Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.349.156 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Op de MHI SRK modellen zit een soort van hystersis instelling op de auto stand wat dit nogal een oncomfortabele stand maakt vooral in de herfst en lente. Deze stand kan er af maar eerlijk gezegd snap ik niet echt hoe dit moet.

De enige informatie die ik erover kan vinden staat op een webshop pagina voor de wifi controller. https://www.havepe.nl/en/...afstand-tbv-mhi/2323/2346

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmGtai7reYYp5W12U2Kg67rFAbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aE6lDd3urOAd9mExjsS9pGbS.png?f=fotoalbum_large

Het zal aan mij liggen maar behalve het powerknop gedeelte kom ik er niet echt uit. Iemand hier die mij de goede richting op kan sturen?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:25
Anoniem: 93986 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Als ik het goed begrijp bestel je daar voor een Multisplit dus apart de buitenunit en vervolgens 2 losse binnenunits?
Correct, dat is wat je een multisplit noemt ja. 1 te kiezen buitenunit met 2 of meer poorten/aansluitingen waar je 2 of meerdere binnenunits hangt.
En is het dan zo simpel als, bijv bij de Daikin 2MXM40M, dat de eerste 2 staat voor het aantal binnenunits? En de 40 staat voor het aantal kW's? Dus dan 2 binnenunits kiezen met bij elkaar opgeteld max 4kW?
Heel kort door de bocht: ja, maar na heel wat lezen heb ik het volgende gedaan:

Binnen: 2+2+2+5kW units (2kW voor de slaapkamers, 5kW voor de woonkamer/keuken).voor een grand total van 11kW op een buitenunit die minder heeft (zie hieronder)
Buiten: 4MXM68N

De reden hiervoor is meerledig:

De kans dat alle units tegelijk het volledige vermogen vragen om te koelen is relatief klein, te meer omdat ik van plan ben om een aangenaam en constant binnenklimaat te houden waarbij de units op een gegeven moment alleen maar zullen moeten koelen wat het huis aan warmte binnen krijgt. Aangezien ik een moderne Belgische woning heb die zeer goed geïsoleerd en luchtdicht is in combinatie met buitenzonnewering op de zuidelijke kanten verwacht ik weinig ingress warmte die de airco terug naar buiten moet transporteren, want dat is een airco uiteindelijk: een transportmechanisme voor warmte, be that going in of out doesn't matter.

Ik vermijd het effect van pendelen, dat is blijkbaar iets wat bij multisplits (meer) speelt (dan) en niet bij single splits (dat moet ik nog eens ergens gaan nalezen). Een buitenunit heeft een minimaal vermogen wat hij "kwijt moet" als hij aangaat. In mijn geval was dat dacht ik iets van 2kW voor mijn MXM68N. Dat wil dus zeggen dat ALS de buitenunit aangaat hij er in moet slagen om 2kW aan warmte te transporteren van binnen naar buiten (lees: "2kW koude aan de binnenkant maken"). Dat lijkt mij een fors getalletje. Kan de unit dat niet omdat er weinig vraag daartoe is aan de binnenzijde? Dan zal hij aan en uit gaan om dit effect te minimaliseren.

Iemand maakte de vergelijking met een auto: je hebt een fictieve auto die als je de motor aanzet gaat onmiddellijk gaat rijden en het gaspedaal altijd is ingedrukt zodat hij minstens 50km/h rijdt, hoe ga jij er dan voor zorgen dat je niet te snel rijdt in een zone 30? Precies, je gaat je motor heel de tijd aan en uit zetten om te voorkomen dat je een briefje krijgt van KLPD :+

Nu ja goed... We zullen zien of ik wijs ben geweest of niet, eerstdaags verwacht ik mijn units en in september worden ze geïnstalleerd. Ik ben benieuwd en hoop dat ik geen foute keuze heb gemaakt met de MXM68N, al helemaal omdat ik ooit de zolder wil voorzien van airco en je pas vanaf een 80N een 5 poorts model kon nemen en ik die 80N specifiek vermeden heb door het vermogensverhaal...

To be continued.... :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-06 02:17
[...]

Als ik het goed begrijp bestel je daar voor een Multisplit dus apart de buitenunit en vervolgens 2 losse binnenunits?

En is het dan zo simpel als, bijv bij de Daikin 2MXM40M, dat de eerste 2 staat voor het aantal binnenunits? En de 40 staat voor het aantal kW's? Dus dan 2 binnenunits kiezen met bij elkaar opgeteld max 4kW?
Ligt er wel aan of je alle airco's gelijktijdig op 100% wil kunnen draaien. Heb hier zelf 3 binnen units (2,5 + 2,5 + 3,5) en een buiten unit van 6,2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-06 08:15
Het is alweer even geleden sinds mijn vorige bericht (18 Juni) over het grotendeels zelfs plaatsen van een airco. Ondertussen is het advies over het intapen van het laatste stukje koelleiding zo goed als dat ging opgevolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-Xyp6PDJQMnjpCFw4MrEXGStUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8rCKeSA5mSgPCna1YoFnqpXZ.jpg?f=user_large

De airco heeft de afgelopen dagen met de hittegolf continue aangestaan op 24 / 3Dauto en eigenlijk werkt het prima. Het enige nadeel wat ik zover heb kunnen ontdekken is dat dit model (MHI ZSW) niet echt 'rechtdoor' kan blazen maar altijd onder een hoek uitblaast met als gevolg dat je recht voor de unit in een koude luchtstroom zit. Volgens mij kunnen de meeste Daikin's en Mitsubishi Electric wel rechtdoor blazen, afhankelijk van de plaats waar je hem ophangt kan dat wel een relevant voordeel zijn.

Het resultaat en de hittegolf heeft ook mijn ouders overtuigd dat een airco in de woonkamer best een goed idee kan zijn, en zodoende ook daar aan de slag gegaan. De keuze is daarbij gevallen op een Fuji unit. Omdat de koppelingen precies achter de unit uit zouden komen heb ik de leverancier gevraagd de koelleiding direct hard te solderen. Dat ziet er dan als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-BweAJY3F_Z2A8aj9iqEBld6_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YNOHm3QanqShgIypuKBItNNt.jpg?f=user_large

Met een 62 goot gaan de leidingen vervolgens richting de buitenmuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkCwK7sH5OMlxqmMiwhqjs2Z69o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1RMt8OqWXgeldgBa7FvrDO8u.jpg?f=user_large

Achteraf bleek deze goot in combinatie met de verspringen in de muur en de gehuurde diamantboor (zat geen centreerboortje bij en veel te lomp apparaat) wel een uitdaging om dicht te krijgen. Maar uiteindelijk met wat kunstgrepen is dat gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPuXVeM3yB4GMEpZvGwQft2WBww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OTOGNlOoMmLdnVaLjtw3TC5X.jpg?f=user_large

Buiten de leidingen weggewerkt achter de regengoot zodat e.e.a. zo min mogelijk opvalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb92z8kdLUN1gghtrV5SoQYtuTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qf0zKGK8k1DTH4LKLLyG765M.jpg?f=user_large

Omdat de buitenunit op de straat komt te staan die op basis van ervaring wel iets verzakt in de loop der tijd een lus achter de buitenunit gemaakt zodat het spul niet direct bij de eerste cm's verzakking strak komt te staan.

Met de buitenunit op zijn plaats en het tafeltje eroverheen ziet het er dan als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGthHZusuciDidI0-UvpNY2iTFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p5ZYlKzUxJVvvBHEb0e6xX8k.jpg?f=user_large

Nu alleen nog wachten op een STEK monteur om de koelleiding bij de buitenunit in te korten, te monteren en de STEK handelingen te verrichten. Ik ben benieuwd hoe deze unit zich gaat gedragen qua geluid en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@HyperBart

Ik weet wat een multisplit inhoud maar het ging er mij even om, aangezien je bij de meeste shops een complete vooraf samengestelde set besteld, of ik het dus goed begreep dat je hier dus zelf je set samenstelt. :>

@kever678
Snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_77
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 03-04-2024
renzo4000 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:05:
@Pierre_77 misschien kan je iets meer vertellen over hoe de ruimte eruit ziet die je wil koelen. Dus over hoeveel m3 praten we? Is het een open ruimte? Veel glas? Isolatiewaarde? Want eensch met @ik222, 8kW klinkt als overbemeten en loop je dus kans dat hij gaat pendelen (genoeg over gezegd in dit topic) en dat zal een onrustig geheel worden en niet bevorderlijk voor het geluid (aan/uit/aan/uit/aan/uit). Ik heb voor mijn benedenverdieping een 3,5kW unit hangen die +160m3 met gemak kan koelen deze dagen, verwarmen weet ik niet aangezien ik hem daarvoor niet gebruik.
Nav de diverse waarschuwingen tegen overcapaciteit, waarvoor mijn dank, en omdat ik de geluidsoverlast van de buitenunit wil beperken denk ik nu aan een kleinere 6 kW unit op de plaats aangegeven met groen in de plattegrond en dan in combinatie met zonwering waar mogelijk ( spiegelfolie). De 'truc' waar ik nu aan denk is dat ik de unit op 2 manier ga gebruiken. De 'officiele manier', waarbij ik alleen de woonkamer en de open keuken volgens de regels koel. En de houtje touwtje manier, waarbij ik de hele flat koel volgens de blauwe pijlen met de binnendeuren open. Ik wil de 2 mobiele units die ik nu heb op de slaap- en studeerkamer zo min mogelijk gebruiken. Omdat het een huurwoning betreft wil ik de aanpassingen in de woning beperkt houden. Om het risico op pendelen ( en het buitenlawaai) beperkt te houden denk ik nu aan de Mistubishi Heavy Industries 'diamond series' SRK-ZSX-W van 6.0 kW. De 'Hyper inverter' zou het rustigste moeten draaien en de minimimale koelcapaciteit is 1 KW dus dat lijkt me klein genoeg om het 'pendelen' te voorkomen, of zie ik dat verkeerd? De binnenunit is ook relatief smal en die kan ik net mooi kwijt. En heeft iemand praktijk ervaring met de geluidsproductie van de buitenunit? In de documentatie wordt gesproken over 42 dB in de silent mode, wat erg stil zou zijn, maar ook 52 dB bij hoog - wat niet zo stil zou zijn. Tenslotte wil ikde buitenunit (geel) in de hoek van he tbalkon plaatsen omdat hier in het horizontale vlak de afstand tot de ramen van de buren het kleinst is. Dat de unit dan mooi uit mijn zicht uit de woonkamer staat is mooi meegenomen. Een hoek levert wel een risico op geluidsuitstraling op maar de overburen zijn een paar honderd meter weg en het is op een hoge verdieping. Om de kans op resonantie te beperken wil ik de buitenunit niet ophangen maar op big foots plaatsen, dat schijnt het minst kans op klachten op te leveren, heeft iemand hier ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDt73FM6E8zzToyL7eMnjbS4mBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CX1RGuwGyrt4lt27YyS4ZMdh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pierre_77 op 16-08-2020 11:21 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 17:26
vdkleijn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:02:
Het is alweer even geleden sinds mijn vorige bericht (18 Juni) over het grotendeels zelfs plaatsen van een airco. Ondertussen is het advies over het intapen van het laatste stukje koelleiding zo goed als dat ging opgevolgd.
Omdat de buitenunit op de straat komt te staan die op basis van ervaring wel iets verzakt in de loop der tijd een lus achter de buitenunit gemaakt zodat het spul niet direct bij de eerste cm's verzakking strak komt te staan.

Met de buitenunit op zijn plaats en het tafeltje eroverheen ziet het er dan als volgt uit:

[Afbeelding]

Nu alleen nog wachten op een STEK monteur om de koelleiding bij de buitenunit in te korten, te monteren en de STEK handelingen te verrichten. Ik ben benieuwd hoe deze unit zich gaat gedragen qua geluid en prestaties.
Niet bang voor commentaar van de eventuele buren? Als het geen hoekhuis betreft zou het maar zo kunnen dat de slaapkamer ramen van de buren schuin boven de buitenunit zijn.Uiteraard afhankelijk van het geproduceerde geluid van de unit.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-06 08:49
Jelte schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:59:
@Felicia Denk juist dat zo'n apparaat op de gang juist continu aanstaat. Want de gehele verdieping kan gekoeld worden.
Pendelen is juist bij te groot vermogen voor de ruimte (2kW in een slaapkamer lijkt me al snel veel).
Ja als ik reken slaapkamers dan hebben de meeste toch echt geen 2KW nodig. En voor Daikin is de kleinste binnenunit 1.5KW maar niet zo courant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

[...]

vuistregel is dat je 50% meer kan aansluiten dan vermogen vd buitenunit. op de mxm40 dus iets van 6 kw. staat allemaal in tabellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
Meubelmaker schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Niet bang voor commentaar van de eventuele buren? Als het geen hoekhuis betreft zou het maar zo kunnen dat de slaapkamer ramen van de buren schuin boven de buitenunit zijn.Uiteraard afhankelijk van het geproduceerde geluid van de unit.
Betreft een hoekhuis dus geen buren die op korte afstand in het directe geluid zitten. Ze zullen er hooguit zelf last van hebben daar in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Speedfightserv schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Zoek even in dit topic over een kanaalairco,
Is niet helemaal het je van het, je kan bijvoorbeeld niet de temperatuur regelen per kamer etc. ook kan er veel geluid doorgegeven worden naar andere kamers.
Geeft een kanaalunit dan meer geluid dan een wandunit? Ik zou dit misschien plaatsen om 2 ruimtes die met elkaar verbonden zijn te koelen en in beide ruimtes zo een luchtuitblaasstrook plaatsen. Ik had net verwacht dat dit stiller zou zijn of even luid dan een wandunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Zoals hierboven reeds vermeld twijfel ik om ofwel 1 kanaalunit te installeren voor 2 ruimtes te koelen die verbonden zijn. Een cassetteunit is ook een mogelijkheid.

Wat zijn redenen om voor het ene of de andere oplossing te kiezen?

De cassetteunits lijken mijn een stuk duurder en zien er wat meer "industrieel" uit.
Bij een kanaalunit vraag ik mij af of de lucht goed kan verdeeld worden (bij een wand of cassette unit heb je de swing en dergelijke) maar het lijkt me wel een stuk mooier opgaan in een interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
En nog eentje om het af te leren :p

Ik zie in de combinatietabel bijvoorbeeld staan:
1.5 + 2.0 + 5.0
En de output daarvan:
0.92 1.22 3.06

Is dit van toepassing als alle 3 de toestellen draaien? Of blijft de output van de 1ste bijvoorbeeld 0.92 als alleen dit toestel draait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:50
neemerci schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Geeft een kanaalunit dan meer geluid dan een wandunit? Ik zou dit misschien plaatsen om 2 ruimtes die met elkaar verbonden zijn te koelen en in beide ruimtes zo een luchtuitblaasstrook plaatsen. Ik had net verwacht dat dit stiller zou zijn of even luid dan een wandunit.
Laat ik het anders zeggen, doordat de kanalen naar iedere kamer gaan kan dat geluid vervoeren van de ene naar de andere kamer.

Dus stel je ben grote mensen dingen aan het in een slaapkamer kan dat geluid door de kanalen naar een andere kamer gaan

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Speedfightserv schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

Laat ik het anders zeggen, doordat de kanalen naar iedere kamer gaan kan dat geluid vervoeren van de ene naar de andere kamer.

Dus stel je ben grote mensen dingen aan het in een slaapkamer kan dat geluid door de kanalen naar een andere kamer gaan
Ok dank voor de verduidelijking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdkleijn
neemerci schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 14:43:
Zoals hierboven reeds vermeld twijfel ik om ofwel 1 kanaalunit te installeren voor 2 ruimtes te koelen die verbonden zijn. Een cassetteunit is ook een mogelijkheid.

Wat zijn redenen om voor het ene of de andere oplossing te kiezen?

De cassetteunits lijken mijn een stuk duurder en zien er wat meer "industrieel" uit.
Bij een kanaalunit vraag ik mij af of de lucht goed kan verdeeld worden (bij een wand of cassette unit heb je de swing en dergelijke) maar het lijkt me wel een stuk mooier opgaan in een interieur.
Bij een kanaalunit hangt de luchtverdeling af van het kanaalwerk, de toegepaste roosters etc. In principe kan je het beter verdeeld krijgen door meerdere roosters toe te passen mits je hier de ruimte voor hebt. Units moeten meer druk kunnen zetten op het kanaal om de lucht te verplaatsen dus zijn soms iets luidruchtiger maar als je daar een stuk kanaal tussen hebt dempt dat natuurlijk ook weer. Belangrijkste nadeel is dat het snel prijzig wordt (heb zelf deze optie ook nader onderzocht voor mij thuis)

Cassette is op zich ook mooie optie, daarbij heb je vaak wel verstelbare flappen dus iets meer mogelijkheden om de luchtverdeling te verstellen en soms
de mogelijkheid 1 extra rooster aan te sluiten op de unit om de lucht ook in een hoek goed terecht te krijgen. Je zult hier wel de ruimte voor moeten hebben, meeste units zijn afgestemd op de maten van een systeemplafond (60x60) en ook redelijk diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
neemerci schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:10:
En nog eentje om het af te leren :p

Ik zie in de combinatietabel bijvoorbeeld staan:
1.5 + 2.0 + 5.0
En de output daarvan:
0.92 1.22 3.06

Is dit van toepassing als alle 3 de toestellen draaien? Of blijft de output van de 1ste bijvoorbeeld 0.92 als alleen dit toestel draait?
Als alle units draaien krijgen ze proportioneel een deel van het vermogen van de buitenunit.

Ik weet niet naar welke buitenunit je keek maar in het geval van een 6.8kw:

1.5 / (1.5+2+5) / 6.8 = 1.2kw voor de 1.5 unit

1.6kw voor de 2kw
4kw voor de 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Wij zijn bezig om een tekening te maken hoe we het een en ander willen aansluiten. Nu komen er twee airco’s die via het zelfde gat in de gevel naar buiten moeten.

De afstand van de airco het verst weg van de buiten unit zit op z’n 8 meter. Heb je hier een condens pomp voor nodig?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
vdkleijn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:02:

[Afbeelding]

De airco heeft de afgelopen dagen met de hittegolf continue aangestaan op 24 / 3Dauto en eigenlijk werkt het prima. Het enige nadeel wat ik zover heb kunnen ontdekken is dat dit model (MHI ZSW) niet echt 'rechtdoor' kan blazen maar altijd onder een hoek uitblaast met als gevolg dat je recht voor de unit in een koude luchtstroom zit. Volgens mij kunnen de meeste Daikin's en Mitsubishi Electric wel rechtdoor blazen, afhankelijk van de plaats waar je hem ophangt kan dat wel een relevant voordeel zijn.

Het resultaat en de hittegolf heeft ook mijn ouders overtuigd dat een airco in de woonkamer best een goed idee kan zijn, en zodoende ook daar aan de slag gegaan. De keuze is daarbij gevallen op een Fuji unit. Omdat de koppelingen precies achter de unit uit zouden komen heb ik de leverancier gevraagd de koelleiding direct hard te solderen. Dat ziet er dan als volgt uit:

[Afbeelding]

Met een 62 goot gaan de leidingen vervolgens richting de buitenmuur:

[Afbeelding]

Achteraf bleek deze goot in combinatie met de verspringen in de muur en de gehuurde diamantboor (zat geen centreerboortje bij en veel te lomp apparaat) wel een uitdaging om dicht te krijgen. Maar uiteindelijk met wat kunstgrepen is dat gelukt.

[Afbeelding]

Buiten de leidingen weggewerkt achter de regengoot zodat e.e.a. zo min mogelijk opvalt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes hoor, maar staat die goot binnen niet iets te waterpas? Dit ivm afvoer condenswater. Of heb je een pompje?

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:09
Hoe meet een binnenunit de temperatuur eigenlijk?
Er zit namelijk een verschil van een graag tussen de temp die de unit in de slaapkamer aangeeft en de unit in de woonkamer. De ene zegt dat het buiten 28 graden is, de ander 27 graden. Ik dacht dat de sensor op de buitenunit zat. Het is een Panasonic airco.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
HyperBart schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Als alle units draaien krijgen ze proportioneel een deel van het vermogen van de buitenunit.

Ik weet niet naar welke buitenunit je keek maar in het geval van een 6.8kw:

1.5 / (1.5+2+5) / 6.8 = 1.2kw voor de 1.5 unit

1.6kw voor de 2kw
4kw voor de 5kw
Ik was aan het kijken naar de 3mxm52n :) maar als ik jouw berekening snel eens herdoe kom ik daar ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Is het eigenlijk mogelijk om aan 1 condenspomp meerdere units te hangen? Of moet er altijd bij 1 binnenunit een condenspompje zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:32

me1299

$ondertitel

rimave schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:05:
Hoe meet een binnenunit de temperatuur eigenlijk?
Er zit namelijk een verschil van een graag tussen de temp die de unit in de slaapkamer aangeeft en de unit in de woonkamer. De ene zegt dat het buiten 28 graden is, de ander 27 graden. Ik dacht dat de sensor op de buitenunit zat. Het is een Panasonic airco.
Het kan zowel de buitenunit als de binnenunit meten als het goed is. Ik heb ook twee split units, en de ene is soms een graad hoger dan de ander. Kan ook stralingswarmte van het huis zijn oid. Maar wat maakt het uit?

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdkleijn
Deurstopper schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Netjes hoor, maar staat die goot binnen niet iets te waterpas? Dit ivm afvoer condenswater. Of heb je een pompje?
Pompje is niet nodig en het oog wil ook wat.
In de goot zit de koelleiding als het ware boven op elkaar daarvoor loopt de condensafvoer, die heeft daarbij nog een minimaal afschot. De condensslang
van de airco zelf is wel gewisseld van rechts (standaard) naar de linker positie om de afstand te minimaliseren die het water moet overbruggen, en ook is de afvoer met glad PVC ipv ribbelslang om te voorkomen dat daar water in blijft staan. Glaasje water in de lekbak van de airco kwam er buiten zonder problemen uitlopen dus verwacht geen problemen op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
Afgelopen week was zo'n hitte in huis. Ik heb een mobiele airco toen aan laten staan en dat helpt beetje. Voor de werkplek is mobiel airco met modificatie een goede oplossing. Voor thuis is helaas niet ideale oplossing (geen goede plaats waar mobiele airco zou zetten).
Toen zijn we bezig met denken over een vaste split airco. Bij plafond van trap (open trap naar boven hal) willen wij een 10kw of 12kw airco voor ca 300m3 koelen plaatsen. En buiten unit wordt geplaatst bij dakkapel bij de noordkant tussen traphal raam en badkamerraam.

Is het toch verstandiger om 4 binnenunits (begane grond en 3 slaapkamers) nemen ipv 1 grote plafond airco bij plafond van een trap voor heel woning te koelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Franske84 op 16-08-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:20

CeesKees

I rest my Kees

Franske84 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:47:
Is het toch verstandiger om 4 binnenunits (begane grond en 3 slaapkamers) nemen ipv 1 grote plafond airco bij plafond van een trap voor heel woning te koelen?
Dit is veel beter.

En een mobiele airco aan laten zetten? Dat mag je toch gewoon zelf doen?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Franske84 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:47:
Afgelopen week was zo'n hitte in huis. Ik heb een mobiele airco aan laten zetten en dat helpt beetje. Voor de werkplek is mobiel airco met modificatie een goede oplossing. Voor thuis is helaas niet ideale oplossing (geen goede plaats waar mobiele airco zou zetten).
Toen zijn we bezig met denken over een vaste split airco. Bij plafond van trap (open trap naar boven hal) willen wij een 10kw of 12kw airco voor ca 300m3 koelen plaatsen. En buiten unit wordt geplaatst bij dakkapel bij de noordkant tussen traphal raam en badkamerraam.

Draai het eens om en vergelijk het eens met verwarming. Zou jij één grote verwarming in het midden van je huis willen, of 4 verwarmingen in 4 verschillende gedeeltes?

Eén hele sterke airco ergens centraal kan best werken, maar wat je sowieso gaat krijgen is dat het op die centrale plek heel erg koud zal/moet worden, om de rest van het huis enigszins goed te kunnen koelen. Dat alleen al lijkt me reden genoeg om voor meerdere losse units te gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franske84
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-09-2024
Oke dat is waar, dan moet ik iemand laten komen en kijken waar units zouden plaatsvinden. Bij slaapkamers zouden geen probleem vormen met afwerkingen (leidingen worden via zolder naar buiten unit gekoppeld en condensafvoeren zal met pomp worden afgevoerd naar sifon onder de CV in zolder). Alleen bij de woonkamer/keuken, dit is een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Hahn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:57:
[...]

Draai het eens om en vergelijk het eens met verwarming. Zou jij één grote verwarming in het midden van je huis willen, of 4 verwarmingen in 4 verschillende gedeeltes?

Eén hele sterke airco ergens centraal kan best werken, maar wat je sowieso gaat krijgen is dat het op die centrale plek heel erg koud zal/moet worden, om de rest van het huis enigszins goed te kunnen koelen. Dat alleen al lijkt me reden genoeg om voor meerdere losse units te gaan.
Is niet helemaal een eerlijke vergelijking. Radiatoren hebben bijvoorbeeld geen fans die de lucht verplaatsen. Ook is het gedrag van koelen heel anders dan verwarmen.

Wat @Franske84 voorstelde is helemaal niet gek en wordt veel toegepast.

Gaat puur om wat je wil en wat je budget is.
1 centrale airco in het trappengat van de zolder kan er voor zorgen dat het op de eerste verdieping prima uit te houden is dankzij een lage luchtvochtigheid en een paar graden koeler.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedfightserv op 17-08-2020 00:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:49
PentaClover schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb mijn airco's op een aparte groep met kWh meter in de meterkast, maar heb ooit ook wel eens een scriptje gemaakt om via de http interface uit te lezen en in een domoticz sensor te duwen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#!/bin/bash

#Get The Power Usage
PowerInfo=$(curl -s "http://ipdres.van.je.airco/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ' ' | tr ',' ' ' | tr '/' ' ' | mawk '{ print $12 }'`

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx44
curl -k -s "https://localhost:443/json.htm?type=command&param=udevice&idx=44&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

Zo'n shell script kan je met een cron job om de zoveel tijd (bijv 5 minuten) laten executeren.
Wellicht ook handig voor andere mensen hier. Het script zoals hierboven werkte niet voor mijn Daikin AC units, en heb ik aangepast zodat het wel werkt. Met dank aan een collega die wat meer van scripting weet.

Met onderstaand script monitor ik dan beide AC units.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash

#Get The Power Usage Daikin Slaapkamer
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.120/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $12 }'`

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx330
curl -k -s "http://192.168.1.11:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=330&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

#Get The Power Usage Daikin Zolder
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.121/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $12 }'`

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx331
curl -k -s "http://192.168.1.11:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=331&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sadelta
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09-2023
Beste airco (warmtepomp) gebruikers & deskundigen,

Ik zou graag jullie mening en advies over de plaatsing van de buitenunit en de binnenunit willen hebben. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een multisplit airco wegens beperkte ruimte voor de buitenunit.

Ik zal ook zo goed als mogelijk de ruimtes in kaart brengen en wat mijn uiteindelijke doel is.
Mijn eerste prioriteit is het koelen van de ruimtes, Slaapkamer en Woonkamer.
Het verwarmen van de slaapkamer is niet nodig dit gebeurd in de winter praktisch niet.
Verwarming van de woonkamer is vloerverwarming, mijn huis is aangesloten op stadsverwarming Nuon/Vattenfall.

Ligging van mijn te koelen kamers is Noordoosten, buitenzonwering is niet aanwezig alleen gordijnen. Huis is opgeleverd in 2016 dus nog redelijk recent en hopelijk ook goed geïsoleerd. Warmte blijft nu overigens goed in huis hangen pffff.

Zelf zit ik met de plaatsing van de buitenunit te dubben. Wat ik gelezen en begrepen heb is dat je het beste je condenswater kunt afvoeren zonder pomp en dat is ook wat ik wil. Om dit redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen lijkt mijn de plaats van de buitenunit het beste in de tuin. Alleen is mijn vraag kan dit omdat ik een terrasoverkapping heb die eventueel helemaal gesloten kan worden die uiteraard met de zomer grotendeels open is aan de voorkant. (zie foto)
Mijn vraag is eigenlijk krijgt de buitenunit voldoende lucht als hij onder mijn overkapping staat.

Eventuele alternatief is op het dakterras, alleen hoe kan ik dan het beste die condens afvoeren aangezien ik dan op een andere plek uitkom in de slaap/woonkamer
Ook zit ik met een ander probleempje, en dat is als de buitenunit in de tuin komt wat mijn voorkeur heeft, dat ik niet via de gevel naar de slaapkamer kan komen dit wegens die terrasoverkapping. Ik wil dus niet gaan boren in mijn overkapping. Ik zat zelf te denken om via mijn woonkamer door de vloer naar de slaapkamer te gaan. Vloer bestaat uit (kanaalplaatvloerdelen). Dit kan ik zelf doen.

En dan als laatste wat voor setup multisplit airco zou ik het beste kunnen nemen.

Woonkamer heb ik ruim genomen omdat de Toilet/Hal en Trapkast komen te vervallen
5,10m breed en 10,25m lang en 2,60m hoog. Ik heb factor 30 gebruikt omdat dit denk ik wel voldoende moet zijn.
5,10x10,25x2,60= 136m3 afgerond x30 = 4077

Slaapkamer is 5,10 breed en 4,28m lang en 2,60 hoog
5,10x4,28x2,60= 57m3 afgerond x30 = 1700

Ik hoop dat ik mijn wensen duidelijk heb kunnen uitleggen en ik ben benieuwd met wat voor setup en oplossingen jullie komen.

Alvast bedankt

Groetjes
Patrick

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Y59f3wrNKW64hBRXfYW-EtyNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQQhnWKy2Z0hWr2fJwJ6d3DM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpMa2-flSslk_UNd5usa6b8NLzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lJSER7JRvY4v17djOe6Qaq5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ynixudoOYsE3TbuGjKhuk88MEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEFLhDxrA6xfvSUWnJgDOWCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_Nkljncqkrh6XEG-7mDHE59qVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maFckcEBPWNfRBwKFN9BE9gM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe zit het trouwens met over/onderdimensionering bij multi-split units?

Ik heb een offerte binnen voor een triple-split unit met 3.5kW, 2.5kW en 2.5kW binnenunits ( opgeteld 8.5kW ) maar met een 6.8kW buitenunit.

Gesteld ik zet alle drie de binnenunits tegelijkertijd aan. Wat gebeurd er dan? Verdeeld hij dan de maximale capaciteit van 6.8kW over de drie units of weigert 1 binnenunit dienst?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Hier ook een multisplit met dezelfde specs die jij noemt (toevallig ook een LG opstelling?).

In de afgelopen weken was dat toch wel een behoorlijke vuurdoop zou je zeggen. Maar met gemak heeft hij alle ruimtes kunnen koelen naar de gewenste temperatuur. Dus nee, er zal geen binnenunit "dienst weigeren".

Ik heb een keer incidenteel gemeten dat ie 2000 watt trok toen ik boven de 2 units even op "JET" mode liet draaien terwijl de unit beneden ook aan stond. Dit ging prima en schaalde weer redelijk snel naar beneden. Als de ruimtes op temperatuur zijn dan is verbruik ook weer minimaal. Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken imho.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
sadelta schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:29:
Beste airco (warmtepomp) gebruikers & deskundigen,

Ik zou graag jullie mening en advies over de plaatsing van de buitenunit en de binnenunit willen hebben. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een multisplit airco wegens beperkte ruimte voor de buitenunit.

Ik zal ook zo goed als mogelijk de ruimtes in kaart brengen en wat mijn uiteindelijke doel is.
Mijn eerste prioriteit is het koelen van de ruimtes, Slaapkamer en Woonkamer.
Het verwarmen van de slaapkamer is niet nodig dit gebeurd in de winter praktisch niet.
Verwarming van de woonkamer is vloerverwarming, mijn huis is aangesloten op stadsverwarming Nuon/Vattenfall.

Ligging van mijn te koelen kamers is Noordoosten, buitenzonwering is niet aanwezig alleen gordijnen. Huis is opgeleverd in 2016 dus nog redelijk recent en hopelijk ook goed geïsoleerd. Warmte blijft nu overigens goed in huis hangen pffff.

Zelf zit ik met de plaatsing van de buitenunit te dubben. Wat ik gelezen en begrepen heb is dat je het beste je condenswater kunt afvoeren zonder pomp en dat is ook wat ik wil. Om dit redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen lijkt mijn de plaats van de buitenunit het beste in de tuin. Alleen is mijn vraag kan dit omdat ik een terrasoverkapping heb die eventueel helemaal gesloten kan worden die uiteraard met de zomer grotendeels open is aan de voorkant. (zie foto)
Mijn vraag is eigenlijk krijgt de buitenunit voldoende lucht als hij onder mijn overkapping staat.

Eventuele alternatief is op het dakterras, alleen hoe kan ik dan het beste die condens afvoeren aangezien ik dan op een andere plek uitkom in de slaap/woonkamer
Ook zit ik met een ander probleempje, en dat is als de buitenunit in de tuin komt wat mijn voorkeur heeft, dat ik niet via de gevel naar de slaapkamer kan komen dit wegens die terrasoverkapping. Ik wil dus niet gaan boren in mijn overkapping. Ik zat zelf te denken om via mijn woonkamer door de vloer naar de slaapkamer te gaan. Vloer bestaat uit (kanaalplaatvloerdelen). Dit kan ik zelf doen.

En dan als laatste wat voor setup multisplit airco zou ik het beste kunnen nemen.

Woonkamer heb ik ruim genomen omdat de Toilet/Hal en Trapkast komen te vervallen
5,10m breed en 10,25m lang en 2,60m hoog. Ik heb factor 30 gebruikt omdat dit denk ik wel voldoende moet zijn.
5,10x10,25x2,60= 136m3 afgerond x30 = 4077

Slaapkamer is 5,10 breed en 4,28m lang en 2,60 hoog
5,10x4,28x2,60= 57m3 afgerond x30 = 1700

Ik hoop dat ik mijn wensen duidelijk heb kunnen uitleggen en ik ben benieuwd met wat voor setup en oplossingen jullie komen.

Alvast bedankt

Groetjes
Patrick

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Euhm, het condenswater hoeft niet naar de condensor (buitenunit)
Je kan dus je condensor op het dakterras zetten en het condenswater afvoer naar een andere plek voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
mkleinman schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:42:
Hoe zit het trouwens met over/onderdimensionering bij multi-split units?

Ik heb een offerte binnen voor een triple-split unit met 3.5kW, 2.5kW en 2.5kW binnenunits ( opgeteld 8.5kW ) maar met een 6.8kW buitenunit.

Gesteld ik zet alle drie de binnenunits tegelijkertijd aan. Wat gebeurd er dan? Verdeeld hij dan de maximale capaciteit van 6.8kW over de drie units of weigert 1 binnenunit dienst?
Het vermogen wordt evenredig verdeeld afhankelijk van de size van de binnenunit.
Dus bij jou krijgt de 3.5: 3.5/(2.5+2.5+3.5) van de 6.8KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:22

Bergie

Lekker belangrijk...

Weet iemand misschien hoe het zit met de regeltjes mbt het plaatsen van een buitenunit? Wij willen ook graag een airco op de slaapkamer laten plaatsen. Deze zit aan de voorkant van het huis en daarvoor zit een uitbouw (erker) dus heb een mooi stukje plat dak direct bij de slaapkamer.

Maar mag je de buitenunit hierop zetten aan de voorkant van het huis? Ik kan niet echt concreet vinden wat daar nou de regeltjes voor zijn.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:36
Bergie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:56:
Weet iemand misschien hoe het zit met de regeltjes mbt het plaatsen van een buitenunit? Wij willen ook graag een airco op de slaapkamer laten plaatsen. Deze zit aan de voorkant van het huis en daarvoor zit een uitbouw (erker) dus heb een mooi stukje plat dak direct bij de slaapkamer.

Maar mag je de buitenunit hierop zetten aan de voorkant van het huis? Ik kan niet echt concreet vinden wat daar nou de regeltjes voor zijn.
Het beste kan je dit aan je gemeente vragen. Eventueel staat er al wat op de gemeente site en anders even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 16:51
Ik heb met mijn auto-airco gemerkt dat hij op een gegeven moment 'muf' begint te ruiken, waarna je hem moet desinfecteren. Als tip wordt aangeraden om, voordat je de ventilatie langere tijd uitzet, de airco uit te zetten en hem eventjes op 'fan' te draaien zodat deze droogt.

Is zoiets bij een 'residential' airco ook nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Volgens mij doen ze dat al automatisch, als ik mijn airco uitzet hoor ik hem ook nog even na-blazen. Ik zal er eens op letten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

neemerci schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Het vermogen wordt evenredig verdeeld afhankelijk van de size van de binnenunit.
Dus bij jou krijgt de 3.5: 3.5/(2.5+2.5+3.5) van de 6.8KW.
toch alleen bij maximale vraag van alle units

maw de 3,5 zal ook 3.5 kunnen geven als de andere units bv uitstaan of maar 1 kw vragen bv

je kan ook nog een unit als master instellen , dit zorgt dat die altijd voorrang krijgt mocht er opgeteld niet voldoende vermogen beschikbaar zijn en er dus verdeeld moet worden

zo heb ik de woonkamer als master ingesteld. de slaapkamers komen met 1 kw prima uit

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 17-08-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik heb een offerte gekregen voor een multi split airco.

Daikin
FTXM20N slaapkamer
FTXM35N overloop 2 slaapkamers
FTXM50N beneden

buitenunit
3MXM68N

2X condenspomp

totaal: 5.459,00

Alleen past de FTXM50N niet (te breed voor de plaats waar ik hem wil hebben.)
de FTXM42N zou wel passen (is minder breed).

Het installatiebedrijf adviseert wel om de 5KW te nemen om goed te kunnen koelen.

onze woonkamer + keuken heeft ongeveer een inhoud van 145 m3.
Huis is vrijstaand hout skelet en goed geisoleerd (hete lucht verwarming en verstoken minder dan 1000M3)
Iemand ervaring met de ftxm42N en kan deze het koud krijgen?

Is het handiger/verstandiger om voor de 2 slaapkamers ipv FTXM35N op het overloop, 2 x een FTXM20N wandmodule te nemen?

De prijs van de offerte is volgens mij wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@renzo4000 Je hebt er zelf een extra functie voor die je kan inschakelen met je afstandbediening.

Om het vocht te verwijderen dat zich aan de binnenzijde van de unit binnen gevormd heeft. Airco icoontje waar je pijltjes ziet van voor naar achter zeg maar.
renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:20:
Volgens mij doen ze dat al automatisch, als ik mijn airco uitzet hoor ik hem ook nog even na-blazen. Ik zal er eens op letten.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray

Ray

@bosmas70 die 42 zou het moeten doen. ik heb een 3.5 emura voor ongeveer dezelfde inhoud met 14m2 glas zonder zonwering

verschil in geluid tussen de 42 en 50 is ook fors. genoeg reden om voor de 42 te kiezen

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 17-08-2020 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-06 19:15
@bosmas70 Als je het voor elkaar kan krijgen zonder condenspompjes zou ik daarvoor kiezen. De pompjes maken toch wel wat geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Dolbyadt schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:08:
@renzo4000 Je hebt er zelf een extra functie voor die je kan inschakelen met je afstandbediening.

Om het vocht te verwijderen dat zich aan de binnenzijde van de unit binnen gevormd heeft. Airco icoontje waar je pijltjes ziet van voor naar achter zeg maar.

[...]
Jij bedoelt deze functie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_cd7Lb0seU7zR1YVGZwDS8XtHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3kEudWRCsMMCgnnsFdMVMzt.png?f=user_large

Dat is meer specifiek om de opdracht te geven om "te reinigen". Wat ik bedoel is dat wanneer ik de airco uitzet ik nog enige tijd de ventilator nog zachtjes hoor blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@renzo4000 Je hebt helemaal gelijk ik zie het nu. Ik heb er niet echt op gelet. Maar als ik de airco uitschakel. Gaat meteen de klep van de binnenunit dicht. Dus ik weet niet of dan nog intern de binnenunit fan even blijft doordraaien. Dat zal ik vanavond eens gaan testen. ;)

Wat ik wel zelf doe is via de App. De airco omzetten na ventileren. En dan zet ik een timer in dat de airco na 1 uur uitgeschakeld mag worden. Dan heeft de binnenunit 1 uur rustig gedraaid dan zal de binnenunit toch wel droog moeten zijn lijkt me.
renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Jij bedoelt deze functie:
[Afbeelding]

Dat is meer specifiek om de opdracht je geven om "te reinigen". Wat ik bedoel is dat wanneer ik de airco uitzet ik nog enige tijd de ventilator nog zachtjes hoor blazen.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bergie schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:56:

Dit zal per gemeente verschillen.

Ik wilde mijn buitenunit op het platte dak van de schuur ( achter het huis ) plaatsen. Hiervoor moest ik een vergunning hebben. Echter als ik de buitenunit 20cm optilde en aan de achtergevel zou hangen was hij vergunningsvrij! 8)7

Ergo: Ik heb hem vergunningsvrij op de gevel op gehangen met alleen als nadeel dat hij nu hopeloos in het zicht staat. Midden op mijn schuurdak had niemand hem gezien. 8)7

En ook belangrijk; Noem het echt een airconditioning en geen warmtepomp. ( ook uit eigen ervaring ).
bosmas70 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:05:

Daikin
FTXM20N slaapkamer
FTXM50N beneden

buitenunit
3MXM68N

2X condenspomp

Het installatiebedrijf adviseert wel om de 5KW te nemen om goed te kunnen koelen.

Huis is vrijstaand hout skelet en goed geisoleerd (hete lucht verwarming en verstoken minder dan 1000M3)

Is het handiger/verstandiger om voor de 2 slaapkamers ipv FTXM35N op het overloop, 2 x een FTXM20N wandmodule te nemen?

Klinkt als een nette offerte. Ik heb een vergelijkbare installatie op het oog met vergelijkbare offerteprijzen.

Ik heb ook een goed geisoleerd huis ( zat op 1100m3 voordat ik een hybride warmtepomp nam ) en ik ga er van uit dat ik met 3.5kW in de woonkamer, 2.5kW op een slaapkamer op de 1e, en een 2.5kW unit op zolder op mijn kantoor mijn hele huis ermee kan verwarmen en koelen.

[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 17-08-2020 13:45 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12

Daikin
FTXM20N slaapkamer
FTXM50N beneden

buitenunit
3MXM68N
...
Als je alles te gelijkertijd hebt draaien en max vermogen nodig hebt, dan is er voor je beneden unit max 3.25 kW beschikbaar, dus de 5.0 heeft alleen zin als je, wanneer je het nodig hebt, je boven de units uit gaat zetten.

Of 4.2 kW genoeg is ? Ik denk het haast wel, Ik koel hier beneden met een 5kW unit en dat is ~400 m3 met een isolatie standaard van wat gangbaar was in 1995.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertMor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-06 09:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:41

Daikin
FTXM20N slaapkamer
FTXM50N beneden

buitenunit
3MXM68N

2X condenspomp

Ik heb de FTXM42N gekozen omdat deze wat kleiner is en nog steeds goed koelt. Hij hangt boven het trappengat (overloop) hij koelt de kamers van de kinderen en de lucht dat naar beneden valt blazen we de woonkamer in. Ging dikke prima de afgelopen weken. Op onze eigen slaapkamer hebben wij een FTXM25N nog hangen. Buitenunit 2mxm50M. Gekocht voor €1.867,75 Installatie was €1100 (kan goedkoper maar deze kwam met 2man en vind maar is iemand die een zelfgekochte in bedrijf wil stellen en een garantierapportje maakt). Laten we zeggen afgerond 3000. Vind ik die 2500 euro die jij meer betaald voor een zwaardere buitenunit en 1 extra binnen unit toch wel wat veel. Maar het is maar net wat je er voor over hebt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
harrybeuker schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb de FTXM42N gekozen omdat deze wat kleiner is en nog steeds goed koelt. Hij hangt boven het trappengat (overloop) hij koelt de kamers van de kinderen en de lucht dat naar beneden valt blazen we de woonkamer in. Ging dikke prima de afgelopen weken. Op onze eigen slaapkamer hebben wij een FTXM25N nog hangen. Buitenunit 2mxm50M. Gekocht voor €1.867,75 Installatie was €1100 (kan goedkoper maar deze kwam met 2man en vind maar is iemand die een zelfgekochte in bedrijf wil stellen en een garantierapportje maakt). Laten we zeggen afgerond 3000. Vind ik die 2500 euro die jij meer betaald voor een zwaardere buitenunit en 1 extra binnen unit toch wel wat veel. Maar het is maar net wat je er voor over hebt natuurlijk :)
ik heb 4000 betaald voor jouw setup inclusief installatie (niet in buitenland gekocht). 5500 lijkt me niet onredelijk, er zijn bedrijven die nog veel meer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
harrybeuker schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Mag ik vragen of die gang dan afgesloten is naar beneden? Of koel je dan uiteindelijk het hele trappengat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
maxtrash schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

ik heb 4000 betaald voor jouw setup inclusief installatie (niet in buitenland gekocht). 5500 lijkt me niet onredelijk, er zijn bedrijven die nog veel meer vragen.
als ik het door een bedrijf liet doen dan was ik 3800 kwijt voor die setup inc installatie. Het is maar net het moment en de regio waar je hem koopt denk ik. Even extra tijd nemen om te vergelijken kan je flink geld besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
neemerci schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Mag ik vragen of die gang dan afgesloten is naar beneden? Of koel je dan uiteindelijk het hele trappengat?
hij hang exact boven het trappengat. Ik gebuik de 3d stand van daikin. Dus boven/beneden en links en rechts blazen. Ik kan eventueel een filmpje sturen. Er staan ook foto's van mijn situatie in dit topic. Toen was ik nog in de orienterende fase. Stuur maar pb eventueel dan mail ik je wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-06 02:51
Je werkt met wat je hebt. Beneden gaat de slang door het kattenluikje, en met een verlengstuk breng ik de slang naar de kelder die ik 1 a 2 keer per week koel. Boven hebben wij een doorvoer in de buitendeur gemaakt. In de onderkant zit een isolatieplaat en daar een gat in gemaakt. De hele bovenverdieping wordt zo gekoeld. In de winter dichten wij dat dan weer met isolatie. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Chris12 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:29:
[...]

Wellicht ook handig voor andere mensen hier. Het script zoals hierboven werkte niet voor mijn Daikin AC units, en heb ik aangepast zodat het wel werkt. Met dank aan een collega die wat meer van scripting weet.

Met onderstaand script monitor ik dan beide AC units.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash

#Get The Power Usage Daikin Slaapkamer
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.120/aircon/get_week_power")

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx330
curl -k -s "http://192.168.1.11:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=330&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

#Get The Power Usage Daikin Zolder
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.1.121/aircon/get_week_power")

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx331
curl -k -s "http://192.168.1.11:8084/json.htm?type=command&param=udevice&idx=331&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"
Ik wist niet eens dat mijn model een wifi module had :) Leuk
Net even geprobeerd via javascript
await fetch('http://192.168.0.100/aircon/get_week_power').then(r => r.text())
en ondertussen ook al deze gevonden https://github.com/ael-code/daikin-control
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
harrybeuker schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

als ik het door een bedrijf liet doen dan was ik 3800 kwijt voor die setup inc installatie. Het is maar net het moment en de regio waar je hem koopt denk ik. Even extra tijd nemen om te vergelijken kan je flink geld besparen.
Ik heb nog wel even tijd (hittegolf is net voorbij en levertijd is toch al snel een paar maanden), maar het vinden van bedrijf vind ik vrij lastig. Ik woon in friesland, kent iemand bedrijven waar ik een offerte kan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
SideShow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:48:
[...]

Ik wist niet eens dat mijn model een wifi module had :) Leuk
Net even geprobeerd via javascript
await fetch('http://192.168.0.100/aircon/get_week_power').then(r => r.text())
en ondertussen ook al deze gevonden https://github.com/ael-code/daikin-control
8)
Draai je dat script in de Windows cmd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

fmrama schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:58:
[...]

Draai je dat script in de Windows cmd ?
Neen in de browserconsole, om even vlug te testen. Wel eerst surfen naar het IP van je apparaat ander krijg je errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ok ! Ga het eens draaien. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:48

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Nou voor iedereen die onlangs een nieuwe Airco heeft laten installeren zal afgelopen twee weken wel de vuurdoop zijn geweest of ie het goed deed.

We hebben in mei een 5KW Mitsu HI laten installeren op de volgende plek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42qyhe7ENFb-zLvFP47RClY2nW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OtjQDNkCNZ49M8d2l0GTg3tX.png?f=user_large

We slapen zelf in de grote slaapkamer beneden gesitueerd op de platte grond. Het wordt wel koel op de slaapkamer maar laat ik zeggen dat ik er eigenlijk meer van had verwacht (zo'n 5KW ding blaast als een malle en zou de koude lucht flink moeten duwen zeg maar), en dan hebben we ook nog eens de deuren van de bovenste slaapkamers dicht (geen kinderen).

Ik heb gespeeld met de instellingen en de posities van de koelvinnen, maar ben gematigd tevreden.
Temeer omdat ik had gehoopt dat ik ook beneden nog zou profiteren van het apparaat.
Dit lijkt alleen te lukken als ik alle deuren op de 1ste etage gesloten houdt en een staafventilator op de overloop ter hoogte van de twee kleine slaapkamers plaats.

Iemand nog tips? We hebben destijds bewust ervoor gekozen de unit niet op de grote slaapkamer te laten plaatsen vanwege het geluid en afbreuk aan het aanzicht van de gevelzijde.

Want achteraf bezien vind ik 2150 piek dan wel veel geld voor het plezier wat ik er van heb..

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-06 11:46
.

[ Voor 99% gewijzigd door piotr123 op 18-08-2020 07:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
loewie1984 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:05:
Nou voor iedereen die onlangs een nieuwe Airco heeft laten installeren zal afgelopen twee weken wel de vuurdoop zijn geweest of ie het goed deed.

[Afbeelding]

We slapen zelf in de grote slaapkamer beneden gesitueerd op de platte grond. Het wordt wel koel op de slaapkamer maar laat ik zeggen dat ik er eigenlijk meer van had verwacht (zo'n 5KW ding blaast als een malle en zou de koude lucht flink moeten duwen zeg maar), en dan hebben we ook nog eens de deuren van de bovenste slaapkamers dicht (geen kinderen).

Ik heb gespeeld met de instellingen en de posities van de koelvinnen, maar ben gematigd tevreden.
Temeer omdat ik had gehoopt dat ik ook beneden nog zou profiteren van het apparaat.
Dit lijkt alleen te lukken als ik alle deuren op de 1ste etage gesloten houdt en een staafventilator op de overloop ter hoogte van de twee kleine slaapkamers plaats.

Iemand nog tips? We hebben destijds bewust ervoor gekozen de unit niet op de grote slaapkamer te laten plaatsen vanwege het geluid en afbreuk aan het aanzicht van de gevelzijde.

Want achteraf bezien vind ik 2150 piek dan wel veel geld voor het plezier wat ik er van heb..
Maar dit is toch exact de verwachting als je een unit in de overloop plaatst? Je zal noodgrepen moeten doen om de luchtstroom overal te krijgen, zoals je zelf al ondervonden hebt.
Enige wat je kan proberen is 24/7 draaien

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Notna schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Maar dit is toch exact de verwachting als je een unit in de overloop plaatst? Je zal noodgrepen moeten doen om de luchtstroom overal te krijgen, zoals je zelf al ondervonden hebt.
Inderdaad. Ik vind het bizar dat hierover geklaagd wordt. Wrs heeft die installateur toch gezegd dat dit geen ideale setup is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt koude lucht naar de slaapkamer blazen, maar als de warme lucht er vervolgens niet uit kan wordt het lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sadelta
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09-2023
Speedfightserv schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Euhm, het condenswater hoeft niet naar de condensor (buitenunit)
Je kan dus je condensor op het dakterras zetten en het condenswater afvoer naar een andere plek voeren.
Bedankt Speedfightserv,
Dat was mijn duidelijk alleen mijn gedachten hier achter was/is als ik de buitenunit in de tuin kan plaatsen dan heb ik ook meteen een afvoer naar buiten omdat er toch een gat geboord moet worden voor de koelleidingen. Voordeel is dat de binnenunits dan aan de zelfde kant hangen van de buitenunit en ik gebruik kan maken van de opening in de gevel van de buitenunit.

Plaats ik de buitenunit op het dakterras dan kom ik vanuit de tuin gezien ruim 3 meter verder de woonkamer en slaapkamer in met de binnenunits. Dat is geen probleem, maar ik wil proberen om zeker in de woonkamer zo weinig mogelijk leidingen en of goten te zien.
Vandaar de eventuele keuze voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat toch nog wel redelijk vaak voorbij komt, is dat mensen het idee hebben dat de koelte automatisch naar elk hoekje en gaatje gaat als ze hem op de overloop hangen, een soort magische luchtstroom. Echter moet er gewoon luchtstroming zijn om het te verplaatsen naar elke kamer. Dus je zal toch iets aan de luchtstroming moeten doen om de rest af te koelen. Helaas heb je dan toch nog last van de zon die de buitenmuren van je huis nog lekker laat opwarmen, dus dat werkt nooit optimaal.

Ik heb hier 2x een 1,5kW en een 2kW op de slaapkamer op zolder op een 5,2 buitenunit. Deze koelen de slaapkamers gemakkelijk naar 20 graden. Wij laten alle deuren boven openstaan en dan zijn de overloop en rest van de zolder prima op temperatuur. Echter zodra de slaapkamer deuren dicht gaan, merk je direct dat de zolder overloop warmer aanvoelt.

Erg blij met de huidige setup, gedurende de warme dagen prima op 20 graden kunnen houden. Die op zolder had het wel zwaar, maar die moest opeens de hele zolder doen (2x zoveel oppervlak), dus dat was niet helemaal eerlijk. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17
Notna schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Dat laatste spreekt m.i. vrijwel voor zichzelf in situaties waarbij indirect gekoeld moet worden. Ik in elk geval wel (voor als mijn unit eindelijk eens geleverd kan worden).

Diffusie van lucht zonder effectieve luchtstroom gaat traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@loewie1984 Op welke temperatuur heb je de airco dan ingesteld?

Het blazen heeft zoals @MikeyMan ook al aangeeft beperkt effect. Dus om dit enigzins te laten werken zul je de overloop heel koud moeten maken zodat een groot temperatuurverschil ontstaat met de overige ruimtes. En dan nog zal het sowieso heel lang duren en eigenlijk alleen werken als die airco 24/7 draait.

Een dergelijke setup is hoe dan ook gewoon niet optimaal, je had veel beter kleinere units in de relevante ruimtes kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Ophidian schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:42:
Wat toch nog wel redelijk vaak voorbij komt, is dat mensen het idee hebben dat de koelte automatisch naar elk hoekje en gaatje gaat als ze hem op de overloop hangen, een soort magische luchtstroom. Echter moet er gewoon luchtstroming zijn om het te verplaatsen naar elke kamer. Dus je zal toch iets aan de luchtstroming moeten doen om de rest af te koelen. Helaas heb je dan toch nog last van de zon die de buitenmuren van je huis nog lekker laat opwarmen, dus dat werkt nooit optimaal.

Ik heb hier 2x een 1,5kW en een 2kW op de slaapkamer op zolder op een 5,2 buitenunit. Deze koelen de slaapkamers gemakkelijk naar 20 graden. Wij laten alle deuren boven openstaan en dan zijn de overloop en rest van de zolder prima op temperatuur. Echter zodra de slaapkamer deuren dicht gaan, merk je direct dat de zolder overloop warmer aanvoelt.

Erg blij met de huidige setup, gedurende de warme dagen prima op 20 graden kunnen houden. Die op zolder had het wel zwaar, maar die moest opeens de hele zolder doen (2x zoveel oppervlak), dus dat was niet helemaal eerlijk. :+
Vrees je dan niet dat dit toestel sneller kapot zal gaan als het constant 100% moet geven bij dat warme weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@neemerci Nee, voor die paar keer dat het zo warm is. Meer en deel van de tijd hoeft het niet zo extreem te zijn.

Wel opvallend dat met fan op auto hij nog niet maximaal aan het koelen was. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
loewie1984 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:05:

[Afbeelding]

De eerste negatieve ervaring die ik lees met een airco op de hal.

Vraagje: staat de airco de hele dag aan? Pendelt het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
neemerci schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Vrees je dan niet dat dit toestel sneller kapot zal gaan als het constant 100% moet geven bij dat warme weer?
juist aan/uitschakelen is hetgeen de airco op slijt. Pendelen is dus erger dan continue draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
Jelte schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

De eerste negatieve ervaring die ik lees met een airco op de hal.

Vraagje: staat de airco de hele dag aan? Pendelt het apparaat?
Nou ja, iedereen hier raadt het (om begrijpelijke redenen) wel af, voor zover ik heb kunnen zien. Koele lucht zakt wel automatisch, maar op dat moment is zo'n beetje al het horizontale momentum eruit. Leuk als je in of bij de deuropening staat, maar als het dan nog een hoekje om moet of een deur door moet dan slaat het al snel dood.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik heb ook al meermaals aangegeven dat een airco bovenin een huis verre van ideaal is. Zoals gezegd zal er heus een verkoeling plaatsvinden en ligt het ook erg aan je eigen verwachtingen bij een dergelijke plaatsing. Die verwachting moet dus absoluut niet te hoog zijn ;). Daarnaast is de bouw van het huis en de ruimtes ook erg bepalend hoe de airflow zal zijn. Bij ons zou het gewoon niet werken omdat er geen mooie flow naar beneden kan vallen. Je moet daar dus goed rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

Ophidian schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:42:
Snap ik niet zo goed eigenlijk.

Op mijn slaapkamer hangt een Daikin fx25 (2.5kW) en ik haal nooit (en zeker niet "makkelijk") 20 graden hoor. Helemaal niet. Tenzij ik hem misschien op max stand zou zetten voor uren.. maar dat lijkt me niet aangewezen en dus zeker niet "makkelijk".

Toen het buiten 30+ (zelfs 36) graden was, was ik blij met 23 om lekker fris te kunnen gaan slapen.
Vroeger ging het kwik op zulke dagen naar 30 in mijn slaapkamer...

Misschien is jouw huis gewoon op zich een stuk frisser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17
HarmoniousVibe schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Nou ja, iedereen hier raadt het (om begrijpelijke redenen) wel af, voor zover ik heb kunnen zien. Koele lucht zakt wel automatisch, maar op dat moment is zo'n beetje al het horizontale momentum eruit. Leuk als je in of bij de deuropening staat, maar als het dan nog een hoekje om moet of een deur door moet dan slaat het al snel dood.
Doodslaan klinkt wat negatief. Het is puur een energetisch verhaal. Neem een kamer: daar komt warmte (energie) in door eventuele ramen en door afgifte door de gevel. Daar staat tegenover dat in de deurpost warmte opgenomen wordt.
Om het verhaal compleet te maken moet je ook de massa van de kamer beschouwen oftewel de temperatuur van de vloer, muren en plafond. Daarin ligt ook energie opgeslagen die traag opgenomen en afgegeven wordt.

Door 24/7 te koelen is de lucht op temperatuur maar ook de trage massa als buffer. Samen met de airco moet dat tegenwicht bieden aan de binnenkomende warmte.

Je kunt het enigszins vergelijken met vloerverwarming (lage temp) t.o.v. radiatoren (hoge temp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De hete dagen zijn voorbij. Man, wat ben ik blij dat ik nog net optijd de airco heb laten installeren.
Op de slaapkamer 55 m3 een diakin 2kw ftxm-n op standje 2 makkelijk naar 21 graden en in de nacht op fluisterstand. Overdag blijft de deur open en koel ook de overloop en trapgat deels mee. In de woonkamer 65 m3 hangt een 2,5 kw ftxm-n. Hier op stand auto. deur open en heerlijk 22 graden. En de gang koelt mee. De buitenunit is een 2mxm40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02
@SideShow 20 graden gaat (of ging, volgens mij ben ik eind vorige week koelvloeistof verloren ofzo) hier inderdaad ook vrij makkelijk hoor. De woonkamer (65m2 ofzo) duurt misschien ietsje langer met 3,5kW, maar de 2 kamers boven heb ik zo 20 graden met een 2kW unit per kamer. De condensor heeft een vermogen van 5,2kW.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-08-2020 18:47 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
SideShow schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:38:
[...]

Snap ik niet zo goed eigenlijk.

Op mijn slaapkamer hangt een Daikin fx25 (2.5kW) en ik haal nooit (en zeker niet "makkelijk") 20 graden hoor. Helemaal niet. Tenzij ik hem misschien op max stand zou zetten voor uren.. maar dat lijkt me niet aangewezen en dus zeker niet "makkelijk".

Toen het buiten 30+ (zelfs 36) graden was, was ik blij met 23 om lekker fris te kunnen gaan slapen.
Vroeger ging het kwik op zulke dagen naar 30 in mijn slaapkamer...

Misschien is jouw huis gewoon op zich een stuk frisser?
Een 2,5 op een slaapkamer zou toch niet zoveel problemen moeten hebben om je slaapkamer koud te krijgen?

1e verdieping - Vorig jaar zonder airco max 26 graden
Slaapkamer 1 (CTXM15N) 39m3, 1 kant op NO, 1 op ZO. Zonwering dmv rolluiken.
Slaapkamer 2 (CTXM15N) 44m3, 1 kant ZO, 1 kant ZW. Zonwering dmv rolluiken.
Als slaapkamer deuren open staan komt er zo'n 42m3 bij.

2e verdieping - Vorig jaar zonder airco max 30-31 graden
Slaapkamer 3 (FTXM20n) op zolder: 43m3, pannendak op ZO. Zonwering dmv screens op dakramen en verduisterend rolgordijn. (met overloop erbij zo'n 80m3 totaal, washok 34m3 extra blijft deur van dicht). Zonnepanelen op dakpannen.

Balansventilatie op stand 2, airco 24/7 op 20 graden op alle units. 2-onder-1 kap met ongunstig al mijn kanten op de zon, bouwjaar 2001. Weinig problemen gehad om het 20 graden te houden, alleen die op zolder schommelde tussen 21 en 22 met deur naar overloop open. Als die deur dicht zat, dan wel 20 graden.

Woonkamer is 183m3, die werd vorig jaar tijdens de warmte zo'n 26 graden. Bleef nu op 24 max, dus er zakte wel iets aan kou naar beneden en duurde lang voordat het eenmaal 24 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29
Hallo, via een kennis kunnen we voordelig een airco aanschaffen. De installatie willen we zelf doen, ingebruikname uiteraard uitbesteden. Ik had een vraag over het boren van het gat, vind het jammer zo'n groot gat te boren in de muur. Had volgens mij al eens iets gelezen over aparte gaten boren voor de leidingen, maar daar kan ik niets over te terug vinden. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow

SideShow

Administrator

@Ophidian Op welke temperatuur stel je (anderen mogen ook antwoorden :-) het toestel eigenlijk in?
Als ik het goed begrijp, verandert dit niet effectief de temperatuur van de geblazen lucht, maar is dit enkel om het toestel automatisch te laten "terugschakelen" als de gewenste temp bereikt is?

edit: heb nu nog eens gekeken en het is nu 21 op mn slaapkamer, dus blijkbaar lukt het toch. (het is nu natuulijk wel geen 36 graden meer buiten)

[ Voor 20% gewijzigd door SideShow op 17-08-2020 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@SideShow Instel temperatuur is 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
bosmas70 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Ik heb nog wel even tijd (hittegolf is net voorbij en levertijd is toch al snel een paar maanden), maar het vinden van bedrijf vind ik vrij lastig. Ik woon in friesland, kent iemand bedrijven waar ik een offerte kan vragen?
Je kan deze vragen is niet duur en komt ook wel eens in friesland. Maar doet alleen MHI en ik dacht te lezen dat jij naar Daikin keek. Maar ik wilde je het toch even laten weten https://aircoservicezwaan.nl/

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
bosmas70 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

https://www.vechtdalklimaattechniek.nl/klimaattechniek
probeer die eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosmas70
Dank je, maar ik denk dat deze een beetje te ver weg is, woon zelf helemaal in het noorden van Friesland.
Ze werken ook voornamelijk in het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybeuker
bosmas70 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:57:
[...]

Dank je, maar ik denk dat deze een beetje te ver weg is, woon zelf helemaal in het noorden van Friesland.
Ze werken ook voornamelijk in het oosten.
nooit geschoten is altijd mis. Hij heeft voor mij, mijn broertje en mijn ouders de airco aangesloten. En hij is vrij scherp. Weet je ook gelijk waar die daikin offerte weg kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
Hoi allemaal,

Wij staan op het punt een airco in huis te installeren en ik heb een paar vraagjes/problemen waar ik jullie mening eens over wil horen. Ik heb al het één en ander gelezen en contact gehad met 2 forumleden, misschien dat jullie ook nog wat meningen hebben over dit.

De bedoeling: 1x Daikin buitenunit 4MXM68N met in de grote slaapkamer (en voor merendeel bovenetage) 3.5 kw Daikin Stylish, werkkamer/praktijk 2 kw Daikin Stylish en Leefruimte van grote oppervlakte 5 kw Daikin Stylish.

Probleem 1: Pendelen, ik zie het één en ander terug over pendelen. Nu willen wij de 2 kw gaan gebruiken voor verwarmen en af en toe de 3.5 kw. Ik wil alleen geen hinder ondervinden met het verwarmen met die 2 kw in de vorm van pendelen, omdat hij het minimale vermogen niet zou trekken. Zoals ik Ray al zag posten eerder in dit forum. Iemand anders hier ervaring mee?

Probleem 2. De slaapkamerunit komt op een halve meter boven een TV te hangen. Zoals te zien op de foto blaast de unit warme lucht naar beneden. Iemand enig idee of dit een probleem kan zijn voor de TV die eronder hangt? Geen idee of dit hete lucht of warme lucht is (?). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_ouIj2DLNNxCx5W2X4_l4r5SsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUfPIWP14t7y2NIOkBa8hHmt.png?f=fotoalbum_large

Probleem 3 en misschien showstopper. De unit moet afgezekerd worden op 30A, maar er komt 3x25A het huis binnen. Dat is dus niet voldoende. Het zal misschien wel kunnen, maar het is niet zoals het hoort en verzekeringstechnisch wellicht ook niet de bedoeling. Iemand hier al eens tegenaan gelopen en tips?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-06 23:47
1. Gezien de binnenunits meer KW hebben als je buitenunit volgens mij niet aan de orde
2. Warm, niet ideaal maar zal niet meteen schade veroorzaken
3. Overdreven, op 16A zetten is meer dan voldoende. Ik zet een 8KW buitenunit op 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-06 20:48
_Piwi_ schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:36:
1. Gezien de binnenunits meer KW hebben als je buitenunit volgens mij niet aan de orde
2. Warm, niet ideaal maar zal niet meteen schade veroorzaken
3. Overdreven, op 16A zetten is meer dan voldoende. Ik zet een 8KW buitenunit op 16A.
Bedankt voor jouw reactie, maar het probleem bij 1 is dat ik maar 1 unit vooral gebruik bij het verwarmen. De 2kw. De andere units vragen dan dus niets,

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Sarge78 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Bedankt voor jouw reactie, maar het probleem bij 1 is dat ik maar 1 unit vooral gebruik bij het verwarmen. De 2kw. De andere units vragen dan dus niets,
Volgens de specsheet doet deze buitenunit 2 KW minimaal koelen en 2,5 KW minimaal verwarmen. Als je die 2 KW binnenunit niet op vol vermogen gebruikt heb je kans op pendelen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Piwi_ op 18-08-2020 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sarge78 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:32:
Hoi allemaal,

Wij staan op het punt een airco in huis te installeren en ik heb een paar vraagjes/problemen waar ik jullie mening eens over wil horen. Ik heb al het één en ander gelezen en contact gehad met 2 forumleden, misschien dat jullie ook nog wat meningen hebben over dit.

De bedoeling: 1x Daikin buitenunit 4MXM68N met in de grote slaapkamer (en voor merendeel bovenetage) 3.5 kw Daikin Stylish, werkkamer/praktijk 2 kw Daikin Stylish en Leefruimte van grote oppervlakte 5 kw Daikin Stylish.

Probleem 1: Pendelen, ik zie het één en ander terug over pendelen. Nu willen wij de 2 kw gaan gebruiken voor verwarmen en af en toe de 3.5 kw. Ik wil alleen geen hinder ondervinden met het verwarmen met die 2 kw in de vorm van pendelen, omdat hij het minimale vermogen niet zou trekken. Zoals ik Ray al zag posten eerder in dit forum. Iemand anders hier ervaring mee?

Probleem 2. De slaapkamerunit komt op een halve meter boven een TV te hangen. Zoals te zien op de foto blaast de unit warme lucht naar beneden. Iemand enig idee of dit een probleem kan zijn voor de TV die eronder hangt? Geen idee of dit hete lucht of warme lucht is (?). [Afbeelding]

Probleem 3 en misschien showstopper. De unit moet afgezekerd worden op 30A, maar er komt 3x25A het huis binnen. Dat is dus niet voldoende. Het zal misschien wel kunnen, maar het is niet zoals het hoort en verzekeringstechnisch wellicht ook niet de bedoeling. Iemand hier al eens tegenaan gelopen en tips?
Ray schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 09:26:
@Zerobase ik heb deze unit en mijn ervaringen er mee zijn in dit topic helaas ruimschoots terug te vinden...

bottemline is dat voor koelen er 11 kw op kan en het prima zal werken. verwarmen is een drama in mijn geval... een grote pendel ellende en een scop vergelijkbaar met een stofzuiger... ik heb dan nu ook gewoon weer een elektrisch paneel gehangen op de slaapkamer. geen irritatie en verbruikt amper meer
Volgens mij niet echt aan te raden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Glashelder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:08:
[...]

[...]

Volgens mij niet echt aan te raden.
@Sarge78 Kijk anders eens naar Mitsubishi, met name de SCM71ZS-W. Die heeft een minimale verwarmingscapaciteit van slechts 1,1 KW en kunnen ook 4 units op. Geen idee wat het prijsverschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@Zerobase ik heb deze unit en mijn ervaringen er mee zijn in dit topic helaas ruimschoots terug te vinden...

bottemline is dat voor koelen er 11 kw op kan en het prima zal werken. verwarmen is een drama in mijn geval... een grote pendel ellende en een scop vergelijkbaar met een stofzuiger... ik heb dan nu ook gewoon weer een elektrisch paneel gehangen op de slaapkamer. geen irritatie en verbruikt amper meer
Dus bij verwarmen is het effect van pendelen nog erger?
Het lijkt mij toch heel bijzonder dat een elektrisch paneel (1=1) het beter doet dan een lucht/lucht warmtepomp? :? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
HyperBart schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

Dus bij verwarmen is het effect van pendelen nog erger?
In geval van de Daikin wel. Bij Mitsubishi is dat niet het geval.

Daikin 4MXM68N min/nom/max koelen: 1,97/6,8/7,78
Mitsubishi SCM71ZS-W nom (min/max) koelen: 7,1 (1,8~8,8)

Daikin 4MXM68N min/nom/max verwarmen: 2,47/8,6/10,81
Mitsubishi SCM71ZS-W nom (min/max) verwarmen: 8,6 (1,1~9,4)

De Mitsubishi kan wel helemaal terug moduleren naar 1,1 KW waarbij de Daikin stopt bij 2,5 KW. Daarbij heeft de Daikin wel een hogere max t.o.v. de Mitsubishi. Voor koelen zie je hetzelfde maar is het verschil minimaal.

Bronnen:
https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf
https://www.stulz-benelux..._Prijsboek_2020-STULZ.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:57
renzo4000 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:32:
Ik heb ook al meermaals aangegeven dat een airco bovenin een huis verre van ideaal is. Zoals gezegd zal er heus een verkoeling plaatsvinden en ligt het ook erg aan je eigen verwachtingen bij een dergelijke plaatsing. Die verwachting moet dus absoluut niet te hoog zijn ;). Daarnaast is de bouw van het huis en de ruimtes ook erg bepalend hoe de airflow zal zijn. Bij ons zou het gewoon niet werken omdat er geen mooie flow naar beneden kan vallen. Je moet daar dus goed rekening mee houden.
Toch werkt dit bij ons wel zeer goed. Een 5kW Mitsubishi HI op zolder boven het trapgat. Heb 'm iets naar beneden gericht waardoor de koude lucht goed door de (open) trap 'valt' naar de 1e verdieping. Uiteindelijk de hele week de 1e en 2e verdieping op 22 graden, begane grond zo'n 24 graden maar met een zeer aangename luchtvochtigheid. In totaal zo'n 150m2 / 430m3 gekoeld, hij stond hiervoor wel zo'n 20 uur per dag aan, verbruik zo'n 12 kWh per dag, met alle deuren in huis wagenwijd open.

Het is inderdaad wel zo dat de rest van het huis hier een enorm grote rol in speelt. Ons huis is goed geïsoleerd (uit 2012), trapgat zit precies midden in het huis, rolluiken op alle ramen 1e en 2e verdieping, zonnescherm op BG, en aan de zuidkant zitten de buren vast dus geen muur de hele dag in de zon. Maar als de randvoorwaarden kloppen dan kan het dus wel met één unit :-).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart

Aanvulling: ik probeer pendelen ook te vermijden (daarom ook 11kW op 6.8kW buitenunit) maar het lijkt mij nu ook niet ZO dramatisch. Als je om pendelen te vermijden naar meer energieverslinderende middelen gaat dan lijkt mij dat het doel wat voorbij geschoten is... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 15:45
Hoe merk je eigenlijk dat je airco unit(s) pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@wvkreg je gaat merken dat je airco met korte tussenpozen aan/uit/aan/uit gedrag gaat vertonen. Dit maakt het een onrustig geheel zowel in geluid als in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
renzo4000 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:02:
@wvkreg je gaat merken dat je airco met korte tussenpozen aan/uit/aan/uit gedrag gaat vertonen. Dit maakt het een onrustig geheel zowel in geluid als in temperatuur.
Wat verstaan we dan onder korte tussenpozen? Mijn unit draait zeker niet de hele dag. Meestal pas in de vooravond volcontinue. Daartussen gaat die wel aan en uit maar ik neem aan dat het we niet van pendelen spreken als het bijvoorbeeld om het uur is of iets dergelijks in de namiddag?
Pagina: 1 ... 81 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"