Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.349.246 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 11:23
michaelvo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:15:
[...]

Toch werkt dit bij ons wel zeer goed. Een 5kW Mitsubishi HI op zolder boven het trapgat. Heb 'm iets naar beneden gericht waardoor de koude lucht goed door de (open) trap 'valt' naar de 1e verdieping. Uiteindelijk de hele week de 1e en 2e verdieping op 22 graden, begane grond zo'n 24 graden maar met een zeer aangename luchtvochtigheid. In totaal zo'n 150m2 / 430m3 gekoeld, hij stond hiervoor wel zo'n 20 uur per dag aan, verbruik zo'n 12 kWh per dag, met alle deuren in huis wagenwijd open.

Het is inderdaad wel zo dat de rest van het huis hier een enorm grote rol in speelt. Ons huis is goed geïsoleerd (uit 2012), trapgat zit precies midden in het huis, rolluiken op alle ramen 1e en 2e verdieping, zonnescherm op BG, en aan de zuidkant zitten de buren vast dus geen muur de hele dag in de zon. Maar als de randvoorwaarden kloppen dan kan het dus wel met één unit :-).
Hier ongeveer dezelfde ervaring maar dan met MHI 2.0 en 2.5 kW op 2 kamers (met goed geïsoleerd dak) die richting de deur/overloop blazen. ingesteld op 20 graden en de hele dag aan. de (grote) Woonkamer blijft 24 graden.

@loewie1984 zet je airco op 3d Auto voor het hele huis of als je de woonkamer wil koelen de (verticale) fan helemaal naar onderen gericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:35
neemerci schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Wat verstaan we dan onder korte tussenpozen? Mijn unit draait zeker niet de hele dag. Meestal pas in de vooravond volcontinue. Daartussen gaat die wel aan en uit maar ik neem aan dat het we niet van pendelen spreken als het bijvoorbeeld om het uur is of iets dergelijks in de namiddag?
Nee veel korter op elkaar, heb er zelf geen ervaring mee (gelukkig) maar moet je eerder denken aan om de 5 minuten oid. Het is ook niet zo lekker voor de levensduur van je compressor natuurlijk,

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Wat verstaan we dan onder korte tussenpozen? Mijn unit draait zeker niet de hele dag. Meestal pas in de vooravond volcontinue. Daartussen gaat die wel aan en uit maar ik neem aan dat het we niet van pendelen spreken als het bijvoorbeeld om het uur is of iets dergelijks in de namiddag?
Om de paar minuten. Om het uur is normaal gedrag, immers moet de unit af en toe lucht over de sensor blazen om te boel te controleren.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Deze vraag zal vast wel al voorbij zijn gekomen. Maar er zijn zoveel pagina's dat ik het toch gewoon vraag.

Valt er iets te zeggen over meerdere losse split units vs 1 multisplit?

Ik ga in de komende maanden offertes aanvragen voor een airco in huis. Ik wil volgende zomer niet meer in die hitte zitten.

Ik denk momenteel aan 3 ruimtes: Woonkamer, Slaapkamer, zolder.

Eerste waar ik aan dacht was een multisplit airco. Maar stel ik zou ervoor kiezen om 3 losse split units te nemen? Of 1 multisplit (2 ruimtes) en 1 losse split unit.

Wat is in zijn algemeenheid beter? (lees efficienter, zuiniger). Even los van installatie mogelijkheden/perikelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Dacide schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:44:
Deze vraag zal vast wel al voorbij zijn gekomen. Maar er zijn zoveel pagina's dat ik het toch gewoon vraag.

Ik ga in de komende maanden offertes aanvragen voor een airco in huis. Ik wil volgende zomer niet meer in die hitte zitten.

Eerste waar ik aan dacht was een multisplit airco. Maar stel ik zou ervoor kiezen om 3 losse split units te nemen? Of 1 multisplit (2 ruimtes) en 1 losse split unit.

Wat is in zijn algemeenheid beter? (lees efficienter, zuiniger). Even los van installatie mogelijkheden/perikelen.
In het kort:

1. Beschikbaarheid bij uitval. Bij. meerdere singlesplit heb je nog andere systemen die gewoon doorwerken. Met MS is dat uiteraard niet
2. SS is in sommige gevallen zuiniger dan MS
3. Geen last van suizende leidingen (voornamelijk bij verwarmen door 'bleeding') van/bij units die op dat moment uitstaan.

Dat is het zo ongeveer volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Notna schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

In het kort:

Deze vind ik interessant, hoe moeten we dat zien? (wellicht klein rekenvoorbeeld?)

Ik twijfel ook tussen MS en SS voor 2 units (3,5 + 2,5).
Wellicht kan elektrisch aansluiten nog een punt zijn van verschil tussen MS en SS?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:54
Allen,

Wij zijn momenteel ook aan het bekijken om Airco te laten installeren.

Dit zou dan gaan over 3 binnenunits en 1 buitenunits.

Waarbij 1 binnenunit op elke verdieping (beneden, slaapkamer en zolder).
Deze zouden exact in 1 lijn boven elkaar kunnen voorzien worden met 1
kabelgoot.

Om dit te bekomen zullen er 3 gaten geboord moeten worden door de buitenmuur (in feite binnenmuur + isolatie + spouw + buitenmuur).

Heeft er iemand meer info hoe dit zou moeten gebeuren als dit correct wordt uitgevoerd?
Gat boren, koelleidingen + condensslang + elektriciteit erdoor, kabelgoot er tegen, ...

Wat daarna? Wat is de correcte manier om het gat terug af te dichten? Zodat er geen trekgat uitstaat, geen vochtproblemen, geen isolatieverliezen, ...
Waar moet ik op letten als een firma de airco komt plaatsen zodat dit correct wordt uitgevoerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 13:02

Bij mij lag de prijsomslag tussen de 2 en de 3 units. M.a.w., vanaf 3 binnenunits was een multispliit voordeliger. Volgens mij zijn 2 losse splits bijna altijd goedkoper dan een duosplit.

Qua efficiëntie is een single-split volgens mij meestal wel iets efficiënter dan een multi. Maar waar je ook op moet letten is pendelgedrag en minimum afgiftevermogen. Dat minimum is bij een multisplit meestal wat hoger dan bij een single split. Dus als je vaak maar één unit aan hebt staan kun je wellicht beter single splits kopen. Echter als je meestal meerdere units tegelijkertijd aan hebt staan dan is een multisplit in dat opzicht weer handiger. Want elke single split heen zijn eigen minimum, terwijl je bij een multi de vermogens natuurlijk bij elkaar mag optellen, waardoor je sneller aan dat ene minimumvermogen komt.

Om het met een sommetje duidelijk te maken: stel je hebt 3 dezelfde binnenunits met een minimumvermogen van 1kW (compleet verzonnen, even om het makkelijk te maken). En je hebt die in single split staan en je gebruikt 1 unit op een bepaald moment laten we zeggen 1,2kW vraagt, dan is dat prima. Maar als je dat in multisplit had die misschien een minimum van 1,3kW heeft dan moet hij dus een tijdje aan, dan weer uit, dan weer aan. Punt voor single split.

Maar, stel nu je draait er bijvoorbeeld 2, en met een vraag van 800W. Als je dan single splits hebt, dan heb je op dat moment 2 units die staan te pendelen, want 800 is immers lager dan 1000. Echter, heb je dit in een multi-split, dan is het rekensommetje dat 2*800W = 1,6kW en dat is hoger dan het minimum van 1,3kW, dus dan zit je gebakken. Punt voor multi-split.

Het hangt dus ook af van je gebruikspatroon.

[ Voor 0% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-08-2020 11:06 . Reden: typo's ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-06 08:49

Nadelen voor single split zijn voor mij (opt eerste zicht):
- ziet er niet uit om 3 buitenunits te hebben (tenzij je ze natuurlijk uit het zicht kan plaatsen)
- 3 keer indienststelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

b1980r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:59:
Allen,

Wij zijn momenteel ook aan het bekijken om Airco te laten installeren.

Dit zou dan gaan over 3 binnenunits en 1 buitenunits.

Waarbij 1 binnenunit op elke verdieping (beneden, slaapkamer en zolder).
Deze zouden exact in 1 lijn boven elkaar kunnen voorzien worden met 1
kabelgoot.

Om dit te bekomen zullen er 3 gaten geboord moeten worden door de buitenmuur (in feite binnenmuur + isolatie + spouw + buitenmuur).

Heeft er iemand meer info hoe dit zou moeten gebeuren als dit correct wordt uitgevoerd?
Gat boren, koelleidingen + condensslang + elektriciteit erdoor, kabelgoot er tegen, ...

Wat daarna? Wat is de correcte manier om het gat terug af te dichten? Zodat er geen trekgat uitstaat, geen vochtproblemen, geen isolatieverliezen, ...
Waar moet ik op letten als een firma de airco komt plaatsen zodat dit correct wordt uitgevoerd?
Ik sta op het punt om hetzelfde te doen ( 1 buitenunit, 3 binnenunits ). In principe zou 1 gat naar binnen toch voldoende moeten zijn? Of ga je buiten langs je huis een goot laten aanleggen?

Ik ga proberen om het binnendoor te doen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Laatst online: 17-10-2024
Notna schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:51:
[...]

In het kort:

1. Beschikbaarheid bij uitval. Bij. meerdere singlesplit heb je nog andere systemen die gewoon doorwerken. Met MS is dat uiteraard niet
3. Geen last van suizende leidingen (voornamelijk bij verwarmen door 'bleeding') van/bij units die op dat moment uitstaan.

Dat is het zo ongeveer volgens mij.
Dank voor je inzichten.
1. Beschikbaarheid bij uitval. Goed punt! Niet aan gedacht. Kans zal vast klein zijn dat het voor komt. Maar idd, wel iets om in achterhoofd te houden.

2. Ook iets om rekening mee te houden. Zal ik meenemen in gesprekken met airco installateur.

3. Deze begrijp ik niet helemaal. Heb je iets meer context voor me?

Bedankt in ieder geval. Gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

neemerci schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Nadelen voor single split zijn voor mij (opt eerste zicht):
- ziet er niet uit om 3 buitenunits te hebben (tenzij je ze natuurlijk uit het zicht kan plaatsen)
- 3 keer indienststelling
Toch waren bij mij in 4 van de 5 offertes single split oplossingen goedkoper dan multisplit, en dan met enkele honderden euro's.

Meer units klopt, maar soms is dat zelfs handiger omdat je dan minder gootwerk over je gevel hebt. En de units zelf zijn meestal kleiner.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:54
mkleinman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Ik sta op het punt om hetzelfde te doen ( 1 buitenunit, 3 binnenunits ). In principe zou 1 gat naar binnen toch voldoende moeten zijn? Of ga je buiten langs je huis een goot laten aanleggen?

Bedoeling was inderdaad een goot te laten aanleggen aan de zijkant van ons huis van boven tot beneden.
Dat zouden dan 3 gaten worden, maar op die manier zou ik binnen nergens kabelgoten hebben. De leidingen gaan achter de 3 airco units direct naar buiten. Dus binnen zie ik enkel de 3 airco units en voor de rest niets.
Buiten zie ik 1 kabelgoot en 1 buitenunit hangen op hoogte.

Anders zit ik, als ik het correct zie, met kabelgoten binnen in huis en ook met boringen in de vloer om van verdieping naar verdieping te kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
mkleinman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat het in veel gevallen toch aangewezen is via buiten gaan. Stel je plafonds zijn beton... dat is toch niet zo evident die gaten maken. Als je langs buiten gaat kan je door de muur.
Zeker als de units op 1 rij staan zou ik toch wel via buiten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Martinusz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Deze vind ik interessant, hoe moeten we dat zien? (wellicht klein rekenvoorbeeld?)

Ik twijfel ook tussen MS en SS voor 2 units (3,5 + 2,5).
Wellicht kan elektrisch aansluiten nog een punt zijn van verschil tussen MS en SS?
Het ligt er compleet aan wat voor vermogen je nodig hebt en hoever de buitenunit kan terug moduleren. Het is echt een kwestie van o.a SEER vergelijken in dat geval. Maar dan moet je echt met concrete voorbeelden komen.

Als ik jouw vermogens pak, met Daikin (puur omdat deze een online generator hebben, scheelt een hoop zoekwerk)

MS
https://energylabel.daiki...2MXM50M3V1B9&locale=en_US

SS
https://energylabel.daiki...0RXM25N5V1B9&locale=en_US

+

https://energylabel.daiki...0RXM35N5V1B9&locale=en_US

Verschil is marginaal overigens.

Het elektrisch aansluiten kan een 'probleem' worden als de maximale aanloopwaardes van de units bij elkaar groter zijn dan bij een MS. Maar dat is wederom situatie specifiek en gelukkig een simpele rekensom (aanloopwaarde (W) / 240 (V) = Afzekerwaarde (A) + ±10% (e.g 2200 / 240 = 9.16 A (10A met marge) )
Dacide schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Dank voor je inzichten.
1. Beschikbaarheid bij uitval. Goed punt! Niet aan gedacht. Kans zal vast klein zijn dat het voor komt. Maar idd, wel iets om in achterhoofd te houden.

2. Ook iets om rekening mee te houden. Zal ik meenemen in gesprekken met airco installateur.

Als je een MS hebt en unit 1 staat aan en unit 2 niet, kan je in unit 2 horen dat unit 1 aanstaat. Is een soort zacht suizend geluid. Als je leidingen hebt die binnen in het huis lopen kan je het helemaal goed horen. Het is niet mega storend, maar in een stille kamer (e.g in de nacht in de slaapkamer) hoor je het uiteraard wel. Ik ben redelijk gevoelig voor geluid dus hoor het wel maar heb er niet echt last van.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 18-08-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Toch waren bij mij in 4 van de 5 offertes single split oplossingen goedkoper dan multisplit, en dan met enkele honderden euro's.

Meer units klopt, maar soms is dat zelfs handiger omdat je dan minder gootwerk over je gevel hebt. En de units zelf zijn meestal kleiner.
Of de buitenunits nu groot of klein zijn vind ik dit toch niet echt mooi. Maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen smaak. ;) Elke keer ik mensen hoor praten over airco gaat het over dat ze niet zo een lelijke bak buiten willen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-06 19:15
@b1980r Over de loop van de leidinggoot effe overleggen met de instalateur hoe jij het wil hebben.
Ik zie op internet zat plaatjes waarbij alles in 1 lijn naar beneden loopt. Het kan ook met 1 lijn en vanaf de units met een T stuk. Zoek effe wat voorbeelden die je kunt overleggen.

Houd er wel rekening mee dat van de onderste naar de buitenunit 3x2 koelleidingen, 3 condensafvoer en 3 stuurkabel door 1 goot moeten. Dat wordt dan een aardig brede goot. Min 110

[ Voor 23% gewijzigd door fmrama op 18-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Dacide Vaak is het ook zo dat Singel splits minder vermogen hebben dus vaak ook stiller in bedrijf buiten unit. Scheelt vaak best wat DB. Daar zou je rekening mee kunnen houden om te voorkomen dat buren er last van kunnen krijgen.
Dacide schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Dank voor je inzichten.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HyperBart schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Aanvulling: ik probeer pendelen ook te vermijden (daarom ook 11kW op 6.8kW buitenunit) maar het lijkt mij nu ook niet ZO dramatisch. Als je om pendelen te vermijden naar meer energieverslinderende middelen gaat dan lijkt mij dat het doel wat voorbij geschoten is... 8)7
No offence maar ik vind dit zeer typisch er wordt toch juist gezegd door iemand met praktijkervaring dat het wel dramatisch is :?

Wat verwarming betreft speelt comfort natuurlijk ook een grote rol, veel meer met warmtepompen dan met radiatoren/vloerverwarming, omdat het gewoon niet chill is als constant de verwarming weg valt met een L/L warmtepomp :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Notna schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:24:
[...]

Om de paar minuten. Om het uur is normaal gedrag, immers moet de unit af en toe lucht over de sensor blazen om te boel te controleren.
Gebeurt dit alleen als de unit op automatisch airco staat of ook als je een vaste instelling kiest? Bijvoorbeeld 40% op twee streepjes op een Daikin als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wvkreg schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Gebeurt dit alleen als de unit op automatisch airco staat of ook als je een vaste instelling kiest? Bijvoorbeeld 40% op twee streepjes op een Daikin als voorbeeld.
Als je de unit zijn beloop laat gebeurt dit vaker. Als je handmatig met wat settings gaat spelen (met name het debiet omlaag brengen door bijv fanstand 1 of fluister te gebruiken ipv automatische fanstand) kan je het pendelen voorkomen c.q minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Notna schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Als je de unit zijn beloop laat gebeurt dit vaker. Als je handmatig met wat settings gaat spelen (met name het debiet omlaag brengen door bijv fanstand 1 of fluister te gebruiken ipv automatische fanstand) kan je het pendelen voorkomen c.q minimaliseren.
Stel minimum koelvermogen dat de buitenunit schakelt is 2kw en binnenunit in kleine kamer heeft slechts 1KW nodig. Wat gebeurt er dan met de andere KW? Of wordt deze zowiezo via de unit afgegeven? Of krijgt je "refrigrerant" dan extra/te koud?
Krijg je dan niet net meer pendelen? Dus ff 2kw afgeven, direct onder temperatuur met uitschakelen tot gevolg? En wordt de lucht dan niet extra koud die geblazen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

HyperBart schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

Dus bij verwarmen is het effect van pendelen nog erger?
Het lijkt mij toch heel bijzonder dat een elektrisch paneel (1=1) het beter doet dan een lucht/lucht warmtepomp? :? :?
toch was dat het geval anders had ik de keuze niet gemaakt. opgenomen vermogen was 1200 watt en dan weer uit, dan weer aan op 1200 watt en weer uit x4ever. cmpfreg22 ongeveer

nu na een paar jaar,.... en alle units voorzien van wifi kan ik in de app voor low eco kiezen.

dan nog moet ik 3 units laten draaien in een cluster voor maximaal een uur op 21 graden om de buitenunit niet te laten pendelen. verbruik is dan zelfs lager, iets van 500/600 watt continu op 15hz ) dan de oude situatie 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 18-08-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
Glashelder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

No offence maar ik vind dit zeer typisch er wordt toch juist gezegd door iemand met praktijkervaring dat het wel dramatisch is :?

Wat verwarming betreft speelt comfort natuurlijk ook een grote rol, veel meer met warmtepompen dan met radiatoren/vloerverwarming, omdat het gewoon niet chill is als constant de verwarming weg valt met een L/L warmtepomp :)
None taken hoor, maar as I said, het verbaasde mij heel sterk. Ray geeft hieronder nog wat meer uitlegen dat is altijd fijn als iets verbaasd heeft.
Ray schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

toch was dat het geval anders had ik de keuze niet gemaakt. opgenomen vermogen was 1200 watt en dan weer uit, dan weer aan op 1200 watt en weer uit x4ever. cmpfreg22 ongeveer

nu na een paar jaar,.... en alle units voorzien van wifi kan ik in de app voor low eco kiezen.

dan nog moet ik 3 units laten draaien in een cluster voor maximaal een uur op 21 graden om de buitenunit niet te laten pendelen. verbruik is dan zelfs lager, iets van 500/600 watt continu op 15hz ) dan de oude situatie 8)7
Sterk... Echt sterk... :o Dit bewijst eigenlijk in mijn ogen alleen al maar hoe efficient warmtepompen werken... Dat pendelen is niet tof, maar 500W en dan zo verwarmen aan de binnenzijde... (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:02
Voor men die een praktijkvoorbeeld zoeken over pendelen, hier hangt een 2.5kW Tristar'tje die kan terugmoduleren tot 1.7kW volgens specificatie en als ik m'n slaapkamerdeur dicht heb heeft dat het gevolg dat de unit iets van 3 a 4 keer per uur gaat pendelen. Vaak blijft hij niet langer dan 15 minuten draaien en duurt het 10 minuten voor hij weer begint met koelen. Het storende eraan is dat de temperatuur constant wisselt, maar nog erger is dat het verdamperblok vochtig is van het condens en de blower al dat vocht de kamer in blaast met een wisselende luchtvochtigheid tot gevolg. Ik heb een keer met m'n deur dicht geslapen, volgende ochtend werd ik met een geirriteerde keel wakker alleen al vanwege dat constante gependel, terwijl er niks aan de hand is als m'n deur open staat en de compressor de hele nacht daardoor vrolijk blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wij willen in de 2 kamers op de bovenverdieping airco installeren. Alleen we willen er ook heel sporadisch mee verwarmen . We zouden daar dan de gewone verwarming weg laten halen. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:04
TrailBlazer schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:54:
Wij willen in de 2 kamers op de bovenverdieping airco installeren. Alleen we willen er ook heel sporadisch mee verwarmen . We zouden daar dan de gewone verwarming weg laten halen. Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben.
Verwarmen gaat heel goed en is goedkoper dan verwarmen met gas :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Wij gaan dat ook doen, en dan de gewone verwarming weg inderdaad. Komende winter is de vuurdoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Psst, je hebt de topic warning gezien onder dit topic ? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Notna schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Psst, je hebt de topic warning gezien onder dit topic ? O-)
Je zou bijna zoiets erin zetten.. :+
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcRk_RjQn4vyBZYW-o4UVaNvYBs=/100x75/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/utf1iFdm1vYWPQ7C2va1tH1S.gif?f=fotoalbum_small

(spoiler tegen epilepsie :p )

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 19-08-2020 11:39 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 14:23
Aangezien er nu een aantal warme zomers achter elkaar zijn geweest, zullen er waarschijnlijk toch steeds meer mensen airco gaan aanschaffen.
Ik verwacht zelf dus dat veel mensen dit najaar/voorjaar offertes gaan opvragen en over gaan tot aanschaf.
Of zouden toch weer de meeste mensen wachten tot de volgende zomer begint en dan pas actie ondernemen?

Anyway, nu vraag ik me zelf af... zouden hiermee ook de prijzen flink gaan veranderen ?
Zou het dan de komende jaren wellicht wat goedkoper gaan worden in Nederland ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36
Plenkske schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:
Aangezien er nu een aantal warme zomers achter elkaar zijn geweest, zullen er waarschijnlijk toch steeds meer mensen airco gaan aanschaffen.
Ik verwacht zelf dus dat veel mensen dit najaar/voorjaar offertes gaan opvragen en over gaan tot aanschaf.
Of zouden toch weer de meeste mensen wachten tot de volgende zomer begint en dan pas actie ondernemen?

Anyway, nu vraag ik me zelf af... zouden hiermee ook de prijzen flink gaan veranderen ?
De airco van mij heb ik bewust in de herst/winter laten installeren, toen stonden ze in de rij en hadden het rustig, ik begrijp ook niet waarom mensen pas gaan kijken naar een airco wanneer een hittegolf dreigt te komen. (zie je ook hier in dit forum pas dan wordt die weer echt actief).

Meeste mensen wachten gewoon weer tot de zomer begint en verwachten dat jij volgendeweek op de stoep staat te installeren.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Plenkske schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:20:

Ik had laatst de airco installateurs over de vloer hier. Ik vroeg of ze het merkbaar drukker hadden door Corona/thuiswerken. Maar zij gaven aan dat ze het sinds augustus/september vorig jaar aanhoudend druk hadden.

Dat gezegd hebbende denk ik dat het sowieso in de winter allemaal wel iets goedkoper kan. Hoewel ik ook offertes heb opgevraagd in maart (toen was het soms nog 6 graden 's nachts), en die waren uiteindelijk niet speciaal gunstig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik denk dat er weinig gaat veranderen. Mensen hebben wat dat betreft echt een kort geheugen, want tijdens een hittegolf lopen ze te zuchten en te steunen, maar vlak na de hittegolf is het al snel het viel toch allemaal wel mee?.

Ow, kijk, leuke vakantie!. Laten we daar 6k in pompen.
(voor iets wat een paar weken duurt :D ).

Airco is dan weer 'te duur' (voor iets waar je 10 jaar plezier van hebt)

Als je eenmaal airco hebt dan draait dat ding 2/3 maanden per jaar 's nachts in de slaapkamer want die koele temperatuur is toch wel erg lekker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-06 14:23
Moeilijk te voorspellen natuurlijk wat de prijzen gaan doen de komende jaren... we zullen zien.
Zelf zou ik ook in de winter installeren.
Maar ik heb nog niet zo'n haast, vandaar mijn vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22:51

Arfman

Drome!

Even terugkomend op de overloop/trapgatdiscussie.

Wij hebben hier (huis uit 2007) een unit op zolder hangen, bovenaan de trap, die de zolderkamer inblaast. Die is comfortabel op 23 graden te houden bij een insteltemperatuur van 22. Staat ook nog hele dagen een computer aan (thuiswerken) dus prima.

Op de 1e verdieping hangt er ook 1 op de overloop, schuin onder die van de zolder zeg maar. Ook op 22 graden ingesteld blijft de hele verdieping lekker koel. Deze unit staat ingesteld op wat Daikin de 3D stand noemt (wij hebben een Mitsubishi).

Als we dan naar beneden lopen via de trap merk je dat het in het halletje beneden nog best koel is maar de woonkamer is aanmerkelijk warmer. Hier slaat dus de koude lucht inderdaad dood, die komt het hoekje niet om. Dit hebben we opgelost door een ventilator in de hal te zetten en de deur naar de woonkamer open te zetten, op deze manier is het in de woonkamer ook nog goed uit te houden (25/26 graden op zeer warme dagen).

Je kunt dus wel je hele huis koelen via het trapgat/overloop, maar je zult wel wat maatregelen moeten nemen. Uiteraard overdag ook alle gordijnen en het rolluik dicht.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Kan iemand mij een installateur/airco monteur aanbevelen (omgeving Rotterdam) voor het solderen van leidingen en in gebruikname?

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:16:
[...]

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Wij gaan dat ook doen, en dan de gewone verwarming weg inderdaad. Komende winter is de vuurdoop.
Als ik me niet vergis is verwarmen via lucht/lucht warmtepomp maar efficienter tot een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Als ik me niet vergis is verwarmen via lucht/lucht warmtepomp maar efficienter tot een bepaalde temperatuur.
-5 ongeveer, dus je hebt aardig wat speling voor het niet meer rendabel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 16:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dat geld voor het koelen toch precies hetzelfde?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
revolution-nl schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Dat geld voor het koelen toch precies hetzelfde?
Als koelen niet meer efficient is kan je niet overschakelen op gas of ... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Falcon schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:11:
Offerte is hier ondertussen de deur uit:

1x Mitsubishi Heavy multi split airco buitenunit SCM71ZS-W
1x Mitsubishi Heavy binnenunit wandmodel SRK35ZS-W, kleur wit.
3x Mitsubishi Heavy binnenunit wandmodel SRK20ZS-W, kleur wit.

De buiten-unit wordt dus geplaatst op ons 9 meter hoog platdak (verticaal transport). Condens zal worden afgevoerd via de HWA pijpen en de kunststof goten zullen volgende week geleverd zodat ik kan wrappen met folie in de juiste RAL-kleur. Buiten-unit staat buiten zicht dus die laat ik wit, ook omdat deze helemaal niet in de schaduw kan staan.

Er zullen aan de achterzijde van onze woning voor alle 4 de binnen-units boorwerkzaamheden moeten plaatsvinden, hier maak ik mij een klein beetje druk om ivm de geluidsoverlast die dit gaat geven. Maar goed het is maar 1 dag.

Ook kregen we net bericht dat de 24 flats tegenover ons zullen worden weggehaald en nieuwbouw zal plaatsvinden, dus dan is dit alvast een voorproefje van de geluidsoverlast die dat gaat geven :P. Zal wel even netjes de buren informeren.

Er is geen omgevingsvergunning benodigd.

Nu alleen nog wachten op de levering van het materiaal en de inplanning bij de airco-jongens. Verwachting is eind juli.
Vandaag geleverd en uitermate tevreden. Nu genieten! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Notna schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Dus tot -5 is een lucht/lucht warmtepomp efficiënter dan gas? No offense maar ik kan dat toch moeilijk geloven.
Heb je ergens een linkje waar dit uitgelegd staat :) Ik wil niet de betweter uithangen, gewoon graag weten hoe de vork aan de steel zit. Ik ben echt verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:04
Falcon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Vandaag geleverd en uitermate tevreden. Nu genieten! :)
Pics! ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Dus tot -5 is een lucht/lucht warmtepomp efficiënter dan gas? No offense maar ik kan dat toch moeilijk geloven.
Heb je ergens een linkje waar dit uitgelegd staat :) Ik wil niet de betweter uithangen, gewoon graag weten hoe de vork aan de steel zit. Ik ben echt verbaasd.
Ik geloof dat @PentaClover het eea heeft uitgerekend/gemeten waar dit uitkwam..

Edit:

PentaClover in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

en

pentaw1nz in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

En in dit specifieke voorbeeld houd je nog een COP over van 2.93 @ -7C

https://energylabel.daiki...2MXM50M3V1B9&locale=en_US

Zelfs bij -7 dus nog, hoewel het comfort volgens mij dan wel drastisch afneemt ivm de vele defrosts (hoewel dat ook afhankelijk is van de rV in de buitenlucht op dat moment.

Maar zelfs al zou je het puur economisch berekenen: je kan bijna 4 kWh verstoken voor 1m3 gas. Het moet wel heel gek lopen wil je dus slechter uit zijn met elektrisch verwarmen middels een L/L WP dan met gas.

[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 19-08-2020 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcBRdgSw6Ikbz6NTxNPF3ok8sEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGWZ1MUyYZZT0lJWXQIYM7Bl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0anOT2qqFr_hlc-V8ZJEIHXMIoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXrW7qRf80H0e4ZgplIk3eZG.jpg?f=fotoalbum_large

Het wrappen van de witte kunststof in de juiste RAL-kleur heb ik uiteindelijk niet gedaan... was het toch mij te warm voor de afgelopen dagen :P

[ Voor 30% gewijzigd door Falcon op 19-08-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
Notna schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Afhankelijk van de gas/elektraprijs en de COP. Bij de mijne (warmtepomp met sCOP 3,5) is het over het seizoen genoemen flink goedkoper maar onder de 3 tot 4 graden is gas efficienter.
Ik kom overigens van stadsverwarming af dus dat was sowieso al een stuk duurder vanwege de maandelijks vaste kosten.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Felicia schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Afhankelijk van de gas/elektraprijs en de COP. Bij de mijne (warmtepomp met sCOP 3,5) is het over het seizoen genoemen flink goedkoper maar onder de 3 tot 4 graden is gas efficienter.
Ik kom overigens van stadsverwarming af dus dat was sowieso al een stuk duurder vanwege de maandelijks vaste kosten.
Ja dit ligt toch iets meer in de buurt van waar ik gedacht had dat het tipover point zou zijn. Vandaar dat ik verbaasd ben dat -5 een lucht/lucht toch nog efficient zou maken.

Wat betekent stadsverwarming? Gas via een leiding die in je huis binnen komt ipv gas uit een tank in je tuin oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Ja dit ligt toch iets meer in de buurt van waar ik gedacht had dat het tipover point zou zijn. Vandaar dat ik verbaasd ben dat -5 het tipover point zou zijn.

Wat betekent stadsverwarming? Gas via een leiding die in je huis binnen komt ipv gas uit een tank in je tuin oid?
Nee; (rest)warmte vanuit een lokaal energiestation dat gebruikt wordt om leidingen permanent te verwarmen, waarbij ieder huishouden een warmtewisselaar heeft om de warmte over te dragen naar het wate rin huis

https://www.energiewereld...ds/wat-is-stadsverwarming

Edit: Ik heb in mijn vorige post even wat linkjes gedeponeerd mbt efficientie

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 19-08-2020 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Ja dit ligt toch iets meer in de buurt van waar ik gedacht had dat het tipover point zou zijn. Vandaar dat ik verbaasd ben dat -5 een lucht/lucht toch nog efficient zou maken.

Stadsverwarming is restwarmte van de Amer centrale die water opwarmt wat door verschillende wijken in Tilburg en Breda rondgepompt wordt.

De COP van mijn warmtepomp is overigens niet ideaal. De airco zal het waarschijnlijk beter doen omdat de warmtepomp bij mij thuis op een hoge temperatuur moet draaien omdat de radiatoren anders onvoldoende warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Notna schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Nee; (rest)warmte vanuit een lokaal energiestation dat gebruikt wordt om leidingen permanent te verwarmen, waarbij ieder huishouden een warmtewisselaar heeft om de warmte over te dragen naar het wate rin huis

https://www.energiewereld...ds/wat-is-stadsverwarming

Edit: Ik heb in mijn vorige post even wat linkjes gedeponeerd mbt efficientie
Dat vind ik eigenlijk best wel een coole manier van verwarmen! Ik wist niet dat dit ook gebeurde voor huishoudens. Bedankt voor de links!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

neemerci schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Dat vind ik eigenlijk best wel een coole manier van verwarmen! Ik wist niet dat dit ook gebeurde voor huishoudens. Bedankt voor de links!
De energierekening is minder cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
neemerci schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

offtopic:
Nou het is verre van cool (ha, phun intended). Het is duur en het is ook helemaal niet milieuvriendelijk ivm gebruik van biomassa (en gewoon gas) als de warmtevraag te groot is. Maar dat is een andere discussie en niet voor dit topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:57:
[...]

De energierekening is minder cool
Nee, de daadwerkelijke verbruikskosten zijn niet bijzonder hoog. De vastrecht, huur binnenunit, meterkosten en "kosten ter compensatie omdat je geen gasketel hebt" waren bij mij 2/3. van de totale kosten.
Ik ben van 70 euro per maand stadsverwarming met 40 euro per maand elektra naar 50 euro per maand elektra gegaan met warmtepomp (overigens wel kijken wat de airco qua stroomverbruik doet)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
[...]

het is nog vrij lastig precies te bepalen. Voordeel van een airco is dat hij heel lokaal de warmte opwekt. Als ik de centrale verwarming aan doe gaan er een hele hoop standleidingen en radiatoren warm worden.Niet alleen in de kamer waar de warmte op data moment nodig is. Nu heb ik nog een Tado-systeem die automatisch radiatoren dicht kan draaien waar geen warmte gevraagd wordt maar die zit niet op iedere radiator (je hebt sowieso een bypass nodig).
Het is een persoonlijke kwestie of je dit overigens verloren warmte vindt.

Anderzijds kan ik me voorstellen dat als je naast een verwarming zit de stralingswarmte het relatief zuinig maakt. Dus de kamer blijft bijvoorbeeld 18 graden maar je hebt het toch niet koud. Daar waar de warmtepomp de hele ruimte op 20 graden moet brengen om een bepaald comfort-niveau te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:38:
Offerte opgevraagd voor een airco op zolder, tegenwoordig ook mijn werkkamer dus wordt behoorlijk warm al.
Door de drukte wordt dit pas ergens augustus, dus redelijk laat voor deze zomer.
optie was een Daikin 3.5kW of 5kW. We hebben een open trap dus dat betekent dat je wat koele lucht kwijt bent naar beneden. Voor mijn gevoel lijkt een 3.5kW voldoende. Offerte kwam rond de 1650 uit inclusief aansluiting.
Dient de airco binnenunit op een aparte groep te zitten, en de buiten unit ook ?
Die 1650 blijkt excl BTW te zijn. Dus ongeveer €2000,- all in.
Wat zijn de doorgaande prijzen voor een 3.5kW split unit + installatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-06 13:39
Viper® schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:48:
[...]

Die 1650 blijkt excl BTW te zijn. Dus ongeveer €2000,- all in.
Wat zijn de doorgaande prijzen voor een 3.5kW split unit + installatie ?
welke type? voor een perfera zou ik het goedkoop vinden, voor een comfora normaal (grofweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
maxtrash schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

welke type? voor een perfera zou ik het goedkoop vinden, voor een comfora normaal (grofweg)
Daikin Sensira

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:22
Hebben jullie al zicht op de gevolgen van de nieuwe wetgeving voor het geluidsniveau van de buitenunits? We laten dit jaar een airco plaatsen dus voor ons maakt het niks uit, maar heb mijn moeder en schoonouders ook aangeraden om het dit jaar te doen. Vanaf 1 januari 2021 mag een buitenunit nog maar 40 dB aan geluid produceren, als ik de buitenunits multisplit bekijk heb je dan vrij weinig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 20:52
Na volle tevredenheid van verscheidene Daikin units in onze voorgaande woning, hebben wij wederom Daikin units genomen voor in onze nieuwe woning. Echter bleek meteen na installatie dat de ventilator van de unit van beneden een (zacht) ratelend geluid maakte (FTXM42). Meteen de installateur gebeld en die stond vanochtend al op de stoep. Zoals verwacht, de ventilator. Na contact met Daikin, is er vandaag van alles opgestuurd naar de installateur (ophanging ventilator, rollagers etc.)

Opzich heb ik er geen problemen mee dat er nu onderdelen vervangen worden, echter voor een installatie van een dag oud en een flink bedrag heb ik hierbij mijn twijfels.

In de vorige woning heb ik ze zelf gemonteerd en nu gekozen voor stukje service, achteraf best blij mee...

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

Installatie betreft het volgende:

4MXM68
*FTXM20N
*FTXM20N
*FTXM42N
*badkamer unit volgt weldra als badkamer klaar is.

En nog een aparte split voor op zolder FTXM25.

[ Voor 6% gewijzigd door Nicklazzz op 19-08-2020 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als ze het netjes oplossen zou ik het prima vinden. Een ratelende ventilator is een duidelijk probleem, het is niet dat je unit slechter is nadat ze die vervangen hebben voor een nieuwe.

@supercrazy Let wel op dat het dan gaat over het geluid dat op de erfgrens gemeten wordt, niet het geluid dat de unit mag produceren. Dus de huidige buitenunits zullen gewoon blijven maar moeten mogelijk anders geplaatst worden of er moet een geluiddempende ombouw omheen.

[ Voor 42% gewijzigd door ik222 op 19-08-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:23
supercrazy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:25:
Hebben jullie al zicht op de gevolgen van de nieuwe wetgeving voor het geluidsniveau van de buitenunits? We laten dit jaar een airco plaatsen dus voor ons maakt het niks uit, maar heb mijn moeder en schoonouders ook aangeraden om het dit jaar te doen. Vanaf 1 januari 2021 mag een buitenunit nog maar 40 dB aan geluid produceren, als ik de buitenunits multisplit bekijk heb je dan vrij weinig keuze.
Het gaat niet om de datum van installatie. Geen enkele unit oud of nieuw mag tzt meer geluid produceren dan de norm (op de erfgens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Dan mag ik hier wel eerst de eksters, houtduiven en kraaien afschi....hu verjagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
fmrama schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:30:
Dan mag ik hier wel eerst de eksters, houtduiven en kraaien afschi....hu verjagen.
Whataboutisms zijn zo 2019.

In de praktijk kan vrijwel iedereen aan de norm voldoen. Men kan alleen niet de unit zomaar op het eerste de beste plekje neerkwakken en lomp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:22
Rukapul schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:27:
[...]

Het gaat niet om de datum van installatie. Geen enkele unit oud of nieuw mag tzt meer geluid produceren dan de norm (op de erfgens).
Van wat ik heb begrepen gaat het om nieuwe installaties, dus bestaande hebben die grens niet. Zou ook erg raar zijn als je nu jouw 6 jaar oude buitenunit opeens moet vervangen. Uiteindelijk willen ze naar 30 of 35 dB toe binnen 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
Sarge78 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:32:
Probleem 3 en misschien showstopper. De unit moet afgezekerd worden op 30A, maar er komt 3x25A het huis binnen. Dat is dus niet voldoende. Het zal misschien wel kunnen, maar het is niet zoals het hoort en verzekeringstechnisch wellicht ook niet de bedoeling. Iemand hier al eens tegenaan gelopen en tips?
Ik heb hem op 16A afgezekerd, de installateur zei dat dat voldoende was als je kijkt naar de stroom die er kan lopen voor de buiten unit tijdens normaal gebruik en opstarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siWCQPXLc0agQ2iXomMYiyK_lA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iptIqdMSt6nBc9MZ9s437S1J.png?f=user_large

Als ik in de combinatie tabellen kijk met de binnen units die ik heb (2.0kW+2.0kW+2.0kW+5.0kW) erbij, dan kan er bij verwarmen in totaal max 10.69A en bij koelen max 11.93A lopen, wat ik overigens nog nooit heb zien gebeuren.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
supercrazy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:05:
[...]

Van wat ik heb begrepen gaat het om nieuwe installaties, dus bestaande hebben die grens niet. Zou ook erg raar zijn als je nu jouw 6 jaar oude buitenunit opeens moet vervangen. Uiteindelijk willen ze naar 30 of 35 dB toe binnen 5 jaar.
Heb het wetsartikel nog niet kunnen vinden maar het lijkt inderdaad om nieuwe installaties te gaan. (Aanpak via bouwbesluit.)

Gemeentes kunnen wel regels stellen met betrekking tot bestaande installaties kwam ik tegen.

Iemand een linkje naar de relevante wetgeving?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-06 21:12
[...]
Bij een beetje moderne lucht/lucht warmtepomp is dat tussen de -10oC en -5oC als je de stroom moet kopen en nog lager als je een overschot hebt van je zonnepanelen en nog maar 5 a 6 cent per kWh terug krijgt.

Als je dan vervolgens kijkt naar de distributie van de gemiddelde etmaal temperatuur in Nederland (gebaseerd op historische KNMI data) dan snap je dat je je daar niet al te druk om moet maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO9ShH09qeqfTnFsmlxdu-sMUM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9p0wQcSmuRWdc5HEks3BdZ5.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• neemerci
Rukapul schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Heb het wetsartikel nog niet kunnen vinden maar het lijkt inderdaad om nieuwe installaties te gaan. (Aanpak via bouwbesluit.)

Gemeentes kunnen wel regels stellen met betrekking tot bestaande installaties kwam ik tegen.

Iemand een linkje naar de relevante wetgeving?
Is dit iets voor Nederland? Of Belgie?

• Arfman
  • Laatst online: 22:51

Arfman

Drome!

Falcon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:47:
Het wrappen van de witte kunststof in de juiste RAL-kleur heb ik uiteindelijk niet gedaan... was het toch mij te warm voor de afgelopen dagen :P
Waarom niet gelijk donkere goten laten monteren?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• neemerci
PentaClover schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:45:
[...]

Bij een beetje moderne lucht/lucht warmtepomp is dat tussen de -10oC en -5oC als je de stroom moet kopen en nog lager als je een overschot hebt van je zonnepanelen en nog maar 5 a 6 cent per kWh terug krijgt.

Als je dan vervolgens kijkt naar de distributie van de gemiddelde etmaal temperatuur in Nederland (gebaseerd op historische KNMI data) dan snap je dat je je daar niet al te druk om moet maken:

[Afbeelding]
TIL ;) Ik dacht dat het op een bepaalde temperatuur gewoon ophield met deftig werken maar dat punt ligt dan toch veel lager dan ik dacht. Als -10 nog werkt kan je dus echt wel volledig afstappen van gas/mazout/... en volledig verwarmen met lucht/lucht.
Wat mag ik begrijpen onder moderne lucht/lucht warmtepomp? Valt bijvoorbeeld een Daikin Perfera/Comfora daar ook onder? Of gaat het hier toch echt wel over specifieke andere productlijnen?

Nu.. dit is meer iets voor het lucht/lucht verwarmingstopic.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
Nou onze daikin is ook geleverd. Vrij snel gelukkig! Nu hopen dat m’n zwager hem snel kan komen ophangen :-)

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-06 17:12
AtlAntA schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:50:
Op de MHI SRK modellen zit een soort van hystersis instelling op de auto stand wat dit nogal een oncomfortabele stand maakt vooral in de herfst en lente. Deze stand kan er af maar eerlijk gezegd snap ik niet echt hoe dit moet.

De enige informatie die ik erover kan vinden staat op een webshop pagina voor de wifi controller. https://www.havepe.nl/en/...afstand-tbv-mhi/2323/2346

[Afbeelding]

Het zal aan mij liggen maar behalve het powerknop gedeelte kom ik er niet echt uit. Iemand hier die mij de goede richting op kan sturen?
Dit is mij ook niet gelukt.

Heb je toevallig al een reactie ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-03 08:44

• neemerci
Vraag ivm condenspomp: stel de condensafvoer gaat via 4 a 5m horizontale goot ... heb je dan automatisch een condenspompje nodig? Aangezien je dan wrs geen natuurlijk afloop meer hebt.
of werkt zo een pompje alleen om naar boven te pompen? Wat is de oplossing dan wel? De goot scheef leggen lijkt me nu ook geen fraaie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Arfman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

Zijn goten in alle ral kleuren te bestellen? Zo ja waar? Ik zie overal alleen wit :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

• ik222
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Zijn goten in alle ral kleuren te bestellen? Zo ja waar? Ik zie overal alleen wit :?
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is https://www.klimate.nl/te...ima-t100-leidinggoot.html

Alleen daar kost de goot dus 17,70 en komt daar vervolgens maar liefts 82,50 per goot bij voor het in RAL kleur leveren. Dan heb je dus goten van 100,20 per 2 meter 8)7 Dat wordt mij te gortig in elk geval. Vooral ook omdat bij elke 2 meter extra er weer 82,50 bij komt. En bij elk verbindingsstuk of kapje van 5 euro komt er ook zo nog eens 25+ euro bij voor het in kleur leveren. Dan zijn straks je goten bijna duurder dan de Airco :X

Ik heb hier denk ik toch wel een meter of 6 aan goot nodig dus ik denk dat het zelf schilderen wordt. Iemand daar ervaring mee? Zijn er dingen waar je op moet letten?

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 20-08-2020 13:10 ]

• masaman
  • Niet online
Je kunt ook wrappen, staat stuk hoger in dit topic: loewie1984 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25
Wij hebben destijds het gesprayd met een spuitbus (letterlijk een graffiti-spuitbus). Uiteraard eerst iets opgeschuurd. Ziet er erg netjes uit, ook na 2 jaar in de buitenlucht richting zuiden.

• ik222
  • Niet online
Probleem van wrapfolie is alleen dat het niet in exact de goede RAL kleur verkrijgbaar is. Ik had zelf ook zitten denken aan plastidip maar ook dat is (als particulier in elk geval) heel lastig in RAL kleur verkrijgbaar.

Best optie tot op heden lijkt mij schuren, primer erop en dan schilderen.

• Kasai
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 14:01

Kasai

Legendary

Hallo, ik ben momenteel bezig met een airco voor in ons huis. Nou is er maandag iemand langs geweest voor een offerte en ik vind de prijs nogal tegenvallen, dus ik was even benieuwd wat jullie er van vinden.

Het gaat om onze 'zolder' in deze ruimte hebben we ook een aardige vliering, dus de airco guy stelde voor om een 'satteliet' unit te installeren mits we de vliering niet meer voor opslag willen gebruiken. Het gaat dan exact om deze unit; https://www.aircoshop.nl/...koelen-5400watt-verwarmen

De unit kost dus 2400,- maar ze vragen in totaal inc montage 5700 euro. Ik heb uiteraard gevraagd waarom dit zo duur is, maar ik was ook hier even benieuwd of dit normaal is bij installatie van een airco. We moeten ook nog zelf aantal zaken regelen zoals de dakdoorvoer, stroompunt etc.

Atlas#22744

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
5 kW op een zolder 8)7. Is je zolder echt zó groot danwel warm dat dat nodig is?

Hoe ziet de berekening hiervan eruit?

Ik heb 3,5 kW daar hangen en dat is al veel te zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:35
Tjeez, dat is wel een hele dure oplossing. En heb je daar 5,4kW nodig? Kan het me haast niet voorstellen, of wil je ook de verdiepingen beneden meekoelen (raad ik persoonlijk af, maar daar is al genoeg over verteld). Voor dat geld heb je 4 single split units geïnstalleerd en wel ... En waarom een "satelliet" model? Puur voor het oog? Want uiteraard zie je die unit ook gewoon zitten. Ik zou dan gewoon voor een single split unit gaan met wandmodel. Ben je waarschijnlijk tussen de 2000-2500 wel klaar inclusief montage.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Arfman schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

Deze waren er alleen in zwart en levertijd werd een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
@neemerci Zolang de goot lager ligt dan het onderste punt van de afvoer van de lekbak zal het water altijd weg stromen.
En is een pomp niet nodig. Een minimale afloop zal wel gunstig werken, maar kan m,i minimaal en niet zichtbaar zijn.

• Kasai

Kasai

Legendary

Glashelder schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:38:
5 kW op een zolder 8)7. Is je zolder echt zó groot danwel warm dat dat nodig is?

Hoe ziet de berekening hiervan eruit?

Ik heb 3,5 kW daar hangen en dat is al veel te zwaar.
Het is een ruimte van 8 x 4.4 x 2.4, dus ik weet niet of ik met 3.5 uit de voeten kom. Daarbij is het nu een ruimte met 2 losse kamers, maar het wordt nu 1 grotere ruimte. Wel met een slaap gedeelte en een kantoor/game gedeelte. Uiteraard wordt deze ruimte afgesloten middels een deur op de verdieping eronder, maar deze man zei wel dat we ook stuk van de 1e verdieping konden mee koelen op deze manier.
renzo4000 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:40:
Tjeez, dat is wel een hele dure oplossing. En heb je daar 5,4kW nodig? Kan het me haast niet voorstellen, of wil je ook de verdiepingen beneden meekoelen (raad ik persoonlijk af, maar daar is al genoeg over verteld). Voor dat geld heb je 4 single split units geïnstalleerd en wel ... En waarom een "satelliet" model? Puur voor het oog? Want uiteraard zie je die unit ook gewoon zitten. Ik zou dan gewoon voor een single split unit gaan met wandmodel. Ben je waarschijnlijk tussen de 2000-2500 wel klaar inclusief montage.
De vliering is nu afgesloten met een vliering trap, dus we zouden dan niks van het apparaat zien (behalve dan de 4 ventielen). Hij gaf aan dat je met dit model dus de beste lucht circulatie kan regelen voor deze ruimte.

Alternatief is inderdaad 2 kleinere wandmodellen, daar neig ik nu ook naar omdat ik 5700 euro aan de dure kant vind :+

Atlas#22744

• neemerci
fmrama schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:11:
Zolang de goot lager ligt dan het onderste punt van de afvoer van de lekbak zal het water altijd weg stromen.
En is een pomp niet nodig. Een minimale afloop zal wel gunstig werken, maar kan m,i minimaal en niet zichtbaar zijn.
De goot zou over het plafond in de gang lopen. Dus daar dan wel tegen het plafond. Dan zal ik er hoe dan ook 1 nodig hebben (nog niet bij stil gestaan).
Thanks!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kasai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Het is een ruimte van 8 x 4.4 x 2.4, dus ik weet niet of ik met 3.5 uit de voeten kom. Daarbij is het nu een ruimte met 2 losse kamers, maar het wordt nu 1 grotere ruimte. Wel met een slaap gedeelte en een kantoor/game gedeelte. Uiteraard wordt deze ruimte afgesloten middels een deur op de verdieping eronder, maar deze man zei wel dat we ook stuk van de 1e verdieping konden mee koelen op deze manier.

[...]

De vliering is nu afgesloten met een vliering trap, dus we zouden dan niks van het apparaat zien (behalve dan de 4 ventielen). Hij gaf aan dat je met dit model dus de beste lucht circulatie kan regelen voor deze ruimte.

Alternatief is inderdaad 2 kleinere wandmodellen, daar neig ik nu ook naar omdat ik 5700 euro aan de dure kant vind :+
Dat is dus 85m3. In welk universum heb je daar meer dan 5 kW voor nodig :')

Wil je alleen die ruimte verkoelen of de verdieping eronder ook? Zoals ook al eerder besproken in dit topic: weet dat als je dat doet, je wel moet zorgen voor meer airflow als je verwacht echt te kunnen verkoelen c.q je zal 24/7 moeten gaan draaien.

Maar als je echt alleen die 85m3 wilt verkoelen en je huis niet gemaakt is van alleen maar golfplaten is een 3.5 (85*40= ± 3379 W) meer dan zat.

En die prijs? Absurd. Meer dan 3500 tot 4000 euro mag het toch echt niet kosten voor die set up. Maar als je voor een SS gaat van 3.5 kW moet je idd zoals @renzo4000 aangeeft niet meer dan 2 tot 2500 EUR kwijt moeten zijn voor een 3.5 kW model.. Reken er 700 EUR bij als je voor een MS (multi split) set up gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 20-08-2020 14:36 ]

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:31
bosmas70 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

Ik heb nog wel even tijd (hittegolf is net voorbij en levertijd is toch al snel een paar maanden), maar het vinden van bedrijf vind ik vrij lastig. Ik woon in friesland, kent iemand bedrijven waar ik een offerte kan vragen?
https://www.sytsmultiservice.nl/ goede ervaring mee en nette prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 22:54
Kasai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Ik krijg onze zolder slaapkamer van zo'n 80m3 koud met een 2,0kW unit. Zou niet inzien waarom je een 5,0 nodig zou hebben, of je moet echt 0 isolatie hebben ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• Kasai

Kasai

Legendary

Ophidian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Ik krijg onze zolder slaapkamer van zo'n 80m3 koud met een 2,0kW unit. Zou niet inzien waarom je een 5,0 nodig zou hebben, of je moet echt 0 isolatie hebben ;)
Probleem van de kosten zit niet echt in het apparaat zelf, maar eerder de absurde kosten die ze rekenen voor de montage.

Atlas#22744

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

Kasai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Probleem van de kosten zit niet echt in het apparaat zelf, maar eerder de absurde kosten die ze rekenen voor de montage.
Ik heb in 2015 een Daikin FTXJ3 inverter laten installeren voor net geen 1500 in BTW. De unit was kaal iets van 1300. Nu betrof het wel een vervanging maar de prijs van 1300 was toen al incl basis montage.
De prijzen lijken dus wel wat te stijgen (voor montage) maar die offerte hierboven is inderdaad absurd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ophidian
Kasai schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb het niet over de kosten van de unit. Maar dat een 5,0kW overdreven zwaar is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• franssie

franssie

Save the albatross

Ophidian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:45:
[...]

Ik heb het niet over de kosten van de unit. Maar dat een 5,0kW overdreven zwaar is.
Beide klopt niet. Ding is veel te zwaar vwb vermogen en installatiekosten zijn opmerkelijk (of het moet een lastig pand zijn)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ophidian
franssie schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Beide klopt niet. Ding is veel te zwaar vwb vermogen en installatiekosten zijn opmerkelijk (of het moet een lastig pand zijn)
Klopt, maar ik zei niks over kosten ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Ophidian schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Klopt, maar ik zei niks over kosten ;)
Dus je punt is dat ik ook @Kasai had moet quoten? :+ :>

• Ophidian
@franssie Ja graag :+

Vraagje aan de Daikin bezitters trouwens. Buitenunit stil stand, is dat op 1 binnenunit voldoende of moeten alle binnenunits op die stand staan?

• fmrama
Volgens de beschrijving van de daikin moet de stil stand / nachtstand op beide units zijn ingesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door fmrama op 20-08-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 03:38
Is het een raar idee om in plaats van een Duo systeem (1 buitenunit + 2 binnenunits) 2 Mono units te nemen (2 buitenunits + 2 binnenunits)?

Qua prijs maakt het niet gek veel uit namelijk en mocht er een buitenunit de geest geven, dan heb je er tenminste nog even eentje over.

De buitenunit(s) komen bovenop een plat dak en staan uit het zicht, dus dit is niet iets om rekening mee te hoeven houden. Ik kan ze probleemloos kwijt.

Nadelen aan 2 buitenunits?

[ Voor 3% gewijzigd door Hadespuiter op 21-08-2020 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Hadespuiter schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 02:23:
Is het een raar idee om in plaats van een Duo systeem (1 buitenunit + 2 binnenunits) 2 Mono units te nemen (2 buitenunits + 2 binnenunits)?

Qua prijs maakt het niet gek veel uit namelijk en mocht er een buitenunit de geest geven, dan heb je er tenminste nog even eentje over.

De buitenunit(s) komen bovenop een plat dak en staan uit het zicht, dus dit is niet iets om rekening mee te hoeven houden. Ik kan ze probleemloos kwijt.

Nadelen aan 2 buitenunits?
Duurder in onderhoud, je hebt er twee te onderhouden.. Er kunnen twee compressors kapot (dus het voordeel van “1 kapot” is net zo goed een nadeel)

Het is wmb ook fraaier 1 unit.

(Ja onderhoud valt mee, maar duosplit > single)

[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 21-08-2020 03:47 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"