Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.349.080 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26

BTS

@S_Chief

Ik reageer even vanwege het feit dat je Panasonic overweegt (dat raakt mij op een positieve manier).

Hoewel ik begrijp dat je voor de slaapkamer 3,5kW overweegt zou ik persoonlijk 2,5kW nemen. Mijn slaapkamer ligt op het westen onder het schuine dak van de woning. Dit dakdeel ligt vanaf 12 uur in de zon. De 2,5kW krijgt de ruimte erg snel koel en doet als wij naar bed gaan het op de stilte stand (quiet) de hele nacht goed bijhouden. Op stand quiet gaat die namelijk niet uit en aan zoals op de automatische stand.

https://www.supersamastor...000-wifi-integrato-detail
Dit is niet de goedkoopste maar geeft een idee wat er als set aangeboden wordt.

Uiteraard kan je voor de slaapkamers nog voor de TZ variant kiezen. Kleiner formaat binnenunit maar geloof ook 2db meer geluidsproductie op de laagste stand.(geen 19db maar 21db)
Deze heeft mijn zwager in de slaapkamer met plat dak en behoorlijk veel zon. Werkt perfect en koelt ook een gedeelte van zijn keuken/woonkamer mee.

Voor de woonkamer denk ik dat je het juiste formaat hebt gekozen. Wij hebben zelf de 3,5 variant maar hebben dan ook bijna 40m³ minder inhoud.

Wat betreft plaatsing buitenunit, plaatsing op het dak van de woonkamer geniet mijn persoonlijke voorkeur. Je kan er nog zicht op hebben vanuit de slaapkamer en als de units aanstaan zitten (als het goed is) de ramen dicht van de slaapkamer en hoor je er niks van. Als je een stenen muur hebt bij de slaapkamer zou je je zelfs op beugels kunnen monteren ipv op blokken op het dak.

Succes! (y)

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morked
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Even een post ter indicatie voor het benodigde koelvermogen.

48 m2 eerste verdieping met airco. Kleine vliering boven deze verdieping. Jaren 80 huis, label C.
4kW Daikin multisplit buiten, 2x2kW binnen in de twee grootste kamers. (Dit zijn vzviw de kleinste units beschikbaar)

Was op vakantie tijdens deze hete dagen. Vanaf 1-8 airco's uit. Maandag 10-8 gaven beiden airco's 31°C aan, dus hele eerste verdieping incl muren was opgewarmd tot 30-31°C.
Vanaf vakantieadres 10-8 savonds de airco op standje 3/5 aangezet op 18°C, (12-8 standje orkaan) en 48 uur later meet de airco 20°C op deze verdieping (alle deuren open). Zelfs met deze temperaturen krijgt de airco het dus erg snel 10°C afgekoeld.

Begane grond was 27°C met alles dicht zonder airco. Deur naar begane grond dicht.
De begane grond koelen met de deuren open gaat hier overigens langzaam. Bij deze buitentemperaturen lijkt die te stabiliseren op 24-25°C met bovenverdieping op 20°C.

Temperatuurverloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6Lj4Ayjf77B0bXzWqX27SryMvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4swKzFPjsmjS2Zwp1nMMyxwY.jpg?f=fotoalbum_large

Bijbehorende verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm23dBM3yteVpskpzx8FSsXfet0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOPrvN6qgIE5cFTMyeWcc4SI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5jkOsOuauNuxe1lovuMbN4Z7Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjtUQ6iMtpI02Egw6ygnqC2S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-06 22:18
Wij overwegen een airco toe te voegen aan in ons huis, maar we hebben een aparte situatie.

Op alle verdiepingen hebben we vloerkoeling (ME Ecodan) dus op zich zit het koelvermogen wel goed, temperaturen tussen de 22 graden beneden en 26 graden op zolder. Echter loopt met deze temperaturen(30+ buiten) de RV op naar meer dan 70% wat eigenlijk niet zo lekker is.

Mijn idee was een airco op zolder te plaatsen met als belangrijkste taak de lucht te drogen en als bij taak de zolder een beetje afkoelen.Trapgat naar beneden is open dus ik zou verwachten dat de droge lucht zakt.

Qua vermogen kom ik op iets van 4.8kw voor de zolder, maar gezien de vloerkoeling denk ik dat ik met een 3,5kw uitvoering wel weg kom. Of is het toch handiger te gaan voor een groter vermogen omdat de binnenunit dan meer lamellen heeft en dus meer vocht kan ontrekken uit de lucht?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 09:30

BeyondThunder

Lost Lightning

Even een kort vraag tussen door.
Ook wij overwegen Airco. Maar we hebben zeer veel ramen op de zuidkant. waardoor we een enorme opwarming hebben in o.a. onze woonkamer. Van de week 35 graden. Er is echter geen mogelijkheid om zonwering te plaatsen op alle plekken door o.a. de dakgoot. Plastic folie op de ramen zie ik niet zitten. Heeft de aanschaf van een Airco dan nog wel zin? Of koel ik net zo hard als ik opwarm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 17:44
Was 1050 met installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BeyondThunder schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:21:
Ook wij overwegen Airco. Maar we hebben zeer veel ramen op de zuidkant. waardoor we een enorme opwarming hebben in o.a. onze woonkamer. Van de week 35 graden. Er is echter geen mogelijkheid om zonwering te plaatsen op alle plekken door o.a. de dakgoot. Plastic folie op de ramen zie ik niet zitten. Heeft de aanschaf van een Airco dan nog wel zin? Of koel ik net zo hard als ik opwarm?
Daar kunnen we zo niets over zeggen.

Gaat het om 20m2? of is je woonkamer 15x15x2.65?
Wat voor zonwering gebruik je voor de ramen? (Gordijnen? Lamellen...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Vorkie Snap ik, te weinig info. We hebben enkel gordijnen (verduisterend) en de woonkamer is ongeveer 40 M2 (hoogte 2,65 meter) en 2 grote ramen op het zuiden deze ramen zijn ongeveer 4 M2 per stuk.

[ Voor 5% gewijzigd door BeyondThunder op 14-08-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00
Nou ja, als je niet koelt wordt het dus alleen maar warmer binnen. Als je geen zonwering kan/wil toepassen dan heb je een zwaardere airco nodig voor het zelfde resultaat maar je kan ook accepteren dan 22 graden niet haalbaar is en dat je op 25 blijft steken. Met de drogere lucht is warmer sowieso wat minder oncomfortabel.
roelzadh schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:13:
Wij overwegen een airco toe te voegen aan in ons huis, maar we hebben een aparte situatie.

Op alle verdiepingen hebben we vloerkoeling (ME Ecodan) dus op zich zit het koelvermogen wel goed, temperaturen tussen de 22 graden beneden en 26 graden op zolder. Echter loopt met deze temperaturen(30+ buiten) de RV op naar meer dan 70% wat eigenlijk niet zo lekker is.

Mijn idee was een airco op zolder te plaatsen met als belangrijkste taak de lucht te drogen en als bij taak de zolder een beetje afkoelen.Trapgat naar beneden is open dus ik zou verwachten dat de droge lucht zakt.

Qua vermogen kom ik op iets van 4.8kw voor de zolder, maar gezien de vloerkoeling denk ik dat ik met een 3,5kw uitvoering wel weg kom. Of is het toch handiger te gaan voor een groter vermogen omdat de binnenunit dan meer lamellen heeft en dus meer vocht kan ontrekken uit de lucht?
Als je al vloerkoeling hebt en de temperatuur is niet het probleem, waarom dan niet gewoon een ontvochtiger plaatsen? Veel goedkoper...

Als je wel voor een airco wil gaan, dan zou ik geen 3,5 neerhangen, lijkt me zwaar overkill als je enkel als ontvochtiger wil inzetten. Daarnaast levert je warmtepomp al een deel van het te koelen vermogen anders was het wel warmer dan 27 graden. Persoonlijk zou ik een 2, max 2,5 ophangen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-06 13:02
Het kan altijd. Amerikanen kunnen hun houten huizen in de subtropen ook koel houden. Het kost ze in de zomermaanden wel 1500-2000 kWh per maand, maar het kan wel.

En bij jou zal het echt niet in zo'n vaart lopen. Natuurlijk, zonwering aan de buitenkant is één van de meest effectieve manieren om de hitte buiten te houden, maar er zijn genoeg mensen met AC die geen rolluiken, screens of andersoortige zonwering aan de buitenkant hebben hangen. En verduisterende gordijnen zijn waarschijnlijk bijna net zo effectief dus ik zou me er niet te druk over maken. Met 3,5kW moet je een heel eind komen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat lukt altijd, het is enkel de vraag hoeveel stroom het gaat kosten. Als je een goed geisoleerd huis hebt dan valt het enorm mee aangezien je enkel door de glaspartij warmte binnen krijgt.

Ik woon in een hoekhuis uit 2006 waarbij de vrije zijkant op het zuiden staat dus ik vanaf 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de zon heb. In de woonkamer zit daar ~8m2 aan glas op de zuidkant, we hebben daar wel een screen voor maar zelfs zonder screen houden de airco's alles koel. Ik koel de begane grond en de eerste verdieping tot 24 graden en dat kost me rond de 12kWh per dag. Dan hebben we het over ~120m2 aan vloeroppervlakte.

Natuurlijk is buitenzonwering de eerste stap, al is dat vaak ook niet genoeg, maar het zorgt er wel voor dat je airco minder hard hoeft te werken. Maar met een 5kW binnenunit moet je prima de woonkamer koel kunnen houden. En dit kan waarschijnlijk ook nog met een kleinere unit maar dan moeten we iets meer informatie over de woning hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 14-08-2020 10:19 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
matthijst schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Vanwege de herrie? Dus daarom liever op het dak van het huis.
Plaatje is misschien verwarrend, het gaat me alleen om de koof die daar zou komen.
Hebben de buren een probleem met de horizontale koof (stukje van 50 cm), of hebben ze last van de gehele koof?

Dat stukje horizontale koof lijkt mij weinig reden om last van te hebben, na 2 dagen zie je het al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 13:25
Tsurany schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Dat lukt altijd, het is enkel de vraag hoeveel stroom het gaat kosten. Als je een goed geisoleerd huis hebt dan valt het enorm mee aangezien je enkel door de glaspartij warmte binnen krijgt.
Je moet de ventilatie/WTW natuurlijk niet vergeten, die blaast ook warme lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:43
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Hebben de buren een probleem met de horizontale koof (stukje van 50 cm), of hebben ze last van de gehele koof?

Dat stukje horizontale koof lijkt mij weinig reden om last van te hebben, na 2 dagen zie je het al niet meer.
Naja. Ze vinden de hele koof niet mooi (wie wel). Maar het enige verschil tussen de koof nu of als er geen uitbouw was is dat horizontale stukje van 30cm. De rest is er sowieso. Via het dak zou het nog een keer 60cm omhoog schelen. Daarna gaat 't rechts langs de regenpijp omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Hier een huis van in totaal 430m3.

We zijn van plan om in slaapkamer 3 een binnenunit te plaatsen en boven het trapgat naar de zolder op de overloop. Slaapkamer 3 heeft zuidzijde+zijmuur (hoekhuis) met veel zon waar het erg warm is en blijft. Willen geen airco in woonkamer omdat we dat niet mooi vinden. Willen dus met de 2e binnenunit de bovenverdieping (-1 slaapkamer) en beneden comfortabel maken (en koeler als het kan). Open trap naar zolder, dichte trap naar bg.

Dit is het advies van het bedrijf waar we het het beste gevoel bij hebben:
Daikin multi-split 5,2 kW 3MXM52N
1 Daikin Perfera 4,2 kW FTXM42N
1 Daikin Perfera 1,5 kW CTXM15N

Vraagjes aan jullie:
  1. Wat vinden jullie van onze plannen?
  2. Zijn de voorgestelde units zwaar genoeg? Hebben zwaardere en minder zware units voorgesteld gekregen.
  3. Stel slaapkamer 2 deur gaat 's avonds dicht, is het dan gelijk weer heet?
Afbeeldingslocatie: https://d1nbgubw4hq765.cloudfront.net/objects/10146/315500/10253972_800x1200.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-04 16:53
FeaR schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 22:18:
Korte verhaal:
Weet iemand een adres waar ik de Daikin Stylish in het echt kan zien? En dan met name de zwarte en de zwarthout.

Lange verhaal:
Ik ben redelijk zeker dat ik toch een airco in de woonkamer ga nemen. Weer Daikin alleen 3,5 kW (ten opzichte van 2.0 in de slaapkamer). Volgens mij is de 3,5 kW buitenunit van de Stylish gelijk aan die van de 2,0 Perfera dus dat matcht mooi buiten. Alleen is de Perfera binnenuit wat te lomp. Hij is wel chique door het mat wit maar vanaf de zijkant steekt de unit best ver uit. Nu vind ik dat op de slaapkamer niet erg. Als ik daar ben is het donker, slaap ik of ben ik op andere dingen gefocust. Oftewel Stylish in de woonkamer. Maar ik twijfel dus tussen de kleuren :)
Wij hebben ook naar de Stylish gekeken voor de woonkamer, maar mede op suggestie van de installateur gekozen voor de Nexura. Dat is een redelijk plat vloermodel die toevallig een beetje hetzelfde design had als onze convectors. Dat vonden we mooier staan dan iets hoog aan de muur. Nadeel: wel een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
glider5 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:01:

We zijn van plan om in slaapkamer 3 een binnenunit te plaatsen en boven het trapgat naar de zolder op de overloop. Slaapkamer 3 heeft zuidzijde+zijmuur (hoekhuis) met veel zon waar het erg warm is en blijft. Willen geen airco in woonkamer omdat we dat niet mooi vinden. Willen dus met de 2e binnenunit de bovenverdieping (-1 slaapkamer) en beneden comfortabel maken (en koeler als het kan). Open trap naar zolder, dichte trap naar bg.
Waar precies ga je de binnenunits boven ophangen? Ik heb er eentje in de ouderslaapkamer van 2,5kW die de bovenverdieping prima op temperatuur houdt. Daarbij richt ik de luchtstroom wel direct up de openstaande deur naar de hal (en mijn verdieping is wat kleiner, circa 35m2 incl. badkamer met dichte deur).
Met de deur beneden open merk je zeker wel wat van de koeling maar om het echt heel veel koeler te maken moet je hem echt wel in de woonkamer ophangen. De koelere lucht zorgt wel dat de luchtvochtigheid wat omlaag gaat wat het wel fijner maakt binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Felicia schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Waar precies ga je de binnenunits boven ophangen? Ik heb er eentje in de ouderslaapkamer van 2,5kW die de bovenverdieping prima op temperatuur houdt. Daarbij richt ik de luchtstroom wel direct up de openstaande deur naar de hal (en mijn verdieping is wat kleiner, circa 35m2 incl. badkamer met dichte deur).
Met de deur beneden open merk je zeker wel wat van de koeling maar om het echt heel veel koeler te maken moet je hem echt wel in de woonkamer ophangen. De koelere lucht zorgt wel dat de luchtvochtigheid wat omlaag gaat wat het wel fijner maakt binnen.
Zoals beschreven 1 kleinere in slaapkamer 3, de ander boven het trapgat van 1ste naar zolderverdieping. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
glider5 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Zoals beschreven 1 kleinere in slaapkamer 3, de ander boven het trapgat van 1ste naar zolderverdieping. :)
Nou, dat kon ik er dan toch niet uithalen ;)

Een airco in het trapgat ophangen zou ik niet doen. Is hier in het topic al meer voorbij gekomen dat dit niet altijd het gewenste effect heeft. Tenzij je de zolder zelf wil koelen natuurlijk maar als daar geen slaapkamer is zou ik dat niet doen. Bij mij op de zolder (1 grote, open verdieping) is verder ook geen koeling aanwezig. Als je vanaf de 1e naar de zolder loopt voel je echt een mega temperatuur verschil maar warmte stijgt dus het is niet zo dat als je de airco uit zet die warmte meteen weer naar je kamer komt.

De kamer zonder airco zal bij een gesloten deur wel weer gaan opwarmen. Hoeveel hangt af van je huis en hoe warm de muren zijn e.d. Mijn eigen kamer (noorden) warmt in de nacht van 23 naar 25,5 ongeveer op en de kamers van mijn zoons niet veel meer. Maar dan staat de airco dus overdag wel heel de dag te draaien.
Als je alleen 's avonds even in de powerstand laat koelen en dan de deur dicht doet is de temperatuur binnen een half uur ofzo weer gestegen omdat je effectief alleen de lucht gekoeld hebt maar de warmte nog steeds in de muren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

lexvo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:37:
[...]
Wij hebben ook naar de Stylish gekeken voor de woonkamer, maar mede op suggestie van de installateur gekozen voor de Nexura. Dat is een redelijk plat vloermodel die toevallig een beetje hetzelfde design had als onze convectors. Dat vonden we mooier staan dan iets hoog aan de muur. Nadeel: wel een stuk duurder.
Een vloermodel heb ik ook ooit als advies gehad maar mijn indeling van de woonkamer leent zich daar niet voor. Ik zou dan eerst een meter of 4 goot nodig hebben vanuit de buitenmuur tot een plek waar de vloerunit geplaatst zou kunnen worden. En dan nog zit de vloerunit ook nog in de weg. Waar het wandmodel direct naast de muur gemonteerd kan worden, dus geen goot in het zicht.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:01
matthijst schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Naja. Ze vinden de hele koof niet mooi (wie wel). Maar het enige verschil tussen de koof nu of als er geen uitbouw was is dat horizontale stukje van 30cm. De rest is er sowieso. Via het dak zou het nog een keer 60cm omhoog schelen. Daarna gaat 't rechts langs de regenpijp omhoog.
Maak hen mee eigenaar van het probleem.

“De leiding loopt best zo over mijn muurtje, dat is het minst aanwezig voor jullie, wat zouden jullie er zelf graag willen rond maken qua afwerking?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
Felicia schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Een airco in het trapgat ophangen zou ik niet doen. Is hier in het topic al meer voorbij gekomen dat dit niet altijd het gewenste effect heeft. Tenzij je de zolder zelf wil koelen natuurlijk maar als daar geen slaapkamer is zou ik dat niet doen. Bij mij op de zolder (1 grote, open verdieping) is verder ook geen koeling aanwezig. Als je vanaf de 1e naar de zolder loopt voel je echt een mega temperatuur verschil maar warmte stijgt dus het is niet zo dat als je de airco uit zet die warmte meteen weer naar je kamer komt.

De kamer zonder airco zal bij een gesloten deur wel weer gaan opwarmen. Hoeveel hangt af van je huis en hoe warm de muren zijn e.d. Mijn eigen kamer (noorden) warmt in de nacht van 23 naar 25,5 ongeveer op en de kamers van mijn zoons niet veel meer. Maar dan staat de airco dus overdag wel heel de dag te draaien.
Als je alleen 's avonds even in de powerstand laat koelen en dan de deur dicht doet is de temperatuur binnen een half uur ofzo weer gestegen omdat je effectief alleen de lucht gekoeld hebt maar de warmte nog steeds in de muren zit.
We hebben denk ik 5 bedrijven over de vloer gehad en ze adviseren allemaal de airco in het trapgat te hangen. Dit omdat er voor de kast op de overloop geen ruimte is om een airco te plaatsen. Vraag me dus alleen af of de units zwaar genoeg/te zwaar zijn voor onze ruimtes en wensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:17
Wij willen in de woonkamer/keuken en de slaapkamer een airco. Alleen wil ik geen units in het zicht hebben.
Het is een verbouwd boerderijtje en hebben alles op de begane grond. Ik kan via de verdieping/zolder overal bijkomen.
Woonkamer/keuken is 45m2 heeft deels een hoog plafond. +/- 5m. Als ik de schuine kanten er af haal zit ik op +/- 180m3.
Slaapkamer is 3.6x4m en 3m hoog, dus 12m3.

Is voor ons het beste om dan een kanaalairco te nemen?
Indien ik later nog later een vertrek wil toevoegen is dit gewoon mogelijk? (rekening houdende met cap)

[ Voor 10% gewijzigd door DeBaroN op 14-08-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 22:11
@glider5 in het trapgat hangen kan zeker wel, maar het hangt een beetje af van je verwachtingen. Koude lucht zakt (duh) en komt wel op de 1e terecht. Laat je alle deuren daar open dan zal er zeker een daling zijn van de temperatuur. Als jij tevreden bent met een daling van een paar graden (2 a 3 schat ik zo) dan is dat een oplossing.

Wil je meer controle over de temperatuur op de kamer dan zul je echt moeten kijken naar losse units per ruimte (zoals slaapkamer 3).

Wat is de reden dat je slaapkamer 3 kies (los van de warme zijde van het huis)t? Plaatsing? Want het is de kleinste kamer terwijl ik hem dan eerder op kamer 1 zou verwachten (waar je slaapt?).

Beneden ga je het op deze manier niet goed koel krijgen, met een beetje sturen van de luchtstroom (ventilator) zou je misschien een wat koeler briesje kunnen krijgen, maar koelen? No way.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:56
baronruud schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:16:
Wij willen in de woonkamer/keuken en de slaapkamer een airco. Alleen wil ik geen units in het zicht hebben.
Het is een verbouwd boerderijtje en hebben alles op de begane grond. Ik kan via de verdieping/zolder overal bijkomen.
Woonkamer/keuken is 45m2 heeft deels een hoog plafond. +/- 5m. Als ik de schuine kanten er af haal zit ik op +/- 180m3.

Indien ik later nog later een vertrek wil toevoegen is dit gewoon mogelijk? (rekening houdende met cap)
Er bestaan ook cassette units die je kan verwerken in een nis of het plafond.

Bij een multisplit heb je een aantal poorten op de buitenunit. Je zal er dus bij aanschaf dan wel rekening mee moeten houden als je nog een extra binnenunit wilt aansluiten later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
renzo4000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:22:
@glider5 in het trapgat hangen kan zeker wel, maar het hangt een beetje af van je verwachtingen. Koude lucht zakt (duh) en komt wel op de 1e terecht. Laat je alle deuren daar open dan zal er zeker een daling zijn van de temperatuur. Als jij tevreden bent met een daling van een paar graden (2 a 3 schat ik zo) dan is dat een oplossing.

Wil je meer controle over de temperatuur op de kamer dan zul je echt moeten kijken naar losse units per ruimte (zoals slaapkamer 3).

Wat is de reden dat je slaapkamer 3 kies (los van de warme zijde van het huis)t? Plaatsing? Want het is de kleinste kamer terwijl ik hem dan eerder op kamer 1 zou verwachten (waar je slaapt?).

Beneden ga je het op deze manier niet goed koel krijgen, met een beetje sturen van de luchtstroom (ventilator) zou je misschien een wat koeler briesje kunnen krijgen, maar koelen? No way.
Slaapkamer 3 heeft én zuidzijde (ramen) en de hele avond nog avondzon op een muur (want hoekhuis zoals beschreven) die ook overdag al opgewarmd wordt. Voor de begane grond hoeft het niet perse koeler te worden - dankzij knikarmscherm is het daar best oke - maar comfortabeler zou wel fijn zijn. Meer vermogen gaat dus niet helpen denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Felicia schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Aangezien ik ook in mijn hoofd heb om boven de hal van de 1e een airco te hangen, focus ik me op posts hierover.
En de mensen die daadwerkelijk zo'n unit daar hebben gehangen, zijn allemaal positief. Sterker nog mensen die er één op de slaapkamer hebben hangen, koelen daarmee de hele bovenverdieping (en een beetje beneden zelfs) met alle deuren open.
Ik heb in ieder geval nog geen negatief verhaal gelezen over één unit voor de gehele slaapverdieping.

Lijkt me dus dat het juist een prima oplossing is. Tuurlijk zul je niet de prestaties hebben van een unit per kamer. Maar het algehele comfort van de slaapverdieping gaat zeker vooruit. En voor een boel minder geld dan units per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
glider5 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:29:
Meer vermogen gaat dus niet helpen denken jullie?
Risico bij te veel vermogen is juist dat je Airco gaat pendelen omdat hij niet genoeg warmte kan opnemen. Dit kan je wat beïnvloeden door in de kamers die je wil koelen ook wat airflow te maken met een extra ventilator maar ideaal is het natuurlijk niet.
Nadeel bij een pendelende airco is dat ie afwisselt tussen geen verkoeling en te veel verkoeling geeft wat niet comfortabel is (en dan bedoel ik dat mijn airco nu lucht van 13 graden uitblaast).

Dus 5,4kW op 1 verdieping? Klinkt mij als overkill... Mijn bovenverdieping is wat kleiner, maar ook met zijmuur op het westen en de 2,5kW doet het keurig bij 30 graden. Maar als het zakt naar 25 graden (of wanneer niet alle slaapkamer deuren dicht zijn) dan gaat hij wel pendelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Jelte schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Aangezien ik ook in mijn hoofd heb om boven de hal van de 1e een airco te hangen, focus ik me op posts hierover.
En de mensen die daadwerkelijk zo'n unit daar hebben gehangen, zijn allemaal positief. Sterker nog mensen die er één op de slaapkamer hebben hangen, koelen daarmee de hele bovenverdieping (en een beetje beneden zelfs) met alle deuren open.
Ik heb in ieder geval nog geen negatief verhaal gelezen over één unit voor de gehele slaapverdieping.

Lijkt me dus dat het juist een prima oplossing is. Tuurlijk zul je niet de prestaties hebben van een unit per kamer. Maar het algehele comfort van de slaapverdieping gaat zeker vooruit. En voor een boel minder geld dan units per ruimte.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt. Je moet alleen opletten met het vermogen zodat ie niet gaat pendelen want dat werkt averechts voor zowel comfort, de levensduur als het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@Felicia Denk juist dat zo'n apparaat op de gang juist continu aanstaat. Want de gehele verdieping kan gekoeld worden.
Pendelen is juist bij te groot vermogen voor de ruimte (2kW in een slaapkamer lijkt me al snel veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Jelte schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:59:
@Felicia Denk juist dat zo'n apparaat op de gang juist continu aanstaat. Want de gehele verdieping kan gekoeld worden.
Pendelen is juist bij te groot vermogen voor de ruimte (2kW in een slaapkamer lijkt me al snel veel).
Pendelen kan net zo goed in een hal voorkomen, als @glider5 een 4kW binnenunit in z'n hal ophangt en de koelte kan niet snel genoeg de kamers in omdat die op een muur blaast (zie plaatje van glider5). Daarmee kan de warmte niet terugkomen bij de airco omdat die niet de ruimtes in kan blazen dan zal de temperatuur als een baksteen zakken in de hal waarna de airco z'n eigen koelte aanzuigt. Effect is dat de airco stopt om later weer opnieuw te beginnen met het zelfde effect.

Ik meen dat @Ray hier bijvoorbeeld mee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 15:15
glider5 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:01:

Dit is het advies van het bedrijf waar we het het beste gevoel bij hebben:
Daikin multi-split 5,2 kW 3MXM52N
1 Daikin Perfera 4,2 kW FTXM42N
1 Daikin Perfera 1,5 kW CTXM15N

Vraagjes aan jullie:
  1. Wat vinden jullie van onze plannen?
  2. Zijn de voorgestelde units zwaar genoeg? Hebben zwaardere en minder zware units voorgesteld gekregen.
  3. Stel slaapkamer 2 deur gaat 's avonds dicht, is het dan gelijk weer heet?
[Afbeelding]
Volgens mij heb je de inhoud niet goed becijferd, althans als de buitenmaten boven en beneden gelijk zijn.
Ik denk dat het advies wel redelijk klopt. Het weer wat we nu hebben is uitzonderlijk een een paar graden verkoeling en een wat lager RV maakt het allemaal veel dragelijker. Terwijl onze berekeningen meestal uitgaan dat het 18 of 21 graden moet zijn.
BTW ik ben benieuwd wat je voor de genoemde installatie moet betalen. Ik denk dat ik zelf ook ongeveer zoiets nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
baronruud schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:16:

Zoek even in dit topic over een kanaalairco,
Is niet helemaal het je van het, je kan bijvoorbeeld niet de temperatuur regelen per kamer etc. ook kan er veel geluid doorgegeven worden naar andere kamers.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17

TwoR

Gekleurde stippen

renzo4000 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:22:

Sinds april een airco hangen in het trapgat naar zolder. Het is waar wat je zegt dat je de temperatuur niet kan instellen per kamer, maar de daling is echt meer dan wat je voorspiegelt.

Op zolder heb ik het op dit moment 23 graden en op de eerste verdieping 22. De beneden verdieping pakt het minst van de airco mee en is 24.5.

Al met al geen slechte score gezien de ligging van het huis (achterkant op het zuide) en de isolatiestaat. Bij mijn buren is het 29 beneden en de eerste verdieping 31. De zolder is daar op niveau sauna.

Om de koude luchtstroom een beetje te sturen wel gebruik gemaakt van een ventilator dat maakte aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@TwoR Ligt natuurlijk ook erg aan hoe warm het daadwerkelijk in je huis is zonder airco. Daarnaast zul je langduriger moeten koelen om de waardes omlaag te krijgen. Nogmaals, ik zeg niet dat het niet kan maar jouw bevindingen lijken ook wat gekleurd te zijn.

Ik begrijp dat je dan ook 's avonds alle deuren open moet laten staan? Ik zou daar niet op zitten te wachten, ik heb mijn slaapkamer graag dicht en pikkedonker (rolluiken). Daarnaast hebben we jonge kinderen en als alle deuren open moet blijven staan dan is dat niet ideaal zal ik maar zeggen ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernhardn
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04-2023
Martinusz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Ok, ja de slaapkamer waar de airco komt te hangen zal uiteraard geen probleem zijn, de vraag is meer pak ik dan 2kw of 2,5 bijvoorbeeld om wellicht nog wat extra mee te pakken (slaapkamer of koude lucht die naar beneden kan). Of is het verschil minimaal?

Zelfde voor de zolder, voor de slaapkamer is 2 of 2,5kw waarschijnlijk voldoende, maar ik wil daarmee eigenlijk proberen de gehele zolder wat koeler te krijgen met de deur open, en ook hier mogelijk wat kou wat naar beneden kan stromen.
Omdat het op zolder echt heel warm wordt (dakkapel/zuiden), zou een 3 of 3,5kw dan wellicht nog meer effect hebben of zou dat ook niet echt verschil maken? Of zelfs wellicht voor problemen zorgen?

Iemand nog tips/advies hierover?

[Afbeelding]
Wat je kan doen is een zwarere unit op zolder plaatsen en deze ook via het trapgat de onderliggende verdieping laten koelen! zag dit op de site van Daikin of Mitsubishi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkiLt3rklCGPzDfoR4t2JQexvLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2a9CDzQxf4b1GT4rjLjy7jdR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 22:11

Arfman

Drome!

PentaClover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb mijn airco's op een aparte groep met kWh meter in de meterkast, maar heb ooit ook wel eens een scriptje gemaakt om via de http interface uit te lezen en in een domoticz sensor te duwen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash

#Get The Power Usage
PowerInfo=$(curl -s "http://ipdres.van.je.airco/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | tr '/' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx44
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

Zo'n shell script kan je met een cron job om de zoveel tijd (bijv 5 minuten) laten executeren.
Dit ook eens geprobeerd met mijn Mitsubishi Electric airco, maar als ik naar het IP adres van de unit browse krijg ik een vraag voor naam/wachtwoord. Ik kan niks vinden over een eventueel wachtwoord hiervoor, iemand toevallig meer info of heb ik gewoon pech?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
bernhardn schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Wat je kan doen is een zwarere unit op zolder plaatsen en deze ook via het trapgat de onderliggende verdieping laten koelen! zag dit op de site van Daikin of Mitsubishi.

[Afbeelding]
Ook over nagedacht, maar valt toch af voor mij, dan heb ik liever 2 airco's die meer hangen in het gebied wat zeg maar primair doel is :) (plus qua leidingen zou boven trapgat een behoorlijk eind worden + niet mooit waarschijnlijk.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
Eindelijk is afgelopen week onze Daikin Splitunit (2 binnenunits) geïnstalleerd, heerlijk die koelte. Hadden we veel eerder moeten doen :+

Helaas is de buitenunit licht beschadigd tijdens het transport, er zitten wat kleine deukjes in de koelribben. De installateur verzekerde bij mij ervan dat dit geen kwaad kon en zou dit met een kammetje herstellen. Het herstellen is enigszins gelukt maar je ziet nog goed dat de koelribben beschadigd zijn.

Wat te doen? Moet ik op mijn strepen staan dat er een nieuwe komt? Het is een grote investering en ik vind het eigenlijk hartstikke zonde dat er nu al een beschadiging op zit.

Graag jullie advies! Ik hoop dat er ook een installateur kan reageren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wy0FDx7aY1PH0B4WnpJZMochmMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbOTuMw9dbdDaY5dvbuPmLS9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wu5kkKnAthsL1yKrbK25akJYz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXwjco5FcSXVxJoe9UuCpGY.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Nimoleda op 14-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Felicia schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:45:
Als je al vloerkoeling hebt en de temperatuur is niet het probleem, waarom dan niet gewoon een ontvochtiger plaatsen? Veel goedkoper...
Omdat een ontvochtiger feitelijk gewoon een kreupele airco is. Je hebt ze met peltier elementen (die een COP van 1 hebben) en met een compressor. Die laatste is gewoone echt een mobiele airco maar zonder uitblaasslang :p Want de lucht gaat eerst door de verdamper om af te koelen en vocht af te geven, en direct daarna door de condensor om weer op te warmen 8)7.

Waarom dan niet gewoon ook koelen? :o En zo goedkoop zijn die ontvochtigers nou ook weer niet. Met een peltierelement zullen ze vast ook niet heel zuinig zijn.
Zelfs nieuw uit de doos is er vaak altijd wel ergens een of ander plekje te zien. Dit is wat extreem daarvoor maar ik zou me er zelf niet zo druk over maken.

Zoals @bernhardn dit is aluminum, dat roest niet ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 14-08-2020 15:41 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernhardn
Nimoleda schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:36:
Eindelijk ........
Helaas is de buitenunit licht beschadigd tijdens het transport, er zitten wat kleine deukjes in de koelribben. De installateur verzekerde bij mij ervan dat dit geen kwaad kon en zou dit met een kammetje herstellen. Het herstellen is enigszins gelukt maar je ziet nog goed dat de koelribben beschadigd zijn.

Wat te doen? Moet ik op mijn strepen staan dat er een nieuwe komt? Het is een grote investering en ik vind het eigenlijk hartstikke zonde dat er nu al een beschadiging op zit.

Ik zou wel een nieuwe eisen, stel je TV wordt zo afgeleverd....
Op die plekken kan het ook sneller gaan corroderen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernhardn
Aluminium Corrodeert wel!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Het zal niet zoveel voor de koeling doen, maar ik zou ook vreselijk balen.

Financiele compensatie lijkt me sowieso op zijn plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Eindelijk is afgelopen week onze Daikin Splitunit (2 binnenunits) geïnstalleerd, heerlijk die koelte. Hadden we veel eerder moeten doen :+

[Afbeelding][Afbeelding]
https://www.wasco.nl/arti...4142-lamellenkam/91540687
https://www.koel-service....of-verdamper/#description

Dat kan je gebruiken, hoewel dit wel slordig is. Echter gaat het niet de werking van de AC in de weg zitten.

Ik stoor mij meer aan de manier van intapen rechts. WTF, doe dat even per unit ipv alle buizen bij elkaar :')

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 14-08-2020 15:46 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Ik zou hoe dan ook een nieuwe eisen @Nimoleda. Los van het feit dat de ribben beschadigd zijn weet je ook niet wat er met de rest van de unit is gebeurd met een dergelijke impact. Beetje een makkelijke reactie van de installateur .. onder het mom wellicht mauwen ze er niet om en komen we ermee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Nimoleda Je hebt een nieuwe gekocht dus moet je ook een onbeschadigde ontvangen. Want zoals hier al meer mensen gezegd hebben je weet nooit wat er nog meer aan de hand kan zijn intern wat je niet kunt zien. Ik zou hier niet mee akkoord gaan. Geef de installateur een kans hoe zei het denken op te kunnen lossen. Maar mijn persoonlijke menig zou zijn nieuwe buiten unit laten installeren.

[Afbeelding][Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_77
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-04-2024
renzo4000 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:05:
@Pierre_77 misschien kan je iets meer vertellen over hoe de ruimte eruit ziet die je wil koelen. Dus over hoeveel m3 praten we? Is het een open ruimte? Veel glas? Isolatiewaarde? Want eensch met @ik222, 8kW klinkt als overbemeten en loop je dus kans dat hij gaat pendelen (genoeg over gezegd in dit topic) en dat zal een onrustig geheel worden en niet bevorderlijk voor het geluid (aan/uit/aan/uit/aan/uit). Ik heb voor mijn benedenverdieping een 3,5kW unit hangen die +160m3 met gemak kan koelen deze dagen, verwarmen weet ik niet aangezien ik hem daarvoor niet gebruik.
Beste Renzo.
Ik gebruik de bekende formule die je op veel websites ziet. V (m3) maal een factor 30, 40 of 50 als benodigde koelvermogen. Met de factor 30 en 100 m2 kom ik op ca 7 KW , met een factor 40 op 10 KW. Het is slecht geisoleerd en een grote glaspui pui op het zuiden, geen zonwering en een plat dak.
Met wat ik nu zelf heb opgezocht lijkt Toshiba het stilst te zijn, de RAS-B24J2KVSG KAZUMI bv zou maar 42 dB A produceren voor 8KW. Dat is alleen wel erg veel minder dan de Mitsubishi HI 80ZR-W ook van 8 kW, die produceert 47 A in de silent mode. Vandaar dat ik het hier navraag want die verschillen lijken mij wel erg groot.

[ Voor 74% gewijzigd door Pierre_77 op 14-08-2020 20:39 . Reden: aanvulling technische info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Pierre_77 Kun je dan niet beter eerst voor zonwering zorgen? Dan heb je met minder herrie en stroomverbruik een veel beter resultaat van je airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 15:55
Ben ik weer. :)
Buurvrouw heeft nog steeds last. Maar goedgemutst als ik ben heb ik even bij de installateur van de airco gepolst wat verplaatsen van de unit zou kosten. Net zoveel als de installatie zelf. Gaan we dus niet doen.
De kast is ook weer van de unit, want dat hielp allemaal ook niet. Bovendien zou het ook averechts kunnen werken, omdat de unit wat warmer wordt dan wanneer hij vrij zou staan waardoor de unit harder moet werken en dus meer geluid produceert. Buurvrouw gaf wel aan dat ze geen last meer heeft van de trillingsgeluiden sinds ik de unit op geluidsdempende voetjes heb gezet.

Het was ook stil vanaf haar kant, maar nu de airco wat vaker aan stond de afgelopen dagen stond zij ook weer bij mij op de stoep. Ik kom haar al wat tegemoet, door de airco niet 24/7 aan te zetten. Ik probeer hem rond het middaguur aan te zetten en ‘s nacht uit te doen. Afhankelijk van het klimaat binnen. Hij staat dan ongeveer 10 uur aan op een dag denk ik.

Het moment is nu wel daar dat als de buurvrouw meer wil ze de portemonnee mag gaan trekken. De airco installateur liet nog de term ‘akoestisch paneel’ vallen. Er bestaan dus ook geluidsdempende schuttingen. Die zou ook nog tussen mijn woning en de hare gezet kunnen worden, maar dat gaat haar geld kosten. Of ze mag meebetalen aan verplaasting van de unit. Mij om het even.

Het vervelende is ook dat ze met pensioen is, dus altijd thuis. Zij heeft tuindeuren. Ik niet. Achterkant is op het Noorden, dus daar heb je weinig profijt van. Door die deuren komt misschien ook meer geluid binnen bij haar. Ze heeft ook de inrichting van de woning gespiegeld. Dus ze heeft de zithoek bij de deuren achter. Dat heb ik andersom. We hebben beide een tuin van zo’n 20 meter diep. Vrij uitzicht. Ze kan ook achterin de tuin gaan zitten. Daar hoort ze de unit ook zegt ze. Volgens mij kan ze een spelt nog op 1 km horen vallen, want ik zat achterin de tuin met de airco aan en hoorde niks.

Ik heb geen opties meer. Ik stelde haar zelfs nog voor om haar zoon eens te vragen (die ook in die business werkt) of die voor een vriendenprijs de unit kan verplaatsen. Nou, dat wist ze niet. Hij heeft het heel druk en zelfs aan haar zou hij geen vriendenprijs berekenen. Kortom, buurvrouw wil veel, maar er niets voor doen. En mij wel complementeren met het feit dat ik mee wil denken. Ja, wat moet ik dan? Kop in het zand steken? Misschien wordt het daar zo langzamerhand wel tijd voor...

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@rimave Wat vervelend om te horen dat je zo'n buurvrouw hebt. Ik zou tegen de buurvrouw zeggen schakel iemand in die bij haar komt testen qua geluid. Wanneer uit die test komt dat er niks aan de hand is. Moet ze er maar leren mee leven helaas. Je wilt natuurlijk proberen om zo goed als mogelijk met je buren om te gaan. Maar het houd ergens op natuurlijk. Adviseer je buurvrouw om de radio aan te zetten lost vaak al veel problemen op namelijk. Succes met je vervelend probleem

PS: Draagt toevallig de buurvrouw een gehoor apparaat?
rimave schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:14:
Buurvrouw heeft nog steeds last. Maar goedgemutst als ik ben heb ik even bij de installateur van de airco gepolst wat verplaatsen van de unit zou kosten. Net zoveel als de installatie zelf. Gaan we dus niet doen.
De kast is ook weer van de unit, want dat hielp allemaal ook niet. Bovendien zou het ook averechts kunnen werken, omdat de unit wat warmer wordt dan wanneer hij vrij zou staan waardoor de unit harder moet werken en dus meer geluid produceert. Buurvrouw gaf wel aan dat ze geen last meer heeft van de trillingsgeluiden sinds ik de unit op geluidsdempende voetjes heb gezet.

Het was ook stil vanaf haar kant, maar nu de airco wat vaker aan stond de afgelopen dagen stond zij ook weer bij mij op de stoep. Ik kom haar al wat tegemoet, door de airco niet 24/7 aan te zetten. Ik probeer hem rond het middaguur aan te zetten en ‘s nacht uit te doen. Afhankelijk van het klimaat binnen. Hij staat dan ongeveer 10 uur aan op een dag denk ik.

Het moment is nu wel daar dat als de buurvrouw meer wil ze de portemonnee mag gaan trekken. De airco installateur liet nog de term ‘akoestisch paneel’ vallen. Er bestaan dus ook geluidsdempende schuttingen. Die zou ook nog tussen mijn woning en de hare gezet kunnen worden, maar dat gaat haar geld kosten. Of ze mag meebetalen aan verplaasting van de unit. Mij om het even.

Het vervelende is ook dat ze met pensioen is, dus altijd thuis. Zij heeft tuindeuren. Ik niet. Achterkant is op het Noorden, dus daar heb je weinig profijt van. Door die deuren komt misschien ook meer geluid binnen bij haar. Ze heeft ook de inrichting van de woning gespiegeld. Dus ze heeft de zithoek bij de deuren achter. Dat heb ik andersom. We hebben beide een tuin van zo’n 20 meter diep. Vrij uitzicht. Ze kan ook achterin de tuin gaan zitten. Daar hoort ze de unit ook zegt ze. Volgens mij kan ze een spelt nog op 1 km horen vallen, want ik zat achterin de tuin met de airco aan en hoorde niks.

Ik heb geen opties meer. Ik stelde haar zelfs nog voor om haar zoon eens te vragen (die ook in die business werkt) of die voor een vriendenprijs de unit kan verplaatsen. Nou, dat wist ze niet. Hij heeft het heel druk en zelfs aan haar zou hij geen vriendenprijs berekenen. Kortom, buurvrouw wil veel, maar er niets voor doen. En mij wel complementeren met het feit dat ik mee wil denken. Ja, wat moet ik dan? Kop in het zand steken? Misschien wordt het daar zo langzamerhand wel tijd voor...

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-06 19:15
Weet iemand of er ook condenswaterpompjes zijn die je niet gelijk naast de binnenunit moet monteren, maar op afstand. Bijv. In een andere ruimte in de buurt van de binnenunit.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_77
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-04-2024
ik222 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:04:
@Pierre_77 Kun je dan niet beter eerst voor zonwering zorgen? Dan heb je met minder herrie en stroomverbruik een veel beter resultaat van je airco.
Beste Ik222,
Ik heb inderdaad als eerste stap spiegelfolie geplaatst, maar s'avonds blijft het veel te warm. Door de wanden en het platte dak lijkt toch nog veel warmte binnen te komen. Buitenzonwering is natuurlijk beter maar dit mag niet van de beheerder en is ook lastig uitvoerbaar ivm de detaillering van de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Vandaag zag ik bij de Gamma een split airco voor € 1750,- incl. montage. Hebben mensen daar ervaring mee? Ik vind dat wel een nette prijs, maar ja, bouwmarkt...

https://www.gamma.nl/asso...clusief-montage/p/B112086

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@CurlyMo Heb geen ervaring met de montage kosten maar het merk Eurom mag je vergelijken met Qlima, Tristar, TCL. Ze vallen niet onder de A merken zullen we maar zeggen. Maar daar is ook de prijs naar. Vaak is het zo dat deze goedkopere merken meer geluid maken met meer stroomverbruik. En deze merken hebben meestal minder functies die je bij de A merken wel hebt. Maar of je de extra functies gebruikt.

Ik ken inmiddels redelijk wat mensen die al jaren Eurom & Zibro hebben zonder enige problemen. Ik hoop dat je hiermee wat informatie hebt zodat je mogelijk makkelijker een keus kunt maken. Succes met je keus.
CurlyMo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:03:
Vandaag zag ik bij de Gamma een split airco voor € 1750,- incl. montage. Hebben mensen daar ervaring mee? Ik vind dat wel een nette prijs, maar ja, bouwmarkt...

https://www.gamma.nl/asso...clusief-montage/p/B112086

[ Voor 10% gewijzigd door Dolbyadt op 14-08-2020 20:21 . Reden: meer informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
BTS schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:06:
@S_Chief

Ik reageer even vanwege het feit dat je Panasonic overweegt (dat raakt mij op een positieve manier).

Hoewel ik begrijp dat je voor de slaapkamer 3,5kW overweegt zou ik persoonlijk 2,5kW nemen. Mijn slaapkamer ligt op het westen onder het schuine dak van de woning. Dit dakdeel ligt vanaf 12 uur in de zon. De 2,5kW krijgt de ruimte erg snel koel en doet als wij naar bed gaan het op de stilte stand (quiet) de hele nacht goed bijhouden. Op stand quiet gaat die namelijk niet uit en aan zoals op de automatische stand.

https://www.supersamastor...000-wifi-integrato-detail
Dit is niet de goedkoopste maar geeft een idee wat er als set aangeboden wordt.

Uiteraard kan je voor de slaapkamers nog voor de TZ variant kiezen. Kleiner formaat binnenunit maar geloof ook 2db meer geluidsproductie op de laagste stand.(geen 19db maar 21db)
Deze heeft mijn zwager in de slaapkamer met plat dak en behoorlijk veel zon. Werkt perfect en koelt ook een gedeelte van zijn keuken/woonkamer mee.

Voor de woonkamer denk ik dat je het juiste formaat hebt gekozen. Wij hebben zelf de 3,5 variant maar hebben dan ook bijna 40m³ minder inhoud.

Wat betreft plaatsing buitenunit, plaatsing op het dak van de woonkamer geniet mijn persoonlijke voorkeur. Je kan er nog zicht op hebben vanuit de slaapkamer en als de units aanstaan zitten (als het goed is) de ramen dicht van de slaapkamer en hoor je er niks van. Als je een stenen muur hebt bij de slaapkamer zou je je zelfs op beugels kunnen monteren ipv op blokken op het dak.

Succes! (y)
Thanks voor je reactie. Snap zelf ook niet zo goed waarom Panasonic ondergeschikt zou zijn aan bijv. Daikin. Volgens mij heeft iedereen gewoon z'n eigen voorkeur (in dit topic lijkt MHI/Daikin voornamelijk aangeprezen te worden).

Op zich heb ik er geen moeite mee dat de binnenunit van de Etherea wat groter is; heb ruimte genoeg op de muren. In de eerste slaapkamer komt 'ie alleen boven het bed te hangen, dus ik hoop dat het de airflow genoeg bijgesteld kan worden dat de unit 'over' je hoofd blaast ipv op.

Hoe warm zou jouw slaapkamer worden zonder airco? De mijne (slaapkamer 1) was de afgelopen dagen gerust 32 graden.. Om die reden heb ik voor deze kamer een hogere factor toegepast. Als het overkill is dan kan ik wellicht idd naar 2,5 kW toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
En de reviews te zien is het nog afwachten of ze hem wel komen monteren. Imho iets meer betalen en gewoon voor gerenommeerde partij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:06
S_Chief schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Thanks voor je reactie. Snap zelf ook niet zo goed waarom Panasonic ondergeschikt zou zijn aan bijv. Daikin. Volgens mij heeft iedereen gewoon z'n eigen voorkeur (in dit topic lijkt MHI/Daikin voornamelijk aangeprezen te worden).
Ik heb een daikin en een panasonic, beide zelf geïnstalleerd en beide units open gehad.

Allebei prima merken maar de daikin is met name wat beter qua buitenunit: de condensor heeft standaard een beschermcoating (blue fin o.i.d.) en de buitenunit heeft een fraaie interne 'cowl' waar de fan in draait. De kast is ook wat stijver en komt degelijker over.

Verder heeft de Daikin een wat fraaiere afstandbediening met groter display en knoppen.

Daikin lijkt op paar punten net iets doordachter en degelijker te zijn.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Tsurany en anderen, dank jullie wel. Ik heb al 22 zonnepanelen op het zuiden liggen, ik denk dat ik hier nog 14 panelen op het westen bijleg en dan inderdaad over een zwaardere airco ga nadenken. Met panelen op zuid en west kan ik overdag prima "gratis" stroom gebruiken als straks de saldering stopt.
Thanks voor de info allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Misschien een gekke vraag, maar buitenunit en binnenunit(s) moeten zelfde merk zijn anders werkt het niet met elkaar?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martinusz schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:18:
Misschien een gekke vraag, maar buitenunit en binnenunit(s) moeten zelfde merk zijn anders werkt het niet met elkaar?
Start hier een crowdfundingsactie en probeer het. Maar omdat dit tweakers.net is verwachten we dan wel dat je het werkend krijgt.. met iets van een MHI/Daikin gateway 8).

Maar ff serieus, denk niet dat iemand dit ooit geprobeerd heeft :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik denk er wel wat anders over dan de andere tweakers. Ik zou 50 euro tegemoetkoming vragen en klaar, maar eigenlijk vind ik dat al te veel moeite, geen zin in gezeur. Ik vind dit geen noemenswaardige beschadiging. Functioneel is er geen impact te verwachten en de ribben staan niet in het zicht.

Geloof dat ik ik ook wel 1 of 2 van zulke plekjes heb, wel ietsje minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButeobuteoButeo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 09:34
fmrama schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:48:
Weet iemand of er ook condenswaterpompjes zijn die je niet gelijk naast de binnenunit moet monteren, maar op afstand. Bijv. In een andere ruimte in de buurt van de binnenunit.?
Ja, die zijn er, dat is wat ik hier ook heb. Unit in de keuken, slangetje door de muur naar pompje in de garage.

SAUERMANN SI1805

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
de Peer schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:02:
[...]

Ik denk er wel wat anders over dan de andere tweakers. Ik zou 50 euro tegemoetkoming vragen en klaar, maar eigenlijk vind ik dat al te veel moeite, geen zin in gezeur. Ik vind dit geen noemenswaardige beschadiging. Functioneel is er geen impact te verwachten en de ribben staan niet in het zicht.

Geloof dat ik ik ook wel 1 of 2 van zulke plekjes heb, wel ietsje minder erg.
Waarschijnlijk is er met een lamellenkam goed resultaat te halen.
https://royalbrinkman.nl/...nsor-kam-ch-351-960005055

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
[quote]Nimoleda schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:36:

Je koopt iets nieuws mag je verwachten zonder beschadiging . Ik zou een andere wensen of een flinke korting .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
ButeobuteoButeo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:12:
[...]

Ja, die zijn er, dat is wat ik hier ook heb. Unit in de keuken, slangetje door de muur naar pompje in de garage.
Heb je een merk of site voor me? Ik heb al wat zitten zoeken, maar heb nog niks gevonden. Of kan dit met elke condenspomp?
Ok! Ik zie nu een merk staan onder je post. Effe niet gezien.
Bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door fmrama op 14-08-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Volgens mij kunnen de binnen en buitenunit dan niet met elkaar communiceren. Immers moet er 'gepraat' worden tussen de buiten en de binnenunit over instellingen en vereist vermogen bijv. En je kan er donder op zeggen dat het niet net als OpenTherm een universeel protocol is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart

Laten zeuren... Neen geluid is niet fijn, maar the lengths you have gone om dat geluid weg te nemen... _/-\o_ . Het lijkt me ook wel bijzonder dat ze er ZO veel last van heeft.

Ik zou er niet meer op ingaan of verdere oplossingen zoeken en kort antwoorden dat hij prima, correct werkt en dat als er iets dient te gebeuren dit aan haar kant moet... Als de vraag komt of dat zo doorgaat gaat dan zou ik antwoorden “ja, heerlijk koel nu, hij doet prima zijn werk” en het daarmee afsluiten. Moet je wel zeker zijn dat hij aan alle regeltjes voldoet... Gelijk hebben, krijgen of halen... het zijn 3 verschillende dingen.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 15-08-2020 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36

Pff. Lekker laten gaan. Je heb alles al gedaan wat je kon doen.

Ze gaat maar in een hutje op de hei zitten.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart

[Afbeelding][Afbeelding]
Een buurman heeft een warmtepomp staan en is in een gehaast momentje met zijn kruiwagen tegen die lamellen gebotst (bocht te laat ingezet, hoekje mee). Dat ding doet nog altijd prima zijn werk en waarschijnlijk bij jou ook. Die krengen zijn ook wel heel snel geraakt als je er met iets tegen komt. Maar wat is er nog mee gebeurd? Is er de leiding misschien ook wat geraakt er achter? Lijkt me heel sterk hoor, want het zijn zo een frêle lamelletjes van zo een licht en dun metaal 🤷🏻‍♂️

De vraag is: wil jij dat risico lopen? Neen? Nieuwe vragen. Ja? Laten rusten en genieten van de koelte..

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 15-08-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26

BTS

S_Chief schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Op zich heb ik er geen moeite mee dat de binnenunit van de Etherea wat groter is; heb ruimte genoeg op de muren. In de eerste slaapkamer komt 'ie alleen boven het bed te hangen, dus ik hoop dat het de airflow genoeg bijgesteld kan worden dat de unit 'over' je hoofd blaast ipv op.

Hoe warm zou jouw slaapkamer worden zonder airco? De mijne (slaapkamer 1) was de afgelopen dagen gerust 32 graden.. Om die reden heb ik voor deze kamer een hogere factor toegepast. Als het overkill is dan kan ik wellicht idd naar 2,5 kW toe.
Het is natuurlijk ook wat de installateurs aan voorkeur geniet. De betrouwbaarheid, garantie, onderdelen zullen vast meespelen maar daar heb ik (nog) geen klachten over.
Mocht je de airco via de telefoon of domotica gaan bedienen bekijk dan goed de app. Ik geloof dat daikin wat verder is. Voor mij voldoet de Comfort Cloud app van Panasonic maar ik lees ook niks uit via externe software of hardware.

Bijstellen van de lamellen kan goed dus er valt vast goed te richten met de koude lucht.

Ik heb net even gemeten:
Kamer op het oosten die bij zonsopkomst gelijk opwarmt is momenteel 28 graden, de kamer naast mijn slaapkamer is 25/26 graden maar daar stond de deur net wel al van open toen ik ging meten. Deze ligt op het westen.

Slaapkamer 22 graden, wel meet ik nog een temperatuur van 24 graden wat in de buitenmuur zit. Deze kamer ligt ook op het westen en heeft tot zonsondergang zon op de muur en het dak.

Advies: vraag offertes op van bedrijven en kijk of zij voor 2,5 of 3,5 kW gaan voor de betreffende slaapkamer.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
De kans is zeer zeer klein dat verschillende merken samen werken, het is zelfs zo dat van het zelfde merk niet alle binnen units aan alle buiten units kan knopen. De meeste fabrikanten hebben in hun documentatie staan welke binnen units er door hun buiten unit ge-support worden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb dit zelf ook wel eens gerepareerd, maar dat zag er toch een heel stuk beter uit. De vinnen zijn vaak ook tweeledig en dat is zeer moeilijk te repareren. Op oog ziet het er dan wel goed uit, maar in werkelijkheid heb je gewoon reductie van het koelvermogen. Het zal misschien niet veel zijn, maar in de loop der jaren krijg je misschien wel meer beschadigingen en dan is dit gewoon een slecht begin. Een compensatie lijkt mij gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@rimave de grote hamvraag is nog steeds; heb je zelf bij de buurvrouw geluisterd wat de geluidsproductie is? Misschien heb je dat al gezegd maar heb ik dan gemist. Maar persoonlijk vind ik dat je al meer dan nodig rekening hebt gehouden met je buurvrouw. Ook voor haar geldt, leven en laten leven. Waarschijnlijk is dit voor nu een "projectje" geworden om te zeuren - want gepensioneerd -. Erg vermoeiend lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:47
Er wordt binnenkort bij ons in 3 slaapkamers airco geïnstalleerd, maar twijfel over het voorgestelde vermogen van 2.5 kW. We hebben ook gesproken over 2.0 kW, maar het advies was om voor iets meer te gaan ivm comfort. Nu ik hier verhalen lees over pendelen bij teveel capaciteit beginnen ik te twijfelen.

Kamers zijn 35-40 m3 (ca 4x4x2.4), eentje met raam op zuiden, eentje met raam noord/west en eentje met raam op noorden. Huis is gemiddeld geïsoleerd, raam is gemiddeld slaapkamerraam (3-3.5 m2). Buitenmuur van 2 kamers (zuiden en noord/west) wordt wel bovengemiddeld warm door brandende zon. Temperatuur afgelopen dagen schommelde binnen tussen de 30 en 32 graden.

Wat zouden jullie doen? 2.0 of 2.5? Maakt die 0.5 extra capaciteit echt dat hij gaat pendelen of niet comfortabel wordt? Of praat je dan over dat je 4.0kW neemt ipv benodigde 2.0kW. Betreft de Daikin Perfera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Is het multisplit of allemaal single? Zelf heb ik op twee slaapkamers ook een 2,5kW en beneden een 3,5kW op een 7kW buitenunit. Zelf nooit last gehad van pendelgedrag eerlijk gezegd (of niet gemerkt) zelfs niet als er maar één 2,5kW unit staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19
@Happy Man 2013 Het enige wat er toe doet is de ondergrens van die units. Is die gelijk maakt het niet uit. Het probleem zit vooral in het feit dat je bij een lagere vraag dan de ondergrens een unit krijgt die aan/uit blijft gaan, het zogeheten pendelen.

[ Voor 3% gewijzigd door I-King op 15-08-2020 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-06 23:47
Dank voor jullie snelle reacties! Het betreft een multisplit van Daikin. Ik las dat de ondergrens 1.3kW is, dus voor de m3 x 30/40/50 berekening komt dat wel uit. Wat ik me wel afvraag is dat indien de kamer eenmaal op juiste temperatuur is, een unit in het algemeen dan niet automatisch naar een zeer lage vraag gaat (= weinig koude vraag). Zakken binnenunits dan niet standaard door de ondergrens? Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Happy Man 2013 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:56:
Dank voor jullie snelle reacties! Het betreft een multisplit van Daikin. Ik las dat de ondergrens 1.3kW is, dus voor de m3 x 30/40/50 berekening komt dat wel uit. Wat ik me wel afvraag is dat indien de kamer eenmaal op juiste temperatuur is, een unit in het algemeen dan niet automatisch naar een zeer lage vraag gaat (= weinig koude vraag). Zakken binnenunits dan niet standaard door de ondergrens? Of begrijp ik dat verkeerd?
Ja dat doet hij wel. Maar op een gegeven moment kan hij dus niet lager en dan wordt het aan/uit/aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
HyperBart schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 00:20:
[...]

Een buurman heeft een warmtepomp staan en is in een gehaast momentje met zijn kruiwagen tegen die lamellen gebotst (bocht te laat ingezet, hoekje mee). Dat ding doet nog altijd prima zijn werk en waarschijnlijk bij jou ook. Die krengen zijn ook wel heel snel geraakt als je er met iets tegen komt. Maar wat is er nog mee gebeurd? Is er de leiding misschien ook wat geraakt er achter? Lijkt me heel sterk hoor, want het zijn zo een frêle lamelletjes van zo een licht en dun metaal 🤷🏻‍♂️

De vraag is: wil jij dat risico lopen? Neen? Nieuwe vragen. Ja? Laten rusten en genieten van de koelte..
Dank voor jullie reacties. Ik wil dat risico niet lopen, ik ga voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 16:51
Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis (bouw in eigen beheer) met plat dak en drie woonlagen (souterrain, begaande grond, bovenverdieping). Nu heb ik voldoende vertrouwen dat wij met screens en een L/W warmtepomp met vloerverwarming de benedenverdieping voldoende koel kunnen houden in de zomer, maar willen graag op de bovenste verdieping in de slaapkamer een airco laten installeren, waarschijnlijk iets overgedimensioneerd (3.5kWh?) om via de open deur ook de overloop te kunnen koelen (in de overloop komt een werkhoek). Dat hebben wij nu ook in ons huidig huis, en het werkt prima.

De grote vraag is hoe wij de aircoleidingen mooi weggewerkt kunnen krijgen. Nu hebben wij de ‘luxe’ van bouwen in eigen beheer, dus wellicht zijn er meer mogelijkheden dan bij achteraf inbouw.

Zo denk ik eraan de airco op een binnenwand van de slaapkamer te monteren waarachter de douche zit, en de condensafvoer via de doucheafvoer te laten gaan (dus zonder pomp). De buitenunit wil ik dan op het platte dak zetten met een dakdoorvoer precies boven de binnenwand. Met andere woorden, de koelleidingen lopen via de binnenwand omhoog het dak op en via de binnenwand omlaag naar de douche aan de andere kant. Heeft iemand ervaring of tips voor het zo wegwerken van de aircoleidingen? Of is dit een dom idee? :P

[ Voor 13% gewijzigd door saturn21 op 15-08-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
.

[ Voor 98% gewijzigd door Inverter op 15-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:37
Wat kan een airco vuil worden!
YouTube: HydroKleen Air Conditioner Clean Demonstration

Hoe vaak laten jullie de airco reinigen?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
In hoeverre kun je dit zelf met een hogedruk planten spuit? En dan jaarlijks bijhouden.
Als je een beun op bezoek krijgt kun je gelijk opnieuw gaan behangen/schilderen.
Ik vraag me trouwens af of dit ook het resultaat is in een woonkamer/slaapkamer?

Ik heb ze net vanaf juli. Maar ben wel van plan om ze te reinigen / schoonblazen na de zomer.

[ Voor 16% gewijzigd door fmrama op 15-08-2020 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-06 20:23
Weet iemand een goede/betrouwbare installateur regio Zoetermeer?
De te installeren airco heb ik al in huis staan (multisplit Mitsubishi Electric).

[ Voor 40% gewijzigd door A. Qonsaides op 15-08-2020 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
driel24 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:07:
Wat kan een airco vuil worden!
YouTube: HydroKleen Air Conditioner Clean Demonstration

Hoe vaak laten jullie de airco reinigen?
Niet; doe het zelf namelijk :+

-Lekbaktabletten
-Condensor/verdamper spray
-Wat doekjes
-Bokkepoot kwast
-Stoomreiniger
-Standaard gereedschap (e.g schroevendraaier)

En dan iig na het koel seizoen. Na verwarmen is er, afgezien van wat (hardnekkig) stof, niet veel schoon te maken binnen. (Dat laatste doe ik met die bokkepoot)

Buiten is het de unit van buiten schoonmaken met een borstel en een spons, kap eraf om de binnenkant schoon te maken met de tuinspuit en dat is het wel.

Over een jaar of 5 wellicht eens een monteur laten langskomen om alles te controleren, maar dat is ook afhankelijk van de waargenomen prestaties. Als alles gewoon goed blijft werken zie ik niet meteen in waarom ze ieder jaar langs moeten komen (als je het zelf bijhoudt uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Happy Man 2013 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:56:
Je begrijpt het juist. Dan zakken ze onder die ondergrens en dan gaat hij alsnog pendelen.

Dat is de reden dat ik in mijn nieuwbouw woning een 4MXM68N heb genomen met aan de binnenzijde 5+2+2+2 kW. Omdat ik niet verwacht dat als ze allemaal rustig staan te pruttelen ze veel meer gaan nodig hebben dan het minimum van de MXM. En als ik ze niet continu laat pruttelen wil dat zeggen dat ik ze om beurt vol laat draaien (slaapkamers vs woonkamer) en dan heb ik ook het volle vermogen niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:42
HyperBart schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

Je begrijpt het juist. Dan zakken ze onder die ondergrens en dan gaat hij alsnog pendelen.

Dat is de reden dat ik in mijn nieuwbouw woning een 4MXM68N heb genomen met aan de binnenzijde 5+2+2+2 kW. Omdat ik niet verwacht dat als ze allemaal rustig staan te pruttelen ze veel meer gaan nodig hebben dan het minimum van de MXM. En als ik ze niet continu laat pruttelen wil dat zeggen dat ik ze om beurt vol laat draaien (slaapkamers vs woonkamer) en dan heb ik ook het volle vermogen niet nodig...
Heb je dit systeem al in gebruik? Wil graag weten hoe dat bevalt. Zit er zelf ook over na te denken om een 5+2+2 op een 3MXM68N te zetten maar zat te twijfelen aan de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weer een stapje verder met uitzoeken van een airconditioning.

het wordt een triplesplit. Woonkamer, slaapkamer en mijn kantoor. Respectievelijk 3.5, 2.5 en 2.5 of 2.0kW

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Arn0uDz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Heb je dit systeem al in gebruik? Wil graag weten hoe dat bevalt. Zit er zelf ook over na te denken om een 5+2+2 op een 3MXM68N te zetten maar zat te twijfelen aan de buitenunit.
Ik heb hier heel lang over zitten twijfelen en ben op basis van adviezen op Tweakers voor de eerder aangegeven setup gegaan en die is nu onderweg naar mij.

Begin september weet ik je te vertellen hoe me dat bevalt maar het lijkt mij dat jij met 9kW binnen op 6.8kW buiten dit prima af moet kunnen. Het is namelijk ook zo dat als je alle units gelijk op zet ze allemaal proportioneel een stuk van de vermogenskoek krijgen...

Voor mij dus

5/11 * 6.8kW = 3.1 kW
2/11 * 6.8kW = 1.24 kW

Wel, het lijkt mij heel sterk dat ik vaak op alle slaapkamers 1.24kW nodig heb, dus ik verwacht dat die dan ook nog eens een beetje minder gaan trekken en dan is er voldoende over voor de 5kW van de woonkamer.

Aan de andere kant heb ik hier nog niemand horen klagen dat zijn units pendelen en ik denk dat er hier toch aardig wat volk rond loopt wat niet zo sterk overdimensioneert aan de binnenzijde zoals ik en in mindere mate jij. Dus hoe erg is het nu, geen idee.

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 15-08-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

fmrama schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:55:
In hoeverre kun je dit zelf met een hogedruk planten spuit? En dan jaarlijks bijhouden.
Als je een beun op bezoek krijgt kun je gelijk opnieuw gaan behangen/schilderen.
Ik vraag me trouwens af of dit ook het resultaat is in een woonkamer/slaapkamer?

Ik heb ze net vanaf juli. Maar ben wel van plan om ze te reinigen / schoonblazen na de zomer.
Als je ook daadwerkelijk luistert naar die meneer in dat filmpje dab heb je je antwoord. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ga ik nog eens luisteren. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Met koelen heb ik slechts 1 maal gezien dat de 4MXM68N het maximum vermogen gebruikte, dat was vorig jaar 26 Juli toen het hier buiten 41oC was (en de dag ervoor 40oC).
Afgelopen week is er niet meer dan 1kW vermogen nodig geweest op het heetste moment van de dag.
(De balkjes van de bovenste grafiek zijn 1 uur breed, dus Wh/h = W)

Het gat in de meting vanaf 11 augustus komt doordat toen de stroom uitviel in heel het dorp, en nadat dit weer gefixed was een paar uur later bij het opstarten van de RaspberryPi de S0 pulse teller op een andere USB device gemapped werd, wat ik pas de volgende middag door had en kon fixen, het verbruik dinsdag was ongeveer 16 kWh en niet 11.217 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA9DlNDKEYtcVkwxj4GcDqatENc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5DVOGfsma3Lia64yc0AHiGvS.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 16-06 17:33

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik ben al enige tijd aan het lurken in dit topic aangezien ons huis zoals alle huizen aardig aan t opwarmen in de zomer in de afgelopen jaren. Ik ben wel warmte gewend maar de hoge luchtvochtigheid geeft mij moeite me slapen. mijn vrouw niet want die slaap als een roosje met de warme dagen. We hebben een 3 laagse woning uit 2004. voorgevel op het zuid-oosten met sinds dit jaar op de 1e en 2e verdieping zonwering. Onze wens is niet om het hele huis in een vrieskist te veranderen maar net de knak eraf dat je in ieder geval lekker kan slapen.

Dit is de plattegrond van mijn woning met de ventilatiebalans. Staat ergens in autocad maar deze heb ik nu niet voorhanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsqvNb4rzqYaWIISmUeNcZwAoE0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7pXShMJki696gbPFEwBuPoH.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had onlangs al een steiger voor het schilderwerk van de kozijnen, ophangen van de zonwering en het schilderen van het betonnen kader op de 1e en het strook met pleisterwerk. Ik kon eenvoudig een gat maken in de gevel aangezien er geen metselwerk met een eenvoudige gatenzaag. De gipsplaat binnen ging eenvoudig maar de fermacellplaat buiten met het pleisterwerk was lastiger met de goedkope gatenzaag. uiteindelijk gelukt maar de gatenzaag kon ik daarna weggooien. voor de geveldoorvoer heb ik bij Tilmar een geveldoorvoer met stille terugslag klep gekocht voor € 65,- incl. verzendkosten. Rooster heb ik wit gespoten want dat was grijs. Even goed afkitten en de doorvoer was snel gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9AmmdBxzjw1HGvWyZl-Bn_WJTA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFPnf8gyaRNhCaivRYtHBJI9.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiKOU2iMKpbexLB3aUbi-lcJLbs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtVhREWZenFYL0uazQYP2j7N.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kPc3xfzArOpyTglYipYJ2SuwpY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdsHRewSGwFRf0XhYq9fmfH5.jpg?f=fotoalbum_medium

De eerste paar warme dagen in juli had ik nog geen gevelopening. Ik heb toen de mobiele unit via de schuifpui in de achtergevel in mijn kantoor op de 2e en een multiplex plaat op de gevel aangesloten. heerlijk koel de hele bovenverdieping. ondanks dat ik een open trapverbinding heb naar de bg waar de schuifpui met een opening van 2,5x2,2m openstaat. Ik kon prima thuiswerken Ik had het zelfs fris in mijn shorts. Ik merkte zelfs dat de verdieping eronder ook koeler was.

Nadat ik de opening had gemaakt en hem in de slaapkamer had gezet icm met de fan bleef bij de start van de hittegolf het goed koel. 23 graden. Hij stond wel de hele dag aan. Wat een herrie maar ik had vakantie dus ik werkte niet boven overdag. Als we gingen slapen dan ging hij op ventilatiestand anders is ie te luid. Dan circuleert ie alleen de lucht in de ruimte. Nog niet echt heel stil maar wij konden er mee slapen. de temp ging gedurende de jacht wel ca. 2 graden omhoog.

Aan het einde van de hittegolf na 7 dagen was de slaapkamer 26 graden. Nog steeds beter dan normaal 30 graden zonder de airco en zonwering. ik liet het toevoerrooster in de slaapkamer open zodat de lucht niet via het trapgat via de bg wordt gezogen. dan wordt de rest van het huis ook warmer dan normaal. Ik moest wel elke 6 a 7 uur de emmer legen met water. 1x vergeten en t was een waterballet. niet ernstig en t laminaat kon t hebben.

Ik wist eigenlijk meteen al dat ik een split nodig had maar ik zag op tegen het leidingwerk en ik wil het graag (zoveel mogelijk) zelf doen. Ik heb zelfs gekeken naar wat een opleiding voor een f-gassen certificaat kost. Maar dat haal ik er niet uit. In eerste instantie ging ik voor een monoblock innova 2.0 12HP voor de slaapkamer. Op het forum stond voldoende info. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1939294 Ik had het gat voor de mobiele airco al afgestemd voor de innova 2.0. Zou ik voor de innova gaan dan was er alleen nog een 2e gat a € 65,-nodig en natuurlijk een steiger huren a € 165 met bezorgen en halen. Een HP10 heb je al via italie voor € 1000,- maar beter een HP12 voor € 1300,- verzenden kost €107,- Via een nederlandse website kost ie € 1550,- incl. verzending.
Dus € 1500,- totaal via italie en dus lastiger garantie claimen of €1750,- via de nederlands site.

Ik zie nu af van de innova 2.0. In mijn situatie zou een split unit op de overloop het beste uitkomen. Ik kan via het dak van de houten uitbouw maar ik kies voor de kortste weg en ga een gat laten boren in het betonnen dak naast de afvoer van de MV. Leidinglengte zou dan max 1,5m zijn. Ik ga voor een 5kW model. Ik had op die lokatie een wasmachine en wasdroger groep. de wasdroger groep is opgeofferd voor de Pv groep. en de wasdroger (warmtepomp 1kW) zit op de overloop/hal groep. Wasmachine is 2,3kW. Daar sluit ik een verdeler op zodat ik de 5kW split unit, die 1,6kW trekt, ook daarop kan aansluiten. wellicht overbodig aangezien 2,3 alleen bij een 90 graden was voorkomt en dat doen we zelden. en door was fans in te zetten kan ik alle slaapkamers mi goed koelen.

overloop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq1vcmsRmJvZZa1ZF1fFvbAqxI4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrZZPK15yR8dRmEkZS1IVJPX.jpg?f=fotoalbum_small

detail dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bTDAsXjhxGL-Yv8Os_SF8MOKI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pUePf3lSRCiQitcW0tMa5nhl.png?f=user_large

lokatie buitenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caieYlkKJscmMyZgOGsi--EUplo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffpjlWiYOtB7yeLo23I8Ss1c.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik schat wel iets meer ( ca. 500-750 ) kwijt te zijn bij zelfinstallatie (als ik een f-gassen monteur vindt die t doet) dan een innova 12HP maar veel meer prestatie, koelvermogen te krijgen en minder geluidsoverlast te hebben. ook aangezien deze op de overloop wordt geplaatst. Helaas nu al 1 gat in de gevel gemaakt maar dat is overkoombaar. vol met isolatie en de koudebrug is weg.

Ik heb het volgende ingeschat:
€ 1500,- 3,5/4,2 kW installatie compleet incl. materialen
€ 350,- airco dakdoorvoer 130mm betonnen dak 200mm dikte /watergekoeld boren + dakbedekking aanhelen
€ 450,- montage door f-gassen monteur ?
€ 2300,- totaal
€ 200,- bandbreedte/onvoorzien
€ 2.500,- budget

Realistisch?

Ik wil wel een A-merk als Mitusbishi of Daikin. Ik zou echt niet weten voor welk type ik zou moeten gaan. tips zijn welkom.

edit:

condens afvoer kan bij de wasmachine afvoer dus geen pomp nodig en hij staat op het dak dus super stil hoeft de buitenunit niet te zijn. de ururu sarara lijkt me wel wat. 5kw lijkt me wat hoog en 3,5kwb wat laag. 4,2 is er helaas niet voor de sarara. en is dit wel optimaal voor de overloop vraag ik mij af.

[ Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 15-08-2020 23:16 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:41

CeesKees

I rest my Kees

@zuluman

Ik heb net een akkoord gegeven op een offerte voor de installatie van een 3,5kw Mitsubishi HI.

Ik ben, inclusief alles €2100 kwijt.

Dus voor €2500 zou dit zeker moeten lukken!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
HyperBart schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Ik heb hier heel lang over zitten twijfelen en ben op basis van adviezen op Tweakers voor de eerder aangegeven setup gegaan en die is nu onderweg naar mij.

Begin september weet ik je te vertellen hoe me dat bevalt maar het lijkt mij dat jij met 9kW binnen op 6.8kW buiten dit prima af moet kunnen. Het is namelijk ook zo dat als je alle units gelijk op zet ze allemaal proportioneel een stuk van de vermogenskoek krijgen...

Voor mij dus

5/11 * 6.8kW = 3.1 kW
2/11 * 6.8kW = 1.24 kW

Wel, het lijkt mij heel sterk dat ik vaak op alle slaapkamers 1.24kW nodig heb, dus ik verwacht dat die dan ook nog eens een beetje minder gaan trekken en dan is er voldoende over voor de 5kW van de woonkamer.

Aan de andere kant heb ik hier nog niemand horen klagen dat zijn units pendelen en ik denk dat er hier toch aardig wat volk rond loopt wat niet zo sterk overdimensioneert aan de binnenzijde zoals ik en in mindere mate jij. Dus hoe erg is het nu, geen idee.
Waar heb jij besteld?

Heb nog een mooie chart die de verdeling laat zien en stroomverbruik, wellicht ken je em al.

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-4MXM68N.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
Hoi,

Ik heb recent een adviseur/salesman van een firma over de vloer gehad die enkel en alleen Cooper & Hunter split airco's plaatst/levert/onderhoud. Kan maar weinig vinden in NL over ervaringen met dit merk, in dit topic zijn er ook maar weinig.

Wat mij vooral opviel en daardoor ook aan het denken zet is de prijs;

1x 3,5Kw
1x 5.0Kw
Incl. al het leidingwerk, installatie en de hele rambam, WiFi, verwarmen, allerlei modi, luchtfilters noem maar op.. voor........

€3250.- :o

Waarbij als ik even ga zoeken de 3,5Kw Airco kan vinden voor €525 en de 5Kw voor zo'n €750, de rest zou dus installatiekosten zijn... 8)7

Voelt mij als een gevalletje goedkoop = duurkoop..

Wil toch maar voor een Daikin oplossing gaan; iemand nog tips waar dit op dit moment relatief scherp geprijsd verkrijgbaar is? Zag dat bij ClimaSense de prijzen weer omhoog zijn gegaan t.o.v. juni dit jaar..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 13:06
[b]Darker in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Wil toch maar voor een Daikin oplossing gaan; iemand nog tips waar dit op dit moment relatief scherp geprijsd verkrijgbaar is? Zag dat bij ClimaSense de prijzen weer omhoog zijn gegaan t.o.v. juni dit jaar..
https://www.ebay.nl/sch/i...shop&isRefine=true&_pgn=1

Als je het zelf doet of iemand kunt vinden die het voor je doet: hier heb ik mijn Daikin ook vandaan. Het is wel een Italiaanse firma. Ik heb aan ze gevraagd of ze ook naar Nederland konden versturen en sindsdien doen ze dat. Ik heb prima contact met ze gehad (via google translate).

Daikin atxc-b en ftxc-b series zijn hetzelfde. Je kunt ze op daikin.eu vergelijken.

Veel goedkoper dan dit (incl verzendkosten) ga je het niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door elmerblues op 15-08-2020 21:31 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Arn0uDz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Waar heb jij besteld?

Heb nog een mooie chart die de verdeling laat zien en stroomverbruik, wellicht ken je em al.

https://www.comfortklimaa...atie-tabellen-4MXM68N.pdf
KeroClima, tot nu toe zowel in presales als tijdens het bestelproces echt zéér aangenaam verrast over de professionaliteit van die mannen en de opvolging. Ik verwacht de units eerstdaags :7 . Wordt door mensen met verstand er van tegen de muur gehangen, doorboren naar de zolder (onder de dakbalken kan ik nog alles wegleggen) of recht naar buiten daar waar mogelijk en dan komt een (wat jullie NL'ers noemen) een STEK-monteur alles met stikstof controleren en opvullen met R32.

Maw: alles volgens de regels d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-06 00:19

sjirafje

No inspirational quotes here

Darker schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:05:
Hoi,

Ik heb recent een adviseur/salesman van een firma over de vloer gehad die enkel en alleen Cooper & Hunter split airco's plaatst/levert/onderhoud. Kan maar weinig vinden in NL over ervaringen met dit merk, in dit topic zijn er ook maar weinig.

Wat mij vooral opviel en daardoor ook aan het denken zet is de prijs;

1x 3,5Kw
1x 5.0Kw
Incl. al het leidingwerk, installatie en de hele rambam, WiFi, verwarmen, allerlei modi, luchtfilters noem maar op.. voor........

€3250.- :o

Waarbij als ik even ga zoeken de 3,5Kw Airco kan vinden voor €525 en de 5Kw voor zo'n €750, de rest zou dus installatiekosten zijn... 8)7

Voelt mij als een gevalletje goedkoop = duurkoop..

Je hebt een dure installateur uitgezocht in de duurste periode van het jaar en wil daarom liever een duurder merk? €3250 lijkt inderdaad er aan de prijs. Je kan ook overwegen om een goedkopere installateur uitzoeken.

Overigens is C&H een rebrand van GREE, misschien kun je daar meer ervaringen van vinden.

Maar als je geen bezwaar hebt tegen bestellen uit het buitenland kun je inderdaad voor het zelfde geld een A merk in huis halen.

[ Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 16-08-2020 01:08 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
HyperBart schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

KeroClima, tot nu toe zowel in presales als tijdens het bestelproces echt zéér aangenaam verrast over de professionaliteit van die mannen en de opvolging. Ik verwacht de units eerstdaags :7 . Wordt door mensen met verstand er van tegen de muur gehangen, doorboren naar de zolder (onder de dakbalken kan ik nog alles wegleggen) of recht naar buiten daar waar mogelijk en dan komt een (wat jullie NL'ers noemen) een STEK-monteur alles met stikstof controleren en opvullen met R32.

Zit inderdaad zelf ook naar KeraClima te kijken. Dat scheelt toch behoorlijk. Binnenkort even afstemmen met mijn installateur en dan ook maar bestellen 😁

Ben benieuwd naar je vervolg ervaring. Zowel levering en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

HyperBart schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:31:
[...]

Als ik het goed begrijp bestel je daar voor een Multisplit dus apart de buitenunit en vervolgens 2 losse binnenunits?

En is het dan zo simpel als, bijv bij de Daikin 2MXM40M, dat de eerste 2 staat voor het aantal binnenunits? En de 40 staat voor het aantal kW's? Dus dan 2 binnenunits kiezen met bij elkaar opgeteld max 4kW?
Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"