Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.342.521 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

turbojan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:53:
Gisteren hier door Syts multiservice uit Friesland geleverd en geplaatst een Daikin Comfora airco FTXP25M RXP25M en een Daikin Comfora airco FTXP35M RXP35M.Alles door hem netjes geïnstalleerd en afgewerkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom eigenlijk twee buitenunits?
Ben benieuwd wat voor gedachte hier achter zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Wootism op 03-07-2020 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@turbojan Ik zou dat stukje over de goot nog (laten) intapen met goede tape als dit nog niet gedaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Northpole
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-04-2021
Wootism schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:12:
[...]
Waarom eigenlijk twee buitenunits?
Ben benieuwd wat voor gedachte hier achter zit.
even voor mijn beurt praten : Ik heb ook uiteindelijk gekozen voor twee losse en geen multi.

Vaak is een multisplit met 2 binnenunits duurder dan twee losse units.
In een aantal offertes die ik kreeg werd geschreven "Eigenlijk heeft multiplit pas voordelen vanaf 3 units"

Ik heb hier in het topic gelezen dat de minimum-capaciteit van een (zware) buitenunit bij weinig vraag wat minder gunstig kan zijn - pendelgedrag (geen ervaring mee)

En ook : als de multi stuk is - geen verwarming meer in het hele huis. Bij losse installaties blijft een deel het nog doen.

En ten slotte : een kleine multi is vaak nog 1 fase - en twee losse units kun je over twee fases in de groepenkast verdelen.

Dus ik heb ook maar voor twee losse gekozen.

Remco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
@turbojan

De elektra ook door de installateur laten doen neem ik aan?

Ik had dat toch anders gedaan, eerst de elektra aangelegd en de buitenunits ervoor zodat de werkschakelaars en de lasdoos bereikbaar blijven maar wel een beetje uit het zicht wegvallen.
Dit valt wel erg op zo.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Laatst online: 13-04 21:44
Voor de meestgebruikte koudemiddelen bij split aircos (R32 en R410a) is de aansluiting 5/16 SAE, voor vacuumpompen/slangensets zie je veel 1/4 SAE wat gebruikt wordt voor automotive (R134a). Het ligt er dus sterk aan met wat voor een vacuumpomp/slangenset je monteur aankomt. Ik ga er overigens vanuit dat hij sowieso de juiste verloopstukjes wel bij zich heeft, die kosten namelijk maar een paar euro per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:29
Centraaldoos gewoon gehaald bij de gamma,Attema kabeldoos M20 met 3 wartels IP65 en WAGO lasklem 3-voudig grijs
Ik heb elektra zelf aangelegd valt alleen ons op is namelijk in een hoek die niet zichtbaar is vanaf de straat.
Ik heb 2 splitunits genomen omdat de ene voor de woonkamer is en de andere voor de zolder. Als ik dus beneden wil verwarmen moet ik wel kunnen koelen op de zolder omdat mijn vrouw hier wel eens werkt en het daar soms zeer warm is.
Dit komt doordat de cv ketel wasmachine en droger ook op de zolder staan. En de leiding bij de dakgoot is geheel ingetapet.

[ Voor 6% gewijzigd door turbojan op 03-07-2020 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ben benieuwd hoe men hier over denkt....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Northpole
Duidelijk!
Ik heb zelf een multisplit met twee binnenunits en dat werkt perfect. In het najaar hang ik er nog een derde binnenunit bij.
In mijn geval (Midea) was één buitenunit qua prijs wel gunstiger. Maar dat zal verschillen per merk.

Vroeg het me af omdat bij de persoon waar ik op reageerde één unit esthetisch gezien wel wat mooier was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25
turbojan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:33:
Centraaldoos gewoon gehaald bij de gamma,Attema kabeldoos M20 met 3 wartels IP65 en WAGO lasklem 3-voudig grijs
Ik heb elektra zelf aangelegd valt alleen ons op is namelijk in een hoek die niet zichtbaar is vanaf de straat.
Ik heb 2 splitunits genomen omdat de ene voor de woonkamer is en de andere voor de zolder. Als ik dus beneden wil verwarmen moet ik wel kunnen koelen op de zolder omdat mijn vrouw hier wel eens werkt en het daar soms zeer warm is.
Dit komt doordat de cv ketel wasmachine en droger ook op de zolder staan. En de leiding bij de dakgoot is geheel ingetapet.
Verwarmen met een multisplit is sowieso verrot, en gaat vrij snel pendelen door te hoog minimaal vermogen, dus daar heb je goed aan gedaan om het bij singlesplit te houden.

Voor koelen gaat het in algemeen prima bij multisplit.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Oxellaar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:34:
Gebeurd bij bouwmarkten ook vollop idd, maar er zit een papiertje bij dat alleen een monteur hem in bedrijf mag stellen en zodra het apparaat hangt contact op moeten nemen om een monteur in te plannen.

Toen ze bij mij de airco kwamen installeren moesten ze ook alles documenten, omdat er extra koelgas in gedaan werd, er moest exact hoeveel gram/kg wat/waar inging verantwoorden voor als ze controle krijgen.

Maar eigenlijk is het larikoek natuurlijk, na x jaar raakt de airco defect vanwege ouderdom en lek al het gas eruit en zo de atmosfeer in, of als de bewoner zelf de airco gaat de-monteren omdat hij defect is en laat alsnog alles ontsnappen, want ik geloof niet dat het "opruimen" altijd netjes gebeurd.

Edit: ik persoonlijk doe er niet aan mee ivm garantie, mocht het apparaat stuk lopen dan ben je geld kwijt natuurlijk want de fabrikant gaat gewoon vingerwijzen dat het niet door een monteur is gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 03-07-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
turbojan schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 06:53:
Gisteren hier door Syts multiservice uit Friesland geleverd en geplaatst een Daikin Comfora airco FTXP25M RXP25M en een Daikin Comfora airco FTXP35M RXP35M.Alles door hem netjes geïnstalleerd en afgewerkt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou zelf niet blij zijn met die leidingen zo over de dakgoot. Lijken ook niet vast te zitten. Schuurt dat op gegeven moment niet door de isolatie heen door de wind?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-04 22:52
mac1987 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:33:
Wij hebben sinds vandaag enkele LG SmartThinQ airco units. Meteen gekoppeld met Google Home natuurlijk.
Wat mij opvalt, is dat via Google Assistant netjes de temperatuur kan worden opgevraagd en ingesteld. Dit werkt ook correct. Kijk ik in Google Home, dan kan ik de airco alleen aan- of uitzetten. Ik kom op internet echter plaatjes tegen waar de temperatuur wel wordt getoond en kan worden ingesteld.
Weet iemand waar dit aan ligt en of de temperatuur toch op de een of andere manier in Google Home getoond kan worden?
Niemand met ideeën? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrassie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-11-2022
Ophidian schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Ik zou zelf niet blij zijn met die leidingen zo over de dakgoot. Lijken ook niet vast te zitten. Schuurt dat op gegeven moment niet door de isolatie heen door de wind?
Hangt er even vanaf welke leidinggoot je hebt gebruikt.
Bijvoorbeeld de gotenserie van Inoac hebben veel bochten, stijgende bochten, ook om over een dakgoot te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door mrassie op 03-07-2020 12:44 ]

An apple a day... keeps the doktor away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22
Arfman schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:38:
Zo, hier is de airco ook geinstalleerd.

1 x MHI MXZ-2F42VF3 buitenunit
2 x MHI MSZ-AP25VGK binnenunit

Iemand toevallig ervaring met deze app/site? (melcloud.com) Hij wordt ook gebruikt voor warmtepompen van MHI zag ik en ik vroeg me af of iemand hem heeft kunnen koppelen met Google Home oid.
Je haalt Mitsubishi Electric (ME) en Mitsubishi Heavy Industries (MHI) door elkaar. Dat maakt je post erg verwarrend.
Je airco's en Melcloud zijn van ME en niet van MHI.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
mrassie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Hangt er even vanaf welke leidinggoot je hebt gebruikt.
Bijvoorbeeld de gotenserie van Inoac hebben veel bochten, stijgende bochten, ook om over een dakgoot te gaan.
Ik denk dat je op een andere post wilde reageren :). Mijn vraag was waarom ik mijn LG airco in Google Home alleen aan en uit kan zetten en geen temperatuur kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Offerte opgevraagd voor een airco op zolder, tegenwoordig ook mijn werkkamer dus wordt behoorlijk warm al.
Door de drukte wordt dit pas ergens augustus, dus redelijk laat voor deze zomer.
optie was een Daikin 3.5kW of 5kW. We hebben een open trap dus dat betekent dat je wat koele lucht kwijt bent naar beneden. Voor mijn gevoel lijkt een 3.5kW voldoende. Offerte kwam rond de 1650 uit inclusief aansluiting.
Dient de airco binnenunit op een aparte groep te zitten, en de buiten unit ook ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:38:
Offerte opgevraagd voor een airco op zolder, tegenwoordig ook mijn werkkamer dus wordt behoorlijk warm al.
Door de drukte wordt dit pas ergens augustus, dus redelijk laat voor deze zomer.
optie was een Daikin 3.5kW of 5kW. We hebben een open trap dus dat betekent dat je wat koele lucht kwijt bent naar beneden. Voor mijn gevoel lijkt een 3.5kW voldoende. Offerte kwam rond de 1650 uit inclusief aansluiting.
Dient de airco binnenunit op een aparte groep te zitten, en de buiten unit ook ?
Heb je de TS gelezen?

Overigens krijgen de binnenunits bij Daikin hun stroom, via de controller kabel, vanaf de buitenunit. Je hoeft dus alleen de buitenunit van stroom te voorzien

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 03-07-2020 12:40 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tsja, lastig.

Vrees een beetje dat je dus straks ook niet meer zelf een unit kan ophangen en de monteur alleen de F handelingen kan laten doen. Simpelweg omdat je de units niet meer mee krijgt. Perfecte manier om de prijzen echt helemaal te laten exploderen :).

Verwacht dat je ze wel gewoon nog steeds uit het buitenland kan halen.
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Maar eigenlijk is het larikoek natuurlijk, na x jaar raakt de airco defect vanwege ouderdom en lek al het gas eruit en zo de atmosfeer in, of als de bewoner zelf de airco gaat de-monteren omdat hij defect is en laat alsnog alles ontsnappen, want ik geloof niet dat het "opruimen" altijd netjes gebeurd.
Zo snel raken ze echt niet lek hoor.

Probleem is eerder het vinden van een bedrijf die langskomt om je airco weg te halen. Dat heb ik dus een paar keer geprobeerd en dat doen ze gewoon niet.

Maar het is zo simpel om het gas terug te laten pompen dat ik ze het niet heel kwalijk nam :). Kreeg per mail de instructies hoe ik het zelf moest doen :D

Vraag me wel vervolgens af hoe de milieustraat ermee om gaat.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:45:
[...]

Vraag me wel vervolgens af hoe de milieustraat ermee om gaat.
Ik heb hier (Purmerend) bij het aanmelden van grofvuil een specifieke optie tot het laten ophalen van een airco. Het is niet gespecificeerd of ze hier enkel mobiele airco's mee bedoelen overigens. Ik denk van wel, maar de bewoording laat het in het midden.
Nouja opzich valt er wat voor te zeggen. Maar het zou fijn zijn als vele installateurs niet zo kortzichtig doen en blijven hameren op het leveren van zowel de producten als het in werking stellen. Je kan toch hele duidelijke afspraken maken dat bepaalde defecten wél vallen onder wat jij doet en andere dingen niet? Er zullen toch gemiddeld genomen meer mensen zijn die een alles in één optie kiezen dan wat Tweakers hier doen met zelf spullen halen.

Maar het zal effect gaan hebben op de prijzen rond piektijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Gebeurd bij bouwmarkten ook vollop idd, maar er zit een papiertje bij dat alleen een monteur hem in bedrijf mag stellen en zodra het apparaat hangt contact op moeten nemen om een monteur in te plannen.

Toen ze bij mij de airco kwamen installeren moesten ze ook alles documenten, omdat er extra koelgas in gedaan werd, er moest exact hoeveel gram/kg wat/waar inging verantwoorden voor als ze controle krijgen.

Edit: ik persoonlijk doe er niet aan mee ivm garantie, mocht het apparaat stuk lopen dan ben je geld kwijt natuurlijk want de fabrikant gaat gewoon vingerwijzen dat het niet door een monteur is gedaan.
Je mag hem zelf ook niet demonteren. Simpel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:39:
[...]

Heb je de TS gelezen?

Overigens krijgen de binnenunits bij Daikin hun stroom, via de controller kabel, vanaf de buitenunit. Je hoeft dus alleen de buitenunit van stroom te voorzien
Dat was voor mij niet direct duidelijk. Ik had inderdaad het boekje van de Daikin installatie kunnen doorbladeren, maar uit de TS kon ik het niet direct halen.
Mijn vermoed was al dat de buitenunit de stroom verbruiker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 12:05
Ik begrijp dat daikin top is, maar wat vinden jullie van de Samsung modellen? Wij hebben thuis allemaal Samsung telefoons.

Kan het zijn dat de samenwerking beter verloopt?
Bijvoorbeeld:
https://www.aircovoordeel...co-ar5580-09-wi-fi-2-5-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:02:
[...]

Dat was voor mij niet direct duidelijk. Ik had inderdaad het boekje van de Daikin installatie kunnen doorbladeren, maar uit de TS kon ik het niet direct halen.
Mijn vermoed was al dat de buitenunit de stroom verbruiker was.
Ik doelde eerder op het stukje 'heb ik een aparte groep nodig' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oxellaar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Zoals ik al zeg ligt daar dus ook een rol voor de branche want ik kon geen monteur vinden 7 jaar geleden die mijn airco wilde demonteren. In plaats daarvan kreeg ik instructies hoe het zelf te doen.

Als niemand wil komen dan zetten mensen er zelf de zaag in, of dat nou mag of niet :+

Snap het ook wel, want als je een installatie kan plannen dan verdien je 1500 euro. Voor een demontage zal dat een stuk minder zijn :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Glashelder €1500 winst.... En toen werd je wakker? Natuurlijk geen 1500 winst op de montage van een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Sorry ik had omzet moeten zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:07:
[...]

Zoals ik al zeg ligt daar dus ook een rol voor de branche want ik kon geen monteur vinden 7 jaar geleden die mijn airco wilde demonteren. In plaats daarvan kreeg ik instructies hoe het zelf te doen.

Als niemand wil komen dan zetten mensen er zelf de zaag in, of dat nou mag of niet :+

Snap het ook wel, want als je een installatie kan plannen dan verdien je 1500 euro. Voor een demontage zal dat een stuk minder zijn :p
Ja idd zo gaat dat in praktijk, ook als ze een gebouw tegen de vlakte gooien wordt er zo een steeksleutel gepakt om de koppelingen los te draaien of meteen de kettingzaag erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Andrehj schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Je haalt Mitsubishi Electric (ME) en Mitsubishi Heavy Industries (MHI) door elkaar. Dat maakt je post erg verwarrend.
Je airco's en Melcloud zijn van ME en niet van MHI.
Excuus, inderdaad van ME zie ik nu.

Heb je ook ervaring met Melcloud en eventuele koppelingen met zaken zoals Google Home/Domoticz/Home Assistant? Ik kan er zelf bar weinig over vinden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:09:
@Glashelder €1500 winst.... En toen werd je wakker? Natuurlijk geen 1500 winst op de montage van een airco.
Nou ja, ik had een offerte voor €4k voor een airco installatie die uiteindelijk door een ander (heel netjes!) voor €2k is gedaan, en die heeft er vast geen verlies op gedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:45:
[...]

Tsja, lastig.

Vrees een beetje dat je dus straks ook niet meer zelf een unit kan ophangen en de monteur alleen de F handelingen kan laten doen. Simpelweg omdat je de units niet meer mee krijgt. Perfecte manier om de prijzen echt helemaal te laten exploderen :).

Verwacht dat je ze wel gewoon nog steeds uit het buitenland kan halen.
[...]
Wat ik mij afvraag, waarom laten ze het gas er niet uit bij levering, dan moet een monteur wel langskomen om hem te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
jwakie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:03:
Ik begrijp dat daikin top is, maar wat vinden jullie van de Samsung modellen? Wij hebben thuis allemaal Samsung telefoons.

Bijvoorbeeld:
Ik ben tevreden met mijn Windfree Avant 900BTU, hij koelt mijn slaapkamer prima. De windfree modus is top, maar niet voor tijdens het slapen omdat het toch wel wat meer geluid geeft dan de quiet stand (windfree en quiet kunnen niet tegelijk aan). Uiteraard valt er voorlopig nog niks te zeggen over de levensduur. Geluid en trilling van de buitenunit valt me ook alles mee. Hij staat op bigfoots die beide op een 60x40 tegel staan, die op 10x10x1cm rubber plaatjes op een houten afdakje boven mn voordeur liggen. Ik hoor binnen absoluut niks.

Verder vind ik de ingebouwde wifi module een groot voordeel. Koppelen met de app gaat simpel, vervolgens toevoegen aan Home Assistant ook. Ik bedien mijn airco nu voornamelijk via HA, al dan niet met automations, en ook het uitlezen van het verbruik is voor mij een groot pluspunt. Zo kan ik bijvoorbeeld zien dat hij gisteravond niet boven de 200Watt is geweest om de kamer van 22 naar 20 graden te krijgen. Alles wordt uiteraard door HA naar influxdb geduwt voor mooie grafieken in Grafana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bijvoorbeeld:
Wat zou een Samsung telefoon beter met een Samsung airco kunnen doen qua samenwerking? Het zijn volledig gescheiden producten, als je bediening hebt met een app dan is dat een app die op elk Android apparaat draait mits je de juiste OS versie hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Big4SMK schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Ik ben tevreden met mijn Windfree Avant 900BTU, hij koelt mijn slaapkamer prima. De windfree modus is top, maar niet voor tijdens het slapen omdat het toch wel wat meer geluid geeft dan de quiet stand (windfree en quiet kunnen niet tegelijk aan). Uiteraard valt er voorlopig nog niks te zeggen over de levensduur. Geluid en trilling van de buitenunit valt me ook alles mee. Hij staat op bigfoots die beide op een 60x40 tegel staan, die op 10x10x1cm rubber plaatjes op een houten afdakje boven mn voordeur liggen. Ik hoor binnen absoluut niks.

Verder vind ik de ingebouwde wifi module een groot voordeel. Koppelen met de app gaat simpel, vervolgens toevoegen aan Home Assistant ook. Ik bedien mijn airco nu voornamelijk via HA, al dan niet met automations, en ook het uitlezen van het verbruik is voor mij een groot pluspunt. Zo kan ik bijvoorbeeld zien dat hij gisteravond niet boven de 200Watt is geweest om de kamer van 22 naar 20 graden te krijgen. Alles wordt uiteraard door HA naar influxdb geduwt voor mooie grafieken in Grafana.
Dit klinkt wel erg goed. Al zegt dit nog niks over beschikbare spare parts, kosten daarvan en betrouwbaarheid in het algemeen. Voor mij maakt het geluid iets minder uit maar meer of de koeling goed verpreid wordt. Ik heb namelijk een L vormige kamer. Een 3D functie?
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:20:
[...]

Wat zou een Samsung telefoon beter met een Samsung airco kunnen doen qua samenwerking? Het zijn volledig gescheiden producten, als je bediening hebt met een app dan is dat een app die op elk Android apparaat draait mits je de juiste OS versie hebt.
Samsung heeft 'Smartthings' op de telefoons. Hiermee koppel je apparaten en kun je ze besturen in een app. Voordelen of nadelen t.o.v. Google assistent of aparte airco app ken ik niet vandaar dat ik de vraag hier (onvolledig) stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

jwakie schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:31:
Samsung heeft 'Smartthings' op de telefoons. Hiermee koppel je apparaten en kun je ze besturen in een app. Voordelen of nadelen t.o.v. Google assistent of aparte airco app ken ik niet vandaar dat ik de vraag hier (onvolledig) stelde.
Je hebt hiervoor als ik het goed begrepen heb altijd de SmartThings Hub nodig. Als je deze Hub hebt kan je een app installeren op elke Android telefoon die versie 6.0 of hoger draait.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvdo
  • Laatst online: 07-12-2024
Zo, na een aantal weken heb ik reactie van Keroclima voor de prijs inclusief opsturen. Helaas had ik geen zin meer om te wachten en om een 2e hetere periode (wie weet!) voor te zijn heb ik eea toch gewoon in NL besteld.

Ik heb nu thuis:
- 2MXM50M
- FTXM42N voor beneden
- FTXM25M voor boven

Helaas geen FTXA voor beneden, daar was nérgens aan te komen. 4-8 weken levertijd vanuit Daikin. De unit beneden komt naast een stalen balk in de huiskamer te liggen, dus hij is zoiezo niet 'vol in het zicht'. We leren er wel mee leven.

Ik vind het altijd leuk om de foto's van jullie situaties te zien, dus hier wat voorwerk foto's. Ik ben tijdens de verbouwing van mijn huis even vergeten rekening te houden met stucwerk, dus unit hangt vrij hoog. Gelukkig staat in de handleiding van Daikin dat 3cm voldoende is. Ook staat in de installatiehandleiding uitgelegd hoe je de unit op moet hangen met weinig ruimte boven de unit (alle kappen eraf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4WD9W83Hhzk6WGm4bVQK2zZciQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naPjMe2VRX3PqP8VvnzRgn9X.jpg?f=fotoalbum_large

Ophangen en de elektrische installatie ben ik aan gestart, dat doe ik zelf. Zodra ik koelleidingen aan moet raken komt er een F-gassen monteur.

Ik ben nog even aan het bedenken wat de beste leidingroute is voor mijn leidingen van de begane grond. Ik kom onder een afdak naar buiten en moet door het dak heen om bij de locatie van de buitenunit te komen. De loden slab is niet superprofessioneel vastgemaakt door de vorige eigenaars dus dat kan zoiezo wel een opknapbeurt gebruiken, dat is dan weer een meevaller. Ik heb 2 opties ingekleurd, rood en groen, welke route zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAX-OE5Ws09LCUhYv48loT_HhgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7FDrHmWgR5tpa2s5qFyG7uE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcaGh3CQHTn3xG707ks0CZ8igdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLqLHTvw5n1Qv7L5wrYhZIq9.jpg?f=fotoalbum_large

In de installatiehandleiding van de buitenunit staat dat de MINIMALE lengte van de leidingen tussen de units 3 meter is. Zou dat echt van belang zijn? Want ik vermoed dat ik die lengte niet ga halen met de unit in de huiskamer..

[ Voor 9% gewijzigd door hansvdo op 03-07-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

hansvdo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:37:
Ik vind het altijd leuk om de foto's van jullie situaties te zien,
Nou, vooruit :)

Op de overloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hdYbuq-JeD0qEwivV49Yd0a5hM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n64yKsX87NVH9bfBHHaZpzwj.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCNX2-lzl9WCmh1YpCj0lD3uCWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrDlIIdO3uON92fhX1KrjBqk.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mi62gjtDojjbSk2zSbqhvaFgx8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GNQldWJ6PMvGwB8uNMCbaJR.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet buiten nog net het witte randje van de buitenunit.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Bijvoorbeeld:
Staat volledig los van elkaar, enige overeenstemming is het naam/logo wat je hebt, zit puur tussen de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Arfman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Nou, vooruit :)

Op de overloop:
[Afbeelding]

Zolder:
[Afbeelding]

Buitenaanzicht:
[Afbeelding]

Je ziet buiten nog net het witte randje van de buitenunit.
Wat is het geheim dat iedereen maar lukraak over de gevel gaat kwa kabelgoot?
Je had toch een stuk via de andere goot kunnen gaan (daar een dikkere goot nemen) en dan klein stukje horizontaal naar de unit toe ? 8)7

Is naar mijn mening veel netter dan 2 compleet losse goten verticaal aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Je hebt hiervoor als ik het goed begrepen heb altijd de SmartThings Hub nodig. Als je deze Hub hebt kan je een app installeren op elke Android telefoon die versie 6.0 of hoger draait.
Die app werkt ook prima zonder hub, de airco is het enige samsung smartthings ding wat ik heb. Die hub is volgens mij meer om andere dingen in smartthings op te nemen zols zigbee en zwave apparaten, lampen etc. zodat je smartthings vergelijkbaar wordt met de andere smart integratie platformen zoals domoticz, google home, home assistant etc.
Puur voor het aansturen van de airco heb je die hub dus totaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Zo, na een aantal weken heb ik reactie van Keroclima voor de prijs inclusief opsturen. Helaas had ik geen zin meer om te wachten en om een 2e hetere periode (wie weet!) voor te zijn heb ik eea toch gewoon in NL besteld.

Ik heb nu thuis:
- 2MXM50M
- FTXM42N voor beneden
- FTXM25M voor boven

Helaas geen FTXA voor beneden, daar was nérgens aan te komen. 4-8 weken levertijd vanuit Daikin. De unit beneden komt naast een stalen balk in de huiskamer te liggen, dus hij is zoiezo niet 'vol in het zicht'. We leren er wel mee leven.

Ik vind het altijd leuk om de foto's van jullie situaties te zien, dus hier wat voorwerk foto's. Ik ben tijdens de verbouwing van mijn huis even vergeten rekening te houden met stucwerk, dus unit hangt vrij hoog. Gelukkig staat in de handleiding van Daikin dat 3cm voldoende is. Ook staat in de installatiehandleiding uitgelegd hoe je de unit op moet hangen met weinig ruimte boven de unit (alle kappen eraf).

[Afbeelding]

Ophangen en de elektrische installatie ben ik aan gestart, dat doe ik zelf. Zodra ik koelleidingen aan moet raken komt er een F-gassen monteur.

Ik ben nog even aan het bedenken wat de beste leidingroute is voor mijn leidingen van de begane grond. Ik kom onder een afdak naar buiten en moet door het dak heen om bij de locatie van de buitenunit te komen. De loden slab is niet superprofessioneel vastgemaakt door de vorige eigenaars dus dat kan zoiezo wel een opknapbeurt gebruiken, dat is dan weer een meevaller. Ik heb 2 opties ingekleurd, rood en groen, welke route zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de installatiehandleiding van de buitenunit staat dat de MINIMALE lengte van de leidingen tussen de units 3 meter is. Zou dat echt van belang zijn? Want ik vermoed dat ik die lengte niet ga halen met de unit in de huiskamer..
De plaat en de koelleidingen snap ik, maar wat is dat vierkante gat rechts op de foto met naar wat het lijkt een flexibele gele elektraleiding?

En ja die leidinglengte is wel van belang ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
kazzzdafke schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:30:
Herlees mijn eerste post...
en herlees nog eens

en misschien nog eens
Het punt is dat je er nogal defensief over bent. Je kan er ook voor kiezen om geen airco te nemen en dat dan vervolgens *niet* uitgebreid te vertellen in het airco topic.

Blijkbaar wil je dus eigenlijk wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
Notna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:55:
[...]

De plaat en de koelleidingen snap ik, maar wat is dat vierkante gat rechts op de foto met naar wat het lijkt een flexibele gele elektraleiding?

En ja die leidinglengte is wel van belang ja :+
Dat vierkante gat komen 2 leidingen van buiten voor de stuurkabel en de condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
hansvdo schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:09:
[...]

Dat vierkante gat komen 2 leidingen van buiten voor de stuurkabel en de condensafvoer.
Waarom heb je er voor gekozen om die via een ander gat te doen dan de koelleidingen? Condens kan ik nog wel snappen als die ergens anders beter uitkomt. Gewoon uit interesse overigens, geen waardeoordeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:33:
[...]

Big4SMK schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Die app werkt ook prima zonder hub, de airco is het enige samsung smartthings ding wat ik heb. Die hub is volgens mij meer om andere dingen in smartthings op te nemen zols zigbee en zwave apparaten, lampen etc. zodat je smartthings vergelijkbaar wordt met de andere smart integratie platformen zoals domoticz, google home, home assistant etc.
Ah dan boeit het inderdaad helemaal niet om voor samsung te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Big4SMK schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Nee idd, voor de airco heb je niet perse de hub nodig. Als je echt met SmartThings platform wilt gebruiken heb je hem wel nodig. Maar in beide gevallen heb je niet perse een Samsung telefoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mr_evil08 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:25:
[...]

Je had toch een stuk via de andere goot kunnen gaan (daar een dikkere goot nemen) en dan klein stukje horizontaal naar de unit toe ? 8)7

Ik vind voor beiden wat te zeggen. Dit levert wat meer gootwerk op maar alle elementen van de gevel zijn wel verticaal gericht op deze manier, ziet er niet verkeerd uit.

Bij mij is het zo opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAIUcOitrTlz26Er3eF4uEvknPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJfXtinxDfWE04CtACv39v47.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 03-07-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:43:
Ik vind voor beiden wat te zeggen. Dit levert wat meer gootwerk op maar alle elementen van de gevel zijn wel verticaal gericht op deze manier, ziet er niet verkeerd uit.

Bij mij is het zo opgelost:
[Afbeelding]
Tja, niet om jou nou af te kraken, maar als ik moet kiezen tussen die foto en die eerdere foto met alleen 2 verticalen dan zou ik bij die van jou eerder het label "lukraak" eraan hangen. Niet dat het er verkeerd uitziet wat mij betreft, maar het heeft een stuk hoger "random" gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jasper Janssen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:05:
[...]

Tja, niet om jou nou af te kraken, maar als ik moet kiezen tussen die foto en die eerdere foto met alleen 2 verticalen dan zou ik bij die van jou eerder het label "lukraak" eraan hangen. Niet dat het er verkeerd uitziet wat mij betreft, maar het heeft een stuk hoger "random" gehalte.
Klopt, het is inderdaad meer random, daarom vind ik het niet gek hoe dat op die eerdere foto is opgelost. Verticale goten, verticale regenpijpen en een verticaal stuk met twee ramen, ik vind het er keurig uit zien.

Helaas hadden wij geen betere optie dan dit aangezien de pijp van links boven naar rechts en omlaag moet terwijl de pijp die midden onderaan begint een stuk omhoog moet om over de erker te komen. Alternatief was de pijp die links boven begint helemaal door te trekken naar rechts en dan hoekje om en dan omlaag maar of dat nu echt zoveel mooier is? Als je in de tuin zit of of over het pad loopt val het stuk boven de erker ook volledig uit het zicht, dat is ook wel mooi.

En ik stoor me er niet aan, het is de buitengevel die ik enkel zie als ik in de tuin zit en niet naar de tuin maar naar de gevel kijk, hoe vaak doe je dat nu? :+

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 03-07-2020 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Tsurany schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:08:

En ik stoor me er niet aan, het is de buitengevel die ik enkel zie als ik in de tuin zit en niet naar de tuin maar naar de gevel kijk, hoe vaak doe je dat nu? :+
En anders zet je je stenen op een custom vinylwrap, kan altijd nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jasper Janssen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:14:
[...]

En anders zet je je stenen op een custom vinylwrap, kan altijd nog :)
Zeker, ik vind het geen gekke optie als je de goten echt zo min mogelijk wilt zien. Voorlopig kan ik hier wel mee leven :)

Kan altijd nog wat staalkabels van de nok naar beneden trekken en er dan klimrozen tegenaan laten groeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

[...]

Ik weet niet, ik vind dit niet gek eigenlijk. Horizontaal had ook gekund maar of het veel verschil maakt... denk niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Ik vind die verticale oplossing prima. Alleen zie je vaak dat er witte goten worden gebruikt. Dat vind ik te erg afsteken tegen vaak gekleurd metselwerk.
Dat custom vinyl plakwerk waar kun je dat laten doen? Handig om te weken voor als het zover is :)
Ik kon ook even snel googlen bedacht ik mij.

[ Voor 9% gewijzigd door jwakie op 03-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
Arfman schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Ik weet niet, ik vind dit niet gek eigenlijk. Horizontaal had ook gekund maar of het veel verschil maakt... denk niet echt.
De totale lengte koelleiding van de linker was er langer van geworden, aangezien de buitenunit tussen de twee opgaande leidingen in het midden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:44

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Mijn vrouw heeft het spul besteld bij stickythings. Daar heeft ze "Oracal" besteld in de kleur mat grijs. Na dat ze advies had ingewonnen welke folie het dichtst bij RAL 7016 in de buurt kwam. Zie https://www.stickythings....s/wrap-folie-grijs-oracal
Hier ook besteld :)
Ik had voor de check, check, dubbel-check ook even gemaild maar kreeg een heel ander antwoord over de kleur. Ik zou naar de metallic plakfolies moeten kijken. Aangezien ik eigenlijk maar een heel klein stuk folie nodig heb ook nog andere alternatieven bekeken van bijvoorbeeld de bouwmarkt maar dat is het toch allemaal net niet. Kijk je wat verder dan kom je al snel richting prijzen waarvoor ik nu toch wel een stukje kwaliteitsfolie besteld heb. Mocht het niet helemaal lukken heb ik in ieder geval genoeg folie om het opnieuw te doen. Ik twijfelde eerst om de buitenunit (deels) mee te nemen maar die laat ik standaard in verband met het (veel) warmer worden in een donkere kleur.
[...]

Het is al eerder gezegd maar ik denk dat in deze de beste keuze is gemaakt. Verticaal valt een stuk minder op dan horizontaal.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 03-07-2020 18:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-05 14:32
Hier ben ik ook benieuwd naar. Afstand binnenunit - buitenunit is hier naar verwachting krap 2m.

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Jasper Janssen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 17:38:
[...]

De totale lengte koelleiding van de linker was er langer van geworden, aangezien de buitenunit tussen de twee opgaande leidingen in het midden staat.
Verhip, dat is waar. De installateur komt binnenkort nog even langs voor een klein restpuntje, ik zal hem eens vragen wat de reden hierachter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-01 16:24
@Oxellaar Laat de overheid eerst maar eens goede afspraken maken dat er normale prijzen worden vastgesteld. Wat de prijzen die de bedrijven er voor vragen slaat nergens op. 8)7

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mac1987 Die plaatsen wat je tegen komt is dat dan toevalling niet de LG ThinQ app zelf.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Oxellaar Als zogenaamd om het milieu gaat laat ze dan maar eerst naar belangrijker dingen kijken wat dacht je van de airco's die in de auto's aanwezig zijn. Deze dingen gaan vele malen vaker kapot dat is pas milieu belastend. Tel dat maar eens bijelkaar op. Een vast airco heeft totaal niks te leiden en zal zo goed als geen milieu problemen opleveren omdat gemiddeld een airco 10 jaar moet kunnen meegaan. Een auto airco die perfect werkt moet zelfs +/- om de 2 a 3 jaar gecontroleerd worden en opnieuw gevuld. Omdat het normaal is dat na 3 jaar niet meer voldoende gas in het systeem aanwezig is. :(
Oxellaar schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:51:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvdo
Notna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:21:
[...]

Waarom heb je er voor gekozen om die via een ander gat te doen dan de koelleidingen? Condens kan ik nog wel snappen als die ergens anders beter uitkomt. Gewoon uit interesse overigens, geen waardeoordeel :)
Ik heb voor deze manier gekozen zodat alle leidingen zoals ze origineel aan de binnenunit zitten kunnen blijven zitten. De koelleidingen lopen achter in de machine van rechts naar links, dus die kunnen nu rechtstreeks aangesloten worden. Condensafvoer en stuurkabel worden aan de rechterzijde aangesloten op de binnenunit. In de muur maakt de koelleiding een bocht en komt ie weer bij de condensafvoer en gaan ze samen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Dolbyadt schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:25:
@mac1987 Die plaatsen wat je tegen komt is dat dan toevalling niet de LG ThinQ app zelf.

[...]
Nee, die schermprints zijn weldegelijk van Home. Mensen vermelden ook dat ze meer kunnen instellen. Gekke is ook dat het via stembesturing wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deaddust
  • Laatst online: 01-05 04:51
Even kort jullie mening. Net gesproken met iemand (grote airco leverancier in oosten van land) die morgen 2 airco’s kon vacumeren en in bedrijfstellen en vragen ze toch nog 125 euro ex per unit voor... is dit niet erg veel??

Daarnaast vreemd dat ik zelf dan alle leidingen aangesloten moet hebben terwijl andere juist zeggen laat mij ze maar aansluiten ivm het aandraaien ivm momentsleutel ed..

Wat is jullie mening / beeld hierover?

Ja nadat ik aangaf dat ik dan zelf eerst wel even ging kijken wilde ze het ook wel doen maar dan moest ik daarvoor weer extra betalen.. want ja vacumeren voor 2 units was 30 minuten maar als ze ook de leidingen nog op binnen unit moesten aansluiten kosten het extra tijd / geld.

Voor het beeld heb letterlijk alles klaar staan. Buiten unit hang met leiding er naast en via werkschakelaars die uit staan alles aangesloten. Binnen unit hangt en kabels en leidingen “hangen” er onderuit via het gat in de muur. Dus in mijn ogen alleen de laatste handelingen.

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 11:22
Korte vraag: een collega wilt de buitenunit van zijn airco op het platte dak neerzetten. Dit kan eigenlijk alleen via een raam. Alleen is het raam minder breed dan de buitenunit. De buiten unit zal daarom, kort, even op zijn kant/zij gedraaid moeten worden om door het raam te kunnen.

Mag dat? Want meen ergens gelezen te hebben dat de buitenunit altijd rechtop moet staan.

Het is de bedoeling dat de buitenunit ook direct daarna aangesloten wordt en door een Stek monteur gevacumeerd wordt. Het daadwerkelijk aanzetten van de airco kan best 24u oid wachten. Maar het vacumeren kan dan door de afspraak niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dolbyadt schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:33:
@Oxellaar Als zogenaamd om het milieu gaat laat ze dan maar eerst naar belangrijker dingen kijken wat dacht je van de airco's die in de auto's aanwezig zijn. Deze dingen gaan vele malen vaker kapot dat is pas milieu belastend. Tel dat maar eens bijelkaar op. Een vast airco heeft totaal niks te leiden en zal zo goed als geen milieu problemen opleveren omdat gemiddeld een airco 10 jaar moet kunnen meegaan. Een auto airco die perfect werkt moet zelfs +/- om de 2 a 3 jaar gecontroleerd worden en opnieuw gevuld. Omdat het normaal is dat na 3 jaar niet meer voldoende gas in het systeem aanwezig is. :(

[...]
Auto's zijn inderdaad zeer vervuilend, ook zonder airco.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Deaddust schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:37:
Even kort jullie mening. Net gesproken met iemand (grote airco leverancier in oosten van land) die morgen 2 airco’s kon vacumeren en in bedrijfstellen en vragen ze toch nog 125 euro ex per unit voor... is dit niet erg veel??

Daarnaast vreemd dat ik zelf dan alle leidingen aangesloten moet hebben terwijl andere juist zeggen laat mij ze maar aansluiten ivm het aandraaien ivm momentsleutel ed..

Ja nadat ik aangaf dat ik dan zelf eerst wel even ging kijken wilde ze het ook wel doen maar dan moest ik daarvoor weer extra betalen.. want ja vacumeren voor 2 units was 30 minuten maar als ze ook de leidingen nog op binnen unit moesten aansluiten kosten het extra tijd / geld.

Voor het beeld heb letterlijk alles klaar staan. Buiten unit hang met leiding er naast en via werkschakelaars die uit staan alles aangesloten. Binnen unit hangt en kabels en leidingen “hangen” er onderuit via het gat in de muur. Dus in mijn ogen alleen de laatste handelingen.
Want de bedrijfsauto, apperatuur, benzine, loonkosten, overhead etc. zijn gratis? Wat zou jij dan redelijk vinden per unit?

Ik vind het nog best meevallen. Kan vast goedkoper, maar het is niet exhorbitant in mijn ogen.

Dan stel je voor €250 incl. BTW voor 2 units totaal of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:37:

125 ex; daarvoor moeten ze dus het gereedschap hebben en naar je toe komen rijden en de hele meute het dak op slepen. Ze zitten ruim in de orders... en de meesten willen alleen "alles of niks" doen. 125 ex. is dan geen gek bedrag.
Hoe dacht je zelf de leidingen aan te sluiten? Flares? Don't do it :P . Helaas zijn er net wat te veel partijen die menen dat hun x jaar ervaring van de eigen onderarm een momentsleutel heeft gemaakt.

Ben trouwens wel benieuwd welke partij dit is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
red1 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:06:
Korte vraag: een collega wilt de buitenunit van zijn airco op het platte dak neerzetten. Dit kan eigenlijk alleen via een raam. Alleen is het raam minder breed dan de buitenunit. De buiten unit zal daarom, kort, even op zijn kant/zij gedraaid moeten worden om door het raam te kunnen.

Mag dat? Want meen ergens gelezen te hebben dat de buitenunit altijd rechtop moet staan.

Het is de bedoeling dat de buitenunit ook direct daarna aangesloten wordt en door een Stek monteur gevacumeerd wordt. Het daadwerkelijk aanzetten van de airco kan best 24u oid wachten. Maar het vacumeren kan dan door de afspraak niet wachten.
Dat zal alleen tijdens 'in bedrijf' zijn. Ik heb die van mij ook gewoon op z'n kant de ladder op getrokken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Combineren met aanpak op "koppelverkoop" van het 'domme' gaten boren, ophangen, neerzetten etc. met de F-gassen handelingen. Meeste verkopers willen alleen alles zelf doen; zelf de airco leveren, zelf de gaten boren (kan ik zelf ook wel), zelf het ding de ladder op slepen (kan ik ook wel), zelf de kabels en leidingen aanleggen (kan ik ook wel), zelf de gootjes ophangen (kan ik ook wel)... en anders doen ze de F-gassen handeling ook niet. Daardoor zijn die paar lui met die certificering helemaal volgeboekt en zijn de ganse dag dus andere bullshit aan het doen wat elke DHZ'er kan.

Het is een beetje alsof alle kappers alleen nog maar willen knippen als je eerst je haren door ze laat wassen. (Ik doe overigens allebei zelf.)

Overigens... dat register van F-gas gecertificeerde bedrijven... mijn airco installateur kan ik er niet in vinden.
Climasense trouwens ook niet, en die doen ook aan installatie. Aircovoordeel.nl idem dito nergens te vinden.

Enerzijds wel begrijpelijk dat het wat gereguleerd wordt gezien het GWP van koudemiddel. Maar zelfs al lekt er een kilo R410A weg; dat is dan het equivalent van 2088 kg CO2 uitstoot. 870 liter benzine verbranden en je het dat ook, en dat wordt totaal niet gereguleerd.

Uiteindelijk is ook een dikke kudo voor die branche. Het werpt een drempel op tot toetreding. Gaan ze straks ook eisen dat je geen kookplaat meer mag kopen zonder installateur erbij?

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-07-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:21:
[...]

Wat ik mij afvraag, waarom laten ze het gas er niet uit bij levering, dan moet een monteur wel langskomen om hem te vullen.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ze kunnen ook de stokjes wel uit je ijsje laten; maakt het er ook alleen niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deaddust
Notna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:31:
[...]

Want de bedrijfsauto, apperatuur, benzine, loonkosten, overhead etc. zijn gratis? Wat zou jij dan redelijk vinden per unit?

Ik vind het nog best meevallen. Kan vast goedkoper, maar het is niet exhorbitant in mijn ogen.

Dan stel je voor €250 incl. BTW voor 2 units totaal of iets dergelijks.
Ze konde alleen morgen om 830 langskomen omdat ze klus hier heel dicht in de buurt hadden. Het bedrijf is 20 min rijden bij mij vandaan en ja dan vind ik 250 euro netto in de hand snel verdient.....(ja ze wilde het zwart doen en als ik factuur wilde kwam er nog 21% bij.

Snap je opmerking van loon, bedrijfsauto ed. Maar vind 250 euro voor alleen vacumeren en afvullen erg veel.. maar misschien zie ik het wel verkeerd

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deaddust
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:31:
[...]

125 ex; daarvoor moeten ze dus het gereedschap hebben en naar je toe komen rijden en de hele meute het dak op slepen. Ze zitten ruim in de orders... en de meesten willen alleen "alles of niks" doen. 125 ex. is dan geen gek bedrag.
Hoe dacht je zelf de leidingen aan te sluiten? Flares? Don't do it :P . Helaas zijn er net wat te veel partijen die menen dat hun x jaar ervaring van de eigen onderarm een momentsleutel heeft gemaakt.

Ben trouwens wel benieuwd welke partij dit is :P
Het bedrijf levert me juist kabels met flares.. maar als ik je opmerking lees is dat dus zeker niet aan te raden ??

Aircodruten is de partij.. ps. Daar ook al mijn spullen gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Deaddust op 03-07-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Het bedrijf levert me juist kabels met flares.. maar als ik je opmerking lees is dat dus zeker niet aan te raden ??
Ik ben nu twee reparaties verder en van m'n flares af... Volgende keer direct vast solderen of die Danfoss soldeerkoppelingen.

De eerste flare was direct lek en had na bijvullen weer een maand nodig om de foutmelding te triggeren. De flare buiten heeft anderhalf jaar prima gezeten en was toen opeens ook lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deaddust
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Ik ben nu twee reparaties verder en van m'n flares af... Volgende keer direct vast solderen of die Danfoss soldeerkoppelingen.

De eerste flare was direct lek en had na bijvullen weer een maand nodig om de foutmelding te triggeren. De flare boven heeft anderhalf jaar prima gezeten en was toen opeens ook lek.
Goed om te weten, andere monteur die ik sprak die zei al meteen, solderen van binnenunit moet je doen.. dus daarom ook de reden dat ik daar nog niks had aangesloten. Maar andere partij die ik dus benaderd had wilde morgen best langs komen maar dan moest ik al wel alles aangesloten hebben.. maar dat is dan dus met flares (want anders kan ik het niet zomaar zelf doen) en daar gaan we dus maar eens niet aan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:56:
[...]

Goed om te weten, andere monteur die ik sprak die zei al meteen, solderen van binnenunit moet je doen.. dus daarom ook de reden dat ik daar nog niks had aangesloten. Maar andere partij die ik dus benaderd had wilde morgen best langs komen maar dan moest ik al wel alles aangesloten hebben.. maar dat is dan dus met flares (want anders kan ik het niet zomaar zelf doen) en daar gaan we dus maar eens niet aan beginnen...
Tja. Om nog even terug te komen op die kosten; als ze ook de voorgeschreven ~30 minuten standtijd na het vacumeren aanhouden duurt e.e.a. natuurlijk nog wel even.

Als je het helemaal zelf wilt doen; fles stikstof (~100 euro), hardsoldeerset (~100 euro), vacuumpomp, vacuummeter. En als hij lek gaat moet je nog achter zwarte markt koudemiddel aan, al is daar tegen het bevel van de EU in nog zeer makkelijk aan te komen naar het schijnt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcella4
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-05-2024
Effen een vraagje : wij hebben airco laten installeren in de slaapkamer en woonkamer .... Nu hebben we een probleem met die van de slaapkamer , we zetten airco op , na een tijdje zetten we die af , en gek genoeg begint die airco na een tijdje te tikken om de minuut en dat enkele uren lang .... Wat is hier aan de hand ? Ze vinden niet wat het zou kunnen zijn ? Iemand een idee ???
Het gekke is , met het toestel in de living hebben we dit probleem niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deaddust
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 00:14:
[...]

Tja. Om nog even terug te komen op die kosten; als ze ook de voorgeschreven ~30 minuten standtijd na het vacumeren aanhouden duurt e.e.a. natuurlijk nog wel even.

Als je het helemaal zelf wilt doen; fles stikstof (~100 euro), hardsoldeerset (~100 euro), vacuumpomp, vacuummeter. En als hij lek gaat moet je nog achter zwarte markt koudemiddel aan, al is daar tegen het bevel van de EU in nog zeer makkelijk aan te komen naar het schijnt. :P
Maar ja de persoon van airco Druten die ik gisteren sprak soldeerde het “niet eens” die gebruikt gewoon de flens aansluiting.. ja dan durf ik het er zelf ook nog wel op te wagen door ook vacuümpomp te kopen en alles zelf te doen..

Ach ja hopelijk belt de andere monteur vandaag die wel wilde solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:24
Ik twijfel ondertussen tussen 2 airco’s met een snelkoppeling. De Qlima SC5225 en de Midea MSQC-09. Met deze keuze zal ik jullie zelf niet lastig vallen. Wel heb ik nog 2 vragen.
  1. De buitenunit zal geplaatst worden op mijn platte dak. Deze ligt dus hoger dan de slaapkamer (80cm op het oog). Is er nog een pompje voor nodig om het water omhoog te pompen of zit er voldoende druk achter?
  2. Bij de Qlima staat er op de website dat er geen F-stek nodig is, maar dat het wel nog gecontroleerd zou moeten worden. In hoeverre is dit nodig? Daarnaast, als dit bij de Qlima noodzakelijk is dan zou dit toch ook voor de Midea gelden? Of zijn dit verschillende ‘snelkoppelingen’?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
G33st schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:48:
Ik twijfel ondertussen tussen 2 airco’s met een snelkoppeling. De Qlima SC5225 en de Midea MSQC-09. Met deze keuze zal ik jullie zelf niet lastig vallen. Wel heb ik nog 2 vragen.
  1. De buitenunit zal geplaatst worden op mijn platte dak. Deze ligt dus hoger dan de slaapkamer (80cm op het oog). Is er nog een pompje voor nodig om het water omhoog te pompen of zit er voldoende druk achter?
  2. Bij de Qlima staat er op de website dat er geen F-stek nodig is, maar dat het wel nog gecontroleerd zou moeten worden. In hoeverre is dit nodig? Daarnaast, als dit bij de Qlima noodzakelijk is dan zou dit toch ook voor de Midea gelden? Of zijn dit verschillende ‘snelkoppelingen’?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Punt 1: er zit geen waterdruk achter zoals bij een wasmachine, water in de binnen eb buitenunit druppelt in een goot en dan loopt het weg, en zover ik weet gaat water alleen maar omlaag door de zwaartekracht.
Die condenspomp is dus nodig als je het naar boven wil brengen.

Punt 2: https://www.qlima.nl/info...lit-unit-airconditioners/
De eigenaar van een airconditioninginstallatie is wettelijk verplicht een erkende installateur in te schakelen voor de installatie, reparatie en onderhoud van zijn airconditioning. Deze professional is opgeleid om te werken met koudemiddelen en beschikt over de juiste vakkennis en technische hulpmiddelen. Een erkend installateur weet aan welke wetten en eisen een installatie moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
mac1987 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:46:
[...]

Nee, die schermprints zijn weldegelijk van Home. Mensen vermelden ook dat ze meer kunnen instellen. Gekke is ook dat het via stembesturing wel kan.
Zie hier ook de ondersteunde acties:
  • Aan/uit
  • Temperatuur
  • Ventilator snelheid
Ik zie maar 1 van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Punt 1: er zit geen waterdruk achter zoals bij een wasmachine, water in de binnen eb buitenunit druppelt in een goot en dan loopt het weg, en zover ik weet gaat water alleen maar omlaag door de zwaartekracht.
Die condenspomp is dus nodig als je het naar boven wil brengen.

De eigenaar van een airconditioninginstallatie is wettelijk verplicht een erkende installateur in te schakelen voor de installatie, reparatie en onderhoud van zijn airconditioning. Deze professional is opgeleid om te werken met koudemiddelen en beschikt over de juiste vakkennis en technische hulpmiddelen. Een erkend installateur weet aan welke wetten en eisen een installatie moet voldoen.
Wbt punt 1 is het natuurlijk de bedoeling dat de koelleiding omhoog gaat maar je de condensafvoer alsnog naar beneden laat lopen, dan is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Voor onze vrijstaande woning (1998) denken wij aan een multi split airco in de slaapkamer (ca. 40m3, op oost) en keuken/woonkamer (ca. 125m3 op noord en oost) beide op de begane grond.
Buiten unit aan buitenzijde (op oost) op ca. 1 meter hoogte naar slaapkamer dan naar woonkamer/keuken (andere kant binnenmuur).
In totaal ca. 8 meter leidingwerk, 1 buitenmuur boring en 1 binnenmuur boring, natuurlijke afvoer condenswater (verstandig ?)

1e offerte (Toshiba) ontvangen.
Buitenunit:
RAS-2M14U2AV koelvermogen 4,0 kW, verwarmingsvermogen 4,4 kW

Binnenunit slaapkamer:
RAS-B07J2KVSG koervermogen 2,0 kW, verwarmingsvermogen 2,5 kW

Binnenunit woonkamer/keuken:
RAS-B13J2KVSG koervermogen 3,5 kW, verwarmingsvermogen 4,2 kW

Totaal 3800 euro incl. materialen in installatie, excl. wifi (250 euro, dat lijkt mij wel heel veel geld)

Schieten maar :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
red1 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:06:

Ben ook wel benieuwd. Wij hebben de buitenunit ook op z'n kant vervoerd (geen andere mogelijkheid) in de auto, en per ongeluk zelfs een minuut geheel ondersteboven gehad. Wel z.s.m. weer recht gezet en heeft nu nog een week de tijd voordat hij geinstalleerd wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jazzle schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:38:
[...]

Wbt punt 1 is het natuurlijk de bedoeling dat de koelleiding omhoog gaat maar je de condensafvoer alsnog naar beneden laat lopen, dan is er geen probleem.
Binnenunit hangt lager dan buitenunit, en ik neem aan dat hij via het dak de leidingen aanlegt, of laat je het water gewoon de kamer in lekken?

Beide kanten zowel binnen als buitenunit hebben condensafvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 04-07-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@kabeltjekabel We hebben het hier over de gassen die in de airco unit aanwezig zijn die voor het milieu vervuilend zijn. (R32 of R410). Op deze manier van denken mag niemand meer iets. Maar moet iedereen maar lopend of fietsen naar het werk. 8)7
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:27:
[...]

Auto's zijn inderdaad zeer vervuilend, ook zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mac1987 Heb je ook de juiste versie zodat je de ondersteunende optie zou moeten hebben van Google home?
mac1987 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Zie hier ook de ondersteunde acties:
  • Aan/uit
  • Temperatuur
  • Ventilator snelheid
Ik zie maar 1 van de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dolbyadt schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:28:
@kabeltjekabel We hebben het hier over de gassen die in de airco unit aanwezig zijn die voor het milieu vervuilend zijn. (R32 of R410). Op deze manier van denken mag niemand meer iets. Maar moet iedereen maar lopend of fietsen naar het werk. 8)7

[...]
Dat zou heel wat problemen oplossen he ;)

Lapje snelweg niet erbij... hoeveel ton CO2e is dat per strekkende km?

Ik heb het over de dubbele standaard waarbij F-gassen emissie wel hard wordt bestreden maar anderzijds allerlei andere vervuilende dingen die voor de lol gedaan worden niet.

Gaatjes boren, gootjes hangen, kabeltje trekken, apparaatje ophangen kan iedereen; maar de airco installateurs willen dat bijna allemaal ook persé zelf doen, en dat slaat gewoon nergens op. Als ik een dakdekker laat langskomen om het platte dak te fixen zegt die ook niet "Nee, dan wil ik ook het plafond er onder maken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@kabeltjekabel Helemaal mee eens. _/-\o_
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Dat zou heel wat problemen oplossen he ;)

Lapje snelweg niet erbij... hoeveel ton CO2e is dat per strekkende km?

Ik heb het over de dubbele standaard waarbij F-gassen emissie wel hard wordt bestreden maar anderzijds allerlei andere vervuilende dingen die voor de lol gedaan worden niet.

Gaatjes boren, gootjes hangen, kabeltje trekken, apparaatje ophangen kan iedereen; maar de airco installateurs willen dat bijna allemaal ook persé zelf doen, en dat slaat gewoon nergens op. Als ik een dakdekker laat langskomen om het platte dak te fixen zegt die ook niet "Nee, dan wil ik ook het plafond er onder maken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
mr_evil08 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:58:

Punt 1 is helder. Wat betreft punt 2: De Qlima airco die ik het uitgezocht was met snelkoppeling/quick connect. Hierbij zit 4 meter voorafgevulde kabel. Het hele idee hiervan is toch dat die erkende installateur niet nodig is?
Dat is in iedergeval wat ze bij Midea verkondigen. “Plug and play”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
G33st schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Punt 1 is helder. Wat betreft punt 2: De Qlima airco die ik het uitgezocht was met snelkoppeling/quick connect. Hierbij zit 4 meter voorafgevulde kabel. Het hele idee hiervan is toch dat die erkende installateur niet nodig is?
Dat is in iedergeval wat ze bij Midea verkondigen. “Plug and play”.
Ja, dat is het idee... maar dat idee is alleen niet volgens de regeltjes. Wordt het alsnog gedaan? Ja. Gaat het vaak goed? Ja. Is het toegestaan? Nee.

Die fabrikanten en verkopers weten dat natuurlijk ook. Maar als er geen handhaving en geen jurisprudentie is gaat dit gewoon door natuurlijk.

Er is ook al jaren een toestroom van 'illegaal' koudemiddel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Je snapt toch wel dat ze niet teveel ritjes en afspraken willen maken maar gewoon een klus waar ze even mee bezig zijn en normaal aan verdienen.
Ik wil ook aan 1 rits uren maken anders ben ik niet efficiënt bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Ja, dat is het idee... maar dat idee is alleen niet volgens de regeltjes. Wordt het alsnog gedaan? Ja. Gaat het vaak goed? Ja. Is het toegestaan? Nee.

Die fabrikanten en verkopers weten dat natuurlijk ook. Maar als er geen handhaving en geen jurisprudentie is gaat dit gewoon door natuurlijk.

Er is ook al jaren een toestroom van 'illegaal' koudemiddel...
Dank, hier was ik naar op zoek. Het kan dus zelf, maar mag eigenlijk niet.
Qlima communiceert dat nou eenmaal netter met de consument dan dat Midea dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jwakie schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Je snapt toch wel dat ze niet teveel ritjes en afspraken willen maken maar gewoon een klus waar ze even mee bezig zijn en normaal aan verdienen.
Ik wil ook aan 1 rits uren maken anders ben ik niet efficiënt bezig.
Ze rekenen gewoon voorrijkosten. Of ze dan zes airco's alleen in bedrijf stellen of er eentje helemaal ophangen maakt geen zak uit qua verdiensten. De dakdekker is ook geen hele dag bezig met mijn stukje plat dak en verdiend ook gewoon zonder plafonds er bij te eisen.

Die airco installateurs die alleen alles willen doen is net zoiets als kappers die je gewoon aan huis kunt laten komen zouden eisen dat je minstens drie personen laat knippen. Die onzin bestaat niet voor de simpele reden dat kapper geen beschermd beroep is.

En de zinkwerker vond het uitermate fijn dat hij alleen het nieuwe zink hoefde te doen en we het slopen can het oude grut en schoonmaken en repareren van de onderliggende constructie zelf deden.

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-07-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
Dolbyadt schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:29:
@mac1987 Heb je ook de juiste versie zodat je de ondersteunende optie zou moeten hebben van Google home?

[...]
Alle software op de telefoon is bijgewerkt. Of bedoel je de firmware van de airco zelf? Deze hebben alle 4 (2 verschillende types) versie 14.11. Geen idee hoe oud die versie is of hoe die kunnen worden bijgewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door mac1987 op 04-07-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:07:
[...]

Ze rekenen gewoon voorrijkosten. Of ze dan zes airco's alleen in bedrijf stellen of er eentje helemaal ophangen maakt geen zak uit qua verdiensten. De dakdekker is ook geen hele dag bezig met mijn stukje plat dak en verdiend ook gewoon zonder plafonds er bij te eisen.

Die airco installateurs die alleen alles willen doen is net zoiets als kappers die je gewoon aan huis kunt laten komen zouden eisen dat je minstens drie personen laat knippen. Die onzin bestaat niet voor de simpele reden dat kapper geen beschermd beroep is.

En de zinkwerker vond het uitermate fijn dat hij alleen het nieuwe zink hoefde te doen en we het slopen can het oude grut en schoonmaken en repareren van de onderliggende constructie zelf deden.
En als ik de patatzaak binnenloop en vraag om een half bakje dan kan ik ook een scheef gezicht verwachten ;) Maar goed, ik snap je punt volkomen. Maar die jongens kunnen nu oogsten. Dus ik snap dat ze dat nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@mac1987 Mogelijk de versie Google Home nakijken?

Van de LG ThinQ app heb ik versie;

Software versie: V3.0.240.1000 (versie is up to date).

Wanneer je echt in de LG ThinQ app gaat naar instellingen, productinstellingen, Versie staat;

LG S09ET UA3 Split airco 2,5Kw. heeft;
Versie 14.11 /clip_hna_V1.9.064 (Dat is bij mij de Airco software versie).

Hopenlijk heb je hier iets aan. Deze versie van de Airco word ook regelmatig geupdate. De laatste update is van 30 Juni 2020.
mac1987 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Alle software op de telefoon is bijgewerkt. Of bedoel je de firmware van de airco zelf? Deze hebben alle 4 (2 verschillende types) versie 14.11. Geen idee hoe oud die versie is of hoe die kunnen worden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jwakie schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:29:
[...]

En als ik de patatzaak binnenloop en vraag om een half bakje dan kan ik ook een scheef gezicht verwachten ;) Maar goed, ik snap je punt volkomen. Maar die jongens kunnen nu oogsten. Dus ik snap dat ze dat nu doen.
Met alleen in bedrijfstellen kun je netzogoed cashen. Maarja, dat niet doen drukt het aanbod van F-gassen arbeid omlaag en dus de prijs omhoog.

Wat betreft je halve bakje patat; bij de Pizzaria kan ik ook gewoon zeggen dat ik geen rode ui op mn pizza wil; is geen enkele probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-07-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
@Dolbyadt Google Home heeft versie 2.24.1.13 en LG ThinQ versie 3.0.2401000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Wat betreft je halve bakje patat; bij de Pizzaria kan ik ook gewoon zeggen dat ik geen rode ui op mn pizza wil; is geen enkele probleem.
Ja, dat is het mooie aan dat soort vergelijkingen. Je kunt ze altijd naar je eigen hand zetten. Dat probeerde ik je te vertellen.

Maar laten we hiermee stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door jwakie op 04-07-2020 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jwakie schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:54:
[...]

Ja, dat is het mooie aan dat soort vergelijkingen. Je kunt ze altijd naar je eigen hand zetten. Dat probeerde ik je te vertellen.

Maar laten we hiermee stoppen.
Er is gewoon geen vergelijking te vinden van een vrij beroep waar zo moeilijk gedaan wordt a la 'alles of niks'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 18:12
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Er is gewoon geen vergelijking te vinden van een vrij beroep waar zo moeilijk gedaan wordt a la 'alles of niks'.
En dat is het mooie van een vrije markt economie. Begin een AC bedrijf en ga het gat wat er is opvullen. ;)
Pagina: 1 ... 68 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"