Beste airco (warmtepomp) gebruikers & deskundigen,
Ik zou graag jullie mening en advies over de plaatsing van de buitenunit en de binnenunit willen hebben. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een multisplit airco wegens beperkte ruimte voor de buitenunit.
Ik zal ook zo goed als mogelijk de ruimtes in kaart brengen en wat mijn uiteindelijke doel is.
Mijn eerste prioriteit is het koelen van de ruimtes, Slaapkamer en Woonkamer.
Het verwarmen van de slaapkamer is niet nodig dit gebeurd in de winter praktisch niet.
Verwarming van de woonkamer is vloerverwarming, mijn huis is aangesloten op stadsverwarming Nuon/Vattenfall.
Ligging van mijn te koelen kamers is Noordoosten, buitenzonwering is niet aanwezig alleen gordijnen. Huis is opgeleverd in 2016 dus nog redelijk recent en hopelijk ook goed geïsoleerd. Warmte blijft nu overigens goed in huis hangen pffff.
Zelf zit ik met de plaatsing van de buitenunit te dubben. Wat ik gelezen en begrepen heb is dat je het beste je condenswater kunt afvoeren zonder pomp en dat is ook wat ik wil. Om dit redelijk makkelijk voor elkaar te krijgen lijkt mijn de plaats van de buitenunit het beste in de tuin. Alleen is mijn vraag kan dit omdat ik een terrasoverkapping heb die eventueel helemaal gesloten kan worden die uiteraard met de zomer grotendeels open is aan de voorkant. (zie foto)
Mijn vraag is eigenlijk krijgt de buitenunit voldoende lucht als hij onder mijn overkapping staat.
Eventuele alternatief is op het dakterras, alleen hoe kan ik dan het beste die condens afvoeren aangezien ik dan op een andere plek uitkom in de slaap/woonkamer
Ook zit ik met een ander probleempje, en dat is als de buitenunit in de tuin komt wat mijn voorkeur heeft, dat ik niet via de gevel naar de slaapkamer kan komen dit wegens die terrasoverkapping. Ik wil dus niet gaan boren in mijn overkapping. Ik zat zelf te denken om via mijn woonkamer door de vloer naar de slaapkamer te gaan. Vloer bestaat uit (kanaalplaatvloerdelen). Dit kan ik zelf doen.
En dan als laatste wat voor setup multisplit airco zou ik het beste kunnen nemen.
Woonkamer heb ik ruim genomen omdat de Toilet/Hal en Trapkast komen te vervallen
5,10m breed en 10,25m lang en 2,60m hoog. Ik heb factor 30 gebruikt omdat dit denk ik wel voldoende moet zijn.
5,10x10,25x2,60= 136m3 afgerond x30 = 4077
Slaapkamer is 5,10 breed en 4,28m lang en 2,60 hoog
5,10x4,28x2,60= 57m3 afgerond x30 = 1700
Ik hoop dat ik mijn wensen duidelijk heb kunnen uitleggen en ik ben benieuwd met wat voor setup en oplossingen jullie komen.
Alvast bedankt
Groetjes
Patrick