Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.345.180 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Na de warmte van afgelopen weken toch aan het inlezen op de eventuele aanschaf van een warmtepomp/airco systeem. Onze overburen hebben al jaren een buiten unit hangen aan de schoorsteen op het dak. Nu zou dit een mooie plek zijn, ware het niet dat wij onze haard ook nog wel eens aan gooien.

Vermoedelijk is mijn buurman niet de enige die zijn buitenunit aan een actieve schoorsteen heeft bevestigd.

Iemand hier ervaringsdeskundige en of de buitenunit dan extra schoonmaak nodig heeft door de jaren heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 13:21
@Jfwiet

Ik heb er geen specifieke ervaring mee, maar ik zou de unit persoonlijk op een iets beter bereikbare plaats hangen.

Is de airco voor de zolder?

Met een tussenwoning is het altijd wel lastig om een goede plek te vinden, een hoekwoning maakt het een heel stuk makkelijker.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:15

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Big4SMK schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Dat was precies de reden dat ik @Notna een PM had gestuurd. Als ik iemand blij kan maken met mijn setje vind ik het prima, als het een grens over gaat, dan kan het wat mij betreft weg. Het is voor mij een vriendendienst ipv een businessmodel.
@Glashelder korte antwoord is dus nee. Thanks voor de reminder om het toch nog even langs de modjes te gooien. Informatie is dus ook uit de TS gehaald (vanochtend al overigens)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
-Junkiexp- schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:36:
@Jfwiet

Ik heb er geen specifieke ervaring mee, maar ik zou de unit persoonlijk op een iets beter bereikbare plaats hangen.

Is de airco voor de zolder?

Met een tussenwoning is het altijd wel lastig om een goede plek te vinden, een hoekwoning maakt het een heel stuk makkelijker.
Naast het rook kanaal zit een ruime koof, dus het is opzich een logische plek om via daar de koel leidingen naar de verschillende verdiepingen te leiden. In dezelfde koof zit ook de gasleiding naar de CV op zolder en verschillende elektra leidingen.

Maar het is dus de vraag of dit extra onderhoud met zich mee brengt. En zoja, hoeveel dan dat het misschien toch niet de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northpole
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-04-2021
Jfwiet schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:23:
een buiten unit hangen aan de schoorsteen op het dak.
Dat ligt erg aan de constructie van de schoorsteen. Ons huis heeft een gemetselde schoorsteen die aan een betonnen-tunnelbouw bevestigd zit. Ik zie op zolder de betonnen onderkant van de schoorsteen (rust op grote metalen driehoeken)

Bij ons werd aangegeven dat niets aan de schoorsteen bevestigd mocht worden omdat de constructie daar niet op berekend was (kwa winddruk en vibraties)

Dus ik denk dat het erg aan de (overdimensies) van de schoorsteen ligt of dat goed gaat.

Remco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northpole
Ik vond dit wel een mooi idee

De buitenunit op zolder en vermomd als schoorsteen door het dak
https://www.installatie.n...524574891984-292x389.jpeg

Of meer klassiek het ding verstoppen op het dak met deze schuine dak behuizing
https://www.ubbink.nl/Pro...mpbehuiziing-0715102.aspx

Remco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northpole
Ik heb een binnenunit op een bestaande muur gehangen. Aan de rechterkant zie je dan de koelleidingen lopen naar de buitenmuur toe (ongeveer 70 centimeter afstand)

Nu moet daar natuurlijk een goot omheen,
De WAF zegt dat het een zo klein mogelijk spierwitte plastic ding moet worden.

Dus ik dacht aan bijvoorbeeld zoiets https://www.warmteservice...t-2000x74x56mm/p/90150905

Maar vraag mijzelf af : hoe werk ik dan de overgang van binnenunit naar kabelgoot netjes af ....

Hoe doen jullie dat - ander merk / ander model / trucje / kitten / ..... ?

Remco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:57
Northpole schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:02:
Ik heb een binnenunit op een bestaande muur gehangen. Aan de rechterkant zie je dan de koelleidingen lopen naar de buitenmuur toe (ongeveer 70 centimeter afstand)

Nu moet daar natuurlijk een goot omheen,
De WAF zegt dat het een zo klein mogelijk spierwitte plastic ding moet worden.

Dus ik dacht aan bijvoorbeeld zoiets https://www.warmteservice...t-2000x74x56mm/p/90150905

Maar vraag mijzelf af : hoe werk ik dan de overgang van binnenunit naar kabelgoot netjes af ....

Hoe doen jullie dat - ander merk / ander model / trucje / kitten / ..... ?

Remco.
https://www.warmteservice...lafond-wand-75/p/90150965

zo iets of je goot precies voor de uitsparing links of rechts van de binnen uinit

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Vandaag airco geinstalleerd, netjes gewerkt, één uur gevacumeerd en afgeperst.

Alleen na één uur op 16 graden draaien, begon het opeens aan de linkervoorzijde van de binnenunit water te lekken. Morgen komt de installateur kijken en het verhelpen. Alleen ben ik zelf benieuwd wat het mogelijk zou kunnen zijn, bij de afvoer buiten druppelt het water wel. Zou het kunnen dat 16 graden iets te koud is gezien het de afgelopen tijd erg vochtig was binnen en dat er te snel te veel vocht uit de lucht is onttrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 15:30
xminator schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00:
Vandaag airco geinstalleerd, netjes gewerkt, één uur gevacumeerd en afgeperst.

Alleen na één uur op 16 graden draaien, begon het opeens aan de linkervoorzijde van de binnenunit water te lekken. Morgen komt de installateur kijken en het verhelpen. Alleen ben ik zelf benieuwd wat het mogelijk zou kunnen zijn, bij de afvoer buiten druppelt het water wel. Zou het kunnen dat 16 graden iets te koud is gezien het de afgelopen tijd erg vochtig was binnen en dat er te snel te veel vocht uit de lucht is onttrokken?
Kunnen meerdere dingen zijn, de condensafvoer die niet overal afloopt waardoor er water in de leiding blijft staan dat ophoopt en daardoor de lekbak overstroomt, de binnenunit zelf die niet waterpas hangt. Er zijn binnnenunits waarbij je de afvoer links of rechts van de lekbak kan laten uitmonden en je aan de ongebruikte kant een stopper erin draait. Een flink wat pagina's terug had iemand anders ook een lek, en dacht ik dat bij hem de stopper niet goed erin zat gedraaid en dus water lekte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:59
En ze zijn geinstalleerd en klaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIqo_8ZO2nkpHbHLAs4F8iwgGdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bWM93tGrIPK0caqEzIuHrOjw.jpg?f=user_large

Geluid van de buitenunit valt niet tegen, valt vrijwel weg in achtergrond geluid en binnen 0 geluid. Bij het vacumeren resoneerde de pomp behoorlijk, was even bang dat dat de inverter zelf was :+ Dus heel blij mee. Was niet de goedkoopste, maar zeer tevreden over hoe de werkzaamheden zijn verricht en hoe netjes de installateurs waren.

En heerlijk hoe de slaapkamers nu zijn. Je voelt toch nog beetje de warmte in huis van die dagen, maar comfort is echt enorm verbeterd :)

Nou snel de overige zonnepanelen installeren :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:36
Ophidian schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:51:
[Afbeelding]

Geluid van de buitenunit valt niet tegen, valt vrijwel weg in achtergrond geluid en binnen 0 geluid. Bij het vacumeren resoneerde de pomp behoorlijk, was even bang dat dat de inverter zelf was :+ Dus heel blij mee. Was niet de goedkoopste, maar zeer tevreden over hoe de werkzaamheden zijn verricht en hoe netjes de installateurs waren.

En heerlijk hoe de slaapkamers nu zijn. Je voelt toch nog beetje de warmte in huis van die dagen, maar comfort is echt enorm verbeterd :)

Nou snel de overige zonnepanelen installeren :+
Ziet er goed uit wel jammer dat ze die goot aan de rechterkant vol over de muur zijn gegaan, dat hadden ze netter kunnen doen door een behoorlijk stuk langs de dakgoot te gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mr_evil08 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:19:
[...]

Ziet er goed uit wel jammer dat ze die goot aan de rechterkant vol over de muur zijn gegaan, dat hadden ze netter kunnen doen door een behoorlijk stuk langs de dakgoot te gaan.
Dan zouden er twee goten lopen. 1 naar dakgoot en naar beneden en 1 van onze slaapkamer naar beneden. In die rechtergoot zitten de leidingen van twee units ;)

Ach mooi zijn die goten nooit, maar zo is het best :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ophidian schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:27:
[...]

Dan zouden er twee goten lopen. 1 naar dakgoot en naar beneden en 1 van onze slaapkamer naar beneden. In die rechtergoot zitten de leidingen van twee units ;)

Ach mooi zijn die goten nooit, maar zo is het best :+
Gelukkig hebben ze geen vies knalwitte goot gebruikt wat vaak gebeurd en dan valt het ook minder op.
Heb ik overgens ook niet begrepen waarom buitenunits alleen maar in knal wit zijn en niet in lichtgrijs bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 30-06-2020 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-05 17:34
Het kan altijd slechter. En wie zeurt er over geluidsoverlast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt1Ln0DhMbJf0G1mZ9NY9v6c5S0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl0lElZie4wWLErz0yP9gYYj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@fmrama Ik denk niet dat er iemand last heeft van geluidsoverlast. Daar is het zo warm dat je niet buiten kunt zitten namelijk. 8)7
fmrama schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:13:
Het kan altijd slechter. En wie zeurt er over geluidsoverlast.
[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco1810
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06-2021
Ik ga zelf een MHI installeren in mijn huis en de buitenunit komt op de dakkapel te staan. Ik moet dan een gat van 5cm? door het schuine dak maken. Ik denk dat het dak 30cm dik is. Groene platen met isolatiemateriaal er tussen. Wie heeft een tip met welke boor ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Remco1810 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:40:
Ik ga zelf een MHI installeren in mijn huis en de buitenunit komt op de dakkapel te staan. Ik moet dan een gat van 5cm? door het schuine dak maken. Ik denk dat het dak 30cm dik is. Groene platen met isolatiemateriaal er tussen. Wie heeft een tip met welke boor ik dit het beste kan doen?
Gewoon een gatenzaag met ene verlengstuk erop.
Ik boor trouwens 60mm, heb je net wat meer ruimte.
En boor een paar graden schuin naar beneden vanaf de binnenunit gezien, heb je gelijk wat afschot voor het condenswater.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 16:10
VikeeVeekie schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:43:
[...]
Een flink wat pagina's terug had iemand anders ook een lek, en dacht ik dat bij hem de stopper niet goed erin zat gedraaid en dus water lekte.
Enkele pagina's terug was ik dat in ieder geval. Het was bij mij niet de stopper, maar de condenswaterafvoerslag die niet helemaal lekker op de unit was aangesloten.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
Northpole schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Dat ligt erg aan de constructie van de schoorsteen. Ons huis heeft een gemetselde schoorsteen die aan een betonnen-tunnelbouw bevestigd zit. Ik zie op zolder de betonnen onderkant van de schoorsteen (rust op grote metalen driehoeken)

Bij ons werd aangegeven dat niets aan de schoorsteen bevestigd mocht worden omdat de constructie daar niet op berekend was (kwa winddruk en vibraties)

Dus ik denk dat het erg aan de (overdimensies) van de schoorsteen ligt of dat goed gaat.

Remco.
Bij de overburen hangt er al een buiten unit aan sinds dat ik er woon (2,5 jaar) dus ik vermoed dat het wel kan. Het is een gemetselde schoorsteen die zo'n 1,5e meter breed is. Maar zeker de moeite waard om de mening van een export te polsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 15:30
DynamicDreams schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 07:54:
[...]

Enkele pagina's terug was ik dat in ieder geval. Het was bij mij niet de stopper, maar de condenswaterafvoerslag die niet helemaal lekker op de unit was aangesloten.
Ah oke, dan haalde ik daadwerkelijke oorzaak en suggestie door elkaar heen, iemand droeg namelijk aan om daar op te checken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anderen ook last van leveringsproblemen? Daikin kan onze binnenunit beneden niet leveren, pas eind deze maand weer. De binnenunits boven waren er wel. Komt omdat beneden de Stylish komt en die wordt in België gemaakt waar ze vanwege Corona gestopt waren met productie.
Jfwiet schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:55:
[...]

Bij de overburen hangt er al een buiten unit aan sinds dat ik er woon (2,5 jaar) dus ik vermoed dat het wel kan. Het is een gemetselde schoorsteen die zo'n 1,5e meter breed is. Maar zeker de moeite waard om de mening van een export te polsen.
Ga er niet zomaar vanuit dat iets kan omdat het bij de ander tot nu toe ook gewerkt heeft. Je wilt niet dat je airco naar beneden dondert en je schoorsteen mee trekt. De kans is namelijk aanwezig dat de verzekering dat niet gaat dekken wegens ondeugdelijke constructie.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 01-07-2020 12:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:34
Ophidian schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:51:
[Afbeelding]
Sorry maar dit is net waarom ik geen airco wil installeren.
2 installateurs langsgeweest en beide kwamen ze met een gelijke oplossing zoals bij jou. Heel wat buizen etc op de gevel.

Wij hebben een donkergrijze steen en dat zou dus visueel echt niet mooi zijn. Bijkomende is ook dat ze beide zeiden dat de afstand te groot zou zijn van de buitenunit naar de binnenunit. Die van jou zit ook in heel wat bochten, alsook grote afstand wat niet aan te raden was blijkbaar.

Hier dus helaas geen airco :(

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@kazzzdafke

Als je beneden staat zie je er eigenlijk maar twee. De linker valt niet zo op, lijkt als je snel kijkt een dakgoot. De rechter zie je natuurlijk wel. Maar niet storend imo. Die onderin zie je niet door de uitbouw. En daar komen nog 4 panelen voor.

Voor ons werkt ie als warmtepomp. In de zomer lekker koel, maar in de winter verwarming. Radiatoren gaan uit alle slaapkamers, die werken niet goed meer door lage aanvoertemp door vloerverwarming in de woonkamer. Dit was een mooie oplossing.

Je kan ookt evt stuk buis binnen doen, krijg je minder op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@kazzzdafke Mocht je echt een airco willen en geen witte buis, dan kun je bij onderstaande de goot in elke ral kleur krijgen.
https://www.klimate.nl/montage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Een split airco zal in weinig gevallen een verbetering zijn van het aangezicht van je woning. Het mooiste is dat je bij een nieuw huis dit meteen laat integreren zodat je geen leidingen meer over de buitenmuren hebt.

Maar goed, wij hebben dus ook leidingen aan de buitenmuur, wel aan de kant waar je het minste zicht op hebt. Het is dus een afweging wat je belangrijker vindt. Wij hebben duidelijk gekozen voor de functie boven de vorm en zijn daar ook erg blij mee.

Altijd leuk als je mensen verhit thuis ziet zitten in onze Nederlandse plakzomers :P ... maar hey, dan hebben ze in ieder geval geen lelijke leidingen aan hun huis zitten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oACoMQQXm6iZ455PcROOG8LIyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCQjQT8XxruGj1KO2v6JCTT2.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
Tsurany schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:29:
Anderen ook last van leveringsproblemen? Daikin kan onze binnenunit beneden niet leveren, pas eind deze maand weer. De binnenunits boven waren er wel. Komt omdat beneden de Stylish komt en die wordt in België gemaakt waar ze vanwege Corona gestopt waren met productie.

[...]

Ga er niet zomaar vanuit dat iets kan omdat het bij de ander tot nu toe ook gewerkt heeft. Je wilt niet dat je airco naar beneden dondert en je schoorsteen mee trekt. De kans is namelijk aanwezig dat de verzekering dat niet gaat dekken wegens ondeugdelijke constructie.
Zie dat ik een spelfout maakt, maar ik zou hier wel een expert voor benaderen. (Heb een buurman die lang lesgegeven heeft aan de TU over betonconstructies, dus dat is wel een mooi beginpunt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:36:
[...]

2 installateurs langsgeweest en beide kwamen ze met een gelijke oplossing zoals bij jou. Heel wat buizen etc op de gevel.

Wij hebben een donkergrijze steen en dat zou dus visueel echt niet mooi zijn. Bijkomende is ook dat ze beide zeiden dat de afstand te groot zou zijn van de buitenunit naar de binnenunit. Die van jou zit ook in heel wat bochten, alsook grote afstand wat niet aan te raden was blijkbaar.

Standaard kleuren zijn Wit en Zwart. Echter als jij een specifieke kleur wilt kan je, tegen meerprijs, bij elke leverancier de buis in de door jou gewenste kleur gespoten hebben.
Alternatieven zijn meerdere buitenunits waardoor je minder gootwerk hebt of het gootwerk binnenshuis aanleggen. Je kan het in laten frezen in de muren/vloeren/plafonds maar dat wordt een prijzigere oplossing.

Persoonlijk zie ik liever wat gootwerk op de buitengevel terwijl ik met 22 graden binnen zit dan dat mijn buitenmuren lekker strak zijn en ik lig weg te zweten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
En er is nog een verschil of je spier wit of creme wit hebt. Bij mij is het creme. En dat is niet zo storend. Ook de bochtjes en uitgangen zijn mooi strak met schroefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shakespeare2000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 17:35
Shakespeare2000 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:34:
Ik heb een vraagje voor iemand met (inside) Daikin / vloermodel kennis. Ik ben aan het kijken naar een multi-split bij KeroClima, met onder andere de Daikin FVXM50F.

In de installatiehandleiding staat dat er een maximale afstand tot de vloer is van 6 cm.
Zou dat enkel zijn vanwege de luchtverplaatsing?

In de handleiding van een ander vloermodel van Daikin (FVXG-K / Nexura) staat een minimale afstand van de vloer van 7 cm en een maximum van 12. Daar staat bij dat het vanwege de spreiding van de kamertemperatuur is.

Het probleem zit 'm namelijk in een (houten) plint van 12 cm hoog, op de plek waar het vloermodel moet komen. Met een Dremel verwacht ik eerlijk gezegd wel netjes een deel van de plint weg te kunnen halen - tot de grond of eventueel tot die 6 cm hoog - maar vrouwlief ziet de plint het liefst ongeschonden.

...
Schaamteloze selfquote, heb na drie weken nog steeds geen antwoord - van Daikin of iemand hier - op de vraag wat de achterliggende reden van de maximale afstand tot de vloer is voor een vloermodel.

The whole thing is based on respect, respect to the music, respect to the DJ's,
respect to the crowd and respect to one another!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 09:19
kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:36:
[...]

Nja, nog een flink stuk lelijker dan die leidingen zijn de rolluiken. Echter daar zit half brabant/limburg wel mee op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39
Je zou de leidinggoten ook nog kunnen inpakken met een folie in een kleur naar wens:
loewie1984 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
loewie1984 in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
@xminator Tja dat kan wel zo wezen (lelijk vind ik nogal overtrokken als je een beetje knappe rolluiken hebt) maar het comfort wat je ervoor terug krijg is zodanig dat ik het er graag voor over heb. Het scheelt enorm met isolatie (zowel in de winter als zomer) en het is heerlijk pik donker in je kamer. Daarnaast werkt het ook nog eens behoorlijk geluidsisolerend. Wederom een gevalletje functie boven vorm ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk7W3FP2MpppnY90OqHOeTBFWTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EiFb3I59xYBWPs7wm9sPSL3j.png?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Tsurany schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Standaard kleuren zijn Wit en Zwart. Echter als jij een specifieke kleur wilt kan je, tegen meerprijs, bij elke leverancier de buis in de door jou gewenste kleur gespoten hebben.
Alternatieven zijn meerdere buitenunits waardoor je minder gootwerk hebt of het gootwerk binnenshuis aanleggen. Je kan het in laten frezen in de muren/vloeren/plafonds maar dat wordt een prijzigere oplossing.

Persoonlijk zie ik liever wat gootwerk op de buitengevel terwijl ik met 22 graden binnen zit dan dat mijn buitenmuren lekker strak zijn en ik lig weg te zweten.
Meerdere buitenunits is helemaal geen alternatief...

Mja ieder zijn ding natuurlijk, maar we hebben 8 jaar geleden een nieuwbouw gezet en toen niet aan gedacht om deze te voorzien. De zomers waren toen eigenlijk nog niet zo warm :D

Waar de airco's ook perfect zouden staan beneden, moeten we werken met ook te lange buizen om voldoende rendement te halen ivm centrale plaats voor alle doorstroom etc..

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Mja ieder zijn ding natuurlijk, maar we hebben 8 jaar geleden een nieuwbouw gezet en toen niet aan gedacht om deze te voorzien. De zomers waren toen eigenlijk nog niet zo warm :D

Waar de airco's ook perfect zouden staan beneden, moeten we werken met ook te lange buizen om voldoende rendement te halen ivm centrale plaats voor alle doorstroom etc..
Dus je hebt het nu te warm maar wilt geen airco aanleggen puur omdat het minder mooi is om te zien? Tja, inderdaad ieder z'n ding maar dat zou nooit mijn keuze zijn ;) Liever een koel huis dan dat buitenstaanders er naar kijken en de goot minder mooi vinden. Zelf zit ik toch altijd in het huis of in de tuin en dan zie ik de goot amper.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-05 21:43
Beste, drie weken geleden eindelijk de airco laten installeren. Er hangt een unit beneden in de woonkamer en boven op de slaapkamer. Het werkt supercool en is erg stil :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp0YZvXX8OwcLGFT5KSTYPxAAyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ja7X5xNnhVgir0mP0F4qVceF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXgfnbvFmM2RCRwWmb-rjjSDMqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Asvej3g5YoY6SSkOLU2yMd9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vmlhDYSu7DGEuInax1NXHCCpK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TyGZe6l8xGO3g5E9JUPMFwS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lrUwxBxkzzgCsa2FdMX6bqwB6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoLLvDWrvzXjp3SRoflrCtQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KiXC65l1tcRZmLlsxO6_tAv7_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYhP2Fniy4e8WyNqJ1XNuHPi.jpg?f=fotoalbum_largeBuiten vond ik het een lelijk gezicht en daarom een ombouw om de buitenunit en de koof naar boven bekleed met stickerpapier waarop ik de stenen heb laten printen van ons huis! Je ziet er bijna niets meer van alsof het er bij hoort :-).

Graag jullie reacties ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door Edulem op 04-07-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
In twee woorden:
Verdomd mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Haha, en wat denk je dat de reacties worden?
Dit is natuurlijk super strak opgelost! Chapeau! _/-\o_

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ziet er strak uit, op die eerste foto zie je de pijp niet eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
Nice, heel mooi! Waar heb je de ombouw vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edulem
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-05 21:43
zxop4932 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:25:
Nice, heel mooi! Waar heb je de ombouw vandaan als ik vragen mag?
De laten maken door een timmerman (opmaat). En daarna rood/bruin geschilderd als de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Tsurany schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:14:
Ziet er strak uit, op die eerste foto zie je de pijp niet eens!
Ben ik nu gek of is er op die eerste foto überhaupt niks te zien? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
OK, NETJES!

Hier eens in verdiepen! Knap man...
Tsurany schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Dus je hebt het nu te warm maar wilt geen airco aanleggen puur omdat het minder mooi is om te zien? Tja, inderdaad ieder z'n ding maar dat zou nooit mijn keuze zijn ;) Liever een koel huis dan dat buitenstaanders er naar kijken en de goot minder mooi vinden. Zelf zit ik toch altijd in het huis of in de tuin en dan zie ik de goot amper.
Ja, WIJ (mijn vrouw en ik) hebben nieuwbouw gekozen omdat we het willen zoals WIJ het willen, niet iemand anders etc.. Daarom ook nagedacht over buitenkant, etc.. Dus om daar nu ineens buizen te hebben...

Maar we zitten nog altijd met de lengte...

Interesting times...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

renzo4000 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:16:
...maar het comfort wat je ervoor terug krijg is zodanig dat ik het er graag voor over heb.
Honderd procent mee eens. Ik heb aan de achterzijde zowel rolluiken als een buitenunit van een airco staan. Is het mooi? Dat zeker niet. Is het storend? Daar is altijd over te discussiëren. Ik stoor me er in ieder geval niet aan en heb het er graag voor over betreffende het comfort wat je er voor terug krijgt. Comfort van zowel de airco als de rolluiken.
Ik zou me dan bijvoorbeeld meer storen aan het onkruid wat in de voortuin van sommigen meters hoog staat of containers die men aan de voorzijde heeft staan. Allemaal persoonlijk natuurlijk en ook afhankelijk van de woning hoe opzichtig zoiets zou zijn :)
Echt super tof! De buis in kleur spuiten (zodat het niet (crème) wit is) is al een hele verbetering maar dit is wel echt next level camouflage! Ik hoop dat de kleurvastheid van de sticker een beetje oké is. Aan de andere kant, nieuwe is zo besteld. Geen idee hoe veel werk de montage was.

Edit:
Ik moet nog steeds RAL7016 folie bestellen voor de buis over mijn muur. RAL7016 omdat het dan bij de rolluiken matcht. Een buis die je alleen ziet van tientallen meters afstand en waar over een jaar toch woningen voor staan maar ik werk het ook graag netjes af. Vandaar dat de goot verticaal bij mij binnen zit.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 01-07-2020 17:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:40
Zo, vandaag de unit even op trillingsdempers gezet.
Nu heb ik er wel alles aan gedaan om de overlast die de buuf ervaart tegen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM4U6LlQTfqpDE2q-ZWYV3pF5W0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMWLUSjk3Kyn7ZX9iYYOKldu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-APWHN09ummNzIOaZA0M-GwAUHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF7n1NLNWRh2uZph1Lq0qnyS.jpg?f=fotoalbum_tile

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
FeaR schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:58:
[...]

Honderd procent mee eens. Ik heb aan de achterzijde zowel rolluiken als een buitenunit van een airco staan. Is het mooi? Dat zeker niet. Is het storend? Daar is altijd over te discussiëren. Ik stoor me er in ieder geval niet aan en heb het er graag voor over betreffende het comfort wat je er voor terug krijgt. Comfort van zowel de airco als de rolluiken.
En wie kijkt er nou de hele dag naar de achterkant van zijn woning :+ Hier vanaf de straat zie je er nagenoeg niks van. En de rolluiken zijn ook zo heerlijk, zou niet meer zonder willen.

Vandaag de laatste panelen erbij, zie je nog minder van de goot onderin waar je toch al niks van zag *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENQcNZ7b_msOMoI3eVNw0FKQHT0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Ap9roacIe7JHyYUZ70vqLe6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:44:
Ja, WIJ (mijn vrouw en ik) hebben nieuwbouw gekozen omdat we het willen zoals WIJ het willen, niet iemand anders etc.. Daarom ook nagedacht over buitenkant, etc.. Dus om daar nu ineens buizen te hebben...

Maar we zitten nog altijd met de lengte...
Ok, dan neem je toch geen airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 20:16
Edulem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:49:
Beste, drie weken geleden eindelijk de airco laten installeren. Er hangt een unit beneden in de woonkamer en boven op de slaapkamer. Het werkt supercool en is erg stil :-).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Buiten vond ik het een lelijk gezicht en daarom een ombouw om de buitenunit en de koof naar boven bekleed met stickerpapier waarop ik de stenen heb laten printen van ons huis! Je ziet er bijna niets meer van alsof het er bij hoort :-).

Graag jullie reacties ;-)
Wow super mooi! Waar heb je die print laten maken op dat stickervel voor over de goten. Ben echt benieuwd dat wil ik namelijk ook! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Tsurany schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Ok, dan neem je toch geen airco?
Herlees mijn eerste post...
en herlees nog eens

en misschien nog eens

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Je hebt ook gewoon vaste airco,s zonder buitenunit, speciaal voor monumenten waar geen buitenunit mag hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:30:
[...]

Herlees mijn eerste post...
en herlees nog eens

en misschien nog eens
Prima conclusie (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 09:37
Iemand uit omgeving Apeldoorn nog ervaring met installateurs?
Heb nu een offerte voor:
- Toshiba multi-split systeem, 3 binnenunits, 5500:
- Buitendeel: RAS-3M18U2AVG (koel 5.2kW, warm 6.8kW):
- Binnendeel: 2x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW)
- Binnendeel: 1x RAS-M13PKVPG (Daisekai 3,5kW)

Benieuwd of dit een beetje gangbare prijzen zijn, of dat iemand nog installateur tips heeft in deze regio. 1x door bakstenen muur, 2x door een soort houten panelen boren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Even in zijn algemeen een kleine update :).

Modbreak:We zien dat gebruikers hier discussiëren over het zelf uitvoeren van airconditioning montages waarbij er handelingen worden verricht die (mogelijk) door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moeten worden uitgevoerd. Dit is uiteraard eigen verantwoordelijkheid. Echter het vragen en helpen (hoe goed bedoeld dan ook) bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren is niet de bedoeling. De wet is de wet en we werken daar op Tweakers niet om heen. Voor feedback hierop zie Witgoed feedbacktopic.

Vakdiscussies tussen gecertificeerde monteurs mag wel, maar dat is natuurlijk andere stof als “Hé ik wil een airco monteren wat moet ik doen?” ;). Bij twijfel kan er altijd ingegrepen worden door de crew.

[ Voor 25% gewijzigd door Zeehond op 01-07-2020 22:40 ]

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
matthijst schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:17:
Iemand uit omgeving Apeldoorn nog ervaring met installateurs?
Heb nu een offerte voor:
- Toshiba multi-split systeem, 3 binnenunits, 5500:
- Buitendeel: RAS-3M18U2AVG (koel 5.2kW, warm 6.8kW):
- Binnendeel: 2x RAS-B07J2KVSG (Kazumi 2,0kW)
- Binnendeel: 1x RAS-M13PKVPG (Daisekai 3,5kW)

Benieuwd of dit een beetje gangbare prijzen zijn, of dat iemand nog installateur tips heeft in deze regio. 1x door bakstenen muur, 2x door een soort houten panelen boren.
Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van bijvoorbeeld lengte van je leidingen, hoeveelheid werkzaamheden, etc. Wat wil je er mee gaan doen? Hoe groot zijn je ruimtes, andere zonwering etc? Ik heb van de daadwerkelijke airco niet zoveel verstand, maar 7,5kW vermogen op een 5,2kW buitenunit? Heb je zoveel binnen vermogen echt nodig?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Edulem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:49:
Buiten vond ik het een lelijk gezicht en daarom een ombouw om de buitenunit en de koof naar boven bekleed met stickerpapier waarop ik de stenen heb laten printen van ons huis! Je ziet er bijna niets meer van alsof het er bij hoort :-).
Super tof gedaan. Ik heb zelf een goot gemaakt voor onze airco's. Met hetzelfde hout als de buitenkant. Zie je ook vrijwel niks van. Ik heb hem helemaal naar boven laten doorlopen, zodat het nog minder opvalt. Er moet alleen nog een laagje verf extra overheen zodat je ook de schroeven niet meer zo goed ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGeSADa976INxH_gslX3MHOPO2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4cWNLCNbae0Wbkk59DFdh5zA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O_tmkkmuUC0uNXihhErKVxvwTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KYOh2XqFC8Cv194so9BOpzX7.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Shakespeare2000 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Schaamteloze selfquote, heb na drie weken nog steeds geen antwoord - van Daikin of iemand hier - op de vraag wat de achterliggende reden van de maximale afstand tot de vloer is voor een vloermodel.
Die ene centimeter maakt echt niet uit hoor.

Voor de bonus punten, volgens mij is de lengte van de standaard slang tussen de 36 en de 40 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@zonoskar 1 tip het groen zit wel erg dicht bij de buitenunit, binnen de kortste keren is die aangeslagen met groen/alg whatever en kan je hem gaan schoonmaken, en ook de verdamper binnenin dus.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2020 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Zeehond schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:49:
Even in zijn algemeen een kleine update :).

[modbreak]
We zien dat gebruikers hier discussiëren over het zelf uitvoeren van airconditioning montages waarbij er handelingen worden verricht die (mogelijk) door een erkende STEK installateur moeten worden uitgevoerd. Dit is uiteraard eigen verantwoordelijkheid. Echter het vragen en helpen (hoe goed bedoeld dan ook) bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende STEK installateur moet gebeuren is niet de bedoeling. De wet is de wet en we werken daar op Tweakers niet om heen. Voor feedback hierop zie Witgoed feedbacktopic.
[/modbreak]
Alleen is het tegenwoordig F-Gassen ipv STEK ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 09:37
Ophidian schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van bijvoorbeeld lengte van je leidingen, hoeveelheid werkzaamheden, etc. Wat wil je er mee gaan doen? Hoe groot zijn je ruimtes, andere zonwering etc? Ik heb van de daadwerkelijke airco niet zoveel verstand, maar 7,5kW vermogen op een 5,2kW buitenunit? Heb je zoveel binnen vermogen echt nodig?
Leidingen zullen rond de 20 meter zijn.
Idee is om de 3.5kW beneden te hangen (130m3, daar ook gebruiken om te verwarmen).
De twee boven op een slaapkamer en hobbykamer. Hobbykamer op 't westen wordt vooral warm. Idee van 2 units boven is dat je niet de slaapkamer heel koud hoeft te maken voordat de andere kamer ook mee koelt (als je 1 unit zou doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
mr_evil08 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:26:
@zonoskar 1 tip het groen zit wel erg dicht bij de buitenunit, binnen de kortste keren is die aangeslagen met groen/alg whatever en kan je hem gaan schoonmaken, en ook de verdamper binnenin dus.
Je bedoeld de condenser dan neem ik aan?
De verdamper zit binnen :)

Maar de lucht uit de unit blaast richting het groen, ik denk dat het allemaal wel losloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
[...]

Ik snap je punt wel een beetje hoor, als ik zo je schrijfstijl zie kom je uit België?

Daar zijn de mensen wel een stuk trotser op het huis wat ze hebben over het algemeen.
Daarnaast vinden ze het belangrijk dat ander mensen hun huis ook mooi vinden.

Althans dat is mijn ervaring na 3 jaar een handelsbedrijf in de DHZ sector in België te hebben gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 18:30
Zijn er meer koper dit last hebben van lange levertijden ?ik heb eind april 2 x mhi units besteld bij een installateur . Tot op heden krijg ik enkel ‘Corona , nog geen leverdatum in hebt verschiet” te horen .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 20:18

_Christiaan_

Master of SOG

We zitten met een probleem met onze binnen unit van een MHI SRK ZS.

Nadat we vorige keer het probleem opgelost hadden van de herrie van de condenspomp (_Christiaan_ in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"), heb ik nog meer geluid kunnen isoleren door de dakdoorvoer vol te stoppen met glaswol. Hier zat niets in, dus bij harde wind voelde je de wind keihard tochten door de dakdoorvoer. Niet de bedoeling lijkt me.

Nu valt me echter al van begin af aan op dat de ventilator van de binnen unit duidelijk een tikkend geluid maakt bij de twee laagste fan standen. Ik heb een blik geworpen bij de ventilator, en ik zie duidelijk een soort imbalans bij de ventilator. Ik heb dit op video gezet, waarbij je duidelijk ziet dat de ventilator niet netjes centraal loopt:
YouTube: YouTube

Zouden jullie eens kunnen kijken of dit bij jullie ook het geval is? Of hebben wij een slechte unit?

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als we hierop de garantie van MHI aanspreken. We hebben namelijk net €400 neergelegd om alles te installeren en in bedrijf te nemen, zou toch rot zijn als dit weer in de papieren gaat lopen voor het afkoppelen van de unit etc.

[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 01-07-2020 22:08 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
@Elahkneh

Bij mijn groothandel zijn alle Haiers op tot 20 juli en Daikin is ook slecht te leveren.

@_Christiaan_

Die onbalans heb ik ook bij mijn binnenuit, als is dat geen MHI.
Maar niet in deze mate, dit is wel erg veel als je het mij vraagt.

De ventilator en onderdelen daarvan zijn wel los te vervangen zonder de binnenunit hoeven te demonteren lijkt mij dus dat moet geen probleem zijn.
Ik hoop dat MHI het netjes met je gaat af handelen, succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@_Christiaan_ Contact opnenen met de installateur. Kijken wat hij ervan zegt.

[ Voor 11% gewijzigd door fmrama op 01-07-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Elahkneh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:04:
Zijn er meer koper dit last hebben van lange levertijden ?ik heb eind april 2 x mhi units besteld bij een installateur . Tot op heden krijg ik enkel ‘Corona , nog geen leverdatum in hebt verschiet” te horen .
Join the club. Zou eerst 20 juni worden, toen 10 juli en nu als het meezit in 2-3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:49
Je zou ook nog eens naar andere merken kunnen informeren. Misschien een Toshiba? Heb er onlangs een laten installeren en ben erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22-05 20:34

Arfman

Drome!

Ze zijn hier as we speak bezig om een MHI installatie te plaatsen. Gisteren bij de koffie vertelde men dat bij alle leveranciers/groothandels de airco's compleet op waren, eind juli was het gunstigste wat ze hadden. Geldt voor alle onderdelen, mijn Bigfoots zijn eigenlijk van een andere klant .. als je nu nog een airco wilt bestellen/plaatsen, succes.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup, mijn Daikin Stylish komt tegen augustus pas binnen. De rest van de binnenunits hangen wel maar deze komt uit de fabriek in België en die lag een tijd plat. Installateur komt hem later even ophangen maar heeft wel al het voorbereidend werk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 18:30
Het zal ook niet meehelpen dat ik de titanium kleur heb besteld .
Er is meer keus bij witte units .
We wachten het maar rustig af . De installateur kan er ook weinig aan doen , die is ook afhankelijk van zijn leveranciers.

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Tja leveringen staan enorm onder druk door verschillende redenen:

- Afgelopen jaren is de vraag uberhaupt gestegen (daar hadden ze natuurlijk op kunnen inspelen)
- Corona crisis; fabrieken zijn stilgelegd en/of mochten niet vervoerd worden
- Doordat men nu meer thuiswerkt is de behoefte om een goed klimaat thuis te creëren toegenomen
- Er is veel aandacht in de media geweest rondom airco's voor thuis

https://www.hartvannederl...n-te-slepen-in-nederland/

https://www.rtvnoord.nl/n...het-zweet-op-de-kop-staan

https://www.gelderlander....ar-een-airco-br~a81079a9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:24
En minder (dure) vakantie, dus geld te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Dan heb ik nog mazzel gehad. 19 mei accoord gegeven voor de offerte en 15 juni geplaatst. Daikin. Bij een regionale installatiebedrijf. Betaal ik wel wat meer, ok! Maar ze leveren goed werk. Ze hebben hier al meer grote klussen gedaan. In augustus staat het opgraden en herinrichten van de meterkast op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Northpole
Ik moet nog koelleiding kopen (2 sets van 10 meter) - hoeven geen flairs of koppelingen op te zitten

Hier bij warmteservice hebben ze twee merken op voorraad "aircotube" en "sangi"
Zien er op het oog hetzelfde uit, ook geen prijsverschil, en heb geen flauw idee of er kwaliteitsverschillend in zit

Maakt het veel uit welke leiding ik koop (of bij wie) ?

Ik las dat ik dat moest intapen met de stuur+condensleiding. En dat geheel gaat dan in goten.

Is dat tapen met gewone tape of moet dat iets speciaals zijn (isolerend ofzo) ?

Remco.

[ Voor 2% gewijzigd door Northpole op 02-07-2020 10:17 . Reden: lengte toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 07:56
Is er iemand met een Daikin airco die dit eens wil proberen thuis? Ben namelijk benieuwd of dit werkt met de nieuwere units dan diegene die op de foto's staan.
https://www.npmjs.com/pac...l#homebridge-daikin-local

Je moet zelfs niets installeren, als je surft naar deze twee adressen

http://192.168.1.88/aircon/get_model_info
http://192.168.1.88/skyfi/aircon/get_model_info

(waarbij je het IP adres vervangt door het IP van jouw unit(s), dan zou je een antwoord moeten krijgen:

code:
1
ret=OK,model=0AB9,type=N,pv=2,cpv=2,cpv_minor=00,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,land=0,elec=0,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=0,en_scdltmr=1,en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=0,en_ipw_sep=0,en_mompow=0

[ Voor 61% gewijzigd door HyperBart op 02-07-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Laatst online: 21-05 10:28

royhoi

-

Northpole schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:16:
Ik moet nog koelleiding kopen (2 sets van 10 meter) - hoeven geen flairs of koppelingen op te zitten

Hier bij warmteservice hebben ze twee merken op voorraad "aircotube" en "sangi"
Zien er op het oog hetzelfde uit, ook geen prijsverschil, en heb geen flauw idee of er kwaliteitsverschillend in zit

Maakt het veel uit welke leiding ik koop (of bij wie) ?

Ik las dat ik dat moest intapen met de stuur+condensleiding. En dat geheel gaat dan in goten.

Is dat tapen met gewone tape of moet dat iets speciaals zijn (isolerend ofzo) ?

Remco.
Ik heb laatst nog 15 meter 1/4 5/8 flared leiding van airco tune gehaald en dat ziet er prima uit. Isolatie is ook mooi sterk.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Er staat toch een lijstje bij met geteste wificontrolers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
HyperBart schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:17:
Is er iemand met een Daikin airco die dit eens wil proberen thuis? Ben namelijk benieuwd of dit werkt met de nieuwere units dan diegene die op de foto's staan.
https://www.npmjs.com/pac...l#homebridge-daikin-local

Je moet zelfs niets installeren, als je surft naar deze twee adressen

http://192.168.1.88/aircon/get_model_info
http://192.168.1.88/skyfi/aircon/get_model_info

(waarbij je het IP adres vervangt door het IP van jouw unit(s), dan zou je een antwoord moeten krijgen:

code:
1
ret=OK,model=0AB9,type=N,pv=2,cpv=2,cpv_minor=00,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,land=0,elec=0,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=1,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=0,en_scdltmr=1,en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=3,en_rtemp_a=0,en_spmode=0,en_ipw_sep=0,en_mompow=0
Van een Daikin 3.5 kW US die uitstaat
ret=PARAM NG,msg=404 Not Found

ret=OK,model=NOTSUPPORT,type=N,pv=1,cpv=0,mid=NA,s_fdir=3,en_scdltmr=1

Van een Daikin Sensira die uitstaat

ret=OK,model=0FCD,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=0,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=1,en_rtemp_a=0,en_spmode=3,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
fmrama schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:45:
Klopt maar ik heb nog niet uitgevonden welke controllers er bv. in de nieuwere series à la FTXM of zoals de Sensira zit.
wizzopa schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Van een Daikin 3.5 kW US die uitstaat

ret=OK,model=NOTSUPPORT,type=N,pv=1,cpv=0,mid=NA,s_fdir=3,en_scdltmr=1

Van een Daikin Sensira die uitstaat

ret=OK,model=0FCD,type=N,pv=3.20,cpv=3,cpv_minor=20,mid=NA,humd=0,s_humd=0,acled=0,land=0,elec=1,temp=1,temp_rng=0,m_dtct=0,ac_dst=--,disp_dry=0,dmnd=1,en_scdltmr=1,en_frate=1,en_fdir=1,s_fdir=1,en_rtemp_a=0,en_spmode=3,en_ipw_sep=1,en_mompow=1,hmlmt_l=10.0
Hmmm, zo zie je maar. Die eerste is echt een model voor de VS? Of is dat een ouder model? Je Sensira is in ieder geval ok maar die US niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
HyperBart schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Klopt maar ik heb nog niet uitgevonden welke controllers er bv. in de nieuwere series à la FTXM of zoals de Sensira zit.

[...]

Hmmm, zo zie je maar. Die eerste is echt een model voor de VS? Of is dat een ouder model? Je Sensira is in ieder geval ok maar die US niet.
Dat is de Daikin Ururu Sarara

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
fmrama schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:45:
Dankzij deze link:
http://nl.daikin.digital/catalogus

Kwam ik er op uit dat de FTXM modellen de adapter hebben (pagina 42-43).
Helaas staat er niets bij de FTXA.

@Alfa159 heb jij ondertussen je airco's (FTXA) hangen en kan je eens naar die URL's surfen? Dan ben ik zeker :) .

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 02-07-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverdouw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-11-2022
Hallo mensen,
Ik zie dat buitenunits vaak voorgevuld zijn tot een bepaalde leidinglengte.
Moet ik voor deze lengte de pers en de retour tezamen nemen?
Dus eigenlijk twee keer de lengte van de buitenunit naar de binnenunit?
Of geldt de lengte van 1 (dubbele) leiding.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 09:01
vverdouw schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:57:
Hallo mensen,
Ik zie dat buitenunits vaak voorgevuld zijn tot een bepaalde leidinglengte.
Moet ik voor deze lengte de pers en de retour tezamen nemen?
Dus eigenlijk twee keer de lengte van de buitenunit naar de binnenunit?
Of geldt de lengte van 1 (dubbele) leiding.
Bedankt!
1 lengte :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Speedfightserv Inderdaad enkel van Binnen unit naar Buiten unit. :)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
En de stukjes die aan de binnenunit zitten tellen niet mee volgens de fabrikant, dus dat scheelt weer 60cm oid ;)
Trouwens is het wel zo dat die stukjes buis rot kunnen uitkomen zeg, bij mij kwamen de koppelingen precies uit met de buitenzijde van mijn gevel.
Ik ben recht naar achter gegaan, werkt wel veruit het mooiste.
Dan moet je dus een flare maken en gelijk haaks om zo ongeveer.
Gelukkig was de eindkap van mijn leidingoot vrij groot en kon ik de bocht kwijt van de zuigleiding, ging net.

[ Voor 7% gewijzigd door -Junkiexp- op 02-07-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mensen,

Ik was op zoek naar een mobiele airco voor mijn appartement, de kamer waar de airco komt te staan is ±14,00m² en 82,00m³ groot. Mijn oog viel op De Eurom CoolPerfect 180 Wifi, is dat een beetje een respectabele merk op het gebied van airco's? want ik ben namelijk een complete n00b op het gebied van airconditioning. Ik heb mij een beetje ingelezen in dit topic en daar kwam naar mijn weten uit dat 'Split units' het ultieme is, alleen ik mag niet gaan boren/frezen in de muren van mijn (huur)appartement. Dus dat valt helaas al af.

Verder heb ik iets gelezen over 'onderdruk'? waardoor een mobiele airco minder goed koelt en je dat eventueel zou kunnen oplossen met een tweede inlaat/uitlaat pijp naar buiten??

[ Voor 14% gewijzigd door R2-D2 op 02-07-2020 16:32 . Reden: Tekst toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
royhoi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:40:
Gister een Qlima split unit geplaatst bij een vriend. Was makkelijk aan te sluiten door de snelkoppeling en werkt goed!

Binnen unit is stil, buiten vond ik de ventilator wel wat aanwezig als je er dicht op stond. Geen idee hoe ver de qlima deze terug regelt als de kamer op temperatuur komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi, heb net dezelfde nog voor een mooie prijs kunnen ophalen bij warmteservice (was een retour, ongeopend). M.b.t. de snelkoppeling: hoe vast is vast in jullie ervaring? Er staan netjes aandraai momenten aangegeven in de instructies, maar ik begreep van anderen dat die juist niet strak genoeg zijn en lekken (los van het feit dat ik nog geen moer-momentsleutel heb, maar dat kan opgelost worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
R2-D2 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:27:
Mensen,

Ik was op zoek naar een mobiele airco voor mijn appartement, de kamer waar de airco komt te staan is ±14,00m² en 82,00m³ groot.
Is het een split-level of zo? Dat is bijna een 6 meter hoog plafond! Maar er staat zoveel in dit topic die antwoorden geeft op je vragen.. zelfs in de afgelopen pagina's komt de mobiele airco ruim aan bod.

Verder krijgt hij redelijke wisselende reviews maar overwegend positief voor een mobiele airco.

https://www.coolblue.nl/p...wifi.html#product-reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greendragon
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 19:11
Ik geloof dat wij net geluk hebben gehad dan.

Gisteren en vandaag is een Daikin multisplit systeem geinstalleerd. Ongeveer twee weken geleden offerte opgevraagd, consultant langs geweest, opdracht gegeven en nu dus een werkend systeem met drie binnenunits.

En dat was net op tijd, want vandaag was natuurlijk precies zo'n dag dat hij mooi mijn kantoor kon verwarmen ;-).. tja.

Ze zijn wel wat langer bezig geweest dan ze hadden gedacht, want ouder huis en dan kom je wel eens wat tegen, zeg maar... Maar alles heel netjes afgewerkt, afval opgeruimd en alles werkend opgeleverd. En nu maar hopen dat het nog een keer zomer wordt. Dan kunnen we de koelfunctie ook gaan testen. De verwarming deed het in ieder geval prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boostie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 15:02
D4NG3R schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:18:
[...]

[...]

Fuave ACB09K01 van Coolblue, afaik het zelfde model ja. (Ook een rebrand van de Eurom PAC 9.2)

Maar ik trek niks uit elkaar zolang er garantie op zit. Vanwaar zou dit nodig zijn?

Als je de intake aan de warme (compressor) kant afdekt komt er nauwelijks lucht uit het uitlaatgat, dus inten is de boel al aardig dicht.
Omdat ik dat bij andere opstellingen wel eens voorbij zie komen, maar ik heb daar zelf totaal geenn zin in :) Ik heb dezelfde airco als jij en ga voor dezelfde aanpak denk ik. Heb je in de tussentijd nog wat veranderd qua materiaal? Ook zie ik veel mensen een doosje in plaats van een kartonnen plaat gebruiken. Geen idee wat het verschil is trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
*knip* check even Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2".

[ Voor 75% gewijzigd door Zeehond op 02-07-2020 22:51 ]

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Is het een split-level of zo? Dat is bijna een 6 meter hoog plafond! Maar er staat zoveel in dit topic die antwoorden geeft op je vragen.. zelfs in de afgelopen pagina's komt de mobiele airco ruim aan bod.

Verder krijgt hij redelijke wisselende reviews maar overwegend positief voor een mobiele airco.

https://www.coolblue.nl/p...wifi.html#product-reviews
Ik vraag me af of je nog wel 1000+ euro voor een mobiele airco wil neertellen want in deze prijs categorie kom je haast in de vaste airco,s wat gegarandeerd juist werken.

Op papier maximum oppervlakte bij hoge warmtelasten 34 m2, in praktijk klopt dat niet bij mobiele airco,s hou maar de helft aan dan zit je altijd goed om niet op een teleurstelling uit te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Jazzle schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:55:
[...]

Mooi, heb net dezelfde nog voor een mooie prijs kunnen ophalen bij warmteservice (was een retour, ongeopend). M.b.t. de snelkoppeling: hoe vast is vast in jullie ervaring? Er staan netjes aandraai momenten aangegeven in de instructies, maar ik begreep van anderen dat die juist niet strak genoeg zijn en lekken (los van het feit dat ik nog geen moer-momentsleutel heb, maar dat kan opgelost worden).
Specifiek bij de qlima? Deze heeft koppelingen met o ringen en geen flares. Ik heb ze gewoon op gevoel aan gehaald.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
royhoi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:11:
[...]

Specifiek bij de qlima? Deze heeft koppelingen met o ringen en geen flares. Ik heb ze gewoon op gevoel aan gehaald.
Daar twijfel ik bij nader inzien eigenlijk over. Anyway, op gevoel aandraaien it is! Dit zag ik eigenlijk ook al wel terug in filmpjes op YouTube...

Wel typisch er naast Midea en Qlima (hebben die ergens wat met elkaar te maken?) eigenlijk geen merk van vooraf gevacumeerde leidingen gebruik lijkt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Jazzle schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Daar twijfel ik bij nader inzien eigenlijk over. Anyway, op gevoel aandraaien it is! Dit zag ik eigenlijk ook al wel terug in filmpjes op YouTube...

Wel typisch er naast Midea en Qlima (hebben die ergens wat met elkaar te maken?) eigenlijk geen merk van vooraf gevacumeerde leidingen gebruik lijkt te maken.
Buiten geschikt voor de diy is het naar mijn idee onhandig omdat je de leidingen niet netjes op maat kan maken.

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 22-05 20:34

Arfman

Drome!

Zo, hier is de airco ook geinstalleerd.

1 x MHI MXZ-2F42VF3 buitenunit
2 x MHI MSZ-AP25VGK binnenunit

Natuurlijk nog te vroeg om iets over te zeggen qua temperatuur, maar tot nu toe valt het lawaai zowel binnen als buiten erg mee. Erg netjes geinstalleerd ook met donkere goten langs het huis, al van meerdere buren complimenten gekregen.

Leuke verrassing was dat dit model binnenunit, in tegenstelling tot wat de installateur had gezegd, standaard voorzien is van een WiFi module. De bijbehorende app en website (melcloud.com) zijn nogal ... spartaans maar het werkt, helaas wel met een vertraging van bijna 30 seconden :X

Iemand toevallig ervaring met deze app/site? (melcloud.com) Hij wordt ook gebruikt voor warmtepompen van MHI zag ik en ik vroeg me af of iemand hem heeft kunnen koppelen met Google Home oid.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

boostie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:45:
[...]
Ook zie ik veel mensen een doosje in plaats van een kartonnen plaat gebruiken. Geen idee wat het verschil is trouwens..
Dat geeft de radiator letterlijk en figuurlijk ademruimte, mijn opstelling was om even snel te testen. Een intake pijp met minimaal dezelfde diameter als output pijp is absoluut wel een must, en het met een doos afwerken is zeer zeker iets wat ik ook van plan ben. Slechts een klein deel van de radiator werd echt benut.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag is de gehele installatie afgerond, keurig resultaat. Apparaten zijn ontzettend stil en eigenlijk niet hoorbaar op de fluisterstand. Het is nu even aftasten hoe we het willen instellen, met name of we voor handmatige bediening gaan, seizoensgebonden programma's of permanente programma's.

In ieder geval zijn alle koppelingen richting InfluxDB al gelegd dus ik kan keurig rapporteren over het energiegebruik en de temperaturen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:10
Gisteren hier door Syts multiservice uit Friesland geleverd en geplaatst een Daikin Comfora airco FTXP25M RXP25M en een Daikin Comfora airco FTXP35M RXP35M.Alles door hem netjes geïnstalleerd en afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ziYXw021pkP2Z319i2JWUGppbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oc1lTsHUH8HkAuovjetycY24.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50sPbDPx1Igxe85CeWPxzSGMZmI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uFW5OWn2yBIRR3wn8lpZkBgd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnRwa6ZNVVaaWp1GW_qfpWcesPM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYhOeuAE5pw9uR7CrObZbpzf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:20
turbojan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:53:
Gisteren hier door Syts multiservice uit Friesland geleverd en geplaatst een Daikin Comfora airco FTXP25M RXP25M en een Daikin Comfora airco FTXP35M RXP35M.Alles door hem netjes geïnstalleerd en afgewerkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat voor centraal doos dat is waar de elektra van de buiten unit naartoe gaat?

Ik ben ook aan het oriënteren op een airco en heb reeds een elektra kabel die naar de schuur loopt en op de plek van de beoogde buitenunits door de muur naar buiten gaat. Ik voorzie dus eenzelfde opstelling als bij jou is gedaan.
Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"