. Of inderdaad zo'n lange boor halen / huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Ik heb op mijn buitenunit nog een poort vrij.
Stel dat ik nog een unit wil aansluiten, kan dat alleen door de installatie terug leeg te trekken en de volledige installatie te vacumeren, ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
neemerci schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:34:
Ik heb op mijn buitenunit nog een poort vrij.
Stel dat ik nog een unit wil aansluiten, kan dat alleen door de installatie terug leeg te trekken en de volledige installatie te vacumeren, ... ?
Dat verschilt per merk en zelfs per type.

Het kan zijn dat elke set een service aansluiting heeft, maar het kan ook zijn dat de machine 1 service aansluiting heeft voor alle aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Buitenunit op de grond of aan de muur?
Wat is beter of wat zijn de voordelen.van de een ten opzichte van de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
bosmas70 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:49:
Dat ligt helemaal aan de situatie. Het is niet zo dat de ene optie altijd beter is dan de ander.

Het enige is dat hij op een beugel redelijk dicht tegen de muur komt te staan. Dit is overigens geen probleem, maar dat is het enige wat ik kan bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
bosmas70 schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:49:
Ik heb de warmtepomp unit op de grond laten plaatsen. Zou ook eerst aan de gevel komen te hangen.

Ik ben dan toch bang voor resonantie geluid binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
rupsen schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:55:
[...]

Dat verschilt per merk en zelfs per type.

Het kan zijn dat elke set een service aansluiting heeft, maar het kan ook zijn dat de machine 1 service aansluiting heeft voor alle aansluitingen.
Het gaat hier over een Daikin Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
neemerci schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:07:
[...]

Het gaat hier over een Daikin Perfera.
Als je het volledige type nummer hebt kan ik het wel opzoeken voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Ivm plaatsing buitenunit op plat houten dak overweeg ik naast een big foot / Fix-it Foot ook trillingsdempers. Op diverse sites kom ik veel verschillende types tegen en nu zie ik door de bomen het airco-bos niet meer. Iemand die ervaring heeft met of uitspraken kan doen wat ik het beste kan aanschaffen?

https://www.koelklimaatte...interne-veer/#description
https://www.klimate.nl/tr...rubber-voet-per-stuk.html
https://www.ts24.nl/produ...s-voor-Buitenunits-per-4/
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html
https://www.mijnklimaatshop.nl/trillingsdemper-tbmf75.html

Edit: buitenunit weegt 34,6kg en is een Qlima SC5248

[ Voor 9% gewijzigd door rud op 06-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
rud schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:40:
Ivm plaatsing buitenunit op plat houten dak overweeg ik naast een big foot / Fix-it Foot ook trillingsdempers. Op diverse sites kom ik veel verschillende types tegen en nu zie ik door de bomen het airco-bos niet meer. Iemand die ervaring heeft met of uitspraken kan doen wat ik het beste kan aanschaffen?

https://www.klimate.nl/tr...rubber-voet-per-stuk.html
https://www.ts24.nl/produ...s-voor-Buitenunits-per-4/
https://www.mijnklimaatsh...soft-rubber-draad-m8.html
https://www.mijnklimaatsh...-veervoet-20-50kg-m8.html
https://www.mijnklimaatshop.nl/trillingsdemper-tbmf75.html

Edit: buitenunit weegt 34,6kg en is een Qlima SC5248
Ik zou voor deze gaan. Je krijgt 4 dempers met een veer er in en 2 zijn strakker dan de andere 2, dit omdat de compressor aan 1 kant van de unit zit en die kant dus veel zwaarder is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oxellaar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 06:35:
[...]

Gewoon 32mm pvc aanleggen naar ieder airco punt. Met op één centrale plek een Hepvo sifon. Geen gewone sifon, want die staat droog in de winter en dan verga je van de stank binnen.
Vandaag voor de airco in de woonkamer een nieuwe afvoer gelegd met zo’n sifon (iets anders merk). Bedankt voor de tip nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Zo, de airco is aangesloten en werkend. De dakdekker hoeft alleen nog maar langs te komen om het EPDM rondom de afvoer te plakken (die is nu alleen vast gezet met kit). Het enige rare was dat we met de dakdoorvoer een balk tegen kwamen naast de draagmuur van 6 cm dik, daar moest de afvoer doorheen uiteindelijk. Waarschijnlijk was de balk voor extra ondersteuning of voor het verlaagd plafond. De enige extra kosten was een lasdoos en een condenspomp, maar in totaal zal ik iets over de 3.000 euro incl BTW kwijt zijn voor 1x 3.5 en 2x 2.5 incl materialen en aansluiten. Dus ik ben happy :).

Ik heb even een vraag. Ik wil de airco's aansturen met Tado. Mijn idee was dat Tado een signaal stuurt om bijv. tussen 10 en 18 uur de temperatuur op 22 graden te houden. Nu is even mijn vraag, de LG airco schakelt zichzelf uit na ongeveer 10 minuten als de temperatuur gehaald is merk ik, maar schakelt hij zichzelf ook weer aan als de temperatuur omhoog gaat? Of kan ik de Tado in dit geval beter anders instellen? Zodra we weg gaan, op basis van geofencing, schakelt Tado de airco's uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Je airco zal de ingestelde gewenste temperatuur proberen te handhaven, dus zodra het iets oploopt zal je LG gewoon weer gaan koelen (of verwarmen). Uiteraard alleen als je de airco daadwerkelijk ingeschakeld laat ;). Je kan overigens met de LG Thinq app ook allerlei schema's inrichten, daar heb je Tado niet voor nodig. Mocht je ook een Google Home hebben dan kan je LG Thinq ook koppelen en kan je eventueel ook met routines werken (oa dus wanneer je je huis verlaat).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
renzo4000 schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:24:
Je airco zal de ingestelde gewenste temperatuur proberen te handhaven, dus zodra het iets oploopt zal je LG gewoon weer gaan koelen (of verwarmen). Uiteraard alleen als je de airco daadwerkelijk ingeschakeld laat ;). Je kan overigens met de LG Thinq app ook allerlei schema's inrichten, daar heb je Tado niet voor nodig. Mocht je ook een Google Home hebben dan kan je LG Thinq ook koppelen en kan je eventueel ook met routines werken (oa dus wanneer je je huis verlaat).
Ik gebruik Tado omdat ik over de app van LG niet de beste dingen las en ik wil alles in 1 app hebben staan qua verwarming en koelen :). Daarnaast gebruikt mijn vrouw iPhone en ik Android dus de Tado app is dan de beste voor beide platformen.

Ik schakel zelf de airco niet uit, maar dat doet de airco zelf zodra hij de temperatuur heeft bereikt merk ik. Maar zet hij zichzelf daarna ook weer terug aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ligt eraan wat jij bedoelt met "uitschakelen". Hij moduleert gewoon terug naar een laag vermogen als de gewenste temperatuur is bereikt en zal dan hooguit alleen de ventilator laten blazen. Als de temperatuur weer oploopt zal hij langzaam weer gaan koelen (of verwarmen). Maar hij zet zich zelf niet helemaal uit als je dat bedoelt (standby).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
renzo4000 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:43:
Ligt eraan wat jij bedoelt met "uitschakelen". Hij moduleert gewoon terug naar een laag vermogen als de gewenste temperatuur is bereikt en zal dan hooguit alleen de ventilator laten blazen. Als de temperatuur weer oploopt zal hij langzaam weer gaan koelen (of verwarmen). Maar hij zet zich zelf niet helemaal uit als je dat bedoelt (standby).
De LG schakelt zichzelf echt uit (standby) zodra de temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@supercrazy De LG smart app werkt hier geweldig zonder enige problemen. Je kunt voldoende settings instellen met tijdschema's enzovoort. De App is voor Android & Iphone beschikbaar. Daarmee kun je netjes jouw wensen in stellen voor verwarmen en koelen lijkt me. Ik ben in iedergeval zeer tevreden over de LG Smart App.
supercrazy schreef op maandag 7 september 2020 @ 11:40:
[...]

Ik gebruik Tado omdat ik over de app van LG niet de beste dingen las en ik wil alles in 1 app hebben staan qua verwarming en koelen :). Daarnaast gebruikt mijn vrouw iPhone en ik Android dus de Tado app is dan de beste voor beide platformen.

Ik schakel zelf de airco niet uit, maar dat doet de airco zelf zodra hij de temperatuur heeft bereikt merk ik. Maar zet hij zichzelf daarna ook weer terug aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZJC7LROqTy3xG5H5VEDFD60IKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXRITBTETxj52fZHVypCw7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnTvr0PhKkZuQypG1h-sVXm7JOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ARugY_duJ4Gcsdu5kaj2LBh3bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3ZlbbxylB7Zh7ehDQyUw6L1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Dolbyadt op 07-09-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
supercrazy schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:19:
[...]

Iemand een idee hoe Daikin dit doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
supercrazy schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:19:
[...]

Gaat ie dan ook niet meer aan als de temperatuur onvermijdelijk hoger/lager wordt?

Of bedoel je dat alleen de fan uit gaat? Er zijn meer merken die dat hebben (Fujitsu, Haier bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@supercrazy dan heb je echt iets geks ingesteld staan ofzo want dit herken ik totaal niet. Volgens mij zou je dit alleen voor elkaar kunnen krijgen als je regel hebt gepland in de app of dat je een timer hebt ingesteld op je AB. Als dit altijd zo zou werken is een airco een beetje nutteloos namelijk. Of jij bedoelt nog steeds iets anders met "standby" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
supercrazy schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:57:
Zo, de airco is aangesloten en werkend. De dakdekker hoeft alleen nog maar langs te komen om het EPDM rondom de afvoer te plakken (die is nu alleen vast gezet met kit). Het enige rare was dat we met de dakdoorvoer een balk tegen kwamen naast de draagmuur van 6 cm dik, daar moest de afvoer doorheen uiteindelijk. Waarschijnlijk was de balk voor extra ondersteuning of voor het verlaagd plafond. De enige extra kosten was een lasdoos en een condenspomp, maar in totaal zal ik iets over de 3.000 euro incl BTW kwijt zijn voor 1x 3.5 en 2x 2.5 incl materialen en aansluiten. Dus ik ben happy :).

Ik heb even een vraag. Ik wil de airco's aansturen met Tado. Mijn idee was dat Tado een signaal stuurt om bijv. tussen 10 en 18 uur de temperatuur op 22 graden te houden. Nu is even mijn vraag, de LG airco schakelt zichzelf uit na ongeveer 10 minuten als de temperatuur gehaald is merk ik, maar schakelt hij zichzelf ook weer aan als de temperatuur omhoog gaat? Of kan ik de Tado in dit geval beter anders instellen? Zodra we weg gaan, op basis van geofencing, schakelt Tado de airco's uit.
Dus je gebruikt die Tado al om de airco aan te sturen, lees ik dat goed?

Zonder te weten welke apparatuur van ze je al in gebruik hebt doe ik maar een schot in het donker, maar standaard staan die apparaten ingesteld om een airco aan te sturen met "thermostatic control", wat inhoudt op het moment als de ingebouwde thermostaat van de Tado ziet dat de ingestelde temperatuur is bereikt dan zet hij keihard de airco uit. Zet je hem op "non-thermostatic" dan stuurt de Tado alleen maar de gewenste temperatuur naar de airco en doet deze zelf volledig de temperatuur regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
renzo4000 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:30:
@supercrazy dan heb je echt iets geks ingesteld staan ofzo want dit herken ik totaal niet. Volgens mij zou je dit alleen voor elkaar kunnen krijgen als je regel hebt gepland in de app of dat je een timer hebt ingesteld op je AB. Als dit altijd zo zou werken is een airco een beetje nutteloos namelijk. Of jij bedoelt nog steeds iets anders met "standby" :+
Hmm, heb hem net op 21 graden ingesteld en nu doet hij het niet. Ik had hem eerst getest op 22 graden terwijl het 21 graden was en toen stopte hij na 10 minuten en sloot echt af.
Dolbyadt schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:20:
@supercrazy De LG smart app werkt hier geweldig zonder enige problemen. Je kunt voldoende settings instellen met tijdschema's enzovoort. De App is voor Android & Iphone beschikbaar. Daarmee kun je netjes jouw wensen in stellen voor verwarmen en koelen lijkt me. Ik ben in iedergeval zeer tevreden over de LG Smart App.
Ik zal vanavond eens de app gaan bekijken en zien of het wat toe zal voegen. Ik vind de extra opties van Tado, zoals geofencing etc juist zo fijn.
VikeeVeekie schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:45:
[...]

Dus je gebruikt die Tado al om de airco aan te sturen, lees ik dat goed?

Zonder te weten welke apparatuur van ze je al in gebruik hebt doe ik maar een schot in het donker, maar standaard staan die apparaten ingesteld om een airco aan te sturen met "thermostatic control", wat inhoudt op het moment als de ingebouwde thermostaat van de Tado ziet dat de ingestelde temperatuur is bereikt dan zet hij keihard de airco uit. Zet je hem op "non-thermostatic" dan stuurt de Tado alleen maar de gewenste temperatuur naar de airco en doet deze zelf volledig de temperatuur regelen.
Klopt. Ik heb hem nu op thermostaat mode gezet omdat ik niet wil dat de airco continu aan blijft staan, dus zodra de temperatuur behaald is dat hij automatisch uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
supercrazy schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:03:

Klopt. Ik heb hem nu op thermostaat mode gezet omdat ik niet wil dat de airco continu aan blijft staan, dus zodra de temperatuur behaald is dat hij automatisch uit gaat.
Doe je dat met het idee om stroom te sparen, of omdat je het fijner vindt met de gedachten dat hij niet constant aanstaat als je weg bent?

Op deze manier verbruik je namelijk meer stroom dan je uitspaart. Aangenomen dat het een splinternieuwe airco is heb je er een met een inverter die zijn koelvermogen dus kan moduleren door de snelheid van de compressor te reguleren. Als de temperatuur bijna bereikt is begint de compressor in toeren af te nemen zodat hij alleen maar de temperatuur hoeft te onderhouden en pruttelt rustig door. Echter, als je hem uitzet zodra de temperatuur bereikt is en het wordt weer warmer moet die compressor juist harder gaan werken dan wanneer hij 24/7 aanstaat wat je helemaal gaat merken bij de warme temperaturen die we mid augustus hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Nu online
VikeeVeekie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:09:
[...]

Doe je dat met het idee om stroom te sparen, of omdat je het fijner vindt met de gedachten dat hij niet constant aanstaat als je weg bent?

Op deze manier verbruik je namelijk meer stroom dan je uitspaart. Aangenomen dat het een splinternieuwe airco is heb je er een met een inverter die zijn koelvermogen dus kan moduleren door de snelheid van de compressor te reguleren. Als de temperatuur bijna bereikt is begint de compressor in toeren af te nemen zodat hij alleen maar de temperatuur hoeft te onderhouden en pruttelt rustig door. Echter, als je hem uitzet zodra de temperatuur bereikt is en het wordt weer warmer moet die compressor juist harder gaan werken dan wanneer hij 24/7 aanstaat wat je helemaal gaat merken bij de warme temperaturen die we mid augustus hadden.
Eigenlijk met het idee dat hij zichzelf uit zet zodat je niet die constante stroom koude lucht hebt (vindt de vrouw niet zo leuk :)). Qua stroom maakt het mij niks uit persoonlijk. Tevens vind ik het wel fijn idd dat de airco's uitgaan zodra iedereen de deur uit is (of dat hij in ieder geval niet met het programma verder gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zojuist een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een multi split van het merk Midea,
Deze bestaat uit een 2,6 kW en een 3,5 kW mission pro binnenunit en de M20-18FN8-Q buitenunit.
Lengte leidingen 3 - 5 meter.
Incl. afstandsbediening en wifi.
Totaal all in prijs 2385 euro incl. btw
Komt mij over als een zeer nette prijs alleen het merk Midea zegt mij niets.

Graag jullie mening

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobq974
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik heb een Midea split unit maar dan de 3.5kw mission pro, is een middenklasser maar werkt zeer goed, is zeer stil,en bediening via telefoon maar werkt niet altijd gaat via cloud, als er te veel gebruikers op zitten kun je niet inloggen en werkt de app niet, maar velangrijkste is dat de airco goed zijn werk doet en dat doet hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

TvanW schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:32:
Zojuist een offerte ontvangen voor het leveren en installeren van een multi split van het merk Midea,
Deze bestaat uit een 2,6 kW en een 3,5 kW mission pro binnenunit en de M20-18FN8-Q buitenunit.
Lengte leidingen 3 - 5 meter.
Incl. afstandsbediening en wifi.
Totaal all in prijs 2385 euro incl. btw
Komt mij over als een zeer nette prijs alleen het merk Midea zegt mij niets.

Graag jullie mening
Dat is een kleine 1200 euro per ruimte. Dat is inderdaad niet heel duur. Voor de Mitsu's en Daikin's ben je nu zeker 500 euro per ruimte meer kwijt. Ook omdat je bij Daikin vast zit aan duurdere binnenunits voor multi split (zoals eerder genoemd in dit forum).

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
mwk schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:03:
[...]

Dat is een kleine 1200 euro per ruimte. Dat is inderdaad niet heel duur. Voor de Mitsu's en Daikin's ben je nu zeker 500 euro per ruimte meer kwijt. Ook omdat je bij Daikin vast zit aan duurdere binnenunits voor multi split (zoals eerder genoemd in dit forum).
In mijn geval nog wel meer Daikin en Toshiba beide ongeveer 3800 euro excl. Wifi a 150 stuk.
Wat ik lastig vind dealers voor de Midea te vinden ingeval installateur het laat afweten. De importeur heeft zijn website nogal afgeschermd. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobq974
  • Laatst online: 23-03-2024
Via Bostools bestellen zij regelen instelatteur, ik heb het zelf gedaan bespaart je een hoop geld airco Midea 3.5kw koste 789, onderdelen die je nodig hebt kost rond 100 euro, afpersen door buurman die werkt bij carrier, maar je even goed, al liet ik hem afpersen door een bedrijf nog veel bespaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk

mwk

TvanW schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:46:
[...]

In mijn geval nog wel meer Daikin en Toshiba beide ongeveer 3800 euro excl. Wifi a 150 stuk.
Wat ik lastig vind dealers voor de Midea te vinden ingeval installateur het laat afweten. De importeur heeft zijn website nogal afgeschermd. :|
Bedoel je 3800 euro per ruimte? Dat is veel te duur. En de perfera serie van daikin heeft wifi ingebouwd. 3800 voor 2 ruimtes is een redelijke prijs.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
mwk schreef op maandag 7 september 2020 @ 18:48:
[...]

Bedoel je 3800 euro per ruimte? Dat is veel te duur. En de perfera serie van daikin heeft wifi ingebouwd. 3800 voor 2 ruimtes is een redelijke prijs.
Nee, totaal 3800 maar excl. Wifi

Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"